Stolp-bungalows BOERSMA - Vlissingen O BEHANG Raadsvergadering Wissenkerke De kleurenblinde in het verkeer GILLESSE UWENEEL OSTDIJK Maandagavond 31 januari j.l. vond een tussentijdse raadsvergadering plaats ter be handeling van een voorstel van b. en w. tot het beschikbaar stellen van een aan vullend krediet voor de verbouw en uit breiding van het gemeentehuis te Wissen kerke. Aan deze openbare raadsvergadering ging een informele bijeenkomst vooraf, die echter door de twee leden van de P.v.d.A. werd geboycot. Na de opening door de voorzitter werd door Blok gevraagd of hij een toelichting mocht geven op de afwezigheid van zijn fractie, hetgeen door de voorzitter werd toegestaan. Blok sprak daarop het volgende: Verklaring informele raad. Ja voorzitter, de P.v.d.A.-fractie wil naar aanleiding van het niet verschijnen op de informele raad het volgende opmerken. We zijn voorstanders van openheid van bestuur, zoals vastgelegd in een toekomstig wetsontwerp. En daarin past niet naar onze mening een informele raad, waarbij geen pers en geen publiek aanwezig is. Daarbij moet nog worden opgemerkt, dat een in formele raad in de zin der gemeentewet helemaal niet bestaat. Wel bestaat een be sloten raadsvergadering, maar die wordt alleen gehanteerd wanneer personen in het geding zijn, of wanneer de meerderheid der raad dit besluit. In beide gevallen is bij dit voorstel voor het instellen van dat infor meel gesprek geen sprake geweest. Onze weigering is niet een gevolg van het feit dat we een discussie met Gemeente werken uit de weg willen gaan. Integen deel, u zult dit in het verloop nog wel merken. We hadden best aanwezig kunnen zijn op de informele raad, maar vanwege het feit dat men dan toch al te veel hoort en dat dan in de openbare raad verwezen zou kunnen worden naar dit informele gesprek, o.a. dat de antwoorden al daarin zijn ge geven. Nu, dit wilden wij vooral voorkomen. Nu kan men wel zeggen: Je kunt het later in de openbare raad nog eens vragen, maar we vinden dat herhalingen alleen maar op de TV dienen te komen en dat wij niet alles tweemaal hoeven en willen vragen. Ook willen wij even uitleggen hoe de P.v.d.A.-fractie het gespeeld had willen zien. Als tegemoetkomging aan andere partijen hebben wij vorige week in politiek overleg met elkaar het volgende voorstel gedaan. Afschaffing van de informele raad. Als Gemeentewerken iets toe te lichten heeft, dan doen ze dat maar in de openbare raad. Wij wilden dan als raadsleden wel bij elkaar komen om een gezamenlijk standpunt in te nemen, los van alle politiek, We hebben nl. een standpunt van het college en één van Gemeentewerken. Nu zou daar een eventueel eensgezind standpunt van de raad bij kunnen komen. Nu de anderen toch meenden dat de in formele raad moet doorgaan, heeft het voor ons geen zin meer om gezamenlijk te spre ken, want dan kunnen de anderen nadien nog eens besloten daarover gaan discus siëren. En dat willen wij nu ook juist voor komen. Een discussie ja, maar dan openbaar. Afsluitend willen wij nog dit zeggen. Wij weten dat we hier voor een voldongen feit worden gesteld, want een gebouw zo laten staan kan natuurlijk niet. Maar wij meen den dat we het niet: aan onze kiezers kunnen verkopen dat we daar anderhalf uur in het beslotene over gaan zitten smoezen. Daarna in vijf minuten tijd de agenda afwerken en toch alles aannemen met enkele op- of aanmerkingen. Dit kunnen en willen wij niet verkopen. Dat anderen daar anders over oordelen blijkt wel. Wij hebben ons gerealiseerd dat men hier met geld omspringt dat 30 jaar lang door de eigen bevolking opgebracht zal moeten worden. En de eigen bevolking heeft er recht op, dat daar in alle openheid over gesproken wordt. Voorzitter, dit was onze mening over het (zoals het geschreven stond) boycotten van de informele raad. Fractiegenoot Uijl zal de verdere discussie over agendapunt 2 voor zijn rekening nemen. Voorzitter, als allerlaatste, wil ik u dank zeggen, dat u ons in de gelegenheid heeft gesteld het bovenstaande hier naar voren te brengen. Mede-fractiegenoot Uijl haakte hierop met het volgende in: Voorzitter, heren raadsleden. Naar aanleiding van het rapport van de dienst Gemeentewerken Walcheren—Noord- Beveland enkele vragen en opmerkingen. Waarom was het niet mogelijk om bij het maken van het schetsplan en de raming de vloeren, wanden en plafonds te onder zoeken? Men kan toch zo maar geen raming maken zonder dat men weet hoe het ge bouw er uitziet? Verwijderen van kleine gedeelten had geen zin schrijft men, omdat de toestand van vloeren, muren en balklagen plaatselijk zeer kan verschillen. Dan hadden ze maar grotere gedeelten moeten verwij deren. Het is een karwei van ruim een half miljoen, daar kun je wel wat moeite voor doen. Het gebouw moet toch gesloopt worden en de ambtenaren waren al wat ongerief gewend, dit kan er dan nog wel bij (voor even). Een intensief onderzoek bij de eerste op dracht was waarschijnlijk te inspannend voor hen. Met potlood en papier langs de muren van het gebouw lopen en zo een bestek te maken zonder de zaak open te breken, kan iedereen. Dan is het geen won der dat de raming nu 150.000,— scheelt met de vorige. Het antwoord op de vraag van-b. en w., waarom de post onvoorzien dan niet groter was, is ook niet zo fraai. Hier wordt ge suggereerd dat door aannemers misbruik gemaakt kan worden van een vrij grote post onvoorzien door laag in te schrijven, in de hoop dat er veel meerwerk bij is. Ik dacht voorzitter, dat er juist een directie bij is om dit misbruik tegen te gaan. Dit is ook geen steekhoudend argument. Wij hebben wel kritiek op de voorzitter van de bouwcommissie, die buiten het be stek en zonder de raad hierin te kennen, oo eigen houtje veranderingen aan laat brengen. Hier komt o.i. de gedachte van „Ik maak dat wel uit" om de hoek kijken. We kunnen hier geen waardering voor op brengen. Er zijn nog altijd heren bij, die de raad niet zo serieus nemen. Aan de andere kant moet ik zeggen dat deze 20.000,— toch zeker niet de schuld is van het grote tekort van 150.000,—. Deze fout ligt wel degelijk bij de dienst Gemeentewerken. Omdat ook wij we! weten wat er bij het slopen van een oud gebouw tevoorschijn kan komen, hadden wij een afwijking van 10%, d.i. 50.000,— nog wel acceptabel gevonden, maar dit verschil is veel te groot. Voorzitter, we zitten in de boot en toch zullen we moeten blijven varen, want we kunnen niet uitstappen. We hebben met zijn allen vertrouwd op' de deskundigheid van de dienst Gemeente werken. Wanneer ze hun werk goed hadden gedaan, dan waren wij vorig jaar 28 april, toen we het werk gunden aan dhr. Slotema al op de hoogte geweest van deze cijfers, die nu voor ons liggen. We zijn met de hele raad bedrogen uitgekomen door het vertrouwen dat we in de dienst Gemeente werken hebben gesteld. Waar gewerkt wordt kunnen fouten voor komen, wanneer ze deze ruiterlijk hadden erkend, was de kritiek waarschijnlijk heel wat minder scherp geweest. Laatste vraag, voorzitter. Is er helemaal geen controle op deze dienst van een hogere instatie? Zo niet, dan wordt dit wel eens tijd. De voorzitter zegt hierop, dat de uit drukking „informele raad" niet geheel juist is, maar niet ongebruikelijk. Dat de eigen bevolking dertig jaar lang voor het door Blok genoemde bedrag op moet draaien is niet juist, daar de gemeentefinanciën voor 80 85% uit het gemeentefonds afkomstig zijn. Dat de bouwcommissie op eigen houtje haar gang gaat, met uitsluiting van de raad, zoals Uijl suggereert, is niet zo. Er is geen cent uitgegeven zonder mach tiging van de raad. Wat de controle op de dienst Woningbouw betreft, die ligt bij het Algemeen Bestuur van de dienst, waarin elke aangesloten gemeente een vertegen woordiging heeft. De heer De Graaf, als vertegenwoordiger van de Dienst Bouw- en Woningtoezicht, begint zijn antwoord op de aantijgingen van de leden Blok en Uijl met te zeggen dat er een grens is aan het veroorzaken van ongerief. De verbouw is zo goed als mogelijk was opgenomen. Plan was de lambrizering en het behang te laten zitten, dus was daar geen behoefte meer verder te inspecteren. De vloer, die nu rot blijkt te, zijn, kan men alleen goed controleren, wanneer ze geheel ontruimd is. En dan nog bestaat de kans dat men een goede plek treft of een slechte. Bij het rot-zijn van een balklaag moet de vloer in de hoeken doorbuigen, wanneer men er op springt en dat was niet het geval. Later bleek dat men onder een aantal vloerleggers vroeger puin en ander afval had gestort. Nadat hierdoor ook de muurbekleding was verwijderd kon men de muren controleren, die ook in slechte staat verkeerden. Bij de start van de nieuwbouw, het storten van de vloer, was ook nog een onaange name verassing opgetreden, die voordien totaal niet was te voorzien, n.l. dat de aanlendende funderingen (woonhuis Van Damme en bestaand gemeentehuis) verba zend slecht waren, en dat men daarvoor voorzieningen had moeten treffen, zodat geen muren zouden instorten. Verder zegt de Graaf, dat men met ver bouw steeds voor verrassingen komt te staan, hoe goed men het van te voren ook tracht te bekijken. Men weet wel waar men aan begint, maar niet hoe het zich zal ontwikkelen. De Graaf geeft toe, dat er door zijn dienst ook wel fouten gemaakt worden die zeker achteraf bezien wellicht voorkomen hadden kunnen worden. De leden Blok en Uijl stellen naar aan leiding van het bouwrapport een aantal financiële vragen, die door De Graaf en ook Bogaart beantwoord worden en die tenslotte het lid Blok de opmerking ont lokken: „Ik moet eerst maar eens een cursus boekhouden gaan volgen." Ook be vreemdt het Blok dat deze avond alleen de P.v.d.A. vragen stelt, waarop Kouwer en Remijnse antwoorden: „Wij hebben daar straks al anderhalf uur vragen gesteld." ALS AUTOMOBILIST NIET Er zijn mensen die menen, dat kleuren blinden een gevaar zouden zijn in het ver keer. Zij zouden het onderscheid niet kun nen zien tussen de zo veelvuldig gebruikte kleuren rood en groen en daardoor even tueel fouten maken die noodlottige gevolgen zouden kunnen hebben. Men vindt deze be denkingen tegen het deelnemen aan het verkeer door mensen met een gestoorde kleurenzin in vele landen en hier en daar gaan stemmen op, om deze personen zeker geen toestemming te geven op te treden als taxichauffeur, buschauffeur en vrachtwagen bestuurder. Dr. E. Zehner, medisch medewerker aan het gerechtshof van Zürich in Zwitserland, heeft echter aangetoond, dat deze stelling- name tegenover kleurenblinden onjuist en niet op feiten gebaseerd is. Om te beginnen stelt hij, dat werkelijke kleurenblindheid, waarbij de patiënt ailes alleen maar ziet in grijsnuances, zelden voorkomt. De andere patiënten die men kleurenblind pleegt te noemen, zijn dit in wezen niet. Bij hen is het zien van kleuren in meerdere of mindere -mate gestoord en dat betekent, dat zij wel degelijk onder scheid kunnen maken, ook al zien zij de kleuren niet zo als mensen met normale ogen. Op het netvlies achter in het menselijk oog bevinden zich de plaatsen waardoor de mens in staat is de kleuren rood, groen en blauw te zien. Bij mensen waarbij het kleurenzien gestoord is, kan het zijn, dat alleen het zien van één van deze kleuren niet mogelijk is. Dan blijft het feit, dat ze de andere kleuren en hun nuances wel kun nen onderschedien, ook al zien ze die kleu ren anders dan normaal. Ook komt het voor, dat er twee kleuren uitvallen, doch dan rest nog altijd die ene kleur met al zijn mogelijkheden. Zoals reeds gezegd, komt het uitvallen van alle kleuren slechts zeer zelden voor. Het komt er dus op neer, dat het grootste deel van de mensen die men in de wandeling „kleurenblind" noemt, wel degelijk kleuren zien, ook al is dat niet in de vorm zoals normale ogen die zien. Dit betekent, dat zij dikwijls wel degelijk de dingen zien waar het om gaat. Wanneer Voor de afbouw van het gemeentehuis wordt een raming gemaakt van 150.024,— welk bedrag b. en w. graag verhoogd zou zien tot 175.000,—, omdat misschien later, bij mogelijk verdere tegenvallers, weer niet om een aanvullend krediet gevraagd behoeft te worden. De Graaf kan geen volle zekerheid geven, dat men er mee rond komt. Hij is met deze verbouw zeer voorzichtig geworden. Maar in deze 150.024,— zit reeds een postje onvoorzien van 8000,—. Blok en Uijl willen wel meewerken, maar alleen tot het eerstgenoemde bedrag van 150.024, waarop Kouwer en Remijnse zeggen: dan trekken wij allen één lijn, want ook wij hebben in de informele bijeenkomst deze eis gesteld. SLECHTER DAN ANDEREN een verkeerslicht in rood brandt, dan zien zij dit licht wel degelijk ook al is dat niet rood. Hetzelfde geldt uiteraard voor groen. Bovendien is de internationale regeling zo, dat het rode licht altijd boven zit en het groene onder. Ook hier kan de zogenaamde kleurenblinde zich op oriënteren. Toch wilde dr. Zehner wel eens een on derzoek instellen om te controleren of men sen die op de één of andere manier kleuren blind zijn, meer ongelukken in het verkeer veroorzaken. Hij nam daarom een groep van 169 mensen die blind zijn voor rood en groen, die autorijden en samen niet minder dan 80 miljoen kilometer hadden afgelegd. Daarnaast plaatste hij een groep van eveneens 169 automobilisten zonder de ze gezichtsafwijking, die eveneens gezamen lijk 80 miljoen kilometer hadden gereden. Hij controleerde de aanrijdingen, bekeu ringen en brokken die deze personen in de loop der jaren hadden gemaakt en kwam tot de verrassende ontdekking, dat er geen sprake van enig verschil, voordelig of na delig was. Zelfs bleek er gemiddeld geen verschil te bestaan tussen rijders die bij voorbeeld slechts één kleur niet konden zien en rijders die meer kleuren niet konden zien. De zogenaamde kleurenblinde blijkt zich in het verkeer zodanig aan te passen, dat het gemis van volledig kleurenzien voor hem geen ernstige belemmering vormt. Overigens blijkt, dat de bevindingen van dr. Zehner niet op zich staan. Ook in andere landen is men tot soortgelijke conclusies gekomen. In Engeland onderzocht men ruim honderd kleurenblinde buschauffeurs en ruim honderd collega's die normaal kleuren konden zien. Ook hier kon men geen ver schil constateren waar het ging om aan rijdingen, e.d. Men mag uit deze onderzoekingen wel afleiden, dat de „kleurenblinde" in het ver keer geen bijzonder risico oplevert. Hij com penseert zijn gebrek zodanig dat het geen probleem voor hem of andere vormt. Plan nen om deze categorie verkeersdeelnemers het autorijden te verbieden bevatten geen enkele grond en vloeien voort uit voor oordeel. GEGADIGDEN GEZOCHT VOOR HET BOUWEN VAN EEN BEPERKT AANTAL VRIJSTAANDE OF GESCHAKELDE TE KORTGENE. OPP. VANAF CA 500 M2 GROND. Koopsom (afhankelijk van afmeting) en grond-opp. vanaf 175.000 v.o.n. Indien u een kavel grond* beschikbaar heeft, komt uw grondprijs in mindering. Eventueel ook mogelijk in de gemeente Wissenkerke. INFORMATIE TELEFOON 01184 - 1 39 50 KLOKKEN HORLOGES WEKKERS GOUD ZILVER PARELS BLOEDKORAAL JUWELIER - HORLOGER L. Vorststraat 55, Goes, Tel. 01100 - 1 69 20. Wij verzorgen voor u BEMIDDELING BIJ KOOP- EN VERKOOP FINANCIERINGEN VERZEKERINGEN ADVIEZEN EN TAXATIES van onroerende goederen. Gaarne tot uw dienst. GILLESSE - BEMIDDELING - WISSENKERKE Weststraat 24 Telefoon 01107-4 89. Wij hebben nog een enorme voorraad Nu bij ons 3 HALEN - 2 BETALEN IS 331/s% KORTING Op alle vinyl-behang 10% KORTING Komt u eens kijken? Er is vast iets voor u bij. SCHILDERS- EN BEHANGERSBEDRIJF '^YÏX. ^^Dingemanóe Voorstraat 33, Wissenkerke, Tel. 01107-2 63.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1977 | | pagina 2