Zittingsuren T SPAARWEEK-FEESTWEEK dr™0adusf7ikt8 Rahobank Beschrijvingsbrief begroting 1982 van de gemeente Wissenkerke f7,50* EXTRA SPAARPREMIE IN DEZE WEEK Nieuwe spaarders die 1^00^ deze week een spaarreke- ning openen met minstens f 25- inleg, krijgen daar f7,50* extra spaarpremie bij. RABOBANK KALENDER "PLAATJES VAN LIEDJES" Aardig geschenk waar mee wij de vriendschap onderhouden: de traditio nele Rabobank Kalender met foto's geïnspireerd op bekende Nederlandse liedjes. ue vuurrddu bireM. voor sparende hoogvliegers Dit geldt niet voor het Ideaal Spaarplan de Zilvervloot tijdens de spaarweek van 19 t/m 23 oktober 1981. Met voldoening kunnen wij u hierbij op een redelijk tijdig tijdstip de gemeente begroting voor het d enstjaar 1982 in ont werp aanbieden. Bij de samenstelling van het ontwerp was het opnieuw mogelijk ge bruik te maken van de meest recente re- keningcijfers, namelijk die van de ontwerp- rekening over het dienstjaar 1980. Ten tijde van de samenstelling van de onlwerp-bcgroting kon niet worden beschikt over alle gegevens omtrent de hoogte van de uitkeringen 1982 uit het gemeentefonds. Om de voorbereidende werkzaamheden niet te vertragen, is uitgegaan van een voort zetting van het voor 1981 gevoerde beleid van de rijksoverheid ten aanzien van de gemeenten. Uiteraard is daarbij rekening gehouden met de toen reeds bekende om buigingsmaatregelen voor 1981, die ook in volgende jaren doorwerken. Uit de inmid dels ontvangen circulaires inzake de al gemene en onderwijsuitkering is gebleken,' dat de ramingen ongeveer exact overeen komen met hetgeen waarop kan worden gerekend. De eindcijfers zijn als volgt: Gewone dienst: Inkomsten Uitgaven Kapitaaldienst Uitgaven Inkomsten Nadelig saldo Algemeen. De door de hogere overheid geboden fi nanciële armslag bepaalt in hoge mate de mogelijkheden voor het voeren van een eigen gemeentelijk beleid. Daarom is het verheugd, dat wij u een ontwerp-begroting 1982 kunnen aanbieden met een raming voor onvoorziene uitgaven van ƒ243.456,36 (inclusief de eerste twee wijzigingen). Zoals te doen gebruikelijk is, zijn op de gewone dienst slechts uitgaven geraamd die wij noodzakelijk achten om de huis houding van de gemeente op een verant woord peil te houden. Eveneens als te doen gebruikelijk is, zijn op de kapitaaldienst geen nieuwe investeringen opgenomen, om dat door het eventueel niet tijdig beschik baar komen van financieringsmiddelen ver traging in de goedkeuring van de begroting zou kunnen ontstaan. Nieuwe investeringen zullen u door mid del van begrotingswijzigingen in de loop van het dienstjaar 1982 bereiken, één en ander wel afhankelijk van het rond krijgen van de voorbereiding en procedures van diverse objekten. Bij het opmaken van de ontwerp-begro ting kon geen rekening worden gehouden met de lasten van een aantal investeringen, waartoe uw raad inmiddels heeft besloten. D:t betreft de volgende investeringen met de daarbij vermelde kapitaallasten: Parkeer- strook Molenweg 1.650,—: Parkeerterrein Nieuwstraat ƒ4.760,—; Toren Geersdijk 2.875,Stil alarm brandweer 11.250, Totaal 20.535,-. Beschikbaar in 1982 voor onvoorziene uitgaven en nieuwe onrendabele investe ringen is derhalve 222.921,36. Gelet op dit bedrag, dat aanmerkelijk geringer is dan voorgaande jaren, menen wij voor 1982 u niet te kunnen voorstellen met verhoging van heffingen opnieuw een pas op de plaats te doen. Daarom stellen wij u voor ongeveer alle heffingen in 1982 met 4% te verhogen. Dit percentage van 4 is ontleend aan een circulaire van het minis terie van binnenlandse zaken. Hierin is bepaald, dat overheidstarieven voor retri buties en gebruiksvergoedingen met niet meer dan 4% mogen stijgen in 1982. Wij zijn van mening, dat daarom ook de be lastingtarieven met niet meer dan 4% moeten worden verhoogd, hoewel dit wel is toegestaan. De voorgestelde verhogingen leveren een mcer-opbrengst op van 44.225,—. Door deze verhogingen komt in totaal voor onvoorziene uitgaven en nieuwe onren dabele investeringen beschikbaar een bedrag van ƒ267.146,36. Dit bedrag acht ons col lege voldoende voor het opvangen van tegenvallers en het doen van nieuwe on rendabele investeringen. Hoewel de begrotingsruimte 1982 dui delijk kleiner is dan in voorafgaande jaren zijn wij van mening dat het gelet op de slechte economische situatie en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen van de rijks overheid, die ook de uitkeringen aan de gemeente raken, voor 1982 voor deze gemeente nog niet tegenvalt. Het lijkt ons in het kader van deze be- grotingsbrief goed op te nemen, hetgeen door de staatssecretaris van binnenlandse zaken omtrent de sociaal-economische si tuatie is geschreven in de circulaire over de algemene uitkering uit het gemeente fonds voor 1982: De verslechterde sociaal-economische toe stand "van Nederland. Evenals in de brief van 27 juni 1980 over de uitkeringen uit het gemeentefonds voor 1981 en enkele voorafgaande jaren, hebben wij er behoefte aan de sociaal- economische toestand van Nederland te memoreren, alvorens nader in te gaan op de faktoren die de verdeling en de omvang van de gemeentefonds-uitkeringen bepalen. De economische ontwikkeling is in de afgelopen jaren steeds verder verslechterd. Dat kan niet zonder gevolgen blijven voor de collectieve sector. Teneinde te voorko men dat het financieringstekort van de overheid te ver zou oplopen zijn diverse ombuigingsmaatregelen noodzakelijk ge weest. Hoewel bij de opstelling van de Miljoenen nota 1981 al rekening was gehouden met sombere vooruitzichten ten aanzien van de ontwikkeling in 1981, bleken ook in 1981 ombuigingsmaatregelen onontkoombaar. Uit prognoses van het Centraal Planbureau van maart van dit jaar bleek de economische ontwikkeling nog verder verslechterd te zijn. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de nota Aanpassingen in de collectieve sector in 1981 en naar de zo genaamde Voorjaarsnota 1981. Evenals in 1980 meende de regering dat het noodzakelijk was ook een bijdrage van de lagere overheden te vragen., Voor het gemeentefonds betekende dat een struc turele verlaging van de uitkering met effektief 133 miljoen gulden. Intussen ziet het er niet naar uit, dat op korte termijn, dat wil zeggen voor 1982, de economische vooruitzichten aanmerkelijk zullen verbeteren. Dit betekent dat er geen of nauwelijks ruimte is voor accressen in de overheidsuitgaven. Naar het zich laat aanzien zal de volumegroei op de rijks begroting in enge zin van 1981 op 1982 zelfs negatief zijn: zelfs zonder nadere ombuigingen in 1982 resteert nauwelijks meer volumegroei. Rekening houdend met de moeilijke fi nanciële positie waarin ook de gemeenten thans verkeren, hebben wij besloten toch een volume-accres, namelijk van 1%, toe tp kennen, gelijk aan de thans verwachte trendmatige groei van het nationaal in komen. Bedacht moet overigens worden, dat dit accres niet geheel voldoende is om de stijging van de uitkeringsbasis op te vangen zodat een verlaging van het uit keringspercentage onvermijdbaar is. Voor zover in het kader van de besluitvorming rond de rijksbegroting 1982 in verband met voorgenomen rijksbeleid tot aanvul lende compensaties voor de uitkering uit het gemeentefonds wordt besloten, zullen daarover in het najaar nadere medede lingen worden gedaan. De Minister van Financiën en ik willen nogmaals benadrukken, dat wij ons reali seren dat de gemeentebesturen voor moei lijke keuzen worden geplaatst. Er is geen of nauwelijks ruimte voor taakuitbreidingen. Zelfs kan het afstoten c.q. inkrimpen van taken noodzakelijk zijn. In dit verband merken de Minister van Financiën en ik nog het volgende op. Onder de huidige economische toestand wordt van alle gemeenten verwacht dat zij een sterk terughoudend beleid zullen voeren teneinde een evenwichtige begroting te handhaven. Hierbij zullen aanvragen om toepassing van artikel 12 van de Financiële Verhoudings wet 1960 bijzonder kritisch worden beoor deeld. Het is immers niet acceptabel dat de voor alle gemeenten noodzakelijke om buigingen worden ontlopen door het aan vragen. van aanvullende steun op grond van artikel 12 van de Financiële Verhou dingswet 1960, ten koste van de gemeenten die, soms met veel pijn, de begrotingen wel sluitend weten te houden. Bij het onderzoek zal dan ook nauwkeurig worden gelet op de „hardheid" van de oorzaken die tot de tekort-situatie hebben geleid. Indien geconstateerd wordt dat in on voldoende mate is gestreefd naar noodza kelijke ombuigingen, zal het tekort voor rekening van de desbetreffende gemeente worden gelaten. Subsidies. Tot en met het begrotingsjaar 1981 was het gebruikelijk bij de aanbiedingsbrief voor de gemeentebegroting ook een overzicht over te leggen van gevraagde nieuwe sub sidies c.q. verhogingen van bestaande sub sidies. In het kader van de welzijnsplanning wordt met dit gebruik gebroken. Voor het jaar 1982 doorlopen de meeste tot vrijwel alle soortgelijke verzoeken de in het kader van de welzijnsplanning voorgeschreven nieuwe procedure. Wel maken wij er melding van, dat veel instellingen en verenigingen via hun inge diende werkplannen 1982 om gemeentelijk subsidie of om verhoging ervan hebben verzocht. Bij het vaststellen van het jaar plan 1982 zullen deze verzoeken bij uw raad aan de orde komen. Belastingen, retributies en-tarieven. Zoals hiervoor reeds is aangestipt achten wij de financiële positie zodanig, dat het overgrote deel van de heffingen niet buiten schot kan blijven bij tariefsverhogingen in het komende jaar. Buiten de verhoging willen wij houden de leges voor bouwver gunningen en de welstandsleges. De leges voor welstand worden in reke ning gebracht tot het bedrag dat de ge meente aan de dienst gemeentewerken moet betalen. De leges voor bouwvergunningen gaan omhoog als gevolg van het stijgen van de bouwkosten. Het verhogen van de legestarieven zou een dubbele stijging be tekenen. Dit nu lijkt ons ongewenst, zeker in een tijd dat de bouwaktiviteiten op een zeer laag pitje staan. Hieronder volgt een nadere uiteenzetting en motivering omtrent de te verhogen heffingen. Onroerend-goedbelastingen. Voorgesteld wordt de tarieven met 4% te verhogen, hetgeen een meeropbrengst oplevert van ongeveer ƒ21.840,—. Wij roepen hierbij in herinnering, hetgeen het ministerie van binnenlandse zaken ken baar heeft gemaakt ten aanzien van de door u voor 1981 vastgestelde tarieven. Deze hebben slechts schoorvoetend de ko ninklijke goedkeuring verkregen voor de duur van één jaar. Bezwaar bestond er hoofdzakelijk tegen het over de gehele linie verlagen met eenzelfde percentage van de taxatiebedragen voor de verschillende cate- goriën onroerende goederen. Aan het taxa tiebureau is daarom advies' gevraagd om trent een algehele herziening van de taxatie bedragen per 1 januari 1980, gesplitst naar de verschillende categoriën, zoals nieuw bouwwoningen, oudere permanente wonin gen, zomerwoningen, bedrijven, etc. Dit ad vies is nog niet ontvangen. Daarom zal u in een later stadium een nader voorstel worden gedaan. Het voorstel tot verhoging van de ta rieven met 4% moet dan ook zodanig wor den opgevat, dat de totaal-opbrengst met 4% toeneemt ten opzichte van 1981. Tussen de verschillende categoriën onroerende goe deren kunnen wel onderlinge verschillen optreden, afhankelijk van de ontwikkeling van de waarde in het economisch verkeer sinds 1 januari 1980. Toeristenbelastingen. Voorgesteld wordt zowel de basistarieven als de forfaitaire tarieven voor de land en watertoeristenbelasting met 4% te ver hogen. Hierbij vindt afronding van <je basis tarieven plaats op 1 cent naar boven, terwijl de forfaitaire tarieven' naar boven worden qfgerond op een veelvoud van 5 cent. De meeropbrengst van de verhoging wordt ge raamd op ongeveer ƒ6.000,—. Reinigingsrechten. Voorgesteld wordt ook deze rechten met 4% te verhogen. Het tarief wordt dan 62,40 per aansluiting. De meeropbrengst zal naar schatting 4.260,— bedragen. Hondenbelasting. Overeenkomstig hetgeen de laatste jaren gebruikelijk is wordt ten aanzien van deze belasting voorgesteld het tarief voor tweede en volgende honden met een stijgend per centage te verhogen. Het voorstel komt neer op verhoging van het tarief voor de le hond met 4%, voor de 2e hond met 5%, voor de 3e hond met 6%, voor de 4e hond met 7% en voor 5e en nog meer honden met 8%. Het tarief per kennel ware met 4% te verhogen. De meeropbrengst wordt geschat op ƒ440,—. Woonforensenbelasting. Ten aanzien van deze belasting is van toepassing, hetgeen is opgemerkt bij de onroerend-goedbelasting: verhoging met 4% van de totaalopbrengst ten opzichte van 1981. Het tarief kan pas worden bepaald als inzicht bestaat in de nieuwe taxaties van de waarde van de woningen in het economisch verkeer. De meeropbrengst wordt geschat op 3.500,—. Begrafenisrechten en gebruik lijkauto. Bij een verhoging met 4% wordt op een meeropbrengst gerekend van 595,—. Gebruiksvergoedingen sportterreinen, gym nastieklokalen, tennisbanen, dorpshuizen en zwembad. Wij zijn van mening, dat de gebruiksta- rieven van deze voorzieningen eveneens met 4% moeten worden opgetrokken. De meer opbrengst wordt geraamd op 1.020,—. Wij merken hierbij op, dat de verhoging van het tarief voor het gebruik van gymnastiek lokalen (buitenschoolsgebruik) slechts voor een gedeelte van het jaar 1982 zal gelden. De gebruiksperiode loopt van 1 augustus tot 1 augustus, zodat deze verhoging eerst op 1 augustus 1982 in kan gaan. Alvorens u over deze verhogingen uit gewerkte voorstellen te doen, zullen wij ons voornemen tot verhoging van de ta rieven voorleggen aan de sport- en cultuur commissie. Sekretarieleges en havengelden. Bij een verhoging van de tarieven van 4% wordt gerekend op een meeropbrengst van ƒ840,—. Liggelden pleziervaartuigen. Het voorstel is de liggelden eveneens met het toegestane percentage van 4 te verhogen. Meeropbrengst 5.730, Hierbij merken wij ten aanzien van de exploitatie van de gemeentelijke jachthaven nog het volgende op. Door het doorvoeren van bezuinigingen in de onderhoudssfeer menen wij een sluitende exploitatie te kun nen bereiken in 1982. Voor een uitvoeriger toelichting op de voorgestelde verhogingen verwijzen wij u naar de afzonderlijke voorstellen ter zake met de daarbij behorende toelichtingen en in een aantal gevallen financiële over zichten. Deze voorstellen zullen in de mees te gevallen aan u worden gedaan in de raadsvergadering, waarin de ontwerp-begro ting 1982 wordt behandeld. Gereedgekomen en in uitvoering zijnde werken. Als te doen gebruikelijk geven wij u in deze aanbiedingsbrief een overzicht van de belangrijkste investeringen, die de laatste 12 maanden hebben plaatsgevonden. Hier omtrent valt het volgende te vermelden: a. uitgevoerde werken etc: -Aanschaf houtversnippermachine tbv plant soenendienst. Grondverwerving tbv uitbreiding begraaf plaats Kamperland. Uitbreiding sportcomplex Kamperland. Verbetering/verfraaiing Julianastraat Wis senkerke. Opslagruimte tbv gladheidsbestrijding Kam perland. Verbouw/uitbreiding bijzondere lagere school Wissenkerke. Clubaccommodatie tennisvereniging Slag-' vast Kamperland. Aanleg strandje Thoornpolder. Verbetering straatverlichting Wissenkerke. Aankoop tractor tbv plantsoenendienst. Plaatsing huisvuilcontainers in zomerwonin genterreinen. Parkeerterrein Nieuwstraat Kamperland. Verfraaiing bestemmingsplan Kamperland ten westen Veerweg. Herinrichting schoolplein OLS/CNS Wissen kerke. Isolering plafonds OLS Wissenkerke. Nieuwe inrichting CNS Wissenkerke. Opmaken plan tbv aanleg 2e jachthaven Kamperland. Inrichting clubaccommodatie tennisvereni ging Slagvast Kamperland. Clubaccommodatie muziekvereniging Apollo Wissenkerke. Opknappen strandje Geersdijk. b. In uitvoering zijnde en/of binnenkort te realiseren werken etc: Uitbreiding openbare verlichting Banjaard. Invoering stil alarm brandweer. Clubaccommodatie voetbalvereniging Beve landers Kamperland. Inrichting idem. Aanleg parkeerstrook Molenweg Kamperland Schonen gemeentelijk archief. Verbetering torenuurwerk Geersdijk. Gedeeltelijke restauratie korenmolen „De Onderneming" Wissenkerke. Nieuwe investeringen. Voor 1982 of eventueel latere jaren denkt ons college aan de realisering van de hierna te noemen projekten: Uitbreiding begraafplaats Kamperland. Nieuwe brandweerauto korps Kamperland. Aanpassing/uitbreiding brandweergarage Kamperland. Verbetering weg Tuindorp (zgn. Franse pad) Verbetering Veersteiger Kamperland. Douche/toiletgebouw jachthaven Kamper land. Zie voor het vervolg: DIT BLAD VAN VOLGENDE WEEK I KANTOOR KAMPERLAND Elke werkdag van 9—12 en van 1416 uur. Vrijdagavond van 18.30 tot 20 uur. KANTOOR WISSENKERKE: Elke werkdag van 912 en van 1416 uur. Donderdagavond van 1920 uur. GEERSDIJK Woensdag 21-10-1981 van 1819.30 uur. De zitting van donderdag 22- 10-1981 komt te vervallen. KANTOOR KORTGENE Elke werkdag van 912 en van 1416 uur. Woensdagavond van 18.3020 uur. KANTOOR COLIJNSPLAAT Elke werkdag van 912 en van 14—16 uur. Vrijdagavond van 18.3020 uur. KATS: Maandag 19-10-1981 van 1011 uur. Woensdag 21-10-'81 van 1516.30 u. Donderdag 22-10-'81 van 1516 uur. 13.757.789,91 13.757.789.91 Geen saldo. 17.449.639,35 14.879.414,99 2.570.224,36

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1981 | | pagina 4