Beschrijvingsbrief begroting 1982 van de gemeente Kortgene Het is ons een genoegen u. hierbij te kunnen aanbieden de ontwerpbegroting '82 met de daarbij behorende overzichten, als mede de ontwerpbegroting voor het ge meentelijk vismijnbedrijf. Deze stukken ge ven ons aanleiding het navolgende onder uw aandacht te brengen. I. Algemeen. Na de vele en vaak omvangrijke werken van de laatste jaren laat het zich aanzien, dat de komende jaren rustiger zullen zijn. De restauraties van kerken en toren zijn gereed, alsmede het havencomplex te Co- lijnsplaat en de eerste fase riolering te Kats. Enkele belangrijke objekten zijn in uitvoe ring dan wel in een vergevorderd stadium van voorbereiding: uitbreiding gemeente huis, verbetering dorpshuis De Brug, nieuwe openbare basisschool te Colijnsplaat en cen traal onderkomen gemeentewerken/brand weer Kortgene. Met name de realisering van de dorpsvernieuwingsplannen ..zal nu in de nabije toekomst hoge prioriteit moe ten en kunnen krijgen. De huidige economische problematiek die ons land kenmerkt, gaat waar het de wo ningbouw etc. betreft, nadrukkelijk niet aan onze gemeente voorbij (zie onder meer onder III-l). Ten aanzien van de financiële positie van de gemeente Kortgene is de invloed van deze economische teruggang (nog?) niet te bemerken. Het begrotingsbeeld kan in financieel opzicht dan ook zonder terug houdendheid als gunstig worden beoordeeld. Een belangrijke indicatie daartoe vormt de post „onvoorzien"; deze vertoont het navolgende beeld (in afgeronde bedragen): 1979 1982 Bruto onvoorziene uitgaven ƒ169000,— ƒ540000,— Te verwachten salarisstijgingen 60000,— 82000,— Spec, bestemming 30000,— 23000,— Netto onvoorzien 79000,— ƒ435000,— Zoals gebruikelijk zijn voor de begrotings cijfers gehanteerd: de werkelijke cijfers van het voorgaande afgesloten boekjaar (1980), met waar nodig een zekere indexering: de tot op heden bekende cijfers over 1981. Intussen blijkt uit de meest recente ge gevens van de Minister van Binnenlandse Zaken met betrekking tot de rijksuitkering uit het Gemeentefonds, dat de post on voorzien nog zal stijgen met ƒ70.000,—. Evenals de afgelopen twee jaar is onzes inzien de verhoging van de onroerend-goed- belasting niet nodig. Hierover en over onze voorstellen omtrent de andere belastingen en gemeentelijke tarieven, komen wij onder X uitvoerig terug. Tenslotte wijzen wij erop, dat in de ont werpbegroting geen rekening is gehouden met nieuwe investeringen en belastingver hogingen. Besluiten terzake zullen zoals ge bruikelijk bij wijze van begrotingswijzi gingen worden verwerkt. II. Terugblik. Nadat op 30 oktober 1980 door u de begroting 1981 werd vastgesteld, zijn di verse zaken de revue gepasseerd. In dit verband zijn te vermelden: a) gereedkomen restauraties N.H. kerken te Colijnsplaat en Kortgene, alsmede de toren te Kortgene. Ook de subsidie tech nische kant van deze omvangrijke zaken kwam rond, zij het na veel moeilijkheden; b) met de bouw van 16 woningwetwoningen (12 te Colijnsplaat en 4 te Kats) is een aanvang gemaakt; c) het havencomplex te Colijnsplaat is ge reed en werd op 4 juli 1981 op zeer ge slaagde wijze officieel geopend; d) overeenstemming is bereikt over een ingrijpende renovatie van het Dorpshuis De Brug te Colijnsplaat. Met de uitvoering van het werk is intussen een aanvang gemaakt; e) de uitbreiding van het gemeentehuis door het aankoppelen en voor kantoorge- bruik geschikt maken van het buurpand Hoofdstraat 81 is ter hand genomen; f) ten behoeve van de jeugdsoos en de peuterspeelzaal te Kortgene werd aange kocht 't Trefpunt; g) door de aankoop van een bedrijfsloods aan de Torendijk krijgt de buitendienst een prima onderkomen, terwijl eveneens de Kortgeense brandweer in dit pand kan worden ondergebracht; h) door de wegverbetering aan het Kreek pad te Kats is de situatie aldaar naar ieders genoegen geworden; i) de organisatiestruktuur van de drie brandweerkorpsen werd veranderd; j) de eerste fase van de rioleringswerken te Kats werd uitgevoerd, zodat het afval water van deze kern nu middels de persleiding naar Colijnsplaat ook ge zuiverd wordt. Bovendien is de bestrating van een aantal straten door dit werk aan zienlijk verbeterd; k) een aantal stappen in het kader van het Proefprojekt Specifiek Welzijn De Beve- landen, zoals het vaststellen van de zgn. welzijnsnota. III. Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting. 1. Algemeen. Omtrent de ontwikkelingen op het terrein van de ruimtelijke ordening en volkshuis vesting is er in het algemene beeld helaas! —.niet veel veranderd ten opzichte van datgene wat wij vorig jaar in onze aanbiedingsbrief moesten opmerken. De economische teruggang veroorzaakt een enorme stagnatie in de huizenmarkt, zowel waar het de verkoop als waar het de nieuwbouw betreft. Deze situatie, waar op een gemeentebestuur in feite geen enkele invloed kan uitoefenen, betekent onder meer: het voorlopig achterwege blijven van het afronden van de parken Aqua Village, Deltona, plan Oostdijk en De Boogerd; het nog steeds niet realiseren van de geplande 8 nieuwe premiewoningen in Noord II (Kortgene); stilstand in de verkoop van percelen bouwgrond voor particuliere bouw in Noord II (6 stuks) en Doorbraak Ringweg (11 stuks). Gelukkig betreft het een niet te groot aantal percelen, zodat er nog geen sprake is van extra renteverliezen, te meer daar de betreffende bestemmings plannen nog niet lang bouwrijp zijn; doorstroming van huurwoningen naar koopwoningen vindt niet meer plaats, zodat de vraag naar huurwoningen snel stijgt. In de gemeente Kortgene is het beeld als volgt: lijst van woningzoekenden gehele gemeente: opgaven 1980 en eerder: 50; opgaven 1/1 1/9-1981: 25. Totaal 75, waarvan enige dubbeltellingen van aanvra gen voor meer dan één kern. Een en ander exclusief de aanvragen voor bejaardenwo- ningen, aangezien die via de betreffende stichtingen voor bejaardenhuisvesting ver lopen; vastlopen bouwplan aan de Juliana- straat (terrein Kallewaard). Waar mogelijk tracht ons college mede werking te verlenen aan het verwerken van knelpunten (bijvoorbeeld door instem ming met planwijzigingen, e.d.), maar zon der defaitistisch te zijn gebiedt de realiteit te zeggen dat de mogelijkheden van een gemeentebestuur, om de vermelde stagnaties op te heffen, zéér beperkt zijn. Positief achten wij intussen: a) het beginnen met de bouw van 16 nieuwe woningwetwoningen (12 in Colijns plaat en 4 in Kats); b) de vorderingen van de planvoorbereiding voor nieuwbouw in de Tonnenbuurt in Co lijnsplaat (2 woningwetwoningen en 6 kleine woningen voor zgn. 1- en 2-pers.- huishoudens). 1. Dorpsvernieuwingsbeleid. In het kader van het door uw raad vast gestelde en door de Minister van Volks huisvesting en Ruimtelijke Ordening goed gekeurde dorpsvernieuwingsbeleid zijn de volgende ontwikkelingen te melden: a. Bestemmingsplannen. Voor de bebouwde kommen zijn plannen ontworpen en met de bevolking besproken. De opkomst bij deze informatie-bijeen komsten was verheugend groot. Het ontwerpplan voor Kats is inmiddels ook met de instanties van het wettelijk voorgeschreven vooroverleg besproken en is op 20-5-1981 gezonden aan de subcommis sie voor gemeentelijke bestemmingsplannen van de provinciale planologische commissie. Voor Colijnsplaat is het vooroverleg afge rond, het plan kan nu naar de subcom missie. Het plan voor Kortgene is na het gesprek met de bevolking op enkele punten aangepast; ook zijn nog een aantal andere tussentijdse ontwikkelingen verwerkt. Het kan nu in vooroverleg. Omdat deze plannen mede de basis zijn voor de dorpsvernieuwing duurt de periode van vooroverleg met de subcommissie on geveer 3 maanden langer dan normaal. Na dat dit overleg is afgerond kunnen de plannen successievelijk de rest van de pro cedure doorlopen: de ter visie legging, vaststelling door de raad, goedkeuring Ge deputeerde Staten en wat daarna, afhan kelijk van bezwaarschriften, nog kan volgen. b. Tonnenbuurt. Steeds meer blijkt dat dit soort zaken langzamer verloopt dan men hoopt. In het verleden waren we ten opzichte van dit plan dan ook te optimistisch. Nu is er echter een bouwplan gereed voor 2 normale wo ningwetwoningen en 6 woningen voor zgn. onvolledige gezinnen van architect Van Doorn in opdracht van de Stichting Samen werking Goes, gereed. Alle procedures zijn nu rond, behalve de laatste 2 aankopeji. Bij een voor het ministerie aanvaardbare prijs kan begin 1982 met bouwen worden begonnen. c. Particuliere woningverbetering. Er is in incidentele gevallen bemiddeld en geadviseerd bij bouwplannen. Het aantal initiatieven is de laatste tijd helaas zeer beperkt. d. Beleidsgroep. De vorming van de beleidsgroep is af gerond en een eerste bijeenkomst is belegd. De groep zal bestaan uit de diverse in stanties die met de dorpsvernieuwing te maken hebben. Eén van de grote problemen is of er voor tweede woningen aangewezen concentratiegebiedjes moeten komen om zodoende op andere plaatsen te kunnen saneren. In welke gebieden zou dat dan mogen gebeuren? e. Woonbuurt-verbetering. De volgende aktiviteit die gestart moet worden is: in welk gedeelte van de kernen begonnen moet worden met de woonbuurt verbetering en hoe de relatie met het aan pakken van de rioleringsconstructies moet liggen, met name in Colijnsplaat. Tenslotte. Al met al moet wederom geconstateerd worden, dat de aanpak en de realisering van het voorgenomen dorpsvernieuwings beleid een moeizame en langdurige zaak is. Een kleine gemeente als Kortgene mist daarvoor met name mankracht, waarin slechts door externe hulp kan worden voor zien. Nu deze organisatieproblematiek goed deels is opgelost (door een kontrakt met het stedebouwkundige adviesbureau) en het Ministerie de nodige voorbereidingssubsi dies beschikbaar heeft gesteld, kan op de ingeslagen weg worden voortgegaan. Dat is nodig, gelet op het zeer grote belang van de dorpsvernieuwing voor de verdere toekomst van onze dorpen. 3. Ontwikkelingen per kern. Naast het hiervoor onder 1 en 2 ver melde, wijzen wij nog op het volgende (de recreatieve ontwikkelingen krijgen on der 4 aandacht): a) Kortgene. Het lijkt nog steeds niet nodig om een nieuw uitbreidingsplan te beginnen, gelet op de aanwezige capaciteit in Noord II en in het zgn. terrein Kallewaard. Bovendien ontstaat er door de verplaatsing van de brandweergarage en de gemeentelijke bui tendienst naar de Torendijk een interes sante „invul"-mogelijkheid op de hoek Weststraat Wilhelminastraat (capaciteit 4 woningen). b) Colijnsplaat. Het plan Doorbraak Ringweg moet aan gepast worden, nu daarin de nieuw te bouwen openbare basisschool een plaats krijgt. Intussen is met de bouw van 12 woningwetwoningen in dit plan begonnen. Een in ons beleid passend invul-plannetje in Colijnsplaat is de voorgenomen bouw van 5 premie-woningen aan de Ringweg, voorbereid en ontwikkeld door particulier initiatief, c) Kats. Het bestemmingsplan Al te Klein I en II (bestaande uit het aangepaste „oude" plan I, uitgebreid met het nieuwe deel II) zal spoedig ter visie worden gelegd, zodat de behandeling door de Raad in het thans voor ons liggende begrotingsjaar zal kunnen plaatsvinden. Intussen is de problematiek van de grondverwerving alhier opgelost en kon na een lange voorbereidingstijd met de bouw van 4 woningwetwoningen een aanvang worden genomen. 4. Recreatie. Als belangrijkste onderwerp met betrek king tot de recreatie moet het gereedkomen van de jachthaven te Colijnsplaat genoemd worden. Dit zeer omvangrijke projekt is in zeer korte tijd gereed gekomen. Daar mede is in de eerste plaats de zo zeer gewenste veiligheid voor dit dorp in hoge mate verbeterd. De nog maar enkele maan den ervaring met het nieuwe havencomplex geven als indruk, dat er sprake is van een in alle opzichten geslaagd projekt. Naast enkele „start"-problemen, zoals de haven mond-perikelen, zijn ons college geen ne gatieve effekten bekend, terwijl als positieve effekten naar voren komen: een toename van de werkgelegenheid en omzetverhoging bij de middenstand. Helaas is er nog steeds geen duidelijk heid omtrent de toekomst van de haven te Kats. nu de terzake gerezen problemen onderwerp van een rechtsgeding zijn ge worden. Wij blijven van mening, dat het voor Kats zeer te betreuren zou zijn, indien er bij dit dorp geen officiële jachthaven (op kleine schaal) zou kunnen zijn. Als gevolg van de genoemde economische pro blematiek staan de plannen voor het eerder besproken kleinschalige recreatieplan ten noordoosten van Kats „op een laag pitje". Zoals opgemerkt stagneert de afronding van een aantal recreatieparken in Kortgene volledig. Opgemerkt moet worden dat in Kortgene dit jaar sprake is van toenemende overlast door baldadigheid, vernielzucht en straatrumoer, hoofdzakelijk veroorzaakt door jeugdige bezoekers van horeca-bedrij- ven. Deze overtast valt vooral te consta teren in het zomerseizoen. Reeds lang zijn uw raad en ons college van mening, dat de zgn. 24-uurs-regeling van het Veerse Meer onjuist is. Deze re geling houdt in, dat men niet langer dan 24 uur aan een verpozingssteiger ligplaats mag hebben. Wij blijven van mening, dat: deze regeling nauwelijks te controleren is en dan ook veelvuldig wordt overtreden: de watertoerist bevoordeeld wordt bo ven de landtoerist, aangezien deze laatste tussen zonsondergang en zonsopgang niet buiten de campings aan de oevers mag verblijven; de watertoerist ten onrechte geen lig geld behoeft te betalen voor verblijf aan de, met overheidsgeld gefinancierde, stei gers. Dit is thans extra aanvechtbaar, nu meerdere jachthavens kampen met een on derbezetting en derhalve zeer gaarne be doelde watertoeristen als passant zouden ontvangen. Bovendien^ achten wij het veelvuldig be treden van de fraai tot ontwikkeling ge komen eilanden in het meer, een gevaar opleveren voor deze jonge natuurgebieden. Het is betreurenswaardig en onzes inziens onbegrijpelijk dat de gemeente Kortgene tot op heden met deze stellingname alleen staat in het Veerse Meerschap. Ons streven blijft erop gericht aan de geschetste on juiste situatie een eind te maken. Voorts past in dit kader aandacht voor de problematiek van de Zandkreekdam. De akties van met name de gemeente Kortgene om iets te doen aan het regelen van het zeer frequent gesloten zijn van deze dam voor het wegverkeer ten gunste van het waterverkeer, hebben enig effekt gehad. In hoeverre de onzes inziens minimale op lossing bijgesteld zal moeten worden, zal nog onderwerp van gesprek zijn met de betreffende autoriteiten. 5. Oosterschelde-inrichting. In de achterliggende periode stelde uw raad enkele belangrijke beleidsuitspraken vast ten aanzien van de Oosterschelde- ontwikkeling en het Streekplan Midden- Zeeland. De belangrijkste daarvan waren: instemming met de voorgestelde hiërar chie in funkties, te weten 1: natuur en milieu; 2: visserij; 3: recreatie en 4: andere funkties; het creëren van mogelijkheden voor verblijfsrecreatie nabij Kats en het niet blokkeren daarvan nabij Colijnsplaat; de wenselijkheid van een kleine officiële jachthaven nabij Kats, niet alleen vanwege het belang daarvan voor de kleine kern Kats, maar ook vanwege de bijzonder ge schikte ligging in het middengebied van de Oosterschelde, centraal in de driehoek Zierikzee Colijnsplaat Goese Sas. In de verdere planontwikkeling wordt met name dit laatste punt helaas! nog steeds met oneigenlijke argumenten afgewezen. Ons college verwacht dat de beoogde zorgvuldigheid met betrekking tot de in richting van de Oosterschelde slechts ge waarborgd kan worden, indien er naast een goed inrichtingsplan ook een goede beheersstructuur zal zijn. In dat verband is het verheugend dat er in de Stuurgroep Oosterschelde principiële overeenstemming is bereikt over deze beheersstructuur, waar door met name éénsporigheid van de di verse bij de Oosterschelde betrokken Minis teries is gewaarborgd. Over een en ander zal in de loop van het komende jaar ook in uw raad nader gediscussieerd kunnen worden. De discussies over het aantal wenselijke en toelaatbare ligplaatsen in de Ooster schelde is een theoretische discussie ge worden. Los van het feit dat thans vrijwel iedereen instemt met een uitbreiding van 1200 ligplaatsen (inclusief de 500 reeds gerealiseerde nieuwe plaatsen in Colijns plaat), blijkt de werkelijke behoefte aan nieuwe ligplaatsen véél lager dan in het recente verleden werd verondersteld. Naar onze mening liggen aan dit verschil tussen werkelijkheid en prognoses in het bijzonder de volgende twee oorzaken ten grondslag: a) vele dubbeltellingen in de diverse wacht lijsten; b) de economische teruggang en de daar mede gepaard gaande stagnatie in de ver koop van schepen. Dat neemt niet weg, dat een beter in zicht in de behoeften hoogst noodzakelijk is, teneinde allerlei langdurige en soms emotionele discussies over het aantal lig plaatsen in de toekomst te voorkomen. Een onderzoek terzake zal zich op het gehele Zuid-Westen en Noord-België moeten rich ten, gelet op de onderlinge beïnvloeding. Gelukkig was de bezetting van de nieuwe haven te Colijnsplaat dit jaar reeds goed 90%), terwijl er vele nieuwe aanvragen voor het volgende jaar zijn binnengekomen (vooral van passanten, die de haven qua ligging en voorzieningen als zeer plezierig ervaren). Bij effektuering van een CRM- toezegging voor subsidie in passanten plaatsen (voor 10% van het totaal aantal ligplaatsen), is de haven in feite direkt volledig bezet. 6. Diversen. a. Bevolkingsverloop. 1971 1981 (1/1) 1981 (1/9) Colijnsplaat 1469 1559 1545 Kats 441 398 410 Kortgene 1356 1495 1506 Gemeente 3266 3452 3461 Grote veranderingen in het beeld van de laatste jaren, te weten voor de gehele ge meente een kleine groei, zijn niet te ver wachten. Als gevolg van de bestaande plan nen en ontwikkelingen, kan een voortzetting van deze trend als reëel worden veronder steld. b. Aantal tweede woningen. Exclusief het buitengebied en de recrea tieparken biedt een overzicht van het aantal tweede woningen in de bebouwde kommen het volgende beeld (per 1-1-1981): Totale woning- Tweede voorraad woningen Colijnsplaat 517 153 29.6 Kats 129 45 34,9 Kortgene 494 65 13,2 Gemeente 1140 263 23,1 IV. Openbare Werken. Verheugend is dat het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne de re constructie van een deel van de riolering in de kern Kortgene subsidiabel heeft ge steld. De hoge urgentie die door het Pro vinciaal Bestuur aan dit objekt werd ge geven, heeft daarbij een grote rol gespeeld. Met dit werk zal begin 1982 begonnen kunnen worden, waardoor er in Kortgene gedurende 1982 ook veel herbestratingen moeten plaatshebben. Een andere belangrijke en eveneens ver heugende zaak is, dat door het aankopen van een loods aan de Torendijk er voor de dienst gemeentewerken een prima onder komen, alsmede opslagruimte, zal ontstaan. Deze nieuwe gemeentewerkplaats zal spoe dig geschikt voor gebruik worden gemaakt. In de achterliggende periode is de om geving van de haven te Colijnsplaat naar behoren ingericht. In de komende jaren zal het in dit gebied vooral gaan om onderhoud en zekere verfijningen. Naast de in bijlage 13 van de ontwerp begroting 1982 vermelde onderhouds- en andere werkzaamheden, zullen in 1982 de navolgende onderwerpen in het bijzonder de aandacht vragen: a) bestratingswerkzaamheden etc. aan de Hoofdstraat; b) herbestrating van de Deltastraat, twee delen van de Julianastraat en de Veerdam; c) de uitbreiding van de begraafplaats te Kats en het plaatsen van urnenmuren op de begraafplaatsen. Met de terzake reeds eerder geplande werkzaamheden kon, door te drukke andere werkzaamheden, nog niet worden begonnen. V. Welzijnsbeleid, a. Algemeen. De Kaderwet Specifiek Welzijn is door de Tweede Kamer aanvaard, zodat verwacht kan worden dat deze „kaderwet" voor het totale welzijnsterrein inderdaad van kracht zal worden. Daardoor wordt het inhoudelijk van veel belang, de uitkomsten van de over het gehele land verspreide 11 proefpro- jekten te leren kennen. Aan het Bevelandse projekt heeft de gemeente Kortgene steeds loyaal en met een positieve stellingname medegewerkt. Deze houding was en is ge baseerd op de vaste overtuiging, dat de centralisatie (d.w.z. meer plannings- en uit voeringsbevoegdheden van de vaak in hun autonomie aangetaste gemeenten) van het welzijnsbeleid een goede zaak is. Dat er desonibtnks kritische kanttekeningen zijn te maken bij datgene, wat er gedurende het proefprojekt plaatsvindt, is niet te ont kennen. Met name denken we dan aan de grote papier-massa's en de nogal inge wikkelde procedures. In de nabije toekomst zullen er in re gionaal verband (d.w.z. in het kader van het proefprojekt) nadere beslissingen moe ten worden genomen over een zich mani festerend ernstig knelpunt, te weten het ontbreken van een regionaal platform met een „zekere" beslissingsbevoegdheid. Dit knelpunt komt tot uiting naar twee zijden: Er is geen enkele garantie voor een uniform beleid van de zes, aan het proef projekt deelnemende, gemeenten ten op zichte van allerlei gemeenschappelijke streek en/of bovenregionale voorzieningen. Dit soort voorzieningen (bijvoorbeeld een streekmuseum of de muziekschool, gezins verzorging of telefonische hulpdienst, regio naal educatief centrum of cultuurspreiding, etc.) kunnen slechts in een gezamenlijke opzet van meerdere gemeenten tot stand komen. Wat nu te doen als in met name het Bevelandse verband één, of twee ge meenten een bepaalde voorziening niet no dig achten? Is de keten van de welzijns voorzieningen dan „zo sterk als de „zwak ste" schakel?" Of legt een minderheid zich neer bij meerderheidsstandpunten? Decentralisatie van het welzijnsbeleid en de daarmede gepaard gaande gemeente lijke of intergemeentelijke welzijnsplanning heeft in eerste aanleg meer konsekwenties voor door het Rijk gesubsidieerde instel lingen (zoals de maatschappelijke dienst verlening) dan voor de zuiver plaatselijke en alleen maar door de gemeenten zelf gesubsidieerde organisaties (zoals de plaat selijke sport-, muziek- en zangvereniging). Voor beide categorieën is echter exact de zelfde uitvoerige planningsprocedure opge steld. Het lijkt de vraag of dat, bij nader inzien, verstandig is. Deze en andere vragen zullen gedurende het verdere verloop van de proef diepgaand geëvalueerd moeten worden, b. Dorpshuizen verenigingsgebouwen jeugd- en jongerenwerk. De renovatie en uitbreiding van het dorpshuis De Brug te Colijnsplaat is thans in uitvoering. Het laat zich aanzien dat deze drastische verbetering in december '81 gereed zal zijn. Na de gereedkoming van de nieuwe openbare basisschool in dezelfde kern (herfst 1982) kan het huidige schoolgebouw ge schikt gemaakt worden voor het jeugd- en jongerenwerk en eventueel de peuterspeel zaal. Dat betekent, dat een en ander op korte termijn in voorbereiding moet wor den genomen. In Kortgene is door de aankoop van 't Trefpunt een redelijke oplossing ontstaan voor het accommodatievraagstuk van de jeugdsoos en de peuterspeelzaal. Naast het voortreffelijk functionerende dorpshuis „De Pompweie" lijkt het voorzieningenniveau in deze kern thans voldoende. Met betrekking tot Kats is er ein delijk beweging in het aanpakken van het accommodatievraagstuk aldaar. De op lossing lijkt gelegen in een forse renovatie van het gebouw waar zich thans het gym- zaaltje en de kleuterschool bevinden. Door zo'n renovatiekan dit gebouw geschikt gemaakt worden (multifunctioneel) voor zo wel de sport, als vergaderingen en festivi teiten. De kleuterschool moet dan onder gebracht worden in een nieuwe, aan de bestaande school, aan te bouwen ruimte. Uw raad reserveerde voor een en ander reeds een bedrag van 150.000,waar mede een flinke financiële basis werd ge legd voor de realisering van deze voor nemens. Ons college streeft ernaar nu op korte termijn tot het opstellen van con crete bouwplannen terzake te komen, uiter aard in overleg met vertegenwoordigers van de betreffende Katse bevolking. Dit laatste wordt gerealiseerd door een groep vertegenwoordigers, waarmede reeds enkele malen overleg is gepleegd. VI. Sociale Zaken. Het aantal personen dat op een of an dere wijze is aangewezen op uitkeringen via de Sociale Wetgeving vertoont in onze gemeente het navolgende, vrij stabiele en iets teruglopende, beeld. (Hierbij moet op gemerkt worden, dat er naast deze aan tallen regelmatig vele aanvragen moeten worden behandeld, die afgewezen worden, terwijl de toegenomen werkloosheid pas na 6 maanden merkbaar wordt, doordat men eerst in de W.W. komt): 1977 1981 Rijksgroepsreg. werkl. werkn. 22 6 Rijksgroepsreg. zelfst. 5 2 Rijksgroepsreg. oorlogssl. 2 2 Alg. Bijstandswet (thuisw.) 20 12 Alg. Bijstandswet (in inricht.) 3 4 Alg. Bijstandswet (bejaarden) 82 91 Wet werkloosheidsvoorz. 26 7 Totaal 160 124 (Daarnaast behandelt de afdeling Sociale Zaken jaarlijks rt 120 huursubsidiegevallen) Ondanks bovenstaande vrij „gunstige" cij fers, is er toch ook in de gemeente Kort gene sprake van een toename van te be handelen probleem-gevallen, getuige bij voorbeeld de volgende cijfers over de pe riode 1-1-'81 l-9-'81: akten van onvermogen: 20; schoolverlaters: 20 (moeten wachten tot l-l-'82 in verband met nieuwe regels terzake). Bovendien is er toenemende be moeienis nodig in verband met schuld saneringen, huisvestingsproblemen en echt scheidingen. Dat alles stelt steeds grotere eisen aan het betreffende ambtelijke apparaat, zowel kwalitatief als kwantitatief. De eind vorig jaar gerealiseerde uitbreiding met één half time kracht heeft ertoe geleid dat er thans geen sprake meer is van achterstand in het werk. Gelet op de voortgaande verslechte ring van de economie in ons land en de daarmede ongetwijfeld gepaard gaande toe name van sociale problematiek, in ons college alert op het naar behoren kunnen reageren op deze ontwikkelingen. Tenslotte zal er eind 1981 een grote inspanning vereist zijn voor het effektueren van de zgn. éénmalige uitkering aan die genen die aangewezen zijn op inkomsten die niet hoger zijn dan het minimum. VII. Onderwijs. Het verloop van het aantal leerlingen per school vertoont het volgende beeld: 1977 1981 Kleuterschool Kats 12 12 Chr. kleuterschool Colijnsplaat 55 40 Kleuterschool Kortgene 42 33 Totaal aantal kleuters 109 85 1977 1981 O.L.S. Kats 36 38 O.L.S. Kortgene 106 103 O.L.S. Colijnsplaat 84 91 Chr. lagere school Colijnspl. 52 42 Totaal aantal leerlingen l.o. 278 264 Openbare Mavo Kortgene 88 76 Opmerkingen: 1) De kleuterschool te Kats valt buiten de rijksvergoedingen omdat deze als gevolg van het te klein aantal leerlingen niet erkend kan worden. De schoolleidster is wel volledig bevoegd en de gemeente stelt steeds voldoende financiën beschikbaar voor het instandhouden van deze belangrijke voorziening; 2) Het aantal van 1977 is het werkelijke aantal, 1981 vermeldt het aantal aan het begin van het schooljaar. Op het terrein van het onderwijs dient in het bijzonder uw aandacht gevestigd te worden op: a) Scholenbouw Colijnsplaat. Het definitieve ontwerp-plan voor de nieuw te bouwen openbare basisschool voor 4 12-jarigen is thans gereed. Het laat zich aanzien dat met de bouw (op een plaats in het plan Doorbraak Ringweg) kan worden begonnen in het begin van 1982. Helaas hebben de besturen van de twee christelijke scholen (de lagere- en de kleuterschool) nog geen overeenstemming bereikt om te fuseren, teneinde tot één vereniging voor christelijk basisonderwijs te komen. Daardoor kan de Open Hof- school nog niet verbouwd worden tot de spoedig gewenste basisschool. Vervolg: volgende week.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1981 | | pagina 4