Bezoekt de MlDDENSTANDSSHOW te Kamperland Raadsvergadering Kortgene Raadsvergadering Wissenkerke OP 4, 5 EN 6 MAART van 3 tot 9 uur in het De Casembroothuis Dinsdag 17 februari werd in Kortgene een extra raadsvergadering belegd voor maar één agendapunt: het beschikbaar stellen van gelden voor de bouw van een dorpshuis te Kortgene en garant te zijn voor kapitaal- lasten en tekorten. Aan de gemeenteraad was vooraf een uitgebreide schriftelijke toelichting op de plannen gegeven door het college van b. en w. Burgemeester en wethouders schrijven daarin, dat voorwaarde om subsidie te krij gen is dat het totale bouwplan niet meer dan 450.000,kost. Dan zou via de Dienst Aanvullende Civieltechnische Werken (DA- CW) 50% subsidie verkregen kunnen wor den. In het totaalbedrag zit voor ƒ27.000,— inventariskosten. Geschat is dat, met een afschrijving in 40 jaar van de bouwkosten en in tien jaar van de inventaris, de kapi- taallasten per jaar rond de ƒ22.000,— zullen liggen. De totale exploitatiekosten worden ge schat op ƒ50.000,— per jaar, terwijl daar een opbrengst van 30.000,— tegenover zou kunnen staan. Voor de gemeente zijn de kosten per jaar dus in elk geval 22.000,— kapitaalslasten en ƒ20.000,— exploitatietekort. Maar daar bij komt nog 3500,— rentelast overblij vende grond (niet alle beschikbare grond is nodig voor het dorpshuis) en 6500,— we gens nog te bestemmen bovenbouw. Wat dit laatste betreft: burgemeester- Evers lichtte toe, dat het gebouw uit esthe tische overwegingen (dorpsschoon) geen plat dak kan krijgen, maar dat er een bovenbouw op moet, die eigenlijk niet nodig is. Gepro beerd zal worden dit lokaal toch nog te verhuren. In totaal (rekening houdende met hogere subsidies voor de gebruikers van het dorpshuis) werd aan de raad een bedrag van ƒ60.000,— per jaar gevraagd (plus na tuurlijk een krediet voor de bouwkosten, eventueel verminderd met de subsidie). B. en w. schrijven ook in de toelichting, dat voor 1976 de last nihil zal zijn, maar dat voor 1977 deze nieuwe post mogelijk aanleiding zal kunnen zijn om enige in komsten te verhogen. Als voorwaarde stellen b. en w. echter dat in het bestuur van de stichting dorps huis vertegenwoordigers van het college en de raad moeten zitten. Het dorpshuis komt op de plaats van de enkele jaren geleden afgebrande Stadswijn- kelder in de Hoofdstraat. De bouw omvat het eigenlijke dorpshuis op een oppervlakte van 300 m2 en op de overige in te brengen bouwgrond van 150 m2 een peuterspeelzaal en een afzonderlijke ruimte voor de jeugd soos. Het totale perceel is groot 600 m2 zodat nog 150 m2 over is, waarvoor op het mo ment nog geen bestemming gevonden is. De meeste raadsleden stelden zich positief op tegenover de plannen voor een nieuw dorpshuis. De heer Bom vond het erg jammer, dat het uiteindelijk resultaat toch wat tegen valt. Wij hadden een huis in onze verbeel ding, zei hij, dat als het ware de historische feiten (Kortgene is immers al vanouds dé plaats waar de grotere bijeenkomsten ge houden worden) in een nieuw gebouw zou kunnen voortzetten. Ik weet, dat in Kam perland, Wissenkerke, Colijnsplaat en Kats wel iets van de grond is gekomen. Het is met een kleine teleurstelling dat de grootte van dit gebouw maakt, dat het hieraan nu niet meer kan voldoen. De heer Bom vond het een grote inves tering voor de gemeente, zodat er wel be paalde maatregelen genomen zullen moeten worden om dit op te vangen. Hij bena drukte ook dat het verband tussen de stich ting en de gemeente zeer nauw moet zijn op bestuurlijk gebied. Verder deed hij het idee aan de hand kontribuant van de stichting te worden. Hij dacht daarbij niet alleen aan de instellingen en verenigingen die be trokken zijn bij het dorpshuis, maar ook aan de groep die aan de mensen van Kort gene wat verdient. Het raadslid Klaassen vond het maar een rare zaak, dat de 7500,— die de boven bouw gaat kosten, niet in de totale bouw kosten zijn opgenomen. We zijn zo gewoon dat er steeds maar wat bij komt, zei hij, maar ik kan hiermee niet akkoord gaan. Wel ging hij akkoord met de 225.000,— die de gemeente (als de 50% subsidie door gaat) moet betalen voor de bouw. Later, tijdens de stemming, dacht de heer Klaassen dat het ging om het voorstel plus de ƒ75.000,— en hij stemde toen tegen. De heer Breure had principiële kritiek op het voorstel. Hij zei: Mijnheer de Voorzitter. Wederom worden wij voor een beslissing gezet, welke zoiets inhoudt van „met de rug tegen de muur". Verschillende keren worden wij de laatste tijd met voorstellen geconfronteerd, die grote investeringen ver gen en dat niet alleen, maar straks ook jaarlijks zware lasten op de gemeente zul len leggen. De te verkrijgen subsidie van het rijk is zo verblindend, dat men als door het dolle heen is, alles er voor over heeft, om maar gerealiseerd te krijgen, wat men denkt dat er in de gemeente moet komen. De door het rijk opgelegde beperkingen (bij de subsidie-bepalingen) zijn in dit geval voor de bouw van een dorpshuis in de kern Kortgene, zo strak geregeld, dat het niet mogelijk is om binnen die grenzen een behoorlijk dorpshuis te bouwen. Zodat nood gedwongen de gemeente er nog een te groot bedrag bij zal moeten leggen om er nog wat van te maken. Met het vooruitzicht, dat we over enkele jaren weer zullen moe ten verbouwen. De ingestelde werkgroep uit de ingeze tenen, die de plannen moest verwerken en na een groots plan tot een minimaal geval zag teruggaan, zag ook geen kans meer subsidie in de wacht te slepen of betere voorwaarden te verkrijgen. Ook de architect heeft zich cén- en andermaal moeten be zinnen om iets aannemelijks voor de ge meente, maar voornamelijk voor C.R.M. te maken. Nu is het dan ook niet nodig om voor een kern als Kortgene met 1200 inwoners een kasteel te bouwen als dorpshuis. Maar iets meer ruimte had m.i. toch wel wense lijk geweest. Maar naast dit alles vraag ik mij toch wel af, of het verantwoord is, om dit dorpshuis hier neer te zetten. Zien we de opzet van de exploitatie, dan is de raming op dit moment een tekort van ƒ60.000,— per jaar, door de gemeente te betalen. En zoals gezegd, is dit een glo bale raming, waar nog wel vraagtekens bij geplaatst kunnen worden. Ik vraag u, is het verantwoord om voor 1 kern elke week meer dan 1000,— uit de kas van de gemeente bij te leggen. Het is ook de laatste grote kapitaals uitgave nog niet in onze gemeente. Hierbij denk ik aan een nieuw sportveld in Colijns plaat, wat ook wel met een tekort zal werken, als het is aangelegd. Ondanks de forse subsidie die we nu (naar we hopen) zullen krijgen voor dit dorpshuis, is het financieel, volgens mij niet verantwoord. Naast al deze grote bezwaren, mijnheer de voorzitter, heb ik nog een groot princi pieel bezwaar, n.l. het niet opnemen in de statuten van de te vormen stichting, dat dit dorpshuis op zondag zal gesloten zijn. En dat geldt dan voor alles in dit dorps huis. maar voornamelijk voor de aan te bouwen soos. Het werd mij duidelijk in de financiële commissie, dat ook daarvoor geen meerder heid is te vinden. Wetende dat het gebruik op zondag op die manier tegen Gods wet en gebod ingaat, is het mij daarom al geheel onmogelijk mijn stem daarvoor te geven. Ik geloof niet dat daar zegen op kan rusten. Vergun mij, mijnheer de voorzitter, dat ik daar in alle ernst op wijs. Elk lid van de raad heeft zijn verantwoording, ook Tn deze. Ik dank U. Mevrouw Van Oeveren zei het te betreu ren, dat de mogelijkheid om in aanmerking voor subsidie te komen, een heleboel beper kingen met zich meebrengt. Wij hebben be wondering voor de oplossing, die de werk groep met de architect en het college heeft gevonden binnen dit schema van beperkin gen. Ook mevrouw Van Oeveren meende dat het een jaarlijks zware last is. Maar daar tegenover staat dat een dorpshuis het hele dorp ten goede komt. Burgemeester Evers had in zijn openings woord al gezegd, dat de verenigingen alle krachten zullen moeten inspannen, omdat zij er niet vanzelfsprekend op mogen rekenen een eventueel tekort (ontstaan door de hoge huur van het dorpshuis) automatisch gesub sidieerd te krijgen Telkcnjare zullen zij door alle mogelijke akties de last van de gemeente zo klein mogelijk moeten maken. Dit is een grote opgave voor de verenigingen, zei de heer Evers, daar ben ik mij van bewust. Het voorstel van het college voor de vertegenwoordiging in het bestuur, werd door alle raadsfracties aanvaard. Dit voor stel is dat de voorzitter van het Stichtings bestuur aangewezen wordt door b. en w., terwijl de raad een lid voor het algemeen bestuur zal benoemen. Voor beiden ook plaatsvervangers, opdat, zo zei de heer Evers, er geen enkele risico kan ontstaan als de gemeentelijke vertegenwoordiger ver hinderd is. Voor wat betreft de statuten, stelde de heer Bom voor uit te gaan van de statuten voor het dorpshuis De Brug te Colijnsplaat. Daarvoor voelden de andere raadsleden ook wel en ook burgemeester Evers noemde dit een goed voorbeeld. Na de uitgebreide gedachtenwisseling kwam het voorstel van b. en w. in stem ming. De formulering ervan luidt aldus: B. en w. van Kortgene stellen u voor: 1. Gelden beschikbaar te stellen voor de bouw van een dorpshuis op het terrein van de voormalige „Stadswijnkelde" te Kort gene tot een bedrag van 450.000,te verminderen met een rijkssubsidie van 225.000,—. 2. Garant te zijn voor de kapitaalslasten, voortvloeiende uit de onder 1 genoemde investering. 3. Eventuele tekorten voortvloeiende uit de exploitatie van het bovenbedoelde dorps huis voor rekening van de gemeente te nemen. 4. Te bepalen dat als voorwaarde wordt gesteld het verkrijgen van de onder 1 ge noemde rijkssubsidie en voorts, dat de ge meente in het bestuur van de toekomstige stichting zal zijn vertegenwoordigd zoals (hierboven) aangegeven. Het voorstel werd aangenomen met acht stemmen voor en twee tegen (de heren Klaassen en Breure). De heer De Smit was afwezig. Verslag van de gemeenteraadsvergadering te Wissenkerke op maandagavond 23 febr. van half acht tot half tien. Aanwezig burge meester P. Wisse, wethouder Scheele, de vijf raadsleden (Dieleman, Kouwer, Remijn- se, Uijl en Blok), gemeentesecretaris Van Hekken en één belangstellende op de pu blieke tribune. Burgemeester Wisse begon zijn medede lingen met het noemen van een urgentie schema voor Zeeland van de Zeeuwse Sportraad, waarin de behoefte aan sport hallen, sportzalen en gymlokalen wordt op gesomd. Er zou een sportzaal kunnen ko men, zei burgemeester Wisse, Noord-Beve land staat op een gedeelde vierde en vijfde plaats op een totaal van dertien of veer tien. Volgens de huidige maatstaven geeft het ministerie van erm een subsidie van 100.000,— en is voor wat de provincie betreft op maximaal 75.000,— te rekenen. Dat zijn niet zulke grote bedragen, meende de burgemeester. Een sportzaal kost al gauw een half a één miljoen en de exploi tatie zal voor rekening van de gemeenten zijn. B. en w. zien het nu niet zo zitten, maar we zeggen niet absoluut nee. Op een vraag van de heer Blok, zei de burgemeester dat als er bericht komt dat Noord-Beveland aan de beurt is, dit een raadstuk zal zijn. (De heer Blok, fractie voorzitter van de P.v.d.A., had al tijdens de begrotingsbehandeling vorig jaar aan gedrongen op onderzoek naar de mogelijke bouw van een sportzaal. Hij dacht toen aan Geersdijk als plaats). In het dorpshuis, waar de gemeenteraads vergadering werd gehouden, hing een „praat plan" ter inzage, voor een uitbreiding van Geersdijk. De gedachten gaan uit naar een aanvulling van de bestaande nieuwbouw met nog wat huizen, ook woningwetwonin gen en een nieuwe kleuter/lagere school. Daarbij zou flink wat speelruimte komen. De grond waarop die nieuwe plan gereali seerd kan worden ligt gedeeltelijk op ge meentegrond, gedeeltelijk op landbouw grond. Het is mogelijk, dat het plan vol gende gemeenteraad al als bestemmingsplan in de raad komt. Burgemeester Wisse zei in zijn medede lingen ook dat de woningbouw te Kamper land in beweging is. Er is begonnen met het heien van tien woningwetwoningen, terwijl toewijzing voor 10 woningwetwonin gen van een ander type gegeven is. Er zijn vier premiewoningen in aanbouw, terwijl elf premiewoningen aangevraagd zijn. Voorts zijn er drie k vier aanvragen van particu lieren. Door al deze activiteiten komt de aanleg van een speelveldje voor de jeugd op het tweede plan, zo bleek uit het antwoord van burgemeester Wisse op een vraag van raadslid Remijnse. De raad kreeg vervolgens enkele stukken in behandeling, die betroffen het vaststellen van een vergoeding over 1975 aan de ver schillende scholen, naar gelang het aantal kinderen in dat jaar. Daarna kwam aan de orde een wijziging van de alg. politieverordening, op voorstel van Het Veerse Meer. Het zal voortaan ver boden zijn om langer dan 24 uur met een vaartuig aan een openbare steiger in het Veerse Meer te gaan liggen. Het bleek dat velen de havengelden ontvluchten door aan een verpozingssteiger te gaan liggen. Wel gaan die boten zo nu en dan water tanken in de haven. Ook is er nu een mogelijkheid om op te treden tegen woonschepen in de haven en tegen het uitoefenen van een be drijf te water. Elk jaar komen er legio aan vragen voor een ligplaats van een woon schip, zei burgemeester Wisse. Maar we zijn daar erg huiverig voor. De heer Blok zei: De P.v.d.-fractie is erg verheugd dat deze wijziging van de politie verordening is aangeboden. Het was één van onze wensen bij de begrotingsbehandeling. Maar het lijkt ons niet bepaald waterdicht. Zou het niet beter zijn een verbod te stellen op bepaalde uren, bijvoorbeeld van 11 uur 's avonds tot vijf uur 's morgens. Het gaat er om 's nacht uit te sluiten. Burgemeester Wisse: Dat is in de werk groep ook wel ter sprake geweest, maar het kan noodzakelijk zijn, dat de schepen 's nacht buiten de haven een plaatsje zoeken, als de jachthavens vol zijn in het topseizoen. Wethouder Scheele stelde voor het eens een jaartje te proberen. Het is volgens hem ook de bedoeling van de verordening om ook overdag ruimte te maken aan de aanlegsteigers. De heer Blok vond het maar een „parkeerschijf-systeem", maar stemde toch in. B. en w. hadden de subsidievoorstellen van de subsidiecommissie volledig overge nomen, op twee verzoeken na. Deze aan vragen van de zangverenigingen moeten eerst nog in de commissie voor sport en cultuur behandeld worden. Besloten is: dat de bibliotheekcommissie van de Ned. Herv. Kerk te Wissenkerke een jaar lijkse subsidie van 200,— krijgt; dat de schaakvereniging Kamperland een jaarlijkse subsidie van 200,— krijgt; dat de jeugdvereniging Geersdijk 200,— krijgt voor de aanschaf van een platenspeler; dat de kruisvereniging Noord- en Zuid- Beveland-West een jaarlijkse subsidie krijgt van 60% van de in deze gemeente opge brachte contributie; dat de peuterspeelzaal in Wissenkerke 4.386,— en de peuterspeelzaal in Kamper land 4.275,— subsidie krijgen (met de mogelijkheid voor elk 2500,— van het rijk terug te krijgen); dat de gemeente voor 1000,— een tweedehands biljart plaatst in het dorpshuis te Kamperland. In de volgende raadsver gadering komen voorstellen voor gebruik en vergoeding ter sprake. Besloten werd om af te wijzen dat de kruisvereniging een extra subsidie ontvangt voor het bedrag aan onroerend goed belas ting dat nog betaald moet worden en ook het verzoek van de peuterspeelzaal te Kam perland om voor 1293,— een buitenspeel plaats aan te liggen, niet te aanvaarden. Volledig akkoord ging de raad met de aanleg van een stalen damwand in de jacht haven te Kamperland. Uitbaggeren is dan niet meer nodig. De kosten bedragen 65.000,—. B. en w. hopen dat het werk voor 1 mei klaar zal zijn. In de rondvraag vroeg de heer Blok medewerking van b. en w. voor de aktie (in maart) sportieve recreatie 1976. Is het college bereid een of meer accommodaties open te stellen die dag? Burgemeester Wisse zei zijn medewerking toe. Juist vanavond is er een voorlichtingsbijeenkomst voor ambtenaren over, zei hij. De heer J. C. Kouwer vroeg medewerking om de aanleg van een ijsbaan bij de Goud plaat mogelijk te maken. Het is daar be schut zei hij, als nu het water op zomerpeil gehouden kan worden, kan daar een prima ijsbaan komen. De burgemeester zei alle medewerking toe. De heer Kouwer vroeg ook of de max. snelheid op de provinciale weg bij Geersdijk niet weer van 70 km naar 50 km kan wor den teruggebracht. Burgemeester Wisse zal dit met de politie opnemen. De verandering is op verzoek van de provincie gebeurd, zei hij. En of die weer terug willen? Als laatste punt bracht de heer Kouwer naar voren dat er op zaterdagmiddag na één uur niet meer begraven kan worden, omdat er dan gevoetbald wordt op het nabijliggende sportveld. Een begrafenis af hankelijk stellen van een voetbalwedstrijd gaat me te ver, aldus de heer Kouwer. Burgemeester: De aanstoot is groter als er tegelijk gevoetbald en begraven wordt. Wc kunnen moeilijk zeggen, er is een begra fenis en de voetbal kan niet doorgaan. De heer Blok: De competitie staat 14 dagen tevoren vast. In maart zal er boven dien ook 's morgens al gevoetbald worden. De heer Kouwer: Het spijt me dat het zover moet komen. Dan is er helemaal geen tijd meer om te begraven. Er is af gesproken, dat de voetbal zou wijken voor de begrafenis. Blok: Hoe is er voor te wijken? De scheidsrechters, de clubs, alles is dan op het veld. Burgemeester: Het is toch niet in strijd met de piëteit om van 12 tot 1 uur te begraven? Kouwer: Dat is geen verzoek, maar dwingen. Remijnse: Maar dat is toch redelijk. Het is toch niet persé nodig, dat iemand om twee uur begraven wordt, hef kan toch ook wat eerder. Burgemeester: Het zal niet veel voor komen, dat iemand principieel niet wil wij ken. Kouwer: Het hangt er van af hoe je het stelt. Het was zo overgekomen, dat de begrafenis moest wijken voor de voetbal. Het zit er dus in dat er in de toekomst op zaterdag alleen tussen 12 en 1 begraven kan worden? Burgemeester Wisse en ook Kouwer zien geen (andere) oplossing Wethouder Scheele: Als het gaat op de gewenste tijd, doe je dat. Zo niet, zoek je samen een andere tijd. Burgemeester sluit de discussie (en de vergadering) met: We hebben nota genomen van uw bezorgdheden. HET GEZICHT VAN EEN PROFEET. In zijn artikel De blindheid van de de mocratie (het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertenttieblad van 19 februari 1976) werpt de heer H. van Wermeskerken zich op als pleitbezorger van wat hij tot drie maal toe „het vrije Westen" noemt. Dat is zijn goed recht. Daar tegenover staat mijn recht achter genoemd artikel, en dan met name achter het vrijheidsgehalte van het Westen, vraagtekens te zetten. Vraag 1. Aan wie kent het Westen het recht toe vrij te zijn? Antwoord: In elk geval niet aan minder heidsgroepen als negers, Indianen en gast arbeiders. Wij reserveren de vrijheid voor onszelf; anders-denkenden zien wij niet voor vol aan, in het ergste geval onderdrukken we hen. We gunden de volkeren van Alge rije, Vietnam en Chili hun vrijheid niet; economisch binden we nog steeds een groot gedeelte van de Derde Wereld. Trouwens, als Nederlands staatsburger voel ik me ook niet zo vrij. Zo moet ik m'n medewerking verlenen aan een insti tutie als het leger, een institutie waaraan ik volgens mijn geweten geen medewerking mag verlenen. Ik kan dienst weigeren, maar moet dan wel toestaan dat een groep des kundigen zich over mijn bezwaren buigt, om vast te stellen of ze al dan niet echt zijn. Als ik als weigeraar erkend word, krijg ik eenentwintig maanden vervangende dienstplicht op m'n brood. Vrijheid? Jawel, zolang je je nek niet uitsteekt. Vraag 2. Hoe demokratisch is Zuid-Afrika? Antwoord: In Zuid-Afrika hebben de be grippen vrijheid en demokratie alleen een wezenlijke inhoud voor de blanke minder heid van de bevolking. De zwarten worden er op een schofterige manier uitgebuit. Wat mij betreft stort het bolwerk Zuid-Afrika nog vandaag in; het verdient niet beter. Vraag 3. De gijzelingen door Zuid-Mo- lukkers, de politieke spanningen daarna over een nieuwe wet op de ondernemingsraden, de steekpenningen van Lockheed, de dienst weigering van een troepje soldaten, de VVDM die achter deze weigering gaat staan, de overwinning van de MPLA in Angola, het aan het licht brengen van schandalen in Noord-Amerika, het bezuinigen op mili taire uitgaven in hetzelfde werelddeel, het gestook tegen Zuid-Afrika, de stakingen in Engeland, al deze zaken hebben volgens de heer Van Wermeskerken een gemeenschap pelijke oorsprong: Moskou. Althans, dat lees ik tussen de regels door. Maar geeft de heer Van Wermeskerken hier wel een juiste voorspelling van zaken? Ik bedoel: Is het niet mogelijk dat Peking achter dit alles zit? Of Havanna misschien? Begrijp me goed, ik ben geen Moskou-fan. Ik beloof met de hand op het hart te zullen bukken bij het vallen van de eerste Rus sische atoombom. Ik sluit zelfs niet uit, dat ik bij dié gelegenheid naar de kelder zal gaan. Dat de lieer Van Wermeskerken er een andere maatschappijvisie op nahoudt dan ik, is niet erg. Ik vind het wel jammer, dat hij zich in zijn artikel niet laat plagen door een beetje zelfkritiek; tevergeefs heb ik ge zocht naar een vleugje zelfspot. Vraag 4. Waar blijft het alternatief van de heer Van Wermeskerken? Met andere woorden: Hij legt wel de vinger op de wond, maar heeft niet eens een doekje voor het bloeden bij de hand, laat staan een stevig noodverband. Hij had toch op z'n minst het nummer van de CIA kunnen noemen? Ik zou nog veel meer vragen kunnen stellen. Laat ik dat niet doen, maar ten slotte alleen nog vaststellen dat het artikel van de heer Van Wermeskerken een starre koude oorlog-sfeer uitwasemt, die volgens mij tot het verleden behoort. Stemming maken en spekuleren op de angst voor de Russen is een goedkope wijze van journa listiek bedrijven. Dit soort schrijverij heeft ten doel de achtergronden van de maat schappelijke ontwikkelingen te verdoezelen. Als straks de Russen komen, kan de heer Van Wermeskerken iri ieder geval zeggen: „Ik had je gewaarschuwd." Harm van Riel zegt dan waarschijnlijk: „Hè, hè, zijn jullie daar eindelijk, ik dacht dat jullie nooit meer zouden komen." Met straks bedoel ik sint-juttemis. Gert Groenleer.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1976 | | pagina 2