Wissenkerke
heeft een nieuw
gemeentehuis
Raadsvergadering Kortgene
Woensdag S juni j.l. vond in tegenwoor
digheid van de Commissaris der Koningin
in Zeeland en een groot aantal andere
genodigden, de officiële opening plaats van
het geheel vernieuwde gemeentehuis te
Wissenkerke.
Dit nieuwe gemeentehuis is opgetrokken
uit twee gebouwen, te weten het oude
gemeentehuis en een aangrenzende woning.
De ontvangst van de genodigden vond
plaats in de grote zaal van het Dorpshuis,
dat reeds enkele jaren ook dienst deed als
„huis van de gemeente". Hier vonden ook
de raadsvergadering plaats en werden de
huwelijken voltrokken.
Dit alles is nu verleden tijd en kan in
het nieuwe gemeentehuis met meer gemak
en veel stijlvoller plaatsvinden.
Nadat burgemeester P. Wisse alle aan
wezigen welkom had geheten, voerde de
Commissaris der Koningin, de heer Boer-
tien, het woord.
Na een korte pauze en een kop koffie
boden de volgende sprekers hun felicitaties
aan: de heer Joh. Remijnse namens de raad;
secretaris G. van Hekken namens het
gemeentepersoneel; A. Welleman namens
de buurgemeente Kortgene en namens de
gemeenten op Zuid-Beveland en Tholen
en A. Westdorp namens het korps Rijks
politie.
Donderdag 9 juni kwam de raad dezer
gemeente onder voorzitterschap van burge
meester J. L. D. van der Linde in openbare
vergadering bijeen.
Na een kort openingswoord van de voor
zitter, waarin hij het jarige raadslid G. Boot
feliciteert en zijn spijt uitdrukt over de
late toezending van de stukken, wordt
overgegaan tot behandeling van de agenda.
De notulen van de vorige vergadering
worden met twee kleine wijzigingen vast
gesteld.
Naar aanleiding van die notulen merkt
Filius op, dat de samenstelling en uitwer
king van notulen van diverse commissies
lijkt op een werkverschaffing voor het
secretariepersoneel. Eerst notulen maken,
die zenden naar de commissieleden en
wanneer deze enige kleine opmerkingen of
aanvullingen hebben, dan in een nieuwe
notulering onderbrengen en dan pas, weer
geheel uitgetikt, naar de commissieleden
en raadsleden zenden. Hij zou van dit sys
teem van werkverschaffing af willen.
De voorzitter is het daar niet mee eens
en zegt dat het risico niet genomen kan
worden, dat in de notulen van raadscom
missies, die naar de raadsleden gezonden
worden, fouten of hiaten staan. Er kan
door verkeerd overkomen of anderszins
essentiële fouten insluipen, die door niet-
commissieleden verkeerd kunnen worden
uitgelegd.
Enige ingekomen stukken worden voor
kennisgeving aangenomen, waarna de voor
zitter enige mededleingen doet, ó.a. dat
het Provinciaal Bestuur de verbruiksver-
ordening heeft goedgekeurd, alsmede het
bestemmingsplan Oostdijk.
De bezoldigingsregeling gemeentesecreta
rissen en -ontvangers wordt per 1 april 1977
gewijzigd en een vergoeding voor vak
onderwijs 1976 aan de „Open Hof-school"
wordt eveneens z.h.s. vastgesteld.
Ten aanzien van het volgende agenda
punt: verbetering ambtswoning burgemees
ter verkrijgt De Looff het woord. Hij zegt
hierover onder meer, dat de raad hier
weer geconfronteerd wordt met een enorm
bedrag. Namelijk ƒ45.000,waarvan een
groot bedrag bestemd is voor achterstallig
onderhoud van deze ambtswoning. Wij zou
den weer terug kunnen vallen op het ver
leden en verwijten maken aan personen
of instellingen, die dit hebben nagelaten.
Hoewel wij met dit voorstel wel wat moeite
hebben, geloven wij toch dat ook hier
gehandeld moet worden naar de situatie
waarin wij nu verkeren, om erger te voor
komen. Het is toch wel verbluffend, dat
dergelijke situaties in stijgende lijn dit jaar
Tot slot van dit gedeelte bood kunst
schilder Benschop de gemeente een door
hem vervaardigd schilderij aan, met daarop
sfeervol de oude N.H. Kerk, geflankeerd
door enige typische oude gebouwen.
Nadat burgemeester P. Wisse alle spre
kers beantwoord had, vertrok het gezel
schap naar het nieuwe gemeentehuis, al
waar Monique de Schipper, het 8-jarige
dochtertje van een ambtenaar ter secreta
rie, de Commissaris der Koningin de sleutel
van het nieuwe gemeentehuis aanbood en
de Commissaris daarmee de deur van het
gemeentehuis opende, met de wens, dat dit
gemeentehuis in volle omvang een huis
van de gemeente mag zijn, waar ambtenaar
en burger elkaar kunnen vinden.
Bij de daarop volgende bezichtiging
hoorde men terecht zeer lovende woorden
over de indeling, de aankleding en de
daaruit zeker voortvloeiende prettige sfeer
om daar te werken.
Al met al een reden voor de inwoners
van de gemeente Wissenkerke om gepast
trots te zijn op dit nieuwe gemeentehuis.
Rest ons nog te vertellen, dat dit ge
meentehuis ook gemakkelijk bezocht kan
worden door personen die moeilijk ter been
zijn of die zich in een rolstoel moeten
verplaatsen. De toegang is voor hen aan
gepast.
op ons afkomen, en wij vragen ons af of
het nalaten van toen ons nu niet boven
het hoofd gaat groeien om alles te kunnen
realiseren en financieren, zonder verstrek
kende gevolgen. Natuurlijk zal ook hier wat
moeten gebeuren en wij menen dan ook
om onze goedkeuring hieraan te moeten
geven, met enkele wensen en opmerkingen
van onze kant.
Ten eerste dat getracht zal worden be
neden dit bedrag te blijven en het zeker
niet te overschrijden, gezien de opknapbeurt
in 1976 voor een bedrag van bijna
11.000,—. Een vraag onzerzijds is, dat
in de begroting niet gesproken wordt van
subsidie voor isolatiekosten van dak en
spouwmuren. Is dat hier niet van toepassing
of is dat bedrag hier in verrekend.
Een technische opmerking mijnerzijds: Ik
zie de oplossing voor de buitengevels zoals
voorgesteld niet als de meest gunstige of
juiste en ben van mening dat doorzakken
hiermee niet is op te vangen en een andere
manier beter zou zijn en waarsèhijnlijk
nog goedkoper. En dan zeer beslist een
betere inrichting voor de garage van die
woning.
Mevr. Van Oeveren zegt dat zij dezelfde
zinnen zou kunnen gebruiken als waarmee
De Looff begon en het is zo, dat ook wij
door ervaring wat wijzer geworden, ook
wel eens twijfelen aan de begroting die
de Technische Dienst maakt. Ook zij dringt
aan op het blijven binnen die ƒ45.000,—.
Zij dringt aan op een zo spoedig mogelijke
aanvang van de werkzaamheden en vraagt
de voorzitter de raad op de hoogte te
willen houden van de vorderingen.
Blankenstijn vindt het rapport heel dui
delijk. Veel van de opgesomde gebreken
zijn de normaal voorkomende euvels van
de bouw van bungalows en mede ook van
het feit, dat daar toentertijd niet geheid
is. wat wel wenselijk was. Hij is er voor
stander van, dat het nu goed gebeurt,
anders zitten wij er straks weer mee.
Ook De Smit zegt akkoord te kunnen
gaan met het voorstel van b. en w„ en
vindt ook dat het een goede zaak is het
nu zo goed mogelijk te doen. Hij dringt
aan in het vervolg bij een bouw goed
op te letten of er gebouwd wordt, zoals
er gebouwd moet worden.
Wethouder Van der Weele zegt ook te
hopen niet boven het genoemde bedrag uit
te komen en heeft, gezien de kostenraming
van de Centrale Dienst, daar alle vertrou
wen in, maar vraagt reeds bij voorbaat
clementie wanneer het bedrag eens met
twee- of drieduizend gulden overschreden
zou worden.
Ten aanzien van de subsidie voor de
isolatie van de spouw zegt hij, dat wanneer
mogelijk, daar een aanvraag voor ingediend
zal worden.
Welleman zegt dat er in dit gesprek heel
wat gezegd is over heien. Maar hij zit
in deze raad al een heel stuk langer en
weet zich nog goed te herinneren, dat de
bouw van de ambtswoning eerst plaats zou
moeten vinden op het bungalowterrein, en
later verplaatst is naar binnen de kom
en dat de bouw gerealiseerd zou moeten
worden binnen een zeker bedrag en geen
cent daarboven en dat toen het heien is
vervallen.
Hierna komt aan de orde de aanschaf
van zonwering voor het gemeentehuis. De
Looff kan de noodzaak daar heel goed
van inzien; hij gaat er mee akkoord en
vraagt de aanschaf daarvan te willen plaat
sen bij de eigen middenstand.
Ook Klaassen vindt het dringend nodig
en De Smit vraagt of deze zonwering ook
gebruikt kan worden aan het nieuwe ge
meentehuis, waarop de voorzitter zegt, dat
dit duidelijk de bedoeling is. Hij zegt ook,
dat de offertes gevraagd zijn aan zaken
mensen uit de gemeente.
Z.h.s. en zonder enige op- of aanmerking
wordt hierna een krediet van 150.000,—
beschikbaar gesteld voor de aanschaf van
een nieuwe Mercedes huisvuilophaalauto.
Geelhoed zegt bij dit punt, dat er te
Colijnsplaat al zondagsavonds veel huisvuil-
zakken buiten staan, voor de auto, die pas
vrijdags komt. Wethouder Van der Weele
zegt dat het moeilijk is daaraan een eind
te maken, daar die zakken veelal afkomstig
zijn van eigenaren van tweede woningen.
Op aandringen van Geelhoed zal er echter
naar een oplossing worden gezocht.
Door de sportvereniging te Kats is om
vervanging van de bestaande kleedgelegen
heid verzocht daar deze versleten is. De
vereniging kan een goede gebruikte houten
keet kopen voor ƒ3750.— (inclusief BTW
en verdere kosten) die voor dit doel ge
schikt is. Het plaatsen zal door de sport
vereniging in eigen beheer plaatsvinden.
Daar wij van mening zijn dat de sport
vereniging zelf ook een bijdrage in de
kosten moet betalen stellen wij u voor
een bijdrage van ƒ3000,- te verlenen en
de vereniging de resterende ƒ750,— te
laten betalen.
Boot zegt hierop dat de zelfwerkzaam
heid van de vereniging een bijzonder be
langrijk facet is, waar zijn fractie volledig
achter staat. Hij stelt echter voor een
bijdrage van 3500,— te verlenen en de
vereniging de resterende ƒ250,— te laten
betalen, omdat het neerkomt op een zeer
kleine groep en het maar een houten
gebouw is.
De Looff kan zich met het voorstel van
b. en w. verenigen en heeft alle respect
voor de zelfwerkzaamheid van de vereni
ging, al zullen ze het bedrag van ƒ750,—
ook wel liever lager zien.
Ook mevr. Van Oeveren en Blankenstijn
scharen zich achter het voorstel van b.
en w., waarop wethouder Welleman zegt,
dat hij met genoegen ziet dat er een
hand gereikt wordt aan de S.V. Kats. Ook
de kleine dorpjes moeten leefbaar blijven.
Boot blijft echter zijn voorstel van
3500,— handhaven, waarop een stemming
volgt. Uit deze stemming blijkt, dat slechts
Klaassen en De Smit het voorstel van Boot
steunen, zodat het voorstel van b. en w.
aangenomen is.
Hierna komt de afbouw en inrichting
van de openbare lagere- en kleuterschool
te Kortgene aan de orde. B. en w. hebben
hierbij de volgende begeleiding gemaakt:
Nu de bouw van de kleuterschool te
Kortgene vordert dient aan de afbouw en
inrichting te worden gedacht. Onder de
afbouwkosten worden verstaan kosten voor-
vloerbedekking, gordijnen, zonwering, brand
blussers, le schoonmaak, terreinafscheiding
en aansluitkosten nutsbedrijven. Ook voor
de lagere school dienen in verband met
de verbouw deze kosten te worden gemaakt.
Onder inrichtingskosten wordt verstaan de
kosten voor de aanschaf van hoofdzakelijk
meubilair.
De afbouwkosten voor de kleuterschool
bedragen 29.382,— en de inrichtingskos
ten 7.773,30. De afbouwkosten voör de
lagere school bedragen ƒ44.246,46 en de
inrichtingskosten 24.626,01. De genoemde
bedragen zijn alle inclusief BTW.
De totale kosten voor de kleuterschool
bedragen derhalve ƒ37.155,30 en voor de
lagere school 68.872,47 of in totaal
106.027,77.
Tegenover deze kosten staat geen hogere
rijksvergoeding dan thans wordt verkregen,
zodat de kosten van deze investeringen
volledig voor rekening van de gemeente
komen.
Wij stellen u voor een krediet te voteren
voor de afbouw en inrichting van de
kleuter- en lagere school te Kortgene groot
106.027,77, onder voorbehoud van gunstig
advies van de inspecties.
De financiële commissie is gehoord en
naar aanleiding van het advies zijn diverse
bezuiningen aangebracht.
Wij zijn van mening dat de resterende
kosten in verband met de goede gang van
zaken bij het onderwijs en een nette aan
kleding van de scholen noodzakelijk zijn.
De Smit staat daar wel even van te kijken
en begrijpt het niet helemaal. Hij dacht
dat die inrichting en afbouw ook mede
gesubsidieerd werd.
De voorzitter zegt dat dit er helemaal
los van staat. Los van wat je investeert,
krijg je toch maar een bepaalde jaarlijkse
vergoeding. En daarom moet dit uit eigen
middelen betaald worden. Hij zegt verder
dat deze gemeente aan onderwijs ongeveer
per jaar honderdduizend gulden méér uit
geeft dan dat zij aan vergoedingen ontvangt.
Blankenstijn zegt een heel eind akkoord
te kunnen gaan met het genoemde bedrag,
maar heeft na afloop van de vergadering
van de financiële commissie bloed voor
het hart gekregen betreffende zekere aan
gebrachte bezuinigingen. Wij zijn tot de
conclusie gekomen dat wij niet goed doen
te bezuiningen op het nadeel of ten laste
van onze kinderen. Als we zien wat wij
aan sport en spel en andere zaken beschik
baar stellen, dan zijn wij hier op onjuiste
wijze aan het bezuinigen.
Hij wil de raad het voorstel doen het
gevraagde bedrag met ƒ30.000,— te ver
hogen om de geplande bezuinigingen te
ontlopen, die volgens hem toch wel in
de komende jaren zullen worden opgevoerd.
Hij had een berekening gemaakt van de
diverse bij de gemeente aanwezige reserves
enz. en ook van deze vergrote uitgave en
dan was alles volgens hem zeer goed te
financieren.
Mevr. Van Oeveren zegt dat haar fractie
met het voorstel mee kan gaan.
Filius zegt dat deze zaak behandeld is
in de financiële commissie, waar de heer
Blankenstijn bij was en ik was één van
diegene, om bezuinigingen aan te brengen.
Ik was daar niet alleen in. Vlaggemasten
van 1500,—, dat zie ik niet zo zitten.
Een tuinaanleg zal best nuttig en nodig
zijn, maar dit zou ook op een latere datum
gerealiseerd kunnen worden. Hij vindt het
voorstel, zoals hier voor hem ligt, wel wat
summier en onvolledig, hoewel hij er zich
toch wel mee kan verenigen. Hij had er
graag een staatje bij gezien van wat er nu
wel en van wat er nu niet gerealiseerd
kan worden. Hij is nu wel verwonderd
over de woorden van Blankenstijn, daar
hij bii de gemeentebegroting ook reserves
en potjes naar voren had gebracht, die
toen door Blankenstijn afgewezen werden.
Nu zou er wel van de reserve gepakt mogen
worden. Hij vraagt de voorzitter nog wel
om die voorzieningen, die noch in de
financiële commissie, noch hier in de raad
ter sprake zijn gekomen, nader te bezien.
Klaassen zegt geheel akkoord te kunnen
gaan met het voorstel van b. en w.
De voorzitter zegt dat de toelichting
misschien dan wel summier genoemd wordt,
maar alle stukken die hierop betrekking
hebben, liggen ter gemeentesecretarie ter
inzage. Jammer genoeg zijn de aanbeve
lingen van de onderwijs-inspecteurs nog
niet binnen, maar wij doen dit voorstel
dan ook onder voorbehoud van hun goed
keuring. Maar u wordt daaromtrent op de
hoogte gehouden. Ten aanzien van de op
merkingen van Blankenstijn zegt de voor
zitter, dat hij meent te moeten betwijfelen
dat er bezuinigd wordt ten nadele van onze
kinderen. Want we moeten in de gaten
houden dat we hier een school aan het
bouwen zijn in een dorp van 1500 inwoners,
waar in december al een krediet van,
inclusief de verbouwing avn de lagere school
van 800.000,voor uitgetrokken hebt,
waarvan ruim 500.000,— alleen voor een
tweeklassige kleuterschool. Met de opper
vlakte van b.v. de tuin zijn wij niet erg
gelukkig en stellen wij pogingen in het
werk die uitgebreid te krijgen.
Op een vraag van Filius zegt de voor
zitter, dat de kosten van een architect
hierin niet begrepen zijn.
Ten aanzien van een bepaald toestel zegt
de voorzitter nog, als dit door de inspectie
zou worden gewenst, zal men met een
nieuw voorstel komen, ook wanneer dit op
een ander terrein zou slaan.
Z.h.s. wordt hierna het voorstel van
b. en w. aangenomen.
Hierna komt de realisering van het
dorpshuis en de uitbreiding van de Mavo
aan de orde. Te dien aanzien hadden
b. en w. het volgend begeleidend schrijven
bij hun voorstel:
Tijdens uw vergadering van 17 februari
1976 besloot u gelden beschikbaar te stel
len voor de bouw van een dorpshuis op het
terrein van de voormalige „Stadswijnkelder".
Conform dat besluit vermeldt de begroting
1977 een post van 41.193,87, als kapi-
taalslasten gebaseerd op: bouwkosten
450.000,— opbouw 75.000,grond
„Stadswijnkelder" 66.167,74 (incl. sloop
etc.) Totaal 591.167,74. Af: rijkssubsidie
255.000,—. Totaal 366.167,74.
Zoals bekend kan niet meer op dit rijks
subsidie gerekend worden, ook niet via
de z.g. D.A.C.W. Gelet hierop en op de
intussen gestegen bouwkosten zou realise
ring van het plan thans meer dan
600.000,— vergen, zonder enige subsidie.
Wij achten dat onverantwoord.
tijdens uw vergadering van 13 januari
1977 stelde u 87.000,— beschikbaar voor
de realisering van noodlokalen t.b.v. de
MAVO. Hoewel deze oplossing voor het
ruimteprobleem van deze school vooral
esthetisch niet aantrekkelijk was, gaf het
ministerie van Onderwijs en Wetenschappen
slechts voor deze semi-permanente voor
ziening financiële medewerking.
Nadat de niet-haalbaarheid van het
„Stadswijnkelder-plan" duidelijk was ge
worden, hebben wij gezocht naar andere
oplossingen om het gewenste dorpshuis als
nog te realiseren. Immers, er is aan deze
voorziening grote behoefte (zie b.v. het
betreffende rapport van de Stichting Zee
land, d.d. 287*75). Gebleken is dat
een combinatie van scholen en dorpshuis
aan de Bernhardstraat/Wilhelminastraat
e.en mogelijkheid is.
De ministeries van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk werk en van Onderwijs en
VVetenschappen trachten integratie van
dorpshuizen en scholen tot z.g. multi-funk-
tionele centra te bevorderen en zij stellen
daarvoor wél gelden beschikbaar. Op grond
van dit gegeven hebben wij de architect,
die de momenteel in uitvoering zijnde
nieuwbouw en renovatie van de aldaar ver
rijzende kleuterschool en de reeds bestaande
lagere school in handen heeft, verzocht na
te gaan wat er technisch mogelijk was.
Daarbij bleek al spoedig, dat er voor het
stichten van dorpshuis-ruimten en de uit
breiding van de MAVO (i.p.v. de eerder
genoemde noodlokaliteit) technische moge
lijkheden waren die financieel haalbaar le
ken. Genoemde voorzieningen kunnen in
combinatie met de verbouwde lagere school
en het aanwezige gymnastieklokaal een
belangrijk sociaal-cultureel centrum van het
dorp Kortgene worden.
Vanaf dat moment is er uitvoerig over
legd met alle betrokken organisaties, zowel
afzonderlijk als gemeenschappelijk. Thans
is het zo, dat: de werkgroep Dorpshuis;
personeel, oudercommissies en inspektic van
de MAVO; personeel, oudercommissies en
inspektie van de openbare lagere school;
het ministerie van C.R.M.; het ministerie
van Onderwijs en Wetenschappen; van me
ning zijn, dat op een zowel funktioneel als
financieel verantwoorde wijze de totstand
koming van het multi-funktionele centrum
mogelijk is. Het betreffende schetsplan zal
ter vergadering toegelicht worden, voor zo
ver u daaraan behoefte hebt.
Omtrent de financiële gevolgen van de
huidige plannen kan worden opgemerkt,
dat er nog steeds sprake is van globale
cijfers. Deze globale cijfers tonen de vol
gende ramingen: bouwkosten dorpshuis ge
deelte ƒ275.000,— bouwkosten MAVO-ge-
deelte ƒ125.000,— noodzakelijke verande
ringen aan MAVO ƒ25.000,honorarium,
inrichting, aanpassing omgeving 100.000,—
onvoorzien ƒ25.000,— Totaal ƒ550.000,—.
De financiering hiervan is als volgt mo
gelijk: gereserveerd subsidie van ministerie
van C.R.M. 150.000,—; te verwachten sub
sidie van ministerie van Onderwijs en We
tenschappen 125.000,—; gemeentelijke bij
drage (incl. 25.000,— voor onvoorzien)
275.000,— Totaal ƒ550.000,—.
Hierbij kan nog het volgende worden
opgemerkt:
a. C.R.M.-subsidie: Dat subsidie is voor
Kortgene gereserveerd en komt beschikbaar,
wanneer er spoedig definitieve besluiten
worden genomen.
b. O. en W.-bijdrage: Een bijdrage van
minimaal ƒ100.000,— is toegezegd, maar
bij overeenstemming over het definitieve
plan mag méér verwacht worden. Deze
bijdrage a fonds perdu geeft uiteraard
meer zekerheid dan de oorspronkelijke va
riabele jaarlijkse vergoedingen die voor de
noodlokalen waren te verwachten.
c. gemeentelijke bijdrage: De dekking
hiervan stellen wij als volgt voor: in 1976
gereserveerd ƒ40.000,—; uit fonds dorps
ontwikkeling ƒ75.000,—; ten laste van ge
wone dienst 160.000,— Totaal ƒ275.000,-.
Resumerend stellen wij u voor te be
sluiten:
1. Ons te machtigen de plannen voor de
totstandkoming van het hiervoor omschre
ven multi-funktioneel centrum verder te
ontwikkelen en te realiseren;
2. Een krediet van 275.000,(waarin
ƒ25.000,— als onvoorzien) voor dit doel
te voteren;
3. De raadsbesluiten 30/1976 en 8/1977
in te trekken.
Tenslotte zij nog opgemerkt:
het is de bedoeling de bouwaktivi-
teiten direkt aan te laten sluiten op de
huidige werkzaamheden aan de nieuwe
kleuterschool en bestaande lagere school.
Dat betekent dat in september a.s. be
gonnen zou worden:
naast de jaarlijkse kapitaalslasten van
18.400,moet ook rekening worden ge
houden met een jaarlijkse gemeentelijke
bijdrage in de exploitatie. In 1976 was
deze op ƒ20.000,— geraamd, bij het toen
malige raadsbesluit.
Filius zegt hierover: Urenlange verga
deringen en kilo's papier er aan gespendeerd.
Nu is het dan eindelijk zover, dat we een
beslissing moeten nemen. Onze fractie vindt
deze plaats niet ideaal. Hoewel, wanneer
het later zou blijken dat het dorpshuis
niet aan de verwachtingen voldoet, dat
we misschien blij zijn dat het daar staat
en niet op een andere plaats. Als we nu
niet beslissen (ook voor de subsidie) dan
kan Kortgene zijn dorpshuis wel vergeten.
Onze fractie zal er echter van harte aan
meewerken het te realiseren en laten we
hopen, dat de exploitatie aan de verwach
tingen zal voldoen.
Boot wil het college complimenteren dat
zij de laatste kans niet heeft laten voorbij
gaan. Het is een redelijk plan omdat alter
natieven ontbreken. Er zijn echter wel
enige schaduwkanten, waarvan hij er een
achttal opsomde.
Mevr. Van Oeveren zegt, als dit plan
niet doorgaat, dan is alles voorbij. Maar
als er geen subsidie komt, wil zij dat
het plan wordt herzien. Het zou niet de
eerste keer zijn dat subsidie, die zo goed
als zeker was, niet werd toegekend. 'Ook
zij vindt het geen ideale plaats. Uiterst
belangrijk vindt zij, evenals Boot, hoe het
later wordt beheerd en uitgevoerd. Positief
vindt zij, dat de Mavo er nu permanente
lokalen bij krijgt.
Ook Blankenstijn vindt het geen ideale
plaats, maar wil het plan toch steunen.
Voor bruiloften, begrafenissen, e.d. ligt het
dorpshuis verkeerd, het onderwijs zal er
veel hinder van ondervinden. Hij ziet dit
dorpshuis nog wel eens de functie krijgen
van een aula van een scholencomplex.
De voorzitter zegt te concluderen dat
men ja zegt tegen dit plan, hij is daar blij
over. Vooral de veiligheid van de kinderen
op straat bij, naar en van school gaan,
wil hij helpen bevorderen. Ook hij vindt
de beheerder en het beheer van doorslag
gevende betekenis, maar het heeft de volle
aandacht. Over de subsidie is hij bepaald
zéér, zéér optimistisch, maar we moeten
wel snel zijn. Er zijn meer kapers op de
kust.
Z.h.s. wordt het college gemachtigd de
voorgestelde plannen uit te werken.
(Vervolg in het volgend nummer).
OPENBARE MAVO KORTGENE
Voor het MAVO-4 examen slaagden 17
van de 18 kandidaten. Herexamen: 1
kandidate.
De geslaagden zijn: uit Kortgene: Y.
Abdoun, C. de Bruyne, E. v. Damme, Dick
Everwijn, A. Havelaar. P. de Haze, R. Kop-
mels, Jan Moerman, J. Noordhoek, J. Plat-
schorre; uit Colijnsplaat: M. den Engels
man, M. de Fouw, Ko de Pree; uit Kloetinge:
Ingrid v. d. Linde; uit Kamperland: Sandra
Oudshoorn; uit Kats: José Munter en uit
Wissenkerke: Wim v. d. Weele.
GESLAAGDEN E.H.B.O.-DIPLOMA
Onderstaande kandidaten van de afd.
Kamperland zijn geslaagd voor het EHBO-
diploma:
G. Oudshoorn - Streefkerk, F. v. d. Heijde,
W. Noordhoek, E. v. Goudswaard-de Bruine,
M. v. d. Hiele, M. de Haze, J. Uijl, C.
Begthel - Boone, E. T. de Haze - Leendertse,
M. J. Zwemer, G. v. d. Veer, Y. Oudshoorn,
J. J. v. d. Veer, P. Pleune, P. C. Blok,
A. J. Wilderink, W. Gideonse, R. Mulder,
C. Nelisse, L. v. d. Maas - de Jager, J. A.
de Moet - Dekker, L. Sandee, G. A. Beaufort,
P. Franke, M. P. de Kam, G. v. d. Kreeke,
M. Clement, J. C. Zuidweg, J. J. Clement-
Dalebout, T. E. v. Liere - Leendertse, J. de
Waard, A. J. de Visser - Dalebout, H. M.
Filius - Buijze, A. P. Steendijk, G. Duerink,
N. C. Leendertse, M. P. Faasse, E. Steendijk-
Luyk en A. J. Flipse.
Docent-arts: dr. Hasken: instrukteur:
H. de Moet; examinatoren: H. Janssen,
arts uit Kortgene, met assistentie van mevr.
A. Voerman - ten Haar uit Koudekerke.