Zijn goede manieren
nog gewenst?
Waarom intelligent
Rest. „De Schelde"
markusse
Predikbeurten
een meisje
VOOR DE VROUW
Stelt de jeugd van tegenwoordig (en
dan denk ik speciaal aan de jonge meisjes)
nog prijs op goede manieren? Het is een
vraag die mij geruime tijd heeft bezig ge
houden en die er toe heeft geleid dat ik
mij via gesprekken met jongeren en ob
servatie een beeld ben gaan vormen van
een en ander. De uitkomsten waren interes
sant en toonden aan, dat de jeugd en in
het bijzonder de jonge vrouwen en meisjes
toch niet zonder bepaalde normen wensen
te leven op het gebied van het sociaal
kontakt. Al schreeuwen zij van de daken,
dat al die conventionele vormen meer larie
zijn, toch eisen zij op hun beurt bepaalde
vormen. Ook al wensen zij een soepeler
omgang, toch tolereren ze het niet, om
zoals een meisje het kernachtig uitdrukte,
als een stuk vuil behandeld te worden.
Afhankelijk van karakter en instelling stel
len zij bepaalde eisen aan het kontakt met
anderen en speciaal wanneer het gaat om
het kontakt met de andere sexe. Dus toch
weer vormen en een bepaald soort „goede"
manieren. Opvallend was zelfs, dat een
aantal meisjes er eerlijk voor uitkwam,
dat zij een hoffelijke behandeling door een
jongen, weliswaar in een vlotte stijl, erg
leuk vonden.
Uit dit alles blijkt duidelijk, dat het
sociaal kontakt niet zonder goede manieren
kan, ook al kan de vorm van die manieren
in de loop der tijden evolueren en aan
gepast worden aan de trend van de tijd.
Het principe blijft echter altijd hetzelfde.
De mens levend in groepsverband heeft
voortdurend met andere mensen te maken
en men is wederzijds van elkaar afhan
kelijk. Dat brengt de noodzaak van een
bepaald gedragspatroon met zich mee en
dat gedragspatroon zijn de manieren. Wan
neer men de normen overschrijdt en zich
„ongemanierd"- tegenover anderen gedraagt,
ontstaat er een soort kortsluiting in de
communicatie, met als gevolg moeilijk
heden, die weer hun invloed kunnen hebben
op het gehele miljeu en daarmee op de
samenleving.
Vroeger waren goede manieren een laagje
vernis waar velen hun ware gevoelens en
instinkten onder verborgen. Dat is iets waar
de moderne jeugd weinig waardering voor
heeft. Zij wensen dat men opener en eer
lijker tegenover elkaar staat, maar toch
niet geheel zonder het gebruik van be
paalde vormen, omdat die nodig zijn om
elkaar toch in eigen waarde te laten. Ook
de meeste jeugdigen stellen er prijs op,
om als mens (waardering voor deze mens)
te worden behandeld en dat brengt zonder
meer mee, dat men in het sociaal kontakt
zich toch aan bepaalde vormen moet
houden.
Zij, die in hun onstuitbaar enthousiasme
om alle oude vormen overboord te gooien,
te ver gingen en sociale kontakten onder
hielden zonder manieren, kwamen daar op
terug en moesten erkennen, dat men niet
zonder een zeker minimum aan vormen
in een gemeenschap kan leven.
De manieren die men in een samenleving
als noodzakelijk voor de communicatie er
kent, kan men „goede manieren" noemen
en zo zien we, dat „goede manieren" altijd
noodzakelijk zullen blijven hoe de maat
schappij nu en in de toekomst ook mag
veranderen. Mensen stellen nu eenmaal be
paalde eisen aan andere mensen in het
kontakt en dat zal door de eeuwen heen
zo blijven.
HONDERDJARIGEN HIELDEN
"MAAT"
Heel oud worden blijkt een kwestie te
zijn van twee belangrijke faktoren: een
erfelijke aanleg en gezond leven. Tot deze
konklusie zijn wetenschappelijke onderzoe
kers in de Bondsrepubliek gekomen na een
uitgebreid onderzoek onder een groot aantal
personen van honderd jaar en ouder. Het
bleek de onderzoekers, dat het grootste
deel van de onderzochte personen stamde
uit families, waar het oud worden een
normaal verschijnsel is. De meesten van
hen hadden ouders, die ook een respectabele
leeftijd bereikten of althans een van deze
ouders, terwijl er elders in de familie ook
personen voorkwamen die een hoge leef
tijd bereikten.
Uiteraard werden aan de onderzochte
personen ook diverse vragen gesteld en
een bijzonder intrigerende vraag was wel,
welke faktor van buitenaf zij mede ver
antwoordelijk stelden voor 't feit dat zij
zo oud waren geworden. Natuurlijk kwa
men daar veel verschillende antwoorden
op, maar opvallend was wel, dat het groot
ste deel der ondervraagden meende, dat
het feit dat zij zo oud waren geworden
voor een belangrijk deel mede te danken
was, omdat zij gedurende hun gehele leven
„maat" wisten te houden.
Dat bleek te gelden zowel voor hun leef
wijze, als voor eten en drinken. Een aantal
van hen wees er tevens op, dat zij een
bijzonder arbeidzaam leven hadden gehad
met veel vermoeienissen e.d., maar waarbij
zij toch altijd de balans hadden weten te
handhaven, door steeds te zorgen voor vol
doende ontspanning en rust op de juiste
tijden.
Veel van de ondervraagden bleken mensen
te zijn, die vroeger regelmatig aan de
een of andere sport hadden gedaan.
HET VOEDSEL SPEELT EEN BELANGRIJKE ROL
Intelligentie en rijkdom, domheid en ar
moede gaan heel dikwijls samen. Het is
iets, dat we overal in de wereld kunnen
zien en men vraagt zich uiteraard af of
het een met het ander verband houdt.
Zonder enige twijfel zullen er mensen
zijn, die hiertegen protesteren en menen,
dat kinderen van arme ouders het net zo
goed ver kunnen brengen als ze maar de
gelegenheid krijgen, dus onderwijs, scholing
kunnen krijgen. Zij menen, dat het feit of
kinderen stammen uit een arm of rijk mil
jeu, geen onderscheid in hun intelligentie
behoeft te betekenen. Ook wij hebben zeker
niet de bedoeling te discrimineren, maar
ook al zal men het liever niet willen ge
loven, toch schuilt er naar blijkt uit onder
zoekingen helaas een grote waarheid in
de bewering, dat kinderen van arme men
sen over het algemeen dom zijn en ook
niet in staat om zich tot een redelijk in
tellectueel niveau op te werken. Natuurlijk
zijn er hier en daar uitzonderingen en
er zijn heus wel voorbeelden aan te voeren
van lieden uit arme miljeus, die zelfs bril
jant waren en zijn. Maar waar wij op doelen
is de doorsnee mens uit deze miljeus. On
derzoekingen hebben aangetoond, dat een
en ander namelijk samenhangt met de
voeding.
In de armoede, waarin vroeger in Europa
veel mensen leefden en waarin nu nog mil
joenen mensen leven in de ontwikkelings
landen, was en is men dikwijls niet in staat,
de kinderen behoorlijk te voeden en hoe
merkwaardig dit ook mag klinken, daar
schuilt de kern van de zaak.
Wanneer men volwassen mensen lange
tijd ondervoedt, dan lopen zij lichamelijk
terug, maar aan hun geest wordt geen
schade toegebracht. Anders is het echter
met heel jonge kinderen, baby's, kleuters,
e.d. Die zijn naast hun lichamelijke, ook
bezig met hun geestelijke ontwikkeling en
wanneer deze kinderen te weinig eiwitten
krijgen, ontstaat er een vorm van hersen-
schade, die leidt tot gebrek aan intelli
gentie, .tot domheid. Al krijgen dergelijke
kinderen later uitstekend onderwijs, dan nog
zullen zij niet veel bereiken. Dat zijn re
sultaten van onderzoekingen verricht in
arme gebieden van Midden-Amerika en
Afrika. Nogmaals moet worden gesteld, dat
er natuurlijk uitzonderingen op de regel
zijn, maar in zijn algemeenheid gaat het
helaas niet op.
Ook blijkt, dat wanneer dit eiwittekort
generaties lang aanhoudt, de domheid een
erfelijke faktor Wordt. Bij dierproeven con
stateerde men dat er dan enige generaties
goeddoorvoede dieren nodig zijn, om dit
erfelijke effekt te elimineren.
In zijn algemeenheid geeft dit tevens een
verklaring voor het feit, dat we altijd ho
ren en leren, dat arme mensen niet intelli
gent zijn en behoren tot wat men pleegt
te noemen „de domme massa". Het pro
bleem is, dat wanneer ze arm blijven, ze
ook dom blijven. Het is een vicieuze cirkel
die de toestand continueert, wanneer deze
niet door een toevallige omstandigheid
wordt doorbroken.
Met betrekking tot de ontwikkelingslan
den zien we, dat het van het allergrootste
belang is, dat deze mensen regelmatig over
behoorlijke voeding kunnen beschikken. Dit
geldt uiteraard in het bijzonder voor kin
deren, want voldoende eiwitten of een te
kort daaraan, kan doorslaggevend zijn voor
hun gehele verder leven. Wanneer wij
deze ontwikkelingslanden willen verheffen
en wel zo, dat zij in staat zullen zijn geheel
op eigen benen te staan met eigen kader
en eigen middengroep, dan komen we er
dus niet alleen met het geven van onder
wijs. We zullen de zaak in de kern moeten
aanpakken en dat betekent strijd tegen
honger en armoede in die landen. Wij zullen
het moeten zijn, die de vicieuze cirkel voor
hen doorbreken, want zelf zijn deze mensen
daar niet toe in staat.
Zijn honger en armoede eenmaal verban
nen, dan mogen we er op vertrouwen,
dat de ontwikkeling wel komt. Als er dan
voldoende mogelijkheden tot onderwijs mo
gelijk zijn komt na verloop van tijd alles
terecht. Dan kan een geheel volk zich
verheffen en tot normaal niveau stijgen. De
kern ligt in voldoende en goed voedsel.
Stichting Telefonische
Hulpdienst Zeeland
Dag en nacht bereikbaar!
(ook in de weekends).
TELEF. 01180-1 5551
Bereikbaar in de weekends:
Stichting voor Jeugd en
Gezin in Zeeland,
Adviesburo voor jongerea en
ouders, Londensekaai 39, Mid
delburg, Tel. 01180 - 2 85 55.
ook in het weekend.
WEEKEND-DIENSTEN
DOKTOREN
NOORD-BEVELAND
Spreekuur van 11.00-11.30 uur
Dokter H. Janssen,
Telefoon 01108 - 3 19.
WIJKVERPLEGING
Weekenddienst en
avond- en nachtdienst
zr. J. H. Slabbekoorn, Fr. van
Borsselestraat 12, 's Heer
Hendrikskinderen, 01100-16249
WATËRSTANDEN
geldig voor
de noordkust
van
Noord-Beveiand
MRT./APR.
hoogwater
31 vrijdag
6.54
19.24
1 zaterdag
8.07
20.45
2 zondag
10.34
23.14
3 maandag
12.00
4 dinsdag
L16
13.00
5 woensdag
1.42
14.14
6 donderdag
2.30
14.59
voor zondag 2 april 1978.
Ned. Herv. Kerk Cotijnsplaal
10 uur ds. Zoethout (bed. H.
Doop) en 2.30 uur gecomb. in
Herv. Kerk ds. J. C. Streef
kerk uit Middelburg.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 uur ds. Hietkamp en 2.30
uur ds. Noordhof, beide in de
Geref. Kerk.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
9.30 uur gez. jeugddienst in
Geref. Kerk. Voorganger ds. G.
Brucks, m.m.v. Youth for
Christ-koor en 2.30 uur ds.
Ph. M. Becht.
Ned. Herv. Kerk Kats
9 uur de heer Schoenmaker.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
10.30 uur de heer Schoen
maker. Extra koll. kerkvoogdij.
Ned. Herv. Kerk Wissenkerke
10 uur dhr. Sinke uit Souburg,
bijz. dienst m.m.v. Ger. Kerk
koor uit Goes o.l.v. Jan Heuse-
veldt en 2.30 uur dhr. J. Rouw
uit Ouwerkerk.
Geref. Kerk Colijnsplaat
10 uur ds. Streefkerk uit Mid
delburg en 2.30 uur ds. Streef
kerk (in Herv. Kerk, gecomb.).
Geref. Kerk Geersdijk
10 uur ds. Hietkamp en 2.30
uur ds. Noordhof, beide in de
Geref. Kerk.
Geref. Kerk Wissenkerke
10 uur dhr. Sinke (medew. Ger.
Kerkkoor uit Goes o.l.v. J.
Heuseveldt) en 2.30 uur dhr.
J. Rouw uit Ouwerkerk (beide
diensten gecomb. Herv. Kerk).
Geref. Kerk Kamperland
9.30 uur gez. jeugddienst in
de Geref. Kerk, ds. George A.
Brucks van Youth for Christ
en 2.30 uur ds. A. Hooijmeijer
uit Enschede.
Geref. Kerk Vrijg. Kamperland
Gebouw Emanuel, Veerweg 53.
Geen opgaaf ontvangen.
Gerei Gemeente Kamperland
10 uur leesdienst en 4.00 uur
ds. A. F. Honkoop.
Gerei Gemeente Colijnsplaat
10 en 4 uur leesdienst.
Geref. Gemeente Kortgene
10 en 6.30 uur ds. A. F.
Honkoop van Rotterdam.
2.30 uur leesdienst.
Bij mijn vertrek uit
Kamperland groet ik alle
vrienden en bekenden en
zeg tevens alle lidmaat
schappen op per 1 april
1978.
Wed. Kramer -
van der Weele.
Bejaardentehuis
„Rustoord", kamer 119,
Colijnsplaat.
TE KOOP:
een kwart
of een half
rund
Telefoon 01109-2 67
Steunzolen naar maat
ook op doktersadvies. Al
le voetcorrectors in voor
raad. Voetkundige advie
zen worden gratis ver
strekt. Martin Wijdemans
medisch gedipl. voetkun
dige. L. Vorststraat 18,
Goes, Tel. 01100 - 2 75 26.
Op 28 maart 1978 overleed op 57-jarige leef
tijd, tot onze diepe droefheid, mijn innig ge
liefde vrouw, onze lieve moeder en oma
Lena Krina Verhulst
(geboren Verburg),
Kamperland:
W. P. Verhulst.
St. Oedenrode:
P. D. Verhulst.
S. M. C. Verhulst - Janssen.
Renée en Maud.
Kamperland:
D. P. Verhulst.
J. P. M. Verhulst -"Davidse.
Jeanette en Karien.
Serooskerke (W.):
J. E. L. Bakker - Verhulst.
A. D. Bakker.
Kamperland, 28 maart 1978.
Veerweg 103.
De begrafenis zal plaats vinden op vrijdag 31
maart om 14.00 uur op de algemene begraaf
plaats te Kamperland. Vertrek vanuit het De
Casembroothuis.
Gelegenheid tot condoleren na afloop van de
begrafenis in het De Casembroothuis.
Op 28 maart 1978 overleed op 57 jarige leef
tijd, tot onze diepe droefheid, onze innig ge
liefde dochter
Lena Krina Verhulst
(geboren Verburg),
Kamperland:
D. Verburg.
J. E. Verburg - de Regt.
Kamperland, Veerweg 90.
GEVRAAGD voor de avonduren en week
einden
(vanaf 16 jaar)
voor de afwas.
Colijnsplaat Telefoon 01199 - 2 25
Na een liefdevolle verzorging in het Ver
pleegtehuis „Ter Valcke" is heden toch nog
onverwacht overleden, mijn geliefde man,
onze zorgzame vader, behuwd- en grootvader
Jan Abraham van Pagee
(echtg. van Maria Johanna van Damme),
in de ouderdom van ruim 82 jaar.
Wissenkerke:
M. J. van Pagee - van Damme.
Oost-Souburg:
M. T. Verburg-van Pagee.
J. P. Verburg.
's Gravenpolder:
Gert-Jan en Sanny.
Oost-Souburg:
Marco.
René.
Terneuzen:
A. J. van Pagee.
C. N. van Pagee - Wisse.
Ridderkerk:
Elly.
Terneuzen:
Marjolein.
Jan.
Goes, 29 maart 1978.
Corr.-adres: Beatrixstraat 19, Wissenkerke.
De overledene ligt opgebaard in de rouw
kamer van het ziekenhuis „St. Joanna" te
Goes. Gelegenheid tot bezoek dagelijks van
16.00 tot 16.30 uur.
De begrafenis zal plaats vinden op zaterdag
1 april om 12.30 uur te Wissenkerke. Vertrek
vanuit het Dorpshuis te Wissenkerke.
Gelegenheid tot condoleren na afloop van
de begrafenis in het Dorpshuis.
VOOR KWALITEIT EN DOELTREFFENDHEID
KUNT U TERECHT BIJ
Voorstraat 7 - Wissenkerke - Tel. 01107 - 3 08
Te koop gevraagd door:
L FLIPSE.
Segeersxtraat 56 en 70. Mid
delburg: Gouden klakkebellen.
gouden ketrielje bellen, gouden
spelden, broches en alle sie
raden van de NrtL-Bevelandse
klederdracht.
Speciale prijs voor
KRENTEBELLEN
Voortsmeubelen, porselein,
tegels, prenten, koper, boe
ken, ear.
Telefoon 01180-13317.
NOG NIET
AFGEHAALDE PRIJZEN
ENTREEBEWIJZEN
MIDDENSTANDS SHOW
TE KAMPERLAND
16 - 17 - 18 MAART
Prijs
No.
Kleur
1
weg
2
186
geel
3
2216
blauw
4
weg
5
430
geel
6
2049
blauw
7
5804
oranje
8
2525
blauw
9
5649
oranje
10
5644
oranje
11
2651
blauw
12
weg
13
2331
blauw
14
weg
15
5796
oranje
16
2117
blauw
17
564
geel
18
2354
blauw
19
5677
oranje
20
2253
blauw
Prijzen
kunnen
worden
afgehaald bij
GAR. C. VAN HALST,
Veerweg Kamperland