Aanbiedingsbrief begroting 1980
Kortgene
dat het rijk er aandacht aan blijft besteden.
Met algemene stemmen wordt het aanbod
van de commissie geaccepteerd.
Bij het voorstel tot instelling van een
welstandscommissie, vindt Van Damme het
jammer, dat de vertegenwoordiging van de
sport 7.0 mager is. Hij zou het ook be
treuren als de sportcommissie zou verdwij
nen, zoals in het voorstel is gesuggereerd.
Blankenstijn wijst op een aantal tegenstrij
digheden in een aantal artikelen. Ook
vind hij, dat besluiten genomen kunnen
worden met een gewone meerderheid en
niet met 2/3 zoals in art. 16 is voorgesteld.
Boot vindt dat er een zware taak is weg
gelegd voor de te benoemen commissie.
Hij vindt het belangrijk, dat uit de ver
schillende sectoren een vertegenwoordiger
(ster) wordt benoemd. De Looff vindt het
niet bezwaarlijk dat er een andere regeling
komt. Hij hoopt op een betere regeling
voor wat het aantal vergaderingen betreft.
De sportcommissie vergadert z.i. te weinig.
De burgemeester zegt, dat het mogelijk
is, dat de sportcommissie gaat verdwijnen.
De sport is een belangrijk element in de
samenleving, maar prioriteiten stellen is
onjuist. De samenstelling van de commissie
gebeurt door de raad en zal zo objektief
mogelijk moeten gebeuren. De voorgestelde
artikelen wil hij handhaven. De commissie
zal bestaan uit een voorzitter, tevens lid
en plaatsvervangend voorzitter door b. en w.
uit hun midden aan te wijzen, 1 lid van
iedere fraktie uit de gemeenteraad, 1 ver
tegenwoordiger uit de sector vormings- en
ontwikkelingswerk voor volwassen. 1 ver
tegenwoordiger uit de sector vrouwenor
ganisaties, 1 uit de sector amateuristische
kunstoefening, 1 uit de sector jeugd, 1 uit
de sector bejaarden en 1 uit de sector sport.
Het voorstel wordt aangenomen.
In een volgend voorstel is het college
van mening, dat in een commissie beroepen
bouwverordening vlotter gewerkt kan wor
den, dan nu het geval is. Eventuele beroepen
tegen beschikkingen van b. en w. moeten
nu door de gemeenteraad worden behan
deld. Het college stelt voor om de com
missie voor ruimtelijke ordening en recreatie
als zodanig aan te wijzen. Daarbij deze
uit te breiden met dhr. Blankenstijn, waar
door alle frakties uit de raad in de com
missie zijn vertegenwoordigd. Zonder dis
cussie wordt dit voorstel aangenomen.
Bij een voorstel om het beroepschrift,
ingediend door dhr. F. Hamelink tegen het
weigeren van een bouwvergunning voor de
bouw van een opslagloods aan de Galgen-
dijk te Kortgene, ongegrond te verklaren,
pleitte Van Damme er voor om nog eens
te onderzoeken of er door een andere
interpretatie geen mogelijkheid is om een
vergunning te geven. Door er agrarische
produkten in op te slaan, zou het dan
kunnen vallen onder landbouw-technisch
hulpbedrijf. Ook Boot vond het spijtig voor
betrokkene, maar we zullen ons aan de
regels moeten houden. Verder vraagt hij
of appelant heeft geïnformeerd of er ge
bouwd mocht worden, voordat hij de grond
kocht. De Looff is akkoord met het voorstel
tot ongegrond verklaren, maar wil graag
naar een andere oplossing zoeken. Blan
kenstijn is eveneens van mening, dat we
het voorstel moeten steunen.
De burgemeester zegt, dat afwijzen niet
van harte gaat. Toch zouden we ons op
een gevaarlijk pad begeven als we de sug
gestie van Van Damme zouden volgen om
een onjuiste uitleg te geven voor het ge
bruik van de opslagloods. We kunnen om
de zelf opgestelde regels niet heengaan.
Gebeurt dat wel, dan is het hek van de
dam. Dan wel toestemmen en dan weer
niet, dat is geen beleid. Wij moeten één
lijn trekken. Van Damme zegt nogmaals
het jammer te vinden, maar er is niets
tegen in te brengen. Het voorstel wordt
aangenomen.
Bij een volgend voorstel om een voor-
bereidingsbesluit te nemen om het terrein
bij de oude landbouwhaven te Colijnsplaat
te beschermen, zo lang er geen bestem
mingsplan van kracht is, vraagt Dobbelaar
of de inwoners van Colijnsplaat ook in
spraak krijgen bij de inrichting yan het
terrein en of er een bedrijf is, dat gratis
gebruik van een gedeelte van het terrein
maakt.
De burgemeester wil overleg plegen met
de bewoners eer het bestemmingsplan
wordt vastgesteld. Met een bedrijf zijn geen
afspraken gemaakt en er wordt ook niet
betaald. In het college is besloten om
het zo te laten tot het terrein is afgewerkt,
dan zullen de puntjes op de i worden gezet.
Hierna ging men met het voorstel akkoord.
Bij een voorstel om een nieuwe veror
dening op de heffing en invordering van
begraafrechten, vroeg Blankenstijn zich af,
waarom dat niet eerder is gebeurd. Het
voorstel is om het nu voor 10 jaar vast
te stellen en dat vind hij nogal lang. Van
Damme wil dat er ook gelegenheid moet
komen om urnen te plaatsen. Steeds meer
heeft crematie plaats en daar is op de
begraafplaatsen niet in voorzien. Ook Van
Noort is die mening toegedaan en wil Van
Damme graag bijvallen.
De burgemeester zegt toe. dat hiervoor
een aanvullend artikel zal komen. Wethou
der Filius is het met Blankenstijn eens,
dat te lang gewacht is, maar om het nu
met 100% te verhogen is onaanvaardbaar.
De bestaande rechten zullen gedurende 10
jaar elk jaar met 10% worden verhoogd.
Aldus wordt besloten.
Nadat de begrotingswijzigingen, die een
gevolg zijn van de besluiten in deze ver
gadering. zijn vastgesteld, volgt de rond
vraag.
De Looff vraagt hoe het staat met de
aanleg van het beloofde fietspad van Kort
gene naar Colijnsplaat. De voorzitter zegt,
dat op verzoek van het college enkele
jaren geleden, door de provincie is toegezegd
dat dit pad op de urgentielijst komt. Het
komt volgens plan aan de orde, maar
wanneer is niet bekend.
Verder vraagt De Looff of er al een
standpunt is betreffende het gebruik van
het openbaar pad in Veerse Meer I. De
voorzitter zegt dat het een bekende vraag
is, maar wat is er eigenlijk gaande. Er
circuleren overtrokken verhalen over hon
den die op vpetgangers worden gestuurd
en over nat spuiten. De gemeenteraad heeft
er een bezoek gebracht, maar niemand is
gebeten of nat gespoten. Toch zal er aan
dacht aan besteed worden.
Tenslotte vraagt De Looff of er al iets
bekend is over de hoognodige restauratie
van de Kortgeense toren. De burgemeester
zegt, dat onder druk van verschillende in
stanties bij C.R.M. op de lijst staat, dat
het werk in 1982 zal worden uitgevoerd.
Aan architecten is opdracht gegeven een
bestek te maken.
Dobbelaar informeert of er al zicht is
op een politie-ambtenaar voor Colijnsplaat
en of er een beter toezicht kan komen op
het parkeren van auto's op verboden
plaatsen. Ook wil hij graag dat vrachtauto's
buiten de kom moeten parkeren.
Voor wat de komst van een politieman
betreft, die zal per 1 oktober arriveren.
En wat het parkeren van auto's op ver
boden plaatsen betreft, hier zal overleg
met de politie over plaatsvinden. Als men
vrachtauto's uit de kom wil weren, zal
men toch een andere plaats moeten aan
wijzen en dat is niet eenvoudig, aldus de
burgemeester.
Tenslotte vraagt Van Noort wanneer de
nieuwe brandweerwagen zal arriveren. Dit
zal waarschijnlijk binnen 4 weken het geval
zijn.
Hierna wordt de vergadering gesloten.
Algemeen.
In financieel opzicht kan het begrotings
beeld als gunstig worden gekarakteriseerd,
gelet op de grootte van de post „on
voorzien".
Onvoorziene uitgaven 168.713,62 (1979),
302.458,18 (1980); te verwachten salaris
stijgingen ƒ59.500- (1979), 67.330,89
(1980); gereserveerd met speciale bestem
ming ƒ30.000,— (1979), ƒ6.000— (1980)*;
Netto onvoorzien 79.213,62 (1979) en
229.127,29 (1980).
Dit bedrag is gereserveerd voor een
eventuele subsidieverlening aan het Kruis
werk. Nu het Kruiswerk gefinancieerd
wordt middels de AWBZ, is het nog on
duidelijk of gemeentelijke subsidies nood
zakelijk blijven. Voorshands wordt reserve
ring van het tot nu toe gebruikelijke netto-
gemeentelijke aandeel zinvol geacht.
Deze bedragen mogen als reëel worden
beoordeeld, omdat als basis voor de totale
begroting zijn gehanteerd de werkelijke
cijfers van 1978 (met een zekere index
voorzover nodig), de tot op heden bekende
cijfers over 1979 en de laatst bekende cijfers
voor de rijksuitkering uit het Gemeentefonds
Door een zekere verbetering van deze
uitkering in de onderwijssfeer is het tekort
aldaar ondanks aanmerkelijke kosten
stijgingen niet vergroot (zie onder VIII).
Een verbetering in onze financiële positie
is voorts te verwachten van het ministeriële
voornemen om de basis voor de algemene
uitkering te veranderen, in dier voege dat
het inwoneraantal iets minder zwaar gaat
wegen en er daarvoor een bedrag per wo
ning in de plaats komt. Wanneer dat voor
nemen door de Staten-Generaal wordt aan
vaard hetgeen is te verwachten levert
dat de gemeente Kortgene een extra bedrag
van plm. 44.000,op.
Zoals gebruikelijk in de te behandelen
ontwerpbegroting, is er geen rekening ge
houden met nieuwe investeringen en ver
hoging van belastingen. Besluiten ter zake
zullen bij wijze van begrotingswijzigingen
worden verwerkt.
Terugblik.
Nadat u op 9 november 1978 de begro
ting 1979 vaststelde, zijn er over een aantal
belangrijke onderwerpen nadere besluiten
genomen In dit verband denken wij bv aan;
a. aanschaf nieuw brandweermateriaal,
waaronder een nieuwe bluseenheid voor
Kortgene;
b. aankoop pand Hoofdstraat 81. als uit
breidingsmogelijkheid voor het gemeente
huis;
c. vaststellen van een exploitatieovereen
komst voor het zogenaamde „terrein Kalle-
waard" aan de Julianastraat;
d. aanleg voetpad langs de landbouwhaven
en de camping;
e. aankoop grond voor een nieuw bestem
mingsplan te Kats (Al te Klein II);
f. verstrekken van voorbereidingskredieten
voor de bouw van een nieuwe openbare
basisschool te Colijnsplaat en een nieuwe
vismijn;
g. diverse besluiten met betrekking tot de
aanleg van een jachthaven te Colijnsplaat,
gecombineerd met de dijkversterkingswerken
aldaar;
h. benoeming en installatie van zowel de
Schoolraad voor het openbaar onderwijs
als de beheerscommissie voor het nieuwe
dorpshuis in Kortgene;
i. beschikbaarstellen van een krediet voor
de eerste fase van de riolering te Kats.
Andere onderwerpen die de raad pas
seerden en hier vermeld dienen te worden,
zijn: vaststellen van het bestemmingsplan
bedrijfsterreinen Torendijk, meewerken aan
het Proefprojekt De Bevelanden van de ont-
werp-kaderwet Specifiek Welzijn, vaststellen
verordening op het verstrekken van alcohol
houdende dranken, beschikbaarstellen van
subsidie voor een coördinator bejaarden-
werk ten behoeve van de Stichting Welzijn
voor Ouderen Goes - Kortgene - Wissen-
kerke, nadere kredieten ten behoeve van
aanpak dorpsvernieuwing en het besluit tot
toetreding tot de Regionale Brandweerkring.
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting.
Het lijkt ons niet zinvol in herhaling
te treden ten aanzien van onze vrij uit
voerige opmerkingen van vorig jaar omtrent
het planologische beleid. Dat neemt niet
weg, dat er enerzijds sprake is van hand
having en uitwerking van vastgesteld beleid
en dat er anderzijds waarschijnlijk inge
speeld moet worden op nieuwe beleidslijnen
die in ontwikkeling zijn voor de Ooster-
schelde-inrichting en het nieuwe streekplan.
a. vaste uitgangspunten zijn:
prioriteit voor de dorpsvernieuwing in
vooral Colijnsplaat en Kats;
geen nieuwe recreatieve ontwikkelingen
meer nabij Kortgene, behoudens indien
over de daarbij behorende overeenkomst
overeenstemming wordt bereikt wijziging
van het huidige bestemmingsplan Delta
Marina;
de in de structuurschetsen Colijnsplaat
en Kats uitgestippelde beleidslijn voor deze
kernen.
Op grond van deze uitgangspunten hopen
wij u in de nabije toekomst met name
voorstellen voor te leggen ten aanzien van:
nieuw bestemmingsplan Al te Klein II
te Kats, teneinde aldaar de woningcapaciteit
(vooral in de premie- en woningwetsfeer)
te kunnen vergroten;
concretisering van de dorpsvernieuwings
voornemens, door exacte vaststelling van
de te verbeteren gebieden. Basis daarvoor
zal zijn de thans vrijwel afgeronde inven
tarisatie van de kwaliteit van het woning
bestand;
de bestemmingsplanmatige vastlegging
van het havencomplex Colijnsplaat, incl.
de parkeervoorziening in 't Kuupje.
Bovendien verwachten wij binnen afzien
bare tijd met u van gedachten te kunnen
wisselen over een zekere recreatieve ont
wikkeling nabij Kats, mede gebaseerd op
hetgeen de Structuurschets daarover zegt.
b. toekomstige beleidsontwikkeling.
Zoals bekend wprdt momenteel hard ge
werkt aan twee ook voor de gemeente
Kortgene zeer belangrijke regionale zaken,
te weten de inrichtingsschets voor de Oos-
terschelde en het Streekplan Midden-
Zeeland. De beleidsuitgangspunten terzake
zijn intussen door de betreffende Stuur
groepen geformuleerd.
Voor de Oosterschelde geldt als hoofd
doelstelling: „het behoud en zo mogelijk
versterking van de aanwezige natuurlijke
waarden met inachtneming van de basis
voorwaarden voor een goed maatschappelijk
functioneren van het gebied, waaronder met
name de visserij wordt begrepen".
Mede omdat deze formulering en de
daarin vervatte intenties een direct gevolg
zijn van de overwegingen die geleid hebben
tot de ons allen bekende regeringsbeslis
sing, gesteund door de Tweede Kamer, on
derschrijven wij deze doelstelling. Daarbij
realiseren wij ons de hieruit voortvloeiende
hiërarchie van de vier hoofdfuncties: eerst
de natuur, dan de visserij, vervolgens de
recreatie en tenslotte de overige functies.
In dit kader is het zinvol op te merken,
dat als gevolg van deze doelstelling door
de Stuurgroep Oosterschelde voorshands als
maximale uitbreiding van het aantal lig
plaatsen voor de watersport een aantal
van 1500 is bepaald, inclusief de ongeveer
500 nieuwe ligplaatsen te Colijnsplaat. In
tensieve recreatie-ontwikkeling in 't Kuupje
zal op gespannen voet staan met de doel
stelling, zodat het verstandig lijkt daar
het beleid dan ook niet op te richten.
Als basisdoelstelling voor het Streekplan
Midden-Zeeland is geformuleerd: „Het stre
ven naar een ontwikkeling van het streek-
plangebied die in overeenstemming is met
de belangen van de eigen bevolking en,
in samenhang daarmee, gericht is op behoud
en versterking van de kwaliteit van het
natuurlijk milieu."
Als deze doelstelling de interpretatie van
een zekere toename niet uitsluit indien
dat juist de belangen van de bevolking zou
dienen achten wij deze formulering ook
voor onze gemeente zinvol, mede gezien de
onevenwichtige leeftijdsopbouw. Met andere
woorden er mag ons inziens niet worden
vanuit gegaan als vóóronderstelling, dat
stabilisatie c.q. minder bevolkingsgroei de
enige manier is om de belangen van de
eigen bevolking te behartigen. Uit de wijze
waarop de basisdoelstelling door de sa
menstellers van de betreffende rapporten
tot op heden is uitgewerkt krijgt men die
eenzijdige indruk,
c. specifieke knelpunten:
De stagnatie in de woningverkoop gaat
ook aan de gemeente Kortgene niet voorbij.
Naar onze mening is de langdurige leeg
stand van een flink aantal bestaande ver
koopwoningen te wijten aan twee hoofd
oorzaken:
1. de prijzen zijn (nog?) niet aangepast
aan de veranderde marktomstandigheden;
2. het grote aantal bejaarden in onze
gemeente komt ook hier tot uiting door
regelmatige mutaties van zelfstandig wonen
naar verblijf in bejaardentehuizen, service
flats. etc.
De „verordening tweede woningen" voor
komt gelukkig! dat de te koop staan
de woningen in de recreatieve sector te
recht komen. Een en ander neemt niet weg,
dat de leegstand allerlei gevolgen heeft,
bijvoorbeeld voor nicuwbouw-projekten, zo
als de geplande premiebouw in Colijnsplaat
en Kortgene en de vrije sectorbouw in
Kats. Herstel van de woningmarkt maar
dan op een meer realistisch prijspeil dan
enkele jaren terug het geval was is
dan ook ook wenselijk. Hopelijk zal het
weer mogelijk worden premie-, c.q. woning
wetwoningen te realiseren. Juist aan het
totstandkomen van deze woningen zullen
wij gaarne medewerking verlenen.
Een terugloop van het bevolkingsaantal,
zelfs al is deze gering, is niet gunstig voor
allerlei voorzieningen; die terugloop is er
momenteel: Kats 410 - 398 (1 jan. - 1 sept.),
Colijnsplaat 1555 - 1559 en Kortgene 1448 -
1429. gehele gemeente 3413 - 3386. Ook
in de specifieke recreatieparken doen zich
verkoopproblemen voor, maar gevolgen voor
de bevolkingsgroei etc. heeft dat in min
dere mate.
Tenslotte moet op het ^terrein van dit
hoofdstuk nog het volgende worden op
gemerkt:
In de periode 1-10-1978 1-10-1979
is in het kader van de subsidieregeling
„Geldelijke steun verbetering partikuliere
woningen" 19 keer medewerking gevraagd
en 15 keer verleend (1977: 17x), variërend
van 1150,— voor een verbouwing van b.v.
een toiletruimte of een keuken tot
ƒ25.307,50 (uit te betalen in jaarlijkse
termijnen over 20 jaar( voor de totale ver
betering van een woning (investering
29.412,04) en 45.000,— als bijdrage in
een restauratie van een monument/woon
huis. In totaal was hiermee een bedrag aan
verleende rijksubsidies gemoeid van
114.447,- (1977: 152.877,21).
Helaas is de subsidieregeling begin 1979
aanmerkelijk verslechterd, hetgeen met na
me een aktief beleid bij de dorpsvernieu-
wingsaanpak zeer negatief beïnvloedt. Recent
is de regeling. als gevolg van een golf
van kritiek weer iets verbeterd, maar
nog ver van de oorspronkelijke subsidie
bedragen gebleven. Voor zover mogelijk
wordt door ons bevorderd dat meegedaan
wordt aan energie besparende maatregelen,
zoals isolatieverbeteringen met behulp van
subsidies.
De dorpsvernieuwingsaanpak heeft
sinds het begin van 1979 gerichte en per
manente aandacht doordat gedurende twee
dagen per week een projektcoördinator bev
schikbaar is. Deze is thans bezig en bijna
gereed met „het in kaart brengen" van
de kwaliteit van het totale woningenbestand
in alle drie de kernen. Op grond daarvan
kunnen er door u binnen afzienbare tijd
konkrete besluiten worden genomen over
de voor vernieuwing etc. aan te wijzen
dorpsdelen, de definitieve subsidie-aanvragen
aan het ministerie en een nader tijdschema.
Intussen stagneert de individuele woning
verbetering vanwege de hiervoor geschetste
subsidieverslechtering, terwijl juist deze in
dividuele woningverbetering van bijzonder
belang is als gevolg van het overwegende
partikuliere woningbezit in de betreffende
gebieden. Omtrent de voorgenomen sanering
van de Tonnenbuurt in Colijnsplaat kan
worden opgemerkt dat de planvoorbereiding
gestaag vordert, maar de verwerving van
de benodigde panden stagneert.
Er wordt naar gestreefd het nog be
staande gemeentelijke woningbedrijf per 1
jan. a.s. te beëindigen, in die zin dat de
nu nog in gemeentelijk bezit zijnde wo
ningwetwoningen alsdan worden overge
dragen aan een woningbouwcorporatie, on
der ondermeer de volgende voorwaarden:
de toewijzing van leegkomende wonin
gen blijft een gemeentelijke verantwoorde-
hjkheid;
de woningen mogen niet aan de huur
ders worden verkocht.
Te verwachten is dat u over een en ander
binnen afzienbare tijd uitgewerkte voor
stellen zullen bereiken.
Nu, als gevolg van de terzake genomen
beslissingen, met de aanleg van het haven
casco is begonnen en daardoor de veilig
heid van Colijnsplaat vóór december 1979
aanzienlijk zal zijn vergroot, wordt een
aantal nadere besluiten voorbereid, zoals:
bouw nieuwe vismijn;
aanleg parkeerterrein in 't Kuupje;
verbetering Molenweg en Oostzeedijk;
inrichtingsplan haven, inclusief ver
plaatsing beroepsvissers;
exploitatie-overeenkomst met betrekking
tot het gebruik.
De dijkversterkingswerken zullen gereed
zijn rond 1 okt. 1980, terwijl de totale
haven conform de huidige inzichten uiter
lijk 1 maart 1981 bruikbaar zal zijn.
Recreatie.
1. Algemeen.
Bijzondere problemen op het terrein van
de recreatie en daarmee verband houdende
aspecten hébben zich de afgelopen periode
niet voorgedaan. De indruk bestaat dat het
meer stringente politietoezicht, alsmede de
verduidelijking omtrent de horeca-sluitings-
uren daartoe hebben bijgedragen. Anderzijds
is het bewuste beleid ten aanzien van ver-
blijfsrecreatie in plaats van dagtoerisme
en dergelijke hieraan debet. Dat neemt niet
weg dat de recreatiemogelijkheden tot op
heden nogal eenzijdig zijn: watersport,
tweede woningen en campings. In de toe
komst zal naar meer differentiatie gestreefd
moeten worden, door onder andere facili
teiten voor sportvissers, akkommodaties
voor verhuur en eenvoudige kampeergele-
genheden.
2. Veerse Meer.
Het lijkt ons wenselijk dat er voor de
schutsluis in de Zandkreekdam vaste tijden
worden ingevoerd tijdens welke de recrea
tievaart wel of tijdens welke ze geen
doorgang krijgt. De overlast voor het weg
verkeer is te groot geworden, om nog langer
ongereglementeerd vooorrang te kunnen blij
ven geven aan de recreatievaart. Uiteraard
zal de beroepsscheepvaart onbelemmerd -
moeten blijven.
Een anber probleem met betrekking tot
het Veerse Meer dat ons zorgen baart, is
de steeds grotere overlast die de peil-
verlagingen in de nazomer en herfst teweeg
brengen. Zelfs zodanig, dat wij ons afvragen
mede gelet op het gevaar van algehele
kwaliteitsvermindering van het water
of oplossingen hiervoor geen hogere prio
riteit moet krijgen dan verder verfraaiing,
c.q. uitbreiding van het voorzieningenniveau
en de daarmee gepaard gaande bestemming
van rijkssubsidies.
3. Camping „De Paardekreek".
Dit jaar nam u het besluit tot een
normale erfpachtsovereenkomst met de ei
genaresse van de als gemeentelijke camping
ingerichte gronden langs het Veerse Meer.
Intussen hebben wij ons nader beraden
over het toekomstige beheer van de cam
ping en daartoe onder meer een advies
gevraagd aan het E.T.I. Het laat zich aan
zien. dat binnen afzienbare tijd dat advies,
voorzien van commentaar van de zijde van
ons college, alsmede een konkreet raads
voorstel met betrekking tot een verandering
in de exploitatie-opzet aan u zal worden
voorgelegd. Belangrijke overwegingen voor
de definitieve keuze zullen zijn:
a. de vraag of het feitelijk beheer van een
camping een eigen gemeentelijke taak moet
blijven, ook nadat deze op een door de
gemeente gewenste en geïnitieerde wijze is
opgezet en qua voorzieningen een zekere
afronding heeft bereikt;
b. de zware belasting, zowel bestuurlijk als
ambtelijk, die de exploitatie van een der
gelijk bedrijf betekent;
c. de mogelijkheid om bij een andere be
heersvorm via kontraktuele afspraken toch
ook in de toekomst invloed op de verdere
ontwikkeling van de camping -te houden;
d. handhaving van de tot op heden ge
bruikelijke inkomsten.
Zonder reeds op de inhoud van ons
uiteindelijke voorstel te kunnen ingaan
(daarvoor is nog nader overleg nodig, als
mede informatie over uw mening terzake),
gaan onze gedachten thans in de richting
van verpachting aan een exploitant in plaats
van eigen gemeentelijk beheer. Wij gaan er
namelijk vanuit, dat genoemde overwegingen
in een op te stellen kontrakt voor een
dergelijke verpachting, naar genoegen ge
regeld kunnen worden. Mocht zulks onver
hoopt niet mogelijk blijken, dan zal de
keuze moeten vallen op het creëren van
een zogenaamde tak van dienst of verkoop
van de camping. Onveranderde kontinuering
van de huidige beheersvorm achten wij in
elk geval niet voor de hand liggend.
Openbare werken.
In 1980 zal van openbare werken veel
aandacht gevraagd worden om in te spelen
op de toekomstige situatie rondom de
jachthaven te Colijnsplaat. Uitgangspunt is:
het zware verkeer en het verkeer naar en
van de jachthaven zoveel mogelijk buiten
het dorp om leiden. Verbreding van een
gedeelte Molenweg en een gedeelte Oostzee
dijk is dan ook noodzakelijk, hoewel dit
niet tot onverantwoorde financiële gevolgen
mag leiden.
In het Kuupje zal een parkeervoorziening
gerealiseerd worden van plm. 500 auto's.
Deze parkeervoorziening zal een zeer een
voudig karakter hebben. Gedacht wordt aan
verharde toegangswegen en parkeerstroken
van gras. Doordat de weegbrug naar het
terrein van de fa. Snoep bij de „Valle"
wordt verplaatst, zal het landbouwverkeer
door een gedeelte van Colijnsplaat sterk
afnemen. De aanpassingen en verbeteringen
van de rioolstelsels in Kats worden uitge
voerd, terwijl in de kernen Colijnsplaat en
Kortgene gewacht zal moeten worden op
subsidie voordat men met de uitvoering
van deze projekten start.
Omdat de verkeerssituatie in de Hoofd
straat te Kortgene als ongewenst wordt
ervaren (vooral wegens de te hoge snel
heden) zijn er plannen in voorbereiding om
ter hoogte van Hoofdstraat 64 de rijbanen
te splitsen en aldaar een „groen eiland"
middenin de straat te creëren. Het effekt
is tweeërlei, namelijk door het obstakel
wordt het verkeer afgeremd en het ge
deelte Hoofdstraat ten zuiden hiervan krijgt
een meer besloten karakter. In het uitbrei
dingsplan „Noord II" zijn diverse woningen
gerealiseerd. Uitvoering van de 2e fase van
het bouwrijpmaken (aanbrengen trottoirs,
etc.) van dit bestemmingsplan kan binnen
kort aangepakt worden. Een slijtlaag zal
worden aangebracht op een gedeelte van de
Oostdijk, Havenweg. Havenplein, Deltona-
park, Zuid-Kerkstraat, Ringweg en Torendijk
Mogelijkheden om de E-objekten op de
zelfde wijze als in 1979 voort te zetten
zijp momenteel niet duidelijk aanwezig.
Door de eerder gesignaleerde stagnatie in
de verkoop van zomerwoningen (zie onder
III-c), laat het zich aanzien dat de afron
ding van de zomerwoningterreinen wat op
zich laat wachten.
Naast het normale onderhoud omvat het
bouwkundig onderhoud aan de openbare ge
bouwen in 1980 het volgende:
a. restauratie van de gemeentelijke toren
te Kortgene zal aandacht vragen, alsmede
de te verwachten gelijktijdige restauraties
van de Ned. Herv. kerken te Colijnsplaat
en Kortgene;
b. gedeeltelijke vernieuwing van de dak
bedekking van de o.I.s. te Colijnsplaat;
c. verbetering akoestiek in de gymzalen
van Kortgene en Kats;
d. aansluiting tussen de panden Hoofd
straat 79 en 81.
Materieel gemeentewerken.
De vierwielige traktor die in Kortgene
gebruikt wordt, is aan vervanging toe.
Daar deze kleine traktor precies in ons
organisatieschema past, zal de vervanging
soortgelijk moeten zijn. Hoewel de afge
lopen winter geen onoverkomelijke moei
lijkheden voor onze gemeente heeft opge
leverd, is aangetoond dat een sneeuwschuif
op de vrachtauto wenselijk is. Voorstellen
hierover zullen de raad zeer binnenkort
worden voorgelegd.
Welzijnsbeleid,
a. Algemeen.
De aanwijzing van De Bevelanden tot
proefgebied voor de Kaderwet Specifiek
Welzijn zal vermoedelijk veel betekenis
hebben. Naast de daardoor noodzakelijke
samenwerking tussen de betreffende 6 ge
meenten. zal ook snel en met veel extra
begeleiding gewerkt worden aan het eigen
gemeentelijke „welzijnsplan" dat, in het
kader van de decentralisatie, in de komende
tijd gemaakt moet worden. Alvorens dat
plan ter vaststelling aan u voor te kunnen
leggen, zullen nog vele werkzaamheden
verricht moeten worden en allerlei principe
afspraken gemaakt moeten worden, b.v. ten
aanzien van de reikwijdte en de inspraak
methodes. Steeds weer 'blijkt, dat het voor
de gemeenten niet eenvoudig is een eigen
beleid op het brede welzijnsterrein te ont
wikkelen. Het is zo normaal geworden zich
aan te passen bij de rijkssubsidies, dat de
principiële vraag of bepaalde voorzieningen
(materieel en immaterieel) nodig zijn of
niet, zelden onderwerp van discussie waren
in de raad. Zeker niet, nadat eenmaal „ja"
gezegd was: „eenmaal subsidie" is „altijd
subsidie" blijkt in feite de praktijk. In de
toekomst zult u echter hebben te bepalen
wat voor de bevolking van belang geacht
wordt en dat zal ongetwijfeld in sommige
gevallen tot moeilijke keuzen leiden, omdat
niet alles gehonoreerd zal kunnen worden.
Eerst nadat de raad het beleid op dit vlak
zal hebben vastgesteld, zal middels
zogenaamde rijksbijdragen het Rijk vol
gen en niet andersom zoals nu meestal
het geval is.
Teneinde ambtelijk een en ander naar
behoren te kunnen voorbereiden is, in sa
menwerking met Wissenkerke (hetgeen wij
een zinvolle samenwerkingsvorm beschou
wen) één personeelslid vrijgemaakt voor
deze onderwerpen.
b. Dorpshuizen c.q. verenigingsgebouwen.
Het in oktober 1978 geopende dorpshuis
te Kortgene blijkt op grond van de erva
ringen van bijna één jaar gebruik, zeer in
een behoefte te voorzien. Er wordt veel
gebruik van gemaakt en zeker ook voor
de Mavo is het een welkome voorziening.
Door de langdurige onzekerheid over de
definitieye havenplannen in Colijnsplaat
was het nog niet mogelijk plannen voor de
noodzakelijke verbetering en een geringe
uitbreiding van het dorpshuis „De Brug"
te Colijnsplaat af te ronden. Eén van de
vragen daarbij is de eventuele combinatie
van deze renovatie met de bouw van een
clubhuis voor de watersporters.