Gewondenvervoer
is een zwak punt
autorijles
is afwezig
of drink ik
Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 30 december f077 no. 3792
Predikbeurten
JLBOjöJK JPyl
HONDERDEN MENSEN STERVEN OP DE WEG
OF TIJDENS HET TRANSPORT.
Nu de drukke zomerperiode, met een
intensief vérkeer op onze wegen, voorbij is
en de balans is opgemaakt, blijkt dat
ook deze keer het verkeer weer grote offers
van ons heeft gevergd.
Er zijn in ons land diverse bijzonder
nuttige instellingen die zich samen met
de overheid bezig houden met de veiligheid
van het verkeer. Voor een belangrijk deel
werkt men in het vlak van de preventie,
de voorkoming van verkeersongevallen,
door het verbeteren van gevaarlijke weg-
situaties en door voorlichting aan de weg
gebruikers, opdat zij zich bewust worden
van de gevaren en weten hoe die te voor
komen. Het is een bijzonder schoon streven,
waarvoor wij deze instellingen en overheid
dankbaar moeten zijn. Maar wat gebeurt
er, wanneer er in weerwil van de preventie
toch een ernstig verkeersongeluk gebeurt?
Wat er dan voor ontwikkelingen plaats
vinden is dikwijls geheel afhankelijk van
de omstandigheden. Zijn er voldoende me
deweggebruikers die alarm kunnen slaan
of eerste hulp kunnen verlenen, is er bij
de passanten toevallig een arts, bevindt
er zich even toevallig juist een politie-
of wegenwachtauto met mobilofoon in de
buurt, is er vlakbij telefoon of een eerste-
hulppost, is de afstand waar een ambu
lance is gestationeerd niet groot en is
er in de naaste nabijheid een goed ge
outilleerd ziekenhuis, dan zijn de overle
vingskansen van de slachtoffers redelijk
groot.
Maar er zijn in ons dichtbevolkte landje
ook kilometers lange wegen, waar geen
of weinig passanten zijn, waar geen politie
of wegenwacht, telefoon, ambulance en
ziekenhuis in de buurt zijn en wanneer
het noodlot daar toeslaat, is de overle
vingskans van ernstig gewonde verkeers
slachtoffers niet zo bijster groot. Dan
gebeurt het, dat ze heel lang, soms uren
lang op hulp moeten wachten, terwijl ze
daar in ernstige toestand op de weg of
in het wrak van de auto liggen of zitten
en dan zijn er velen die ter plaatse sterven.
Zo staan helaas de zaken in ons land.
Het zijn harde feiten die er echt niet om
liegen. En het is in het belang van alle
weggebruikers, dat daar iets aan gedaan
wordt, dat daar een belangrijke verbetering
in komt. Vandaag is het slachtoffer meneer
X, maar morgen of overmorgen bent u
hetzelf misschien, want tenslotte kan een
verkeersongeval ons allen overkomen.
Nu zijn er natuurlijk omstandigheden
waaraan men bitter weinig kan doen. Als
iemand op een stille en verlaten weg in
het holst van de nacht tegen een boom
rijdt, dan ligt het voor de hand dat het
erg lang kan duren voordat er iemand
passeert die alarm kan slaan. Maar waar
we het hier over willen hebben, zijn de
omstandigheden waarin het wel degelijk,
bij een goede organisatie, mogelijk zou
zijn vele mensenlevens te redden en dat
ziin de omstandigheden dat er een ernstig
verkeersongeluk gebeurt op één van onze
drukke verkeerswegen, waarbij er wel de
gelijk mensen zijn die snel alarm kunnen
slaan, ja zelfs eerste hulp kunnen ver
lenen. Maar eerste hulp blijft tenslotte
eerste hulp en overbrenging naar een
ziekenhuis en wel zo snel mogelijk kan
een zaak van leven en dood zijn in veel
gevallen en daar raken we aan het zwakke
punt in deze kwestie. Om de overlevings
kansen van het slachtoffer zo groot mo
gelijk te maken, dient dat vervoer deskundig
te geschieden, dat wil zeggen niet in nood
maar achter in de één of andere auto,
maar door middel van een ambulance,
zoals het hoort.
In de omgeving van de grotere plaatsen
in ons land is dat dikwijls niet zo'n pro
bleem, want dergelijke plaatsen bezitten
een GG en GD, die over één of soms
meerdere ambulances beschikken en die
kunnen in de omgeving van zo'n plaats
snel ter plaatse zijn, maar wij denken aan
het platteland, waar toch heel veel lange
kilometers drukke verkeerswegen doorlopen
en waar zo dikwijls ernstige verkeers
ongelukken plaatsvinden. De kleine plaat
sen beschikken niet over zo'n gemeentelijke
ambulance en het vervoer van gewonden
en zieken ligt daar dikwijls in handen
van particulieren of particuliere instanties,
zoals kruisverenigingen, e.d. Dat is het
grote en moeilijke punt in deze hele zaak.
Het paraat houden van een dergelijke
ambulance is voor de particulier of de
instelling soms een bijzonder zware finan
ciële opgave. Er moet een vrij kostbare
ambulance-auto zijn en wie financiert zo
iets? Er moet dag en nacht een vakbekwame
chauffeur ter beschikking staan die bij het
minste alarm dadelijk kan uitrijden. De
man moet niet alleen een bijzonder vak
bekwaam chauffeur zijn, die zonder brok
ken met grote snelheid zijn gewonde naar
het dichtstbijzijnde ziekenhuis kan brengen,
maar hij moet ook vakbekwaam zijn waar
het gaat om de behandeling van de ge
wonde, dus minstens een EHBO-diploma
hebben, zodat hij weet wat hij wel en
niet mag en kan doen. Zulke krachten
zijn soms moeilijk te vinden en wie draagt
dan bovendien de kosten, die zo'n perma
nente chauffeur meebrengt? Daarom is
zoiets voor particuliere instellingen een
wel zeer bijzonder zware opgave. Natuur
lijk kunnen de kosten van uitrukken en
vervoer later worden verhaald, maar in de
praktijk blijkt dat dikwijls ook niet zo'n
eenvoudige zaak en het komt dikwijls
voor, dat men er geld bij inschiet.
Daar komt nog bij dat in veel gevallen
(de goede niet te na gesproken) men door
gebrek aan voldoende financiële middelen
gebruik moet maken van ambulances die
eigenlijk de toets der kritiek niet geheel
kunnen doorstaan. Ze zijn bijvoorbeeld
te klein, er kan buiten het slachtoffer
en de chauffeur geen dokter mee, die
misschien onderweg het leven van de pa
tiënt kan rekken of redden en zo zijn
er nog vele andere tekorten op te noemen.
Doordat er slechts weinig particulieren
of instellingen zich aan dit zo moeilijke
avontuur durven wagen, vindt men der
gelijke ambulances op het platteland soms
sporadisch, met als gevolg dat het veel
voorkomt dat zo'n wagen vele tientallen
kilometers moet rijden om het slachtoffer
op te halen en daarna nog tientallen kilo
meters om hem of haar in een ziekenhuis
af te leveren.
Reeds vele jaren geleden had dit pro
bleem dat reeds lang bestaat de aandacht
van de overheid. Er waren commissies ge
vormd, die de verschillende aspecten van
deze materie hebben onderzocht en zij
hebben hun rapporten ingediend bij de
minister van Verkeer en Waterstaat. In
deze rapporten hebben zij suggesties neer
gelegd die zouden kunnen leiden tot be
langrijke verbeteringen en in deze zaak is
het duidelijk, dat elke verbetering van
harte welkom is en mensenlevens kan spa
ren. Maarna zoveel jaren is er tot op
heden nog weinig of geen verbetering in
de situatie gekomen, inmiddels sterven er
nog elke dag mensen op de weg of onder
weg naar het ziekenhuis, die bij een snelle
of doeltreffende hulp misschien in leven
zouden zijn gebleven.
Hier en daar werd een centraal alarm
nummer ingevoerd dat prima blijkt te vol
doen, maar nog steeds is er in ons land
geen uniformiteit gekomen. Een optimale
hulpverlening is nog niet van de grond
gekojmen.
HARTINFARCTEN
Men heeft een nieuwe oorzaak voor het
ontstaan van hartinfarcten ontdekt: gebrek
aan magnesium! Dit gebrek is gebonden
aan het zachte water. Daar waar overwe
gend zacht water wordt gedronken is het
gebrek aan magnesium het grootst en is
het aantal hartinfarctgevallen ook het
grootst. Bij secties worden dan ook zeer
geringe magnesiumconcentraties in het hart-
weefsel gevonden. Dan is eveneens gebleken,
dat magnesium-tekort voert naar hartritme
stoornissen. Zeer preciese analyses hebben
verder aangetoond dat geen enkel ander
metaal verantwoordelijk kan worden gesteld
voor dit hartlijden.
In tegenstelling tot Duitsland is nu in
Engeland waterontharders verboden. In eerst
genoemd land gaat de magnesiumtoevoer
ook terug doordat men niet meer zoveel
koolhydraten (magnesiumbronnen) eet, uit
vrees voor dik-worden. In Japan daarentegen
eet men veel meer koolhydraten in de vorm
van rijst, zeewier(!), groenten, sojabonen
dan in Duitsland en in de rest van west-
Europa. En wat zien wij dan ook in Japan?
Dat hartinfarct een zeldzaam verschijnsel
is,! ook mede bepaald door het harde water.
Stichting Telefonische
Hulpdienst Zeeland
Dag en nacht bereikbaar!
(ook in de weekends).
TELEF. 01180-1 55 51
Bereikbaar in de weekends
Stichting voor Jeugd en
Gezin in Zeeland,
Adviesburo voor jongeren en
ouders, Londensekaai 39, Mid
delburg, Tel. 01180-2 85 55,
ook in het weekend.
WEEKEND-DIENSTEN
DOKTOREN
NOORD-BEVELAND
Spreekuur van 11.00-11.30 uur
Dokter W. J. Klein Wassink,
Telefoon 01199 - 3 04.
WIJKVERPLEGING
Weekenddienst en
avond- en nachtdienst
31 dec. 1 jan.
A. v. d. Plank, Wolfertsplein 4
Wolfaartsdijk, Tel. 01198-362.
WATERSTANDEN
geldig voor
de noordkust
van
Noord-Beveland
DEC./JAN.
hoogwater
31 zaterdag
5.43
18.09
1 zondag
6.29
18.54
2 maandag
7.17
19.45
3 dinsdag
8.14
20.48
4 woensdag
9.20
22.01
5 donderdag
10.33
23.16
Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
19.30 uur ds. Zoethout.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 uur gecomb. in Herv. Kerk,
voorganger dhr. L. Kraak uit
Wolphaartsdijk en 2.30 uur
gecomb. in Geref. Kerk, ds.
Zoethout.
Ned. Herv. Kerk Geersdl)k
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
Gecomb. in Herv. Kerk, 7 uur
kand. Kamermans.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 uur ds. De Windt en 2.30
uur ds. Heiner.
Vanaf 1 jan. alle diensten gec.
Ned. Herv. Kerk Kamperland
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
7 uur ds. v. d. Most uit Haam
stede (Oudejaarskollekte).
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 uur kand. D. Brokerhof
uit Leiden.
Ned. Herv. Kerk Kats
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
20.00 uur ds. A. M. Attema.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10.30 uur dhr. M. Allewijn
uit Middelburg.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
18.30 uur ds. A. M. Attema.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
9 uur dhr. M. Allewijn uit
Middelburg.
Ned. Herv. Kerk Wissenkerke
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
19.00 uur ds. J. L. Leestemaker.
26-31 dec. Oudejaarskoll (huis)
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 uur ds. A. P. Heiner en
2.30 uur ds. J. L. Leestemaker.
Geref. Kerk Colijnsplaat
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
7 uur drs. A. P. Heiner.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
Gecomb. Herv. Kerk 10 uur
dhr. L. Kraak uit Wolfaartsdijk
en 2.30 uur gecomb. Geref.
Kerk, ds. Zoethout.
Geref. Kerk Geersdijk
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
Gecomb. in Herv. Kerk, 7 uur
kand. Kamermans.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 uur ds. De Windt en 2.30
uur ds. Heiner.
Vanaf 1 jan. alle diensten gec.
Geref. Kerk Wissenkerke
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
7 uur in Herv. Kerk, ds. J. L.
Leestemaker (kollekte kerk).
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 uur drs. A. P. Heiner jr.
en 2.30 uur ds. J. L. Leeste
maker (koll. diakonie en beide
gecomb. in Herv. Kerk).
Geref. Kerk Kamperland
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
7 uur ds. Arensman.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 uur ds. Arensman en 2.30
uur ds. De Bruin.
Geref. Kerk Vrijg. Kamperland
Gebouw Emanuel, Veerweg 53.
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
Gecomb. dienst te Vrouwen
polder, 20.30 uur ds. B.
Kamphuis.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
9.30 uur leesdienst en 2.30
uur ds. B. Kamphuis.
Geref. Gemeente Kamperland
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 en 5 uur leesdienst.
Geref. Gemeente Colijnsplaat
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 en 4 uur leesdienst.
Geref. Gemeente Kortgene
Zaterdag 31 dec. (Oudejaar)
7 uur leesdienst.
Zondag 1 jan. (Nieuwjaar)
10 en 2.30 uur leesdienst en
7 uur ds. A. Bac, Oostkapelle.
Vanaf febr. a.s. in Goes
in de Opel Kadett 1978.
Gedipl. VAMOR-instr.
Nog geen wachtlijst.
Aanmeldingen en infor
matie van maandag t/m
vrijdag tussen 6 en 7 uur
's avonds:
TAZELAAR
Havelaarstr. 105, Colijns
plaat, Tel. 01199-315.
Voor uw bewijs van me
deleven en deelneming,
ontvangen na het over
lijden van mijn geliefde
en zorgzame vader
Jacobus Geluk,
betuig ik u mijn oprechte
dank.
J. C. A. Geluk.
Kamperland, dec. 1977.
Voor de geweldige be
langstelling, die ik tijdens
mijn verblijf in het zie
kenhuis en bij mijn thuis
komst van u mocht ont
vangen, in de vorm van
bezoek, kaarten, bloemen,
fruit, e.d., zeg ik u allen
oprecht dank. In het bij
zonder de bevolking van
Geersdijk voor de geza
menlijke aanbieding van
een zeer waardevol ca
deau. Ook allen, die na
het ongeluk op 23 nov.
j.l. op enigerlei wijze hulp
hebben geboden, hartelijk
dank. Met vriendelijke
groeten.
I. A. de Regt.
Kamperland.
DOKTER VAN ARKEL
van dinsdag 3 januari (na
het spreekuur) tot en met
zondag 8 januari.
Dokter Hasken neemt
waar.
H| Steunzolen naar maat
ook op doktersadvies. Al
le voetcorrectors in voor
raad. Voetkundige advie
zen worden gratis ver
strekt. Martin Wijdemans
medisch gedipl. voetkun
dige. L. Vorststraat 18,
Goes, Tel. 01100-2 75 26.
Dankbaar wat zij voor ons geweest is, geven
wij u kennis, dat nog vrij onverwacht van
ons is weggenomen, onze geliefde en zorg
zame pleegmoeder en oma
Catharina Verhulst
(echtgenote van Iz. A. Heijboer),
in de ouderdom van 86 jaar.
Emmeloord:
A. de Fouw - Heijboer.
P. de Fouw.
Espel:
Hanny en Peter.
Hörmanshofen (Did.):
Ria en Franz.
Emmeloord:
Catrien en John.
Kortgene, 29 december 1977.
Pensiontehuis Noord-Beveland, Julianastr. 10.
Corr.-adres: Zeeasterstraat 13, Emmeloord.
De overledene ligt opgebaard in de rouwka
mer van het ziekenhuis „De Bevelanden-
Noord". Dagelijks bezoek van 15.00-15.30 uur.
De begrafenis zal plaats vinden op zaterdag
31 december om 14.00 uur op de algemene
begraafplaats te Kortgene. Vertrek vanuit
het Pensiontehuis Noord-Beveland.
Gelegenheid tot condoleren na afloop van de
begrafenis in het Pensiontehuis Noord-
Beveland.
Liever geen bloemen.
Hiermede vervullen wij de droeve plicht u
kennis te geven dat van ons is weggenomen,
onze innig geliefde broer, zwager, oom en
oudoom
Cornelis Leendert de Oude,
op de leeftijd van 63 jaar en 7 maanden.
Kats:
P. de Jonge.
Middelburg:
L. Kodde - de Oude.
P. A. Kodde.
Geersdijk:
T. v. d. Heijde - de Oude.
E. W. v. d. Heijde.
L. J. de Oude.
P. E. de Oude.
Neven en nichten.
Geersdijk, 29 december 1977.
Provincialeweg 1.
De overledene ligt opgebaard in de rouw-
karper van het ziekenhuis „De Bevelanden-
Noord". Bezoek dagelijks van 15.00-15.30 uur.
De begrafenis zal plaats vinden op maandag
2 januari 1978 om 14.00 uur op de algemene
begraafplaats te Wissenkerke. Vertrek vanuit
Provincialeweg 1, Geersdijk.
het Bedrijischap'Horeea.