Raadsvergadering Kortgene Op donderdagmiddag 9 november j.l. vond de begrotingsvergadering plaats van deze gemeente. Wel werden eerst nog enkele andere agendapunten behandeld. Voorzitter J. L. D. van der Linde heette een ieder welkom. Bij de notulen vroeg dhr. Van Damme wat de konsekwentie was van het wel meedoen van de gemeente Goes aan het welzijnsprojekt. De voorzitter zei dit een gelukkig zaak te vinden, waardoor de financiële gevolgen iets gunstiger zullen uitvallen. De ingekomen stukken werden met een enkele opmerking voor kennisgeving aan genomen en de voorzitter zei geen mede delingen te hebben. Zonder discussie werden de volgende twee agendapunten aangenomen. 1. De voetbal vereniging „Colijnsplaatse Boys" kreeg recht van opstal voor hun clubgebouw. 2. Er vond een 1ste wijziging plaats in het bestem mingsplan „Bedrijfsterrein Oost-Zeedijk". Hierna kwam aan de orde de vaststelling van de begroting voor 1979. De voorzitter gaf daarbij aan alle partijen de gelegenheid voor het houden van de algemene beschou wingen over dit punt. Als eerste voerde de heer J. Dobbelaar namens de P.v.d.A. het woord. En deze zei letterlijk: Algemeen. De nieuw gekozen raad zet zich voor het eerst aan de behandeling van de gemeente begroting. Vooral voor degenen, die nieuw zijn in het gemeentebestuur, is het een heel karwei. Het ligt voor de hand dat we een korte terugblik werpen op de wijze waarop deze raad tot stand is gekomen. De verkiezingen brachten geen politieke verschuivingen. Wel voelt de PvdA zich door het aantal op onze lijst uitgebrachte stemmen, extra gesteund, al hadden we natuurlijk liever gezien dat wij de rest zetel, waar we zo nauw aan toe waren, hadden gekregen. Tegen deze achtergrond past voortzetting van de samenwerking met het CDA in het college van burgemeester en wethouders. Een zo groot mogelijk deel van de bevolking kan zich daardoor in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd weten. Het is plezierig dat de SGP zich met deze gang van zaken kon verenigen, evenals 50°/o van de VVD-fraktie. We hebben er alle ver trouwen in dat het huidige college, daarin gesteund en begeleid door de raad, in staat zal zijn een goed beleid te voeren. Natuurlijk zullen er van tijd tot tijd verschilpunten zijn. Dat is logisch in een gemeentebestuur, dat bestaat uit verschillende politieke par tijen. In tegenstelling tot de WD hebben wij geen behoefte aan een eenheidsworst. Wij vinden dat iedere politieke partij in de raad duidelijk voor zijn standpunten moet uitkomen. Dat is geen kwestie van onverdraagzaamheid, maar van politieke duidelijkheid. In de vorige zittingsperiode werden we geconfronteerd met het ontstaan van het CDA. In de huidige periode zal wel blijken of er sprake kan zijn van een eensgezind voortbestaan. Alvorens hoofdstuksgewijze nader in te gaan op de gemeentelijke zaken, willen we college en ambtelijk apparaat dank zeggen voor de wijze waarop begroting en nota van aanbieding aan ons zijn gepresenteerd. De stukken waren dit keer tijdig in ons bezit, zodat er een afgewogen oordeel over gegeven kan worden. Ruimtelijke ontwikkeling, a. algemeen. De instelling van een intergemeentelijke overleggroep voor de herziening van het streekplan Midden-Zeeland vinden wij een goede zaak. Het is wel van belang, dat het provinciaal bestuur deze groep ook daad werkelijk en steeds tijdig bij het overleg over het nieuwe streekplan betrekt. Anders heeft zo'n groep weinig zin. Terecht merkt het college op, dat een duidelijke mening van het gemeentebestuur van Kortgene ge wenst is, om een zinvolle inbreng te kunnen leveren bij de totstandkoming van het her ziene streekplan. Wij achten het dan ook noodzakelijk dat de raad zich uitspreekt over de toekomst- lijnen voor de gemeente Kortgene (en niet alleen voor Kats en Colijnsplaat). Dit kan gebeuren aan de hand van een globale schets. De gemeentelijke vertegenwoordiger in de stuurgroep kan zich dan gesteund weten door de visie van de raad. Regel matige informatie aan de raad over de stand van zaken met betrekking tot het nieuwe streekplan wordt door onze fractie op hoge prijs gesteld. Dit kan bijvoorbeeld via de commissie ruimtelijke ordening. Onze fractie vindt dat er in de raad zo vroegtijdig mogelijk een discussie moet plaatsvinden over de uitgangspunten van het bestemmingsplan buitengebied. Voor een studie over de herziening van dit plan buitengebied, is het van belang te weten hoe de raad over bepaalde zaken denkt. Dit voorkomt achteraf het nodige geharre war. Tussentijdse en tijdige informatie aan de raad behoort ook te worden gegeven over het verloop van de besprekingen in de stuurgroep die een inrichtingsschets voor de Oosterschelde voorbereidt. Ook hiervoor geldt dat er voor de gemeente bijzonder belangrijke toekomstbeslissingen uit de bus zullen komen. Het gemeentebestuur van Kortgene mag die bus beslist niet missen, b. Bestemmingsplannen. Wij zijn verheugd over de behoorlijke bouwruimte (86 woningen) in de kernen. Wel vragen wij met name aandacht voor Kats: hoe staat het met plannen om daar in de toekomst verder te bouwen, afgezien van de mogelijkheden die dorpsvernieuwing ook daar kan bieden? Een duidelijke uit spraak van de gemeenteraad over het „wel of niet over de dijk bouwen" in kern Kortgene missen wij nog altijd. Ook al in het kader van de herziening van het streek plan Midden-Zeeland is het naar onze mening noodzakelijk dat de raad zich hier over op korte termijn kan uitspreken. Uit het overzicht van de recreatieve bouw mogelijkheden in kern Kortgene blijkt over duidelijk dat het afronden van recreatieve ontwikkelingen een zaak is van lange adem. Onze fractie heeft grote moeite met het verruimen van de bouwmogelijkheden in het bestemmingsplan „Delta Marina". Al leen wanneer er spijkerharde voorwaarden worden bedongen ook in financieel op zicht zijn wij bereid ons afwijzende standpunt te heroverwegen. Wij staan erop dat voordelen die uit deze bestemmings planwijziging voortvloeien, rechtstreeks aan de bevolking van onze gemeente toekomen. Onze fractie wenst opnieuw overleg over deze bestemmingsplanwijziging en de voor waarden waaronder de gemeente ermee ak koord kan gaan. Op de plaats van de oude landbouwhaven in Colijnsplaat die, los vanwelke jachthaven ontwikkeling dan ook, gedempt zal worden, ontstaan bouwmogelijkheden. Onze fractie is niet voor het volzetten met apparte menten. Als er gebouwd zal worden, dan denken wij aan sociale woningbouw. Dat zou dan een echte compensatie voor een deel van de Colijnsplaatse bevolking zijn. c. Jachthaven Colijnsplaat. Over de jachthaven willen wij kort zijn, Een mening van de fractie willen wij u nog onthouden. Wel hebben wij op de hoor zitting te Colijnsplaat, die volgens ons een succes is geweest voor het college van burgemeester en wethouders, al was het alleen al door de grote opkomst, kunnen bemerken dat de mening van de Colijns plaatse bevolking positief was voor een jachthaven. Het is zoals u in uw begelei dingsbrief schrijft een belangrijke en voor Colijnsplaat een bijzonder ingrijpende zaak. Er dienen dan ook nog de nodige vragen te worden beantwoord. Ons uitgangspunt blijft, dat de jachthaven op geen enkele wijze voor de eigen inwoners geld mag kosten. d. Dorpsvernieuwing. Wij betreuren het dat de dorpsvernieuw ing in met name Kats en Colijnsplaat zo traag op gang komt. Is er nu op korte termijn enige voortgang te verwachten? Is er meer zekerheid over de aanstelling van een projectcoördinator? Gelet op het feit, dat volgens het college de provincie en het rijk zeer positief staan tegenover de plannen, moet het toch mogelijk zijn om de start te bespoedigen. Onze fractie is benieuwd wanneer het voorstel tot instelling van de stuurgroep dorpsvernieuwing ver wacht kan worden. Volkshuisvesting. Het is een goede zaak dat er nieuwe re novatieplannen worden voorbereid. Wij ho pen, dat Bestek '81 van de huidige regering geen roet in het eten zal gooien door flinke inkrimping van de subsidies hiervoor. Onze fractie verzoekt de voorlichting over reha bilitatie regelmatig voort te zetten, onder meer via het gemeentelijk informatieblad. Wij. staan onverkort achter het niet-ver- kopen van woningwetwoningen. Hoe is de stand van zaken met betrekking tot de overdracht van het gemeentelijk woning- bezit aan een woningbouwcorporatie? Uit publicaties hebben we kunnen leren dat de ervaringen van de gemeente Goes met over dracht niet geweldig zijn, vooral door het ontbreken van voldoende invloed van het gemeentebestuur in de woningstichting „Samenwerking" en de drie woningbouw corporaties. Het kiezen van de juiste wo ningbouwcorporatie om onze huizen aan over te dragen is temeer belangrijk, daar de drie woningbouwcorporaties gevestigd in Goes voorshands niet bereid zijn tot nauwere samenwerking. De bouw van 14 premiewoningen ver heugt ons. We hopen wel dat de oorspron kelijke plannen doorgang kunnen vinden. Meer voorlichting over de mogelijkheden die deze premiebouw biedt, is op zijn plaats. Vorig jaar hebben wij gepleit voor een onderzoek naar de bouw van goedkope plattelandswoningen en huizen voor kleinere gezinnen. Wat is daaraan gebeurd? Wij kunnen niet akkoord gaan met de houding dat nieuwe woningwetwoningen toch niet haalbaar zijn vanwege te hoge huren. Dat is juist een reden extra om alternatieven te onderzoeken. Het in de arm nemen van andere architecten kan soms al heel wat betekenen. Recreatie. Het is teleurstellend dat de plannen voor de haven van Kats op moeilijkheden stui ten. Is hierover meer bekend? Voor deze kleine, kwetsbare kern is het bijzonder van belang dat de recreatieve ontwikke lingen omzichtig worden benaderd. In de structuurschets voor Kats is die omzichtig heid ingebouwd. Wij willen het college daar nog eens bijzonder op wijzen. Een recreatieve ontwikkeling bij deze kern moet aantoonbaar positief zijn voor de leef baarheid. Het college acht een bezinning over de ontwikkelingen in en om het Veerse Meer gewenst. Hoe wil men aan die bezinning nader gestalte geven? Wij hopen dat het niet bij loze woorden blijft. De naar ver houding zware financiële lasten zijn alleen verantwoord als zij in het belang van grote groepen van de bevolking worden aange wend. Voor een kleine groep bevoorrechten is dit niet verdedigbaar. Wij vragen ons af of aan de steeds stijgende bijdrage een halt moet worden toegeroepen. Wat dit betreft zouden wij best willen pleiten voor een Bestek 1979! Het wordt eentonig: ten aanzien van de bereikbaarheid van het Veerse Meer blijken er nog altijd belemmeringen te bestaan voor de eigen bevolking. Dat is niet ver teerbaar. Wij doen een beroep op het nieuwe college om hieraan binnen de kortste keren een einde te maken. Het gaat hierbij niet alleen om de oevers, maar ook om de eilanden. De stemmingsverandering ten opzichte van de recreatie is ons kennelijk eerder dan het college allang opgevallen. Een onderzoek achten wij niet noodzakelijk. Wel verwachten wij dat het college met deze stemmingsverandering meer dan tot nu toe rekening zal houden bij het ontwikkelen van verdere plannen. In dat licht moeten ook onze opmerkingen over wijziging van het bestemmingsplan Delta Marina worden bezien, a. Camping. Met de uitgangspunten voor herziening van de beheersvorm van het gemeentelijk kampeerterrein, kunnen wij instemmen. Het doet ons deugd dat de financiële resultaten, ook al werd in de raad wel eens het tegen deel beweerd, tot tevredenheid stemmen. Het zwembad blijft een lijdensweg. Het beste is om het huidige zwembad voor de gehele gemeente maar te vergeten en te kijken naar andere mogelijkheden. Onder schrijft het college deze visie? Zo ja. is het college bereid om samen met de raad naar andere mogelijkheden uit te zien? Onze opmerkingen in deze worden gevoed door het feit, dat voor het opknappen van het campingzwembad meer geld nodig is dan het beschikbare krediet van 80.000,- Die kredietoverschrijding verwondert ons overigens niet. Opnieuw blijkt dat de tech nische dienst maar heel moeilijk juiste be grotingen kan opstellen. Dat is in onze fractie een steeds terugkerende ergernis. Wij komen daar nog nader op terug. Openbare werken. Het op gang brengen van verschillende rioleringswerken is voor de gemeenschap een dure zaak, maar wel noodzakelijk. We zullen ons wat dat betreft de nodige in spanningen moeten getroosten. Het moet ons van het hart dat we de opstelling van het waterschap met betrek king tot de aanleg van de rioolpersleiding te Kats - Colijnsplaat niet delen. De pers leiding moet tegelijkertijd met de verbete ring van de dorpsriolering tot stand komen. Het is niet juist dat het waterschap van wege de financiële lasten de aanleg wil opschuiven. Indertijd stonden de Zeeuwse waterschappen te trappelen om belast te worden met de uitvoering van de wet verontreiniging oppervlaktewateren. Zij kre gen de plicht om zo spoedig mogelijk het oppervlaktewater te zuiveren. Naast een belangrijk stuk milieubeheer, kregen zij ook de financiële verantwoordelijkheid hiervoor. Als nu rijkssubsidies uitblijven, moet men geen pas op de plaats willen maken. Dat is niet in het belang van het milieu. Het feit, dat de aanleg van een persleiding Kats-Colijnsplaat directe financiële offers van de bevolking van Noord-Beveland vraagt, is mede te danken aan de toewijzing van het zuiveringsbeheer aan de 9 water schappen, waardoor op Noord-Beveland een zeer klein draagvlak is ontstaan. Een trieste zaak. Vervolgens onze beloofde opmerkingen over de technische dienst Walcheren/Noord- Beveland. Al in enkele algemene beschou wingen hebben wij hierover kritische op merkingen moeten maken, maar er is niets veranderd. Ook in onze buurgemeente Wis- senkerke blijkt men met problemen rondom het functioneren van de dienst te zitten (zie verbouw gemeentehuis). Het is dus niet zo, dat alleen Kortgene maar lastig is. Wij herinneren eraan dat deelname aan de dienst gemeentewerken destijds verplicht werd opgelegd. Wij vragen het college om in overleg met Wissenkerke na te gaan of de tijd nu wel rijp is voor een eigen of eilandelijke dienst gemeentewerken. In dit verband wijzen wij op de ontbinding van de centrale dienst in Oost-Zeeuws-Vlaan- deren, waar de gemeenten weer eigen baas gaan spelen. Sociale Zaken. Wij delen de bezorgdheid over het stij gende aandeel in de kosten van sociale zorg. Er zijn duidelijke oorzaken voor aan te wijzen. Heeft het college al geprobeerd om met deze argumenten in de hand bij de rijksoverheid extra middelen te bepleiten? Wat denkt het college te gaan doen aan het procentueel hoge aantal bedden in be jaardenverzorgingshuizen op Noord-Beve land? Wat zijn de financiële consequenties als de 7%>-norm stringent wordt toegepast? Sport, cultuur, jeugd en welzijn. a. Sport. Onze fractie is van mening dat de ge meente thans over sportaccommodaties be schikt, die wat betreft aantal en kwaliteit als verregaand afgerond kunnen worden beschouwd. De gemeentelijke bemoeienis kan thans in een lagere versnelling worden gezet, daar waar het uitbreiding van de accommodaties betreft. Wensen vanuit het Verenigingsleven zullen niet tot het uiterste gehonoreerd kunnen worden. Dat hoeft on- zes inziens ook niet; er mag best een stuk zelfwerkzaamheid voor het particulier ini tiatief overblijven. b. Cultuur. Naar ons idee zijn cultuurbeoefening en -beleving weliswaar een zaak van het par ticulier initiatief, maar de gemeente heeft zeker een stimulerende taak, die verder gaat dan het verstrekken van subsidies en het zorgen voor accommodaties. In het ka der van de decentralisatie van het welzijns beleid zal die stimulerende taak van de gemeente duidelijker tot uitdrukking moe ten komen. Wij zijn verheugd over de tot standkoming van het dorpshuis in Kort gene. De behoefte hieraan zou nog wel eens groter kunnen zijn dan we dachten, gelet op de ontwikkelingen in de Kortgeense horeca. De aanpassing van het dorpshuis in Co lijnsplaat willen wij ondersteunen; maar alvorens een krediet te verstrekken zal er zekerheid moeten zijn over de ontwikke lingen aan de haven. Over de noodzaak tot uitbreiding van het Nieuw-Zeelandhuis in Kats, willen wij eerst meer gegevens. c. Speeltuinwerk. Wij vinden het jammer, dat de speel tuinvereniging te Kortgene niet actiever is en wij zouden dan ook de speeltuinvereni ging te Colijnsplaat als voorbeeld willen stellen, waar nu een mooie en gezellige speeltuin is gekomen. d. Jeugdwerk. De jeugdaktiviteiten in Colijnsplaat vol doen in grote behoefte. Wij willen de werk zaamheden daar graag ten voorbeeld stellen van andere kernen. e. Welzijnsbeleid algemeen. Wij zijn content over de deelname aan het proefprojekt over de decentralisatie van het welzijnsbeleid. Gelukkig heeft Goes, na een aanvankelijk nee, de deur alsnog od een kier gezet, zodat er sprake kan zijn van een werkelijk regionale aanpak. f. Diversen. Het proefprojekt Open School blijkt naar wens te verlopen. Het is een goede zaak, dat de proefperiode met één jaar wordt verlengd. Wij zijn ertegen dat de inwoners van Kortgene eenzijdig een vergoeding zou den moeten betalen voor de bibliobus. Het is een provinciale voorziening; een even tuele aanpassing van de bijdrageregeling dient dan ook op dat niveau te worden aangepakt. Onderwijs. Onze fractie is verheugd over het weer toenemende aantal leerlingen bij het open baar basisonderwijs in onze gemeente. Ook Kats groeit gelukkig weer. Wij zullen dan ook van harte instemmen met een besluit deze school in stand te houden. Nu ook blijkt, dat het aantal kleuters in onze gemeente vrij constant is, mogen wij ver wachten, dat het behoud van het basis en kleuteronderwijs in iedere kern voorlopig gegarandeerd is. Tot meer bezorgdheid stemt ons de da ling van het leerlingenaantal bij het Mavo. Wij hopen dan ook, dat ieder inziet van welk belang een school voor voortgezet onderwijs in onze gemeente is. De recent ingestelde schoolraad voor openbaar on derwijs in onze gemeente kan naar wij hopen bijdragen in een nauwere samen werking tussen alle gemeentelijke scholen dan tot nog toe het geval was. Nu blijkt, dat steeds meer ouders graag naar school gaan, op welke wijze dan ook, is de ouderparticipatie een goede zaak. Jam mer is dat bij het kleuteronderwijs en de mavo er nog geen sprake is van ouder participatie. maar wat niet is kan komen. Van de aktiviteiten van de R.P.C.Z. blijkt voornamelijk Colijnsplaat te profiteren. Wij hopen op een betere spreiding in de toe komst. In dit verband vragen wij ons ook af waarom de scholen in Kortgene zich niet aangemeld hebben voor het activerings- projekt, temeer omdat de situering daar voor in Kortgene zeer gunstig is. Een vakleerkracht muziek, zoals gesug gereerd in het onderwijsverslag, zien wij niet zo zitten. Hiervoor zijn toch eenvou diger en goedkopere oplossinguen te vinden. Wij vragen ons af of een deelname van nog geen 12% van de leerlingen aan de schooltandverzorging niet tot een zekere bezinning dwingt. De accommodatie van de schoolgebouwen in de gemeente is sterk verbeterd, hoewel nog niet overal optimaal. Eventuele nieuw- bouwplannen voor Colijnsplaat zullen zeker door grondige studie en overleg vooraf gegaan moeten worden, vooral omdat het hier om nog relatief nieuwe, of recent ver bouwde gebouwen gaat. Wij wachten de ontwikkelingen af. Het blijkt immers, dat het onderwijs de gemeente in stijgende lijn geld gaat kosten. Het ware dan ook te wensen, dat het rijk, eerstverantwoordelijke voor het onderwijs, terug zou komen op het voor de onderwijsvergoedingen uitge stippelde beleid in Bestek '81. Op deze wijze worden de financiële problemen van het rijk alleen maar naar de gemeenten afgeschoven in plaats van echt opgelost. Brandweer, politie, veiligheid. Wij kunnen instemmen met de aange kondigde voorzieningen ter verbetering van het brandweermateriaal. Het wordt tijd. De onderbezetting van het politie-apparaat op Noord-Beveland vervult ook onze fractie met zorg. Wat wordt hieraan precies ge daan? Is er zicht op verbetering? Diversen, a. Vismijn. Wij onderschrijven de mening dat de vismijn voor Colijnsplaat gehandhaafd moet blijven. Dat bleek ook al bij de behandeling van het rapport Berenschot, dat in opdracht van het Permanent Overlegorgaan Visaf- slagen werd opgesteld. Gelet op de tekorten die de gemeente op de vismijn moet dekken, willen wij graag een antwoord op de vraag hoe de controle geregeld is, om het buiten de vismijn om verkopen van produkten tegen te gaan. b. Inspraak en voorlichting. Onze fractie is blij met gratis ter be schikking stellen van raadsstukken aan or ganisaties. Wij pleiten ervoor om ten be hoeve van de publieke tribune tijdens raadsvergaderingen een beknopte versie van de raadsagenda beschikbaar te stellen. De kosten hoeven in deze geen doorslaggevende rol te spelen. c. Secretarie. Het doet ons genoegen dat de mede werkers van de gemeentesecretarie tevreden zijn over de herverkaveling. Heeft het col lege de onbillijkheid van het salarissysteem in de kleinere gemeenten al eens onder aandacht van de Vereniging voor Neder landse Gemeenten gebracht? Nieuwe investeringen. Onze fractie stemt in met de lijst van nieuwe investeringen. Over de volgorde van projekten willen wij nog wel eens een goed gesprek. Wij herhalen ons verzoek om een meerjarenplanning. Om prioriteiten te kun nen stellen, is het noodzakelijk een duide lijker inzicht te hebben in financiële ge volgen. Belastingen en financiën. De dalende uitkering uit het gemeente fonds met 1,15% en de teruglopende on- derwijsuitkering maken het onontkoombaar dat de heffingen en belastingen omhoog moeten. Een percentage van 3,5 is aan vaardbaar. Dat de post voor onvoorziene uitgaven door de verhoging stijgt tot 100.000,— is gunstig. We hopen dat dit bedrag voldoende zal zijn voor het komende begrotingsjaar. De geschetste ontwikkeling van de onroerend-goedbelasting is gunstig. We hopen, dat de wensen daardoor vlugger gerealiseerd kunnen worden. Hierna kreeg het woord de heer G. Boot, die namens het C.D.A. zei: Mijnheer de voorzitter, dames en heren. De CDA-fraktie bedankt een ieder die heeft meegewerkt aan de voor ons liggende begroting 1979. Een begroting die er zijn mag en waar wij raadsleden de tijd voor kregen er van kennis te nemen. Uw bege leidingsbrief is duidelijk, ook hiervoor onze dank. Een post netto onvoorzien van ƒ79.213,62 op te voeren tot ƒ100.000,—, waar wij in deze algemene beschouwingen nog nader op terug komen. Een terugblik op het jaar 1978 laat zien, dat er in onze gemeente weer heel wat investeringen zijn gedaan of in uitvoering zijn. Slechts enkele belangrijke zaken wil len wij noemen. De aanleg van de tennis banen te Colijnsplaat voldoet aan een grote behoefte. Diverse verbeteringen van de vis mijn. Aanleg parkeerterrein „De Paarde kreek". Vaststelling van de structuurschet sen voor Kats en Colijnsplaat. Dank ook voor het door ons gevraagde overzicht met betrekking tot het gebruik van de hulp secretarieën. Ruimtelijke ordening. Algemeen. Kortgene zullen we afronden, dat schreven wij nu weer al een jaar geleden. Van onze wensen zijn er wel enige gerealiseerd. De Mavo-verbouwing is klaar en het dorpshuis „de Pompweie" in gebruik. Het welbekende gat in de Hoofdstraat wordt opgevuld. Daadwerkelijk komt dan nu Colijnsplaat en Kats aan de beurt. De recent vastgestelde structuurschetsen kunnen aan deze kernen die injectie geven waar wij volledig achter staan. Hoe staat het met de aanwijzing van onze dorpen als opvang- of plattelands kern? Is hier al iets meer over bekend? Wij stellen het bijzonder op prijs betrokken te worden bij de totstandkoming van een nieuw streekplan. Wij dringen aan op ver wezenlijking van een algemene inspraak procedure. Bestemmingsplannen. Wij willen graag weten of er iets gedaan wordt aan bestemmingsplannen voor de toekomst. Hier moet zeker aan gewerkt worden als de renovatie nog langer op zich laat wachten. Voor Kats vragen wij om de mogelijkheden voor premiebouw niet uit het oog te verliezen. De huurprijzen voor te bouwen woningwetwoningen worden steeds hoger, zodat het wenselijk is te zorgen voor meer ruimte en mogelijkheden voor premiebouw. Dit bevordert doorstro ming, zoals dit ook reeds in Kortgene en Colijnsplaat het geval blijkt te zijn. Wij dringen er op aan te zorgen, dat er in ieder geval bouwgrond beschikbaar komt voor woningbouw en industrieterrein. Het verkrijgen van de grond dient wel op correcte wijze te gebeuren met begrip voor het niet vrijwillig inleveren. Er dient dan met spoed naar alternatieven gezocht te worden. Dijkversterking en jachthaven te Colijnsplaat In principe zijn we blij met de geplande jachthaven te Colijnsplaat. Het zou vreemd zijn nu afwijzend te reageren, terwijl wij bij de vaststelling van de structuurschets enthousiast waren. Wel zullen wij bij de besluitvorming zeer ernstig in overweging nemen, de uitgesproken meningen op de hoorzitting 31 oktober in Colijnsplaat. Er zullen duidelijke uitspraken op tafel moeten komen onder andere voor parkeergelegen heid, verkeersveiligheid, vrije toegang eigen inwoners, financieringsrapport, bestemming oude landbouwhaven en de verdeelsleutel voor toewijzing ligplaatsen. Dit zijn zeer urgente zaken, waar het CDA graag een uitspraak over wil horen. Een beslissing vóór 1 december is te kort, maar wij hebben begrepen noodzakelijk. De meningen over de plaats van aanleg waren verschil lend, jammer dat hierover geen overeen stemming bestond. Dorpsvernieuwing. Wij stimuleren uw plannen en vinden het erg belangrijk dat er met spoed wordt begonnen. Liever vandaag dan morgen. Het voorziet in een behoefte wat betreft de bestemmingsplannen. Volkshuisvesting. Voor de verbeteringen van eigen woningen wordt er regelmatig gebruik gemaakt van de subsidieregelingen. Plezierig is het te vernemen dat door de te bouwen 14 premie woningen er weer woningwetwoningen vrij komen. De gebruiksverordening woningen blijkt te voldoen, het werkt preventief. Er komen steeds minder ontheffingsaan- vragen. Wij zijn dan ook content hieraan te hebben meegewerkt. Recreatie. Wij menen dat onze bewoners niet tegen de recreatie zijn. Het moet aan regels ge bonden worden. Deze dient men in acht te nemen en wij dienen te zorgen dat deze worden nageleefd. Bijna alle gasten vinden het geen bezwaar zich aan te passen, het is slechts een kleine minderheid die herrie schopt. Camping. De uitgangspunten steunen wij graag en onze fraktie wil graag meewerken aan een juiste beheersvorm. Het Veerse Meer. Wij zullen de verdere ontwikkelingen zeer kritisch volgen en zo nodig ons geliefde groene licht veranderen in rood, alleen wat dit punt betreft. Openbare werken. Er wordt nu al jaren geklaagd en terecht over de riolering te Kats. Zij betalen, terwijl ze niet aangesloten zijn op de zui veringsinstallatie, toch de geldende kosten. Het CDA legt hierbij een urgentieverklaring af en dringt aan op spoedige aanvang van de werkzaamheden. Een goed begin zou zijn het aanbrengen van de persleiding door het Waterschap. Is hier al iets meer over bekend? Wat Colijnsplaat en Kortgene be treft, wij vinden het bedenkelijk te moeten wachten op subsidie. Zijn er geen deuren open te breken die voor anderen gesloten blijven? Op luchtdruk gaan snoeien, steeds meer mechaniseren, het zal wel niet anders kunnen. Het alternatief, iemand zonder werk met ambities voor buitenwerk in de natuur, zou zoveel mooier zijn. Maar dat is dan weer te duur. Verder vragen wij het college, hoever zijn wij met een „fiets padenplan"? Laten wij zorgen het klaar te hebben als er onverwijld gesubsidieerd zou worden. Sport. Zijn de huurprijzen inmiddels geïndexeerd waar wij vorig jaar op aandrongen? Cultuur. Wij stellen ons positjef op wat vernieu wing en uitbreiding van het dorpshuis „De Brug" te Colijnsplaat betreft. Ook de uit breiding van het „Nieuw-Zeelandhuis" te Kats willen wij graag steunen. Speeltuinwerk. Partikulier initiatief is er in Kats mis schien iets meer dan in de andere kernen. Toch blijkt na informatie er wel het één en ander gerealiseerd te zijn. Vrije tijd werd besteed om attributen op te bouwen, die nog sneller werden afgebroken. In het volgende gemeenteblad mag wat onze frak tie betreft, best eens gevraagd worden aan de ouders wat meer aandacht te geven aan moedwillige vetnielingen door hun kin deren. Stel Kats maar als voorbeeld! Voor een bestuur alleen is het onmogelijk zonder medewerking van veel ouders iets op te bouwen. Het vervolg van de algemene beschou wingen en de antwoorden van het college vindt u volgende week in deze krant.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1978 | | pagina 2