SINT
IDEEEN VAN SINT NICOLAAS
Tassenzaak BIJOU
Raadsvergadering Kortgene
JANSEN
JUWELIERS
Verslag van de gemeenteraadsvergadering
te Kortgene, dinsdagmiddag 30 november,
waar de begroting voor 1977 behandeld
werd.
Burgemeester J. L. D. van der Linde
heette alle aanwezigen hartelijk welkom
en nam daarna de zuiveringseed en de
ambtseed af van de heer G. Boot uit Kort
gene (CHU). Diens fraktiegenoot, de heer
F. A. Klaassen heette hem namens de raad
welkom met de woorden:
Mijnheer de voorzitter, mevr., mijne heren.
Collega Boot.
Mede namens alle raadsleden heel har
telijk welkom in onze kring. Ik hoop dat
u een goed raadslid zult worden voor
alle drie de kernen.
Ik zeg dit wel een beetje opzettelijk,
omdat in de praktijk elk raadslid vooral
opkomt voor de kern waar hij of zij woont.
Persoonlijk til ik daar niet zo zwaar aan,
omdat elk raadslid plaatselijk het meest
bekend is, maar veel belangrijker is, dat
wij door goed onderling kontakt met el
kaar deze plaatselijke zaken aan elkaar
doorgeven en doorspreken, zodat daardoor
de urgentie van bepaalde plaatselijke pro
blemen duidelijker wordt erkend, wanneer
erbeslissingen moeten worden genomen.
In een persoonlijk gesprek heeft u gezegd
dat het uw bedoeling is om in de begin
periode zo weinig mogelijk te zeggen, maar
wel goed te luisteren naar de gesprekken
die gevoerd worden over de gemeentelijke
zaken, om zo langzamerhand wat in te
groeien in al die verschillende zaken en
problemen waarmee men als raadslid wordt
geconfronteerd. Daar kijk je als leek wel
wat tegenaan.
Ik dacht dat wij deze visie om zo te
beginnen zullen moeten waarderen. Het zal
uit uw persoonlijke instelling wel blijken,
hoe lang u kunt zwijgen.
Ik hoop, dat wij met u op bijzonder
prettige wijze kunnen samenwerken. Ik heb
daar goede verwachting van. Uw zakelijke
verbondenhied met het bedrijfsleven en uw
jeudig enthousiasme staan er borg voor,
dat u na verloop van tijd uw volle bij
drage zult willen en kunnen leveren om
de belangen van de gemeente en haar in
woners te düenen.
Tenslotte kan ik niet nalaten te zeggen,
dat ik bijzonder blij ben, dat ik u niet
alleen als jongste raadslid, maar ook als
jongste aanwinst van onze fractie mag
verwelkomen.
De heer Boot zei daarna te hopen op
een prettige samenwerking.
Burgemeester Van der Linde deelde mee,
dat de aanbesteding van de kleuterschool
heeft plaatsgevonden, maar dat de gunning
nog is aangehouden. Naar later bleek we
gens verschil in hoogte van het aanbeste
dingsbedrag tussen raming en inschrijver.
De raad wordt op 9 dec. om krediet ge
vraagd.
Voorts zei de burgemeester, dat de heer
Mechielsen zal vertrekken als districts
opzichter. Hij wordt opgevolgd door de
heer F. Wisse uit Borsele.
Burgemeester Van der Linde deelde verder
mee in januari te starten met spreekuren
in twee kernen: elke eerste dinsdag van
de maand in Colijnsplaat (in De Brug)
en elke eerste maandag in de twee maanden
in Kats (Nieuw-Zeelandhuis), telkens van
half zeven tot half acht 's avonds.
De nieuwe portefeuilleverdeling in het
college luidt als volgt:
Financiën: burgemeester. Ruimtelijke or
dening en recreatie: burgemeester. Onder
wijs: burgemeester. Personeelszaken: burge
meester. Voorlichting: burgemeester. Mid
denstand, sport en cultuur: wethouder Wel-
leman. Sociale zaken: wethouder Welleman.
Volkshuisvesting en openbare werken: wet
houder Van der Weele. Kampeerterrein c.a.:
werkgroep onder voorzitterschap van wet
houder Welleman. Rehabilitatie en renovatie:
college. Vismijnbedrijf: college. Waarnemend
burgemeester: wethouder Welleman.
Daarna volgen de algemene beschouwin
gen van de vijf frakties:
De heer N. Filius (P.v.d.A.):
Algemeen.
Inleiding.
We staan aan het begin van de behan
deling van de begroting voor 1977. Een
belangrijk jaarlijks gebeuren in een ge
meente. De fractie van de Partij van de
Arbeid wil, alvorens op de begroting zelf
in te gaan, een kritische kanttekening ma
ken bij het tijdstip van aanbieding en
tijdstip van behandeling. Onzes onziens ligt
er te weinig tijd tussen, waardoor de voor
bereiding tekort schiet voor zowel de raads
leden als het nieuwe college. Uitstel van
bijvoorbeeld één maand was onze fractie
welkom geweest.
Het college had met een wat meer in
gewerkte voorzitter, de geleidebrief ook
wat meer inhoud kunnen geven. Overigens
heeft onze fractie waardering voor het amb
telijke apparaat, dat kans heeft gezien,
de stukken tijdig gereed te krijgen, ondanks
de vele wisselingen en moeilijkheden bin
nen de gemeente.
De begrotingsbrief beperkt zich nu nood
gedwongen tot het verstrekken van feiten
en feitjes en tot het geven van cijfers en
cijfertjes. De begroting en bijbehorende brief
openen geen gunstige vooruitzichten voor
de toekomst. Het is een sombere begroting,
doortrokken van zorgen om de financiële
positie. Opvallend is dat:
gemaakte plannen in 1976 nauwelijks
in uitvoering zijn genomen;
er sprake is van een reeks onbegrij
pelijke vergissingen en tegenvallers, je zou
haast opmerken: de laatste jaren in de
gemeente Kortgene aan de orde van de dag.
Let wel, meneer de voorzitter, deze kritiek
is wat deze punten betreft niet tegen het
huidige college van b. en W. gericht. Het
is ook niet bedoeld om zondebokken aan
te wijzen. Het is wel bedoeld om duidelijk
te maken, ook aan de bevolking, hoe wij
er financieel voorstaan. En hoe het college
en de raad beperkt worden door schaarste
aan middelen, om datgene te verwezen
lijken wat wenselijk en nodig zou zijn.
De gemeente Kortgene is nog niet arm
lastig. Maar het zou onwaarachtig zijn om,
zoals onlangs in deze zaal nog is beweerd,
de financiële toestand goed te noemen.
Als fractie van de PvdA willen wij ernaar
streven in de toekomst mogelijkheden te
scheppen, om met een aanbiedingsbrief te
komen, die als een visitekaartje gezien mag
worden. De bevolking heeft er recht, op
te weten wat er met het geld gebeurt en
welke plannen er zijn, alsmede de volgorde
die de plannen bij de gemeente hebben.
Onder de bevolking zijn heel wat ver
langens en wensen, die al jarenlang leven.
We noemen onder andere een dorpshuis
in Kortgene en een zwembad in Colijnsplaat.
In dit verband wil onze fractie een meer-
jarenlijst opgesteld zien, waarin opgenomen
de rangorde van de plannen en de kosten.
Dit kan bijvoorbeeld voor een periode van
5 jaar. We zullen toch ook als raad in
onderling overleg prioriteiten aan moeten
geven en moeten komen tot een urgentie-
lijst.
Hoewel wij aan eenmaal genomen beslui
ten niet te gemakkelijk willen tornen, vra
gen wij ons in dit kader in alle gemoedsrust
af, of enkele plannen niet moeten worden
afgevoerd, dan wel lager op de urgentie-
lijst geplaatst moeten worden. Te noemen
zijn de uitbreiding van het gemeentehuis
en de verbetering van de Oost-Bermweg.
Inspraak.
We hebben met belangstelling geluisterd
naar de mening van de nieuwe burge
meester op het gebied van de inspraak
voor de bevolking. Tot onze spijt, hebben
we in de aanbiedingsbrief weinig gemerkt
van veranderde beleidsvoornemens inzake
inspraak. We betreuren dat, omdat er naar
onze mening in de gemeente Kortgene wel
wat verbeterd kan worden. Hoe denkt het
college over het houden van informatie
avonden in de dorpen, zulks in samenwer
king met de belangenvereniging?
We hebben de indruk dat er van een
doordacht opgezette inspraak vanwege de
gemeente geen sprake is; tot nu toe worden
er te hooi en te gras wel eens bijeenkomsten
gehouden, die door de gebrekkige voorbe
reiding niet altijd geslaagd zijn.
Onder inspraak verstaan wij ook in be
langrijke mate voorlichting aan de inwoners.
Hoe zit het daarmee? Onze fractie vindt,
dat er op dit gebied wezenlijke verbete
ringen nodig zijn.
Meedoen met inspraak, omdat het „mode"
is, moet voorkomen worden. In provinciaal
verband is er een commissie „bestuur
bestuurden" werkzaam. Het verdient aan
beveling na te gaan of bepaalde ideeën
vanuit deze commissie in Kortgene op
zinvolle wijze toegepast kunnen worden.
Financien.
Algemeen.
De verwerking van de financiële gege
vens van de gemeente zit goed in elkaar.
Als raadsleden kunnen we er veel uithalen,
alleen is het niet altijd even duidelijk
voor „financiële leken". Neem bijvoorbeeld
de bijlage „enige cijfers betreffende de be
groting 1977". Daarin staan deinkomsten
en uitgaven in procenten van het totaal
vermeld. Wij zouden graag zien, dat ook
dc absolute cijfers genoemd worden. We
kunnen die gegevens natuurlijk ook uit de
begroting halen, maar het is juist erg ge
makkelijk om ze gegroepeerd te hebben.
In de financiële commissie heb ik namens
mijn fractie nadere gegevens gevraagd over
het „fonds bungalowpark". Ik ben blij met
de toezending van het overzicht van dit
onderhoudsfonds. Veel is mij en mijn fractie
duidelijker geworden, alhoewel niet alles.
Onze bedoeling is meer ruimte in de be
groting te brengen, door de rente van dit
fonds toe te voegen aan de gewone dienst
en niet in het fonds te stoppen.
Het college heeft daar nogal wat bezwa
ren tegen, vooral omdat men bevreesd is,
dat dan in de toekomst de rente-opbreng
sten lager zullen zijn dan de exploitatie
kosten. De andere argumenten, zoals in
het begin van de nota genoemd, spreken
ons niet aan. Administratieve problemen
zouden dan ook kunnen gelden voor rei
nigingsrechten, onroerend goedbelasting, enz
Dit doet nu echter minder terzake, er is
gekozen voor het huidige systeem en
daaruit zullen de uitgaven ten behoeve
van de bungalowparken betaald moeten
worden. Vraag is wel of we in de toekomst
kunnen verwachten hiermee te kunnen vol
staan, rekening houdend met inflatie en
juiste toerekeningen. Wij vinden dit een
belangrijk punt.
Wij waren aanwezig op twee hoorzittingen
over een beroerde kwestie (de renovatie)
en we schrokken toen nogal van geluiden
van inwoners, waarin gesteld werd dat in
Kortgene alles kan voor de recreatie, met
inbegrip van het kampeerterrein, en niets
voor de inwoners. Onze fractie heeft zich
in het verleden altijd positief opgesteld
ten opzichte van de recreatieve ontwikke
lingen en we doen dit nog steeds, omdat het
beeld van onze dorpen zonder recreatie wei
nig aanlokkelijk zou zijn. Op dit punt is
inderdaad in het verleden veel tot stand
gebracht.
Toch kunnen we aan de geluiden uit de
bevolking niet voorbijgaan en we hopen
dat ook het college in een volgende geleide
brief eens wat nader op dit onderwerp en
dan vooral de financiële kant van de re
creatie, in wil gaan.
Belastingen.
In de begroting voor 1976 werden be
lastingverhogingen aangekondigd en uitge
voerd. Er was nog onduidelijkheid over de
totale belastingdruk voor de inwoners, in
verband met het invoeren van de onroerend
goedbelasting. Er werd op gewezen dat
deze belasting ook de gebruikers van het
onroerend goed treft. Terzijde was er de
zuiveringsheffing van het waterschap, die
naar verwachting hoog zou zijn voor Noord-
Beveland, een verwachting die is uitgekomen.
.Toch werden de belastingen onzes inziens
terecht verhoogd, gelet op de kostenstij
gingen en geldontwaarding. En ook omdat
er de nodige plannen uitgevoerd moesten
worden, zoals aankoop motorspuit, voor-
bereidingskosten bouw kleuterschool, grond
aankoop (ook toen al) voor uitbreiding
sportterrein Colijnsplaat en als uitvloeisel
van een organisatierapport, uitbreiding van
de secretarie met 2 krachten (kennelijk geen
tijdelijke zaak).
Ook voor 1977 wil het college verhoging
van belastingen. Voor 4 belastingen vinden
we dat redelijk, gelet op de onvermijdelijke
kostenstijgingen en geldontwaarding: hon
denbelasting, reinigingsrechten, rioolafvoer-
recht en woonforensenbelastiog. Niet ak
koord gaan we met de verhoging van de
onroerend goedbelasting.
Deze belasting is pas ingevoerd, er ligt
nog een serie beroepschriften. Wij vinden
het onjuist deze belasting zo snel na de
invoering weer te verhogen. De mindere
inkomsten die de gemeente daardoor krijgt,
kunnen gecompenseerd worden door ver
schuivingen in de plannenlijst. Wij geven
dat in onze beschouwing nog nader aan.
Subsidies.
Onze fractie heeft kennis genomen van
de voorgestelde herziening van enige sub
sidies. We zien, met het college, het nut
van de instellingen in.
Wel willen we erop wijzen, dat een goed
subsidiebeleid afhankelijk is van de finan
ciële positie. In dit kader gaat onze voor
keur uit naar die verenigingen en instel
lingen die direct voor onze inwoners van
belang zijn.
Het wil ons voorkomen dat enkele sub
sidiebedragen, ook al zijn ze betrekkelijk
klein, voor Kortgene wel afgevoerd kunnen
worden. We zouden hierover ook graag de
mening van de andere fracties over willen
vernemen. Wij willen nu geen debat uit
lokken over het wel of niet nuttig of nodig
zijn, maar laten de leden van de financiële
commissie deze zaak het komende jaar
eens rustig bezien. Ieder heeft dan de tijd
dit eens in de eigen fractie door te nemen.
Nu hebben de leden van de financiële com
missie de laatste keer op eigen oordeel
veel te willekeurig te werk moeten gaan.
Wij willen dit jaar alle subsidies onveran
derd laten.
Ruimtelijke ontwikkeling.
Volkshuisvesting.
Het debacle rond de vernieuwbouw van
28 gemeentewoningen is bekend. Wij willen
in zoverre hierover kort zijn, dat we kunnen
stellen dat er onzes inziens niet juist ge
handeld is met afspraken en begrotingen.
De technische dienst noemt plaatsen waar
de renovatie ook niet goed zou gaan. Wij
kennen plaatsen waar het wel goed gaat.
Onze fractie vindt dat er alsnog een zo
bevredigend mogelijke oplossing moet ko
men voor de betrokken bewoners. Zeker
wat betreft de kwestie van het achterstallig
onderhoud: het is beschamend dat dit op
deze grote schaal verwaarloosd is.
In dit verband enkele vragen: zijn er nog
langlopende contracten met bedrijven voor
onderhoud? Wij vinden dat het college
moet onderzoeken om de gemeentewoningen
voor wat betreft het onderhoud onder te
brengen bij een woningcorporatie. En wordt
een stijging van 7°/o voor onderhoudskosten,
zoals begroot, voldoende geacht?
Wij willen graag een overzicht van de
woningwetcontingenten die in de gemeente
zijn gebouwd in de periode 1970—1976.
Hoe zijn de verwachtingen voor de toe
komst? In Kats zijn dit jaar 8 woningwet
woningen gebouwd. Was dit aantal het
volledige contingent dat Kortgene in 1976
toegewezen kreeg? Wij hebben begrepen,
dat er nog 10 woningwetwoningen toege
wezen waren. Waarom zijn die niet ge
bouwd?
Wil het college onderzoeken op welke
wijze de inspraak van de huurders van
gemeentewoningen verbeterd kan worden?
Wij denken zelf in de richting van een
huurders-contactgroep en een klachten
spreekuur.
Openbare werken.
Op de post openbare werken zijn geen
nieuwe kapitaalswerken opgevoerd. Toch is
er een naar verhouding hoge stijging van
ongeveer 128.000,—. Waardoor wordt dat
veroorzaakt?
De overdracht van wegen door waterschap
en provincie betekent dat in de komende
jaren aanzienlijke uitgaven gedaan moeten
worden voor onderhoud. Wij hebben enkele
vragen: voor welk bedrag werden de wegen
overgenomen? Betalen provincie en water
schap bedragen voor bevrijding van de
onderhoudslast? In welke staat zijn de
wegen overgenomen?
Onze fractie wil dat er een meerjaren
planning opgesteld wordt, voor de verbete
ring en het onderhoud van wegen. De raad
zal dan jaarlijks aan moeten geven welke
wegen er aangepakt moeten worden. Op
deze wijze krijgen we tenminste een totaal
overzicht van de wegensituatie in de ge
meente. De planning is temeer belangrijk,
omdat het college een onderhoudsfonds wil
vormen. Naar onze mening kan de planning
alsnog voor 1977 en volgende jaren opge
steld worden.
In dit kader aandacht voor de Oost-
Bermweg. In de financiële commissie heb ik
gewezen op het opnieuw bezien van de
noodzakelijkheid om deze weg te verbeteren.
Het is ons bekend dat er voor de verbe
tering van deze weg subsidie in het kader
van aanvullende werkgelegenheid toegezegd
is. Dat hoeft naar onze overtuiging niet
doorslaggevend te zijn. Er zijn in onze ge
meente dringender projecten, zoals bijvoor
beeld de Noordlangeweg of de riolering in
Kats. Juist uit de vraagtekens die bij ver
betering van de Oost-Bermweg gezet kunnen
worden, blijkt nog eens dat een duidelijke
planning noodzaak is.
Naar onze mening moet het besluit tot
verbetering van de Oost-Bermweg hoe dan
ook teruggedraaid worden, gezien de hoge
lasten die het (ondanks een subsidie) op
de gemeente legt. Inzien dat men gisteren
gedwaaid heeft, betekent dat men vandaag
wijzer is geworden!
Het vervolg: volgende week
VINDT EEN SIERAAD VAN GOUD
ALTIJD EEN PASSEND GESCHENK
EEN VAKKUNDIGE HULP DAARBIJ
VINDT HIJ BIJ
St. Adriaanstraat 11 Goes
HERENPORTEMONNEES VANAF 10.
DAMESPORTEMONNEES VANAF 10,- TOT 35
HERENPORTEFEUILLES VANAF 17 - TOT 40,-
REISNÉCESSAIRES
VOOR HEREN VANAF 17,
VOOR DAMES VANAF 19-
HERENPARAPLU'S 10 - TOT 60.—
OPVOUWBARE 22 - TOT 60
HANDTASSEN 19,- TOT 175
AKTEN- EN SCHOOLTASSEN
IN LINNEN VANAF 9,IN LEER VANAF 39,-
T0T 67,50
LEUKE SCH00LTASJES
VANAF 9,IN SYNTH. LEER VANAF 30,-
Lange Delft 44 Segeerstraat 4a Middelburg
Ook 's maandags geopend.
Ruilgarantie: alle artikelen mogen tot 3 weken na
St. Nicolaas geruild worden.