Vervolg begroting Kortgene
handhaven van de gemeentelijke invloed
on het geheel;
verbetering van het besluitvormingspro
ces door een duidelijker beheersstructuur.
b. het Veerse Méér. Zoals bekend blijkt
dit recreatiegebied in een grote behoefte
te voorzien en een breed publiek aan te
trekken. De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage
zijn zeer aanzienlijk: voor 1979 is de bij
drage van de gemeente Kortgene aan het
recreatieschap begroot op 36.750,—. Ons
college meent dat een bezinning over de
verdere ontwikkelingen in en om het
Veerse Meer gewenst is, met name waar het
de aanleg van allerlei zeer kostbare voor
zieningen betreft, die slechts voor enkelen
bereikbaar zijn (zoals de eilandjes in het
meer).
Openbare werken.
In de komende jaren zal een zware taak
zijn het op gang brengen van een aantal
rioleringswerken:
a. een hoge urgentie kennen wij daarbij
toe aan het aansluiten van Kats op de
rioolzuiveringsinstallatie te Colijnsplaat. De
betreffende persleiding moet door het Wa
terschap worden aangelegd; het bestuur
van dit schap heeft ons meegedeeld daartoe
bereid te zijn mits dat financieel haalbaar
is. Het noodzakelijke rioleringswerk in Kats,
dat voor rekening van de gemeente komt,
zal een krediet van ongeveer 550.000,
vergen; dat is zeker door het ontbreken
van subsidies een zware last. Aangezien
wij echter van mening zijn, dat het in feite
onaanvaardbaar is wanneer een dorpskom
het afvalwater niet op een zuiveringsin
stallatie kan afvoeren, zullen wij met zoveel
mogelijke inspanning trachten de riolering
in Kats toch tot stand te brengen. Voorals
nog is als kapitaallast van de investeringen
ƒ30.000,— in de nu aangeboden begroting
opgenomen. Daardoor zou de eerste fase
van de rioleringswerken kunnen worden
uitgevoerd.
b. in Colijnsplaat en Kortgene moeten
de rioolstelsels gerenoveerd worden. Deze
zeer kostbare operatie (totale kosten naar
schatting ruim 2.000.000,—) kan slechts
met subsidie gerealiseerd worden. Zoals be
kend is de zogenaamde DACW-pot thans
in Zeeland niet of nauwelijks beschikbaar.
Intussen worden fase-plannen opgesteld, zo
dat eventuele urgente knelpunten toch ter
hand kunnen worden genomen door middel
van uitvoering van een deel van het totale
renovatieplan.
Nu in de afgelopen periode enkele be
langrijke aanschaffingen ten dienste van ge
meentewerken hebben plaatsgevonden (zo
als stenenschrapmachine en lichte vracht
auto), zijn in deze sfeer op korte termijn
geen nieuwe voorstellen voor grote inves
teringen te verwachten. Ook met betrekking
tot de gladheidsbestrijding zijn er geen pro
blemen, nu de provincie de doorgaande
wegen blijft bedienen.
Voorts verdient het navolgende opge
merkt te worden:
a. in het kader van de E-objecten zijn
voor 1979 gepland: herstraten West-Haven
straat, herzetten goten Torendijk, aanleg
voetpad langs het Veerse Meer en herstraten
gedeelte Weststraat;
b. een slijtlaag zal worden aangebracht
op een gedeelte van de Burg. Snellenstraat,
een gedeelte van de Torendijk, het haven
plateau van Kortgene nabij de coupure, de
Oostbermweg en op het gedeelte Kats
de Tol van de Noordlangeweg;
c. er wordt aan gedacht op luchtdruk
te gaan snoeien teneinde nu de bunga
lowparken qua onderhoud steeds omvang
rijker worden door de ontwikkelingen in
Veerse Meer II en Oostdijk het onder
houdswerk met de huidige mankracht te
kunnen blijven verrichten. Ook andere me-
chanisatie-methoden zullen in de nabije toe
komst gewenst zijn.
Sociale zaken.
De stijging van de kosten in deze sector,
ook waar het het gemeentelijke aandeel
betreft, geeft ons aanleiding tot zorg. Het
netto-gemeentelijk aandeel was in 1977
ƒ250.000— en voor 1978 is ƒ260.000,—
geraamd, terwijl thans plm. 340.000,—
begroot moet worden. De bestemming van
de gelden (in hoofdzaak ten behoeve van
bejaarden in de bejaardenoorden) geeft ons
geen aanleiding tot discussie, integendeel,
deze en andere voorzieningen op het terrein
van de sociale wetgeving achten wij van
grote betekenis en bijzonder goed voor hen,
die er noodgedwongen gebruik van moeten
maken.
De hoogte van de totale bijdragen en
de groei ervan in onze gemeente leidt echter
tot de mening dat die groei niet onbeperkt
kan doorgaan en daaraan gekoppeld de
bemerking dat de reeds jaren durende dis
cussie over de financiering van met name
de bejaardenoorden hoognodig tot conclu
sies moet gaan leiden. Aan het huidige
systeem kleven twee onbillijkheden, te we
ten de bejaarde moet in een bejaarden
tehuis in principe zelf betalen terwijl in
vrijwel alle andere situaties de AWBZ in
de kosten voorziet en de gemeente die re
latief veel bejaardenoordplaatsen heeft,
wordt voor dat beleid „gestraft" doordat
zij in toenemende mate via de ABWZ
bewoning van deze oorden mogelijk moet
maken. In onze gemeente is bijna 20%
van de bevolking ouder dan 65 jaar (plm.
640 personen) en daarvan verblijven er 140
in een bejaardentehuis, hetgeen op zich
circa 20% van het aantal bejaarden bete
kent. De landelijke streefnorm is: 7%
van de bejaarden in een bejaardenoord.
Begin 1978 is de zogenaamde indicatie
commissie voor de opname in de tehuizen,
conform artikel 6j van de Wet op de
bejaardenoorden gestart.
Sport, cultuur, jeugd- en welzijnsbeleid,
a. Sport.
Op het terrein van de sportvoorzieningen
zijn belangrijke verbeteringen en uitbreidin
gen tot stand gekomen, waardoor langza
merhand van een optimaal voorzieningen
niveau gesproken kan worden. Alleen de
gymnastieklokalen behoeven nog verbete
ring. De jaarlijkse lasten van de sport
voorzieningen aan onderhoud, rente en af
schrijvingen zijn zeer hoog, waartegen
slechts geringe vergoedingen voor het ge
bruik staan (met name is dat het geval
voor de voetbalvelden en de gymnastiek
lokalen). Aan een geleidelijke stijging van
deze vergoedingen valt ons inziens dan ook
niet te ontkomen. In onze gemeente is ook
in opkomst de ruiter- en ponysport. Ook
door de betreffende vereniging is financiële
ondersteuning bij de gemeente aangevraagd.
b. Cultuur.
In het algemeen is de cultuurbeoefening
en -beleving een zaak van het particulier
initiatief. De gemeente is vaak ondersteu
nend door subsidies, soms met grote be
dragen zoals voor de muziekverenigingen.
Daarnaast is het een gemeentelijke taak
voor behoorlijke accommodaties te zorgen
waar culturele en sociaal-culturele aktivi-
teiten kunnen plaatsvinden. Nu het dorps
huis te Kortgene bijna gereed is, krijgt
ook dit dorp een goede accommodatie.
In Colijnsplaat bestaat er behoefte aan
modernisering en uitbreiding van het dorps
huis „De Brug". Ons college heeft zich ten
opzichte van een verzoek terzake van het
betreffende stichtingsbestuur positief opge
steld voor gemeentelijke financiële steun
in deze, onder de voorwaarde dat de in-
greép van bescheiden aard zal zijn. In Kats
is er behoefte aan vergroting van het
Nieuw-Zeelandhuis; zo mogelijk zijn wij in
principe bereid hieraan mede te werken.
c. Speeltuinwerk.
De aktiviteiten van de speeltuinvereni-
gingen in Colijnsplaat (om met name nabij
de nieuwe tennisbanen een goed geoutil
leerde speeltuin te realiseren) en in Kort
gene (om „nu eindelijk" het fraaie Spuikom-
terrein tot speeltuin om te bouwen) geven
ons helaas geen aanleiding tot enthou
siasme. Ondanks uw besluiten tot relatief
grote bijdragen is er nog niets gerealiseerd.
Het nieuwe speelveldje in Noord I te Kort
gene blijkt in een grote behoefte te voor
zien. De speeltuin van Kats en zeker ook
de wijze van beheer aldaar achten wij
een goed voorbeeld van zinvol particulier
initiatief.
d. Jeugdwerk.
In onze gemeente is er op het terrein
van jeugd- en jongerenwerk slechts in Co
lijnsplaat een duidelijke aktiviteit waar te
nemen. De betreffende clubs functioneren
met alleen vrijwillige leiding en voorzien
kennelijk in een grote behoefte; dit werk
wordt door ons gaarne financieel onder
steund.
e. Welzijnsbeleid in algemene zin.
De veel besproken decentralisatie van
het welzijnsbeleid is in toenemende zin
onderwerp van aandacht. Daarbij wordt
samengewerkt in de kring van de Bevelandse
gemeenten en Tholen. De decentralisatie
houdt in dat de gemeenten plaatselijk een
„welzijnsplan" moeten opstellen, in overleg
met en via inspraak door het particulier
initiatief. In zo'n plan moet tot uiting
komen wat de gemeente zich voorstelt te
doen, vooral ook in financiële zin op het
terrein van jeugd- en jongerenwerk, be-
jaardenwerk, educatief werk, etc. In de
kosten daarvan verstrekt het rijk dan rijks
bijdragen. Het behoeft geen betoog dat
het opstellen van zo'n plan geen eenvoudige
zaak is voor een gemeente als Kortgene.
Ons college beoordeelt het dan ook zeer
positief dat op dit terrein in regionaal
verband wordt samengewerkt, waarbij het
recente „afhaken" van Goes om mee te
doen aan het experiment Kaderwet-welzijn
een te betreuren feit is.
f. Diversen.
Het Open School-projekt verloopt naar
wens en is van rijkszijde met één jaar ver
lengd, zodat meer tijd is ontstaan voor
beraad over de wijze van continuering. In
Kortgene en Colijnsplaat funktioneren twee,
door gemeente en rijk gesubsidieerde, peu
terspeelzalen waar veel gebruik van wordt
gemaakt.
De Bibliobus heeft een grote kring van
lezers en voorziet in een grote behoefte.
De stijgende kosten baren zorg. Ons college
zou het niet onaanvaardbaar vinden indien
door de lezers een kleine bijdrage zou
moeten worden verstrekt om van deze be
langrijke voorziening gebruik te maken. We
hebben de indruk dat de totale kosten
landelijk gezien voor het bibliotheek
werk zo hoog worden, dat het rijk niet in
staat is de consequenties van haar eigen
beleid (gratis bibliotheken voor iedereen en
overal) te trekken.
Onderwijs.
In een afzonderlijk overzicht zult u nader
geïnformeerd worden over allerlei onder-
wijsgegevens. Hier kan nog opgemerkt
worden:
door de thans vrijwel beëindigde
bouwaktiviteiten heeft de accommodatie
van de Mavo een aanmerkelijke verbetering
en uitbreiding ondergaan. Ook de verbeterde
apparatuur in het natuurkundelokaal dient
vermeld te worden;
het noodlokaal van de openbare lagere
school te Colijnsplaat moet als een tijde
lijke voorziening worden beschouwd. Op
korte termijn zal studie en overleg worden
geopend over de vraag waar en op welke
wijze nieuwbouw voor deze school gerea
liseerd kan worden. De andere in Colijns
plaat funktionerende scholen zullen bij dat
overleg worden betrokken. Bij het maken
van een nieuwbouwplan zal in elk geval
rekening worden gehouden met de nieuwe
basisschoolopbouw, te weten één school
voor 4 12-jarigen;
de 3 scholen van Colijnsplaat hebben
zich gezamenlijk aangemeld voor het zo
genaamde activeringsprogramma van het
Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen
en zijn daarin intussen ook opgenomen.
Brandweer, politie, veiligheid, etc.
Op korte termijn kunt u afgeronde voor
stellen verwachten met betrekking tot ver
betering van brandweermateriaal. Het zal
daarbij met name gaan om een nieuwe
brandweerwagen (hoge en lage druk) voor
Kortgene met poederaanhanger, eenvoudig
communicatiemateriaal en een krediet voor
het boren van een brandput in Kats. Tevens
zult u een planning van nieuwe investe
ringen op wat langere termijn ter beoorde
ling worden voorgelegd. Met deze verbete
ringen is veel geld gemoeid. Wij achten
dat verantwoord omdat een goed funktio-
nerend brandweerteam van veel belang is
en daarbij behoort goed materiaal.
Helaas is er nog steeds geen zicht op
de start van een zogenaamde regionale
brandweerkring.De eerder door u aanvaar
de gemeenschappelijke Regionale Brandweer
kring Midden- en Noord-Zeeland zou per
1-7-1976 in werking treden. Inmiddels ver
scheen de interimregeling Rijksbijdragen
Regionale Brandweren, in welk kader de
kring Walcheren werd erkend door de Mi
nister van Binnenlandse Zaken, onder de
voorwaarde dat de betreffende regeling op
diverse punten zou worden aangepast en
omgezet in een zogenaamde „zware rege
ling". De vraag is toen gerezen of datzelfde
lot de regeling Midden- en Noord-Zeeland
zou treffen en of een zware regeling voor
de twee gebieden tezamen niet de meeste
zekerheid op uitkeringen zou geven. Er
kunnen namelijk belangrijke uitkeringen
worden verkregen in de kosten van tech
nische apparatuur voor brandweer-alarm
centrales, beloningen van brandwacht-cen
tralisten, kosten van een verbindings-com-
mandowagen en een groot 'schuimblusvoer-
tuig. De nieuwe concept-regeling voor de
nieuwe opzet is gereed, maar er is thans
onduidelijkheid over de vraag of alle ge
meenten mee zullen doen.
Door enkele mutaties en een pensionering
zal het politiekorps van de kring Noord-
Beveland per 1-10-1978 zwaar onderbezet
ziin. De organieke bezetting telt 10 man
en er zijn er alsdan slechts 7, hetgeen
een onderbezetting van 30% betekent. Alles
wordt in het werk gesteld aan deze onge
wenste situatie een einde te maken.
Diversen.
a. Vismijn.
De omzet van de vismijn te Colijnsplaat
is niet ongunstig. Bij een jaarcijfer van
ƒ2.734.076,— in 1976 en 3.592.980,— in
1977, is over de eerste 8 maanden van
1978 een besomming van ƒ2.132.069,— te
noteren, zodat de geraamde 3.000.000,—
voor geheel 1978 zeker gehaald zal worden;
Gelet op de slechte start dit jaar is dat
verheugend. Deze cijfers leiden nog niet
tot winst, integendeel ook voor 1979 is weer
een groot tekort geraamd. Wij blijven echter
van mening dat de vismijn voor Colijnsplaat
van zoveel betekenis is, dat handhaving
gewenst is, ook in de toekomst. De inves
teringen van het afgelopen jaar, ter ver-
betering van de mijn getuigen van dat be
leid. In het afzonderlijk met u te bespreken
rapport van het adviesbureau Berenschot,
opgesteld in opdracht van het Permanent
Overlegorgaan Visafslagen lezen wij een be
vestiging van ons beleid.
b. Inspraak en voorlichting.
De verschijningsfrequentie van het ge
meentelijk voorlichtingsblad is verbeterd
en wij stellen ons voor daarin geen veran
dering te laten optreden. Op het terrein
van inspraak is er geen specifiek program
ma, maar wel een algemene beleidslijn:
zodra nodig en mogelijk vindt inspraak
plaats zoals bijvoorbeeld gebleken is bij de
structuurschetsen.
Bovendien streven we zoveel mogelijk
openheid na. Met betrekking tot de abon
nementen-regeling voor de raadsstukken
achten wij het redelijk organisaties die qua
doelstelling daarvoor in aanmerking komen
in verband met hun algemene belangenbe
hartiging (zoals de Dorpsgemeenschappen,
de V.A.C.- en de plaatselijke afdelingen van
de politieke partijen), deze stukken in het
vervolg gratis ter beschikking te stellen.
c. Secretariepersoneel.
Per 1 januari 1978 werd de secretarie
gereorganiseerd. Over het resultaat ervan
zijn wij, evenals het personeel zelf, tevre
den. Uitbreiding van personeel is in de
begroting 1979 niet gepland. Onze eerdere
opmerking over de onbillijkheid van het
salarissysteem in de kleinere gemeenten als
gevolg van de thans bestaande klasse
indeling (gekoppeld aan het aantal inwo
ners, zonder ook maar enigszins rekening
te houden met het takenpakket) herhalen
wij graag.
d. Gemeentehuis.
Nu mede tengevolge van een ander ge
bruik van de beschikbare ruimten uitbrei
ding van het gemeentehuis niet een eerste
urgentie is, achten wij het wel gewenst
enkele verbeteringen aan te brengen. In dit
verband denken wij onder meer aan lucht
verversing op de raadzaal, alsmede ver
nieuwing van de stoelen van de publieke
tribune. Voorstellen terzake kunt u tege
moet zien. Een en ander neemt niet weg,
dat een gebrek aan één of twee kleinere
ruimten voor besprekingen en dergelijke
zich regelmatig manifesteert.
Nieuwe investeringen.
In de komende tijd zullen de volgende
objecten aandacht vragen:
1. riolering van Kats;
2. renovatie van de rioleringen te Colijns
plaat en Kortgene;
3. nieuwbouw openbare basisschool in Co
lijnsplaat;
4. medewerking aan de restauratie van de
Ned Herv. Kerk te Kortgene;
5. idem te Colijnsplaat;
6. restauratie van de toren te Kortgene;
7. diverse investeringen ten behoeve van
de brandweer;
8. medewerking aan verbetering van dorps
huis „De Brug" te Colijnsplaat;
9. medewerking aan uitbreiding van het
Nieuw-Zeelandhuis te Kats;
10. diverse investeringen verband houdende
met de aanleg van een jachthaven teCo
lijnsplaat, indien tot een zodanige aanleg
zal worden besloten.
Deze lijst is globaal, qua volgorde wille
keurig en wellicht niet volledig. De cijfers
ontbreken en zullen per object zeer ver
schillen. Het geeft echter een indicatie dat
er nog veel te doen staat, ook op financieel
terrein. Daarbij is veelal financiële steun
van het Rijk onontbeerlijk. Dat geldt voor
de rioleringsplannen, maar zeker ook voor
de onder 4, 5 en 6 vermelde restauratie
objecten. Terzake is recent het Ministerie
van C.R.M. wederom indringend benaderd
om subsidie-verstrekking, waarbij is opge
merkt dat ook een subsidie-toezegging op
termijnen welköm is aangezien in dat geval
voor-financiering tot de mogelijkheden be
hoort. Andere objecten, zoals het onder 10
vermelde, dienen in financieel opzicht geheel
zelfdekkend te zijn.
Belastingen.
De Minister van Binnenlandse Zaken
heeft bekend gemaakt dat de diverse rech
ten in het kader van artikel 277, le lid
van de gemeentewet met niet meer dan
3,5% verhoogd mogen worden. Dit is, voor
wat de gemeente Kortgene betreft, van toe
passing op de reinigingsrechten en het
rioolafvoerrecht. De overige belastingen,
zoals hondenbelasting, woonforensenbelas-
ting, toeristenbelasting en onroerend-goed
belasting kunnen in principe onbeperkt
worden verhoogd. Voor de onroerend-goed-
belastingen geldt nog de bepaling dat de
opbrengst niet meer mag zijn dan 27%
van de algemene uitkering uit het gemeente
fonds exclusief de factor sociale zorg. De
overige, niet genoemde, belastingen mogen
niet worden verhoogd of komen niet voor
verhoging in aanmerking.
Hoewel de post voor onvoorziene uit
gaven voor 1979 niet ongunstig is. achten
wij een redelijke verhoging van het belas-
tingpeil aanvaardbaar. Dit om prijs- en
loonstijgingen op te kunnen vangen en om
te voorkomen dat, voor wat betreft reini-
gings- en rioolafvoerrecht, een eenmaal op
gelopen achterstand niet meer ingehaald
kan worden daar verwacht moet worden
dat ook voor de volgende jaren weer tarief-
beschikkingen van het ministerie zullen
afkomen. Wij stellen u dan ook voor de
belastingen enigszins te verhogen en wel
met de genoemde 3,5%, wat globaal
ƒ20.000,— zal opleveren, zodat de post
voor onvoorziene uitgaven voor wat betreft
het netto gedeelte zal toenemen tot onge
veer ƒ100.000,—.
Met betrekking tot de diverse belastingen
en rechten betekent een verhoging van
3,5% het volgende:
1. hondenbelasting (raming 1979 op grond
van het huidige tarief 9500,le hond
35,— (was 34,—), twee honden 98,—
(was 95.—), 3e en volgende hond telkens
93,— (was 90,meer dan de belas
ting voor de voorafgaande hond. Kennel
134,— (was 130,—). Meeropbrengst
330,—.
2. reinigingsrechten (raming 1979 op
grond van het huidige tarief 92.000,—).
Alleenstaanden en bejaarden 48,50 (was
47,—), gezinnen van twee en drie per
sonen en de zomerwoningen 59,(was
57,—), 4 en meer personen 67,— (was
65,—). Meeropbrengst 3220,—.
3. rioolafvoerrecht (raming 1979 op grond
van het huidige tarief ƒ24000,—). Te ver
hogen van 0,17 per m3 naar 0,18 per m3
waterverbruik, hetgeen een meeropbrengst
van ƒ840,— zal betekenen.
4. woonforensenbelasting (raming 1979
op grond van het huidige tarief 59.000,—)
Te verhogen van 3,7 promille naar 3,8 pro
mille van de waarde zoals deze voor de
onroerend-goedbelasting is vastgesteld. De
ze verhoging is in feite meer dan de ge
noemde 3,5% verhoging. Meeropbrengst
2065,—.
5. onroerend-goedbelasting (raming 1979
op grond van het huidige tarief 423.000,-)
7,75 voor gebruiker voor elke volle
3.000,— aan getaxeerde waarde (was
7,50) en 9,65 voor eigenaar/zakelijk
gerechtige (was 9,35). Meeropbrengst
14.800,—.
6. toeristenbelasting (raming 1979 op
grond van het huidige tarief ƒ60.000,—).
Tot op heden was het tarief in alle ge
meenten rondom het Veerse Meer gelijk.
Te vrezen valt dat hierin met ingang van
1979 verandering komt. Vooroverleg toonde
aan dat twee gemeenten het tarief van
ƒ0,35 per persoon per etmaal willen bren
gen op ƒ0,40 en het daaraan gekoppelde
forfaitaire tarief eveneens met plm. 16%.
Twee andere gemeenten gaan alle tarieven
met 5% verhogen (te weten van ƒ0,35
naar 0,37 per persoon en 5% forfaitair).
Wij achten ƒ0,40 als nieuw tarief reëel.
GROTE EVANGELISATIECAMPAGNE
IN DE KLARENBEEK LTS
Op 11, 12 en 13 november a.s. hoopt
de Christengemeente „Ecclesia" te Middel
burg een grote Evangelisatiecampagne te
houden, waaraan diverse Gospelgroepen,
afgewisseld met sprekers zullen meewerken.
De eerste avond, zaterdag 11 november,
treden de „Burning Candles" op uit Zwolle,
terwijl zondag 12 november het Ankloeng
Bamboe-orkest „Hidup Baroe" uit Den
WAAR KOMT DIE
UITDRUKKING VANDAAN
„Bot vieren".
Dat er in onze taal veel zaken in de
loop der eeuwen verloren zijn gegaan, blijkt
duidelijk uit deze uitdrukking. Vroeger had
het woord „bot" o.a. de betekenis van
uiteinde en wel bepaald het vooreinde van
het ankertouw dat zich buiten boord be
vindt, wanneer het schip voor anker ligt.
Ook heeft het gewoon de betekenis van
touw. bijvoorbeeld dat waaraan een vlieger
wordt opgelaten. Bot vieren wil dus eigen
lijk zeggen het touw vieren, laten uitlopen;
figuurlijk van toepassing op hartstochten,
aandoeningen, neigingen en aandriften die
men dan de vrije loop laat.
maar ook dat het forfaitaire tarief slechts
met 5% omhoog gaat en wel als volgt:
seizoen tarief boot tot 25 m2 55,
(was 52,50);
seizoentarief boot tot 40 m2 73,50
(was ƒ70,—);
seiz.-tarief boot meer dan 40 m2 94,50
(was 90,—);
caravan was 84,(handhaven in ver
band met de hoogte hiervan ten opzichte
van andere gemeenten en de boten). Totale
meeropbrengst toeristenbelasting 2.000,—.
De financiële mogelijkheden op langere
termijn.
In de circulaire van de minister betref
fende de uitkering uit het Gemeentefonds
voor 1979 is een meerjarenperspectief ge
geven voor 1980 tot en met 1983. Op grond
hiervan kan bij onveranderd beleid
jaarlijks op een toename van de algemene
rijksuitkering van ongeveer 30.000,— ten
opzichte van het voorgaande jaar worden
gerekend. Indien daarenboven jaarlijks een
zekere aanpassing van de gemeentelijke be
lastingen plaatsvindt levert dat nog een
meeropbrengst van circa 20.000,per
jaar op. Als we bedenken dat alleen reeds
de post salarissen secretarie- en buiten-
personeel in 1979 op 1.188.750,— is be
groot, is het duidelijk dat te verwachten
loon- en prijsstijgingen met moeite door
genoemde verhogingen gecompenseerd zul
len kunnen worden. Extra ruimte voor grote
investeringen zal kunnen ontstaan door ho
gere onroerend goedbelastingopbrengsten
als gevolg van de bouw van nieuwe wo
ningen, vooral in de recreatieve sfeer. In
dat kader dient ook vermeld te worden
dat voor iedere woning (op grond van de
huidige norm) 203,69 wordt uitgekeerd
uit het Gemeentefonds en ƒ353,11 per
inwoner. Samenvattend hebben we de in
druk dat de thans aanwezige ruimte (plm.
100.000,— netto onvoorzien) ook in de
komende jaren verwacht mag worden.
Besluit.
Indien u met onze voorstellen instemt,
begint het begrotingsjaar met een post
onvoorzien van netto ongeveer 100.000,—
Daarbij dient dan bedacht te worden dat
bovendien ƒ30.000,— is gereserveerd voor
rioolwerken-investeringen, zodat terzake
plm. 300.000,— geïnvesteerd kan worden.
Een en ander maakt het ons inziens, mo
gelijk in het komende begrotingsjaar op
bescheiden schaal diverse besluiten te ne
men die tegemoet zullen komen aan aller
lei gerechtvaardigde verlangens of noodza
kelijke investeringen.
Daartoe zullen wij u te zijner tijd de
nodige voorstellen voorleggen, hopelijk op
een zodanig tijdstip dat uwerzijds goede
besluitvorming mogelijk is. In dat kader is
de dit jaar gestarte frequentie van de
raadsvergaderingen, te weten gemiddeld
eenmaal per zes weken, naar onze mening
goed werkbaar gebleken.
Gaarne spreken wij onze dank en waar
dering uit aan het adres..van alle mede-
werk(sijers die er aan hebben medegewerkt,
dat de thans gereed zijnde stukken u op
tijd en correct uitgevoerd kunnen worden
voorgelegd. Deze erkentelijkheid geldt ook
het andere werk dat het personeel (in alle
geledingen) voor de bevolking en ons be
stuur verricht.
De bespreking van deze stukken is voor
een aantal van u een nieuwe en daardoor
wellicht wat onbekende aangelegenheid.
Ons college hoopt en vertrouwt op- een
goede dialoog op basis van wederzijds ver
trouwen.
Wij spreken de verwachting uit, dat er
via een vruchtbare gedachtenwisscling een
positieve besluitvorming zal plaatsvinden.
Gaarne zullen wij de u bij deze aangeboden
begroting 1979 en bijbehorende stukken
met u behandelen op 9 november a.s.
Haag op het programma staat, afgewisseld
met het Ecclesia-koor uit Middelburg.
De laatste avond, maandag 13 november,
wordt grotendeels verzorgd door de zigeu
nerzending „Licht en Leven", met optreden
van het zigeuner-orkest.
De aanvang van deze avonden is om
half acht in de Klarenbeek LTS, Gen. Eisen-
houwerlaan 25, Middelburg, waar uiteraard
iedereen hartelijk welkom is.
De gehele campagne wordt geopend met
een openlucht-dienst op de Markt om 3 uur.
(Bij slecht weer op de Dam in de Graan-
beurs). Ook weer met medewerking van
„The Burning Candles".
„Hij weet van toeten nog blazen".
Hij weet niets van het betreffende on
derwerp af. Hier wordt in de uitdrukking
bedoeld het blazen op een hoorn. Hij weet
niet hoe hij er een toon uit moet krijgen
(toeten) en weet zelfs niet eens dat hij
er op moet blazen.
„De gierigheid die de wijsheid bedriegt."
De gierigheid (overdreven spaarzaamheid)
bedriegt (is geen) wijsheid. Men bedoelt
daarmee, dat het niet wijs is, om uit gierig
heid geen geld uit te geven wanneer dat
om de een of andere reden nodig is, omdat
men dan later veelal voor nog veel grotere
kosten komt te staan, die zouden zijn voor
komen, wanneer men tijdig in een en ander
had voorzien.