Vervolg raad Kortgene Tweede Mad van bet Roord-Bevetantfs Nieuws- en Advertentieblad d.d. 9 december 1976 no. 3737 lijnsplaat, om die geschikt te maken voor werkplaats openbare werken. Kampeerterrein „De Paardekreek". Allereerst ben ik van mening; en die mening gaat steeds vastere vorm aannemen, dat een gemeente geen bedrijf moet ex ploiteren om diverse redenen. Ondernemingen horen thuis in andere sectoren. Nu het zo is, ben ik van mening dat alle investeringen die gedaan worden ten behoeve van genoemd terrein, ook vol ledig ten laste dienen te kopien van die onderneming. De gemeentelijke belastingen en uitkeringen zijn daarvoor niet aan te trekken. Wat de exploitatie van het kampeerterrein betreft, wil ik bij herhaling onder uw aan dacht brengen dat er te weinig controle is bij de uitgifte van de standplaatsen en de verrekening met de kampbewoners en de uiteindelijke afdracht aan de gemeente. Wanneer dat allemaal in handen is van èèn persoon, dan kan dat snel leiden tot vergissingen. Ook wanneer wij verder door denken en genoemde situatie zou leiden tot minder prettige ervaringen, dan is de ge meente verantwoordelijk, en hebt u niet de nodige maatregelen genomen, om het in dienst zijnde personeel tegen zichzelf te beschermen. Van het woningbedrijf zou ik willen zeg gen: wees blij dat u nog over woningen beschikt, anders hadden we misschien nog meer tweede woningen. Vismijnbedrijf: de tekorten zijn in ieder geval minder dan vorig jaar. Niettemin blijft het een behoorlijke post. Een post, die ongetwijfeld invloed heeft op andere investeringen. Een vreemde zaak is het wel, als de gemeenschap een bedrijf overeind moeten houden. Wel geloof ik, dat ook in visserskringen, met name in hun organisatie, de ernst van de zaak is gesignaleerd. Misschien is het haalbaar, als de vismijn inderdaad iets aparts is dat veel aantrekkingskracht uit oefent op de toeristen, dat C.R.tvf. iets te gemoet wil komen in het onrendabele ge deelte. Voorts hebben wij de subsidies en de bijdragen voor het jaar 1977. Een rubriek in de begroting die jaarlijks in omvang toeneemt met eveneens stijgende bedragen. Deze tendens zal zich wel voort blijven zetten als ik noem: het R.P.C.Z. Peuter scholen Open school. Ik vraag mij dan ook af of het niet wenselijk zou zijn, dat het individu zich financieel meer gaat in zetten voor datgene waarvoor het kiest. Het rijk heeft de nare gewoonte aan te zetten tot allerlei taken, wat het in be ginsel subsidieert, doch later naar de ge meenten doorspeelt, als het werkelijk geld gaat kosten. Er zal nauwlettend op toege zien dienen te worden, dat we. als gemeente niet zoveel lasten op ons nemen, dat de noodzakelijke dingen in de gemeente in het nauw komen of helemaal niet aan bod. Om deze zaken op te vangen is het enige alternatief: belasting verhogen. Het siert de gemeente allerminst, dat zij dit jaar weer 7% gaat toevoegen aan de gemeentelijke belasting, temeer daar we een jaar achter de rug hebben waarin het mi nimale is gebeurd, en zelfs nu er op enkele kernen al jaren niets is gebeurd. Dat, mijn heer de voorzitter, zal moeten veranderen. Er mag dan door uw college het onaan vaardbaar worden uitgesproken over het niet aanwezig zijn van een goede speeltuin op Kortgene: als er een goede en mooie speeltuin is geweest, zoals u zelf schrijft in uw begeleidingsbrief, maar de betrok kenen laten die in rook en damp opgaan, dan noem ik het onaanvaardbaar dat deze speeltuin weer in goede staat opgeleverd dient te worden aan betrokkenen. Onaan vaardbaar dat bewoners van andere kernen uit de gemeente daarvoor hun belasting gelden beschikbaar blijven stellen. Er hoort ook nog een aanwijsbare eerlijkheid en evenredigheid in een gemeente aanwezig te zijn. Welnu, mijnheer de voorzitter, in de raadsvergadering van 11 maart 1976 heb ik gezegd dat aan Kats en Colijnsplaat geen of nauwelijks aandacht is geschonken op velerlei terrein, met duidelijk daaruit springend, algemene voorzieningen of wel het tot stand doen komen van activiteiten, die een zekere ontwikkeling stimuleren. Dit gezegde is door de grote meerderheid van de raad, zoniet door allen duidelijk onderstreept. Het college zal dan ook ter dege rekening moeten houden met het feit dat deze opmerking er ligt. Op herhaald verzoek zijn toch nooit plannen voor Kats of Colijnsplaat overwogen, laat staan ge maakt, ook niet in het kader van aanvul lende werken, doodgewoon omdat dat al tijd moet gebeuren twee dagen voor slui tingsdatum. Mijnheer de voorzitter, geacht college, er zal een portefeuille moeten komen, be vattende een aantal werken, die wij als gemeente wensen uit te voeren in volgorde van belangrijkheid, zodat we klaar zijn als we onverhoeds op korte termijn met iets moeten starten. De Franse slag is nu lang genoeg gehanteerd. Kom ik, mijnheer de voorzitter, op een van de laatste, maar niet de minst onbe langrijke zaken, n.l. „de gebruiksverordening gebouwen". Wat op de raadsvergadering van 5 oktober is gebeurd, houdt men niet voor mogelijk. Gehoord het applaus van de publieke tribune, leek het of er een gouden koets arriveerde. Een gouden koets, getrokken door vier paarden van de Partij van de Arbeid en bemand door de V.V.D. Men houdt het niet voor mogelijk. Wat speelde nu op die bewuste vergadering van de raad. Maanden terug is door de oud-wethouder, de heer Bom en door het raadslid Klaassen van de C.H.U. opnieuw het initiatief ge nomen om te komen tot een gebruiksver ordening gebouwen. Vele vergaderingen zijn wij bezig geweest die materie van alle kan ten te bekijken, wat resulteerde in een verordening die door de meerderheid van de raad werd aangenomen. Later bleek, dat art. 2 niet haalbaar was, zodat correctie nodig was. Met dit voorstel kwam het college. De Partij van de Arbeid diende een initiatiefvoorstel in. Hoewel al lebei de voorstellen door deskundigen waren getoetst op hun waarde, waarbij het voor stel van het college als het zuiverst werd beschouwd, werden beide voorstellen ver worpen. De V.V.D. moest zonodig op het zwakke moment van leiding en op het moment van een spraakverwarring bij de P.v.d.A. een motie indienen met inhoud de gehele verordening te laten verdwijnen. Dat betekent dan nu, mijnheer de voor zitter, dat de meerderheid van de raad ervoor is dat anderen van buitenaf onze kernen gaan bevolken; er wordt door de V.V.D. en de P.v.d.A. kennelijk alleen in geld gedacht. Ik zou u willen verzoeken: bekijk de mens waarvoor u hier een stukje verantwoorde lijkheid draagt eens in al zijn facetten, misschien dat u dan anders gaat handelen. Zover ik mij erin verdiept heb, mijnheer de voorzitter, is het uitgangspunt van de socialist: zorg voor de gemeenschap, dan zal de gemeenschap voor jou zorgen. Wat er dan van te denken, dat pasgetrouwde jonge mensen die in Colijnsplaat werken, in Goes moeten gaan wonen. Deze mensen zijn de nazaten van de oorspronkelijke be volking van dit gewezen eiland. Die oor spronkelijke bevolking heeft mee helpen bouwen aan dit eiland. Op uw bedrijven, collega's raadsleden, hebben ze geploeterd en er van helpen maken wat het nu ge worden is. Nu ze schijnbaar niet meer nodig zijn, mogen ze vervangen worden dooT anderen, die zonodig hun toegenomen welvaart moe ten demonstreren en presenteren. Dat zal dan gaan gebeuren in de jachthavens en meren die wij dan ook nog mogen klaar leggen. De eigen bevolking komt daar niet aan te pas, vanwege hun.beurs. De kansen worden nog kleiner als ze worden opgehokt in de omliggende grotere plaatsen. Ik verwonder mij dan slechts, hoe de P.v.d.A. dit standpunt tot het zijne heeft gemaakt. Dat de V.V.D. dit spel gespeeld heeft op zulk een wijze, en op dat tijdstip, lijkt mij beneden alle peil. Terwijl iedereen weet wat er op het spel staat als de gemeente geen maatregelen neemt, wordt het resultaat van vele serieuze vergaderingen, vergaderingen die onder lei ding stonden van iemand die jaren con structief bezig was met deze gemeente, met een motie van tafel geveegd, zonder com mentaar van de leiding. Het feit dat we maanden vergaderd hebben om een verordening te krijgen, met alle leden van de raad, het feit dat iedereen er uiteindelijk voor was, hoewel dat niet in de stemming direkt tot uitting kwam, werd toch deze verordening met ruime meerderheid aangenomen. De waardering daarvoor was in de V.V.D.- fractie minimaal. Wanneer ik echter uw liberale instelling openleg, kan ik begrip opbrengen voor uw standpunt. Ik vind het echter waardevol, dat ook anderen dat in zicht krijgen. Openheid is een goede zaak en zeker wanneer men in ogenschouw neemt, dat de mensen straks weer moeten beslissen. Welnu, onder het mom van op te komen voor de eigen bevolking, voor jonge men sen in onze gemeente, scholen, e.d. bent u bezig om de kansen voor jonge mensen minimaal te maken, door mensen aan te trekken, die qua beurs (zwart of wit) zich veel kunnen permiteren. Deze categorie kan zich permiteren om naast een goede eerste woning ook nog een goede tweede woning op te eisen in een plaats waar het nog goed wonen is, en waar het, naar het zich laat aanzien, steeds beter wonen zal worden. Dit alles gaat ten koste van hen, die nog niet aan een eerste woning toe zijn. Dacht u nu werkelijk dat u uit ethisch oogpunt, door kunt gaan met belasting heffen op de res terende bevolking, om de voorzieningen, mede voor de recreant te helpen klaar leggen? Wat blijft er voor mogelijkheid als de bevolking stabiel blijft, of zelfs terug loopt? Ik garandeer u dat deze gemeente in de kortst mogelijk tijd verpaupert. Terzijde wil ik nog opmerken, dat ik niet tegen tweede woningen ben, maar dan wel gebouwd op speciaal daarvoor aange wezen terreinen, met alle lusten en lasten, doch nimmer door verdringing van anderen. Mijnheer de voorzitter. Ik ben van mening dat de verordening terug moet komen, het is de hoeksteen voor de opbouw van de gemeente. Gelijktijdig wil ik heel duidelijk stellen dat slechts de eerste verordening in aanmerking komt om aan te blijven, zij het dat ik correctie op enkele punten mogelijk acht. Het enige positieve dat ik in het voorstel van de P.v.d.A. aantrof, was het instellen van een stuurgroep. Nu de zaken echter zo liggen met de verorde ning, lijkt het mij zinloos daarop verder te borduren. Gezegd moet worden, dat van de zijde van het college nooit aansluiting is gegeven op de verordening. Een aansluiting die sti mulerend moet werken om hier weer te bouwen en te wonen. Er zal een behoorlijke samenstelling moe ten komen van alle mogelijkheden die te bieden zijn bij verbouw, e.d. Het lijkt mij ook mogelijk dat elke individuele verbouwer in de kernen een stimuleringspremie wordt verstrekt. Het gemis aan bestemmingsplan nen zou enigszins opgevangen worden, als in de kernen hier en daar gebouwd wordt. Mijnheer de voorzitter. U bent aangesteld als burgemeester van de gemeente Kortgene. Ik hoop, dat dit ambt niet te zijner tijd moet worden omgezet in kampbeheerder. Ik hoop, dat het college de moed en de doorzetting mag hebben om daadwerkelijk iets te gaan doen. Het is de vraag of alle kernen behouden zullen worden, al was dit in een vorig stadium de mening van alle fracties. Het is in ieder geval nog niet voor alle kernen te laat. Tot slot, geacht college, de installatie van de burgemeester is goed verlopen. Wel heb ik mij afgevraagd: heerst in de gemeente Kortgene nog een soort kasten-systeem? Wordt het erkennen van instantie of vereniging ook gekoppeld aan religieuze achtergronden? Zijn de Chr. Nat. school en de Chr. Kleuterschool in Colijnsplaat niet waardig om uitgenodigd te worden? U kunt zich misschien iets indenken, hoe deze be sturen en onderwijzende personeelsleden dit op zich af voelen komen. Zij zijn misschien ook nog bezig met een stukje van dat bouw werk, dat gemeente Kortgene heet? Ik erger mij niet, maar verwonder mij slechts, mijnheer de voorzitter, maar als functionarissen uit voorliggende perioden, die jaren gedaan hebben wat hun hand vond om te doen, bij de gratie een uitnodiging ontvangen, waar praat ik dan over? Ik wens het college veel succes bij zijn arbeid en hoop dat een volgende beschou wing wat positiever kan worden opgesteld. De heer G. Blankenstijn (S.G.P.): Geachte voorzitter, mevrouw, mijne heren. Als we bij deze door u aangeboden be groting 1977 enkele beschouwingen wensen te houden, dan willen wij als vertegen woordiger van de S.G.P. enkele zaken de revue laten passeren, waarbij wij uitgaan van de beginselen zoals die ons in Gods Woord worden geleerd en wij hopen u die ,voor te houden, al zal het misschien vaak met veel gebrek zijn. In de eerste plaats willen wij dan onze erkentelijkheid nog uitspreken aan het adres van onze overheid, dat in de burgemeesters post na toch maar een korte vacature is voorzien. Wij willen voorop stellen, dat wij nog steeds akkoord gaan met de benoemde bur gemeester en niet een gekozen burgemeester. Volgens art. 36 van de Ned. Geloofsbelijdenis behoort de overheid God's dienares te zijn. Het burgemeesterschap is een ambt. Dit ambt ontleent zijn gezag aan God en niet aan het volk. De leer van de volkssouve- reiniteit leidt tot dictatuur, het geeft niet in welke vorm: facisme, communisme, of wat voor een -isme we ook noemen. Zie de Franse revolutie en al haar verschrik kelijke gevolgen. Haar eigen predikers van deze leer kwamen erin om. De Heere zelf werkt middellijk en bekleedt de overheid met macht en majesteit, echter wel gebon den aan God's Wet. Het is een veeg teken als we hieraan gaan tornen. Dan worden we halfslachtig en overgeleverd aan de willekeur van men sen. Kijk maar naar o.a. de Oost-Europese landen, hoe het daar gesteld is met de zo hoog geroemde volkssouvereiniteit en mensenrechten. Het is èèn grote dictatuur en met de persoonlijke vrijheid, enz. is het geheel afgedaan. Ook in ons land zien we die symptomen. Het gezag gaat wijken en we worden zo zachtjes aan geregeerd door allerlei pressie groepen, groot en klein. Nee, we wijzen u op een veel betere weg, nl. Gods Woord en Wet. Mozes de knecht Gods had er be hoefte aan en zegt: „Doe ons van hier niet optrekken, tenzij dat uw aangezicht met ons optrekke". Deze bedewens, mijnheer de voorzitter, wensen we u, maar ook de hele raad, enz. toe. Daarom is het ook droevig als er steeds meer in ons land, maar ook in onze ge meente, een ontkenning van die Godsrege ring openbaar wordt. Ook raadsleden zijn hieraan onderworpen en daarom is het erg als men geen ambts eed meer wil afleggen en men zich niet wil stellen onder het juk van Koning Jezus, dat licht is. Dat is een zalige dienst. De dienst van de wereld is een harde dienst; en eindigt in de dood. Laten we daarom samen vragen of God ons wijsheid en kracht wil schenken. Daarom zou ik ook willen voorstellen om het ambtsgebed aan het begin van onze vergaderingen in te stellen. De Heere zegt: „Wie Mij eren zal Ik eren, en die zijn weg wel aanstelt, zal Ik Mijn heil doen zien." Het tegengestelde is ook waar; als we niet bukken voor God, dan zegt Hij: „Ik zal hun wijsheid maken tot dwaasheid" of „wat wijsheid zouden ze hebben, die Mijn inzettingen verlaten". In dit licht bezien, vonden wij het jammer, dat zowel bij (iet afscheid als de installatie van de burgemeester de kerken bij het officiële gebeuren niet zijn uitgenodigd. Zij bidden voor ons in hun openbare erediensten Volgens de begeleidingsbrief bij de be groting, vindt u dat de post onvoorzien van bijna 80.000,— te laag is. Temeer daar u momenteel al enkele zaken hieruit moet financieren. Wij zijn ervoor, dat u een gezond firiancieel beleid voert en dan zullen om de zaak te sluiten de belastingen verhoogd moeten worden, hoe inpopulair dit ook is. We leven in een land met een hollende inflatie, ondanks alle schone leuzen die men er op na houdt. Als gevolg hiervan zien we dan ook dat de mensen zich af wenden van het zo geprezen socialisme, met zijn enorme gemeenschapsuitgaven en zich wenden tot de meer individualistisch georiënteerde partijen. Ook kan de post onvoorzien groeien, door de uitgaven te besnoeien of nauwlettend gade te slaan en zich te beperken tot het meest noodzakelijke. We delen uw zorg omtrent de enorme verzwaring van de post sociale zorg. Ons land gaat gebukt en dus ook de gemeenten onder de zware druk van de sociale lasten, waardoor lonen en lasten het overgrote deel van o.a. de bejaardenzorg gaan vormen, We wensen de bijstandscommissie wel bijzondere wijsheid toe voor ook hierin recht te handelen. Wij hopen dat zij het misbruik, dat van de Bijstandswet wordt gemaakt, in deze ontwrichtende, gezag on dermijnende en seculariserende maatschap pij, ook op het gebied van huwelijk en moraal, waarbij men ook maar bij de bij standswet aanklopt, weet in te dammen. Prettig vonden we het alsnog een speci ficatie van dit grote bedrag te ontvangen. In dit verband is het voor ons ook een raadsel, waarom er zoveel geld uitgegeven moet worden voor de sport. Gods Woord leert ons dat sportverdwazing en sportver- goding zoals in onze dagen geopenbaard wordt, regelrecht indruist tegen het eerste en .tweede gebod en als het op zondag ge schiedt tegen het vierde'gebod van de Wet des Heeren. Ook het derde gebod wordt daar veel overtreden. Verder is het een middel van satan om de mensen af te trek ken van de dienst des Heeren in een naar stig opgaan naar Gods Huis. Men vergaart ijdele roem. Kan men niet meer, dan wordt men als oud vuil uitge kreten of als vee verhandeld. Sport geeft ook veel verdriet, want er moet altijd een verliezer zijn. Sport is veelal een spelen op de harts tochten van de mensen. Verder vragen we ons af, als je een aanbidder bent van deze God, dan moet je er ook veel voor over hebben. Waarom betaalt men niet zijn eigen zogenaamde hobby's. Waarom moet altijd het ene gedeelte van de bevolking opdraaien voor de geneugten van een ander gedeelte. Gezien de geringe huurvergoeding die van de verenigingen gevraagd wordt, zouden we u voorstellen om deze drastisch te verhogen, overeenkomende met de werkelijke uitgaven. De animo zal dan wel gauw over zijn. Dorpshuis. Inzake dit onderwerp willen wij opmerken, dat wij persoonlijk nog steeds niet overtuigd zijn van de noodzakelijkheid van zo'n huis. Als we bedenken, dat hier ter plaatse twee kerkelijke vergaderzalen zijn, nl. het Trefpunt en dat van de Ger. Gemeente, terwijl we gezien hebben hoeveel mensen De Korenbeurs kan bergen, dan geloven we dat de urgentie ver te zoeken is. Ook de concurrentie die we het particuliere ini tiatief aandoen is niet gering. We zijn zeer belangstellend wat de ijveraars van een dorpshuis er nu zelf voor over hebben. Toen de Ger. Gemeente de vergaderzaal gebouwd heeft, hebben een vijftigtal gezin nen gezamenlijk dit grote bedrag opgebracht en wordt nu hard gewerkt en geofferd om rente en aflossing op te brengen en zijn we er binnen afzienbare tijd van af. Hier is toch ook geen beroep gedaan op de gemeente. Het wordt zo'n kwalijke zaak in onze dagen, als men iets wil stich ten, direct maar aan te kloppen bij de ge meente. Waar blijven we met onze eigen verantwoordelijkheidszin en persoonlijke vrijheid. Als we alles van de „Staat" ver wachten, en zo graag uit de staatsruif willen eten, dan krijgen we ook staatsbe- voogding, met alle gevolgen van dien. Uit eindelijk leidt dit tot onvrijheid en marxisme en communisme. We doen aan het komité, dat een dorps huis wil, de suggestie om eerst zelf een bedrag op tafel te leggen en uitgaande van een 500 gezinnen moet er toch wel een paar ton bij elkaar te krijgen zijn. De gemeente kan dan verder zien. Wat de gemeentewoningen betreft, zijn we blij dat het zgn. grote onderhoud nu wordt verwezenlijkt. We spreken de wens uit dat in de toekomst een dergelijke grote achterstand niet meer voorkomt. Voor ons rijst de vraag of de volgens de huurovereenkomst voor de huurder geldende verplichtingen, als kleine reparaties, binnen- schilder, en behangwerk, enz. wel worden nagekomen. Enige controle hierop lijkt ons wel wenselijk. Ook vinden we het nodig dat er tijdig maatregelen genomen worden om te komen tot voorradige bouwgrond. Uit het verleden en de stukken is ons gebleken, dat aan de vraag niet altijd kon worden voldaan. De mogelijkheid tot bevolkings-uitbreiding werd zodoende niet voldoende benut. In dit verband en mede ter bevordering van de werkgelegenheid pleiten wij ervoor om niet alle kaarten te zetten op de re creatie. Dit' geeft ook duidelijk nadelen. Veeal wordt die geleid door mensen van buiten de gemeente, ook assimileren ze moeilijk met de eigen bevolking. Voor deze autochtone bevolking ware het veel beter geweest, dat er meer gelegenheid geschapen was voor droge of natte industrie, al of niet verwant aan de agrarische inslag van onze bevolking. Door het ontbreken hiervan en de steeds verdergaande mechanisering van de land bouw, werden vele jonge mensen gedwongen om elders werk te zoeken, waardoor onvol doende jonge gezinnen overbleven voor de vorming van verenigingen, scholen, kerken, enz. Alles loopt leeg en er treedt overal bloedarmoede op. Daarom zijn we ook voor handhaving van de vismijn, ook al zou dat de gemeente geld kosten, en verder voor het reclame maken voor de vestiging van bepaalde industrieën en ambachten, ter stimulering van de werkgelegenheid. Ook willen we nog graag een volgend punt aan de orde stellen, nl. „de kermis". Als S.G.P. pleiten we voor afschaffing. Vol gens Gods Woord en de Christelijke Kerk, is dit altijd gezien als iets van heidense oorsprong. Als raad mogen we'de mensen geen gelegenheid geven tot zondigen. De Heere zegt in zijn Woord: „Hebt geen ge meenschap met de werken der duisternis". Dit standpunt hebben grote oude theo logen van de Hervormde Kerk ingenomen, en wensen wij ook voor te staan. In onze kerk worden ze steeds nog gelezen. Zo u niet kunt besluiten tot afschaffing, dan vragen we u om verplaatsing naar an dere gedeelten, b.v. de gedempte haven. Het getuigt van weinig naastenliefde, van de kermisliefhebbers om altijd dezelfde men sen grote overlast en geluidshinder aan te doen. Deze hebben enkele uren plezier, maar de omwonenden mogen de lasten dragen. Trouwens waarom gebeurt dit precies in de vakantie-weken, met topdrukte. Het verkeer wordt dan ontwricht. De midden standers lijden grote schade, want hun zar ken zijn onbereikbaar. Bovendien, vakantiegangers zoeken toch rust? Kermisexploitanten hebben me zelf verteld, liever gezamenlijk op de gedempte haven in een kring te staan, wat ook wel gemakkelijker kon zijn met de water- en stroomvoorziening, dan al de omwonenden lastig te moeten vallen. Voorts, mijnheer de voorzitter, mevrouw en mijne heren, willen we toch nog eens nadrukkelijk vragen, om niet al te snel ingrijpende beslissingen te nemen. Laten we loch a.u.b. de nodige tijd nemen voor de zaken en de gevolgen ervan goed overwegen. Kortgene staat nogal in het licht van de schijnwerpers van de pers. Laten we ons derhalve een waardig gemeentebestuur to nen. De wijze waarop o.a. de met veel moeite tot stand gekomen gebruiksveror dening is weggestemd heeft nogal opzien gebaard, o.i. een onsmakelijke vertoning. Ik weet dat de S.G.P. vroeger tegen de gebruiksverordening heeft gestemd, op grond van „eigendomsaantasting". Toch hebben we, goed mee kunnen denken met het voor stel van b. en w. om de puur-recreatie- terreinen, welk recht contractueel vastligt, als specifieke recreatieterreinen aan te wij zen. We hebben dit direct in uw raad gezegd. Er is door b. en w. juridisch advies ingewonnen en bij de bspreking bleek toch dat de overgrote meerderheid achter.het voorstel van b. en w. stond. De door de P.v.d.A. opgestelde advies verordening hebben we goed bestudeerd, maar we vinden die niet beter dan de oude verordening, wat ook de jurist bevestigde, terwijl de problemen waar het over ging, niet opgelost werden. Wij proefden een machtsstrijd in de boezem van de P.v.d.A. Het is dan ook verwonderlijk, hoe ineens de P.v.d.A. meedeed-/aan het voorstel van de V.V.D. om notabene de indertijd door haar zo vurig bepleitte verordening weg te stemmen. Gezien de grote verwarring die er ontstond tijdens de schorsing van de raad, blijkt toch wel dat men iets vreemds deed, waarvan wij zelf nu de vruchten plukken. Het voorstel van b. en w. was toch aan de orde? Aan deze vorm van onbestuurlijk- heid wensten we niet mee te werken. We hebben vooraanstaande V.V.D.-ers gespro ken, die het beleid van hun vertegenwoor digers afkeurden. Eenvoudige mensen hebben ons verteld, dat we toch niet uit het oog mogen ver liezen, dat de zgn. tweede woningen, vele woningen behoeden voor verkrotting. Ze zijn opgeknapt. Dat gaf werk. Ook de door stroming is hierdoor bevorderd. Juist men sen met een smalle beurs, konden hierdoor een veel betere woning kopen. Ten opzichte van een eventuele nieuwe verordening be houden wij onze mening voor. Wel zijn we ons ervan bewust, dat er iets gedaan moet worden aan de leefbaar heid van de kernen, waarbij we vooral den ken aan renovatie, enz., dit aan de aandacht van b. en w. aanbevelen. Dit geeft ook verlichting van het werkloosheidsprobleem. Mijnheer de voorzitter, moeilijk kunnen we over alle zaken iets gaan zeggen, dat zou te lang duren. We hebben begrip voor u als college voor de moeilijke en veel omvattende taak. We danken u voor het vele werk en de toe lichtingen aan de begroting verricht. In zonderheid danken wij het gemeenteperso- neel, dat daadwerkelijk hieraan heeft mee gewerkt. Het opstellen van een dergelijk lijvig boekwerk, getuigt van een grote des kundigheid en we hopen dat die mag blijven. En tot slot, mijnheer de voorzitter, me vrouw en mijne heren, hopen we dat de Heere, de 'God van hemel en aarde ons aller werk jn het nietjwe begrotingsjaar wil ze genen, wijsheid en kracht wil schenken om naar Zijn Getuigenissen te handelen en te wandelen tot eer van Zijn Naam en tot heil van onze bevolking. Wij danken u. Na een korte schorsing dankte burge meester Van der Linde voor de opbouwende kritiek en de milde toon van de frakties. Volgend jaar zal misschien meer sprake kunnen zijn van een eigen inbreng, aldus de burgemeester. Later in de vergadering zou hij ook nog opmerken, dat een volgende keer misschien ook een andere manier van begrotingsbehandeling wenselijk zou kunnen zijn. Voorts merkte hij op: Er komt spoedig een voorstel de kwestie rond de tweede woningen opnieuw te be kijken. Taxatierapport van grond bij Doorbraak Ringweg is binnen. Er gaat spoedig onder handeld worden. Een meerjarenplan om de urgentie van allerlei werken vast te stellen, is zeker nodig. Bij de provincie zal een bijdrage gevraagd worden voor de vismijn. Het organisatie-onderzoek wordt in over leg met de secretarie bekeken. Burgemeester zit in stuurgroep recreatie plan Oosterschelde. College moet met eigen visie komen, liefst voorop lopen. Een schooloverzicht komt volgend jaar weer (vraag WD) Het controleren van de rekening verloopt voorspoedig. Eind 1977 de begroting voor 1978 bekijken met 1976 erbij. De heer Welleman: Kwestie rond sportveld Colijnsplaat: geen schade, wel ongemak. Sportvereniging Kats weet de gemeente best te vinden (n.a.v. opmerking Klaassen). Wij menen dat een winkel op het kam peerterrein noodzakelijk is, op elke camping staat er één. Meer controle op Brinkman? Het loopt nu goed, een controle-ambtenaar kost veel extra. De vertegenwoordiger van de AR zou een beetje bescheidenheid niet misstaan, als hij het over een kasten-systeem heeft. Jammer dat er altijd zoveel over de bij standtrekkers wordt gepraat. Er is een plan om de speeltuin op te knappen gemaakt, in overleg met de NUSO. Subsidie voor verbetering van het oude gemeentehuis in Colijnsplaat komt er niet, we zijn wel attent op gevaren. We zijn van plan dit straf aan te pakken. L. M. van der Weele: De raad ontvangt zeer spoedig nieuwe renovatieplannen voor de 28 woningen. De gemeente wil gaan werken, in overleg met de bewoners. Voor 1976 waren aan Wissenkerke en Kortgene 10 woningwetwoningen toegewe zen. Deze zijn allen naar Wissenkerke ge gaan, onder beding dat Kortgene een con tingent terugkrijgt als het plan Doorbraak Ringweg rond is. De opzichter is altijd bereid klachten in ontvangst te nemen. Het gemeentebestuur zit er niet direkt voor een losse krik en een verkeerde drempel. Vervolg: ommezijde.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1976 | | pagina 3