NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD 1201 Balk en splinter 0 houdt ui bet meest geleien blad ep Neord-Beveland li heulen Zeeland Magazine? No. 3758 Donderdag 5 mei 1977 80e jaargang DRUK EN UITGAVE: DRUKKERIJ MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON 3 08 - GIRO 206882 Abonnementsprijs 17,50 per jaar Franko per post 27,50 per jaar Advertenties 28 ct. per mm., excl. BTW Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen FEUILLETON Vrieze is er bepaald niet van onderste boven. Dat er kwade reakties zouden ko men, heeft hij verwacht. Maar hij is niet van plan te capituleren. Hij kijkt rond en vraagt: „Nog iemand bezwaren?" „Ja, wis en waarachtig." Het is de leraar Engels, Schoonsma, die er toch ook nog wat van wil zeggen. „Ik ben het in dit opzicht met mijn collega Boode eens, want wat u nu wilt invoeren of afschaffen, zo u wilt, is alles behalve demokratisch. Er is, voorzover ik kan nagaan, één leraar, die het ermee eens zal zijn. Er dus een voorstander van is. Mogelijk, dat hij kan beschikken over één of twee overlopers, maar ik ben ervan overtuigd, dat de grote meerderheid van ons corps tegen deze afschaffing is." Vrieze bemerkt op kalme toon: „De de finitie „overlopers" kan ik niet bepaald waarderen. Het klinkt denigrerend en als zodanig beledigend. Ik verzoek u dit woord terug te nemen." Schoonsma spreidt even zijn handen. „Goed. Volgelingen dan. Voor mijn part: discipelen Er gaat even een gegrinnik op. Schoonsma is de man met de droge humor. Men mag hem. Ook al omdat hij een fijne collega is, altijd tot helpen bereid, als dat in zijn vermogen ligt. „Nog iemand anders bezwaren, voor ik de opponenten antwoordt?" „Jahoewel ik me er tot nog toe niet of nauwelijks mee heb bemoeid, wil ik er toch ditmaal wel wat van zeggen." Het is Gert Waling, de andere leraar Ne derlands, een beetje traag sprekende man, zeer zelfverzekerd, maar een uitstekende docent. Al is hij noch bij de leerlingen, noch bij de collega's bepaald geliefd. Hij gaat doorgaans zijn eigen weg, is op latere leeftijd getrouwd met een razend knappe brunette roodharige, zegt Betsie, maar dat zal wel jaloezie zijn die ook een kleine twintig jaar jonger is. Misschien heeft Waling een paar centen meer dan de an deren, hij rijdt tenminste in een dure wagen en zijn huis aan de rand van de stad mag ook gezien worden, dus dat zal voor Maartje Waling waarschijnlijk de doorslag gegeven hebben, want een knappe jongen kun je Gert Waling met z'n twee en vijftig jaren toch zeker niet noemen. Dus dit alles in aanmerking nemende, spuit het misschien voort uit een zekere naijver, dat Waling niet bepaald populair is. Vrieze knikt, als de man even zwijgt. „Gaat uw gang, meneer Waling. U hebt in dit opzicht natuurlijk evenveel rechten als de anderen." „Of even weinig," interrupeert Boode en weer gaat er een gemompel op. Heel kalm, als het ware elk woord we gend op een goudschaaltje, steekt Waling van wal. „Als u toch aan het moderniseren slaat, meneer de directeur, waarom gaat u dan nog niet een paar stapjes verder? Waarom haalt u dan ook niet de banken en de stoelen en tafels weg uit de lokalen? Kunnen we er een genoeglijke commune van maken, nietwaar? En dan zou ik ook geen vast sluitingsuur meer handhaven. Na af loop van de lessen mogen de kinderen net zo lang blijven als ze willen. Kunnen ze zich prettig op de moderne manier sa men verpozen. Daarbij zou ik dan willen adviseren een automaat in de gang op te hangen, waaruit de leerlingen de nodige voorbehoedsmiddelen kunnen trekken en..." Bent u reeds geabonneerd op een twee - maandelijks tijd- schift met actualiteiten, cul tuur, evenementen, historie en recreatie. Het geheel in 4 - kleuren omslag en alle artikelen voorzien van nog nimmer gepubliceerde foto's. Slechts 18,per jaar. Vraag een gratis proefnummer aan: POSTBUS 1 - WISSENKERKE door G. Fortius „Meneer Waling, mag ik u verzoeken dergelijke schandalige zaken voor u te houden? We zijn met een serieus onder werp bezig". Vrieze is rood aangelopen en ook onder de leraren klinkt er gemompel. Maar Waling is vast niet geïmponeerd door de terechtzetting, zich evenmin sto rend aan de afkeurende blikken van enkele collega's, in wier ogen Waling inderdaad te ver is gegaan. „Als u begint met het afschaffen van de opstaanplicht, meneer de directeur, is dit de eerste fase van afbraak. Want hierbij zal het dan niet blijven. Ik begrijp heel goed, uit welke hoek de wind waait, maar ik deel u bij voorbaat mede, dat ik me er niet aan zal storen." „Dat is rebellie!" roept Vrieze uit, ditmaal woedend de man aankijkend. Deze knikt. „Ja, zo mag u het noemen. Maar de rebel zoekt u in de verkeerde hoek, meneer." De blikken gaan onwillekeurig naar Jaap van Splunteren. Deze zit onbeweeglijk, maar het is duidelijk, dat hem geen woord ont gaat. Met zijn gezicht gericht naar de tafel, waaraan Vrieze en Velenberg zitten. Het is even stil. Als Waling geen aanstalten maakt om nog meer te zeggen, vraagt Betsie Döff op rustige toon: „Is het schoolbestuur over deze aangelegenheid gepolst? En zo ja, wat is zijn mening?" „Het schoolbestuur is in meerderheid voorstander om het opstaan af te schaffen." „In meerderheid zegt u," stelt Jan Boode vast. „Er waren dus tegenstemmers." Vrieze houdt zich op de vlakte. „Moge lijk. Ik geef het precies zo door als ik het vernam van de sekretaris. Maar dat is niet het voornaamste. Een aantal dagen geleden is er een vergadering geweest van het oudercomité en dit heeft met algemene stemmen beslist, dat men voorstander is van algehele afschaffing. En dit besluit door gegeven aan het schoolbestuur." „Hoe staat u er persoonlijk tegenover, directeur?" Het is de andere lerares, juf frouw Peilsma, die dit vraagt. Vrieze en Velenberg kijken elkaar aan. Dan neemt de laatste het woord. „Meneer Vrieze en ik zijn, geheel onafhankelijk van elkaar, gedurende de laatste weken naar verschillende scholen geweest, voornamelijk buiten onze gemeente. Ik kan u meedelen, dat in vrijwel alle middelbare scholen dat opstaan al lange tijd geleden werd afge schaft. Wij kwamen nog één Atheneum en een Havo tegen, waar dit gebruik nog werd gehandhaafd, maar ik kreeg wel de indruk, dat het ook daar niet lang meer zal duren. U moet dit zien in het kader van deze tijd, mijne heren. We kunnen nu wel als de spreekwoordelijke struisvogel de kop in het zand steken, maar daardoor verandert er niets aan het feit, dat we ook in de onderwijswereld met dynamische evoluties rekening moeten houden. Al vinden we dat nu niet bepaald prettig." Vrieze knikt en sluit erbij aan: „Ik had enkele dagen geleden mevrouw Van Such- telen bij me. Ze beklaagde zich over het feit, dat haar dochter van een leraar straf kreeg, omdat ze een keer niet was opge staan bij het binnenkomen van de betrokken leraar. Ze noemt dit machtsmisbruik. Een term, die ik uiteraard geheel voor rekening van de betrokken dame laat, dat wil ik bij deze nadrukkelijk memoreren. Boven dien vindt zij het geven van „straf" in de klassieke betekenis van het woord op school ook niet meer passen in deze tijd en zeker niet op een middelbare school. Die mevrouw zei nog en nu citeer ik haar letterlijk: het mankeert er nog maar aan, dat een leraar zijn hand opheft en een leerling een klap geeft." Jan Boode is, wel even geschrokken. Zo, zo, dus mevrouw Van Suchtelen heeft zich bij de directeur over hem beklaagd. Hij denkt na, wat hij er op zal zeggen, maar een ander is hem al voor. Het is weer Schoonsma, die vraagt: „En welke correctie maatregelen blijven ons nog over, als we ook al geen straffen meer mogen uitdelen?" Vrieze heeft een dergelijke reaktic ver wacht en probeert in zijn antwoord om de vraag heen te zeilen: „U kunt een leer ling, die het te bont maakt, altijd naar mij toe zenden. En bij mijn afwezigheid vanzelfsprekend naar collega Velenberg. Dat is u allen bekend." „Dus wij moeten het voortaan delegeren?" Vrieze knikt enkele malen. „Als u zelf over een bepaalde leerling of leerlingen niet het nodige overwicht blijkt te bezitten, in derdaad. Dan bezin ik me wel op gepaste maatregelen." „Dit is dan ook een vorm van ontman teling, nietwaar?" Jan Boode kijkt de di recteur aan. „De collega's mogen wel weten, dat ik Marga van Suchtelen een paar the ma's liet vertalen. Als straf, als u dit zo wilt noemen, voor haar gebrek aan wel levendheid. En als ze daarop reageert met „ouwe zeur", is voor mij de maat vol en stuur ik haar naar de directeur. Maar ter zake; door deze en dergelijke maatregelen door te voeren, worden we steeds meer onmondiger. Wat gaan de leerlingen zeg gen? Laat 'm barsten; hij mag ons toch geen straf meer geven. Dan is je reinste anarchie doorgevoerd in de klassen. Dan is het hek van de dam. Ik blijf een felle tegenstander en stel voor het besluit van de oudercommissie naast ons neer te leggen. Wij als leraren moeten de vrije hand hebben om te bepalen hoe wij het willen hebben en op welke wijze wij les geven. En zo nodig extra taken opleggen, want zo noem ik de correctiemaatregel tegen Marga, inplaats van straf." „Het bestuur wil, dat we het opstaan op korte termijn afschaffen," zegt Vrieze. „Het bestuur kan me wat," valt Waling uit. „Dit is een aangelegenheid, die buiten de bevoegdheid van het bestuur valt. Hier over hebben enkel wij te beslissen: direc teur, leraressen en leraren. En verder nie mand. Vóór we verder hierover praten, wil ik eest een gesprek met het bestuur. En dan mag voor wat mij betreft het ouder comité er ook bij zijn. Zetten wij ons standpunt uiteen. Het spijt me, directeur, maar ik ben vast van plan om in dit op zicht insubordinatie te plegen." „Zo denk ik er ook over," voegt Jan Boode er aan toe en ook Schoonsma knikt instemmend. Dan staat ineens Jaap van Splunteren op. „Dames, mijne heren, vind u het nu wer kelijk de moeite waard u er zo druk over te maken? Want bij dit alles, wat er ge zegd is over het gewraakte onderwerp, hebt u allemaal één ding over 't hoofd gezien. Een feit, dat u in deze tijd niet meer kunt bagatelliseren of verwaarlozen: 'het kind. De leerling. En of dit nu een eerste- of een vierdejaars is, doet er niet toe. De jeugd in deze tijd is nu eenmaal eerder volwassen dan vroeger. Als gevolg van media als radio en televisie, bioscoop, het vrijere sexuele verkeer, de welvaart, de auto. Noemt u maar op. Een kind van twaalf jaar weet meer en kent meer dan een halve eeuw geleden een jongen of meisje van achttien. De algemene ontwik kelingsgraad is gestegen en stijgt nog steeds. "Kinderen, die op twaalf- of dertien jarige leeftijd op school komen of dit nu een Mavo is of een Atheneum doet er wei nig aan toe of af bezitten een zekere intelligentie. De afstand tussen hoog en laag is verflauwd. Een burgemeester bij voorbeeld was voor de gewone man vroeger een schier onbereikbare autoriteit. En nu? Hij is een burger met de burgers en bezit als ieder anders mens zekere verantwoor delijkheden. Misschien wat meer dan de anderen, maar dat is dan ook alles. (Wordt vervolgd). HET RODE KRUIS HEEFT UW HULP NODIG Enkele keren per jaar worden we opge schrikt door hevige calamiteiten, die dui zenden slachtoffers eisen. Men denke aan de schokkende aardbevingen in Guatemala, Turkije en Roemenië van de afgelopen tijd. Het Nederlandse Rode Kruis doet in die gevallen een speciaal beroep op de bevol king om.de grootscheepse hulpacties finan cieel te ondersteunen. Veel vaker gebeurt het echter dat het Nederlandse Rode Kruis helpt zonder dat dit tot het publiek doordringt. Zo werd de vorige maand meer dan 100.000,— uitgegeven om eerste hulp te bieden aan slachtoffers van overstromingen, wervelstormen, vulkaanuitbarstingen en con flicten. die amper het nieuws haalden. Dat was o.m. in Bangladesj, Zaire, de Comoren en Mozambique het geval. Deze hulpverleningen gaan het gehele jaar door en worden bekostigd uit de financiële middelen die het Nederlandse Rode Kruis via zijn kollekte in de laatste week van mei en de eerste week van juni verkrijgt. En dan is er al dat werk in Nederland zelf. Iedereen kent de bloedtransfusiedienst en de Henry Dunant, op welk schip elk jaar bijna 2500 patiënten van een heerlijke vakantieweek genieten. De eerste en andere hulp die de 12.000 vrijwilligers van het Rode Kruis Korps plegen te bieden. Het welfarewcrk dat meer dan 35.000 patiënten, eenzamen, bejaarden een nieuwe inhoud aan gehandicapt leven biedt. Het Rode Kruis heeft een artsendienst voor gewonden en zieken aan boord van schepen. Het verzorgt lectuur en contact voor wie dat nodig hebben. Het heeft speciale jon- gerenhulpdicnsten. Ambulances, die in het weekeinde langs de snelwegen zijn gesta tioneerd. Het staat paraat om hulp te bieden waar dat maar wordt verlangd. Tienduizenden vrijwillig(st)ers, speciaal opgeleid, geven vaak het merendeel van hun vrije tijd en hun hele persoonlijkheid aan dit werk. Eens per jaar vraagt het Neder landse Rode Kruis aan u om al die hulp mogelijk te maken. „Uw hulp is nodig, over de gehele wereld" is het motto van de kollekte die van 23 mei tot 4 juni in Nederlalnd wordt gehouden. Die hulp is voor slachtoffers, ver weg en heel dicht bij kuis, om de hoek. Geef daarom zoveel u kunt, als het Rode Kruis bij u aanklopt. BRANDWEERLIEDEN ONDERSCHEIDEN Dinsdag 26 april reikte burgemeester J. L. D. v. d. Linde van Kortgene in het ge meentehuis aan een aantal brandweerlieden een onderscheiding uit, voor een aantal ja ren brandweerdienst. Na het welkomstwoord aan het bijna voltallig aantal brandweerlieden met hun echtgenotes, werden de onderscheidingen uitgereikt aan de volgende heren. Uit het korps Kats: P. Korteknie (40 jaar), P. de Wild (35 jaar), A. A. Versprille (35 jaar), J. Goudswaard (30 jaar) en J. Voshol (12V2 jaar). De heer G. A. M. Tazelaar, waarvoor ook een onderscheiding was, was door ziekte afwezig. Uit het korps Colijnsplaat allen voor I2V2 jaar: H. den Engelsman, A. Fortuin, M. Geelhoed, W. de Pree, S. v. d. Weele, D. v. d. Weele en W. van Houwelingcn. Uit het korps Kortgene: A. van Sluys (25 jaar), J. Verhulst (I2V2 jaar) en A. Koets (12Vz jaar). Na deze reeks van onderscheidingen volg de een pauze. Hierna werden er twee films vertoond over gevaarlijke vloeistoffen en gassen en het vervoer hiervan, en over bluspoeders. De films werden gedraaid en toegelicht door de heer Van Houwelingen uit Hoogvliet. Kruiswoordpuzzel no. 524 Horizontaal: 2. muziekinstrument - 7. soort vloerbedekking - 9. wilde haver 10. schrede - 12. soort vaartuig - 13. levens lucht - 14. zangstem - 16. drank - 17. waagstuk - 18. inhoudsmaat - 19. laatst leden (afk.) - 20. wintervoertuig - 22. hevig 24. ontkenning - 25. verlaagde toon - 28. cijferen - 31. vroeger - 34. landbouwwerk tuig - 35. deel van de bijbel (afk.) - 36. aantekening - 41. sympathieke - 45. heide- meertje - 46. naar mijn mening (afk.) - 47. lichaamsvocht - 48. rang in het leger (afk.) 49. ter plaatse (afk.) - 50. Sociaal Econo mische Raad (afk.) - 52. mal, dwaas - 54. plaats bij Wageningen - 56. tam - 57. aanw. voornaamw. - 58. wrede keizer - 60. metaal - 61. lidwoord - 63. bast van de kurkeik - 64. bevestigingsmiddel. Verticaal: 1. gebogen been - 3. poken - 4. bevel - 5. uitstalkast - 6. eenheid van druk (afk.) - 7. vis - 8. vernis - 10. tennisterm 11. uiteinde der aardas - 15. inwoner van Turkije - 17. duur van eb en vloed - 19. watering - 21. herkauwer - 23. plaats, afbeelding - 24. de onbekende (afk.) - 26. de oudere (afk.) - 27. bloem - 29. ik (Lat.) 30. Bijbelse naam - 32. duur der dingen 33. soort hond - 37. opdracht - 38. tele visie (afk.) - 39. dun - 40. aanhaken - 41. ontvangdraad - 42. eenheid van stroom- sterkte (afk.) - 43. vreemde munt (afk.) 44. hetzelfde - 47. kleur - 51. getroffen 53. wiel - 55. vaartuig - woonschip - 57. soort sluiting - 59. bejaard - 62. maan stand (afk.). Oplossing kruiswoordpuzzel no. 523 Horizontaal: 1. toren - 5. por - 7. Arkel 11. etage - 13. eisen - 15. bod - 17. reprise 19. ode - 21. edele - 23. een - 24. meter 26. Ie - 27. Trees - 29. g.t. - 30. Ur - 32. or 33. Po - 34. we - 35. gril - 37. af - 39. ha 40. Arno - 42. tarwe - 43. anode - 44. drup 46. 1.1. - 47. li - 48. eest - 50. os - 51. a.e. 53. Ee - 54. da - 55. k.k. - 57. ratel - 61. t.t. 63. reeel - 66. rol - 67. alles - 69. ent 70. obelisk - 73. ara - 74. etsen - 76. satijn - 78. torst - 79. dra - 80. elger. Verticaal: 1. tabel - 2. rede - 3. et - 4. nare - 5. peper - 6. reine - 7. asem - 8. re 9. knot - 10. leert - 12. ge - 14. is - 16. odeur - 18. reep - 20. degen - 22. la - 25. e.k. - 27. trawler - 28. spaniel - 31. ritus 34. wreed - 35. G.G.D. - 36. lap - 38. fel 39. hal - 40. ade - 41. ort - 45. roken 49. sater - 52. at;ol - 55. krent - 56. te 58. arend - 59. EÏisa - 60. nl - 62. tsaar 64. eter - 65. lost - 67. akte - 68. lang 71. be - 62. s.a. - 75. t.s. - 77. ijl.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1977 | | pagina 1