Raadsvergadering Kortgene
In de donderdag 8 september j.l. gehou
den openbare raadsvergadering van Kort
gene was de heer P. van der Weele met
kennisgeving afwezig.
Na het welkomstwoord van de voorzitter,
memoreerde deze dat wethouder Welleman
door ziekenhuisopname verhinderd was deze
raad bij te wonen. Het was de eerste maal
in diens 31-jarige carrière dat zulks ge
schiedde. Onder algemene bijval van de raad
wordt besloten Welleman een fruitmand
aan te bieden.
De notulen worden met enige kleine
veranderingen vastgesteld en de ingekomen
stukken worden voor kennisgeving aan
genomen.
De mededelingen van de voorzitter zijn
de volgende:
1. Het college heeft van de kring Noord-
Beveland der Z.L.M. een brief ontvangen,
waarin spijt wordt betuigd over het artikel
in het Z.L.M.-blad over de aanleg van het
sportveld in Colijnsplaat.
Aangezien hierover in de raadsvergadering
van 11 augustus 1977 is gesproken, is het
zinvol van deze brief melding te maken.
Het college aanvaardt de verontschuldi
gingen en acht hiermede deze zaak als
afgesloten.
2. Het Ministerie van Financiën heeft en
kele voorlopige besluiten genomen
met betrekking tot verzoeken om de bouw
jaren van scholen c.q. gymnastieklokalen te
verhogen in verband met drastische ver
bouwingen.
a. gymnastieklokaal Kats. Het bouwjaar
verandert ingaande 1973 van 1946 in
1962, hetgeen een verandering van de
lokaalvergoeding betekent van 7510,
■naar 9260,— (normen 1977);
b. gymnastieklokaal Kortgene. De verbete
ringen van enkele jaren geleden zijn on
voldoende ingrijpend om tot een ver
andering van het bouwjaar aanleiding
te geven;
c. openbare lagere school Kortgene. Het
bouwjaar verandert ingaande 1977 van
1954 in 1965 voor drie lokalen, hetgeen
een verhoging van de lokaalvergoeding
betekent van 2830,— naar 6190,—
voor deze lokalen. Het vierde lokaal
wordt op 1977 gezet, hetgeen betekent
een verhoging van 2830,— naar
23.970,—. Totaal derhalve ƒ31.220,—
meer.
Filius zegt blij te zijn met de brief van
de Z.L.M. en wil de zaak nu als gesloten
verklaren.
Het hierna te behandelen voorstel van
b. en w. tot delegatie van de bevoegdheid
tot het benoemen van onderwijzers aan
b. en w. ontlokt Filius de opmerking, dat
hij met dit voorstel niet gelukkig is. Waar
om moet dit nu? vraagt hij zich af. De
opgesomde voorbeelden van b. en w. vindt
hij niet steekhoudend. De opzegtermijn is
drie maanden en in die tijd vindt er zeker
één vergadering plaats. Laat dit toch aan
de raad, er is anders geen benoemingsbe
leid meer.
De Smit zegt hierop het volgende:
Naar aanleiding van uw voorstel betref
fende delegeren benoemen personeel aan de
lagere school willen wij als C.D.A.-fractie
het volgende opmerken.
De laatste jaren is heel wat beroering
geweest rondom het benoemen en ontslaan
van onderwijzend personeel, alsmede het
functioneren van sommige scholen in de ge
meente Kortgene. Een beleid dat door het
toen zittende college en thans nog functio
nerend onderwijsdeskundigen is verdedigd
en uitgelegd, maar waarvan tot op heden
nog niemand uit de toen functionerende
gemeenteraad weet wat er werkelijk is af-
gespeelt, zelfs niet op een informele ver
gadering van de raad
Ik zal niet verder gaan om meerdere
zaken te signaleren, hoewel ze wel voor
handen zijn. Wij, de C.D.A.-fractie, vinden
het schoolgebeuren een bijzonder gevoelige
zaak. Een zaak waarbij de ouders zeer
nauw dienen betrokken te zijn. Het is voor
ons een vraag of een gemeentebestuur en
onderwijsdeskundigen leerkrachten aan moe
ten wijzen voor de opvoeding van ander
mans kinderen. Het lijkt ons toe ook niet
zo overeen te komen met de kreet: „De
school is van de ouders".
Zal de gemeenteraad in de toekomst,
wat op heden nog zeer waarschijnlijk lijkt,
toch blijven benoemen en aanstellen dan
verlangt en verwacht de C.D.A.-fractie dat
we behoorlijk worden geïnformeerd over
de te benoemen personen. We zouden ons
kunnen voorstellen dat het dubbeltal ons
(de gemeenteraad) de sollicitaties ter inzage
krijgt met de persoonlijke gegevens die
gebruikelijk aan de sollicitatiebrief zijn toe
gevoegd.
Wij wijzen delegatie volledig af.
Blankenstijn vraagt aan de voorzitter,
hoe vaak men omhoog gezeten heeft en
geeft daar zelf het antwoord op: practisch
niet. Ook vindt hij het voor de sollicitanten
beter, dat de benoeming aan de raad blijft.
Zo niet, dan wordt het een uitholling van
de bevoegdheid van de raad.
Mevrouw Van Oeveren zegt, dat zij zich
achter het voorstel kan plaatsen, het is toch
weer een formaliteit.
De voorzitter antwoordt de sprekers dat
het voorstel voortspruit uit overwegingen
van practische aard en dat het niet ge
schiedt om alleen maar uit de handen van
de raad te halen. Ook vraagt hij zich af
of de benoeming door de raad nog wel in
houd heeft. Is het een formaliteit aan het
worden en moet men dan toch blijven
doorgaan? Het college is altijd ter verant
woording te roepen.
Hij voorziet een aantal opmerkingen nog
van een kanttekening en zegt o.a. tegen
De Smit, dat men in Kortgene al gestart
is met het horen van de oudercommissie
bij een benoeming. De laatste keer kwamen
er een 60-tal sollicitaties binnen, hoe kan
de raad daar inhoudelijk bij betrokken
zijn?
In tweede instantie blijft Filius het een
/.waar punt vinden en blijft bij zijn neen.
Hij wil dat het op dezelfde voet door
blijft gaan.
Ook Blankenstijn blijft bij zijn eerder in
genomen standpunt en De Smit zegt de
eerste stap van de oudercommissie toe te
juichen, blijft echter ook bij zijn eerder
naar voren gebrachte standpunt, maar vraagt
ook om een zo goed mogelijke documen
tatie vóór de benoeming.
Na ruggespraak met wethouder Van der
Weele neemt de voorzitter het voorstel te
rug, omdat hij het geen punt vindt om in
botsing te komen met de raad.
De herziening wethouderswedden wordt
z.h.s. aangenomen.
Hierna komt aan de orde het voorbe
reiding deelplan 1980 -1981- -1982 gemeen
telijk voortgezet onderwijs. Als toelichting
op dit agendapunt het volgende:
De Minister van Onderwijs en Weten
schappen stelt jaarlijks een zogenaamd
scholenplan op. In dit plan wordt beoogd
een doeltreffende spreiding van scholen
voor voortgezet onderwijs en een op de be
hoefte afgestemd evenwichtig geheel van
onderwijsvoorzieningen op dit terrein te
verkrijgen. Het gaat uiteraard om door het
Rijk gefinancierd onderwijs.
Iedere gemeente kan verzoeken in dit
plan te worden opgenomen. Teneinde bun
deling te verkrijgen, heeft de wet het mo
gelijk gemaakt dat een rechtspersoonlijk
heid bezittend lichaam in het leven wordt
geroepen, dat namens gemeentebesturen
verzoeken doet.
Dat rechtspersoonlijkheid bezittend li
chaam. in het leven geroepen bij een ge
meenschappelijke regeling, verdeelt het land
in regio's. Deze regio's worden gevormd
door de provincies.
De gemeentebesturen brengen eerst hun
plannen in een commissie, voor Zeeland de
regionale commissie van het centraal or
gaan voor het gemeentelijk voortgezet on
derwijs. Deze commissie beoordeelt of het
centraal orgaan zal worden verzocht de
gewenste onderwijsvoorzieningen aan de
minister voor te leggen om in het scholen
plan te worden opgenomen. Het door een
regionale commissie ingediend plan wordt
een deelplan genoemd.
In de gemeenschappelijke regeling staat
voorgeschreven dat de Raden moeten wor
den gehoord. De gemeente Kortgene is niet
toegetreden tot de gemeenschappelijke re
geling. In de provincie Zeeland nemen uit
sluitend de gemeenten Goes, Middelburg,
Terneuzen en Vlissingen deel aan de des
betreffende regeling. Desalniettemin schrijft
de regeling het horen van de Raad voor.
In een op 16 juni 1977 gehouden ver
gadering van de regionale commissie Zee
land van het Centraal Orgaan voor het
gemeenschappelijk voortgezet onderwijs is
in principe besloten de navolgende scholen
aan te melden voor opneming in het deel
plan 1980 -1981 - 1982 van het Centraal
Orgaan:
1. een gemeentelijke dag/avondschool voor
middelbaar technisch onderwijs te Vlissin
gen, te verbinden aan de Zeeuwse avond
scholengemeenschap voor m.a.v.o./h.a.v.o./
m.e.a.o.;
2. een gemeentelijke school voor middel
baar sociaal-pedagogisch onderwijs met
daaraan te verbinden afdelingen voor ge
zinsverzorging en bejaardenverzorging te
Vlissingen.
3. een gemeentelijke school voor middel
baar huishóud- en nijverheidsonderwijs en
daaraan te verbinden afdelingen voor huis
houdkunde, opleiding voor beroepen in de
sector uiterlijke verzorging en opleiding
voor assisterende beroepen in de gezond
heidssector;
4. een afdeling i.h.n.o./i.t.o., te verbinden
aan de gemeentelijke scholengemeenschap
beroepsonderwijs Vlissingen (m.h.n.o.,
J.h.n.o., l.e.a.o. en l.t.o.;
de aanvraag voor de afdeling i.t.o. omvat
de vakrichting bouwtechniek, consumptieve
techniek en mechanische techniek.
Het voornemen bestaat de onder 2. en 3.
vermelde scholen te zijper tijd op te nemen
in de te vormen Vlissingse scholengemeen
schap m.h.n.o./m.s.p.o.
Mevrouw Van Oeveren verwondert zich
er over, dat al deze scholen in Vlissingen
geprojecteerd zijn, maar wil toch wel de
krachten bundelen voor de Zeeuwse onder
wijsinstellingen om een zo groot mogelijke
verscheidenheid in het onderwijs te ver
krijgen.
Blankenstijn bevreemdt het, dat Kortgene
niet is toegetreden. Wat hebben wij er dan
nog in te vertellen?
Filius is het eens met vorige sprekers
wat Vlissingen als vestigingsplaats betreft.
Is het niet nuttig en zinnig om tóch wel
toe te treden; dan kan misschien een
l.e.a.o. in Kortgene komen.
Boot zegt er positief tegenover te staan.
Ook Klaassen zegt dit, hoewel die liever
Goes of Middelburg had gezien in verband
met de bereikbaarheid.
De voorzitter zegt dat hij nog geen
sluitende antwoorden kan geven op de di
verse vragen. Hij zegt graag toe de kwestie
van toetreding van Kortgene in verband
met de m.a.v.o. aldaar nader aan de orde
te stellen.
Alle tongen komen in beweging bij de
behandeling van de grondaankoop ten be
hoeve van de uitbreiding van de tuin van
de kleuterschool te Kortgene. De toelichting
van b. en w. is de volgende: de toegang
kan best in de Wilhelminastraat blijven,
waar heel gemakkelijk en zonder al te veel
kosten een trottoir aangelegd kan worden.
De Looff zegt met deze aankoop veel
moeite te hebben. Er is een stukje bij dat
hij wel ziet zitten, maar voor de aankoop
van de andere gronden ziet zijn fractie
het nut van aankoop beslist niet zitten. En
dan de prijs! Hij is niet bereid daarmee ac-
coord te gaan. De grond is voor geen enkel
doel gebruikt of te gebruiken, als alleen
voor mestvaalt. Jammer vindt hij het, dat
dit punt niet in een andere commissie is
terecht gekomen. Hij vindt het een on
nodige aankoop.
Nu de kleuterschool vrijwel gereed is,
wordt het steeds duidelijker dat de toe
gankelijkheid alsmede de schoolplein-ruimte
als volstrekt onvoldoende beoordeeld moet
worden. Verbetering daarin kan slechts wor
den gevonden in grondaankoop van enkele
percelen aangrenzende tuingrond. Dat heeft
er toe geleid, dat wij met de betreffende
eigenaren onderhandelingen zijn gaan voe
ren over de aankoop van delen van deze
percelen. Enkele eigenaars/gebruikers blijken
deze tuingrond zeer intensief te gebruiken,
zodat zij slechts „node bereid zijn" tot een
vrijwillige verkoop. Uiteindelijk is er de
volgende bereidheid:
D. C. Damsté, Hoofdstraat 65, 70 m2 a
20,— (met recht van uitweg) ƒ1400,—.
K. Vogel, Hoofdstraat 63, 70 m2 a 20,—
(met recht van uitweg) 1400,
A. J. Maarsman, Hoofdstraat 61, 66 m2 k
20,— (met recht van uitweg) 1320,—.
A. de Bruine sr.. Hoofdstraat 59, 48 m2 k
25,— ƒ1200,—.
A. de Bruine jr.. Hoofdstraat 57, 9 m2 k
25,225,met bovendien vergoe
ding voor kippenren en rieten afscheiding
220,— ƒ445,—.
Totale kosten 5765,—.
Hierbij zij nog opgemerkt:
de hogere prijs voor de Hoofdstraat 59
en 57 is aanvaardbaar vanuit het oogpunt
van verschil in intensiviteit in gebruik;
de afscheiding tussen de toekomstige
schoolomgeving en de overblijvende tuinge-
deelten komt ten laste van de gemeente;
op alle percelen zal na de transactie
een erfdienstbaarheid gevestigd worden
i.v.m. de ligging van de particuliere riole
ring in gemeente-eigendom.
Wij zijn ons ervan bewust dat er sprake
is van een hoge prijs per m2. Gelet op het
grote belang voor de school, de betekenis
van de tuinen voor betrokkenen en de vol
ledige vrijwilligheid die hier aan de orde
is, achten wij het verantwoord u toch voor
te stellen tot aankoop over te gaan.
Tenslotte merken wij nog op dat mede
door deze uitbreiding de toegang naar de
kleuterschool zal worden gesitueerd vanaf
de Julianastraat i.p.v. de Wilhelminastraat.
Boot zegt ten aanzien van deze voorge
nomen aankoop het volgende:
De tekening van de nieuw te bouwen
kleuterschool was op het moment van
goedkeuring toch wel duidelijk genoeg om
te zien dat de toegankelijkheid niet toe
reikend was. Uiteraard was het beter ge
weest op dat moment er direkt op af te
gaan, maar dat is jammer genoeg niet ge
beurd. Onze fractie is van mening dat de
voorgestelde prijs van 1750,door het
college het maximum is wat betaald mag
worden. Als benaderen door het college,
hetzij met oudercommissie hetzij zonder,
geen resultaat heeft, dan overgaan tot
onteigening. Hoe spijtig het dan ook is
dat we voorlopig geen gebruik kunnen ma
ken van de grond.
Mevrouw Van Oeveren vindt de prijs ook
wel aan de hoge kant, maar schaart zich
toch achter het voorstel van b. en w., al
wil zij toch wel de toegang in de Wilhel
minastraat handhaven.
Blankenstijn is vóór het voorstel van b.
en w. en uit verkeertechnisch oogpunt ook
voor de toegang in de Julianastraat. De
prijs vindt hij billijk, 't Is een gemiddelde
prijs van de grond.
De voorzitter zegt: wij hebben een slechte
basis van vrijwilligheid. Wij zijn inderdaad
laat en bij niet-aanvaarding van het voor
stel kan grote achterstand in de opening
optreden. Er is hier geen basis voor ont
eigening aanwezig. De grond is bedoeld als
speelruimte voor de kinderen. Een goede
omgeving is van veel belang voor de kleu
ters. Trottoir-aanleg zal uiteindelijk veel
duurder worden, is zijn mening. Hij doet
dan ook een ernstig beroep op de raad
zich achter het voorstel te scharen.
De Looff zegt hierop niet helemaal con
tent te zijn met de antwoorden van de
voorzitter. Trottoir-aanleg vindt hij niet
erg en de kosten zullen best meevallen.
Afrastering en beplanting een metertje op
schuiven. De aanleg in eigen beheer. De
grond is gemeente-eigendom. Waarom dan
dure grond aankopen? Hij is ook bang dat
men hiermee een presendent schept.
Boot zegt het verschil tussen 20 en 25
gulden van de betreffende stukken grond
niet te zien zitten. De mensen moeten toch
meewerken voor hun eigen kleuterschool.
Twintig gulden vindt hij het uiterste.
Blankenstijn doet een ernstig beroep op
het gezond verstand van de raadsleden om
verder te kijken dan het moment van nu.
Zeker ter wille van het kind. Het voorstel
van de P.v.d.A. zal zeker véél duurder uit
vallen.
Om uit de impasse te komen vraagt de
P.v.d.A. schorssing van de raad aan om
onderling overleg te plegen, hetgeen door
de voorzitter wordt ingewilligd.
Na heropening van de vergadering zegt
de voorzitter nog, dat men met het prijs
verschil van de grond onderling accoord
is gegaan en dat in het bouwteam alle
scholen en oudercommissies zijn vertegen
woordigd.
De Looff vindt dat hij met zijn vingers
tussen de deur zit. Het blijft hem zwaar
liggen. Het gaat hem aan 't hart om mee
te gaan. Graag zou hij nee blijven zeggen,
maar gaat uiteindelijk schoorvoetend mee.
Boot zegt in het belang van de school en
met het oog op de tijd maar toch met
bedenkingen over het tot stand komen van
de vraagprijs accoord te kunnen gaan.
De voorzitter dankt hierna de leden voor
de uiteindelijke medewerking en is verheugd
over de mogelijkheid in discussie naar el
kaar toe te komen.
Ook in het hierop volgende agendapunt:
Bouw muur tegen Amro-bank is De Looff
zwaar in de oppositie.
B. en w. geven de volgende toelichting
hierop:
Destijds is bij de sloop van „De Stads-
wijnkelder" te Kortgene een gemeenschap
pelijke muur van de AMRO-bank en „De
Stadswijnkelder" neergehaald daar deze in
stortingsgevaar opleverde. Door de dikte
van de resterende muur kampt de bank met
koude- en vochtproblemen. Het is nu een
enkele muur met een slechte isolatie.
Door het bestuur van de bank is, mede
gezien het gezamenlijk eigendomsrecht van
de gesloopte muur, voorgesteld een nieuwe
muur op te trekken op gemeenschappelijke
kosten. Het aanbrengen van een halfsteens-
muur aan de zijde van de bank zal naar
schatting incl. BTW 17.225,— kosten. Het
betreft dan een halfsteensmuur die niet
geschikt is voor inbalking, zodat bij een
eventueel latere bebouwing van het perceel
de overspanningsinrichting van de vloeren
en balken bij voorkeur evenwijdig met de
zijgevels moet lopen.
Van de genoemde kosten zal de helft of
8.627,— door de AMRO-bank worden be
taald.
Wij stellen u voor een krediet te ver
lenen groot 8.628,— voor het aanbrengen
van een gemeenschappelijke muur op het
perceel van de voormalige „De Stadswijn
kelder" en de genoemde kosten te voegen
bij de kosten van aankoop en sloop van
dit complex cn derhalve bij de grondkosten.
De financiële commissie is gehoord en in
meerderheid positief geadviseerd.
De Looff zegt zeer veel moeite te heb
ben daarin mee te gaan. Hij heeft de be
staande muur onderzocht en zet bij de
toelichting van b. en w. ook een aantal
vraagtekens. Zijn bevindingen zijn dat het
achterste deel van de nu staande muur een
spouwmuur is en het voorste een steens.
Ook zet hij een vraagteken bij het gezamen
lijk eigendom. Is die muur toen ook ge
zamenlijk gesloopt? En dan de prijs!!! Een
ongelooflijk bedrag. Buiten alle proporties.
Hij heeft zelf een berekening gemaakt en
dan zegt hij: gehalveerd was beter. Een
andere oplossing is: de zijgevel bestrijken.
Dat is goedkoper en afdoende.
Mevrouw Van Oeveren prijst de lank
moedigheid van de AMRO-bank, die dit drie
jaar lang genomen heeft. Zij kan er mee
accoord gaan.
Boot zegt: Van de prijs voor een half
steensmuur 17.255,— is bij onze fraktie
de vraag naar voren gekomen, welke steen
wordt er gebruikt? Wordt de muur een
gemeenschappelijke muur? Aansluitend aan
de opmerking van mevrouw Van Oeveren
wij zijn blij dat er eindelijk iets aan gedaan
wordt. Nogmaals: een gat in de straat is
een gat in de samenleving. Laten wij
met spoed proberen, dit gat gevuld te
krijgen.
Ook Blankenstijn kan met het voorstel
van b. en w. accoord gaan. Wij mogen toch
aannemen dat wij een redelijke dienst heb
ben, die dit kan berekenen.
De voorzitter zegt dat de raming van de
eigen dienst is. Mogelijk is het, dat bij
aanbesteding of verdere prijsaanvraag een
gunstiger bedrag uit de bus kan komen.
De vroegere muur is op eigen gezag van de
gemeente gesloopt in verband met instor
tingsgevaar, waardoor de AMRO-bank voor
het blok geplaatst is. De last, die hun
daardoor is aangedaan, moet men niet
onderschatten. Er bestaat een grote on
zekerheid wat daar ooit gebouwd zal wor
den. Misschien zou men nu daar al moeten
gaan heien. Door de toevoeging van dit be
drag blijft de grondprijs toch reëel en is
volstrekt haalbaar.
De Looff zegt nog steeds niet overtuigd
te zijn. De voorzitter: en als de AMRO nu
eens niet meedoet? De Looff: dan nog geen
8600,—. U zou verschrikken van mijn ge
kregen prijs. Hij geeft zijn fiat niet aan
dit voorstel.
Boot zou ook graag nader geïnformeerd
willen worden over de constructie.
Uiteindelijk wordt het voorstel van b.
en w. aangenomen met de P.v.d.A.-fractie
tegen. Zoals Filius het uitdrukte: Zoek nu
maar vlug een oplossing voor deze open
ruimte, dan hoeven wij de AMRO-bank geen
muur meer te schenken.
Het volgend punt op de agenda is: aan
vullend crediet scholenbouw. De toelichting
van b. en w.:
In de vorige vergadering van uw raad
besloot u over te gaan tot aanschaf van
een zuurkast ten behoeve van de gemeente
lijk MAVO te Kortgene. In het voorstel hier
toe merkten wij op dat door de Arbeids
inspectie nog andere eisen werden gesteld
en dat deze in een van de eerstvolgende
vergaderingen aan de orde zouden komen.
Een van deze eisen is het aanbrengen van
energiezuilen in het natuurkundelokaal.
Ook de Inspecteur heeft verklaard dat de
aanschaf dringend nodig is. Nu er sprake
is van uitbreiding van de MAVO kunnen
deze voorzieningen, die onzes inziens mede
dienen te worden aangebracht om bij te
blijven met de onderwijsmogelijkheden, te
gelijkertijd worden aangebracht zodat hier
voor later geen breekwerk noodzakelijk is.
De kosten zullen naar raming 16.500,—
bedragen en zullen naar alle waarschijnlijk
heid niet door het Rijk worden vergoed,
daar voor dergelijke uitgaven jaarlijks een
bedrag beschikbaar wordt gesteld. Dit be
drag zit begrepen in de uitkering die de
gemeente ontvangt voor de MAVO. Deze
uitkeringen zijn in de loop der tijd opge
nomen in de saldireserve.
Wij stellen u voor een krediet beschik
baar te stellen groot 16.500,— voor het
aanbrengen van energiezuilen in de MAVO
en de kosten te dekken uit saldireserve.
Mochten deze kosten eventueel voor rijks
rekening komen, dan zal de beschikking
over de saldireserve bij begrotingswijziging
ongedaan worden gemaakt.
De financiële commissie is gehoord en
heeft positief geadviseerd.
Filius zegt hierop dat reeds in 1968 zulks
eigenlijk al het geval had moeten zijn en
wijst ook nog op een verkeerde argu
mentatie in de toelichting. Arbeidsinspectie
moet schoolinspectie zijn.
De voorzitter is het niet helemaal be
kend, maar dacht dat Filius wel gelijk
kon hebben.
Boot zegt dat de voorzitter in de vorige
vergadering heeft gezegd, dat in het kader
van de verbouwing nog andere voorzie
ningen en veranderingen aan te willen
brengen. Waarom dan nu geen afgerond
voorstel? Voor de rest accoord.
Ook Blankenstijn is er accoord mee.
Z.h.s. wordt hierna een aanvullend cre
diet beschikbaar gesteld voor inrichting
kleuterschool en openbare lagere school te
Kortgene.
De\ gewijzigde subsidie Peuterspeelzalen
1977 ontmoet ook enige tegenstand. Filius
spreekt er zijn spijt en teleurstelling over
uit. Hij is verwonderd over de souplesse
van b. en w. om midden in het jaar deze
subsidie te verdubbelen. Hij vindt persoon
lijk dat de overgelegde stukken zeer on
voldoende zijn. Hij zou graag nader ge
ïnformeerd willen worden over de financiële
stand van zaken, over gemaakte kosten
e.d. Over de lopende geruchten als zou de
administratie een chaos zijn en bepaalde
stukken zijn zoekgeraakt wil hij nu niet
spreken, omdat hij deze geruchten nog niet
controleren kan.
De Smit heeft ook een zeker onbehagen
deze verdubbeling te geven, maar Blanken
stijn zegt, alhoewel ook verbaasd over de
tussentijdse verhoging, dat we nu op de
goede weg zijn en mevrouw Van Oeveren
gaat er geheel accoord mee.
De voorzitter zegt dat de raadsleden dit
punt moeilijker maken dan het is. De cijfers
over het reilen en zeilen zijn in de map
bij de aanvrage aan C.R.M. Misschien dat
er hier en daar wat opgeteld, afgetrokken
of gedeeld moet worden, maar dat kan geen
enkel bezwaar zijn. Pas op 4 mei j.l. was
bij de gemeente bekend, wat C.R.M. zou
geven en dan is het usance dat de ge
meente eenzelfde bedrag beschikbaar stelt.
Z.h.s. wordt een bedrag van 502,52 be
schikbaar gesteld voor een geschenk aan de
Betho ter gelegenheid van de ingebruik
neming van de nieuwe werkplaats in Goes.
Het bedrag zal gevoegd worden bij de an
dere aangesloten plaatsen en dan zal er
een geluidsinstallatie voor aangeschaft
worden.
Eveneens z.h.s. wordt besloten tot de
aankoop van de dorpsfilms van Kats en
Colijnsplaat en wordt een aanvraag om een
lening uit 's rijks kas ten bedrage van
1.361.256,— ingediend voor de renovatie
van 28 woningwetwoningen.
Bij de hierna volgende rondvraag dankt
Geelhoed de wethouder van openbare wer
ken voor de aangebrachte voorzieningen
in de abri's.
De Looff heeft gehoord van veel onge
dierte in de oude soos te Colijnsplaat,
hetgeen onderzocht zal worden en vraagt
of de wegen in De Bogerd een gemeente
zaak zijn, waarop de voorzitter zegt: nog
niet.
Klaassen brengt verlag uit van de laatst
gehouden vergadering, van de PZEM, het
geen bij de notulen gevoegd zal worden.
Verder attendeert Klaassen op scheurtjes
en grote diepe scheuren in de nieuwe dijk
tussen Kats en Colijnsplaat.
De voorzitter is dit bekend. Hij is aldaar
met het Waterschap op'bezoek geweest en
alle deskundigen zijn van mening dat van
meer dan normaal gevaar géén sprake is.
Elke nieuwe dijk is in principe iets gevaar
lijker, daar er een zekere tijd verstrijken
moet eer hij geheel ingeklonken is. Al deze
scheuren zullen echter dezer weken worden
langsgelopen en een behandeling ondergaan.
Het zwakste plekje is eigenlijk Colijnsplaat,
maar reden voor paniek is niet aanwezig.
Tot slot vraagt Klaassen nog naar de
stand van de z.g. „beschutte woningen",
waarop de voorzitter zegt dat er 13 of 14
liefhebbers zijn, maar dat de voorkeur ge
geven wordt aan economisch gebondenen
en dat er verder gewacht wordt op de
premietoekenning.
Hierna zegt Boot het volgende:
Als CDA-fraktie willen wij hierbij het
college en de raad bedanken voor het feit
dat wij als CDA geaccepteerd worden en
de manier waarop één en ander is ver
lopen. Wij hopen zoals voorheen op een
goede verstandhouding met de andere frak-
ties en tot goede besluitvorming te mogen
komen in het belang van de gemeente.
Filius wil daarop het eind van de ver
gadering niet op in gaan, maar zal dat
zeker bij de algemene beschouwingen doen,
maar Blankenstijn haakt daar met het vol
gende op in:
Mijnheer de voorzitter, mevrouw, mijne
heren.
Als we enige woorden willen wijden aan
het feit, dat er landelijk, maar ook nu in
onze gemeenteraad een nieuwe politieke
partij onder de naam CDA geboren is, kun
nen we helaas, volgens onze beginselen, dit
niet toejuichen, maar betreuren dit zelfs.
We willen de CDA vertegenwoordigers,
die de oude CHU en AR vertegenwoordig
den liever condoleren met het verlies van
deze oude christelijke partijen, die jarenlang
ons politiek bestel mede hebben bepaald.
We zien dit echt als een verschraling en
verdere uitholling voor de chr. politiek,
die eertijds in ons land bedreven werd.
Het streven naar meer macht en invloed
op het gehele politieke leven, zien we toch
ook juist in deze dagen mislukken.
Wanneer momenteel elk van de drie par
tijen die nu samen de CDA vormen, apart
opereerden, zou waarschijnlijk gemakkelijk
een kabinet te formeren zijn.
Juist kleinere partijen hebben soms enor
me invloed. Kijk maar in o.a. Engeland en
Duitsland, daar moeten de grote partijen
toch maar leven bij de gratie van de kleine
liberale partijen.
Verder vrezen wij een verdere overheer
sing van de oude KVP in de CDA. Het is
haar enigste kans om nog een rol van
betekenis te kunnen spelen en daarbij zal
zij ook de andere coalitiegenoten haar wil
opleggen en verdeel en heers toepassen. Dit
is haar eigen wezen. In feite totalitair.
Principieël gezien, vinden wij dit samengaan
een verloochening van onze landsgeboorte.
U allen weet welke een machtige strijd onze
voorouders hebben moeten voeren tegen de
overheersing van Rome. Hoeveel bloed er
gevloeid is. Welke schone leuzen ze ook
voert. Rome verandert nooit en alles moet
aan de Paus onderworpen zijn of worden.
Nooit zijn de oude banvloeken opgeheven
en is in diepste wezen een anti-christelijke
macht.
Juist toen gestreefd werd uit en gere
geerd naar Gods wet en getuigenissen, stond
Nederland aan de spits der natiën. Nu ze
de staartgelijk geworden en wordt ze niet
meer meegeteld.
Geachte vrienden, wilt u leven naar Gods
Woord, dan zal u dit verbond veel strijd op
leveren, ja hoon en spot doen ondervinden.
Daarom zien we dit ook als een doodge
boren kind te zijn of u moet uw prot. chr.
geloof geheel op zij zetten.
We hopen dat u personen en zaken weet
te scheiden, als personen behoren we allen
onze naaste te zijn, maar in zaken hebben
we alleen te handelen overeenkomstig Gods
Woord en zullen er verschillen zich open
baren.
De Heere geve u en ons daartoe verstand
en wijsheid en zijn zegen. Dank u.
Tot slot vraagt mevrouw Van Oeveren
naar de Open School. De voorzitter zegt
dat die op 19 september a.s. van start gaat.
Twaalf 13 personen zijn buiten de boot
gevallen omdatze te veel wisten. Et
wordt onderzocht of daaraan nog iets te
doen is.
Met een dankwoord sluit de voorzitter
hierna de vergadering.