zo Juist ontvangen:
in grote maten
Raadsvergadering Wissenkerke
JANSEN
JUWELIER
Cijfers en feiten
rond de fiets
KostUUmS |«SrSnoo-ieai»
Kolberts
Pantalons
Winterjassen
LEUK
OM TE KRIJGEN
LEUK
OM TE GEVEN
GOUD
ZILVER
BRILJANT
UURWERKEN
klQkstraal a
Op maandag 26 november j.l. kwam de
raad dezer gemeente in openbare en beslo
ten vergadering bijeen. De avond stond
onder voorzitterschap van burgemeester P.
Wisse en de heer J. Dieleman was afwezig.
De voorzitter opende de vergadering en
heette een ieder welkom, in het bijzonder
het voor Wissenkerkse begrippen talrijke
publiek op de tribune. De notulen en inge
komen stukken gaven geen aanleiding tot
discussie.
Van mevr. J. Luijk - Louisse werd een
stuk dijk gekocht voor het maken van
een trap naar het bos bij de Antoinette-
hoeve. Ook ten behoeve van de aanleg van
een wegje werd van dhr. L. van der Heijde
te Kamperland grond gekocht.
Met 9 stemmen werd dhr. A. P. Meulen-
berg gekozen in de Stichting Protestantse
Bejaardenzorg, als opvolger van dhr. J.
Dieleman.
Hierna kwam het voorstel van het college
voor het maken van een wegasversmalling
in de Julianastraat te Wissenkerke, met
daarbij nog de nodige verfraaiing door bo
men en aanleg van parkeerplaatsen. Kosten
geraamd op 28.000,—. Daarnaast was er
nog een eenvoudiger plan voor het aan
leggen van drie verkeersdrempels kosten
hiervan slechts ƒ7000.—. Maar het college
gaf aan het dure plan de sterke voorkeur.
De heer Blok zei er dit van: Onze keus
blijft ondanks uw opsomming van nadelen
toch nog het aanbrengen van verkeers
drempels. Wel verschillen wij daarbij nog
met uw college van mening over het aantal.
Wij vinden nl. twee drempels voldoende.
Dit moet dan voor een bedrag van plm.
5000,— mogelijk zijn. We zijn van mening
dat enkele jaren een proef met deze
drempels genomen moet worden. Tot slot
nog enkele opmerkingen over uw drempel
vrees: 1. afremmen en optrekken van auto's
gebeurt bij wegasversmalling ook; bij plaat
sing van borden met aanduiding verkeers
drempels en max. snelheid, kan een ieder
zelf bepalen hoeveel schade hij aan zijn
auto wil aanrichten. 3. Er moet nogal hevige
sneeuwval plaatsvinden wil men de aan
duidingsborden niet meer kunnen waarne
men. 4. En een stukje dorpsverfraaiing kan
men ook zonder het dure plan aanbrengen.
Al met al stellen wij toch voor tot de
aanleg van twee verkeersdrempels in de
Julianastraat.
De voorzitter ontraadde nogmaals het
P.v.d.A.-plan en zonder verdere discussie
werd het plan van het college met de drie
stemmen van de P.v.d.A.-fraktie tegen aan
genomen.
De grondprijzen in het bestemmingsplan
„Zuid-West" te Wissenkerke werden her
zien, t.w. 59,42 (voor rijenhuizen) en
65,17 (voor bungalowbouw).
Er werd een wijziging in de drank- en
horecabelasting ingevoerd.
Een krediet van 10.000,— werd beschik
baar gesteld voor het maken van een plan
tot uitbreiding van de begraafplaats te
Kamperland.
De gemeente voerde de VUT-regeling (ver
vroegde uittreding) in voor het personeel.
De heer Sandee vroeg of dit geen rijks
regeling was, welke de gemeenten maar
hadden te aanvaarden. De voorzitter ont
kende dit en zei dat de raad die bevoegd
heid had om deze regeling wel of niet
te aanvaarden.
Ook de noodzakelijke wijziging van het
Ambtenarenreglement werd veranderd.
Voor de aanstelling van een nieuwe ge
meentewerkman werd een krediet beschik
baar gesteld van ƒ45.000,—.
Per 1 januari 1980 werd eervol ontslag
verleend aan M. G. de Smit als gemeente
werkman te Kamperland. De voorzitter zei,
dat men hem node zag vertrekken. Hij had
altijd tot volle tevredenheid gewerkt.
De woningen Beatrixstraat 6 en 8 te Wis
senkerke werden aan de bewoners verkocht.
De heer Hamelink vond dat men voor de
resterende aanvragen een termijn van ver
koop moest gaan stellen, daar dit een sle
pende zaak werd. De voorzitter zei dat er
een termijn was en verwachtte binnenkort
de afhandeling van de overige aanvragen.
De opmerkingen van het college om geen
woningruimte beschikbaar te stellen aan de
vluchtelingen uit Zuid-Oost-Azië, gaf aan
leiding tot een flinke discussie daarover.
De voorzitter begon te stellen dat men
als gemeente enkel met CRM zaken doet
op dit gebied. Hij was niet gediend van
versnippering van aktiviteiten door met al
lerlei stichtingen, e.d. in zee te gaan. Er
was zojuist een brief van CRM binnen
gekomen waarin dit nog eens werd onder
streept. Maar wanneer Geersdijk prijs zou
stellen op de komst van vluchtelingen, was
het college bereid om aan CRM mede te
delen dat men woonruimte beschikbaar had
voor 2 of 3 gezinnen. In tegenstelling tot
sommige kranteberichten is er wel degelijk
voldoende belangstelling voor de woning
wetwoningen op Geersdijk.
De heer Sandee sprak van een tegen
vallende reaktie van het college op de brief
van de Stichting Vluchtelingehulp. Doch de
zojuist gegeven uiteenzetting stelde hem
wat meer gerust. Hij pleitte voor het be
schikbaar stellen van woonruimte op Geers
dijk voor 3 gezinnen. Voor de opvang hoeft
men, gezien de enquête, niet bang te zijn,
onderwijs is optimaal mogelijk in de zo
juist geopende nieuwe school en werkge
legenheid kan evt. door de gemeente wor
den aangeboden.
De heer Hamelink sprak ook van een
bedenkelijke weg welke het college was
ingeslagen om afwijzend te reageren. Hij
vond. dat noch op godsdienstige, noch op
politieke, maar zuiver op humanitaire
gronden een oplossing gezocht moest wor
den. Zijn fraktie meende dan ook, dat met
name op Geersdijk waar een groot deel
van de bevolking te kennen had gegeven een
aantal Vietnamezen in hun gemeenschap op
te nemen, dit gehonoreerd dient te worden.
De woonruimte en de werkgelegenheid wa
ren geen problemen op dit moment. Het
arbeidsbureau zag goede mogelijkheden om
deze mensen te plaatsen, daarbij was in
in de recreatieve sector in de zomer zeker
werk voldoende. Hij steunde dan ook het
voorstel van Sandee voor 3 gezinnen op
Geersdijk.
De heer Van der Maas vond 3 gezinnen
voor die kleine gemeenschap te groot en
dacht ook nog aan opvang in een andere
kern.
Tot besluit van deze discussie deelde de
voorzitter mede. dat aan CRM wordt mede
gedeeld dat men op Geersdijk de mogelijk
heid biedt voor opvang van 3 gezinnen.
Bij de behandeling van de Discussienota
voor het Streekplan Midden-Zeeland had
de heer Sandee bezwaar tegen de vele vaag
heden in de doelstellingen. Zo kon men nog
alle kanten op. Hij wilde Noord-Beveland
puur agrarisch houden en daardoor geen
uitbreiding van vogelbroed- en natuurge
bieden in onze gemeente. Over de recreatie
vond hij uitbreiding van de Banjaard en
een jachthaven aan de noordkant gewenst.
Ook voor het dorp Wissenkerke moest
de mogelijkheid voor een vorm van recreatie
open blijven. Besluitend zei hij, dat men
Zeeland niet moest gaan conserveren.
De heer Blok kon in grote lijnen instem
men met de visie van het college. En als
algemene lijn wou zijn fraktie aanhouden:
Stop de recreatie óp dit moment en kijk
later nog naar evt. mogelijkheden. Het
leggen van claims vond hij niet gewenst.
Hij was verder van mening dat er nog
vele discussieronden zullen volgen, eer de
resultaten op papier staan.
De heer Van der Maas toonde zich ook
tegenstander van de uitbreiding van de
recreatie. Ook geen uitbreiding van broed
plaatsen, wegens de schade aan de land
bouw. En bescherming van de agrarische
sector in deze gemeente.
De voorzitter hoopte dat er in een later
stadium duidelijke stellingen komen. Ook
hij was van mening dat men agrarische
gemeente moest blijven. Hij noemde voorts
nog een standpunt van de raad in 1976:
geen aanwijzing van terreinen meer voor
de recreatie.
Na nog enige discussie over wel of niet
de mogelijkheid openhouden voor de uit
breiding van de recreatie werd toch beslo
ten tot: De recreatie is verzadigd.
Enkele begrotingswijzigingen voor 1980
passeerden hierna de raad.
Aan de heer H. M. Henderikse werd
per 1 februari 1980 ontslag verleend als
onderwijzer van de openbare lagere school.
Dit wegens vertrek naar de Mytylschool
Zonneveld te Oostkapelle.
Het college stelde voor te besluiten tot
de instelling van een welzijnscommissie in
deze gemeente.
De heer Blok zei verheugd te zijn, dat
er dergelijke commissie er komt, ook al
omdat deze openbaar wordt. En hij vroeg
zich af of men de besloten sport- en
cultuurcommissie moest blijven handhaven.
Hij was verder van mening dat men de
vertegenwoordigers door de verenigingen en
instanties moest laten kiezen en niet via
benoemingen, e.d. Als laatste vroeg hij op
welke manier de peuterspeelzalen in die
commissie vertegenwoordigd zullen worden.
De heer Sandee was van mening dat
men bij de samenstelling een belangrijke
groep was vergeten, nl. een vertegenwoor
diger namens de kerken.
De voorzitter meende dat het college geen
personen ging aanwijzen en men zou zich
nog beraden over de organisatie om tot
de vertegenwoordigers te komen. De peuter
speelzalen werden vertegenwoordigd door
de jeugd. En het college had geen bezwaar
tegen een vertegenwoordiger van de geza
menlijke kerken in deze commissie.
Dit laatste werd dan ook besloten met
de stem van de heer Van der Maas tegen,
omdat deze vond dat de kerken een aparte
taak hebben en niet via deze commissie.
Bij de vaststelling van de definitieve ta
rieven voor de diverse belastingen zei de
heer Noordhoek het volgende: Over de on-
roerendgoedbelasting de volgende opmer
kingen. Bij de aanbieding van de begroting
voor het dienstjaar 1980 hebt u aan de raad
voorgesteld om de onroerendgoedbelasting
met 5% te verhogen en met dit voorstel
is de raad akkoord gegaan. Bij het voorstel
tot definitieve vaststelling zegt u, dat de
hertaxaties gemiddeld 80% hoger liggen en
bij de zomerwoningen vallen deze 100%
hoger uit. Uitgaande van een hertaxatie
van 80% hoger hebt u de nieuwe bedragen
van resp. 3,30 en 4,13 per 3000,in
derdaad juist berekend en komt de verho
ging uit op ongeveer 5%. Maar uitgaande
van een hertaxatie van 100%, zoals dit bij
de zomerwoningen het geval is, dan komt
de verhoging uit op minstens 11%. Dit is
niet in overeenstemming met wat door de
raad werd vastgesteld.
Over de woonforensenbelasting en land-
toeristenbelasting bij woningen dit: Bezitters
van een tweede woning uit de eigen ge
meente en alle bezitters die elders wonen,
maar zelf geen gebruik maken van hun
bezit, betalen geen forensenbelasting, om
dat ze in feite geen woonforensen zijn en
worden daarom aangeslagen in de toeristen
belasting. Voor 1979 bedroeg deze aanslag
66, per woning. Als de nu voorgestelde
wijziging door de raad wordt aanvaard,
dan gaan ze in 1980 en volgende jaren
een bedrag betalen dat ligt tussen de
105,— en 1250,—.
Uw college heeft in overleg met de Vere
niging voor Nederlandse Gemeenten deze
aanslag toeristenbelasting nu gekoppeld aan
de waarde in het economisch verkeer, dus
de waarde welke getaxeerd is voor de
onroerend-goedbelasting. Dit promillage
gaat 2,1 bedragen.
Het principe moet zijn, dat de toerist de
toeristenbelasting betaalt. Deze bedraagt
0,40 per persoon per nacht. Uitgaande
van een normaal gemiddelde wil dit zeggen,
dat een bungalow, welke door gasten wordt
bewoond en hieraan verhuurd, zo'n 75,—
tot 100,— per jaar aan toeristenbelasting
opbrengt. Een eenvoudige bungalow heeft
toch al gauw een waarde van plm.
100.000,—, dat betekent dat men hiervoor
een bedrag van ƒ210,— aan toeristenbe
lasting moet gaan betalen. Nog schrijnender
wordt de vergelijking bij duurdere bunga
lows en appartementen met een hogere
ekonomische waarde. Een appartement aan
de jachthaven te Kamperland gaat straks
een bedrag van minstens 350,aan toe
ristenbelasting opbrengen. Het verschil tus
sen werkelijke opbrengst van de toeristen
belasting en de op deze manier berekende
heffing wordt geweldig groot. Het komt er
op neer dat deze eigenaars door de ge
meente worden bestraft omdat ze niet val
len onder de bepalingen van de woonfo
rensenbelasting. Op een verkapte manier
moeten ze deze toch betalen.
In de praktijk komt het er op neer,dat
ze aan hun gasten een variabel bedrag aan
toeristenbelasting moeten gaan vragen van
tussen de 2,— en 10,— per persoon
per nacht. Dit kan niet, want het tarief
is door de gemeente vastgesteld op 0,40.
Het bijpassen uit eigen middelen van tussen
de 100,en 1.100,per jaar per bun
galow komt er dan op neer, dat ze een
extra belastingheffing krijgen opgelegd, om
dat ze inwoner zijn van de eigen gemeente,
of omdat ze van hun bezit zelf geen gebruik
maken. Dit is een zeer onrechtvaardige zaak.
Ik stel u voor om de voorgestelde ver
ordening tot wijziging op de heffing van
een woonforensenbelasting terug te nemen
voor nader beraad in uw college en de
onrechtvaardigheidsfaktor hieruit weg te
nemen.
In tegenstelling met de visie van de heer
Noordhoek was de heer Blok het wel eens
met de voorgestelde tarieven. Hij vond nl,
dat bij de begroting de grondslag voor deze
tarieven reeds was goedgekeurd. En de
waarde van het pand moest nu maar eens
betaald worden ook. Iemand met twee wo
ningen in de kern moet daar ook voor
betalen. En enkel de bezitters van meerdere
woningen moeten meer gaan 'betalen.
Als reaktie hierop zei de voorzitter, dat
steeds meer mensen zeggen dat ze niet in
hun tweede woning wonen. Controle daarop
is ondoenlijk, vandaar deze tarieven. Verder
kan men geen onderscheid maken tussen
eigen inwoners en niet-eigen inwoners; dit
laat de wet niet toe.
Hierop vroeg de heer Noordhoek stem
ming aan, waarop hij alleen de steun kreeg
van de heer Sandee.
Bij de rondvraag had alleen de heer
Remijnse een opmerking over de sollicitanten
voor de gemeentewerkmannen. Het viel hem
op, dat er geen enkele werkloze gesollici
teerd had. De voorzitter vond dit ook een
opvallende verschijning.
Hierna sloot de voorzitter deze openbare
vergadering en verzocht publiek en pers de
raadzaal te verlaten, daar men in besloten
vergadering overging tot het benoemen van
twee gemeentewerklieden in vaste dienst.
Het resultaat van deze besloten vergade
ring was, dat werd benoemd in de vaka-
ture gemeentewerkman/grafdelver: dhr. G.
M. v. d. Kreeke uit Kamperland en in de
vakature gemeentewerkman/chauffeur huis-
vuilauto: dhr. J. C. de Nooijer uit Wissen
kerke.
De fiets is sinds een jaar of tien weer
bijzonder populair. Een populariteit die een
nog steeds stijgende lijn vertoont. Dat in
tegenstelling met de in de jaren direct na
de Tweede Wereldoorlog vaak gehoorde op
vatting, dat de tijd van de fiets voorbij zou
zijn. De werkelijkheid bleek anders.
Dat is bijvoorbeeld af te lezen uit de
cijfers betreffende de verkoop van fietsen.
In 1952 werden, om een willekeurig jaar
te kiezen, in Nederland 365.700 nieuwe
fietsen verkocht; in 1960 was dit aantal
opgelopen tot 519.400. De aanvankelijk zeer
geleidelijke groei culmineerde in 1972 met
een verkoop van meer dan een miljoen
fietsen. De verkoop is daarna blijven stijgen
met soms een kleine terugval zoals in
1973, in 1975 en in 1978. Maar steeds bleven
de verkoopcijfers ver boven het miljoen.
Het recordjaar was tot nu toe 1977 met
een verkoop van 1.316.000 fietsen. De ver
wachting is dat ook in de komende jaren
de verkopen in de buurt van dit cijfer
zullen liggen.
In vrijwel alle landen ter wereld heeft
zich een soortgelijke ontwikkeling voorge
daan. Vooral in de Verenigde Staten van
Amerika is de toenemende belangstelling
voor de fiets spectaculair geweest.
Waarom kwam de fiets terug?
Zoals dat bijna steeds het geval is, kun
je ook de terugkeer van de fiets niet uit
een enkel feit verklaren. Verschillende mo
tieven hebben daarbij een rol gespeeld, mo
tieven die in verband staan met de toe
genomen welvaart en de problemen die uit
deze welvaartstoename zijn voortgekomen.
Zo speelt om te beginnen het gezond
heidsmotief een belangrijke rol. Fietsen is
gezond. Iedere arts zal deze uitspraak on
dersteunen. Bewegingsarmoede heeft veel
mensen naar de fiets teruggebracht.
Een ander hiermee samenhangend motief
is het milieuvriendelijke karakter van de
fiets. Wie het milieu, ons aller leefklimaat,
een goed hart toedraagt, maakt wanneer
maar enigszins mogelijk gebruik van de fiets.
De fiets toch is een vervoermiddel dat geen
lawaai veroorzaakt, geen schadelijke uit
laatgassen produceert, geen aanslag doet op
kostbaar en schaars geworden energiebron
nen, geen materiaalverspilling kent. relatief
goedkope weg-, parkeer- en stallingsvoor
zieningen vraagt, betrekkelijk weinig van de
ook al schaars geworden ruimte in beslag
neemt en in aanschaf en onderhoud veruit
het goedkoopste vervoermiddel is dat na
genoeg geen bijkomende kosten vergt.
Daarnaast biedt fietsen ontegenzeggelijk
voordelen in het verkeer voor het over
bruggen van korte afstanden (tot 8 h 10
kilometer). Je komt op de fiets in vele
gevallen gewoon sneller op de plek van
bestemming.
Andere gebruiksdoelen.
De fiets wordt anders gebruikt dan vroe
ger. De gebruiksdoelen zijn veranderd. Nog
steeds gaan veel mensen per fiets naar werk
of school en worden op de fiets boodschap
pen gedaan.
Daarnaast heeft de fiets een nog steeds
groeiende funktie voor de recreatie gekregen.
Voor het maken van tochten, zo maar voor
de ontspanning, om te trimmen en voor
sportief gebruik is de fiets „in" geraakt.
Dit heeft de opkomst van de zogenoemde
„tweede fiets" veroorzaakt: een andere,
lichtere en meer sportieve fiets voor de vrije
tijd dan de fiets die voor het dagelijkse
vervoer wordt gebruikt. Op het ogenblik
bezitten de Nederlanders gezamenlijk
9.880.000 fietsen. Een indrukwekkend aantal
od 14 miljoen landgenoten en Nederland
heeft naar inwoneraantal gerekend dan ook
de dichtste fietsbezetting ter wereld.
Jaarlijks worden in ons land op de fiets
9 miljard reizigers-kilometers afgelegd. Zo'n
70% hiervan komt voor rekening van het
woon-werk verkeer en het woon-school
verkeer. Van de recreatieve dagtochten die
in Nederland worden gemaakt, wordt 22%
per fiets gedaan. Bij het boodschappen doen
is van alle vervoermiddelen de fiets het
meest in trek. Volgens recente cijfers schom
melt dit aandeel tussen 36 en 41%, waarbij
ook rekening is gehouden met lopen als
verplaatsingswijze.
Ook import en export.
Er wordt in ons land niet alleen op fietsen
van Nederlands fabrikaat gereden. Er is een
niet onaanzienlijke import.
Om een voorbeeld te geven: van de
1.255.3000 fietsen die in 1978 in ons land
werden verkocht, kwamen er 421.787 uit het
buitenland, waarvan het grootste deel uit
EEG-landen met de Duitse Bondsrepubliek
als belangrijkste leverancier (228.138 stuks),
op verre afstand gevolgd door Frankrijk,
Tsjechoslowakije, Engeland, Hongarije en
Italië. Niet alleen complete fietsen worden
ingevoerd, maar ook onderdelen, zoals in
1978 bijvoorbeeld 140.149 frames voor af-
montage tot fietsen. Hier was Engeland de
belangrijkste leverancier, gevolgd door Ja
pan. In diezelfde periode werden 16.501
Nederlandse frames uitgevoerd, vooral naar
de Duitse Bondsrepubliek.
De Nederlandse fiets wordt in het buiten
land overigens hoog gewaardeerd vanwege
de degelijke kwaliteit, terwijl er ook landen
zijn, waar speciaal de vormgeving wordt
bewonderd. Nederlandse fabrikanten hebben
zelfs maatregelen moeten nemen om mis
bruik van de aanduiding Holland-fiets te
bestrijden.
Waar wordt de fiets gekocht?
Wie nagaat waar nieuwe fietsen worden
gekocht, ziet dat de Nederlander een uit
gesproken voorkeur voor de vakman heeft.
79% van de fietsen wordt in de fietsen-
handel gekocht, slechts 7% bij cash and
carry-bedrijven en 4% bij warenhuizen. Het
ontbreken van nazorg- en onderhoudsmo-
gelijkheden buiten de vakhandel speelt hier
bij een grote rol. Naar soorten gerekend is
de vraag naar sportfietsen het grootst en
neemt de belangstelling voor het klassieke
utilitaire model geleidelijk aan af.
42% van de in 1978 gekochte nieuwe
fietsen kostte minder dan 250,— ('hierbij
ook de doorgaans zeer goedkope peuter-,
kleuter- en kinderfietsen gerekend), 33%
betaalde een bedrag tussen ƒ250,— en
449,— en 1% betaalde 1.000,— of meer
voor een fiets.
In het algemeen bestaat bij het Neder
landse publiek de neiging om meer geld
voor een fiets uit te geven en ook de eisen
die men aan een fiets stelt worden hoger.