NOORD-BEVEL A NDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Toelichting bij begroting Kortgene Nor. 9836 Dond«rdag|2 november 1978 82e jaergaag DRUK EN UITGAVE: DRUKKERIJ MARKUSSE TE WISSENKERKE - TEL. 01107-3 08 - GIRO 266802 Abonnementsprijs ƒ18,00 per jaar Franko per post ƒ30,00 per jaar Advertenties 30 ct per mm, excl. BTW Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen Algemeen. Het totale begrotingsbeeld wordt door ons als „niet ongunstig" gekarakteriseerd. De begroting sluit met een post „onvoor zien" van 168.713,62. Hiervoor is voor te verwachten algemene salarisstijgingen naar schatting 59.500,— nodig, terwijl wij voor kapitaallasten van voorgenomen in vesteringen op het gebied van openbare werken (met name le fase nieuwe riole ringen) ƒ30.000,— willen reserveren. Dien tengevolge is er netto „onvoorzien" 79.213,62. Hoewel er nog vele wensen zijn, zoals uit het hierna volgende moge blijken, geeft deze post toch enige ruimte voor nieuwe investeringen, zeker indien u zoudt instem men met onze voorstellen de belastingen, zij het bescheiden, te verhogen; alsdan zou de netto post „onvoorzien" stijgen tot plm. ƒ100.000,—. Genoemde bedragen mogen als zeer reëel worden beoordeeld, aangezien als uitgangs punt voor de totale begroting zijn gehan teerd de reële cijfers van 1977, de cijfers over 1978 tot heden, alsmede de laatst bekende cijfers voor de rijksuitkering uit het gemeentefonds. Dit laatste betekent, dat de verminderde stijging van deze uit kering (2,35% in plaats van 3.5%, hetgeen voor onze gemeente zo'n 13.500,— minder betekent), alsmede de sterk achterblijvende onderwijsuitkeringen, de financiële" positie van onze gemeente nog niet zorgelijk maken; de tendens in dit rijksbeleid achten wij echter gevaarlijk voor de gemeente-finan- ciën. Dat onze gemeente thans nog wat ruimte houdt komt voor een belangrijk deel door de verhoging van eigen gemeen telijke inkomsten, waarbij de toename van de onroerend goedbelasting-opbrengst 16.000,— méér zonder tariefsverhoging) de belangrijkste rol speelt. Deze toename is een gevolg van de bouw van vele wo ningen in diverse bestemmingsplannen, ter wijl daar geen kosten meer tegenover staan. Voor diverse afzonderlijke posten in de begroting 1979 geldt, dat in het algemeen met een stijging van plm. 5% ten opzichte van de begrotingscijfers 1978 is gerekend. Voorts zijn alle door u tot op heden genomen besluiten, waaraan financiële kon- sekwenties zijn verbonden, in deze begro ting verwerkt. Er is geen rekening gehouden met nieuwe investeringen, verhoging van subsidies of verhoging van belastingen. Besluiten terzake zullen bij wijze van begrotingswijzigingen worden opgenomen. Een verandering ten opzichte van voorgaande jaren is het zoveel als mogelijk per post toerekenen van de personeelskosten van de gemeentewerklieden Korte terugblik Sinds u op 6 november 1977 de vorige begroting behandelde, zijn er naar onze mening vele belangrijke zaken aangepakt. Wij denken bijvoorbeeld aan: a. aanleg ten nisbanen te Colijnsplaat; b. diverse inves teringen, zoals aanschaf vrachtauto ten behoeve van openbare werken; c. diverse verbeteringen van de vismijn, zoals koelcel en vorkheftruck; d. aanleg parkeerterrein camping; e. creëren van een noodlokaal ten behoeve van de openbare lagere school in Colijnsplaat; f. beschikbaar stellen van een krediet voor de, dorpsvernieuwing; g. de afronding van het sportveld te Co lijnsplaat. Naast deze, in het algemeen vrij concrete zaken, passeerden in de achter ons liggende jaren ook vele andere, vaak zeker zo be langrijk, maar veelal minder concrete on derwerpen de raad. U bepaalde bijvoorbeeld dat de woningwetwoningen niet verkocht moeten worden; de P.T.T.-kantoren in Co lijnsplaat en Kats werden ingeschakeld als hulp-secretarieën; het bestemmingsplan „Doorbraak Ringweg" werd vastgesteld, de grond ervoor werd gekocht en het bouwrijp maken is ter hand genomen, waardoor al daar dit jaar nog met de eerste bouw- aktiviteiten begonnen zal worden; de braak liggende grond van de voormalige Stads- wijnkelder kreeg een nieuwe bestemming, zodat deze lelijke plek spoedig tot het verleden zal behoren; de structuurschetsen voor Colijnsplaat en Kats werden vastge steld, en er vond een belangrijke discussie plaats over de zogenaamde „kosten baten analyse" met betrekking tot de financiële aspecten van de recreatie-ontwikkeling. Ruimtelijke ordening. Inzake het beleid betreffende de toekom stige ruimtelijke ontwikkelingen in deze gemeente, is er in Kortgene sprake van afbouw in de eerder goedgekeurde bestem mingsplannen (hetgeen overigens nog veel betekent, gelet op de ruimte in deze be stemmingsplannen), terwijl er in Colijns plaat en Kats juist in de nu voor ons lig gende periode het nodige zal moeten wor den ontwikkeld aan nieuwe plannen, a. Algemeen. De provincie streeft er naar het streek plan Midden-Zeeland te herzien in de pe riode 1978 1982. Dit streekplan zal voor de verdere toekomstige planologische ontwikkelingen waarschijnlijk van veel be lang zijn. Het is dan ook gewenst als ge meente een duidelijke mening te vormen over die wenselijk geachte ontwikkelingen, teneinde daardoor een zinvolle inbreng te leveren bij de totstandkoming van het nieuwe streekplan. Een deel van deze in breng hebt u bepaald door de recent vast gestelde structuurschetsen voor Colijnsplaat en Kats. De gemeenten zullen middels de spoedig te installeren „intergemeentelijke overleggroep herziening streekplan Midden- Zeeland" bij de streekplan-ontwikkeling be trokken worden. Boyendien is door de pro vincie een uitvoerige algemene inspraak procedure gepland. In hoeverre het bestem mingsplan „Buitengebied" (daterend van 1970) ook aanpassing c.q. herziening be hoeft zal onderwerp van nadere studie ziin. Hierbij zal met name betrokken wor den de vraag hoe ongewenste toename van zogenaamde bedrijfswoningen aan na dere regels kan worden gebonden. Gelukkig is onze vorig jaar geuite zorg ten aanzien van het achterwege blijven van studie etc. over de inrichting van de Oosterschelde en haar oevers, achterhaald. De Stuurgroep Oosterschelde is inmiddels geïnstalleerd en met voortvarendheid aan haar belangrijke taken begonnen. Op ini tiatief van ons college vindt, indien daartoe aanleiding bestaat, overleg plaats tussen de 12 gemeentelijke vertegenwoordigers van de Stuurgroep. In het Dagelijks Bestuur ervan hebben thans twee gemeentelijke vertegenwoordigers zitting, terwijl in de adviesgroep „bestuurlijke aangelegenheden" ook twee gemeentelijke vertegenwoordigers zijn opgenomen. b. Bestemmingsplannen. In de bebouwde kommen kan de totale woningvoorraad, inclusief 12 te bouwen woningen op het terrein Kallewaard aan de Julianastraat (waarvoor de bouwver gunning inmiddels is afgegeven) de komende jaren toenemen met plm. 86 stuks. Er blijkt, dat er nog plm. 180 recreatie woningen, c.q. appartementen bij zullen komen. Bovendien vindt thans overleg plaats over een herziening van het bestemmings plan Delta Marina, waardoor nog eens ruimte kan ontstaan voor maximaal 150 zomerwoningen/appartementen in plaats van de plm. 35 stuks, plm. 10 winkels en de vele caravanplaatsen die in het be treffende thans vigerende bestemmingsplan voorzien zijn. Over deze wijziging is eerder met u overlegd. Opgemerkt zij, dat ons inziens aan deze vergroting van het aantal eenheden kan worden medegewerkt, echter alleen als aan zeer bepaalde voorwaarden ten behoeve van gemeenschapsvoorzieningen wordt voldaan. Tenslotte zijn er aan de orde de be stemmingsplannen voor bedrijfsterreinen, te weten Oost-Zeedijk te Colijnsplaat (goed gekeurd, maar niet gemakkelijk realiseer baar in verband met de eigendomsverhou dingen) en Torendijk te Kortgene (in pro cedure, spoedig ter visie). c. Dijkversterking en Jachthavenplan te Colijnsplaat. Na vele discussies is, in overleg met het Waterschap Noord-Beveland (eerst verant woordelijke voor de dijkversterking), het Bureau Dijkversterking, de Provinciale Wa terstaat, de Rijkswaterstaat en het E.T.I. een plan ontwikkeld om gelijktijdig en in relatie met de dijkversterkingswerkzaamheden in Colijnsplaat een jachthaven aan te leggen. Door de aan te leggen havendam kan dan met een dijkverhoging tot „slechts" ruim 6 -f NAP worden volstaan, terwijl nieuwe aktiviteiten aan de buitenkant van deze (toch nog hoge) dijk ontstaan. De gevolgen van deze aanpak zullen zijn: het ontstaan van een grote havenopper vlakte voor pleziervaartuigen, sportvisboten (waarmee de verloren gaande ligplaatsen uit de landbouwhaven ruimschoots gecom penseerd zijn) en vissersboten aan de oost zijde (dus verplaatsing ten opzichte van de huidige situatie); het ontstaan van een nieuw havenplateau ten oosten van de huidige landbouwhaven ten behoeve van de vismijn, enkele bedrijven en een trailerhelling; mogelijkheden om op het bestaande havenplateau enkele bedrijven te vestigen. Door het „wisselen van de raad" in de afgelopen maanden, is het niet mogelijk geweest deze omvangrijke kwestie eerder in uw midden aan de orde te stellen. Op gemerkt moet echter worden dat de ont wikkelde plannen passen in de door u aanvaarde structuurschets. De beslissing moet nu echter snel (namelijk uiterlijk rond 1 december 1978) worden genomen in ver band met het dijkversterkingsprogramma; dat programma mag ons inziens op geen enkele wijze vertraagd worden, zeker niet door gemeentelijke invloed. Immers: veilig heid was en is de belangrijkste factor in ons beleid ten opzichte van het Ooster- schelde-gebeuren. Alvorens een beslissing te kunnen nemen over deze zeer belangrijke en voor Co lijnsplaat bijzonder ingrijpende zaak, dienen nog meerdere vragen beantwoord te worden. De kernvraag daarbij is: Is het totale pro- jekt passend bij en voor Colijnsplaat? An dere vragen zijn nog: Wat gebeurt er met het terrein dat ontstaat na indijking van de landbouwhaven? Duidelijk is dat hier geen parkeerterrein moet ontstaan; aanleg van een park is denkbaar evenals het ontwikkelen van een dijkbebouwing langs de nieuwe dijk met een plein tussen die bebouwing en de thans bestaande be bouwing; Hoe wordt het verkeer- en parkeervraagstuk opgelost? De totale financiering is mogelijk, onder meer door de afkoopsom die de gemeente zal ontvangen voor het van het Rijk over nemen van de huidige vissershaven, terwijl ook het feit dat het havencasco in het dijkversterkingsbestek zal worden opgeno men een groot voordeel is. Dat neemt niet weg dat het achterwege blijven van extra rijkssteun door ons als onredelijk beoor deeld wordt; de op te brengen liggelden zullen dan ook hoog zijn. In hoeverre onze plannen in Colijnsplaat door sommigen blijvend afgewezen wordt is nu nog niet te voorzien. Het in dat verband veel besproken zwembad is niet haalbaar: de huidige landbouwhaven is daarvoor ongeschikt en bouw van een zo danig geheel nieuw open „zeebad" (in verband met de watertemperatuur en weersgesteldheid slechts een zeer klein deel van het jaar bruikbaar) op die plaats met de landbouwhaven-structuur als hoofdvorm is qua investering, onderhoud en exploi tatie financieel niet verantwoord. Zoals bekend stemt eerder genoemde Stuurgroep Oosterschelde met de geschetste plannen in; dat is heel plezierig, zeker als bedacht wordt dat de Stuurgroep in het algemeen geen uitspraken wenst te doen vooruitlopend op het resultaat van haar studies. Of ons college zal besluiten tot het al of niet doen van een voorstel in de ge schetste richting, zal onder meer afhankelijk zijn van het resultaat van een spoedig te houden hoorzitting in Colijnsplaat. d. Dorpsvernieuwing. Voor de verbetering van het woon- en leefklimaat van met name Colijnsplaat en Kats is de dorpsvernieuwing vaii veel be lang. Het terzake door u genomen besluit is door rijk en provincie nog niet gehono reerd. Het rijk wenst nog meer gegevens en het college van Gedeputeerde Staten moest bij het ontbreken van de rijks subsidie toezegging aan het door u be schikbaar gestelde krediet voorhands goed keuring onthouden. Een en ander onder streept de zwaarte van het probleem van kleinere gemeenten om de dorpsvernieuwing metterdaad van de grond te krijgen. Dat neemt niet weg, dat we ons inziens door moeten gaan. Het laat zich aanzien dat er rond 1 januari 1979 een oplossing gevonden wordt voor de noodzakelijke pro- jektcoördinator. Deze kan dan allereerst via inventarisatie en globaal onderzoek de door het rijk gewenste gegevens verzame len, waarna wij een definitieve subsidie toezegging kunnen verwachten. Gebleken is namelijk dat het rijk, de H.I.D. voor de Volkshuisvesting in Zeeland alsmede de provincie op zich zeer positief staan tegen over onze plannen. Uw genomen besluit kan dan omgezet worden in een voorberei- dinsgkrediet dorpsvernieuwing, waarvoor in elk geval het in 1978 geraamde bedrag beschikbaar zou kunnen worden gesteld. De begeleidingscommissie c.q. stuurgroep dorpsvernieuwing (waarin naast deskundi gen ook vertegenwoordigers uit de dorpen, inclusief de tweede woningbezitters zitting hebben) kan begin 1979 gevormd worden, kort na de start van de projektcoördinator. Volkshuisvesting. De eind 1977 gereed gekomen renovatie van 28 woningwetwoningen mag als ge slaagd worden beschouwd, waarmee de kwaliteit van een flink aantal goedkope huurwoningen aanmerkelijk is verbeterd. Intussen is aan de Dienst Gemeentewerken verzocht een renovatie-plan voor plm. 10 woningwetwoningen voor te bereiden; een voorstel met betrekking tot een krediet terzake zal u spoedig bereiken. Ook individueel wordt er regelmatig ge bruik gemaakt van de vaak goede subsidie regelingen voor de verbeteringen van eigen woningen. In de periode 1 okt. 1977 1 okt. 1978 is er in dit kader 17 keer medewerking gevraagd en gekregen, varië rend van 775,— voor het aanbrengen van een douche tot 55.481,(in 20 jaar lijkse, teruglopende termijnen uit te keren) voor een vrijwel gehele renovatie (inves tering 58.098,—). Hiermede was een to taal-investeringsbedrag van ƒ265.567,31 ge moeid, waarin totaal 152.877,21 als rijks subsidie wordt verstrekt. Mede door het besluit om geen mede werking te geven aan het verkopen van woningwetwoningen, is het mogelijk ge worden een relatief groot aantal premies voor premiewoningen te verkrijgen, te we ten 14. Dit lukte temeer als gevolg van het feit dat voor de premiewoningen een flink aantal huurders van woningwetwonin gen uit onze eigen gemeente interesse toon den, zodat de beoogde doorstroming bij realisering van deze aanpak bevor derd wordt. Met de bouw van de betref fende premiewoningen zal spoedig begonnen worden; er zullen er 8 in Kortgene komen en 6 in Colijnsplaat. Opgemerkt kan nog worden dat het betreffende bouwplan op initiateif van ons college tot stand is ge komen via gezamenlijk overleg tussen adspirant-kopers, architect en aannemer. Nu door deze premiebouw (en hopelijk daarop volgende series) een aantal woning wetwoningen met een relatief lage huur beschikbaar komen lijkt op dit moment de noodzaak van nieuwe woningwetwonin gen niet op korte termijn aanwezig. Te meer daar de huurprijs daarvan zodanig hoog zou zijn, dat ze slechts door middel van huursubsidies bewoond zullen worden. Opgemerkt kan nog worden dat in het kader van de zogenaamde gebruiksveror- dening woningen weinig ontheffingsaanvra- gen binnenkomen en er regelmatig tweede woningen teruggaan naar de permanente sfeer. Gesteld kan dan ook worden, dat de verordening aan haar doelstelling voldoet Recreatie. In het voorgaande begrotingsjaar is door u de „kosten-baten-analyse" besproken en voor kennisgeving aangenomen. Uit dit glo bale en primair financiële stuk kwam een genuanceerd beeld naar voren waar het de voor- en/of nadelen van de recreatie in financieel opzicht voor onze gemeente betreft. Ook is besproken en vastgesteld de struc tuurschets Colijnsplaat en Kats, waardoor u ten aanzien van de recreatieve ontwikke ling van deze dorpen globaal het beleid hebt vastgesteld. Dat beleid heeft als uit gangspunt, dat de ontwikkelingen op re creatief terrein van positieve betekenis moet zijn voor de dorpen zelf. De in de schets gewenste legalisatie en kleine uitbreiding van de jachthaven blijkt overigens op moeilijkheden te stuiten in verband met de erfpachtcontracten ter plaatse. Met betrek king tot de recreatieve bestemmingsplannen vermeldt hiervoor hoofdstuk III het nodige, zodat wij kortheidshalve daar naar verwijzen Naast deze planologische benadering, de jachthavenproblematiek te Colijnsplaat en de Oosterschelde-inrichting is er ook een meer subjektieve, een spychologische kant aan de recreatie-ontwikkeling. Wij hebben de indruk dat de oorspron kelijk zeer positieve houding van de bevol king ten opzichte van de recreatie aan het veranderen is in een meer kritische bena dering. Door de recreatie-ontwikkeling is er verlevendiging, evenals veel aktiviteit en omzet voor horeca en middenstand. Er is ook lawaai, verkeersdrukte, een lange wachttijd in de winkel. Er zijn voorzieningen verrezen waar ook de eigen bevolking van kan profiteren, zoals camping, jachthaven, wandelgelegenheid. Er zijn echter ook be lemmeringen voor de eigen bevolking ont staan ten aanzien van bijvoorbeeld de be reikbaarheid van het Veerse Meer. Het lijkt ons van veel belang attent te zijn op deze stemmingsverandering, er zo nodig nader onderzoek naar te plegen en er in elk geval bij nieuwe ontwikkelingen rekening mee te houden. Twee onderwerpen willen wij in dit deel van onze beschouwingen nog nader aan dacht geven: a. de camping. Wederom zijn belangrijke verbeteringen gerealiseerd, waarbij wij met name denken aan het winkel- en kantoor gebouw, alsmede de parkeergelegenheid. De verbetering van de zwemgelegenheid, waarvoor waarschijnlijk meer geld nodig is dan het eerder door u verstrekte krediet, zal vóór het komende seizoen gerealiseerd moeten zijn. De financiële resultaten van de camping stemmen tot tevredenheid. Verhoging van de tarieven kan voor 1979 achterwege blijven. Het bezoek aan onze camping geeft het volgende beeld: 1976: vaste staanplaatsen: aantal 156, overnachtingen: 36.000; passantenovernach tingen: 27.700; bezoekers: 4.600; totaal: 68.300. 1977: vaste staanplaatsen: aantal: 221, overnachtingen: 47.000; passantenovernach tingen: 24.200; bezoekers: 4.800; totaal: 76.000. 1978: vaste staanplaatsen: aantal: 219, overnachtingen: 44.000; passantenovernach tingen: 21.400; bezoekers: 4.500; totaal: 69.900. Naast aandacht voor een aantal kleinere verbeteringen, de bouw van een opberg- loods en de aanleg van een wandelpad langs de landbouwhaven in het verlengde van de havenweg op het terrein van de camping, zal ons college zich in de ko mende periode beramen over de beheers vorm van dit gemeentelijk bedrijf. De uit slag van dat beraad is nog niet te voorzien, maar zal wel op twee uitgangspunten stoelen: z.o.z. Kruiswoordpuzzel no. 600 Horizontaal: 1. lijst - 4. ik - 7. muziekterm 10. samenwerking - 13. lol - 14. drank - 16. schortje - 18. onbep. vnw. - 20. bloeiwijze 22. seconde - 23. ziekenhuis - 25. wilde haver 26. vr. munt (afk.) - 27. pl. op Ameland 28. voorzetsel - 29. heilige (afk.) - 30. meis jesnaam - 32. rechtsvoorschrift - 34. kin- dergroet - 36. muziekinstrument - 37. soort stof - 38. water in Brabant - 39. hoofd deksel - 41. luchtmacht - 42. windrichting (afk.) - 43. gewicht (afk.) - 45. meisjesnaam 47. eenheid van kracht (afk.) - 48. nieuw 49. wapen - 50. ijzerhoudende aarde - 52. zijrivier van de Donau - 53. plaats in Gel derland - 54. Eng. telwoord - 55. gemanierde vrouw - 59. bedwelming - 62. berichten 65. bediende - 66. vriend (Fr.) - 67. hei ligenbeeld. Verticaal: 1. gil - 2. aanzien - 3. herkauwer 4. jongensnaam - 5. huilen - 6. onder an deren (afk.) - 7. ofschoon (Eng.) - 8. wand versiering - 9. deel van een ladder - 11. deel van de bijbel (afk.) - 12. lengtemaat (afk.) - 13. boom - 15. buigzaam - 17. rekken - 18. laag - 19. muurholte - 21. herinnering - 23. onderscheidingsteken - 24. wauwelen - 29. bevel - 30. eenheid van elektr. stroomstrekte (afk.) - 31. sportterm 32. oever - 33. klopje - 35. transportonder neming (afk.) - 40. sieraad - 44. gebogen 45. voor - 46. jongensnaam - 47. tijdje 48. niets - 51. neerslag - 56. groet - 57. maand - 58. bijwoord - 59. eerwaarde heer (Lat. afk.) - 60. uitroep - 61. gemeen schappelijk stuk grond - 63. familielid - 64. Chinese maat. Oplossing kruiswoordpuzzel no. 899 Horizontaal: 1. verloop - 6. vandaag - 12. ijle - 13. me - 15. ao - 16. tho - 17. ap 19. revolte - 23. ar - 24. koran - 25. amp 26. darm - 28. Linge - 30. hl - 31. ido 33. gas - 34. hekel - 36. notre - 38. tiara 40. pi - 41. ea - 42. nl - 43. km - 45. etude - 48. fatje - 50. beker - 52. Ier 54. tea - 56. es - 57. inval - 59. door 60. ark - 62. aarde - 63. ic - 65. Artemis 68. Is - 69. ser - 71. uh - 72. si - 74. neo 75. klinker - 76. kolonel. Verticaal: 1. vijandig - 2. elp - 3. re - 4. om - 5. Oeral - 7. aal - 8. nota - 9. at 10. aha - 11. gorilla - 14. vv - 18. bom 20. enige - 21. oogst - 22. emmer - 24. kroniek - 27. Ad - 29. na - 30. he - 32. steur - 34. halte - 35. kaketoe - 37. rad 39. Ina - 44. obelisk - 46. tetra - 47. einde 48. fraai - 49. parasol - 51. es - 53. ev 55. eo - 58. lasso - 59. ddt - 61. kruk 64. cel - 66. the - 67. mt - 68. lee - 70. ri 73. il - 74. nn.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1978 | | pagina 1