Vervolg raad Kortgene
Tweede Mad van bet Roord-Bevetantfs Nieuws- en Advertentieblad d.d. 9 december 1976 no. 3737
lijnsplaat, om die geschikt te maken voor
werkplaats openbare werken.
Kampeerterrein „De Paardekreek".
Allereerst ben ik van mening; en die
mening gaat steeds vastere vorm aannemen,
dat een gemeente geen bedrijf moet ex
ploiteren om diverse redenen.
Ondernemingen horen thuis in andere
sectoren. Nu het zo is, ben ik van mening
dat alle investeringen die gedaan worden
ten behoeve van genoemd terrein, ook vol
ledig ten laste dienen te kopien van die
onderneming. De gemeentelijke belastingen
en uitkeringen zijn daarvoor niet aan te
trekken.
Wat de exploitatie van het kampeerterrein
betreft, wil ik bij herhaling onder uw aan
dacht brengen dat er te weinig controle
is bij de uitgifte van de standplaatsen en
de verrekening met de kampbewoners en
de uiteindelijke afdracht aan de gemeente.
Wanneer dat allemaal in handen is van
èèn persoon, dan kan dat snel leiden tot
vergissingen. Ook wanneer wij verder door
denken en genoemde situatie zou leiden tot
minder prettige ervaringen, dan is de ge
meente verantwoordelijk, en hebt u niet de
nodige maatregelen genomen, om het in
dienst zijnde personeel tegen zichzelf te
beschermen.
Van het woningbedrijf zou ik willen zeg
gen: wees blij dat u nog over woningen
beschikt, anders hadden we misschien nog
meer tweede woningen.
Vismijnbedrijf: de tekorten zijn in ieder
geval minder dan vorig jaar. Niettemin
blijft het een behoorlijke post. Een post,
die ongetwijfeld invloed heeft op andere
investeringen. Een vreemde zaak is het wel,
als de gemeenschap een bedrijf overeind
moeten houden.
Wel geloof ik, dat ook in visserskringen,
met name in hun organisatie, de ernst van
de zaak is gesignaleerd. Misschien is het
haalbaar, als de vismijn inderdaad iets
aparts is dat veel aantrekkingskracht uit
oefent op de toeristen, dat C.R.tvf. iets te
gemoet wil komen in het onrendabele ge
deelte.
Voorts hebben wij de subsidies en de
bijdragen voor het jaar 1977. Een rubriek
in de begroting die jaarlijks in omvang
toeneemt met eveneens stijgende bedragen.
Deze tendens zal zich wel voort blijven
zetten als ik noem: het R.P.C.Z. Peuter
scholen Open school. Ik vraag mij dan
ook af of het niet wenselijk zou zijn, dat
het individu zich financieel meer gaat in
zetten voor datgene waarvoor het kiest.
Het rijk heeft de nare gewoonte aan te
zetten tot allerlei taken, wat het in be
ginsel subsidieert, doch later naar de ge
meenten doorspeelt, als het werkelijk geld
gaat kosten. Er zal nauwlettend op toege
zien dienen te worden, dat we. als gemeente
niet zoveel lasten op ons nemen, dat de
noodzakelijke dingen in de gemeente in het
nauw komen of helemaal niet aan bod.
Om deze zaken op te vangen is het enige
alternatief: belasting verhogen.
Het siert de gemeente allerminst, dat zij
dit jaar weer 7% gaat toevoegen aan de
gemeentelijke belasting, temeer daar we een
jaar achter de rug hebben waarin het mi
nimale is gebeurd, en zelfs nu er op enkele
kernen al jaren niets is gebeurd. Dat, mijn
heer de voorzitter, zal moeten veranderen.
Er mag dan door uw college het onaan
vaardbaar worden uitgesproken over het
niet aanwezig zijn van een goede speeltuin
op Kortgene: als er een goede en mooie
speeltuin is geweest, zoals u zelf schrijft
in uw begeleidingsbrief, maar de betrok
kenen laten die in rook en damp opgaan,
dan noem ik het onaanvaardbaar dat deze
speeltuin weer in goede staat opgeleverd
dient te worden aan betrokkenen. Onaan
vaardbaar dat bewoners van andere kernen
uit de gemeente daarvoor hun belasting
gelden beschikbaar blijven stellen. Er hoort
ook nog een aanwijsbare eerlijkheid en
evenredigheid in een gemeente aanwezig
te zijn.
Welnu, mijnheer de voorzitter, in de
raadsvergadering van 11 maart 1976 heb
ik gezegd dat aan Kats en Colijnsplaat
geen of nauwelijks aandacht is geschonken
op velerlei terrein, met duidelijk daaruit
springend, algemene voorzieningen of wel
het tot stand doen komen van activiteiten,
die een zekere ontwikkeling stimuleren.
Dit gezegde is door de grote meerderheid
van de raad, zoniet door allen duidelijk
onderstreept. Het college zal dan ook ter
dege rekening moeten houden met het feit
dat deze opmerking er ligt. Op herhaald
verzoek zijn toch nooit plannen voor Kats
of Colijnsplaat overwogen, laat staan ge
maakt, ook niet in het kader van aanvul
lende werken, doodgewoon omdat dat al
tijd moet gebeuren twee dagen voor slui
tingsdatum.
Mijnheer de voorzitter, geacht college,
er zal een portefeuille moeten komen, be
vattende een aantal werken, die wij als
gemeente wensen uit te voeren in volgorde
van belangrijkheid, zodat we klaar zijn als
we onverhoeds op korte termijn met iets
moeten starten. De Franse slag is nu lang
genoeg gehanteerd.
Kom ik, mijnheer de voorzitter, op een
van de laatste, maar niet de minst onbe
langrijke zaken, n.l. „de gebruiksverordening
gebouwen". Wat op de raadsvergadering
van 5 oktober is gebeurd, houdt men niet
voor mogelijk. Gehoord het applaus van
de publieke tribune, leek het of er een
gouden koets arriveerde. Een gouden koets,
getrokken door vier paarden van de Partij
van de Arbeid en bemand door de V.V.D.
Men houdt het niet voor mogelijk. Wat
speelde nu op die bewuste vergadering van
de raad.
Maanden terug is door de oud-wethouder,
de heer Bom en door het raadslid Klaassen
van de C.H.U. opnieuw het initiatief ge
nomen om te komen tot een gebruiksver
ordening gebouwen. Vele vergaderingen zijn
wij bezig geweest die materie van alle kan
ten te bekijken, wat resulteerde in een
verordening die door de meerderheid van
de raad werd aangenomen.
Later bleek, dat art. 2 niet haalbaar was,
zodat correctie nodig was. Met dit voorstel
kwam het college. De Partij van de Arbeid
diende een initiatiefvoorstel in. Hoewel al
lebei de voorstellen door deskundigen waren
getoetst op hun waarde, waarbij het voor
stel van het college als het zuiverst werd
beschouwd, werden beide voorstellen ver
worpen. De V.V.D. moest zonodig op het
zwakke moment van leiding en op het
moment van een spraakverwarring bij de
P.v.d.A. een motie indienen met inhoud de
gehele verordening te laten verdwijnen.
Dat betekent dan nu, mijnheer de voor
zitter, dat de meerderheid van de raad
ervoor is dat anderen van buitenaf onze
kernen gaan bevolken; er wordt door de
V.V.D. en de P.v.d.A. kennelijk alleen in
geld gedacht.
Ik zou u willen verzoeken: bekijk de mens
waarvoor u hier een stukje verantwoorde
lijkheid draagt eens in al zijn facetten,
misschien dat u dan anders gaat handelen.
Zover ik mij erin verdiept heb, mijnheer
de voorzitter, is het uitgangspunt van de
socialist: zorg voor de gemeenschap, dan
zal de gemeenschap voor jou zorgen. Wat
er dan van te denken, dat pasgetrouwde
jonge mensen die in Colijnsplaat werken,
in Goes moeten gaan wonen. Deze mensen
zijn de nazaten van de oorspronkelijke be
volking van dit gewezen eiland. Die oor
spronkelijke bevolking heeft mee helpen
bouwen aan dit eiland. Op uw bedrijven,
collega's raadsleden, hebben ze geploeterd
en er van helpen maken wat het nu ge
worden is.
Nu ze schijnbaar niet meer nodig zijn,
mogen ze vervangen worden dooT anderen,
die zonodig hun toegenomen welvaart moe
ten demonstreren en presenteren. Dat zal
dan gaan gebeuren in de jachthavens en
meren die wij dan ook nog mogen klaar
leggen. De eigen bevolking komt daar niet
aan te pas, vanwege hun.beurs. De kansen
worden nog kleiner als ze worden opgehokt
in de omliggende grotere plaatsen.
Ik verwonder mij dan slechts, hoe de
P.v.d.A. dit standpunt tot het zijne heeft
gemaakt. Dat de V.V.D. dit spel gespeeld
heeft op zulk een wijze, en op dat tijdstip,
lijkt mij beneden alle peil.
Terwijl iedereen weet wat er op het spel
staat als de gemeente geen maatregelen
neemt, wordt het resultaat van vele serieuze
vergaderingen, vergaderingen die onder lei
ding stonden van iemand die jaren con
structief bezig was met deze gemeente, met
een motie van tafel geveegd, zonder com
mentaar van de leiding.
Het feit dat we maanden vergaderd
hebben om een verordening te krijgen, met
alle leden van de raad, het feit dat iedereen
er uiteindelijk voor was, hoewel dat niet
in de stemming direkt tot uitting kwam,
werd toch deze verordening met ruime
meerderheid aangenomen.
De waardering daarvoor was in de V.V.D.-
fractie minimaal. Wanneer ik echter uw
liberale instelling openleg, kan ik begrip
opbrengen voor uw standpunt. Ik vind het
echter waardevol, dat ook anderen dat in
zicht krijgen. Openheid is een goede zaak
en zeker wanneer men in ogenschouw
neemt, dat de mensen straks weer moeten
beslissen.
Welnu, onder het mom van op te komen
voor de eigen bevolking, voor jonge men
sen in onze gemeente, scholen, e.d. bent u
bezig om de kansen voor jonge mensen
minimaal te maken, door mensen aan te
trekken, die qua beurs (zwart of wit) zich
veel kunnen permiteren.
Deze categorie kan zich permiteren om
naast een goede eerste woning ook nog
een goede tweede woning op te eisen in
een plaats waar het nog goed wonen is,
en waar het, naar het zich laat aanzien,
steeds beter wonen zal worden. Dit alles
gaat ten koste van hen, die nog niet aan
een eerste woning toe zijn. Dacht u nu
werkelijk dat u uit ethisch oogpunt, door
kunt gaan met belasting heffen op de res
terende bevolking, om de voorzieningen,
mede voor de recreant te helpen klaar
leggen? Wat blijft er voor mogelijkheid als
de bevolking stabiel blijft, of zelfs terug
loopt? Ik garandeer u dat deze gemeente
in de kortst mogelijk tijd verpaupert.
Terzijde wil ik nog opmerken, dat ik
niet tegen tweede woningen ben, maar dan
wel gebouwd op speciaal daarvoor aange
wezen terreinen, met alle lusten en lasten,
doch nimmer door verdringing van anderen.
Mijnheer de voorzitter. Ik ben van mening
dat de verordening terug moet komen, het
is de hoeksteen voor de opbouw van de
gemeente. Gelijktijdig wil ik heel duidelijk
stellen dat slechts de eerste verordening
in aanmerking komt om aan te blijven,
zij het dat ik correctie op enkele punten
mogelijk acht. Het enige positieve dat ik
in het voorstel van de P.v.d.A. aantrof,
was het instellen van een stuurgroep. Nu
de zaken echter zo liggen met de verorde
ning, lijkt het mij zinloos daarop verder te
borduren.
Gezegd moet worden, dat van de zijde
van het college nooit aansluiting is gegeven
op de verordening. Een aansluiting die sti
mulerend moet werken om hier weer te
bouwen en te wonen.
Er zal een behoorlijke samenstelling moe
ten komen van alle mogelijkheden die te
bieden zijn bij verbouw, e.d. Het lijkt mij
ook mogelijk dat elke individuele verbouwer
in de kernen een stimuleringspremie wordt
verstrekt. Het gemis aan bestemmingsplan
nen zou enigszins opgevangen worden, als
in de kernen hier en daar gebouwd wordt.
Mijnheer de voorzitter. U bent aangesteld
als burgemeester van de gemeente Kortgene.
Ik hoop, dat dit ambt niet te zijner tijd
moet worden omgezet in kampbeheerder.
Ik hoop, dat het college de moed en de
doorzetting mag hebben om daadwerkelijk
iets te gaan doen. Het is de vraag of alle
kernen behouden zullen worden, al was dit
in een vorig stadium de mening van alle
fracties. Het is in ieder geval nog niet
voor alle kernen te laat.
Tot slot, geacht college, de installatie van
de burgemeester is goed verlopen. Wel heb
ik mij afgevraagd: heerst in de gemeente
Kortgene nog een soort kasten-systeem?
Wordt het erkennen van instantie of
vereniging ook gekoppeld aan religieuze
achtergronden? Zijn de Chr. Nat. school en
de Chr. Kleuterschool in Colijnsplaat niet
waardig om uitgenodigd te worden? U kunt
zich misschien iets indenken, hoe deze be
sturen en onderwijzende personeelsleden dit
op zich af voelen komen. Zij zijn misschien
ook nog bezig met een stukje van dat bouw
werk, dat gemeente Kortgene heet?
Ik erger mij niet, maar verwonder mij
slechts, mijnheer de voorzitter, maar als
functionarissen uit voorliggende perioden,
die jaren gedaan hebben wat hun hand vond
om te doen, bij de gratie een uitnodiging
ontvangen, waar praat ik dan over?
Ik wens het college veel succes bij zijn
arbeid en hoop dat een volgende beschou
wing wat positiever kan worden opgesteld.
De heer G. Blankenstijn (S.G.P.):
Geachte voorzitter, mevrouw, mijne heren.
Als we bij deze door u aangeboden be
groting 1977 enkele beschouwingen wensen
te houden, dan willen wij als vertegen
woordiger van de S.G.P. enkele zaken de
revue laten passeren, waarbij wij uitgaan
van de beginselen zoals die ons in Gods
Woord worden geleerd en wij hopen u die
,voor te houden, al zal het misschien vaak
met veel gebrek zijn.
In de eerste plaats willen wij dan onze
erkentelijkheid nog uitspreken aan het adres
van onze overheid, dat in de burgemeesters
post na toch maar een korte vacature is
voorzien.
Wij willen voorop stellen, dat wij nog
steeds akkoord gaan met de benoemde bur
gemeester en niet een gekozen burgemeester.
Volgens art. 36 van de Ned. Geloofsbelijdenis
behoort de overheid God's dienares te zijn.
Het burgemeesterschap is een ambt. Dit
ambt ontleent zijn gezag aan God en niet
aan het volk. De leer van de volkssouve-
reiniteit leidt tot dictatuur, het geeft niet
in welke vorm: facisme, communisme, of
wat voor een -isme we ook noemen. Zie
de Franse revolutie en al haar verschrik
kelijke gevolgen. Haar eigen predikers van
deze leer kwamen erin om. De Heere zelf
werkt middellijk en bekleedt de overheid
met macht en majesteit, echter wel gebon
den aan God's Wet.
Het is een veeg teken als we hieraan
gaan tornen. Dan worden we halfslachtig
en overgeleverd aan de willekeur van men
sen. Kijk maar naar o.a. de Oost-Europese
landen, hoe het daar gesteld is met de
zo hoog geroemde volkssouvereiniteit en
mensenrechten. Het is èèn grote dictatuur
en met de persoonlijke vrijheid, enz. is het
geheel afgedaan. Ook in ons land zien we
die symptomen.
Het gezag gaat wijken en we worden zo
zachtjes aan geregeerd door allerlei pressie
groepen, groot en klein. Nee, we wijzen u
op een veel betere weg, nl. Gods Woord
en Wet. Mozes de knecht Gods had er be
hoefte aan en zegt: „Doe ons van hier niet
optrekken, tenzij dat uw aangezicht met ons
optrekke". Deze bedewens, mijnheer de
voorzitter, wensen we u, maar ook de hele
raad, enz. toe.
Daarom is het ook droevig als er steeds
meer in ons land, maar ook in onze ge
meente, een ontkenning van die Godsrege
ring openbaar wordt.
Ook raadsleden zijn hieraan onderworpen
en daarom is het erg als men geen ambts
eed meer wil afleggen en men zich niet wil
stellen onder het juk van Koning Jezus,
dat licht is. Dat is een zalige dienst.
De dienst van de wereld is een harde
dienst; en eindigt in de dood. Laten we
daarom samen vragen of God ons wijsheid
en kracht wil schenken.
Daarom zou ik ook willen voorstellen
om het ambtsgebed aan het begin van onze
vergaderingen in te stellen. De Heere zegt:
„Wie Mij eren zal Ik eren, en die zijn weg
wel aanstelt, zal Ik Mijn heil doen zien."
Het tegengestelde is ook waar; als we
niet bukken voor God, dan zegt Hij: „Ik
zal hun wijsheid maken tot dwaasheid"
of „wat wijsheid zouden ze hebben, die Mijn
inzettingen verlaten".
In dit licht bezien, vonden wij het jammer,
dat zowel bij (iet afscheid als de installatie
van de burgemeester de kerken bij het
officiële gebeuren niet zijn uitgenodigd. Zij
bidden voor ons in hun openbare erediensten
Volgens de begeleidingsbrief bij de be
groting, vindt u dat de post onvoorzien
van bijna 80.000,— te laag is. Temeer
daar u momenteel al enkele zaken hieruit
moet financieren. Wij zijn ervoor, dat u
een gezond firiancieel beleid voert en dan
zullen om de zaak te sluiten de belastingen
verhoogd moeten worden, hoe inpopulair
dit ook is. We leven in een land met een
hollende inflatie, ondanks alle schone leuzen
die men er op na houdt. Als gevolg hiervan
zien we dan ook dat de mensen zich af
wenden van het zo geprezen socialisme,
met zijn enorme gemeenschapsuitgaven en
zich wenden tot de meer individualistisch
georiënteerde partijen.
Ook kan de post onvoorzien groeien, door
de uitgaven te besnoeien of nauwlettend
gade te slaan en zich te beperken tot het
meest noodzakelijke.
We delen uw zorg omtrent de enorme
verzwaring van de post sociale zorg. Ons
land gaat gebukt en dus ook de gemeenten
onder de zware druk van de sociale lasten,
waardoor lonen en lasten het overgrote deel
van o.a. de bejaardenzorg gaan vormen,
We wensen de bijstandscommissie wel
bijzondere wijsheid toe voor ook hierin
recht te handelen. Wij hopen dat zij het
misbruik, dat van de Bijstandswet wordt
gemaakt, in deze ontwrichtende, gezag on
dermijnende en seculariserende maatschap
pij, ook op het gebied van huwelijk en
moraal, waarbij men ook maar bij de bij
standswet aanklopt, weet in te dammen.
Prettig vonden we het alsnog een speci
ficatie van dit grote bedrag te ontvangen.
In dit verband is het voor ons ook een
raadsel, waarom er zoveel geld uitgegeven
moet worden voor de sport. Gods Woord
leert ons dat sportverdwazing en sportver-
goding zoals in onze dagen geopenbaard
wordt, regelrecht indruist tegen het eerste
en .tweede gebod en als het op zondag ge
schiedt tegen het vierde'gebod van de Wet
des Heeren. Ook het derde gebod wordt
daar veel overtreden. Verder is het een
middel van satan om de mensen af te trek
ken van de dienst des Heeren in een naar
stig opgaan naar Gods Huis.
Men vergaart ijdele roem. Kan men niet
meer, dan wordt men als oud vuil uitge
kreten of als vee verhandeld. Sport geeft
ook veel verdriet, want er moet altijd een
verliezer zijn.
Sport is veelal een spelen op de harts
tochten van de mensen. Verder vragen we
ons af, als je een aanbidder bent van deze
God, dan moet je er ook veel voor over
hebben. Waarom betaalt men niet zijn
eigen zogenaamde hobby's. Waarom moet
altijd het ene gedeelte van de bevolking
opdraaien voor de geneugten van een ander
gedeelte.
Gezien de geringe huurvergoeding die van
de verenigingen gevraagd wordt, zouden we
u voorstellen om deze drastisch te verhogen,
overeenkomende met de werkelijke uitgaven.
De animo zal dan wel gauw over zijn.
Dorpshuis. Inzake dit onderwerp willen
wij opmerken, dat wij persoonlijk nog steeds
niet overtuigd zijn van de noodzakelijkheid
van zo'n huis.
Als we bedenken, dat hier ter plaatse
twee kerkelijke vergaderzalen zijn, nl. het
Trefpunt en dat van de Ger. Gemeente,
terwijl we gezien hebben hoeveel mensen
De Korenbeurs kan bergen, dan geloven
we dat de urgentie ver te zoeken is. Ook
de concurrentie die we het particuliere ini
tiatief aandoen is niet gering. We zijn zeer
belangstellend wat de ijveraars van een
dorpshuis er nu zelf voor over hebben.
Toen de Ger. Gemeente de vergaderzaal
gebouwd heeft, hebben een vijftigtal gezin
nen gezamenlijk dit grote bedrag opgebracht
en wordt nu hard gewerkt en geofferd om
rente en aflossing op te brengen en zijn
we er binnen afzienbare tijd van af.
Hier is toch ook geen beroep gedaan
op de gemeente. Het wordt zo'n kwalijke
zaak in onze dagen, als men iets wil stich
ten, direct maar aan te kloppen bij de ge
meente. Waar blijven we met onze eigen
verantwoordelijkheidszin en persoonlijke
vrijheid. Als we alles van de „Staat" ver
wachten, en zo graag uit de staatsruif
willen eten, dan krijgen we ook staatsbe-
voogding, met alle gevolgen van dien. Uit
eindelijk leidt dit tot onvrijheid en marxisme
en communisme.
We doen aan het komité, dat een dorps
huis wil, de suggestie om eerst zelf een
bedrag op tafel te leggen en uitgaande
van een 500 gezinnen moet er toch wel
een paar ton bij elkaar te krijgen zijn. De
gemeente kan dan verder zien.
Wat de gemeentewoningen betreft, zijn
we blij dat het zgn. grote onderhoud nu
wordt verwezenlijkt. We spreken de wens
uit dat in de toekomst een dergelijke grote
achterstand niet meer voorkomt.
Voor ons rijst de vraag of de volgens de
huurovereenkomst voor de huurder geldende
verplichtingen, als kleine reparaties, binnen-
schilder, en behangwerk, enz. wel worden
nagekomen. Enige controle hierop lijkt ons
wel wenselijk.
Ook vinden we het nodig dat er tijdig
maatregelen genomen worden om te komen
tot voorradige bouwgrond. Uit het verleden
en de stukken is ons gebleken, dat aan de
vraag niet altijd kon worden voldaan. De
mogelijkheid tot bevolkings-uitbreiding werd
zodoende niet voldoende benut.
In dit verband en mede ter bevordering
van de werkgelegenheid pleiten wij ervoor
om niet alle kaarten te zetten op de re
creatie. Dit' geeft ook duidelijk nadelen.
Veeal wordt die geleid door mensen van
buiten de gemeente, ook assimileren ze
moeilijk met de eigen bevolking. Voor deze
autochtone bevolking ware het veel beter
geweest, dat er meer gelegenheid geschapen
was voor droge of natte industrie, al of niet
verwant aan de agrarische inslag van onze
bevolking.
Door het ontbreken hiervan en de steeds
verdergaande mechanisering van de land
bouw, werden vele jonge mensen gedwongen
om elders werk te zoeken, waardoor onvol
doende jonge gezinnen overbleven voor de
vorming van verenigingen, scholen, kerken,
enz. Alles loopt leeg en er treedt overal
bloedarmoede op. Daarom zijn we ook voor
handhaving van de vismijn, ook al zou dat
de gemeente geld kosten, en verder voor
het reclame maken voor de vestiging van
bepaalde industrieën en ambachten, ter
stimulering van de werkgelegenheid.
Ook willen we nog graag een volgend
punt aan de orde stellen, nl. „de kermis".
Als S.G.P. pleiten we voor afschaffing. Vol
gens Gods Woord en de Christelijke Kerk,
is dit altijd gezien als iets van heidense
oorsprong. Als raad mogen we'de mensen
geen gelegenheid geven tot zondigen. De
Heere zegt in zijn Woord: „Hebt geen ge
meenschap met de werken der duisternis".
Dit standpunt hebben grote oude theo
logen van de Hervormde Kerk ingenomen,
en wensen wij ook voor te staan. In onze
kerk worden ze steeds nog gelezen.
Zo u niet kunt besluiten tot afschaffing,
dan vragen we u om verplaatsing naar an
dere gedeelten, b.v. de gedempte haven.
Het getuigt van weinig naastenliefde, van
de kermisliefhebbers om altijd dezelfde men
sen grote overlast en geluidshinder aan te
doen. Deze hebben enkele uren plezier, maar
de omwonenden mogen de lasten dragen.
Trouwens waarom gebeurt dit precies in
de vakantie-weken, met topdrukte. Het
verkeer wordt dan ontwricht. De midden
standers lijden grote schade, want hun zar
ken zijn onbereikbaar.
Bovendien, vakantiegangers zoeken toch
rust? Kermisexploitanten hebben me zelf
verteld, liever gezamenlijk op de gedempte
haven in een kring te staan, wat ook wel
gemakkelijker kon zijn met de water- en
stroomvoorziening, dan al de omwonenden
lastig te moeten vallen.
Voorts, mijnheer de voorzitter, mevrouw
en mijne heren, willen we toch nog eens
nadrukkelijk vragen, om niet al te snel
ingrijpende beslissingen te nemen. Laten we
loch a.u.b. de nodige tijd nemen voor de
zaken en de gevolgen ervan goed overwegen.
Kortgene staat nogal in het licht van de
schijnwerpers van de pers. Laten we ons
derhalve een waardig gemeentebestuur to
nen. De wijze waarop o.a. de met veel
moeite tot stand gekomen gebruiksveror
dening is weggestemd heeft nogal opzien
gebaard, o.i. een onsmakelijke vertoning.
Ik weet dat de S.G.P. vroeger tegen de
gebruiksverordening heeft gestemd, op grond
van „eigendomsaantasting". Toch hebben
we, goed mee kunnen denken met het voor
stel van b. en w. om de puur-recreatie-
terreinen, welk recht contractueel vastligt,
als specifieke recreatieterreinen aan te wij
zen. We hebben dit direct in uw raad
gezegd. Er is door b. en w. juridisch advies
ingewonnen en bij de bspreking bleek toch
dat de overgrote meerderheid achter.het
voorstel van b. en w. stond.
De door de P.v.d.A. opgestelde advies
verordening hebben we goed bestudeerd,
maar we vinden die niet beter dan de oude
verordening, wat ook de jurist bevestigde,
terwijl de problemen waar het over ging,
niet opgelost werden. Wij proefden een
machtsstrijd in de boezem van de P.v.d.A.
Het is dan ook verwonderlijk, hoe ineens
de P.v.d.A. meedeed-/aan het voorstel van
de V.V.D. om notabene de indertijd door
haar zo vurig bepleitte verordening weg
te stemmen. Gezien de grote verwarring
die er ontstond tijdens de schorsing van
de raad, blijkt toch wel dat men iets vreemds
deed, waarvan wij zelf nu de vruchten
plukken.
Het voorstel van b. en w. was toch aan
de orde? Aan deze vorm van onbestuurlijk-
heid wensten we niet mee te werken. We
hebben vooraanstaande V.V.D.-ers gespro
ken, die het beleid van hun vertegenwoor
digers afkeurden.
Eenvoudige mensen hebben ons verteld,
dat we toch niet uit het oog mogen ver
liezen, dat de zgn. tweede woningen, vele
woningen behoeden voor verkrotting. Ze
zijn opgeknapt. Dat gaf werk. Ook de door
stroming is hierdoor bevorderd. Juist men
sen met een smalle beurs, konden hierdoor
een veel betere woning kopen. Ten opzichte
van een eventuele nieuwe verordening be
houden wij onze mening voor.
Wel zijn we ons ervan bewust, dat er
iets gedaan moet worden aan de leefbaar
heid van de kernen, waarbij we vooral den
ken aan renovatie, enz., dit aan de aandacht
van b. en w. aanbevelen. Dit geeft ook
verlichting van het werkloosheidsprobleem.
Mijnheer de voorzitter, moeilijk kunnen
we over alle zaken iets gaan zeggen, dat
zou te lang duren.
We hebben begrip voor u als college voor
de moeilijke en veel omvattende taak. We
danken u voor het vele werk en de toe
lichtingen aan de begroting verricht. In
zonderheid danken wij het gemeenteperso-
neel, dat daadwerkelijk hieraan heeft mee
gewerkt. Het opstellen van een dergelijk
lijvig boekwerk, getuigt van een grote des
kundigheid en we hopen dat die mag blijven.
En tot slot, mijnheer de voorzitter, me
vrouw en mijne heren, hopen we dat de
Heere, de 'God van hemel en aarde ons aller
werk jn het nietjwe begrotingsjaar wil ze
genen, wijsheid en kracht wil schenken om
naar Zijn Getuigenissen te handelen en te
wandelen tot eer van Zijn Naam en tot
heil van onze bevolking.
Wij danken u.
Na een korte schorsing dankte burge
meester Van der Linde voor de opbouwende
kritiek en de milde toon van de frakties.
Volgend jaar zal misschien meer sprake
kunnen zijn van een eigen inbreng, aldus
de burgemeester. Later in de vergadering
zou hij ook nog opmerken, dat een volgende
keer misschien ook een andere manier van
begrotingsbehandeling wenselijk zou kunnen
zijn. Voorts merkte hij op:
Er komt spoedig een voorstel de kwestie
rond de tweede woningen opnieuw te be
kijken.
Taxatierapport van grond bij Doorbraak
Ringweg is binnen. Er gaat spoedig onder
handeld worden.
Een meerjarenplan om de urgentie van
allerlei werken vast te stellen, is zeker nodig.
Bij de provincie zal een bijdrage gevraagd
worden voor de vismijn.
Het organisatie-onderzoek wordt in over
leg met de secretarie bekeken.
Burgemeester zit in stuurgroep recreatie
plan Oosterschelde. College moet met eigen
visie komen, liefst voorop lopen.
Een schooloverzicht komt volgend jaar
weer (vraag WD)
Het controleren van de rekening verloopt
voorspoedig. Eind 1977 de begroting voor
1978 bekijken met 1976 erbij.
De heer Welleman:
Kwestie rond sportveld Colijnsplaat: geen
schade, wel ongemak.
Sportvereniging Kats weet de gemeente
best te vinden (n.a.v. opmerking Klaassen).
Wij menen dat een winkel op het kam
peerterrein noodzakelijk is, op elke camping
staat er één.
Meer controle op Brinkman? Het loopt
nu goed, een controle-ambtenaar kost veel
extra.
De vertegenwoordiger van de AR zou een
beetje bescheidenheid niet misstaan, als hij
het over een kasten-systeem heeft.
Jammer dat er altijd zoveel over de bij
standtrekkers wordt gepraat.
Er is een plan om de speeltuin op te
knappen gemaakt, in overleg met de NUSO.
Subsidie voor verbetering van het oude
gemeentehuis in Colijnsplaat komt er niet,
we zijn wel attent op gevaren. We zijn van
plan dit straf aan te pakken.
L. M. van der Weele:
De raad ontvangt zeer spoedig nieuwe
renovatieplannen voor de 28 woningen. De
gemeente wil gaan werken, in overleg met
de bewoners.
Voor 1976 waren aan Wissenkerke en
Kortgene 10 woningwetwoningen toegewe
zen. Deze zijn allen naar Wissenkerke ge
gaan, onder beding dat Kortgene een con
tingent terugkrijgt als het plan Doorbraak
Ringweg rond is.
De opzichter is altijd bereid klachten in
ontvangst te nemen. Het gemeentebestuur
zit er niet direkt voor een losse krik en
een verkeerde drempel.
Vervolg: ommezijde.