Raadsvergadering Kortgene
Tweede Mad van het Neard-Bavalands Nieuws- en Advertentiefaied d.d. 23 november 1978 no. 3839
(VERVOLG)
Welzijnsbeleid.
De raad heeft besloten samen te werken
in de kring van de Bevelandse gemeenten
en Tholen, voor wat betreft decentralisatie
van het welzijnsbeleid. Inmiddels is dus
de houding van de gemeente Goes wat
gewijzigd. Men ging alsnog akkoord met
het uitspreken van een intentieverklaring.
Wij vragen ons af of dit voldoende zal zijn.
Wij hopen op de medewerking van de eigen
bevolking bij het samenstellen van een wel-
zijnsplan.
Onderwijs.
Besprekingen met alle betreffende scholen
in Colijnsplaat is bijzonder zinvol. Het
CDA stelt voor een bestuursforum samen
te stellen. We hebben onze bedenkingen
tegen het afstoten van de bestaande ge
bouwen. Wat denkt het college met die
gebouvven te kunnen doen? Dit is toch wel
een geweldige kapitaalsvernieling? Zijn er
geen haalbare alternatieven als nieuwbouw?
Verder willen wij graag weten, hoe ligt
het geboortecijfer van de laatste vier jaar?
Politie.
Wij zijn van mening alles in het werk
te moeten stellen om aan deze ongewenste
situatie een einde te maken. Kan de reserve-
politie niet worden opgeroepen in de week
einden tijdens de vakantieperiode?
Vismijn.
De resultaten overtreffen de verwachtin
gen. Wat wordt er met overschotten ten
opzichte van de tekorten gedaan, worden
deze gereserveerd voor volgende jaren?
Doordat de vismijn van belang is voor
onder andere de werkgelegenheid, inwoner
aantal en toeristenbezoek, mag dat wat
kosten, maar het moet wel binnen normale
proporties blijven.
Inspraak en voorlichting.
Het CDA stelt het op prijs via het secre
tariaat de raadsstukken gratis ter beschik
king te krijgen al was de vergoeding die
er voor betaald moest worden geen bezwaar
geweest.
Gemeentehuis.
Luchtverversing op de raadszaal vinden
wij geen overbodige luxe; mits het niet
te luxe uitvoering wordt.
Nieuwe investeringen.
De riolering in Kats is door het CDA
voldoende benadrukt. De restauratie van
de Ned. Hervormde Kerken van zowel Kort
gene als Colijnsplaat kan niet veel langer
meer op zich laten wachten. Urgentie voor
de toren van Kortgene. Dit is een gevaarlijk
monument, dat als restauratie nog langer
uitblijft, er nu reeds hoge kosten gemaakt
moeten worden, om het oudste bouwwerk
van Noord-Beveland van de ondergang te
redden. Wij zullen ons inzetten om vast
omlijnde plannen op tafel te krijgen.
Belastingen.
De meningen van onze fractie hierover
lopen niet geheel parallel. Ten aanzien van
de onroerend-goedbelasting is de CDA-
fraktie in meerderheid van mening dat deze
niet verhoogd dient te worden. Gezien in
het licht van de ontwikkelingen ten aanzien
van de bezuinigingsmaatregelen kunnen wij
ons er niet aan onttrekken dat genoemde
maatregelen ook dienen door te werken
op ons gemeentelijk niveau. Verhoging van
onroerend-goedbelasting is grotendeels ge
richt op het doen van extra investeringen,
die dan uitmonden in een op zich nemen
van een aantal hogere lasten voor een
reeks van jaren. Wij mochten uit de bege
leidingsbrief vernemen, dat bij een post
onvoorzien van 79.000,reeds diverse in
vesteringen kunnen worden gedaan waar we
ook gelukkig mee zijn. Wij zien de toene
ming van de onroerend-goedbelasting met
16.000,— voortvloeiende uit nieuwe bouw
werken als een tegemoetkoming in de terug
gelopen bijdrage van het onderwijs.
Toch zijn we bereid de post onvoorzien
van 79.000,— uit te doen groeien tot een
bedrag van ruim 87.000,— door de andere
door u genoemde belastingverhogingen te
honoreren. Belastingen, die voor het meren
deel worden geheven voor de trendmatige
kostenstijging.
Slot.
Nogmaals dank aan allen, die voor een
goed overzicht hebben zorg gedragen. Mijn
heer de voorzitter, dames en heren, de
fraktie van het CDA hoopt samen met uw
college en de andere frakties aan een
goede opbouw van de gemeente Kortgene
te mogen meewerken. Zodat wij allen trots
kunnen zijn om te mogen leven in een ge
meente waar het leven nog steeds goed is.
Mevrouw Van Oeveren namens de WD
las de volgende algemene beschouwing op.
Ze verweet vooral de PvdA te veel te praten
over de andere partijen.
Mijnheer de voorzitter, mede raadsleden.
Als gevolg van de gemeenteraadsverkie
zingen eind mei, heeft Kortgene een ver
nieuwd college en een vernieuwde raad
zonder politieke verschuivingen. Wij als
fractie van de Volkspartij voor Vrijheid en
Democratie, willen graag meewerken om
voor de inwoners een zo goed mogelijk
leefklimaat te scheppen. In samenwerking
met u willen wij die richting helpen bepalen.
De begroting, met een redelijke post on
voorzien, geeft ons geen reden tot bij
zondere opmerkingen. Dat de gemeente het
recht heeft verschillende belastingen in prin
cipe onbeperkt te verhogen vraagt vanzelf
sprekend om een gefundeerde reden en een
afweging ten aanzien van de andere be
lastingen om tot een bepaalde verhoging
te komen. U spreekt over prijs- en loon
stijging die meespreken. Wij kunnen u
daarin volgen en kunnen instemmen met
een bescheiden 3,5% verhoging van de
belastingen. Wij vragen ons af wat de reden
is om de tarieven van de camping niet
met ca. 3,5% te verhogen. In de begroting
zien we dat loon- en prijsstijgingen daar
ook wel meespreken. Wij vinden dat een
tegenstelling ten opzichte van de belas
tingen voor de eigen inwoners.
Wat de hondenbelasting betreft, zit onze
gemeente niet aan de hoge kant. Dat de
honden-uitwerpselen dikwijls last voor an
deren veroorzaken zou ons inziens kunnen
worden opgelost door in navolging van de
camping, ook in het dorp hondentoiletten
te maken.
De loonverdeelstaat op de laatste bladzij
van de begroting geeft in onze ogen een
redelijke raming en wij vinden dit een
verbetering in de begroting. Daardoor zijn
verschillende posten wat duidelijker. Alleen
de laatste post van de loonverdeelstaat,
een bedrag van ruim 49.000,lijkt ons
te groot om die onder een post diversen
te rangschikken. Wij zouden dat graag wat
nader omschreven zien. Wij begrijpen dat
dit niet zo eenvoudig is, maar het kan
misschien in de loop van dit begrotingsjaar
wat uitgewerkt worden.
Plezierig is deze keer ook dat u concrete
cijfers noemt over resultaat hulpsecreta
rieën, over te bouwen en gereedgekomen
woningen, over bezoekersaantal op de cam
ping en het schooloverzicht over school
jaar '77-78.
Niet altijd is de informatie die ons ver
strekt wordt volledig en voldoende. Dikwijls
krijgen wij alleen informatie wanneer, zoals
de laatste tijd nogal eens voorkwam, be
roepschriften voor aanvraag bouwvergun
ning of iets dergelijks, bij de raad komen.
Met u zijn wij van mening dat een onge
wenste toename van zogenaamde bedrijfs
woningen in het buitengebied aan regels
gebonden moet zijn: echter, gewenste aan
vragen, gebaseerd op goede bedrijfsvoering,
het aandurven van een eigen onderneming,
het creëren van werkgelegenheid: dat vindt
onze fractie belangrijk genoeg om daar
alle medewerking aan te verlenen. Enkele
keren hebben wij helaas moeten constateren
dat door de houding van het college, grote
vertraging, die kosten verhogend werkte
voor de aanvrager, het gevolg was.
Wij menen dan ook, dat in het toekom
stige streekplan Midden-Zeeland de ruim
telijke ordening afgestemd moet zijn op de
plaatselijke behoeften. Wij hechten waarde
aan de vrijheid van woonplaatskeuze en
vinden het belangrijk dat het ruimtelijk
beleid door de bevolking in al haar gele
dingen als wenselijk wordt ervaren. Een
juiste zaak vonden wij de hoorzittingen ten
aanzien van de structuurschetsen en dijk
versterking in Kats en Colijnsplaat. Wij
overwegen de beslissing die wij straks ten
aanzien van de dijkverhoging Colijnsplaat
en wat daarmee samenhangt moeten nemen.
Naast andere aspecten zal zeer zeker de
financiële toezegging en zekerheid belangrijk
zijn. Mede daarvan zullen wij onze be
slissing laten afhangen.
U noemt dit jaar ook percentage's wat
betreft de bevolking ouder dan 65 jaar,
die in een bejaardentehuis verblijven. In
onze gemeente ruim 20%, waarbij de lan
delijke streefnorm 7% is. De verhouding
van bejaarden in een bejaardentehuis, gezien
op de gehele bevolking, is in Tholen nog
geen 1%, in Zuid-Beveland ligt dat op
ruim 1%, op Noord-Beveland op ruim 3%,
waarbij we dan opmerken dat in de ge
meente Wissenkerke slechts 43 bedden zijn
en in de gemeente Kortgene 143. Wij ko
men dan ook tot de conclusie dat de ver
houding wat betreft de plaatsen in een
bejaardentehuis nogal scheef is gegroeid.
Juist omdat de laatste jaren het beleid,
wat het welzijn van de ouder wordende
mens aangaat, er op gericht is zo lang
mogelijk zelfstandig te blijven, heeft het
in onze gemeente vormen aangenomen
waar we ons wel op moeten bezinnen en
wat zeker in het streekplan Midden-Zeeland
vermeld dient te worden.
Door de stijging van loon- en prijskosten
is de raming van sociale kosten met ruim
80.000,— gestegen. In vergelijking met
de buurgemeente missen wij cijfers en ge
gevens over de sociale zorg. Zo putten wij
uit die begeleidingsbrief wat cijfers over
de werkeloosheid. Wij zouden van het col
lege toch wat meer aandacht willen vragen
voor dit hoofdstuk Sociale Zaken. Alleen
met uw verzuchting van onbillijkheid wordt
niet veel opgelost.
Het schooloverzicht 74-75 werd nu ge
volgd door een schooloverzicht 77-78. Nogal
schoksgewijs, mijnheer de voorzitter, en wij
spreken de verwachting uit dat een jaarlijks
overzichtje ons regelmatig wordt toege
stuurd. Geschokt zijn wij wel, mijnheer de
voorzitter, en wel door de teruggang van
het aantal leerlingen op de openbare MAVO
in twee jaar tijds met ruim 10%.- Uit de
resultaten blijkt dat het een prima school
is, de huisvesting is helemaal in orde met
goed ingerichte lokalen voor alle vakken.
Wij hebben ons als gemeente ingezet om
dit allemaal te verwezenlijken. Wij achten
een goede voorlichting zeer wenselijk
misschien een taak voor de schoolraad die
straks wordt geïnstalleerd maar zeer
zeker voor de raad en het college. Wij
mogen dit niet verder laten afglijden en
moeten het Openbaar Middelbaar Algemeen
Vormend Onderwijs stimuleren en in onze
eigen gemeente behouden.
Opvallend vonden wij dat op de kleuter
scholen bijna geen kindeten met slechte
lichaamshouding zijn, maar dat hun aantal
toeneemt wanneer ze op de basisscholen
zijn. Vandaar dat onze fractie wil ijveren
voor het instandhouden en verbeteren van
de sportaccommodaties. Wij zien dit als
normale lasten voor de gemeente, teneinde
de inwoners, vooral de jeugd, de mogelijk
heid te geven tot zinvolle vrijetijdsbesteding
en lichaamsoefening. „Bijna optimaal"
noemt het college de sportvoorzieningen
in de gemeente. Ietwat optimistisch vinden
wij en dan hoeven we alleen maar te
verwijzen naar het zwembad te Kortgene.
Uw zorg voor brandweer en veiligheid
stellen wij op prijs. Wanneer materiaal ten
behoeve van het brandweerkorps moet wor
den verbeterd of aangeschaft, zal dat voor
ons niet op grote bezwaren stuiten. Het is
voor de leefbaarheid in onze dorpen van
het grootste belang dat de sterkte van
het politiekorps ten spoedigste op de or
ganieke bezetting van 10 wordt gebracht.
Wij dringen er ten sterkste bij uw college
op aan dit te willen helpen bevorderen.
(Het is met name de huidige regering die
het tekort van politiemensen onderkent en
dit probleem zeker ter hand wil nemen).
Wij hopen op een toezegging wat betreft
proefprojekt Welzijn. Veel beter kan vanuit
de gemeente worden bekeken wat de plaat
selijke behoeftes zijn. Wij hebben de ge
dachte, dat het langs en naast elkaar heen-
werken, zoals we nu wel eens ervaren met
onder andere koppelsubsidies, kan worden
beperkt en verminderd en dat we kunnen
insluizen in bepaalde voorzieningen die in
de regio mogelijk zijn. Wij zien hierin zeker
voor onder andere de peuterspeelzalen, het
jeugdwerk, speeltuinwerk, open school, vor
ming ten plattelande, muziekschool, voor
ziening via bibliobussen, cultureel werk,
mogelijkheden. Een eigen bijdrage, zoals u
die al noemde ten aanzien van de biblio
bussen, zouden wij voor alle voorzieningen
zeker op zijn plaats vinden.
We zijn in onze gemeente niet zo rijk
gezegend met monumentale panden of ge
bouwen. Daarom zou het zeer zeker op
zijn plaats zijn wanneer het college de zo
zoetjesaan deplorabele staat van de toren
te Kortgene weer eens uitdrukkelijk onder
de aandacht van de betreffende autoriteiten
bracht.
Wij kunnen ons volledig vinden in de
opmerking van het college aangaande de
slechte bereikbaarheid van de eilanden in
het Veerse Meer. Wij wachten met belang
stelling een antwoord dienaangaande op
onze gestelde vragen af. Mocht echter de
toestand volgend jaar niet verbeteren, c.q.
géén goede afmeergelegenheid voor pas
santen, dan zullen wij niet aarzelen de
gemeentelijke bijdrage ter discussie te stellen
Tenslotte, wij verwachten in het komende
begrotingsjaar goed gefundeerde voorstellen
en u geeft ons hoop dat we ze op een
zodanig tijdstip ontvangen dat er voor ons
tijd is om tot een juiste besluitvorming
te komen. Wij hopen dat te doen in het
belang van de inwoners en in een goede
harmonie met uw college en de raad.
Als laatste spreker kwam de heer Blan-
kenstijn aan het woord, die namens de
S.G.P. het volgende zei:
Geachte voorzitter, dames en heren.
Het stemt ons tot vreugde, dat wij reeds
in zo'n vroeg stadium de begroting 1979
voor onze gemeente hebben ontvangen. Het
is weer een lijvig boekwerk geworden, waar
in ons uitvoerig gedocumenteerd de finan
ciële toestand of populair gezegd het huis
houdboekje van de gemeente wordt uiteen
gezet. We willen u en ook al uw mede
werkers hartelijk dank zeggen voor al dit
werk en de uitvoerige informaties die we
krijgen. Niet alleen aan u maar in de eerste
plaats gaat onze erkentenis uit naar de
Heere, die u en ons de lust, kracht en
wijsheid heeft willen schenken. Buiten Hem
kunnen we ons roeren noch bewegen. Juist
deze wetenschap geeft ons moed en kracht
om ook in de gemeentelijke zaken Zijn
Woord tot ons richtsnoer te stellen, niet
te vragen wat men ervan zal zeggen, maar
wat Gods geopenbaarde Wil is en hieraan
hebben we ons allen te houden en zal
de Heere eens rekenschap van ons afeisen
of alles gedaan is overeenkomstig Gods
Wet en inzettingen.
Voorzitter, dit moest me even van het
hart, want hierdoor kunt u een blik slaan
in de ziel van de S,G.P. en al zal het met
gebrek zijn, toch begeren we naar dit
richtsnoer te handelen en besluiten in het
a.s. begrotingsjaar te nemen.
Het is een bewogen jaar geweest. Geluk
kig zijn we allen gespaard gebleven, maar
toch is er een grote verandering gekomen
in de raad. We moesten afscheid nemen
van een 4-tal raadsleden en 4 andere per
sonen hebben hun plaats mogen innemen.
De verkiezingen brachten wel geen verande
ringen in de partijsterkten, toch menen wij
'weer een ruk naar links te hebben kunnen
constateren en door vertrek van de autoch
tone bevolking en het binnenkomen van
anderen kunnen die gemiddeld genomen
een andere ligging hebben dan de meer
behoudende bevolking van onze gemeente,
zien we in de toekomst nog wel verschui
vingen optreden. Toch hopen we dat het
christelijk karakter van ons Zeeland en
gemeente niet geheel teruggedrongen zal
worden en de zich christen noemenden een
waar christelijk leven mogen uitleven om
zo een hechte grondslag te mogen zijn
om het volk .te leiden en te besturen. We
hopen in dit begrotingsjaar ondanks ver
schil van opvattingen op een prettige sa
menwerking.
We willen ook niet verhelen, dat het
ons goed gedaan heeft, dat bij de nieuwe
zittingsperiode toch nog 6 raadsleden de
eed aflegden en zich dus willen buigen
voor de God van hemel en aarde. We spre
ken de vurige wens "uit, dat de overige
raadsleden en wij allen zoals we hier zijn
dit nog eens mogen doen.
Mijnheer de voorzitter, dit was wel even
een uitstapje, maar we vinden dit wel van
zoveel belang, persoonlijk en voor de ge
meente, dat we dit even kwijt moesten.
Verder voorzitter, willen we u dank zeggen
voor uw uitvoerige begeleidingsbrief. Overal
wat van zeggen kan niet, want dan zouden
we net zo'n groot stuk produceren. Dus
hier en daar maar een greep.
Algemeen.
Het stemt ons tot tevredenheid, dat er
weer een zogenaamde post „onvoorzien"
van 100.000,is. Er kunnen toch altijd
onvoorziene omstandigheden en tegenval
lers voordoen, waardoor dit overschotje
gauw opgesoupeerd is. Vooral gezien het
achterblijven van uitkeringen uit de rijks
financiën, is toch enige reserve dringend
noodzakelijk. We vragen ons wel af, hoe
denken we eventuele toekomstige tekorten,
vooral op het gebied van onderwijs en
sport, te kunnen opvangen. We kunnen
toch niet aldoor maar belastingverhogingen
toepassen. Het feit, dat geen rekening ge
houden is met de lasten van nieuwe in
vesteringen, verhoging van subsidies, enz.,
doet ons minder gunstig denken over de
post onvoorzien. Verder zullen we dus goed
moeten beseffen, wat we doen en waar we
de financiële middelen vandaan halen, als
bepaalde lasten-verhogende besluiten wor
den genomen.
Korte terugblik.
Hetgeen we voor onszelf al eens over
dacht hadden, memoreert u in uw terug
blik. Vele zaken zijn er gepasseerd en vele
besluiten zijn er door de raad genomen,
waaruit blijkt dat hij ook grote verant
woordelijkheid draagt en veel werk verzet
moet worden om weloverwogen zaken te
doen.
Ruimtelijke ordening.
We kunnen ons geheel vinden in uw aan
tekeningen. Ook achten we het dringend
nodig dat we als gemeente onze inbreng
hebben in de door de provincie vast te
stellen streekplannen. Als kleine gemeente
moeten we trachten onze invloed te be
houden, temeer daar we door da-zuigkracht
van de grotere gemeenten toch al zo moei
lijk zitten met ons inwonertal, bouwakti-
viteiten, enz. Dit laatste blijkt ook wel uit
uw opsomming van de te bouwen woningen.
Bouwstromen komen er niet meer aan te
pas. Ook de bouw van recreatiewoningen
duurt over het algemeen veel langer als
gepland wordt, dit wel tot schade van de
gemeente-inkomsten. Wat de realisatie van
bedrijfsterreinen betreft, dit heeft onze in
stemming. Ook pleiten we ervoor, dat er
steeds voldoende bouwgrond aanwezig is,
opdat we niet ineens komen te staan voor
het woord „volgebouwd".
Dijkversterking en jachthavenplan te Co
lijnsplaat.
Aan het door u gestelde is weinig toe
te voegen. Veiligheid is bij ons nummer
één en we zijn blij, dat de dijk spoedig
op gewenste veilige hoogte gebracht wordt.
We hebben 1953 aan de lijve ondervonden
en vinden het ontoelaatbaar, dat het zo
lang geduurd heeft, voordat dit werk aan
gepakt wordt. De oplossing die Waterstaat
gevonden heeft, om niet een aantal karak
teristieke huizen, enz. af te breken, maar
enigszins om het dorp Colijnsplaat aan te
leggen, zoals ons op de laatste tekening
getoond is, heeft onze instemming.
Hierdoor zal in de toekomst de gevreesde
hoogte wel snel vergeten worden. Het ge
heel vinden we een aantrekkelijk plan en
vooral na de laatste hoorzitting is een en
ander wel duidelijk voor ons geworden.
Bepaalde zaken zijn nu recht op de man
af genoemd en met deze vaste gegevens
kunnen we straks een beslissing nemen.
Deze zal van veel gewicht zijn voor Co
lijnsplaat, maar ook voor de 11 raadsleden 1
die uiteindelijk toch maar hebben te be
slissen over een slordige ca. 12 miljoen
investeringen. We hopen, dat als deze men
sen definitief moeten beslissen er spijker
harde afspraken gemaakt zijn, opdat voor
komen kan worden dat onze gemeente
als gemeenschap met de lasten van hobby's
van beter gesitueerden (dat zijn toch de
jachtbezitters) opgezadeld zit. Dit mag niet.
Dorpsvernieuwing.
We staan volledig achter deze plannen.
Wel vinden we het jammer dat het rijk
zich al weer zo moeilijk opstelt in verband
met het voorbereidingskrediet.
Volkshuisvesting.
Uit uw mededeling blijkt dat het besluit
om geen woningwetwoningen te verkopen
goed werkt, zodat mede daardoor meer
premiewoningen gebouwd kunnen worden.
Ook dat de gebruiksverordening tweede
woningen goed werkt, stemt tot tevreden
heid.
Recreatie.
Uw benadering van dit feit kunnen we
delen. Er is al eerder over gesproken,
zodat we het hierbij laten.
Wat de camping betreft valt ons op,
dat het aantal bezoekers vermindert. We
vragen ons af wat is hiervan de reden.
Zijn het de weersomstandigheden geweest
of zoekt men het meer in de grote cam
ping met al zijn vermakelijkheden. We dach
ten dat we in onze overspannen tijden meer
rust zochten en daarom stellen we voor
om toch maar een goede camping, zoals
hij nu bekend staat, te handhaven en er
geen pretpark van te maken. Ook zijn we
ervoor, dat hij aan de gemeente blijft.
Uit sociaal oogpunt bekeken is een rustige
camping aan te bevelen. Of het wijs is,
de tarieven niet te verhogen, laten we
voorlopig in het midden. Het winstsaldo
vinden we ten opzichte van bijvoorbeeld
1977 niet bepaald groot.
Openbare werken.
Dat er voor Kats een grote investering
.gedaan moet worden om een goede riool-
afvoer te krijgen, is voor ons buiten kijf.
Dit is van het hoogste belang, waarbij
iedereen gebaat is. We hopen met u, dat
voor de renovatie van de rioleringen te
Colijnsplaat en Kortgene te zijner tijd sub
sidies verkregen worden, anders worden dit
voor de gemeente enorme lasten. Verder
kunnen we ons verenigen met de uit te
voeren werken, onder andere de her-be
stratingen van diverse wegen.
Sociale zaken.
Uw zorg over de verdergaande kosten in
deze sektor kunnen wij delen, temeer daar
onze gemeente rijkelijk bedeeld is met be
jaarden en bovendien in onze kleine" ge
meenschap veel bejaardenbedden zijn. Een
ander systeem van financiering zowel voor
de bejaarden als de gemeente komt ons
zeer wenselijk voor.
Sport, cultuur, jeugd- en welzijnsbeleid.
We menen dat we toch wel gekomen
zijn aan het einde van onze financiële
krachten om er drie goede sportcomplexen
op na te houden. Liever hadden we één
centraal punt gezien. Gelukkig zijn er ook
verenigingen die aan flinke zelfwerkzaam
heid doen. Op dit punt hebben we toch
even verwonderd gestaan, welke accommo
datie er onder andere te Colijnsplaat ver
rezen is. Voorts vragen we ons af, waar
is het einde van al de jaarlijkse subsidies
aan allerlei hobby's van diverse activiteiten.
Waar is de grens van het persoonlijke en
het gemeenschappelijke.
Dat de dorpshuizen „De Brug" en het
„Nieuw-Zeelandhuis" zogenaamd bij moe
ten blijven, vinden we een gewenste zaak
en aan verbeteringen willen we medewerken.
Dat de kern Kortgene eindelijk beschikt
over een dorpshuis, waarvan zij zolang ver
stoken is geweest, vinden we verblijdend.
Dat dit nieuw en modern is spreekt van
zelf. In dit verband willen wij u wel
vragen het gebouw 's zondags niet open
te stellen voor allerlei aktiviteiten. Hooguit
indien nodig voor de Eredienst des Heeren.
Ook zouden we graag zien, dat het 's za
terdagsavonds om 12 uur dicht is. Naar we
vernomen hebben is dit bij de opening niet
het geval geweest. Gods dag moest onteerd
worden. Mijnheer de voorzitter, het is beter
Gods wet te onderhouden dan mensen te
behagen. In dit verband zouden we er
ernstig bij u op aan willen dringen om
geen vergunningen te verlenen voor open
stelling na 12.00 uur van zaterdag op
zondag. Niet alleen in het dorpshuis, maar
ook voor alle andere gelegenheden. Uit
principieel oogpunt is dit tegen Gods Woord
in en in de 2de plaats veroorzaakt dit
zedenverwildering en milieubederf en on
rust voor de bevolking. Zie de uitlatingen
gedaan in de vorige raadsvergadering door
diverse frakties.
Het welzijnsbeleid in zijn geheel hopen
we goed te volgen. We vinden het jammer
dat praktisch alleen gedacht wordt aan hu
manitaire stoffelijke welzijnszaken en dan
nog wel in een zekere bepaalde richting
die wel als zeer progressief moeten be
stempelen. In de lande zijn deze zaken
veelal in handen van mensen die er nogal
marxistische ideeën op na houden. Het
droevige van dit alles is, dat zoals de ge
schiedenis zoveel geleerd heeft, dit eindigt
in de revolutie. Gaarne zouden we de aan
dacht vestigen op het „ware welzijn", na
melijk het onderhouden van Gods Geboden,
want daarin alleen ligt ware vrede, geluk,
verzadiging, rijkdom en eer. Tegenover de
welzijns-jubelkreten van de wereld, mag
Gods Volk zingen „Uw liefdedienst heeft
mij nog nooit verdroten en geeft verzadiging
van vreugde eeuwiglijk en altoos."
Wat de bibliobus betreft, vinden we het
een normale zaak dat er contributie wordt
geheven. Voor wat, hoort wat. Het is
onzakelijk om dit niet te doen en werkt
als oneerlijke concurrentie tegenover parti-
kuliere bibliotheken.
Onderwijs.
Uit de door u verstrekte gegevens en
het uitvoerig onderwijsverslag, waarvoor
onze hartelijke dank, blijkt dat het met
het onderwijs goed gaat. Het verzorgingspeil
en de accommodaties zijn wel optimaal
te noemen. Wel zijn we met zorg vervuld
over het leerlingenaantal van de bijzondere
school te Colijnsplaat, de kleuterscholen
en de Mavo. De gevolgen van bepaalde
filosofieën, samenlevingsvormen, gemak
zucht, het steeds minder uitleven van de
altijd gegolden christelijke maatschappelijke
samenlevingsnormen gaan zich wreken. Vele
destijds opgestelde verwachtingen en plan
nen worden de bodem ingeslagen en zelfs
grote werkloosheid ook in de onderwijs-
sektor dreigt. De kosten van het hele on
derwijs zullen steeds minder werkzame
mensen moeten dragen. Ook dit feit zal de
deur van onze gemeente niet voorbijgaan
en zullen de financiële lasten hoog worden.
Toch voorzitter, hebben we het graag
over voor onze kinderen en zijn dan ook
voor handhaving van scholen die in het
nauw komen, onder andere te Kats.
Brandweer, politie, enz.
We delen volkomen uw mening en pleiten
voor optimale voorzieningen voor de brand
weer. Wat het politiekorps betreft, voor
zitter, vinden we, dat u maar zoveel mo
gelijk aan de bel moet trekken ter ver
vulling van vacatures. Noord-Beveland is
een verkeersplein geworden en de recreatie,
enz. geeft ook de nodige zorg om orde,
rust en veiligheid te kunnen handhaven.
Vismijn.
Dat de omzet van de vismijn zich gunstig
ontwikkelt is prettig, daardoor kan het
grote jaarlijkse verlies worden verminderd.
Overigens voorzitter werkt de visquotering
voor onze gemeente en ons land zeer na
delig. Zou door deze bepaling de afslag
buiten de mijnen om niet bevorderd wor
den? Om het hoofd boven water te houden
zal men hiertoe de toevlucht moeten nemen.
Is het u bekend, dat bepaalde landen
maar raak vissen en met die vis ons
economisch beconcurreren? Het slechte ef-
fekt is dan dubbel op. Wat is hieraan te
doen?
Voorlichting.
Het gemeenteblad vinden we ronduit
prima en goede voorlichting is gewenst.
Ook het gratis ter beschikking stellen van
raadstukken aan organisaties van algemeen
belang vinden we wel raadzaam.
Secretariepersoneel en gemeentehuis.
Wij zijn blij dat we goed personeel heb
ben, dat er een goede taakverdeling is
en dat de verhoudingen goed zijn. We zijn
voor goede voorzieningen, dit bevordert de
stabiliteit en werklust van onze mensen.
We adviseren u de aan te brengen ver
beteringen aan het gemeentehuis zo snel
mogelijk uit te voeren, uitstel kost geld.
Nieuwe investeringen.
In principe staan we achter de door u
genoemde nieuwe investeringen. Inzonder
heid vragen we uw aandacht voor de res
tauratie van de Ned. Herv. Kerken en de
toren te Kortgene. De laatste verkeert in
zo'n desolate toestand, dat we die gevaar-
liik kunnen noemen. In de commissie Open
bare werken is dit punt uitvoerig besproken.
Er wordt nu al zo veel jaren gepraat over
kerk en toren, maar het zou ons lief ge
weest zijn, als er indertijd gerestaureerd
was, dat zou veel kosten bespaard hebben.
Mocht het niet van de grond komen, dan
pleiten we ervoor om de zaak zelf aan te
pakken. Als we zien welke enorme bedragen
we de laatste jaren voor onder andere sport
hebben geïnvesteerd, dan mag voor de „ere
dienst des Hoeren" zeker wel eens wat ge
daan worden. Dit is de allerbeste belegging
die we doen kunnen. Het huis des Heeren
moet tip top in orde zijn, daarover gebiedt
Hij Zijn zegen.
Ook zouden we de molen in zijn oude
glorie hersteld willen zien. Probeer dit
monument te kopen, de huidige eigenaar
schijnt er niet veel aan te doen.
Belastingen.
Alhoewel niemand voor belastingverho
ging is, toch hebben wij geen overwegende
bezwaren tegen de voorgestelde 3,5% ver
hoging. Gelukkig is het niet zo veel en
velen zullen het niet eens merken. Willen
we ons huishoudboekje rond krijgen, dan
zal dit moeten gebeuren. Liever regelmatige
verhoging als ineens een grote hap. We zien
in de toekomst grotere lasten ontstaan voor
de gemeente uit diverse sektoren.
De post onvoorzien geeft weinig soulaas