NOORD-BEVEL A NDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Toelichting bij begroting Kortgene
Nor. 9836
Dond«rdag|2 november 1978
82e jaergaag
DRUK EN UITGAVE: DRUKKERIJ MARKUSSE TE WISSENKERKE - TEL. 01107-3 08 - GIRO 266802
Abonnementsprijs ƒ18,00 per jaar Franko per post ƒ30,00 per jaar Advertenties 30 ct per mm, excl. BTW
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
Algemeen.
Het totale begrotingsbeeld wordt door
ons als „niet ongunstig" gekarakteriseerd.
De begroting sluit met een post „onvoor
zien" van 168.713,62. Hiervoor is voor
te verwachten algemene salarisstijgingen
naar schatting 59.500,— nodig, terwijl wij
voor kapitaallasten van voorgenomen in
vesteringen op het gebied van openbare
werken (met name le fase nieuwe riole
ringen) ƒ30.000,— willen reserveren. Dien
tengevolge is er netto „onvoorzien"
79.213,62.
Hoewel er nog vele wensen zijn, zoals
uit het hierna volgende moge blijken, geeft
deze post toch enige ruimte voor nieuwe
investeringen, zeker indien u zoudt instem
men met onze voorstellen de belastingen,
zij het bescheiden, te verhogen; alsdan
zou de netto post „onvoorzien" stijgen tot
plm. ƒ100.000,—.
Genoemde bedragen mogen als zeer reëel
worden beoordeeld, aangezien als uitgangs
punt voor de totale begroting zijn gehan
teerd de reële cijfers van 1977, de cijfers
over 1978 tot heden, alsmede de laatst
bekende cijfers voor de rijksuitkering uit
het gemeentefonds. Dit laatste betekent,
dat de verminderde stijging van deze uit
kering (2,35% in plaats van 3.5%, hetgeen
voor onze gemeente zo'n 13.500,— minder
betekent), alsmede de sterk achterblijvende
onderwijsuitkeringen, de financiële" positie
van onze gemeente nog niet zorgelijk maken;
de tendens in dit rijksbeleid achten wij
echter gevaarlijk voor de gemeente-finan-
ciën. Dat onze gemeente thans nog wat
ruimte houdt komt voor een belangrijk
deel door de verhoging van eigen gemeen
telijke inkomsten, waarbij de toename van
de onroerend goedbelasting-opbrengst
16.000,— méér zonder tariefsverhoging)
de belangrijkste rol speelt. Deze toename
is een gevolg van de bouw van vele wo
ningen in diverse bestemmingsplannen, ter
wijl daar geen kosten meer tegenover staan.
Voor diverse afzonderlijke posten in de
begroting 1979 geldt, dat in het algemeen
met een stijging van plm. 5% ten opzichte
van de begrotingscijfers 1978 is gerekend.
Voorts zijn alle door u tot op heden
genomen besluiten, waaraan financiële kon-
sekwenties zijn verbonden, in deze begro
ting verwerkt.
Er is geen rekening gehouden met nieuwe
investeringen, verhoging van subsidies of
verhoging van belastingen. Besluiten terzake
zullen bij wijze van begrotingswijzigingen
worden opgenomen. Een verandering ten
opzichte van voorgaande jaren is het zoveel
als mogelijk per post toerekenen van de
personeelskosten van de gemeentewerklieden
Korte terugblik
Sinds u op 6 november 1977 de vorige
begroting behandelde, zijn er naar onze
mening vele belangrijke zaken aangepakt.
Wij denken bijvoorbeeld aan: a. aanleg ten
nisbanen te Colijnsplaat; b. diverse inves
teringen, zoals aanschaf vrachtauto ten
behoeve van openbare werken; c. diverse
verbeteringen van de vismijn, zoals koelcel
en vorkheftruck; d. aanleg parkeerterrein
camping; e. creëren van een noodlokaal
ten behoeve van de openbare lagere school
in Colijnsplaat; f. beschikbaar stellen van
een krediet voor de, dorpsvernieuwing; g.
de afronding van het sportveld te Co
lijnsplaat.
Naast deze, in het algemeen vrij concrete
zaken, passeerden in de achter ons liggende
jaren ook vele andere, vaak zeker zo be
langrijk, maar veelal minder concrete on
derwerpen de raad. U bepaalde bijvoorbeeld
dat de woningwetwoningen niet verkocht
moeten worden; de P.T.T.-kantoren in Co
lijnsplaat en Kats werden ingeschakeld als
hulp-secretarieën; het bestemmingsplan
„Doorbraak Ringweg" werd vastgesteld, de
grond ervoor werd gekocht en het bouwrijp
maken is ter hand genomen, waardoor al
daar dit jaar nog met de eerste bouw-
aktiviteiten begonnen zal worden; de braak
liggende grond van de voormalige Stads-
wijnkelder kreeg een nieuwe bestemming,
zodat deze lelijke plek spoedig tot het
verleden zal behoren; de structuurschetsen
voor Colijnsplaat en Kats werden vastge
steld, en er vond een belangrijke discussie
plaats over de zogenaamde „kosten baten
analyse" met betrekking tot de financiële
aspecten van de recreatie-ontwikkeling.
Ruimtelijke ordening.
Inzake het beleid betreffende de toekom
stige ruimtelijke ontwikkelingen in deze
gemeente, is er in Kortgene sprake van
afbouw in de eerder goedgekeurde bestem
mingsplannen (hetgeen overigens nog veel
betekent, gelet op de ruimte in deze be
stemmingsplannen), terwijl er in Colijns
plaat en Kats juist in de nu voor ons lig
gende periode het nodige zal moeten wor
den ontwikkeld aan nieuwe plannen,
a. Algemeen.
De provincie streeft er naar het streek
plan Midden-Zeeland te herzien in de pe
riode 1978 1982. Dit streekplan zal
voor de verdere toekomstige planologische
ontwikkelingen waarschijnlijk van veel be
lang zijn. Het is dan ook gewenst als ge
meente een duidelijke mening te vormen
over die wenselijk geachte ontwikkelingen,
teneinde daardoor een zinvolle inbreng te
leveren bij de totstandkoming van het
nieuwe streekplan. Een deel van deze in
breng hebt u bepaald door de recent vast
gestelde structuurschetsen voor Colijnsplaat
en Kats. De gemeenten zullen middels de
spoedig te installeren „intergemeentelijke
overleggroep herziening streekplan Midden-
Zeeland" bij de streekplan-ontwikkeling be
trokken worden. Boyendien is door de pro
vincie een uitvoerige algemene inspraak
procedure gepland. In hoeverre het bestem
mingsplan „Buitengebied" (daterend van
1970) ook aanpassing c.q. herziening be
hoeft zal onderwerp van nadere studie
ziin. Hierbij zal met name betrokken wor
den de vraag hoe ongewenste toename
van zogenaamde bedrijfswoningen aan na
dere regels kan worden gebonden.
Gelukkig is onze vorig jaar geuite zorg
ten aanzien van het achterwege blijven
van studie etc. over de inrichting van de
Oosterschelde en haar oevers, achterhaald.
De Stuurgroep Oosterschelde is inmiddels
geïnstalleerd en met voortvarendheid aan
haar belangrijke taken begonnen. Op ini
tiatief van ons college vindt, indien daartoe
aanleiding bestaat, overleg plaats tussen de
12 gemeentelijke vertegenwoordigers van
de Stuurgroep. In het Dagelijks Bestuur
ervan hebben thans twee gemeentelijke
vertegenwoordigers zitting, terwijl in de
adviesgroep „bestuurlijke aangelegenheden"
ook twee gemeentelijke vertegenwoordigers
zijn opgenomen.
b. Bestemmingsplannen.
In de bebouwde kommen kan de totale
woningvoorraad, inclusief 12 te bouwen
woningen op het terrein Kallewaard aan
de Julianastraat (waarvoor de bouwver
gunning inmiddels is afgegeven) de komende
jaren toenemen met plm. 86 stuks.
Er blijkt, dat er nog plm. 180 recreatie
woningen, c.q. appartementen bij zullen
komen. Bovendien vindt thans overleg plaats
over een herziening van het bestemmings
plan Delta Marina, waardoor nog eens
ruimte kan ontstaan voor maximaal 150
zomerwoningen/appartementen in plaats
van de plm. 35 stuks, plm. 10 winkels
en de vele caravanplaatsen die in het be
treffende thans vigerende bestemmingsplan
voorzien zijn. Over deze wijziging is eerder
met u overlegd. Opgemerkt zij, dat ons
inziens aan deze vergroting van het aantal
eenheden kan worden medegewerkt, echter
alleen als aan zeer bepaalde voorwaarden
ten behoeve van gemeenschapsvoorzieningen
wordt voldaan.
Tenslotte zijn er aan de orde de be
stemmingsplannen voor bedrijfsterreinen, te
weten Oost-Zeedijk te Colijnsplaat (goed
gekeurd, maar niet gemakkelijk realiseer
baar in verband met de eigendomsverhou
dingen) en Torendijk te Kortgene (in pro
cedure, spoedig ter visie).
c. Dijkversterking en Jachthavenplan te
Colijnsplaat.
Na vele discussies is, in overleg met het
Waterschap Noord-Beveland (eerst verant
woordelijke voor de dijkversterking), het
Bureau Dijkversterking, de Provinciale Wa
terstaat, de Rijkswaterstaat en het E.T.I. een
plan ontwikkeld om gelijktijdig en in relatie
met de dijkversterkingswerkzaamheden in
Colijnsplaat een jachthaven aan te leggen.
Door de aan te leggen havendam kan dan
met een dijkverhoging tot „slechts" ruim
6 -f NAP worden volstaan, terwijl nieuwe
aktiviteiten aan de buitenkant van deze
(toch nog hoge) dijk ontstaan.
De gevolgen van deze aanpak zullen zijn:
het ontstaan van een grote havenopper
vlakte voor pleziervaartuigen, sportvisboten
(waarmee de verloren gaande ligplaatsen
uit de landbouwhaven ruimschoots gecom
penseerd zijn) en vissersboten aan de oost
zijde (dus verplaatsing ten opzichte van
de huidige situatie);
het ontstaan van een nieuw havenplateau
ten oosten van de huidige landbouwhaven
ten behoeve van de vismijn, enkele bedrijven
en een trailerhelling;
mogelijkheden om op het bestaande
havenplateau enkele bedrijven te vestigen.
Door het „wisselen van de raad" in
de afgelopen maanden, is het niet mogelijk
geweest deze omvangrijke kwestie eerder
in uw midden aan de orde te stellen. Op
gemerkt moet echter worden dat de ont
wikkelde plannen passen in de door u
aanvaarde structuurschets. De beslissing
moet nu echter snel (namelijk uiterlijk rond
1 december 1978) worden genomen in ver
band met het dijkversterkingsprogramma;
dat programma mag ons inziens op geen
enkele wijze vertraagd worden, zeker niet
door gemeentelijke invloed. Immers: veilig
heid was en is de belangrijkste factor in
ons beleid ten opzichte van het Ooster-
schelde-gebeuren.
Alvorens een beslissing te kunnen nemen
over deze zeer belangrijke en voor Co
lijnsplaat bijzonder ingrijpende zaak, dienen
nog meerdere vragen beantwoord te worden.
De kernvraag daarbij is: Is het totale pro-
jekt passend bij en voor Colijnsplaat? An
dere vragen zijn nog: Wat gebeurt er
met het terrein dat ontstaat na indijking
van de landbouwhaven? Duidelijk is dat
hier geen parkeerterrein moet ontstaan;
aanleg van een park is denkbaar evenals
het ontwikkelen van een dijkbebouwing
langs de nieuwe dijk met een plein tussen
die bebouwing en de thans bestaande be
bouwing; Hoe wordt het verkeer- en
parkeervraagstuk opgelost?
De totale financiering is mogelijk, onder
meer door de afkoopsom die de gemeente
zal ontvangen voor het van het Rijk over
nemen van de huidige vissershaven, terwijl
ook het feit dat het havencasco in het
dijkversterkingsbestek zal worden opgeno
men een groot voordeel is. Dat neemt niet
weg dat het achterwege blijven van extra
rijkssteun door ons als onredelijk beoor
deeld wordt; de op te brengen liggelden
zullen dan ook hoog zijn.
In hoeverre onze plannen in Colijnsplaat
door sommigen blijvend afgewezen wordt
is nu nog niet te voorzien. Het in dat
verband veel besproken zwembad is niet
haalbaar: de huidige landbouwhaven is
daarvoor ongeschikt en bouw van een zo
danig geheel nieuw open „zeebad"
(in verband met de watertemperatuur en
weersgesteldheid slechts een zeer klein deel
van het jaar bruikbaar) op die plaats met
de landbouwhaven-structuur als hoofdvorm
is qua investering, onderhoud en exploi
tatie financieel niet verantwoord.
Zoals bekend stemt eerder genoemde
Stuurgroep Oosterschelde met de geschetste
plannen in; dat is heel plezierig, zeker als
bedacht wordt dat de Stuurgroep in het
algemeen geen uitspraken wenst te doen
vooruitlopend op het resultaat van haar
studies.
Of ons college zal besluiten tot het al
of niet doen van een voorstel in de ge
schetste richting, zal onder meer afhankelijk
zijn van het resultaat van een spoedig te
houden hoorzitting in Colijnsplaat.
d. Dorpsvernieuwing.
Voor de verbetering van het woon- en
leefklimaat van met name Colijnsplaat en
Kats is de dorpsvernieuwing vaii veel be
lang. Het terzake door u genomen besluit
is door rijk en provincie nog niet gehono
reerd. Het rijk wenst nog meer gegevens
en het college van Gedeputeerde Staten
moest bij het ontbreken van de rijks
subsidie toezegging aan het door u be
schikbaar gestelde krediet voorhands goed
keuring onthouden. Een en ander onder
streept de zwaarte van het probleem van
kleinere gemeenten om de dorpsvernieuwing
metterdaad van de grond te krijgen.
Dat neemt niet weg, dat we ons inziens
door moeten gaan. Het laat zich aanzien
dat er rond 1 januari 1979 een oplossing
gevonden wordt voor de noodzakelijke pro-
jektcoördinator. Deze kan dan allereerst
via inventarisatie en globaal onderzoek de
door het rijk gewenste gegevens verzame
len, waarna wij een definitieve subsidie
toezegging kunnen verwachten. Gebleken is
namelijk dat het rijk, de H.I.D. voor de
Volkshuisvesting in Zeeland alsmede de
provincie op zich zeer positief staan tegen
over onze plannen. Uw genomen besluit
kan dan omgezet worden in een voorberei-
dinsgkrediet dorpsvernieuwing, waarvoor in
elk geval het in 1978 geraamde bedrag
beschikbaar zou kunnen worden gesteld.
De begeleidingscommissie c.q. stuurgroep
dorpsvernieuwing (waarin naast deskundi
gen ook vertegenwoordigers uit de dorpen,
inclusief de tweede woningbezitters zitting
hebben) kan begin 1979 gevormd worden,
kort na de start van de projektcoördinator.
Volkshuisvesting.
De eind 1977 gereed gekomen renovatie
van 28 woningwetwoningen mag als ge
slaagd worden beschouwd, waarmee de
kwaliteit van een flink aantal goedkope
huurwoningen aanmerkelijk is verbeterd.
Intussen is aan de Dienst Gemeentewerken
verzocht een renovatie-plan voor plm. 10
woningwetwoningen voor te bereiden; een
voorstel met betrekking tot een krediet
terzake zal u spoedig bereiken.
Ook individueel wordt er regelmatig ge
bruik gemaakt van de vaak goede subsidie
regelingen voor de verbeteringen van eigen
woningen. In de periode 1 okt. 1977
1 okt. 1978 is er in dit kader 17 keer
medewerking gevraagd en gekregen, varië
rend van 775,— voor het aanbrengen
van een douche tot 55.481,(in 20 jaar
lijkse, teruglopende termijnen uit te keren)
voor een vrijwel gehele renovatie (inves
tering 58.098,—). Hiermede was een to
taal-investeringsbedrag van ƒ265.567,31 ge
moeid, waarin totaal 152.877,21 als rijks
subsidie wordt verstrekt.
Mede door het besluit om geen mede
werking te geven aan het verkopen van
woningwetwoningen, is het mogelijk ge
worden een relatief groot aantal premies
voor premiewoningen te verkrijgen, te we
ten 14. Dit lukte temeer als gevolg van
het feit dat voor de premiewoningen een
flink aantal huurders van woningwetwonin
gen uit onze eigen gemeente interesse toon
den, zodat de beoogde doorstroming
bij realisering van deze aanpak bevor
derd wordt. Met de bouw van de betref
fende premiewoningen zal spoedig begonnen
worden; er zullen er 8 in Kortgene komen
en 6 in Colijnsplaat. Opgemerkt kan nog
worden dat het betreffende bouwplan op
initiateif van ons college tot stand is ge
komen via gezamenlijk overleg tussen
adspirant-kopers, architect en aannemer.
Nu door deze premiebouw (en hopelijk
daarop volgende series) een aantal woning
wetwoningen met een relatief lage huur
beschikbaar komen lijkt op dit moment
de noodzaak van nieuwe woningwetwonin
gen niet op korte termijn aanwezig. Te
meer daar de huurprijs daarvan zodanig
hoog zou zijn, dat ze slechts door middel
van huursubsidies bewoond zullen worden.
Opgemerkt kan nog worden dat in het
kader van de zogenaamde gebruiksveror-
dening woningen weinig ontheffingsaanvra-
gen binnenkomen en er regelmatig tweede
woningen teruggaan naar de permanente
sfeer. Gesteld kan dan ook worden, dat
de verordening aan haar doelstelling voldoet
Recreatie.
In het voorgaande begrotingsjaar is door
u de „kosten-baten-analyse" besproken en
voor kennisgeving aangenomen. Uit dit glo
bale en primair financiële stuk kwam een
genuanceerd beeld naar voren waar het
de voor- en/of nadelen van de recreatie
in financieel opzicht voor onze gemeente
betreft.
Ook is besproken en vastgesteld de struc
tuurschets Colijnsplaat en Kats, waardoor
u ten aanzien van de recreatieve ontwikke
ling van deze dorpen globaal het beleid
hebt vastgesteld. Dat beleid heeft als uit
gangspunt, dat de ontwikkelingen op re
creatief terrein van positieve betekenis moet
zijn voor de dorpen zelf. De in de schets
gewenste legalisatie en kleine uitbreiding
van de jachthaven blijkt overigens op
moeilijkheden te stuiten in verband met de
erfpachtcontracten ter plaatse. Met betrek
king tot de recreatieve bestemmingsplannen
vermeldt hiervoor hoofdstuk III het nodige,
zodat wij kortheidshalve daar naar verwijzen
Naast deze planologische benadering, de
jachthavenproblematiek te Colijnsplaat en
de Oosterschelde-inrichting is er ook een
meer subjektieve, een spychologische kant
aan de recreatie-ontwikkeling.
Wij hebben de indruk dat de oorspron
kelijk zeer positieve houding van de bevol
king ten opzichte van de recreatie aan het
veranderen is in een meer kritische bena
dering. Door de recreatie-ontwikkeling is
er verlevendiging, evenals veel aktiviteit
en omzet voor horeca en middenstand. Er
is ook lawaai, verkeersdrukte, een lange
wachttijd in de winkel. Er zijn voorzieningen
verrezen waar ook de eigen bevolking van
kan profiteren, zoals camping, jachthaven,
wandelgelegenheid. Er zijn echter ook be
lemmeringen voor de eigen bevolking ont
staan ten aanzien van bijvoorbeeld de be
reikbaarheid van het Veerse Meer. Het lijkt
ons van veel belang attent te zijn op deze
stemmingsverandering, er zo nodig nader
onderzoek naar te plegen en er in elk
geval bij nieuwe ontwikkelingen rekening
mee te houden.
Twee onderwerpen willen wij in dit deel
van onze beschouwingen nog nader aan
dacht geven:
a. de camping. Wederom zijn belangrijke
verbeteringen gerealiseerd, waarbij wij met
name denken aan het winkel- en kantoor
gebouw, alsmede de parkeergelegenheid.
De verbetering van de zwemgelegenheid,
waarvoor waarschijnlijk meer geld nodig is
dan het eerder door u verstrekte krediet,
zal vóór het komende seizoen gerealiseerd
moeten zijn. De financiële resultaten van
de camping stemmen tot tevredenheid.
Verhoging van de tarieven kan voor 1979
achterwege blijven. Het bezoek aan onze
camping geeft het volgende beeld:
1976: vaste staanplaatsen: aantal 156,
overnachtingen: 36.000; passantenovernach
tingen: 27.700; bezoekers: 4.600; totaal:
68.300.
1977: vaste staanplaatsen: aantal: 221,
overnachtingen: 47.000; passantenovernach
tingen: 24.200; bezoekers: 4.800; totaal:
76.000.
1978: vaste staanplaatsen: aantal: 219,
overnachtingen: 44.000; passantenovernach
tingen: 21.400; bezoekers: 4.500; totaal:
69.900.
Naast aandacht voor een aantal kleinere
verbeteringen, de bouw van een opberg-
loods en de aanleg van een wandelpad
langs de landbouwhaven in het verlengde
van de havenweg op het terrein van de
camping, zal ons college zich in de ko
mende periode beramen over de beheers
vorm van dit gemeentelijk bedrijf. De uit
slag van dat beraad is nog niet te voorzien,
maar zal wel op twee uitgangspunten
stoelen: z.o.z.
Kruiswoordpuzzel no. 600
Horizontaal: 1. lijst - 4. ik - 7. muziekterm
10. samenwerking - 13. lol - 14. drank - 16.
schortje - 18. onbep. vnw. - 20. bloeiwijze
22. seconde - 23. ziekenhuis - 25. wilde haver
26. vr. munt (afk.) - 27. pl. op Ameland
28. voorzetsel - 29. heilige (afk.) - 30. meis
jesnaam - 32. rechtsvoorschrift - 34. kin-
dergroet - 36. muziekinstrument - 37. soort
stof - 38. water in Brabant - 39. hoofd
deksel - 41. luchtmacht - 42. windrichting
(afk.) - 43. gewicht (afk.) - 45. meisjesnaam
47. eenheid van kracht (afk.) - 48. nieuw
49. wapen - 50. ijzerhoudende aarde - 52.
zijrivier van de Donau - 53. plaats in Gel
derland - 54. Eng. telwoord - 55. gemanierde
vrouw - 59. bedwelming - 62. berichten
65. bediende - 66. vriend (Fr.) - 67. hei
ligenbeeld.
Verticaal: 1. gil - 2. aanzien - 3. herkauwer
4. jongensnaam - 5. huilen - 6. onder an
deren (afk.) - 7. ofschoon (Eng.) - 8. wand
versiering - 9. deel van een ladder - 11.
deel van de bijbel (afk.) - 12. lengtemaat
(afk.) - 13. boom - 15. buigzaam - 17.
rekken - 18. laag - 19. muurholte - 21.
herinnering - 23. onderscheidingsteken - 24.
wauwelen - 29. bevel - 30. eenheid van
elektr. stroomstrekte (afk.) - 31. sportterm
32. oever - 33. klopje - 35. transportonder
neming (afk.) - 40. sieraad - 44. gebogen
45. voor - 46. jongensnaam - 47. tijdje
48. niets - 51. neerslag - 56. groet - 57.
maand - 58. bijwoord - 59. eerwaarde heer
(Lat. afk.) - 60. uitroep - 61. gemeen
schappelijk stuk grond - 63. familielid - 64.
Chinese maat.
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 899
Horizontaal: 1. verloop - 6. vandaag - 12.
ijle - 13. me - 15. ao - 16. tho - 17. ap
19. revolte - 23. ar - 24. koran - 25. amp
26. darm - 28. Linge - 30. hl - 31. ido
33. gas - 34. hekel - 36. notre - 38. tiara
40. pi - 41. ea - 42. nl - 43. km - 45.
etude - 48. fatje - 50. beker - 52. Ier
54. tea - 56. es - 57. inval - 59. door
60. ark - 62. aarde - 63. ic - 65. Artemis
68. Is - 69. ser - 71. uh - 72. si - 74. neo
75. klinker - 76. kolonel.
Verticaal: 1. vijandig - 2. elp - 3. re - 4.
om - 5. Oeral - 7. aal - 8. nota - 9. at
10. aha - 11. gorilla - 14. vv - 18. bom
20. enige - 21. oogst - 22. emmer - 24.
kroniek - 27. Ad - 29. na - 30. he - 32.
steur - 34. halte - 35. kaketoe - 37. rad
39. Ina - 44. obelisk - 46. tetra - 47. einde
48. fraai - 49. parasol - 51. es - 53. ev
55. eo - 58. lasso - 59. ddt - 61. kruk
64. cel - 66. the - 67. mt - 68. lee - 70. ri
73. il - 74. nn.