mu Aanbieding van uw Er zijn minstens 25 kruisvormen of drinkij SHOP PERFECTA CHEMIE B.V. GOES fabrikant van BISON LIJMEN voor de vakman en de doe-het-zelver (o.a. BISON- KIT) vraagt: Voor de produktie- en afvulafdeling: medewerkers (mnl.) voor algemene werkzaamheden in de fabriek. Geboden wordt afwisselend werk, zowel zelf standig als in team-verband, een prettige werksfeer en goede sociale voorzieningen. Onze goed geoutilleerde fabriek ligt op 5 min. lopen van station en bushalte. De werktijden zijn van 7.30 tot 16.45 uur. Bent u geïnteresseerd, neemt u dan kontakt op met de heer J. Smit van PERFECTA CHEMIE B.V. Van Doornestraat 10, 4462 EX Goes, Telef. 01100-28210 of na 19.00 uur 01100-28972. V V Zolang de voorraad strekt kunnen wij u de volgende ABU-aanbiedingen doen: MOLENS Cardinal 77 van 160,— NU 120,— Cardinal 77x van 177,50 NU ƒ125,— REELS Ambassadeur 5000C van 245,NU ƒ145, Ambassadeur 6000 van 210,NU 110, HENGELS Atlantic 463 van 240,NU 150, Parazoom 332 spin van 48,NU 32,50 Iets bijzonders voor de fijne spinvisser; de ideale combinatie van Ambassadeur 1500C met Caster 131, samen voor de prijs van slechts 200, En dat alles onder de volledige ABU-garantie. Hier is dus uw kans om voor sterk gereduceerde prijs met de ABU-kwaliteit kennis te maken of uw ABU-materiaal uit te breiden. Voorstraat 7 Wissenkerke Telefoon 01107 - 308 AAN WELK VAN DEZE STIERF CHRISTUS? Sedert Christus te Jeruzalem aan een kruishout stierf, is dit martelwerktuig het symbool van het christendom. Geen enkel zinnebeeld heeft zo'n interna tionale bekendheid als het kruis. Met het kruis bedoelen we het zogenaamde latijnse kruis. Zo zien we het in kerken en op torens, op begraafplaatsen en vooral in landen als Spanje en Italië langs de wegen. Het latijnse kruis heeft een lange vertikale balk met op driekwart van de hoogte een korte horizontale dwarsbalk. Daarnaast is ook vrij algemeen het Griekse kruis, overeenkomend met het plusteken. Een derde vorm is het andreaskruis, naar de apostel Andreas, die aan een kruis van die vorm is gestorven: dit kruis komt overeen met het teken, dat wij bij ver menigvuldigen gebruiken. Behalve deze kruisvormen zijn er nog minstens 25 andere variaties. De vraag is hoe de vorm was van het kruis waaraan Christus is gestorven. Het staat namelijk geenszins vast of dat een latijns kruis is geweest, zoals veelal wordt aangenomen. Beeldende kunst geeft veelal onjuiste voorstelling. Het waren de Romeinen, die Christus aan het kruis nagelden. De joden kenden de doodstraf in deze vorm niet. Op hun beurt hadden de Romeinen de kruisdood ontleend aan de om hun wreedheid bekend staande Carthagers. De kruisdood was een verschrik kelijke straf. De gehangenen moesten soms dagenlang in de felle zon, zonder eten of drinken lijden, eer de dood hen verloste. Deze verschrikkelijke dood werd alleen toegepast bij slaven, die in opstand waren gekomen en voor misdadigers. Romeinse staatsburgers mochten niet gekruisigd wor den. Overal op de straatwegen buiten de grote steden van het Romeinse rijk trof men vroeger kruisen aan, al of niet „ge tooid" met veroordeelden. Het is bekend dat Titus in het jaar 70 bij de verwoesting van Jeruzalem duizenden joden heeft laten kruisigen: hij moest ermee stoppen, omdat op heel de Olijfberg geen boom meer was overgebleven om kruishout van te maken. Op deze manier heeft ook Christus zijn veroordeling ondergaan. Om hun verach ting voor hem uit te drukken eisten de joden zijn kruisdood, een rechtspleging die ze zelf niet konden toepassen. En zo zou Christus door de straten van Jeruzalem zijn geleid met het kruis op de schouder. Martelwerktuig. Helemaal juist is die laatste mededeling niet, want in tegenstelling tot afbeeldingen van dit tafereel, zoals men ze kan zien op kruiswegstaties in r.k.-kerken, droegen de veroordeelden slechts de korte balk van het kruis. De andere balk had te halver hoogte een soort uitsteeksel,waarop de ge hangene min of meer kon rusten, daar anders zijn handen, die aan de dwarsbalk waren gespijkerd, zouden uitscheuren. In al zijn simpelheid was het kruis niet temin een geraffineerd martelwerktuig, be rekend op een langzame dood. Wanneer de gehangene naar de zin van de beulen te lang bleef leven, sloeg men met mokers zijn beenderen kapot. Dit gebeurde onder andere bij de moordenaars, die ter weers zijden van Jezus werden gekruisigd. Er bestaat echter geen zekerheid over de vorm, die het kruis van Christus had. Bij de Romeinen waren het latijnse, het Griekse en het Andreas kruis in zwang. Men kende echter nog een vierde vorm, het Antonius- kruis, dat er precies eender uitziet als de hoofdletter T. Verschillende historici menen dat Christus aan een dergelijk kruis zou zijn gestorven. Dat lijkt niet zo onwaar schijnlijk'omdat de vervaardiging van een dergelijk kruis de minste lijd kostte: men kon de dwarsbalk dan bovenop de staande balk timmeren. Fout. Er is echter één argument, dat tegen het T-kruis pleit, namelijk het feit dat Pilatus boven het kruis een opschrift liet plaatsen: „Jezus de Nazerner, de Koning van de Jo den". Dit opschrift stond er in drie talen, er was dus wel enige ruimte voor nodig en het normale latijnse kruis biedt die ruimte meer dan andere kruisen. Het kruis, zoals wij dat kennen uit de beeldende kunst, roept in ieder geval een voorstelling op, die niet correspondeert met de werkelijkheid uit Jezus' dagen. Zo wordt het kruis in talloze afbeeldingen te veel voorgesteld als een gaaf stuk hout. Dat was het stellig niet; men hakte het ruwweg af. Albrecht Dürer, de grote middeleeuwse kunstenaar, was er vermoedelijk niet ver naast, als hij de kruisen op Golgotha op één van zijn houtsneden voorstelt als in der haast afgekapte bomen met nog levende uitlopers er aan. De beeldende kunst maakt doorgaans de fout om het kruis af te beelden als vrij hoog verheven. De kruiselingen hingen juist laag boven de grond; de voeten waren slechts een paar decimeter verheven. Al met al staat het dus niet precies vast, aan welk kruis Christus is gestorven. Het latijnse kruis moge het geijkte teken van de christenheid zijn geworden, die vorm is niet meer dan een aanduiding dat Chris tus de kruisdood heeft ondergaan. En deze dood staat jaar op jaar bij het christendom in het centrum van de herdenking van Christus' lijden en opstanding. (Nadruk verboden). WAAR KOMT DIE UITDRUKKING VANDAAN „In de wittebroodsweken zijn." De eerste periode na de voltrekking van het huwelijk noemt men de wittebroods weken, de Engelsen noemen het „honey moon", de Fransen „la lune de miel" en de Duitsers „Flitterwochen". Met de benaming wordt aangeduid, dat het de tijd is van feestelijkheid en er alleen wittebrood wordt opgediend. Tegenwoordig is wittebrood eigenlijk niets bijzonders meer, maar in de tijd waaruit de betiteling stamt, zo rond de zeventiende eeuw, was wittebrood iets heerlijks, iets aparts, van daar de benaming, een heerlijke, aparte tijd. „In een moeilijk parket zitten." Hieronder verstaat men in grote moei lijkheden zitten, zich in een gevaarlijke toestand bevinden. Onder „parket" wordt in dit verband verstaan het verkleinwoord van „park". In vroeger tijden was een dergelijk park omgeven door een heining. Een klein parkje „parket" was daar even eens door omgeven. Wie zich nu in een moeilijk parket bevond was dus opgesloten op een kleine ruimte binnen een omheining en daar kon men niet uit. In wezen heeft deze uitdrukking dus veel gemeen, met „in het nauw zitten". „Zijn oren zullen tuiten". Deze uitdrukking stamt uit de 16e eeuw en spruit voort uit bijgeloof. Men meende namelijk, dat wanneer er in afwezigheid van iemand over deze persoon werd ge sproken, op geheimzinnige wijze diens oren gingen tuiten, zodat hij kon weten dat er over hem gesproken werd. Onder dit „tui ten" verstond men een zacht fluitend geluid in de oren. Wij kennen allen dit verschijn sel wel, dat veroorzaakt wordt door de bloedstroom en dus niets te maken heeft met het feit of er al of niet over ons wordt gesproken. Het bijgeloof op dit punt ging zover, dat men zelfs meende, dat wanneer het rechteroor tuitte, er goed over de persoon werd gesproken en wan neer het linkeroor tuitte, men boze dingen vertelde. „Met de noorderzon vertrekken". Dat wil zeggen ongezien verdwijnen, bijvoorbeeld in het duister van de nacht. In die landen waar gedurende een tijd van het jaar de zon niet ondergaat, in de poolstreken dus, schijnt de zon wanneer het bij ons nacht is uit het noorden. Van daar dat men in de 17de eeuw onder de noorderzon middernacht verstond en men sprak over de zuiderzon, wanneer de mid dag werd bedoeld. „Buiten westen zijn." Dat wil zeggen buiten bewustzijn zijn, nergens meer van weten. Dit laatste woordje is voor de uitdrukking van groot belang, want de oorspronkelijke uitdrukking is ei genlijk: „Buiten weten zijn". Verbasterd door onkunde is het in de loop der tijd van 'weten' 'westen' geworden en men heeft het zo gelaten, waardoor de eigenlijke be tekenis verloren ging.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1979 | | pagina 2