Raadsvergadering Kortgene
Op donderdagmiddag 9 november j.l. vond
de begrotingsvergadering plaats van deze
gemeente. Wel werden eerst nog enkele
andere agendapunten behandeld.
Voorzitter J. L. D. van der Linde heette
een ieder welkom. Bij de notulen vroeg
dhr. Van Damme wat de konsekwentie was
van het wel meedoen van de gemeente Goes
aan het welzijnsprojekt. De voorzitter zei
dit een gelukkig zaak te vinden, waardoor
de financiële gevolgen iets gunstiger zullen
uitvallen.
De ingekomen stukken werden met een
enkele opmerking voor kennisgeving aan
genomen en de voorzitter zei geen mede
delingen te hebben.
Zonder discussie werden de volgende twee
agendapunten aangenomen. 1. De voetbal
vereniging „Colijnsplaatse Boys" kreeg recht
van opstal voor hun clubgebouw. 2. Er vond
een 1ste wijziging plaats in het bestem
mingsplan „Bedrijfsterrein Oost-Zeedijk".
Hierna kwam aan de orde de vaststelling
van de begroting voor 1979. De voorzitter
gaf daarbij aan alle partijen de gelegenheid
voor het houden van de algemene beschou
wingen over dit punt. Als eerste voerde de
heer J. Dobbelaar namens de P.v.d.A. het
woord. En deze zei letterlijk:
Algemeen.
De nieuw gekozen raad zet zich voor het
eerst aan de behandeling van de gemeente
begroting. Vooral voor degenen, die nieuw
zijn in het gemeentebestuur, is het een heel
karwei. Het ligt voor de hand dat we een
korte terugblik werpen op de wijze waarop
deze raad tot stand is gekomen.
De verkiezingen brachten geen politieke
verschuivingen. Wel voelt de PvdA zich
door het aantal op onze lijst uitgebrachte
stemmen, extra gesteund, al hadden we
natuurlijk liever gezien dat wij de rest
zetel, waar we zo nauw aan toe waren,
hadden gekregen. Tegen deze achtergrond
past voortzetting van de samenwerking met
het CDA in het college van burgemeester
en wethouders. Een zo groot mogelijk deel
van de bevolking kan zich daardoor in het
dagelijks bestuur vertegenwoordigd weten.
Het is plezierig dat de SGP zich met deze
gang van zaken kon verenigen, evenals 50°/o
van de VVD-fraktie. We hebben er alle ver
trouwen in dat het huidige college, daarin
gesteund en begeleid door de raad, in staat
zal zijn een goed beleid te voeren. Natuurlijk
zullen er van tijd tot tijd verschilpunten
zijn. Dat is logisch in een gemeentebestuur,
dat bestaat uit verschillende politieke par
tijen. In tegenstelling tot de WD hebben
wij geen behoefte aan een eenheidsworst.
Wij vinden dat iedere politieke partij in
de raad duidelijk voor zijn standpunten
moet uitkomen. Dat is geen kwestie van
onverdraagzaamheid, maar van politieke
duidelijkheid. In de vorige zittingsperiode
werden we geconfronteerd met het ontstaan
van het CDA. In de huidige periode zal
wel blijken of er sprake kan zijn van een
eensgezind voortbestaan.
Alvorens hoofdstuksgewijze nader in te
gaan op de gemeentelijke zaken, willen we
college en ambtelijk apparaat dank zeggen
voor de wijze waarop begroting en nota
van aanbieding aan ons zijn gepresenteerd.
De stukken waren dit keer tijdig in ons
bezit, zodat er een afgewogen oordeel over
gegeven kan worden.
Ruimtelijke ontwikkeling, a. algemeen.
De instelling van een intergemeentelijke
overleggroep voor de herziening van het
streekplan Midden-Zeeland vinden wij een
goede zaak. Het is wel van belang, dat het
provinciaal bestuur deze groep ook daad
werkelijk en steeds tijdig bij het overleg
over het nieuwe streekplan betrekt. Anders
heeft zo'n groep weinig zin. Terecht merkt
het college op, dat een duidelijke mening
van het gemeentebestuur van Kortgene ge
wenst is, om een zinvolle inbreng te kunnen
leveren bij de totstandkoming van het her
ziene streekplan.
Wij achten het dan ook noodzakelijk dat
de raad zich uitspreekt over de toekomst-
lijnen voor de gemeente Kortgene (en niet
alleen voor Kats en Colijnsplaat). Dit kan
gebeuren aan de hand van een globale
schets. De gemeentelijke vertegenwoordiger
in de stuurgroep kan zich dan gesteund
weten door de visie van de raad. Regel
matige informatie aan de raad over de
stand van zaken met betrekking tot het
nieuwe streekplan wordt door onze fractie
op hoge prijs gesteld. Dit kan bijvoorbeeld
via de commissie ruimtelijke ordening.
Onze fractie vindt dat er in de raad zo
vroegtijdig mogelijk een discussie moet
plaatsvinden over de uitgangspunten van
het bestemmingsplan buitengebied. Voor een
studie over de herziening van dit plan
buitengebied, is het van belang te weten
hoe de raad over bepaalde zaken denkt.
Dit voorkomt achteraf het nodige geharre
war.
Tussentijdse en tijdige informatie aan de
raad behoort ook te worden gegeven over
het verloop van de besprekingen in de
stuurgroep die een inrichtingsschets voor
de Oosterschelde voorbereidt. Ook hiervoor
geldt dat er voor de gemeente bijzonder
belangrijke toekomstbeslissingen uit de bus
zullen komen. Het gemeentebestuur van
Kortgene mag die bus beslist niet missen,
b. Bestemmingsplannen.
Wij zijn verheugd over de behoorlijke
bouwruimte (86 woningen) in de kernen.
Wel vragen wij met name aandacht voor
Kats: hoe staat het met plannen om daar
in de toekomst verder te bouwen, afgezien
van de mogelijkheden die dorpsvernieuwing
ook daar kan bieden? Een duidelijke uit
spraak van de gemeenteraad over het „wel
of niet over de dijk bouwen" in kern
Kortgene missen wij nog altijd. Ook al in
het kader van de herziening van het streek
plan Midden-Zeeland is het naar onze
mening noodzakelijk dat de raad zich hier
over op korte termijn kan uitspreken.
Uit het overzicht van de recreatieve bouw
mogelijkheden in kern Kortgene blijkt over
duidelijk dat het afronden van recreatieve
ontwikkelingen een zaak is van lange adem.
Onze fractie heeft grote moeite met het
verruimen van de bouwmogelijkheden in
het bestemmingsplan „Delta Marina". Al
leen wanneer er spijkerharde voorwaarden
worden bedongen ook in financieel op
zicht zijn wij bereid ons afwijzende
standpunt te heroverwegen. Wij staan erop
dat voordelen die uit deze bestemmings
planwijziging voortvloeien, rechtstreeks aan
de bevolking van onze gemeente toekomen.
Onze fractie wenst opnieuw overleg over
deze bestemmingsplanwijziging en de voor
waarden waaronder de gemeente ermee ak
koord kan gaan.
Op de plaats van de oude landbouwhaven
in Colijnsplaat die, los vanwelke jachthaven
ontwikkeling dan ook, gedempt zal worden,
ontstaan bouwmogelijkheden. Onze fractie
is niet voor het volzetten met apparte
menten. Als er gebouwd zal worden, dan
denken wij aan sociale woningbouw. Dat
zou dan een echte compensatie voor een
deel van de Colijnsplaatse bevolking zijn.
c. Jachthaven Colijnsplaat.
Over de jachthaven willen wij kort zijn,
Een mening van de fractie willen wij u nog
onthouden. Wel hebben wij op de hoor
zitting te Colijnsplaat, die volgens ons
een succes is geweest voor het college van
burgemeester en wethouders, al was het
alleen al door de grote opkomst, kunnen
bemerken dat de mening van de Colijns
plaatse bevolking positief was voor een
jachthaven. Het is zoals u in uw begelei
dingsbrief schrijft een belangrijke en voor
Colijnsplaat een bijzonder ingrijpende zaak.
Er dienen dan ook nog de nodige vragen
te worden beantwoord. Ons uitgangspunt
blijft, dat de jachthaven op geen enkele
wijze voor de eigen inwoners geld mag
kosten.
d. Dorpsvernieuwing.
Wij betreuren het dat de dorpsvernieuw
ing in met name Kats en Colijnsplaat
zo traag op gang komt. Is er nu op korte
termijn enige voortgang te verwachten? Is
er meer zekerheid over de aanstelling van
een projectcoördinator? Gelet op het feit,
dat volgens het college de provincie en
het rijk zeer positief staan tegenover de
plannen, moet het toch mogelijk zijn om
de start te bespoedigen. Onze fractie is
benieuwd wanneer het voorstel tot instelling
van de stuurgroep dorpsvernieuwing ver
wacht kan worden.
Volkshuisvesting.
Het is een goede zaak dat er nieuwe re
novatieplannen worden voorbereid. Wij ho
pen, dat Bestek '81 van de huidige regering
geen roet in het eten zal gooien door flinke
inkrimping van de subsidies hiervoor. Onze
fractie verzoekt de voorlichting over reha
bilitatie regelmatig voort te zetten, onder
meer via het gemeentelijk informatieblad.
Wij. staan onverkort achter het niet-ver-
kopen van woningwetwoningen. Hoe is de
stand van zaken met betrekking tot de
overdracht van het gemeentelijk woning-
bezit aan een woningbouwcorporatie? Uit
publicaties hebben we kunnen leren dat de
ervaringen van de gemeente Goes met over
dracht niet geweldig zijn, vooral door het
ontbreken van voldoende invloed van het
gemeentebestuur in de woningstichting
„Samenwerking" en de drie woningbouw
corporaties. Het kiezen van de juiste wo
ningbouwcorporatie om onze huizen aan
over te dragen is temeer belangrijk, daar
de drie woningbouwcorporaties gevestigd
in Goes voorshands niet bereid zijn tot
nauwere samenwerking.
De bouw van 14 premiewoningen ver
heugt ons. We hopen wel dat de oorspron
kelijke plannen doorgang kunnen vinden.
Meer voorlichting over de mogelijkheden
die deze premiebouw biedt, is op zijn plaats.
Vorig jaar hebben wij gepleit voor een
onderzoek naar de bouw van goedkope
plattelandswoningen en huizen voor kleinere
gezinnen. Wat is daaraan gebeurd? Wij
kunnen niet akkoord gaan met de houding
dat nieuwe woningwetwoningen toch niet
haalbaar zijn vanwege te hoge huren. Dat
is juist een reden extra om alternatieven
te onderzoeken. Het in de arm nemen
van andere architecten kan soms al heel
wat betekenen.
Recreatie.
Het is teleurstellend dat de plannen voor
de haven van Kats op moeilijkheden stui
ten. Is hierover meer bekend? Voor deze
kleine, kwetsbare kern is het bijzonder
van belang dat de recreatieve ontwikke
lingen omzichtig worden benaderd. In de
structuurschets voor Kats is die omzichtig
heid ingebouwd. Wij willen het college
daar nog eens bijzonder op wijzen. Een
recreatieve ontwikkeling bij deze kern moet
aantoonbaar positief zijn voor de leef
baarheid.
Het college acht een bezinning over de
ontwikkelingen in en om het Veerse Meer
gewenst. Hoe wil men aan die bezinning
nader gestalte geven? Wij hopen dat het
niet bij loze woorden blijft. De naar ver
houding zware financiële lasten zijn alleen
verantwoord als zij in het belang van grote
groepen van de bevolking worden aange
wend. Voor een kleine groep bevoorrechten
is dit niet verdedigbaar. Wij vragen ons af
of aan de steeds stijgende bijdrage een
halt moet worden toegeroepen. Wat dit
betreft zouden wij best willen pleiten voor
een Bestek 1979!
Het wordt eentonig: ten aanzien van de
bereikbaarheid van het Veerse Meer blijken
er nog altijd belemmeringen te bestaan
voor de eigen bevolking. Dat is niet ver
teerbaar. Wij doen een beroep op het nieuwe
college om hieraan binnen de kortste keren
een einde te maken. Het gaat hierbij niet
alleen om de oevers, maar ook om de
eilanden.
De stemmingsverandering ten opzichte
van de recreatie is ons kennelijk eerder
dan het college allang opgevallen. Een
onderzoek achten wij niet noodzakelijk. Wel
verwachten wij dat het college met deze
stemmingsverandering meer dan tot nu toe
rekening zal houden bij het ontwikkelen
van verdere plannen. In dat licht moeten
ook onze opmerkingen over wijziging van
het bestemmingsplan Delta Marina worden
bezien,
a. Camping.
Met de uitgangspunten voor herziening
van de beheersvorm van het gemeentelijk
kampeerterrein, kunnen wij instemmen. Het
doet ons deugd dat de financiële resultaten,
ook al werd in de raad wel eens het tegen
deel beweerd, tot tevredenheid stemmen.
Het zwembad blijft een lijdensweg. Het
beste is om het huidige zwembad voor de
gehele gemeente maar te vergeten en te
kijken naar andere mogelijkheden. Onder
schrijft het college deze visie? Zo ja. is
het college bereid om samen met de raad
naar andere mogelijkheden uit te zien?
Onze opmerkingen in deze worden gevoed
door het feit, dat voor het opknappen
van het campingzwembad meer geld nodig
is dan het beschikbare krediet van 80.000,-
Die kredietoverschrijding verwondert ons
overigens niet. Opnieuw blijkt dat de tech
nische dienst maar heel moeilijk juiste be
grotingen kan opstellen. Dat is in onze
fractie een steeds terugkerende ergernis.
Wij komen daar nog nader op terug.
Openbare werken.
Het op gang brengen van verschillende
rioleringswerken is voor de gemeenschap
een dure zaak, maar wel noodzakelijk. We
zullen ons wat dat betreft de nodige in
spanningen moeten getroosten.
Het moet ons van het hart dat we de
opstelling van het waterschap met betrek
king tot de aanleg van de rioolpersleiding
te Kats - Colijnsplaat niet delen. De pers
leiding moet tegelijkertijd met de verbete
ring van de dorpsriolering tot stand komen.
Het is niet juist dat het waterschap van
wege de financiële lasten de aanleg wil
opschuiven. Indertijd stonden de Zeeuwse
waterschappen te trappelen om belast te
worden met de uitvoering van de wet
verontreiniging oppervlaktewateren. Zij kre
gen de plicht om zo spoedig mogelijk het
oppervlaktewater te zuiveren. Naast een
belangrijk stuk milieubeheer, kregen zij ook
de financiële verantwoordelijkheid hiervoor.
Als nu rijkssubsidies uitblijven, moet men
geen pas op de plaats willen maken. Dat
is niet in het belang van het milieu. Het
feit, dat de aanleg van een persleiding
Kats-Colijnsplaat directe financiële offers
van de bevolking van Noord-Beveland
vraagt, is mede te danken aan de toewijzing
van het zuiveringsbeheer aan de 9 water
schappen, waardoor op Noord-Beveland een
zeer klein draagvlak is ontstaan. Een
trieste zaak.
Vervolgens onze beloofde opmerkingen
over de technische dienst Walcheren/Noord-
Beveland. Al in enkele algemene beschou
wingen hebben wij hierover kritische op
merkingen moeten maken, maar er is niets
veranderd. Ook in onze buurgemeente Wis-
senkerke blijkt men met problemen rondom
het functioneren van de dienst te zitten
(zie verbouw gemeentehuis). Het is dus niet
zo, dat alleen Kortgene maar lastig is. Wij
herinneren eraan dat deelname aan de
dienst gemeentewerken destijds verplicht
werd opgelegd. Wij vragen het college om
in overleg met Wissenkerke na te gaan of
de tijd nu wel rijp is voor een eigen of
eilandelijke dienst gemeentewerken. In dit
verband wijzen wij op de ontbinding van
de centrale dienst in Oost-Zeeuws-Vlaan-
deren, waar de gemeenten weer eigen baas
gaan spelen.
Sociale Zaken.
Wij delen de bezorgdheid over het stij
gende aandeel in de kosten van sociale
zorg. Er zijn duidelijke oorzaken voor aan
te wijzen. Heeft het college al geprobeerd
om met deze argumenten in de hand bij
de rijksoverheid extra middelen te bepleiten?
Wat denkt het college te gaan doen aan
het procentueel hoge aantal bedden in be
jaardenverzorgingshuizen op Noord-Beve
land? Wat zijn de financiële consequenties
als de 7%>-norm stringent wordt toegepast?
Sport, cultuur, jeugd en welzijn.
a. Sport.
Onze fractie is van mening dat de ge
meente thans over sportaccommodaties be
schikt, die wat betreft aantal en kwaliteit
als verregaand afgerond kunnen worden
beschouwd. De gemeentelijke bemoeienis
kan thans in een lagere versnelling worden
gezet, daar waar het uitbreiding van de
accommodaties betreft. Wensen vanuit het
Verenigingsleven zullen niet tot het uiterste
gehonoreerd kunnen worden. Dat hoeft on-
zes inziens ook niet; er mag best een stuk
zelfwerkzaamheid voor het particulier ini
tiatief overblijven.
b. Cultuur.
Naar ons idee zijn cultuurbeoefening en
-beleving weliswaar een zaak van het par
ticulier initiatief, maar de gemeente heeft
zeker een stimulerende taak, die verder
gaat dan het verstrekken van subsidies en
het zorgen voor accommodaties. In het ka
der van de decentralisatie van het welzijns
beleid zal die stimulerende taak van de
gemeente duidelijker tot uitdrukking moe
ten komen. Wij zijn verheugd over de tot
standkoming van het dorpshuis in Kort
gene. De behoefte hieraan zou nog wel
eens groter kunnen zijn dan we dachten,
gelet op de ontwikkelingen in de Kortgeense
horeca.
De aanpassing van het dorpshuis in Co
lijnsplaat willen wij ondersteunen; maar
alvorens een krediet te verstrekken zal er
zekerheid moeten zijn over de ontwikke
lingen aan de haven. Over de noodzaak tot
uitbreiding van het Nieuw-Zeelandhuis in
Kats, willen wij eerst meer gegevens.
c. Speeltuinwerk.
Wij vinden het jammer, dat de speel
tuinvereniging te Kortgene niet actiever is
en wij zouden dan ook de speeltuinvereni
ging te Colijnsplaat als voorbeeld willen
stellen, waar nu een mooie en gezellige
speeltuin is gekomen.
d. Jeugdwerk.
De jeugdaktiviteiten in Colijnsplaat vol
doen in grote behoefte. Wij willen de werk
zaamheden daar graag ten voorbeeld stellen
van andere kernen.
e. Welzijnsbeleid algemeen.
Wij zijn content over de deelname aan
het proefprojekt over de decentralisatie
van het welzijnsbeleid. Gelukkig heeft Goes,
na een aanvankelijk nee, de deur alsnog
od een kier gezet, zodat er sprake kan zijn
van een werkelijk regionale aanpak.
f. Diversen.
Het proefprojekt Open School blijkt naar
wens te verlopen. Het is een goede zaak,
dat de proefperiode met één jaar wordt
verlengd. Wij zijn ertegen dat de inwoners
van Kortgene eenzijdig een vergoeding zou
den moeten betalen voor de bibliobus. Het
is een provinciale voorziening; een even
tuele aanpassing van de bijdrageregeling
dient dan ook op dat niveau te worden
aangepakt.
Onderwijs.
Onze fractie is verheugd over het weer
toenemende aantal leerlingen bij het open
baar basisonderwijs in onze gemeente. Ook
Kats groeit gelukkig weer. Wij zullen dan
ook van harte instemmen met een besluit
deze school in stand te houden. Nu ook
blijkt, dat het aantal kleuters in onze
gemeente vrij constant is, mogen wij ver
wachten, dat het behoud van het basis
en kleuteronderwijs in iedere kern voorlopig
gegarandeerd is.
Tot meer bezorgdheid stemt ons de da
ling van het leerlingenaantal bij het Mavo.
Wij hopen dan ook, dat ieder inziet van
welk belang een school voor voortgezet
onderwijs in onze gemeente is. De recent
ingestelde schoolraad voor openbaar on
derwijs in onze gemeente kan naar wij
hopen bijdragen in een nauwere samen
werking tussen alle gemeentelijke scholen
dan tot nog toe het geval was.
Nu blijkt, dat steeds meer ouders graag
naar school gaan, op welke wijze dan ook,
is de ouderparticipatie een goede zaak. Jam
mer is dat bij het kleuteronderwijs en de
mavo er nog geen sprake is van ouder
participatie. maar wat niet is kan komen.
Van de aktiviteiten van de R.P.C.Z. blijkt
voornamelijk Colijnsplaat te profiteren. Wij
hopen op een betere spreiding in de toe
komst. In dit verband vragen wij ons ook
af waarom de scholen in Kortgene zich
niet aangemeld hebben voor het activerings-
projekt, temeer omdat de situering daar
voor in Kortgene zeer gunstig is.
Een vakleerkracht muziek, zoals gesug
gereerd in het onderwijsverslag, zien wij
niet zo zitten. Hiervoor zijn toch eenvou
diger en goedkopere oplossinguen te vinden.
Wij vragen ons af of een deelname van
nog geen 12% van de leerlingen aan de
schooltandverzorging niet tot een zekere
bezinning dwingt.
De accommodatie van de schoolgebouwen
in de gemeente is sterk verbeterd, hoewel
nog niet overal optimaal. Eventuele nieuw-
bouwplannen voor Colijnsplaat zullen zeker
door grondige studie en overleg vooraf
gegaan moeten worden, vooral omdat het
hier om nog relatief nieuwe, of recent ver
bouwde gebouwen gaat. Wij wachten de
ontwikkelingen af. Het blijkt immers, dat
het onderwijs de gemeente in stijgende lijn
geld gaat kosten. Het ware dan ook te
wensen, dat het rijk, eerstverantwoordelijke
voor het onderwijs, terug zou komen op
het voor de onderwijsvergoedingen uitge
stippelde beleid in Bestek '81. Op deze
wijze worden de financiële problemen van
het rijk alleen maar naar de gemeenten
afgeschoven in plaats van echt opgelost.
Brandweer, politie, veiligheid.
Wij kunnen instemmen met de aange
kondigde voorzieningen ter verbetering van
het brandweermateriaal. Het wordt tijd.
De onderbezetting van het politie-apparaat
op Noord-Beveland vervult ook onze fractie
met zorg. Wat wordt hieraan precies ge
daan? Is er zicht op verbetering?
Diversen, a. Vismijn.
Wij onderschrijven de mening dat de
vismijn voor Colijnsplaat gehandhaafd moet
blijven. Dat bleek ook al bij de behandeling
van het rapport Berenschot, dat in opdracht
van het Permanent Overlegorgaan Visaf-
slagen werd opgesteld.
Gelet op de tekorten die de gemeente
op de vismijn moet dekken, willen wij graag
een antwoord op de vraag hoe de controle
geregeld is, om het buiten de vismijn om
verkopen van produkten tegen te gaan.
b. Inspraak en voorlichting.
Onze fractie is blij met gratis ter be
schikking stellen van raadsstukken aan or
ganisaties. Wij pleiten ervoor om ten be
hoeve van de publieke tribune tijdens
raadsvergaderingen een beknopte versie van
de raadsagenda beschikbaar te stellen. De
kosten hoeven in deze geen doorslaggevende
rol te spelen.
c. Secretarie.
Het doet ons genoegen dat de mede
werkers van de gemeentesecretarie tevreden
zijn over de herverkaveling. Heeft het col
lege de onbillijkheid van het salarissysteem
in de kleinere gemeenten al eens onder
aandacht van de Vereniging voor Neder
landse Gemeenten gebracht?
Nieuwe investeringen.
Onze fractie stemt in met de lijst van
nieuwe investeringen. Over de volgorde van
projekten willen wij nog wel eens een goed
gesprek. Wij herhalen ons verzoek om een
meerjarenplanning. Om prioriteiten te kun
nen stellen, is het noodzakelijk een duide
lijker inzicht te hebben in financiële ge
volgen.
Belastingen en financiën.
De dalende uitkering uit het gemeente
fonds met 1,15% en de teruglopende on-
derwijsuitkering maken het onontkoombaar
dat de heffingen en belastingen omhoog
moeten. Een percentage van 3,5 is aan
vaardbaar. Dat de post voor onvoorziene
uitgaven door de verhoging stijgt tot
100.000,— is gunstig. We hopen dat dit
bedrag voldoende zal zijn voor het komende
begrotingsjaar. De geschetste ontwikkeling
van de onroerend-goedbelasting is gunstig.
We hopen, dat de wensen daardoor vlugger
gerealiseerd kunnen worden.
Hierna kreeg het woord de heer G. Boot,
die namens het C.D.A. zei:
Mijnheer de voorzitter, dames en heren.
De CDA-fraktie bedankt een ieder die
heeft meegewerkt aan de voor ons liggende
begroting 1979. Een begroting die er zijn
mag en waar wij raadsleden de tijd voor
kregen er van kennis te nemen. Uw bege
leidingsbrief is duidelijk, ook hiervoor onze
dank. Een post netto onvoorzien van
ƒ79.213,62 op te voeren tot ƒ100.000,—,
waar wij in deze algemene beschouwingen
nog nader op terug komen.
Een terugblik op het jaar 1978 laat zien,
dat er in onze gemeente weer heel wat
investeringen zijn gedaan of in uitvoering
zijn. Slechts enkele belangrijke zaken wil
len wij noemen. De aanleg van de tennis
banen te Colijnsplaat voldoet aan een grote
behoefte. Diverse verbeteringen van de vis
mijn. Aanleg parkeerterrein „De Paarde
kreek". Vaststelling van de structuurschet
sen voor Kats en Colijnsplaat. Dank ook
voor het door ons gevraagde overzicht
met betrekking tot het gebruik van de hulp
secretarieën.
Ruimtelijke ordening. Algemeen.
Kortgene zullen we afronden, dat schreven
wij nu weer al een jaar geleden. Van onze
wensen zijn er wel enige gerealiseerd. De
Mavo-verbouwing is klaar en het dorpshuis
„de Pompweie" in gebruik. Het welbekende
gat in de Hoofdstraat wordt opgevuld.
Daadwerkelijk komt dan nu Colijnsplaat
en Kats aan de beurt. De recent vastgestelde
structuurschetsen kunnen aan deze kernen
die injectie geven waar wij volledig achter
staan. Hoe staat het met de aanwijzing
van onze dorpen als opvang- of plattelands
kern? Is hier al iets meer over bekend?
Wij stellen het bijzonder op prijs betrokken
te worden bij de totstandkoming van een
nieuw streekplan. Wij dringen aan op ver
wezenlijking van een algemene inspraak
procedure.
Bestemmingsplannen.
Wij willen graag weten of er iets gedaan
wordt aan bestemmingsplannen voor de
toekomst. Hier moet zeker aan gewerkt
worden als de renovatie nog langer op zich
laat wachten. Voor Kats vragen wij om de
mogelijkheden voor premiebouw niet uit
het oog te verliezen. De huurprijzen voor
te bouwen woningwetwoningen worden
steeds hoger, zodat het wenselijk is te
zorgen voor meer ruimte en mogelijkheden
voor premiebouw. Dit bevordert doorstro
ming, zoals dit ook reeds in Kortgene en
Colijnsplaat het geval blijkt te zijn. Wij
dringen er op aan te zorgen, dat er in
ieder geval bouwgrond beschikbaar komt
voor woningbouw en industrieterrein. Het
verkrijgen van de grond dient wel op
correcte wijze te gebeuren met begrip voor
het niet vrijwillig inleveren. Er dient dan
met spoed naar alternatieven gezocht te
worden.
Dijkversterking en jachthaven te Colijnsplaat
In principe zijn we blij met de geplande
jachthaven te Colijnsplaat. Het zou vreemd
zijn nu afwijzend te reageren, terwijl wij
bij de vaststelling van de structuurschets
enthousiast waren. Wel zullen wij bij de
besluitvorming zeer ernstig in overweging
nemen, de uitgesproken meningen op de
hoorzitting 31 oktober in Colijnsplaat. Er
zullen duidelijke uitspraken op tafel moeten
komen onder andere voor parkeergelegen
heid, verkeersveiligheid, vrije toegang eigen
inwoners, financieringsrapport, bestemming
oude landbouwhaven en de verdeelsleutel
voor toewijzing ligplaatsen. Dit zijn zeer
urgente zaken, waar het CDA graag een
uitspraak over wil horen. Een beslissing
vóór 1 december is te kort, maar wij
hebben begrepen noodzakelijk. De meningen
over de plaats van aanleg waren verschil
lend, jammer dat hierover geen overeen
stemming bestond.
Dorpsvernieuwing.
Wij stimuleren uw plannen en vinden het
erg belangrijk dat er met spoed wordt
begonnen. Liever vandaag dan morgen. Het
voorziet in een behoefte wat betreft de
bestemmingsplannen.
Volkshuisvesting.
Voor de verbeteringen van eigen woningen
wordt er regelmatig gebruik gemaakt van
de subsidieregelingen. Plezierig is het te
vernemen dat door de te bouwen 14 premie
woningen er weer woningwetwoningen vrij
komen. De gebruiksverordening woningen
blijkt te voldoen, het werkt preventief.
Er komen steeds minder ontheffingsaan-
vragen. Wij zijn dan ook content hieraan
te hebben meegewerkt.
Recreatie.
Wij menen dat onze bewoners niet tegen
de recreatie zijn. Het moet aan regels ge
bonden worden. Deze dient men in acht
te nemen en wij dienen te zorgen dat deze
worden nageleefd. Bijna alle gasten vinden
het geen bezwaar zich aan te passen, het
is slechts een kleine minderheid die herrie
schopt.
Camping.
De uitgangspunten steunen wij graag en
onze fraktie wil graag meewerken aan een
juiste beheersvorm.
Het Veerse Meer.
Wij zullen de verdere ontwikkelingen zeer
kritisch volgen en zo nodig ons geliefde
groene licht veranderen in rood, alleen
wat dit punt betreft.
Openbare werken.
Er wordt nu al jaren geklaagd en terecht
over de riolering te Kats. Zij betalen,
terwijl ze niet aangesloten zijn op de zui
veringsinstallatie, toch de geldende kosten.
Het CDA legt hierbij een urgentieverklaring
af en dringt aan op spoedige aanvang van
de werkzaamheden. Een goed begin zou zijn
het aanbrengen van de persleiding door
het Waterschap. Is hier al iets meer over
bekend? Wat Colijnsplaat en Kortgene be
treft, wij vinden het bedenkelijk te moeten
wachten op subsidie. Zijn er geen deuren
open te breken die voor anderen gesloten
blijven? Op luchtdruk gaan snoeien, steeds
meer mechaniseren, het zal wel niet anders
kunnen. Het alternatief, iemand zonder
werk met ambities voor buitenwerk in de
natuur, zou zoveel mooier zijn. Maar dat
is dan weer te duur. Verder vragen wij
het college, hoever zijn wij met een „fiets
padenplan"? Laten wij zorgen het klaar te
hebben als er onverwijld gesubsidieerd zou
worden.
Sport.
Zijn de huurprijzen inmiddels geïndexeerd
waar wij vorig jaar op aandrongen?
Cultuur.
Wij stellen ons positjef op wat vernieu
wing en uitbreiding van het dorpshuis „De
Brug" te Colijnsplaat betreft. Ook de uit
breiding van het „Nieuw-Zeelandhuis" te
Kats willen wij graag steunen.
Speeltuinwerk.
Partikulier initiatief is er in Kats mis
schien iets meer dan in de andere kernen.
Toch blijkt na informatie er wel het één
en ander gerealiseerd te zijn. Vrije tijd werd
besteed om attributen op te bouwen, die
nog sneller werden afgebroken. In het
volgende gemeenteblad mag wat onze frak
tie betreft, best eens gevraagd worden aan
de ouders wat meer aandacht te geven
aan moedwillige vetnielingen door hun kin
deren. Stel Kats maar als voorbeeld! Voor
een bestuur alleen is het onmogelijk zonder
medewerking van veel ouders iets op te
bouwen.
Het vervolg van de algemene beschou
wingen en de antwoorden van het college
vindt u volgende week in deze krant.