Raadsvergadering Kortgene
Vervolg van de P.v.d.A.-beschöuwing.
Bestemmingsplannen.
De situatie in Colijnsplaat rondom het
plan „Doorbraak Ringweg" is verre van
rooskleurig. Wat zijn de verwachtingen van
het college ten aanzien van haalbaarheid?
Is het niet beter om naar andere mogelijk
heden uit te zien als de moeilijkheden
rondom dit plan op korte termijn niet
opgelost kunnen worden.
Heeft het college al een visie ontwikkeld
over de afronding van de bestemmingsplan
nen rond het dorp Kortgene? Wil men on
gebreideld doorgaan met het vrijmaken van
nieuwe bouwgrond buiten de dorpskom?
Enige tijd terug heeft de raad bij meer
derheid een voorstel van onze fractie aan
genomen inzake het instellen van een com
missie leefbaarheid kernen. Hoe staat het
daarmee? Wij achten het van bijzonder
groot belang, dat deze zaak met spoed
aangepakt wordt. Langer wachten betekent
een steeds verdere teruggang en dat is niet
aanvaardbaar. Er is al lang genoeg te weinig
gedaan aan de instandhouding van de
dorpskernen.
Kunnen we initiatieven van het college
verwachten inzake een nieuwe verordening
tweede woningen? Het ontbreken van de
verordening is, zo blijkt ook in de praktijk,
een levensgroot probleem. Ons huidige
standpunt in deze kan bekend zijn. Wij
herhalen het nog maar eens voor alle dui
delijkheid: enkel een verordening die de 2e
woning verbiedt, leidt ertoe dat er geen
2e woningen zijn, maar leidt ook naar ver
krotting en verpaupering.
Het paard wordt meer achter dan voor
de wagen gespannen. Daarom willen wij
mede aan een actieve politiek in de vorm
van renovatie, rehabilitatie, enzovoorts, veel
aandacht besteden. Gelet op het beleid in
het verleden is een zo rechtvaardig moge
lijke verordening noodzaak.
Welzijnszorg.
Onderwijs.
Wij nemen aan dat het plan voor de
nieuwe kleuterschool in Kortgene voor de
aanbesteding nog is doorgelicht. In beginsel
moet de bijdrage van het rijk kostendekkend
zijn. De gemeente moet echter nog een
jaarlijkse last van 50.000,— opbrengen.
Dit betekent een overschrijding van meer
dan 50.000,boven de normuitkering van
het rijk. Wij vinden dit niet aanvaardbaar.
Natuurlijk is onze fractie voor goede
onderwijsvoorzieningen, dat is ook moge
lijk zonder dat de normuitkëringen zo enorm
overschreden worden. Helaas is dit niet
meer terug te draaien; we staan voor een
voldongen feit. Onze fractie waarschuwt
het college wel dat we in voorkomende
gevallen niet meer bereid zijn akkoord te
gaan met plannen waar de gemeente zoveel
zelf moet bijpassen.
We wijzen alvast op de plannen voor
uitbreiding van de Mavoschool. Het college
meldt dat de dekking van de kosten voor
rekening van het rijk zal komen. Is dat
wel zeker, gelet op de ervaringen met de
kleuterschool? Het college is gewaarschuwd,
gezien deze ervaringen.
Graag ontvangen we van het college de
verzekering dat de nieuwe kleuterschool in
Kortgene uiterlijk 16 september 1977 in
gebruik genomen is. Gebeurt dat niet, dan
mist de gemeente namelijk de lokaalver
goedingen over heel 1977! We kunnen ons
dat beslist niet veroorloven.
Sport.
Met het college zijn we tevreden over de
mogelijkheden die de gemeente de sport
beoefenaren biedt. Het zijn voorzieningen
die op zich nodig zijn om de leefbaarheid
te handhaven en te bevorderen. Er zijn nog
wel wat wensen en kleine verbeteringen te
noemen, zoals: opbergruimte in gymzalen,
kleedlokaal Kats, en dergelijke.
Niet tevreden zijn we over de trage gang
van zaken rond de uitbreiding van het sport
terrein in Colijnsplaat. Wat wordt bedoeld
met „onbegrijpelijke vergissingen"? Wat zijn
de financiële gevolgen van deze vergissin
gen?
Economische zaken.
Kampeerterrein.
De exploitatie komt niet ten laste van
de gewone dienst, maar van het kampeer
terrein zelf. Toch enkele opmerkingen. Wij
zijn van mening dat in ieder geval het kan
toor niet aan de eisen voldoet.
De kampwinkel is al jarenlang een heet
hangijzer, vooral omdat men de eigen mid
denstand hierbij wil betrekken. Nu is er een
winkelwagen. De vree's dat een winkel de
eigen middenstand schade berokkent, wordt
overtrokken.
Trouwens, als de wachttijden in de mid
denstandszaken in het seizoen wat korter
zouden worden, zal dit door de eigen in
woners wel op prijs worden gesteld. De
genen die de exploitatie van het kampeer
terrein door een particulier voorstaan, moe
ten wel bedenken dat er dan binnen de
kortste keren een winkel zou verschijnen.
Vismijn.
Wij betreuren het dat de provincie geen
bijdrage wil verstrekken, dit gelet op de
zware last die deze vismijn op de begro
ting legt. Ondanks het beroep dat enkele
partijen onlangs tijdens een statenzitting op
het college van GS deden, werd afwijzend
beschikt. Zeker nu er reële mogelijkheden
voor een schutsluis in de Oosterscheldedam
zijn, zal behoud van de mijn in de toekomst
mogelijk zijn. Veel zal in deze ook van
de vissers zelf afhangen.
Personeelsbeleid.
In de begroting wordt een bedrag geraamd
voor studietoelage ambtenaren, namelijk
75°/o van de studiekosten en 100% reis
kosten. Onze fractie is van het bedrag
dat nodig is, niet zozeer geschrokken, het
is ook een zaak die landelijk overeenge
komen is. Wel zijn we geschrokken van het
aantal mensen dat, naar verhouding tot het
totale personeelsbestand, gebruik maakt van
de studiemogelijkheden. In het algemeen
juichen wij studie, het zichzelf verder be
kwamen, bijzonder toe.
Wij vragen ons echter af of er nog wel
sprake is van een evenwichtig opgebouwd
personeelsbestand. Graag willen we een
inzicht in het verloop van de personeels
leden, vooral na beëindiging van de studie.
Is Kortgene een soort „doorstroomgemeen-
te?" Heeft het college gegevens over ge
meenten van vergelijkbare grootte?
Diversen.
Graag willen wij bij het college aan
dringen op het voeren van een goed jeugd
beleid voor de 3 kernen. Naar onze mening
is dit nu onvoldoende. Wij zijn ons bewust
van de moeilijkheden die de financiële be
perkingen ons ook hierbij opleggen, maar
er kan in stimulerende zin meer gedaan
worden. We hebben begrepen dat in Colijns
plaat en Kats wat meer initiatieven op
dit punt zijn genomen, dan in Kortgene
zelf. Is er wel eens advies ingewonnen van
deskundigen ten aanzien van het functio
neren van open jeugdwerk?
Er zullen nog diverse zaken te noemen
zijn aangaande onze gemeente. Een vast
nummer is al jarenlang het voormalige
gemeentehuis in Colijnsplaat. Onze hoop
is in deze nu gevestigd op de verandering
van de situatie aldaar door de dijkver
sterkingen.
Nog meer is onze hoop gevestigd op het
college: hoe de situatie ook wordt, we ho
pen dat eindelijk de middelen eens gevonden
worden om op te treden. Wij hebben soms
de indruk dat er tot nu toe te weinig aan
gedaan is.
Rond de Oosterschelde zullen in de toe
komst ongetwijfeld de nodige recreatieve
ontwikkelingen op gang komen. Het ziet
ernaar uit dat deze ontwikkelingen met
name voor Colijnsplaat en Kats van belang
zullen zijn. We hebben begrepen dat een
stuurgroep zich met deze zaken bezig houdt.
Wie vertegenwoordigt de gemeente momen
teel in deze stuurgroep? Kunnen wij als
raad geregelde informatie hierover tege
moet zien?
Tenslotte meneer de voorzitter/De fractie
van de PvdA tracht samen met de andere
fracties in de raad een beleid te voeren in
het belang van onze inwoners. Wij willen
dit doen zonder de politieke verschillen te
verdoezelen. We hopen dat we volgend jaar
wat meer tijd krijgen tussen aanbieding
en behandeling van de begroting. Onze
grootste wens daarbij is, dat er dan wat
meer financiële ruimte is.
Mevrouw I. H. van Oeveren - de Rijke (WD)
Mijnheer de voorzitter, heren.
Een sterk uiteenlopende zienswijze ten
aanzien van het tweede woningenbeleid is
dit jaar de reden dat wij niet samen met
de christelijke partijen een gezamenlijke
beschouwing houden.
Om het breekpunt van een gezamenlijke
beschouwing direkt te noemen, is het wel
zo dat ook wij voor leefbare kernen zijn
en het gebruik als tweede woning wat
willen beperken, maar door middel van een
andere aanpak dan de verbodsverordening,
zoals we die nu hebben leren kennen. Wij
menen dat er billijker maatregelen te vinden
zijn dan alleen een verordening.
In oktober heeft de raad besloten tot het
instellen van een commissie „leefbaarheid".
Deze commissie zal ons inziens een meer
positieve richting kunnen aangeven waarbij
beperkende maatregelen kunnen gelden,
maar die de bewoners meer mogelijkheden
geven op rechtsbescherming. Het hebben
van goede bestemmingsplannen met bepa
lingen, eventueel herziening van bestaande
bestemmingsplannen lijkt ons een betere
manier om het tweede woningenbezit verder
te reguleren. Dat zal stap voor stap moeten
gaan, met daarbij de mogelijkheid tot re
noveren van panden, wijken of straten.
Wij pleiten voor verkoop van gemeente-
panden aan de bewoners die dat verzoeken,
waarbij we dan de beperking toe willen
voegen dat ook bij verdere koopoverdracht
die woning in de permanente sfeer moet
blijven. De bewoners weten dan van te
voren waar ze aan toe zijn. Zint het ze niet,
dan blijft het aan de gemeente. Deze be
paling zou men misschien ook kunnen toe
passen op woningen die met subsidie wor
den verbeterd of opgeknapt.
Zijn hiervoor aanvragen, dan willen we
er nog op aandringen dat deze mensen alle
inlichtingen en adviezen krijgen die daarop
betrekking hebben.
Wij kijken uit naar nieuwe voorstellen
wat betreft de renovatie van de 28 woning
wetwoningen. Vanzelfsprekend moet worden
bevorderd dat markante gebouwen zoals
kerk, toren, molen en het oude gemeente
huis in Colijnsplaat gerestaureerd kunnen
worden. Dat overheidssubsidie hiervoor on
ontbeerlijk is, kunnen we begrijpen, maar
hier steeds op blijven aandringen, vinden
wij nodig.
Om de kernen leefbaar te houden zullen
wij ook sportvoorzieningen en culturele ak-
tiviteiten helpen bevorderen.
Het verheugt ons dat er dit jaar geen
sprake is van sluiting van de vismijn. De
begroting van de mijn is voor ons aan
vaardbaar. Door een goede reorganisatie
blijkt nu dat de tekorten tot een redelijk
bedrag zijn teruggedrongen. Wij stellen het
op prijs dat we maandelijks een overzicht
krijgen van de aanvoer.
We komen in de begroting van dit jaar
nog een post tegen op blz. 77, die destijds
is uitgegeven voor een organisatie-onderzoek.
Graag zouden wij van het college vernemen
of men het plan heeft dit rapport nog eens
door te nemen.
Mijnheer de voorzitter, we vragen ons
af wat voor zin het heeft dat aan het
eind van het jaar 1976 de rekening van
1972 nog moet worden nagezien. Een geheel
ander college en een voor een groot deel
anders samengestelde raad stippelden toen
de beleidslijnen uit. Wij stellen ons voor dat,
mocht er iets niet kloppen, het weinig zin
heeft dan nog na te kaarten over de reke
ning van '72. Het zou voor ons als raads
leden veel zinvoller zijn om de begroting
van '77 goed te behandelen wanneer we
ook de gemeenterekening van '75 erbij
hadden. Wij begrijpen, dat het opmaken
van rekeningen wel eens de sluitpost van
werkzaamheden van financien zijn, maar wij
vinden het zo belangrijk dat wij hiervoor
ook graag uw aandacht vragen.
Wat betreft de uitbreiding „doorbraak
Ringweg" is onze vraag of het mogelijk zou
kunnen zijn i.p.v. met fase 1 met fase 2
te beginnen.
Weer kunnen we konstateren, mijnheer
de voorzitter, dat de regering door een
schriel beleid, zeker ten aanzien van de
doeluitkering van de sociale zorg, de ge
meenten voor financiële problemen plaatst.
Ook dit jaar stijgen de kosten die op onze
gemeente drukken weer met een aanzienlijk
bedrag. Uw hoop op een spoedige wijziging
van de dekking van de kosten van de sociale
zorg, zal voorlopig een ijdele hoop zijn.
Wij prijzen ons gelukkig, mijnheer de
voorzitter, dat wij in onze gemeente goede
scholen hebben. Het hebben van twee
peuterspeelzalen vinden wij een positieve
bijdrage tot de leefbaarheid van onze dorpen
Dat de Mavoschool te klein is om alle
leerlingen onder te brengen en uitbreiding
behoeft, kunnen wij ook concluderen uit
uw plan voor een aanbouw aan deze school.
Wij wachten de plannen voor verbouw
van de basisschool en nieuwbouw van de
kleuterschool te Kortgene af.
Wel missen wij dit jaar het schoolover-
zicht. Door de wisseling in uw college nemen
wij het u niet al te kwalijk. Wel onze drin
gende vraag in september of oktober van
het volgend jaar ong weer zo'n overzicht
te verstrekken, met alle gegevens van '76/'77
Uit zo'n schooloverzicht kunnen wij lezen
hoe b.v. de schooltandverzorging werkt in
ons gebied en of hij voldoet. Gegevens over
schoolartsendienst, verkeersexamens, ver-
keersonderwijs, zwemlessen en het behalen
van zwemdiploma's zijn zaken, waarover
wij dan beter geïnformeerd zijn en die ons
kunnen helpen bij het bepalen van het
beleid.
Het advies van het onderwijzend perso
neel, met betrekking tot het toetreden van
het RPCZ hebben wij gemist. Wat de taak
en het nut is voor onze scholen van dit
RPCZ zullen wij graag in het schoolover
zicht beschreven zien. Plannen voor de
open school hopen wij tijdig van u te
vernemen.
Mijnheer de voorzitter, wij wensen dat
uw college, de raadsleden en alle mede
werkers van de gemeente Kortgene, met
plezier en inzet hun werk in het nieuwe
begrotingsjaar kunnen uitvoeren.
De heer F. A. Klaassen (CHU).
Mijnheer de voorzitter, mevrouw, mijne
heren.
Voor de vaststelling van de begroting
willen wij als fractie van de C.H.U. in
een algemene beschouwing onze teleurstel
ling er over uit spreken, dat wij een stap
terug hebben gedaan door niet gezamenlijk
maar per fractie met een beschouwing te
komen. Wij vinden dit erg jammer.
Wij willen onze instemming betuigen met
sómmige punten die in de begeleidingsbrief
worden genoemd, maar ook onze kantteke
ningen plaatsen bij zaken waarmee wij niet
of gedeeltelijk akkoord kunnéh gaan.
Onvoorzien.
Deze post is een jaarlijkse terugkerende
probleempost, omdat die zonder belasting
verhoging meestal te laag en niet toereikend
is om de tegenvallers bij de uit te voeren
werken op te vangen en dat komt in toe
nemende mate aan de orde.
Kleuterschool Kortgene.
Met belangstelling zien wij uit naar het
moment van de eerste steenlegging.
R.P.C.Z.
Wij hopen dat de kosten die door het
deelnemen aan de gemeenschappelijke re
geling moeten worden betaald, aan het
onderwijs op de scholen in onze gemeente
ten goede zullen komen.
Cervix carcinoom.
Indien dit onderzoek door de medici ge
wenst wordt geacht dan zullen wij dat als
gemeentebestuur moeten bevorderen. Is dit
gevraagd?
Overname wegen.
Wij zijn er voorstanders van om een
wegenonderhoudsfonds op te richten, zodat
uit dit fonds regelmatig onderhoudsbeurten
kunnen worden betaald.
Belastingen.
Wij zijn in principe tegen jaarlijkse be
lastingverhoging. Wij zouden liever verso
beringsmaatregelen willen treffen, dan elk
jaar maar weer belastingverhoging toe te
passen, maar wij kunnen momenteel geen
suggesties doen.
Belastingverhoging is een te gemakkelijke
oplossing om uit een financieel probleem
te komen.
De ene dorpsgemeenschap wordt hierdoor
zwaarder getroffen dan de andere, omdat
het voorzieningenpcil veel gunstiger is in
de ene dorpskern dan in de andere.
Investeringen in de begroting 1976.
Verbetering van de Oost-Bermweg zal bij
nadere beschouwing wel zodanig moeten
worden herzien of geheel worden geschrapt,
vanwege de bijzonder hoge investeringskos
ten voor zo'n klein stukje wegverbetering.
Hier zal nodig een hernieuwde afweging
van belangen en kosten moeten plaats vin
den.
Uitbreiding sportveld Colijnsplaat.
In de toelichting hierover staan een paar
woorden die ik presoonlijk moeilijk kan ver
werken, n.I.: onbegrijpelijke vergissingen.
Mijnheer de voorzitter, ik vraag u, is hier
werkelijk sprake van een vergissing?
Het wil er bij mij moeilijk in, dat een
eigenaar van een stuk grond bij toedeling
na een verkaveling niet zou weten of zijn
perceel gelijk is gebleven, dan wel groter
of kleiner is geworden. Zou er eventuele
twijfel bestaan, dan kunnen bij nadere in
formatie op het kadaster dergelijke z.g.
vergissingen voorkomen worden.
Jammer, want er zijn wel eens meer z.g.
vergissingen ten nadele van de gemeente
gemaakt bij grondtransacdes tijdens de ruil
verkaveling.
Nieuw-Zeelandhuis.
De verbouw is bijna voltooid. Een enorme
verbetering in de outillage van het gebouw,
die broodnodig was. Ik wil dan ook graag
namens de kerkvoogdij van de Hervormde
Gemeente in Kats, onze dank overbrengen
aan het gemeentebestuur voor deze inves
tering.
Ik zou niet volledig zijn wanneer ik niet
de kritiek van de jeugd zou vermelden, die
ik persoonlijk moest incasseren na afloop
van het kennismakingsbezoek van het bur
gemeestersgezin in Kats. Ze vonden dat de
zaal te klein werd, want het podium dat
eigenlijk al te klein is, moet gehandhaafd
blijven.
Speeltuin Kortgene.
Het woord onaanvaardbaar wordt nogal
eens in de mond genomen door b. en w.
als het gaat om voorzieningen voor de
dorpskern Kortgene. Is het college van b.
en w. voor deze gemeenschap niet te snel
bereid naar oplossingen te zoeken, die dooi
de betrokkenen gevonden zouden moeten
worden?
Het is bijzonder prettig wanneer een ver
eniging alle medewerking krijgt van een
gemeentebestuur, maar uiteindelijk zal de
vereniging met haar bestuur zich verant
woordelijk moeten weten voor het voort
bestaan der vereniging en zich niet te snel
moeten beroepen op het gemeentebestuur
en de gemeenschapsgelden.
Van het gemeentebestuur mag verwacht-
wórden, dat zij niet alleen daadwerkelijke
steun verleent, maar ook waar nodig op
voedende stimulansen van haar doet uit
gaan, door de zelfwerkzaamheid te bevor
deren.
Het zou voor het college van b. en w.
wel eens nuttig kunnen zijn meer aandacht
te schenken aan hoe een kleine gemeen
schap het presteert, vaak met primitieve
hulpmiddelen, maar met de vaste overtui
ging en volharding, wetende dat, als zij
het zelf niet klaart, zij dan ook geen be
roep mag doen op het gemeentebestuur.
Scholen.
De scholen en het onderwijs zijn een
voortdurende zorg voor het gemeentebestuur
en vragen in toenemende mate door toe
passing van nieuwere methoden en aanpas
sing aan moderne hulpmiddelen, grote finan
ciële offers. Een heel normale zaak voor
deze tijd, maar toch zullen wij als gemeen
tebestuur nauwlettend moeten toezien, dat
er geen te grote verschillen gaan ontstaan
van school tot school. Het zou denkbaar
zijn, dat het behoefte-pakket van de ene
school groter of meer eisender is dan van
de andere school en daar zullen wij en
het college van b. en w. op moeten letten.
Bestemmingsplannen.
Bij de doorbraak Ringweg te Colijnsplaat
is er van begin af tot nu toe een stuk
tegenwerking geweest van de desbetreffende
belanghebbenden met betrekking tot de
grondverwerving voor dit plan.
Men zou geneigd zijn de vraag te stellen:
Wil de bevolking van Colijnsplaat echt nog
wel medewerking verlenen tot realisatie
van een nieuw bestemmingsplan? Door deze
gang van zaken staat het gemeentebestuur
met de rug tegen de muur.
Doch niet alleen door de bijna onmoge
lijkheid om een bestemmingsplan te verkrij
gen, maar zeker ook door de afschaffing
van de gebruiksverordening voor tweede wo
ningen, zodat er geen enkele beperkende
bepaling meer is om wat te kunnen gaan
doen ter verbetering van de kwaliteit van
oudere woningen in de kernen.
Er is in de laatste tien jaar veel ge
presteerd door de gemeenteraad van Kort
gene, zij het dan wat eenzijdig (plaatselijk)
gericht, maar de afschaffing van de ge
bruiksverordening zal m.i. als een zwarte
bladzijde geboekstaafd blijven in de geschie
denis van de gemeente Kortgene. Een on
doordachte, onvolwassen daad.
Dit is een constatering mijnerzijds, maar
geen verwijt, want ik hoop dat wij de moed
zullen vinden om zo spoedig mogelijk op
dit besluit terug te komen.
Ik wil b. en w. graag adviseren om de
raadsleden af te vragen of zij inmiddels
tot andere gedachten zijn gekomen en indien
er gunstig gereageerd wordt, dan in de kortst
mogelijke tijd met een nieuw voorstel te
komen, om te voorkomen dat wij binnen
èèn of twee jaar halve dorpskernen tweede
woningen zullen hebben, dat zit er momen
teel dik in, maar ook om te voorkomen,
dat wij als gemeenteraad de oorzaak zou
den zijn, dat de gemeente Kortgene geen
nieuwe woningwetwoningen meer worden
toegewezen.
Dan kunnen wij wel nieuwe bestemmings
plannen hebben, waar dan alleen premie
woningen en woningen in de vrije sector
gebouwd mogen worden.
Kampeerterrein „De Paardekreek".
Een aantal jaren is door de C.H.U. mee
gewerkt aan de oprichting en uitbreiding
van deze camping, maar het is mogelijk
dat daarin wel enige kentering valt te
verwachten in de toekomst.
Zeker met name in de voorziening om
een winkel te bouwen op dit terrein. Wij
zien dit als een directe aanslag op het
bijzonder goede voorzieningenpeil van de
middenstand in de dorpskern Kortgene.
Diverse zaken.
Wij willen graag toezeggen, dat wij zullen
medewerken aan eventuele plannen voor de
periode na de verhoging van de Ooster-
scheldedijk. Gelukkig is het enthousiasme
bij b. en w. behoorlijk afgezwakt ten op
zichte van de bouw van luchtkastelen rond
de afsluiting van de Oosterschelde en de
recreatieve mogelijkheden voor de dorpskern
Colijnsplaat. Deze opstelling komt heel wat
nuchterder en positiever over.
Woningbedrijf.
Dat de renovatie van de 28 woningwet
woningen, complex II, in het slop is ge
raakt, is duidelijk.
Dat er onzorgvuldigheid is gepleegd is
ook duidelijk, maar hoe en door wie. daar
voor schijnt geen verklaring te zijn. Ook de
brief van de technische dienst geeft daar
over geen opheldering. Wat onze fractie
betreft, wij zullen hierover geen nadere ver
klaring meer vragen. Wel willen wij onder
schrijven het woord „duidelijk" voor de
alsnog aan te pakken renovatie van bedoelde
woningen en hiermee onderstrepen dat ook
wij van mening zijn dat dit op een be
scheidener wijze zal dienen te gebeuren dan
voorheen in de bedoeling lag.
Vismijnbedrijf.
Bedrijven die een gemeente exploiteert
zijn eigenlijk heel bijzondere instellingen.
Bijna altijd zijn er moeilijkheden en onbe
rekenbare factoren.
Menigmaal komt het voor dat zo'n dienst
van de gemeente, die als doel heeft ten
bate van de gemeenschap te functioneren,
door bepaalde onderdanen van die gemeen
schap niet als zodanig wordt gezien, zodat
zij daaraan ook geen volle medewerking
verleent. Zo is met name te noemen de
vismijn. De exploitatie van dit bedrijf is
sterk afhankelijk van de verantwoordelijk
heid van de visser, die zijn produkten kan
mijnen in zijn woonplaats.
De gemeente kan de uitgaven beperken
door inkrimping van personeel, maar ook
dit blijkt niet toereikend te zijn, om de
geraamde tekorten op te vangen. Het tekort
is voor 1977 geraamd op 42.000,
De vraag is of het verantwoord is de mijn
zo te handhaven, ook al wordt gesteld dat
zij tevens fungeert als attractie voor de
toerist. Maar is de tol niet te hoog die
betaald wordt om zo'n klein deel van de
gemeenschap ter wille te zijn?
Tenslotte willen wij als fractie van de
C.H.U. de verantwoordelijke ambtenaren
bedanken voor al de inspanning, de kennis
en de volharding, die zij hebben getoond
om zo'n gigantisch boekdeel als de begroting
voor het dienstjaar 1977 samen te stellen.
Succes er mee.
De heer M. de Smit (A.R.):
Geacht college, geachte raadsleden.
Hartelijk dank voor de aanbieding van
de begroting over het dienstjaar 1977. In
deze dank wil ik graag betrekken het se-
cretariepersoneel met name zij die dicht bij
deze materie betrokken zijn geweest.
Konden wij op voorgaande jaren gezamen
lijke beschouwingen houden, thans zijn we
weer zover dat iedere partij voor zichzelf
zal optreden. De gebeurtenissen in de voor
laatste raadsvergadering met betrekking tot
de gebruiksverordening tweede woning laat
geen ruimte voor een zekere eensgezindheid.
Als we dan terugzien op het voorbij
gegane jaar, moeten wij concluderen, dat
veel van wat wij als raad verwezenlijkt
hadden willen zien, heel weinig of bijna
niets is tot stand gekomen. Ik wil noemen:
sportveld Colijnsplaat, Kleuterschool, Ge
meentehuis, Dorpshuis, Oost-Bermweg,
Brandweergarage Colijnsplaat.
Deze werken dienen met bekwame spoed
te worden uitgevoerd. Ik neem aan, dat de
nodige gelden daarvoor zijn gereserveerd,
zij het exclusief de eens te verwachten sub
sidie. Dat voor het overige helemaal geen
investeringen zijn gepland, zal wel een ge
volg zijn van zo eerder door mij genoemde
bevroren werken.
De sterke wisselingen in college en raad,
mag dan de situatie wat afzwakken, in
zijn totaliteit ontmoet het de nodige be
denkingen wat de slagvaardigheid van het
bestuur betreft in de laatste jaren.
Wanneer ik bij de gewone dienst wat
opmerkingen ga plaatsen, wil ik dit doen
in volgorde van hun aandeel in het geheel.
Sociale zorg heeft een aandeel van 25%
van het geheel, een last van 1.305.000,—
voor de gemeente; een bedrag dat dan toch
maar betaald moet worden ten koste van
andere bestedingen. Wel wil ik heel duide
lijk stellen, dat van deze bestede post van
ƒ1.305.000,— maar een heel klein percen
tage liever door mij niet zou worden uit
betaald. Met andere woorden: een hoog
percentage is volledig op zijn plaats. Het
systeem waarin de uitkeringen tot stand
moeten worden gebracht, biedt weinig ruim
te anders te handelen. In deze beschouwing
wil - ik ook, evenals in voorgaande jaren
attenderen op de verdeelsleutel van deze
sociale zorg.
Het aanwezig zijn van bejaardentehuizen
met daarnaast ook een flink aantal be
jaardenwoningen (waarin ook mensen uit
andere gemeenten hun intrek kunnen nemen)
kost de gemeente een behoorlijke som geld.
Daarnaast behoren wij tot de gemeenten,
die sterk aan het vergrijzen zijn, in verge
lijking bijvoorbeeld tot gemeenten in nieuwe
gebieden, die deze belasting helemaal niet
kennen, eenvoudig omdat ze veel minder
bejaarden hebben. Hier zou nu een hoofde
lijke omslag (landelijk) of, wanneer de ge
meente een zeker percentage passeert in
zijn uitkeringen, een hogere rijksuitkering
op zijn plaats zijn.
Naar het zich laat aanzien, zal in de
maanden jan./febr. van het volgend jaar de
gemeente richtlijnen ontvangen met betrek
king tot het bevolken van bejaardentehuizen.
Het verblijven in bejaardentehuizen zal dan
meer afhangen van de conditie van de per
soon als van de leeftijd. Dit lijkt mij een
ontwikkeling in de goede richting. Mensen,
die zo lang mogelijk zelfstandig blijven
wonen, zullen veel meer in de gemeenschap
opgenomen zijn. Financieel zal het (hoewel
ik het nog op een afstand bekijk) voor de
gemeente een gunstige ontwikkeling zijn,
ook al zouden we het bejaardencentrum
een vergoeding moeten geven voor de te
reserveren kamers die dan naar mijn me
ning nodig zouden zijn.
Wat het onderwijs betreft. Wij hebben
veel geïnvesteerd in de gebouwen. Inves
teringen, die uiteindelijk mede de kostprijs
van het onderwijs helpen bepalen. Nu maar
hopen dat ook de bevolking van deze scho
len gecontinueerd kan worden. Het kleinere
gezin, de stabiele bevolking met naar ver
houding te weinig jonge mensen, geven een
ietwat beklemmend gevoel.
Openbare werken. In de begeleidingsbrief
staat: „de commissie van openbare werken
heeft geen investeringen geadviseerd". Ik
dacht dat het college voorstelde en dat naar
aanleiding van die voorstellen de commissie
adviseerde.
Voorts ben ik van mening dat het zinvol
zou kunnen zijn, te bekijken hoe en wat te
doen met de aangekochte schuren in Co-
Zie vervolg voorpagina 2e blad.