Raadsvergadering Kortgene Vervolg van de P.v.d.A.-beschöuwing. Bestemmingsplannen. De situatie in Colijnsplaat rondom het plan „Doorbraak Ringweg" is verre van rooskleurig. Wat zijn de verwachtingen van het college ten aanzien van haalbaarheid? Is het niet beter om naar andere mogelijk heden uit te zien als de moeilijkheden rondom dit plan op korte termijn niet opgelost kunnen worden. Heeft het college al een visie ontwikkeld over de afronding van de bestemmingsplan nen rond het dorp Kortgene? Wil men on gebreideld doorgaan met het vrijmaken van nieuwe bouwgrond buiten de dorpskom? Enige tijd terug heeft de raad bij meer derheid een voorstel van onze fractie aan genomen inzake het instellen van een com missie leefbaarheid kernen. Hoe staat het daarmee? Wij achten het van bijzonder groot belang, dat deze zaak met spoed aangepakt wordt. Langer wachten betekent een steeds verdere teruggang en dat is niet aanvaardbaar. Er is al lang genoeg te weinig gedaan aan de instandhouding van de dorpskernen. Kunnen we initiatieven van het college verwachten inzake een nieuwe verordening tweede woningen? Het ontbreken van de verordening is, zo blijkt ook in de praktijk, een levensgroot probleem. Ons huidige standpunt in deze kan bekend zijn. Wij herhalen het nog maar eens voor alle dui delijkheid: enkel een verordening die de 2e woning verbiedt, leidt ertoe dat er geen 2e woningen zijn, maar leidt ook naar ver krotting en verpaupering. Het paard wordt meer achter dan voor de wagen gespannen. Daarom willen wij mede aan een actieve politiek in de vorm van renovatie, rehabilitatie, enzovoorts, veel aandacht besteden. Gelet op het beleid in het verleden is een zo rechtvaardig moge lijke verordening noodzaak. Welzijnszorg. Onderwijs. Wij nemen aan dat het plan voor de nieuwe kleuterschool in Kortgene voor de aanbesteding nog is doorgelicht. In beginsel moet de bijdrage van het rijk kostendekkend zijn. De gemeente moet echter nog een jaarlijkse last van 50.000,— opbrengen. Dit betekent een overschrijding van meer dan 50.000,boven de normuitkering van het rijk. Wij vinden dit niet aanvaardbaar. Natuurlijk is onze fractie voor goede onderwijsvoorzieningen, dat is ook moge lijk zonder dat de normuitkëringen zo enorm overschreden worden. Helaas is dit niet meer terug te draaien; we staan voor een voldongen feit. Onze fractie waarschuwt het college wel dat we in voorkomende gevallen niet meer bereid zijn akkoord te gaan met plannen waar de gemeente zoveel zelf moet bijpassen. We wijzen alvast op de plannen voor uitbreiding van de Mavoschool. Het college meldt dat de dekking van de kosten voor rekening van het rijk zal komen. Is dat wel zeker, gelet op de ervaringen met de kleuterschool? Het college is gewaarschuwd, gezien deze ervaringen. Graag ontvangen we van het college de verzekering dat de nieuwe kleuterschool in Kortgene uiterlijk 16 september 1977 in gebruik genomen is. Gebeurt dat niet, dan mist de gemeente namelijk de lokaalver goedingen over heel 1977! We kunnen ons dat beslist niet veroorloven. Sport. Met het college zijn we tevreden over de mogelijkheden die de gemeente de sport beoefenaren biedt. Het zijn voorzieningen die op zich nodig zijn om de leefbaarheid te handhaven en te bevorderen. Er zijn nog wel wat wensen en kleine verbeteringen te noemen, zoals: opbergruimte in gymzalen, kleedlokaal Kats, en dergelijke. Niet tevreden zijn we over de trage gang van zaken rond de uitbreiding van het sport terrein in Colijnsplaat. Wat wordt bedoeld met „onbegrijpelijke vergissingen"? Wat zijn de financiële gevolgen van deze vergissin gen? Economische zaken. Kampeerterrein. De exploitatie komt niet ten laste van de gewone dienst, maar van het kampeer terrein zelf. Toch enkele opmerkingen. Wij zijn van mening dat in ieder geval het kan toor niet aan de eisen voldoet. De kampwinkel is al jarenlang een heet hangijzer, vooral omdat men de eigen mid denstand hierbij wil betrekken. Nu is er een winkelwagen. De vree's dat een winkel de eigen middenstand schade berokkent, wordt overtrokken. Trouwens, als de wachttijden in de mid denstandszaken in het seizoen wat korter zouden worden, zal dit door de eigen in woners wel op prijs worden gesteld. De genen die de exploitatie van het kampeer terrein door een particulier voorstaan, moe ten wel bedenken dat er dan binnen de kortste keren een winkel zou verschijnen. Vismijn. Wij betreuren het dat de provincie geen bijdrage wil verstrekken, dit gelet op de zware last die deze vismijn op de begro ting legt. Ondanks het beroep dat enkele partijen onlangs tijdens een statenzitting op het college van GS deden, werd afwijzend beschikt. Zeker nu er reële mogelijkheden voor een schutsluis in de Oosterscheldedam zijn, zal behoud van de mijn in de toekomst mogelijk zijn. Veel zal in deze ook van de vissers zelf afhangen. Personeelsbeleid. In de begroting wordt een bedrag geraamd voor studietoelage ambtenaren, namelijk 75°/o van de studiekosten en 100% reis kosten. Onze fractie is van het bedrag dat nodig is, niet zozeer geschrokken, het is ook een zaak die landelijk overeenge komen is. Wel zijn we geschrokken van het aantal mensen dat, naar verhouding tot het totale personeelsbestand, gebruik maakt van de studiemogelijkheden. In het algemeen juichen wij studie, het zichzelf verder be kwamen, bijzonder toe. Wij vragen ons echter af of er nog wel sprake is van een evenwichtig opgebouwd personeelsbestand. Graag willen we een inzicht in het verloop van de personeels leden, vooral na beëindiging van de studie. Is Kortgene een soort „doorstroomgemeen- te?" Heeft het college gegevens over ge meenten van vergelijkbare grootte? Diversen. Graag willen wij bij het college aan dringen op het voeren van een goed jeugd beleid voor de 3 kernen. Naar onze mening is dit nu onvoldoende. Wij zijn ons bewust van de moeilijkheden die de financiële be perkingen ons ook hierbij opleggen, maar er kan in stimulerende zin meer gedaan worden. We hebben begrepen dat in Colijns plaat en Kats wat meer initiatieven op dit punt zijn genomen, dan in Kortgene zelf. Is er wel eens advies ingewonnen van deskundigen ten aanzien van het functio neren van open jeugdwerk? Er zullen nog diverse zaken te noemen zijn aangaande onze gemeente. Een vast nummer is al jarenlang het voormalige gemeentehuis in Colijnsplaat. Onze hoop is in deze nu gevestigd op de verandering van de situatie aldaar door de dijkver sterkingen. Nog meer is onze hoop gevestigd op het college: hoe de situatie ook wordt, we ho pen dat eindelijk de middelen eens gevonden worden om op te treden. Wij hebben soms de indruk dat er tot nu toe te weinig aan gedaan is. Rond de Oosterschelde zullen in de toe komst ongetwijfeld de nodige recreatieve ontwikkelingen op gang komen. Het ziet ernaar uit dat deze ontwikkelingen met name voor Colijnsplaat en Kats van belang zullen zijn. We hebben begrepen dat een stuurgroep zich met deze zaken bezig houdt. Wie vertegenwoordigt de gemeente momen teel in deze stuurgroep? Kunnen wij als raad geregelde informatie hierover tege moet zien? Tenslotte meneer de voorzitter/De fractie van de PvdA tracht samen met de andere fracties in de raad een beleid te voeren in het belang van onze inwoners. Wij willen dit doen zonder de politieke verschillen te verdoezelen. We hopen dat we volgend jaar wat meer tijd krijgen tussen aanbieding en behandeling van de begroting. Onze grootste wens daarbij is, dat er dan wat meer financiële ruimte is. Mevrouw I. H. van Oeveren - de Rijke (WD) Mijnheer de voorzitter, heren. Een sterk uiteenlopende zienswijze ten aanzien van het tweede woningenbeleid is dit jaar de reden dat wij niet samen met de christelijke partijen een gezamenlijke beschouwing houden. Om het breekpunt van een gezamenlijke beschouwing direkt te noemen, is het wel zo dat ook wij voor leefbare kernen zijn en het gebruik als tweede woning wat willen beperken, maar door middel van een andere aanpak dan de verbodsverordening, zoals we die nu hebben leren kennen. Wij menen dat er billijker maatregelen te vinden zijn dan alleen een verordening. In oktober heeft de raad besloten tot het instellen van een commissie „leefbaarheid". Deze commissie zal ons inziens een meer positieve richting kunnen aangeven waarbij beperkende maatregelen kunnen gelden, maar die de bewoners meer mogelijkheden geven op rechtsbescherming. Het hebben van goede bestemmingsplannen met bepa lingen, eventueel herziening van bestaande bestemmingsplannen lijkt ons een betere manier om het tweede woningenbezit verder te reguleren. Dat zal stap voor stap moeten gaan, met daarbij de mogelijkheid tot re noveren van panden, wijken of straten. Wij pleiten voor verkoop van gemeente- panden aan de bewoners die dat verzoeken, waarbij we dan de beperking toe willen voegen dat ook bij verdere koopoverdracht die woning in de permanente sfeer moet blijven. De bewoners weten dan van te voren waar ze aan toe zijn. Zint het ze niet, dan blijft het aan de gemeente. Deze be paling zou men misschien ook kunnen toe passen op woningen die met subsidie wor den verbeterd of opgeknapt. Zijn hiervoor aanvragen, dan willen we er nog op aandringen dat deze mensen alle inlichtingen en adviezen krijgen die daarop betrekking hebben. Wij kijken uit naar nieuwe voorstellen wat betreft de renovatie van de 28 woning wetwoningen. Vanzelfsprekend moet worden bevorderd dat markante gebouwen zoals kerk, toren, molen en het oude gemeente huis in Colijnsplaat gerestaureerd kunnen worden. Dat overheidssubsidie hiervoor on ontbeerlijk is, kunnen we begrijpen, maar hier steeds op blijven aandringen, vinden wij nodig. Om de kernen leefbaar te houden zullen wij ook sportvoorzieningen en culturele ak- tiviteiten helpen bevorderen. Het verheugt ons dat er dit jaar geen sprake is van sluiting van de vismijn. De begroting van de mijn is voor ons aan vaardbaar. Door een goede reorganisatie blijkt nu dat de tekorten tot een redelijk bedrag zijn teruggedrongen. Wij stellen het op prijs dat we maandelijks een overzicht krijgen van de aanvoer. We komen in de begroting van dit jaar nog een post tegen op blz. 77, die destijds is uitgegeven voor een organisatie-onderzoek. Graag zouden wij van het college vernemen of men het plan heeft dit rapport nog eens door te nemen. Mijnheer de voorzitter, we vragen ons af wat voor zin het heeft dat aan het eind van het jaar 1976 de rekening van 1972 nog moet worden nagezien. Een geheel ander college en een voor een groot deel anders samengestelde raad stippelden toen de beleidslijnen uit. Wij stellen ons voor dat, mocht er iets niet kloppen, het weinig zin heeft dan nog na te kaarten over de reke ning van '72. Het zou voor ons als raads leden veel zinvoller zijn om de begroting van '77 goed te behandelen wanneer we ook de gemeenterekening van '75 erbij hadden. Wij begrijpen, dat het opmaken van rekeningen wel eens de sluitpost van werkzaamheden van financien zijn, maar wij vinden het zo belangrijk dat wij hiervoor ook graag uw aandacht vragen. Wat betreft de uitbreiding „doorbraak Ringweg" is onze vraag of het mogelijk zou kunnen zijn i.p.v. met fase 1 met fase 2 te beginnen. Weer kunnen we konstateren, mijnheer de voorzitter, dat de regering door een schriel beleid, zeker ten aanzien van de doeluitkering van de sociale zorg, de ge meenten voor financiële problemen plaatst. Ook dit jaar stijgen de kosten die op onze gemeente drukken weer met een aanzienlijk bedrag. Uw hoop op een spoedige wijziging van de dekking van de kosten van de sociale zorg, zal voorlopig een ijdele hoop zijn. Wij prijzen ons gelukkig, mijnheer de voorzitter, dat wij in onze gemeente goede scholen hebben. Het hebben van twee peuterspeelzalen vinden wij een positieve bijdrage tot de leefbaarheid van onze dorpen Dat de Mavoschool te klein is om alle leerlingen onder te brengen en uitbreiding behoeft, kunnen wij ook concluderen uit uw plan voor een aanbouw aan deze school. Wij wachten de plannen voor verbouw van de basisschool en nieuwbouw van de kleuterschool te Kortgene af. Wel missen wij dit jaar het schoolover- zicht. Door de wisseling in uw college nemen wij het u niet al te kwalijk. Wel onze drin gende vraag in september of oktober van het volgend jaar ong weer zo'n overzicht te verstrekken, met alle gegevens van '76/'77 Uit zo'n schooloverzicht kunnen wij lezen hoe b.v. de schooltandverzorging werkt in ons gebied en of hij voldoet. Gegevens over schoolartsendienst, verkeersexamens, ver- keersonderwijs, zwemlessen en het behalen van zwemdiploma's zijn zaken, waarover wij dan beter geïnformeerd zijn en die ons kunnen helpen bij het bepalen van het beleid. Het advies van het onderwijzend perso neel, met betrekking tot het toetreden van het RPCZ hebben wij gemist. Wat de taak en het nut is voor onze scholen van dit RPCZ zullen wij graag in het schoolover zicht beschreven zien. Plannen voor de open school hopen wij tijdig van u te vernemen. Mijnheer de voorzitter, wij wensen dat uw college, de raadsleden en alle mede werkers van de gemeente Kortgene, met plezier en inzet hun werk in het nieuwe begrotingsjaar kunnen uitvoeren. De heer F. A. Klaassen (CHU). Mijnheer de voorzitter, mevrouw, mijne heren. Voor de vaststelling van de begroting willen wij als fractie van de C.H.U. in een algemene beschouwing onze teleurstel ling er over uit spreken, dat wij een stap terug hebben gedaan door niet gezamenlijk maar per fractie met een beschouwing te komen. Wij vinden dit erg jammer. Wij willen onze instemming betuigen met sómmige punten die in de begeleidingsbrief worden genoemd, maar ook onze kantteke ningen plaatsen bij zaken waarmee wij niet of gedeeltelijk akkoord kunnéh gaan. Onvoorzien. Deze post is een jaarlijkse terugkerende probleempost, omdat die zonder belasting verhoging meestal te laag en niet toereikend is om de tegenvallers bij de uit te voeren werken op te vangen en dat komt in toe nemende mate aan de orde. Kleuterschool Kortgene. Met belangstelling zien wij uit naar het moment van de eerste steenlegging. R.P.C.Z. Wij hopen dat de kosten die door het deelnemen aan de gemeenschappelijke re geling moeten worden betaald, aan het onderwijs op de scholen in onze gemeente ten goede zullen komen. Cervix carcinoom. Indien dit onderzoek door de medici ge wenst wordt geacht dan zullen wij dat als gemeentebestuur moeten bevorderen. Is dit gevraagd? Overname wegen. Wij zijn er voorstanders van om een wegenonderhoudsfonds op te richten, zodat uit dit fonds regelmatig onderhoudsbeurten kunnen worden betaald. Belastingen. Wij zijn in principe tegen jaarlijkse be lastingverhoging. Wij zouden liever verso beringsmaatregelen willen treffen, dan elk jaar maar weer belastingverhoging toe te passen, maar wij kunnen momenteel geen suggesties doen. Belastingverhoging is een te gemakkelijke oplossing om uit een financieel probleem te komen. De ene dorpsgemeenschap wordt hierdoor zwaarder getroffen dan de andere, omdat het voorzieningenpcil veel gunstiger is in de ene dorpskern dan in de andere. Investeringen in de begroting 1976. Verbetering van de Oost-Bermweg zal bij nadere beschouwing wel zodanig moeten worden herzien of geheel worden geschrapt, vanwege de bijzonder hoge investeringskos ten voor zo'n klein stukje wegverbetering. Hier zal nodig een hernieuwde afweging van belangen en kosten moeten plaats vin den. Uitbreiding sportveld Colijnsplaat. In de toelichting hierover staan een paar woorden die ik presoonlijk moeilijk kan ver werken, n.I.: onbegrijpelijke vergissingen. Mijnheer de voorzitter, ik vraag u, is hier werkelijk sprake van een vergissing? Het wil er bij mij moeilijk in, dat een eigenaar van een stuk grond bij toedeling na een verkaveling niet zou weten of zijn perceel gelijk is gebleven, dan wel groter of kleiner is geworden. Zou er eventuele twijfel bestaan, dan kunnen bij nadere in formatie op het kadaster dergelijke z.g. vergissingen voorkomen worden. Jammer, want er zijn wel eens meer z.g. vergissingen ten nadele van de gemeente gemaakt bij grondtransacdes tijdens de ruil verkaveling. Nieuw-Zeelandhuis. De verbouw is bijna voltooid. Een enorme verbetering in de outillage van het gebouw, die broodnodig was. Ik wil dan ook graag namens de kerkvoogdij van de Hervormde Gemeente in Kats, onze dank overbrengen aan het gemeentebestuur voor deze inves tering. Ik zou niet volledig zijn wanneer ik niet de kritiek van de jeugd zou vermelden, die ik persoonlijk moest incasseren na afloop van het kennismakingsbezoek van het bur gemeestersgezin in Kats. Ze vonden dat de zaal te klein werd, want het podium dat eigenlijk al te klein is, moet gehandhaafd blijven. Speeltuin Kortgene. Het woord onaanvaardbaar wordt nogal eens in de mond genomen door b. en w. als het gaat om voorzieningen voor de dorpskern Kortgene. Is het college van b. en w. voor deze gemeenschap niet te snel bereid naar oplossingen te zoeken, die dooi de betrokkenen gevonden zouden moeten worden? Het is bijzonder prettig wanneer een ver eniging alle medewerking krijgt van een gemeentebestuur, maar uiteindelijk zal de vereniging met haar bestuur zich verant woordelijk moeten weten voor het voort bestaan der vereniging en zich niet te snel moeten beroepen op het gemeentebestuur en de gemeenschapsgelden. Van het gemeentebestuur mag verwacht- wórden, dat zij niet alleen daadwerkelijke steun verleent, maar ook waar nodig op voedende stimulansen van haar doet uit gaan, door de zelfwerkzaamheid te bevor deren. Het zou voor het college van b. en w. wel eens nuttig kunnen zijn meer aandacht te schenken aan hoe een kleine gemeen schap het presteert, vaak met primitieve hulpmiddelen, maar met de vaste overtui ging en volharding, wetende dat, als zij het zelf niet klaart, zij dan ook geen be roep mag doen op het gemeentebestuur. Scholen. De scholen en het onderwijs zijn een voortdurende zorg voor het gemeentebestuur en vragen in toenemende mate door toe passing van nieuwere methoden en aanpas sing aan moderne hulpmiddelen, grote finan ciële offers. Een heel normale zaak voor deze tijd, maar toch zullen wij als gemeen tebestuur nauwlettend moeten toezien, dat er geen te grote verschillen gaan ontstaan van school tot school. Het zou denkbaar zijn, dat het behoefte-pakket van de ene school groter of meer eisender is dan van de andere school en daar zullen wij en het college van b. en w. op moeten letten. Bestemmingsplannen. Bij de doorbraak Ringweg te Colijnsplaat is er van begin af tot nu toe een stuk tegenwerking geweest van de desbetreffende belanghebbenden met betrekking tot de grondverwerving voor dit plan. Men zou geneigd zijn de vraag te stellen: Wil de bevolking van Colijnsplaat echt nog wel medewerking verlenen tot realisatie van een nieuw bestemmingsplan? Door deze gang van zaken staat het gemeentebestuur met de rug tegen de muur. Doch niet alleen door de bijna onmoge lijkheid om een bestemmingsplan te verkrij gen, maar zeker ook door de afschaffing van de gebruiksverordening voor tweede wo ningen, zodat er geen enkele beperkende bepaling meer is om wat te kunnen gaan doen ter verbetering van de kwaliteit van oudere woningen in de kernen. Er is in de laatste tien jaar veel ge presteerd door de gemeenteraad van Kort gene, zij het dan wat eenzijdig (plaatselijk) gericht, maar de afschaffing van de ge bruiksverordening zal m.i. als een zwarte bladzijde geboekstaafd blijven in de geschie denis van de gemeente Kortgene. Een on doordachte, onvolwassen daad. Dit is een constatering mijnerzijds, maar geen verwijt, want ik hoop dat wij de moed zullen vinden om zo spoedig mogelijk op dit besluit terug te komen. Ik wil b. en w. graag adviseren om de raadsleden af te vragen of zij inmiddels tot andere gedachten zijn gekomen en indien er gunstig gereageerd wordt, dan in de kortst mogelijke tijd met een nieuw voorstel te komen, om te voorkomen dat wij binnen èèn of twee jaar halve dorpskernen tweede woningen zullen hebben, dat zit er momen teel dik in, maar ook om te voorkomen, dat wij als gemeenteraad de oorzaak zou den zijn, dat de gemeente Kortgene geen nieuwe woningwetwoningen meer worden toegewezen. Dan kunnen wij wel nieuwe bestemmings plannen hebben, waar dan alleen premie woningen en woningen in de vrije sector gebouwd mogen worden. Kampeerterrein „De Paardekreek". Een aantal jaren is door de C.H.U. mee gewerkt aan de oprichting en uitbreiding van deze camping, maar het is mogelijk dat daarin wel enige kentering valt te verwachten in de toekomst. Zeker met name in de voorziening om een winkel te bouwen op dit terrein. Wij zien dit als een directe aanslag op het bijzonder goede voorzieningenpeil van de middenstand in de dorpskern Kortgene. Diverse zaken. Wij willen graag toezeggen, dat wij zullen medewerken aan eventuele plannen voor de periode na de verhoging van de Ooster- scheldedijk. Gelukkig is het enthousiasme bij b. en w. behoorlijk afgezwakt ten op zichte van de bouw van luchtkastelen rond de afsluiting van de Oosterschelde en de recreatieve mogelijkheden voor de dorpskern Colijnsplaat. Deze opstelling komt heel wat nuchterder en positiever over. Woningbedrijf. Dat de renovatie van de 28 woningwet woningen, complex II, in het slop is ge raakt, is duidelijk. Dat er onzorgvuldigheid is gepleegd is ook duidelijk, maar hoe en door wie. daar voor schijnt geen verklaring te zijn. Ook de brief van de technische dienst geeft daar over geen opheldering. Wat onze fractie betreft, wij zullen hierover geen nadere ver klaring meer vragen. Wel willen wij onder schrijven het woord „duidelijk" voor de alsnog aan te pakken renovatie van bedoelde woningen en hiermee onderstrepen dat ook wij van mening zijn dat dit op een be scheidener wijze zal dienen te gebeuren dan voorheen in de bedoeling lag. Vismijnbedrijf. Bedrijven die een gemeente exploiteert zijn eigenlijk heel bijzondere instellingen. Bijna altijd zijn er moeilijkheden en onbe rekenbare factoren. Menigmaal komt het voor dat zo'n dienst van de gemeente, die als doel heeft ten bate van de gemeenschap te functioneren, door bepaalde onderdanen van die gemeen schap niet als zodanig wordt gezien, zodat zij daaraan ook geen volle medewerking verleent. Zo is met name te noemen de vismijn. De exploitatie van dit bedrijf is sterk afhankelijk van de verantwoordelijk heid van de visser, die zijn produkten kan mijnen in zijn woonplaats. De gemeente kan de uitgaven beperken door inkrimping van personeel, maar ook dit blijkt niet toereikend te zijn, om de geraamde tekorten op te vangen. Het tekort is voor 1977 geraamd op 42.000, De vraag is of het verantwoord is de mijn zo te handhaven, ook al wordt gesteld dat zij tevens fungeert als attractie voor de toerist. Maar is de tol niet te hoog die betaald wordt om zo'n klein deel van de gemeenschap ter wille te zijn? Tenslotte willen wij als fractie van de C.H.U. de verantwoordelijke ambtenaren bedanken voor al de inspanning, de kennis en de volharding, die zij hebben getoond om zo'n gigantisch boekdeel als de begroting voor het dienstjaar 1977 samen te stellen. Succes er mee. De heer M. de Smit (A.R.): Geacht college, geachte raadsleden. Hartelijk dank voor de aanbieding van de begroting over het dienstjaar 1977. In deze dank wil ik graag betrekken het se- cretariepersoneel met name zij die dicht bij deze materie betrokken zijn geweest. Konden wij op voorgaande jaren gezamen lijke beschouwingen houden, thans zijn we weer zover dat iedere partij voor zichzelf zal optreden. De gebeurtenissen in de voor laatste raadsvergadering met betrekking tot de gebruiksverordening tweede woning laat geen ruimte voor een zekere eensgezindheid. Als we dan terugzien op het voorbij gegane jaar, moeten wij concluderen, dat veel van wat wij als raad verwezenlijkt hadden willen zien, heel weinig of bijna niets is tot stand gekomen. Ik wil noemen: sportveld Colijnsplaat, Kleuterschool, Ge meentehuis, Dorpshuis, Oost-Bermweg, Brandweergarage Colijnsplaat. Deze werken dienen met bekwame spoed te worden uitgevoerd. Ik neem aan, dat de nodige gelden daarvoor zijn gereserveerd, zij het exclusief de eens te verwachten sub sidie. Dat voor het overige helemaal geen investeringen zijn gepland, zal wel een ge volg zijn van zo eerder door mij genoemde bevroren werken. De sterke wisselingen in college en raad, mag dan de situatie wat afzwakken, in zijn totaliteit ontmoet het de nodige be denkingen wat de slagvaardigheid van het bestuur betreft in de laatste jaren. Wanneer ik bij de gewone dienst wat opmerkingen ga plaatsen, wil ik dit doen in volgorde van hun aandeel in het geheel. Sociale zorg heeft een aandeel van 25% van het geheel, een last van 1.305.000,— voor de gemeente; een bedrag dat dan toch maar betaald moet worden ten koste van andere bestedingen. Wel wil ik heel duide lijk stellen, dat van deze bestede post van ƒ1.305.000,— maar een heel klein percen tage liever door mij niet zou worden uit betaald. Met andere woorden: een hoog percentage is volledig op zijn plaats. Het systeem waarin de uitkeringen tot stand moeten worden gebracht, biedt weinig ruim te anders te handelen. In deze beschouwing wil - ik ook, evenals in voorgaande jaren attenderen op de verdeelsleutel van deze sociale zorg. Het aanwezig zijn van bejaardentehuizen met daarnaast ook een flink aantal be jaardenwoningen (waarin ook mensen uit andere gemeenten hun intrek kunnen nemen) kost de gemeente een behoorlijke som geld. Daarnaast behoren wij tot de gemeenten, die sterk aan het vergrijzen zijn, in verge lijking bijvoorbeeld tot gemeenten in nieuwe gebieden, die deze belasting helemaal niet kennen, eenvoudig omdat ze veel minder bejaarden hebben. Hier zou nu een hoofde lijke omslag (landelijk) of, wanneer de ge meente een zeker percentage passeert in zijn uitkeringen, een hogere rijksuitkering op zijn plaats zijn. Naar het zich laat aanzien, zal in de maanden jan./febr. van het volgend jaar de gemeente richtlijnen ontvangen met betrek king tot het bevolken van bejaardentehuizen. Het verblijven in bejaardentehuizen zal dan meer afhangen van de conditie van de per soon als van de leeftijd. Dit lijkt mij een ontwikkeling in de goede richting. Mensen, die zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, zullen veel meer in de gemeenschap opgenomen zijn. Financieel zal het (hoewel ik het nog op een afstand bekijk) voor de gemeente een gunstige ontwikkeling zijn, ook al zouden we het bejaardencentrum een vergoeding moeten geven voor de te reserveren kamers die dan naar mijn me ning nodig zouden zijn. Wat het onderwijs betreft. Wij hebben veel geïnvesteerd in de gebouwen. Inves teringen, die uiteindelijk mede de kostprijs van het onderwijs helpen bepalen. Nu maar hopen dat ook de bevolking van deze scho len gecontinueerd kan worden. Het kleinere gezin, de stabiele bevolking met naar ver houding te weinig jonge mensen, geven een ietwat beklemmend gevoel. Openbare werken. In de begeleidingsbrief staat: „de commissie van openbare werken heeft geen investeringen geadviseerd". Ik dacht dat het college voorstelde en dat naar aanleiding van die voorstellen de commissie adviseerde. Voorts ben ik van mening dat het zinvol zou kunnen zijn, te bekijken hoe en wat te doen met de aangekochte schuren in Co- Zie vervolg voorpagina 2e blad.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1976 | | pagina 2