Vervolg begroting Kortgene Examens om macht; de PvdA heeft daar in het verleden en in het heden volop ongunstige ervaringen mee. Het CDA zal onderhand ook wel weten wat de gevolgen zijn. De gang van zaken bij de kabinetsformatie is duidelijk genoeg. Wat heeft de totstandkoming van het CDA in deze raad voor gevolgen? Voor de PvdA-fractie niet veel. Tot nu toe heb ben wij steeds met de CHU medeverant woordelijkheid in het college van b. en w. gedragen De fractie van de CHU is van 3 naar 4 zetels gegaan en heet nu CDA. Of we in de toekomst uit de CDA- fractie drie verschillende meningen zullen horen (zoals bij de nota bewoningspatroon) moeten we afwachten. We zijn er niet' erg gerust op. Landelijk zien we dat de laatste tijd een Kruisinga voorstander is van sa menwerking met de PvdA, terwijl Aantjes zijn best doet te bewijzen dat hij helemaal niet die socialistenvriend is waarvoor hij wordt aangezien. Het klinkt op het eerste gehoor misschien vreemd, maar geef ons dan Biesheuvel maar, dan weet men waar men aan toe is. En geef ons dan ook maar als partij de SGP die hoe oneens men het dan ook met hun principes mag zijn voor deze principes staat. Dat staan voor principes geldt niet voor de WD. Wij kunnen weinig begrip op brengen voor deze fractie. Ook krijgen we geen hoogte van de achtergrond van hun handelen en uit welk principe of motief men voor of tegen een voorstel is. Staat de WD positief tegenover een voorstel, dan moet men nog maar afwachten of dit in een volgende vergadering niet gewijzigd is in redelijk positief. En is men soms ergens tegen, dan stemt men toch maar voor, omdat er geen meerderheid te krijgen is. Kennelijk is dit het principe van de vrijheid. Het zou beter zijn de WD in deze raad „anti-camping-partij" te noemen. Het tegen de camping ageren, is het laatste jaar bij deze groepering welhaast een obsessie ge worden. Achtergronden zijn ons niet be kend. Wij zullen op het kampeerterrein nog terugkomen. 2. Ruimtelijke ontwikkeling. Onze fractie is van mening dat de be stemmingsplannen voor „gewone" woning bouw en recreatieve doeleinden apart ver meld dienen te worden. Dit levert een duidelijker beeld op. Het gaat per slot van rekening ook om geheel verschillende zaken. Ons is niet duidelijk welke ruimte er in de kern Kortgene nog is in de bestaande bestemmingsplannen voor de ge wone woningbouw. Wij willen daar een overzicht van. Positief vinden wij het plan om de lege plek aan de Julianastraat te Kortgene op te vullen. Naar onze mening moet dit ook op andere kale plaatsen van toepassing zijn. De PvdA-fractie vindt dat hiervoor zogenaamde invulplannen gemaakt moeten worden. Wij staan voorshands op het stand punt dat Kortgene niet over de dijk (pro vinciale weg) uit moet breiden. Het komt ons gewenst voor dat de raad hierover in het komende begrotingsjaar een uitspraak doet. De structuurschetsen voor Colijnsplaat en Kats vinden wij zinvol, om mede het toe komstig beleid voor deze kernen uit te stippelen. Wij achten het van groot belang dat de inwoners er zoveel mogelijk bij worden betrokken. We hebben begrepen, dat er binnenkort hoorzittingen over deze schetsen worden gehouden. Onze fractie wacht de discussies af, alvorens een stand punt over de toekomst van Colijnsplaat en Kats in te nemen. Net als voor de gewone woningbouw, willen wij een overzicht van de ruimte die er nog is in de bestaande recreatieve be stemmingsplannen te Kortgene. De plannen om in Kortgene tot een zekere recreatieve afronding te komen, willen we onderstrepen. Bij onze fractie leeft wel eens de vrees dat we aan het afronden kunnen blijven, gezien de investeringen die we steeds voor de bestaande gebieden moeten doen. Eén van de belangrijkste aandachtspun ten vooral van belang voor de eigen inwoners is de openbaarheid en de toegankelijkheid van de Veerse Meer-oever. Momenteel is er sprake van een onjuiste situatie: een wandeling met hindernissen en versperringen. En dat, terwijl een strook van 2 meter uit dé oever openbaar en vrij moet zijn! Wij dringen bij het col lege aan op maatregelen om aan de on juiste toestand een einde te maken. Wil het college daarbij ook in overweging ne men dat de eigen inwoners om naar het Veerse Meer te gaan, maar over twee smalle doorgangen beschikken. De rest is bungalowterrein, kampeerterrein of privé- gebied. Wellicht wil het college de problemen rond openbaarheid van de oevers en de doorgang naar het Veerse Meer, mede be spreken met de commissie bungalowbewo ners Kortgene. Uit een brief van deze com missie (10 maart 1977) aan b. en w. hebben wij begrepen dat men het op prijs stelt om tot initiatieven te komen, die de band tussen bungalowbewoners en eigen inwoners kunnen versterken. Onze fractie deelt de bezorgdheid van het college over de trage gang van zaken rond de inrichting van de Oosterschelde. In beginsel staan wij op het standpunt dat nieuwe activiteiten moeten wachten tot er een totale inrichtingsschets is. Voor enkele ontwikkelingen, waarvan vaststaat dat ze zullen passen in het totaal-plan, willen wij bij voorrang „groen licht" geven. Daarbij denken we met name aan Co lijnsplaat. Onze twijfels over het belang van het lang bestaande plan „Zuijdweg" voor de kern Kats, worden steeds groter. Een si tuering dichterbij de kern is ons liever, zeker gezien de aantasting van de bestaande open ruimte, die uitvoering van het be staande plan met zich meebrengt. 3. Volkshuisvesting. Wij zijn zeer bezorgd over de moeilijk heden om in de sociale sfeer woningen te bouwen voor aanvaardbare huurprijzen. Ook wij zitten met de vraag: wat eraan te doen? De fractie dringt aan op een nader onderzoek in deze. Misschien kan de mo gelijkheid bekeken worden om een speciale „plattelandswoning" te ontwerpen. We doelen daarbij op een huis dat uiter aard voldoet aan de huidige eisen, maar dat door een uitgekiend ontwerp minder kost dan bouwstroom-woningen in de stad. Onze fractie is zich ervan bewust dat het allemaal niet eenvoudig is, maar het moet in ieder geval onderzocht worden. We kun nen het ons niet permitteren in de toekomst zonder woningwetwoningen te zitten. Wij vinden dat bestaande regelingen voor subsidie op woningverbetering (reha bilitatie) nog meer onder de aandacht van de inwoners gebracht moeten worden. Vaak is men onbekend met het feit dat soms tot 60% subsidie verkregen kan worden. Voor de gemeente ligt hier een taak. Is het college bereid om gerichte informatie bijeenkomsten op te zetten? 4. Openbare werken. Zoals te verwachten zal de overname van wegen, met name die in het kader van de ruilverkaveling, een grote aanslag op de gemeentelijke financiën doen. De cijfers zijn overduidelijk. Het is voor onze fractie nog moeilijk aanvaardbaar, dat dit indertijd zonder meer is geaccepteerd. Dit temeer, daar de gemeenschap bijdraagt en niet te weinig in de kosten van een ruilverkaveling. Diezelfde gemeenschap wordt nog eens voor een extra last ge plaatst door de ruilverkaveling, vanwege de overname van wegen zonder een be hoorlijke vergoeding. Wij zijn positiever over de overgang van wegen van de provincie naar de gemeente. Zeker als we kijken naar de belangrijke verbeteringen die de provincie uitvoert (bijvoorbeeld de weg Kortgene Colijns plaat), alvorens de weg overgedragen wordt. Hoe staat het trouwens met de overname van de betreffende wegen, met name voor wat betreft de overnamesom voor bevrijding van de onderhoudsbijdrage. In de begeleidingsbrief worden vele wen sen opgesomd in de sector openbare werken. Goed materiaal is nodig en we onderkennen de problemen inzake de afstanden tussen de 3 kernen. Een. goede organisatie van het meest economisch gebruik is wel ge wenst. Anders gezegd: planning is nood zakelijk. Wij zijn verwonderd over de stagnatie die de verbetering van de riolering in Kats oplevert. Was het niet mogelijk geweest de_ centrale cïienst gemeentewerken de door rekening te laten verrichten? Nu heeft een particulier bureau dit moeten doen. Overigens is onze fractie niet bijster enthousiast over het functioneren van de centrale dienst. De problemen rond de re novatie van de gemeentewoningen zijn bekend. De gang van zaken bij de bouw van de kampwinkel en het contract hiervoor zijn eveneens minder gelukkig. Wij ver zoeken onze vertegenwoordiger in de ge meenschappelijke regeling de klachten eens duidelijk naar voren te brengen. 5. Recreatie. Verleden jaar vroegen wij om een kosten- baten-analyse. Volgens de geleidebrief is een exact inzicht niet mogelijk, maar krij gen we nadere gegevens. Bedoelt het col lege dat dit inzicht nu niet mogelijk is, of bedoelt men dat het exacte inzicht helemaal niet mogelijk is, dus ook later niet? De nu genoemde baten en lasten doen de vraag opkomen of de recreatie de ge meente soms geld kost. Het wordt financieel gezien toch wel erg moeilijk om in de toekomst voor de andere kernen een verder beleid uit te stippelen. Wat kunnen we nog verwachten aan inkomsten (ook aan de lastenverzwaring van het toerisme komt een eind)? En wat voor extra lasten staan ons nog te wachten, hetzij op het gebied van openbare werken, hetzij als gevolg van in het verleden aangegane contracten. Wij staan volstrekt afwijzend tegen op trekking van de subsidie voor de VVV van 2000 naar 10.000. Degenen die het meeste belang hebben bij de VW-activi- teiten, dienen zich af te vragen of de eigen bijdrage dan nog wel in redelijke verhouding staat tot de bijdrage van de gemeenschap. Liever is het ons dan deze gelden voor de instandhouding van de vis mijn uit te geven. 6. Kampeerterrein. Wij willen komen tot een andere beheers vorm voor het gemeentelijk kampeerterrein. Of dit nu een commissie volgens art. 61 van de gemeentewet is, of een aparte NV zoals bij sommige sportfondsenbaden, in ieder geval vinden wij de huidige opzet niet bevredigend. Bij het opstellen van een nieuw plan voor de camping, moet ook de samenhang met het aanwezige zwembad betrokken worden. Onze fractie verwacht in deze ook sug gesties van zeker degenen die in de raad bij herhaling kritiek op de gang van zaken rond de camping uiten. Vooral de VVD dus. Wij kunnen begrijpen dat deze partij vindt dat een camping niet door de gemeente, maar door een particulier geëxploiteerd moet worden. Of dit nu ook van belang is voor de particuliere middenstanders in de gemeente, laten wij maar in het midden. Mede in het belang van die midden standers is indertijd door de gemeente een camping gesticht. Dat men nu te pas en te onpas op allerlei manieren tot in details toe wantrouwend is, vinden wij onbegrij pelijk. Dit temeer, daar men geen aandacht besteedt aan particulieren die recreatie objecten in onze gemeente in handen heb ben. We denken daarbij aan jachthavens met non-concurrentiebedingen, aan opties op gronden die niet bebouwd worden met uitgestelde betalingen tegen een lage rente, en dergelijke. 7. Welzijn. Wij vragen ons af of het gebrek aan accommodatie voor het jeugdwerk gedeel telijk opgelost kan worden door het toe komstige dorpshuis. Niet zozeer een jeugd soos, maar hobby-activiteiten, en dergelijke. Wij pleiten ervoor om samen met onze buurgemeente een „welzijnsoverleg" in te voeren, mogelijk in de vorm van een func tionele raad. Dit is temeer van belang, nu in de toekomst in het kader van de centralisatie, de gemeenten een belangrijker taak op welzijnsgebied krijgen. Kortgene moet wat dat betreft niet afwachten, maar zorgen de ontwikkelingen een stap voor te zijn. De sportvoorzieningen vragen een aan zienlijke bijdrage. We hebben het geld er graag voor over. De bijdrage zal wel steeds hoger worden, mede gezien de stijgende onderhoudskosten. Men zie slechts de ten nisbalen! Eén keer schilderen kost de ge- meene 10.000. Daarom zijn we met het college van mening dat een verhoging van de eigen bijdrage voor gebruik van sport accommodaties en gymnastieklokalen niet onredelijk is. Aanleg van tennisbanen met accommodatie in Colijnsplaat heeft onze instemming, zeker wanneer dit in samen hang met andere sportverenigingen kan gebeuren. De stijging van de kosten sociale zorg zit vooral in de sector bejaardenoorden. Wij volstaan met de opmerking, dat deze kosten voor onze fractie waar het de zorg voor onze bejaarden betreft niet gauw bedenkingen zullen oproepen. Wel onderkennen wij de noodzaak van een be tere bijdrageregeling van het rijk aan de gemeente. Hetzelfde geldt voor de post onderwijs: toename van de nadelige saldo's, met als gunstige uitzondering de mavo. Te ver wachten is dat de onderwijsfinanciering in onze gemeente nog vele problemen zal geven. Daarom is het van groot belang dat de samenvoeging van het kleuter- en basisonderwijs in de gemeente zo soepel mogelijk verloopt, opdat de gemeente niet voor onnodige extra kosten komt te staan. Wij vinden het een goede zaak dat het college met alle betrokkenen om tafel is gaan zitten. Onze fractie hoopt dat bij de betrokkenen de wil tot samenwerking aanwezig is. Het proefproject „Open School" juichen wij toe. In eerste aanleg duurt de proef periode twee jaar. Is het college bereid on\ deelnemers uit onze gemeente de ga rantie te geven dat een begonnen studie kan worden afgemaakt? Andere gemeenten op de Bevelanden gingen ons hierin voor. 8. Volksgezondheid. Onze fractie is verontrust over de ont wikkelingen rond de vernieuwbouw van het streekziekenhuis „De Bevelanden" in Goes. Het groene licht van de staatssecretaris van volksgezondheid en milieuhygiëne blijft erg lang uit. Naar onze overtuiging is dit beslist niet in het belang van de ge zondheidszorg in onze regio. Wij zijn eveneens verontrust over de wijze waarop de vertegenwoordiging van de burgerlijke gemeenten in het bestuur van het streekziekenhuis geregeld is en wordt. De huidige samenstelling van het ziekenhuisbestuur is beslist geen juiste af spiegeling van de Bevelandse bevolking. Het buitenkerkelijke deel komt nauwelijks aan bod. Wij vinden dit fout, gelet op de functie van een streekziekenhuis en het feit dat de totale gemeenschap de financiële ex ploitatie mogelijk maakt. Wij verzoeken het college voor dit aspect bij de andere Bevelandse colleges aandacht te vragen. Hoe zit het in dit verband met het garanderen van geldleningen die het zie kenhuis aangaat? 9. Voorlichting. Het gemeentelijk voorlichtingsblad is al heel wat verbeterd. We geven er de voor keur aan, dat dit blad wellicht in een wat andere uitvoering zes keer per jaar uitkomt. Onze fractie vraagt aandacht voor de ontvangst van nieuwe inwoners. Is er materiaal voorhanden met voorlichting over onze gemeente? Wij zouden graag zien, dat de publieke tribune bij de raads vergaderingen voorzien wordt van een agen da met bijbehorende stukken. 10. Diversen. We hebben met belangstelling gelezen over de plannen tot reorganisatie van de secretarie per 1 jan. '78. En met vreugde namen we kennis van het feit dat de peperdure plannen tot verbouw van het gemeentehuis van de baan zijn. We vinden dat nieuwe plannen moeten worden opge schoven tot volgend jaar een nieuwe raad optreedt. Onze fractie stemt in met de door het college opgestelde lijst van nieuwe inves teringen. Wel wijzen wij op de noodzaak van een meerjarenplanning. Voordat men als raad een urgentielijst op kan stellen, moet men van alle objecten toch de finan ciële gevolgen weten. Wij spreken onze erkentelijkheid uit voor het tijdstip van aanbieding van de begro ting. We hebben in tegenstelling tot vorig jaar een wat ruimere voorbereidingstijd gekregen. Wanneer er volgend jaar een nieuwe raad is, moet nagegaan worden of de begrotingsbehandeling vereenvoudigd kan worden. Tenslotte spreken wij waardering uit voor het college en ambtelijk apparaat, dat te vens kans zag in de afgelopen periode achterstanden in te halen. N. Filius. Algemene beschouwingen C.D.A. Mijnheer de voorzitter, mevrouw, mijne heren. Namens het CDA willen wij graag een algemene beschouwing houden over het jaar 1977 en met u de vragen en verlangens voor 1978 bespreken. Wij zijn blij dat de begroting sluitend is met een post onvoor zien van plm. 180.000,—. Er is in ieder geval een vooruitgang wat een aanmerke lijke verbetering is ten opzichte van vorig jaar. Als wij 1977 bekijken zien we, dat er heel wat investeringen zijn gedaan of in uitvoering zijn. De renovatie van 28 wo ningwetwoningen die nog dit jaar zal wor den afgerond. (Een pluim voor alle be woners die toch wel een erg vervelende periode moesten doormaken, maar die als het afgerond is, goed gehonoreerd wordt). Het clubgebouw voor de tennisvereni ging, uitbreiding van het sportveldencom plex, bouw van de kleuterschool en verbouw van de bestaande openbare basisschool te Kortgene. Om enkele voor onze gemeente belangrijke zaken te noemen. Ruimtelijke ontwikkelingen. Het CDA heeft bedenkingen over datgene wat de nota bewoningspatroon ons te zeg gen had. Als er één opvangkern aangewezen wordt, zou het dorp Colijnsplaat van onze fractie de voorkeur krijgen. Kortgene dan uiteraard als plattelandskern zoals dit reeds bij Kats het geval is. Het zou een stuk ontwikkeling voor die dorpen kunnen bete kenen, waar nog weinig gebeurd is. Of het zogenaamde plan Zuydweg zoveel betekenis zou hebben voor de toekomst van de kern Kats, wordt door onze fractie steeds meer betwijfeld. Wij zien met belang stelling uit naar een structuurschets voor deze kern, met betere alternatieve mogelijk heden, wat dichter bij de kern. Een be stemmingsplan moet er zijn voor direct en zo mogelijk een principeverklaring voor een volgend plan; lang genoeg staan Co lijnsplaat en Kats op dood spoor. Het zou zinvol zijn na te gaan of ook andere huurwoningen in de sociale sfeer gebouwd kunnen worden. In Goes wordt door een Stichting gebouwd voor een huur van 265,— en voor een hoekhuis van ƒ285,Wij raden u aan contacten te leggen met de Christelijke Woningstichting en zich te oriënteren, (adres bij CDA bekend) Renovatie oude wijk (tonnenbuurt) en ook in Kats is niet ver gevorderd, zover wij het kunnen bekijken. Wij missen de groepen, die zich hierop moeten gaan oriën teren. Het is ons inziens zinvol om er nu reeds een soort vorm aan te geven en niet te wachten tot een subsidie of iets van dien aard is toegezegd. Er moet in die renovatie een voortgaande beweging zijn. Dat stimuleert en schept vertrouwen voor de mensen die hier wonen of komen wonen in de toekomst. Kortgene zullen we afronden, hoewel het een hele lijst van voorzieningen omvat. We noemen hier MAVO verbouwing en bouw Dorpshuis. „Een gat in de straat" is een gat in de samenleving! Mag dit de urgentie voor een bestemming van de grond (Stadswijnkelder) nogmaals benadrukken? In vorige algemene beschouwingen heb ben wij duidelijk gesteld, dat Colijnsplaat en Kats aan de orde zijn. Wij hebben ge kozen voor het voortbestaan van die dorpen door het in werking stellen van een ver ordening „gebruik gebouwen". De gebruiks- verordening waar vele bedenkingen over waren, blijkt in de praktijk preventief te werken. Wij gaan er van uit, dat de ge- bruiksverordening „de leefbaarheid van de kernen" steeds in toenemende mate zal bevorderen. Wij wensen dat nu ook het nodige gebeurt. Het Kortgeense zwembad moet worden gerestaureerd, natuurlijk, maar dan willen wij daadwerkelijk zien dat het zwembad voor Colijnsplaat er aan komt. Met andere woorden, wij verwachten een serieuze opzet voor bouw en exploitatie. Het is toch bui ten alle proporties dat in een dorp dat steeds meer toerisme krijgt, een primaire behoefte als een zwembad ontbreekt. Wij juichen toe dat er twee tennisbanen ge pland zijn in Colijnsplaat. In de nu gemaakte structuurschets moet dit zwembad gecreëerd worden evenzo in de structuurschets van Kats, al zal daar de uitvoering nog wel enige tijd op zich laten wachten. We willen weten en hebben daar recht op, waar we naar toe leven. Het is zin voller iets goeds te scheppen dan aan allerlei kleine objecten een hoop geld te besteden. De Oosterschelde-oevers. Wij respecteren de manier van benadering door het college, maar dringen aan op nog frequentere bezoeken en verzoeken, aan provincie en rijk. Al het mogelijke doen om het uitzicht op de Oosterschelde en het aanzien van het dorp te behouden. We zouden het als CDA-fractie voor Kats van groot belang achten wanneer er in de haven een uitbreiding gevonden zou kunnen wor den voor een aantal ligplaatsen voor de watersport. Volkshuisvesting. Het CDA wil zich niet uitlaten over op gaan in een Stichting of verkoop aan huur ders. Wij willen eerst goed geïnformeerd worden wat de consequenties zijn. Openbare werken. Bovenaan de verlanglijst staat de riolering Kerkstraat Kats. Dit is één van de eerst uit te voeren werken, waar wij volledig achter staan. Nu de doorberekening van het architektenbureau binnen is, dringen wij aan op spoedige uitvoering. Aan de genoemde punten wil het CDA het volgende toevoegen, namelijk „onder houd" gymzaal Kats. Hiervoor is een bedrag van 1.800,— opgenomen in de begroting. Of dit bedrag voldoende zal zijn is voor onze fractie een open vraag. Wij vertrouwen er op, dat er nu beter materiaal gebruikt zal worden, dan wat er in het verleden aan de muren gebruikt is. Gezien de korte tijd tussen de herbouw van een gedeelte van de oude basisschool en nu, lijkt het er op dat er ondeugdelijk materiaal is gebruikt. Wij vragen ons af of het advies van de inspecteur wel zo'n goed advies is geweest. Wat er ook aan deze zaak besteed wordt, het zal een zaal blijven met ge breken. Recreatie en toerisme. „Het moet gericht zijn op de kernen", dit is zeer juist. Het recreatiegebied mag niet door „geen toegang", aan de eigen bevolking onttrokken worden. Bouw van vakantiewoningen voor verhuur lijkt ons nog het meest geschikt. Voor het VW is het belangrijk dat het een goed functionerend orgaan is. Wij ad viseren reorganisatie te bespreken met het bestuur, uiteindelijk wel subsidiëren. We hebben bepaalde bedenkingen, maar staan er beslist niet negatief tegenover. Kampeerterrein „De Paardekreek". „De Bagge" bestemd voor slecht-Weer- accommodatie, wordt thans gebruikt als kantine. Een kantine is door de meerder heid van de raad juist afgewezen, omdat wij in Kortgene genoeg accommodatie aan wezig achten. De oorspronkelijke opzet zien wij graag gehandhaafd. De karapwinkel is een aanwinst voor de camping. Hoehet financieel zal verlopen moeten wij afwach ten. De badhokjes zijn nodig aan een op knapbeurt toe. De controleerbaarheid van dit hele bedrijf blijft een moeilijke zaak. Sport. Huurprijzen hadden geïndexeerd moeten zijn en dienen alsnog aangepast te worden aan de inflatie. Jeugdwerk en speeltuin. Wij vinden dat speeltuin, jeugdwerk en allerlei andere activiteiten, pas in aanmer king moeten komen als een stuk eigen initiatief aanwezig is. Voor een bestuur alleen is het onmogelijk iets op poten te zetten. Open School. Heel goed dat er ook in onze gemeente een ontwikkeling aan de gang is. Welzijn.' Het CDA ziet de ontwikkelingen met belangstelling tegemoet. Sociale zorg. Wij zien graag een andere verdeelsleutel in verband met de vergrijzing in onze gemeente. Onderwijs. Er wordt heel verschillend gedacht over het beleid van „Van Kemenade". Wat de plaatselijke situatie betreft; Kort gene hefeft zijn nieuwe kleuterschool, ver bouwde openbare basisschool en in restau ratie zijnde MAVO. Wat Colijnsplaat be treft; wij zijn van mening dat zowel de bijzondere als de openbare school bereid moeten zijn zich in te zetten voor nieuwe vormen. Onderwijs kost veel. De levens beschouwing van de mens, die uiteindelijk door het onderwijs bepalend is voor z'n verdere levensloop is een groot goed. Zeer democratisch verkregen, democratisch om het ook te behouden. Misschien meer dan ooit een tijd om als CDA met de ogen open te lopen. Wat Kats betreft; wij zijn de laatsten, die bussen zullen inschakelen om ergens anders een school te bezoeken. Er is altijd weinig ruimte gegeven aan plattelandskernen en dat zijn dan de vruch ten die een overheid maar moet consu meren. Consumeren in de vorm van een aantal harde guldens op tafel leggen, om voortbestaan te verzekeren. Dit zullen de ouders van de schoolgaande kinderen van Kats graag ondersteunen, getuige de T.V.- uitzending van vrijdag en zaterdag j.l. College en secretariepersoneel. Het college willen we dank brengen voor zijn activiteiten die het dit jaar tot stand bracht. Veel dank voor het tijdig verzen den en opmaken van de begroting, die nu voor ons ligt. Al het personeel dat hieraan meegewerkt heeft, onze hartelijke dank. Gemeentehuis. Vreemde zaak, dat er nog steeds in een ruimte die al twee jaar te klein is, gezien de stukken, nog goed gewerkt kan worden. Het CDA is voor uitbreiding en zal zich inzetten om tot een spoedige oplossing te komen. Vismijn. Evenals vorig jaar ƒ40.000,— tekort, aan te vullen uit belastinggelden van de inge zetenen. Vreemde zaak, dat geen stijging van het veilingpercentage voor de vissers mag optreden, maar wel voor de gemeen schap. Veel hangt nog af van de ont wikkelingen rondom het Landelijk Overleg Visafslagen. We hopen dat het landelijk overleg, waarin u de gemeente vertegenwoordigt, zal resulteren in een betere financiële verhouding. Nieuwe investeringen. Medewerking aan de restauratie van kerk gebouwen. In principe stellen wij voor in het percentage tegemoet te komen. Het CDA zal aandringen op uitvoering van be paalde werkep en zeer zorgvuldig de ur gentie helpen bepalen. Het CDA gaat ak koord met de belastingvoorstellen. Over de besteding waar en wanneer hopen wij later terug te komen. Geacht college en raadsleden, het jaar 1978 staat voor de deur. Het CDA hoopt in het belang van de gemeenschap haar bijdrage te mogen leveren, samen met uw college en de andere fracties. Namens het CDA: G. Boot. (Vervolg volgende week) Op het te Goes gehouden examen Ma- chineschrijven slaagden de volgende kan didaten: Uit Colijnsplaat: dhr. J. L. Kallewaard; uit Geersdijk: mej. J. F. de Looff; uit Kamperland: de heren M. van Belzen en J. C. Bouterse; uit Kortgene: mej. M. van Vliet; uit Wissenkerke: de heren J. van den Berg, H. Dourleyn, J. A. Heijboer, J. W. Paardekoper en mej. A. S. Tange. Allen werden opgeleid door Typeschool Koetsdijk te Oudenbosch. IJSBEER De ijsbeer (Thalarctos maritimus) uit de noordpoolstreken en enige echte vleeseter onder de beren wordt sinds enige tijd met uitsterven bedreigd. Dit om zijn pels zo begeerde dier heeft men dan ook ogen blikkelijk taboe verklaard. Ook in de ge bieden onder Russische controle geniet het dier bescherming. Volgens de Russen heeft een recente telling aangetoond, dat de ijsberenpopulatie van het eiland Wrangel gedurende de laatste jaren zich heeft ver dubbeld! Wrangel is het belangrijkste Rus sische woongebied der ijsberen, waarop sinds 1965 geen jacht meer gemaakt mag worden. Volgens de taxatie van Sowjet- biologen wordt het totale aantal van de nu nog levende ijsberen op rond 10.000 geschat. De helft hiervan vertoeft in de arctische regionen van de Sovjet-Unie. De Russische krasse maatregel heeft naar alle waarschijnlijkheid de ijsbeer gered van een bijkans onontkoombare uitroeiing door de mens.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1977 | | pagina 2