Beschrijvingsbrief begroting 1982
van de gemeente Kortgene
Het is ons een genoegen u. hierbij te
kunnen aanbieden de ontwerpbegroting '82
met de daarbij behorende overzichten, als
mede de ontwerpbegroting voor het ge
meentelijk vismijnbedrijf. Deze stukken ge
ven ons aanleiding het navolgende onder
uw aandacht te brengen.
I. Algemeen.
Na de vele en vaak omvangrijke werken
van de laatste jaren laat het zich aanzien,
dat de komende jaren rustiger zullen zijn.
De restauraties van kerken en toren zijn
gereed, alsmede het havencomplex te Co-
lijnsplaat en de eerste fase riolering te Kats.
Enkele belangrijke objekten zijn in uitvoe
ring dan wel in een vergevorderd stadium
van voorbereiding: uitbreiding gemeente
huis, verbetering dorpshuis De Brug, nieuwe
openbare basisschool te Colijnsplaat en cen
traal onderkomen gemeentewerken/brand
weer Kortgene. Met name de realisering
van de dorpsvernieuwingsplannen ..zal nu
in de nabije toekomst hoge prioriteit moe
ten en kunnen krijgen.
De huidige economische problematiek die
ons land kenmerkt, gaat waar het de wo
ningbouw etc. betreft, nadrukkelijk niet aan
onze gemeente voorbij (zie onder meer
onder III-l).
Ten aanzien van de financiële positie
van de gemeente Kortgene is de invloed
van deze economische teruggang (nog?) niet
te bemerken. Het begrotingsbeeld kan in
financieel opzicht dan ook zonder terug
houdendheid als gunstig worden beoordeeld.
Een belangrijke indicatie daartoe vormt
de post „onvoorzien"; deze vertoont het
navolgende beeld (in afgeronde bedragen):
1979 1982
Bruto onvoorziene
uitgaven ƒ169000,— ƒ540000,—
Te verwachten
salarisstijgingen 60000,— 82000,—
Spec, bestemming 30000,— 23000,—
Netto onvoorzien 79000,— ƒ435000,—
Zoals gebruikelijk zijn voor de begrotings
cijfers gehanteerd: de werkelijke cijfers
van het voorgaande afgesloten boekjaar
(1980), met waar nodig een zekere
indexering: de tot op heden bekende
cijfers over 1981.
Intussen blijkt uit de meest recente ge
gevens van de Minister van Binnenlandse
Zaken met betrekking tot de rijksuitkering
uit het Gemeentefonds, dat de post on
voorzien nog zal stijgen met ƒ70.000,—.
Evenals de afgelopen twee jaar is onzes
inzien de verhoging van de onroerend-goed-
belasting niet nodig. Hierover en over onze
voorstellen omtrent de andere belastingen
en gemeentelijke tarieven, komen wij onder
X uitvoerig terug.
Tenslotte wijzen wij erop, dat in de ont
werpbegroting geen rekening is gehouden
met nieuwe investeringen en belastingver
hogingen. Besluiten terzake zullen zoals ge
bruikelijk bij wijze van begrotingswijzi
gingen worden verwerkt.
II. Terugblik.
Nadat op 30 oktober 1980 door u de
begroting 1981 werd vastgesteld, zijn di
verse zaken de revue gepasseerd. In dit
verband zijn te vermelden:
a) gereedkomen restauraties N.H. kerken
te Colijnsplaat en Kortgene, alsmede de
toren te Kortgene. Ook de subsidie tech
nische kant van deze omvangrijke zaken
kwam rond, zij het na veel moeilijkheden;
b) met de bouw van 16 woningwetwoningen
(12 te Colijnsplaat en 4 te Kats) is een
aanvang gemaakt;
c) het havencomplex te Colijnsplaat is ge
reed en werd op 4 juli 1981 op zeer ge
slaagde wijze officieel geopend;
d) overeenstemming is bereikt over een
ingrijpende renovatie van het Dorpshuis De
Brug te Colijnsplaat. Met de uitvoering van
het werk is intussen een aanvang gemaakt;
e) de uitbreiding van het gemeentehuis
door het aankoppelen en voor kantoorge-
bruik geschikt maken van het buurpand
Hoofdstraat 81 is ter hand genomen;
f) ten behoeve van de jeugdsoos en de
peuterspeelzaal te Kortgene werd aange
kocht 't Trefpunt;
g) door de aankoop van een bedrijfsloods
aan de Torendijk krijgt de buitendienst
een prima onderkomen, terwijl eveneens
de Kortgeense brandweer in dit pand kan
worden ondergebracht;
h) door de wegverbetering aan het Kreek
pad te Kats is de situatie aldaar naar ieders
genoegen geworden;
i) de organisatiestruktuur van de drie
brandweerkorpsen werd veranderd;
j) de eerste fase van de rioleringswerken
te Kats werd uitgevoerd, zodat het afval
water van deze kern nu middels de
persleiding naar Colijnsplaat ook ge
zuiverd wordt. Bovendien is de bestrating
van een aantal straten door dit werk aan
zienlijk verbeterd;
k) een aantal stappen in het kader van
het Proefprojekt Specifiek Welzijn De Beve-
landen, zoals het vaststellen van de zgn.
welzijnsnota.
III. Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting.
1. Algemeen.
Omtrent de ontwikkelingen op het terrein
van de ruimtelijke ordening en volkshuis
vesting is er in het algemene beeld
helaas! —.niet veel veranderd ten opzichte
van datgene wat wij vorig jaar in onze
aanbiedingsbrief moesten opmerken.
De economische teruggang veroorzaakt
een enorme stagnatie in de huizenmarkt,
zowel waar het de verkoop als waar het
de nieuwbouw betreft. Deze situatie, waar
op een gemeentebestuur in feite geen enkele
invloed kan uitoefenen, betekent onder
meer:
het voorlopig achterwege blijven van
het afronden van de parken Aqua Village,
Deltona, plan Oostdijk en De Boogerd;
het nog steeds niet realiseren van de
geplande 8 nieuwe premiewoningen in
Noord II (Kortgene);
stilstand in de verkoop van percelen
bouwgrond voor particuliere bouw in Noord
II (6 stuks) en Doorbraak Ringweg (11
stuks). Gelukkig betreft het een niet te
groot aantal percelen, zodat er nog
geen sprake is van extra renteverliezen,
te meer daar de betreffende bestemmings
plannen nog niet lang bouwrijp zijn;
doorstroming van huurwoningen naar
koopwoningen vindt niet meer plaats, zodat
de vraag naar huurwoningen snel stijgt. In
de gemeente Kortgene is het beeld als
volgt: lijst van woningzoekenden gehele
gemeente: opgaven 1980 en eerder: 50;
opgaven 1/1 1/9-1981: 25. Totaal 75,
waarvan enige dubbeltellingen van aanvra
gen voor meer dan één kern. Een en ander
exclusief de aanvragen voor bejaardenwo-
ningen, aangezien die via de betreffende
stichtingen voor bejaardenhuisvesting ver
lopen;
vastlopen bouwplan aan de Juliana-
straat (terrein Kallewaard).
Waar mogelijk tracht ons college mede
werking te verlenen aan het verwerken
van knelpunten (bijvoorbeeld door instem
ming met planwijzigingen, e.d.), maar zon
der defaitistisch te zijn gebiedt de realiteit
te zeggen dat de mogelijkheden van een
gemeentebestuur, om de vermelde stagnaties
op te heffen, zéér beperkt zijn. Positief
achten wij intussen:
a) het beginnen met de bouw van 16
nieuwe woningwetwoningen (12 in Colijns
plaat en 4 in Kats);
b) de vorderingen van de planvoorbereiding
voor nieuwbouw in de Tonnenbuurt in Co
lijnsplaat (2 woningwetwoningen en 6
kleine woningen voor zgn. 1- en 2-pers.-
huishoudens).
1. Dorpsvernieuwingsbeleid.
In het kader van het door uw raad vast
gestelde en door de Minister van Volks
huisvesting en Ruimtelijke Ordening goed
gekeurde dorpsvernieuwingsbeleid zijn de
volgende ontwikkelingen te melden:
a. Bestemmingsplannen.
Voor de bebouwde kommen zijn plannen
ontworpen en met de bevolking besproken.
De opkomst bij deze informatie-bijeen
komsten was verheugend groot.
Het ontwerpplan voor Kats is inmiddels
ook met de instanties van het wettelijk
voorgeschreven vooroverleg besproken en is
op 20-5-1981 gezonden aan de subcommis
sie voor gemeentelijke bestemmingsplannen
van de provinciale planologische commissie.
Voor Colijnsplaat is het vooroverleg afge
rond, het plan kan nu naar de subcom
missie. Het plan voor Kortgene is na het
gesprek met de bevolking op enkele punten
aangepast; ook zijn nog een aantal andere
tussentijdse ontwikkelingen verwerkt. Het
kan nu in vooroverleg.
Omdat deze plannen mede de basis zijn
voor de dorpsvernieuwing duurt de periode
van vooroverleg met de subcommissie on
geveer 3 maanden langer dan normaal. Na
dat dit overleg is afgerond kunnen de
plannen successievelijk de rest van de pro
cedure doorlopen: de ter visie legging,
vaststelling door de raad, goedkeuring Ge
deputeerde Staten en wat daarna, afhan
kelijk van bezwaarschriften, nog kan volgen.
b. Tonnenbuurt.
Steeds meer blijkt dat dit soort zaken
langzamer verloopt dan men hoopt. In het
verleden waren we ten opzichte van dit plan
dan ook te optimistisch. Nu is er echter
een bouwplan gereed voor 2 normale wo
ningwetwoningen en 6 woningen voor zgn.
onvolledige gezinnen van architect Van
Doorn in opdracht van de Stichting Samen
werking Goes, gereed. Alle procedures zijn
nu rond, behalve de laatste 2 aankopeji.
Bij een voor het ministerie aanvaardbare
prijs kan begin 1982 met bouwen worden
begonnen.
c. Particuliere woningverbetering.
Er is in incidentele gevallen bemiddeld
en geadviseerd bij bouwplannen. Het aantal
initiatieven is de laatste tijd helaas zeer
beperkt.
d. Beleidsgroep.
De vorming van de beleidsgroep is af
gerond en een eerste bijeenkomst is belegd.
De groep zal bestaan uit de diverse in
stanties die met de dorpsvernieuwing te
maken hebben. Eén van de grote problemen
is of er voor tweede woningen aangewezen
concentratiegebiedjes moeten komen om
zodoende op andere plaatsen te kunnen
saneren. In welke gebieden zou dat dan
mogen gebeuren?
e. Woonbuurt-verbetering.
De volgende aktiviteit die gestart moet
worden is: in welk gedeelte van de kernen
begonnen moet worden met de woonbuurt
verbetering en hoe de relatie met het aan
pakken van de rioleringsconstructies moet
liggen, met name in Colijnsplaat.
Tenslotte.
Al met al moet wederom geconstateerd
worden, dat de aanpak en de realisering
van het voorgenomen dorpsvernieuwings
beleid een moeizame en langdurige zaak is.
Een kleine gemeente als Kortgene mist
daarvoor met name mankracht, waarin
slechts door externe hulp kan worden voor
zien. Nu deze organisatieproblematiek goed
deels is opgelost (door een kontrakt met
het stedebouwkundige adviesbureau) en het
Ministerie de nodige voorbereidingssubsi
dies beschikbaar heeft gesteld, kan op de
ingeslagen weg worden voortgegaan. Dat
is nodig, gelet op het zeer grote belang
van de dorpsvernieuwing voor de verdere
toekomst van onze dorpen.
3. Ontwikkelingen per kern.
Naast het hiervoor onder 1 en 2 ver
melde, wijzen wij nog op het volgende
(de recreatieve ontwikkelingen krijgen on
der 4 aandacht):
a) Kortgene.
Het lijkt nog steeds niet nodig om een
nieuw uitbreidingsplan te beginnen, gelet
op de aanwezige capaciteit in Noord II
en in het zgn. terrein Kallewaard. Bovendien
ontstaat er door de verplaatsing van de
brandweergarage en de gemeentelijke bui
tendienst naar de Torendijk een interes
sante „invul"-mogelijkheid op de hoek
Weststraat Wilhelminastraat (capaciteit
4 woningen).
b) Colijnsplaat.
Het plan Doorbraak Ringweg moet aan
gepast worden, nu daarin de nieuw te
bouwen openbare basisschool een plaats
krijgt. Intussen is met de bouw van 12
woningwetwoningen in dit plan begonnen.
Een in ons beleid passend invul-plannetje
in Colijnsplaat is de voorgenomen bouw
van 5 premie-woningen aan de Ringweg,
voorbereid en ontwikkeld door particulier
initiatief,
c) Kats.
Het bestemmingsplan Al te Klein I en II
(bestaande uit het aangepaste „oude"
plan I, uitgebreid met het nieuwe deel II)
zal spoedig ter visie worden gelegd, zodat
de behandeling door de Raad in het thans
voor ons liggende begrotingsjaar zal kunnen
plaatsvinden. Intussen is de problematiek
van de grondverwerving alhier opgelost en
kon na een lange voorbereidingstijd
met de bouw van 4 woningwetwoningen
een aanvang worden genomen.
4. Recreatie.
Als belangrijkste onderwerp met betrek
king tot de recreatie moet het gereedkomen
van de jachthaven te Colijnsplaat genoemd
worden. Dit zeer omvangrijke projekt is
in zeer korte tijd gereed gekomen. Daar
mede is in de eerste plaats de zo zeer
gewenste veiligheid voor dit dorp in hoge
mate verbeterd. De nog maar enkele maan
den ervaring met het nieuwe havencomplex
geven als indruk, dat er sprake is van een
in alle opzichten geslaagd projekt. Naast
enkele „start"-problemen, zoals de haven
mond-perikelen, zijn ons college geen ne
gatieve effekten bekend, terwijl als positieve
effekten naar voren komen: een toename
van de werkgelegenheid en omzetverhoging
bij de middenstand.
Helaas is er nog steeds geen duidelijk
heid omtrent de toekomst van de haven
te Kats. nu de terzake gerezen problemen
onderwerp van een rechtsgeding zijn ge
worden. Wij blijven van mening, dat het
voor Kats zeer te betreuren zou zijn, indien
er bij dit dorp geen officiële jachthaven
(op kleine schaal) zou kunnen zijn. Als
gevolg van de genoemde economische pro
blematiek staan de plannen voor het eerder
besproken kleinschalige recreatieplan ten
noordoosten van Kats „op een laag pitje".
Zoals opgemerkt stagneert de afronding
van een aantal recreatieparken in Kortgene
volledig. Opgemerkt moet worden dat in
Kortgene dit jaar sprake is van toenemende
overlast door baldadigheid, vernielzucht en
straatrumoer, hoofdzakelijk veroorzaakt
door jeugdige bezoekers van horeca-bedrij-
ven. Deze overtast valt vooral te consta
teren in het zomerseizoen.
Reeds lang zijn uw raad en ons college
van mening, dat de zgn. 24-uurs-regeling
van het Veerse Meer onjuist is. Deze re
geling houdt in, dat men niet langer dan
24 uur aan een verpozingssteiger ligplaats
mag hebben. Wij blijven van mening, dat:
deze regeling nauwelijks te controleren
is en dan ook veelvuldig wordt overtreden:
de watertoerist bevoordeeld wordt bo
ven de landtoerist, aangezien deze laatste
tussen zonsondergang en zonsopgang niet
buiten de campings aan de oevers
mag verblijven;
de watertoerist ten onrechte geen lig
geld behoeft te betalen voor verblijf aan
de, met overheidsgeld gefinancierde, stei
gers. Dit is thans extra aanvechtbaar, nu
meerdere jachthavens kampen met een on
derbezetting en derhalve zeer gaarne be
doelde watertoeristen als passant zouden
ontvangen.
Bovendien^ achten wij het veelvuldig be
treden van de fraai tot ontwikkeling ge
komen eilanden in het meer, een gevaar
opleveren voor deze jonge natuurgebieden.
Het is betreurenswaardig en onzes inziens
onbegrijpelijk dat de gemeente Kortgene
tot op heden met deze stellingname alleen
staat in het Veerse Meerschap. Ons streven
blijft erop gericht aan de geschetste on
juiste situatie een eind te maken.
Voorts past in dit kader aandacht voor
de problematiek van de Zandkreekdam. De
akties van met name de gemeente Kortgene
om iets te doen aan het regelen van het
zeer frequent gesloten zijn van deze dam
voor het wegverkeer ten gunste van het
waterverkeer, hebben enig effekt gehad. In
hoeverre de onzes inziens minimale op
lossing bijgesteld zal moeten worden, zal
nog onderwerp van gesprek zijn met de
betreffende autoriteiten.
5. Oosterschelde-inrichting.
In de achterliggende periode stelde uw
raad enkele belangrijke beleidsuitspraken
vast ten aanzien van de Oosterschelde-
ontwikkeling en het Streekplan Midden-
Zeeland. De belangrijkste daarvan waren:
instemming met de voorgestelde hiërar
chie in funkties, te weten 1: natuur en
milieu; 2: visserij; 3: recreatie en 4: andere
funkties;
het creëren van mogelijkheden voor
verblijfsrecreatie nabij Kats en het niet
blokkeren daarvan nabij Colijnsplaat;
de wenselijkheid van een kleine officiële
jachthaven nabij Kats, niet alleen vanwege
het belang daarvan voor de kleine kern
Kats, maar ook vanwege de bijzonder ge
schikte ligging in het middengebied van
de Oosterschelde, centraal in de driehoek
Zierikzee Colijnsplaat Goese Sas.
In de verdere planontwikkeling wordt
met name dit laatste punt helaas!
nog steeds met oneigenlijke argumenten
afgewezen.
Ons college verwacht dat de beoogde
zorgvuldigheid met betrekking tot de in
richting van de Oosterschelde slechts ge
waarborgd kan worden, indien er naast
een goed inrichtingsplan ook een goede
beheersstructuur zal zijn. In dat verband is
het verheugend dat er in de Stuurgroep
Oosterschelde principiële overeenstemming
is bereikt over deze beheersstructuur, waar
door met name éénsporigheid van de di
verse bij de Oosterschelde betrokken Minis
teries is gewaarborgd. Over een en ander
zal in de loop van het komende jaar ook
in uw raad nader gediscussieerd kunnen
worden.
De discussies over het aantal wenselijke
en toelaatbare ligplaatsen in de Ooster
schelde is een theoretische discussie ge
worden. Los van het feit dat thans vrijwel
iedereen instemt met een uitbreiding van
1200 ligplaatsen (inclusief de 500 reeds
gerealiseerde nieuwe plaatsen in Colijns
plaat), blijkt de werkelijke behoefte aan
nieuwe ligplaatsen véél lager dan in het
recente verleden werd verondersteld. Naar
onze mening liggen aan dit verschil tussen
werkelijkheid en prognoses in het bijzonder
de volgende twee oorzaken ten grondslag:
a) vele dubbeltellingen in de diverse wacht
lijsten;
b) de economische teruggang en de daar
mede gepaard gaande stagnatie in de ver
koop van schepen.
Dat neemt niet weg, dat een beter in
zicht in de behoeften hoogst noodzakelijk
is, teneinde allerlei langdurige en soms
emotionele discussies over het aantal lig
plaatsen in de toekomst te voorkomen. Een
onderzoek terzake zal zich op het gehele
Zuid-Westen en Noord-België moeten rich
ten, gelet op de onderlinge beïnvloeding.
Gelukkig was de bezetting van de nieuwe
haven te Colijnsplaat dit jaar reeds goed
90%), terwijl er vele nieuwe aanvragen
voor het volgende jaar zijn binnengekomen
(vooral van passanten, die de haven qua
ligging en voorzieningen als zeer plezierig
ervaren). Bij effektuering van een CRM-
toezegging voor subsidie in passanten
plaatsen (voor 10% van het totaal aantal
ligplaatsen), is de haven in feite direkt
volledig bezet.
6. Diversen.
a. Bevolkingsverloop.
1971 1981 (1/1) 1981 (1/9)
Colijnsplaat 1469 1559 1545
Kats 441 398 410
Kortgene 1356 1495 1506
Gemeente 3266 3452 3461
Grote veranderingen in het beeld van de
laatste jaren, te weten voor de gehele ge
meente een kleine groei, zijn niet te ver
wachten. Als gevolg van de bestaande plan
nen en ontwikkelingen, kan een voortzetting
van deze trend als reëel worden veronder
steld.
b. Aantal tweede woningen.
Exclusief het buitengebied en de recrea
tieparken biedt een overzicht van het aantal
tweede woningen in de bebouwde kommen
het volgende beeld (per 1-1-1981):
Totale woning- Tweede
voorraad woningen
Colijnsplaat 517 153 29.6
Kats 129 45 34,9
Kortgene 494 65 13,2
Gemeente 1140 263 23,1
IV. Openbare Werken.
Verheugend is dat het Ministerie van
Volksgezondheid en Milieuhygiëne de re
constructie van een deel van de riolering
in de kern Kortgene subsidiabel heeft ge
steld. De hoge urgentie die door het Pro
vinciaal Bestuur aan dit objekt werd ge
geven, heeft daarbij een grote rol gespeeld.
Met dit werk zal begin 1982 begonnen
kunnen worden, waardoor er in Kortgene
gedurende 1982 ook veel herbestratingen
moeten plaatshebben.
Een andere belangrijke en eveneens ver
heugende zaak is, dat door het aankopen
van een loods aan de Torendijk er voor
de dienst gemeentewerken een prima onder
komen, alsmede opslagruimte, zal ontstaan.
Deze nieuwe gemeentewerkplaats zal spoe
dig geschikt voor gebruik worden gemaakt.
In de achterliggende periode is de om
geving van de haven te Colijnsplaat naar
behoren ingericht. In de komende jaren
zal het in dit gebied vooral gaan om
onderhoud en zekere verfijningen.
Naast de in bijlage 13 van de ontwerp
begroting 1982 vermelde onderhouds- en
andere werkzaamheden, zullen in 1982 de
navolgende onderwerpen in het bijzonder
de aandacht vragen:
a) bestratingswerkzaamheden etc. aan de
Hoofdstraat;
b) herbestrating van de Deltastraat, twee
delen van de Julianastraat en de Veerdam;
c) de uitbreiding van de begraafplaats te
Kats en het plaatsen van urnenmuren op
de begraafplaatsen. Met de terzake reeds
eerder geplande werkzaamheden kon, door
te drukke andere werkzaamheden, nog niet
worden begonnen.
V. Welzijnsbeleid,
a. Algemeen.
De Kaderwet Specifiek Welzijn is door
de Tweede Kamer aanvaard, zodat verwacht
kan worden dat deze „kaderwet" voor het
totale welzijnsterrein inderdaad van kracht
zal worden. Daardoor wordt het inhoudelijk
van veel belang, de uitkomsten van de over
het gehele land verspreide 11 proefpro-
jekten te leren kennen. Aan het Bevelandse
projekt heeft de gemeente Kortgene steeds
loyaal en met een positieve stellingname
medegewerkt. Deze houding was en is ge
baseerd op de vaste overtuiging, dat de
centralisatie (d.w.z. meer plannings- en uit
voeringsbevoegdheden van de vaak in hun
autonomie aangetaste gemeenten) van het
welzijnsbeleid een goede zaak is. Dat er
desonibtnks kritische kanttekeningen zijn te
maken bij datgene, wat er gedurende het
proefprojekt plaatsvindt, is niet te ont
kennen. Met name denken we dan aan
de grote papier-massa's en de nogal inge
wikkelde procedures.
In de nabije toekomst zullen er in re
gionaal verband (d.w.z. in het kader van
het proefprojekt) nadere beslissingen moe
ten worden genomen over een zich mani
festerend ernstig knelpunt, te weten het
ontbreken van een regionaal platform met
een „zekere" beslissingsbevoegdheid. Dit
knelpunt komt tot uiting naar twee zijden:
Er is geen enkele garantie voor een
uniform beleid van de zes, aan het proef
projekt deelnemende, gemeenten ten op
zichte van allerlei gemeenschappelijke
streek en/of bovenregionale voorzieningen.
Dit soort voorzieningen (bijvoorbeeld een
streekmuseum of de muziekschool, gezins
verzorging of telefonische hulpdienst, regio
naal educatief centrum of cultuurspreiding,
etc.) kunnen slechts in een gezamenlijke
opzet van meerdere gemeenten tot stand
komen. Wat nu te doen als in met name
het Bevelandse verband één, of twee ge
meenten een bepaalde voorziening niet no
dig achten? Is de keten van de welzijns
voorzieningen dan „zo sterk als de „zwak
ste" schakel?" Of legt een minderheid zich
neer bij meerderheidsstandpunten?
Decentralisatie van het welzijnsbeleid
en de daarmede gepaard gaande gemeente
lijke of intergemeentelijke welzijnsplanning
heeft in eerste aanleg meer konsekwenties
voor door het Rijk gesubsidieerde instel
lingen (zoals de maatschappelijke dienst
verlening) dan voor de zuiver plaatselijke
en alleen maar door de gemeenten zelf
gesubsidieerde organisaties (zoals de plaat
selijke sport-, muziek- en zangvereniging).
Voor beide categorieën is echter exact de
zelfde uitvoerige planningsprocedure opge
steld. Het lijkt de vraag of dat, bij nader
inzien, verstandig is.
Deze en andere vragen zullen gedurende
het verdere verloop van de proef diepgaand
geëvalueerd moeten worden,
b. Dorpshuizen verenigingsgebouwen
jeugd- en jongerenwerk.
De renovatie en uitbreiding van het
dorpshuis De Brug te Colijnsplaat is thans
in uitvoering. Het laat zich aanzien dat
deze drastische verbetering in december '81
gereed zal zijn.
Na de gereedkoming van de nieuwe
openbare basisschool in dezelfde kern (herfst
1982) kan het huidige schoolgebouw ge
schikt gemaakt worden voor het jeugd- en
jongerenwerk en eventueel de peuterspeel
zaal. Dat betekent, dat een en ander op
korte termijn in voorbereiding moet wor
den genomen.
In Kortgene is door de aankoop van
't Trefpunt een redelijke oplossing ontstaan
voor het accommodatievraagstuk van de
jeugdsoos en de peuterspeelzaal. Naast het
voortreffelijk functionerende dorpshuis „De
Pompweie" lijkt het voorzieningenniveau
in deze kern thans voldoende.
Met betrekking tot Kats is er ein
delijk beweging in het aanpakken van
het accommodatievraagstuk aldaar. De op
lossing lijkt gelegen in een forse renovatie
van het gebouw waar zich thans het gym-
zaaltje en de kleuterschool bevinden. Door
zo'n renovatiekan dit gebouw geschikt
gemaakt worden (multifunctioneel) voor zo
wel de sport, als vergaderingen en festivi
teiten. De kleuterschool moet dan onder
gebracht worden in een nieuwe, aan de
bestaande school, aan te bouwen ruimte.
Uw raad reserveerde voor een en ander
reeds een bedrag van 150.000,waar
mede een flinke financiële basis werd ge
legd voor de realisering van deze voor
nemens. Ons college streeft ernaar nu op
korte termijn tot het opstellen van con
crete bouwplannen terzake te komen, uiter
aard in overleg met vertegenwoordigers
van de betreffende Katse bevolking. Dit
laatste wordt gerealiseerd door een groep
vertegenwoordigers, waarmede reeds enkele
malen overleg is gepleegd.
VI. Sociale Zaken.
Het aantal personen dat op een of an
dere wijze is aangewezen op uitkeringen
via de Sociale Wetgeving vertoont in onze
gemeente het navolgende, vrij stabiele en
iets teruglopende, beeld. (Hierbij moet op
gemerkt worden, dat er naast deze aan
tallen regelmatig vele aanvragen moeten
worden behandeld, die afgewezen worden,
terwijl de toegenomen werkloosheid pas
na 6 maanden merkbaar wordt, doordat
men eerst in de W.W. komt):
1977 1981
Rijksgroepsreg. werkl. werkn. 22 6
Rijksgroepsreg. zelfst. 5 2
Rijksgroepsreg. oorlogssl. 2 2
Alg. Bijstandswet (thuisw.) 20 12
Alg. Bijstandswet (in inricht.) 3 4
Alg. Bijstandswet (bejaarden) 82 91
Wet werkloosheidsvoorz. 26 7
Totaal 160 124
(Daarnaast behandelt de afdeling Sociale
Zaken jaarlijks rt 120 huursubsidiegevallen)
Ondanks bovenstaande vrij „gunstige" cij
fers, is er toch ook in de gemeente Kort
gene sprake van een toename van te be
handelen probleem-gevallen, getuige bij
voorbeeld de volgende cijfers over de pe
riode 1-1-'81 l-9-'81:
akten van onvermogen: 20;
schoolverlaters: 20 (moeten wachten
tot l-l-'82 in verband met nieuwe regels
terzake). Bovendien is er toenemende be
moeienis nodig in verband met schuld
saneringen, huisvestingsproblemen en echt
scheidingen.
Dat alles stelt steeds grotere eisen aan
het betreffende ambtelijke apparaat, zowel
kwalitatief als kwantitatief. De eind vorig
jaar gerealiseerde uitbreiding met één half
time kracht heeft ertoe geleid dat er thans
geen sprake meer is van achterstand in het
werk. Gelet op de voortgaande verslechte
ring van de economie in ons land en de
daarmede ongetwijfeld gepaard gaande toe
name van sociale problematiek, in ons
college alert op het naar behoren kunnen
reageren op deze ontwikkelingen.
Tenslotte zal er eind 1981 een grote
inspanning vereist zijn voor het effektueren
van de zgn. éénmalige uitkering aan die
genen die aangewezen zijn op inkomsten
die niet hoger zijn dan het minimum.
VII. Onderwijs.
Het verloop van het aantal leerlingen
per school vertoont het volgende beeld:
1977 1981
Kleuterschool Kats 12 12
Chr. kleuterschool Colijnsplaat 55 40
Kleuterschool Kortgene 42 33
Totaal aantal kleuters 109 85
1977 1981
O.L.S. Kats 36 38
O.L.S. Kortgene 106 103
O.L.S. Colijnsplaat 84 91
Chr. lagere school Colijnspl. 52 42
Totaal aantal leerlingen l.o. 278 264
Openbare Mavo Kortgene 88 76
Opmerkingen:
1) De kleuterschool te Kats valt buiten
de rijksvergoedingen omdat deze als gevolg
van het te klein aantal leerlingen niet
erkend kan worden. De schoolleidster is
wel volledig bevoegd en de gemeente stelt
steeds voldoende financiën beschikbaar voor
het instandhouden van deze belangrijke
voorziening;
2) Het aantal van 1977 is het werkelijke
aantal, 1981 vermeldt het aantal aan het
begin van het schooljaar.
Op het terrein van het onderwijs dient
in het bijzonder uw aandacht gevestigd
te worden op:
a) Scholenbouw Colijnsplaat.
Het definitieve ontwerp-plan voor de
nieuw te bouwen openbare basisschool voor
4 12-jarigen is thans gereed. Het laat
zich aanzien dat met de bouw (op een
plaats in het plan Doorbraak Ringweg)
kan worden begonnen in het begin van
1982. Helaas hebben de besturen van de
twee christelijke scholen (de lagere- en de
kleuterschool) nog geen overeenstemming
bereikt om te fuseren, teneinde tot één
vereniging voor christelijk basisonderwijs
te komen. Daardoor kan de Open Hof-
school nog niet verbouwd worden tot de
spoedig gewenste basisschool.
Vervolg: volgende week.