Raadsvergadering Kortgene Bij de aanvang van de gemeenteraads vergadering op 30 oktober 1.1. deelde de burgemeester het volgende mede: Mevr. Gardeniers zal op 11 november een bezoek brengen aan de Bevelanden. Staatssecretaris Brokx zal op 12 nov. een bezoek brengen aan Kortgene. Het G.S.-lid P. van de Bosse zal op 13 nov. in Kortgene met een werkbezoek eco nomische aangelegenheden bespreken. Hierna kwamen de algemene beschou wingen van de vier frakties aan bod. Het eerste was de VVD en daarin stond: Meneer de voorzitter, mederaadsleden, Optimisme blijkt op het eerste gezicht uit de begeleidingsbrief, die u ons bij de begroting 1981 aanbiedt. Een flinke post onvoorzien, zodat geen grote belastingver hogingen zullen plaatsvinden. Wij kunnen ons hierbij aansluiten. We vinden het te recht, dat de onroerend goedbelasting niet omhoog gaat nu we beschikken over een post onvoorzien, waar bij wijze van spreken, veel extra's van kunnen worden betaald. En toch, meneer de voorzitter, zouden we het komende jaar wel eens met veel tegen vallers rekening moeten houden. De post onvoorzien zou wel eens minder toereikend kunnen zijn dan we nu verwachten en aangesproken moeten worden voor zaken waar we eigenlijk niet op rekenden. Wij denken hierbij aan de dorpsvernieuwing, aan het onderwijs, de sociale zorg, de hele havenontwikkeling in Colijnsplaat en an dere zaken, waarbij we ook van uw kant wel onzekerheden opmerken. Wij lezen o.a.: „Naar het zich laat aanzien, subsidie is te verwachten..." „In principe overeenstem ming..." „Verwacht op grond van boven staande..." en meer van deze bewoordingen. Daaruit blijken o.i. ook uw twijfels over vele ontwikkelingen. In de eerste plaats nu de gestagneerde woningbouw en de leegstand van nieuwe huizen, ook in de recreatieve gedeelten van onze gemeente. Het is ons dan ook niet precies duidelijk wat u voor ogen hebt met „in gezamenlijk beraad tot opzet van een verhuurobjekt te komen..." Het zou toe te juichen zijn als het haalbaar is om in Kats vier woningen te bouwen met een huur rond ƒ450,—. Het is nu eind oktober en als er nog dit jaar begonnen moet worden, is het kort dag. Wij vrezen daarvoor en ge loven dientengevolge dat de huren niet la ger zullen worden. In de tweede plaats de Dorpsvernieuwing. We zijn hiermee op de goede weg en we moeten doorgaan, er is voor de aanloop periode minder subsidie verleend dan ver wacht. Wat ons betreft kunnen we hiervoor een beroep doen op de post onvoorzien. De restauratie van de kerken en de toren ondersteunen deze dorpsvernieuwing in hoge mate. Echter, het zou ons niet verwonderen als er voor deze grote werken nog een rekeningetje achteraan kwam. Verder is het hele havengebeuren in Co lijnsplaat in beweging en hoewel dit de gemeente geen extra geld mag kosten, zou den er toch wel eens gaatjes kunnen vallen die snel moeten worden gedicht. We willen dan ook nog wat opheldering over uw op merkingen dat de ministeries van landbouw en visserij en C.R.M. nog steeds niet hebben beslist over, de subsidie in de aanlegkosten van de jachthaven, evenals de provincie. „Voor onze gemeente financieel-technisch niet van belang", zoals u opmerkt. Voor ons is dit erg vaag. Maakt het daadwerke lijk dan ook geen enkel verschil? Ook zouden wij graag antwoord hebben op de verwachte volledige personeelsbezet ting bij openbare werken, waardoor méér werk in eigen beheer kan worden verricht. Waren er het afgelopen jaar mensen ziek of door andere oorzaken afwezig? Een dergelijke vraag hebben wij ook over de half-time kracht op sociale zaken. Ver wacht wordt: minder uitkeringen, maar ten einde aan één en ander te kunnen voldoen, toch een half-time kracht erbij. Er zijn nu ook geen vergaderingen meer van het col lege van bijstand met notulen, toelichting, enz. We vinden dit van het college een aba- cadabra waar we geen touw aan vast kun nen knopen. Overigens wel onze waardering voor het overzicht van de laatste jaren. Onze prioriteit, meneer de voorzitter, is het leefbaar houden van de kernen. De scholen, gegroepeerd in het projektplan kleine basisscholen, hebben hier .een be langrijk aandeel in. Naast de dorpsvernieu wing zijn de sportvoorzieningen en andere accommodaties belangrijk. In Kats, waar een bouwonderneming, die daar huizen zou bouwen, failliet gaat, waar een jachthaven al dan niet komt, zit men een beetje in het slop. Men is daar bezig zich te beraden op verbetering of verandering van het Nieuw-Zeelandhuis. Wij verwachten van u dan ook verdere voorstellen aangaande dit voor Kats zo belangrijke onderkomen. Wat ons betreft kunnen daar in 1981 spijkers met koppen geslagen worden. Voor Colijns plaat stelt u ons een drastische renovatie van „De Brug" in het vooruitzicht. Wij vragen ons wel af, waarom men in Kats op een aanvaardbaar peil de boel wil ver anderen en in Colijnsplaat drastisch. Wij kunnen ons meer vinden in een „aanvaard bare situatie". Zo hebben wij wel begrip voor een rede lijke uitbreiding van het gemeentehuis met het belendend pand. Maar een totale in vestering van rond één miljoen gulden voor een gemeentehuis in een gemeente met 3 kleine kernen en ca. 3400 inwoners is voor ons te drastisch. Wij zullen ons slechts kun nen vinden in een aanzienlijk lager bedrag. Over Oosterschelde en Midden-Zeeland plan is in de vorige raadsvergadering onze mening naar voren gekomen. Wij willen hierover niet in herhalingen treden, al wil len wij nog even terzijde hier de opmerking kwijt, dat het ons spijt, dat de raad het vliegveld Midden-Zeeland niet wenst te subsidiëren. We krijgen de laatste tijd nogal eens no ta's onder ogen, meneer de voorzitter, niet alleen over Oosterschelde en Midden-Zeeland maar ook over het welzijn. En laten we wel wezen, het is een loffelijk streven dit alles tot de bevolking te brengen en in spraakronden te houden. Maar dit vraagt wel om heldere en duidelijke taal. Zeker op het gebied van het welzijn, maar ook voor andere stukken zouden we willen pleiten voor een duidelijk en niet te ingewikkeld taalgebruik. We hebben nu nogal eens de indruk dat men tien zinnen gebruikt wat men in vijf zou kunnen samenvatten. We dragen 3400,— bij in het bestuurlijk experiment Specifiek Welzijn en daarnaast nog ƒ9026,09' voor Stichting Welzijn Ou deren, hoewel de bejaarden ook weer zijn vertegenwoordigd in de welzijnscommissie. Wij delen uw reserve t.a.v. de stichting Welzijn Ouderen. Wij hebben sterke twijfels aan het rendement van de uitgegeven gelden. Wij hebben nl. nog niets van de aktmteiten van deze stichting vernomen en wij zetten grote vraagtekens bij deze ontwikkeling. Wij zouden het beter vinden wanneer het op zou gaan in het specifiek welzijn. In de eerste plaats voor de ouderen, die dan minder geïsoleerd komen te staan. Het is niet verbazingwekkend, meneer de voorzitter, dat in een dun bevolkt gebied, zoals onze gemeente, het gelijktijdig starten van én een Open School Groep én een VOS- cursus, geen haalbare kaart is. Wij vragen uw college erop toe te zien, dat de hiervoor gereserveerde gelden evt. voor een ander doel, op een breder vlak, worden gebruikt. Wij willen t.z.t. graag meepraten om dat geld, in het kader van het emancipatie beleid, een juiste bestemming te geven. Wij willen hierbij ook denken aan de oprichting van het Regionaal Educatief Centrum voor de Bevelanden. het R.E.C. zal zeker onder steuning kunnen geven of eventueel kunnen bemiddelen bij algemeen vormende cursussen Het lijkt ons juist de sportvoorzieningen in onze gemeente op een goed peil te hou den en op dit gebied zeker de vinger aan de pols te houden. Gezien de over het al gemeen slechte lichamelijke conditie van de schooljeugd (geconstateerd door de schoolarts), zijn en blijven goede voorzie ningen onontbeerlijk. Bovendien lijkt het ons zeer juist deze slechte lichamelijke con ditie eens onder de aandacht van de ouders te brengen. Véél bewegen en ook fietsen zijn goed voor de conditie en mede in dit verband pleiten we voor vrijliggende fietspaden tus sen Kortgene en Colijnsplaat. De huidige weg noodt de automobilisten tot hard rij den en verkeersdeskundigen wijzen dan ook op het gevaar van deze weg voor o.a. wiel rijders. We weten niet of de Provincie ach terstand heeft op het fietspadenplan of dat dit nog hoog op de urgentielijst staat. Het „Veerse Meer" vraagt elk jaar een forse gemeentelijke bijdrage. Wij weten, dat onze vertegenwoordigers zich inzetten voor de 12-uurs-regeling. Uw college kent onze verlangens in deze en wij vertrouwen erop dat u hieraan aandacht zult blijven be steden. Uit het tekenen van de gemeenschappe lijke motie aan G.S. blijkt onze betrokken heid bij de problematiek van de wacht tijden bij de Zandkreekdam. Een vast peil in het Veerse Meer lijkt ons, gezien de zeer hoge kosten die dat mee zou brengen, voor alsnog niet te verwezenlijken. Wat zijn overigens hierover de meningen van ZLM, waterschappen en provincie? De brandweer is, of wordt binnenkort, up-to-date uitgerust. Het betekent tevens, dat van vele oude getrouwe gewoonten moet worden afgeweken en dat vooral het punt „Alarmering" geheel nieuw wordt opgezet. Wij vertrouwen er op, dat het oefenpro gramma hierop volledig wordt ingesteld, zo dat men de ongetwijfeld optredende „kin derziekten" spoedig de baas wordt. Wat betreft de politie nog de volgende opmer king: Het is daar ook woekeren met de bestaande mankracht. Voor de drukke zo mermaanden zouden wij uw college willen verzoeken bij de betreffende instanties aan te kloppen voor eens een mannetje extra. Meneer de voorzitter, we hopen het vol gend jaar in een sfeer van vertrouwen en vriendschap met u te mogen werken. Wij van onze kant zullen trachten positief met uw college mee te denken. We zullen, waar nodig kritiek niet schuwen, maar zullen echter uw voorstellen objektief en zakelijk beoordelen. Een woord van dank onzerzijds aan het ambtelijk apparaat is zeer zeker op zijn plaats. We worden door de heer Meesen en de zijnen steeds goed ontvangen en dat stellen we op prijs. De CDA-fraktie had in zijn algemene be schouwingen het volgende staande: Meneer de voorzitter, geacht college, dames en heren. In tegenstelling tot de slechte econo mische situatie in ons land, staat de ge meente Kortgene er gunstig voor met een post onvoorzien van maar liefst ƒ532.357,05 Mede dankzij een hogere uitkering uit het gemeentefonds. Stonden niet nog zoveel za ken op de urgentielijst, rest ons de vraag of baatbelastingen altijd opgevoerd moeten worden. De algemene uitkering van de door de gemeente Kortgene geclaimde 17.000,— lijkt onze fraktie zeer juist dit te bestemmen voor de betreffende welzijnssector. Terugblik. Het besluit tot het overdragen van de gemeentelijke woningwetwoningen aan de woningbouwvereniging. Wanneer komt het definitieve kontrakt? Welke baten of lasten zijn er nu voor onze gemeente zo lang er geen koopakte getekend is? Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Erg belangrijk vinden wij voortdurend te kunnen beschikken over een uitbreidingsplan per kern, zodat wanneer er behoefte is, er gebouwd kan worden! De renovatie zal met name in Colijnsplaat en Kats gestalte dienen te krijgen. Onze fraktie is van mening, dat als de renovatie duidelijke vormen aan gaat nemen, er een aktief verhuur- dan wel verkoopbeleid ge voerd dient te worden: ook al betreft het niet direkt gemeente-woningen. Een beknot ting op uitbreidingsplan (e.d.?) zou een on gunstige situatie doen ontstaan. Niet ieder wenst een gerenoveerde woning terwijl hij als inwoner toch zeer gewenst kan zijn, Zonder een gerichte aktie vanuit de ge meente zou de belangstelling om te reno veren wel eens niet aanwezig kunnen zijn, Dijkversterkingswerken. Voordat het jaaf 1980 voorbij is kunnen we spreken over een grote verbetering van de veiligheid. We zijn content over het verloop van aanleg en verhuur jachthaven. Dank voor de inzet die door velen indivi dueel of in ander verband is gedaan. We blijven aandacht vragen voor met name: verkeer. Recreatieve ontwikkelingen te Colijnsplaat. Door het creëren van een jachthaven te Colijnsplaat is er een redelijke impuls aan wezig voor het in trek blijven van de om geving. Tevens een eerste aanzet die de dienstverlenende bedrijven hopelijk wat meer armslag geeft. Het strandje voor met name eigen inwo ners zal hopen wij aan de verwachtingen blijven voldoen. Het wandelpad vanaf het dorp naar de jachthaven wordt zeer gewaar deerd, dit zal nog toenemen als er een afslag in westelijke richting, gebied de Valle, wordt gecreëerd. Enkele toeleveringsbedrijven doen hun entree. Verblijfsrecreatie lijkt ons zeker niet overbodig in de naaste toekomst. Een onbevredigende zaak is de toenaderingsweg nabij de Valle. Wij vragen hiervoor een goede oplossing en geen lapwerk. De totale bevolking zal u hiervoor erg dankbaar zijn. Laten we de put niet dempen als het kalf verdronken is. In een post onvoorzien van zo'n 500.000,— zijn de geldmiddelen daar voor beschikbaar. Terwijl wij het fonds dorpsontwikkeling ook hiervoor aanspreek baar achten. Wij hopen wat de recreatieve ontwikkelingen betreft, dat we achteraf kunnen zeggen: „Het is goed geweest." Recreatie bij Kats dient klein en een voudig van opzet te zijn. Kleinschalig, pas send bij een klein dorp. Een kleine kern heeft kleine opvangcapaciteit en moet niet bedolven worden onder toeristen. Voorzich tig beginnen en de effekten van zo'n projekt nauwlettend volgen. Het brengt werkgele genheid en een betere bestaansmogelijkheid voor de middenstand, terwijl van de nodige voorzieningen ook de eigen inwoners zullen profiteren. Als we recreatie zien als een vorm van schone werkgelegenheid en pro beren deze kern, waar mogelijk, te vrijwaren van negatieve effekten, dan kan recreatie stimulerend zijn voor de leefbaarheid. Oosterschelde en streekplan. Een gematigde ontwikkeling, met betrek king tot exploitatie van de Oosterschelde, lijkt ons zeer juist. Wij constateren dat er een fel begeerde ligplaatsenstrijd bezig is te ontstaan. Wij zouden het juist vinden dat daar waar het om economische reden het meest nodig is en de ligging dat toelaat daar de jachthavens terecht komen b.v.: Wemeldinge en Kats. Immers werkgelegen heid en wonen is met name voor Kats erg belangrijk. In grotere plaatsen zijn al zoveel extra diensten (hogere scholen, kantoren, banken, ziekenhuizen, enz.) waardoor in genoemde plaatsen uit economisch oogpunt bekeken, de behoefte er niet is. Als zoiets, waar het toch eigenlijk om kleine hoeveelheden gaat, niet gereserveerd wordt voor de noodge- bieden, waar zijn dan de provincie en de stuurgroep mee bezig? Idem als het over de groei van de dorpen gaat moet men als provincie niet te veel stampij maken. Zolang de dorpjes op Noord-Beveland nog niet boven de 2000 inwoners uitgroeien, moet men niet zitten beknibbelen en slechts bij de grotere wat toestaan. Laat men ge meenten eens wat meer vrijheid geven om zelf de diverse kernen op een wat hoger peil te brengen. Het zou een ware bevrij ding zijn en het zou vele grote problemen oplossen (scholen, dorpshuizen, winkelbe stand, enz.). Er komt wel schaalvergroting op ons af en geen schaalverkleining, laat een ieder die beslissingen neemt, dat zich heel goed realiseren. Veerse Meer. Het standpunt van de vertegenwoordigers uit onze gemeente in het schap is inmiddels voldoende bekend. Onze fraktie blijft aan dringen op verbetering! Openbare werken. Uitbreiding van begraafplaatsen moet tij dig gebeuren i.v.m. de nodige beplanting en volledig gereed maken van z'n terrein. Tegemoet komen aan crematiebehoeften door middel van het plaatsen van urnen muren achten wij reëel en noodzakelijk. Welzijnsbeleid. Nu de meeste „droge stukken" groten deels zijn gepasseerd en „ingesproken" door de instellingen staat binnenkort het meer praktische deel te gebeuren. We hopen op een goed funktioneren van dit beleid, op dat de inwoners er zich wel bij bevinden. Dorpshuizen/verenigingsgebouwen. Wat Kortgene betreft voldoet „De Pomp- weie" erg goed. Er wordt steeds meer ge bruik van gemaakt. Kats: Met het idee een werkgroep te formeren kunnen wij volledig meegaan. Wij stellen het op prijs dat er uit alle vereni gingen een vertegenwoordiger in de werk groep deelneemt, om tot een zo goed mo gelijke accommodatie te komen, waarbij zo mogelijk het multifunctionele de voorkeur geniet. Colijnsplaat. Wij vragen ons evenals uw college af, of er niet te veel nadruk wordt gelegd op grote bijeenkomsten en te weinig aandacht voor ruimten voor kleinere groe pen, door het stichtingsbestuur. Is er voldoende onderzoek geweest wat de voor- en nadelen zijn van verplaatsing naar het dorp? Bejaardenwerk. Wij zien uit naar concrete werkresultaten van de Stichting „Welzijn voor Ouderen". Wij hopen dat de stichting geen praat- en vergadergroep wordt. Het is immers de be doeling dat onze bejaarden kunnen profi teren van de aanwezigheid van de projekt- coördinator. In principe zijn wij bereid tot verhoging van subsidies aan bejaardenclubs. Onderwijs. Wij vinden het erg belangrijk dat het bijzonder onderwijs gelijke tred houdt met de openbare school, in de ontwikkeling tot basisschool. Wanneer er een lokaal extra bijkomt, kan ook de „Open Hof'-school basisonderwijs geven aan leerlingen van 4—12 jaar. Ontwikkelingsprojekt kleine bassischolen gemeente Kortgene. Er is in het afgelopen schooljaar een berg werk verricht door zowel onderwijzend per soneel als oudercommissies van alle scholen, in onze gemeente. Gezamenlijke vergaderin gen onder de gewaardeerde begeleiding van twee medewerkers van het R.P.C.Z. met als resultaat het boekwerk: Ontwikkelinkspro- ject „Kleine basisscholen" gemeente Kort gene. Wij hopen dat de aanvragen door de mi nister positief worden beoordeeld, dan kun- ming van een basisschool. In dat geval zal nen de betrokkenen verder gaan met de vor- ook de toekomstige behuizing van een basis school op Kats besproken dienen te worden. Gemeentehuis-uitbreiding. Wé hebben het toch wel moeilijk met het bedrag zoals het is gepland, het houdt ons voortdurend bezig. Alles wat gebouwd wordt doen we voor jaren. Dat betekent betalen voor jaren achtereen. De landeconomie wordt steeds somber der. Van alle kanten komen kostenstijgingen op een ieder van de ingezetenen af. Wij wensen een duidelijke nota hoe alles op lange termijn gefinancierd zal worden. Een meerjarenopstelling zou ons zeer wel kom zijn. wij komen daarmee tegemoet aan andere fracties die dit al jaren wensen. Het gaat voor onze fractie om o.a. renovatie vismijn dorpshuizen gemeentehuis onderwijs en de jachthaven. Wij willen geen oplossing door b.v. onder wijskrachten in handenarbeid te ontslaan zoals elders in het land op grote schaal ge beurt. Belastingen. Wij gaan accoord met de door u voorge stelde verhogingen. Besluit. De CDA-fractie bedankt een ieder die heeft meegewerkt aan de begroting 1981. Een begroting zoals we die de laatste jaren niet hebben gekend, één die er mag zijn en waar wij raadsleden de tijd voor kregen er goed kennis van te nemen. Verde maken wij van deze gelegenheid ge bruik aandacht te schenken aan de troon- wisseling, die op 30 april van dit jaar plaats vond. Wij wensen onze nieuwe vorstin. Ko ningin Beatrix, veel succes in haar regeer periode. Mijnheer de voorzitter, geacht college, da mes en heren, de fractie van het CDA hoopt samen met u aan een goede opbouw van de gemeente Kortgene te mogen meewerken. De algemene beschouwingen van de PvdA bevatten het volgende: Meneer de voorzitter, mede-raadsleden. Algemeen. Zoals gebruikelijk de jaarlijks terugkeren de begroting met reeksen cijfers en bijbeho rende begeleidingsbrief. Een begeleidingsbrief die niet alleen een cijfermatig beeld geeft, maar waarin ook de grote en minder grote problemen in onze gemeente naar voren komen. Wat betreft de financiën kunnen we kort zijn, namelijk „de gemeente staat er goed voor". Zie slechts de post onvoorzien, naar ons inziens toch wel wat aan de ruime kant geschat. De ramingen in de begroting zijn volgens ons wat krap, maar wat de financiën betreft zijn er mogelijkheden om tot een verdere uitbouw van een positief beleid ten bate van de gehele bevolking te komen. Bezien wij de huidige economische situ atie, dan vervult de toekomst ons, wat be treft de gemeentefinanciën, wel met zorg. Terugblik. De vele onderwerpen, en we zijn het dan ook met het college eens dat het er vele zijn, geven een beeld te zien dat er in het afgelopen jaar veel is geïnvesteerd en dat het met name voor de werkgelegenheid in de gemeente toch wel invloed heeft. We den ken met name aan de bouw en verbouwin gen van vismijn, school, dorpshuis en ker ken. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting. Hoewel de plannen voor de bouw van elf woningen in Kats rond waren, is door fail lissement van de bouwer deze bouw verloren gegaan. Met b. en w. zijn wij gelukkig dat, naar het zich laat aanzien, de schade voor de ge meente beperkt blijft. Als inderdaad de wo ningbouwvereniging 4 woningwetwoningen gaat bouwen en er bovendien dan nog voor 8 in de sociale sector mogelijkheden over zijn, ziet alles op dit terrein er niet ongun stig uit. Temeer daar in de vrije sector ook nog voldoend'e gebouwd kan worden. Dat de grond voor de bestemmingsplannen bijna geheel verworven is, kan voor de verdere ontwikkeling bevorderend zijn. Over Kortgene kan het volgende gezegd worden: De woningbouw ligt in Kortgene bijna volledig stil. Hoejvel het zich vorig jaar liet aanzien dat op het terrein Kallewaard 12 woningen zouden komen plus een parkeerterrein en een toegangspad naar de kleuterschool, zal het nu waarschijnlijk de vraag zijn wanneer de aannemer verder gaat met de bouw van de nog resterende 8 woningen. We zouden dan ook de mogelijkheid wil len onderzocht zien om door egalisering voor het parkeerterrein een noodoplossing te vinden. Dat in de premiebouwsector voor 8 wo ningen de premiebeschikking inmiddels is verstrekt betekent, naar we hopen, dat spoe dig met de bouw begonnen zal worden. Ook in Kortgene is dan voor verdere bouw de mogelijkheid nog voorhanden. In Colijnsplaat zal spoedig met de bouw van een nieuwe basisschool begonnen wor den. We vinden dit een goede zaak. De ge vonden plaats is goed gesitueerd in een rus tige omgeving. Dit zal de veiligheid van de kinderen, maar ook de afleiding tijdens de lessen ten goede komen. Voor woningen die op dit terrein gebouwd worden kan zonder twijfel in de directe om geving plaatsvervangende grond gevonden worden. Het is te hopen dat de plannen voor de 12 hier door de woningbouwvereniging te bouwen woningen spoedig afgerond zullen zijn en met de bouw begonnen wordt. Realisering van het plan, op het terrein van „Rustoord" appartementen te bouwen, zal het gezicht van de Havelaarstraat ver anderen, naar onze mening ten goede. De werzaamheden aan de dijkversterking ten behoeve van de veiligheid van de bewo ners verlopen voorspoedig. Hoewel het al tijd moeilijk is om je een juiste voorstel ling te maken van een niet bestaande toe stand, laat het zich hier niet moeilijk raden dat een hogere dijk het voor Colijnsplaat niet beter gemaakt had. Met de dijk gaat ook het werk aan de haven in een vlot tempo. De bouw van een nieuwe vismijn met bij behorende zaken als boxen etc. is aanbe steed en inmiddels gegund. Ook de verkoop van de oude mijn is geregeld evenals de verhuur van een stuk haventerrein voor een watersportbedrijf. Een gunstige ontwikkeling zou zijn als ook de oyerige grond spoedig verhuurd kan worden eh op de haven een stuk werkgele genheid zal ontstaan. Juist de werkgelegen heid en het gunstige effect voor de midden stand heeft een grote rol gespeeld bij de vaststelling van de havenplannen. Voor er plannen voor de oude landbouw- haven vastgesteld worden zullen de inwo ners hun mening kunnen laten horen. We verwachten dat men van deze gelegenheid ruim gebruik maakt en zien met belangstel ling naar deze avond uit. Een andere gunstige ontwikkeling voor Colijnsplaat vinden wij de aankoop van een perceel grond dat als industrieterrein in ge bruik gegeven kan worden. Het is ons be kend dat er nog niet direct gegadigden voor zijn, maar de gemeente heeft nu in ieder geval iets te bieden. Op deze wijze is er een mogelijkheid hier wat werkgelegen heid aan te trekken. Dat ondanks het verstrekte crediet de weegbrug nog niet verplaatst is, kan aanlei ding tot teleurstelling zijn. Mocht echter blijken dat er nu of in de naaste toekomst een gunstiger alternatief mogelijk is, kun nen we met dit uitstel alleen maar instem men, hoewel we ons toch afvragen waar we nu mee bezig zijn. Voor de veiligheid van vooral de voet gangers op de brug over de Valle blijven wij aandacht vragen. De kwestie is meer dere malen ter sprake gebracht. Door aan leg en verhoging van het voetpad zal de si tuatie zeker verbeterd worden. Mocht echter blijken dat dit niet voldoénde is, zullen we met voorstellen komen voor de voetgangers en eventueel de fietsers een aparte brug te maken. Een tweede dringende maatregel die naar onze mening nodig is, is de aanleg van een fietspad tussen Colijnsplaat en Kortgene. Van deze vrij smalle en tamelijk bochtige weg wordt door scholieren en volwassenen regelmatig gebruik gemaakt. We dringen er dan ook bij het college op aan dat het, waar en wanneer het maar kan, voor aan leg van dit pad zal pleiten, desnoods met een financiële bijdrage van de gemeente! Niemand kan en mag zijn ogen sluiten voor het feit dat de afsluiting van de Oos terschelde zoals het nu gebeurt, vele mil jarden guldens meer kost dan op de oor spronkelijk geplande manier. Dat bovendien deze wijze gekozen is om de veiligheid van de bevolking te garanderen, met zoveel mo gelijk behoud van de oorspronkelijke na tuurlijke en unieke milieu. De plannen om tot 1990 niet te veel in deze natuur in te grijpen worden deson danks nog al kritisch bekeken. Over het al gemeen wordt door belanghebbende gesteld dat er meer kan gebeuren dan de stuurgroep voorstelt, zonder dat het milieu en samen hangend de schelpdierencultuur en de vis serij er door geschaad Wordt. Wij willen in afwijking van de structuur schets, maar mede gezien de recente ont wikkelingen, pleiten voor een kleinere jacht haven bij Kats. Onze gedachten gaan dan naar een aantal van maximaal 40 ligplaatsen, in hoofdzaak voor eigen inwoners. Zoals in de structuur schets is aangegeven, is voor een exploita bele haven een aantal van 350450 lig plaatsen nodig. Ook zonder Oosterschelde- problematiek zouden we voor Kats zo'n aantal niet willen bepleiten. Wel willen we voor Kats vasthouden aan een kleinschalige verblijfsrecreatie en voor Colijnsplaat de mo- glijkheden hiervoor openhouden. Deze denk beelden stemmen overigens overeen met wat in de structuurschets is vastgelegd. Wat Colijnsplaat betreft is met de uitbrei ding van de jachthaven en de verbetering van het strandbad op een deel van de ge dachte mogelijkheden beslag gelegd. Het parkeerterrein dat voor de gebrui kers van de jachthaven en het strandbad in „het Kuupje" is aangelegd, ziet er keurig uit, maar zonder extra verkeersmaatregelen als parkeerverboden op het haventerrein, dreigt een minimaal gebruik hiervan ge maakt te worden. Recreatie. Wat de overlast van de brug in de Zand kreekdam betreft is er doqr Rijkswaterstaat een studie toegezegd om duidelijkheid te krijgen over mogelijke maatregelen. Het lijkt ons wat mager, na de vele klachten die over de brug zijn geuit. We vragen ons af, of de bereidheid om tot een oplossing te komen wel overal voldoende aanwezig is. De wil om er wat aan te dien ontbreekt ons inziens. Een proefneming met vaste openingstijden moet tot de mogelijkheden behoren. Eigen bewoners, busdienst en iedereen die regel matig over de brug moet, kan hier dan re kening mee houden. We blijven het jammer vinden dat de vertegenwoordigers van onze gemeente geen bijval krijgen om de 24-uurs regeling te veranderen. Dit is en blijft voor onze fractie toch een moeilijk te verteren zaak en wanneer het te pas komt zullen we hier zeker op terug komen. Het werk aan de jachthaven verloopt naar wens. De begroting en exploitatie-opzet die we als bijlage ontvingen, geeft ons geen reden tot aan- of opmerkingen hierover. Openbare werken. Uw standpunt betreffende deze dienst kunnen wij grotendeels onderschrijven. Over het algemeen zijn wij tevreden over de bui tendienst openbare werken. Toch willen wij het college vragen er op toe te zien dat meer aandacht wordt be steed aan het herstellen van trottoirs, stra ten en paden door uitvoerders van diverse werken. Op verschillende plaatsen worden bermen en plantsoenen prima onderhouden. Toch vragen wij aandacht te schenken aan over hangende bossen en planten over trottoirs, wat veel overlast voor voetgangers betekent. Ook op het punt van verkeersveiligheid moeten kruispunten voldoende worden vrij gehouden van te hoge beplanting en bossen, zowel door gemeente als particulieren. Over de technische dienst Walcheren- Noord-Bevcland zijn wij nog maar matig te vreden en het blijkt moeilijk te zijn hierin verbetering te krijgen en vinden dat aan bureaucratie veel (kostbare) tijd verloren gaat, soms meer ten nadele van betrokkene. Welzijnsbeleid. U stelt, dat na een moeizame start er nu op een goede wijze wordt samengewerkt. Wij zijn als fractie ook het meest geïnteres seerd in concrete programma's. Wel vragen wij ons af, of de kosten op den duur niet de pan uit rijzen en wat komt er nu in de

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1980 | | pagina 2