is afwezig
W. Verburg
Predikbeurten
Met betrekking tot de vergroting van
het Nieuw-Zeelandhuis te Kats moet worden
opgemerkt dat plannen daarvoor zijn op
geschort als gevolg van vragen uit Kats
om het aldaar bestaande gymnastieklokaal
te vervangen en gelijktijdig dan ook nieuwe
verenigingsakkommodatie te realiseren.
Daar dit thans vooralsnog financieel niet
haalbaar blijkt, overwegen wij alsnog met
definitieve voorstellen te komen ten aanzien
van het Nieuw-Zeelandhuis.
c. Bejaardenwerk.
Wij achten het van veel belang dat de
komst van de coördinator voor de Stichting
Welzijn voor Ouderen Goes - Kortgene -
Wissenkerke niet nog langer op zich laat
wachten. Intussen beoordelen wij het vele,
veelal volledig vrijwillige, bejaardenwerk
van meerdere bonden, clubs en sociëteiten
positief. Voor zover nodig zijn wij tot
verhoging van de tot op heden bescheiden
subsidie-bedragen voor deze aktiviteiten,
bereid.
d. Diversen.
Er is geen aanleiding tot het maken van
opmerkingen over het speeltuinwerk, het
jeugdwerk (of het moest zijn dat wij met
belangstelling het nieuwe initiatief om in
Kortgene voor de jeugd tot aktiviteiten te
geraken met positieve belangstelling volgen),
het peuterspeelzaalwerk, de bibliobus en
de cultuur, om maar een aantal gesubsi
dieerde aktiviteiten te noemen. Slechts dit:
Ons college acht het niet langer ver
antwoord de Spuikom nog langer vrijwel
„ongebruikt" te laten en wij streven er
dan ook naar voor deze plek konkrete
inrichtings- en gebruiksvoorstellen te ont
werpen;
De sportvoorzieningen hebben, nu het
nieuwe complex in Colijnsplaat in gebruik
is genomen, ons inziens een zodanig peil
bereikt dat verdere uitbreiding niet nodig
lijkt. Daarbij moet ook bedacht worden,
dat de totale kosten aan alle sportvoor
zieningen bij elkaar een zeer zware last
vormen, waar tegenover slechts een relatief
lage huur staat. Tariefsverhogingen achten
wij dan ook redelijk;
In principe zijn wij bereid u voor
te stellen financieel bij te dragen aan de
voortzetting van het Open School-projekt.
Zoals bekend, eindigt dit proefprojekt me
dio 1980. Het is helaas nog onbekend
wat het rijksbeleid zal zijn omtrent de
voortzetting. Gelet op de positieve betekenis
van deze volwassenen-educatie achten wij
voortzetting gewenst, waarbij ons een ruime
financiële inbreng van rijkszijde reëel lijkt.
Onze gedachten gaan uit naar een gemeen
telijke netto-bijdrage van 10% in de kosten,
hetgeen op grond van de huidige gegevens
bij plm. 15 deelne(e)m(st)ers uit onze ge
meente die tezamen één groep vormen, in
1980 circa 3.600,— zou betekenen en in
1981 (geheel jaar!) ƒ8.600,—.
Sociale zaken.
Het zou een herhaling zijn van onze
opmerkingen van vorig jaar. indien wij
uitvoerig stil zouden staan bij de bijzondere
problematiek van de hoge percentages be
jaarden en bejaardenoordplaatsen die de
gemeente Kortgene telt.
Een onderwerp, dat ons op het terrein
van het bejaarden-beleid, maar ook op het
terrein van het welzijnswerk in het alge
meen, zorgen baart, is de veelheid aan
voorzieningen, het gebrek aan onderlinge
coördinatie en de plaatsvindende versnip
pering van krachten. Terwijl de verzuiling
terugloopt neemt de versnippering toe als
gevolg van steeds grotere specialisaties. Eén
van de nadelen daarvan is het grote aantal
eenmansposten. Maar ook het ontbreken
van onderlinge 'beleidsafstemming bevordert
een werkelijke aanpak van de problemen
niet. Vrijwiliigerscentrale, schoolmaatschap-
pelijk werk, indicatiecommissie, Stichting
Welzijn voor óuderen, consulenten bij het
Kruiswerk, autonome bejaardenhuizen, com
merciële verzorgingsflats, verpleegtehuizen,
etc. etc. Iedereen en alles is met de beste
bedoelingen bezig, maar in hoeverre er
sprake is van een onderlinge beleidsafstem
ming en in hoeverre de cliënt weet waar
hij naar toe moet, is zeer de vraag.
Een groei in het aantal personen dat
op één of andere wijze is aangewezen op
uitkeringen via de Sociale Wetgeving is
er in onze gemeente niet. getuige de vol
gende cijfers;
1977 1978 1979
Rijksgroepregeling Werk
loze Werknemers 22 25 25
Rijksgroepregeling Zelfst. 5 5 5
Tijdelijke Rijksgroeps
regeling Minder-validen 8 0 0
Rijksgroepsregeling
Oorlogslachtoffers 2 2 2
Alg. Bijstandswet (thuisw.) 20 11 10
Alg. Bijstandswet (in inr.) 3 3 3
Alg. Bijstandswet (bejaarden) 82 85 90
Beeld. Kunst. Regeling 110
Wet Werkloosheidsvoorz. 26 17 17
169 149 152
Momenteel beraden wij ons over de vraag
of de zgn. B.K.R.-regeling (Beeldende Kun
stenaars Regeling) in Kortgene van toepas
sing moet blijven. Het is een autonoom
beleid van de gemeenten om te bepalen
of deze bijzondere regeling wordt toegepast
of niet. Ondanks het goede van de regeling
(overbruggend en of aanvullend voor kun
stenaars die tijdelijk niet of niet helemaal
in hun bestaan kunnen voorzien door in
komsten uit verkoop van hun kunstwerken
op de vrije markt) kleven er ons inziens
voor een gemeente als de onze zoveel na
delen aan de regeling, dat wij heroverweging
ten aanzien van het besluit van plm. 6 jaar
geleden, om deze ook in Kortgene toe te
passen, gewenst achten.
Onderwijs.
Het verloop van het aantal leerlingen
per school vertoont het volgende beeld:
1977 1978 1979
Kleuterschool Kats 12 10 7
Chr. kleuterschool Colijnspl. 55 50 38
Kleuterschool Kortgene 42 50 27
Totaal aantal kleuters 109 110 72
O.L.S. Kats 36 40 36
O.L.S. Kortgene 106 107 115
O.L.S. Colijnsplaat 84 91 102
Chr. lagere school Colijnspl. 52 51 42
Totaal leerlingen l.o. 278 289 295
Opb. MAVO Kortgene 88 81 82
Deze school wordt, door het te kleine
aantal leerlingen, niet door het rijk erkend
en derhalve wordt hiervoor ook geen rijks
vergoeding ontvangen.
Door een zekere verbetering in de on-
derwijsuitkeringen is het netto gemeentelijk
aandeel niet gestegen, ondanks de stijging
van de "kosten:
Totaal geraamde uitgaven 440.946,—
(1978); ƒ438.832,— (1979); ƒ501.073,—
(1980); rijksvergoedingen 321.548,— (1978)
ƒ308.755,— (1979); ƒ371.608,— (1980).
Blijft ten laste van gemeente 119.498,—
(1978); ƒ130.077,— (1979); ƒ129.465,—
(1980).
Deze ontwikkeling is niet oninteressant,
hoewel er ons inziens bepaald nog geen
reden tot juichen is. Immers het onderwijs
is primair een rijkstaak, zodat de rijksuit
keringen in principe kostendekkend zouden
moeten zijn.
Met betrekking tót het onderwijs in onze
gemeente kan voorts nog het volgende
worden opgemerkt:
a. De gemeentelijke Mavo 'heeft thans,
als gevolg van de ingrijpende verbouwing
en uitbreiding een vrijwel optimale accom
modatie. Enige zorg bestaat er ten aanzien
van het leerlingenaantal. In dat verband
wordt dan ook deelgenomen aan gesprekken
over eventuele nauwere samenwerkingsvor
men met het openbare voortgezet onderwijs
in Goes. Daartoe is een stuurgroep gevormd
uit vertegenwoordigers van het Goese Ly
ceum, de Goese gemeentelijke Mavo en de
Kortgeense Mavo, met als opdracht: „in
het belang van het openbaar algemeen
voortgezet onderwijs in de regio dient te
worden nagegaan in hoeverre een fusie
tussen de rijksscholengemeenschap „Het
Goese Lyceum" en de gemeentelijke school
voor Mavo, genaamd Burg. van Dusseldorp-
school, beide te Goes, wenselijk en nodig is
en indien deze vraag bevestigend wordt
beantwoord of en zoja op welke wijze
daarbij de positie van de gemeentelijke
Mavoschool te Kortgene betrokken kan
worden."
b. Nu door u een voorbereidingskrediet
voor de realisering van een nieuwe open
bare basisschool in Colijnsplaat is beschik
baar gesteld en daarop de goedkeuring van
Gedeputeerde Staten is ontvangen, kan
in overleg met de andere scholen aldaar
de planvoorbereiding worden aangepakt.
Een eerste stap is daarbij het verkrijgen
van de noodzakelijke toestemming van de
minister.
Openbare orde, brandweer, politie, etc.
Per 1 okt. 1979 zal de politiepost te
Colijnsplaat weer bezet worden, terwijl de
groep er per 1 jan. 1981 een nieuwe wacht
meester bij krijgt. Daarmede is de onder
bezetting van de totale groep Noord-Be
veland echter nog niet helemaal opgelost.
Gedurende het zomerseizoen 1979 is strin
gent toezicht gehouden op geluidsoverlast
en naleving van het sluitingsuur van de
horeca. Niet om de horeca te benadelen,
maar om de leefbaarheid van de dorpen
ook in het recreatieseizoen op peil te hou
den. Helaas was het nodig enkele pro
cessen-verbaal op te maken in verband met
overtreding van het sluitingsuur. Dat neemt
niet weg, dat slechts gedurende enkele
weken van enige overlast sprake is. Daarbij
moet echter bedacht worden, dat er tot
op heden bewust voor een recreatieve ont
wikkeling is gekozen.
Met betrekking tot de brandweer kan
worden opgemerkt, dat waarschijnlijk nog
gedurende het komende begrotingsjaar door
ons voorstellen aan u zullen worden voor
gelegd ten aanzien van een nieuwe blus-
eenheid voor Colijnsplaat. De betreffende
huidige brandweerwagen is langzamerhand
verouderd.
Diversen.
a. Vismijn.
De omzet van de gemeentelijke vismijn
te Colijnsplaat ontwikkelt zich niet ongun
stig. Daardoor is het jaarlijks tekort aan
het teruglopen tot een meer aanvaardbaar
peil. Gedurende het komende jaar zullen
er grote veranderingen plaats vinden in
verband met de geplande verplaatsing van
vissershaven en de vismijn. Tot op heden
verloopt het overleg terzake, waaraan alle
betrokkenen deelnemen, in een goede sfeer,
zodat optimisme ten aanzien van een goed
verloop van deze ingrijpende operatie ge
rechtvaardigd is.
b. Personeel.
Recent zijn er ingrijpende veranderingen
gekomen in de personeelssamenstelling door
de noodzakelijke benoeming van een nieuwe
gemeentesecretaris. Op korte termijn zal in
de mede daardoor ontstane leemtes moeten
worden voorzien. Als we bedenken dat er
vanaf 1 januari j.l. een kontinu onderbe
zetting was door langedurige ziekte van
enkele personeelsleden en sinds 1 juli j.l.
bovendien één ambtenaar voor 50% in en
voor Wissenkerke werkt, is het passend
met veel waardering op te merken dat er
in het algemeen geen achterstanden zijn
ontstaan. Dat neemt niet weg, dat enkele
medewerkers nu overbelast zijn, zodat
spoecfige maatregelen nodig zijn. Financieel
is er ruimte in de nu voorgelegde ontwerp
begroting. Ook voor de buitendienst is aan
vulling nodig. Uw standpunt over de voor
gestelde afstoting van het woningbedrijf en
over onze ideeën met betrekking tot de
eventuele verpachting van de camping, zijn
daarbij van belang, omdat het benodigde
personeelsbestand zowel op de secretarie
als in de buitendienst hier mee samenhangt.
c. Gemeentehuis-uitbreiding.
In overleg met het personeel wordt thans
een plan ontwikkeld omtrent indeling, etc.
van het recent aangekocht pand Hoofdstraat
81. Het laat zich aanzien dat begonnen
moet worden met het maken van een ver
binding tussen de twee panden, waarna
successievelijk het gehele pand bij het 'be
staande gemeentehuis betrokken zal worden.
In elk geval zal het kantoor van de dis
trictsopzichter er worden gevestigd, alsmede
ruimte(n) voor de wethouders.
d. Restauraties.
Nu het ministerie van C.R.M. in principe
ingestemd heeft met de restauratieplannen
van de Ned. Herv. Kerken te Colijnsplaat
en te Kortgene, alsmede de toren te Kort
gene en daartoe subsidies zijn te verwachten
in de periode 19821986, worden thans
de plannen daarvoor naarstig voorbereid.
Uit overleg is gebleken, dat de kerken in
staat zijn tot vóórfinanciering. Dat lijkt ook
mogelijk voor de gemeente, hoewel het
tot aan het moment dat het C.R.M.-subsidie
metterdaad beschikbaar komt een zware
last ^al zijn. Indien het niet mogelijk zal
blijken deze voorfinanciering geheel of ge
deeltelijk te dekken uit de ruime reserves
waarover de gemeente beschikt, zal er jaar
lijks (tot aan het moment dat C.R.M. gaat
bijdragen) ongeveer 75.000,— mee ge
moeid zijn.
Belastingen.
Gelet op de hoogte van de post onvoor
zien achten wij verhoging van de belang
rijkste gemeentelijke belasting, te weten de
Onroerend-goedbelasting niet verdedigbaar.
Daarbij hebben wij tevens overwogen, dat
er nog steeds veel gebouwd wordt waar
door de totaal-opbrengst aan O.G.B. toch
reeds gestaag groeit. Bovendien wordt hier
door een belangrijke lastenverzwaring van
met name de eigen inwoners voorkomen.
Tenslotte zij erop gewezen dat in 1980 de
5-jaarlijkse hertaxatie plaatsvindt, hetgeen
indien nodig voor 1981 nadere aan
passingen mogelijk maakt.
De overige belastingen zouden we wel
willen verhogen, omdat:
deze veelal aan een verhogingsmaximum
zijn gebonden vanwege Ministeriële richt
lijnen (dit jaar is maximaal 3,5% toege
staan), zodat een eenmaal opgelopen „ach
terstand" later niet meer ingehaald kan
worden;
deze belastingen of rechten veelal geïnd
worden als tegenprestatie voor duurder
wordende, door de gemeente verleende
diensten, dan wel dat op het betreffende
belastinggebied kostenstijgingen aantoon
baar zijn.
Concreet betekent een en ander het
volgende:
1. Hondenbelasting (raming 1980 op
grond van het huidige tarief 10.000,—).
Ie hond 36.25 (was 35,—), twee honden
101,50 (was 98,—), 3e en volgende hond
telkens 96,25 (was ƒ93,—) meer dan de
belasting voor de voorafgaande hond. Ken
nel 138,75 (was ƒ134,—). Meeropbrengst
350,—.
2. Reinigingsrechten (raming 1980 op
grond van het huidige tarief 96.000,—).
Alleenstaanden en bejaarden 50,— (was
ƒ48,50), gezinnen van twee en drie per
sonen en de zomerwoningen ƒ61,— (was
59,—). 4 en meer personen 69,25 (was
ƒ67,—). Meeropbrengst plm. ƒ3.300,—.
3. Rioolafvoerrecht (raming 1980 op grond
van het huidige tarief 25.000,—). Te ver
hogen van 0,18 per m3 naar 0,19 per m3
waterverbruik, hetgeen een meeropbrengst
van 875,— zal betekenen.
4. Woonforensenbelasting (raming 1980
op grond van het huidige tarief 62.000,—)
Te verhogen van 3,8 pro mille naar 3,9
pro mille van de waarde zoals deze voor
de onroerend-goedbelasting is vastgesteld.
Meeropbrengst 2.175,—.
5. Onroerend-goedbelasting (raming 1980
op grond van het huidige tarief, ƒ439.000,—
geen veranderingen, zodat het tarief blijft:
7,75 voor gebruiker voor elke volle
3.000,— aan getaxeerde waarde en 9,65
voor eigenaar/zakelijk gerechtigde.
6. Toeristenbelasting (raming 1980 op
grond van het huidige tarief ƒ70.000,—).
In 1979 is het basistarief met 16% ver
hoogd van 0,35 naar 0,40 per persoon
per overnachting. De forfaitaire tarieven
zijn in 1979 verhoogd met 5%, zodat het
verschil tussen het basistarief en de forfai
taire tarieven momenetel 10% bedraagt.
Wij achten een verhoging van 5% voor 1980
redelijk en tevens wordt hiermede bereikt,
dat in twee jaar de koppeling tussen basis
tarief en forfaitaire tarieven weer wordt
tot stand gebracht. Verwacht mag worden
dat de gemeenten rond het Veerse Meer
dan weer op hetzelfde peil voor wat betreft
de watertoeristenbelasting komen te zitten.
De tarieven worden bij een verhoging
van 5% als volgt:
seizoentarief boot tot 25 m2 57,75
(was 55,
seizoentarief boot tot 40 m2 77,25
(was ƒ73,50);
seizoentarief 'boot meer dan 40 m2
99,25 (was ƒ94,50);
caravan was ƒ84,— (handhaven in ver
band met de hoogte hiervan ten opzichte
van andere gemeenten en de boten). Totale
meeropbrengst toeristenbelasting 2.100,—.
Door deze belastingverhogingen ontvangt
de gemeente in totaal 8.855,meer,
waardoor de post netto-onvoorzien
237.902,29 gaat bedragen.
Besluit.
Indien u de ontwerp-begroting 1980 vast
stelt en instemt met de voorgestelde be
lastingtarieven is er ons inziens voldoende
financiële ruimte om in 'het komende jaar
besluiten te nemen die aan meerdere ver
langens tegemoet komen of noodzakelijke
investeringen mogelijk maken. Te zijner tijd
zullen wij u daartoe de nodige voorstellen
doen.
Gaarne spreken wij in aansluiting op
hetgeen daaromtrent reeds werd opgemerkt
onder Xb. onze dank en waardering uit
aan het adres van alle medewerk(st)ers die
er aan hebben meegewerkt, dat de thans
gereed zijnde stukken u op tijd en correct
uitgevoerd kunnen worden aangeboden. On
ze erkentelijkheid strekt zich ook uit voor
het vele andere werk dat gemeentepersoneel
(in alle geledingen) verricht ten behoeve
van de bevolking van onze gemeente en
haar gasten.
In navolging van voorgaande jaren hoopt
en vertrouwt ons college op een zinvolle
dialoog over deze stukken en nadere voor
stellen; een dialoog die ook bij zakelijke
verschillen van inzicht ongetwijfeld zal
plaats hebben in de gebruikelijke sfeer van
wederzijds respect en vertrouwen.
Wij nodigen u uit de u bij deze aange
boden ontwerp-begroting voor het jaar 1980
inclusief de daarbij behorende stukken,
waaronder deze zgn. aanbiedingsbrief, te
bespreken op 25 okt. a.s. Het moge u dui
delijk zijn, dat daarbij met veel belang
stelling wordt uitgezien naar uw mening
over enkele ons inziens van bijzondere be
tekenis zijnde voorstellen, zoals de even
tuele verpachting van de camping, voort
zetting Open School, medewerking aan de
restauraties en de bescheiden belasting
voorstellen.
'DOOR ZEEUWEN VOOR ZEEUWEN'
Onder dit motto zal van 8 t/m 13 okt.
a.s. de Zeeuwse kollekte worden gehouden,
welke georganiseerd wordt door de plaat
selijke vrouwenraden of kommissies onder
auspiciën van de Stichting Zeeuwse Vrou
wenraad.
De kollekte-opbrengst van 1978 kon in
zijn geheel besteed worden aan maatschap
pelijke, sociale en kulturele doelen. Een
gedeelte werd besteed aan organisatiekosten
van vakantieweken met begeleiding voor
ongeveer 170 slecht ter been zijnde Zeeuwse
ouderen en lichamelijk gehandikapten in
het CNV-vakantieoord „Bos en Duin" te
Oostkapelle.
Gebleken is. dat er onder beide groepen
grote behoefte bestaat aan een aangepaste
vakantie, gezien hun beperkte mogelijk
heden. Bijdragen uit de kollekte werden
eveneens verleend aan: Zeeuwse blinden,
die hun vakantie doorbrachten op de Veluwe
in een voor hen aangepast vakantiehuis
en aan Zeeuwse doven voor een vakantiereis.
Een gedeelte van de Zeeuwse kollekte
ging ook naar het Anjerfonds Zeeland. Deze
bijdrage werd aangevuld met een percen
tage der landelijke fondsverwerving door
het Prins Bernhardfonds en kwam ten goede
aan harmonie, fanfare- en jeugdkorpsen,
zang- en operetteverenigingen, amateurto
neel. vormingswerk, jeugdwerk en musea
in Zeeland. Er wordt gestreefd naar een
zo groot mogelijke spreiding.
Schenkingen uit de kollekte werden even
eens gedaan aan: een school voor moeilijk
lerende kinderen te Middelburg voor de
aanschaf van een kopieerapparaat en aan
een school voor slechthorende kinderen te
Goes voor een filmapparaat.
Dankzij de geldelijke bijdrage gegeven
door de Zeeuwse bevolking en door de
inzet van vele kollektanten was het mo
gelijk bovengenoemde objekten te steunen.
Laat ook, dit jaar, de Zeeuwse kollekte
„Door Zeeuwen voor Zeeuwen" wederom
een sukses worden!
Stichting Telefonische
Hulpdienst Zeeland
Dag en nacht bereikbaar!
(Ook in de weekends).
TELEF. 01180-1 55 51.
Bereikbaar in de weekends:
Stichting voor Jeugd en
Gezin in Zeeland,
Adviesburo voor jongeren en
ouders, Londensekaai 39, Mid
delburg. Telef. 01180-2 85 55,
ook in het weekend.
STORINGEN
GAS EN ELEKTRICITEIT
Centraal storingsnummer NV
PZEM: 01184-6 9191, buiten
kantooruren doorlopend be
reikbaar. Tijdens kantooruren:
Goes: 01100-210 55.
WEEKEND-DIENSTEN
DOKTOREN
NOORD-BEVELAND
Spreekuur van 11.00-11.30 uut
Dokter H. Janssen,
Telefoon 01108 - 3 19.
WIJKVERPLEGING
Weekenddienst en
avond- en nachtdienst
6 7 oktober
Zr. A. Kramer - Slabbekoorn,
Achterstraat 14, Kortgene,
Telefoon 01108 - 760.
Zr. M. G. Slabbekoorn vakantie
vanaf vrijdag 28-9 t/m maan
dag 8-10. Waarneming: zr.
v. d. Plank, Tel. 01198-362.
WATERSTANDEN
geldig voor
H de noordkust
van
Noord-Beveland
OKTOBER
hoogwater
5 vrijdag
1.08
13.20
6 zaterdag
1.50
14.00
7 zondag
2.31
14.41
8 maandag
3.11
15.21
9 dinsdag
3.50
16.03
10 woensdag
4.31
16.46
11 donderdag
5.15
17.32
voor zondag 7 oktober 1979.
Ned. Herr. Kerk Colijnsplaal
10 uur ds. Zoethout (bed.
H. Av.) en 2.30 uur gecomb.
in Herv. Kerk, ds. Heiner.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 uur ds. M. G. Kampstra
en 2.30 uur dhr. L. Kraak.
In de Ned. Herv. Kerk.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
9.30 uur ds. F. H. v/d Wind
uit Serooskerke (H. Av. en
kindernevendienst oudste gr.)
en 5.00 uur gez. gebedsdienst
in Herv. Kerk, ds. J. A. Schol
ten uit Goes, liturg en ds. J.
G. Arensman, predikant (extra
koll. evangelisatie).
Ned. Herv. Kerk Kats
9 uur ds. Kuin uit Ouwerkerk,
extra koll. Kerk en Israël.
Ned. Herr. Kerk Kortgene
10.30 uur ds. Kuin uit Ouwer
kerk, extra koll. kerkvoogdij.
Ned. Herr. Kerk Wissenkerke
10 uur dhr. A. Jorritsma, bijz.
dienst m.m.v. koor en kinder
koor en 2.30 uur ds. J. L.
Leestemaker (voorber. H. Av.
en extra koll. bijz. diensten).
Geref. Kerk Colijnsplaat
H. Av. 10 uur drs. A. P. Heiner
jr. en 2.30 uur (Herv. Kerk
drs. A. P. Heiner jr.
Gerei Kerk Geersdijk
10 uur ds. M. G. Kampstra
en 2.30 uur dhr. L. Kraak.
In de Ned. Herv. Kerk.
Gerei Kerk Wissenkerke
Gecomb. Herv. Kerk, bijz.
dienst, voorber. H. Av. 10 uur
dhr. A. Jorritsma uit Vlissin-
gen. m.mw. koor uit 's Gra
venpolder en 2.30 uur ds. J.
L. Leestemaker. Koll. Kerk en
Israël, België en geest. verz.
buitenland.
Geref. Kerk Kamperland
9.30 uur ds. Arensman en 5.00
uur gecomb. Herv. Kerk,
voorgangers: ds. Arensman en
ds. Scholten.
Gerei Kerk Vrijg. Kamperland
Gebouw Emanuël Veerweg.
10 uur leesdienst en 5.00 uur
ds. R. T. Urban.
Gerei Gemeente Kamperland
10 uur leesdienst en 7 uur
ds. Vreugdehil.
Geref. Gemeente Colijnsplaat
10 en 4 uur leesdienst
Gerei Gemeente Kortgene
10 en 2.30 uur leesdienst en
6.30 uur ds. Stuyvenberg van
Meliskerke.
Daar het ons onmogelijk
is u allen persoonlijk te
bedanken voor de vele
blijken van medeleven,
na het overlijden van onze
lieve zoon, broer, zwager
en oom
Jacob Pieter Reijnhoudt,
willen wij u hartelijk be
danken voor de vele kaar
ten, brieven en persoon
lijke woorden.
Dit alles heeft ons diep
ontroerd en is tot grote
steun geweest en zal het
ook blijven.
Fam. Reijnhoudt.
Kamperland, okt. 1979.
DOKTER VAN ARKEL
van donderdag 11 okt.
t/m zondag 21 okt.
Spreekuur te Wissenkerke
op vrijdag 12, maandag
15, woensdag 17 en vrij
dag 19 okt. van 11.00
11.30 uur.
Dokter Hasken neemt
waar.
Wij hebben een ruime
sortering in:
SPORTJACKS
ANORAKS
PARKA'S
SPORT - CAMPING
TEXTIEL - SCHOENEN
Kortgene, Tel. 01108-418
Goed ideevoor bont eerst
kijken bij De Bontkoning!
Enorme sortering korte en
lange
BONTMANTELS
Nu nog lage prijzen! Met ga
rantie. Desgew. zeer soepele
kredietservice. De Bontkoning,
Hoogstraat 97, Rotterdam-C.,
Tel. 010 -117 117. Parkeren v.
zaak. Bij koop reisgeld binnen
geh. Nederl. v. 2 pers. terug.
Koopavond tot 21 uur geopend
GEMEENTE WISSENKERKE
De burgemeester der gemeente Wissenkerke maakt,
ter voldoening aan het bepaalde in artikel 28, lid 6
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend dat
vanaf maandag 8 oktober 1979, gedurende een maand,
ter gemeente-secretarie (afdeling ruimtelijke ordening)
VOOR EEN IEDER TER INZAGE LIGGEN
a. het besluit van Gedeputeerde Staten van Zeeland
van 28 augustus 1979, nr. 1429/264, 4e afd. r.o. tot
gedeeltelijke goedkeuring van het bestemmingsplan
„Kamperland, 2e jachthavencomplex" en
b. het besluit van Gedeputeerde Staten van Zeeland
van 28 augustus 1979, nr. 299/263, 4e afd. r.o. tot
goedkeuring van de le herziening bestemmingsplan
„Kamperland, 2e jachthavencomplex".
Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen
zij, die zich tijdig met bezwaren, zowel tot de ge
meenteraad als tot Gedeputeerde Staten hebben ge
wend, beroep instellen bij de Kroon.
De beroepschriften dienen te worden ingediend bij
de Afdeling van de Geschillen van Bestuur van de
Raad van State, Binnenhof 1 te 's-Gravenhage.
Wissenkerke, 4 oktober 1979.
De burgemeester voornoemd,
P. Wisse.