Gewondenvervoer is een zwak punt autorijles is afwezig of drink ik Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 30 december f077 no. 3792 Predikbeurten JLBOjöJK JPyl HONDERDEN MENSEN STERVEN OP DE WEG OF TIJDENS HET TRANSPORT. Nu de drukke zomerperiode, met een intensief vérkeer op onze wegen, voorbij is en de balans is opgemaakt, blijkt dat ook deze keer het verkeer weer grote offers van ons heeft gevergd. Er zijn in ons land diverse bijzonder nuttige instellingen die zich samen met de overheid bezig houden met de veiligheid van het verkeer. Voor een belangrijk deel werkt men in het vlak van de preventie, de voorkoming van verkeersongevallen, door het verbeteren van gevaarlijke weg- situaties en door voorlichting aan de weg gebruikers, opdat zij zich bewust worden van de gevaren en weten hoe die te voor komen. Het is een bijzonder schoon streven, waarvoor wij deze instellingen en overheid dankbaar moeten zijn. Maar wat gebeurt er, wanneer er in weerwil van de preventie toch een ernstig verkeersongeluk gebeurt? Wat er dan voor ontwikkelingen plaats vinden is dikwijls geheel afhankelijk van de omstandigheden. Zijn er voldoende me deweggebruikers die alarm kunnen slaan of eerste hulp kunnen verlenen, is er bij de passanten toevallig een arts, bevindt er zich even toevallig juist een politie- of wegenwachtauto met mobilofoon in de buurt, is er vlakbij telefoon of een eerste- hulppost, is de afstand waar een ambu lance is gestationeerd niet groot en is er in de naaste nabijheid een goed ge outilleerd ziekenhuis, dan zijn de overle vingskansen van de slachtoffers redelijk groot. Maar er zijn in ons dichtbevolkte landje ook kilometers lange wegen, waar geen of weinig passanten zijn, waar geen politie of wegenwacht, telefoon, ambulance en ziekenhuis in de buurt zijn en wanneer het noodlot daar toeslaat, is de overle vingskans van ernstig gewonde verkeers slachtoffers niet zo bijster groot. Dan gebeurt het, dat ze heel lang, soms uren lang op hulp moeten wachten, terwijl ze daar in ernstige toestand op de weg of in het wrak van de auto liggen of zitten en dan zijn er velen die ter plaatse sterven. Zo staan helaas de zaken in ons land. Het zijn harde feiten die er echt niet om liegen. En het is in het belang van alle weggebruikers, dat daar iets aan gedaan wordt, dat daar een belangrijke verbetering in komt. Vandaag is het slachtoffer meneer X, maar morgen of overmorgen bent u hetzelf misschien, want tenslotte kan een verkeersongeval ons allen overkomen. Nu zijn er natuurlijk omstandigheden waaraan men bitter weinig kan doen. Als iemand op een stille en verlaten weg in het holst van de nacht tegen een boom rijdt, dan ligt het voor de hand dat het erg lang kan duren voordat er iemand passeert die alarm kan slaan. Maar waar we het hier over willen hebben, zijn de omstandigheden waarin het wel degelijk, bij een goede organisatie, mogelijk zou zijn vele mensenlevens te redden en dat ziin de omstandigheden dat er een ernstig verkeersongeluk gebeurt op één van onze drukke verkeerswegen, waarbij er wel de gelijk mensen zijn die snel alarm kunnen slaan, ja zelfs eerste hulp kunnen ver lenen. Maar eerste hulp blijft tenslotte eerste hulp en overbrenging naar een ziekenhuis en wel zo snel mogelijk kan een zaak van leven en dood zijn in veel gevallen en daar raken we aan het zwakke punt in deze kwestie. Om de overlevings kansen van het slachtoffer zo groot mo gelijk te maken, dient dat vervoer deskundig te geschieden, dat wil zeggen niet in nood maar achter in de één of andere auto, maar door middel van een ambulance, zoals het hoort. In de omgeving van de grotere plaatsen in ons land is dat dikwijls niet zo'n pro bleem, want dergelijke plaatsen bezitten een GG en GD, die over één of soms meerdere ambulances beschikken en die kunnen in de omgeving van zo'n plaats snel ter plaatse zijn, maar wij denken aan het platteland, waar toch heel veel lange kilometers drukke verkeerswegen doorlopen en waar zo dikwijls ernstige verkeers ongelukken plaatsvinden. De kleine plaat sen beschikken niet over zo'n gemeentelijke ambulance en het vervoer van gewonden en zieken ligt daar dikwijls in handen van particulieren of particuliere instanties, zoals kruisverenigingen, e.d. Dat is het grote en moeilijke punt in deze hele zaak. Het paraat houden van een dergelijke ambulance is voor de particulier of de instelling soms een bijzonder zware finan ciële opgave. Er moet een vrij kostbare ambulance-auto zijn en wie financiert zo iets? Er moet dag en nacht een vakbekwame chauffeur ter beschikking staan die bij het minste alarm dadelijk kan uitrijden. De man moet niet alleen een bijzonder vak bekwaam chauffeur zijn, die zonder brok ken met grote snelheid zijn gewonde naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis kan brengen, maar hij moet ook vakbekwaam zijn waar het gaat om de behandeling van de ge wonde, dus minstens een EHBO-diploma hebben, zodat hij weet wat hij wel en niet mag en kan doen. Zulke krachten zijn soms moeilijk te vinden en wie draagt dan bovendien de kosten, die zo'n perma nente chauffeur meebrengt? Daarom is zoiets voor particuliere instellingen een wel zeer bijzonder zware opgave. Natuur lijk kunnen de kosten van uitrukken en vervoer later worden verhaald, maar in de praktijk blijkt dat dikwijls ook niet zo'n eenvoudige zaak en het komt dikwijls voor, dat men er geld bij inschiet. Daar komt nog bij dat in veel gevallen (de goede niet te na gesproken) men door gebrek aan voldoende financiële middelen gebruik moet maken van ambulances die eigenlijk de toets der kritiek niet geheel kunnen doorstaan. Ze zijn bijvoorbeeld te klein, er kan buiten het slachtoffer en de chauffeur geen dokter mee, die misschien onderweg het leven van de pa tiënt kan rekken of redden en zo zijn er nog vele andere tekorten op te noemen. Doordat er slechts weinig particulieren of instellingen zich aan dit zo moeilijke avontuur durven wagen, vindt men der gelijke ambulances op het platteland soms sporadisch, met als gevolg dat het veel voorkomt dat zo'n wagen vele tientallen kilometers moet rijden om het slachtoffer op te halen en daarna nog tientallen kilo meters om hem of haar in een ziekenhuis af te leveren. Reeds vele jaren geleden had dit pro bleem dat reeds lang bestaat de aandacht van de overheid. Er waren commissies ge vormd, die de verschillende aspecten van deze materie hebben onderzocht en zij hebben hun rapporten ingediend bij de minister van Verkeer en Waterstaat. In deze rapporten hebben zij suggesties neer gelegd die zouden kunnen leiden tot be langrijke verbeteringen en in deze zaak is het duidelijk, dat elke verbetering van harte welkom is en mensenlevens kan spa ren. Maarna zoveel jaren is er tot op heden nog weinig of geen verbetering in de situatie gekomen, inmiddels sterven er nog elke dag mensen op de weg of onder weg naar het ziekenhuis, die bij een snelle of doeltreffende hulp misschien in leven zouden zijn gebleven. Hier en daar werd een centraal alarm nummer ingevoerd dat prima blijkt te vol doen, maar nog steeds is er in ons land geen uniformiteit gekomen. Een optimale hulpverlening is nog niet van de grond gekojmen. HARTINFARCTEN Men heeft een nieuwe oorzaak voor het ontstaan van hartinfarcten ontdekt: gebrek aan magnesium! Dit gebrek is gebonden aan het zachte water. Daar waar overwe gend zacht water wordt gedronken is het gebrek aan magnesium het grootst en is het aantal hartinfarctgevallen ook het grootst. Bij secties worden dan ook zeer geringe magnesiumconcentraties in het hart- weefsel gevonden. Dan is eveneens gebleken, dat magnesium-tekort voert naar hartritme stoornissen. Zeer preciese analyses hebben verder aangetoond dat geen enkel ander metaal verantwoordelijk kan worden gesteld voor dit hartlijden. In tegenstelling tot Duitsland is nu in Engeland waterontharders verboden. In eerst genoemd land gaat de magnesiumtoevoer ook terug doordat men niet meer zoveel koolhydraten (magnesiumbronnen) eet, uit vrees voor dik-worden. In Japan daarentegen eet men veel meer koolhydraten in de vorm van rijst, zeewier(!), groenten, sojabonen dan in Duitsland en in de rest van west- Europa. En wat zien wij dan ook in Japan? Dat hartinfarct een zeldzaam verschijnsel is,! ook mede bepaald door het harde water. Stichting Telefonische Hulpdienst Zeeland Dag en nacht bereikbaar! (ook in de weekends). TELEF. 01180-1 55 51 Bereikbaar in de weekends Stichting voor Jeugd en Gezin in Zeeland, Adviesburo voor jongeren en ouders, Londensekaai 39, Mid delburg, Tel. 01180-2 85 55, ook in het weekend. WEEKEND-DIENSTEN DOKTOREN NOORD-BEVELAND Spreekuur van 11.00-11.30 uur Dokter W. J. Klein Wassink, Telefoon 01199 - 3 04. WIJKVERPLEGING Weekenddienst en avond- en nachtdienst 31 dec. 1 jan. A. v. d. Plank, Wolfertsplein 4 Wolfaartsdijk, Tel. 01198-362. WATERSTANDEN geldig voor de noordkust van Noord-Beveland DEC./JAN. hoogwater 31 zaterdag 5.43 18.09 1 zondag 6.29 18.54 2 maandag 7.17 19.45 3 dinsdag 8.14 20.48 4 woensdag 9.20 22.01 5 donderdag 10.33 23.16 Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 19.30 uur ds. Zoethout. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 uur gecomb. in Herv. Kerk, voorganger dhr. L. Kraak uit Wolphaartsdijk en 2.30 uur gecomb. in Geref. Kerk, ds. Zoethout. Ned. Herv. Kerk Geersdl)k Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) Gecomb. in Herv. Kerk, 7 uur kand. Kamermans. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 uur ds. De Windt en 2.30 uur ds. Heiner. Vanaf 1 jan. alle diensten gec. Ned. Herv. Kerk Kamperland Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 7 uur ds. v. d. Most uit Haam stede (Oudejaarskollekte). Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 uur kand. D. Brokerhof uit Leiden. Ned. Herv. Kerk Kats Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 20.00 uur ds. A. M. Attema. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10.30 uur dhr. M. Allewijn uit Middelburg. Ned. Herv. Kerk Kortgene Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 18.30 uur ds. A. M. Attema. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 9 uur dhr. M. Allewijn uit Middelburg. Ned. Herv. Kerk Wissenkerke Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 19.00 uur ds. J. L. Leestemaker. 26-31 dec. Oudejaarskoll (huis) Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 uur ds. A. P. Heiner en 2.30 uur ds. J. L. Leestemaker. Geref. Kerk Colijnsplaat Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 7 uur drs. A. P. Heiner. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) Gecomb. Herv. Kerk 10 uur dhr. L. Kraak uit Wolfaartsdijk en 2.30 uur gecomb. Geref. Kerk, ds. Zoethout. Geref. Kerk Geersdijk Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) Gecomb. in Herv. Kerk, 7 uur kand. Kamermans. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 uur ds. De Windt en 2.30 uur ds. Heiner. Vanaf 1 jan. alle diensten gec. Geref. Kerk Wissenkerke Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 7 uur in Herv. Kerk, ds. J. L. Leestemaker (kollekte kerk). Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 uur drs. A. P. Heiner jr. en 2.30 uur ds. J. L. Leeste maker (koll. diakonie en beide gecomb. in Herv. Kerk). Geref. Kerk Kamperland Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 7 uur ds. Arensman. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 uur ds. Arensman en 2.30 uur ds. De Bruin. Geref. Kerk Vrijg. Kamperland Gebouw Emanuel, Veerweg 53. Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) Gecomb. dienst te Vrouwen polder, 20.30 uur ds. B. Kamphuis. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 9.30 uur leesdienst en 2.30 uur ds. B. Kamphuis. Geref. Gemeente Kamperland Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 en 5 uur leesdienst. Geref. Gemeente Colijnsplaat Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 en 4 uur leesdienst. Geref. Gemeente Kortgene Zaterdag 31 dec. (Oudejaar) 7 uur leesdienst. Zondag 1 jan. (Nieuwjaar) 10 en 2.30 uur leesdienst en 7 uur ds. A. Bac, Oostkapelle. Vanaf febr. a.s. in Goes in de Opel Kadett 1978. Gedipl. VAMOR-instr. Nog geen wachtlijst. Aanmeldingen en infor matie van maandag t/m vrijdag tussen 6 en 7 uur 's avonds: TAZELAAR Havelaarstr. 105, Colijns plaat, Tel. 01199-315. Voor uw bewijs van me deleven en deelneming, ontvangen na het over lijden van mijn geliefde en zorgzame vader Jacobus Geluk, betuig ik u mijn oprechte dank. J. C. A. Geluk. Kamperland, dec. 1977. Voor de geweldige be langstelling, die ik tijdens mijn verblijf in het zie kenhuis en bij mijn thuis komst van u mocht ont vangen, in de vorm van bezoek, kaarten, bloemen, fruit, e.d., zeg ik u allen oprecht dank. In het bij zonder de bevolking van Geersdijk voor de geza menlijke aanbieding van een zeer waardevol ca deau. Ook allen, die na het ongeluk op 23 nov. j.l. op enigerlei wijze hulp hebben geboden, hartelijk dank. Met vriendelijke groeten. I. A. de Regt. Kamperland. DOKTER VAN ARKEL van dinsdag 3 januari (na het spreekuur) tot en met zondag 8 januari. Dokter Hasken neemt waar. H| Steunzolen naar maat ook op doktersadvies. Al le voetcorrectors in voor raad. Voetkundige advie zen worden gratis ver strekt. Martin Wijdemans medisch gedipl. voetkun dige. L. Vorststraat 18, Goes, Tel. 01100-2 75 26. Dankbaar wat zij voor ons geweest is, geven wij u kennis, dat nog vrij onverwacht van ons is weggenomen, onze geliefde en zorg zame pleegmoeder en oma Catharina Verhulst (echtgenote van Iz. A. Heijboer), in de ouderdom van 86 jaar. Emmeloord: A. de Fouw - Heijboer. P. de Fouw. Espel: Hanny en Peter. Hörmanshofen (Did.): Ria en Franz. Emmeloord: Catrien en John. Kortgene, 29 december 1977. Pensiontehuis Noord-Beveland, Julianastr. 10. Corr.-adres: Zeeasterstraat 13, Emmeloord. De overledene ligt opgebaard in de rouwka mer van het ziekenhuis „De Bevelanden- Noord". Dagelijks bezoek van 15.00-15.30 uur. De begrafenis zal plaats vinden op zaterdag 31 december om 14.00 uur op de algemene begraafplaats te Kortgene. Vertrek vanuit het Pensiontehuis Noord-Beveland. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in het Pensiontehuis Noord- Beveland. Liever geen bloemen. Hiermede vervullen wij de droeve plicht u kennis te geven dat van ons is weggenomen, onze innig geliefde broer, zwager, oom en oudoom Cornelis Leendert de Oude, op de leeftijd van 63 jaar en 7 maanden. Kats: P. de Jonge. Middelburg: L. Kodde - de Oude. P. A. Kodde. Geersdijk: T. v. d. Heijde - de Oude. E. W. v. d. Heijde. L. J. de Oude. P. E. de Oude. Neven en nichten. Geersdijk, 29 december 1977. Provincialeweg 1. De overledene ligt opgebaard in de rouw- karper van het ziekenhuis „De Bevelanden- Noord". Bezoek dagelijks van 15.00-15.30 uur. De begrafenis zal plaats vinden op maandag 2 januari 1978 om 14.00 uur op de algemene begraafplaats te Wissenkerke. Vertrek vanuit Provincialeweg 1, Geersdijk. het Bedrijischap'Horeea.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1977 | | pagina 3