Zijn goede manieren nog gewenst? Waarom intelligent Rest. „De Schelde" markusse Predikbeurten een meisje VOOR DE VROUW Stelt de jeugd van tegenwoordig (en dan denk ik speciaal aan de jonge meisjes) nog prijs op goede manieren? Het is een vraag die mij geruime tijd heeft bezig ge houden en die er toe heeft geleid dat ik mij via gesprekken met jongeren en ob servatie een beeld ben gaan vormen van een en ander. De uitkomsten waren interes sant en toonden aan, dat de jeugd en in het bijzonder de jonge vrouwen en meisjes toch niet zonder bepaalde normen wensen te leven op het gebied van het sociaal kontakt. Al schreeuwen zij van de daken, dat al die conventionele vormen meer larie zijn, toch eisen zij op hun beurt bepaalde vormen. Ook al wensen zij een soepeler omgang, toch tolereren ze het niet, om zoals een meisje het kernachtig uitdrukte, als een stuk vuil behandeld te worden. Afhankelijk van karakter en instelling stel len zij bepaalde eisen aan het kontakt met anderen en speciaal wanneer het gaat om het kontakt met de andere sexe. Dus toch weer vormen en een bepaald soort „goede" manieren. Opvallend was zelfs, dat een aantal meisjes er eerlijk voor uitkwam, dat zij een hoffelijke behandeling door een jongen, weliswaar in een vlotte stijl, erg leuk vonden. Uit dit alles blijkt duidelijk, dat het sociaal kontakt niet zonder goede manieren kan, ook al kan de vorm van die manieren in de loop der tijden evolueren en aan gepast worden aan de trend van de tijd. Het principe blijft echter altijd hetzelfde. De mens levend in groepsverband heeft voortdurend met andere mensen te maken en men is wederzijds van elkaar afhan kelijk. Dat brengt de noodzaak van een bepaald gedragspatroon met zich mee en dat gedragspatroon zijn de manieren. Wan neer men de normen overschrijdt en zich „ongemanierd"- tegenover anderen gedraagt, ontstaat er een soort kortsluiting in de communicatie, met als gevolg moeilijk heden, die weer hun invloed kunnen hebben op het gehele miljeu en daarmee op de samenleving. Vroeger waren goede manieren een laagje vernis waar velen hun ware gevoelens en instinkten onder verborgen. Dat is iets waar de moderne jeugd weinig waardering voor heeft. Zij wensen dat men opener en eer lijker tegenover elkaar staat, maar toch niet geheel zonder het gebruik van be paalde vormen, omdat die nodig zijn om elkaar toch in eigen waarde te laten. Ook de meeste jeugdigen stellen er prijs op, om als mens (waardering voor deze mens) te worden behandeld en dat brengt zonder meer mee, dat men in het sociaal kontakt zich toch aan bepaalde vormen moet houden. Zij, die in hun onstuitbaar enthousiasme om alle oude vormen overboord te gooien, te ver gingen en sociale kontakten onder hielden zonder manieren, kwamen daar op terug en moesten erkennen, dat men niet zonder een zeker minimum aan vormen in een gemeenschap kan leven. De manieren die men in een samenleving als noodzakelijk voor de communicatie er kent, kan men „goede manieren" noemen en zo zien we, dat „goede manieren" altijd noodzakelijk zullen blijven hoe de maat schappij nu en in de toekomst ook mag veranderen. Mensen stellen nu eenmaal be paalde eisen aan andere mensen in het kontakt en dat zal door de eeuwen heen zo blijven. HONDERDJARIGEN HIELDEN "MAAT" Heel oud worden blijkt een kwestie te zijn van twee belangrijke faktoren: een erfelijke aanleg en gezond leven. Tot deze konklusie zijn wetenschappelijke onderzoe kers in de Bondsrepubliek gekomen na een uitgebreid onderzoek onder een groot aantal personen van honderd jaar en ouder. Het bleek de onderzoekers, dat het grootste deel van de onderzochte personen stamde uit families, waar het oud worden een normaal verschijnsel is. De meesten van hen hadden ouders, die ook een respectabele leeftijd bereikten of althans een van deze ouders, terwijl er elders in de familie ook personen voorkwamen die een hoge leef tijd bereikten. Uiteraard werden aan de onderzochte personen ook diverse vragen gesteld en een bijzonder intrigerende vraag was wel, welke faktor van buitenaf zij mede ver antwoordelijk stelden voor 't feit dat zij zo oud waren geworden. Natuurlijk kwa men daar veel verschillende antwoorden op, maar opvallend was wel, dat het groot ste deel der ondervraagden meende, dat het feit dat zij zo oud waren geworden voor een belangrijk deel mede te danken was, omdat zij gedurende hun gehele leven „maat" wisten te houden. Dat bleek te gelden zowel voor hun leef wijze, als voor eten en drinken. Een aantal van hen wees er tevens op, dat zij een bijzonder arbeidzaam leven hadden gehad met veel vermoeienissen e.d., maar waarbij zij toch altijd de balans hadden weten te handhaven, door steeds te zorgen voor vol doende ontspanning en rust op de juiste tijden. Veel van de ondervraagden bleken mensen te zijn, die vroeger regelmatig aan de een of andere sport hadden gedaan. HET VOEDSEL SPEELT EEN BELANGRIJKE ROL Intelligentie en rijkdom, domheid en ar moede gaan heel dikwijls samen. Het is iets, dat we overal in de wereld kunnen zien en men vraagt zich uiteraard af of het een met het ander verband houdt. Zonder enige twijfel zullen er mensen zijn, die hiertegen protesteren en menen, dat kinderen van arme ouders het net zo goed ver kunnen brengen als ze maar de gelegenheid krijgen, dus onderwijs, scholing kunnen krijgen. Zij menen, dat het feit of kinderen stammen uit een arm of rijk mil jeu, geen onderscheid in hun intelligentie behoeft te betekenen. Ook wij hebben zeker niet de bedoeling te discrimineren, maar ook al zal men het liever niet willen ge loven, toch schuilt er naar blijkt uit onder zoekingen helaas een grote waarheid in de bewering, dat kinderen van arme men sen over het algemeen dom zijn en ook niet in staat om zich tot een redelijk in tellectueel niveau op te werken. Natuurlijk zijn er hier en daar uitzonderingen en er zijn heus wel voorbeelden aan te voeren van lieden uit arme miljeus, die zelfs bril jant waren en zijn. Maar waar wij op doelen is de doorsnee mens uit deze miljeus. On derzoekingen hebben aangetoond, dat een en ander namelijk samenhangt met de voeding. In de armoede, waarin vroeger in Europa veel mensen leefden en waarin nu nog mil joenen mensen leven in de ontwikkelings landen, was en is men dikwijls niet in staat, de kinderen behoorlijk te voeden en hoe merkwaardig dit ook mag klinken, daar schuilt de kern van de zaak. Wanneer men volwassen mensen lange tijd ondervoedt, dan lopen zij lichamelijk terug, maar aan hun geest wordt geen schade toegebracht. Anders is het echter met heel jonge kinderen, baby's, kleuters, e.d. Die zijn naast hun lichamelijke, ook bezig met hun geestelijke ontwikkeling en wanneer deze kinderen te weinig eiwitten krijgen, ontstaat er een vorm van hersen- schade, die leidt tot gebrek aan intelli gentie, .tot domheid. Al krijgen dergelijke kinderen later uitstekend onderwijs, dan nog zullen zij niet veel bereiken. Dat zijn re sultaten van onderzoekingen verricht in arme gebieden van Midden-Amerika en Afrika. Nogmaals moet worden gesteld, dat er natuurlijk uitzonderingen op de regel zijn, maar in zijn algemeenheid gaat het helaas niet op. Ook blijkt, dat wanneer dit eiwittekort generaties lang aanhoudt, de domheid een erfelijke faktor Wordt. Bij dierproeven con stateerde men dat er dan enige generaties goeddoorvoede dieren nodig zijn, om dit erfelijke effekt te elimineren. In zijn algemeenheid geeft dit tevens een verklaring voor het feit, dat we altijd ho ren en leren, dat arme mensen niet intelli gent zijn en behoren tot wat men pleegt te noemen „de domme massa". Het pro bleem is, dat wanneer ze arm blijven, ze ook dom blijven. Het is een vicieuze cirkel die de toestand continueert, wanneer deze niet door een toevallige omstandigheid wordt doorbroken. Met betrekking tot de ontwikkelingslan den zien we, dat het van het allergrootste belang is, dat deze mensen regelmatig over behoorlijke voeding kunnen beschikken. Dit geldt uiteraard in het bijzonder voor kin deren, want voldoende eiwitten of een te kort daaraan, kan doorslaggevend zijn voor hun gehele verder leven. Wanneer wij deze ontwikkelingslanden willen verheffen en wel zo, dat zij in staat zullen zijn geheel op eigen benen te staan met eigen kader en eigen middengroep, dan komen we er dus niet alleen met het geven van onder wijs. We zullen de zaak in de kern moeten aanpakken en dat betekent strijd tegen honger en armoede in die landen. Wij zullen het moeten zijn, die de vicieuze cirkel voor hen doorbreken, want zelf zijn deze mensen daar niet toe in staat. Zijn honger en armoede eenmaal verban nen, dan mogen we er op vertrouwen, dat de ontwikkeling wel komt. Als er dan voldoende mogelijkheden tot onderwijs mo gelijk zijn komt na verloop van tijd alles terecht. Dan kan een geheel volk zich verheffen en tot normaal niveau stijgen. De kern ligt in voldoende en goed voedsel. Stichting Telefonische Hulpdienst Zeeland Dag en nacht bereikbaar! (ook in de weekends). TELEF. 01180-1 5551 Bereikbaar in de weekends: Stichting voor Jeugd en Gezin in Zeeland, Adviesburo voor jongerea en ouders, Londensekaai 39, Mid delburg, Tel. 01180 - 2 85 55. ook in het weekend. WEEKEND-DIENSTEN DOKTOREN NOORD-BEVELAND Spreekuur van 11.00-11.30 uur Dokter H. Janssen, Telefoon 01108 - 3 19. WIJKVERPLEGING Weekenddienst en avond- en nachtdienst zr. J. H. Slabbekoorn, Fr. van Borsselestraat 12, 's Heer Hendrikskinderen, 01100-16249 WATËRSTANDEN geldig voor de noordkust van Noord-Beveiand MRT./APR. hoogwater 31 vrijdag 6.54 19.24 1 zaterdag 8.07 20.45 2 zondag 10.34 23.14 3 maandag 12.00 4 dinsdag L16 13.00 5 woensdag 1.42 14.14 6 donderdag 2.30 14.59 voor zondag 2 april 1978. Ned. Herv. Kerk Cotijnsplaal 10 uur ds. Zoethout (bed. H. Doop) en 2.30 uur gecomb. in Herv. Kerk ds. J. C. Streef kerk uit Middelburg. Ned. Herv. Kerk Geersdijk 10 uur ds. Hietkamp en 2.30 uur ds. Noordhof, beide in de Geref. Kerk. Ned. Herv. Kerk Kamperland 9.30 uur gez. jeugddienst in Geref. Kerk. Voorganger ds. G. Brucks, m.m.v. Youth for Christ-koor en 2.30 uur ds. Ph. M. Becht. Ned. Herv. Kerk Kats 9 uur de heer Schoenmaker. Ned. Herv. Kerk Kortgene 10.30 uur de heer Schoen maker. Extra koll. kerkvoogdij. Ned. Herv. Kerk Wissenkerke 10 uur dhr. Sinke uit Souburg, bijz. dienst m.m.v. Ger. Kerk koor uit Goes o.l.v. Jan Heuse- veldt en 2.30 uur dhr. J. Rouw uit Ouwerkerk. Geref. Kerk Colijnsplaat 10 uur ds. Streefkerk uit Mid delburg en 2.30 uur ds. Streef kerk (in Herv. Kerk, gecomb.). Geref. Kerk Geersdijk 10 uur ds. Hietkamp en 2.30 uur ds. Noordhof, beide in de Geref. Kerk. Geref. Kerk Wissenkerke 10 uur dhr. Sinke (medew. Ger. Kerkkoor uit Goes o.l.v. J. Heuseveldt) en 2.30 uur dhr. J. Rouw uit Ouwerkerk (beide diensten gecomb. Herv. Kerk). Geref. Kerk Kamperland 9.30 uur gez. jeugddienst in de Geref. Kerk, ds. George A. Brucks van Youth for Christ en 2.30 uur ds. A. Hooijmeijer uit Enschede. Geref. Kerk Vrijg. Kamperland Gebouw Emanuel, Veerweg 53. Geen opgaaf ontvangen. Gerei Gemeente Kamperland 10 uur leesdienst en 4.00 uur ds. A. F. Honkoop. Gerei Gemeente Colijnsplaat 10 en 4 uur leesdienst. Geref. Gemeente Kortgene 10 en 6.30 uur ds. A. F. Honkoop van Rotterdam. 2.30 uur leesdienst. Bij mijn vertrek uit Kamperland groet ik alle vrienden en bekenden en zeg tevens alle lidmaat schappen op per 1 april 1978. Wed. Kramer - van der Weele. Bejaardentehuis „Rustoord", kamer 119, Colijnsplaat. TE KOOP: een kwart of een half rund Telefoon 01109-2 67 Steunzolen naar maat ook op doktersadvies. Al le voetcorrectors in voor raad. Voetkundige advie zen worden gratis ver strekt. Martin Wijdemans medisch gedipl. voetkun dige. L. Vorststraat 18, Goes, Tel. 01100 - 2 75 26. Op 28 maart 1978 overleed op 57-jarige leef tijd, tot onze diepe droefheid, mijn innig ge liefde vrouw, onze lieve moeder en oma Lena Krina Verhulst (geboren Verburg), Kamperland: W. P. Verhulst. St. Oedenrode: P. D. Verhulst. S. M. C. Verhulst - Janssen. Renée en Maud. Kamperland: D. P. Verhulst. J. P. M. Verhulst -"Davidse. Jeanette en Karien. Serooskerke (W.): J. E. L. Bakker - Verhulst. A. D. Bakker. Kamperland, 28 maart 1978. Veerweg 103. De begrafenis zal plaats vinden op vrijdag 31 maart om 14.00 uur op de algemene begraaf plaats te Kamperland. Vertrek vanuit het De Casembroothuis. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in het De Casembroothuis. Op 28 maart 1978 overleed op 57 jarige leef tijd, tot onze diepe droefheid, onze innig ge liefde dochter Lena Krina Verhulst (geboren Verburg), Kamperland: D. Verburg. J. E. Verburg - de Regt. Kamperland, Veerweg 90. GEVRAAGD voor de avonduren en week einden (vanaf 16 jaar) voor de afwas. Colijnsplaat Telefoon 01199 - 2 25 Na een liefdevolle verzorging in het Ver pleegtehuis „Ter Valcke" is heden toch nog onverwacht overleden, mijn geliefde man, onze zorgzame vader, behuwd- en grootvader Jan Abraham van Pagee (echtg. van Maria Johanna van Damme), in de ouderdom van ruim 82 jaar. Wissenkerke: M. J. van Pagee - van Damme. Oost-Souburg: M. T. Verburg-van Pagee. J. P. Verburg. 's Gravenpolder: Gert-Jan en Sanny. Oost-Souburg: Marco. René. Terneuzen: A. J. van Pagee. C. N. van Pagee - Wisse. Ridderkerk: Elly. Terneuzen: Marjolein. Jan. Goes, 29 maart 1978. Corr.-adres: Beatrixstraat 19, Wissenkerke. De overledene ligt opgebaard in de rouw kamer van het ziekenhuis „St. Joanna" te Goes. Gelegenheid tot bezoek dagelijks van 16.00 tot 16.30 uur. De begrafenis zal plaats vinden op zaterdag 1 april om 12.30 uur te Wissenkerke. Vertrek vanuit het Dorpshuis te Wissenkerke. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in het Dorpshuis. VOOR KWALITEIT EN DOELTREFFENDHEID KUNT U TERECHT BIJ Voorstraat 7 - Wissenkerke - Tel. 01107 - 3 08 Te koop gevraagd door: L FLIPSE. Segeersxtraat 56 en 70. Mid delburg: Gouden klakkebellen. gouden ketrielje bellen, gouden spelden, broches en alle sie raden van de NrtL-Bevelandse klederdracht. Speciale prijs voor KRENTEBELLEN Voortsmeubelen, porselein, tegels, prenten, koper, boe ken, ear. Telefoon 01180-13317. NOG NIET AFGEHAALDE PRIJZEN ENTREEBEWIJZEN MIDDENSTANDS SHOW TE KAMPERLAND 16 - 17 - 18 MAART Prijs No. Kleur 1 weg 2 186 geel 3 2216 blauw 4 weg 5 430 geel 6 2049 blauw 7 5804 oranje 8 2525 blauw 9 5649 oranje 10 5644 oranje 11 2651 blauw 12 weg 13 2331 blauw 14 weg 15 5796 oranje 16 2117 blauw 17 564 geel 18 2354 blauw 19 5677 oranje 20 2253 blauw Prijzen kunnen worden afgehaald bij GAR. C. VAN HALST, Veerweg Kamperland

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1978 | | pagina 3