Door vereniging voor Dorpsbelangen Colijnsplaat aan alle inwoners van Colijnsplaat Het is ons bekend, dat velen van u nadere informatie wensen betreffende aktiviteiten, die ondernomen zijn in verband met dijkverhogingen voor Colijnsplaat. Uiteraard willen wij gaarne aan onze verplichtingen voldoen en delen u het volgende mede: De wensen van onze vereniging en 90% van de permanent geves tigde inwoners hebben wij schrifteüjk ter kennis gebracht aan het Provinciaal Bestuur van Zeeland, alsmede aan minister Duisenberg, het ministerie van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk en het gemeentebestuur van Kortgene. Op uitnodiging van het Provinciaal Bestuur, d.d 7 februari 1977, is er nogmaals een mondelinge en op schrift gestelde nadere toelichting gegeven. 14 april j.l. hebben wij het gemeentebestuur van Kortgene aanvullende gegevens verstrekt, waarop wij schrif telijk onderstaand antwoord hebben ontvangen: Met belangstelling hebben wij de brief gelezen. Wij stellen het op prijs, dat uw vereniging zich zo inzet, om naar haar inzichten de leefbaarheid van Colijnsplaat op een zo hoog mogelijk peil te brengen. Zoals u weet, zijn er momenteel nog geen vast omlijnde plannen voor de ontwikkeling van CoÜjnsplaat in onder meer de rekreatieve sfeer en moet derhalve uw brief voor kennisgeving worden aan genomen. Zodra echter deze plannen er wel zijn, zal met uw brief uiteraard rekening worden gehouden, in dier voege, dat de inpas baarheid van de initiatieven, welke uw vereniging ontplooit, zal worden bezien. Was getekend, b. en w. van Kortgene. De brief klinkt mooi, maar is het niet, omdat het gevaarlijke woord „inpasbaarheid" is gebruikt. BIJVOORBEELD Indien enkele machthebbers, met bepaalde reden omkleed, de raad der gemeente Kortgene voorhoudt, dat de wil van bijna alle inwoners niet inpasbaar is. Wat dan? Hoe zal de raad dan reageren? Wij hebben momenteel vertrouwen in de raad, doch kunnen geen risico's nemen. Voordat wij met huid en haar verslonden worden, zullen wij genoemde raad schriftelijk mededelen, dat de ingediende plannen door de vereniging voor Dorpsbelangen, gesteund door 90% van de inwoners, inpasbaar en uitvoerbaar zijn, alsmede economisch verantwoord. Tevens zal hun gevraagd worden geen beslissingen te nemen, voordat zij met ons hebben overlegd, zodat eventueel nadere toelichting gegeven kan worden -op onze inpasbare plannen, inclusief bewijsstukken. Als de overheid wil, kan de nieuwe dijk met een verhoogd plateau (zoals nader in dit schrijven vermeld) aangelegd worden achter het bestaande dijkje van de oude landbouwhaven met aansluiting op het zogenaamde „Kleine Dijkje" voor de vissershaven. Dat „Kleine Dijkje" wordt volgens plan dijkversterkingen van Rijks waterstaat niet verhoogd. Dus blijft zoals het is. Een hoge dijk voor Colijnsplaat is ontsierend en beslist niet nodig. Voor wie dat niet geloofwaardig is, kan bij restaurant „De Bistro" van Nico de Wolf aan Katseveer gaan kijken. Voor dit restaurant was een hoge dijk gepland. Na overleg met Nico de Wolf heeft men inplaats van een hoge dijk er een groot plateau aangelegd, zodat men vanuit zijn restaurant een mooi en ruim uitzicht over de Oosterschelde heeft behouden Dit systeem kan ook voor Colijnsplaat toegepast worden, waardoor voor ons eveneens het panoramisch uitzicht over de Oosterschelde bewaard kan blijven. De ingang van de vissershaven wordt door dit systeem niet belemmerd, omdat momenteel ter plaatse de schepen evenmin binnen kunnen lopen, in verband met het droog vallen aan die zijde. Dus er verandert niets. Integendeel, het zou een afdoende maatregel voor de vissershaven kunnen zijn, omdat daar momenteel bij een oostenwind te grote hinderlijke deining voor de schepen ontstaat. Vergelijkt men meer- en minderkosten, alsmede voor- en nadelen van plan Dorpsbelangen met die van het plan Waterschap Noord- Beveland, dan komt men tot onderstaande resultaten. MINDERKOSTEN aDe oude landbouwhaven behoeft niet gedempt te worden. b. Het inkomend verkeer kan via de Molenweg onderlangs de Oostzeedijk geleid worden naar het dorp en de vissershaven. Een v weg aanleggen onder de Oostzeedijk is minder kostbaar, dan verbreding en aanpassing van wegen in Colijnsplaat. c. Geen kosten voor aankoop gebouwen in Colijnsplaat in verband met aanleg van wegen, die aan de bestaande verkeersdrukte zullen moeten voldoen. d. Geen onberekenbare en blijvende kosten aan gebouwen in de Oost-Havenstraat, die vergoed zullen moeten worden. (De fun deringen van deze oude woningen zijn niet op het zware vracht verkeer berekend). e. Geen uitkeringen, vergoedingen aan derden. MEERKOSTEN f. Aanleg dubbele waterkering van één vierkante meter in het nieuw aan te leggen plateau, in verband met behoud van ons zeezwembad. g. Opspuiten zandstrand om het zwembad. h. Aanleg parkeerterrein aan de oostkant van Colijnsplaat ter vervanging van het bestaande parkeerterrein op de oude land bouwhaven. i. Aanleg plateau in plaats van een hoge dijk. CONCLUSIE Minder- en onberekenbare kosten genoemd onder a, b, c, d en e kunnen worden gebruikt voor compenserende maatregelen genoemd onder f, g, h en i. Voordelen voor inwoners, recreanten, gemeente Kortgene, Rijk zijn: a. Door het aanleggen van een plateau (zoals te zien is op Katse veer) blijft het panoramisch uitzicht op de Oosterschelde vlak voor Colijnsplaat behouden. b. Het inkomend zware vrachtverkeer kan via de Molenweg, Oost zeedijk naar en van het dorp en de vissershaven. De kern van het dorp wordt hierdoor ontlast. De bewoners van de Havelaar- straat. Oost- en West-Havenstraat kunnen rustig slapen en onder vinden geen hinder meer van het voorbijrazend zware vrachtverkeer. c. Minder onderhoud aan de straten in het dorp. d. Meer veiligheid voor ouderen en spelende kinderen in het dorp. Meer verkeersveiligheid in de gevaarlijke bochten bij de ingangen van het dorp aan de oost- en westkant, alsmede op hoeken van alle straten, die aansluiten op de Havelaarstraat. (Colijnsplaat is immers door zijn stedebouwkundige opzet niet geschikt voor snelverkeer). e. Door aanleggen van een plateau kan de oude landbouwhaven, tevens ons zeebad, die als één harmonisch geheel bij de omgeving van Colijnsplaat behoort, behouden blijven. f. Voor de gemeente zijn de exploitatiekosten van een zeebad nihil. Integendeel tot een zoetwaterbad. Bij elke gemeente in Nederland moet daar geld bij. Als voorbeeld: de gemeente Zandvoort heeft een zoetwaterbad, waar in 1976 zevenhonderdduizend gulden exploitatietekort was. Zij hebben de gemeentelijke belasting met tien gulden per hoofd moeten verhogen teneinde dit exploitatie tekort te kunnen dekken. g. Energiebesparing. Er is zelfs geen pomp nodig, die het water in en uit het zwembad pompt. Tijdens laag water loopt het bad vanzelf leeg en tegen dat het hoog water is, klep open en het bad wordt gevuld. (Tijdsduur: anderhalf uur). h. Geen waterkosten. Elke dag 10.000 m3 zuiver Oosterschelde- water voor niets. i. Het zwemmen in zout water wordt door de medici speciaal aan bevolen in verband met rheuma en ademhalingsmoeilijkheden. j. Een zeebad is veel hygiënischer dan elk ander zwembad, omdat men het elke dag ververst met 10.000 m3 zuiver zeewater. Ook het gigantische verschil in inhoud is, dat je zestienmaal zoveel water hebt dan in openbare chloorzwembaden. Chloor geeft een verkeerd idee van hygiëne. Iedereen denkt: het is schoon èn fris, maar het is gewoon nep. k. Het is veiliger zwemmen dan in buitenwater. Het water heeft een goed doorzicht. Men kan drijflijnen aanbrengen. De bodem is van grof zand, loopt geleidelijk af en is vlak. Er is een zand strand omheen, men houdt het zwembad met omgeving zo netjes mogelijk en de rommel wordt steeds opgeruimd. Men kan de zandbodem bij laag water inspecteren. Het is erg belangrijk, dat er op de bodem geen obstakels aanwezig zijn. Een zandbodem is het meest geschikt voor een zwembad. 1. Nog een voordeel is, dat als er algen zouden zijn, deze het water zouden zuiveren. Algen groeien net als andere planten, door assymilatie. Dat betekent, dat ze groeien met behulp van water, voedingszouten en zonlicht. Na het seizoen laat je het bad leeg lopen. Algen drogen in één dag op en men kan alles schoonspuiten. Het type algen dat hier bedoeld wordt, kan zich alleen ont wikkelen op harde voorwerpen. Dus op de vloer van zand, trapjes en drijvende steigers, die bekleed zijn met stroef rubber, daar groeien geen algen op. Algen hebben geen nadelige invloed op de kwaliteit van het water. Het is zelfs zo, dat ze de hygiëne verbeteren. STILZWIJGEN Ondertussen schrijdt de tijd voort en de hoge dijk komt angstig dicht bij ons dorp. Dat zijn zeer trieste zaken, omdat de procedure (het bezwaarschrift) reeds vanaf 6 januari 1977 in gang is gezet. Hierbij is zeer duidelijk aangegeven, dat« 90% van ons, inwoners van Colijnsplaat, de oude haven willen behouden, omdat deze als één harmonisch geheel bij de omgeving behoort en beslist geen hoge dijk voor het dorp willen, omdat het karakter van Colijnsplaat dan teveel geweld wordt aangedaan. Helaas gaan wij na een half jaar van stilzwijgen door de overheid ons afvragen of inspraak (zelfs van 90% van de inwoners) wel serieus wordt behandeld. a. Zijn er onderhandse afspraken en gaat de raad der gemeente Kortgene opnieuw een ondermijnend beleid voor Colijnsplaat voeren. b. Waarom steunt de raad niet openlijk de plannen van de vereni ging Dorpsbelangen Colijnsplaat en 90% van de inwoners. c. Waarom hebben alle bezwaarschriften tegen dijkverhoging voor Colijnsplaat niet ter inzage gelegen op de gemeentesecretarie te Kortgene. d. Waarom wacht de raad af en onderzoekt niet of de plannen van de inwoners van Colijnsplaat c.q. vereniging Dorpsbelangen voor Colijnsplaat uitvoerbaar (inpasbaar) zijn. e. Waarom doet het Waterschap Noord-Beveland niets? Willen ze ons onnodig een hoge dijk bezorgen, omdat de regering beslist heeft voor een veilige doorlaatbare dam, die tevens het behoud van waardevolle natuurgebieden, visserij en schelpdierencultuur garandeert. f. Waarom vraagt de raad der gemeente Kortgene geen bespreking met ons aan? Zij hebben immers voldoende bewijsstukken ont vangen waaruit blijkt, dat de plannen uitvoerbaar zijn. g. Zijn ze bang dat wij nog meer bewijsstukken zullen aanvoeren. h. Of begrijpen ze niet dat het een eerbare zaak is, waar wij als inwoners van Colijnsplaat voor vechten. TER VERDUIDELIJKING Het onnodig dempen van de oude landbouwhaven (ons zee zwembad) kan men immers vergelijken met afbreken van oude monumentale gebouwen. Oude monumentale gebouwen worden elders in Nederland evenmin afgebroken. Integendeel, de overheid geeft en terecht miljoenen guldens uit om oude gebouwen in de oorspronkelijke staat te restaureren, omdat deze eveneens typerend zijn voor het karakter en de omgeving van een dorp of streek. Overal elders tracht men het verkeer om een dorp of stad te leiden. Waarom zou dat voor Colijnsplaat niet gelden? De toekomstige generaties zullen ons dankbaar zijn voor wijs beleid in deze. Ter afsluiting en om het geheugen op te frissen noemen wij enkele voorbeelden van een zeer slecht beleid uit het verleden ten opzichte van het dorp Colijnsplaat, gevoerd door de raad der gemeente Kortgene en voorzien van enkele mededelingen. a. 29 januari 1954 verkoop volgens raadsbesluit van ons voormalig oud monumentaal Gemeentehuis aan een toenmalig gemeente raadslid voor een luttel bedrag van zevenduizend gulden. Dat Gemeentehuis was van groot belang als architectonisch en historisch monument! De resultaten van dit beleid kunt u nu nog met eigen ogen aanschouwen: een schandalige bouwval. Gemakshalve zullen wij 1954 tot 1967 overslaan. b. In 1967 was het dorp reeds verpauperd. Wij hebben kosten noch moeite gespaard hiertegen iets te doen. Er werd een tekening door ons ingediend met een begeleidend schrijven, waaruit duidelijk bleek, hoe de leefbaarheid en werkgelegenheid opnieuw bevorderd kon worden. De raad heeft er zich niets van aangetrokken. Wel hebben ze in 1968 op kosten van iedereen, opdracht gegeven een saneringsplan voor Colijnsplaat te bedenken. Welnu, dat plan kwam nog in 1968. Het bestuur van de gemeente Kortgene vond het een ideaal plan en stemde ermee in. Het was echter een wild plan! Bijna geheel Colijnsplaat zou moeten worden afgebroken. Alle lindebomen in de Voorstraat moesten omgehakt worden. Café Juliana, het rijtje huizen verderop, alsmede de oude landbouwschuur van A. de Pree met aansluitende huizen en schuren moésten gesloopt worden. (Ten behoeve van parkeerterreinen). Alle schuren in de Irenestraat en Beatrixstraat slopen en op de vrijkomende grond nieuwe woningen bouwen. Schuren en woningen achter de kerk en in de Ringweg slopen en eveneens nieuwe woningen op de vrijkomende grond bouwen. De einden van de Beatrixstraat en Irenestraat afsluiten door hoge muren, en voorzien van een poort. Kortom teveel om op te noemen! Gelukkig is door de overheid bijtijds ingegrepen en hebben zij geen toestemming verleend tot uitvoering van dat wilde plan. Afbraak van Colijnsplaat werd hiermee voorkomen. c. In 1968 hebben wij zware tegenwerking ondervonden bij het creëren van een goede speeltuin voor onze kinderen. Deze speeltuin hadden wij gepland in de nieuwbouwwijk, hoek Havelaarstraat— Tulpstraat, waar nu nog steeds de zwarte schuren staan en een doorn in het oog zijn voor de bewoners in deze straten. Wij voldeden aan alle eisen, er was geld, 227 leden en een goedkeuring van de Nederlandse Unie van Speeltuinorganisaties. Doch één en anders was niet voldoende om de raad te overtuigen. d. In 1971 is de oude landbouwhaven, ons zeezwembad, afgenomen en voor een appel en een ei verhuurd aan de Delta Sportvissers federatie. Die club heeft er praktisch geen cent aan besteed. Er liggen een twintigtal oude boten kris-kras door elkaar. Het spel is goed gespeeld, want nu wil die club voor miljoenen guldens een andere haven op kosten van de gemeenschap. e. In nieuwbouwwijken in Colijnsplaat is geen rekening gehouden met parkeermogelijkheden in de straten. Integenstelling tot Kortgene zelf, daar zijn de nieuwbouwwijken ruimer van opzet en is er volop parkeergelegenheid. Zou dat toeval zijn? f. In opdracht van de gemeente is aangevangen met het afbreken van een karakteristiek, werkmanshuisje in de Tonnenbuurt en waren er plannen tot verdere afbraak van deze buurt. Jammer, want deze rij huisjes zijn zeer kenmerkend voor de oude en historische bebouwing van Colijnsplaat en vormen een karak teristiek element in de omgeving. g. Ze hadden plannen tot het laten verdwijnen van de voetbal velden in Colijnsplaat. Door standvastigheid en een goed beleid van de Colijnsplaatse voetbalvereniging hebben ze het niet kunnen verwezenlijken. h. Er zijn niet voldoende stappen ondernomen voor behoud postkantoor. Vereniging Dorpsbelangen heeft hierover een be spreking gevoerd met directeuren van de P.T.T. Als resultaat is er nu alsnog een postkantoortje ingericht. Wij moeten echter wel aan u vragen, hiervan zoveel mogelijk gebruik te maken. Er moeten handelingen verricht worden. Gebeurt dit niet, dan gaat het postkantoortje alsnog verdwijnen. Gebeurt dit wel, dan zullen wij een nieuw postkantoor claimen. i. Plannen tot sluiting van de vismijn. Personeel was al aangezegd dat ze per 1 januari moesten verdwijnen. Dat betekende 24 vissersgezinnen verdrijven uit Colijnsplaat. Met handtekeningen van alle vissers kon men dit slecht beleid op het nippertje voorkomen. j. Tijdens de ruilverkaveling was er zeven hectare grond beschik baar voor Kortgene. Een gedeelte hiervan is niet beschikbaar gesteld voor de sportverenigingen van Colijnsplaat, doch wordt momenteel verhuurd aan een landbouwer uit Kortgene. Is dat ook toeval? k. Het aanhouden van een vuilnisbelt bij de Valle, als het ware in het dorp. Het nimmer blussen van de oude vuilnisbelt achter de vissershaven, ten behoeve van inwoners en vissers, doch wel op eerste verzoek van een groot scheepsbouwer uit Rotterdam, die met zijn groot jacht in de haven lag. Gelukkig is deze vuilnisbelt in verband met centrale storting te Walcheren opgeheven. 1. Pogingen ondernomen een verordening in het leven te roepen, waardoor verkoop van woningen een recreanten zou worden verboden. Op zichzelf een goede zaak, doch het was een veror dening met hiaten en zonder alternatief voorstel. Dat zijn kwalijke zaken voor de leefbaarheid en werkgelegenheid van Colijnsplaat. Tevens werd met twee maten gemeten. Voor de kern Colijnsplaat zou er een verordening komen, maar voor het bungalowterrein ook al gelegen dichtbij de woonkern Kortgene was die verordening niet van kracht. Dit bungalowterrein ligt aan de andere kant van de weg, ongeveer dertig meter verder. Een kwalijke zaak is echter, dat de gemeenschap wel moet mee betalen in de kosten van onderhoud van dit bungalowterrein. TENSLOTTE DIT Het huidige gemeentebestuur heeft eveneens een verordening tweede woningen in het leven geroepen. Hoewel deze soepeler gehanteerd kan worden, is het voor de leefbaarheid en werk gelegenheid van Colijnsplaat, alsnog een zeer kwalijke zaak. Colijnsplaat heeft een typisch karakter. Het is zo bijzonder, omdat de straten exact in de noord-zuid-as liggen en een onderlinge afstand hebben van precies zestig meter. Hetgeen een uniek verschijnsel in ons land is. Van bijna alle huisjes, die zijn gelegen aan de straten, welke lopen van oost naar west en eveneens identiek dezelfde lengte hebben, is echter de oppervlakte grond onder en achter de huisjes te gering. Hierdoor kunnen er geen nieuwe woningen gebouwd worden, die voor permanente bewoning geschikt te maken zijn. De diepte van de tuinen achter de kleine huisjes varieert van drie tot acht meter. Om aan de voorschriften van bouw- en woningtoezicht te voldoen, zal er grond achter deze huisjes onteigend moeten worden. Die grond is van eigenaren van woningen, die aan de noord-zuidas gebouwd zijn. De eigenaren van deze woningen zullen die grond nimmer verkopen, omdat ze daarmee hun privacy prijsgeven. Er is geen architekt of stedebouwkundige in Nederland, die voor de huisjes en daarmee Colijnsplaat, een oplossing zal vinden zonder dat daarbij het typische karakter van Colijnsplaat verloren gaat. CONCLUSIE Verordening tweede woningen is voor Colijnsplaat niet toepasbaar, vanwege de typisch stedebouwkundjge architectuur. DE OPLOSSING a. Woningen met voldoende oppervlakte aan grond bestemmen voor permanente bewoning. b. De kleine huisjes die hieraan niet voldoen bestemmen voor tweede woningen, zo niet, dan worden deze als in de zestiger jaren opnieuw dichtgespijkerd met planken. c. CoÜjnsplaat een beschermd dorpsgezicht geven, waardoor zoveel mogelijk alle woningen in oude stijl zullen moeten worden herbouwd. Volgens het merendeel van de raad van Kortgene is een verorde ning „tweede woningen" in het leven geroepen, omdat men anders geen goedkeuring en toestemming voor nieuwbouw en uitbreidings plannen verkrijgt van het Provinciaal Bestuur. Wij geloven er niets van, omdat bij het Provinciaal Bestuur vakkundige mensen zijn, die begrip zullen kunnen opbrengen voor feiten, zoals eerder genoemd. Dergelijke problemen kunnen in de toekomst voorkomen worden door tijdig te praten met inwoners en alle raadsvergaderingen openbaar te maken. Inwoners willen meedenken, vragen openheid, inspraak en rechtvaardigheid. Ze hebben er recht op. In besloten vergaderingen kunnen beslissingen worden genomen, waar de meerderheid van de inwoners het niet mee eens is en dat vinden wij niet democratisch. TOT SLOT Het is ons bekend, dat projectontwikkelaars jachthavens willen bouwen vlak voor Colijnsplaat, waardoor eveneens het panoramisch uitzicht voor inwoners en wandelaars verloren gaat. Zoals overal elders komen er dan borden met opschrift „Verboden Toegang". Die staan er nu al op de vissershaven, ze zijn van de watersport vereniging Noord-Beveland. Ergerlijk is dat! Voordat een deel van de vissershaven verhuurd was aan die vereniging, zwommen onze kinderen in dat gedeelte. Nu worden ze daar, door de havenmeester en jachtbezitters verdreven. Jammer voor onze kinderen en de leefbaarheid van het dorp. Aan vreemde jacht bezitters heeft een dorp niets. Integendeel, zij komen twee maanden per jaar. Veere is er een duidelijk voorbeeld van. In de winter wonen er slechts driehonderd mensen. Overigens worden er hoofdzakelijk in elke gemeenteraadsverga dering van Kortgene voorstellen, c.q. besluiten behandeld, die betrekking hebben op de kern Kortgene, waarmee forse investe ringen gemoeid zijn. Voor Colijnsplaat worden er alleen lopende zaken behandeld. (Uitgezonderd een sportterrein waar we al jaren op wachten en ze niet meer van buiten konden). Doch voorstellen voor het doen van investeringen zijn niet aan de orde. Blijkbaar worden wij nog steeds achter gesteld, hoewel wij wel mogen meebetalen. Nu kan men zich afvragen waarom genoemde gegevens van het vorige beleid en feiten van het huidige beleid ophalen. Wij vinden het nodig naar voorbeelden van een slecht beleid te wijzen, omdat wij ep onze toekomstige generaties niet nogmaals met de brokken willen blijven zitten. Er moet nu éénmaal op gewezen worden, omdat de huidige raad der gemeente Kortgene niet nogmaals dezelfde fouten mag maken. Het is betreurens waardig, dat enkele niet-deskundige, sympatiserende lieden, die in Colijnsplaat zijn komen wonen, het vorige beleid hebben gesteund. Wij hopen u naar genoegen te hebben ingelicht en zullen trachten rechtvaardigheid te zoeken bij de betreffende overheidsinstanties, ten behoeve van de inwoners van Colijnsplaat. Wij houden u op de hoogte. VERENIGING DORPSBELANGEN VOOR COLIJNSPLAAT p/a West-Havenstraat 23, Colijnsplaat.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1977 | | pagina 4