NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
GD
EEN ILLUSIE ARMER
II haunt nu
het meest eelezen blad
op Noord-Beveland
in handen
Zeeland
Magazine?
Koelen met zonnestraling
DE TAPIJT
SPECIALIST
Nb. 3779
Donderdag 29 september 1977
81e jaargang
DRUK EN UITGAVE: DRUKKERIJ MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON 3 08 - GIRO 206882
Abonnementsprijs ƒ17,50 per jaar Franko per post 27,50 per jaar Advertenties 28 ct. per mm., excl. BTW
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
FEUILLETON
door Leida Graafland
In die tijd werd ze benaderd voor het
ontwerpen van reclameschilderwerk voor
de fruithandel. Aanvankelijk wilde ze wei
geren, omdat ze uitgesproken commercieel
werk niet in overeenstemming met de stan
ding van haar kunst achtte, maar op ver
zoek en aanraden van haar pleegvader wil-
de ze zonder zich te binden voorlopig één
opdracht aanvaarden. Het moest een re
clame worden voor „eet meer fruit" of:
„fruit is altijd gezond". Na een paar po
gingen, die in haar ogen niet aan de ge
stelde verwachtingen beantwoordden, stelde
ze een plaat samen: kinderen, die fruit
aten en als het ware straalden van levens
vreugd en gezondheid. In haar ogen eigen
lijk helemaal niet zo denderend, maar de
opdrachtgevers van het Produktschap wa
ren opgetogen. In hoogste instantie werd
haar werk goedgekeurd en zelfs de pers
kwam er aan te pas toen bekend werd,
wie de reclameplaat had ontworpen. Ze
ontving er duizend gulden voor en nam
een tweede opdracht aan, ditmaal betrek
king hebbende op verse groenten. Televisie
reclamemakers benaderden haar voor ont
werpen en zo verzeilde ze ongemerkt in
het wereldje van de reclame. Waarbij ze
ervoer, dat het in ieder geval een keiharde
business was. Soms aanvaardde ze een op
dracht, maar als ze er geen zin in had
omdat het onderwerp haar in het minst
niet aansprak, weigerde ze. Ze kon zich
deze luxe veroorloven, omdat ze behoorlijk
verdiende en thuis geen kostgeld of iets
dergelijks behoefde te betalen. Integendeel,
ze kreeg voldoende kleedgeld, zodat ze er
altijd uitzag als door een ringetje te halen.
Haar foto kwam in de kranten, want haar
reclamewerk werd hoog gewaardeerd, al
liet ze er zich goed voor betalen. Daar
zorgde oom Frans wel voor, omdat die als
een soort manager de financiële kant ver
zorgde. „Jij kunt bijna alles, dat is nu
wel bewezen en daarom moet er goed voor
betaald worden, dat is niet meer dan bil
lijk." Jossa zelf, die helemaal niet geschikt
was om bedragen te bedingen, liet het
daarom graag aan oom Frans over, want
de financiële kant van dit alles vond ze
banaal en als zodanig een noodzakelijk
kwaad.
Natuurlijk kwam Sam van Slagen te we
ten welk succes de knappe Jossa Hunnink-
huizen oogstte met haar werk en hij zinde
op een mogelijkheid opnieuw met haar in
kontakt te komen. Er was uiteraard een
gewone mogelijkheid: in zijn auto stappen
en naar de Mathenesserlaan rijden, naar de
zaak van Frans Hunninkhuizen en daar zijn
opwachting maken. Frans en hij waren za
kelijke vrienden, die elkaar regelmatig op
de veiling ontmoetten. Maar Jossa zou zeker
de doorgestoken kaart door hebben en wel
licht negatief reageren op zijn eventuele
avances of flirtations en dan was hij nog
verder van huis. Tenslotte groeide er een
plan in hem: heel gewoon een feestje geven
ter gelegenheid van een of andere gebeur
tenis en dat vond hij in het feit, dat hij
een van zijn vertrekken in huis had laten
inrichten als een soort tentoonstelling. Sam
liet uitnodigingen drukken eri stuurde die
naar wat vrienden, hun vrouwen of ver
loofden. Maar ook één naar Jossa Hun
ninkhuizen: „Sam van Slagen heeft de eer
u uit te nodigen tot bijwoning van een
avondfeestje te zijnen huize bij gelegenheid
van het gereedkomen van zijn tentoon-
Bent u reeds geabonneerd op
een twee - maandelijks tijd-
schift met actualiteiten, cul
tuur, evenementen, historie
en recreatie.
Het geheel in 4 - kleuren
omslag en alle artikelen
voorzien van nog nimmer
gepubliceerde foto's.
Slechts 18,per jaar.
Vraag een gratis
proefnummer aan:
POSTBUS 1 -
WISSENKERKE
stellingszaaltje, dat deze avond officieel zal
worden geopend. Avondkleding is niet ver
plicht. Voor eventueel vervoer naar en van
Hillegersberg kan gezorgd worden. Uw
komst tussen half acht en half negen zal
op hoge prijs gesteld worden".
Jossa las het kaartje en herinnerde zich
nog de man, aan wie ze door de kunst
handelaar een keer was voorgesteld: onge
veer veertig jaar, blozend gezicht met een
sikje, niet onsympathiek. Ze wist, dat hij
het een en ander van haar had gekocht.
Het laatste nog een dorpsgezicht van Ou
derkerk: een vrij onbekend hoekje, maar
karakteristiek door de enkele oude huisjes
aan de voet van de dijk. Zevenhonderd
gulden had ze ervoor gekregen. Misschien
mede als gevolg van het feit, dat ze ook
lucratief reclamewerk ontwierp.
Ze overhandigde de uitnodiging aan haar
pleegouders, die hem lazen. Oom Frans
zei: „Ik ken hem wel. Hij koopt grote
partijen fruit op voor de export en doet
zaken met heel wat landen. Af en toe zie
ik hem op de veiling, maar doorgaans
koopt hij onderhands. Hij heeft overal zijn
tipgevers zitten. Waarschijnlijk is hij schat
rijk."
Het zegde haar allemaal niets. Ze hield
niet van uitgaan in deze zin. Ze wist, dat
het doorgaans avonden worden, waarin te
veel wordt gedronken en waar de parvenu's
bijeen komen. Maar oom Frans zei: „Moet
je heengaan. Wie weet, krijg je nieuwe
relaties. Je moet zoiets ook van de zake
lijke kant bekijken."
Dat advies had niet de minste invloed,
want zakelijk was ze nu eenmaal niet. En
omdat het echtpaar wel bemerkte, dat
Jossa ondanks nog niet veel belangstelling
had, merkte tante Corrie op: „Denk er
eerst maar eens een paar nachten over na.
Wanneer is het? O, de drie en twintigste,
heb je nog tien dagen tijd om te beslissen,
maar ik ben het met je oom eens: het
kan nuttig voor je zijn om je daar te
vertonen. Uiteindelijk kun je er net zo
lang of kort blijven als je zelf wilt."
Dit laatste gaf eindelijk de doorslag. Be
leefdheidshalve zal ik dan maar gaan; die
Van Slagen kent me immers, anders had-ie
me niet uitgenodigd, maar ik blijf niet
lang, dat weet ik nu al.
Natuurlijk moest er voor deze officiële
avond nieuwe kleding worden gekocht. Al
was avondkleding niet verplicht, toegestaan
was het natuurlijk wel, dus togen tante
Corrie en haar nichtje de stad in om een
avondjurk te kopen met bijbehorend on
dergoed. Gecompleteerd met een kort jasje
en schoentjes, zodat ze er uitzag als een
prinses; het kroontje met diadeem man
keerde enkel nog.
Haar verschijning op het" avondfeest was
een openbaring. Hoewel ze van nature he
lemaal niet ijdel was als ze schilderde,
liep ze het liefst in een trui en een lange
broek en op blote voeten deed' het haar
wel iets, dat vooral de mannen als het
ware hun adem inhielden bij het zien van
deze voor de meesten onbekende knappe
jonge vrouw. Sommigen van de bezoekers
hadden wel eens over haar gelezen of van
gehoord, maar er nooit de nodige aandacht
aan geschonken. Nu zag iedereen de be
kende schilderes Jossa Hunninkhuizen in
levende lijve.
Vooral Sam van Slagen was verguld met
haar komst. Hij kuste haar hoffelijk de
hand en zei, dat hij haar als zijn hoogste
gast beschouwde. „In aanmerking nemende,
dat u hier de enige bekende schilderes bent
van het gezelschap, wil ik u verzoeken
straks mijn bescheiden tentoonstellings
zaaltje officieel te willen openen. Daartoe
hoeft u geen speech af te steken; er is
enkel een koordje, dat doorgeknipt moet
worden."
Jossa begreep: dit kan ik niet weigeren,
dat zou een belediging zijn. Dus knikte ze,
hoewel enigszins verward, want ze had wel
zoveel nuchter verstand om te begrijpen,
dat hij hier een speciale bedoeling mee had.
Gelukkig beschikte Jossa over een behoor
lijke algemene ontwikkeling, zodat ze vóór
het doorknippen van het lint toch een paar
woorden sprak. Haar waardering uitend
voor de initiatiefnemer van deze avond en
deze tentoonstellingsruimte, die misschien
in zijn genre uniek was, maar ongetwijfeld
of wellicht juist daarom ten volle het
aanzien waard moest zijn. In de hoop, dat
het gestelde aan ieders verwachting zou
beantwoorden, knipte Jossa het lint door
en verklaarde de tentoonstelling voor geo
pend.
Er werden foto's gemaakt en er was ap
plaus. Jossa zelf was een beetje rood ge
worden want achteraf was ze nu zelf ver
baasd over haar gedurfde initiatief, wat
overigens op hoge prijs gesteld bleek te
zijn bij de gastheer. Hij trok haar arm door
de zijne en zei: „Dat was een complete
verrassing, juffrouw Hunninkhuizen, waar
voor ik u veel dank verschuldigd ben. Mag
ik u nu voorgaan om mijn doekjes en
paneeltjes en niet te vergeten de beeldjes
te laten zien?"
Jossa zag haar eigen werk, maar ook
van andere schilders, al of niet bekend.
Er waren figuratieve en abstracte werkjes,
maar in haar ogen toch wel aanvaardbaar.
Zelf zou ze zich beslist niet aan het non-
figuratieve wagen, maar daarom kon ze
de beweegredenen van de betrokken schil
ders wel enigszins begrijpen. Van Slagen
gaf uitleg bij de verschillende schilderijen,
vertelde iets over demaker of maakster,
zodat ze een aardig overzicht kreeg van
het geheel, al zou ze bij lange na niet alles
kunnen onthouden. Daarna was er koffie
of een' drankje, waarna Van Slagen een
toast hield. Zijn dank uitsprekend voor
het bezoek, de eer hem aangedaan, maar
vooral betrok hij Jossa in zijn redevoering,
die hij schetste als een jonge, veelbelovende
kunstenares, van wie er enkele doekjes op
de tentoonstelling hing en van wie men
in de toekomst zeker nog veel zou horen.
(Wordt vervolgd).
WAAR DOOR WARMTE VEEL VOEDSEL BEDERFT
KOMEN NU ZON-KOELHUIZEN
De voor het leven op aarde zo belang
rijke en onmisbare zonnestraling kent ook
een schaduwzijde. In de tropen en sub
tropen schijnt de zon nogal intensief en
voortdurend en dat leidt tot hoge tempera
turen en die temperaturen dragen er weer
toe bij, dat veel levensmiddelen snel be
derven. Het grootste deel van de ontwik
kelingslanden in de wereld ligt in dergelijke
warme gebieden en men beschikt daar over
het algemeen niet over geschikte koelin
stallaties, meestal als gevolg van gebrek
aan de daarvoor noodzakelijke energie.
Het gevolg daarvan is dat in veel ont
wikkelingslanden rond de 50% van de voe
dingsmiddelen zoals vis, fruit en groente
bederft wanneer het wordt opgeslagen.
Opslag van dergelijke sterk aan bederf on
derhevige levensmiddelen is daar vrijwel
uitgesloten wanneer men niet beschikt over
goede koelmogelijkheden. Daar waar die
niet zijn gaat enorm veel voedsel verloren,
terwijl die landen juist gebrek aan voedsel
hebben.
Daarvoor werd een oplossing gevonden
door wetenschappelijke medewerkers van
Dornier te Friedrichshafen in de Bonds
republiek. Zij ontwikkelden een systeem
waardoor het mogelijk werd om grote
hoeveelheden levensmiddelen, bijvoorbeeld
in een koelhuis, door middel van zonlicht
te koelen!
De gedachte om uitgerekend zonlicht
voor een koelproces te gebruiken lijkt
paradoxaal. Maar ook conventionele koel-
methoden gebruiken warmte om koude te
verwekken, dus is het zo dwaas niet. Dat
die op gas werkt, absorptie- en grote
doorgvriessystemen. Bij het koelen door
middel van zonnestraling die in veel
gebieden op aarde ook de enige energie
bron is vervangt de collector de brander.
Via panelen wordt de zonnewarmte(straling)
opgevangen en verzameld. Op vernuftige
wijze wordt de warmte opgeslagen in een
„Austreiber". Daar bevindt zich een meng
sel van ammoniak en water dat door de
toevoer van warmte wordt verhit. Daarbij
komt de lichtere kokende ammoniak om
hoog, die komt dan in een condensor die
met koelwater wordt afgekoeld en wordt
daar vloeibaar. Voorts gaat de ammoniak
via een ventiel naar een ruimte waar onder
lage druk wordt verdampt. Bij dit proces
onttrekt de ammoniak warmte aan de
omgeving, waar dus de temperatuur daalt.
Op deze wijze werkend kan men koelen
tot de gewenste temperatuur.
Wanneer men rekening houdt met de
zonnestraling zoals die in de tropen en
subtropen voorkomt, kan per dag één kilo
wattuur koelenërgie ontwikkeld worden per
vierkante meter zonlichtopvangoppervlakte.
Een volgens dit principe werkend koelhuis
zal in het kader van de technische hulp
die de Bondsrepubliek aan Egypte verleent
in dit land worden gebouwd. De praktische
uitvoering en het aanpassen aan de in
Egypte heersende zonomstandigheden zal
geschieden in samenwerking met het Na
tional Research Center, Solar Energy Labo
ratory, in Cairo. Het te bouwen koelhuis
is een proefmodel en zal met rond 30 vier
kante meter collector-oppervlakte een ruimte
van ongeveer tien kubieke meter koelruimte
kunnen koelen op de gewenste tempera
tuur. Daar zal men levensmiddelen opslaan
die bewaard worden bij een temperatuur
tussen de nul en drie graden Celsius.
Men speelt ook met de gedachte om
dergelijke koelhuizen te bouwen op pontons
of dergelijke, zodat ze op het water ver
plaatsbaar zijn en als drijvend koelhuis op
verschillende plaatsen kunnen worden in
gezet. Men denkt hier in het bijzonder
aan het stationeren van een dergelijk koel
huis ergens langs de kust in een vissers
plaats waar op die manier de vis zonder
gevaar voor bederf kan worden opgeslagen
en bewaard voordat de vis naar het binnen
land ter consumptie wordt getransporteerd.
Voorheen was dat niet mogelijk. De vis
bedierf als ze bewaard moest worden of
ze bedierf wanneer de duur van het trans
port naar het binnenland te veel tijd vergde.
Wanneer dit nieuwe systeem meer alge
meen wordt gebruikt, betekent het vooral
in ontwikkelingslanden waar men over vol
doende zon beschikt een uitkomst op het
gebied van de opslag van voedsel.
DELTA STAR
Torendijk 45 - Kortgene
Telefoon 01108-2 80-4 28
Het goedkoopste adres
van Zeeland voor
TAPIJT
's Zaterdags na 12.00 uur GESLOTEN
Kruiswoordpuzzel no, 545
Horizontaal: 2. kreeftachtig diertje - 8.
rivier in Frankrijk - 12. maanstand (afk.)
14. klein soort viool - 15. plaats in Utrecht
16. baan v. balspel - 18. bevel - 19. be
vestiging - 20. maanstand (afk.) - 22. ont
vangbewijs - 24. kloostervoogd - 26. duw
28. dus (Eng.) - 29. als eerder (afk.) - 30.
Ver. Staten (Am^ afk.) - 32. blauw kleur
34. duw - 35. kort gezegd - 38. nikkel (afk.)
39. voorwerp - 41. meisjesnaam - 42. ont-
steld - 44. spil - 46. bismut (afk.) - 47.
Engels lidwoord - 48. zangnoot - 49. ver
dedigd punt - 53. einder - 56. gezicht (lief
lijk) - 57. voorzetsel - 58. eencellig diertje
61. bar - 62. soort visnet - 64. Romeins
Imperium (afk.) - 65. briefaanhef (afk.)
67. water in Friesland - 68. Spaanse titel
69. waterkering - 71. niet kunnende spreken
73, titel (afk.) - 74. dubbelklank - 75.
lange smalle ondiepte - 77. oosterse titel
78. koord - 80. uitgesneden reep vlees
82. en andere (afk.) - 83. harde duw met
de vuist - 84. broekophouders.
Verticaal: 1. reinigingsmiddel - 3. als volgt
(afk.) - 4. tros, rij - 5. rekening - 6. deel
der V.S. - 7. water in Brabant - 8. rond
hout - 9. bevel - 10. zwaardwalvis - 11.
de onbekende (afk.) - 13. smal vaarwater,
ondiepte - 15. muziekinstrument - 17. anno
Christi (afk.) - 21. soort bril - 23. deel
van de dag - 25. terzake (afk.) - 27.
bijwoord - 28. modern opsporingsmiddel
31. lus - 33. volkerenorganisatie (afk.) - 34.
meisjesnaam - 36. rund - 37. ons inziens
(afk.) - 39. insektenbestrijdingsmiddel - 40.
burcht - 43. Indonesisch eiland - 45. Ame
rikaanse winkel - 46. brutoregisterton (afk.)
50. handelsgemeenschap (afk.) - 51. jong
mens tussen 10 en 20 jaar - 52. nauw
53. zangvogel - 54. in memoriam (afk.)
55. loco-burgemeester (afk.) - 59. verlangen
60. lofrede - 62. op deze wijze - 63. jon
gensnaam - 66. oneer - 68. grote menigte
70. inwendig orgaan - 72. kindergroet - 73.
Griekse godin - 76. sprookjesfiguur - 78.
heilige (afk.) - 79. eerste persoon (afk.)
80. vreemde munt (afk.) - 81. soort ver
lichting.
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 5 44
Horizontaal: 1. vitrage - 6. matroos - 11.
ene - 12. ade - 13. Eos - 14. tea - 16. reu
18. ser - 19. veem - 20. enig - 22. trio
24. eede - 26. drost - 28. stoep - 29. giek
30. tante - 32. leut - 33. lui - 34. siam
37. molen - 39. gort - 42. rotan - 43. roman
44. aval - 45. leis - 46. mens - 49. lila
51. imp - 54. eet - 55. eea - 56. boa
58. eer - 59. urn - 60. fietser - 61. Amerika.
Verticaal: 1. veertig - 2. ino - 3. tes - 4.
akte - 5. edam - 6. mare - 7. trui - 8. oas
9. ode - 10. serpent - 15. eerst - 17. engte
19. vork - 21. geel - 23. ide - 25. epe
27. talon - 28. stier - 31. nul - 34. statief
35. ara - 36. molm - 37. marne - 38. notie
39. gala - 40. one - 41. toscana - 47. eens
48. ster - '49. lena - 50. lade - 52. mei
53. pre - 56. bui - 57. ork.