Beschrijvingsbrief begroting 1982 van de gemeente Wissenkerke Vervolg van vorige week: Rioleringsverbeteringswerken. De volgorde van vermelding van de pro- jekten is willekeurig en houdt dan ook geen aanduiding in omtrent de prioriteit. Realisering is afhankelijk van het beschik baar zijn van financieringsmiddelen, moge lijk pas nadat geldleningen zijn afgesloten. We hopen daarbij op een aanmerkelijk gunstiger rentevoet dan thans het geval is. Na deze inleiding geven we in het vervolg van deze brief een nadere beschouwing om trent een aantal onderwerpen, die naar onze mening van belang zijn voor het reilen en zeilen van de gemeente. Algemeen bestuur. Bevolking. Loop van de bevolking over de periode 1 januari 1-975 tot en met 30 juni 1981: 1975 1978 1981 (t/m 30-6) Geboren 34 34 12 Overleden 30 28 7 Ingekomen 153 187 67 Vertrokken 139 127 76 Toename bevolking +18 +66 4 Aantal inwoners 2981 3132 3124 Uit het bovenstaande overzicht blijkt dui delijk, dat sinds 1979 de groei van de bevolking tot staan is gekomen en omge slagen in een lichte daling. De cijfers van de verschillende categorieën zijn de laatste jaren vrij stabiel gebleven. De vrij sterke toename van de bevolking in de jaren 1976 en 1978 is een gevolg van het grote aantal vestigingen. Als gevolg van het stil komen liggen van de woningbouw in de particuliere sektor is ook het aantal vestigingen dras tisch teruggelopen. Reorganisatie binnenlands bestuur. Het afgelopen jaar is opnieuw weinig voortgang geboekt met de reeds jaren ge leden aangekondigde reorganisatie van het binnenlands bestuur. Als gevolg van het optreden van een nieuwe regering verwach ten wij niet, dat in het komende jaar veel schot in deze zaak zal komen. Een zaak die de laatste jaren steeds meer de aandacht is komen vragen, is de de centralisatie. Sprekende voorbeelden hier van doen zich voor op het gebied van de milieuwetgeving, volkshuisvestingswetgeving en niet in de laatste plaats de welzijns- wetgeving. Op zich staan wij positief tegen over decentralisatie: het verkleint de af stand bestuur bestuurden. Minder* positief staan wij tegenover de lasten, die deze decentralisatie vooral voor de gemeenten meebrengt. In heel wat ge vallen krijgen de gemeenten niet meer fi nanciële ruimte om de taakuitbreiding op te vangen. Daar de gemeenten in deze tijd van bezuinigingen naar verhouding behoor lijk in moeten leveren, tikt decentralisatie zonder middelenverruiming extra zwaar aan Het komende jaar staan nog meer zaken op de nominatie, die extra werkzaamheden voor de gemeenten mee zullen brengen. Te denken valt bijvoorbeeld aan de wet agrarisch grondverkee'r, leegstandswet, wet voorkeursrecht gemeenten en dergelijke. Los van het al of niet verkrijgen van voldoende middelen heeft één en ander een behoorlijke uitbreiding van de werkzaam heden tot gevolg. Ons college is dan ook van mening, dat de toegenomen werkzaam heden met de huidige secretariebezetting niet meer voldoende kunnen worden uit gevoerd. Dit houdt in, dat personeelsuit breiding dient plaats te vinden door aan stellen van één extra personeelslid. De aan te stellen extra medewerker zal ondermeer belast worden met de milieuwetgeving en met andere werkzaamheden door verschui ving in de taakverdeling van de verschil lende afdelingen. Wij merken hierbij nog op, dat de secretariebezetting in verhouding met de bezetting in ongeveer qua inwoner aantal vergelijkbare gemeenten erg laag is. Automatisering. In de aanbiedingsbrief bij de begroting 1981 hebben wij melding gemaakt van de stand van zaken ten aanzien van de ge meenschappelijke regeling „Samenwerkings verband voor de Overkoepeling van de Au tomatisering bij de Gemeenten" (SOAG). Door ingestelde werkgroepen werd onder zocht of de SOAG moest blijven bestaan of worden opgeheven. Bij dit laatste (op heffing) werd ook melding gemaakt van de te vereffenen schuld van de SOAG tot een bedrag van ongeveer 40 miljoen gulden. Opheffing betekent, dat het geld door de via regionale automatiseringscentra aange sloten gemeenten moet worden opgebracht. Begin 1981 heeft in Utrecht een congres plaats gevonden, met als doel de meningen van de betrokken gemeenten te peilen om trent het al of niet voortbestaan van de SOAG. Als algemeen standpunt viel te be luisteren, dat de SOAG moest worden op geheven en de coördinatie van de automa tisering het beste kan worden ondergebracht bij de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten. Alles is nog erg vaag, zodat de uit eindelijke ontwikkelingen dienen te worden afgewacht. - Brandweer, verkeer en vervoer. Brandweer. De vrijwillige brandweerkorpsen in deze gemeente beschikken in voldoende mate over het benodigde materiaal. In uw vergadering van 24 augustus 1981 stelde u een krediet beschikbaar voor de aanschaf van het z.g. „stil alarm". Zodra de eveneens daarvoor vastgestelde begrotingswijziging zal zijn goedgekeurd, zal tot de aanschaf kunnen worden overgegaan. Gerekend wordt er op dat het stil alarm nog dit jaar geheel kan worden ingevoerd. Dit houdt dan tevens in, dat de beide brandweersirenes geheel buiten werking zullen worden gesteld. Een wens voor de toekomst is nog een nieuwe hoge/lage-drukspuit voor Kamper land, welke wagen op advies van de- brandweerinspektie dan tevens als hulp verleningswagen dient te worden ingericht. Dit laatste is een gevolg van het feit, dat hulp bij ongevallen in de nabije toekomst een wezenlijke taak voor de brandweer zal worden. De opleidingen voor het brandweerper soneel zijn hieraan reeds aangepast. Twee leden van het korps Kamperland behaalden dit jaar reeds het diploma „technisch hulp verlener". De komende wintermaanden zul len nog eens 2 leden van het korps Kam perland en eveneens 2 leden van het korps Wissenkerke aan deze opleiding deelnemen. De hulpverleningstaak houdt tevens in, dat in de toekomst ook het hulpverleningsmate riaal zal dienen te worden aangeschaft. Mogelijk reeds in de loop van 1982 zal u omtrent de aanschaf van de nieuwe wagen een krediet worden gevraagd. Omtrent een nieuwe rechtspositie-regeling en een bezoldigingsregeling voor het perso neel van de brandweer wordt nog overleg gevoerd. Ten aanzien van de twee concept wetsontwerpen inzake het brandweerwezen van welke wij in onze aanbiedingsbrief bij de begroting voor 1981 reeds melding maakten zijn thans nog geen nadere ontwikkelingen bekend. Straten en wegen. Naar onze mening verkeren de gemeen telijke wegen, zowel binnen als buiten de bebouwde kommen, in een redelijke tot goede staat van onderhoud. De jaarlijks gevoteerde bedragen voor het onderhoud behoeven naar onze mening dan ook geen extra optrekking. Daarnaast "beschikt de gemeente over redelijke reservefondsen voor de verschillende categorieën wegen. In 1981 zijn een aantal quartaire en andere dan plan- en quartaire wegen van een nieuwe slijtlaag voorzien. Ook in het zomerwonin genterrein „De Banjaard" zijn een aantal wegen drastisch verbeterd door ze te voor zien van een vullaag en slijtlaag. De kosten van het verbeteren van de quartaire en andere dan plan- en quartaire wegen vielen hoger uit dan het hiervoor beschikbare krediet op de gewone dienst. Daarom is beschikt over een gedeelte van de voor deze doelen gevormde reserves. Begin 1981 is gereedgekomen de verbe tering/verfraaiing van het gedeelte Juliana- straat tussen Wilhelminastraat en Beatrix- straat. Ons college is van mening, dat niet alleen de verfraaiing een geslaagde zaak is, maar dat de uitvoering ook de verkeers veiligheid in dit straatgedeelte is verbeterd. Deze laatste mening wordt niet algemeen gedeeld door de „aanwonenden". Met deze personen vertegenwoordigers van de vier scholen en het bejaardentehuis „Vredestein" alsmede twee aanwonenden wordt één dezer dagen overleg gepleegd over de si tuatie, die nu een half jaar bestaat. Af hankelijk van de uitkomsten van dit overleg zal ons college zich eventueel beraden over verder te nemen maatregelen. Hieromtrent zullen wij u uiteraard nader berichten. Fietspaden. Zoals bekend mag worden verondersteld zijn de aan te leggen fietspaden in de ge meente Wissenkerke geen hoge urgentie toegekend op het provinciaal fietspadenplan. Het betreft fietspaden langs de provinciale wegen Geersdijk/Wissenkerke en Wissen- kerke/Kamperland en langs de Ruiterplaat- weg. Gelet op de hoge kosten, verbonden aan de aanleg van fietspaden, zijn wij van mening dat zonder bijdt^ge in de aanleg- kosten niet tot de aanleg moet worden overgegaan. Ten aanzien van de urgentie van aanleg geven wij prioriteit aan de aanleg van fietspaden tussen de dorpskernen boven aanleg van een fietspad langs de Ruiter- plaatweg. Dit vanwege het feit, dat tussen de dorpskernen veel schoolgaande kinderen per fiets van de niet-ongevaarlijke wegen gebruik maken. Volksgezondheid. Rioleringen. Ter goedkeuring aan het college van Ge deputeerde Staten van Zeeland is ingezonden het door het ingenieursbureau Witteveen en Bos te Deventer opgestelde rioleringsstruc tuurplan voor de gehele gemeente. De be nodigde goedkeuring op het plan is in middels verkregen. Uitvoering van een aan tal verbeteringswerken in de naaste en wat verdere toekomst zal zeker noodzakelijk zijn Ter verkrijging van subsidie op grond van de regeling voor kostbare en urgente rioleringswerken hebben wij het structuur plan ingediend. Voor genoemde subsidie zijn ook aangemeld een aantal te maken persleidingen van recreatieve voorzieningen (zomcrwoningenterreinen en campings) naar de nieuw .te bouwen zuiveringsinstallatie voor westelijk Noord-Beveland. Bij de ver deling van het subsidie over 1981 en voor gaande jaren zijn genoemde plannen niet voor toekenning van subsidie in aanmerking gekomen. Voor de verdeling 1982 zijn de plannen opnieuw ingediend. Gelet op het grote aantal plannen van gemeenten en het naar verhouding geringe subsidiebedrag zijn onze verwachtingen ten aanzien van het verkrij gen van subsidie niet hoog gespannen. Zuiveringsinstallatie westelijk Nrd-Beveland. Na heel wat zoeken naar een geschikte lokatie voor de bouw van een nieuwe zui veringsinstallatie lijkt thans een lokatie ge kozen te zijn, die voor veel partijen accep tabel is. In het vooroverleg met de daarvoor in aanmerking komende instanties en de provinciale planologische commissie is ge bracht een ontwerp-bestemmingsplan voor een perceel, gelegen in de Kamperlandpolder aan de Bosdijk ten zuiden van de Oost- westweg. Bevolkingsonderzoeken. De staatssecretaris van Volksgezondheid en Milieuhygiëne is bereid voortzetting van het bevolkingsonderzoek op baarmoederhals kanker in de jaren 1982 tot en met 1984 financieel mogelijk te maken. In 1982 kun nen aan het onderzoek deelnemen de vrou wen geboren in de jaren 1929, 1932, 1935, 1938, 1941, 1944 en 1947. De bijdrage van de aan het onderzoek deelnemende vrouwen is gehandhaafd op 10,—. Aan de onder zoeken in voorgaande jaren neemt ongeveer 75% van de daarvoor in aanmerking ko mende vrouwen deel. Milieu. De milieuwetgeving neemt nog steeds toe en dat is ook te merken in de gemeente Wissenkerke. In een eerder stadium is in deze brief uw aandacht gevraagd voor de personele konsekwenties die hieraan vast zitten. Regelmatig verschijnen nieuwe wet ten in het staatsblad, waarbij aan de ge meenten belangrijke taken worden gegeven. Extra middelen van de rijksoverheid staan hier (helaas) niet tegenover. De enige uit zondering vormt hierop de wet geluidhinder, •waar in het kader van de Indicatieve Meer jarenplannen bijdragen aan de gemeenten kunnen worden verstrekt. Voor 1981 is een bedrag aan deze gemeente toegezegd van 13.000,waarvan 5.000,gereserveerd dient te worden voor akoustische onder zoeken. Een dergelijk onderzoek zal worden uitgevoerd ten behoeve van het optwerp- bestemmingsplan „Kamperland, havens en omgeving". Dit in verband met de aanwe zigheid van Pit Beton Heipalenfabriek B.V. Ook voor 1982 is een bijdrage gevraagd. Door het provinciaal bestuur is met het ministerie van volksgezondheid en milieu hygiëne overleg gevoerd om de mogelijk heden van de organisatie van de uitvoering van de hinderwet in de provincie Zeeland te verbeteren, met name door regionalisatie van de uitvoering van de milieuhygiënische taken. In opdracht van genoemd ministerie vindt thans een algemeen inventariserend onderzoek plaats bij alle Zeeuwse gemeen ten naar de wijze waarop de hinderwet thans bij de gemeenten wordt uitgevoerd en naar de bestaande en in ontwikkeling ziinde vormen van regionale samenwerking op milieu- en aanverwante gebieden. Na afloop van dit onderzoek zullen de gemeenten moeten beslissen of zij als proef- projekt Zeeland willen gaan funktioneren, teneinde enkele modellen voor de uitvoering van de hinderwet gedurende 1 h 2 jaar experimenteel uit te voeren. Gelet op de ervaringen met het proefprojekt welzijn me nen wij dat, alvorens door uw raad een besluit over al dan niet deelnemen kan worden genomen, duidelijk moet zijn wat de financiële konsekwenties en de hieruit voortvloeiende werkzaamheden zullen zijn. Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Streekplan Midden-Zeeland. In 1979 werd u door de Stuurgroep Her ziening Streekplan Midden-Zeeland in de gelegenheid gesteld een reaktie uit te bren gen op de nota uitgangspunten en doel stellingen. U formuleerde deze reaktie in uw vergadering van 26 november 1979. Spoedig daarna volgde van de kant van de Stuurgroep een samenvatting van de resul taten van overleg en inspraak die u op 25 maart 1980 voor kennisgeving aannam. In juli 1980 werd het voorontwerp-Streek plan Midden-Zeeland gepresenteerd. In uw vergadering van 24 november 1980 stelde u uw reaktie hierop vast. Op 22 mei 1981 behandelden Provinciale Staten het voor ontwerp-streekplan. In deze vergadering slaagde men er niet in het voorontwerp vast te stellen. In het bijzonder de hoofd stukken landbouw, natuur en landschap kostten de staten zoveel hoofdbrekens dat deze in de statenvergadering van 11 sept. j.l. een nadere behandeling behoefden. Het streven van Gedeputeerde Staten is er op gericht om nog in deze statenperiode het Streekplan door de staten te laten vaststellen Daarom streeft men ernaar om na de behandeling in september 1981 van de hiervoren genoemde hoofdstukken het ontwerp-streekplan in oktober a.s. ter in zage te leggen. Uiteraard zal dit ontwerp- streekplan met een voorstel van onze kant aan uw raad ter beoordeling worden voor gelegd. Krachtens de wet op de ruimtelijke ordening hebben de staten uiterlijk zes maanden (inclusief eventuele verdaging) na afloop van de tervisielegging de gelegenheid het streekplan vast te stellen. Met de wetenschap dat eind mei 1982 de laatste statenvergadering vóór de ver kiezingen plaatsvindt kan worden geconclu deerd dat de provincie in een zeer krap tijdschema het karwei Streekplan Midden- Zeeland zal moeten klaren. Wij menen in het kader van deze brief te kunnen vol staan met deze procedureschets. Bestemmingsplannen. Op het gebied van bestemmingsplannen is het voor wat betreft de vaststelling van nieuwe plannen het afgelopen jaar vrij rustig geweest. In voorbereiding zijn thans de volgende ontwerp-bestemmings- plannen: a. rioolwaterzuiveringsinstallatie Bosdijk: b. slechtweeraccommodatie bij re creatiecentrum „De Roompot"; c. „Havens Kamperland en omgeving." Dit laatste plan betreft een aanpassing aan de in de afgelopen jaren gegroeide situatie, met name wat betreft het bebou wingspercentage op het gedeelte ten noor den van de jachthaven en een aanpassing van het aan de landbouwhaven grenzende industrieterrein. Dit laatste vooral vanwege de inwerkingtreding van de wet geluidhinder Een derde herziening van het bestem mingsplan „Buitengebied" zal binnenkort ter inzage worden gelegd. In deze herzie ning zijn opgenomen de nieuwe situaties, zoals deze zijn ontstaan na de uitvoering van de dijkversterkingswerken langs de Oosterschelde. Woningbouw. Zoals te verwachten was, is de bouw van nieuwe woningen in het afgelopen jaar zeer gering geweest. Gezien de hoge rente stand en de teruglopende koopkracht zal deze siuatie in de eerstkomende jaren nau welijks veranderen. Op een behoorlijke bouwakliviteit behoeft derhalve niet te worden gerekend. Voor de gemeente heeft dit ook financiële gevolgen. Immers door het minder snel uitgeven van bouwgronden loopt het renteverlies sneller op, dan in de kostprijsberekeningen is voorzien. Deze renteverliezen worden aan de investeringen toegevoegd, waardoor de bouwgrondprijzen sneller stijgen dan voorzien. Dit speelt vooral bij het bestemmingsplan Kamperland II, daar dit plan in zijn geheel bouwrijp is gemaakt. De vinger moet der halve aan de pols worden gehouden. Voor komen dient te worden, dat de grondprijzen door genoemde omstandigheden te hoog oplopen. Opmerkelijk is wel, dat de laatste tijd een aantal oudere woningen in de dorps kernen zijn doorverkocht en wederom wor den bewoond en/of binnenkort bewoond zullen worden. Op woningbouwgebied valt ook nog een lichtpunt te signaleren. In de kern Kam perland zal naar het zich laat aanzien nog dit jaar met de bouw van 11 toegewezen woningwetwoningen kunnen worden begon nen. In de raadsvergadering van 24 aug. 1981 is de te verwachten en gewenst ge achte woningbouw voor de jaren 1982 tot en met 1984 door uw raad vastgesteld. Woningverbetering en sanering. Het saneringsplan kom Wissenkerke is inmiddels ook financieel met het rijk af gewikkeld. Van dit plan resteert een opper vlakte uit te geven bouwgrond op de hoek Ooststraat/Noordeindstraat. De terugloop in het aantal woningver beteringen met financiële steun, die zich in 1980 heeft ingezet, heeft zich ook in 1981 voortgezet. Het laatste jaar is nog slechts in 5 gevallen woningverbetering gepleegd met financiële steun van de over heid. Garanderen geldleningen voor woningbouw. De aanvragen om gemeentegarantie voor leningen zijn als gevolg van de geringe bouwaktiviteiten erg gering. Het laatste jaar is er één aanvraag ingediend voor een nieuwbouwwoning. Voor de aankoop van bestaande woningen zijn vier aanvragen ge honoreerd. Een duidelijke accentuering, dat de bouwaktiviteiten op een laag pitje staan. Tot op heden heeft nog geen openbare verkoop plaats gevonden in deze gemeente als gevolg van het niet meer voldoen aan de financiële verplichtingen van woningen, waarvan de tijdige betaling van rente en aflossing door de gemeente is gegarandeerd. In exploitatie zijnde bestemmingsplannen. In het voorgaande is enkele malen de geringe bouwactiviteit aangestipt. Uiteraard is een gevolg hiervan de geringe vraag naar bouwgrond en het zeer geringe aantal in aanbouw zijnde en/of gereedgekomen wo ningen in de verschillende bestemmings plannen. Daarom wordt volstaan met de mede deling, dat i'n de drie dorpskernen in ruime tot zeer ruime mate bouwrijpe grond aan wezig is. Voor wat leukere geluiden ter zake is het wachten op een lagere rente stand en het verbeteren van de algemene economische toestand. Landhuizenterrein Heer Janszdorp. In de loop van 1981 zijn van de elf gereedgekomen of nagenoeg gereedgekomen woningen de eerste woningen bewoond. Slechts één woning is verkocht. De andere woningen zijn noodgedwongen verhuurd. Onderwijs. De accommodaties van de kleuter- en lagere scholen voldoen allemaal aan de thans hieraan te stellen eisen. Of hierin spoedig verandering moet en kan komen hangt af van de komende integratie van het kleuter- en lager onderwijs, hetwelk het onderwijsbeleid van de gemeentebesturen op dit moment beheerst. Het ligt in het voornemen omstreeks be gin november 1981 alle betrokken school besturen, schoolhoofden, oudercommissies en de vereniging voor openbaar onderwijs uit te nodigen voor een bijeenkomst. De heer inspektcur van het kleuter/lager on derwijs te Middelburg heeft zich bereid verklaard één en ander omtrent de komende integratie nader te komen toelichten. Uiter aard zullen wij uw raad ter zake op de hoogte houden. Voor het overige kan worden geconsta teerd, dat de tendens tot daling van het aantal leerlingen zich niet zodanig voortzet dat dit aanleiding tot vermindering van het aantal leerkrachten zal geven. Wat het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland betreft zijn wij bezorgd omtrent de gevolgen van de nieuwe rijksbijdrage regeling voor schoolbegeleidingsdiensten. Afgewacht dient te worden hoeveel scholen, die nu gebruik maken van de diensten van het R.P.C.Z., geen schoolbegeleidingskon- trakt zullen afsluiten. Naar onze mening moet de nieuwe rijksbijdrageregeling tot gevolg hebben, dat de gemeentelijke bij dragen uitgedrukt dienen te worden in een bedrag per leerling van scholen welke een kontrakt afsluiten. Thans is de bijdrage van de gemeenten gebaseerd op het aantal inwoners voor aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten. Nader be raad in de nabije toekomst met de andere bij het R.P.C.Z. aangesloten gemeenten is noodzakelijk. Sport en recreatie. Buitensporten. Met het gereedkomen van de uitbreiding van het sportcomplex te Kamperland be schikken de beide voetbalverenigingen en de tennisvereniging thans over uitstekende accommodaties. Ook de zelfbouw van de accommodatie door voetbalvereniging „Be velanders" te Kamperland verloopt uitste kend en zal binnen niet al te lange tijd volledig gereed zijn. Binnensporten. Hierbij kan, zij het nog in een geringe mate, niet meer aan alle verzoeken voor buitenschoolsgebruik van de beide gymzalen worden voldaan. Getracht wordt om een voor iedere gebruiker zo gunstig mogelijke indeling te verkrijgen. Zomerwoningenpark „Ruiterpla,at". De uitgifte van bouwpercelen, al of niet met een reeds volledig afgebouwde zomer woning erop, is in 1981 weer enigzins op gang gekomen. Thans zijn nog ongeveer 30 percelen beschikbaar. Tweede jachthaven. Zeer onlangs is door Heidemij Nederland B.V. een rapport uitgebracht inzake het inrichtingsplan voor een tweede jachthaven nabij Kamperland. Dit rapport is opgesteld in overleg met een begeleidingscommissie, waarin naast vertegenwoordigers van Heide mij en gemeente ook provinciale waterstaat Zeeland vertegenwoordigd is. Dit rapport zal in de eerstvolgende ver gadering van uw raad worden aangeboden. Naar het zich laat aanzien zal het advies van ons college wellicht moeten zijn om voorlopig van aanleg van een tweede jacht haven af te zien vanwege de hoge kapitaal- lasten (rentekosten) en de vermindering van de vraag naar ligplaatsen in het Veerse Meer. Zeer binnenkort zullen wij u ter zake een uitgewerkt voorstel doen toekomen. Schoonhouden stranden. Dit jaar is schoorvoetend een begin ge maakt met een regeling voor het van ge meentewege bijspringen met het schoon houden van de stranden langs de Ooster schelde. Een naar onze mening zonder meer noodzakelijke zaak. gezien het vele afge voerde vuil van de stranden bij De Ban jaard. Anna-Friso en De Roompot. Als re creatiegemeente menen wij op dit zonder meer een bepaalde taak te hebben, al zijn wij tevens van mening dat deze taak wel degelijk wordt begrensd door de kosten van één en ander. Wij zijn van mening met dit schoonhou den ook in 1982 door te moeten gaan, eventueel nog iets uitgebreider dan dit jaar. Daarom is voor dit doel in 1982 een hoger bedrag in de ontwerp-begroting opgevoerd. Oosterschelde. Door het dagelijks bestuur van de Stuur groep Oosterschelde wordt op het ogenblik voorbereid een zogenaamde bestuurlijke overeenkomst voor het gebied'van de Oos terschelde. Op basis van onderlinge af spraken zal dan een samenwerking tot stand komen tussen de ministeries, de pro vincie, de waterschappen en de gemeenten. Dit in afwachting van de tot standkoming van een gemeenschappelijke regeling voor het Oosterscheldegebied. Het laatste woord hierover is zeker nog niet gesproken, met name ook niet wat betreft het gebied waarvoor de bestuurlijke overeenkomst moet gelden (behalve de Oos terschelde zelf ook gedeelten van het bin nendijks gebied). In uw vergadering van 6 oktober 1980 hebt u een standpunt ingenomen ten aan zien de inrichtingsplannen voor het Ooster scheldegebied. Aan de hand van de reakties van de gemeenten en het resultaat van de inspraak wordt door de stuurgroep gewerkt aan het opstellen van een beleidsplan, dat mogelijk nog in 1981 tot stand zal komen. Sociale zorg en welzijn. Werkloosheid. Volgens de gegevens van het Directoraat voor de Arbeidsvoorziening per eind juli '81 waren in deze gemeente 45 mannen en 9 vrouwen werkloos. Eind juli 1980 waren dit er respectievelijk 14 en 8. Een zeer grote toename van het aantal werkloze mannen moet worden geconstateerd. Van bovenstaande werklozen genoten per 1 september 1981 15 mannen en 1 vrouw een uitkering (volledig of gedeeltelijk) krachtens de Wet Werkloosheidsvoorziening. Vooral voor diegenen in de WWV, welke 55 jaar of ouder zijn, n.l. 6 mannen, zal het moeilijk worden nog in het arbeids proces te worden ingeschakeld. Opmerkelijk is dat de uitkeringsgenietenden in hoofdzaak afkomstig zijn uit de wegenbouwsektor en van de Ned. Heide Mij. Rijksgroepsregeling Werkloze Werknemers. Eveneens per 1 september 1981 genoten 9 mannen en 2 vrouwen een periodieke uitkering krachtens deze regeling. Onder dit aantal bevindt zich nog 1 schoolverlaat ster van vorig jaar. Alle bovenstaande uit keringsgenietenden dienen te worden be schouwd als „moeilijk" tot „zeer-moeilijk" plaatsbaar. Onder hen bevinden zich ook de beide Vietnamese vluchtelingen, welke inmiddels zijn geplaatst op het Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening te Middelburg. Algemene bijstandswet. Het grootste aantal bijstandgenietenden dient te worden gezocht in de categorie „bejaarden in bejaardenoorden", te weten 40 gevallen. In de categorie thuiswonenden jonger dan 65 jaar, zijn 3 gevallen met een volledige uitkering en 1 geval met een gedeeltelijke uitkering, terwijl 1 persoon is opgenomen in een verzorgingstehuis. Welzijnszaken. De eerste fasen van het experiment met de ontwerp-Kaderwet specifiek welzijn (het zogenaamde proefprojekt specifiek welzijn regio De Bevelanden) zijn achter de rug. In 1980 stelde uw raad de planprocedure verordening en de welzijnsnota vast, terwijl in 1981 voorbereidingen zijn getroffen voor dé totstandkoming van het eerste meerjaren- welzijnsplan, de algemene subsidieverorde ning en het eerste jaarprogramma 1982. Deze onderdelen zullen u zo mogelijk nog dit jaar ter vaststelling worden aangeboden. Op verzoek van alle proefgebieden heeft de regering besloten de experimenten te verlengen voor een periode van 4 jaar. Eén en ander was noodzakelijk omdat men er niet in slaagde tijdig de opgedragen expe- rimenteertaken te voleinden. Bovendien is verlenging noodzakelijk voor de uitvoering van het eerste meerjarenwelzijnsplan. In de raadsvergadering van augustus 1981 stemde u in met de nadere voorwaarden waaronder het experiment doorgang kan vinden. Eén van de voornaamste doelstellingen van de decentralisatie van het welzijnsbeleid is, dat de burgers bij de plannen moeten wor den betrokken. Geconstateerd kan worden dat in vele gevallen slechts belanghebbenden informatie-avonden en hoorzittingen bijwo nen. Gestreefd zal worden de nog noodza kelijkerwijs te nemen stappen en te volgen procedures zo eenvoudig mogelijk te maken: zo eenvoudig mogelijk taalgebruik en zo beknopt mogelijke geschriften. Gezien de huidige financieel-economische ontwikkeling zal en moet zeer grote voor zichtigheid worden betracht bij het aangaan van financiële verplichtingen t.a.v. lokale en regionale aspekten van het welzijnsbeleid. Algemene financiële aspekten. De liquiditeitspositie van de gemeente per 1 september 1981 is aanmerkelijk slech ter dan de situatie op dezelfde datum in 1980. Het voordelig financieringsverschil be droeg een jaar geleden 763.000,Dit is het bedrag waarvoor kapitaaluitgaven kun nen worden gedaan, zonder dat hiervoor vaste financieringsmiddelen (vaste geldlenin gen) moeten worden aangetrokken. Deze verslechtering van de liquiditeits positie is een gevolg van het verlagen van de kasgeldlimiet per 1 maart en 1 mei '81. Bedroeg de kasgeldlimiet tot 1 maart 1981 25%, per 1 maart 1981 en 1 mei 1981 is deze door een wijziging van de wet kapi taaluitgaven publiekrechtelijke lichamen en de uitvoeringsvoorschriften daarvan resp. verlaagd tot 22 en 18%- Voor deze gemeente betekent deze verlaging een bedrag van 644.200,—, waarmee het verschil in li quiditeitspositie op 1 september 1980 en 1 september 1981 is verklaard. Slot. Wij spreken de hoop uit, dat ook in het begrotingsjaar 1982 kan worden gerekend op een goede samenwerking met uw raad. Deze aanbiedingsbrief geeft lang geen vol ledig beeld van alle aktiviteiten en proble men waarmee deze gemeente te maken heeft Er is slechts een greep gedaan, waarbij wij hopen erin geslaagd te zijn de meest spre kendste nader te belichten.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1981 | | pagina 4