Beschrijvingsbrief begroting 1982
van de gemeente Wissenkerke
Vervolg van vorige week:
Rioleringsverbeteringswerken.
De volgorde van vermelding van de pro-
jekten is willekeurig en houdt dan ook
geen aanduiding in omtrent de prioriteit.
Realisering is afhankelijk van het beschik
baar zijn van financieringsmiddelen, moge
lijk pas nadat geldleningen zijn afgesloten.
We hopen daarbij op een aanmerkelijk
gunstiger rentevoet dan thans het geval is.
Na deze inleiding geven we in het vervolg
van deze brief een nadere beschouwing om
trent een aantal onderwerpen, die naar
onze mening van belang zijn voor het
reilen en zeilen van de gemeente.
Algemeen bestuur.
Bevolking.
Loop van de bevolking over de periode
1 januari 1-975 tot en met 30 juni 1981:
1975 1978 1981
(t/m 30-6)
Geboren 34 34 12
Overleden 30 28 7
Ingekomen 153 187 67
Vertrokken 139 127 76
Toename bevolking +18 +66 4
Aantal inwoners 2981 3132 3124
Uit het bovenstaande overzicht blijkt dui
delijk, dat sinds 1979 de groei van de
bevolking tot staan is gekomen en omge
slagen in een lichte daling. De cijfers van
de verschillende categorieën zijn de laatste
jaren vrij stabiel gebleven. De vrij sterke
toename van de bevolking in de jaren 1976
en 1978 is een gevolg van het grote aantal
vestigingen. Als gevolg van het stil komen
liggen van de woningbouw in de particuliere
sektor is ook het aantal vestigingen dras
tisch teruggelopen.
Reorganisatie binnenlands bestuur.
Het afgelopen jaar is opnieuw weinig
voortgang geboekt met de reeds jaren ge
leden aangekondigde reorganisatie van het
binnenlands bestuur. Als gevolg van het
optreden van een nieuwe regering verwach
ten wij niet, dat in het komende jaar veel
schot in deze zaak zal komen.
Een zaak die de laatste jaren steeds meer
de aandacht is komen vragen, is de de
centralisatie. Sprekende voorbeelden hier
van doen zich voor op het gebied van de
milieuwetgeving, volkshuisvestingswetgeving
en niet in de laatste plaats de welzijns-
wetgeving. Op zich staan wij positief tegen
over decentralisatie: het verkleint de af
stand bestuur bestuurden.
Minder* positief staan wij tegenover de
lasten, die deze decentralisatie vooral voor
de gemeenten meebrengt. In heel wat ge
vallen krijgen de gemeenten niet meer fi
nanciële ruimte om de taakuitbreiding op
te vangen. Daar de gemeenten in deze tijd
van bezuinigingen naar verhouding behoor
lijk in moeten leveren, tikt decentralisatie
zonder middelenverruiming extra zwaar aan
Het komende jaar staan nog meer zaken
op de nominatie, die extra werkzaamheden
voor de gemeenten mee zullen brengen.
Te denken valt bijvoorbeeld aan de wet
agrarisch grondverkee'r, leegstandswet, wet
voorkeursrecht gemeenten en dergelijke.
Los van het al of niet verkrijgen van
voldoende middelen heeft één en ander een
behoorlijke uitbreiding van de werkzaam
heden tot gevolg. Ons college is dan ook
van mening, dat de toegenomen werkzaam
heden met de huidige secretariebezetting
niet meer voldoende kunnen worden uit
gevoerd. Dit houdt in, dat personeelsuit
breiding dient plaats te vinden door aan
stellen van één extra personeelslid. De aan
te stellen extra medewerker zal ondermeer
belast worden met de milieuwetgeving en
met andere werkzaamheden door verschui
ving in de taakverdeling van de verschil
lende afdelingen. Wij merken hierbij nog
op, dat de secretariebezetting in verhouding
met de bezetting in ongeveer qua inwoner
aantal vergelijkbare gemeenten erg laag is.
Automatisering.
In de aanbiedingsbrief bij de begroting
1981 hebben wij melding gemaakt van de
stand van zaken ten aanzien van de ge
meenschappelijke regeling „Samenwerkings
verband voor de Overkoepeling van de Au
tomatisering bij de Gemeenten" (SOAG).
Door ingestelde werkgroepen werd onder
zocht of de SOAG moest blijven bestaan
of worden opgeheven. Bij dit laatste (op
heffing) werd ook melding gemaakt van
de te vereffenen schuld van de SOAG tot
een bedrag van ongeveer 40 miljoen gulden.
Opheffing betekent, dat het geld door de
via regionale automatiseringscentra aange
sloten gemeenten moet worden opgebracht.
Begin 1981 heeft in Utrecht een congres
plaats gevonden, met als doel de meningen
van de betrokken gemeenten te peilen om
trent het al of niet voortbestaan van de
SOAG. Als algemeen standpunt viel te be
luisteren, dat de SOAG moest worden op
geheven en de coördinatie van de automa
tisering het beste kan worden ondergebracht
bij de Vereniging van Nederlandse Gemeen
ten. Alles is nog erg vaag, zodat de uit
eindelijke ontwikkelingen dienen te worden
afgewacht. -
Brandweer, verkeer en vervoer.
Brandweer.
De vrijwillige brandweerkorpsen in deze
gemeente beschikken in voldoende mate over
het benodigde materiaal. In uw vergadering
van 24 augustus 1981 stelde u een krediet
beschikbaar voor de aanschaf van het z.g.
„stil alarm". Zodra de eveneens daarvoor
vastgestelde begrotingswijziging zal zijn
goedgekeurd, zal tot de aanschaf kunnen
worden overgegaan. Gerekend wordt er op
dat het stil alarm nog dit jaar geheel kan
worden ingevoerd. Dit houdt dan tevens in,
dat de beide brandweersirenes geheel buiten
werking zullen worden gesteld.
Een wens voor de toekomst is nog een
nieuwe hoge/lage-drukspuit voor Kamper
land, welke wagen op advies van de-
brandweerinspektie dan tevens als hulp
verleningswagen dient te worden ingericht.
Dit laatste is een gevolg van het feit, dat
hulp bij ongevallen in de nabije toekomst
een wezenlijke taak voor de brandweer
zal worden.
De opleidingen voor het brandweerper
soneel zijn hieraan reeds aangepast. Twee
leden van het korps Kamperland behaalden
dit jaar reeds het diploma „technisch hulp
verlener". De komende wintermaanden zul
len nog eens 2 leden van het korps Kam
perland en eveneens 2 leden van het korps
Wissenkerke aan deze opleiding deelnemen.
De hulpverleningstaak houdt tevens in, dat
in de toekomst ook het hulpverleningsmate
riaal zal dienen te worden aangeschaft.
Mogelijk reeds in de loop van 1982 zal u
omtrent de aanschaf van de nieuwe wagen
een krediet worden gevraagd.
Omtrent een nieuwe rechtspositie-regeling
en een bezoldigingsregeling voor het perso
neel van de brandweer wordt nog overleg
gevoerd. Ten aanzien van de twee concept
wetsontwerpen inzake het brandweerwezen
van welke wij in onze aanbiedingsbrief
bij de begroting voor 1981 reeds melding
maakten zijn thans nog geen nadere
ontwikkelingen bekend.
Straten en wegen.
Naar onze mening verkeren de gemeen
telijke wegen, zowel binnen als buiten de
bebouwde kommen, in een redelijke tot
goede staat van onderhoud. De jaarlijks
gevoteerde bedragen voor het onderhoud
behoeven naar onze mening dan ook geen
extra optrekking. Daarnaast "beschikt de
gemeente over redelijke reservefondsen voor
de verschillende categorieën wegen. In 1981
zijn een aantal quartaire en andere dan
plan- en quartaire wegen van een nieuwe
slijtlaag voorzien. Ook in het zomerwonin
genterrein „De Banjaard" zijn een aantal
wegen drastisch verbeterd door ze te voor
zien van een vullaag en slijtlaag. De kosten
van het verbeteren van de quartaire en
andere dan plan- en quartaire wegen vielen
hoger uit dan het hiervoor beschikbare
krediet op de gewone dienst. Daarom is
beschikt over een gedeelte van de voor
deze doelen gevormde reserves.
Begin 1981 is gereedgekomen de verbe
tering/verfraaiing van het gedeelte Juliana-
straat tussen Wilhelminastraat en Beatrix-
straat. Ons college is van mening, dat niet
alleen de verfraaiing een geslaagde zaak is,
maar dat de uitvoering ook de verkeers
veiligheid in dit straatgedeelte is verbeterd.
Deze laatste mening wordt niet algemeen
gedeeld door de „aanwonenden". Met deze
personen vertegenwoordigers van de vier
scholen en het bejaardentehuis „Vredestein"
alsmede twee aanwonenden wordt één
dezer dagen overleg gepleegd over de si
tuatie, die nu een half jaar bestaat. Af
hankelijk van de uitkomsten van dit overleg
zal ons college zich eventueel beraden over
verder te nemen maatregelen. Hieromtrent
zullen wij u uiteraard nader berichten.
Fietspaden.
Zoals bekend mag worden verondersteld
zijn de aan te leggen fietspaden in de ge
meente Wissenkerke geen hoge urgentie
toegekend op het provinciaal fietspadenplan.
Het betreft fietspaden langs de provinciale
wegen Geersdijk/Wissenkerke en Wissen-
kerke/Kamperland en langs de Ruiterplaat-
weg. Gelet op de hoge kosten, verbonden
aan de aanleg van fietspaden, zijn wij van
mening dat zonder bijdt^ge in de aanleg-
kosten niet tot de aanleg moet worden
overgegaan.
Ten aanzien van de urgentie van aanleg
geven wij prioriteit aan de aanleg van
fietspaden tussen de dorpskernen boven
aanleg van een fietspad langs de Ruiter-
plaatweg. Dit vanwege het feit, dat tussen
de dorpskernen veel schoolgaande kinderen
per fiets van de niet-ongevaarlijke wegen
gebruik maken.
Volksgezondheid.
Rioleringen.
Ter goedkeuring aan het college van Ge
deputeerde Staten van Zeeland is ingezonden
het door het ingenieursbureau Witteveen en
Bos te Deventer opgestelde rioleringsstruc
tuurplan voor de gehele gemeente. De be
nodigde goedkeuring op het plan is in
middels verkregen. Uitvoering van een aan
tal verbeteringswerken in de naaste en wat
verdere toekomst zal zeker noodzakelijk zijn
Ter verkrijging van subsidie op grond
van de regeling voor kostbare en urgente
rioleringswerken hebben wij het structuur
plan ingediend. Voor genoemde subsidie
zijn ook aangemeld een aantal te maken
persleidingen van recreatieve voorzieningen
(zomcrwoningenterreinen en campings) naar
de nieuw .te bouwen zuiveringsinstallatie
voor westelijk Noord-Beveland. Bij de ver
deling van het subsidie over 1981 en voor
gaande jaren zijn genoemde plannen niet
voor toekenning van subsidie in aanmerking
gekomen.
Voor de verdeling 1982 zijn de plannen
opnieuw ingediend. Gelet op het grote
aantal plannen van gemeenten en het naar
verhouding geringe subsidiebedrag zijn onze
verwachtingen ten aanzien van het verkrij
gen van subsidie niet hoog gespannen.
Zuiveringsinstallatie westelijk Nrd-Beveland.
Na heel wat zoeken naar een geschikte
lokatie voor de bouw van een nieuwe zui
veringsinstallatie lijkt thans een lokatie ge
kozen te zijn, die voor veel partijen accep
tabel is. In het vooroverleg met de daarvoor
in aanmerking komende instanties en de
provinciale planologische commissie is ge
bracht een ontwerp-bestemmingsplan voor
een perceel, gelegen in de Kamperlandpolder
aan de Bosdijk ten zuiden van de Oost-
westweg.
Bevolkingsonderzoeken.
De staatssecretaris van Volksgezondheid
en Milieuhygiëne is bereid voortzetting van
het bevolkingsonderzoek op baarmoederhals
kanker in de jaren 1982 tot en met 1984
financieel mogelijk te maken. In 1982 kun
nen aan het onderzoek deelnemen de vrou
wen geboren in de jaren 1929, 1932, 1935,
1938, 1941, 1944 en 1947. De bijdrage van
de aan het onderzoek deelnemende vrouwen
is gehandhaafd op 10,—. Aan de onder
zoeken in voorgaande jaren neemt ongeveer
75% van de daarvoor in aanmerking ko
mende vrouwen deel.
Milieu.
De milieuwetgeving neemt nog steeds toe
en dat is ook te merken in de gemeente
Wissenkerke. In een eerder stadium is in
deze brief uw aandacht gevraagd voor de
personele konsekwenties die hieraan vast
zitten. Regelmatig verschijnen nieuwe wet
ten in het staatsblad, waarbij aan de ge
meenten belangrijke taken worden gegeven.
Extra middelen van de rijksoverheid staan
hier (helaas) niet tegenover. De enige uit
zondering vormt hierop de wet geluidhinder,
•waar in het kader van de Indicatieve Meer
jarenplannen bijdragen aan de gemeenten
kunnen worden verstrekt. Voor 1981 is een
bedrag aan deze gemeente toegezegd van
13.000,waarvan 5.000,gereserveerd
dient te worden voor akoustische onder
zoeken. Een dergelijk onderzoek zal worden
uitgevoerd ten behoeve van het optwerp-
bestemmingsplan „Kamperland, havens en
omgeving". Dit in verband met de aanwe
zigheid van Pit Beton Heipalenfabriek B.V.
Ook voor 1982 is een bijdrage gevraagd.
Door het provinciaal bestuur is met het
ministerie van volksgezondheid en milieu
hygiëne overleg gevoerd om de mogelijk
heden van de organisatie van de uitvoering
van de hinderwet in de provincie Zeeland
te verbeteren, met name door regionalisatie
van de uitvoering van de milieuhygiënische
taken. In opdracht van genoemd ministerie
vindt thans een algemeen inventariserend
onderzoek plaats bij alle Zeeuwse gemeen
ten naar de wijze waarop de hinderwet
thans bij de gemeenten wordt uitgevoerd
en naar de bestaande en in ontwikkeling
ziinde vormen van regionale samenwerking
op milieu- en aanverwante gebieden.
Na afloop van dit onderzoek zullen de
gemeenten moeten beslissen of zij als proef-
projekt Zeeland willen gaan funktioneren,
teneinde enkele modellen voor de uitvoering
van de hinderwet gedurende 1 h 2 jaar
experimenteel uit te voeren. Gelet op de
ervaringen met het proefprojekt welzijn me
nen wij dat, alvorens door uw raad een
besluit over al dan niet deelnemen kan
worden genomen, duidelijk moet zijn wat
de financiële konsekwenties en de hieruit
voortvloeiende werkzaamheden zullen zijn.
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening.
Streekplan Midden-Zeeland.
In 1979 werd u door de Stuurgroep Her
ziening Streekplan Midden-Zeeland in de
gelegenheid gesteld een reaktie uit te bren
gen op de nota uitgangspunten en doel
stellingen. U formuleerde deze reaktie in
uw vergadering van 26 november 1979.
Spoedig daarna volgde van de kant van de
Stuurgroep een samenvatting van de resul
taten van overleg en inspraak die u op
25 maart 1980 voor kennisgeving aannam.
In juli 1980 werd het voorontwerp-Streek
plan Midden-Zeeland gepresenteerd. In uw
vergadering van 24 november 1980 stelde u
uw reaktie hierop vast. Op 22 mei 1981
behandelden Provinciale Staten het voor
ontwerp-streekplan. In deze vergadering
slaagde men er niet in het voorontwerp
vast te stellen. In het bijzonder de hoofd
stukken landbouw, natuur en landschap
kostten de staten zoveel hoofdbrekens dat
deze in de statenvergadering van 11 sept.
j.l. een nadere behandeling behoefden.
Het streven van Gedeputeerde Staten is
er op gericht om nog in deze statenperiode
het Streekplan door de staten te laten
vaststellen Daarom streeft men ernaar om
na de behandeling in september 1981 van
de hiervoren genoemde hoofdstukken het
ontwerp-streekplan in oktober a.s. ter in
zage te leggen. Uiteraard zal dit ontwerp-
streekplan met een voorstel van onze kant
aan uw raad ter beoordeling worden voor
gelegd. Krachtens de wet op de ruimtelijke
ordening hebben de staten uiterlijk zes
maanden (inclusief eventuele verdaging) na
afloop van de tervisielegging de gelegenheid
het streekplan vast te stellen.
Met de wetenschap dat eind mei 1982
de laatste statenvergadering vóór de ver
kiezingen plaatsvindt kan worden geconclu
deerd dat de provincie in een zeer krap
tijdschema het karwei Streekplan Midden-
Zeeland zal moeten klaren. Wij menen in
het kader van deze brief te kunnen vol
staan met deze procedureschets.
Bestemmingsplannen.
Op het gebied van bestemmingsplannen
is het voor wat betreft de vaststelling
van nieuwe plannen het afgelopen jaar
vrij rustig geweest. In voorbereiding zijn
thans de volgende ontwerp-bestemmings-
plannen: a. rioolwaterzuiveringsinstallatie
Bosdijk: b. slechtweeraccommodatie bij re
creatiecentrum „De Roompot"; c. „Havens
Kamperland en omgeving."
Dit laatste plan betreft een aanpassing
aan de in de afgelopen jaren gegroeide
situatie, met name wat betreft het bebou
wingspercentage op het gedeelte ten noor
den van de jachthaven en een aanpassing
van het aan de landbouwhaven grenzende
industrieterrein. Dit laatste vooral vanwege
de inwerkingtreding van de wet geluidhinder
Een derde herziening van het bestem
mingsplan „Buitengebied" zal binnenkort
ter inzage worden gelegd. In deze herzie
ning zijn opgenomen de nieuwe situaties,
zoals deze zijn ontstaan na de uitvoering
van de dijkversterkingswerken langs de
Oosterschelde.
Woningbouw.
Zoals te verwachten was, is de bouw
van nieuwe woningen in het afgelopen jaar
zeer gering geweest. Gezien de hoge rente
stand en de teruglopende koopkracht zal
deze siuatie in de eerstkomende jaren nau
welijks veranderen. Op een behoorlijke
bouwakliviteit behoeft derhalve niet te
worden gerekend. Voor de gemeente heeft
dit ook financiële gevolgen. Immers door
het minder snel uitgeven van bouwgronden
loopt het renteverlies sneller op, dan in de
kostprijsberekeningen is voorzien. Deze
renteverliezen worden aan de investeringen
toegevoegd, waardoor de bouwgrondprijzen
sneller stijgen dan voorzien.
Dit speelt vooral bij het bestemmingsplan
Kamperland II, daar dit plan in zijn geheel
bouwrijp is gemaakt. De vinger moet der
halve aan de pols worden gehouden. Voor
komen dient te worden, dat de grondprijzen
door genoemde omstandigheden te hoog
oplopen.
Opmerkelijk is wel, dat de laatste tijd
een aantal oudere woningen in de dorps
kernen zijn doorverkocht en wederom wor
den bewoond en/of binnenkort bewoond
zullen worden.
Op woningbouwgebied valt ook nog een
lichtpunt te signaleren. In de kern Kam
perland zal naar het zich laat aanzien nog
dit jaar met de bouw van 11 toegewezen
woningwetwoningen kunnen worden begon
nen. In de raadsvergadering van 24 aug.
1981 is de te verwachten en gewenst ge
achte woningbouw voor de jaren 1982 tot
en met 1984 door uw raad vastgesteld.
Woningverbetering en sanering.
Het saneringsplan kom Wissenkerke is
inmiddels ook financieel met het rijk af
gewikkeld. Van dit plan resteert een opper
vlakte uit te geven bouwgrond op de hoek
Ooststraat/Noordeindstraat.
De terugloop in het aantal woningver
beteringen met financiële steun, die zich
in 1980 heeft ingezet, heeft zich ook in
1981 voortgezet. Het laatste jaar is nog
slechts in 5 gevallen woningverbetering
gepleegd met financiële steun van de over
heid.
Garanderen geldleningen voor woningbouw.
De aanvragen om gemeentegarantie voor
leningen zijn als gevolg van de geringe
bouwaktiviteiten erg gering. Het laatste jaar
is er één aanvraag ingediend voor een
nieuwbouwwoning. Voor de aankoop van
bestaande woningen zijn vier aanvragen ge
honoreerd. Een duidelijke accentuering, dat
de bouwaktiviteiten op een laag pitje staan.
Tot op heden heeft nog geen openbare
verkoop plaats gevonden in deze gemeente
als gevolg van het niet meer voldoen aan
de financiële verplichtingen van woningen,
waarvan de tijdige betaling van rente en
aflossing door de gemeente is gegarandeerd.
In exploitatie zijnde bestemmingsplannen.
In het voorgaande is enkele malen de
geringe bouwactiviteit aangestipt. Uiteraard
is een gevolg hiervan de geringe vraag
naar bouwgrond en het zeer geringe aantal
in aanbouw zijnde en/of gereedgekomen wo
ningen in de verschillende bestemmings
plannen.
Daarom wordt volstaan met de mede
deling, dat i'n de drie dorpskernen in ruime
tot zeer ruime mate bouwrijpe grond aan
wezig is. Voor wat leukere geluiden ter
zake is het wachten op een lagere rente
stand en het verbeteren van de algemene
economische toestand.
Landhuizenterrein Heer Janszdorp.
In de loop van 1981 zijn van de elf
gereedgekomen of nagenoeg gereedgekomen
woningen de eerste woningen bewoond.
Slechts één woning is verkocht. De andere
woningen zijn noodgedwongen verhuurd.
Onderwijs.
De accommodaties van de kleuter- en
lagere scholen voldoen allemaal aan de
thans hieraan te stellen eisen. Of hierin
spoedig verandering moet en kan komen
hangt af van de komende integratie van
het kleuter- en lager onderwijs, hetwelk het
onderwijsbeleid van de gemeentebesturen
op dit moment beheerst.
Het ligt in het voornemen omstreeks be
gin november 1981 alle betrokken school
besturen, schoolhoofden, oudercommissies
en de vereniging voor openbaar onderwijs
uit te nodigen voor een bijeenkomst. De
heer inspektcur van het kleuter/lager on
derwijs te Middelburg heeft zich bereid
verklaard één en ander omtrent de komende
integratie nader te komen toelichten. Uiter
aard zullen wij uw raad ter zake op de
hoogte houden.
Voor het overige kan worden geconsta
teerd, dat de tendens tot daling van het
aantal leerlingen zich niet zodanig voortzet
dat dit aanleiding tot vermindering van
het aantal leerkrachten zal geven.
Wat het Regionaal Pedagogisch Centrum
Zeeland betreft zijn wij bezorgd omtrent
de gevolgen van de nieuwe rijksbijdrage
regeling voor schoolbegeleidingsdiensten.
Afgewacht dient te worden hoeveel scholen,
die nu gebruik maken van de diensten van
het R.P.C.Z., geen schoolbegeleidingskon-
trakt zullen afsluiten. Naar onze mening
moet de nieuwe rijksbijdrageregeling tot
gevolg hebben, dat de gemeentelijke bij
dragen uitgedrukt dienen te worden in een
bedrag per leerling van scholen welke een
kontrakt afsluiten. Thans is de bijdrage
van de gemeenten gebaseerd op het aantal
inwoners voor aan de gemeenschappelijke
regeling deelnemende gemeenten. Nader be
raad in de nabije toekomst met de andere
bij het R.P.C.Z. aangesloten gemeenten is
noodzakelijk.
Sport en recreatie.
Buitensporten.
Met het gereedkomen van de uitbreiding
van het sportcomplex te Kamperland be
schikken de beide voetbalverenigingen en
de tennisvereniging thans over uitstekende
accommodaties. Ook de zelfbouw van de
accommodatie door voetbalvereniging „Be
velanders" te Kamperland verloopt uitste
kend en zal binnen niet al te lange tijd
volledig gereed zijn.
Binnensporten.
Hierbij kan, zij het nog in een geringe
mate, niet meer aan alle verzoeken voor
buitenschoolsgebruik van de beide gymzalen
worden voldaan. Getracht wordt om een
voor iedere gebruiker zo gunstig mogelijke
indeling te verkrijgen.
Zomerwoningenpark „Ruiterpla,at".
De uitgifte van bouwpercelen, al of niet
met een reeds volledig afgebouwde zomer
woning erop, is in 1981 weer enigzins op
gang gekomen. Thans zijn nog ongeveer
30 percelen beschikbaar.
Tweede jachthaven.
Zeer onlangs is door Heidemij Nederland
B.V. een rapport uitgebracht inzake het
inrichtingsplan voor een tweede jachthaven
nabij Kamperland. Dit rapport is opgesteld
in overleg met een begeleidingscommissie,
waarin naast vertegenwoordigers van Heide
mij en gemeente ook provinciale waterstaat
Zeeland vertegenwoordigd is.
Dit rapport zal in de eerstvolgende ver
gadering van uw raad worden aangeboden.
Naar het zich laat aanzien zal het advies
van ons college wellicht moeten zijn om
voorlopig van aanleg van een tweede jacht
haven af te zien vanwege de hoge kapitaal-
lasten (rentekosten) en de vermindering van
de vraag naar ligplaatsen in het Veerse
Meer. Zeer binnenkort zullen wij u ter zake
een uitgewerkt voorstel doen toekomen.
Schoonhouden stranden.
Dit jaar is schoorvoetend een begin ge
maakt met een regeling voor het van ge
meentewege bijspringen met het schoon
houden van de stranden langs de Ooster
schelde. Een naar onze mening zonder meer
noodzakelijke zaak. gezien het vele afge
voerde vuil van de stranden bij De Ban
jaard. Anna-Friso en De Roompot. Als re
creatiegemeente menen wij op dit zonder
meer een bepaalde taak te hebben, al zijn
wij tevens van mening dat deze taak wel
degelijk wordt begrensd door de kosten van
één en ander.
Wij zijn van mening met dit schoonhou
den ook in 1982 door te moeten gaan,
eventueel nog iets uitgebreider dan dit jaar.
Daarom is voor dit doel in 1982 een hoger
bedrag in de ontwerp-begroting opgevoerd.
Oosterschelde.
Door het dagelijks bestuur van de Stuur
groep Oosterschelde wordt op het ogenblik
voorbereid een zogenaamde bestuurlijke
overeenkomst voor het gebied'van de Oos
terschelde. Op basis van onderlinge af
spraken zal dan een samenwerking tot
stand komen tussen de ministeries, de pro
vincie, de waterschappen en de gemeenten.
Dit in afwachting van de tot standkoming
van een gemeenschappelijke regeling voor
het Oosterscheldegebied.
Het laatste woord hierover is zeker nog
niet gesproken, met name ook niet wat
betreft het gebied waarvoor de bestuurlijke
overeenkomst moet gelden (behalve de Oos
terschelde zelf ook gedeelten van het bin
nendijks gebied).
In uw vergadering van 6 oktober 1980
hebt u een standpunt ingenomen ten aan
zien de inrichtingsplannen voor het Ooster
scheldegebied. Aan de hand van de reakties
van de gemeenten en het resultaat van de
inspraak wordt door de stuurgroep gewerkt
aan het opstellen van een beleidsplan, dat
mogelijk nog in 1981 tot stand zal komen.
Sociale zorg en welzijn.
Werkloosheid.
Volgens de gegevens van het Directoraat
voor de Arbeidsvoorziening per eind juli '81
waren in deze gemeente 45 mannen en
9 vrouwen werkloos. Eind juli 1980 waren
dit er respectievelijk 14 en 8. Een zeer
grote toename van het aantal werkloze
mannen moet worden geconstateerd.
Van bovenstaande werklozen genoten per
1 september 1981 15 mannen en 1 vrouw
een uitkering (volledig of gedeeltelijk)
krachtens de Wet Werkloosheidsvoorziening.
Vooral voor diegenen in de WWV, welke
55 jaar of ouder zijn, n.l. 6 mannen, zal
het moeilijk worden nog in het arbeids
proces te worden ingeschakeld. Opmerkelijk
is dat de uitkeringsgenietenden in hoofdzaak
afkomstig zijn uit de wegenbouwsektor en
van de Ned. Heide Mij.
Rijksgroepsregeling Werkloze Werknemers.
Eveneens per 1 september 1981 genoten
9 mannen en 2 vrouwen een periodieke
uitkering krachtens deze regeling. Onder
dit aantal bevindt zich nog 1 schoolverlaat
ster van vorig jaar. Alle bovenstaande uit
keringsgenietenden dienen te worden be
schouwd als „moeilijk" tot „zeer-moeilijk"
plaatsbaar. Onder hen bevinden zich ook
de beide Vietnamese vluchtelingen, welke
inmiddels zijn geplaatst op het Centrum
voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening
te Middelburg.
Algemene bijstandswet.
Het grootste aantal bijstandgenietenden
dient te worden gezocht in de categorie
„bejaarden in bejaardenoorden", te weten
40 gevallen. In de categorie thuiswonenden
jonger dan 65 jaar, zijn 3 gevallen met
een volledige uitkering en 1 geval met een
gedeeltelijke uitkering, terwijl 1 persoon is
opgenomen in een verzorgingstehuis.
Welzijnszaken.
De eerste fasen van het experiment met
de ontwerp-Kaderwet specifiek welzijn (het
zogenaamde proefprojekt specifiek welzijn
regio De Bevelanden) zijn achter de rug. In
1980 stelde uw raad de planprocedure
verordening en de welzijnsnota vast, terwijl
in 1981 voorbereidingen zijn getroffen voor
dé totstandkoming van het eerste meerjaren-
welzijnsplan, de algemene subsidieverorde
ning en het eerste jaarprogramma 1982.
Deze onderdelen zullen u zo mogelijk nog
dit jaar ter vaststelling worden aangeboden.
Op verzoek van alle proefgebieden heeft
de regering besloten de experimenten te
verlengen voor een periode van 4 jaar. Eén
en ander was noodzakelijk omdat men er
niet in slaagde tijdig de opgedragen expe-
rimenteertaken te voleinden. Bovendien is
verlenging noodzakelijk voor de uitvoering
van het eerste meerjarenwelzijnsplan. In de
raadsvergadering van augustus 1981 stemde
u in met de nadere voorwaarden waaronder
het experiment doorgang kan vinden. Eén
van de voornaamste doelstellingen van de
decentralisatie van het welzijnsbeleid is,
dat de burgers bij de plannen moeten wor
den betrokken. Geconstateerd kan worden
dat in vele gevallen slechts belanghebbenden
informatie-avonden en hoorzittingen bijwo
nen. Gestreefd zal worden de nog noodza
kelijkerwijs te nemen stappen en te volgen
procedures zo eenvoudig mogelijk te maken:
zo eenvoudig mogelijk taalgebruik en zo
beknopt mogelijke geschriften.
Gezien de huidige financieel-economische
ontwikkeling zal en moet zeer grote voor
zichtigheid worden betracht bij het aangaan
van financiële verplichtingen t.a.v. lokale
en regionale aspekten van het welzijnsbeleid.
Algemene financiële aspekten.
De liquiditeitspositie van de gemeente
per 1 september 1981 is aanmerkelijk slech
ter dan de situatie op dezelfde datum in
1980. Het voordelig financieringsverschil be
droeg een jaar geleden 763.000,Dit is
het bedrag waarvoor kapitaaluitgaven kun
nen worden gedaan, zonder dat hiervoor
vaste financieringsmiddelen (vaste geldlenin
gen) moeten worden aangetrokken.
Deze verslechtering van de liquiditeits
positie is een gevolg van het verlagen van
de kasgeldlimiet per 1 maart en 1 mei '81.
Bedroeg de kasgeldlimiet tot 1 maart 1981
25%, per 1 maart 1981 en 1 mei 1981 is
deze door een wijziging van de wet kapi
taaluitgaven publiekrechtelijke lichamen en
de uitvoeringsvoorschriften daarvan resp.
verlaagd tot 22 en 18%- Voor deze gemeente
betekent deze verlaging een bedrag van
644.200,—, waarmee het verschil in li
quiditeitspositie op 1 september 1980 en
1 september 1981 is verklaard.
Slot.
Wij spreken de hoop uit, dat ook in het
begrotingsjaar 1982 kan worden gerekend
op een goede samenwerking met uw raad.
Deze aanbiedingsbrief geeft lang geen vol
ledig beeld van alle aktiviteiten en proble
men waarmee deze gemeente te maken heeft
Er is slechts een greep gedaan, waarbij wij
hopen erin geslaagd te zijn de meest spre
kendste nader te belichten.