Aanbiedingsbrief begroting 1980 Kortgene dat het rijk er aandacht aan blijft besteden. Met algemene stemmen wordt het aanbod van de commissie geaccepteerd. Bij het voorstel tot instelling van een welstandscommissie, vindt Van Damme het jammer, dat de vertegenwoordiging van de sport 7.0 mager is. Hij zou het ook be treuren als de sportcommissie zou verdwij nen, zoals in het voorstel is gesuggereerd. Blankenstijn wijst op een aantal tegenstrij digheden in een aantal artikelen. Ook vind hij, dat besluiten genomen kunnen worden met een gewone meerderheid en niet met 2/3 zoals in art. 16 is voorgesteld. Boot vindt dat er een zware taak is weg gelegd voor de te benoemen commissie. Hij vindt het belangrijk, dat uit de ver schillende sectoren een vertegenwoordiger (ster) wordt benoemd. De Looff vindt het niet bezwaarlijk dat er een andere regeling komt. Hij hoopt op een betere regeling voor wat het aantal vergaderingen betreft. De sportcommissie vergadert z.i. te weinig. De burgemeester zegt, dat het mogelijk is, dat de sportcommissie gaat verdwijnen. De sport is een belangrijk element in de samenleving, maar prioriteiten stellen is onjuist. De samenstelling van de commissie gebeurt door de raad en zal zo objektief mogelijk moeten gebeuren. De voorgestelde artikelen wil hij handhaven. De commissie zal bestaan uit een voorzitter, tevens lid en plaatsvervangend voorzitter door b. en w. uit hun midden aan te wijzen, 1 lid van iedere fraktie uit de gemeenteraad, 1 ver tegenwoordiger uit de sector vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassen. 1 ver tegenwoordiger uit de sector vrouwenor ganisaties, 1 uit de sector amateuristische kunstoefening, 1 uit de sector jeugd, 1 uit de sector bejaarden en 1 uit de sector sport. Het voorstel wordt aangenomen. In een volgend voorstel is het college van mening, dat in een commissie beroepen bouwverordening vlotter gewerkt kan wor den, dan nu het geval is. Eventuele beroepen tegen beschikkingen van b. en w. moeten nu door de gemeenteraad worden behan deld. Het college stelt voor om de com missie voor ruimtelijke ordening en recreatie als zodanig aan te wijzen. Daarbij deze uit te breiden met dhr. Blankenstijn, waar door alle frakties uit de raad in de com missie zijn vertegenwoordigd. Zonder dis cussie wordt dit voorstel aangenomen. Bij een voorstel om het beroepschrift, ingediend door dhr. F. Hamelink tegen het weigeren van een bouwvergunning voor de bouw van een opslagloods aan de Galgen- dijk te Kortgene, ongegrond te verklaren, pleitte Van Damme er voor om nog eens te onderzoeken of er door een andere interpretatie geen mogelijkheid is om een vergunning te geven. Door er agrarische produkten in op te slaan, zou het dan kunnen vallen onder landbouw-technisch hulpbedrijf. Ook Boot vond het spijtig voor betrokkene, maar we zullen ons aan de regels moeten houden. Verder vraagt hij of appelant heeft geïnformeerd of er ge bouwd mocht worden, voordat hij de grond kocht. De Looff is akkoord met het voorstel tot ongegrond verklaren, maar wil graag naar een andere oplossing zoeken. Blan kenstijn is eveneens van mening, dat we het voorstel moeten steunen. De burgemeester zegt, dat afwijzen niet van harte gaat. Toch zouden we ons op een gevaarlijk pad begeven als we de sug gestie van Van Damme zouden volgen om een onjuiste uitleg te geven voor het ge bruik van de opslagloods. We kunnen om de zelf opgestelde regels niet heengaan. Gebeurt dat wel, dan is het hek van de dam. Dan wel toestemmen en dan weer niet, dat is geen beleid. Wij moeten één lijn trekken. Van Damme zegt nogmaals het jammer te vinden, maar er is niets tegen in te brengen. Het voorstel wordt aangenomen. Bij een volgend voorstel om een voor- bereidingsbesluit te nemen om het terrein bij de oude landbouwhaven te Colijnsplaat te beschermen, zo lang er geen bestem mingsplan van kracht is, vraagt Dobbelaar of de inwoners van Colijnsplaat ook in spraak krijgen bij de inrichting yan het terrein en of er een bedrijf is, dat gratis gebruik van een gedeelte van het terrein maakt. De burgemeester wil overleg plegen met de bewoners eer het bestemmingsplan wordt vastgesteld. Met een bedrijf zijn geen afspraken gemaakt en er wordt ook niet betaald. In het college is besloten om het zo te laten tot het terrein is afgewerkt, dan zullen de puntjes op de i worden gezet. Hierna ging men met het voorstel akkoord. Bij een voorstel om een nieuwe veror dening op de heffing en invordering van begraafrechten, vroeg Blankenstijn zich af, waarom dat niet eerder is gebeurd. Het voorstel is om het nu voor 10 jaar vast te stellen en dat vind hij nogal lang. Van Damme wil dat er ook gelegenheid moet komen om urnen te plaatsen. Steeds meer heeft crematie plaats en daar is op de begraafplaatsen niet in voorzien. Ook Van Noort is die mening toegedaan en wil Van Damme graag bijvallen. De burgemeester zegt toe. dat hiervoor een aanvullend artikel zal komen. Wethou der Filius is het met Blankenstijn eens, dat te lang gewacht is, maar om het nu met 100% te verhogen is onaanvaardbaar. De bestaande rechten zullen gedurende 10 jaar elk jaar met 10% worden verhoogd. Aldus wordt besloten. Nadat de begrotingswijzigingen, die een gevolg zijn van de besluiten in deze ver gadering. zijn vastgesteld, volgt de rond vraag. De Looff vraagt hoe het staat met de aanleg van het beloofde fietspad van Kort gene naar Colijnsplaat. De voorzitter zegt, dat op verzoek van het college enkele jaren geleden, door de provincie is toegezegd dat dit pad op de urgentielijst komt. Het komt volgens plan aan de orde, maar wanneer is niet bekend. Verder vraagt De Looff of er al een standpunt is betreffende het gebruik van het openbaar pad in Veerse Meer I. De voorzitter zegt dat het een bekende vraag is, maar wat is er eigenlijk gaande. Er circuleren overtrokken verhalen over hon den die op vpetgangers worden gestuurd en over nat spuiten. De gemeenteraad heeft er een bezoek gebracht, maar niemand is gebeten of nat gespoten. Toch zal er aan dacht aan besteed worden. Tenslotte vraagt De Looff of er al iets bekend is over de hoognodige restauratie van de Kortgeense toren. De burgemeester zegt, dat onder druk van verschillende in stanties bij C.R.M. op de lijst staat, dat het werk in 1982 zal worden uitgevoerd. Aan architecten is opdracht gegeven een bestek te maken. Dobbelaar informeert of er al zicht is op een politie-ambtenaar voor Colijnsplaat en of er een beter toezicht kan komen op het parkeren van auto's op verboden plaatsen. Ook wil hij graag dat vrachtauto's buiten de kom moeten parkeren. Voor wat de komst van een politieman betreft, die zal per 1 oktober arriveren. En wat het parkeren van auto's op ver boden plaatsen betreft, hier zal overleg met de politie over plaatsvinden. Als men vrachtauto's uit de kom wil weren, zal men toch een andere plaats moeten aan wijzen en dat is niet eenvoudig, aldus de burgemeester. Tenslotte vraagt Van Noort wanneer de nieuwe brandweerwagen zal arriveren. Dit zal waarschijnlijk binnen 4 weken het geval zijn. Hierna wordt de vergadering gesloten. Algemeen. In financieel opzicht kan het begrotings beeld als gunstig worden gekarakteriseerd, gelet op de grootte van de post „on voorzien". Onvoorziene uitgaven 168.713,62 (1979), 302.458,18 (1980); te verwachten salaris stijgingen ƒ59.500- (1979), 67.330,89 (1980); gereserveerd met speciale bestem ming ƒ30.000,— (1979), ƒ6.000— (1980)*; Netto onvoorzien 79.213,62 (1979) en 229.127,29 (1980). Dit bedrag is gereserveerd voor een eventuele subsidieverlening aan het Kruis werk. Nu het Kruiswerk gefinancieerd wordt middels de AWBZ, is het nog on duidelijk of gemeentelijke subsidies nood zakelijk blijven. Voorshands wordt reserve ring van het tot nu toe gebruikelijke netto- gemeentelijke aandeel zinvol geacht. Deze bedragen mogen als reëel worden beoordeeld, omdat als basis voor de totale begroting zijn gehanteerd de werkelijke cijfers van 1978 (met een zekere index voorzover nodig), de tot op heden bekende cijfers over 1979 en de laatst bekende cijfers voor de rijksuitkering uit het Gemeentefonds Door een zekere verbetering van deze uitkering in de onderwijssfeer is het tekort aldaar ondanks aanmerkelijke kosten stijgingen niet vergroot (zie onder VIII). Een verbetering in onze financiële positie is voorts te verwachten van het ministeriële voornemen om de basis voor de algemene uitkering te veranderen, in dier voege dat het inwoneraantal iets minder zwaar gaat wegen en er daarvoor een bedrag per wo ning in de plaats komt. Wanneer dat voor nemen door de Staten-Generaal wordt aan vaard hetgeen is te verwachten levert dat de gemeente Kortgene een extra bedrag van plm. 44.000,op. Zoals gebruikelijk in de te behandelen ontwerpbegroting, is er geen rekening ge houden met nieuwe investeringen en ver hoging van belastingen. Besluiten ter zake zullen bij wijze van begrotingswijzigingen worden verwerkt. Terugblik. Nadat u op 9 november 1978 de begro ting 1979 vaststelde, zijn er over een aantal belangrijke onderwerpen nadere besluiten genomen In dit verband denken wij bv aan; a. aanschaf nieuw brandweermateriaal, waaronder een nieuwe bluseenheid voor Kortgene; b. aankoop pand Hoofdstraat 81. als uit breidingsmogelijkheid voor het gemeente huis; c. vaststellen van een exploitatieovereen komst voor het zogenaamde „terrein Kalle- waard" aan de Julianastraat; d. aanleg voetpad langs de landbouwhaven en de camping; e. aankoop grond voor een nieuw bestem mingsplan te Kats (Al te Klein II); f. verstrekken van voorbereidingskredieten voor de bouw van een nieuwe openbare basisschool te Colijnsplaat en een nieuwe vismijn; g. diverse besluiten met betrekking tot de aanleg van een jachthaven te Colijnsplaat, gecombineerd met de dijkversterkingswerken aldaar; h. benoeming en installatie van zowel de Schoolraad voor het openbaar onderwijs als de beheerscommissie voor het nieuwe dorpshuis in Kortgene; i. beschikbaarstellen van een krediet voor de eerste fase van de riolering te Kats. Andere onderwerpen die de raad pas seerden en hier vermeld dienen te worden, zijn: vaststellen van het bestemmingsplan bedrijfsterreinen Torendijk, meewerken aan het Proefprojekt De Bevelanden van de ont- werp-kaderwet Specifiek Welzijn, vaststellen verordening op het verstrekken van alcohol houdende dranken, beschikbaarstellen van subsidie voor een coördinator bejaarden- werk ten behoeve van de Stichting Welzijn voor Ouderen Goes - Kortgene - Wissen- kerke, nadere kredieten ten behoeve van aanpak dorpsvernieuwing en het besluit tot toetreding tot de Regionale Brandweerkring. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Het lijkt ons niet zinvol in herhaling te treden ten aanzien van onze vrij uit voerige opmerkingen van vorig jaar omtrent het planologische beleid. Dat neemt niet weg, dat er enerzijds sprake is van hand having en uitwerking van vastgesteld beleid en dat er anderzijds waarschijnlijk inge speeld moet worden op nieuwe beleidslijnen die in ontwikkeling zijn voor de Ooster- schelde-inrichting en het nieuwe streekplan. a. vaste uitgangspunten zijn: prioriteit voor de dorpsvernieuwing in vooral Colijnsplaat en Kats; geen nieuwe recreatieve ontwikkelingen meer nabij Kortgene, behoudens indien over de daarbij behorende overeenkomst overeenstemming wordt bereikt wijziging van het huidige bestemmingsplan Delta Marina; de in de structuurschetsen Colijnsplaat en Kats uitgestippelde beleidslijn voor deze kernen. Op grond van deze uitgangspunten hopen wij u in de nabije toekomst met name voorstellen voor te leggen ten aanzien van: nieuw bestemmingsplan Al te Klein II te Kats, teneinde aldaar de woningcapaciteit (vooral in de premie- en woningwetsfeer) te kunnen vergroten; concretisering van de dorpsvernieuwings voornemens, door exacte vaststelling van de te verbeteren gebieden. Basis daarvoor zal zijn de thans vrijwel afgeronde inven tarisatie van de kwaliteit van het woning bestand; de bestemmingsplanmatige vastlegging van het havencomplex Colijnsplaat, incl. de parkeervoorziening in 't Kuupje. Bovendien verwachten wij binnen afzien bare tijd met u van gedachten te kunnen wisselen over een zekere recreatieve ont wikkeling nabij Kats, mede gebaseerd op hetgeen de Structuurschets daarover zegt. b. toekomstige beleidsontwikkeling. Zoals bekend wprdt momenteel hard ge werkt aan twee ook voor de gemeente Kortgene zeer belangrijke regionale zaken, te weten de inrichtingsschets voor de Oos- terschelde en het Streekplan Midden- Zeeland. De beleidsuitgangspunten terzake zijn intussen door de betreffende Stuur groepen geformuleerd. Voor de Oosterschelde geldt als hoofd doelstelling: „het behoud en zo mogelijk versterking van de aanwezige natuurlijke waarden met inachtneming van de basis voorwaarden voor een goed maatschappelijk functioneren van het gebied, waaronder met name de visserij wordt begrepen". Mede omdat deze formulering en de daarin vervatte intenties een direct gevolg zijn van de overwegingen die geleid hebben tot de ons allen bekende regeringsbeslis sing, gesteund door de Tweede Kamer, on derschrijven wij deze doelstelling. Daarbij realiseren wij ons de hieruit voortvloeiende hiërarchie van de vier hoofdfuncties: eerst de natuur, dan de visserij, vervolgens de recreatie en tenslotte de overige functies. In dit kader is het zinvol op te merken, dat als gevolg van deze doelstelling door de Stuurgroep Oosterschelde voorshands als maximale uitbreiding van het aantal lig plaatsen voor de watersport een aantal van 1500 is bepaald, inclusief de ongeveer 500 nieuwe ligplaatsen te Colijnsplaat. In tensieve recreatie-ontwikkeling in 't Kuupje zal op gespannen voet staan met de doel stelling, zodat het verstandig lijkt daar het beleid dan ook niet op te richten. Als basisdoelstelling voor het Streekplan Midden-Zeeland is geformuleerd: „Het stre ven naar een ontwikkeling van het streek- plangebied die in overeenstemming is met de belangen van de eigen bevolking en, in samenhang daarmee, gericht is op behoud en versterking van de kwaliteit van het natuurlijk milieu." Als deze doelstelling de interpretatie van een zekere toename niet uitsluit indien dat juist de belangen van de bevolking zou dienen achten wij deze formulering ook voor onze gemeente zinvol, mede gezien de onevenwichtige leeftijdsopbouw. Met andere woorden er mag ons inziens niet worden vanuit gegaan als vóóronderstelling, dat stabilisatie c.q. minder bevolkingsgroei de enige manier is om de belangen van de eigen bevolking te behartigen. Uit de wijze waarop de basisdoelstelling door de sa menstellers van de betreffende rapporten tot op heden is uitgewerkt krijgt men die eenzijdige indruk, c. specifieke knelpunten: De stagnatie in de woningverkoop gaat ook aan de gemeente Kortgene niet voorbij. Naar onze mening is de langdurige leeg stand van een flink aantal bestaande ver koopwoningen te wijten aan twee hoofd oorzaken: 1. de prijzen zijn (nog?) niet aangepast aan de veranderde marktomstandigheden; 2. het grote aantal bejaarden in onze gemeente komt ook hier tot uiting door regelmatige mutaties van zelfstandig wonen naar verblijf in bejaardentehuizen, service flats. etc. De „verordening tweede woningen" voor komt gelukkig! dat de te koop staan de woningen in de recreatieve sector te recht komen. Een en ander neemt niet weg, dat de leegstand allerlei gevolgen heeft, bijvoorbeeld voor nicuwbouw-projekten, zo als de geplande premiebouw in Colijnsplaat en Kortgene en de vrije sectorbouw in Kats. Herstel van de woningmarkt maar dan op een meer realistisch prijspeil dan enkele jaren terug het geval was is dan ook ook wenselijk. Hopelijk zal het weer mogelijk worden premie-, c.q. woning wetwoningen te realiseren. Juist aan het totstandkomen van deze woningen zullen wij gaarne medewerking verlenen. Een terugloop van het bevolkingsaantal, zelfs al is deze gering, is niet gunstig voor allerlei voorzieningen; die terugloop is er momenteel: Kats 410 - 398 (1 jan. - 1 sept.), Colijnsplaat 1555 - 1559 en Kortgene 1448 - 1429. gehele gemeente 3413 - 3386. Ook in de specifieke recreatieparken doen zich verkoopproblemen voor, maar gevolgen voor de bevolkingsgroei etc. heeft dat in min dere mate. Tenslotte moet op het ^terrein van dit hoofdstuk nog het volgende worden op gemerkt: In de periode 1-10-1978 1-10-1979 is in het kader van de subsidieregeling „Geldelijke steun verbetering partikuliere woningen" 19 keer medewerking gevraagd en 15 keer verleend (1977: 17x), variërend van 1150,— voor een verbouwing van b.v. een toiletruimte of een keuken tot ƒ25.307,50 (uit te betalen in jaarlijkse termijnen over 20 jaar( voor de totale ver betering van een woning (investering 29.412,04) en 45.000,— als bijdrage in een restauratie van een monument/woon huis. In totaal was hiermee een bedrag aan verleende rijksubsidies gemoeid van 114.447,- (1977: 152.877,21). Helaas is de subsidieregeling begin 1979 aanmerkelijk verslechterd, hetgeen met na me een aktief beleid bij de dorpsvernieu- wingsaanpak zeer negatief beïnvloedt. Recent is de regeling. als gevolg van een golf van kritiek weer iets verbeterd, maar nog ver van de oorspronkelijke subsidie bedragen gebleven. Voor zover mogelijk wordt door ons bevorderd dat meegedaan wordt aan energie besparende maatregelen, zoals isolatieverbeteringen met behulp van subsidies. De dorpsvernieuwingsaanpak heeft sinds het begin van 1979 gerichte en per manente aandacht doordat gedurende twee dagen per week een projektcoördinator bev schikbaar is. Deze is thans bezig en bijna gereed met „het in kaart brengen" van de kwaliteit van het totale woningenbestand in alle drie de kernen. Op grond daarvan kunnen er door u binnen afzienbare tijd konkrete besluiten worden genomen over de voor vernieuwing etc. aan te wijzen dorpsdelen, de definitieve subsidie-aanvragen aan het ministerie en een nader tijdschema. Intussen stagneert de individuele woning verbetering vanwege de hiervoor geschetste subsidieverslechtering, terwijl juist deze in dividuele woningverbetering van bijzonder belang is als gevolg van het overwegende partikuliere woningbezit in de betreffende gebieden. Omtrent de voorgenomen sanering van de Tonnenbuurt in Colijnsplaat kan worden opgemerkt dat de planvoorbereiding gestaag vordert, maar de verwerving van de benodigde panden stagneert. Er wordt naar gestreefd het nog be staande gemeentelijke woningbedrijf per 1 jan. a.s. te beëindigen, in die zin dat de nu nog in gemeentelijk bezit zijnde wo ningwetwoningen alsdan worden overge dragen aan een woningbouwcorporatie, on der ondermeer de volgende voorwaarden: de toewijzing van leegkomende wonin gen blijft een gemeentelijke verantwoorde- hjkheid; de woningen mogen niet aan de huur ders worden verkocht. Te verwachten is dat u over een en ander binnen afzienbare tijd uitgewerkte voor stellen zullen bereiken. Nu, als gevolg van de terzake genomen beslissingen, met de aanleg van het haven casco is begonnen en daardoor de veilig heid van Colijnsplaat vóór december 1979 aanzienlijk zal zijn vergroot, wordt een aantal nadere besluiten voorbereid, zoals: bouw nieuwe vismijn; aanleg parkeerterrein in 't Kuupje; verbetering Molenweg en Oostzeedijk; inrichtingsplan haven, inclusief ver plaatsing beroepsvissers; exploitatie-overeenkomst met betrekking tot het gebruik. De dijkversterkingswerken zullen gereed zijn rond 1 okt. 1980, terwijl de totale haven conform de huidige inzichten uiter lijk 1 maart 1981 bruikbaar zal zijn. Recreatie. 1. Algemeen. Bijzondere problemen op het terrein van de recreatie en daarmee verband houdende aspecten hébben zich de afgelopen periode niet voorgedaan. De indruk bestaat dat het meer stringente politietoezicht, alsmede de verduidelijking omtrent de horeca-sluitings- uren daartoe hebben bijgedragen. Anderzijds is het bewuste beleid ten aanzien van ver- blijfsrecreatie in plaats van dagtoerisme en dergelijke hieraan debet. Dat neemt niet weg dat de recreatiemogelijkheden tot op heden nogal eenzijdig zijn: watersport, tweede woningen en campings. In de toe komst zal naar meer differentiatie gestreefd moeten worden, door onder andere facili teiten voor sportvissers, akkommodaties voor verhuur en eenvoudige kampeergele- genheden. 2. Veerse Meer. Het lijkt ons wenselijk dat er voor de schutsluis in de Zandkreekdam vaste tijden worden ingevoerd tijdens welke de recrea tievaart wel of tijdens welke ze geen doorgang krijgt. De overlast voor het weg verkeer is te groot geworden, om nog langer ongereglementeerd vooorrang te kunnen blij ven geven aan de recreatievaart. Uiteraard zal de beroepsscheepvaart onbelemmerd - moeten blijven. Een anber probleem met betrekking tot het Veerse Meer dat ons zorgen baart, is de steeds grotere overlast die de peil- verlagingen in de nazomer en herfst teweeg brengen. Zelfs zodanig, dat wij ons afvragen mede gelet op het gevaar van algehele kwaliteitsvermindering van het water of oplossingen hiervoor geen hogere prio riteit moet krijgen dan verder verfraaiing, c.q. uitbreiding van het voorzieningenniveau en de daarmee gepaard gaande bestemming van rijkssubsidies. 3. Camping „De Paardekreek". Dit jaar nam u het besluit tot een normale erfpachtsovereenkomst met de ei genaresse van de als gemeentelijke camping ingerichte gronden langs het Veerse Meer. Intussen hebben wij ons nader beraden over het toekomstige beheer van de cam ping en daartoe onder meer een advies gevraagd aan het E.T.I. Het laat zich aan zien. dat binnen afzienbare tijd dat advies, voorzien van commentaar van de zijde van ons college, alsmede een konkreet raads voorstel met betrekking tot een verandering in de exploitatie-opzet aan u zal worden voorgelegd. Belangrijke overwegingen voor de definitieve keuze zullen zijn: a. de vraag of het feitelijk beheer van een camping een eigen gemeentelijke taak moet blijven, ook nadat deze op een door de gemeente gewenste en geïnitieerde wijze is opgezet en qua voorzieningen een zekere afronding heeft bereikt; b. de zware belasting, zowel bestuurlijk als ambtelijk, die de exploitatie van een der gelijk bedrijf betekent; c. de mogelijkheid om bij een andere be heersvorm via kontraktuele afspraken toch ook in de toekomst invloed op de verdere ontwikkeling van de camping -te houden; d. handhaving van de tot op heden ge bruikelijke inkomsten. Zonder reeds op de inhoud van ons uiteindelijke voorstel te kunnen ingaan (daarvoor is nog nader overleg nodig, als mede informatie over uw mening terzake), gaan onze gedachten thans in de richting van verpachting aan een exploitant in plaats van eigen gemeentelijk beheer. Wij gaan er namelijk vanuit, dat genoemde overwegingen in een op te stellen kontrakt voor een dergelijke verpachting, naar genoegen ge regeld kunnen worden. Mocht zulks onver hoopt niet mogelijk blijken, dan zal de keuze moeten vallen op het creëren van een zogenaamde tak van dienst of verkoop van de camping. Onveranderde kontinuering van de huidige beheersvorm achten wij in elk geval niet voor de hand liggend. Openbare werken. In 1980 zal van openbare werken veel aandacht gevraagd worden om in te spelen op de toekomstige situatie rondom de jachthaven te Colijnsplaat. Uitgangspunt is: het zware verkeer en het verkeer naar en van de jachthaven zoveel mogelijk buiten het dorp om leiden. Verbreding van een gedeelte Molenweg en een gedeelte Oostzee dijk is dan ook noodzakelijk, hoewel dit niet tot onverantwoorde financiële gevolgen mag leiden. In het Kuupje zal een parkeervoorziening gerealiseerd worden van plm. 500 auto's. Deze parkeervoorziening zal een zeer een voudig karakter hebben. Gedacht wordt aan verharde toegangswegen en parkeerstroken van gras. Doordat de weegbrug naar het terrein van de fa. Snoep bij de „Valle" wordt verplaatst, zal het landbouwverkeer door een gedeelte van Colijnsplaat sterk afnemen. De aanpassingen en verbeteringen van de rioolstelsels in Kats worden uitge voerd, terwijl in de kernen Colijnsplaat en Kortgene gewacht zal moeten worden op subsidie voordat men met de uitvoering van deze projekten start. Omdat de verkeerssituatie in de Hoofd straat te Kortgene als ongewenst wordt ervaren (vooral wegens de te hoge snel heden) zijn er plannen in voorbereiding om ter hoogte van Hoofdstraat 64 de rijbanen te splitsen en aldaar een „groen eiland" middenin de straat te creëren. Het effekt is tweeërlei, namelijk door het obstakel wordt het verkeer afgeremd en het ge deelte Hoofdstraat ten zuiden hiervan krijgt een meer besloten karakter. In het uitbrei dingsplan „Noord II" zijn diverse woningen gerealiseerd. Uitvoering van de 2e fase van het bouwrijpmaken (aanbrengen trottoirs, etc.) van dit bestemmingsplan kan binnen kort aangepakt worden. Een slijtlaag zal worden aangebracht op een gedeelte van de Oostdijk, Havenweg. Havenplein, Deltona- park, Zuid-Kerkstraat, Ringweg en Torendijk Mogelijkheden om de E-objekten op de zelfde wijze als in 1979 voort te zetten zijp momenteel niet duidelijk aanwezig. Door de eerder gesignaleerde stagnatie in de verkoop van zomerwoningen (zie onder III-c), laat het zich aanzien dat de afron ding van de zomerwoningterreinen wat op zich laat wachten. Naast het normale onderhoud omvat het bouwkundig onderhoud aan de openbare ge bouwen in 1980 het volgende: a. restauratie van de gemeentelijke toren te Kortgene zal aandacht vragen, alsmede de te verwachten gelijktijdige restauraties van de Ned. Herv. kerken te Colijnsplaat en Kortgene; b. gedeeltelijke vernieuwing van de dak bedekking van de o.I.s. te Colijnsplaat; c. verbetering akoestiek in de gymzalen van Kortgene en Kats; d. aansluiting tussen de panden Hoofd straat 79 en 81. Materieel gemeentewerken. De vierwielige traktor die in Kortgene gebruikt wordt, is aan vervanging toe. Daar deze kleine traktor precies in ons organisatieschema past, zal de vervanging soortgelijk moeten zijn. Hoewel de afge lopen winter geen onoverkomelijke moei lijkheden voor onze gemeente heeft opge leverd, is aangetoond dat een sneeuwschuif op de vrachtauto wenselijk is. Voorstellen hierover zullen de raad zeer binnenkort worden voorgelegd. Welzijnsbeleid, a. Algemeen. De aanwijzing van De Bevelanden tot proefgebied voor de Kaderwet Specifiek Welzijn zal vermoedelijk veel betekenis hebben. Naast de daardoor noodzakelijke samenwerking tussen de betreffende 6 ge meenten. zal ook snel en met veel extra begeleiding gewerkt worden aan het eigen gemeentelijke „welzijnsplan" dat, in het kader van de decentralisatie, in de komende tijd gemaakt moet worden. Alvorens dat plan ter vaststelling aan u voor te kunnen leggen, zullen nog vele werkzaamheden verricht moeten worden en allerlei principe afspraken gemaakt moeten worden, b.v. ten aanzien van de reikwijdte en de inspraak methodes. Steeds weer 'blijkt, dat het voor de gemeenten niet eenvoudig is een eigen beleid op het brede welzijnsterrein te ont wikkelen. Het is zo normaal geworden zich aan te passen bij de rijkssubsidies, dat de principiële vraag of bepaalde voorzieningen (materieel en immaterieel) nodig zijn of niet, zelden onderwerp van discussie waren in de raad. Zeker niet, nadat eenmaal „ja" gezegd was: „eenmaal subsidie" is „altijd subsidie" blijkt in feite de praktijk. In de toekomst zult u echter hebben te bepalen wat voor de bevolking van belang geacht wordt en dat zal ongetwijfeld in sommige gevallen tot moeilijke keuzen leiden, omdat niet alles gehonoreerd zal kunnen worden. Eerst nadat de raad het beleid op dit vlak zal hebben vastgesteld, zal middels zogenaamde rijksbijdragen het Rijk vol gen en niet andersom zoals nu meestal het geval is. Teneinde ambtelijk een en ander naar behoren te kunnen voorbereiden is, in sa menwerking met Wissenkerke (hetgeen wij een zinvolle samenwerkingsvorm beschou wen) één personeelslid vrijgemaakt voor deze onderwerpen. b. Dorpshuizen c.q. verenigingsgebouwen. Het in oktober 1978 geopende dorpshuis te Kortgene blijkt op grond van de erva ringen van bijna één jaar gebruik, zeer in een behoefte te voorzien. Er wordt veel gebruik van gemaakt en zeker ook voor de Mavo is het een welkome voorziening. Door de langdurige onzekerheid over de definitieye havenplannen in Colijnsplaat was het nog niet mogelijk plannen voor de noodzakelijke verbetering en een geringe uitbreiding van het dorpshuis „De Brug" te Colijnsplaat af te ronden. Eén van de vragen daarbij is de eventuele combinatie van deze renovatie met de bouw van een clubhuis voor de watersporters.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1979 | | pagina 2