Wissenkerke heeft een nieuw gemeentehuis Raadsvergadering Kortgene Woensdag S juni j.l. vond in tegenwoor digheid van de Commissaris der Koningin in Zeeland en een groot aantal andere genodigden, de officiële opening plaats van het geheel vernieuwde gemeentehuis te Wissenkerke. Dit nieuwe gemeentehuis is opgetrokken uit twee gebouwen, te weten het oude gemeentehuis en een aangrenzende woning. De ontvangst van de genodigden vond plaats in de grote zaal van het Dorpshuis, dat reeds enkele jaren ook dienst deed als „huis van de gemeente". Hier vonden ook de raadsvergadering plaats en werden de huwelijken voltrokken. Dit alles is nu verleden tijd en kan in het nieuwe gemeentehuis met meer gemak en veel stijlvoller plaatsvinden. Nadat burgemeester P. Wisse alle aan wezigen welkom had geheten, voerde de Commissaris der Koningin, de heer Boer- tien, het woord. Na een korte pauze en een kop koffie boden de volgende sprekers hun felicitaties aan: de heer Joh. Remijnse namens de raad; secretaris G. van Hekken namens het gemeentepersoneel; A. Welleman namens de buurgemeente Kortgene en namens de gemeenten op Zuid-Beveland en Tholen en A. Westdorp namens het korps Rijks politie. Donderdag 9 juni kwam de raad dezer gemeente onder voorzitterschap van burge meester J. L. D. van der Linde in openbare vergadering bijeen. Na een kort openingswoord van de voor zitter, waarin hij het jarige raadslid G. Boot feliciteert en zijn spijt uitdrukt over de late toezending van de stukken, wordt overgegaan tot behandeling van de agenda. De notulen van de vorige vergadering worden met twee kleine wijzigingen vast gesteld. Naar aanleiding van die notulen merkt Filius op, dat de samenstelling en uitwer king van notulen van diverse commissies lijkt op een werkverschaffing voor het secretariepersoneel. Eerst notulen maken, die zenden naar de commissieleden en wanneer deze enige kleine opmerkingen of aanvullingen hebben, dan in een nieuwe notulering onderbrengen en dan pas, weer geheel uitgetikt, naar de commissieleden en raadsleden zenden. Hij zou van dit sys teem van werkverschaffing af willen. De voorzitter is het daar niet mee eens en zegt dat het risico niet genomen kan worden, dat in de notulen van raadscom missies, die naar de raadsleden gezonden worden, fouten of hiaten staan. Er kan door verkeerd overkomen of anderszins essentiële fouten insluipen, die door niet- commissieleden verkeerd kunnen worden uitgelegd. Enige ingekomen stukken worden voor kennisgeving aangenomen, waarna de voor zitter enige mededleingen doet, ó.a. dat het Provinciaal Bestuur de verbruiksver- ordening heeft goedgekeurd, alsmede het bestemmingsplan Oostdijk. De bezoldigingsregeling gemeentesecreta rissen en -ontvangers wordt per 1 april 1977 gewijzigd en een vergoeding voor vak onderwijs 1976 aan de „Open Hof-school" wordt eveneens z.h.s. vastgesteld. Ten aanzien van het volgende agenda punt: verbetering ambtswoning burgemees ter verkrijgt De Looff het woord. Hij zegt hierover onder meer, dat de raad hier weer geconfronteerd wordt met een enorm bedrag. Namelijk ƒ45.000,waarvan een groot bedrag bestemd is voor achterstallig onderhoud van deze ambtswoning. Wij zou den weer terug kunnen vallen op het ver leden en verwijten maken aan personen of instellingen, die dit hebben nagelaten. Hoewel wij met dit voorstel wel wat moeite hebben, geloven wij toch dat ook hier gehandeld moet worden naar de situatie waarin wij nu verkeren, om erger te voor komen. Het is toch wel verbluffend, dat dergelijke situaties in stijgende lijn dit jaar Tot slot van dit gedeelte bood kunst schilder Benschop de gemeente een door hem vervaardigd schilderij aan, met daarop sfeervol de oude N.H. Kerk, geflankeerd door enige typische oude gebouwen. Nadat burgemeester P. Wisse alle spre kers beantwoord had, vertrok het gezel schap naar het nieuwe gemeentehuis, al waar Monique de Schipper, het 8-jarige dochtertje van een ambtenaar ter secreta rie, de Commissaris der Koningin de sleutel van het nieuwe gemeentehuis aanbood en de Commissaris daarmee de deur van het gemeentehuis opende, met de wens, dat dit gemeentehuis in volle omvang een huis van de gemeente mag zijn, waar ambtenaar en burger elkaar kunnen vinden. Bij de daarop volgende bezichtiging hoorde men terecht zeer lovende woorden over de indeling, de aankleding en de daaruit zeker voortvloeiende prettige sfeer om daar te werken. Al met al een reden voor de inwoners van de gemeente Wissenkerke om gepast trots te zijn op dit nieuwe gemeentehuis. Rest ons nog te vertellen, dat dit ge meentehuis ook gemakkelijk bezocht kan worden door personen die moeilijk ter been zijn of die zich in een rolstoel moeten verplaatsen. De toegang is voor hen aan gepast. op ons afkomen, en wij vragen ons af of het nalaten van toen ons nu niet boven het hoofd gaat groeien om alles te kunnen realiseren en financieren, zonder verstrek kende gevolgen. Natuurlijk zal ook hier wat moeten gebeuren en wij menen dan ook om onze goedkeuring hieraan te moeten geven, met enkele wensen en opmerkingen van onze kant. Ten eerste dat getracht zal worden be neden dit bedrag te blijven en het zeker niet te overschrijden, gezien de opknapbeurt in 1976 voor een bedrag van bijna 11.000,—. Een vraag onzerzijds is, dat in de begroting niet gesproken wordt van subsidie voor isolatiekosten van dak en spouwmuren. Is dat hier niet van toepassing of is dat bedrag hier in verrekend. Een technische opmerking mijnerzijds: Ik zie de oplossing voor de buitengevels zoals voorgesteld niet als de meest gunstige of juiste en ben van mening dat doorzakken hiermee niet is op te vangen en een andere manier beter zou zijn en waarsèhijnlijk nog goedkoper. En dan zeer beslist een betere inrichting voor de garage van die woning. Mevr. Van Oeveren zegt dat zij dezelfde zinnen zou kunnen gebruiken als waarmee De Looff begon en het is zo, dat ook wij door ervaring wat wijzer geworden, ook wel eens twijfelen aan de begroting die de Technische Dienst maakt. Ook zij dringt aan op het blijven binnen die ƒ45.000,—. Zij dringt aan op een zo spoedig mogelijke aanvang van de werkzaamheden en vraagt de voorzitter de raad op de hoogte te willen houden van de vorderingen. Blankenstijn vindt het rapport heel dui delijk. Veel van de opgesomde gebreken zijn de normaal voorkomende euvels van de bouw van bungalows en mede ook van het feit, dat daar toentertijd niet geheid is. wat wel wenselijk was. Hij is er voor stander van, dat het nu goed gebeurt, anders zitten wij er straks weer mee. Ook De Smit zegt akkoord te kunnen gaan met het voorstel van b. en w„ en vindt ook dat het een goede zaak is het nu zo goed mogelijk te doen. Hij dringt aan in het vervolg bij een bouw goed op te letten of er gebouwd wordt, zoals er gebouwd moet worden. Wethouder Van der Weele zegt ook te hopen niet boven het genoemde bedrag uit te komen en heeft, gezien de kostenraming van de Centrale Dienst, daar alle vertrou wen in, maar vraagt reeds bij voorbaat clementie wanneer het bedrag eens met twee- of drieduizend gulden overschreden zou worden. Ten aanzien van de subsidie voor de isolatie van de spouw zegt hij, dat wanneer mogelijk, daar een aanvraag voor ingediend zal worden. Welleman zegt dat er in dit gesprek heel wat gezegd is over heien. Maar hij zit in deze raad al een heel stuk langer en weet zich nog goed te herinneren, dat de bouw van de ambtswoning eerst plaats zou moeten vinden op het bungalowterrein, en later verplaatst is naar binnen de kom en dat de bouw gerealiseerd zou moeten worden binnen een zeker bedrag en geen cent daarboven en dat toen het heien is vervallen. Hierna komt aan de orde de aanschaf van zonwering voor het gemeentehuis. De Looff kan de noodzaak daar heel goed van inzien; hij gaat er mee akkoord en vraagt de aanschaf daarvan te willen plaat sen bij de eigen middenstand. Ook Klaassen vindt het dringend nodig en De Smit vraagt of deze zonwering ook gebruikt kan worden aan het nieuwe ge meentehuis, waarop de voorzitter zegt, dat dit duidelijk de bedoeling is. Hij zegt ook, dat de offertes gevraagd zijn aan zaken mensen uit de gemeente. Z.h.s. en zonder enige op- of aanmerking wordt hierna een krediet van 150.000,— beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een nieuwe Mercedes huisvuilophaalauto. Geelhoed zegt bij dit punt, dat er te Colijnsplaat al zondagsavonds veel huisvuil- zakken buiten staan, voor de auto, die pas vrijdags komt. Wethouder Van der Weele zegt dat het moeilijk is daaraan een eind te maken, daar die zakken veelal afkomstig zijn van eigenaren van tweede woningen. Op aandringen van Geelhoed zal er echter naar een oplossing worden gezocht. Door de sportvereniging te Kats is om vervanging van de bestaande kleedgelegen heid verzocht daar deze versleten is. De vereniging kan een goede gebruikte houten keet kopen voor ƒ3750.— (inclusief BTW en verdere kosten) die voor dit doel ge schikt is. Het plaatsen zal door de sport vereniging in eigen beheer plaatsvinden. Daar wij van mening zijn dat de sport vereniging zelf ook een bijdrage in de kosten moet betalen stellen wij u voor een bijdrage van ƒ3000,- te verlenen en de vereniging de resterende ƒ750,— te laten betalen. Boot zegt hierop dat de zelfwerkzaam heid van de vereniging een bijzonder be langrijk facet is, waar zijn fractie volledig achter staat. Hij stelt echter voor een bijdrage van 3500,— te verlenen en de vereniging de resterende ƒ250,— te laten betalen, omdat het neerkomt op een zeer kleine groep en het maar een houten gebouw is. De Looff kan zich met het voorstel van b. en w. verenigen en heeft alle respect voor de zelfwerkzaamheid van de vereni ging, al zullen ze het bedrag van ƒ750,— ook wel liever lager zien. Ook mevr. Van Oeveren en Blankenstijn scharen zich achter het voorstel van b. en w., waarop wethouder Welleman zegt, dat hij met genoegen ziet dat er een hand gereikt wordt aan de S.V. Kats. Ook de kleine dorpjes moeten leefbaar blijven. Boot blijft echter zijn voorstel van 3500,— handhaven, waarop een stemming volgt. Uit deze stemming blijkt, dat slechts Klaassen en De Smit het voorstel van Boot steunen, zodat het voorstel van b. en w. aangenomen is. Hierna komt de afbouw en inrichting van de openbare lagere- en kleuterschool te Kortgene aan de orde. B. en w. hebben hierbij de volgende begeleiding gemaakt: Nu de bouw van de kleuterschool te Kortgene vordert dient aan de afbouw en inrichting te worden gedacht. Onder de afbouwkosten worden verstaan kosten voor- vloerbedekking, gordijnen, zonwering, brand blussers, le schoonmaak, terreinafscheiding en aansluitkosten nutsbedrijven. Ook voor de lagere school dienen in verband met de verbouw deze kosten te worden gemaakt. Onder inrichtingskosten wordt verstaan de kosten voor de aanschaf van hoofdzakelijk meubilair. De afbouwkosten voor de kleuterschool bedragen 29.382,— en de inrichtingskos ten 7.773,30. De afbouwkosten voör de lagere school bedragen ƒ44.246,46 en de inrichtingskosten 24.626,01. De genoemde bedragen zijn alle inclusief BTW. De totale kosten voor de kleuterschool bedragen derhalve ƒ37.155,30 en voor de lagere school 68.872,47 of in totaal 106.027,77. Tegenover deze kosten staat geen hogere rijksvergoeding dan thans wordt verkregen, zodat de kosten van deze investeringen volledig voor rekening van de gemeente komen. Wij stellen u voor een krediet te voteren voor de afbouw en inrichting van de kleuter- en lagere school te Kortgene groot 106.027,77, onder voorbehoud van gunstig advies van de inspecties. De financiële commissie is gehoord en naar aanleiding van het advies zijn diverse bezuiningen aangebracht. Wij zijn van mening dat de resterende kosten in verband met de goede gang van zaken bij het onderwijs en een nette aan kleding van de scholen noodzakelijk zijn. De Smit staat daar wel even van te kijken en begrijpt het niet helemaal. Hij dacht dat die inrichting en afbouw ook mede gesubsidieerd werd. De voorzitter zegt dat dit er helemaal los van staat. Los van wat je investeert, krijg je toch maar een bepaalde jaarlijkse vergoeding. En daarom moet dit uit eigen middelen betaald worden. Hij zegt verder dat deze gemeente aan onderwijs ongeveer per jaar honderdduizend gulden méér uit geeft dan dat zij aan vergoedingen ontvangt. Blankenstijn zegt een heel eind akkoord te kunnen gaan met het genoemde bedrag, maar heeft na afloop van de vergadering van de financiële commissie bloed voor het hart gekregen betreffende zekere aan gebrachte bezuinigingen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat wij niet goed doen te bezuiningen op het nadeel of ten laste van onze kinderen. Als we zien wat wij aan sport en spel en andere zaken beschik baar stellen, dan zijn wij hier op onjuiste wijze aan het bezuinigen. Hij wil de raad het voorstel doen het gevraagde bedrag met ƒ30.000,— te ver hogen om de geplande bezuinigingen te ontlopen, die volgens hem toch wel in de komende jaren zullen worden opgevoerd. Hij had een berekening gemaakt van de diverse bij de gemeente aanwezige reserves enz. en ook van deze vergrote uitgave en dan was alles volgens hem zeer goed te financieren. Mevr. Van Oeveren zegt dat haar fractie met het voorstel mee kan gaan. Filius zegt dat deze zaak behandeld is in de financiële commissie, waar de heer Blankenstijn bij was en ik was één van diegene, om bezuinigingen aan te brengen. Ik was daar niet alleen in. Vlaggemasten van 1500,—, dat zie ik niet zo zitten. Een tuinaanleg zal best nuttig en nodig zijn, maar dit zou ook op een latere datum gerealiseerd kunnen worden. Hij vindt het voorstel, zoals hier voor hem ligt, wel wat summier en onvolledig, hoewel hij er zich toch wel mee kan verenigen. Hij had er graag een staatje bij gezien van wat er nu wel en van wat er nu niet gerealiseerd kan worden. Hij is nu wel verwonderd over de woorden van Blankenstijn, daar hij bii de gemeentebegroting ook reserves en potjes naar voren had gebracht, die toen door Blankenstijn afgewezen werden. Nu zou er wel van de reserve gepakt mogen worden. Hij vraagt de voorzitter nog wel om die voorzieningen, die noch in de financiële commissie, noch hier in de raad ter sprake zijn gekomen, nader te bezien. Klaassen zegt geheel akkoord te kunnen gaan met het voorstel van b. en w. De voorzitter zegt dat de toelichting misschien dan wel summier genoemd wordt, maar alle stukken die hierop betrekking hebben, liggen ter gemeentesecretarie ter inzage. Jammer genoeg zijn de aanbeve lingen van de onderwijs-inspecteurs nog niet binnen, maar wij doen dit voorstel dan ook onder voorbehoud van hun goed keuring. Maar u wordt daaromtrent op de hoogte gehouden. Ten aanzien van de op merkingen van Blankenstijn zegt de voor zitter, dat hij meent te moeten betwijfelen dat er bezuinigd wordt ten nadele van onze kinderen. Want we moeten in de gaten houden dat we hier een school aan het bouwen zijn in een dorp van 1500 inwoners, waar in december al een krediet van, inclusief de verbouwing avn de lagere school van 800.000,voor uitgetrokken hebt, waarvan ruim 500.000,— alleen voor een tweeklassige kleuterschool. Met de opper vlakte van b.v. de tuin zijn wij niet erg gelukkig en stellen wij pogingen in het werk die uitgebreid te krijgen. Op een vraag van Filius zegt de voor zitter, dat de kosten van een architect hierin niet begrepen zijn. Ten aanzien van een bepaald toestel zegt de voorzitter nog, als dit door de inspectie zou worden gewenst, zal men met een nieuw voorstel komen, ook wanneer dit op een ander terrein zou slaan. Z.h.s. wordt hierna het voorstel van b. en w. aangenomen. Hierna komt de realisering van het dorpshuis en de uitbreiding van de Mavo aan de orde. Te dien aanzien hadden b. en w. het volgend begeleidend schrijven bij hun voorstel: Tijdens uw vergadering van 17 februari 1976 besloot u gelden beschikbaar te stel len voor de bouw van een dorpshuis op het terrein van de voormalige „Stadswijnkelder". Conform dat besluit vermeldt de begroting 1977 een post van 41.193,87, als kapi- taalslasten gebaseerd op: bouwkosten 450.000,— opbouw 75.000,grond „Stadswijnkelder" 66.167,74 (incl. sloop etc.) Totaal 591.167,74. Af: rijkssubsidie 255.000,—. Totaal 366.167,74. Zoals bekend kan niet meer op dit rijks subsidie gerekend worden, ook niet via de z.g. D.A.C.W. Gelet hierop en op de intussen gestegen bouwkosten zou realise ring van het plan thans meer dan 600.000,— vergen, zonder enige subsidie. Wij achten dat onverantwoord. tijdens uw vergadering van 13 januari 1977 stelde u 87.000,— beschikbaar voor de realisering van noodlokalen t.b.v. de MAVO. Hoewel deze oplossing voor het ruimteprobleem van deze school vooral esthetisch niet aantrekkelijk was, gaf het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen slechts voor deze semi-permanente voor ziening financiële medewerking. Nadat de niet-haalbaarheid van het „Stadswijnkelder-plan" duidelijk was ge worden, hebben wij gezocht naar andere oplossingen om het gewenste dorpshuis als nog te realiseren. Immers, er is aan deze voorziening grote behoefte (zie b.v. het betreffende rapport van de Stichting Zee land, d.d. 287*75). Gebleken is dat een combinatie van scholen en dorpshuis aan de Bernhardstraat/Wilhelminastraat e.en mogelijkheid is. De ministeries van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk en van Onderwijs en VVetenschappen trachten integratie van dorpshuizen en scholen tot z.g. multi-funk- tionele centra te bevorderen en zij stellen daarvoor wél gelden beschikbaar. Op grond van dit gegeven hebben wij de architect, die de momenteel in uitvoering zijnde nieuwbouw en renovatie van de aldaar ver rijzende kleuterschool en de reeds bestaande lagere school in handen heeft, verzocht na te gaan wat er technisch mogelijk was. Daarbij bleek al spoedig, dat er voor het stichten van dorpshuis-ruimten en de uit breiding van de MAVO (i.p.v. de eerder genoemde noodlokaliteit) technische moge lijkheden waren die financieel haalbaar le ken. Genoemde voorzieningen kunnen in combinatie met de verbouwde lagere school en het aanwezige gymnastieklokaal een belangrijk sociaal-cultureel centrum van het dorp Kortgene worden. Vanaf dat moment is er uitvoerig over legd met alle betrokken organisaties, zowel afzonderlijk als gemeenschappelijk. Thans is het zo, dat: de werkgroep Dorpshuis; personeel, oudercommissies en inspektic van de MAVO; personeel, oudercommissies en inspektie van de openbare lagere school; het ministerie van C.R.M.; het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen; van me ning zijn, dat op een zowel funktioneel als financieel verantwoorde wijze de totstand koming van het multi-funktionele centrum mogelijk is. Het betreffende schetsplan zal ter vergadering toegelicht worden, voor zo ver u daaraan behoefte hebt. Omtrent de financiële gevolgen van de huidige plannen kan worden opgemerkt, dat er nog steeds sprake is van globale cijfers. Deze globale cijfers tonen de vol gende ramingen: bouwkosten dorpshuis ge deelte ƒ275.000,— bouwkosten MAVO-ge- deelte ƒ125.000,— noodzakelijke verande ringen aan MAVO ƒ25.000,honorarium, inrichting, aanpassing omgeving 100.000,— onvoorzien ƒ25.000,— Totaal ƒ550.000,—. De financiering hiervan is als volgt mo gelijk: gereserveerd subsidie van ministerie van C.R.M. 150.000,—; te verwachten sub sidie van ministerie van Onderwijs en We tenschappen 125.000,—; gemeentelijke bij drage (incl. 25.000,— voor onvoorzien) 275.000,— Totaal ƒ550.000,—. Hierbij kan nog het volgende worden opgemerkt: a. C.R.M.-subsidie: Dat subsidie is voor Kortgene gereserveerd en komt beschikbaar, wanneer er spoedig definitieve besluiten worden genomen. b. O. en W.-bijdrage: Een bijdrage van minimaal ƒ100.000,— is toegezegd, maar bij overeenstemming over het definitieve plan mag méér verwacht worden. Deze bijdrage a fonds perdu geeft uiteraard meer zekerheid dan de oorspronkelijke va riabele jaarlijkse vergoedingen die voor de noodlokalen waren te verwachten. c. gemeentelijke bijdrage: De dekking hiervan stellen wij als volgt voor: in 1976 gereserveerd ƒ40.000,—; uit fonds dorps ontwikkeling ƒ75.000,—; ten laste van ge wone dienst 160.000,— Totaal ƒ275.000,-. Resumerend stellen wij u voor te be sluiten: 1. Ons te machtigen de plannen voor de totstandkoming van het hiervoor omschre ven multi-funktioneel centrum verder te ontwikkelen en te realiseren; 2. Een krediet van 275.000,(waarin ƒ25.000,— als onvoorzien) voor dit doel te voteren; 3. De raadsbesluiten 30/1976 en 8/1977 in te trekken. Tenslotte zij nog opgemerkt: het is de bedoeling de bouwaktivi- teiten direkt aan te laten sluiten op de huidige werkzaamheden aan de nieuwe kleuterschool en bestaande lagere school. Dat betekent dat in september a.s. be gonnen zou worden: naast de jaarlijkse kapitaalslasten van 18.400,moet ook rekening worden ge houden met een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage in de exploitatie. In 1976 was deze op ƒ20.000,— geraamd, bij het toen malige raadsbesluit. Filius zegt hierover: Urenlange verga deringen en kilo's papier er aan gespendeerd. Nu is het dan eindelijk zover, dat we een beslissing moeten nemen. Onze fractie vindt deze plaats niet ideaal. Hoewel, wanneer het later zou blijken dat het dorpshuis niet aan de verwachtingen voldoet, dat we misschien blij zijn dat het daar staat en niet op een andere plaats. Als we nu niet beslissen (ook voor de subsidie) dan kan Kortgene zijn dorpshuis wel vergeten. Onze fractie zal er echter van harte aan meewerken het te realiseren en laten we hopen, dat de exploitatie aan de verwach tingen zal voldoen. Boot wil het college complimenteren dat zij de laatste kans niet heeft laten voorbij gaan. Het is een redelijk plan omdat alter natieven ontbreken. Er zijn echter wel enige schaduwkanten, waarvan hij er een achttal opsomde. Mevr. Van Oeveren zegt, als dit plan niet doorgaat, dan is alles voorbij. Maar als er geen subsidie komt, wil zij dat het plan wordt herzien. Het zou niet de eerste keer zijn dat subsidie, die zo goed als zeker was, niet werd toegekend. 'Ook zij vindt het geen ideale plaats. Uiterst belangrijk vindt zij, evenals Boot, hoe het later wordt beheerd en uitgevoerd. Positief vindt zij, dat de Mavo er nu permanente lokalen bij krijgt. Ook Blankenstijn vindt het geen ideale plaats, maar wil het plan toch steunen. Voor bruiloften, begrafenissen, e.d. ligt het dorpshuis verkeerd, het onderwijs zal er veel hinder van ondervinden. Hij ziet dit dorpshuis nog wel eens de functie krijgen van een aula van een scholencomplex. De voorzitter zegt te concluderen dat men ja zegt tegen dit plan, hij is daar blij over. Vooral de veiligheid van de kinderen op straat bij, naar en van school gaan, wil hij helpen bevorderen. Ook hij vindt de beheerder en het beheer van doorslag gevende betekenis, maar het heeft de volle aandacht. Over de subsidie is hij bepaald zéér, zéér optimistisch, maar we moeten wel snel zijn. Er zijn meer kapers op de kust. Z.h.s. wordt het college gemachtigd de voorgestelde plannen uit te werken. (Vervolg in het volgend nummer). OPENBARE MAVO KORTGENE Voor het MAVO-4 examen slaagden 17 van de 18 kandidaten. Herexamen: 1 kandidate. De geslaagden zijn: uit Kortgene: Y. Abdoun, C. de Bruyne, E. v. Damme, Dick Everwijn, A. Havelaar. P. de Haze, R. Kop- mels, Jan Moerman, J. Noordhoek, J. Plat- schorre; uit Colijnsplaat: M. den Engels man, M. de Fouw, Ko de Pree; uit Kloetinge: Ingrid v. d. Linde; uit Kamperland: Sandra Oudshoorn; uit Kats: José Munter en uit Wissenkerke: Wim v. d. Weele. GESLAAGDEN E.H.B.O.-DIPLOMA Onderstaande kandidaten van de afd. Kamperland zijn geslaagd voor het EHBO- diploma: G. Oudshoorn - Streefkerk, F. v. d. Heijde, W. Noordhoek, E. v. Goudswaard-de Bruine, M. v. d. Hiele, M. de Haze, J. Uijl, C. Begthel - Boone, E. T. de Haze - Leendertse, M. J. Zwemer, G. v. d. Veer, Y. Oudshoorn, J. J. v. d. Veer, P. Pleune, P. C. Blok, A. J. Wilderink, W. Gideonse, R. Mulder, C. Nelisse, L. v. d. Maas - de Jager, J. A. de Moet - Dekker, L. Sandee, G. A. Beaufort, P. Franke, M. P. de Kam, G. v. d. Kreeke, M. Clement, J. C. Zuidweg, J. J. Clement- Dalebout, T. E. v. Liere - Leendertse, J. de Waard, A. J. de Visser - Dalebout, H. M. Filius - Buijze, A. P. Steendijk, G. Duerink, N. C. Leendertse, M. P. Faasse, E. Steendijk- Luyk en A. J. Flipse. Docent-arts: dr. Hasken: instrukteur: H. de Moet; examinatoren: H. Janssen, arts uit Kortgene, met assistentie van mevr. A. Voerman - ten Haar uit Koudekerke.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1977 | | pagina 4