Stolp-bungalows
BOERSMA -
Vlissingen
O
BEHANG
Raadsvergadering Wissenkerke
De kleurenblinde in het verkeer
GILLESSE
UWENEEL
OSTDIJK
Maandagavond 31 januari j.l. vond een
tussentijdse raadsvergadering plaats ter be
handeling van een voorstel van b. en w.
tot het beschikbaar stellen van een aan
vullend krediet voor de verbouw en uit
breiding van het gemeentehuis te Wissen
kerke.
Aan deze openbare raadsvergadering ging
een informele bijeenkomst vooraf, die echter
door de twee leden van de P.v.d.A. werd
geboycot.
Na de opening door de voorzitter werd
door Blok gevraagd of hij een toelichting
mocht geven op de afwezigheid van zijn
fractie, hetgeen door de voorzitter werd
toegestaan.
Blok sprak daarop het volgende:
Verklaring informele raad.
Ja voorzitter, de P.v.d.A.-fractie wil naar
aanleiding van het niet verschijnen op de
informele raad het volgende opmerken.
We zijn voorstanders van openheid van
bestuur, zoals vastgelegd in een toekomstig
wetsontwerp. En daarin past niet naar onze
mening een informele raad, waarbij geen
pers en geen publiek aanwezig is. Daarbij
moet nog worden opgemerkt, dat een in
formele raad in de zin der gemeentewet
helemaal niet bestaat. Wel bestaat een be
sloten raadsvergadering, maar die wordt
alleen gehanteerd wanneer personen in het
geding zijn, of wanneer de meerderheid der
raad dit besluit. In beide gevallen is bij dit
voorstel voor het instellen van dat infor
meel gesprek geen sprake geweest.
Onze weigering is niet een gevolg van
het feit dat we een discussie met Gemeente
werken uit de weg willen gaan. Integen
deel, u zult dit in het verloop nog wel
merken.
We hadden best aanwezig kunnen zijn
op de informele raad, maar vanwege het
feit dat men dan toch al te veel hoort en
dat dan in de openbare raad verwezen zou
kunnen worden naar dit informele gesprek,
o.a. dat de antwoorden al daarin zijn ge
geven. Nu, dit wilden wij vooral voorkomen.
Nu kan men wel zeggen: Je kunt het
later in de openbare raad nog eens vragen,
maar we vinden dat herhalingen alleen
maar op de TV dienen te komen en dat
wij niet alles tweemaal hoeven en willen
vragen.
Ook willen wij even uitleggen hoe de
P.v.d.A.-fractie het gespeeld had willen zien.
Als tegemoetkomging aan andere partijen
hebben wij vorige week in politiek overleg
met elkaar het volgende voorstel gedaan.
Afschaffing van de informele raad. Als
Gemeentewerken iets toe te lichten heeft,
dan doen ze dat maar in de openbare raad.
Wij wilden dan als raadsleden wel bij elkaar
komen om een gezamenlijk standpunt in
te nemen, los van alle politiek, We hebben
nl. een standpunt van het college en één
van Gemeentewerken. Nu zou daar een
eventueel eensgezind standpunt van de raad
bij kunnen komen.
Nu de anderen toch meenden dat de in
formele raad moet doorgaan, heeft het voor
ons geen zin meer om gezamenlijk te spre
ken, want dan kunnen de anderen nadien
nog eens besloten daarover gaan discus
siëren. En dat willen wij nu ook juist voor
komen. Een discussie ja, maar dan openbaar.
Afsluitend willen wij nog dit zeggen. Wij
weten dat we hier voor een voldongen feit
worden gesteld, want een gebouw zo laten
staan kan natuurlijk niet. Maar wij meen
den dat we het niet: aan onze kiezers kunnen
verkopen dat we daar anderhalf uur in het
beslotene over gaan zitten smoezen. Daarna
in vijf minuten tijd de agenda afwerken
en toch alles aannemen met enkele op- of
aanmerkingen. Dit kunnen en willen wij
niet verkopen. Dat anderen daar anders
over oordelen blijkt wel.
Wij hebben ons gerealiseerd dat men hier
met geld omspringt dat 30 jaar lang door
de eigen bevolking opgebracht zal moeten
worden. En de eigen bevolking heeft er
recht op, dat daar in alle openheid over
gesproken wordt.
Voorzitter, dit was onze mening over het
(zoals het geschreven stond) boycotten van
de informele raad.
Fractiegenoot Uijl zal de verdere discussie
over agendapunt 2 voor zijn rekening nemen.
Voorzitter, als allerlaatste, wil ik u dank
zeggen, dat u ons in de gelegenheid heeft
gesteld het bovenstaande hier naar voren
te brengen.
Mede-fractiegenoot Uijl haakte hierop
met het volgende in:
Voorzitter, heren raadsleden.
Naar aanleiding van het rapport van de
dienst Gemeentewerken Walcheren—Noord-
Beveland enkele vragen en opmerkingen.
Waarom was het niet mogelijk om bij
het maken van het schetsplan en de raming
de vloeren, wanden en plafonds te onder
zoeken? Men kan toch zo maar geen raming
maken zonder dat men weet hoe het ge
bouw er uitziet? Verwijderen van kleine
gedeelten had geen zin schrijft men, omdat
de toestand van vloeren, muren en balklagen
plaatselijk zeer kan verschillen. Dan hadden
ze maar grotere gedeelten moeten verwij
deren. Het is een karwei van ruim een
half miljoen, daar kun je wel wat moeite
voor doen. Het gebouw moet toch gesloopt
worden en de ambtenaren waren al wat
ongerief gewend, dit kan er dan nog wel
bij (voor even).
Een intensief onderzoek bij de eerste op
dracht was waarschijnlijk te inspannend
voor hen. Met potlood en papier langs de
muren van het gebouw lopen en zo een
bestek te maken zonder de zaak open te
breken, kan iedereen. Dan is het geen won
der dat de raming nu 150.000,— scheelt
met de vorige.
Het antwoord op de vraag van-b. en w.,
waarom de post onvoorzien dan niet groter
was, is ook niet zo fraai. Hier wordt ge
suggereerd dat door aannemers misbruik
gemaakt kan worden van een vrij grote
post onvoorzien door laag in te schrijven,
in de hoop dat er veel meerwerk bij is. Ik
dacht voorzitter, dat er juist een directie
bij is om dit misbruik tegen te gaan. Dit
is ook geen steekhoudend argument.
Wij hebben wel kritiek op de voorzitter
van de bouwcommissie, die buiten het be
stek en zonder de raad hierin te kennen,
oo eigen houtje veranderingen aan laat
brengen. Hier komt o.i. de gedachte van
„Ik maak dat wel uit" om de hoek kijken.
We kunnen hier geen waardering voor op
brengen. Er zijn nog altijd heren bij, die
de raad niet zo serieus nemen.
Aan de andere kant moet ik zeggen dat
deze 20.000,— toch zeker niet de schuld
is van het grote tekort van 150.000,—.
Deze fout ligt wel degelijk bij de dienst
Gemeentewerken.
Omdat ook wij we! weten wat er bij
het slopen van een oud gebouw tevoorschijn
kan komen, hadden wij een afwijking van
10%, d.i. 50.000,— nog wel acceptabel
gevonden, maar dit verschil is veel te groot.
Voorzitter, we zitten in de boot en toch
zullen we moeten blijven varen, want we
kunnen niet uitstappen.
We hebben met zijn allen vertrouwd op'
de deskundigheid van de dienst Gemeente
werken. Wanneer ze hun werk goed hadden
gedaan, dan waren wij vorig jaar 28 april,
toen we het werk gunden aan dhr. Slotema
al op de hoogte geweest van deze cijfers,
die nu voor ons liggen. We zijn met de
hele raad bedrogen uitgekomen door het
vertrouwen dat we in de dienst Gemeente
werken hebben gesteld.
Waar gewerkt wordt kunnen fouten voor
komen, wanneer ze deze ruiterlijk hadden
erkend, was de kritiek waarschijnlijk heel
wat minder scherp geweest.
Laatste vraag, voorzitter. Is er helemaal
geen controle op deze dienst van een
hogere instatie? Zo niet, dan wordt dit
wel eens tijd.
De voorzitter zegt hierop, dat de uit
drukking „informele raad" niet geheel juist
is, maar niet ongebruikelijk. Dat de eigen
bevolking dertig jaar lang voor het door
Blok genoemde bedrag op moet draaien
is niet juist, daar de gemeentefinanciën
voor 80 85% uit het gemeentefonds
afkomstig zijn. Dat de bouwcommissie op
eigen houtje haar gang gaat, met uitsluiting
van de raad, zoals Uijl suggereert, is niet
zo. Er is geen cent uitgegeven zonder mach
tiging van de raad. Wat de controle op
de dienst Woningbouw betreft, die ligt bij
het Algemeen Bestuur van de dienst, waarin
elke aangesloten gemeente een vertegen
woordiging heeft.
De heer De Graaf, als vertegenwoordiger
van de Dienst Bouw- en Woningtoezicht,
begint zijn antwoord op de aantijgingen
van de leden Blok en Uijl met te zeggen
dat er een grens is aan het veroorzaken
van ongerief. De verbouw is zo goed als
mogelijk was opgenomen. Plan was de
lambrizering en het behang te laten zitten,
dus was daar geen behoefte meer verder
te inspecteren. De vloer, die nu rot blijkt
te, zijn, kan men alleen goed controleren,
wanneer ze geheel ontruimd is. En dan
nog bestaat de kans dat men een goede
plek treft of een slechte. Bij het rot-zijn
van een balklaag moet de vloer in de
hoeken doorbuigen, wanneer men er op
springt en dat was niet het geval. Later
bleek dat men onder een aantal vloerleggers
vroeger puin en ander afval had gestort.
Nadat hierdoor ook de muurbekleding was
verwijderd kon men de muren controleren,
die ook in slechte staat verkeerden.
Bij de start van de nieuwbouw, het storten
van de vloer, was ook nog een onaange
name verassing opgetreden, die voordien
totaal niet was te voorzien, n.l. dat de
aanlendende funderingen (woonhuis Van
Damme en bestaand gemeentehuis) verba
zend slecht waren, en dat men daarvoor
voorzieningen had moeten treffen, zodat
geen muren zouden instorten.
Verder zegt de Graaf, dat men met ver
bouw steeds voor verrassingen komt te
staan, hoe goed men het van te voren ook
tracht te bekijken. Men weet wel waar men
aan begint, maar niet hoe het zich zal
ontwikkelen. De Graaf geeft toe, dat er
door zijn dienst ook wel fouten gemaakt
worden die zeker achteraf bezien
wellicht voorkomen hadden kunnen worden.
De leden Blok en Uijl stellen naar aan
leiding van het bouwrapport een aantal
financiële vragen, die door De Graaf en
ook Bogaart beantwoord worden en die
tenslotte het lid Blok de opmerking ont
lokken: „Ik moet eerst maar eens een
cursus boekhouden gaan volgen." Ook be
vreemdt het Blok dat deze avond alleen
de P.v.d.A. vragen stelt, waarop Kouwer
en Remijnse antwoorden: „Wij hebben daar
straks al anderhalf uur vragen gesteld."
ALS AUTOMOBILIST NIET
Er zijn mensen die menen, dat kleuren
blinden een gevaar zouden zijn in het ver
keer. Zij zouden het onderscheid niet kun
nen zien tussen de zo veelvuldig gebruikte
kleuren rood en groen en daardoor even
tueel fouten maken die noodlottige gevolgen
zouden kunnen hebben. Men vindt deze be
denkingen tegen het deelnemen aan het
verkeer door mensen met een gestoorde
kleurenzin in vele landen en hier en daar
gaan stemmen op, om deze personen zeker
geen toestemming te geven op te treden als
taxichauffeur, buschauffeur en vrachtwagen
bestuurder.
Dr. E. Zehner, medisch medewerker aan
het gerechtshof van Zürich in Zwitserland,
heeft echter aangetoond, dat deze stelling-
name tegenover kleurenblinden onjuist en
niet op feiten gebaseerd is.
Om te beginnen stelt hij, dat werkelijke
kleurenblindheid, waarbij de patiënt ailes
alleen maar ziet in grijsnuances, zelden
voorkomt. De andere patiënten die men
kleurenblind pleegt te noemen, zijn dit in
wezen niet. Bij hen is het zien van kleuren
in meerdere of mindere -mate gestoord en
dat betekent, dat zij wel degelijk onder
scheid kunnen maken, ook al zien zij de
kleuren niet zo als mensen met normale
ogen.
Op het netvlies achter in het menselijk
oog bevinden zich de plaatsen waardoor
de mens in staat is de kleuren rood, groen
en blauw te zien. Bij mensen waarbij het
kleurenzien gestoord is, kan het zijn, dat
alleen het zien van één van deze kleuren
niet mogelijk is. Dan blijft het feit, dat ze
de andere kleuren en hun nuances wel kun
nen onderschedien, ook al zien ze die kleu
ren anders dan normaal. Ook komt het
voor, dat er twee kleuren uitvallen, doch
dan rest nog altijd die ene kleur met al
zijn mogelijkheden. Zoals reeds gezegd, komt
het uitvallen van alle kleuren slechts zeer
zelden voor. Het komt er dus op neer, dat
het grootste deel van de mensen die men
in de wandeling „kleurenblind" noemt, wel
degelijk kleuren zien, ook al is dat niet
in de vorm zoals normale ogen die zien.
Dit betekent, dat zij dikwijls wel degelijk
de dingen zien waar het om gaat. Wanneer
Voor de afbouw van het gemeentehuis
wordt een raming gemaakt van 150.024,—
welk bedrag b. en w. graag verhoogd zou
zien tot 175.000,—, omdat misschien later,
bij mogelijk verdere tegenvallers, weer niet
om een aanvullend krediet gevraagd behoeft
te worden.
De Graaf kan geen volle zekerheid geven,
dat men er mee rond komt. Hij is met
deze verbouw zeer voorzichtig geworden.
Maar in deze 150.024,— zit reeds een
postje onvoorzien van 8000,—.
Blok en Uijl willen wel meewerken,
maar alleen tot het eerstgenoemde bedrag
van 150.024, waarop Kouwer en Remijnse
zeggen: dan trekken wij allen één lijn, want
ook wij hebben in de informele bijeenkomst
deze eis gesteld.
SLECHTER DAN ANDEREN
een verkeerslicht in rood brandt, dan zien
zij dit licht wel degelijk ook al is dat niet
rood. Hetzelfde geldt uiteraard voor groen.
Bovendien is de internationale regeling zo,
dat het rode licht altijd boven zit en het
groene onder. Ook hier kan de zogenaamde
kleurenblinde zich op oriënteren.
Toch wilde dr. Zehner wel eens een on
derzoek instellen om te controleren of men
sen die op de één of andere manier kleuren
blind zijn, meer ongelukken in het verkeer
veroorzaken. Hij nam daarom een groep
van 169 mensen die blind zijn voor rood
en groen, die autorijden en samen niet
minder dan 80 miljoen kilometer hadden
afgelegd. Daarnaast plaatste hij een groep
van eveneens 169 automobilisten zonder de
ze gezichtsafwijking, die eveneens gezamen
lijk 80 miljoen kilometer hadden gereden.
Hij controleerde de aanrijdingen, bekeu
ringen en brokken die deze personen in de
loop der jaren hadden gemaakt en kwam
tot de verrassende ontdekking, dat er geen
sprake van enig verschil, voordelig of na
delig was. Zelfs bleek er gemiddeld geen
verschil te bestaan tussen rijders die bij
voorbeeld slechts één kleur niet konden
zien en rijders die meer kleuren niet konden
zien. De zogenaamde kleurenblinde blijkt
zich in het verkeer zodanig aan te passen,
dat het gemis van volledig kleurenzien voor
hem geen ernstige belemmering vormt.
Overigens blijkt, dat de bevindingen van
dr. Zehner niet op zich staan. Ook in andere
landen is men tot soortgelijke conclusies
gekomen. In Engeland onderzocht men ruim
honderd kleurenblinde buschauffeurs en
ruim honderd collega's die normaal kleuren
konden zien. Ook hier kon men geen ver
schil constateren waar het ging om aan
rijdingen, e.d.
Men mag uit deze onderzoekingen wel
afleiden, dat de „kleurenblinde" in het ver
keer geen bijzonder risico oplevert. Hij com
penseert zijn gebrek zodanig dat het geen
probleem voor hem of andere vormt. Plan
nen om deze categorie verkeersdeelnemers
het autorijden te verbieden bevatten geen
enkele grond en vloeien voort uit voor
oordeel.
GEGADIGDEN GEZOCHT VOOR HET BOUWEN VAN EEN BEPERKT
AANTAL VRIJSTAANDE OF GESCHAKELDE
TE KORTGENE. OPP. VANAF CA 500 M2 GROND.
Koopsom (afhankelijk van afmeting) en grond-opp. vanaf
175.000 v.o.n.
Indien u een kavel grond* beschikbaar heeft, komt uw grondprijs
in mindering.
Eventueel ook mogelijk in de gemeente Wissenkerke.
INFORMATIE
TELEFOON 01184 - 1 39 50
KLOKKEN
HORLOGES
WEKKERS
GOUD
ZILVER
PARELS
BLOEDKORAAL
JUWELIER - HORLOGER
L. Vorststraat 55, Goes, Tel. 01100 - 1 69 20.
Wij verzorgen voor u
BEMIDDELING BIJ
KOOP- EN VERKOOP
FINANCIERINGEN
VERZEKERINGEN
ADVIEZEN EN TAXATIES
van onroerende goederen.
Gaarne tot uw dienst.
GILLESSE - BEMIDDELING - WISSENKERKE
Weststraat 24 Telefoon 01107-4 89.
Wij hebben nog een enorme voorraad
Nu bij ons
3 HALEN - 2 BETALEN IS 331/s% KORTING
Op alle vinyl-behang
10% KORTING
Komt u eens kijken? Er is vast iets voor u bij.
SCHILDERS- EN BEHANGERSBEDRIJF
'^YÏX. ^^Dingemanóe
Voorstraat 33, Wissenkerke, Tel. 01107-2 63.