Door vereniging voor Dorpsbelangen Colijnsplaat aan alle inwoners van Colijnsplaat
Het is ons bekend, dat velen van u nadere informatie wensen
betreffende aktiviteiten, die ondernomen zijn in verband met
dijkverhogingen voor Colijnsplaat. Uiteraard willen wij gaarne
aan onze verplichtingen voldoen en delen u het volgende mede:
De wensen van onze vereniging en 90% van de permanent geves
tigde inwoners hebben wij schrifteüjk ter kennis gebracht aan
het Provinciaal Bestuur van Zeeland, alsmede aan minister
Duisenberg, het ministerie van cultuur, recreatie en maatschappelijk
werk en het gemeentebestuur van Kortgene.
Op uitnodiging van het Provinciaal Bestuur, d.d 7 februari 1977,
is er nogmaals een mondelinge en op schrift gestelde nadere
toelichting gegeven. 14 april j.l. hebben wij het gemeentebestuur
van Kortgene aanvullende gegevens verstrekt, waarop wij schrif
telijk onderstaand antwoord hebben ontvangen:
Met belangstelling hebben wij de brief gelezen. Wij stellen het
op prijs, dat uw vereniging zich zo inzet, om naar haar inzichten
de leefbaarheid van Colijnsplaat op een zo hoog mogelijk peil
te brengen.
Zoals u weet, zijn er momenteel nog geen vast omlijnde plannen
voor de ontwikkeling van CoÜjnsplaat in onder meer de rekreatieve
sfeer en moet derhalve uw brief voor kennisgeving worden aan
genomen. Zodra echter deze plannen er wel zijn, zal met uw brief
uiteraard rekening worden gehouden, in dier voege, dat de inpas
baarheid van de initiatieven, welke uw vereniging ontplooit,
zal worden bezien.
Was getekend, b. en w. van Kortgene.
De brief klinkt mooi, maar is het niet, omdat het gevaarlijke
woord „inpasbaarheid" is gebruikt.
BIJVOORBEELD
Indien enkele machthebbers, met bepaalde reden omkleed, de
raad der gemeente Kortgene voorhoudt, dat de wil van bijna
alle inwoners niet inpasbaar is. Wat dan? Hoe zal de raad dan
reageren? Wij hebben momenteel vertrouwen in de raad, doch
kunnen geen risico's nemen.
Voordat wij met huid en haar verslonden worden, zullen wij
genoemde raad schriftelijk mededelen, dat de ingediende plannen
door de vereniging voor Dorpsbelangen, gesteund door 90% van
de inwoners, inpasbaar en uitvoerbaar zijn, alsmede economisch
verantwoord. Tevens zal hun gevraagd worden geen beslissingen
te nemen, voordat zij met ons hebben overlegd, zodat eventueel
nadere toelichting gegeven kan worden -op onze inpasbare plannen,
inclusief bewijsstukken.
Als de overheid wil, kan de nieuwe dijk met een verhoogd plateau
(zoals nader in dit schrijven vermeld) aangelegd worden achter het
bestaande dijkje van de oude landbouwhaven met aansluiting
op het zogenaamde „Kleine Dijkje" voor de vissershaven. Dat
„Kleine Dijkje" wordt volgens plan dijkversterkingen van Rijks
waterstaat niet verhoogd. Dus blijft zoals het is.
Een hoge dijk voor Colijnsplaat is ontsierend en beslist niet nodig.
Voor wie dat niet geloofwaardig is, kan bij restaurant „De Bistro"
van Nico de Wolf aan Katseveer gaan kijken. Voor dit restaurant
was een hoge dijk gepland. Na overleg met Nico de Wolf heeft
men inplaats van een hoge dijk er een groot plateau aangelegd,
zodat men vanuit zijn restaurant een mooi en ruim uitzicht over
de Oosterschelde heeft behouden
Dit systeem kan ook voor Colijnsplaat toegepast worden, waardoor
voor ons eveneens het panoramisch uitzicht over de Oosterschelde
bewaard kan blijven. De ingang van de vissershaven wordt door
dit systeem niet belemmerd, omdat momenteel ter plaatse de
schepen evenmin binnen kunnen lopen, in verband met het droog
vallen aan die zijde. Dus er verandert niets. Integendeel, het zou
een afdoende maatregel voor de vissershaven kunnen zijn, omdat
daar momenteel bij een oostenwind te grote hinderlijke deining
voor de schepen ontstaat.
Vergelijkt men meer- en minderkosten, alsmede voor- en nadelen
van plan Dorpsbelangen met die van het plan Waterschap Noord-
Beveland, dan komt men tot onderstaande resultaten.
MINDERKOSTEN
aDe oude landbouwhaven behoeft niet gedempt te worden.
b. Het inkomend verkeer kan via de Molenweg onderlangs de
Oostzeedijk geleid worden naar het dorp en de vissershaven. Een
v weg aanleggen onder de Oostzeedijk is minder kostbaar, dan
verbreding en aanpassing van wegen in Colijnsplaat.
c. Geen kosten voor aankoop gebouwen in Colijnsplaat in verband
met aanleg van wegen, die aan de bestaande verkeersdrukte
zullen moeten voldoen.
d. Geen onberekenbare en blijvende kosten aan gebouwen in de
Oost-Havenstraat, die vergoed zullen moeten worden. (De fun
deringen van deze oude woningen zijn niet op het zware vracht
verkeer berekend).
e. Geen uitkeringen, vergoedingen aan derden.
MEERKOSTEN
f. Aanleg dubbele waterkering van één vierkante meter in het
nieuw aan te leggen plateau, in verband met behoud van ons
zeezwembad.
g. Opspuiten zandstrand om het zwembad.
h. Aanleg parkeerterrein aan de oostkant van Colijnsplaat ter
vervanging van het bestaande parkeerterrein op de oude land
bouwhaven.
i. Aanleg plateau in plaats van een hoge dijk.
CONCLUSIE
Minder- en onberekenbare kosten genoemd onder a, b, c, d en e
kunnen worden gebruikt voor compenserende maatregelen genoemd
onder f, g, h en i.
Voordelen voor inwoners, recreanten, gemeente Kortgene, Rijk zijn:
a. Door het aanleggen van een plateau (zoals te zien is op Katse
veer) blijft het panoramisch uitzicht op de Oosterschelde vlak
voor Colijnsplaat behouden.
b. Het inkomend zware vrachtverkeer kan via de Molenweg, Oost
zeedijk naar en van het dorp en de vissershaven. De kern van
het dorp wordt hierdoor ontlast. De bewoners van de Havelaar-
straat. Oost- en West-Havenstraat kunnen rustig slapen en onder
vinden geen hinder meer van het voorbijrazend zware vrachtverkeer.
c. Minder onderhoud aan de straten in het dorp.
d. Meer veiligheid voor ouderen en spelende kinderen in het dorp.
Meer verkeersveiligheid in de gevaarlijke bochten bij de ingangen
van het dorp aan de oost- en westkant, alsmede op hoeken van
alle straten, die aansluiten op de Havelaarstraat. (Colijnsplaat
is immers door zijn stedebouwkundige opzet niet geschikt voor
snelverkeer).
e. Door aanleggen van een plateau kan de oude landbouwhaven,
tevens ons zeebad, die als één harmonisch geheel bij de omgeving
van Colijnsplaat behoort, behouden blijven.
f. Voor de gemeente zijn de exploitatiekosten van een zeebad nihil.
Integendeel tot een zoetwaterbad. Bij elke gemeente in Nederland
moet daar geld bij. Als voorbeeld: de gemeente Zandvoort heeft
een zoetwaterbad, waar in 1976 zevenhonderdduizend gulden
exploitatietekort was. Zij hebben de gemeentelijke belasting met
tien gulden per hoofd moeten verhogen teneinde dit exploitatie
tekort te kunnen dekken.
g. Energiebesparing. Er is zelfs geen pomp nodig, die het water
in en uit het zwembad pompt. Tijdens laag water loopt het bad
vanzelf leeg en tegen dat het hoog water is, klep open en
het bad wordt gevuld. (Tijdsduur: anderhalf uur).
h. Geen waterkosten. Elke dag 10.000 m3 zuiver Oosterschelde-
water voor niets.
i. Het zwemmen in zout water wordt door de medici speciaal aan
bevolen in verband met rheuma en ademhalingsmoeilijkheden.
j. Een zeebad is veel hygiënischer dan elk ander zwembad, omdat
men het elke dag ververst met 10.000 m3 zuiver zeewater. Ook
het gigantische verschil in inhoud is, dat je zestienmaal zoveel
water hebt dan in openbare chloorzwembaden. Chloor geeft een
verkeerd idee van hygiëne. Iedereen denkt: het is schoon èn fris,
maar het is gewoon nep.
k. Het is veiliger zwemmen dan in buitenwater. Het water heeft
een goed doorzicht. Men kan drijflijnen aanbrengen. De bodem
is van grof zand, loopt geleidelijk af en is vlak. Er is een zand
strand omheen, men houdt het zwembad met omgeving zo netjes
mogelijk en de rommel wordt steeds opgeruimd. Men kan de
zandbodem bij laag water inspecteren. Het is erg belangrijk,
dat er op de bodem geen obstakels aanwezig zijn. Een zandbodem
is het meest geschikt voor een zwembad.
1. Nog een voordeel is, dat als er algen zouden zijn, deze het water
zouden zuiveren. Algen groeien net als andere planten, door
assymilatie. Dat betekent, dat ze groeien met behulp van water,
voedingszouten en zonlicht. Na het seizoen laat je het bad leeg
lopen. Algen drogen in één dag op en men kan alles schoonspuiten.
Het type algen dat hier bedoeld wordt, kan zich alleen ont
wikkelen op harde voorwerpen. Dus op de vloer van zand, trapjes
en drijvende steigers, die bekleed zijn met stroef rubber, daar
groeien geen algen op. Algen hebben geen nadelige invloed op de
kwaliteit van het water. Het is zelfs zo, dat ze de hygiëne
verbeteren.
STILZWIJGEN
Ondertussen schrijdt de tijd voort en de hoge dijk komt angstig
dicht bij ons dorp. Dat zijn zeer trieste zaken, omdat de procedure
(het bezwaarschrift) reeds vanaf 6 januari 1977 in gang is gezet.
Hierbij is zeer duidelijk aangegeven, dat« 90% van ons, inwoners
van Colijnsplaat, de oude haven willen behouden, omdat deze
als één harmonisch geheel bij de omgeving behoort en beslist
geen hoge dijk voor het dorp willen, omdat het karakter van
Colijnsplaat dan teveel geweld wordt aangedaan.
Helaas gaan wij na een half jaar van stilzwijgen door de overheid
ons afvragen of inspraak (zelfs van 90% van de inwoners) wel
serieus wordt behandeld.
a. Zijn er onderhandse afspraken en gaat de raad der gemeente
Kortgene opnieuw een ondermijnend beleid voor Colijnsplaat
voeren.
b. Waarom steunt de raad niet openlijk de plannen van de vereni
ging Dorpsbelangen Colijnsplaat en 90% van de inwoners.
c. Waarom hebben alle bezwaarschriften tegen dijkverhoging
voor Colijnsplaat niet ter inzage gelegen op de gemeentesecretarie
te Kortgene.
d. Waarom wacht de raad af en onderzoekt niet of de plannen
van de inwoners van Colijnsplaat c.q. vereniging Dorpsbelangen
voor Colijnsplaat uitvoerbaar (inpasbaar) zijn.
e. Waarom doet het Waterschap Noord-Beveland niets? Willen
ze ons onnodig een hoge dijk bezorgen, omdat de regering beslist
heeft voor een veilige doorlaatbare dam, die tevens het behoud
van waardevolle natuurgebieden, visserij en schelpdierencultuur
garandeert.
f. Waarom vraagt de raad der gemeente Kortgene geen bespreking
met ons aan? Zij hebben immers voldoende bewijsstukken ont
vangen waaruit blijkt, dat de plannen uitvoerbaar zijn.
g. Zijn ze bang dat wij nog meer bewijsstukken zullen aanvoeren.
h. Of begrijpen ze niet dat het een eerbare zaak is, waar wij
als inwoners van Colijnsplaat voor vechten.
TER VERDUIDELIJKING
Het onnodig dempen van de oude landbouwhaven (ons zee
zwembad) kan men immers vergelijken met afbreken van oude
monumentale gebouwen. Oude monumentale gebouwen worden
elders in Nederland evenmin afgebroken. Integendeel, de overheid
geeft en terecht miljoenen guldens uit om oude gebouwen
in de oorspronkelijke staat te restaureren, omdat deze eveneens
typerend zijn voor het karakter en de omgeving van een dorp
of streek.
Overal elders tracht men het verkeer om een dorp of stad te leiden.
Waarom zou dat voor Colijnsplaat niet gelden? De toekomstige
generaties zullen ons dankbaar zijn voor wijs beleid in deze.
Ter afsluiting en om het geheugen op te frissen noemen wij enkele
voorbeelden van een zeer slecht beleid uit het verleden ten opzichte
van het dorp Colijnsplaat, gevoerd door de raad der gemeente
Kortgene en voorzien van enkele mededelingen.
a. 29 januari 1954 verkoop volgens raadsbesluit van ons voormalig
oud monumentaal Gemeentehuis aan een toenmalig gemeente
raadslid voor een luttel bedrag van zevenduizend gulden. Dat
Gemeentehuis was van groot belang als architectonisch en historisch
monument! De resultaten van dit beleid kunt u nu nog met
eigen ogen aanschouwen: een schandalige bouwval.
Gemakshalve zullen wij 1954 tot 1967 overslaan.
b. In 1967 was het dorp reeds verpauperd. Wij hebben kosten
noch moeite gespaard hiertegen iets te doen. Er werd een tekening
door ons ingediend met een begeleidend schrijven, waaruit duidelijk
bleek, hoe de leefbaarheid en werkgelegenheid opnieuw bevorderd
kon worden. De raad heeft er zich niets van aangetrokken.
Wel hebben ze in 1968 op kosten van iedereen, opdracht gegeven
een saneringsplan voor Colijnsplaat te bedenken. Welnu, dat plan
kwam nog in 1968. Het bestuur van de gemeente Kortgene vond
het een ideaal plan en stemde ermee in.
Het was echter een wild plan! Bijna geheel Colijnsplaat zou
moeten worden afgebroken. Alle lindebomen in de Voorstraat
moesten omgehakt worden. Café Juliana, het rijtje huizen verderop,
alsmede de oude landbouwschuur van A. de Pree met aansluitende
huizen en schuren moésten gesloopt worden. (Ten behoeve van
parkeerterreinen). Alle schuren in de Irenestraat en Beatrixstraat
slopen en op de vrijkomende grond nieuwe woningen bouwen.
Schuren en woningen achter de kerk en in de Ringweg slopen
en eveneens nieuwe woningen op de vrijkomende grond bouwen.
De einden van de Beatrixstraat en Irenestraat afsluiten door
hoge muren, en voorzien van een poort. Kortom teveel om op
te noemen!
Gelukkig is door de overheid bijtijds ingegrepen en hebben zij
geen toestemming verleend tot uitvoering van dat wilde plan.
Afbraak van Colijnsplaat werd hiermee voorkomen.
c. In 1968 hebben wij zware tegenwerking ondervonden bij het
creëren van een goede speeltuin voor onze kinderen. Deze speeltuin
hadden wij gepland in de nieuwbouwwijk, hoek Havelaarstraat—
Tulpstraat, waar nu nog steeds de zwarte schuren staan en een
doorn in het oog zijn voor de bewoners in deze straten. Wij
voldeden aan alle eisen, er was geld, 227 leden en een goedkeuring
van de Nederlandse Unie van Speeltuinorganisaties. Doch één en
anders was niet voldoende om de raad te overtuigen.
d. In 1971 is de oude landbouwhaven, ons zeezwembad, afgenomen
en voor een appel en een ei verhuurd aan de Delta Sportvissers
federatie. Die club heeft er praktisch geen cent aan besteed.
Er liggen een twintigtal oude boten kris-kras door elkaar. Het
spel is goed gespeeld, want nu wil die club voor miljoenen guldens
een andere haven op kosten van de gemeenschap.
e. In nieuwbouwwijken in Colijnsplaat is geen rekening gehouden
met parkeermogelijkheden in de straten. Integenstelling tot Kortgene
zelf, daar zijn de nieuwbouwwijken ruimer van opzet en is er
volop parkeergelegenheid. Zou dat toeval zijn?
f. In opdracht van de gemeente is aangevangen met het afbreken
van een karakteristiek, werkmanshuisje in de Tonnenbuurt en
waren er plannen tot verdere afbraak van deze buurt. Jammer,
want deze rij huisjes zijn zeer kenmerkend voor de oude en
historische bebouwing van Colijnsplaat en vormen een karak
teristiek element in de omgeving.
g. Ze hadden plannen tot het laten verdwijnen van de voetbal
velden in Colijnsplaat. Door standvastigheid en een goed beleid
van de Colijnsplaatse voetbalvereniging hebben ze het niet kunnen
verwezenlijken.
h. Er zijn niet voldoende stappen ondernomen voor behoud
postkantoor. Vereniging Dorpsbelangen heeft hierover een be
spreking gevoerd met directeuren van de P.T.T. Als resultaat is
er nu alsnog een postkantoortje ingericht. Wij moeten echter
wel aan u vragen, hiervan zoveel mogelijk gebruik te maken.
Er moeten handelingen verricht worden. Gebeurt dit niet, dan
gaat het postkantoortje alsnog verdwijnen. Gebeurt dit wel, dan
zullen wij een nieuw postkantoor claimen.
i. Plannen tot sluiting van de vismijn. Personeel was al aangezegd
dat ze per 1 januari moesten verdwijnen. Dat betekende 24
vissersgezinnen verdrijven uit Colijnsplaat. Met handtekeningen
van alle vissers kon men dit slecht beleid op het nippertje
voorkomen.
j. Tijdens de ruilverkaveling was er zeven hectare grond beschik
baar voor Kortgene. Een gedeelte hiervan is niet beschikbaar
gesteld voor de sportverenigingen van Colijnsplaat, doch wordt
momenteel verhuurd aan een landbouwer uit Kortgene. Is dat
ook toeval?
k. Het aanhouden van een vuilnisbelt bij de Valle, als het ware
in het dorp. Het nimmer blussen van de oude vuilnisbelt achter
de vissershaven, ten behoeve van inwoners en vissers, doch wel
op eerste verzoek van een groot scheepsbouwer uit Rotterdam,
die met zijn groot jacht in de haven lag. Gelukkig is deze vuilnisbelt
in verband met centrale storting te Walcheren opgeheven.
1. Pogingen ondernomen een verordening in het leven te roepen,
waardoor verkoop van woningen een recreanten zou worden
verboden. Op zichzelf een goede zaak, doch het was een veror
dening met hiaten en zonder alternatief voorstel. Dat zijn kwalijke
zaken voor de leefbaarheid en werkgelegenheid van Colijnsplaat.
Tevens werd met twee maten gemeten. Voor de kern Colijnsplaat
zou er een verordening komen, maar voor het bungalowterrein
ook al gelegen dichtbij de woonkern Kortgene was die
verordening niet van kracht. Dit bungalowterrein ligt aan de
andere kant van de weg, ongeveer dertig meter verder. Een
kwalijke zaak is echter, dat de gemeenschap wel moet mee
betalen in de kosten van onderhoud van dit bungalowterrein.
TENSLOTTE DIT
Het huidige gemeentebestuur heeft eveneens een verordening
tweede woningen in het leven geroepen. Hoewel deze soepeler
gehanteerd kan worden, is het voor de leefbaarheid en werk
gelegenheid van Colijnsplaat, alsnog een zeer kwalijke zaak.
Colijnsplaat heeft een typisch karakter. Het is zo bijzonder, omdat
de straten exact in de noord-zuid-as liggen en een onderlinge
afstand hebben van precies zestig meter. Hetgeen een uniek
verschijnsel in ons land is. Van bijna alle huisjes, die zijn gelegen
aan de straten, welke lopen van oost naar west en eveneens
identiek dezelfde lengte hebben, is echter de oppervlakte grond
onder en achter de huisjes te gering. Hierdoor kunnen er geen
nieuwe woningen gebouwd worden, die voor permanente bewoning
geschikt te maken zijn. De diepte van de tuinen achter de kleine
huisjes varieert van drie tot acht meter. Om aan de voorschriften
van bouw- en woningtoezicht te voldoen, zal er grond achter
deze huisjes onteigend moeten worden. Die grond is van eigenaren
van woningen, die aan de noord-zuidas gebouwd zijn. De eigenaren
van deze woningen zullen die grond nimmer verkopen, omdat ze
daarmee hun privacy prijsgeven.
Er is geen architekt of stedebouwkundige in Nederland, die
voor de huisjes en daarmee Colijnsplaat, een oplossing zal vinden
zonder dat daarbij het typische karakter van Colijnsplaat verloren
gaat.
CONCLUSIE
Verordening tweede woningen is voor Colijnsplaat niet toepasbaar,
vanwege de typisch stedebouwkundjge architectuur.
DE OPLOSSING
a. Woningen met voldoende oppervlakte aan grond bestemmen
voor permanente bewoning.
b. De kleine huisjes die hieraan niet voldoen bestemmen voor
tweede woningen, zo niet, dan worden deze als in de zestiger
jaren opnieuw dichtgespijkerd met planken.
c. CoÜjnsplaat een beschermd dorpsgezicht geven, waardoor
zoveel mogelijk alle woningen in oude stijl zullen moeten worden
herbouwd.
Volgens het merendeel van de raad van Kortgene is een verorde
ning „tweede woningen" in het leven geroepen, omdat men anders
geen goedkeuring en toestemming voor nieuwbouw en uitbreidings
plannen verkrijgt van het Provinciaal Bestuur. Wij geloven er
niets van, omdat bij het Provinciaal Bestuur vakkundige mensen
zijn, die begrip zullen kunnen opbrengen voor feiten, zoals
eerder genoemd.
Dergelijke problemen kunnen in de toekomst voorkomen worden
door tijdig te praten met inwoners en alle raadsvergaderingen
openbaar te maken. Inwoners willen meedenken, vragen openheid,
inspraak en rechtvaardigheid. Ze hebben er recht op. In besloten
vergaderingen kunnen beslissingen worden genomen, waar de
meerderheid van de inwoners het niet mee eens is en dat vinden
wij niet democratisch.
TOT SLOT
Het is ons bekend, dat projectontwikkelaars jachthavens willen
bouwen vlak voor Colijnsplaat, waardoor eveneens het panoramisch
uitzicht voor inwoners en wandelaars verloren gaat. Zoals overal
elders komen er dan borden met opschrift „Verboden Toegang".
Die staan er nu al op de vissershaven, ze zijn van de watersport
vereniging Noord-Beveland. Ergerlijk is dat! Voordat een deel
van de vissershaven verhuurd was aan die vereniging, zwommen
onze kinderen in dat gedeelte. Nu worden ze daar, door de
havenmeester en jachtbezitters verdreven. Jammer voor onze
kinderen en de leefbaarheid van het dorp. Aan vreemde jacht
bezitters heeft een dorp niets. Integendeel, zij komen twee maanden
per jaar. Veere is er een duidelijk voorbeeld van. In de winter
wonen er slechts driehonderd mensen.
Overigens worden er hoofdzakelijk in elke gemeenteraadsverga
dering van Kortgene voorstellen, c.q. besluiten behandeld, die
betrekking hebben op de kern Kortgene, waarmee forse investe
ringen gemoeid zijn. Voor Colijnsplaat worden er alleen lopende
zaken behandeld. (Uitgezonderd een sportterrein waar we al
jaren op wachten en ze niet meer van buiten konden). Doch
voorstellen voor het doen van investeringen zijn niet aan de orde.
Blijkbaar worden wij nog steeds achter gesteld, hoewel wij wel
mogen meebetalen.
Nu kan men zich afvragen waarom genoemde gegevens van het
vorige beleid en feiten van het huidige beleid ophalen.
Wij vinden het nodig naar voorbeelden van een slecht beleid
te wijzen, omdat wij ep onze toekomstige generaties niet nogmaals
met de brokken willen blijven zitten. Er moet nu éénmaal op
gewezen worden, omdat de huidige raad der gemeente Kortgene
niet nogmaals dezelfde fouten mag maken. Het is betreurens
waardig, dat enkele niet-deskundige, sympatiserende lieden, die in
Colijnsplaat zijn komen wonen, het vorige beleid hebben gesteund.
Wij hopen u naar genoegen te hebben ingelicht en zullen trachten
rechtvaardigheid te zoeken bij de betreffende overheidsinstanties,
ten behoeve van de inwoners van Colijnsplaat.
Wij houden u op de hoogte.
VERENIGING DORPSBELANGEN VOOR COLIJNSPLAAT
p/a West-Havenstraat 23, Colijnsplaat.