NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Balk en
E
splinter
U houdt nu
het meest gelezen blad
op Noord-leveland
in handen
Zeeland
Magazine?
postbus i -
wissenkerke
De Open School komt in
Noord-Beveland
DE TAPIJT
SPECIALIST
No. 3753
Donderdag 31 maart 1977
80e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel 3:08, Giro 206882
Abonnementsprijs 17,50 per jaar Franko per post 27,50 per jaar Advertenties 28 ct. per mm., excl. BTW
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen
FEUILLETON
Schoonsma schudt enkele malen heftig
't hoofd. „In het geheel niet. Een leraar
heeft een leidende functie, moet respect
afdwingen. Als hij gekleed gaat als meneer
Van Splunteren, vereenzelyigt hij zich met
de leerlingen."
„Misschien is dit ook wel mijn bedoe
ling." Het is de stem van Van Splunteren,
die nu klinkt. „Als ik probeer zoveel mo
gelijk de gedachtengang van de kinderen
te begrijpen en ik doe, denk en spreek als
zij, heb ik het grootst mogelijke kontakt
met ze. Wat wil ik dan nog meer om ze
met succes te kunnen leren, wat ze nodig
hebben in hun latere leven? De tijd, dat
de leerling min of meer bang was voor
de docent, ligt al lang achter ons Wij
jongeren stellen ons heel anders op dan u.
Wij willen een zo groot mogelijke har
monie, eenheid, als u wilt. Dat krijg ik
niet in een kostuum met een messcherpe
vouw, een wit overhemd en stemmige das
en met een frons in mijn voorhoofd. Maar
wel als ik op vertrouwelijke wijze met ze
om kan gaan."
Het is stil geworden. Zelfs Schoonsma
schijnt geen weerwoord te hebben. Hij is
inmiddels gaan zitten. Is er eigenlijk nog
wel een zinnig woord tegen deze redenering
in te brengen? Van Elkendaal maakt handig
gebruik van het plotseling ontstane va
cuum in deze discussie door voor te stel
len: „Als we ons definitief oordeel nu
eens voorlopig opschorten en meneer Van
Splunteren een loyale kans geven zichzelf
en zijn visie waar te maken? Ik zou zeg
gen: dit is niet meer dan billijk. Kunnen
we het hiermee eens zijn? Een soort
status quo?"
Betsie Döff haakt er op in. „Dit is een
redelijk voorstel," zegt ze op kalme toon.
„We zullen er natuurlijk wel aan moeten
wennen. Het is nu eenmaal de geest van
deze gekke tijd, waarmee geleidelijk aan
ook de ouderen worden besmet. Ik voor
mij heb liever een fleurige jurk, maar
jasmaken verschillen nu eenmaal."
Tenslotte is het Endeling, die tot nog
toe zich ook bepaald heeft tot luisteren,
die de hele kwestie nog van een andere
kant bekijkt. Hij is leraar Nederlands en
al heeft hij bij de leerlingen de bijnaam
van „ellendeling", omdat hij onbarmhartig
lange thema's geeft als strafwerk, hij is
desondanks niet onpopulair en durft soms
beter voor zijn overtuiging uit te komen
dan de meeste anderen: „We zien in deze
kwestie, als het dit al is, toch ook nog
één belangrijk ding over 't hoofd, mensen.
We zijn toch christenen, werkende op een
school, die de Bijbel als grondsdag heeft?
Laten we dit alles ook benaderen als
christenen en alsjeblieft onder deze om
standigheden de gemeenschap der heiligen
niet vergeten. Misschien ben ik het ook
niet in alles eens met collega Van Splun
teren, ik wil hem toch de hand drukken
en zeggen: hartelijk welkom, collega. En
laten we bidden, dat God ook in het
nieuwe leerjaar zijn onmisbare zegen niet
onthoudt aan deze school, deze leerlingen,
de leraren. Want zonder Hem kunnen wij
het beslist niet."
Het is ineens erg stil. Collega Endeling
heeft eigenlijk wel de kern aangesneden.
Een feit, dat iedereen in de hitte van de
discussie over 't hoofd heeft gezien. Er
wordt geen commentaar meer gegeven. Het
is Van Elkendaal die inhaakt op de woorden
Bent u reeds geabonneerd op
een twee-maandelijks tijd
schrift met actualiteiten,
cultuur, evenementen, his
torie en recreatie.
Het geheel in 4-kleuren
omslag en alle artikelen
voorzien van nog nimmer
gepubliceerde foto's.
Slechts 18,per jaar.
Vraag een gratis proef
nummer a an
door G. Fortius
van de leraar Nederlands en rondkijkend
vraagt: „Zullen we dan dit dispuut be
sluiten met het vragen van een zegen over
ons werk in het nieuwe semester?" En
daartegen kan niemand bezwaar hebben.
Na het gebed van de waarnemend se-
kretaris, die deze ochtend zijn voorzitter
verving, gaat iedereen naar Van Splunte
ren. Zelfs Schoonsma. Nee, hij is niet het
type om door te drammen. De collega's
kennen hem als zeer begaafd. Schoonsma
heeft enkele jaren in Engeland gestudeerd
en zelfs gedoceerd. Eigenlijk hoort hij niet
op een Mavo, maar hij is er tevreden mee
en de school mag zich zodoende gelukkig
prijzen hem als leraar Engels te hebben.
Er is toch één uitzondering. Jan Boode
is ongemerkt weggegaan. Hij vertikt het
alsnog om de strijdbijl te begraven en
is niet van plan Van Splunteren welwillend
tegemoet te treden.
Jan Boode fietst in gemelijke stemming
naar huis. Waarschijnlijk heeft niemand
tijdens de korte kennismaking met Van
Splunteren, na het gebed van de waarne
mend sekretaris bemerkt, dat Jan Boode,
leraar Frans weg is. Van Elkendaal wel.
En dat staat hem niet aan. Hij was al blij,
dat de eenheid voorlopig is hersteld. Moet
er dan toch nog één afvallen?
Een half uur, nadat Jan Boode thuisge
komen is, staat de wagen van Van Elken
daal voor zijn deur. Jan Boode ziet hem
uitstappen en kan de man moeilijk op de
stoep laten staan, dus het bestuurslid komt
binnen en wordt in de voorkamer een
plaats aangewezen. Er blijkt op dit moment
niemand thuis te zijn. Jannie is waarschijn
lijk de stad in voor boodschappen.
Van Elkendaal zegt bemerkt te hebben,
dat Boode voortijdig vertrok. „Bent u het
er nog altijd niet- mee eens?" Hij weet
eigenlijk niet goed, wat hij aan deze
leraar heeft.
Jan Boode begint te antwoorden, voor
zichtig zijn woorden kiezend. „Vanzelf ga
ik met uw voorstel akkoord. Maar om te
voorkomen, dat we in den vervolge voor
deze en dergelijke verrassingen onvoor
bereid komen te staan, zal ik het op
prijs stellen, als we van te voren op de
hoogte worden gebracht van de eventuele
kandidaten in ontstane vacatures. We zijn
nu min of meer voor een fait accompli
geplaatst. Ik kan me niet losmaken van
de gedachte, dat deze benoemingsprocedure
met een zekere waas van geheimzinnigheid
was omweven. Waarom dit zo gebeurde,
is me niet duidelijk, in elk geval is het
allesbehalve gentlemenlike. Als ik van een
buitenstaander moet vernemen, dat ene
méneer Van Splunteren benoemd is als le
raar wiskunde aan onze school en deze
meneer nota bene al een aantal dagen
naast mij woont, is er ergens een commu
nicatiestoornis geweest. En daarover heb
ik van u niets gehoord."
Wringt daar de schoen, denkt de be
zoeker. Dan is het niet zo erg als ik dacht
en hij reageert op kalme toon: „U weet,
waarom meneer Van Daelen, de wiskunde
leraar op korte termijn ontslag heeft ge
nomen. Dat was niet zo'n prettige geschie
denis, die we allemaal het liefst zo gauw
mogelijk willen vergeten. Maar het school
bestuur zat plotseling met een vacature,
die vóór eind augustus opgelost moest zijn.
Terwijl we tien dagen voor de grote
vakantie stonden. We hebben drie adver
tenties geplaatst; in de vakpers en twee
dagbladen. Weet u, wat het resultaat 'was?
Geen enkele sollicitant. Logisch, want in
middels waren de vakanties begonnen:
eventuele belanghebbenden waren waar
schijnlijk al weg of hebben de advertentie
niet gelezen. Meneer Vrieze was, zoals u
weet, ook vertrokken. Naar Australië. Ons
bestuur heeft toen overleg gepleegd met
meneer Velenberg, die op dat moment dus
de leiding waarnam. Van hem kregen we
de tip, dat er afgestudeerden waren op de
S.O.L. te Utrecht. Ik heb nog diezelfde dag
telefonisch kontakt opgenomen met de lei
ding van die school, wat ook heel wat pro
blemen te verwerken had, wanthet
was immers vakantietijd? Maar dank zij
de medewerking van een paar insiders van
deze school kregen wij het adres van de
heer Van Splunteren. Die inmiddels al aan
biedingen had, weliswaar nog in principe,
maar zo ongeveer een besluit had genomen.
Het onderhoud, dat Velenberg en ik reeds
de volgende dag met de heer Van Splun
teren in Sneek had, was bevredigend en
prettig. Hij onderkende onze moeilijkheden
en was na ampele overwegingen en na een
bezoek aan onze school gebracht te hebben,
bereid de benoeming aan te nemen. Een
geste, die wij als bestuur op zeer hoge
prijs hebben gesteld. Op onze beurt hebben
wij alle medewerking gegeven bij het vin
den van een woning en die werd gevonden
in de Kwartellaan. Wij zijn de heer Van
Splunteren derhalve bizonder dankbaar.
Daarom moet het voor hem wel een
koude douche geweest zijn deze ochtend,
toen hij tot de conclusie kwam niet bepaald
met vlag en wimpel als collega te worden
begroet. Zo staan de zaken ervoor, meneer
Boode. Er is dus helemaal geen sprake
geweest van welke vorm van geheimzinnig
heid ook. Het was enkel een kwestie van
urgentie. Het bestuur heeft er enkele va
kantiedagen voor opgeofferd om te kunnen
bereiken, dat we in het nieuwe schooljaar
met een voltallig lerarencorps mochten be
ginnen. Dat u niet dadelijk op de hoogte
bent gesteld van deze benoeming is waar
schijnlijk ook een beetje eigen schuld, want
ik moet uit uw woorden opmaken dat u,
terwijl u vlak naast uw nieuwe collega
woont, al die tijd geen kennis met hem
hebt gemaakt. Anders zou meneer Van
Splunteren ongewtijfeld zijn functie en be
noeming verteld hebben".
Hoofdstuk 8: Andere methoden.
Als Jannie thuiskomt, is Van Elkendaal
alweer weggereden. Boode heeft zich ver
ontschuldigd, dat zijn vrouw er niet is,
zodat hij niets kan aanbieden, maar dat
vond de bezoeker helemaal niet erg. Boven
dien moet hij nodig weer weg; tenslotte
heeft hij ook zijn eigen werkzaamheden,
nietwaar?
Thuisgekomen kijkt Jannie haar man aan.
„En?"
Jan haalt de schouders op. „Wat wil je?
Die man is natuurlijk benoemd, dus begint
hij overmorgen les te geven. Hij is klasse
leraar van één-bee geworden, dat is zo de
gewoonte. Ik geef \yoensdamorgen het eer
ste uur les in die klas; hij volgt me dan
om kwart voor tien op. Ik heb het rooster
bij me; hij zit vrijwel de hele week vlak
achter me aan. Prettig vooruitzicht."
„Ik snap niet, dat men niet woest was,"
zegt de vrouw, die even is gaan zitten.
„Wie wist er eigenlijk van die benoeming
af?"
(Wordt vervolgd).
Zowel in de gemeente Kortgene als in
Wissenkerke kunnen volwassenen deelne
men aan de Open School. Belangstellenden
kunnen zich nu opgeven.
In de Open School kunnen volwassen
mannen en vrouwen van ongeveer 30 tot
55 jaar die dingen leren die men voor
zichzelf belangrijk vindt.
De mogelijkheden zijn:
Ophalen en uitbreiden van uw alge
mene ontwikkeling.
Stap voor stap werken aan een
deeldiploma MAVO/LBO of ejikele vakken
uit dit pakket, b.v. Nederlands en/of Re
kenen, Geschiedenis. Handelsrekenen, en
dergelijke.
Het ontwikkelen van praktische vaar
digheden. Zoals: Eenvoudig lassen, kinderen
helpen met het huiswerk, eenvoudig on
derhoud aan uw woning en mogelijkheden
met uw tuin, vergader- en discussietechniek,
en dergelijke.
In de Open School wordt gewerkt in
groepen van ongeveer 12 tot 15 deelnemers.
Iedere groep wordt door een vaste bege-
leid(st)er begeleid, die ook individuele hulp
aan de leden van de groep zal geven.
Bij de uitwerking van de onderwerpen
(thema's) wordt gebruik gemaakt van de
televisie, de radio, schriftelijk materiaal,
enz. Ook bestaat de mogelijkheid dat de
groep werkstukken maakt die over de
televisie en radio uitgezonden worden.
De Open School streeft ernaar om de
groepen zo dicht mogelijk bij of in het
eigen dorj*- bij elkaar te laten komen. Als
u zich in Noord-Beveland inschrijft, hoeft
u niet naar b.v. Zuid-Beveland te reizen.
De groepen komen 1 of 2 keer per wéék
bij elkaar. Natuurlijk niet in de school
vakanties.
De bijeenkomsten kunnen zowel 's mor
gens, 's middags of 's avonds plaatsvinden.
Dit is afhankelijk van de wensen en de
mogelijkheden van de deelnemers en deel
neemsters zelf. De groepen komen in be
staande gebouwen zoals scholen, dorps
huizen, e.d. bij elkaar.
Over de gehele regio Noord- en Zuid-
Beveland verspreid mogen slechts 150
deelnemers toegelaten worden.
Daarom krijgen de mensen met een
opleiding van tenminste 5 6 jaar lager
onderwijs en ten hoogste 1 k 2 jaar voort
gezet onderwijs in dit projekt voorrang.
Het deelnemen van de Open School is
gratis. Voor boekengeld en dergelijke zal
ten hoogste een paar tientjes per jaar
nodig zijn.
Het projekt start in augustus 1977 met
de eerste groepen en duurt in ieder geval
tot augustus 1979.
U kunt aan de Open School meedoen:
Als u samen met anderen wilt leren
en toch uw eigen weg wilt kiezen.
Om uw kinderen te kunnen helpen
met het huiswerk.
Als een aanloop tot bijv. de MAVO.
Omdat leren niet alleen waardevol is,
maar ook fijn kan zijn.
Om door leren zelfvertrouwen te ont
wikkelen, je mening te kunnen geven.
Om beter te kunnen volgen wat er
in onze samenleving gebeurt.
Enz.
Indien u meer informatie wenst over de
Open School kunt u van 's morgens 9 tot
's avonds 9.00 uur rechtstreeks kontakt
opnemen met het kantoor van de Open
School. Adres: Singelstraat 7, Goes, Tel.
01100-2 05 47.
Ook zijn de leden van het Open School
team en van de werkgroepen in Kortgene
en Wissenkerke graag bereid om u hierover
meer informatie te geven.
Van 4—11 april is het kantoor van de
Open School wegens vakantie gesloten. U
kunt echter in die periode wel bellen naar
de volgende nummers: 01102-2159 of
01180-11415.
DELTA STAR
Torendijk 45 - Kortgene
Telefoon 01108-2 80-4 28
Het goedkoopste adres
van Zeeland voor
TAPIJT
's Zaterdags na 12.00 uur GESLOTEN
Kruiswoordpuzze! no. 519
Horizontaal: 1. soort stof - 5. vogel - 9.
wiel - 10. rondhout - 12. muziekterm (afk.)
13. bijb. naam - 14. reeds - 15. soort stof
17. meisjesnaam - 18. de dato (afk.) - 20.
onzin - 22. merk - 25. de atomen be
treffende - 28. voertuig - 29. onvruchtbaar
30. aanw. vnw. - 31. hevige - 33. rivier
in Engeland - 35. glazen deksel - 38. ge
droogd vlees v. d. kokosnoot - 41. glibberig
42. nakomeling - 43. opera - 45. geeste
lijke - 47. spoedig - 50. onzichtbare - 51.
maatschappijvorm (afk.) - 53. gewicht - 54.
losse naad - 55. vlaktemaat - 56. voor
zetsel - 58. heilige (afk.) - 59. deel van
een Franse ontkenning - 60. vreemde munt
61. steil - 62. nihil.
Verticaal: 1. deel van een toren - 2. oever
3. jongensnaam - 4. droppel - 5. bepaalde
tijdsduur - 6. welwillende lezer (Lat. afk.)
7. gelofte - 8. hulpmiddel op schepen - 11.
plant - 12. vlak - 16. Nederl. vliegveld
17. afzonderlijk - 19. aanw. vnw. - 21.
deel van een bijenkorf - 23. toets alleen
(afk.) - 24. in de meeste gevallen - 26. aap
27. titel (afk.) - 32. pret - 34. Amer.
filmmij (afk.) - 35. voertuig - 36. kamer
meisje in een harem - 37. halfaap - 38.
gedroogde vrucht - 39. afweren - 40. jon
gensnaam - 41. gewicht (afk.) - 44. meisjes
naam - 45. vaartuig - 46. mestvocht - 48.
Eng. universiteitsplaats - 49. luister - 52.
smak - 55. lidwoord - 57. bijwoord - 60.
selenium (afk.).
Oplossing kruiswoordpuzzel
Horizontaal: 1. heide - 6. druif - 10. sol
11. lichaam - 14. dek - 16. trap - 17. si
18. mm - 19. deze - 20. stroper - 23. It
25. kg - 26. cie - 27. as - 29. de - 30. aren
32. nu - 33. ri - 34. poel - 36. ahum
38. sie - 40. ferm - 41. op - 42. pon
43. gil - 44. el - 45. eppe - 47. Spa - 49.
Sont - 51. i\zië - 52. st - 53. re - 54. noen
56. ne - 57. la - 59. Ran - 61. ok - 62. ro
64. goochem - 68. olie - 70. of - 71. Ed
72. sate - 74. Nel - 75. dreumes - 78. dol
79. boord - 80. Namen.
no. 518
Verticaal: 1. hor - 2. elan - 3. dl - 4. eist
5. TH - 6. dame - 7. rm - 8. idem - 9. fez
10. stola - 12. circus - 13. ampere - 15.
ketel - 20. sg - 21. oi - 22. ra - 24. trapeze
25. knuppel - 28. spelonk - 29. Demeter
31. eh - 35. or - 37. moe - 39. iep - 40. fis
46. pi - 47. strofe - 48. Arnhem - 50. no
51. Anton - 55. nobel - 58. AG - 60. ac
61. om - 63. silo - 65. oord - 66. eden
67. gade - 69. leb - 73. ton - 75. dr
76. ui - 77. sa.