Zittingsuren
T
SPAARWEEK-FEESTWEEK
dr™0adusf7ikt8 Rahobank
Beschrijvingsbrief begroting 1982
van de gemeente Wissenkerke
f7,50* EXTRA SPAARPREMIE
IN DEZE WEEK
Nieuwe spaarders die
1^00^ deze week een spaarreke-
ning openen met minstens f 25-
inleg, krijgen daar f7,50* extra
spaarpremie bij.
RABOBANK KALENDER
"PLAATJES VAN LIEDJES"
Aardig geschenk waar
mee wij de vriendschap
onderhouden: de traditio
nele Rabobank Kalender
met foto's geïnspireerd op
bekende Nederlandse liedjes.
ue vuurrddu bireM. voor sparende hoogvliegers
Dit geldt niet voor het Ideaal Spaarplan de Zilvervloot
tijdens de spaarweek van 19 t/m 23 oktober 1981.
Met voldoening kunnen wij u hierbij op
een redelijk tijdig tijdstip de gemeente
begroting voor het d enstjaar 1982 in ont
werp aanbieden. Bij de samenstelling van
het ontwerp was het opnieuw mogelijk ge
bruik te maken van de meest recente re-
keningcijfers, namelijk die van de ontwerp-
rekening over het dienstjaar 1980.
Ten tijde van de samenstelling van de
onlwerp-bcgroting kon niet worden beschikt
over alle gegevens omtrent de hoogte van
de uitkeringen 1982 uit het gemeentefonds.
Om de voorbereidende werkzaamheden niet
te vertragen, is uitgegaan van een voort
zetting van het voor 1981 gevoerde beleid
van de rijksoverheid ten aanzien van de
gemeenten. Uiteraard is daarbij rekening
gehouden met de toen reeds bekende om
buigingsmaatregelen voor 1981, die ook in
volgende jaren doorwerken. Uit de inmid
dels ontvangen circulaires inzake de al
gemene en onderwijsuitkering is gebleken,'
dat de ramingen ongeveer exact overeen
komen met hetgeen waarop kan worden
gerekend.
De eindcijfers zijn als volgt:
Gewone dienst:
Inkomsten
Uitgaven
Kapitaaldienst
Uitgaven
Inkomsten
Nadelig saldo
Algemeen.
De door de hogere overheid geboden fi
nanciële armslag bepaalt in hoge mate de
mogelijkheden voor het voeren van een
eigen gemeentelijk beleid. Daarom is het
verheugd, dat wij u een ontwerp-begroting
1982 kunnen aanbieden met een raming
voor onvoorziene uitgaven van ƒ243.456,36
(inclusief de eerste twee wijzigingen).
Zoals te doen gebruikelijk is, zijn op de
gewone dienst slechts uitgaven geraamd
die wij noodzakelijk achten om de huis
houding van de gemeente op een verant
woord peil te houden. Eveneens als te doen
gebruikelijk is, zijn op de kapitaaldienst
geen nieuwe investeringen opgenomen, om
dat door het eventueel niet tijdig beschik
baar komen van financieringsmiddelen ver
traging in de goedkeuring van de begroting
zou kunnen ontstaan.
Nieuwe investeringen zullen u door mid
del van begrotingswijzigingen in de loop
van het dienstjaar 1982 bereiken, één en
ander wel afhankelijk van het rond krijgen
van de voorbereiding en procedures van
diverse objekten.
Bij het opmaken van de ontwerp-begro
ting kon geen rekening worden gehouden
met de lasten van een aantal investeringen,
waartoe uw raad inmiddels heeft besloten.
D:t betreft de volgende investeringen met
de daarbij vermelde kapitaallasten: Parkeer-
strook Molenweg 1.650,—: Parkeerterrein
Nieuwstraat ƒ4.760,—; Toren Geersdijk
2.875,Stil alarm brandweer 11.250,
Totaal 20.535,-.
Beschikbaar in 1982 voor onvoorziene
uitgaven en nieuwe onrendabele investe
ringen is derhalve 222.921,36. Gelet op
dit bedrag, dat aanmerkelijk geringer is
dan voorgaande jaren, menen wij voor
1982 u niet te kunnen voorstellen met
verhoging van heffingen opnieuw een pas
op de plaats te doen. Daarom stellen wij
u voor ongeveer alle heffingen in 1982 met
4% te verhogen. Dit percentage van 4 is
ontleend aan een circulaire van het minis
terie van binnenlandse zaken. Hierin is
bepaald, dat overheidstarieven voor retri
buties en gebruiksvergoedingen met niet
meer dan 4% mogen stijgen in 1982. Wij
zijn van mening, dat daarom ook de be
lastingtarieven met niet meer dan 4%
moeten worden verhoogd, hoewel dit wel
is toegestaan.
De voorgestelde verhogingen leveren een
mcer-opbrengst op van 44.225,—. Door
deze verhogingen komt in totaal voor
onvoorziene uitgaven en nieuwe onren
dabele investeringen beschikbaar een bedrag
van ƒ267.146,36. Dit bedrag acht ons col
lege voldoende voor het opvangen van
tegenvallers en het doen van nieuwe on
rendabele investeringen.
Hoewel de begrotingsruimte 1982 dui
delijk kleiner is dan in voorafgaande jaren
zijn wij van mening dat het gelet op de
slechte economische situatie en de daarmee
gepaard gaande bezuinigingen van de rijks
overheid, die ook de uitkeringen aan de
gemeente raken, voor 1982 voor deze
gemeente nog niet tegenvalt.
Het lijkt ons in het kader van deze be-
grotingsbrief goed op te nemen, hetgeen
door de staatssecretaris van binnenlandse
zaken omtrent de sociaal-economische si
tuatie is geschreven in de circulaire over
de algemene uitkering uit het gemeente
fonds voor 1982:
De verslechterde sociaal-economische toe
stand "van Nederland.
Evenals in de brief van 27 juni 1980
over de uitkeringen uit het gemeentefonds
voor 1981 en enkele voorafgaande jaren,
hebben wij er behoefte aan de sociaal-
economische toestand van Nederland te
memoreren, alvorens nader in te gaan op
de faktoren die de verdeling en de omvang
van de gemeentefonds-uitkeringen bepalen.
De economische ontwikkeling is in de
afgelopen jaren steeds verder verslechterd.
Dat kan niet zonder gevolgen blijven voor
de collectieve sector. Teneinde te voorko
men dat het financieringstekort van de
overheid te ver zou oplopen zijn diverse
ombuigingsmaatregelen noodzakelijk ge
weest.
Hoewel bij de opstelling van de Miljoenen
nota 1981 al rekening was gehouden met
sombere vooruitzichten ten aanzien van de
ontwikkeling in 1981, bleken ook in 1981
ombuigingsmaatregelen onontkoombaar. Uit
prognoses van het Centraal Planbureau van
maart van dit jaar bleek de economische
ontwikkeling nog verder verslechterd te
zijn. Voor een nadere toelichting verwijzen
wij u naar de nota Aanpassingen in de
collectieve sector in 1981 en naar de zo
genaamde Voorjaarsnota 1981.
Evenals in 1980 meende de regering dat
het noodzakelijk was ook een bijdrage van
de lagere overheden te vragen., Voor het
gemeentefonds betekende dat een struc
turele verlaging van de uitkering met
effektief 133 miljoen gulden.
Intussen ziet het er niet naar uit, dat
op korte termijn, dat wil zeggen voor 1982,
de economische vooruitzichten aanmerkelijk
zullen verbeteren. Dit betekent dat er geen
of nauwelijks ruimte is voor accressen in
de overheidsuitgaven. Naar het zich laat
aanzien zal de volumegroei op de rijks
begroting in enge zin van 1981 op 1982
zelfs negatief zijn: zelfs zonder nadere
ombuigingen in 1982 resteert nauwelijks
meer volumegroei.
Rekening houdend met de moeilijke fi
nanciële positie waarin ook de gemeenten
thans verkeren, hebben wij besloten toch
een volume-accres, namelijk van 1%, toe
tp kennen, gelijk aan de thans verwachte
trendmatige groei van het nationaal in
komen. Bedacht moet overigens worden,
dat dit accres niet geheel voldoende is om
de stijging van de uitkeringsbasis op te
vangen zodat een verlaging van het uit
keringspercentage onvermijdbaar is. Voor
zover in het kader van de besluitvorming
rond de rijksbegroting 1982 in verband
met voorgenomen rijksbeleid tot aanvul
lende compensaties voor de uitkering uit
het gemeentefonds wordt besloten, zullen
daarover in het najaar nadere medede
lingen worden gedaan.
De Minister van Financiën en ik willen
nogmaals benadrukken, dat wij ons reali
seren dat de gemeentebesturen voor moei
lijke keuzen worden geplaatst. Er is geen
of nauwelijks ruimte voor taakuitbreidingen.
Zelfs kan het afstoten c.q. inkrimpen van
taken noodzakelijk zijn.
In dit verband merken de Minister van
Financiën en ik nog het volgende op. Onder
de huidige economische toestand wordt van
alle gemeenten verwacht dat zij een sterk
terughoudend beleid zullen voeren teneinde
een evenwichtige begroting te handhaven.
Hierbij zullen aanvragen om toepassing van
artikel 12 van de Financiële Verhoudings
wet 1960 bijzonder kritisch worden beoor
deeld. Het is immers niet acceptabel dat
de voor alle gemeenten noodzakelijke om
buigingen worden ontlopen door het aan
vragen. van aanvullende steun op grond
van artikel 12 van de Financiële Verhou
dingswet 1960, ten koste van de gemeenten
die, soms met veel pijn, de begrotingen wel
sluitend weten te houden. Bij het onderzoek
zal dan ook nauwkeurig worden gelet op
de „hardheid" van de oorzaken die tot de
tekort-situatie hebben geleid.
Indien geconstateerd wordt dat in on
voldoende mate is gestreefd naar noodza
kelijke ombuigingen, zal het tekort voor
rekening van de desbetreffende gemeente
worden gelaten.
Subsidies.
Tot en met het begrotingsjaar 1981 was
het gebruikelijk bij de aanbiedingsbrief voor
de gemeentebegroting ook een overzicht
over te leggen van gevraagde nieuwe sub
sidies c.q. verhogingen van bestaande sub
sidies. In het kader van de welzijnsplanning
wordt met dit gebruik gebroken. Voor het
jaar 1982 doorlopen de meeste tot vrijwel
alle soortgelijke verzoeken de in het kader
van de welzijnsplanning voorgeschreven
nieuwe procedure.
Wel maken wij er melding van, dat veel
instellingen en verenigingen via hun inge
diende werkplannen 1982 om gemeentelijk
subsidie of om verhoging ervan hebben
verzocht. Bij het vaststellen van het jaar
plan 1982 zullen deze verzoeken bij uw
raad aan de orde komen.
Belastingen, retributies en-tarieven.
Zoals hiervoor reeds is aangestipt achten
wij de financiële positie zodanig, dat het
overgrote deel van de heffingen niet buiten
schot kan blijven bij tariefsverhogingen in
het komende jaar. Buiten de verhoging
willen wij houden de leges voor bouwver
gunningen en de welstandsleges.
De leges voor welstand worden in reke
ning gebracht tot het bedrag dat de ge
meente aan de dienst gemeentewerken moet
betalen. De leges voor bouwvergunningen
gaan omhoog als gevolg van het stijgen
van de bouwkosten. Het verhogen van de
legestarieven zou een dubbele stijging be
tekenen. Dit nu lijkt ons ongewenst, zeker
in een tijd dat de bouwaktiviteiten op een
zeer laag pitje staan.
Hieronder volgt een nadere uiteenzetting
en motivering omtrent de te verhogen
heffingen.
Onroerend-goedbelastingen.
Voorgesteld wordt de tarieven met 4%
te verhogen, hetgeen een meeropbrengst
oplevert van ongeveer ƒ21.840,—.
Wij roepen hierbij in herinnering, hetgeen
het ministerie van binnenlandse zaken ken
baar heeft gemaakt ten aanzien van de
door u voor 1981 vastgestelde tarieven.
Deze hebben slechts schoorvoetend de ko
ninklijke goedkeuring verkregen voor de
duur van één jaar. Bezwaar bestond er
hoofdzakelijk tegen het over de gehele linie
verlagen met eenzelfde percentage van de
taxatiebedragen voor de verschillende cate-
goriën onroerende goederen. Aan het taxa
tiebureau is daarom advies' gevraagd om
trent een algehele herziening van de taxatie
bedragen per 1 januari 1980, gesplitst naar
de verschillende categoriën, zoals nieuw
bouwwoningen, oudere permanente wonin
gen, zomerwoningen, bedrijven, etc. Dit ad
vies is nog niet ontvangen. Daarom zal u
in een later stadium een nader voorstel
worden gedaan.
Het voorstel tot verhoging van de ta
rieven met 4% moet dan ook zodanig wor
den opgevat, dat de totaal-opbrengst met
4% toeneemt ten opzichte van 1981. Tussen
de verschillende categoriën onroerende goe
deren kunnen wel onderlinge verschillen
optreden, afhankelijk van de ontwikkeling
van de waarde in het economisch verkeer
sinds 1 januari 1980.
Toeristenbelastingen.
Voorgesteld wordt zowel de basistarieven
als de forfaitaire tarieven voor de land
en watertoeristenbelasting met 4% te ver
hogen. Hierbij vindt afronding van <je basis
tarieven plaats op 1 cent naar boven, terwijl
de forfaitaire tarieven' naar boven worden
qfgerond op een veelvoud van 5 cent. De
meeropbrengst van de verhoging wordt ge
raamd op ongeveer ƒ6.000,—.
Reinigingsrechten.
Voorgesteld wordt ook deze rechten met
4% te verhogen. Het tarief wordt dan
62,40 per aansluiting. De meeropbrengst
zal naar schatting 4.260,— bedragen.
Hondenbelasting.
Overeenkomstig hetgeen de laatste jaren
gebruikelijk is wordt ten aanzien van deze
belasting voorgesteld het tarief voor tweede
en volgende honden met een stijgend per
centage te verhogen. Het voorstel komt
neer op verhoging van het tarief voor de
le hond met 4%, voor de 2e hond met 5%,
voor de 3e hond met 6%, voor de 4e hond
met 7% en voor 5e en nog meer honden
met 8%. Het tarief per kennel ware met
4% te verhogen. De meeropbrengst wordt
geschat op ƒ440,—.
Woonforensenbelasting.
Ten aanzien van deze belasting is van
toepassing, hetgeen is opgemerkt bij de
onroerend-goedbelasting: verhoging met 4%
van de totaalopbrengst ten opzichte van
1981. Het tarief kan pas worden bepaald
als inzicht bestaat in de nieuwe taxaties
van de waarde van de woningen in het
economisch verkeer. De meeropbrengst
wordt geschat op 3.500,—.
Begrafenisrechten en gebruik lijkauto.
Bij een verhoging met 4% wordt op een
meeropbrengst gerekend van 595,—.
Gebruiksvergoedingen sportterreinen, gym
nastieklokalen, tennisbanen, dorpshuizen en
zwembad.
Wij zijn van mening, dat de gebruiksta-
rieven van deze voorzieningen eveneens met
4% moeten worden opgetrokken. De meer
opbrengst wordt geraamd op 1.020,—. Wij
merken hierbij op, dat de verhoging van
het tarief voor het gebruik van gymnastiek
lokalen (buitenschoolsgebruik) slechts voor
een gedeelte van het jaar 1982 zal gelden.
De gebruiksperiode loopt van 1 augustus
tot 1 augustus, zodat deze verhoging eerst
op 1 augustus 1982 in kan gaan.
Alvorens u over deze verhogingen uit
gewerkte voorstellen te doen, zullen wij
ons voornemen tot verhoging van de ta
rieven voorleggen aan de sport- en cultuur
commissie.
Sekretarieleges en havengelden.
Bij een verhoging van de tarieven van
4% wordt gerekend op een meeropbrengst
van ƒ840,—.
Liggelden pleziervaartuigen.
Het voorstel is de liggelden eveneens
met het toegestane percentage van 4 te
verhogen. Meeropbrengst 5.730,
Hierbij merken wij ten aanzien van de
exploitatie van de gemeentelijke jachthaven
nog het volgende op. Door het doorvoeren
van bezuinigingen in de onderhoudssfeer
menen wij een sluitende exploitatie te kun
nen bereiken in 1982.
Voor een uitvoeriger toelichting op de
voorgestelde verhogingen verwijzen wij u
naar de afzonderlijke voorstellen ter zake
met de daarbij behorende toelichtingen en
in een aantal gevallen financiële over
zichten. Deze voorstellen zullen in de mees
te gevallen aan u worden gedaan in de
raadsvergadering, waarin de ontwerp-begro
ting 1982 wordt behandeld.
Gereedgekomen en in uitvoering zijnde
werken.
Als te doen gebruikelijk geven wij u in
deze aanbiedingsbrief een overzicht van de
belangrijkste investeringen, die de laatste
12 maanden hebben plaatsgevonden. Hier
omtrent valt het volgende te vermelden:
a. uitgevoerde werken etc:
-Aanschaf houtversnippermachine tbv plant
soenendienst.
Grondverwerving tbv uitbreiding begraaf
plaats Kamperland.
Uitbreiding sportcomplex Kamperland.
Verbetering/verfraaiing Julianastraat Wis
senkerke.
Opslagruimte tbv gladheidsbestrijding Kam
perland.
Verbouw/uitbreiding bijzondere lagere
school Wissenkerke.
Clubaccommodatie tennisvereniging Slag-'
vast Kamperland.
Aanleg strandje Thoornpolder.
Verbetering straatverlichting Wissenkerke.
Aankoop tractor tbv plantsoenendienst.
Plaatsing huisvuilcontainers in zomerwonin
genterreinen.
Parkeerterrein Nieuwstraat Kamperland.
Verfraaiing bestemmingsplan Kamperland
ten westen Veerweg.
Herinrichting schoolplein OLS/CNS Wissen
kerke.
Isolering plafonds OLS Wissenkerke.
Nieuwe inrichting CNS Wissenkerke.
Opmaken plan tbv aanleg 2e jachthaven
Kamperland.
Inrichting clubaccommodatie tennisvereni
ging Slagvast Kamperland.
Clubaccommodatie muziekvereniging Apollo
Wissenkerke.
Opknappen strandje Geersdijk.
b. In uitvoering zijnde en/of binnenkort te
realiseren werken etc:
Uitbreiding openbare verlichting Banjaard.
Invoering stil alarm brandweer.
Clubaccommodatie voetbalvereniging Beve
landers Kamperland.
Inrichting idem.
Aanleg parkeerstrook Molenweg Kamperland
Schonen gemeentelijk archief.
Verbetering torenuurwerk Geersdijk.
Gedeeltelijke restauratie korenmolen „De
Onderneming" Wissenkerke.
Nieuwe investeringen.
Voor 1982 of eventueel latere jaren denkt
ons college aan de realisering van de hierna
te noemen projekten:
Uitbreiding begraafplaats Kamperland.
Nieuwe brandweerauto korps Kamperland.
Aanpassing/uitbreiding brandweergarage
Kamperland.
Verbetering weg Tuindorp (zgn. Franse pad)
Verbetering Veersteiger Kamperland.
Douche/toiletgebouw jachthaven Kamper
land.
Zie voor het vervolg:
DIT BLAD VAN VOLGENDE WEEK I
KANTOOR KAMPERLAND
Elke werkdag van 9—12 en van
1416 uur.
Vrijdagavond van 18.30 tot 20 uur.
KANTOOR WISSENKERKE:
Elke werkdag van 912 en van
1416 uur.
Donderdagavond van 1920 uur.
GEERSDIJK
Woensdag 21-10-1981 van 1819.30
uur. De zitting van donderdag 22-
10-1981 komt te vervallen.
KANTOOR KORTGENE
Elke werkdag van 912 en van
1416 uur.
Woensdagavond van 18.3020 uur.
KANTOOR COLIJNSPLAAT
Elke werkdag van 912 en van
14—16 uur.
Vrijdagavond van 18.3020 uur.
KATS:
Maandag 19-10-1981 van 1011 uur.
Woensdag 21-10-'81 van 1516.30 u.
Donderdag 22-10-'81 van 1516 uur.
13.757.789,91
13.757.789.91
Geen saldo.
17.449.639,35
14.879.414,99
2.570.224,36