Beschrijvingsbrief bij de begroting
van de gemeente Kortgene
Algemeen.
Het begrotingsbeeld kan in financieel op
zicht als gunstig worden beoordeeld, gelet
op de omvang van de post „onvoorzien":
netto ƒ265.599,64. Als basis voor de be
grotingscijfers zijn gehanteerd deawerkelijke
cijfers over 1979 (met, waar nodig, een
zekere indexering), de tot op heden be
kende cijfers over 1980 en de recent door
de Minister van Binnenlandse Zaken bekend
gemaakte cijfers voor de rijksuitkering uit
het gemeentefonds. De cijfers zoals in de
begroting vermeld, kunnen dan ook reëel
worden genoemd.
Ondanks de noodzakelijke rijksbezuinigin
gen in de verhoging van de gemeentefonds
uitkeringen, is er in onze gemeente nog
geen reden tot zorg. Het is verheugend dat
evenals vorig jaar de belangrijkste gemeen
telijke belasting, te weten de onroerend-
goedbelasting ons inziens qua totale op
brengst niet verhoogd behoefde te worden.
Dat geldt niet voor de andere, veelal z.g.
baatbelastingen, die meestal geïnd worden
als tegenprestatie voor duurder wordende,
door de gemeente verleende diensten. Voor
een en ander wordt voorts verwezen naar
onze belastingvoorstellen.
Opgemerkt kan nog worden, dat er met
ingang van 1981 een verandering is door
gevoerd in het uitkeringsmechanisme van
het Rijk, waar het de faktor Sociale Zorg
betreft (artikel 14 van het Financieel Ver-
houdingenbesluit). Tot op heden werden uit
gaven in deze sfeer voor 80% door het Rijk
vergoed. Uitgaven die hiervoor in aanmer
king kwamen waren subsidies/bijdragen voor
maatschappelijk werk, sociale werkplaatsen
(Betho), kosten conform artikel 13 L.Ö.-wet,
etc. Een deel van deze declaratiemogelijkheid
vervalt. De subsidies voor het maatschap
pelijk werk en de schoolartsendienst kunnen
nu niet meer als zodanig worden opgevoerd.
Als compensatie hiervoor is de algemene
uitkering verhoogd. Deze verhoging levert
méér op, dan tot nu toe in Kortgene werd
geclaimd, namelijk ƒ17.000,— over 1981.
Gelet op de specifieke bedoeling van deze
verhoging, achten wij het zinvol dit bedrag
ook te bestemmen voor de betreffende wel
zijnssector.
Tenslotte wordt er op gewezen, dat zoals
gebruikelijk in de ontwerpbegroting geen
rekening is gehouden met nieuwe investe
ringen en belastingverhogingen. Besluiten
terzake zullen bij wijze van begrotings
wijzigingen worden verwerkt.
Terugblik.
Na de begrotingsbehandeling 1980 op
25 oktober 1979, zijn er door u vele be
langrijke besluiten genomen. Te vermelden
zijn:
a. beschikbaarstellen van kredieten voor
de restauratie van de toren te Kortgene,
de Ned. Herv. Kerk te Kortgene en de
Ned. Herv. Kerk te Colijnsplaat;
b. diverse besluiten met betrekking tot
de havenwerken te Colijnsplaat, zoals:
krediet aanleg strandje; vaststellen
van het betreffende bestemmingsplan;
vaststellen van een raam-verhuurkontrakt;
krediet bouw nieuwe vismijn; vast
stelling interim-havenreglement.
c. besluit tot verpachten van de camping
„De Paardekreek";
d. vaststellen van het rapport Dorps
vernieuwing Kortgene, Colijnsplaat en Kats,
als basis voor het dorpsvernieuwingsbeleid;
e. verstrekken van een voorbereidings
krediet voor de verbouw van dorpshuis
De Brug te Colijnsplaat;
f. beschikbaarstellen van kredieten voor
nieuwe brandweermateriaal, zoals een
nieuwe bluseenheid voor Colijnsplaat en
communicatiemateriaal voor alle dorpen;
g. besluit tot het overdragen van de ge
meentelijke woningwetwoningen aan de wo
ningbouwvereniging;
h. voorbereidingskrediet voor verbouw
van het gemeentehuis;
i. beschikbaarstellen van een krediet voor
aanleg van een voetpad langs het Veerse
Meer in het bungalowpark aldaar.
Onderwerpen die de raad eveneens pas
seerden en vermeldenswaard zijn, waren:
de verordening Wet Openbaarheid van Be
stuur, motie omtrent de Zandkreekdam-
sluizen, diverse onderdelen van het Proef-
projekt De Bevelanden Specifiek Welzijn
en de behandeling van vele subsidie-ver-
zoeken. Tenslotte brengen wij u in herin
nering het, als geslaagd te kenschetsen,
werkbezoek dat de Commissaris van de
Koningin in de provincie Zeeland (tezamen
met twee leden van het College van Gede
puteerde Staten en vergezeld door hun
dames) op 14 november j.l. aan onze ge
meente bracht.
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting.
Algemeen.
De economische problematiek waarmee
we in ons land hebben te kampen en de
daarmede gepaard gaande instorting van
de huizenmarkt laten de gemeente Kortgene
niet onberoerd. Integendeel, deze ontwik
keling heeft grote gevolgen:
a. de zo zeer gewenste woningbouw in
Kats komt niet van de grond. De onder
neming die daar voor 11 huizen twee jaar
geleden bouwgrond heeft gekocht is failliet
gegaan, waardoor dit projekt niet gereali
seerd zal worden. Gelukkig biedt dev ver
koopakte door middel van de bouwplicht
en de daaraan verbonden gevolgen bij niet-
nakoming, de gemeente mogelijkheden de
grond zonder enig financieel nadeel weer
in handen te krijgen. Daardoor kunnen er
zonodig autonoom nieuwe plannen worden
ontwikkeld Dat neemt niet weg, dat er
veel tijdverlies is ontstaan ten aanzien van
de realisering van woningbouw aldaar.
b. De realisering van de recreatieve be
stemmingsplannen Oostdijk (28 woningen,
waarvan er 8 onverkocht gereed zijn), De
Boogerd (nog te bouwen plm. 8 eenheden
en onverkocht gereed plm. 20) en Aqua
Village (56 eenheden totaal waarvan er
13 gereed zijn met 7 verkochte eenheden)
is volledig in een impasse gekomen. De
42 nog te bouwen appartementen in het
Deltonapark (waarvoor de bouwvergunning
is afgegeven) verrijzen ook nog steeds niet
Bovendien is de discussie over de voor
genomen verandering van het bestemmings
plan ten noorden en oosten van Delta Ma
rina stil komen te staan. Hoewel het beleid
in de kern Kortgene niet is gericht op
recreatie-uitbreiding, maar slechts op af
ronding van de bestaande plannen, is het
ongewenst dat deze plannen niet worden
afgebouwd. De betreffende gebieden verto
nen snel een slordig aanzien én de ge
meente heeft inkomstenderving door het
niet kunnen innen van verwachte belastingen
Aangezien naar onze mening herstel van
de zogenaamde tweede woningmarkt ook
in de toekomst nauwelijks is te verwachten,
achten wij het gewenst dat de betreffende
ondernemers zich gaan herbezinnen op de
plannen. Wij zouden ons kunnen voorstellen
dat men b.v. in gezamenlijk beraad tot
opzet van één verhuurobjekt komt, waarbij
zo nodig een gezamenlijke slechtweer-ac-
commodatie wordt gecreëerd. Indien nodig
wil ons college initiatieven nemen om een
dergelijk gesprek op gang te brengen.
c. Ook de bouw van premie-verkoop
woningen heeft stagnatie ondergaan. Thans
is echter een bouwvergunning afgegeven
voor 8 premiewoningen in Kortgene, waar
toe inmiddels de benodigde premiebeschik
king is verstrekt.
d. De daadwerkelijke aanpak van de
dorpsvernieuwing komt nog steeds niet van
de grond, hoewel er in de voorbereidende
sfeer veel is en wordt gedaan:
vaststelling van het rapport Dorpsver
nieuwing en daarmede van een groot aantal
beleidsuitgangspunten. Het wachten is nu
met name op antwoord van de minister
op het op basis van het rapport in
gediende subsidieverzoek;
er wordt gewerkt aan bestemmings
plannen voor de bebouwde kommen van
de drie kernen;
het bouwplan voor de Tonnenbuurt
is met het verzoek om goedkeuring en
subsidie ingediend en de taxaties van de
drie nog te verwerven panden aldaar zijn
gereed, zodat tot afrondende onderhande
lingen met betrekking tot de verwerving
kan worden overgegaan.
Zoals bekend is er een aantal faktoren
dat de dorpsvernieuwing in de gemeente
Kortgene belemmert:
de algemene verslechtering van de sub
sidieregeling voor de individuele woning
verbetering, terwijl hier juist gelet op
het overwegend partculiere woningbezit
een belangrijke mogelijkheid ligt voor de
renovatie;
het zeer grote aantal tweede woningen;
de relatief hoge leeftijd van de eige
naar/bewoner van de te verbeteren woningen
de aanpak van het rijk is hoofdzake
lijk toegemeten op de grotere gemeenten;
e. Stagnatie in de doorstroming van wo
ningwetwoningen naar eigen woningen,
doordat er vrijwel niet gekocht wordt.
Hierdoor wordt het nodig spoedig nieuwe
woningwetwoningen te realiseren, omdat
met name in Colijnsplaat door de ge
stagneerde doorstroming er vrijwel geen be
staande huurwoningen vrij komen. Ons col
lege heeft dan ook de woningbouwvereni
ging verzocht met de meeste spoed 12 wo
ningwetwoningen in Colijnsplaat en 4 in
Kats te realiseren. Daarbij is als voorwaarde
gesteld een huur, die in de buurt van
ƒ450,— per maand ligt zo nodig te be
reiken door vereenvoudigingen. Het laat
zich aanzien dat met deze bouw nog dit
jaar een aanvang kan worden gemaakt.
f. Tenslotte moet vermeld worden, dat
t.g.v. de onverkoopbaarheid van de tot op
heden gerealiseerde 4 woningen aldaar de
realisering van het bouwplan op het terrein
Kallewaard te Kortgene (totaal 12 woningen)
volledig stagneert, waardoor ook het ge
plande terrein met plm. 45 parkeerplaatsen
en de uiteindelijke toegang naar kleuter en
lagere school op zich laten wachten. De
betreffende exploitatieovereenkomst voorziet
in een realisering op uiterlijk 22 maart '82.
Ontwikkelingen per kern.
In Kortgene is ten aanzien van de re
creatieve ontwikkeling in het voorgaande
reeds het een en ander opgemerkt. Voor
het overige is relevant het bestemmings
plan Noord II, waar nog ruimte is voor:
8 premiewoningen: worden waarschijn
lijk gerealiseerd door bouwbedrijf Delta,
in houtskeletbouw;
1 bungalow: grond is verkocht;
4 x twee-onder-één-kapwoningen;
1 alleenstaande woning.
Gelet op de woningmarkt en het grote
aanbod van woningen lijkt het niet nodig
reeds vlug voorbereidingen te treffen voor
Noord III. Het is, gelet op het afrondende
karakter van dat nieuwe plan, juist zinvol
deze capaciteitsreserve zo lang mogelijk
beschikbaar te houden.
In Colijnsplaat is gestart met de reali
sering van het plan Doorbraak Ringweg.
De 5 beschikbare bungalowpercelen zijn
verkocht; 4 bungalows zijn inmiddels ge
reed. Nu is er nog ruimte voor:
24 woningen in de sociale sector (premie-
bouw of woningwet), waartoe over 12 wo
ningwetwoningen onderhandeld wordt;
5 X twee-onder-één-kapwoningen.
Door de voorgenomen bouw van de
nieuwe openbare basisschool in dit plan zal
het herzien moeten worden. Daarbij zal als
compensatie voor de woningen die op het
„school-perceel" gebouwd konden worden,
aan de rand van de geplande bebouwing
nieuwe ruimte voor woningen moeten
komen.
De ,.twee beschikbaar gekomen percelen
op de plaats van de zogenaamde zwarte
schuren (hoek Havelaarstraat—Tulpstraat)
zijn verkocht; één woning is inmiddels ge
reed en de ander is in aanbouw.
De eigenaar van het voormalige bejaar
denhuis Rustoord met de bijbehorende grond
aan de Havelaarstraat is voornemens dit
aan een projektontwikkelaar te verkopen,
die daar 24 eenheden voor alleenstaanden
en/of zogenaamde onvolledige gezinnen wil
bouwen. De appartementen zullen uiteraard
voor permanente bewoning moeten worden
gebruikt.
De dijkversterkingswerken in Colijnsplaat
verlopen voorspoedig, zodat eind dit jaar
van een aanmerkelijke verbetering van de
veiligheid kan worden gesproken. Duidehjk
is dat deze werken een grote ingreep be
tekenen op het karakter van Colijnsplaat.
Steeds dient echter in het oog te worden ge
houden, dat elke manier van dijkversterking
verstrekkende gevolgen zouden hebben ge
had en aan die dijkversterking viel ter wille
van een snelle verbetering van de veilig
heid niet te ontkomen. Ook zonder gelijk
tijdige aanleg van de nieuwe haven zou er
een grote dijk (zelfs nog hoger!) zijn ge
komen.
De recreatieve ontwikkelingen te Colijns
plaat concentreren zich thans geheel op de
jachthaven, die gekoppeld aan de dijkver
sterkingswerken tot stand komt. Daarmede
gaan echter ook andere ontwikkelingen ge
paard, zoals:
de aanleg van het strandje, waarvoor
75% (is plm. ƒ130.000,—) subsidie door
het Ministerie van C.R.M. is toegezegd. Dit
strandje blijkt in een grote behoefte te
voorzien;
de aanleg van een groot parkeerterrein
in 't Kuupje;
de verbetering/verbreding van de Molen
weg/Oost-Zeedijk, waarvoor subsidie van de
provincie is te verwachten;
het zich vestigen van enkele bedrijven
op het haventerrein, waartoe thans in prin
cipe overeenstemming bestaat voor:
een watersportservice bedrijf (plm. 2700 m2)
op het huidige (oude) havenplateau;
een mosselverwaterbedrijf (plm. 450 m2)
op het nieuwe plateau:
een visverwerkend bedrijf (plm. 200 m2),
eveneens op het nieuwe plateau;
de bouw van een nieuwe vismijn, waar
mede in oktober begonnen zal worden:
de bouw van minimaal 6 nieuwe boxen
voor opslag etc. door en voor vissers (zes
stuks aaneen van 10 X 7 m);
de bouw van een nieuw magazijn voor
en door de visserijcoöperatie D.E.L. (10 x
24 meter).
Als bijlage bij deze aanbiedingsbrief is
opgenomen een financieel overzicht conform
de tot op heden bekende gegevens rondom
dit zeer omvangrijke projekt. De geplande
en door u goedgekeurde verplaatsing van
de weegbrug is nog niet gerealiseerd als
gevolg van noodzakelijk overleg over een
eventuele geheel andere oplossing. Omtrent
het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan
voor het gebied van de voormalige land-
bouwhaven zal op korte termijn een hoor
zitting worden belegd.
Tenslotte kan worden opgemerkt, dat
gelet op de ingebrachte bezwaren het
nog onduidelijk is hoe de uiteindelijke ont
wikkeling zal zijn met betrekking tot het
terrein nabij de Valle, waarover u eerder
een zogenaamd voorbereidingsbesluit nam.
In Kats is helaas nog steeds geen aanvang
gemaakt met bouwaktiviteiten, terwijl zulks
juist hier zeer gewenst is in verband met
het geringe bevolkingsaantal. Momenteel
vindt het zogenaamde vooroverleg plaats
voor het nieuwe bestemmingsplan Al te
Klein I en II. Daardoor ontstaat als extra
capaciteit boven de beschikbare grond voor
de eerder genoemde 11 woningen:
12 stuks in de sociale sector, waarvan
er wellicht als woningwetwoning 4 op korte
termijn (zo nodig met behulp van de zo
genaamde artikel 19-procedure) kunnen wor
den gerealiseerd;
4 alleenstaande woningen/bungalows;
8 vrije sectorwoningen.
Het is duidelijk dat de realisering van
dit aantal uitgespreid moet worden over
een flink aantal jaren. De benodigde grond
voor het gehele bestemmingsplan is vrijwel
geheel verworven.
Zoals bekend heeft een projektontwikke
laar gevraagd hoe de gemeente denkt over
het eventueel realiseren van een recreatie-
projekt tussen de Noordlangeweg/Ghristina-
straat en de Veerhaven. Deze vraag is door
ons voorgelegd aan de Dorpsgemeenschap
Kats en door haar (na consultatie van de
leden) beantwoord met: „We zeggen geen
nee, mits aan allerlei voorwaarden wordt
voldaan, waarvan de eis van kleinschalig
heid de belangrijkste is."
Aangezien ook ons college niet afwijzend
staat tegen een beperkt recreatieve ontwik
keling bij Kats, direkt verbonden met het
dorp, zijn we in nader overleg met de
betreffende ondernemer getreden. Hoewel
dat in verband met het totaal aantal nieuwe
ligplaatsen in het kader van de huidige
Oosterscheld_ediscussie moeilijk inpasbaar is,
achten wij nog steeds ook bij Kats een
officiële jachthaven van bijvoorbeeld plm.
175 ligplaatsen zeer gewenst.
Deze visie past in de eerder vastgestelde
structuurschets, terwijl ook de ligging van
Kats in het middengebied van de Ooster-
schelde (in de driehoek Zierikzee Co
lijnsplaat Goese Sas) geen beletsel is.
Integendeel, uit alle betreffende studies en
rapporten blijkt, dat in deze omgeving
natuur en milieu het minst zouden worden
aangetast door een jachthaven.
Wij zouden het dan ook betreuren indien
de recente problemen met betrekking tot
het huidige gebruik van de haven te Kats
een en ander onmogelijk zou maken.
Omtrent de bevolkingsloop van de drie
kernen kan het volgende overzicht worden
gegeven:
1971 1979 1-9-1980
Colijnsplaat 1469 1566 1565
Kats 441 410 399
Kortgene 1356 1445 1472
Gemeente 3266 3410 3436
Het laat zich aanzien, dat de terugloop
tot staan is gebracht, terwijl op grond van
de opgenoemde bouwmogelijkheden een
lichte verdere groei van elke kern verwacht
mag worden.
Oosterschelde en streekplan.
Rondom de totstandkoming van de in-
richtingsschets Oosterschelde en het Streek
plan Midden-Zeeland vindt momenteel een
belangrijke inspraakronde plaats over de tot
op heden geproduceerde ontwerpen c.q. al
gemene uitgangspunten. Duidelijk is dat
gekozen wordt voor grote terughoudendheid
met betrekking tot recreatieve ontwikke
lingen. Dit achten wij een logisch gevolg
van de gemaakte keuzes ten aanzien van
de afsluiting, etc.
Aangezien de oevers van Kats en Colijns
plaat liggen in het voor het milieu en de
visserij minst kwetsbare middengebied van
de Oosterschelde lijkt het mogelijk en wen
selijk aldaar toch enige ontwikkelingen te
bevorderen. Met de aanleg van de jachthaven
te Colijnsplaat, waarmede men van de zijde
van de Stuurgroep Oosterschelde van harte
instemt, is op dat pad reeds een forse stap
gezet. Immers van de 1000—1500 gedachte
nieuwe ligplaatsen tot aan 1990, komen er
daar reeds plm. 400 boven de reeds aan
wezige 100, waardoor er een haven met in
totaal plm. 500'ligplaatsen ontstaat. Indien
uitbreiding van verblijfsrecreatie mogelijk
en wenselijk is, pleit men in de diverse
rapporten over de Oosterschelde voor ont
wikkelingen nabij de jachthavens In dat
kader en onder verwijzing naar hetgeen
daarover in de gemeentelijke structuurschets
is opgemerkt achten wij het nodig dat in
het Streekplan Midden-Zeeland bij Kats
ruimte voor dergelijke ontwikkelingen wordt
opengelaten. Ook ten aanzien van Colijns
plaat achten wij het voorshands redelijk dit
niet onmogelijk te maken.
Diversen.
a Gebruik subsidieregeling „geldelijke
steun verbetering particuliere woningen
De verslechtering van de regeling wordt
door cijfers duidelijk in beeld gebracht
b. In onze gemeente wordt door een ïzu-
•tal huurders van bejaarden- en woningwet
woningen gebruik gemaakt van de indivi
duele huursubsidieregeling.
Recreatie.
Veerse Meer. l.
In onze aanbiedingsbrief bij de begroting
1980 schreven wij: „Het lijkt ons wenselijk
dat er voor de schutsluis in de Zandkreek-
dam vaste tijden worden ingevoerd tijdens
welke de recreatievaart wel of tijdens welke
ze geen doorgang krijgt." Tijdens het ge
sprek op 14 november 1979 tussen de Com
missaris van de Koningin en uw raad was
dit vraagstuk onderwerp van gesprek en
in uw vergadering van 17 april j.l. passeerde
een motie, ook handelend over dit onder
werp. Intussen is er nog niets veranderd,
hoewel de overlast van lange wachttijden
voor het wegverkeer onverminderd voort
duurt en gestadig toeneemt. Naar onze stel
lige overtuiging zullen er nu op korte ter
mijn concrete besluiten moeten worden ge
nomen, zodat toch zeker in 1981 een meer
bevredigende situatie zal zijn ontstaan.
Rijkswaterstaat heeft recent laten weten de
problematiek thans op korte termijn, in
overleg met alle betrokkenen, in studie te
nemen teneinde inderdaad speodig duidelijk
heid te krijgen over mogelijke maatregelen.
Met betrekking tot gebruik en inrichting
van het Veerse Meer neemt de gemeente
Kortgene in de kring van het betreffende
schap een eigen (minderheids)standpunt in:
ongenoegen over de 24-uursregeling en tegen
verdere investeringen (dat geldt niet t.a.v.
investeringen voor „wachtsteigers" of iets
dergelijks, indien die nodig zouden zijn in
het kader van een oplossing voor de eerder
genoemde schutsluisproblematiek) voor stei
gers, etc. Daarentegen moet ons inziens
hoge prioriteit (ook en juist in financiële
zin) worden gegeven aan het creëren van
één vast peil in verband met de overlast
van de nu noodzakelijke peilverlaging in
nazomer en herfst. Een vast peil op „zo-
merhoogte" verhoogt ons inzien ook de
aantrekkingskracht van het Veerse Meer in
herfst, winter en voorjaar, hetgeen voor de
bevordering van het binnenlands toerisme
niet onbelangrijk lijkt.
Jachthaven Colijnsplaat.
De realiseringswerken van dit projekt ver
lopen naar wens, waardoor het zich laat
aanzien, dat de geplande datum waarop het
geheel gebruiksklaar is (te weten 1 april
1981) zal worden gehaald. De „tussenba
lans" omtrent de financiële aspecten (zie
eerdergenoemde bijlage) vertoont een beeld
dat weinig afwijkt van de cijfers op grond
waarvan in november 1978 en augustus
1979 door uw raad de principebeslissingen
werden genomen. Een ingrijpende verande
ring is het latere besluit tot verhuur van
z.g. „kaal water" aan de watersportvere
niging, waardoor een belangrijk deel van
de te plegen investeringen (te weten de
inrichting van het watersport-steigerwerk)
niet op rekening van de gemeente plaats
vindt. Opgemerkt kan nog worden:
a. de cijfers leiden thans tot een geraamd
liggeldtarief van 54,per m2. De verho
ging ten opzichte van eerdere ramingen is
hoofdzakelijk een gevolg van de grote rente
stijging;
b. zonder een omvangrijke acquisitie tot
nu toe, zijn er reeds ruim 300 watersport
ligplaatsen en plm. 50 plaatsen ten behoeve
van de sportvisserij bezet;
c. de overdrachtsakte met betrekking tot
de vissershaven van het Rijk naar de ge
meente is gepasseerd, zodat de haven nu
een geheel gemeentelijke aangelegenheid is.
In dat kader komt de havenmeester per
1—10—1980 ook formeel in gemeentelijke
dienst;
d. de Ministeries van Landbouw en Vis
serij en van C.R.M. hebben nog steeds niet
beslist over de subsidieverzoeken voor bij
dragen in de aanlegkosten. Zoals bekend is
dat financieel-technisch voor de gemeente
niet van belang, omdat in de havenaanleg
als onderdeel van het betreffende dijkver
sterkingsbestek door de gemeente maximaal
„slechts" 4.040.000,— beschikbaar is ge
steld. Bedoelde subsidies zijn bestemd voor
de extra kosten, zoals deze in juni 1979
bij de aanbesteding naar voren kwamen.
Datzelfde geldt voor het door de provincie
toegezegde extra subsidie van 100.000,
Het C.R.M.-subsidie voor het strandje staat
hier buiten en komt dan wel ten gunste
van de gemeente;
e. naast de in principe aan de onder
par. 2 van'hoofdstuk III vermelde bedrijven
uitgegeven grond, is er nog plm. 500 m2
voor andere bedrijven beschikbaar.
Openbare Werken.
Naast de in bijlage 13 van de ontwerp
begroting 1981 opgenoemde onderhouds- en
andere werkzaamheden in de sfeer van
openbare werken, brengen wij hieronder nog
het volgende onder uw aandacht.
Recent is begonnen met de 1ste fase van
de rioleringswerken te Kats. De persleiding
tussen Kats en Colijnsplaat is inmiddels
gereed (aangelegd door het Waterschap).
Het laat zich aanzien dat daardoor nog
dit jaar ook Kats zal zijn aangesloten op
een rioolzuiveringsinstallatie, waardoor een
einde komt aan de zeer ongewenste situatie
van lozing op open water. Helaas is, on
danks de verkregen hoge urgentie, ook dit
jaar voor dit werk geen rijkssubsidie ver
kregen. Wij achten het onjuist dat deze
subsidies geheel weggaan aan één groot
projekt. zoals dit en vorig jaar. Op die
wijze komen kleine projekten (die op zich
zeer belangrijk zijn, zoals de Katse riole
ring) niet of nauwelijks in aanmerking.
Voor het overige zullen in 1981 de na>-
volgende onderwerpen de aandacht vragen.
a. inrichting omgeving havengebied co
lijnsplaat, waaronder het nemen van ver-
keersvoorzieningen; wrtiot,
b aanbrengen nieuwe slijtlaag op M°\£n"
weg, gedeelte Havelaarstraat. gedeelte io-
rendijk en gedeelte Polderweg;
c reparatie en gedeeltelijke herstrating
van Julianastraat, Torendijk en deel Have
laarstraat; 1**1 -.f
d. voorbereiding van de noodzakelijke uit
breiding van de begraafplaats te Kats en
het plaatsen van zogenaamde urnenmuren
op de begraafplaatsen in verband met de
toenemende behoefte daaraan als gevolg
van het stijgende aantal crematies;
e. nader onderzoek en mogelijk realisering
van nieuw/uitgebreid onderkomen van ge
meentewerken te Kortgene in relatie met
de noodzakelijke verbetering van de brand
weergarage aldaar.
Tenslotte kan nog worden opgemerkt, dat
de in de bijlage van de ontwerp-begroting
1981 vermelde zogenaamde onderhoudsbe-
groting niet of nauwelijks is verhoogd ten
opzichte van 1980. Dat als gevolg van de
verwachte volledige personeelsbezetting,
waardoor meer werk in eigen beheer kan
worden verricht.
Welzijnsbeleid.
Algemeen.
In de loop van 1980 is er in het kader
van het proefprojekt Kaderwet Specifiek
Welzijn, regio De Bevelanden, veel werk
verzet. Te denken valt met name aan het
vaststellen van de planprocedureverordening,
het gereedkomen van de ontwerp-welzijns-
nota en de start van de gemeentelijke wel-
zijnscommissie. Gebleken is dat veel papier
werk passeert alvorens tot de concrete wel
zijnsplanning kan worden overgegaan. Dat
is begrijpelijk: er zijn regels verorde
ningen) en inlichtingen welzijnsnota,
deel sociale kaart en welzijnsvoorzieningen)
nodig, als bases van planning. De instel
lingen en de bevolking zijn uiteraard vooral
geïnteresseerd in de concrete programma s:
kom ik daarin voor en voor welk (subsidie)-
bedrag? Dat neemt niet weg, dat er tijdens
de twee tot op heden gehouden inspraak
ronden een verheugende belangstelling be
stond voor hetgeen er op dat moment
(procedures en welzijnsnota) aan de orde
was.
Zoals bekend wil de toekomstige Kader
wet Specifiek Welzijn een „kader" scheppen
voor het alsdan gedecentraliseerde welzijns
beleid. Dat wil zeggen er zullen globale
wettelijke regels komen ten aanzien van
de wijze waarop de gemeenten planmatig
een welzijnsbeleid voeren. Om te toetsen
en uit te proberen hoe dat het beste kan
worden geregeld, wordt er in 11 proefge
bieden geëxperimenteerd met de thans be
staande ontwerp-Kaderwet.
Die proefgebieden krijgen daarvoor de
nodige faciliteiten, zoals geld en mankracht:
over 1981 ontvangt de regio 85.000,
daarboven elke gemeente ƒ42.500,— en
bovendien is voor de periode 1-10-1980 tot
1-12-1982 voor Kortgene 80.000,be
schikbaar gesteld voor een halve extra ar
beidsplaats. Als deze plaats bemand zal
zijn, hebben we in een gezamenlijke opzet
met de buurgemeente Wissenkerke voor het
welzijnswerk 2,5 personeelsleden beschik
baar. Na een zeer moeizame start, waar
het de samenwerking tussen de 6 Beve-
landse gemeenten betreft, kan thans worden
geconstateerd dat met name in de ambte
lijke projektgroep en in het Bestuurders-
overleg op een goede wijze wordt samen
gewerkt.
Dorpshuizen/verenigingsgebouwen.
De beheerscommissie Dorpshuis Kortgene
functioneert intussen enige tijd. Zij heeft
een in principe dankbare taak, gelet op
het feit dat De Pompweie veel wordt ge
bruikt en in vrijwel alle opzichten zeer
goed voldoet.
Omtrent verbetering van de betreffende
accommodatie in Kats is er ten opzichte
van vorig jaar nog niets veranderd. Nog
steeds is ons niet duidelijk wat de beste
aanpak is; vergroting/verbetering van het
Nieuw-Zeelandhuis of een andere oplossing?
Teneinde niet langer in onzekerheid te blij
ven zullen we spoedig een werkgroep bijeen
roepen (in overleg met de Dorpsgemeen
schap), met als opdracht: het voorbereiden
na onderzoek van een, ook in finan
cieel opzicht haalbaar, plan dat de vereni
gingsaccommodatie in Kats in relatie tot
behoeften en mogelijkheden, op een aan
vaardbaar peil brengt.
Na allerlei besprekingen en wisselende
plannen, wordt thans definitief een dras
tische renovatie van het dorpshuis De Brug
te Colijnsplaat voorbereid. De eerder over
wogen combinatie met een clubhuis voor de
watersportvereniging gaat niet door, terwijl
ook wordt afgezien van nieuwbouw in com
binatie met de te realiseren nieuwe openbare
basisschool. In het nemen van beslissingen
terzake is het bestuur van Stichting Dorps
huis De Brug geheel competent, gelet
op de autonomie van de Stichting. Te ver
wachten is dat met de renovatie (en de
daarmede gepaard gaande herindeling van
ruimten) vroeg in het jaar 1981 begonnen
kan worden. Met betrekking tot het door
het Stichtingsbestuur ontwikkelde plan,
vraagt ons college zich af of niet te veel
de nadruk wordt gelegd op grote bijeen
komsten met te weinig aandacht voor
ruimten voor kleinere groepen, gelet op
de doelstelling van een dorpshuis.
Bejaardenwerk.
De Stichting Welzijn voor Ouderen Goes-
Kortgene-Wissenkerke is metterdaad met
haar werk gestart, nu zij de beschikking
heeft over een coördinator. Recent is bekend
geworden dat het Ministerie van CRM voor
deze kracht subsidie beschikbaar stelt. Ook
is het Rijk bereid subsidie te verstrekken
voor een tweede kracht. Ons college stemt
hiermede in, nu de financiële gevolgen niet
al te groot worden. Alvorens echter over
een nog verdere personeelsuitbreiding te
kunnen oordelen, zal meer inzicht moeten
bestaan over het feitelijke effect van de
stichringsaktiviteiten. Daarover is thans, zo
kort na de start nog moeilijk een oordeel
te geven. Bovendien achten wij de opstel
ling van het Rijk niet zonder gevaren: sub
sidies voor tijdelijke arbeidsplaatsen (in
welke categorie de tweede kracht zal pas
sen) levert later extra kosten voor de ge
meenten op (is dat werkgelegenheidsbevor-
dering door het Rijk op kosten van de ge-
j meenten?)