NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
pi
EEN ILLUSIE ARMER
Kroniek van 75 jaar schoenhandel
druk en uitgave: drukkerij markusse te wissenkerke - telefoon 3 08 - giro 206882
Zeeland
Magazine?
postbus i -
wissenkerke
No. 3802
Donderdag 9 maart 1978
81e jaargang
Abonnementsprijs 18,00 per jaar Franko per post 30,00 per jaar Advertenties 30 ct per mm, excl. BTW
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
FEUILLETON
Peet is geïnteresseerd, vraagt waar ze
woont en Els verteld argeloos, dat ze met
enkele dagen een huis in Oversohie zal be
trekken. Noemt zelfs straat en nummer. De
man knikt en herinnert zich, dat Jossa
wel eens heeft verteld over haar broer en
haar zuster. Maar weet niet meer in welk
verband. Of was het, toen ze spraken over
het godsdienstverschil? Het doet er ook
niet toe.
Na een kwartiertje kijkt Peet Voorhoud
op zijn horloge en zegt: „Spijtig, dat ik
niet langer kan wachten, mevrouw eh
hoe was uw naam ook?"
Els denkt na en zegt: „Els. Zegt u maar
gewoon Els. Dat is wel zo gemakkelijk."
Met een handdruk nemen ze afscheid. De
man zegt: „Ik bel Jossa wel op; het was
trouwens niet zo belangrijk."
Jossa is gepikeerd, als ze van Els te horen
krijgt, dat ene meneer Voorhoud uit Hel
mond er is geweest. „Je was nog geen vijf
minuten de deur uit. Wat een aardige man,
he? En zo beschaafd. Hij moest jou heb
ben. Heb je wat met hem?"
Jossa kijkt Dolf één sekonde aan en geeft
hem met gefronste wenkbrauwen bijna on
gemerkt een seintje. De man begrijpt ter
stond: ze wil het niet weten. En houdt er
dus zijn mond over. Jossa zegt enkel: „een
kunstkenner. Hij heeft in januari die ten
toonstelling georganiseerd en hij koopt af
en toe een doekje, van mij of van Dolf."
„Heeft-ie natuurlijk geld, concludeert Els
logisch. „Nou houd hem dan maar aan het
lijntje, zus: zulke klanten leggen jullie vast
geen windeieren. Jeetje, ik heb één tube
waterverf verkocht vanmiddag. Is het altijd
zo druk?"
Dolf lacht. „Men heeft drie dagen car
naval gevierd. Els, de centen zijn dus op.
Bovendien zullen ze vandaag wel allemaal
haarpijn hebben. De rest van de week zal
wel navenant zijn. In zulke dagen verkopen
we weinig, maar dat is niet zo erg."
Donderdagsmorgens brengt Jossa Els met
de drie kinderen naar het station. En be
taalt de treinreis, want dat is nog een heel
bedrag. Misschien heeft Els in stilte ge
hoopt, dat tante Jossa of oom Dolf het
viertal met de auto terug zou brengen naar
Rotterdam, maar tante Jossa heeft er geen
zin in. Ze wil weer aan het werk; daarom
is ze blij, dat de kinderen vertrekken, zodat
de rust terugkeert in huize Prinsse.
Terug in huis bemerkt ze, dat Dolf op
nieuw bezig is met het schilderij van Martie
van Lierop, die voor deze gelegenheid vrij
kon krijgen. Want ze staat weer op de
verhoging met enkel een gaasachtig door
zichtig bloesje over haar bovenlichaam.
Blijkbaar raakt Dolf geïrriteerd over haar
aanwezigheid in het atelier, dus laat ze
het plan om zelf ook weer te gaan schil
deren voorlopig varen en gaat dan naar de
keuken, want de ontbijtvaat moet nog af
gewassen worden en dan is het onderhand
ook koffietijd. Als het zover is, roept ze
vanuit de keuken: „Koffie!" En gaat dan
zelf aan tafel zitten om te drinken. Dolf
komt even later met een „sorry, het gaat
enorm goed, dus we blijven doortuinen" en
neemt op een blaadje de beide koppen mee
naar het atelier. Even later hoort ze Martie
giechelen en de gedempte stem van Dolf.
Ze voelt de jaloezie weer opkomen; de si
garet in haar vingers trilt. Ik lijk wel gek,
denkt ze. Elke schilder zal wel eens een
grapje maken met zijn model, dat is niets
bijzonders. Maar diep in haar hart weet ze
Bent u reeds geabonneerd op
een twee - maandelijks tijd-
schift met actualiteiten, cul
tuur, evenementen, historie
en recreatie.
Het geheel in 4 - kleuren
omslag en alle artikelen
voorzien van nog nimmer
gepubliceerde foto's.
Slechts 18,per jaar.
Vraag een gratis
proefnummer aan:
door Leida Graafland
nu: ik ga nooit met een kunstenaar trou
wen, of dat nu een schilder is of een beeld
houwer, want ik ben en blijf jaloers, al
ben ik momenteel helemaal niet van plan
te trouwen.
Dat vertelt ze ook de volgende dag. Het
is vrijdagmiddag als Peet Voorhoud belt. Hij
stelt voor, dat ze zondagmiddag naar hem
toekomt, zodat ze dan kennismaken kan
met zijn zoon Driek. Jossa antwoordt op
rustige toon, dat ze geen toekomst ziet
voor hen beiden en dus zijn aanzoek niet
kan aannemen. Er zijn teveel verschillen.
Maar Peet houdt aan: „Kom in ieder
geval zondagmiddag theedrinken; dat is al
het minste, wat je kunt doen. Zelfs al wil
je niet met me trouwen, kunnen we toch
vrienden blijven? Ik zal heus wel de vormen
in acht nemen, daar kun je van op aan.
Het isik ben erg trots op m'n zoon,
al zal iedere vader dat waarschijnlijk wel
zijn, en wil daarom graag, dat je met hem
kennismaakt, snap je?"
Nu aarzelt ze. Eigenlijk is er niets op
tegen voor ditmaal te gaan. Ze neemt aan,
dat zoon Driek wel een jeugdversie zal zijn
van Peet zelf. Als-ie tenminste niet méér op
zijn moeder lijkt. En stemt dan tenslotte
toe. „Goed, er zit wel wat in je argument.
Zo tegen drieën zie je me dan wel ver
schijnen. Komt dat gelegen?"
„jossa, je kunt weten, dat jij altijd ge
legen komt, al is het midden in de nacht."
Ze antwoordt: „Zeer vereerd." Het klinkt
ietwat spottend, want ze denkt erbij: Dat
zou je waarschijnlijk best willen, als ik je
midden in de nacht kwam opzoeken. Maar
zo gek zal Jossa echt niet zijn, meneer
Voorhoud!
Zondagsmorgens gaat Jossa weer naar de
kerk. Het is haar de vorige zondag goed
bevallen en ze neemt zich voor vaker te
gaan. Dolf is er enigszins verwonderd over,
maar zwijgt wijselijk. Zelf is hij van huis
uit katholiek, maar doet er al in geen jaren
wat aan. Na de kerkgang drinken ze samen
boven koffie en roken. Onderwijl zegt Jossa
zo langs haar neus weg: „Vanmiddag ben
ik er niet. Ga ik theè drinken bij Voorhoud
in Helmond. Kan ik kennismaken met zijn
zoon, de toekomstige ingenieur. Ik ben uit
genodigd."
„O, juist." Dolf kijkt haar aan en trom
melt met zijn vingers op de stoelleuning.
„Wat wordt het antwoord? Ja zeker?"
Ze glimlacht. „Hoewel het je helemaal
niet aangaat, omdat het een zaak is tussen
Peet en mij, zelfs in Rotterdam weten ze
nergens van, wil ik jou als vriend en huis
genoot wel verklappen, dat ik zijn aanzoek
in feite al afgeslagen heb. Omdat ik teveel
problemen zie. Bijvoorbeeld ons standsver
schil en dan zal het feit, dat hij katholiek
is en ik protestant tenslotte ook wel een
grote rol spelen. Tenslotte ben ik van me
ning, dat ik niet voldoende van hem houd
om met hem te trouwen. Maar daarom
kunnen we wel goede vrienden blijven," be
sluit ze. En denkt: ik lijk wel Peets
echo.
„Kijk maar uit met hem. Als-ie maar
van je afblijft."
„Daar ben ik zelf bij. Overigens, ook dat
is een zaak tussen hem en mij."
Jawel, dat zal best zo zijn, maar ergens
voel ik me verantwoordelijk voor je."
Ze schiet in een lach. „Hoor hem! Dat
is even een geruststelling! Jaloers?"
„Het is geen kwestie van jaloers zijn,
Jossa. Het is de wetenschap, dat ik geen
partij ben tegenover hem. Hij, de grote
directeur van een confectiefabriek, een fa
miliebedrijf, waarin geen buitenstaander ook
maar één cent heeft zitten, allemaal schat
rijk, en ikeen gesjochte schilder, ge
scheidenenfin, bij hem vergeleken ben
ik nergens."
Ze schud haar hoofd. In een opwelling
komt ze overeind en neemt zijn hoofd tus
sen de handen, waarna ze de man op beide
wangen kust. „Je bent een schat, dat weet
misschien niemand zo goed al ik, maar je
bent voor mij als een broer, meer niet. Je
bent hardstikke lief, leuk en bovendien best
het aanzien waard met je een en veertig
jaren, maar ik kan me je absoluut niet
voorstellen als mijn man. Dus maak je in
dit opzicht alsjeblieft geen illusies, het heeft
geen enkele zin. Overigens, ik heb je al
vaker gezegd, dat ik eigenlijk helemaal niet
wil trouwen."
Datzelfde zegt Jossa Hunninkhuizen ook
die middag, als ze een half uurtje met Peet
Voorhoud entre nous is. Driek is onderweg,
maar heeft gebeld, dat hij wat vertraging
heeft. Er is een file; hij zal de eerstvolgende
afrit nemen en binnendoor rijden naar Hel
mond. Kwestie van een half uurtje en hij
is er. Ze vertrouwt het niet helemaal, maar
Peet zegt heel rustig: „Wacht maar af, dan
zal hij het straks zelf bevestigen. Het is
zondagmiddag en prachtig weer, dus je
krijgt weer de gebruikelijke zondagsfiles op
de autowegen."
Hij vraagt nog eens, hoe ze over een hu
welijk denkt, maar Jossa antwoordt, dat
ze geen haast heeft. „Ik heb nog helemaal
geen zin om te trouwen; niet met jou,
niet met een ander."
Dan doet hij een voorstel, waarvan ze
gaat blozen. „Waarom zullen we dan niet
gewoon gaan samenwonen? Zijn in één
keer alle problemen opgelost," zegt hij.
Ze is even geschokt, dan verbaasd. Eigen
lijk moet ik boos zijn, omdat hij me dit
voorstel doet. Maar we leven nu eenmaal in
een gekke, moderne tijd, waarin bijna niets
meer taboe is en alles mag. Maar toch ant
woordt ze: „En dat zegt jij? met een fa
milie op de achtergrond, vol steunpilaren
van de moederkerk? Terwijl een regiment
paters, pastoors, prelaten en missiezusters
van achter het portretglas op je neerzien?
Met gefronste wenkbrauwen omdat je een
dergelijk banaal en in mijn ogen onbeschoft
voorstel durf te doen? Alle mensen. Peet...
ik sta verstomd over je. Hoe durf jij, als
goed katholiek iets dergelijks voor te
stellen!"
„Maar snap je dan niet, dat ik tot alles
bereid ben, als ik jouw maar mag bezit
ten?"
Ze knikt enkele malen met een vlakke
glimlach om haar mond. „Daar springt het
sexaapje uit de mouw. Want het komt er,
ontdaan van alle franje en polijsting, op
neer, dat je doodgewoon met me naar bed
wilt. Desnoods vanmiddag nog. Of van
avond. Wellicht wil je er ook nog voor be
talen, want geld speelt bij jou natuurlijk
geen rol." Ze kijkt hem doordringend aan.
„Weet je, wat jouw fout is. Petrus Voor
houd? Dat is tweeledig te definiëren. Eers
tens heb jij niet voldoende geduld, want
als je serieus met me wilt trouwen, moet
je dat heel anders aanpakken. Want om
te beginnen moeten we elkander dan heel
wat beter leren kennen. Daar doe je mis
schien wel een jaar over, voor je zover bent,
dat je met een redelijke kans op succes me
ten huwelijk vraagt. En in de tweede plaats
denk je met je geld alles te kunnen kopen.
Zelfs mijn genegenheid. Maar die is niet te
koop, meneer Voorhoud. Je bent een heel
verkeerde weg ingeslagen. Je methode deugt
niet. Je zult best een uitstekende zakenman
zijn en dan moet je dikwijls spijkers met
koppen slaan, profiteren van de kans van
het moment. Maar in de liefde gelden heel
andere normen, mijn beste. Mogelijk kun je
die twee niet uit elkaar houden. Het spijt
me voor je, maar nu is het antwoord defi
nitief: nee. Ik blijf beleefdheidshalve nog
om je zoon te ontmoeten. Daarna is het
afgelopen tussen ons. Je bent me hard
stikke tegengevallen om met een dergelijk
voorstel te durven komen.
(Wordt vervolgd).
Middelburg 1903, een smalle oplopende
straat met 17e en 18e eeuwse gevels, iedere
gevel gemarkeerd door zijn eigen stoep:
De Lange Burg. Halverwege deze straat,
op nr. B 12, werd een schoenwinkel ge
vestigd in een voormalige slagerij. Die sla
gerij voerde als herkenningsteken en mis
schien ook wel als statussymbool het Mid
delburgse wapen: De arend als schilddrager
van de Burg.
Een naam voor de nieuwe schoenwinkel
was derhalve snel gevonden: Schoen- en
Laarzenmagazijn „De Arend" en het Mid
delburgse wapen pronkte fier op de etalage
ruit. Het sortiment bestond uit „het betere
genre schoeisel, alsmede de laatste Parijse
modesnufjes". Die modesnufjes waren voor
de dames knooplaarsjes en voor de heren
bottilons (hoge schoenen met elastiek aan
de zijkanten).
Nu in 1978 herdenken de heren Van
Houte (de derde generatie) het feit, dat
hun bedrijf 75 jaar geleden werd gesticht
met een geheel vernieuwd interieur van
de zaak „op de Burgt", nog steeds bekend
onder de naam „De Arend".
Pratend over de geschiedenis van het
bedrijf komen deels herinneringen, deels
overleveringen los. (Het archief ging helaas
bij het bombardement in de meidagen
van 1940 verloren). De tijd vóór de eerste
wereldoorlog in het deftige Middelburg
weerspiegelde nog het beeld van de Camera
Obscura. De zaken werden rustig en wel
overwogen afgehandeld, de Parijse mode
snufjes (overigens in Brabant grotendeels
met de hand gemaakt) vonden steeds meer
aftrek. De toekomst voor de nieuwe zaak
leek zonnig. „Leek", want de eerste wereld
oorlog haalde een streep door de mooie
toekomstverwachtingen.
Eerst in 1919, toen de vader van de
huidige eigenaars in het bedrijf kwam,
keerde het getij ten goede. De twintiger
jaren „rumoerden" door de Arend, sorti
mentsuitbreidingen, snelle en ingrijpende
modewisselingen, bruisende activiteiten. In
schrille tegenstelling hiermee het volgende
decennium. De moeilijke crisisjaren kwamen
hard aan, de modesnufjes kwamen op de
tocht te staan en het „betere genre" werd
voor velen te duur. Eerst in '37, '38 ging
het langzaam aan weer beter. Maar nu
doemde het schrikbeeld van de tweede
wereldoorlog op en op vrijdag 17 mei 1940
ging de Arend met de gehele Middelburgse
binnenstad in vlammen op.
Na twee jaar winkelen in een houten
noodwinkel aan de Londensekaai kon het
huidige pand op de toen geheten Nieuwe
Burg worden betrokken. Rijen lege schoe
nendozen in de rekken, omdat het anders
zo kaal was.
De na-oorlogse jaren stonden in het teken
van de wederopbouw. Zo ook met schoen
magazijn „De Arend". Een reeks verbou
wingen pasten de zaak aan bij de nieuwe
opvattingen. De leiding van het bedrijf ging
over op de derde generatie. De „Parijse
modesnufjes" werden allengs vervangen
door echte import uit Frankrijk, Italië en
later uit Spanje, Griekenland en Brazilië,
maar ook de tweede poot van de winkel
uit 1903, het betere genre werd gekoesterd
en uitgebreid. Van ouds bekende merken,
begrippen van pasvorm en kwaliteit maken
nog steeds een groot deel uit van het
sortiment.
In 1969 werd een dochterbedrijf gesticht,
de Shoerette in de Segeersstraat met een
modisch en jeugdig sortiment in een eigen
tijdse presentatie.
Ter gelegenheid van het jubileum heeft
„De Arend" zich in een nieuw sfeervol
kleed gestoken, afgestemd op een collectie,
waarin kwaliteit, pasvorm en exclusiviteit
de hoofdrol vervullen.
Een interieur, dat harmonisoh aansluit
bij de persoonlijke bediening, waarmee „De
Arend" al die jaren door zijn klanten heeft
geadviseerd en dat ook wil blijven doen.
Hfe 566
Horizontaal: 1. pias - 5. vruchtennat - 7.
vreemde taal - 11. vorm - 13. broeikas
15. zangstem - 17. uitstalkast - 19. steen
soort - 21. klepper - 23. cilinder - 24.
handvat - 26. slede - 27. vuistslag - 29.
militair (afk.) - 30. titel (afk.) - 32. voor
zetsel - 33. laatstleden (afk.) - 34. sociaal
democraat (afk.) - 35. deel van een huis
37. herkauwer - 39. zangnoot - 40. paar
42. voorbeeld - 43. bouwland - 44. kleding
stuk - 46. kindergroet - 47. naschrift (afk.)
48. indische winkel - 50. en anderen (afk.)
51. onmeetbaar getal - 53. landbouwwerk
tuig - 54. bijwoord - 55. gewicht (afk.)
57. dronkemansgeklets - 61. dieregeluid
63. tiert - 66. voorzetsel - 67. telwoord
69. waterplantje - 70. omwenteling - 73.
oosterse jongensnaam - 74. meisjesnaam
76. geur - 78. windrichting - 79. onderricht
80. juiste gewicht.
Verticaal: 1. reptiel - 2. plaats in Overijsel
3. pers. vnw. - 4. meisjesnaam - 5. begin
6. kerkelijk lied - 7. sleepanker - 8. stad
der oudheid - 9. dunne - 10. precies - 12.
heilige (afk.) - 14. landbouwwerktuig - 16.
planeet - 18. metaal - 20. Ned. vliegveld
22. getij - 25. ambtshalve (Lat. afk.) - 27.
weldra - 28. soort lijm - 31. soort dans
34. plaats op de Veluwe - 35. onvruchtbaar
36. strafwerktuig - 38. groente - 39. Euro
peaan - 40. sportterm - 41. jongensnaam
45. geb. in Rusland - 49. klein, kort persoon
52. muze - 55. gewas - 56. stoomschip (afk.)
58. gebrek - 59. halswervel - 60. zangnoot
62. lust - 64. opgeld - 65. stap - 67. edelgas
68. vorm van gaan - 71. voegwoord - 72.
telegraaf restante (afk.) - 75. onder het
nodige voorbehoud (Lat. afk.) - 77. pers. vnw
Horizontaal: 1. aardbei - 6. vlinder - 12.
dik - 13. rr - 15. oe - 16. pro - 17. cr
19. gelakte - 23. at - 24. toren - 25. sta
26. atol - 28. rotor - 30. or - 31. ate
33. rad - 34. agame - 36. nozem - 38.
emmer - 40. ad - 41. ur - 42. ea - 43. mi
45. rouge - 48. sinjo - 50. blaar - 52. gal
54. ego - 56. es - 57. rafel - 59. odin
60. leb - 62. derde - 63. id - 65. noteren
68. ot - 69. sip - 71. de - 72. te - 74. gre
75. kasteel - 76. venster.
00. 865
Verticaal: 1. adelaar - 2. air - 3. rk - 4. br
5. erger - 7. lok - 8. iets - 9. dp - 10. era
11. roteren - 14. el - 18. vol - 20. enorm
21. anode - 22. etage - 24. toendra - 27.
tt - 29. ta - 30. om - 32. azuur - 34. amant
35. armoede - 37. erg - 39. mei - 44.
obelisk - 46. oasen - 47. egale - 48. slede
49. monster - 51. Is - 53. af - 55. gi - 58.
lente - 59. ode - 61. bode - 64. dia - 66.
tee - 67. ra - 68. ore - 70. ps - 73. en
74. gt.