Bezoekt de MlDDENSTANDSSHOW te Kamperland
Raadsvergadering Kortgene
Raadsvergadering Wissenkerke
OP 4, 5 EN 6 MAART
van 3 tot 9 uur in het De Casembroothuis
Dinsdag 17 februari werd in Kortgene
een extra raadsvergadering belegd voor maar
één agendapunt: het beschikbaar stellen van
gelden voor de bouw van een dorpshuis te
Kortgene en garant te zijn voor kapitaal-
lasten en tekorten.
Aan de gemeenteraad was vooraf een
uitgebreide schriftelijke toelichting op de
plannen gegeven door het college van b.
en w. Burgemeester en wethouders schrijven
daarin, dat voorwaarde om subsidie te krij
gen is dat het totale bouwplan niet meer
dan 450.000,kost. Dan zou via de Dienst
Aanvullende Civieltechnische Werken (DA-
CW) 50% subsidie verkregen kunnen wor
den.
In het totaalbedrag zit voor ƒ27.000,—
inventariskosten. Geschat is dat, met een
afschrijving in 40 jaar van de bouwkosten
en in tien jaar van de inventaris, de kapi-
taallasten per jaar rond de ƒ22.000,—
zullen liggen.
De totale exploitatiekosten worden ge
schat op ƒ50.000,— per jaar, terwijl daar
een opbrengst van 30.000,— tegenover
zou kunnen staan.
Voor de gemeente zijn de kosten per jaar
dus in elk geval 22.000,— kapitaalslasten
en ƒ20.000,— exploitatietekort. Maar daar
bij komt nog 3500,— rentelast overblij
vende grond (niet alle beschikbare grond is
nodig voor het dorpshuis) en 6500,— we
gens nog te bestemmen bovenbouw.
Wat dit laatste betreft: burgemeester-
Evers lichtte toe, dat het gebouw uit esthe
tische overwegingen (dorpsschoon) geen plat
dak kan krijgen, maar dat er een bovenbouw
op moet, die eigenlijk niet nodig is. Gepro
beerd zal worden dit lokaal toch nog te
verhuren. In totaal (rekening houdende
met hogere subsidies voor de gebruikers van
het dorpshuis) werd aan de raad een bedrag
van ƒ60.000,— per jaar gevraagd (plus na
tuurlijk een krediet voor de bouwkosten,
eventueel verminderd met de subsidie).
B. en w. schrijven ook in de toelichting,
dat voor 1976 de last nihil zal zijn, maar
dat voor 1977 deze nieuwe post mogelijk
aanleiding zal kunnen zijn om enige in
komsten te verhogen.
Als voorwaarde stellen b. en w. echter
dat in het bestuur van de stichting dorps
huis vertegenwoordigers van het college
en de raad moeten zitten.
Het dorpshuis komt op de plaats van de
enkele jaren geleden afgebrande Stadswijn-
kelder in de Hoofdstraat. De bouw omvat
het eigenlijke dorpshuis op een oppervlakte
van 300 m2 en op de overige in te brengen
bouwgrond van 150 m2 een peuterspeelzaal
en een afzonderlijke ruimte voor de jeugd
soos.
Het totale perceel is groot 600 m2 zodat
nog 150 m2 over is, waarvoor op het mo
ment nog geen bestemming gevonden is.
De meeste raadsleden stelden zich positief
op tegenover de plannen voor een nieuw
dorpshuis.
De heer Bom vond het erg jammer, dat
het uiteindelijk resultaat toch wat tegen
valt. Wij hadden een huis in onze verbeel
ding, zei hij, dat als het ware de historische
feiten (Kortgene is immers al vanouds dé
plaats waar de grotere bijeenkomsten ge
houden worden) in een nieuw gebouw zou
kunnen voortzetten. Ik weet, dat in Kam
perland, Wissenkerke, Colijnsplaat en Kats
wel iets van de grond is gekomen. Het is
met een kleine teleurstelling dat de grootte
van dit gebouw maakt, dat het hieraan nu
niet meer kan voldoen.
De heer Bom vond het een grote inves
tering voor de gemeente, zodat er wel be
paalde maatregelen genomen zullen moeten
worden om dit op te vangen. Hij bena
drukte ook dat het verband tussen de stich
ting en de gemeente zeer nauw moet zijn op
bestuurlijk gebied. Verder deed hij het idee
aan de hand kontribuant van de stichting
te worden. Hij dacht daarbij niet alleen
aan de instellingen en verenigingen die be
trokken zijn bij het dorpshuis, maar ook
aan de groep die aan de mensen van Kort
gene wat verdient.
Het raadslid Klaassen vond het maar een
rare zaak, dat de 7500,— die de boven
bouw gaat kosten, niet in de totale bouw
kosten zijn opgenomen. We zijn zo gewoon
dat er steeds maar wat bij komt, zei hij,
maar ik kan hiermee niet akkoord gaan.
Wel ging hij akkoord met de 225.000,—
die de gemeente (als de 50% subsidie door
gaat) moet betalen voor de bouw. Later,
tijdens de stemming, dacht de heer Klaassen
dat het ging om het voorstel plus de
ƒ75.000,— en hij stemde toen tegen.
De heer Breure had principiële kritiek
op het voorstel. Hij zei:
Mijnheer de Voorzitter.
Wederom worden wij voor een beslissing
gezet, welke zoiets inhoudt van „met de
rug tegen de muur". Verschillende keren
worden wij de laatste tijd met voorstellen
geconfronteerd, die grote investeringen ver
gen en dat niet alleen, maar straks ook
jaarlijks zware lasten op de gemeente zul
len leggen.
De te verkrijgen subsidie van het rijk
is zo verblindend, dat men als door het
dolle heen is, alles er voor over heeft, om
maar gerealiseerd te krijgen, wat men denkt
dat er in de gemeente moet komen.
De door het rijk opgelegde beperkingen
(bij de subsidie-bepalingen) zijn in dit geval
voor de bouw van een dorpshuis in de
kern Kortgene, zo strak geregeld, dat het
niet mogelijk is om binnen die grenzen een
behoorlijk dorpshuis te bouwen. Zodat nood
gedwongen de gemeente er nog een te groot
bedrag bij zal moeten leggen om er nog
wat van te maken. Met het vooruitzicht,
dat we over enkele jaren weer zullen moe
ten verbouwen.
De ingestelde werkgroep uit de ingeze
tenen, die de plannen moest verwerken en
na een groots plan tot een minimaal geval
zag teruggaan, zag ook geen kans meer
subsidie in de wacht te slepen of betere
voorwaarden te verkrijgen. Ook de architect
heeft zich cén- en andermaal moeten be
zinnen om iets aannemelijks voor de ge
meente, maar voornamelijk voor C.R.M. te
maken.
Nu is het dan ook niet nodig om voor
een kern als Kortgene met 1200 inwoners
een kasteel te bouwen als dorpshuis. Maar
iets meer ruimte had m.i. toch wel wense
lijk geweest. Maar naast dit alles vraag
ik mij toch wel af, of het verantwoord is,
om dit dorpshuis hier neer te zetten.
Zien we de opzet van de exploitatie, dan
is de raming op dit moment een tekort
van ƒ60.000,— per jaar, door de gemeente
te betalen. En zoals gezegd, is dit een glo
bale raming, waar nog wel vraagtekens bij
geplaatst kunnen worden.
Ik vraag u, is het verantwoord om voor
1 kern elke week meer dan 1000,— uit
de kas van de gemeente bij te leggen.
Het is ook de laatste grote kapitaals
uitgave nog niet in onze gemeente. Hierbij
denk ik aan een nieuw sportveld in Colijns
plaat, wat ook wel met een tekort zal
werken, als het is aangelegd.
Ondanks de forse subsidie die we nu
(naar we hopen) zullen krijgen voor dit
dorpshuis, is het financieel, volgens mij niet
verantwoord.
Naast al deze grote bezwaren, mijnheer
de voorzitter, heb ik nog een groot princi
pieel bezwaar, n.l. het niet opnemen in de
statuten van de te vormen stichting, dat
dit dorpshuis op zondag zal gesloten zijn.
En dat geldt dan voor alles in dit dorps
huis. maar voornamelijk voor de aan te
bouwen soos.
Het werd mij duidelijk in de financiële
commissie, dat ook daarvoor geen meerder
heid is te vinden. Wetende dat het gebruik
op zondag op die manier tegen Gods wet
en gebod ingaat, is het mij daarom al
geheel onmogelijk mijn stem daarvoor te
geven. Ik geloof niet dat daar zegen op
kan rusten.
Vergun mij, mijnheer de voorzitter, dat
ik daar in alle ernst op wijs. Elk lid van
de raad heeft zijn verantwoording, ook
Tn deze.
Ik dank U.
Mevrouw Van Oeveren zei het te betreu
ren, dat de mogelijkheid om in aanmerking
voor subsidie te komen, een heleboel beper
kingen met zich meebrengt. Wij hebben be
wondering voor de oplossing, die de werk
groep met de architect en het college heeft
gevonden binnen dit schema van beperkin
gen. Ook mevrouw Van Oeveren meende
dat het een jaarlijks zware last is. Maar
daar tegenover staat dat een dorpshuis het
hele dorp ten goede komt.
Burgemeester Evers had in zijn openings
woord al gezegd, dat de verenigingen alle
krachten zullen moeten inspannen, omdat zij
er niet vanzelfsprekend op mogen rekenen
een eventueel tekort (ontstaan door de hoge
huur van het dorpshuis) automatisch gesub
sidieerd te krijgen
Telkcnjare zullen zij door alle mogelijke
akties de last van de gemeente zo klein
mogelijk moeten maken. Dit is een grote
opgave voor de verenigingen, zei de heer
Evers, daar ben ik mij van bewust.
Het voorstel van het college voor de
vertegenwoordiging in het bestuur, werd
door alle raadsfracties aanvaard. Dit voor
stel is dat de voorzitter van het Stichtings
bestuur aangewezen wordt door b. en w.,
terwijl de raad een lid voor het algemeen
bestuur zal benoemen. Voor beiden ook
plaatsvervangers, opdat, zo zei de heer
Evers, er geen enkele risico kan ontstaan
als de gemeentelijke vertegenwoordiger ver
hinderd is.
Voor wat betreft de statuten, stelde de
heer Bom voor uit te gaan van de statuten
voor het dorpshuis De Brug te Colijnsplaat.
Daarvoor voelden de andere raadsleden ook
wel en ook burgemeester Evers noemde dit
een goed voorbeeld.
Na de uitgebreide gedachtenwisseling
kwam het voorstel van b. en w. in stem
ming. De formulering ervan luidt aldus:
B. en w. van Kortgene stellen u voor:
1. Gelden beschikbaar te stellen voor
de bouw van een dorpshuis op het terrein
van de voormalige „Stadswijnkelde" te Kort
gene tot een bedrag van 450.000,te
verminderen met een rijkssubsidie van
225.000,—.
2. Garant te zijn voor de kapitaalslasten,
voortvloeiende uit de onder 1 genoemde
investering.
3. Eventuele tekorten voortvloeiende uit
de exploitatie van het bovenbedoelde dorps
huis voor rekening van de gemeente te
nemen.
4. Te bepalen dat als voorwaarde wordt
gesteld het verkrijgen van de onder 1 ge
noemde rijkssubsidie en voorts, dat de ge
meente in het bestuur van de toekomstige
stichting zal zijn vertegenwoordigd zoals
(hierboven) aangegeven.
Het voorstel werd aangenomen met acht
stemmen voor en twee tegen (de heren
Klaassen en Breure). De heer De Smit was
afwezig.
Verslag van de gemeenteraadsvergadering
te Wissenkerke op maandagavond 23 febr.
van half acht tot half tien. Aanwezig burge
meester P. Wisse, wethouder Scheele, de
vijf raadsleden (Dieleman, Kouwer, Remijn-
se, Uijl en Blok), gemeentesecretaris Van
Hekken en één belangstellende op de pu
blieke tribune.
Burgemeester Wisse begon zijn medede
lingen met het noemen van een urgentie
schema voor Zeeland van de Zeeuwse
Sportraad, waarin de behoefte aan sport
hallen, sportzalen en gymlokalen wordt op
gesomd. Er zou een sportzaal kunnen ko
men, zei burgemeester Wisse, Noord-Beve
land staat op een gedeelde vierde en vijfde
plaats op een totaal van dertien of veer
tien. Volgens de huidige maatstaven geeft
het ministerie van erm een subsidie van
100.000,— en is voor wat de provincie
betreft op maximaal 75.000,— te rekenen.
Dat zijn niet zulke grote bedragen, meende
de burgemeester. Een sportzaal kost al
gauw een half a één miljoen en de exploi
tatie zal voor rekening van de gemeenten
zijn. B. en w. zien het nu niet zo zitten,
maar we zeggen niet absoluut nee.
Op een vraag van de heer Blok, zei de
burgemeester dat als er bericht komt dat
Noord-Beveland aan de beurt is, dit een
raadstuk zal zijn. (De heer Blok, fractie
voorzitter van de P.v.d.A., had al tijdens
de begrotingsbehandeling vorig jaar aan
gedrongen op onderzoek naar de mogelijke
bouw van een sportzaal. Hij dacht toen
aan Geersdijk als plaats).
In het dorpshuis, waar de gemeenteraads
vergadering werd gehouden, hing een „praat
plan" ter inzage, voor een uitbreiding van
Geersdijk. De gedachten gaan uit naar een
aanvulling van de bestaande nieuwbouw
met nog wat huizen, ook woningwetwonin
gen en een nieuwe kleuter/lagere school.
Daarbij zou flink wat speelruimte komen.
De grond waarop die nieuwe plan gereali
seerd kan worden ligt gedeeltelijk op ge
meentegrond, gedeeltelijk op landbouw
grond. Het is mogelijk, dat het plan vol
gende gemeenteraad al als bestemmingsplan
in de raad komt.
Burgemeester Wisse zei in zijn medede
lingen ook dat de woningbouw te Kamper
land in beweging is. Er is begonnen met
het heien van tien woningwetwoningen,
terwijl toewijzing voor 10 woningwetwonin
gen van een ander type gegeven is. Er zijn
vier premiewoningen in aanbouw, terwijl
elf premiewoningen aangevraagd zijn. Voorts
zijn er drie k vier aanvragen van particu
lieren.
Door al deze activiteiten komt de aanleg
van een speelveldje voor de jeugd op het
tweede plan, zo bleek uit het antwoord
van burgemeester Wisse op een vraag van
raadslid Remijnse.
De raad kreeg vervolgens enkele stukken
in behandeling, die betroffen het vaststellen
van een vergoeding over 1975 aan de ver
schillende scholen, naar gelang het aantal
kinderen in dat jaar.
Daarna kwam aan de orde een wijziging
van de alg. politieverordening, op voorstel
van Het Veerse Meer. Het zal voortaan ver
boden zijn om langer dan 24 uur met een
vaartuig aan een openbare steiger in het
Veerse Meer te gaan liggen. Het bleek dat
velen de havengelden ontvluchten door aan
een verpozingssteiger te gaan liggen. Wel
gaan die boten zo nu en dan water tanken
in de haven. Ook is er nu een mogelijkheid
om op te treden tegen woonschepen in de
haven en tegen het uitoefenen van een be
drijf te water. Elk jaar komen er legio aan
vragen voor een ligplaats van een woon
schip, zei burgemeester Wisse. Maar we
zijn daar erg huiverig voor.
De heer Blok zei: De P.v.d.-fractie is erg
verheugd dat deze wijziging van de politie
verordening is aangeboden. Het was één van
onze wensen bij de begrotingsbehandeling.
Maar het lijkt ons niet bepaald waterdicht.
Zou het niet beter zijn een verbod te stellen
op bepaalde uren, bijvoorbeeld van 11 uur
's avonds tot vijf uur 's morgens. Het gaat
er om 's nacht uit te sluiten.
Burgemeester Wisse: Dat is in de werk
groep ook wel ter sprake geweest, maar het
kan noodzakelijk zijn, dat de schepen 's
nacht buiten de haven een plaatsje zoeken,
als de jachthavens vol zijn in het topseizoen.
Wethouder Scheele stelde voor het eens
een jaartje te proberen. Het is volgens
hem ook de bedoeling van de verordening
om ook overdag ruimte te maken aan de
aanlegsteigers. De heer Blok vond het maar
een „parkeerschijf-systeem", maar stemde
toch in.
B. en w. hadden de subsidievoorstellen
van de subsidiecommissie volledig overge
nomen, op twee verzoeken na. Deze aan
vragen van de zangverenigingen moeten
eerst nog in de commissie voor sport en
cultuur behandeld worden. Besloten is:
dat de bibliotheekcommissie van de
Ned. Herv. Kerk te Wissenkerke een jaar
lijkse subsidie van 200,— krijgt;
dat de schaakvereniging Kamperland
een jaarlijkse subsidie van 200,— krijgt;
dat de jeugdvereniging Geersdijk
200,— krijgt voor de aanschaf van een
platenspeler;
dat de kruisvereniging Noord- en Zuid-
Beveland-West een jaarlijkse subsidie krijgt
van 60% van de in deze gemeente opge
brachte contributie;
dat de peuterspeelzaal in Wissenkerke
4.386,— en de peuterspeelzaal in Kamper
land 4.275,— subsidie krijgen (met de
mogelijkheid voor elk 2500,— van het rijk
terug te krijgen);
dat de gemeente voor 1000,— een
tweedehands biljart plaatst in het dorpshuis
te Kamperland. In de volgende raadsver
gadering komen voorstellen voor gebruik
en vergoeding ter sprake.
Besloten werd om af te wijzen dat de
kruisvereniging een extra subsidie ontvangt
voor het bedrag aan onroerend goed belas
ting dat nog betaald moet worden en ook
het verzoek van de peuterspeelzaal te Kam
perland om voor 1293,— een buitenspeel
plaats aan te liggen, niet te aanvaarden.
Volledig akkoord ging de raad met de
aanleg van een stalen damwand in de jacht
haven te Kamperland. Uitbaggeren is dan
niet meer nodig. De kosten bedragen
65.000,—. B. en w. hopen dat het werk
voor 1 mei klaar zal zijn.
In de rondvraag vroeg de heer Blok
medewerking van b. en w. voor de aktie
(in maart) sportieve recreatie 1976. Is het
college bereid een of meer accommodaties
open te stellen die dag? Burgemeester Wisse
zei zijn medewerking toe. Juist vanavond
is er een voorlichtingsbijeenkomst voor
ambtenaren over, zei hij.
De heer J. C. Kouwer vroeg medewerking
om de aanleg van een ijsbaan bij de Goud
plaat mogelijk te maken. Het is daar be
schut zei hij, als nu het water op zomerpeil
gehouden kan worden, kan daar een prima
ijsbaan komen. De burgemeester zei alle
medewerking toe.
De heer Kouwer vroeg ook of de max.
snelheid op de provinciale weg bij Geersdijk
niet weer van 70 km naar 50 km kan wor
den teruggebracht. Burgemeester Wisse zal
dit met de politie opnemen. De verandering
is op verzoek van de provincie gebeurd,
zei hij. En of die weer terug willen?
Als laatste punt bracht de heer Kouwer
naar voren dat er op zaterdagmiddag na
één uur niet meer begraven kan worden,
omdat er dan gevoetbald wordt op het
nabijliggende sportveld. Een begrafenis af
hankelijk stellen van een voetbalwedstrijd
gaat me te ver, aldus de heer Kouwer.
Burgemeester: De aanstoot is groter als
er tegelijk gevoetbald en begraven wordt.
Wc kunnen moeilijk zeggen, er is een begra
fenis en de voetbal kan niet doorgaan.
De heer Blok: De competitie staat 14
dagen tevoren vast. In maart zal er boven
dien ook 's morgens al gevoetbald worden.
De heer Kouwer: Het spijt me dat het
zover moet komen. Dan is er helemaal
geen tijd meer om te begraven. Er is af
gesproken, dat de voetbal zou wijken voor
de begrafenis.
Blok: Hoe is er voor te wijken? De
scheidsrechters, de clubs, alles is dan op
het veld.
Burgemeester: Het is toch niet in strijd
met de piëteit om van 12 tot 1 uur te
begraven?
Kouwer: Dat is geen verzoek, maar
dwingen.
Remijnse: Maar dat is toch redelijk. Het
is toch niet persé nodig, dat iemand om
twee uur begraven wordt, hef kan toch
ook wat eerder.
Burgemeester: Het zal niet veel voor
komen, dat iemand principieel niet wil wij
ken.
Kouwer: Het hangt er van af hoe je het
stelt. Het was zo overgekomen, dat de
begrafenis moest wijken voor de voetbal.
Het zit er dus in dat er in de toekomst
op zaterdag alleen tussen 12 en 1 begraven
kan worden?
Burgemeester Wisse en ook Kouwer zien
geen (andere) oplossing
Wethouder Scheele: Als het gaat op de
gewenste tijd, doe je dat. Zo niet, zoek je
samen een andere tijd.
Burgemeester sluit de discussie (en de
vergadering) met: We hebben nota genomen
van uw bezorgdheden.
HET GEZICHT VAN EEN PROFEET.
In zijn artikel De blindheid van de de
mocratie (het Noord-Bevelands Nieuws- en
Advertenttieblad van 19 februari 1976) werpt
de heer H. van Wermeskerken zich op als
pleitbezorger van wat hij tot drie maal
toe „het vrije Westen" noemt. Dat is zijn
goed recht. Daar tegenover staat mijn recht
achter genoemd artikel, en dan met name
achter het vrijheidsgehalte van het Westen,
vraagtekens te zetten.
Vraag 1. Aan wie kent het Westen het
recht toe vrij te zijn?
Antwoord: In elk geval niet aan minder
heidsgroepen als negers, Indianen en gast
arbeiders. Wij reserveren de vrijheid voor
onszelf; anders-denkenden zien wij niet voor
vol aan, in het ergste geval onderdrukken
we hen. We gunden de volkeren van Alge
rije, Vietnam en Chili hun vrijheid niet;
economisch binden we nog steeds een groot
gedeelte van de Derde Wereld.
Trouwens, als Nederlands staatsburger
voel ik me ook niet zo vrij. Zo moet ik
m'n medewerking verlenen aan een insti
tutie als het leger, een institutie waaraan
ik volgens mijn geweten geen medewerking
mag verlenen. Ik kan dienst weigeren, maar
moet dan wel toestaan dat een groep des
kundigen zich over mijn bezwaren buigt,
om vast te stellen of ze al dan niet echt
zijn. Als ik als weigeraar erkend word,
krijg ik eenentwintig maanden vervangende
dienstplicht op m'n brood.
Vrijheid? Jawel, zolang je je nek niet
uitsteekt.
Vraag 2. Hoe demokratisch is Zuid-Afrika?
Antwoord: In Zuid-Afrika hebben de be
grippen vrijheid en demokratie alleen een
wezenlijke inhoud voor de blanke minder
heid van de bevolking. De zwarten worden
er op een schofterige manier uitgebuit. Wat
mij betreft stort het bolwerk Zuid-Afrika
nog vandaag in; het verdient niet beter.
Vraag 3. De gijzelingen door Zuid-Mo-
lukkers, de politieke spanningen daarna over
een nieuwe wet op de ondernemingsraden,
de steekpenningen van Lockheed, de dienst
weigering van een troepje soldaten, de
VVDM die achter deze weigering gaat staan,
de overwinning van de MPLA in Angola,
het aan het licht brengen van schandalen
in Noord-Amerika, het bezuinigen op mili
taire uitgaven in hetzelfde werelddeel, het
gestook tegen Zuid-Afrika, de stakingen in
Engeland, al deze zaken hebben volgens de
heer Van Wermeskerken een gemeenschap
pelijke oorsprong: Moskou. Althans, dat lees
ik tussen de regels door. Maar geeft de
heer Van Wermeskerken hier wel een juiste
voorspelling van zaken? Ik bedoel: Is het
niet mogelijk dat Peking achter dit alles
zit? Of Havanna misschien?
Begrijp me goed, ik ben geen Moskou-fan.
Ik beloof met de hand op het hart te zullen
bukken bij het vallen van de eerste Rus
sische atoombom. Ik sluit zelfs niet uit, dat
ik bij dié gelegenheid naar de kelder zal
gaan.
Dat de lieer Van Wermeskerken er een
andere maatschappijvisie op nahoudt dan ik,
is niet erg. Ik vind het wel jammer, dat
hij zich in zijn artikel niet laat plagen door
een beetje zelfkritiek; tevergeefs heb ik ge
zocht naar een vleugje zelfspot.
Vraag 4. Waar blijft het alternatief van
de heer Van Wermeskerken?
Met andere woorden: Hij legt wel de
vinger op de wond, maar heeft niet eens
een doekje voor het bloeden bij de hand,
laat staan een stevig noodverband. Hij had
toch op z'n minst het nummer van de CIA
kunnen noemen?
Ik zou nog veel meer vragen kunnen
stellen. Laat ik dat niet doen, maar ten
slotte alleen nog vaststellen dat het artikel
van de heer Van Wermeskerken een starre
koude oorlog-sfeer uitwasemt, die volgens
mij tot het verleden behoort. Stemming
maken en spekuleren op de angst voor de
Russen is een goedkope wijze van journa
listiek bedrijven. Dit soort schrijverij heeft
ten doel de achtergronden van de maat
schappelijke ontwikkelingen te verdoezelen.
Als straks de Russen komen, kan de heer
Van Wermeskerken iri ieder geval zeggen:
„Ik had je gewaarschuwd." Harm van Riel
zegt dan waarschijnlijk: „Hè, hè, zijn jullie
daar eindelijk, ik dacht dat jullie nooit
meer zouden komen." Met straks bedoel ik
sint-juttemis.
Gert Groenleer.