NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
1201
Balk en splinter
0 houdt ui
bet meest geleien blad
ep Neord-Beveland
li heulen
Zeeland
Magazine?
No. 3758
Donderdag 5 mei 1977
80e jaargang
DRUK EN UITGAVE: DRUKKERIJ MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON 3 08 - GIRO 206882
Abonnementsprijs 17,50 per jaar Franko per post 27,50 per jaar Advertenties 28 ct. per mm., excl. BTW
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
FEUILLETON
Vrieze is er bepaald niet van onderste
boven. Dat er kwade reakties zouden ko
men, heeft hij verwacht. Maar hij is niet
van plan te capituleren. Hij kijkt rond en
vraagt: „Nog iemand bezwaren?"
„Ja, wis en waarachtig." Het is de leraar
Engels, Schoonsma, die er toch ook nog
wat van wil zeggen. „Ik ben het in dit
opzicht met mijn collega Boode eens, want
wat u nu wilt invoeren of afschaffen, zo u
wilt, is alles behalve demokratisch. Er is,
voorzover ik kan nagaan, één leraar, die het
ermee eens zal zijn. Er dus een voorstander
van is. Mogelijk, dat hij kan beschikken
over één of twee overlopers, maar ik ben
ervan overtuigd, dat de grote meerderheid
van ons corps tegen deze afschaffing is."
Vrieze bemerkt op kalme toon: „De de
finitie „overlopers" kan ik niet bepaald
waarderen. Het klinkt denigrerend en als
zodanig beledigend. Ik verzoek u dit woord
terug te nemen."
Schoonsma spreidt even zijn handen.
„Goed. Volgelingen dan. Voor mijn part:
discipelen
Er gaat even een gegrinnik op. Schoonsma
is de man met de droge humor. Men mag
hem. Ook al omdat hij een fijne collega
is, altijd tot helpen bereid, als dat in zijn
vermogen ligt.
„Nog iemand anders bezwaren, voor ik
de opponenten antwoordt?"
„Jahoewel ik me er tot nog toe
niet of nauwelijks mee heb bemoeid, wil
ik er toch ditmaal wel wat van zeggen."
Het is Gert Waling, de andere leraar Ne
derlands, een beetje traag sprekende man,
zeer zelfverzekerd, maar een uitstekende
docent. Al is hij noch bij de leerlingen,
noch bij de collega's bepaald geliefd. Hij
gaat doorgaans zijn eigen weg, is op latere
leeftijd getrouwd met een razend knappe
brunette roodharige, zegt Betsie, maar
dat zal wel jaloezie zijn die ook een
kleine twintig jaar jonger is. Misschien heeft
Waling een paar centen meer dan de an
deren, hij rijdt tenminste in een dure wagen
en zijn huis aan de rand van de stad mag
ook gezien worden, dus dat zal voor Maartje
Waling waarschijnlijk de doorslag gegeven
hebben, want een knappe jongen kun je
Gert Waling met z'n twee en vijftig jaren
toch zeker niet noemen. Dus dit alles in
aanmerking nemende, spuit het misschien
voort uit een zekere naijver, dat Waling
niet bepaald populair is.
Vrieze knikt, als de man even zwijgt.
„Gaat uw gang, meneer Waling. U hebt
in dit opzicht natuurlijk evenveel rechten
als de anderen."
„Of even weinig," interrupeert Boode en
weer gaat er een gemompel op.
Heel kalm, als het ware elk woord we
gend op een goudschaaltje, steekt Waling
van wal. „Als u toch aan het moderniseren
slaat, meneer de directeur, waarom gaat
u dan nog niet een paar stapjes verder?
Waarom haalt u dan ook niet de banken
en de stoelen en tafels weg uit de lokalen?
Kunnen we er een genoeglijke commune van
maken, nietwaar? En dan zou ik ook geen
vast sluitingsuur meer handhaven. Na af
loop van de lessen mogen de kinderen
net zo lang blijven als ze willen. Kunnen
ze zich prettig op de moderne manier sa
men verpozen. Daarbij zou ik dan willen
adviseren een automaat in de gang op te
hangen, waaruit de leerlingen de nodige
voorbehoedsmiddelen kunnen trekken en..."
Bent u reeds geabonneerd op
een twee - maandelijks tijd-
schift met actualiteiten, cul
tuur, evenementen, historie
en recreatie.
Het geheel in 4 - kleuren
omslag en alle artikelen
voorzien van nog nimmer
gepubliceerde foto's.
Slechts 18,per jaar.
Vraag een gratis
proefnummer aan:
POSTBUS 1 -
WISSENKERKE
door G. Fortius
„Meneer Waling, mag ik u verzoeken
dergelijke schandalige zaken voor u te
houden? We zijn met een serieus onder
werp bezig". Vrieze is rood aangelopen en
ook onder de leraren klinkt er gemompel.
Maar Waling is vast niet geïmponeerd
door de terechtzetting, zich evenmin sto
rend aan de afkeurende blikken van enkele
collega's, in wier ogen Waling inderdaad
te ver is gegaan. „Als u begint met het
afschaffen van de opstaanplicht, meneer de
directeur, is dit de eerste fase van afbraak.
Want hierbij zal het dan niet blijven. Ik
begrijp heel goed, uit welke hoek de wind
waait, maar ik deel u bij voorbaat mede,
dat ik me er niet aan zal storen."
„Dat is rebellie!" roept Vrieze uit, ditmaal
woedend de man aankijkend.
Deze knikt. „Ja, zo mag u het noemen.
Maar de rebel zoekt u in de verkeerde
hoek, meneer."
De blikken gaan onwillekeurig naar Jaap
van Splunteren. Deze zit onbeweeglijk, maar
het is duidelijk, dat hem geen woord ont
gaat. Met zijn gezicht gericht naar de tafel,
waaraan Vrieze en Velenberg zitten. Het
is even stil. Als Waling geen aanstalten
maakt om nog meer te zeggen, vraagt Betsie
Döff op rustige toon: „Is het schoolbestuur
over deze aangelegenheid gepolst? En zo
ja, wat is zijn mening?"
„Het schoolbestuur is in meerderheid
voorstander om het opstaan af te schaffen."
„In meerderheid zegt u," stelt Jan Boode
vast. „Er waren dus tegenstemmers."
Vrieze houdt zich op de vlakte. „Moge
lijk. Ik geef het precies zo door als ik
het vernam van de sekretaris. Maar dat
is niet het voornaamste. Een aantal dagen
geleden is er een vergadering geweest van
het oudercomité en dit heeft met algemene
stemmen beslist, dat men voorstander is van
algehele afschaffing. En dit besluit door
gegeven aan het schoolbestuur."
„Hoe staat u er persoonlijk tegenover,
directeur?" Het is de andere lerares, juf
frouw Peilsma, die dit vraagt.
Vrieze en Velenberg kijken elkaar aan.
Dan neemt de laatste het woord. „Meneer
Vrieze en ik zijn, geheel onafhankelijk van
elkaar, gedurende de laatste weken naar
verschillende scholen geweest, voornamelijk
buiten onze gemeente. Ik kan u meedelen,
dat in vrijwel alle middelbare scholen dat
opstaan al lange tijd geleden werd afge
schaft. Wij kwamen nog één Atheneum en
een Havo tegen, waar dit gebruik nog werd
gehandhaafd, maar ik kreeg wel de indruk,
dat het ook daar niet lang meer zal duren.
U moet dit zien in het kader van deze
tijd, mijne heren. We kunnen nu wel als
de spreekwoordelijke struisvogel de kop in
het zand steken, maar daardoor verandert
er niets aan het feit, dat we ook in de
onderwijswereld met dynamische evoluties
rekening moeten houden. Al vinden we dat
nu niet bepaald prettig."
Vrieze knikt en sluit erbij aan: „Ik had
enkele dagen geleden mevrouw Van Such-
telen bij me. Ze beklaagde zich over het
feit, dat haar dochter van een leraar straf
kreeg, omdat ze een keer niet was opge
staan bij het binnenkomen van de betrokken
leraar. Ze noemt dit machtsmisbruik. Een
term, die ik uiteraard geheel voor rekening
van de betrokken dame laat, dat wil ik
bij deze nadrukkelijk memoreren. Boven
dien vindt zij het geven van „straf" in
de klassieke betekenis van het woord op
school ook niet meer passen in deze tijd
en zeker niet op een middelbare school.
Die mevrouw zei nog en nu citeer ik
haar letterlijk: het mankeert er nog maar
aan, dat een leraar zijn hand opheft en een
leerling een klap geeft."
Jan Boode is, wel even geschrokken. Zo,
zo, dus mevrouw Van Suchtelen heeft zich
bij de directeur over hem beklaagd. Hij
denkt na, wat hij er op zal zeggen, maar
een ander is hem al voor. Het is weer
Schoonsma, die vraagt: „En welke correctie
maatregelen blijven ons nog over, als we
ook al geen straffen meer mogen uitdelen?"
Vrieze heeft een dergelijke reaktic ver
wacht en probeert in zijn antwoord om
de vraag heen te zeilen: „U kunt een leer
ling, die het te bont maakt, altijd naar
mij toe zenden. En bij mijn afwezigheid
vanzelfsprekend naar collega Velenberg. Dat
is u allen bekend."
„Dus wij moeten het voortaan delegeren?"
Vrieze knikt enkele malen. „Als u zelf
over een bepaalde leerling of leerlingen niet
het nodige overwicht blijkt te bezitten, in
derdaad. Dan bezin ik me wel op gepaste
maatregelen."
„Dit is dan ook een vorm van ontman
teling, nietwaar?" Jan Boode kijkt de di
recteur aan. „De collega's mogen wel weten,
dat ik Marga van Suchtelen een paar the
ma's liet vertalen. Als straf, als u dit zo
wilt noemen, voor haar gebrek aan wel
levendheid. En als ze daarop reageert met
„ouwe zeur", is voor mij de maat vol en
stuur ik haar naar de directeur. Maar ter
zake; door deze en dergelijke maatregelen
door te voeren, worden we steeds meer
onmondiger. Wat gaan de leerlingen zeg
gen? Laat 'm barsten; hij mag ons toch
geen straf meer geven. Dan is je reinste
anarchie doorgevoerd in de klassen. Dan
is het hek van de dam. Ik blijf een felle
tegenstander en stel voor het besluit van de
oudercommissie naast ons neer te leggen.
Wij als leraren moeten de vrije hand
hebben om te bepalen hoe wij het willen
hebben en op welke wijze wij les geven.
En zo nodig extra taken opleggen, want
zo noem ik de correctiemaatregel tegen
Marga, inplaats van straf."
„Het bestuur wil, dat we het opstaan
op korte termijn afschaffen," zegt Vrieze.
„Het bestuur kan me wat," valt Waling
uit. „Dit is een aangelegenheid, die buiten
de bevoegdheid van het bestuur valt. Hier
over hebben enkel wij te beslissen: direc
teur, leraressen en leraren. En verder nie
mand. Vóór we verder hierover praten, wil
ik eest een gesprek met het bestuur. En
dan mag voor wat mij betreft het ouder
comité er ook bij zijn. Zetten wij ons
standpunt uiteen. Het spijt me, directeur,
maar ik ben vast van plan om in dit op
zicht insubordinatie te plegen."
„Zo denk ik er ook over," voegt Jan
Boode er aan toe en ook Schoonsma knikt
instemmend.
Dan staat ineens Jaap van Splunteren op.
„Dames, mijne heren, vind u het nu wer
kelijk de moeite waard u er zo druk over
te maken? Want bij dit alles, wat er ge
zegd is over het gewraakte onderwerp,
hebt u allemaal één ding over 't hoofd
gezien. Een feit, dat u in deze tijd niet
meer kunt bagatelliseren of verwaarlozen:
'het kind. De leerling. En of dit nu een
eerste- of een vierdejaars is, doet er niet
toe. De jeugd in deze tijd is nu eenmaal
eerder volwassen dan vroeger. Als gevolg
van media als radio en televisie, bioscoop,
het vrijere sexuele verkeer, de welvaart,
de auto. Noemt u maar op. Een kind van
twaalf jaar weet meer en kent meer dan
een halve eeuw geleden een jongen of
meisje van achttien. De algemene ontwik
kelingsgraad is gestegen en stijgt nog
steeds. "Kinderen, die op twaalf- of dertien
jarige leeftijd op school komen of dit nu
een Mavo is of een Atheneum doet er wei
nig aan toe of af bezitten een zekere
intelligentie. De afstand tussen hoog en
laag is verflauwd. Een burgemeester bij
voorbeeld was voor de gewone man vroeger
een schier onbereikbare autoriteit. En nu?
Hij is een burger met de burgers en bezit
als ieder anders mens zekere verantwoor
delijkheden. Misschien wat meer dan de
anderen, maar dat is dan ook alles.
(Wordt vervolgd).
HET RODE KRUIS HEEFT UW HULP NODIG
Enkele keren per jaar worden we opge
schrikt door hevige calamiteiten, die dui
zenden slachtoffers eisen. Men denke aan de
schokkende aardbevingen in Guatemala,
Turkije en Roemenië van de afgelopen tijd.
Het Nederlandse Rode Kruis doet in die
gevallen een speciaal beroep op de bevol
king om.de grootscheepse hulpacties finan
cieel te ondersteunen. Veel vaker gebeurt
het echter dat het Nederlandse Rode Kruis
helpt zonder dat dit tot het publiek
doordringt.
Zo werd de vorige maand meer dan
100.000,— uitgegeven om eerste hulp te
bieden aan slachtoffers van overstromingen,
wervelstormen, vulkaanuitbarstingen en con
flicten. die amper het nieuws haalden. Dat
was o.m. in Bangladesj, Zaire, de Comoren
en Mozambique het geval.
Deze hulpverleningen gaan het gehele jaar
door en worden bekostigd uit de financiële
middelen die het Nederlandse Rode Kruis
via zijn kollekte in de laatste week van
mei en de eerste week van juni verkrijgt.
En dan is er al dat werk in Nederland
zelf. Iedereen kent de bloedtransfusiedienst
en de Henry Dunant, op welk schip elk
jaar bijna 2500 patiënten van een heerlijke
vakantieweek genieten. De eerste en andere
hulp die de 12.000 vrijwilligers van het
Rode Kruis Korps plegen te bieden.
Het welfarewcrk dat meer dan 35.000
patiënten, eenzamen, bejaarden een nieuwe
inhoud aan gehandicapt leven biedt. Het
Rode Kruis heeft een artsendienst voor
gewonden en zieken aan boord van schepen.
Het verzorgt lectuur en contact voor wie
dat nodig hebben. Het heeft speciale jon-
gerenhulpdicnsten. Ambulances, die in het
weekeinde langs de snelwegen zijn gesta
tioneerd. Het staat paraat om hulp te
bieden waar dat maar wordt verlangd.
Tienduizenden vrijwillig(st)ers, speciaal
opgeleid, geven vaak het merendeel van hun
vrije tijd en hun hele persoonlijkheid aan
dit werk. Eens per jaar vraagt het Neder
landse Rode Kruis aan u om al die hulp
mogelijk te maken.
„Uw hulp is nodig, over de gehele wereld"
is het motto van de kollekte die van 23 mei
tot 4 juni in Nederlalnd wordt gehouden.
Die hulp is voor slachtoffers, ver weg
en heel dicht bij kuis, om de hoek.
Geef daarom zoveel u kunt, als het Rode
Kruis bij u aanklopt.
BRANDWEERLIEDEN
ONDERSCHEIDEN
Dinsdag 26 april reikte burgemeester J.
L. D. v. d. Linde van Kortgene in het ge
meentehuis aan een aantal brandweerlieden
een onderscheiding uit, voor een aantal ja
ren brandweerdienst.
Na het welkomstwoord aan het bijna
voltallig aantal brandweerlieden met hun
echtgenotes, werden de onderscheidingen
uitgereikt aan de volgende heren.
Uit het korps Kats: P. Korteknie (40 jaar),
P. de Wild (35 jaar), A. A. Versprille (35
jaar), J. Goudswaard (30 jaar) en J. Voshol
(12V2 jaar). De heer G. A. M. Tazelaar,
waarvoor ook een onderscheiding was, was
door ziekte afwezig.
Uit het korps Colijnsplaat allen voor
I2V2 jaar: H. den Engelsman, A. Fortuin,
M. Geelhoed, W. de Pree, S. v. d. Weele,
D. v. d. Weele en W. van Houwelingcn.
Uit het korps Kortgene: A. van Sluys
(25 jaar), J. Verhulst (I2V2 jaar) en A. Koets
(12Vz jaar).
Na deze reeks van onderscheidingen volg
de een pauze. Hierna werden er twee films
vertoond over gevaarlijke vloeistoffen en
gassen en het vervoer hiervan, en over
bluspoeders. De films werden gedraaid en
toegelicht door de heer Van Houwelingen
uit Hoogvliet.
Kruiswoordpuzzel no. 524
Horizontaal: 2. muziekinstrument - 7. soort
vloerbedekking - 9. wilde haver 10.
schrede - 12. soort vaartuig - 13. levens
lucht - 14. zangstem - 16. drank - 17.
waagstuk - 18. inhoudsmaat - 19. laatst
leden (afk.) - 20. wintervoertuig - 22. hevig
24. ontkenning - 25. verlaagde toon - 28.
cijferen - 31. vroeger - 34. landbouwwerk
tuig - 35. deel van de bijbel (afk.) - 36.
aantekening - 41. sympathieke - 45. heide-
meertje - 46. naar mijn mening (afk.) - 47.
lichaamsvocht - 48. rang in het leger (afk.)
49. ter plaatse (afk.) - 50. Sociaal Econo
mische Raad (afk.) - 52. mal, dwaas - 54.
plaats bij Wageningen - 56. tam - 57.
aanw. voornaamw. - 58. wrede keizer - 60.
metaal - 61. lidwoord - 63. bast van de
kurkeik - 64. bevestigingsmiddel.
Verticaal: 1. gebogen been - 3. poken - 4.
bevel - 5. uitstalkast - 6. eenheid van druk
(afk.) - 7. vis - 8. vernis - 10. tennisterm
11. uiteinde der aardas - 15. inwoner van
Turkije - 17. duur van eb en vloed - 19.
watering - 21. herkauwer - 23. plaats,
afbeelding - 24. de onbekende (afk.) - 26.
de oudere (afk.) - 27. bloem - 29. ik (Lat.)
30. Bijbelse naam - 32. duur der dingen
33. soort hond - 37. opdracht - 38. tele
visie (afk.) - 39. dun - 40. aanhaken - 41.
ontvangdraad - 42. eenheid van stroom-
sterkte (afk.) - 43. vreemde munt (afk.)
44. hetzelfde - 47. kleur - 51. getroffen
53. wiel - 55. vaartuig - woonschip - 57.
soort sluiting - 59. bejaard - 62. maan
stand (afk.).
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 523
Horizontaal: 1. toren - 5. por - 7. Arkel
11. etage - 13. eisen - 15. bod - 17. reprise
19. ode - 21. edele - 23. een - 24. meter
26. Ie - 27. Trees - 29. g.t. - 30. Ur - 32. or
33. Po - 34. we - 35. gril - 37. af - 39. ha
40. Arno - 42. tarwe - 43. anode - 44. drup
46. 1.1. - 47. li - 48. eest - 50. os - 51. a.e.
53. Ee - 54. da - 55. k.k. - 57. ratel - 61. t.t.
63. reeel - 66. rol - 67. alles - 69. ent
70. obelisk - 73. ara - 74. etsen - 76.
satijn - 78. torst - 79. dra - 80. elger.
Verticaal: 1. tabel - 2. rede - 3. et - 4.
nare - 5. peper - 6. reine - 7. asem - 8. re
9. knot - 10. leert - 12. ge - 14. is - 16.
odeur - 18. reep - 20. degen - 22. la - 25.
e.k. - 27. trawler - 28. spaniel - 31. ritus
34. wreed - 35. G.G.D. - 36. lap - 38. fel
39. hal - 40. ade - 41. ort - 45. roken
49. sater - 52. at;ol - 55. krent - 56. te
58. arend - 59. EÏisa - 60. nl - 62. tsaar
64. eter - 65. lost - 67. akte - 68. lang
71. be - 62. s.a. - 75. t.s. - 77. ijl.