NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Simavi-kollekte
«•II
Balk en splinter
U houdt nu
Iwt meest gelezen blad
op Noord-Beveland
in handen
l
r
1
H
I
1
NI
iSt
I
1
I
I57
«i
Zeeland
Burgerlijke sband
13
-
21
-
23
31
34
36
41
53
Ho. 3754
Donderdag 7 april 1977
80e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wjsaenfcerjke, Tel 3108, Giro 208882
Abonnementsprijs 17,50 per jaar Franko per post 27,50 per jaar Advertenties 28 ct. per mm., ex cl. BTW
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
PBUIULETON
„Het bestuur natuurlijk. En Velenberg,
want hij was op dat moment de verant
woordelijke man voor de school. Hij zag
er het nut niet van in ons op de hoogte
te stellen omdat het vakantietijd was.
Daar zit wat in, dat wel. Ik kreeg van
Van Elkendaal nog een bedekte veeg uit de
pan, omdat wij met die vent geen kennis
hadden gemaakt. En met zijn vrouw."
„Ik ben het ook niet van plan!" Jannie
fronst haar wenkbrauwen. „Al is hij hon
derdmaal leraar op jouw school. Wat een
aanwinst! Met z'n vieze kleren en onge
wassen lange haren! De standing van de
school zal er wel een veer bij moeten
laten."
Jan Boode haalt de schouders op en
neemt de ochtendkrant in handen. „We
zullen wel zien, Après nous le déluge.
Van Elkendaal vindt, dat het corps leraren
aan het vergrijzen is, zodat er nodig jong
bloed in moet komen. Dat zal ook wel
de mening zijn van het oudercomité, want
die hebben Van Elkendaal eigenlijk in het
bestuur gehaald. Hij is uiteindelijk door de
ouders voorgesteld als candidaat. Dit jaar
is de voorzitter aftredend: ik durf te voor
spellen, dat een tweede jonge vent ge
kozen zal worden in het bestuur."
Jannie zet verontwaardigd haar stekels
op. „Mankeert er ineens wat aan de oudere
leraren? Doen jullie je werk niet goed
op de school? Waren er in het verleden
ooit moeilijkheden, behalve dan dat geval
met Van Daelen? De school heeft in ons
stadje een uitstekende naam. Allemaal
pluspunten. Wat ter wereld bezielt het
bestuur om ineens zo'n viezerik er in te
halen?"
„Vergeet 't maar, Jannie, dat is het
beste. We zullen hem moeten dulden, ik
als collega en we samen als buren. Meer
hoeft hij van mij niet te verwachten."
Die middag, als Jannie buiten de was
ophangt, ziet ze de buurvrouw, die ze niet
als zodanig wil erkennen. Ineke van Splun-
teren is bezig met een roller het gazon
netje achter de woning te fatsoeneren. Af
en toe recht ze haar rug en veegt 't zweet
van het gezicht. Hun blikken ontmoeten
elkaar, maar Jannie draait demonstratief
haar hoofd om. Van Splunteren is een uur
na zijn buurman thuisgekomen. Op de
fiets. Het echtpaar Van Splunteren heeft
geen auto, dat weet Jannie ook al. Die
vent zal zijn vrouw intussen wel ingelicht
hebben over hetgeen die morgen in de
school is voorgevallen. Vandaar de blikken
van de andere kant. Maar Jannie negeert
de vrouw volkomen. Het is erg, dat ze
ernaast wonen. Dat je er totaal niets
aan kunt doen. Maar het erge is wel, dat
die langhaar leraar is op de school. Daar
zullen de jongelui, doorgaans van gegoede
afkomst, ook niet bepaald gelukkig mee
zijn.
Voor de persoon in kwestie vormt dit
alles vast geen probleem. Jaap van Splun
teren is een gemakkelijk mens, tilt nergens
zwaar aan. Uitgaande van het standpunt:
men moet me nemen zoals ik ben en wie
dat niet kan of wil, moet het dan maar
laten. Ik zal er vannacht geen oog minder
om dichtdoen.
Natuurlijk valt het op, als de nieuwe
wiskundeleraar die eerste schooldag komt
aanfietsen. De meeste leraren, hoewel ze
geen van allen ver van de school wonen,
komen met de auto. Daarvoor is enkele
Bent u reeds geabonneerd op
een twee-maandelijks tijd
schrift met actualiteiten,
cultuur, evenementen, his
torie en recreatie.
Het geheel in 4 - kleuren
emslag en alle artikelen
voerzien van nog nimmer
gepubliceerde foto's.
Slechts 18,per jaar.
Vraag een gratis proef
nummer aan
POSTBUS 1 -
WISSENKERKE
door G. Fortius
jaren geleden een soort parkeerterreintje
aangelegd. Ten koste van een deel van het
speelterrein. Want in de straat, waaraan
de school ligt, is een wachtverbod gekomen.
De straat is namelijk te smal voor per
manent parkeren. Maar Van Splunteren
heefti er niets mee te maken; hij komt
op de fiets. In zijn spijkerpak. En daar
onder een trui. Ditmaal zwart. Men ziet
de knalgele sokken onder zijn broekspijpen.
Jan Boode, die met een paar collega's staat
te praten, ziet door het raam zijn „entrée
joyëuse". En heel wat verbaasde blikken
bij de leerlingen, die nog wat onwennig
in groepjes staan te praten of wat rond
lopen.
Iedereen gaat die eerste morgen naar
de zaal, die niet enkel voor de lichamelijke
oefening wordt gebruikt, maar als het nodig
is als een soort aula dienst doet. Vrieze
begint elk schooljaar met een welkomst
woord. Op de verhoging zitten alle leraren
en leraressen, als de kinderen binnenge
komen zijn met Vrieze in het midden en
Velenberg als zijn secondant, aan zijn
rechterzijde. Met aan de andere kant van
de directeur de nieuwe leraar. Scherp af
stekend tegen de andere leraren.
Vrieze is een redenaar met een goede
woordkeus. Op een beetje humoristische
manier stelt hij de nieuwe wiskundeleraar
voor. „Enkele weken geleden was de heer
Van Splunteren zelf nog leerling. Namelijk
op de S.O.L. Een onderwijsinstelling van
de Stichting Opleiding Leraren. Ik ben via
een omwegje wat cijfers te weten geko
men..." Vrieze lacht even naar de verwon
derde Van Splunteren en neemt dan een
briefje van de tafel." Ik ga niet in bi-
zonderheden treden, maar de eindcijfers
van uw nieuwe wiskundeleraar waren
voornamelijk negens. Er is zelfs een negen
en een half bij. Ik zou willen zeggen tegen
alle leerlingen om in de terminologie
van dit mooie vak te blijven probeert
u de negens van uw nieuwe leraar te ont
binden in factoren, dan kunt u ze met de
nodige ijver, ernst en doorzettingsvermogen
geleidelijk aan toeëigenen. Daar zal de heer
Van Splunteren vast geen bezwaar tegen
hebben
En dan begint dit schooljaar op de ge
bruikelijke wijze. Vrieze leest een stukje
uit de bijbel en houdt aan de hand van
het voorgelezene een kort speechje, het
zoveel mogelijk toepassend op het werk
op de school. „En omdat wij het niet
alleen kunnen, meisjes en jongens, vouwen
we onze handen en sluiten de ogen om
een zegen te vragen op onze arbeid
Jan Boode heeft met gemengde gevoelens
geluisterd. Hoe mooi allemaal; de bloemen
mankeren enkel. Waarom zijn lokaal
éénbee niet versierd? En een kartonnetje
geschilderd met „welkom langhaar"? Het
moet niet erger worden.
Het eerste uur, waarin Jan Boode in
éénbee Frans moet doceren, vervalt door
de enigszins uitgelopen welkomstceremonie.
Geleidelijk aan gaat ieder naar zijn eigen
klas. Om kwart voor tien loopt Van Splun
teren éénbee binnen. Er zitten acht en
twintig nieuwelingen, geselecteerd in de
brugklas. Jongens en meisjes door elkaar
zittend. De tijd van gescheiden bokken
en schapen ligt al in het verleden. Het
valt Van Splunteren mee, want tot nog toe
heeft hij enkel conservatisme aangetrof
fen. Hij proeft duidelijk de vijandige hou
ding bij enkele collega's. Inzonderheid bij
zijn buurman, die meneer Boode. Maar is
niet van plan zich er veel van aan te
trekken.
De jongelui zijn gaan staan bij zijn
binnenkomst. De man wuift met zijn hand.
Inplaats van naar zijn lessenaar te gaan,
loopt hij een klein eindje de klas in, links
en rechts kijkend. „Hallo!" zegt hij op
vrolijke toon, „ik ben jullie nieuwe wis
kundeleraar, maar dat hebben jullie na
tuurlijk al begrepen. Jaap van Splunteren.
Zeg maar Jaap, want ik ben nog een groen
tje. Jullie hebben 't gehoord van de di
recteur? Ik kom zelf ook pas van school.
Dus het maakt voor mij weinig verschil.
Ik hoop, dat we goed met elkaar overweg
kunnen. Wat jullie namen betreftik
zal in het begin nog wel eens op een
spiekbriefje moeten kijken, want ik heb
wel een kop voor cijfers, maar niet voor
namen. Zo. Nu ga ik jullie allemaal even
langs om de hand te drukken en dan
hoor ik jullie namen. Dit eerste uur maken
we het wat gezellig en kunnen we rustig
kennismaken
Jaap van Splunteren, gekleed als vele
van de dertien- en veertienjarige kinderen
in deze klas, heeft in dit éne uur in ieder
geval bij éénbee het pleit gewonnen. Om
half elf is er een kwartier pauze. Het
speelterrein gonst van de gesprekken over
de „nieuwe". „Zeg maar Jaap." Dat is iets
onvoorstelbaars op deze school. Niet voor
de eerste klassers natuurlijk, want die
zijn met de situatie zoals ze was vóór de
vakantie niet op de hoogte. Maar de
anderen. Bon van Rhijn, een vierde jaars,
luistert belangstellend naar de commen
taren van de „kuukens", zoals de eerste
klassers worden genoemd. Hij grinnikt en
zegt: „Ik zou Velenbergs gezicht wel eens
willen zien, als we zeiden: Hallo, Peter..."
Een gejoel gaat omhoog. Maar iedereen is
van mening, dat de „nieuwe" waarschijnlijk
een vlotte vent is. Men schat hem op een
jaar of dertig. Hoog uit. Als om kwart
over vier de meeste kinderen vertrokken
zijn, neemt Vrieze de wiskundeleraar even
terzijde. „En? Viel het een beetje mee?"
Van Splunteren knikt. „Waarom niet?
Misschien stel ik me anders op dan mijn
collega's, maar ik heb dan ook een andere
opleiding gehad, nietwaar?"
Vrieze lacht even. „Houden zo. Wat het
overige betreft, dat slijt op de duur wel
weg."
Maar eenmaal thuis, knapt Jaap van Splun
teren af. Ineke, die hem door en door kent,
gaat bezorgd op de rand van zijn stoel
zitten en strijkt hem door de haren. „Spits
roeden moeten lopen?"
„Nee, dat niet. Ik heb in vijf klassen
vandaag les gegeven. Nu ja....?, les geven...
ik moet eerst kennismaken, nietwaar? Om
kwart over één had ik de hoogste klas.
Dames en heren, die al tamelijk beïnvloed
zijn dpor de stijl van deze school en de
houding van de leraren. Met andere woor
den: wat kritischer ingesteld en dit had
tot gevolg, dat men mij daar niet voet
stoots accepteerde. Er was een zekere arg
waan. Een kat uit de boom kijken. Met
de jongeren zal ik vast geen problemen
hebben, maar de seniorenEnfin, laten
we het beste ervan hopen."
„En de andere leraren? Hoe zijn die
tegen jou?"
„De directeur is prima. Staat voor
honderd procent achter me. Zijn secondant,
Velenberg, wat voorzichtiger ingesteld. De
beide leraressen houden zich neutraal. De
rest keert zich tot nog toe af. Tijdens de
ochtendkoffie zat ik alleen tot Velenberg
bij me kwam zitten. Je proeft een zekere
animositeit."
Ineke liefkoost haar man. „Kinderachtig;
niks van aantrekken. Gaat vanzelf over.
Neem een douchefris je lekker op
en dan ga je fijn relaxen. Dat heb je
vandaag wel verdiend."
(Wordt vervolgd).
SIMAVI, de vereniging voor directe me
dische hulp in de tropen houdt in de week
van 11 t/m 16 april, volgende week dus,
haar jaarlijkse landelijke collecte. Ze gaat
er van uit, dat de tropenlanden zelf hun
gezondheidszorg moeten opbouwen met de
middelen, die ze hebben. SIMAVI geeft een
grote duw in de goede richting. Vooral de
gebieden op het „platteland" zijn vaak
verstoken van de eenvoudigste medische
zorg. SIMAVI helpt de mensen zichzelf
te helpen!
En we kunnen helpen, vooral met een
voudige en effectieve middelen. Maar een
eerste vereiste is, dat de bevolking zelf
meewerkt en vertrouwen krijgt in de hun
aangeboden hulp. Pas dan gaat ze mee
werken in het opzetten van een gezond
heidszorg, die ze kan betalen. Pas dan
kan gezondheidszorg tot in de verste uit
hoeken van de tropen gebracht en gehand
haafd worden. SIMAVI steunt daarbij met
haar deskundigheid, met medicijnen en
instrumenten, met de financiering van een
voudige poliklinieken, met het opleiden
van eigenlandse medische krachten.
Een bijdrage van ons allemaal maakt
een grote som geld. SIMAVI zorgt ervoor,
dat de juiste medicijnen en instrumenten
gekocht worden en in vertrouwde, deskun
dige handen komen en vooral de brede
laag van de armste mensen ten goede
komen.
Juist op het „platteland" ontstaan vele
ziekten. Opvoeding in hygiene is onont
beerlijk. Een eenvoudige waterpomp is daar
voor een eerste vereiste, maar vaak nog
een onbereikbaar ideaal.
Een ziek mens kan weinig bijdragen aan
de economische ontwikkeling van zijn land.
Daarom: zo breed mogelijk aanpakken met
betaalbare middelen, in het eigen land
te vinden.
Uw bijdrage betekent medische hulp voor
tienduizenden en dus een grotere bestaans
zekerheid, meer arbeidsvreugde en een ge
lukkiger toekomst.
Ontvangt u de collectant hartelijk en
geef in de week van 11 t/m 16 april
met gulle hand, opdat SIMAVI in staat
is haar plannen te verwezenlijken. U kunt
uw bijdrage ook storten op postrekening
300100 ten name van SIMAVI, Haarlem.
MAVO KORTGENE
De heer Erwin van Damme en me
juffrouw Karin de Bruyne uit Kortgene,
beiden leerlingen van de openbare MAVO
te Kortgene, zijn na selectie uitgekozen
om half augustus a.s. voor 1 jaar naar
Amerika te gaan. Dit alles in het kader
van uitwisseling van studenten Youth for
Understanding.
WISSENKERKE
Geboren: 9 maart: Pieter Gerard, z.v.
G. Clement, en van J. A. Bouterse. 19 mrt.:
Victor, z.v. E. Reebergen en van A. Bos;
29 maart: Roeland Cornelis, z.v. P. A.
Steendijk en van E. R. Steur.
Ondertrouwd: 10 maart: Voet, Jozef Jo
hannes Emile, oud 27 jaar en Waegemakers,
Elisabeth Maria, oud 24 jaar. Beiden wo
nende te Wissenkerke.
Overleden: 12 maart: Meulenberg, Dina,
oud 93 jaar, wonende te Wissenkerke,
w.v. Oele, Abraham.
Kruiswoordpmarzel no. 620
2
3
4
5
7
3
9
10
12
15
i.
17
19
24
2b
27
29
30
32
33
35
37
38
39
40.
-
42
43
44
46
47
48
49
bO
51
52
54
>4
bb
b6
gsiv'
58
Horizontaal: 1. snaak - 4. manillahennep
6. vis - 8. broeder - 9. eenzame woning
11. hondesoort - 13. bez. voornaamw. - 14.
personificatie v. d. nijd - 16. bevel - 18.
vlinderbloemige plant - 20. geneesmiddel
21. begijntje - 23. luchtvaartmaatschappij
25. half - 26. vogelschrik - 28. peilstift
30. vlug - 31. vragend voornaamw. - 32.
viskorf - 34. Friese jongensnaam - 36.
hondesoort - 37. letterlijst - 39. bedrukt
katoen - 41. verwachting - 44. gehoorzaal
45. lidwoord - 46. berg in Efraïm - 50.
vrouwelijke dominee - 51. neusknijper - 53.
soort metaal - 55. sprookjesfiguur - 56.
baan voor balspel - 57. bitter vocht - 58.
roeiboot.
Verticaal: 2. zandheuvel - 3. kledingstuk
4. zangstuk - 5. mop - 7. koortswerend
middel - 8. eerlijk - 9. grondlaag met
grondwater - 10. met verlof (afk.) - 11.
Gode zij lof (Lat. afk.) - 12. diktongige
hagedis - 13. voorm. eiland in Nederland
15. dun - 17. sprookjesfiguur - 19. soort
aap - 20. laatste koning van Juda - 22.
deel van een kast - 23. kosten koper (afk.)
24. vaartuig (afk.) - 25. koosnaampje - 27.
in het gebied der ongelovigen (afk.) - 29.
uitroep - 32. keelontsteking - 33. N.V.
(Franse afk.) - 34. als ereblijk (afk.)
35. muziekstuk - 36. bieding - 38. kort
durende stemming - 40. groente - 42. vogel
43. kledingstuk - 46. resonantie - 47.
vreemde munt (afk.) - 48. zomerpeil (afk.)
49. rugkorf - 52. hoefdier - 54. uitspruitsel.
Oplossing f&utswootdjM/szei no. 519
Horizontaal: 1. tweed - 5. eiber - 9. rad
10. ra - 12. pp - 13. Lea - 14. al - 15. tule
17. Alie - 18. dd - 20. poespas - 22.
stempel - 25. atomair - 28. slee - 29. dor
30. daar - 31. felle - 33. Trent - 35.
stolp - 38. kopra - 41. glad - 42. oir
43. Aida - 45. prelaat - 47. eerlang - 50.
latente - 51. NV - 53. kilo - 54. torn
55. ha - 56. aan - 58. st - 59. ne - 60. sen
61. sluik - 62. niets.
Verticaal: 1. trans - 2. wal - 3. Ed - 4.
druppel - 5. episode - 6. bl - 7. eed - 8.
radar - 11. aloë - 12. plat - 16. Eelde
17. apart - 19. zelf - 21. raat - 23. ts
24. meestal - 26. mandril - 27. ir - 32. lol
34. RKO - 35. slee - 36. odalisk - 37. potto
38. krent - 39. pareren - 40. Adam - 41. gr
44. An - 45. pinas - 46. aalt - 48. Eton
49. glans - 52. val - 55. het - 57. nu
60. se.