SINT IDEEEN VAN SINT NICOLAAS Tassenzaak BIJOU Raadsvergadering Kortgene JANSEN JUWELIERS Verslag van de gemeenteraadsvergadering te Kortgene, dinsdagmiddag 30 november, waar de begroting voor 1977 behandeld werd. Burgemeester J. L. D. van der Linde heette alle aanwezigen hartelijk welkom en nam daarna de zuiveringseed en de ambtseed af van de heer G. Boot uit Kort gene (CHU). Diens fraktiegenoot, de heer F. A. Klaassen heette hem namens de raad welkom met de woorden: Mijnheer de voorzitter, mevr., mijne heren. Collega Boot. Mede namens alle raadsleden heel har telijk welkom in onze kring. Ik hoop dat u een goed raadslid zult worden voor alle drie de kernen. Ik zeg dit wel een beetje opzettelijk, omdat in de praktijk elk raadslid vooral opkomt voor de kern waar hij of zij woont. Persoonlijk til ik daar niet zo zwaar aan, omdat elk raadslid plaatselijk het meest bekend is, maar veel belangrijker is, dat wij door goed onderling kontakt met el kaar deze plaatselijke zaken aan elkaar doorgeven en doorspreken, zodat daardoor de urgentie van bepaalde plaatselijke pro blemen duidelijker wordt erkend, wanneer erbeslissingen moeten worden genomen. In een persoonlijk gesprek heeft u gezegd dat het uw bedoeling is om in de begin periode zo weinig mogelijk te zeggen, maar wel goed te luisteren naar de gesprekken die gevoerd worden over de gemeentelijke zaken, om zo langzamerhand wat in te groeien in al die verschillende zaken en problemen waarmee men als raadslid wordt geconfronteerd. Daar kijk je als leek wel wat tegenaan. Ik dacht dat wij deze visie om zo te beginnen zullen moeten waarderen. Het zal uit uw persoonlijke instelling wel blijken, hoe lang u kunt zwijgen. Ik hoop, dat wij met u op bijzonder prettige wijze kunnen samenwerken. Ik heb daar goede verwachting van. Uw zakelijke verbondenhied met het bedrijfsleven en uw jeudig enthousiasme staan er borg voor, dat u na verloop van tijd uw volle bij drage zult willen en kunnen leveren om de belangen van de gemeente en haar in woners te düenen. Tenslotte kan ik niet nalaten te zeggen, dat ik bijzonder blij ben, dat ik u niet alleen als jongste raadslid, maar ook als jongste aanwinst van onze fractie mag verwelkomen. De heer Boot zei daarna te hopen op een prettige samenwerking. Burgemeester Van der Linde deelde mee, dat de aanbesteding van de kleuterschool heeft plaatsgevonden, maar dat de gunning nog is aangehouden. Naar later bleek we gens verschil in hoogte van het aanbeste dingsbedrag tussen raming en inschrijver. De raad wordt op 9 dec. om krediet ge vraagd. Voorts zei de burgemeester, dat de heer Mechielsen zal vertrekken als districts opzichter. Hij wordt opgevolgd door de heer F. Wisse uit Borsele. Burgemeester Van der Linde deelde verder mee in januari te starten met spreekuren in twee kernen: elke eerste dinsdag van de maand in Colijnsplaat (in De Brug) en elke eerste maandag in de twee maanden in Kats (Nieuw-Zeelandhuis), telkens van half zeven tot half acht 's avonds. De nieuwe portefeuilleverdeling in het college luidt als volgt: Financiën: burgemeester. Ruimtelijke or dening en recreatie: burgemeester. Onder wijs: burgemeester. Personeelszaken: burge meester. Voorlichting: burgemeester. Mid denstand, sport en cultuur: wethouder Wel- leman. Sociale zaken: wethouder Welleman. Volkshuisvesting en openbare werken: wet houder Van der Weele. Kampeerterrein c.a.: werkgroep onder voorzitterschap van wet houder Welleman. Rehabilitatie en renovatie: college. Vismijnbedrijf: college. Waarnemend burgemeester: wethouder Welleman. Daarna volgen de algemene beschouwin gen van de vijf frakties: De heer N. Filius (P.v.d.A.): Algemeen. Inleiding. We staan aan het begin van de behan deling van de begroting voor 1977. Een belangrijk jaarlijks gebeuren in een ge meente. De fractie van de Partij van de Arbeid wil, alvorens op de begroting zelf in te gaan, een kritische kanttekening ma ken bij het tijdstip van aanbieding en tijdstip van behandeling. Onzes onziens ligt er te weinig tijd tussen, waardoor de voor bereiding tekort schiet voor zowel de raads leden als het nieuwe college. Uitstel van bijvoorbeeld één maand was onze fractie welkom geweest. Het college had met een wat meer in gewerkte voorzitter, de geleidebrief ook wat meer inhoud kunnen geven. Overigens heeft onze fractie waardering voor het amb telijke apparaat, dat kans heeft gezien, de stukken tijdig gereed te krijgen, ondanks de vele wisselingen en moeilijkheden bin nen de gemeente. De begrotingsbrief beperkt zich nu nood gedwongen tot het verstrekken van feiten en feitjes en tot het geven van cijfers en cijfertjes. De begroting en bijbehorende brief openen geen gunstige vooruitzichten voor de toekomst. Het is een sombere begroting, doortrokken van zorgen om de financiële positie. Opvallend is dat: gemaakte plannen in 1976 nauwelijks in uitvoering zijn genomen; er sprake is van een reeks onbegrij pelijke vergissingen en tegenvallers, je zou haast opmerken: de laatste jaren in de gemeente Kortgene aan de orde van de dag. Let wel, meneer de voorzitter, deze kritiek is wat deze punten betreft niet tegen het huidige college van b. en W. gericht. Het is ook niet bedoeld om zondebokken aan te wijzen. Het is wel bedoeld om duidelijk te maken, ook aan de bevolking, hoe wij er financieel voorstaan. En hoe het college en de raad beperkt worden door schaarste aan middelen, om datgene te verwezen lijken wat wenselijk en nodig zou zijn. De gemeente Kortgene is nog niet arm lastig. Maar het zou onwaarachtig zijn om, zoals onlangs in deze zaal nog is beweerd, de financiële toestand goed te noemen. Als fractie van de PvdA willen wij ernaar streven in de toekomst mogelijkheden te scheppen, om met een aanbiedingsbrief te komen, die als een visitekaartje gezien mag worden. De bevolking heeft er recht, op te weten wat er met het geld gebeurt en welke plannen er zijn, alsmede de volgorde die de plannen bij de gemeente hebben. Onder de bevolking zijn heel wat ver langens en wensen, die al jarenlang leven. We noemen onder andere een dorpshuis in Kortgene en een zwembad in Colijnsplaat. In dit verband wil onze fractie een meer- jarenlijst opgesteld zien, waarin opgenomen de rangorde van de plannen en de kosten. Dit kan bijvoorbeeld voor een periode van 5 jaar. We zullen toch ook als raad in onderling overleg prioriteiten aan moeten geven en moeten komen tot een urgentie- lijst. Hoewel wij aan eenmaal genomen beslui ten niet te gemakkelijk willen tornen, vra gen wij ons in dit kader in alle gemoedsrust af, of enkele plannen niet moeten worden afgevoerd, dan wel lager op de urgentie- lijst geplaatst moeten worden. Te noemen zijn de uitbreiding van het gemeentehuis en de verbetering van de Oost-Bermweg. Inspraak. We hebben met belangstelling geluisterd naar de mening van de nieuwe burge meester op het gebied van de inspraak voor de bevolking. Tot onze spijt, hebben we in de aanbiedingsbrief weinig gemerkt van veranderde beleidsvoornemens inzake inspraak. We betreuren dat, omdat er naar onze mening in de gemeente Kortgene wel wat verbeterd kan worden. Hoe denkt het college over het houden van informatie avonden in de dorpen, zulks in samenwer king met de belangenvereniging? We hebben de indruk dat er van een doordacht opgezette inspraak vanwege de gemeente geen sprake is; tot nu toe worden er te hooi en te gras wel eens bijeenkomsten gehouden, die door de gebrekkige voorbe reiding niet altijd geslaagd zijn. Onder inspraak verstaan wij ook in be langrijke mate voorlichting aan de inwoners. Hoe zit het daarmee? Onze fractie vindt, dat er op dit gebied wezenlijke verbete ringen nodig zijn. Meedoen met inspraak, omdat het „mode" is, moet voorkomen worden. In provinciaal verband is er een commissie „bestuur bestuurden" werkzaam. Het verdient aan beveling na te gaan of bepaalde ideeën vanuit deze commissie in Kortgene op zinvolle wijze toegepast kunnen worden. Financien. Algemeen. De verwerking van de financiële gege vens van de gemeente zit goed in elkaar. Als raadsleden kunnen we er veel uithalen, alleen is het niet altijd even duidelijk voor „financiële leken". Neem bijvoorbeeld de bijlage „enige cijfers betreffende de be groting 1977". Daarin staan deinkomsten en uitgaven in procenten van het totaal vermeld. Wij zouden graag zien, dat ook dc absolute cijfers genoemd worden. We kunnen die gegevens natuurlijk ook uit de begroting halen, maar het is juist erg ge makkelijk om ze gegroepeerd te hebben. In de financiële commissie heb ik namens mijn fractie nadere gegevens gevraagd over het „fonds bungalowpark". Ik ben blij met de toezending van het overzicht van dit onderhoudsfonds. Veel is mij en mijn fractie duidelijker geworden, alhoewel niet alles. Onze bedoeling is meer ruimte in de be groting te brengen, door de rente van dit fonds toe te voegen aan de gewone dienst en niet in het fonds te stoppen. Het college heeft daar nogal wat bezwa ren tegen, vooral omdat men bevreesd is, dat dan in de toekomst de rente-opbreng sten lager zullen zijn dan de exploitatie kosten. De andere argumenten, zoals in het begin van de nota genoemd, spreken ons niet aan. Administratieve problemen zouden dan ook kunnen gelden voor rei nigingsrechten, onroerend goedbelasting, enz Dit doet nu echter minder terzake, er is gekozen voor het huidige systeem en daaruit zullen de uitgaven ten behoeve van de bungalowparken betaald moeten worden. Vraag is wel of we in de toekomst kunnen verwachten hiermee te kunnen vol staan, rekening houdend met inflatie en juiste toerekeningen. Wij vinden dit een belangrijk punt. Wij waren aanwezig op twee hoorzittingen over een beroerde kwestie (de renovatie) en we schrokken toen nogal van geluiden van inwoners, waarin gesteld werd dat in Kortgene alles kan voor de recreatie, met inbegrip van het kampeerterrein, en niets voor de inwoners. Onze fractie heeft zich in het verleden altijd positief opgesteld ten opzichte van de recreatieve ontwikke lingen en we doen dit nog steeds, omdat het beeld van onze dorpen zonder recreatie wei nig aanlokkelijk zou zijn. Op dit punt is inderdaad in het verleden veel tot stand gebracht. Toch kunnen we aan de geluiden uit de bevolking niet voorbijgaan en we hopen dat ook het college in een volgende geleide brief eens wat nader op dit onderwerp en dan vooral de financiële kant van de re creatie, in wil gaan. Belastingen. In de begroting voor 1976 werden be lastingverhogingen aangekondigd en uitge voerd. Er was nog onduidelijkheid over de totale belastingdruk voor de inwoners, in verband met het invoeren van de onroerend goedbelasting. Er werd op gewezen dat deze belasting ook de gebruikers van het onroerend goed treft. Terzijde was er de zuiveringsheffing van het waterschap, die naar verwachting hoog zou zijn voor Noord- Beveland, een verwachting die is uitgekomen. .Toch werden de belastingen onzes inziens terecht verhoogd, gelet op de kostenstij gingen en geldontwaarding. En ook omdat er de nodige plannen uitgevoerd moesten worden, zoals aankoop motorspuit, voor- bereidingskosten bouw kleuterschool, grond aankoop (ook toen al) voor uitbreiding sportterrein Colijnsplaat en als uitvloeisel van een organisatierapport, uitbreiding van de secretarie met 2 krachten (kennelijk geen tijdelijke zaak). Ook voor 1977 wil het college verhoging van belastingen. Voor 4 belastingen vinden we dat redelijk, gelet op de onvermijdelijke kostenstijgingen en geldontwaarding: hon denbelasting, reinigingsrechten, rioolafvoer- recht en woonforensenbelastiog. Niet ak koord gaan we met de verhoging van de onroerend goedbelasting. Deze belasting is pas ingevoerd, er ligt nog een serie beroepschriften. Wij vinden het onjuist deze belasting zo snel na de invoering weer te verhogen. De mindere inkomsten die de gemeente daardoor krijgt, kunnen gecompenseerd worden door ver schuivingen in de plannenlijst. Wij geven dat in onze beschouwing nog nader aan. Subsidies. Onze fractie heeft kennis genomen van de voorgestelde herziening van enige sub sidies. We zien, met het college, het nut van de instellingen in. Wel willen we erop wijzen, dat een goed subsidiebeleid afhankelijk is van de finan ciële positie. In dit kader gaat onze voor keur uit naar die verenigingen en instel lingen die direct voor onze inwoners van belang zijn. Het wil ons voorkomen dat enkele sub sidiebedragen, ook al zijn ze betrekkelijk klein, voor Kortgene wel afgevoerd kunnen worden. We zouden hierover ook graag de mening van de andere fracties over willen vernemen. Wij willen nu geen debat uit lokken over het wel of niet nuttig of nodig zijn, maar laten de leden van de financiële commissie deze zaak het komende jaar eens rustig bezien. Ieder heeft dan de tijd dit eens in de eigen fractie door te nemen. Nu hebben de leden van de financiële com missie de laatste keer op eigen oordeel veel te willekeurig te werk moeten gaan. Wij willen dit jaar alle subsidies onveran derd laten. Ruimtelijke ontwikkeling. Volkshuisvesting. Het debacle rond de vernieuwbouw van 28 gemeentewoningen is bekend. Wij willen in zoverre hierover kort zijn, dat we kunnen stellen dat er onzes inziens niet juist ge handeld is met afspraken en begrotingen. De technische dienst noemt plaatsen waar de renovatie ook niet goed zou gaan. Wij kennen plaatsen waar het wel goed gaat. Onze fractie vindt dat er alsnog een zo bevredigend mogelijke oplossing moet ko men voor de betrokken bewoners. Zeker wat betreft de kwestie van het achterstallig onderhoud: het is beschamend dat dit op deze grote schaal verwaarloosd is. In dit verband enkele vragen: zijn er nog langlopende contracten met bedrijven voor onderhoud? Wij vinden dat het college moet onderzoeken om de gemeentewoningen voor wat betreft het onderhoud onder te brengen bij een woningcorporatie. En wordt een stijging van 7°/o voor onderhoudskosten, zoals begroot, voldoende geacht? Wij willen graag een overzicht van de woningwetcontingenten die in de gemeente zijn gebouwd in de periode 1970—1976. Hoe zijn de verwachtingen voor de toe komst? In Kats zijn dit jaar 8 woningwet woningen gebouwd. Was dit aantal het volledige contingent dat Kortgene in 1976 toegewezen kreeg? Wij hebben begrepen, dat er nog 10 woningwetwoningen toege wezen waren. Waarom zijn die niet ge bouwd? Wil het college onderzoeken op welke wijze de inspraak van de huurders van gemeentewoningen verbeterd kan worden? Wij denken zelf in de richting van een huurders-contactgroep en een klachten spreekuur. Openbare werken. Op de post openbare werken zijn geen nieuwe kapitaalswerken opgevoerd. Toch is er een naar verhouding hoge stijging van ongeveer 128.000,—. Waardoor wordt dat veroorzaakt? De overdracht van wegen door waterschap en provincie betekent dat in de komende jaren aanzienlijke uitgaven gedaan moeten worden voor onderhoud. Wij hebben enkele vragen: voor welk bedrag werden de wegen overgenomen? Betalen provincie en water schap bedragen voor bevrijding van de onderhoudslast? In welke staat zijn de wegen overgenomen? Onze fractie wil dat er een meerjaren planning opgesteld wordt, voor de verbete ring en het onderhoud van wegen. De raad zal dan jaarlijks aan moeten geven welke wegen er aangepakt moeten worden. Op deze wijze krijgen we tenminste een totaal overzicht van de wegensituatie in de ge meente. De planning is temeer belangrijk, omdat het college een onderhoudsfonds wil vormen. Naar onze mening kan de planning alsnog voor 1977 en volgende jaren opge steld worden. In dit kader aandacht voor de Oost- Bermweg. In de financiële commissie heb ik gewezen op het opnieuw bezien van de noodzakelijkheid om deze weg te verbeteren. Het is ons bekend dat er voor de verbe tering van deze weg subsidie in het kader van aanvullende werkgelegenheid toegezegd is. Dat hoeft naar onze overtuiging niet doorslaggevend te zijn. Er zijn in onze ge meente dringender projecten, zoals bijvoor beeld de Noordlangeweg of de riolering in Kats. Juist uit de vraagtekens die bij ver betering van de Oost-Bermweg gezet kunnen worden, blijkt nog eens dat een duidelijke planning noodzaak is. Naar onze mening moet het besluit tot verbetering van de Oost-Bermweg hoe dan ook teruggedraaid worden, gezien de hoge lasten die het (ondanks een subsidie) op de gemeente legt. Inzien dat men gisteren gedwaaid heeft, betekent dat men vandaag wijzer is geworden! Het vervolg: volgende week VINDT EEN SIERAAD VAN GOUD ALTIJD EEN PASSEND GESCHENK EEN VAKKUNDIGE HULP DAARBIJ VINDT HIJ BIJ St. Adriaanstraat 11 Goes HERENPORTEMONNEES VANAF 10. DAMESPORTEMONNEES VANAF 10,- TOT 35 HERENPORTEFEUILLES VANAF 17 - TOT 40,- REISNÉCESSAIRES VOOR HEREN VANAF 17, VOOR DAMES VANAF 19- HERENPARAPLU'S 10 - TOT 60.— OPVOUWBARE 22 - TOT 60 HANDTASSEN 19,- TOT 175 AKTEN- EN SCHOOLTASSEN IN LINNEN VANAF 9,IN LEER VANAF 39,- T0T 67,50 LEUKE SCH00LTASJES VANAF 9,IN SYNTH. LEER VANAF 30,- Lange Delft 44 Segeerstraat 4a Middelburg Ook 's maandags geopend. Ruilgarantie: alle artikelen mogen tot 3 weken na St. Nicolaas geruild worden.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1976 | | pagina 2