zo Juist ontvangen: in grote maten Raadsvergadering Wissenkerke JANSEN JUWELIER Cijfers en feiten rond de fiets KostUUmS |«SrSnoo-ieai» Kolberts Pantalons Winterjassen LEUK OM TE KRIJGEN LEUK OM TE GEVEN GOUD ZILVER BRILJANT UURWERKEN klQkstraal a Op maandag 26 november j.l. kwam de raad dezer gemeente in openbare en beslo ten vergadering bijeen. De avond stond onder voorzitterschap van burgemeester P. Wisse en de heer J. Dieleman was afwezig. De voorzitter opende de vergadering en heette een ieder welkom, in het bijzonder het voor Wissenkerkse begrippen talrijke publiek op de tribune. De notulen en inge komen stukken gaven geen aanleiding tot discussie. Van mevr. J. Luijk - Louisse werd een stuk dijk gekocht voor het maken van een trap naar het bos bij de Antoinette- hoeve. Ook ten behoeve van de aanleg van een wegje werd van dhr. L. van der Heijde te Kamperland grond gekocht. Met 9 stemmen werd dhr. A. P. Meulen- berg gekozen in de Stichting Protestantse Bejaardenzorg, als opvolger van dhr. J. Dieleman. Hierna kwam het voorstel van het college voor het maken van een wegasversmalling in de Julianastraat te Wissenkerke, met daarbij nog de nodige verfraaiing door bo men en aanleg van parkeerplaatsen. Kosten geraamd op 28.000,—. Daarnaast was er nog een eenvoudiger plan voor het aan leggen van drie verkeersdrempels kosten hiervan slechts ƒ7000.—. Maar het college gaf aan het dure plan de sterke voorkeur. De heer Blok zei er dit van: Onze keus blijft ondanks uw opsomming van nadelen toch nog het aanbrengen van verkeers drempels. Wel verschillen wij daarbij nog met uw college van mening over het aantal. Wij vinden nl. twee drempels voldoende. Dit moet dan voor een bedrag van plm. 5000,— mogelijk zijn. We zijn van mening dat enkele jaren een proef met deze drempels genomen moet worden. Tot slot nog enkele opmerkingen over uw drempel vrees: 1. afremmen en optrekken van auto's gebeurt bij wegasversmalling ook; bij plaat sing van borden met aanduiding verkeers drempels en max. snelheid, kan een ieder zelf bepalen hoeveel schade hij aan zijn auto wil aanrichten. 3. Er moet nogal hevige sneeuwval plaatsvinden wil men de aan duidingsborden niet meer kunnen waarne men. 4. En een stukje dorpsverfraaiing kan men ook zonder het dure plan aanbrengen. Al met al stellen wij toch voor tot de aanleg van twee verkeersdrempels in de Julianastraat. De voorzitter ontraadde nogmaals het P.v.d.A.-plan en zonder verdere discussie werd het plan van het college met de drie stemmen van de P.v.d.A.-fraktie tegen aan genomen. De grondprijzen in het bestemmingsplan „Zuid-West" te Wissenkerke werden her zien, t.w. 59,42 (voor rijenhuizen) en 65,17 (voor bungalowbouw). Er werd een wijziging in de drank- en horecabelasting ingevoerd. Een krediet van 10.000,— werd beschik baar gesteld voor het maken van een plan tot uitbreiding van de begraafplaats te Kamperland. De gemeente voerde de VUT-regeling (ver vroegde uittreding) in voor het personeel. De heer Sandee vroeg of dit geen rijks regeling was, welke de gemeenten maar hadden te aanvaarden. De voorzitter ont kende dit en zei dat de raad die bevoegd heid had om deze regeling wel of niet te aanvaarden. Ook de noodzakelijke wijziging van het Ambtenarenreglement werd veranderd. Voor de aanstelling van een nieuwe ge meentewerkman werd een krediet beschik baar gesteld van ƒ45.000,—. Per 1 januari 1980 werd eervol ontslag verleend aan M. G. de Smit als gemeente werkman te Kamperland. De voorzitter zei, dat men hem node zag vertrekken. Hij had altijd tot volle tevredenheid gewerkt. De woningen Beatrixstraat 6 en 8 te Wis senkerke werden aan de bewoners verkocht. De heer Hamelink vond dat men voor de resterende aanvragen een termijn van ver koop moest gaan stellen, daar dit een sle pende zaak werd. De voorzitter zei dat er een termijn was en verwachtte binnenkort de afhandeling van de overige aanvragen. De opmerkingen van het college om geen woningruimte beschikbaar te stellen aan de vluchtelingen uit Zuid-Oost-Azië, gaf aan leiding tot een flinke discussie daarover. De voorzitter begon te stellen dat men als gemeente enkel met CRM zaken doet op dit gebied. Hij was niet gediend van versnippering van aktiviteiten door met al lerlei stichtingen, e.d. in zee te gaan. Er was zojuist een brief van CRM binnen gekomen waarin dit nog eens werd onder streept. Maar wanneer Geersdijk prijs zou stellen op de komst van vluchtelingen, was het college bereid om aan CRM mede te delen dat men woonruimte beschikbaar had voor 2 of 3 gezinnen. In tegenstelling tot sommige kranteberichten is er wel degelijk voldoende belangstelling voor de woning wetwoningen op Geersdijk. De heer Sandee sprak van een tegen vallende reaktie van het college op de brief van de Stichting Vluchtelingehulp. Doch de zojuist gegeven uiteenzetting stelde hem wat meer gerust. Hij pleitte voor het be schikbaar stellen van woonruimte op Geers dijk voor 3 gezinnen. Voor de opvang hoeft men, gezien de enquête, niet bang te zijn, onderwijs is optimaal mogelijk in de zo juist geopende nieuwe school en werkge legenheid kan evt. door de gemeente wor den aangeboden. De heer Hamelink sprak ook van een bedenkelijke weg welke het college was ingeslagen om afwijzend te reageren. Hij vond. dat noch op godsdienstige, noch op politieke, maar zuiver op humanitaire gronden een oplossing gezocht moest wor den. Zijn fraktie meende dan ook, dat met name op Geersdijk waar een groot deel van de bevolking te kennen had gegeven een aantal Vietnamezen in hun gemeenschap op te nemen, dit gehonoreerd dient te worden. De woonruimte en de werkgelegenheid wa ren geen problemen op dit moment. Het arbeidsbureau zag goede mogelijkheden om deze mensen te plaatsen, daarbij was in in de recreatieve sector in de zomer zeker werk voldoende. Hij steunde dan ook het voorstel van Sandee voor 3 gezinnen op Geersdijk. De heer Van der Maas vond 3 gezinnen voor die kleine gemeenschap te groot en dacht ook nog aan opvang in een andere kern. Tot besluit van deze discussie deelde de voorzitter mede. dat aan CRM wordt mede gedeeld dat men op Geersdijk de mogelijk heid biedt voor opvang van 3 gezinnen. Bij de behandeling van de Discussienota voor het Streekplan Midden-Zeeland had de heer Sandee bezwaar tegen de vele vaag heden in de doelstellingen. Zo kon men nog alle kanten op. Hij wilde Noord-Beveland puur agrarisch houden en daardoor geen uitbreiding van vogelbroed- en natuurge bieden in onze gemeente. Over de recreatie vond hij uitbreiding van de Banjaard en een jachthaven aan de noordkant gewenst. Ook voor het dorp Wissenkerke moest de mogelijkheid voor een vorm van recreatie open blijven. Besluitend zei hij, dat men Zeeland niet moest gaan conserveren. De heer Blok kon in grote lijnen instem men met de visie van het college. En als algemene lijn wou zijn fraktie aanhouden: Stop de recreatie óp dit moment en kijk later nog naar evt. mogelijkheden. Het leggen van claims vond hij niet gewenst. Hij was verder van mening dat er nog vele discussieronden zullen volgen, eer de resultaten op papier staan. De heer Van der Maas toonde zich ook tegenstander van de uitbreiding van de recreatie. Ook geen uitbreiding van broed plaatsen, wegens de schade aan de land bouw. En bescherming van de agrarische sector in deze gemeente. De voorzitter hoopte dat er in een later stadium duidelijke stellingen komen. Ook hij was van mening dat men agrarische gemeente moest blijven. Hij noemde voorts nog een standpunt van de raad in 1976: geen aanwijzing van terreinen meer voor de recreatie. Na nog enige discussie over wel of niet de mogelijkheid openhouden voor de uit breiding van de recreatie werd toch beslo ten tot: De recreatie is verzadigd. Enkele begrotingswijzigingen voor 1980 passeerden hierna de raad. Aan de heer H. M. Henderikse werd per 1 februari 1980 ontslag verleend als onderwijzer van de openbare lagere school. Dit wegens vertrek naar de Mytylschool Zonneveld te Oostkapelle. Het college stelde voor te besluiten tot de instelling van een welzijnscommissie in deze gemeente. De heer Blok zei verheugd te zijn, dat er dergelijke commissie er komt, ook al omdat deze openbaar wordt. En hij vroeg zich af of men de besloten sport- en cultuurcommissie moest blijven handhaven. Hij was verder van mening dat men de vertegenwoordigers door de verenigingen en instanties moest laten kiezen en niet via benoemingen, e.d. Als laatste vroeg hij op welke manier de peuterspeelzalen in die commissie vertegenwoordigd zullen worden. De heer Sandee was van mening dat men bij de samenstelling een belangrijke groep was vergeten, nl. een vertegenwoor diger namens de kerken. De voorzitter meende dat het college geen personen ging aanwijzen en men zou zich nog beraden over de organisatie om tot de vertegenwoordigers te komen. De peuter speelzalen werden vertegenwoordigd door de jeugd. En het college had geen bezwaar tegen een vertegenwoordiger van de geza menlijke kerken in deze commissie. Dit laatste werd dan ook besloten met de stem van de heer Van der Maas tegen, omdat deze vond dat de kerken een aparte taak hebben en niet via deze commissie. Bij de vaststelling van de definitieve ta rieven voor de diverse belastingen zei de heer Noordhoek het volgende: Over de on- roerendgoedbelasting de volgende opmer kingen. Bij de aanbieding van de begroting voor het dienstjaar 1980 hebt u aan de raad voorgesteld om de onroerendgoedbelasting met 5% te verhogen en met dit voorstel is de raad akkoord gegaan. Bij het voorstel tot definitieve vaststelling zegt u, dat de hertaxaties gemiddeld 80% hoger liggen en bij de zomerwoningen vallen deze 100% hoger uit. Uitgaande van een hertaxatie van 80% hoger hebt u de nieuwe bedragen van resp. 3,30 en 4,13 per 3000,in derdaad juist berekend en komt de verho ging uit op ongeveer 5%. Maar uitgaande van een hertaxatie van 100%, zoals dit bij de zomerwoningen het geval is, dan komt de verhoging uit op minstens 11%. Dit is niet in overeenstemming met wat door de raad werd vastgesteld. Over de woonforensenbelasting en land- toeristenbelasting bij woningen dit: Bezitters van een tweede woning uit de eigen ge meente en alle bezitters die elders wonen, maar zelf geen gebruik maken van hun bezit, betalen geen forensenbelasting, om dat ze in feite geen woonforensen zijn en worden daarom aangeslagen in de toeristen belasting. Voor 1979 bedroeg deze aanslag 66, per woning. Als de nu voorgestelde wijziging door de raad wordt aanvaard, dan gaan ze in 1980 en volgende jaren een bedrag betalen dat ligt tussen de 105,— en 1250,—. Uw college heeft in overleg met de Vere niging voor Nederlandse Gemeenten deze aanslag toeristenbelasting nu gekoppeld aan de waarde in het economisch verkeer, dus de waarde welke getaxeerd is voor de onroerend-goedbelasting. Dit promillage gaat 2,1 bedragen. Het principe moet zijn, dat de toerist de toeristenbelasting betaalt. Deze bedraagt 0,40 per persoon per nacht. Uitgaande van een normaal gemiddelde wil dit zeggen, dat een bungalow, welke door gasten wordt bewoond en hieraan verhuurd, zo'n 75,— tot 100,— per jaar aan toeristenbelasting opbrengt. Een eenvoudige bungalow heeft toch al gauw een waarde van plm. 100.000,—, dat betekent dat men hiervoor een bedrag van ƒ210,— aan toeristenbe lasting moet gaan betalen. Nog schrijnender wordt de vergelijking bij duurdere bunga lows en appartementen met een hogere ekonomische waarde. Een appartement aan de jachthaven te Kamperland gaat straks een bedrag van minstens 350,aan toe ristenbelasting opbrengen. Het verschil tus sen werkelijke opbrengst van de toeristen belasting en de op deze manier berekende heffing wordt geweldig groot. Het komt er op neer dat deze eigenaars door de ge meente worden bestraft omdat ze niet val len onder de bepalingen van de woonfo rensenbelasting. Op een verkapte manier moeten ze deze toch betalen. In de praktijk komt het er op neer,dat ze aan hun gasten een variabel bedrag aan toeristenbelasting moeten gaan vragen van tussen de 2,— en 10,— per persoon per nacht. Dit kan niet, want het tarief is door de gemeente vastgesteld op 0,40. Het bijpassen uit eigen middelen van tussen de 100,en 1.100,per jaar per bun galow komt er dan op neer, dat ze een extra belastingheffing krijgen opgelegd, om dat ze inwoner zijn van de eigen gemeente, of omdat ze van hun bezit zelf geen gebruik maken. Dit is een zeer onrechtvaardige zaak. Ik stel u voor om de voorgestelde ver ordening tot wijziging op de heffing van een woonforensenbelasting terug te nemen voor nader beraad in uw college en de onrechtvaardigheidsfaktor hieruit weg te nemen. In tegenstelling met de visie van de heer Noordhoek was de heer Blok het wel eens met de voorgestelde tarieven. Hij vond nl, dat bij de begroting de grondslag voor deze tarieven reeds was goedgekeurd. En de waarde van het pand moest nu maar eens betaald worden ook. Iemand met twee wo ningen in de kern moet daar ook voor betalen. En enkel de bezitters van meerdere woningen moeten meer gaan 'betalen. Als reaktie hierop zei de voorzitter, dat steeds meer mensen zeggen dat ze niet in hun tweede woning wonen. Controle daarop is ondoenlijk, vandaar deze tarieven. Verder kan men geen onderscheid maken tussen eigen inwoners en niet-eigen inwoners; dit laat de wet niet toe. Hierop vroeg de heer Noordhoek stem ming aan, waarop hij alleen de steun kreeg van de heer Sandee. Bij de rondvraag had alleen de heer Remijnse een opmerking over de sollicitanten voor de gemeentewerkmannen. Het viel hem op, dat er geen enkele werkloze gesollici teerd had. De voorzitter vond dit ook een opvallende verschijning. Hierna sloot de voorzitter deze openbare vergadering en verzocht publiek en pers de raadzaal te verlaten, daar men in besloten vergadering overging tot het benoemen van twee gemeentewerklieden in vaste dienst. Het resultaat van deze besloten vergade ring was, dat werd benoemd in de vaka- ture gemeentewerkman/grafdelver: dhr. G. M. v. d. Kreeke uit Kamperland en in de vakature gemeentewerkman/chauffeur huis- vuilauto: dhr. J. C. de Nooijer uit Wissen kerke. De fiets is sinds een jaar of tien weer bijzonder populair. Een populariteit die een nog steeds stijgende lijn vertoont. Dat in tegenstelling met de in de jaren direct na de Tweede Wereldoorlog vaak gehoorde op vatting, dat de tijd van de fiets voorbij zou zijn. De werkelijkheid bleek anders. Dat is bijvoorbeeld af te lezen uit de cijfers betreffende de verkoop van fietsen. In 1952 werden, om een willekeurig jaar te kiezen, in Nederland 365.700 nieuwe fietsen verkocht; in 1960 was dit aantal opgelopen tot 519.400. De aanvankelijk zeer geleidelijke groei culmineerde in 1972 met een verkoop van meer dan een miljoen fietsen. De verkoop is daarna blijven stijgen met soms een kleine terugval zoals in 1973, in 1975 en in 1978. Maar steeds bleven de verkoopcijfers ver boven het miljoen. Het recordjaar was tot nu toe 1977 met een verkoop van 1.316.000 fietsen. De ver wachting is dat ook in de komende jaren de verkopen in de buurt van dit cijfer zullen liggen. In vrijwel alle landen ter wereld heeft zich een soortgelijke ontwikkeling voorge daan. Vooral in de Verenigde Staten van Amerika is de toenemende belangstelling voor de fiets spectaculair geweest. Waarom kwam de fiets terug? Zoals dat bijna steeds het geval is, kun je ook de terugkeer van de fiets niet uit een enkel feit verklaren. Verschillende mo tieven hebben daarbij een rol gespeeld, mo tieven die in verband staan met de toe genomen welvaart en de problemen die uit deze welvaartstoename zijn voortgekomen. Zo speelt om te beginnen het gezond heidsmotief een belangrijke rol. Fietsen is gezond. Iedere arts zal deze uitspraak on dersteunen. Bewegingsarmoede heeft veel mensen naar de fiets teruggebracht. Een ander hiermee samenhangend motief is het milieuvriendelijke karakter van de fiets. Wie het milieu, ons aller leefklimaat, een goed hart toedraagt, maakt wanneer maar enigszins mogelijk gebruik van de fiets. De fiets toch is een vervoermiddel dat geen lawaai veroorzaakt, geen schadelijke uit laatgassen produceert, geen aanslag doet op kostbaar en schaars geworden energiebron nen, geen materiaalverspilling kent. relatief goedkope weg-, parkeer- en stallingsvoor zieningen vraagt, betrekkelijk weinig van de ook al schaars geworden ruimte in beslag neemt en in aanschaf en onderhoud veruit het goedkoopste vervoermiddel is dat na genoeg geen bijkomende kosten vergt. Daarnaast biedt fietsen ontegenzeggelijk voordelen in het verkeer voor het over bruggen van korte afstanden (tot 8 h 10 kilometer). Je komt op de fiets in vele gevallen gewoon sneller op de plek van bestemming. Andere gebruiksdoelen. De fiets wordt anders gebruikt dan vroe ger. De gebruiksdoelen zijn veranderd. Nog steeds gaan veel mensen per fiets naar werk of school en worden op de fiets boodschap pen gedaan. Daarnaast heeft de fiets een nog steeds groeiende funktie voor de recreatie gekregen. Voor het maken van tochten, zo maar voor de ontspanning, om te trimmen en voor sportief gebruik is de fiets „in" geraakt. Dit heeft de opkomst van de zogenoemde „tweede fiets" veroorzaakt: een andere, lichtere en meer sportieve fiets voor de vrije tijd dan de fiets die voor het dagelijkse vervoer wordt gebruikt. Op het ogenblik bezitten de Nederlanders gezamenlijk 9.880.000 fietsen. Een indrukwekkend aantal od 14 miljoen landgenoten en Nederland heeft naar inwoneraantal gerekend dan ook de dichtste fietsbezetting ter wereld. Jaarlijks worden in ons land op de fiets 9 miljard reizigers-kilometers afgelegd. Zo'n 70% hiervan komt voor rekening van het woon-werk verkeer en het woon-school verkeer. Van de recreatieve dagtochten die in Nederland worden gemaakt, wordt 22% per fiets gedaan. Bij het boodschappen doen is van alle vervoermiddelen de fiets het meest in trek. Volgens recente cijfers schom melt dit aandeel tussen 36 en 41%, waarbij ook rekening is gehouden met lopen als verplaatsingswijze. Ook import en export. Er wordt in ons land niet alleen op fietsen van Nederlands fabrikaat gereden. Er is een niet onaanzienlijke import. Om een voorbeeld te geven: van de 1.255.3000 fietsen die in 1978 in ons land werden verkocht, kwamen er 421.787 uit het buitenland, waarvan het grootste deel uit EEG-landen met de Duitse Bondsrepubliek als belangrijkste leverancier (228.138 stuks), op verre afstand gevolgd door Frankrijk, Tsjechoslowakije, Engeland, Hongarije en Italië. Niet alleen complete fietsen worden ingevoerd, maar ook onderdelen, zoals in 1978 bijvoorbeeld 140.149 frames voor af- montage tot fietsen. Hier was Engeland de belangrijkste leverancier, gevolgd door Ja pan. In diezelfde periode werden 16.501 Nederlandse frames uitgevoerd, vooral naar de Duitse Bondsrepubliek. De Nederlandse fiets wordt in het buiten land overigens hoog gewaardeerd vanwege de degelijke kwaliteit, terwijl er ook landen zijn, waar speciaal de vormgeving wordt bewonderd. Nederlandse fabrikanten hebben zelfs maatregelen moeten nemen om mis bruik van de aanduiding Holland-fiets te bestrijden. Waar wordt de fiets gekocht? Wie nagaat waar nieuwe fietsen worden gekocht, ziet dat de Nederlander een uit gesproken voorkeur voor de vakman heeft. 79% van de fietsen wordt in de fietsen- handel gekocht, slechts 7% bij cash and carry-bedrijven en 4% bij warenhuizen. Het ontbreken van nazorg- en onderhoudsmo- gelijkheden buiten de vakhandel speelt hier bij een grote rol. Naar soorten gerekend is de vraag naar sportfietsen het grootst en neemt de belangstelling voor het klassieke utilitaire model geleidelijk aan af. 42% van de in 1978 gekochte nieuwe fietsen kostte minder dan 250,— ('hierbij ook de doorgaans zeer goedkope peuter-, kleuter- en kinderfietsen gerekend), 33% betaalde een bedrag tussen ƒ250,— en 449,— en 1% betaalde 1.000,— of meer voor een fiets. In het algemeen bestaat bij het Neder landse publiek de neiging om meer geld voor een fiets uit te geven en ook de eisen die men aan een fiets stelt worden hoger.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1979 | | pagina 2