Raadsvergadering Kortgene In de donderdag 8 september j.l. gehou den openbare raadsvergadering van Kort gene was de heer P. van der Weele met kennisgeving afwezig. Na het welkomstwoord van de voorzitter, memoreerde deze dat wethouder Welleman door ziekenhuisopname verhinderd was deze raad bij te wonen. Het was de eerste maal in diens 31-jarige carrière dat zulks ge schiedde. Onder algemene bijval van de raad wordt besloten Welleman een fruitmand aan te bieden. De notulen worden met enige kleine veranderingen vastgesteld en de ingekomen stukken worden voor kennisgeving aan genomen. De mededelingen van de voorzitter zijn de volgende: 1. Het college heeft van de kring Noord- Beveland der Z.L.M. een brief ontvangen, waarin spijt wordt betuigd over het artikel in het Z.L.M.-blad over de aanleg van het sportveld in Colijnsplaat. Aangezien hierover in de raadsvergadering van 11 augustus 1977 is gesproken, is het zinvol van deze brief melding te maken. Het college aanvaardt de verontschuldi gingen en acht hiermede deze zaak als afgesloten. 2. Het Ministerie van Financiën heeft en kele voorlopige besluiten genomen met betrekking tot verzoeken om de bouw jaren van scholen c.q. gymnastieklokalen te verhogen in verband met drastische ver bouwingen. a. gymnastieklokaal Kats. Het bouwjaar verandert ingaande 1973 van 1946 in 1962, hetgeen een verandering van de lokaalvergoeding betekent van 7510, ■naar 9260,— (normen 1977); b. gymnastieklokaal Kortgene. De verbete ringen van enkele jaren geleden zijn on voldoende ingrijpend om tot een ver andering van het bouwjaar aanleiding te geven; c. openbare lagere school Kortgene. Het bouwjaar verandert ingaande 1977 van 1954 in 1965 voor drie lokalen, hetgeen een verhoging van de lokaalvergoeding betekent van 2830,— naar 6190,— voor deze lokalen. Het vierde lokaal wordt op 1977 gezet, hetgeen betekent een verhoging van 2830,— naar 23.970,—. Totaal derhalve ƒ31.220,— meer. Filius zegt blij te zijn met de brief van de Z.L.M. en wil de zaak nu als gesloten verklaren. Het hierna te behandelen voorstel van b. en w. tot delegatie van de bevoegdheid tot het benoemen van onderwijzers aan b. en w. ontlokt Filius de opmerking, dat hij met dit voorstel niet gelukkig is. Waar om moet dit nu? vraagt hij zich af. De opgesomde voorbeelden van b. en w. vindt hij niet steekhoudend. De opzegtermijn is drie maanden en in die tijd vindt er zeker één vergadering plaats. Laat dit toch aan de raad, er is anders geen benoemingsbe leid meer. De Smit zegt hierop het volgende: Naar aanleiding van uw voorstel betref fende delegeren benoemen personeel aan de lagere school willen wij als C.D.A.-fractie het volgende opmerken. De laatste jaren is heel wat beroering geweest rondom het benoemen en ontslaan van onderwijzend personeel, alsmede het functioneren van sommige scholen in de ge meente Kortgene. Een beleid dat door het toen zittende college en thans nog functio nerend onderwijsdeskundigen is verdedigd en uitgelegd, maar waarvan tot op heden nog niemand uit de toen functionerende gemeenteraad weet wat er werkelijk is af- gespeelt, zelfs niet op een informele ver gadering van de raad Ik zal niet verder gaan om meerdere zaken te signaleren, hoewel ze wel voor handen zijn. Wij, de C.D.A.-fractie, vinden het schoolgebeuren een bijzonder gevoelige zaak. Een zaak waarbij de ouders zeer nauw dienen betrokken te zijn. Het is voor ons een vraag of een gemeentebestuur en onderwijsdeskundigen leerkrachten aan moe ten wijzen voor de opvoeding van ander mans kinderen. Het lijkt ons toe ook niet zo overeen te komen met de kreet: „De school is van de ouders". Zal de gemeenteraad in de toekomst, wat op heden nog zeer waarschijnlijk lijkt, toch blijven benoemen en aanstellen dan verlangt en verwacht de C.D.A.-fractie dat we behoorlijk worden geïnformeerd over de te benoemen personen. We zouden ons kunnen voorstellen dat het dubbeltal ons (de gemeenteraad) de sollicitaties ter inzage krijgt met de persoonlijke gegevens die gebruikelijk aan de sollicitatiebrief zijn toe gevoegd. Wij wijzen delegatie volledig af. Blankenstijn vraagt aan de voorzitter, hoe vaak men omhoog gezeten heeft en geeft daar zelf het antwoord op: practisch niet. Ook vindt hij het voor de sollicitanten beter, dat de benoeming aan de raad blijft. Zo niet, dan wordt het een uitholling van de bevoegdheid van de raad. Mevrouw Van Oeveren zegt, dat zij zich achter het voorstel kan plaatsen, het is toch weer een formaliteit. De voorzitter antwoordt de sprekers dat het voorstel voortspruit uit overwegingen van practische aard en dat het niet ge schiedt om alleen maar uit de handen van de raad te halen. Ook vraagt hij zich af of de benoeming door de raad nog wel in houd heeft. Is het een formaliteit aan het worden en moet men dan toch blijven doorgaan? Het college is altijd ter verant woording te roepen. Hij voorziet een aantal opmerkingen nog van een kanttekening en zegt o.a. tegen De Smit, dat men in Kortgene al gestart is met het horen van de oudercommissie bij een benoeming. De laatste keer kwamen er een 60-tal sollicitaties binnen, hoe kan de raad daar inhoudelijk bij betrokken zijn? In tweede instantie blijft Filius het een /.waar punt vinden en blijft bij zijn neen. Hij wil dat het op dezelfde voet door blijft gaan. Ook Blankenstijn blijft bij zijn eerder in genomen standpunt en De Smit zegt de eerste stap van de oudercommissie toe te juichen, blijft echter ook bij zijn eerder naar voren gebrachte standpunt, maar vraagt ook om een zo goed mogelijke documen tatie vóór de benoeming. Na ruggespraak met wethouder Van der Weele neemt de voorzitter het voorstel te rug, omdat hij het geen punt vindt om in botsing te komen met de raad. De herziening wethouderswedden wordt z.h.s. aangenomen. Hierna komt aan de orde het voorbe reiding deelplan 1980 -1981- -1982 gemeen telijk voortgezet onderwijs. Als toelichting op dit agendapunt het volgende: De Minister van Onderwijs en Weten schappen stelt jaarlijks een zogenaamd scholenplan op. In dit plan wordt beoogd een doeltreffende spreiding van scholen voor voortgezet onderwijs en een op de be hoefte afgestemd evenwichtig geheel van onderwijsvoorzieningen op dit terrein te verkrijgen. Het gaat uiteraard om door het Rijk gefinancierd onderwijs. Iedere gemeente kan verzoeken in dit plan te worden opgenomen. Teneinde bun deling te verkrijgen, heeft de wet het mo gelijk gemaakt dat een rechtspersoonlijk heid bezittend lichaam in het leven wordt geroepen, dat namens gemeentebesturen verzoeken doet. Dat rechtspersoonlijkheid bezittend li chaam. in het leven geroepen bij een ge meenschappelijke regeling, verdeelt het land in regio's. Deze regio's worden gevormd door de provincies. De gemeentebesturen brengen eerst hun plannen in een commissie, voor Zeeland de regionale commissie van het centraal or gaan voor het gemeentelijk voortgezet on derwijs. Deze commissie beoordeelt of het centraal orgaan zal worden verzocht de gewenste onderwijsvoorzieningen aan de minister voor te leggen om in het scholen plan te worden opgenomen. Het door een regionale commissie ingediend plan wordt een deelplan genoemd. In de gemeenschappelijke regeling staat voorgeschreven dat de Raden moeten wor den gehoord. De gemeente Kortgene is niet toegetreden tot de gemeenschappelijke re geling. In de provincie Zeeland nemen uit sluitend de gemeenten Goes, Middelburg, Terneuzen en Vlissingen deel aan de des betreffende regeling. Desalniettemin schrijft de regeling het horen van de Raad voor. In een op 16 juni 1977 gehouden ver gadering van de regionale commissie Zee land van het Centraal Orgaan voor het gemeenschappelijk voortgezet onderwijs is in principe besloten de navolgende scholen aan te melden voor opneming in het deel plan 1980 -1981 - 1982 van het Centraal Orgaan: 1. een gemeentelijke dag/avondschool voor middelbaar technisch onderwijs te Vlissin gen, te verbinden aan de Zeeuwse avond scholengemeenschap voor m.a.v.o./h.a.v.o./ m.e.a.o.; 2. een gemeentelijke school voor middel baar sociaal-pedagogisch onderwijs met daaraan te verbinden afdelingen voor ge zinsverzorging en bejaardenverzorging te Vlissingen. 3. een gemeentelijke school voor middel baar huishóud- en nijverheidsonderwijs en daaraan te verbinden afdelingen voor huis houdkunde, opleiding voor beroepen in de sector uiterlijke verzorging en opleiding voor assisterende beroepen in de gezond heidssector; 4. een afdeling i.h.n.o./i.t.o., te verbinden aan de gemeentelijke scholengemeenschap beroepsonderwijs Vlissingen (m.h.n.o., J.h.n.o., l.e.a.o. en l.t.o.; de aanvraag voor de afdeling i.t.o. omvat de vakrichting bouwtechniek, consumptieve techniek en mechanische techniek. Het voornemen bestaat de onder 2. en 3. vermelde scholen te zijper tijd op te nemen in de te vormen Vlissingse scholengemeen schap m.h.n.o./m.s.p.o. Mevrouw Van Oeveren verwondert zich er over, dat al deze scholen in Vlissingen geprojecteerd zijn, maar wil toch wel de krachten bundelen voor de Zeeuwse onder wijsinstellingen om een zo groot mogelijke verscheidenheid in het onderwijs te ver krijgen. Blankenstijn bevreemdt het, dat Kortgene niet is toegetreden. Wat hebben wij er dan nog in te vertellen? Filius is het eens met vorige sprekers wat Vlissingen als vestigingsplaats betreft. Is het niet nuttig en zinnig om tóch wel toe te treden; dan kan misschien een l.e.a.o. in Kortgene komen. Boot zegt er positief tegenover te staan. Ook Klaassen zegt dit, hoewel die liever Goes of Middelburg had gezien in verband met de bereikbaarheid. De voorzitter zegt dat hij nog geen sluitende antwoorden kan geven op de di verse vragen. Hij zegt graag toe de kwestie van toetreding van Kortgene in verband met de m.a.v.o. aldaar nader aan de orde te stellen. Alle tongen komen in beweging bij de behandeling van de grondaankoop ten be hoeve van de uitbreiding van de tuin van de kleuterschool te Kortgene. De toelichting van b. en w. is de volgende: de toegang kan best in de Wilhelminastraat blijven, waar heel gemakkelijk en zonder al te veel kosten een trottoir aangelegd kan worden. De Looff zegt met deze aankoop veel moeite te hebben. Er is een stukje bij dat hij wel ziet zitten, maar voor de aankoop van de andere gronden ziet zijn fractie het nut van aankoop beslist niet zitten. En dan de prijs! Hij is niet bereid daarmee ac- coord te gaan. De grond is voor geen enkel doel gebruikt of te gebruiken, als alleen voor mestvaalt. Jammer vindt hij het, dat dit punt niet in een andere commissie is terecht gekomen. Hij vindt het een on nodige aankoop. Nu de kleuterschool vrijwel gereed is, wordt het steeds duidelijker dat de toe gankelijkheid alsmede de schoolplein-ruimte als volstrekt onvoldoende beoordeeld moet worden. Verbetering daarin kan slechts wor den gevonden in grondaankoop van enkele percelen aangrenzende tuingrond. Dat heeft er toe geleid, dat wij met de betreffende eigenaren onderhandelingen zijn gaan voe ren over de aankoop van delen van deze percelen. Enkele eigenaars/gebruikers blijken deze tuingrond zeer intensief te gebruiken, zodat zij slechts „node bereid zijn" tot een vrijwillige verkoop. Uiteindelijk is er de volgende bereidheid: D. C. Damsté, Hoofdstraat 65, 70 m2 a 20,— (met recht van uitweg) ƒ1400,—. K. Vogel, Hoofdstraat 63, 70 m2 a 20,— (met recht van uitweg) 1400, A. J. Maarsman, Hoofdstraat 61, 66 m2 k 20,— (met recht van uitweg) 1320,—. A. de Bruine sr.. Hoofdstraat 59, 48 m2 k 25,— ƒ1200,—. A. de Bruine jr.. Hoofdstraat 57, 9 m2 k 25,225,met bovendien vergoe ding voor kippenren en rieten afscheiding 220,— ƒ445,—. Totale kosten 5765,—. Hierbij zij nog opgemerkt: de hogere prijs voor de Hoofdstraat 59 en 57 is aanvaardbaar vanuit het oogpunt van verschil in intensiviteit in gebruik; de afscheiding tussen de toekomstige schoolomgeving en de overblijvende tuinge- deelten komt ten laste van de gemeente; op alle percelen zal na de transactie een erfdienstbaarheid gevestigd worden i.v.m. de ligging van de particuliere riole ring in gemeente-eigendom. Wij zijn ons ervan bewust dat er sprake is van een hoge prijs per m2. Gelet op het grote belang voor de school, de betekenis van de tuinen voor betrokkenen en de vol ledige vrijwilligheid die hier aan de orde is, achten wij het verantwoord u toch voor te stellen tot aankoop over te gaan. Tenslotte merken wij nog op dat mede door deze uitbreiding de toegang naar de kleuterschool zal worden gesitueerd vanaf de Julianastraat i.p.v. de Wilhelminastraat. Boot zegt ten aanzien van deze voorge nomen aankoop het volgende: De tekening van de nieuw te bouwen kleuterschool was op het moment van goedkeuring toch wel duidelijk genoeg om te zien dat de toegankelijkheid niet toe reikend was. Uiteraard was het beter ge weest op dat moment er direkt op af te gaan, maar dat is jammer genoeg niet ge beurd. Onze fractie is van mening dat de voorgestelde prijs van 1750,door het college het maximum is wat betaald mag worden. Als benaderen door het college, hetzij met oudercommissie hetzij zonder, geen resultaat heeft, dan overgaan tot onteigening. Hoe spijtig het dan ook is dat we voorlopig geen gebruik kunnen ma ken van de grond. Mevrouw Van Oeveren vindt de prijs ook wel aan de hoge kant, maar schaart zich toch achter het voorstel van b. en w., al wil zij toch wel de toegang in de Wilhel minastraat handhaven. Blankenstijn is vóór het voorstel van b. en w. en uit verkeertechnisch oogpunt ook voor de toegang in de Julianastraat. De prijs vindt hij billijk, 't Is een gemiddelde prijs van de grond. De voorzitter zegt: wij hebben een slechte basis van vrijwilligheid. Wij zijn inderdaad laat en bij niet-aanvaarding van het voor stel kan grote achterstand in de opening optreden. Er is hier geen basis voor ont eigening aanwezig. De grond is bedoeld als speelruimte voor de kinderen. Een goede omgeving is van veel belang voor de kleu ters. Trottoir-aanleg zal uiteindelijk veel duurder worden, is zijn mening. Hij doet dan ook een ernstig beroep op de raad zich achter het voorstel te scharen. De Looff zegt hierop niet helemaal con tent te zijn met de antwoorden van de voorzitter. Trottoir-aanleg vindt hij niet erg en de kosten zullen best meevallen. Afrastering en beplanting een metertje op schuiven. De aanleg in eigen beheer. De grond is gemeente-eigendom. Waarom dan dure grond aankopen? Hij is ook bang dat men hiermee een presendent schept. Boot zegt het verschil tussen 20 en 25 gulden van de betreffende stukken grond niet te zien zitten. De mensen moeten toch meewerken voor hun eigen kleuterschool. Twintig gulden vindt hij het uiterste. Blankenstijn doet een ernstig beroep op het gezond verstand van de raadsleden om verder te kijken dan het moment van nu. Zeker ter wille van het kind. Het voorstel van de P.v.d.A. zal zeker véél duurder uit vallen. Om uit de impasse te komen vraagt de P.v.d.A. schorssing van de raad aan om onderling overleg te plegen, hetgeen door de voorzitter wordt ingewilligd. Na heropening van de vergadering zegt de voorzitter nog, dat men met het prijs verschil van de grond onderling accoord is gegaan en dat in het bouwteam alle scholen en oudercommissies zijn vertegen woordigd. De Looff vindt dat hij met zijn vingers tussen de deur zit. Het blijft hem zwaar liggen. Het gaat hem aan 't hart om mee te gaan. Graag zou hij nee blijven zeggen, maar gaat uiteindelijk schoorvoetend mee. Boot zegt in het belang van de school en met het oog op de tijd maar toch met bedenkingen over het tot stand komen van de vraagprijs accoord te kunnen gaan. De voorzitter dankt hierna de leden voor de uiteindelijke medewerking en is verheugd over de mogelijkheid in discussie naar el kaar toe te komen. Ook in het hierop volgende agendapunt: Bouw muur tegen Amro-bank is De Looff zwaar in de oppositie. B. en w. geven de volgende toelichting hierop: Destijds is bij de sloop van „De Stads- wijnkelder" te Kortgene een gemeenschap pelijke muur van de AMRO-bank en „De Stadswijnkelder" neergehaald daar deze in stortingsgevaar opleverde. Door de dikte van de resterende muur kampt de bank met koude- en vochtproblemen. Het is nu een enkele muur met een slechte isolatie. Door het bestuur van de bank is, mede gezien het gezamenlijk eigendomsrecht van de gesloopte muur, voorgesteld een nieuwe muur op te trekken op gemeenschappelijke kosten. Het aanbrengen van een halfsteens- muur aan de zijde van de bank zal naar schatting incl. BTW 17.225,— kosten. Het betreft dan een halfsteensmuur die niet geschikt is voor inbalking, zodat bij een eventueel latere bebouwing van het perceel de overspanningsinrichting van de vloeren en balken bij voorkeur evenwijdig met de zijgevels moet lopen. Van de genoemde kosten zal de helft of 8.627,— door de AMRO-bank worden be taald. Wij stellen u voor een krediet te ver lenen groot 8.628,— voor het aanbrengen van een gemeenschappelijke muur op het perceel van de voormalige „De Stadswijn kelder" en de genoemde kosten te voegen bij de kosten van aankoop en sloop van dit complex cn derhalve bij de grondkosten. De financiële commissie is gehoord en in meerderheid positief geadviseerd. De Looff zegt zeer veel moeite te heb ben daarin mee te gaan. Hij heeft de be staande muur onderzocht en zet bij de toelichting van b. en w. ook een aantal vraagtekens. Zijn bevindingen zijn dat het achterste deel van de nu staande muur een spouwmuur is en het voorste een steens. Ook zet hij een vraagteken bij het gezamen lijk eigendom. Is die muur toen ook ge zamenlijk gesloopt? En dan de prijs!!! Een ongelooflijk bedrag. Buiten alle proporties. Hij heeft zelf een berekening gemaakt en dan zegt hij: gehalveerd was beter. Een andere oplossing is: de zijgevel bestrijken. Dat is goedkoper en afdoende. Mevrouw Van Oeveren prijst de lank moedigheid van de AMRO-bank, die dit drie jaar lang genomen heeft. Zij kan er mee accoord gaan. Boot zegt: Van de prijs voor een half steensmuur 17.255,— is bij onze fraktie de vraag naar voren gekomen, welke steen wordt er gebruikt? Wordt de muur een gemeenschappelijke muur? Aansluitend aan de opmerking van mevrouw Van Oeveren wij zijn blij dat er eindelijk iets aan gedaan wordt. Nogmaals: een gat in de straat is een gat in de samenleving. Laten wij met spoed proberen, dit gat gevuld te krijgen. Ook Blankenstijn kan met het voorstel van b. en w. accoord gaan. Wij mogen toch aannemen dat wij een redelijke dienst heb ben, die dit kan berekenen. De voorzitter zegt dat de raming van de eigen dienst is. Mogelijk is het, dat bij aanbesteding of verdere prijsaanvraag een gunstiger bedrag uit de bus kan komen. De vroegere muur is op eigen gezag van de gemeente gesloopt in verband met instor tingsgevaar, waardoor de AMRO-bank voor het blok geplaatst is. De last, die hun daardoor is aangedaan, moet men niet onderschatten. Er bestaat een grote on zekerheid wat daar ooit gebouwd zal wor den. Misschien zou men nu daar al moeten gaan heien. Door de toevoeging van dit be drag blijft de grondprijs toch reëel en is volstrekt haalbaar. De Looff zegt nog steeds niet overtuigd te zijn. De voorzitter: en als de AMRO nu eens niet meedoet? De Looff: dan nog geen 8600,—. U zou verschrikken van mijn ge kregen prijs. Hij geeft zijn fiat niet aan dit voorstel. Boot zou ook graag nader geïnformeerd willen worden over de constructie. Uiteindelijk wordt het voorstel van b. en w. aangenomen met de P.v.d.A.-fractie tegen. Zoals Filius het uitdrukte: Zoek nu maar vlug een oplossing voor deze open ruimte, dan hoeven wij de AMRO-bank geen muur meer te schenken. Het volgend punt op de agenda is: aan vullend crediet scholenbouw. De toelichting van b. en w.: In de vorige vergadering van uw raad besloot u over te gaan tot aanschaf van een zuurkast ten behoeve van de gemeente lijk MAVO te Kortgene. In het voorstel hier toe merkten wij op dat door de Arbeids inspectie nog andere eisen werden gesteld en dat deze in een van de eerstvolgende vergaderingen aan de orde zouden komen. Een van deze eisen is het aanbrengen van energiezuilen in het natuurkundelokaal. Ook de Inspecteur heeft verklaard dat de aanschaf dringend nodig is. Nu er sprake is van uitbreiding van de MAVO kunnen deze voorzieningen, die onzes inziens mede dienen te worden aangebracht om bij te blijven met de onderwijsmogelijkheden, te gelijkertijd worden aangebracht zodat hier voor later geen breekwerk noodzakelijk is. De kosten zullen naar raming 16.500,— bedragen en zullen naar alle waarschijnlijk heid niet door het Rijk worden vergoed, daar voor dergelijke uitgaven jaarlijks een bedrag beschikbaar wordt gesteld. Dit be drag zit begrepen in de uitkering die de gemeente ontvangt voor de MAVO. Deze uitkeringen zijn in de loop der tijd opge nomen in de saldireserve. Wij stellen u voor een krediet beschik baar te stellen groot 16.500,— voor het aanbrengen van energiezuilen in de MAVO en de kosten te dekken uit saldireserve. Mochten deze kosten eventueel voor rijks rekening komen, dan zal de beschikking over de saldireserve bij begrotingswijziging ongedaan worden gemaakt. De financiële commissie is gehoord en heeft positief geadviseerd. Filius zegt hierop dat reeds in 1968 zulks eigenlijk al het geval had moeten zijn en wijst ook nog op een verkeerde argu mentatie in de toelichting. Arbeidsinspectie moet schoolinspectie zijn. De voorzitter is het niet helemaal be kend, maar dacht dat Filius wel gelijk kon hebben. Boot zegt dat de voorzitter in de vorige vergadering heeft gezegd, dat in het kader van de verbouwing nog andere voorzie ningen en veranderingen aan te willen brengen. Waarom dan nu geen afgerond voorstel? Voor de rest accoord. Ook Blankenstijn is er accoord mee. Z.h.s. wordt hierna een aanvullend cre diet beschikbaar gesteld voor inrichting kleuterschool en openbare lagere school te Kortgene. De\ gewijzigde subsidie Peuterspeelzalen 1977 ontmoet ook enige tegenstand. Filius spreekt er zijn spijt en teleurstelling over uit. Hij is verwonderd over de souplesse van b. en w. om midden in het jaar deze subsidie te verdubbelen. Hij vindt persoon lijk dat de overgelegde stukken zeer on voldoende zijn. Hij zou graag nader ge ïnformeerd willen worden over de financiële stand van zaken, over gemaakte kosten e.d. Over de lopende geruchten als zou de administratie een chaos zijn en bepaalde stukken zijn zoekgeraakt wil hij nu niet spreken, omdat hij deze geruchten nog niet controleren kan. De Smit heeft ook een zeker onbehagen deze verdubbeling te geven, maar Blanken stijn zegt, alhoewel ook verbaasd over de tussentijdse verhoging, dat we nu op de goede weg zijn en mevrouw Van Oeveren gaat er geheel accoord mee. De voorzitter zegt dat de raadsleden dit punt moeilijker maken dan het is. De cijfers over het reilen en zeilen zijn in de map bij de aanvrage aan C.R.M. Misschien dat er hier en daar wat opgeteld, afgetrokken of gedeeld moet worden, maar dat kan geen enkel bezwaar zijn. Pas op 4 mei j.l. was bij de gemeente bekend, wat C.R.M. zou geven en dan is het usance dat de ge meente eenzelfde bedrag beschikbaar stelt. Z.h.s. wordt een bedrag van 502,52 be schikbaar gesteld voor een geschenk aan de Betho ter gelegenheid van de ingebruik neming van de nieuwe werkplaats in Goes. Het bedrag zal gevoegd worden bij de an dere aangesloten plaatsen en dan zal er een geluidsinstallatie voor aangeschaft worden. Eveneens z.h.s. wordt besloten tot de aankoop van de dorpsfilms van Kats en Colijnsplaat en wordt een aanvraag om een lening uit 's rijks kas ten bedrage van 1.361.256,— ingediend voor de renovatie van 28 woningwetwoningen. Bij de hierna volgende rondvraag dankt Geelhoed de wethouder van openbare wer ken voor de aangebrachte voorzieningen in de abri's. De Looff heeft gehoord van veel onge dierte in de oude soos te Colijnsplaat, hetgeen onderzocht zal worden en vraagt of de wegen in De Bogerd een gemeente zaak zijn, waarop de voorzitter zegt: nog niet. Klaassen brengt verlag uit van de laatst gehouden vergadering, van de PZEM, het geen bij de notulen gevoegd zal worden. Verder attendeert Klaassen op scheurtjes en grote diepe scheuren in de nieuwe dijk tussen Kats en Colijnsplaat. De voorzitter is dit bekend. Hij is aldaar met het Waterschap op'bezoek geweest en alle deskundigen zijn van mening dat van meer dan normaal gevaar géén sprake is. Elke nieuwe dijk is in principe iets gevaar lijker, daar er een zekere tijd verstrijken moet eer hij geheel ingeklonken is. Al deze scheuren zullen echter dezer weken worden langsgelopen en een behandeling ondergaan. Het zwakste plekje is eigenlijk Colijnsplaat, maar reden voor paniek is niet aanwezig. Tot slot vraagt Klaassen nog naar de stand van de z.g. „beschutte woningen", waarop de voorzitter zegt dat er 13 of 14 liefhebbers zijn, maar dat de voorkeur ge geven wordt aan economisch gebondenen en dat er verder gewacht wordt op de premietoekenning. Hierna zegt Boot het volgende: Als CDA-fraktie willen wij hierbij het college en de raad bedanken voor het feit dat wij als CDA geaccepteerd worden en de manier waarop één en ander is ver lopen. Wij hopen zoals voorheen op een goede verstandhouding met de andere frak- ties en tot goede besluitvorming te mogen komen in het belang van de gemeente. Filius wil daarop het eind van de ver gadering niet op in gaan, maar zal dat zeker bij de algemene beschouwingen doen, maar Blankenstijn haakt daar met het vol gende op in: Mijnheer de voorzitter, mevrouw, mijne heren. Als we enige woorden willen wijden aan het feit, dat er landelijk, maar ook nu in onze gemeenteraad een nieuwe politieke partij onder de naam CDA geboren is, kun nen we helaas, volgens onze beginselen, dit niet toejuichen, maar betreuren dit zelfs. We willen de CDA vertegenwoordigers, die de oude CHU en AR vertegenwoordig den liever condoleren met het verlies van deze oude christelijke partijen, die jarenlang ons politiek bestel mede hebben bepaald. We zien dit echt als een verschraling en verdere uitholling voor de chr. politiek, die eertijds in ons land bedreven werd. Het streven naar meer macht en invloed op het gehele politieke leven, zien we toch ook juist in deze dagen mislukken. Wanneer momenteel elk van de drie par tijen die nu samen de CDA vormen, apart opereerden, zou waarschijnlijk gemakkelijk een kabinet te formeren zijn. Juist kleinere partijen hebben soms enor me invloed. Kijk maar in o.a. Engeland en Duitsland, daar moeten de grote partijen toch maar leven bij de gratie van de kleine liberale partijen. Verder vrezen wij een verdere overheer sing van de oude KVP in de CDA. Het is haar enigste kans om nog een rol van betekenis te kunnen spelen en daarbij zal zij ook de andere coalitiegenoten haar wil opleggen en verdeel en heers toepassen. Dit is haar eigen wezen. In feite totalitair. Principieël gezien, vinden wij dit samengaan een verloochening van onze landsgeboorte. U allen weet welke een machtige strijd onze voorouders hebben moeten voeren tegen de overheersing van Rome. Hoeveel bloed er gevloeid is. Welke schone leuzen ze ook voert. Rome verandert nooit en alles moet aan de Paus onderworpen zijn of worden. Nooit zijn de oude banvloeken opgeheven en is in diepste wezen een anti-christelijke macht. Juist toen gestreefd werd uit en gere geerd naar Gods wet en getuigenissen, stond Nederland aan de spits der natiën. Nu ze de staartgelijk geworden en wordt ze niet meer meegeteld. Geachte vrienden, wilt u leven naar Gods Woord, dan zal u dit verbond veel strijd op leveren, ja hoon en spot doen ondervinden. Daarom zien we dit ook als een doodge boren kind te zijn of u moet uw prot. chr. geloof geheel op zij zetten. We hopen dat u personen en zaken weet te scheiden, als personen behoren we allen onze naaste te zijn, maar in zaken hebben we alleen te handelen overeenkomstig Gods Woord en zullen er verschillen zich open baren. De Heere geve u en ons daartoe verstand en wijsheid en zijn zegen. Dank u. Tot slot vraagt mevrouw Van Oeveren naar de Open School. De voorzitter zegt dat die op 19 september a.s. van start gaat. Twaalf 13 personen zijn buiten de boot gevallen omdatze te veel wisten. Et wordt onderzocht of daaraan nog iets te doen is. Met een dankwoord sluit de voorzitter hierna de vergadering.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1977 | | pagina 2