Vervolg begroting Kortgene handhaven van de gemeentelijke invloed on het geheel; verbetering van het besluitvormingspro ces door een duidelijker beheersstructuur. b. het Veerse Méér. Zoals bekend blijkt dit recreatiegebied in een grote behoefte te voorzien en een breed publiek aan te trekken. De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage zijn zeer aanzienlijk: voor 1979 is de bij drage van de gemeente Kortgene aan het recreatieschap begroot op 36.750,—. Ons college meent dat een bezinning over de verdere ontwikkelingen in en om het Veerse Meer gewenst is, met name waar het de aanleg van allerlei zeer kostbare voor zieningen betreft, die slechts voor enkelen bereikbaar zijn (zoals de eilandjes in het meer). Openbare werken. In de komende jaren zal een zware taak zijn het op gang brengen van een aantal rioleringswerken: a. een hoge urgentie kennen wij daarbij toe aan het aansluiten van Kats op de rioolzuiveringsinstallatie te Colijnsplaat. De betreffende persleiding moet door het Wa terschap worden aangelegd; het bestuur van dit schap heeft ons meegedeeld daartoe bereid te zijn mits dat financieel haalbaar is. Het noodzakelijke rioleringswerk in Kats, dat voor rekening van de gemeente komt, zal een krediet van ongeveer 550.000, vergen; dat is zeker door het ontbreken van subsidies een zware last. Aangezien wij echter van mening zijn, dat het in feite onaanvaardbaar is wanneer een dorpskom het afvalwater niet op een zuiveringsin stallatie kan afvoeren, zullen wij met zoveel mogelijke inspanning trachten de riolering in Kats toch tot stand te brengen. Voorals nog is als kapitaallast van de investeringen ƒ30.000,— in de nu aangeboden begroting opgenomen. Daardoor zou de eerste fase van de rioleringswerken kunnen worden uitgevoerd. b. in Colijnsplaat en Kortgene moeten de rioolstelsels gerenoveerd worden. Deze zeer kostbare operatie (totale kosten naar schatting ruim 2.000.000,—) kan slechts met subsidie gerealiseerd worden. Zoals be kend is de zogenaamde DACW-pot thans in Zeeland niet of nauwelijks beschikbaar. Intussen worden fase-plannen opgesteld, zo dat eventuele urgente knelpunten toch ter hand kunnen worden genomen door middel van uitvoering van een deel van het totale renovatieplan. Nu in de afgelopen periode enkele be langrijke aanschaffingen ten dienste van ge meentewerken hebben plaatsgevonden (zo als stenenschrapmachine en lichte vracht auto), zijn in deze sfeer op korte termijn geen nieuwe voorstellen voor grote inves teringen te verwachten. Ook met betrekking tot de gladheidsbestrijding zijn er geen pro blemen, nu de provincie de doorgaande wegen blijft bedienen. Voorts verdient het navolgende opge merkt te worden: a. in het kader van de E-objecten zijn voor 1979 gepland: herstraten West-Haven straat, herzetten goten Torendijk, aanleg voetpad langs het Veerse Meer en herstraten gedeelte Weststraat; b. een slijtlaag zal worden aangebracht op een gedeelte van de Burg. Snellenstraat, een gedeelte van de Torendijk, het haven plateau van Kortgene nabij de coupure, de Oostbermweg en op het gedeelte Kats de Tol van de Noordlangeweg; c. er wordt aan gedacht op luchtdruk te gaan snoeien teneinde nu de bunga lowparken qua onderhoud steeds omvang rijker worden door de ontwikkelingen in Veerse Meer II en Oostdijk het onder houdswerk met de huidige mankracht te kunnen blijven verrichten. Ook andere me- chanisatie-methoden zullen in de nabije toe komst gewenst zijn. Sociale zaken. De stijging van de kosten in deze sector, ook waar het het gemeentelijke aandeel betreft, geeft ons aanleiding tot zorg. Het netto-gemeentelijk aandeel was in 1977 ƒ250.000— en voor 1978 is ƒ260.000,— geraamd, terwijl thans plm. 340.000,— begroot moet worden. De bestemming van de gelden (in hoofdzaak ten behoeve van bejaarden in de bejaardenoorden) geeft ons geen aanleiding tot discussie, integendeel, deze en andere voorzieningen op het terrein van de sociale wetgeving achten wij van grote betekenis en bijzonder goed voor hen, die er noodgedwongen gebruik van moeten maken. De hoogte van de totale bijdragen en de groei ervan in onze gemeente leidt echter tot de mening dat die groei niet onbeperkt kan doorgaan en daaraan gekoppeld de bemerking dat de reeds jaren durende dis cussie over de financiering van met name de bejaardenoorden hoognodig tot conclu sies moet gaan leiden. Aan het huidige systeem kleven twee onbillijkheden, te we ten de bejaarde moet in een bejaarden tehuis in principe zelf betalen terwijl in vrijwel alle andere situaties de AWBZ in de kosten voorziet en de gemeente die re latief veel bejaardenoordplaatsen heeft, wordt voor dat beleid „gestraft" doordat zij in toenemende mate via de ABWZ bewoning van deze oorden mogelijk moet maken. In onze gemeente is bijna 20% van de bevolking ouder dan 65 jaar (plm. 640 personen) en daarvan verblijven er 140 in een bejaardentehuis, hetgeen op zich circa 20% van het aantal bejaarden bete kent. De landelijke streefnorm is: 7% van de bejaarden in een bejaardenoord. Begin 1978 is de zogenaamde indicatie commissie voor de opname in de tehuizen, conform artikel 6j van de Wet op de bejaardenoorden gestart. Sport, cultuur, jeugd- en welzijnsbeleid, a. Sport. Op het terrein van de sportvoorzieningen zijn belangrijke verbeteringen en uitbreidin gen tot stand gekomen, waardoor langza merhand van een optimaal voorzieningen niveau gesproken kan worden. Alleen de gymnastieklokalen behoeven nog verbete ring. De jaarlijkse lasten van de sport voorzieningen aan onderhoud, rente en af schrijvingen zijn zeer hoog, waartegen slechts geringe vergoedingen voor het ge bruik staan (met name is dat het geval voor de voetbalvelden en de gymnastiek lokalen). Aan een geleidelijke stijging van deze vergoedingen valt ons inziens dan ook niet te ontkomen. In onze gemeente is ook in opkomst de ruiter- en ponysport. Ook door de betreffende vereniging is financiële ondersteuning bij de gemeente aangevraagd. b. Cultuur. In het algemeen is de cultuurbeoefening en -beleving een zaak van het particulier initiatief. De gemeente is vaak ondersteu nend door subsidies, soms met grote be dragen zoals voor de muziekverenigingen. Daarnaast is het een gemeentelijke taak voor behoorlijke accommodaties te zorgen waar culturele en sociaal-culturele aktivi- teiten kunnen plaatsvinden. Nu het dorps huis te Kortgene bijna gereed is, krijgt ook dit dorp een goede accommodatie. In Colijnsplaat bestaat er behoefte aan modernisering en uitbreiding van het dorps huis „De Brug". Ons college heeft zich ten opzichte van een verzoek terzake van het betreffende stichtingsbestuur positief opge steld voor gemeentelijke financiële steun in deze, onder de voorwaarde dat de in- greép van bescheiden aard zal zijn. In Kats is er behoefte aan vergroting van het Nieuw-Zeelandhuis; zo mogelijk zijn wij in principe bereid hieraan mede te werken. c. Speeltuinwerk. De aktiviteiten van de speeltuinvereni- gingen in Colijnsplaat (om met name nabij de nieuwe tennisbanen een goed geoutil leerde speeltuin te realiseren) en in Kort gene (om „nu eindelijk" het fraaie Spuikom- terrein tot speeltuin om te bouwen) geven ons helaas geen aanleiding tot enthou siasme. Ondanks uw besluiten tot relatief grote bijdragen is er nog niets gerealiseerd. Het nieuwe speelveldje in Noord I te Kort gene blijkt in een grote behoefte te voor zien. De speeltuin van Kats en zeker ook de wijze van beheer aldaar achten wij een goed voorbeeld van zinvol particulier initiatief. d. Jeugdwerk. In onze gemeente is er op het terrein van jeugd- en jongerenwerk slechts in Co lijnsplaat een duidelijke aktiviteit waar te nemen. De betreffende clubs functioneren met alleen vrijwillige leiding en voorzien kennelijk in een grote behoefte; dit werk wordt door ons gaarne financieel onder steund. e. Welzijnsbeleid in algemene zin. De veel besproken decentralisatie van het welzijnsbeleid is in toenemende zin onderwerp van aandacht. Daarbij wordt samengewerkt in de kring van de Bevelandse gemeenten en Tholen. De decentralisatie houdt in dat de gemeenten plaatselijk een „welzijnsplan" moeten opstellen, in overleg met en via inspraak door het particulier initiatief. In zo'n plan moet tot uiting komen wat de gemeente zich voorstelt te doen, vooral ook in financiële zin op het terrein van jeugd- en jongerenwerk, be- jaardenwerk, educatief werk, etc. In de kosten daarvan verstrekt het rijk dan rijks bijdragen. Het behoeft geen betoog dat het opstellen van zo'n plan geen eenvoudige zaak is voor een gemeente als Kortgene. Ons college beoordeelt het dan ook zeer positief dat op dit terrein in regionaal verband wordt samengewerkt, waarbij het recente „afhaken" van Goes om mee te doen aan het experiment Kaderwet-welzijn een te betreuren feit is. f. Diversen. Het Open School-projekt verloopt naar wens en is van rijkszijde met één jaar ver lengd, zodat meer tijd is ontstaan voor beraad over de wijze van continuering. In Kortgene en Colijnsplaat funktioneren twee, door gemeente en rijk gesubsidieerde, peu terspeelzalen waar veel gebruik van wordt gemaakt. De Bibliobus heeft een grote kring van lezers en voorziet in een grote behoefte. De stijgende kosten baren zorg. Ons college zou het niet onaanvaardbaar vinden indien door de lezers een kleine bijdrage zou moeten worden verstrekt om van deze be langrijke voorziening gebruik te maken. We hebben de indruk dat de totale kosten landelijk gezien voor het bibliotheek werk zo hoog worden, dat het rijk niet in staat is de consequenties van haar eigen beleid (gratis bibliotheken voor iedereen en overal) te trekken. Onderwijs. In een afzonderlijk overzicht zult u nader geïnformeerd worden over allerlei onder- wijsgegevens. Hier kan nog opgemerkt worden: door de thans vrijwel beëindigde bouwaktiviteiten heeft de accommodatie van de Mavo een aanmerkelijke verbetering en uitbreiding ondergaan. Ook de verbeterde apparatuur in het natuurkundelokaal dient vermeld te worden; het noodlokaal van de openbare lagere school te Colijnsplaat moet als een tijde lijke voorziening worden beschouwd. Op korte termijn zal studie en overleg worden geopend over de vraag waar en op welke wijze nieuwbouw voor deze school gerea liseerd kan worden. De andere in Colijns plaat funktionerende scholen zullen bij dat overleg worden betrokken. Bij het maken van een nieuwbouwplan zal in elk geval rekening worden gehouden met de nieuwe basisschoolopbouw, te weten één school voor 4 12-jarigen; de 3 scholen van Colijnsplaat hebben zich gezamenlijk aangemeld voor het zo genaamde activeringsprogramma van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen en zijn daarin intussen ook opgenomen. Brandweer, politie, veiligheid, etc. Op korte termijn kunt u afgeronde voor stellen verwachten met betrekking tot ver betering van brandweermateriaal. Het zal daarbij met name gaan om een nieuwe brandweerwagen (hoge en lage druk) voor Kortgene met poederaanhanger, eenvoudig communicatiemateriaal en een krediet voor het boren van een brandput in Kats. Tevens zult u een planning van nieuwe investe ringen op wat langere termijn ter beoorde ling worden voorgelegd. Met deze verbete ringen is veel geld gemoeid. Wij achten dat verantwoord omdat een goed funktio- nerend brandweerteam van veel belang is en daarbij behoort goed materiaal. Helaas is er nog steeds geen zicht op de start van een zogenaamde regionale brandweerkring.De eerder door u aanvaar de gemeenschappelijke Regionale Brandweer kring Midden- en Noord-Zeeland zou per 1-7-1976 in werking treden. Inmiddels ver scheen de interimregeling Rijksbijdragen Regionale Brandweren, in welk kader de kring Walcheren werd erkend door de Mi nister van Binnenlandse Zaken, onder de voorwaarde dat de betreffende regeling op diverse punten zou worden aangepast en omgezet in een zogenaamde „zware rege ling". De vraag is toen gerezen of datzelfde lot de regeling Midden- en Noord-Zeeland zou treffen en of een zware regeling voor de twee gebieden tezamen niet de meeste zekerheid op uitkeringen zou geven. Er kunnen namelijk belangrijke uitkeringen worden verkregen in de kosten van tech nische apparatuur voor brandweer-alarm centrales, beloningen van brandwacht-cen tralisten, kosten van een verbindings-com- mandowagen en een groot 'schuimblusvoer- tuig. De nieuwe concept-regeling voor de nieuwe opzet is gereed, maar er is thans onduidelijkheid over de vraag of alle ge meenten mee zullen doen. Door enkele mutaties en een pensionering zal het politiekorps van de kring Noord- Beveland per 1-10-1978 zwaar onderbezet ziin. De organieke bezetting telt 10 man en er zijn er alsdan slechts 7, hetgeen een onderbezetting van 30% betekent. Alles wordt in het werk gesteld aan deze onge wenste situatie een einde te maken. Diversen. a. Vismijn. De omzet van de vismijn te Colijnsplaat is niet ongunstig. Bij een jaarcijfer van ƒ2.734.076,— in 1976 en 3.592.980,— in 1977, is over de eerste 8 maanden van 1978 een besomming van ƒ2.132.069,— te noteren, zodat de geraamde 3.000.000,— voor geheel 1978 zeker gehaald zal worden; Gelet op de slechte start dit jaar is dat verheugend. Deze cijfers leiden nog niet tot winst, integendeel ook voor 1979 is weer een groot tekort geraamd. Wij blijven echter van mening dat de vismijn voor Colijnsplaat van zoveel betekenis is, dat handhaving gewenst is, ook in de toekomst. De inves teringen van het afgelopen jaar, ter ver- betering van de mijn getuigen van dat be leid. In het afzonderlijk met u te bespreken rapport van het adviesbureau Berenschot, opgesteld in opdracht van het Permanent Overlegorgaan Visafslagen lezen wij een be vestiging van ons beleid. b. Inspraak en voorlichting. De verschijningsfrequentie van het ge meentelijk voorlichtingsblad is verbeterd en wij stellen ons voor daarin geen veran dering te laten optreden. Op het terrein van inspraak is er geen specifiek program ma, maar wel een algemene beleidslijn: zodra nodig en mogelijk vindt inspraak plaats zoals bijvoorbeeld gebleken is bij de structuurschetsen. Bovendien streven we zoveel mogelijk openheid na. Met betrekking tot de abon nementen-regeling voor de raadsstukken achten wij het redelijk organisaties die qua doelstelling daarvoor in aanmerking komen in verband met hun algemene belangenbe hartiging (zoals de Dorpsgemeenschappen, de V.A.C.- en de plaatselijke afdelingen van de politieke partijen), deze stukken in het vervolg gratis ter beschikking te stellen. c. Secretariepersoneel. Per 1 januari 1978 werd de secretarie gereorganiseerd. Over het resultaat ervan zijn wij, evenals het personeel zelf, tevre den. Uitbreiding van personeel is in de begroting 1979 niet gepland. Onze eerdere opmerking over de onbillijkheid van het salarissysteem in de kleinere gemeenten als gevolg van de thans bestaande klasse indeling (gekoppeld aan het aantal inwo ners, zonder ook maar enigszins rekening te houden met het takenpakket) herhalen wij graag. d. Gemeentehuis. Nu mede tengevolge van een ander ge bruik van de beschikbare ruimten uitbrei ding van het gemeentehuis niet een eerste urgentie is, achten wij het wel gewenst enkele verbeteringen aan te brengen. In dit verband denken wij onder meer aan lucht verversing op de raadzaal, alsmede ver nieuwing van de stoelen van de publieke tribune. Voorstellen terzake kunt u tege moet zien. Een en ander neemt niet weg, dat een gebrek aan één of twee kleinere ruimten voor besprekingen en dergelijke zich regelmatig manifesteert. Nieuwe investeringen. In de komende tijd zullen de volgende objecten aandacht vragen: 1. riolering van Kats; 2. renovatie van de rioleringen te Colijns plaat en Kortgene; 3. nieuwbouw openbare basisschool in Co lijnsplaat; 4. medewerking aan de restauratie van de Ned Herv. Kerk te Kortgene; 5. idem te Colijnsplaat; 6. restauratie van de toren te Kortgene; 7. diverse investeringen ten behoeve van de brandweer; 8. medewerking aan verbetering van dorps huis „De Brug" te Colijnsplaat; 9. medewerking aan uitbreiding van het Nieuw-Zeelandhuis te Kats; 10. diverse investeringen verband houdende met de aanleg van een jachthaven teCo lijnsplaat, indien tot een zodanige aanleg zal worden besloten. Deze lijst is globaal, qua volgorde wille keurig en wellicht niet volledig. De cijfers ontbreken en zullen per object zeer ver schillen. Het geeft echter een indicatie dat er nog veel te doen staat, ook op financieel terrein. Daarbij is veelal financiële steun van het Rijk onontbeerlijk. Dat geldt voor de rioleringsplannen, maar zeker ook voor de onder 4, 5 en 6 vermelde restauratie objecten. Terzake is recent het Ministerie van C.R.M. wederom indringend benaderd om subsidie-verstrekking, waarbij is opge merkt dat ook een subsidie-toezegging op termijnen welköm is aangezien in dat geval voor-financiering tot de mogelijkheden be hoort. Andere objecten, zoals het onder 10 vermelde, dienen in financieel opzicht geheel zelfdekkend te zijn. Belastingen. De Minister van Binnenlandse Zaken heeft bekend gemaakt dat de diverse rech ten in het kader van artikel 277, le lid van de gemeentewet met niet meer dan 3,5% verhoogd mogen worden. Dit is, voor wat de gemeente Kortgene betreft, van toe passing op de reinigingsrechten en het rioolafvoerrecht. De overige belastingen, zoals hondenbelasting, woonforensenbelas- ting, toeristenbelasting en onroerend-goed belasting kunnen in principe onbeperkt worden verhoogd. Voor de onroerend-goed- belastingen geldt nog de bepaling dat de opbrengst niet meer mag zijn dan 27% van de algemene uitkering uit het gemeente fonds exclusief de factor sociale zorg. De overige, niet genoemde, belastingen mogen niet worden verhoogd of komen niet voor verhoging in aanmerking. Hoewel de post voor onvoorziene uit gaven voor 1979 niet ongunstig is. achten wij een redelijke verhoging van het belas- tingpeil aanvaardbaar. Dit om prijs- en loonstijgingen op te kunnen vangen en om te voorkomen dat, voor wat betreft reini- gings- en rioolafvoerrecht, een eenmaal op gelopen achterstand niet meer ingehaald kan worden daar verwacht moet worden dat ook voor de volgende jaren weer tarief- beschikkingen van het ministerie zullen afkomen. Wij stellen u dan ook voor de belastingen enigszins te verhogen en wel met de genoemde 3,5%, wat globaal ƒ20.000,— zal opleveren, zodat de post voor onvoorziene uitgaven voor wat betreft het netto gedeelte zal toenemen tot onge veer ƒ100.000,—. Met betrekking tot de diverse belastingen en rechten betekent een verhoging van 3,5% het volgende: 1. hondenbelasting (raming 1979 op grond van het huidige tarief 9500,le hond 35,— (was 34,—), twee honden 98,— (was 95.—), 3e en volgende hond telkens 93,— (was 90,meer dan de belas ting voor de voorafgaande hond. Kennel 134,— (was 130,—). Meeropbrengst 330,—. 2. reinigingsrechten (raming 1979 op grond van het huidige tarief 92.000,—). Alleenstaanden en bejaarden 48,50 (was 47,—), gezinnen van twee en drie per sonen en de zomerwoningen 59,(was 57,—), 4 en meer personen 67,— (was 65,—). Meeropbrengst 3220,—. 3. rioolafvoerrecht (raming 1979 op grond van het huidige tarief ƒ24000,—). Te ver hogen van 0,17 per m3 naar 0,18 per m3 waterverbruik, hetgeen een meeropbrengst van ƒ840,— zal betekenen. 4. woonforensenbelasting (raming 1979 op grond van het huidige tarief 59.000,—) Te verhogen van 3,7 promille naar 3,8 pro mille van de waarde zoals deze voor de onroerend-goedbelasting is vastgesteld. De ze verhoging is in feite meer dan de ge noemde 3,5% verhoging. Meeropbrengst 2065,—. 5. onroerend-goedbelasting (raming 1979 op grond van het huidige tarief 423.000,-) 7,75 voor gebruiker voor elke volle 3.000,— aan getaxeerde waarde (was 7,50) en 9,65 voor eigenaar/zakelijk gerechtige (was 9,35). Meeropbrengst 14.800,—. 6. toeristenbelasting (raming 1979 op grond van het huidige tarief ƒ60.000,—). Tot op heden was het tarief in alle ge meenten rondom het Veerse Meer gelijk. Te vrezen valt dat hierin met ingang van 1979 verandering komt. Vooroverleg toonde aan dat twee gemeenten het tarief van ƒ0,35 per persoon per etmaal willen bren gen op ƒ0,40 en het daaraan gekoppelde forfaitaire tarief eveneens met plm. 16%. Twee andere gemeenten gaan alle tarieven met 5% verhogen (te weten van ƒ0,35 naar 0,37 per persoon en 5% forfaitair). Wij achten ƒ0,40 als nieuw tarief reëel. GROTE EVANGELISATIECAMPAGNE IN DE KLARENBEEK LTS Op 11, 12 en 13 november a.s. hoopt de Christengemeente „Ecclesia" te Middel burg een grote Evangelisatiecampagne te houden, waaraan diverse Gospelgroepen, afgewisseld met sprekers zullen meewerken. De eerste avond, zaterdag 11 november, treden de „Burning Candles" op uit Zwolle, terwijl zondag 12 november het Ankloeng Bamboe-orkest „Hidup Baroe" uit Den WAAR KOMT DIE UITDRUKKING VANDAAN „Bot vieren". Dat er in onze taal veel zaken in de loop der eeuwen verloren zijn gegaan, blijkt duidelijk uit deze uitdrukking. Vroeger had het woord „bot" o.a. de betekenis van uiteinde en wel bepaald het vooreinde van het ankertouw dat zich buiten boord be vindt, wanneer het schip voor anker ligt. Ook heeft het gewoon de betekenis van touw. bijvoorbeeld dat waaraan een vlieger wordt opgelaten. Bot vieren wil dus eigen lijk zeggen het touw vieren, laten uitlopen; figuurlijk van toepassing op hartstochten, aandoeningen, neigingen en aandriften die men dan de vrije loop laat. maar ook dat het forfaitaire tarief slechts met 5% omhoog gaat en wel als volgt: seizoen tarief boot tot 25 m2 55, (was 52,50); seizoentarief boot tot 40 m2 73,50 (was ƒ70,—); seiz.-tarief boot meer dan 40 m2 94,50 (was 90,—); caravan was 84,(handhaven in ver band met de hoogte hiervan ten opzichte van andere gemeenten en de boten). Totale meeropbrengst toeristenbelasting 2.000,—. De financiële mogelijkheden op langere termijn. In de circulaire van de minister betref fende de uitkering uit het Gemeentefonds voor 1979 is een meerjarenperspectief ge geven voor 1980 tot en met 1983. Op grond hiervan kan bij onveranderd beleid jaarlijks op een toename van de algemene rijksuitkering van ongeveer 30.000,— ten opzichte van het voorgaande jaar worden gerekend. Indien daarenboven jaarlijks een zekere aanpassing van de gemeentelijke be lastingen plaatsvindt levert dat nog een meeropbrengst van circa 20.000,per jaar op. Als we bedenken dat alleen reeds de post salarissen secretarie- en buiten- personeel in 1979 op 1.188.750,— is be groot, is het duidelijk dat te verwachten loon- en prijsstijgingen met moeite door genoemde verhogingen gecompenseerd zul len kunnen worden. Extra ruimte voor grote investeringen zal kunnen ontstaan door ho gere onroerend goedbelastingopbrengsten als gevolg van de bouw van nieuwe wo ningen, vooral in de recreatieve sfeer. In dat kader dient ook vermeld te worden dat voor iedere woning (op grond van de huidige norm) 203,69 wordt uitgekeerd uit het Gemeentefonds en ƒ353,11 per inwoner. Samenvattend hebben we de in druk dat de thans aanwezige ruimte (plm. 100.000,— netto onvoorzien) ook in de komende jaren verwacht mag worden. Besluit. Indien u met onze voorstellen instemt, begint het begrotingsjaar met een post onvoorzien van netto ongeveer 100.000,— Daarbij dient dan bedacht te worden dat bovendien ƒ30.000,— is gereserveerd voor rioolwerken-investeringen, zodat terzake plm. 300.000,— geïnvesteerd kan worden. Een en ander maakt het ons inziens, mo gelijk in het komende begrotingsjaar op bescheiden schaal diverse besluiten te ne men die tegemoet zullen komen aan aller lei gerechtvaardigde verlangens of noodza kelijke investeringen. Daartoe zullen wij u te zijner tijd de nodige voorstellen voorleggen, hopelijk op een zodanig tijdstip dat uwerzijds goede besluitvorming mogelijk is. In dat kader is de dit jaar gestarte frequentie van de raadsvergaderingen, te weten gemiddeld eenmaal per zes weken, naar onze mening goed werkbaar gebleken. Gaarne spreken wij onze dank en waar dering uit aan het adres..van alle mede- werk(sijers die er aan hebben medegewerkt, dat de thans gereed zijnde stukken u op tijd en correct uitgevoerd kunnen worden voorgelegd. Deze erkentelijkheid geldt ook het andere werk dat het personeel (in alle geledingen) voor de bevolking en ons be stuur verricht. De bespreking van deze stukken is voor een aantal van u een nieuwe en daardoor wellicht wat onbekende aangelegenheid. Ons college hoopt en vertrouwt op- een goede dialoog op basis van wederzijds ver trouwen. Wij spreken de verwachting uit, dat er via een vruchtbare gedachtenwisscling een positieve besluitvorming zal plaatsvinden. Gaarne zullen wij de u bij deze aangeboden begroting 1979 en bijbehorende stukken met u behandelen op 9 november a.s. Haag op het programma staat, afgewisseld met het Ecclesia-koor uit Middelburg. De laatste avond, maandag 13 november, wordt grotendeels verzorgd door de zigeu nerzending „Licht en Leven", met optreden van het zigeuner-orkest. De aanvang van deze avonden is om half acht in de Klarenbeek LTS, Gen. Eisen- houwerlaan 25, Middelburg, waar uiteraard iedereen hartelijk welkom is. De gehele campagne wordt geopend met een openlucht-dienst op de Markt om 3 uur. (Bij slecht weer op de Dam in de Graan- beurs). Ook weer met medewerking van „The Burning Candles". „Hij weet van toeten nog blazen". Hij weet niets van het betreffende on derwerp af. Hier wordt in de uitdrukking bedoeld het blazen op een hoorn. Hij weet niet hoe hij er een toon uit moet krijgen (toeten) en weet zelfs niet eens dat hij er op moet blazen. „De gierigheid die de wijsheid bedriegt." De gierigheid (overdreven spaarzaamheid) bedriegt (is geen) wijsheid. Men bedoelt daarmee, dat het niet wijs is, om uit gierig heid geen geld uit te geven wanneer dat om de een of andere reden nodig is, omdat men dan later veelal voor nog veel grotere kosten komt te staan, die zouden zijn voor komen, wanneer men tijdig in een en ander had voorzien.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1978 | | pagina 2