Beschrijvingsbrief bij de begroting van de gemeente Kortgene Algemeen. Het begrotingsbeeld kan in financieel op zicht als gunstig worden beoordeeld, gelet op de omvang van de post „onvoorzien": netto ƒ265.599,64. Als basis voor de be grotingscijfers zijn gehanteerd deawerkelijke cijfers over 1979 (met, waar nodig, een zekere indexering), de tot op heden be kende cijfers over 1980 en de recent door de Minister van Binnenlandse Zaken bekend gemaakte cijfers voor de rijksuitkering uit het gemeentefonds. De cijfers zoals in de begroting vermeld, kunnen dan ook reëel worden genoemd. Ondanks de noodzakelijke rijksbezuinigin gen in de verhoging van de gemeentefonds uitkeringen, is er in onze gemeente nog geen reden tot zorg. Het is verheugend dat evenals vorig jaar de belangrijkste gemeen telijke belasting, te weten de onroerend- goedbelasting ons inziens qua totale op brengst niet verhoogd behoefde te worden. Dat geldt niet voor de andere, veelal z.g. baatbelastingen, die meestal geïnd worden als tegenprestatie voor duurder wordende, door de gemeente verleende diensten. Voor een en ander wordt voorts verwezen naar onze belastingvoorstellen. Opgemerkt kan nog worden, dat er met ingang van 1981 een verandering is door gevoerd in het uitkeringsmechanisme van het Rijk, waar het de faktor Sociale Zorg betreft (artikel 14 van het Financieel Ver- houdingenbesluit). Tot op heden werden uit gaven in deze sfeer voor 80% door het Rijk vergoed. Uitgaven die hiervoor in aanmer king kwamen waren subsidies/bijdragen voor maatschappelijk werk, sociale werkplaatsen (Betho), kosten conform artikel 13 L.Ö.-wet, etc. Een deel van deze declaratiemogelijkheid vervalt. De subsidies voor het maatschap pelijk werk en de schoolartsendienst kunnen nu niet meer als zodanig worden opgevoerd. Als compensatie hiervoor is de algemene uitkering verhoogd. Deze verhoging levert méér op, dan tot nu toe in Kortgene werd geclaimd, namelijk ƒ17.000,— over 1981. Gelet op de specifieke bedoeling van deze verhoging, achten wij het zinvol dit bedrag ook te bestemmen voor de betreffende wel zijnssector. Tenslotte wordt er op gewezen, dat zoals gebruikelijk in de ontwerpbegroting geen rekening is gehouden met nieuwe investe ringen en belastingverhogingen. Besluiten terzake zullen bij wijze van begrotings wijzigingen worden verwerkt. Terugblik. Na de begrotingsbehandeling 1980 op 25 oktober 1979, zijn er door u vele be langrijke besluiten genomen. Te vermelden zijn: a. beschikbaarstellen van kredieten voor de restauratie van de toren te Kortgene, de Ned. Herv. Kerk te Kortgene en de Ned. Herv. Kerk te Colijnsplaat; b. diverse besluiten met betrekking tot de havenwerken te Colijnsplaat, zoals: krediet aanleg strandje; vaststellen van het betreffende bestemmingsplan; vaststellen van een raam-verhuurkontrakt; krediet bouw nieuwe vismijn; vast stelling interim-havenreglement. c. besluit tot verpachten van de camping „De Paardekreek"; d. vaststellen van het rapport Dorps vernieuwing Kortgene, Colijnsplaat en Kats, als basis voor het dorpsvernieuwingsbeleid; e. verstrekken van een voorbereidings krediet voor de verbouw van dorpshuis De Brug te Colijnsplaat; f. beschikbaarstellen van kredieten voor nieuwe brandweermateriaal, zoals een nieuwe bluseenheid voor Colijnsplaat en communicatiemateriaal voor alle dorpen; g. besluit tot het overdragen van de ge meentelijke woningwetwoningen aan de wo ningbouwvereniging; h. voorbereidingskrediet voor verbouw van het gemeentehuis; i. beschikbaarstellen van een krediet voor aanleg van een voetpad langs het Veerse Meer in het bungalowpark aldaar. Onderwerpen die de raad eveneens pas seerden en vermeldenswaard zijn, waren: de verordening Wet Openbaarheid van Be stuur, motie omtrent de Zandkreekdam- sluizen, diverse onderdelen van het Proef- projekt De Bevelanden Specifiek Welzijn en de behandeling van vele subsidie-ver- zoeken. Tenslotte brengen wij u in herin nering het, als geslaagd te kenschetsen, werkbezoek dat de Commissaris van de Koningin in de provincie Zeeland (tezamen met twee leden van het College van Gede puteerde Staten en vergezeld door hun dames) op 14 november j.l. aan onze ge meente bracht. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Algemeen. De economische problematiek waarmee we in ons land hebben te kampen en de daarmede gepaard gaande instorting van de huizenmarkt laten de gemeente Kortgene niet onberoerd. Integendeel, deze ontwik keling heeft grote gevolgen: a. de zo zeer gewenste woningbouw in Kats komt niet van de grond. De onder neming die daar voor 11 huizen twee jaar geleden bouwgrond heeft gekocht is failliet gegaan, waardoor dit projekt niet gereali seerd zal worden. Gelukkig biedt dev ver koopakte door middel van de bouwplicht en de daaraan verbonden gevolgen bij niet- nakoming, de gemeente mogelijkheden de grond zonder enig financieel nadeel weer in handen te krijgen. Daardoor kunnen er zonodig autonoom nieuwe plannen worden ontwikkeld Dat neemt niet weg, dat er veel tijdverlies is ontstaan ten aanzien van de realisering van woningbouw aldaar. b. De realisering van de recreatieve be stemmingsplannen Oostdijk (28 woningen, waarvan er 8 onverkocht gereed zijn), De Boogerd (nog te bouwen plm. 8 eenheden en onverkocht gereed plm. 20) en Aqua Village (56 eenheden totaal waarvan er 13 gereed zijn met 7 verkochte eenheden) is volledig in een impasse gekomen. De 42 nog te bouwen appartementen in het Deltonapark (waarvoor de bouwvergunning is afgegeven) verrijzen ook nog steeds niet Bovendien is de discussie over de voor genomen verandering van het bestemmings plan ten noorden en oosten van Delta Ma rina stil komen te staan. Hoewel het beleid in de kern Kortgene niet is gericht op recreatie-uitbreiding, maar slechts op af ronding van de bestaande plannen, is het ongewenst dat deze plannen niet worden afgebouwd. De betreffende gebieden verto nen snel een slordig aanzien én de ge meente heeft inkomstenderving door het niet kunnen innen van verwachte belastingen Aangezien naar onze mening herstel van de zogenaamde tweede woningmarkt ook in de toekomst nauwelijks is te verwachten, achten wij het gewenst dat de betreffende ondernemers zich gaan herbezinnen op de plannen. Wij zouden ons kunnen voorstellen dat men b.v. in gezamenlijk beraad tot opzet van één verhuurobjekt komt, waarbij zo nodig een gezamenlijke slechtweer-ac- commodatie wordt gecreëerd. Indien nodig wil ons college initiatieven nemen om een dergelijk gesprek op gang te brengen. c. Ook de bouw van premie-verkoop woningen heeft stagnatie ondergaan. Thans is echter een bouwvergunning afgegeven voor 8 premiewoningen in Kortgene, waar toe inmiddels de benodigde premiebeschik king is verstrekt. d. De daadwerkelijke aanpak van de dorpsvernieuwing komt nog steeds niet van de grond, hoewel er in de voorbereidende sfeer veel is en wordt gedaan: vaststelling van het rapport Dorpsver nieuwing en daarmede van een groot aantal beleidsuitgangspunten. Het wachten is nu met name op antwoord van de minister op het op basis van het rapport in gediende subsidieverzoek; er wordt gewerkt aan bestemmings plannen voor de bebouwde kommen van de drie kernen; het bouwplan voor de Tonnenbuurt is met het verzoek om goedkeuring en subsidie ingediend en de taxaties van de drie nog te verwerven panden aldaar zijn gereed, zodat tot afrondende onderhande lingen met betrekking tot de verwerving kan worden overgegaan. Zoals bekend is er een aantal faktoren dat de dorpsvernieuwing in de gemeente Kortgene belemmert: de algemene verslechtering van de sub sidieregeling voor de individuele woning verbetering, terwijl hier juist gelet op het overwegend partculiere woningbezit een belangrijke mogelijkheid ligt voor de renovatie; het zeer grote aantal tweede woningen; de relatief hoge leeftijd van de eige naar/bewoner van de te verbeteren woningen de aanpak van het rijk is hoofdzake lijk toegemeten op de grotere gemeenten; e. Stagnatie in de doorstroming van wo ningwetwoningen naar eigen woningen, doordat er vrijwel niet gekocht wordt. Hierdoor wordt het nodig spoedig nieuwe woningwetwoningen te realiseren, omdat met name in Colijnsplaat door de ge stagneerde doorstroming er vrijwel geen be staande huurwoningen vrij komen. Ons col lege heeft dan ook de woningbouwvereni ging verzocht met de meeste spoed 12 wo ningwetwoningen in Colijnsplaat en 4 in Kats te realiseren. Daarbij is als voorwaarde gesteld een huur, die in de buurt van ƒ450,— per maand ligt zo nodig te be reiken door vereenvoudigingen. Het laat zich aanzien dat met deze bouw nog dit jaar een aanvang kan worden gemaakt. f. Tenslotte moet vermeld worden, dat t.g.v. de onverkoopbaarheid van de tot op heden gerealiseerde 4 woningen aldaar de realisering van het bouwplan op het terrein Kallewaard te Kortgene (totaal 12 woningen) volledig stagneert, waardoor ook het ge plande terrein met plm. 45 parkeerplaatsen en de uiteindelijke toegang naar kleuter en lagere school op zich laten wachten. De betreffende exploitatieovereenkomst voorziet in een realisering op uiterlijk 22 maart '82. Ontwikkelingen per kern. In Kortgene is ten aanzien van de re creatieve ontwikkeling in het voorgaande reeds het een en ander opgemerkt. Voor het overige is relevant het bestemmings plan Noord II, waar nog ruimte is voor: 8 premiewoningen: worden waarschijn lijk gerealiseerd door bouwbedrijf Delta, in houtskeletbouw; 1 bungalow: grond is verkocht; 4 x twee-onder-één-kapwoningen; 1 alleenstaande woning. Gelet op de woningmarkt en het grote aanbod van woningen lijkt het niet nodig reeds vlug voorbereidingen te treffen voor Noord III. Het is, gelet op het afrondende karakter van dat nieuwe plan, juist zinvol deze capaciteitsreserve zo lang mogelijk beschikbaar te houden. In Colijnsplaat is gestart met de reali sering van het plan Doorbraak Ringweg. De 5 beschikbare bungalowpercelen zijn verkocht; 4 bungalows zijn inmiddels ge reed. Nu is er nog ruimte voor: 24 woningen in de sociale sector (premie- bouw of woningwet), waartoe over 12 wo ningwetwoningen onderhandeld wordt; 5 X twee-onder-één-kapwoningen. Door de voorgenomen bouw van de nieuwe openbare basisschool in dit plan zal het herzien moeten worden. Daarbij zal als compensatie voor de woningen die op het „school-perceel" gebouwd konden worden, aan de rand van de geplande bebouwing nieuwe ruimte voor woningen moeten komen. De ,.twee beschikbaar gekomen percelen op de plaats van de zogenaamde zwarte schuren (hoek Havelaarstraat—Tulpstraat) zijn verkocht; één woning is inmiddels ge reed en de ander is in aanbouw. De eigenaar van het voormalige bejaar denhuis Rustoord met de bijbehorende grond aan de Havelaarstraat is voornemens dit aan een projektontwikkelaar te verkopen, die daar 24 eenheden voor alleenstaanden en/of zogenaamde onvolledige gezinnen wil bouwen. De appartementen zullen uiteraard voor permanente bewoning moeten worden gebruikt. De dijkversterkingswerken in Colijnsplaat verlopen voorspoedig, zodat eind dit jaar van een aanmerkelijke verbetering van de veiligheid kan worden gesproken. Duidehjk is dat deze werken een grote ingreep be tekenen op het karakter van Colijnsplaat. Steeds dient echter in het oog te worden ge houden, dat elke manier van dijkversterking verstrekkende gevolgen zouden hebben ge had en aan die dijkversterking viel ter wille van een snelle verbetering van de veilig heid niet te ontkomen. Ook zonder gelijk tijdige aanleg van de nieuwe haven zou er een grote dijk (zelfs nog hoger!) zijn ge komen. De recreatieve ontwikkelingen te Colijns plaat concentreren zich thans geheel op de jachthaven, die gekoppeld aan de dijkver sterkingswerken tot stand komt. Daarmede gaan echter ook andere ontwikkelingen ge paard, zoals: de aanleg van het strandje, waarvoor 75% (is plm. ƒ130.000,—) subsidie door het Ministerie van C.R.M. is toegezegd. Dit strandje blijkt in een grote behoefte te voorzien; de aanleg van een groot parkeerterrein in 't Kuupje; de verbetering/verbreding van de Molen weg/Oost-Zeedijk, waarvoor subsidie van de provincie is te verwachten; het zich vestigen van enkele bedrijven op het haventerrein, waartoe thans in prin cipe overeenstemming bestaat voor: een watersportservice bedrijf (plm. 2700 m2) op het huidige (oude) havenplateau; een mosselverwaterbedrijf (plm. 450 m2) op het nieuwe plateau: een visverwerkend bedrijf (plm. 200 m2), eveneens op het nieuwe plateau; de bouw van een nieuwe vismijn, waar mede in oktober begonnen zal worden: de bouw van minimaal 6 nieuwe boxen voor opslag etc. door en voor vissers (zes stuks aaneen van 10 X 7 m); de bouw van een nieuw magazijn voor en door de visserijcoöperatie D.E.L. (10 x 24 meter). Als bijlage bij deze aanbiedingsbrief is opgenomen een financieel overzicht conform de tot op heden bekende gegevens rondom dit zeer omvangrijke projekt. De geplande en door u goedgekeurde verplaatsing van de weegbrug is nog niet gerealiseerd als gevolg van noodzakelijk overleg over een eventuele geheel andere oplossing. Omtrent het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan voor het gebied van de voormalige land- bouwhaven zal op korte termijn een hoor zitting worden belegd. Tenslotte kan worden opgemerkt, dat gelet op de ingebrachte bezwaren het nog onduidelijk is hoe de uiteindelijke ont wikkeling zal zijn met betrekking tot het terrein nabij de Valle, waarover u eerder een zogenaamd voorbereidingsbesluit nam. In Kats is helaas nog steeds geen aanvang gemaakt met bouwaktiviteiten, terwijl zulks juist hier zeer gewenst is in verband met het geringe bevolkingsaantal. Momenteel vindt het zogenaamde vooroverleg plaats voor het nieuwe bestemmingsplan Al te Klein I en II. Daardoor ontstaat als extra capaciteit boven de beschikbare grond voor de eerder genoemde 11 woningen: 12 stuks in de sociale sector, waarvan er wellicht als woningwetwoning 4 op korte termijn (zo nodig met behulp van de zo genaamde artikel 19-procedure) kunnen wor den gerealiseerd; 4 alleenstaande woningen/bungalows; 8 vrije sectorwoningen. Het is duidelijk dat de realisering van dit aantal uitgespreid moet worden over een flink aantal jaren. De benodigde grond voor het gehele bestemmingsplan is vrijwel geheel verworven. Zoals bekend heeft een projektontwikke laar gevraagd hoe de gemeente denkt over het eventueel realiseren van een recreatie- projekt tussen de Noordlangeweg/Ghristina- straat en de Veerhaven. Deze vraag is door ons voorgelegd aan de Dorpsgemeenschap Kats en door haar (na consultatie van de leden) beantwoord met: „We zeggen geen nee, mits aan allerlei voorwaarden wordt voldaan, waarvan de eis van kleinschalig heid de belangrijkste is." Aangezien ook ons college niet afwijzend staat tegen een beperkt recreatieve ontwik keling bij Kats, direkt verbonden met het dorp, zijn we in nader overleg met de betreffende ondernemer getreden. Hoewel dat in verband met het totaal aantal nieuwe ligplaatsen in het kader van de huidige Oosterscheld_ediscussie moeilijk inpasbaar is, achten wij nog steeds ook bij Kats een officiële jachthaven van bijvoorbeeld plm. 175 ligplaatsen zeer gewenst. Deze visie past in de eerder vastgestelde structuurschets, terwijl ook de ligging van Kats in het middengebied van de Ooster- schelde (in de driehoek Zierikzee Co lijnsplaat Goese Sas) geen beletsel is. Integendeel, uit alle betreffende studies en rapporten blijkt, dat in deze omgeving natuur en milieu het minst zouden worden aangetast door een jachthaven. Wij zouden het dan ook betreuren indien de recente problemen met betrekking tot het huidige gebruik van de haven te Kats een en ander onmogelijk zou maken. Omtrent de bevolkingsloop van de drie kernen kan het volgende overzicht worden gegeven: 1971 1979 1-9-1980 Colijnsplaat 1469 1566 1565 Kats 441 410 399 Kortgene 1356 1445 1472 Gemeente 3266 3410 3436 Het laat zich aanzien, dat de terugloop tot staan is gebracht, terwijl op grond van de opgenoemde bouwmogelijkheden een lichte verdere groei van elke kern verwacht mag worden. Oosterschelde en streekplan. Rondom de totstandkoming van de in- richtingsschets Oosterschelde en het Streek plan Midden-Zeeland vindt momenteel een belangrijke inspraakronde plaats over de tot op heden geproduceerde ontwerpen c.q. al gemene uitgangspunten. Duidelijk is dat gekozen wordt voor grote terughoudendheid met betrekking tot recreatieve ontwikke lingen. Dit achten wij een logisch gevolg van de gemaakte keuzes ten aanzien van de afsluiting, etc. Aangezien de oevers van Kats en Colijns plaat liggen in het voor het milieu en de visserij minst kwetsbare middengebied van de Oosterschelde lijkt het mogelijk en wen selijk aldaar toch enige ontwikkelingen te bevorderen. Met de aanleg van de jachthaven te Colijnsplaat, waarmede men van de zijde van de Stuurgroep Oosterschelde van harte instemt, is op dat pad reeds een forse stap gezet. Immers van de 1000—1500 gedachte nieuwe ligplaatsen tot aan 1990, komen er daar reeds plm. 400 boven de reeds aan wezige 100, waardoor er een haven met in totaal plm. 500'ligplaatsen ontstaat. Indien uitbreiding van verblijfsrecreatie mogelijk en wenselijk is, pleit men in de diverse rapporten over de Oosterschelde voor ont wikkelingen nabij de jachthavens In dat kader en onder verwijzing naar hetgeen daarover in de gemeentelijke structuurschets is opgemerkt achten wij het nodig dat in het Streekplan Midden-Zeeland bij Kats ruimte voor dergelijke ontwikkelingen wordt opengelaten. Ook ten aanzien van Colijns plaat achten wij het voorshands redelijk dit niet onmogelijk te maken. Diversen. a Gebruik subsidieregeling „geldelijke steun verbetering particuliere woningen De verslechtering van de regeling wordt door cijfers duidelijk in beeld gebracht b. In onze gemeente wordt door een ïzu- •tal huurders van bejaarden- en woningwet woningen gebruik gemaakt van de indivi duele huursubsidieregeling. Recreatie. Veerse Meer. l. In onze aanbiedingsbrief bij de begroting 1980 schreven wij: „Het lijkt ons wenselijk dat er voor de schutsluis in de Zandkreek- dam vaste tijden worden ingevoerd tijdens welke de recreatievaart wel of tijdens welke ze geen doorgang krijgt." Tijdens het ge sprek op 14 november 1979 tussen de Com missaris van de Koningin en uw raad was dit vraagstuk onderwerp van gesprek en in uw vergadering van 17 april j.l. passeerde een motie, ook handelend over dit onder werp. Intussen is er nog niets veranderd, hoewel de overlast van lange wachttijden voor het wegverkeer onverminderd voort duurt en gestadig toeneemt. Naar onze stel lige overtuiging zullen er nu op korte ter mijn concrete besluiten moeten worden ge nomen, zodat toch zeker in 1981 een meer bevredigende situatie zal zijn ontstaan. Rijkswaterstaat heeft recent laten weten de problematiek thans op korte termijn, in overleg met alle betrokkenen, in studie te nemen teneinde inderdaad speodig duidelijk heid te krijgen over mogelijke maatregelen. Met betrekking tot gebruik en inrichting van het Veerse Meer neemt de gemeente Kortgene in de kring van het betreffende schap een eigen (minderheids)standpunt in: ongenoegen over de 24-uursregeling en tegen verdere investeringen (dat geldt niet t.a.v. investeringen voor „wachtsteigers" of iets dergelijks, indien die nodig zouden zijn in het kader van een oplossing voor de eerder genoemde schutsluisproblematiek) voor stei gers, etc. Daarentegen moet ons inziens hoge prioriteit (ook en juist in financiële zin) worden gegeven aan het creëren van één vast peil in verband met de overlast van de nu noodzakelijke peilverlaging in nazomer en herfst. Een vast peil op „zo- merhoogte" verhoogt ons inzien ook de aantrekkingskracht van het Veerse Meer in herfst, winter en voorjaar, hetgeen voor de bevordering van het binnenlands toerisme niet onbelangrijk lijkt. Jachthaven Colijnsplaat. De realiseringswerken van dit projekt ver lopen naar wens, waardoor het zich laat aanzien, dat de geplande datum waarop het geheel gebruiksklaar is (te weten 1 april 1981) zal worden gehaald. De „tussenba lans" omtrent de financiële aspecten (zie eerdergenoemde bijlage) vertoont een beeld dat weinig afwijkt van de cijfers op grond waarvan in november 1978 en augustus 1979 door uw raad de principebeslissingen werden genomen. Een ingrijpende verande ring is het latere besluit tot verhuur van z.g. „kaal water" aan de watersportvere niging, waardoor een belangrijk deel van de te plegen investeringen (te weten de inrichting van het watersport-steigerwerk) niet op rekening van de gemeente plaats vindt. Opgemerkt kan nog worden: a. de cijfers leiden thans tot een geraamd liggeldtarief van 54,per m2. De verho ging ten opzichte van eerdere ramingen is hoofdzakelijk een gevolg van de grote rente stijging; b. zonder een omvangrijke acquisitie tot nu toe, zijn er reeds ruim 300 watersport ligplaatsen en plm. 50 plaatsen ten behoeve van de sportvisserij bezet; c. de overdrachtsakte met betrekking tot de vissershaven van het Rijk naar de ge meente is gepasseerd, zodat de haven nu een geheel gemeentelijke aangelegenheid is. In dat kader komt de havenmeester per 1—10—1980 ook formeel in gemeentelijke dienst; d. de Ministeries van Landbouw en Vis serij en van C.R.M. hebben nog steeds niet beslist over de subsidieverzoeken voor bij dragen in de aanlegkosten. Zoals bekend is dat financieel-technisch voor de gemeente niet van belang, omdat in de havenaanleg als onderdeel van het betreffende dijkver sterkingsbestek door de gemeente maximaal „slechts" 4.040.000,— beschikbaar is ge steld. Bedoelde subsidies zijn bestemd voor de extra kosten, zoals deze in juni 1979 bij de aanbesteding naar voren kwamen. Datzelfde geldt voor het door de provincie toegezegde extra subsidie van 100.000, Het C.R.M.-subsidie voor het strandje staat hier buiten en komt dan wel ten gunste van de gemeente; e. naast de in principe aan de onder par. 2 van'hoofdstuk III vermelde bedrijven uitgegeven grond, is er nog plm. 500 m2 voor andere bedrijven beschikbaar. Openbare Werken. Naast de in bijlage 13 van de ontwerp begroting 1981 opgenoemde onderhouds- en andere werkzaamheden in de sfeer van openbare werken, brengen wij hieronder nog het volgende onder uw aandacht. Recent is begonnen met de 1ste fase van de rioleringswerken te Kats. De persleiding tussen Kats en Colijnsplaat is inmiddels gereed (aangelegd door het Waterschap). Het laat zich aanzien dat daardoor nog dit jaar ook Kats zal zijn aangesloten op een rioolzuiveringsinstallatie, waardoor een einde komt aan de zeer ongewenste situatie van lozing op open water. Helaas is, on danks de verkregen hoge urgentie, ook dit jaar voor dit werk geen rijkssubsidie ver kregen. Wij achten het onjuist dat deze subsidies geheel weggaan aan één groot projekt. zoals dit en vorig jaar. Op die wijze komen kleine projekten (die op zich zeer belangrijk zijn, zoals de Katse riole ring) niet of nauwelijks in aanmerking. Voor het overige zullen in 1981 de na>- volgende onderwerpen de aandacht vragen. a. inrichting omgeving havengebied co lijnsplaat, waaronder het nemen van ver- keersvoorzieningen; wrtiot, b aanbrengen nieuwe slijtlaag op M°\£n" weg, gedeelte Havelaarstraat. gedeelte io- rendijk en gedeelte Polderweg; c reparatie en gedeeltelijke herstrating van Julianastraat, Torendijk en deel Have laarstraat; 1**1 -.f d. voorbereiding van de noodzakelijke uit breiding van de begraafplaats te Kats en het plaatsen van zogenaamde urnenmuren op de begraafplaatsen in verband met de toenemende behoefte daaraan als gevolg van het stijgende aantal crematies; e. nader onderzoek en mogelijk realisering van nieuw/uitgebreid onderkomen van ge meentewerken te Kortgene in relatie met de noodzakelijke verbetering van de brand weergarage aldaar. Tenslotte kan nog worden opgemerkt, dat de in de bijlage van de ontwerp-begroting 1981 vermelde zogenaamde onderhoudsbe- groting niet of nauwelijks is verhoogd ten opzichte van 1980. Dat als gevolg van de verwachte volledige personeelsbezetting, waardoor meer werk in eigen beheer kan worden verricht. Welzijnsbeleid. Algemeen. In de loop van 1980 is er in het kader van het proefprojekt Kaderwet Specifiek Welzijn, regio De Bevelanden, veel werk verzet. Te denken valt met name aan het vaststellen van de planprocedureverordening, het gereedkomen van de ontwerp-welzijns- nota en de start van de gemeentelijke wel- zijnscommissie. Gebleken is dat veel papier werk passeert alvorens tot de concrete wel zijnsplanning kan worden overgegaan. Dat is begrijpelijk: er zijn regels verorde ningen) en inlichtingen welzijnsnota, deel sociale kaart en welzijnsvoorzieningen) nodig, als bases van planning. De instel lingen en de bevolking zijn uiteraard vooral geïnteresseerd in de concrete programma s: kom ik daarin voor en voor welk (subsidie)- bedrag? Dat neemt niet weg, dat er tijdens de twee tot op heden gehouden inspraak ronden een verheugende belangstelling be stond voor hetgeen er op dat moment (procedures en welzijnsnota) aan de orde was. Zoals bekend wil de toekomstige Kader wet Specifiek Welzijn een „kader" scheppen voor het alsdan gedecentraliseerde welzijns beleid. Dat wil zeggen er zullen globale wettelijke regels komen ten aanzien van de wijze waarop de gemeenten planmatig een welzijnsbeleid voeren. Om te toetsen en uit te proberen hoe dat het beste kan worden geregeld, wordt er in 11 proefge bieden geëxperimenteerd met de thans be staande ontwerp-Kaderwet. Die proefgebieden krijgen daarvoor de nodige faciliteiten, zoals geld en mankracht: over 1981 ontvangt de regio 85.000, daarboven elke gemeente ƒ42.500,— en bovendien is voor de periode 1-10-1980 tot 1-12-1982 voor Kortgene 80.000,be schikbaar gesteld voor een halve extra ar beidsplaats. Als deze plaats bemand zal zijn, hebben we in een gezamenlijke opzet met de buurgemeente Wissenkerke voor het welzijnswerk 2,5 personeelsleden beschik baar. Na een zeer moeizame start, waar het de samenwerking tussen de 6 Beve- landse gemeenten betreft, kan thans worden geconstateerd dat met name in de ambte lijke projektgroep en in het Bestuurders- overleg op een goede wijze wordt samen gewerkt. Dorpshuizen/verenigingsgebouwen. De beheerscommissie Dorpshuis Kortgene functioneert intussen enige tijd. Zij heeft een in principe dankbare taak, gelet op het feit dat De Pompweie veel wordt ge bruikt en in vrijwel alle opzichten zeer goed voldoet. Omtrent verbetering van de betreffende accommodatie in Kats is er ten opzichte van vorig jaar nog niets veranderd. Nog steeds is ons niet duidelijk wat de beste aanpak is; vergroting/verbetering van het Nieuw-Zeelandhuis of een andere oplossing? Teneinde niet langer in onzekerheid te blij ven zullen we spoedig een werkgroep bijeen roepen (in overleg met de Dorpsgemeen schap), met als opdracht: het voorbereiden na onderzoek van een, ook in finan cieel opzicht haalbaar, plan dat de vereni gingsaccommodatie in Kats in relatie tot behoeften en mogelijkheden, op een aan vaardbaar peil brengt. Na allerlei besprekingen en wisselende plannen, wordt thans definitief een dras tische renovatie van het dorpshuis De Brug te Colijnsplaat voorbereid. De eerder over wogen combinatie met een clubhuis voor de watersportvereniging gaat niet door, terwijl ook wordt afgezien van nieuwbouw in com binatie met de te realiseren nieuwe openbare basisschool. In het nemen van beslissingen terzake is het bestuur van Stichting Dorps huis De Brug geheel competent, gelet op de autonomie van de Stichting. Te ver wachten is dat met de renovatie (en de daarmede gepaard gaande herindeling van ruimten) vroeg in het jaar 1981 begonnen kan worden. Met betrekking tot het door het Stichtingsbestuur ontwikkelde plan, vraagt ons college zich af of niet te veel de nadruk wordt gelegd op grote bijeen komsten met te weinig aandacht voor ruimten voor kleinere groepen, gelet op de doelstelling van een dorpshuis. Bejaardenwerk. De Stichting Welzijn voor Ouderen Goes- Kortgene-Wissenkerke is metterdaad met haar werk gestart, nu zij de beschikking heeft over een coördinator. Recent is bekend geworden dat het Ministerie van CRM voor deze kracht subsidie beschikbaar stelt. Ook is het Rijk bereid subsidie te verstrekken voor een tweede kracht. Ons college stemt hiermede in, nu de financiële gevolgen niet al te groot worden. Alvorens echter over een nog verdere personeelsuitbreiding te kunnen oordelen, zal meer inzicht moeten bestaan over het feitelijke effect van de stichringsaktiviteiten. Daarover is thans, zo kort na de start nog moeilijk een oordeel te geven. Bovendien achten wij de opstel ling van het Rijk niet zonder gevaren: sub sidies voor tijdelijke arbeidsplaatsen (in welke categorie de tweede kracht zal pas sen) levert later extra kosten voor de ge meenten op (is dat werkgelegenheidsbevor- dering door het Rijk op kosten van de ge- j meenten?)

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1980 | | pagina 2