Vervolg begroting
Kortgene
Examens
om macht; de PvdA heeft daar in het
verleden en in het heden volop ongunstige
ervaringen mee. Het CDA zal onderhand
ook wel weten wat de gevolgen zijn. De
gang van zaken bij de kabinetsformatie
is duidelijk genoeg.
Wat heeft de totstandkoming van het
CDA in deze raad voor gevolgen? Voor
de PvdA-fractie niet veel. Tot nu toe heb
ben wij steeds met de CHU medeverant
woordelijkheid in het college van b. en w.
gedragen De fractie van de CHU is van
3 naar 4 zetels gegaan en heet nu CDA.
Of we in de toekomst uit de CDA-
fractie drie verschillende meningen zullen
horen (zoals bij de nota bewoningspatroon)
moeten we afwachten. We zijn er niet' erg
gerust op. Landelijk zien we dat de laatste
tijd een Kruisinga voorstander is van sa
menwerking met de PvdA, terwijl Aantjes
zijn best doet te bewijzen dat hij helemaal
niet die socialistenvriend is waarvoor hij
wordt aangezien. Het klinkt op het eerste
gehoor misschien vreemd, maar geef ons
dan Biesheuvel maar, dan weet men waar
men aan toe is. En geef ons dan ook maar
als partij de SGP die hoe oneens men
het dan ook met hun principes mag zijn
voor deze principes staat.
Dat staan voor principes geldt niet voor
de WD. Wij kunnen weinig begrip op
brengen voor deze fractie. Ook krijgen we
geen hoogte van de achtergrond van hun
handelen en uit welk principe of motief
men voor of tegen een voorstel is. Staat
de WD positief tegenover een voorstel,
dan moet men nog maar afwachten of dit
in een volgende vergadering niet gewijzigd
is in redelijk positief. En is men soms ergens
tegen, dan stemt men toch maar voor,
omdat er geen meerderheid te krijgen is.
Kennelijk is dit het principe van de vrijheid.
Het zou beter zijn de WD in deze raad
„anti-camping-partij" te noemen. Het tegen
de camping ageren, is het laatste jaar bij
deze groepering welhaast een obsessie ge
worden. Achtergronden zijn ons niet be
kend. Wij zullen op het kampeerterrein nog
terugkomen.
2. Ruimtelijke ontwikkeling.
Onze fractie is van mening dat de be
stemmingsplannen voor „gewone" woning
bouw en recreatieve doeleinden apart ver
meld dienen te worden. Dit levert een
duidelijker beeld op. Het gaat per slot
van rekening ook om geheel verschillende
zaken. Ons is niet duidelijk welke ruimte
er in de kern Kortgene nog is in de
bestaande bestemmingsplannen voor de ge
wone woningbouw. Wij willen daar een
overzicht van.
Positief vinden wij het plan om de lege
plek aan de Julianastraat te Kortgene
op te vullen. Naar onze mening moet dit
ook op andere kale plaatsen van toepassing
zijn. De PvdA-fractie vindt dat hiervoor
zogenaamde invulplannen gemaakt moeten
worden. Wij staan voorshands op het stand
punt dat Kortgene niet over de dijk (pro
vinciale weg) uit moet breiden. Het komt
ons gewenst voor dat de raad hierover in
het komende begrotingsjaar een uitspraak
doet.
De structuurschetsen voor Colijnsplaat en
Kats vinden wij zinvol, om mede het toe
komstig beleid voor deze kernen uit te
stippelen. Wij achten het van groot belang
dat de inwoners er zoveel mogelijk bij
worden betrokken. We hebben begrepen,
dat er binnenkort hoorzittingen over deze
schetsen worden gehouden. Onze fractie
wacht de discussies af, alvorens een stand
punt over de toekomst van Colijnsplaat en
Kats in te nemen.
Net als voor de gewone woningbouw,
willen wij een overzicht van de ruimte die
er nog is in de bestaande recreatieve be
stemmingsplannen te Kortgene. De plannen
om in Kortgene tot een zekere recreatieve
afronding te komen, willen we onderstrepen.
Bij onze fractie leeft wel eens de vrees
dat we aan het afronden kunnen blijven,
gezien de investeringen die we steeds voor
de bestaande gebieden moeten doen.
Eén van de belangrijkste aandachtspun
ten vooral van belang voor de eigen
inwoners is de openbaarheid en de
toegankelijkheid van de Veerse Meer-oever.
Momenteel is er sprake van een onjuiste
situatie: een wandeling met hindernissen
en versperringen. En dat, terwijl een
strook van 2 meter uit dé oever openbaar
en vrij moet zijn! Wij dringen bij het col
lege aan op maatregelen om aan de on
juiste toestand een einde te maken. Wil
het college daarbij ook in overweging ne
men dat de eigen inwoners om naar het
Veerse Meer te gaan, maar over twee
smalle doorgangen beschikken. De rest is
bungalowterrein, kampeerterrein of privé-
gebied.
Wellicht wil het college de problemen
rond openbaarheid van de oevers en de
doorgang naar het Veerse Meer, mede be
spreken met de commissie bungalowbewo
ners Kortgene. Uit een brief van deze com
missie (10 maart 1977) aan b. en w. hebben
wij begrepen dat men het op prijs stelt
om tot initiatieven te komen, die de band
tussen bungalowbewoners en eigen inwoners
kunnen versterken.
Onze fractie deelt de bezorgdheid van
het college over de trage gang van zaken
rond de inrichting van de Oosterschelde.
In beginsel staan wij op het standpunt
dat nieuwe activiteiten moeten wachten tot
er een totale inrichtingsschets is. Voor
enkele ontwikkelingen, waarvan vaststaat
dat ze zullen passen in het totaal-plan,
willen wij bij voorrang „groen licht" geven.
Daarbij denken we met name aan Co
lijnsplaat.
Onze twijfels over het belang van het
lang bestaande plan „Zuijdweg" voor de
kern Kats, worden steeds groter. Een si
tuering dichterbij de kern is ons liever,
zeker gezien de aantasting van de bestaande
open ruimte, die uitvoering van het be
staande plan met zich meebrengt.
3. Volkshuisvesting.
Wij zijn zeer bezorgd over de moeilijk
heden om in de sociale sfeer woningen
te bouwen voor aanvaardbare huurprijzen.
Ook wij zitten met de vraag: wat eraan
te doen? De fractie dringt aan op een nader
onderzoek in deze. Misschien kan de mo
gelijkheid bekeken worden om een speciale
„plattelandswoning" te ontwerpen.
We doelen daarbij op een huis dat uiter
aard voldoet aan de huidige eisen, maar
dat door een uitgekiend ontwerp minder
kost dan bouwstroom-woningen in de stad.
Onze fractie is zich ervan bewust dat het
allemaal niet eenvoudig is, maar het moet
in ieder geval onderzocht worden. We kun
nen het ons niet permitteren in de toekomst
zonder woningwetwoningen te zitten.
Wij vinden dat bestaande regelingen
voor subsidie op woningverbetering (reha
bilitatie) nog meer onder de aandacht van
de inwoners gebracht moeten worden. Vaak
is men onbekend met het feit dat soms
tot 60% subsidie verkregen kan worden.
Voor de gemeente ligt hier een taak. Is
het college bereid om gerichte informatie
bijeenkomsten op te zetten?
4. Openbare werken.
Zoals te verwachten zal de overname
van wegen, met name die in het kader
van de ruilverkaveling, een grote aanslag
op de gemeentelijke financiën doen. De
cijfers zijn overduidelijk. Het is voor onze
fractie nog moeilijk aanvaardbaar, dat dit
indertijd zonder meer is geaccepteerd. Dit
temeer, daar de gemeenschap bijdraagt
en niet te weinig in de kosten van een
ruilverkaveling. Diezelfde gemeenschap
wordt nog eens voor een extra last ge
plaatst door de ruilverkaveling, vanwege
de overname van wegen zonder een be
hoorlijke vergoeding.
Wij zijn positiever over de overgang van
wegen van de provincie naar de gemeente.
Zeker als we kijken naar de belangrijke
verbeteringen die de provincie uitvoert
(bijvoorbeeld de weg Kortgene Colijns
plaat), alvorens de weg overgedragen wordt.
Hoe staat het trouwens met de overname
van de betreffende wegen, met name voor
wat betreft de overnamesom voor bevrijding
van de onderhoudsbijdrage.
In de begeleidingsbrief worden vele wen
sen opgesomd in de sector openbare werken.
Goed materiaal is nodig en we onderkennen
de problemen inzake de afstanden tussen
de 3 kernen. Een. goede organisatie van
het meest economisch gebruik is wel ge
wenst. Anders gezegd: planning is nood
zakelijk.
Wij zijn verwonderd over de stagnatie
die de verbetering van de riolering in Kats
oplevert. Was het niet mogelijk geweest
de_ centrale cïienst gemeentewerken de door
rekening te laten verrichten? Nu heeft een
particulier bureau dit moeten doen.
Overigens is onze fractie niet bijster
enthousiast over het functioneren van de
centrale dienst. De problemen rond de re
novatie van de gemeentewoningen zijn
bekend. De gang van zaken bij de bouw
van de kampwinkel en het contract hiervoor
zijn eveneens minder gelukkig. Wij ver
zoeken onze vertegenwoordiger in de ge
meenschappelijke regeling de klachten eens
duidelijk naar voren te brengen.
5. Recreatie.
Verleden jaar vroegen wij om een kosten-
baten-analyse. Volgens de geleidebrief is
een exact inzicht niet mogelijk, maar krij
gen we nadere gegevens. Bedoelt het col
lege dat dit inzicht nu niet mogelijk is,
of bedoelt men dat het exacte inzicht
helemaal niet mogelijk is, dus ook later
niet?
De nu genoemde baten en lasten doen
de vraag opkomen of de recreatie de ge
meente soms geld kost. Het wordt financieel
gezien toch wel erg moeilijk om in de
toekomst voor de andere kernen een verder
beleid uit te stippelen. Wat kunnen we
nog verwachten aan inkomsten (ook aan
de lastenverzwaring van het toerisme komt
een eind)? En wat voor extra lasten staan
ons nog te wachten, hetzij op het gebied
van openbare werken, hetzij als gevolg
van in het verleden aangegane contracten.
Wij staan volstrekt afwijzend tegen op
trekking van de subsidie voor de VVV van
2000 naar 10.000. Degenen die het
meeste belang hebben bij de VW-activi-
teiten, dienen zich af te vragen of de
eigen bijdrage dan nog wel in redelijke
verhouding staat tot de bijdrage van de
gemeenschap. Liever is het ons dan deze
gelden voor de instandhouding van de vis
mijn uit te geven.
6. Kampeerterrein.
Wij willen komen tot een andere beheers
vorm voor het gemeentelijk kampeerterrein.
Of dit nu een commissie volgens art. 61
van de gemeentewet is, of een aparte NV
zoals bij sommige sportfondsenbaden, in
ieder geval vinden wij de huidige opzet
niet bevredigend. Bij het opstellen van
een nieuw plan voor de camping, moet
ook de samenhang met het aanwezige
zwembad betrokken worden.
Onze fractie verwacht in deze ook sug
gesties van zeker degenen die in de raad
bij herhaling kritiek op de gang van zaken
rond de camping uiten. Vooral de VVD dus.
Wij kunnen begrijpen dat deze partij vindt
dat een camping niet door de gemeente,
maar door een particulier geëxploiteerd
moet worden. Of dit nu ook van belang is
voor de particuliere middenstanders in de
gemeente, laten wij maar in het midden.
Mede in het belang van die midden
standers is indertijd door de gemeente een
camping gesticht. Dat men nu te pas en
te onpas op allerlei manieren tot in details
toe wantrouwend is, vinden wij onbegrij
pelijk. Dit temeer, daar men geen aandacht
besteedt aan particulieren die recreatie
objecten in onze gemeente in handen heb
ben. We denken daarbij aan jachthavens
met non-concurrentiebedingen, aan opties
op gronden die niet bebouwd worden met
uitgestelde betalingen tegen een lage rente,
en dergelijke.
7. Welzijn.
Wij vragen ons af of het gebrek aan
accommodatie voor het jeugdwerk gedeel
telijk opgelost kan worden door het toe
komstige dorpshuis. Niet zozeer een jeugd
soos, maar hobby-activiteiten, en dergelijke.
Wij pleiten ervoor om samen met onze
buurgemeente een „welzijnsoverleg" in te
voeren, mogelijk in de vorm van een func
tionele raad. Dit is temeer van belang,
nu in de toekomst in het kader van de
centralisatie, de gemeenten een belangrijker
taak op welzijnsgebied krijgen. Kortgene
moet wat dat betreft niet afwachten, maar
zorgen de ontwikkelingen een stap voor
te zijn.
De sportvoorzieningen vragen een aan
zienlijke bijdrage. We hebben het geld er
graag voor over. De bijdrage zal wel steeds
hoger worden, mede gezien de stijgende
onderhoudskosten. Men zie slechts de ten
nisbalen! Eén keer schilderen kost de ge-
meene 10.000. Daarom zijn we met het
college van mening dat een verhoging van
de eigen bijdrage voor gebruik van sport
accommodaties en gymnastieklokalen niet
onredelijk is. Aanleg van tennisbanen met
accommodatie in Colijnsplaat heeft onze
instemming, zeker wanneer dit in samen
hang met andere sportverenigingen kan
gebeuren.
De stijging van de kosten sociale zorg
zit vooral in de sector bejaardenoorden.
Wij volstaan met de opmerking, dat deze
kosten voor onze fractie waar het de
zorg voor onze bejaarden betreft niet
gauw bedenkingen zullen oproepen. Wel
onderkennen wij de noodzaak van een be
tere bijdrageregeling van het rijk aan de
gemeente.
Hetzelfde geldt voor de post onderwijs:
toename van de nadelige saldo's, met als
gunstige uitzondering de mavo. Te ver
wachten is dat de onderwijsfinanciering in
onze gemeente nog vele problemen zal
geven. Daarom is het van groot belang
dat de samenvoeging van het kleuter- en
basisonderwijs in de gemeente zo soepel
mogelijk verloopt, opdat de gemeente niet
voor onnodige extra kosten komt te staan.
Wij vinden het een goede zaak dat het
college met alle betrokkenen om tafel is
gaan zitten. Onze fractie hoopt dat bij
de betrokkenen de wil tot samenwerking
aanwezig is.
Het proefproject „Open School" juichen
wij toe. In eerste aanleg duurt de proef
periode twee jaar. Is het college bereid
on\ deelnemers uit onze gemeente de ga
rantie te geven dat een begonnen studie
kan worden afgemaakt? Andere gemeenten
op de Bevelanden gingen ons hierin voor.
8. Volksgezondheid.
Onze fractie is verontrust over de ont
wikkelingen rond de vernieuwbouw van het
streekziekenhuis „De Bevelanden" in Goes.
Het groene licht van de staatssecretaris
van volksgezondheid en milieuhygiëne blijft
erg lang uit. Naar onze overtuiging is
dit beslist niet in het belang van de ge
zondheidszorg in onze regio.
Wij zijn eveneens verontrust over de
wijze waarop de vertegenwoordiging van
de burgerlijke gemeenten in het bestuur
van het streekziekenhuis geregeld is en
wordt. De huidige samenstelling van het
ziekenhuisbestuur is beslist geen juiste af
spiegeling van de Bevelandse bevolking. Het
buitenkerkelijke deel komt nauwelijks aan
bod. Wij vinden dit fout, gelet op de functie
van een streekziekenhuis en het feit dat
de totale gemeenschap de financiële ex
ploitatie mogelijk maakt. Wij verzoeken
het college voor dit aspect bij de andere
Bevelandse colleges aandacht te vragen.
Hoe zit het in dit verband met het
garanderen van geldleningen die het zie
kenhuis aangaat?
9. Voorlichting.
Het gemeentelijk voorlichtingsblad is al
heel wat verbeterd. We geven er de voor
keur aan, dat dit blad wellicht in een
wat andere uitvoering zes keer per jaar
uitkomt. Onze fractie vraagt aandacht
voor de ontvangst van nieuwe inwoners. Is
er materiaal voorhanden met voorlichting
over onze gemeente? Wij zouden graag
zien, dat de publieke tribune bij de raads
vergaderingen voorzien wordt van een agen
da met bijbehorende stukken.
10. Diversen.
We hebben met belangstelling gelezen
over de plannen tot reorganisatie van de
secretarie per 1 jan. '78. En met vreugde
namen we kennis van het feit dat de
peperdure plannen tot verbouw van het
gemeentehuis van de baan zijn. We vinden
dat nieuwe plannen moeten worden opge
schoven tot volgend jaar een nieuwe raad
optreedt.
Onze fractie stemt in met de door het
college opgestelde lijst van nieuwe inves
teringen. Wel wijzen wij op de noodzaak
van een meerjarenplanning. Voordat men
als raad een urgentielijst op kan stellen,
moet men van alle objecten toch de finan
ciële gevolgen weten.
Wij spreken onze erkentelijkheid uit voor
het tijdstip van aanbieding van de begro
ting. We hebben in tegenstelling tot vorig
jaar een wat ruimere voorbereidingstijd
gekregen. Wanneer er volgend jaar een
nieuwe raad is, moet nagegaan worden of
de begrotingsbehandeling vereenvoudigd
kan worden.
Tenslotte spreken wij waardering uit voor
het college en ambtelijk apparaat, dat te
vens kans zag in de afgelopen periode
achterstanden in te halen.
N. Filius.
Algemene beschouwingen C.D.A.
Mijnheer de voorzitter, mevrouw, mijne
heren.
Namens het CDA willen wij graag een
algemene beschouwing houden over het
jaar 1977 en met u de vragen en verlangens
voor 1978 bespreken. Wij zijn blij dat de
begroting sluitend is met een post onvoor
zien van plm. 180.000,—. Er is in ieder
geval een vooruitgang wat een aanmerke
lijke verbetering is ten opzichte van vorig
jaar.
Als wij 1977 bekijken zien we, dat er
heel wat investeringen zijn gedaan of in
uitvoering zijn. De renovatie van 28 wo
ningwetwoningen die nog dit jaar zal wor
den afgerond. (Een pluim voor alle be
woners die toch wel een erg vervelende
periode moesten doormaken, maar die als
het afgerond is, goed gehonoreerd wordt).
Het clubgebouw voor de tennisvereni
ging, uitbreiding van het sportveldencom
plex, bouw van de kleuterschool en verbouw
van de bestaande openbare basisschool te
Kortgene. Om enkele voor onze gemeente
belangrijke zaken te noemen.
Ruimtelijke ontwikkelingen.
Het CDA heeft bedenkingen over datgene
wat de nota bewoningspatroon ons te zeg
gen had. Als er één opvangkern aangewezen
wordt, zou het dorp Colijnsplaat van onze
fractie de voorkeur krijgen. Kortgene dan
uiteraard als plattelandskern zoals dit reeds
bij Kats het geval is. Het zou een stuk
ontwikkeling voor die dorpen kunnen bete
kenen, waar nog weinig gebeurd is.
Of het zogenaamde plan Zuydweg zoveel
betekenis zou hebben voor de toekomst van
de kern Kats, wordt door onze fractie
steeds meer betwijfeld. Wij zien met belang
stelling uit naar een structuurschets voor
deze kern, met betere alternatieve mogelijk
heden, wat dichter bij de kern. Een be
stemmingsplan moet er zijn voor direct
en zo mogelijk een principeverklaring voor
een volgend plan; lang genoeg staan Co
lijnsplaat en Kats op dood spoor.
Het zou zinvol zijn na te gaan of ook
andere huurwoningen in de sociale sfeer
gebouwd kunnen worden. In Goes wordt
door een Stichting gebouwd voor een huur
van 265,— en voor een hoekhuis van
ƒ285,Wij raden u aan contacten te
leggen met de Christelijke Woningstichting
en zich te oriënteren, (adres bij CDA bekend)
Renovatie oude wijk (tonnenbuurt) en
ook in Kats is niet ver gevorderd, zover
wij het kunnen bekijken. Wij missen de
groepen, die zich hierop moeten gaan oriën
teren. Het is ons inziens zinvol om er nu
reeds een soort vorm aan te geven en
niet te wachten tot een subsidie of iets
van dien aard is toegezegd. Er moet in die
renovatie een voortgaande beweging zijn.
Dat stimuleert en schept vertrouwen voor
de mensen die hier wonen of komen wonen
in de toekomst.
Kortgene zullen we afronden, hoewel het
een hele lijst van voorzieningen omvat. We
noemen hier MAVO verbouwing en bouw
Dorpshuis.
„Een gat in de straat" is een gat in de
samenleving! Mag dit de urgentie voor een
bestemming van de grond (Stadswijnkelder)
nogmaals benadrukken?
In vorige algemene beschouwingen heb
ben wij duidelijk gesteld, dat Colijnsplaat
en Kats aan de orde zijn. Wij hebben ge
kozen voor het voortbestaan van die dorpen
door het in werking stellen van een ver
ordening „gebruik gebouwen". De gebruiks-
verordening waar vele bedenkingen over
waren, blijkt in de praktijk preventief te
werken. Wij gaan er van uit, dat de ge-
bruiksverordening „de leefbaarheid van de
kernen" steeds in toenemende mate zal
bevorderen. Wij wensen dat nu ook het
nodige gebeurt.
Het Kortgeense zwembad moet worden
gerestaureerd, natuurlijk, maar dan willen
wij daadwerkelijk zien dat het zwembad
voor Colijnsplaat er aan komt. Met andere
woorden, wij verwachten een serieuze opzet
voor bouw en exploitatie. Het is toch bui
ten alle proporties dat in een dorp dat
steeds meer toerisme krijgt, een primaire
behoefte als een zwembad ontbreekt. Wij
juichen toe dat er twee tennisbanen ge
pland zijn in Colijnsplaat.
In de nu gemaakte structuurschets moet
dit zwembad gecreëerd worden evenzo in
de structuurschets van Kats, al zal daar
de uitvoering nog wel enige tijd op zich
laten wachten.
We willen weten en hebben daar recht
op, waar we naar toe leven. Het is zin
voller iets goeds te scheppen dan aan
allerlei kleine objecten een hoop geld te
besteden.
De Oosterschelde-oevers.
Wij respecteren de manier van benadering
door het college, maar dringen aan op
nog frequentere bezoeken en verzoeken, aan
provincie en rijk. Al het mogelijke doen
om het uitzicht op de Oosterschelde en
het aanzien van het dorp te behouden. We
zouden het als CDA-fractie voor Kats van
groot belang achten wanneer er in de haven
een uitbreiding gevonden zou kunnen wor
den voor een aantal ligplaatsen voor de
watersport.
Volkshuisvesting.
Het CDA wil zich niet uitlaten over op
gaan in een Stichting of verkoop aan huur
ders. Wij willen eerst goed geïnformeerd
worden wat de consequenties zijn.
Openbare werken.
Bovenaan de verlanglijst staat de riolering
Kerkstraat Kats. Dit is één van de eerst
uit te voeren werken, waar wij volledig
achter staan. Nu de doorberekening van
het architektenbureau binnen is, dringen
wij aan op spoedige uitvoering.
Aan de genoemde punten wil het CDA
het volgende toevoegen, namelijk „onder
houd" gymzaal Kats. Hiervoor is een bedrag
van 1.800,— opgenomen in de begroting.
Of dit bedrag voldoende zal zijn is voor
onze fractie een open vraag. Wij vertrouwen
er op, dat er nu beter materiaal gebruikt
zal worden, dan wat er in het verleden
aan de muren gebruikt is. Gezien de korte
tijd tussen de herbouw van een gedeelte
van de oude basisschool en nu, lijkt het
er op dat er ondeugdelijk materiaal is
gebruikt. Wij vragen ons af of het advies
van de inspecteur wel zo'n goed advies is
geweest. Wat er ook aan deze zaak besteed
wordt, het zal een zaal blijven met ge
breken.
Recreatie en toerisme.
„Het moet gericht zijn op de kernen",
dit is zeer juist. Het recreatiegebied mag
niet door „geen toegang", aan de eigen
bevolking onttrokken worden. Bouw van
vakantiewoningen voor verhuur lijkt ons nog
het meest geschikt.
Voor het VW is het belangrijk dat het
een goed functionerend orgaan is. Wij ad
viseren reorganisatie te bespreken met het
bestuur, uiteindelijk wel subsidiëren. We
hebben bepaalde bedenkingen, maar staan
er beslist niet negatief tegenover.
Kampeerterrein „De Paardekreek".
„De Bagge" bestemd voor slecht-Weer-
accommodatie, wordt thans gebruikt als
kantine. Een kantine is door de meerder
heid van de raad juist afgewezen, omdat
wij in Kortgene genoeg accommodatie aan
wezig achten. De oorspronkelijke opzet zien
wij graag gehandhaafd. De karapwinkel is
een aanwinst voor de camping. Hoehet
financieel zal verlopen moeten wij afwach
ten. De badhokjes zijn nodig aan een op
knapbeurt toe. De controleerbaarheid van
dit hele bedrijf blijft een moeilijke zaak.
Sport.
Huurprijzen hadden geïndexeerd moeten
zijn en dienen alsnog aangepast te worden
aan de inflatie.
Jeugdwerk en speeltuin.
Wij vinden dat speeltuin, jeugdwerk en
allerlei andere activiteiten, pas in aanmer
king moeten komen als een stuk eigen
initiatief aanwezig is. Voor een bestuur
alleen is het onmogelijk iets op poten te
zetten.
Open School.
Heel goed dat er ook in onze gemeente
een ontwikkeling aan de gang is.
Welzijn.'
Het CDA ziet de ontwikkelingen met
belangstelling tegemoet.
Sociale zorg.
Wij zien graag een andere verdeelsleutel
in verband met de vergrijzing in onze
gemeente.
Onderwijs.
Er wordt heel verschillend gedacht over
het beleid van „Van Kemenade".
Wat de plaatselijke situatie betreft; Kort
gene hefeft zijn nieuwe kleuterschool, ver
bouwde openbare basisschool en in restau
ratie zijnde MAVO. Wat Colijnsplaat be
treft; wij zijn van mening dat zowel de
bijzondere als de openbare school bereid
moeten zijn zich in te zetten voor nieuwe
vormen. Onderwijs kost veel. De levens
beschouwing van de mens, die uiteindelijk
door het onderwijs bepalend is voor z'n
verdere levensloop is een groot goed. Zeer
democratisch verkregen, democratisch om
het ook te behouden. Misschien meer dan
ooit een tijd om als CDA met de ogen
open te lopen. Wat Kats betreft; wij zijn
de laatsten, die bussen zullen inschakelen
om ergens anders een school te bezoeken.
Er is altijd weinig ruimte gegeven aan
plattelandskernen en dat zijn dan de vruch
ten die een overheid maar moet consu
meren. Consumeren in de vorm van een
aantal harde guldens op tafel leggen, om
voortbestaan te verzekeren. Dit zullen de
ouders van de schoolgaande kinderen van
Kats graag ondersteunen, getuige de T.V.-
uitzending van vrijdag en zaterdag j.l.
College en secretariepersoneel.
Het college willen we dank brengen voor
zijn activiteiten die het dit jaar tot stand
bracht. Veel dank voor het tijdig verzen
den en opmaken van de begroting, die nu
voor ons ligt. Al het personeel dat hieraan
meegewerkt heeft, onze hartelijke dank.
Gemeentehuis.
Vreemde zaak, dat er nog steeds in een
ruimte die al twee jaar te klein is, gezien
de stukken, nog goed gewerkt kan worden.
Het CDA is voor uitbreiding en zal zich
inzetten om tot een spoedige oplossing
te komen.
Vismijn.
Evenals vorig jaar ƒ40.000,— tekort, aan
te vullen uit belastinggelden van de inge
zetenen. Vreemde zaak, dat geen stijging
van het veilingpercentage voor de vissers
mag optreden, maar wel voor de gemeen
schap. Veel hangt nog af van de ont
wikkelingen rondom het Landelijk Overleg
Visafslagen.
We hopen dat het landelijk overleg,
waarin u de gemeente vertegenwoordigt,
zal resulteren in een betere financiële
verhouding.
Nieuwe investeringen.
Medewerking aan de restauratie van kerk
gebouwen. In principe stellen wij voor in
het percentage tegemoet te komen. Het
CDA zal aandringen op uitvoering van be
paalde werkep en zeer zorgvuldig de ur
gentie helpen bepalen. Het CDA gaat ak
koord met de belastingvoorstellen. Over de
besteding waar en wanneer hopen wij
later terug te komen.
Geacht college en raadsleden, het jaar
1978 staat voor de deur. Het CDA hoopt
in het belang van de gemeenschap haar
bijdrage te mogen leveren, samen met
uw college en de andere fracties.
Namens het CDA: G. Boot.
(Vervolg volgende week)
Op het te Goes gehouden examen Ma-
chineschrijven slaagden de volgende kan
didaten:
Uit Colijnsplaat: dhr. J. L. Kallewaard;
uit Geersdijk: mej. J. F. de Looff; uit
Kamperland: de heren M. van Belzen en
J. C. Bouterse; uit Kortgene: mej. M. van
Vliet; uit Wissenkerke: de heren J. van den
Berg, H. Dourleyn, J. A. Heijboer, J. W.
Paardekoper en mej. A. S. Tange.
Allen werden opgeleid door Typeschool
Koetsdijk te Oudenbosch.
IJSBEER
De ijsbeer (Thalarctos maritimus) uit de
noordpoolstreken en enige echte vleeseter
onder de beren wordt sinds enige tijd met
uitsterven bedreigd. Dit om zijn pels zo
begeerde dier heeft men dan ook ogen
blikkelijk taboe verklaard. Ook in de ge
bieden onder Russische controle geniet het
dier bescherming. Volgens de Russen heeft
een recente telling aangetoond, dat de
ijsberenpopulatie van het eiland Wrangel
gedurende de laatste jaren zich heeft ver
dubbeld! Wrangel is het belangrijkste Rus
sische woongebied der ijsberen, waarop
sinds 1965 geen jacht meer gemaakt mag
worden. Volgens de taxatie van Sowjet-
biologen wordt het totale aantal van de
nu nog levende ijsberen op rond 10.000
geschat. De helft hiervan vertoeft in de
arctische regionen van de Sovjet-Unie.
De Russische krasse maatregel heeft naar
alle waarschijnlijkheid de ijsbeer gered van
een bijkans onontkoombare uitroeiing door
de mens.