Raadsvergadering Wissenkerke Tweede blad van bet Neord-fievelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 27 november 1975 no. 3684 Maandagmiddag 24 november is in het dorpshuis te Wissenkerke de begrotingsver gadering van de gemeente Wissenkerke ge houden. Hieronder een verslag van deze vergadering. Burgemeester P. J. Wisse merkt in zijn kort openingswoord op, het prettig te vin den dat de raad voltallig is. Na het goed keuren van de notulen van de vorige ver gadering (22 september) opent de burge meester de gedachtenwisseling over de be groting met: In de loop van het volgend jaar kunt u de nieuwe kapitaalswerken als voorstel te gemoet zien. De post onvoorzien is, zoals met grote letters in de krant stond 359.000,—. Daar moeten de kapitaalslas- ten van de nieuwe werken uit bestreden worden. Dan blijft nog 130.000,over: een redelijke post onvoorzien. Het is van belang dat de laatste tijd flinke subsidies zijn binnengekomen in het kader van de werkloosheidsbestrijding, bij voorbeeld voor het zwembad, het sportveld. Ook speelt mee het uitvoeren van werken door mensen die behoren tot de arbeids reserve en waarvan de kosten vrijwel geheel bestreden worden door het rijk (het gaat om werkzaamheden als het snoeien van De Banjaard, opknappen bebossing Schotsman Ruiterplaat). Ook het opknappen van de oude provinciale steiger in Kamperland (kosten 77.000,—, maar afbreken zou 45.000,— gekost hebben) gebeurt in het kader van de werkloosheidsbestrijding door Het Veerse Meer. Het verbeteren van het strandje in Geersdijk kost de gemeente ook niets, evenmin als het opknappen van de kadewand van het vluchthaventje te Geers dijk door Het Veerse Meer 90.000,—). Burgemeester Wisse deelt mee dat de arbeidsreserve per 31 otkober 29 mensen omvatte. Daarvan zijn 14 werkzoekenden op aanvullende werkgelegenheidsobjekten geplaatst. De financiële positie van deze gemeente is zonder meer redelijk tot goed, aldus bur gemeester Wisse. Het voorzieningenpeil is ook goed te noemen, zie bijvoorbeeld de dorpshuizen, gymlokalen en de voorgestelde kapitaalswerken. Maar er zullen natuurlijk altijd wensen en verlangens blijven. Het is voor de eerste keer dat de ge meenteraad voor de begrotingsvergadering opmerkingen en vragen heeft ingediend. Dit vooraf bestuderen stellen wij zeer op prijs, dan is concreter antwoorden mogelijk. Met de wens dat de goede verstand houding tussen de raad en b. en w. ook in het dienstjaar 1976 zal blijven voort bestaan, besluit de raadsvoorzitter zijn in leidend woord en geeft hij fraktie-voor- zitter L. J. Blok (P.v.d.A.) gelegenheid zijn algemene beschouwingen te beginnen. Voorzitter, Mijne Heren, Als fractie van de Partij van de Arbeid willen wij bij deze uw college onze op en aanmerkingen aanbieden, dit naar aan leiding van de ons aangeboden begroting met toelichting voor 1976. Het is nooit leuk om al direkt met kri tische opmerkingen te komen (ook al is deze opbouwend bedoeld) en daarom eerst deze lovende woorden. Ten eerste willen wij de ambtenaren ter secretarie weer dank zeggen voor de bereid willige medewerking in het afgelopen boek jaar. Enkele oneffenheden daar gelaten, die later toch weer goed opgelost zijn. Ook onze dank voor de zo vroege toe zending van deze begroting. Een voorberei ding en bestudering van plm. zes weken staan garant voor een uitgebalanceerde me ning. Ook de financiële positie waarin u onze gemeente heeft weten te manoevreren, ver dient onze uiterste waardering. Een ieder weet hoe een belangrijke rol de centen tegenwoordig in onze maatschappij spelen. Wij denken hierbij aan de grote post van onvoorzien, n.l. 359.000,en wij hopen en vertrouwen dat deze op een zo goed mogelijke wijze besteed gaat worden. Zo doende dat alle lagen van onze bevolking daar prbfijt en steun van zullen ondervinden. Gemeentelijke belastingen. Wanneer we het begeleidend schrijven van b. en w. even volgen, komen we op blz. 2 bij de gemeentelijke belastingen. Het js verheugend, dat er geen verhogingen in ver werkt zijn, zodat er groepen uit de bevolking van zullen kunnen profiteren, dit wat be treft de onroerend goedbelasting. Wat ons, en vele mensen uit de gemeente nog niet duidelijk is: Hoeveel gaat het de burger kosten? Nog nader omschreven: Hoeveel kost het een huurder van een woning in de categoria met resp. een huur van ƒ150,en ƒ250,En hoeveel kost het een eigenaar van een woning met een waarde van resp. 40.000,— en van ƒ100.000,— Wij zouden bovenstaande eens vroegtijdig willen kenbaar maken aan de inwoners van onze gemeente, zodat men straks weet waar men aan toe is. Wat de gemeentelijke jachthaven betreft, zijn wij het met het college eens dat de kosten van de jachthaven volledig gedekt dienen te worden uit de opbrengsten van de havengelden. De stijging hier van deze tarieven heeft dus onze volledige instem ming. Als laatste van deze belastingen hopen wij, dat door de verlaging van de bouwleges en welstandtoezicht, de stimulans gegeven wordt om nog meer tot eigen woningbouw in onze gemeente over te gaan. Subsidies. Bij de punten 1 en 2, over de Kruisvere niging, kunnen wij het standpunt van het college ondersteunen, om in overleg met de andere gemeenten te komen tot één gezamenlijk standpunt. Wel zou in deze het advies van de subsidiecommissie, be treffende het niet verlenen van subsidie ten behoeve van de onroerend goedbelasting, aan de andere gemeenten kenbaar gemaakt kunnen worden. Graag dus nog een raads voorstel over deze twee punten uit uw college. De punten 11 en 12 verbazen ons ten zeerste vanwege de tegenstrijdigheid die het college hier ten toon spreid. Men steunt wel, tegen het advies van de commissie, de Bond tegen het Vloeken. Men steunt niet, gelijk het advies van de commissie, de Vereniging Bescherming Voetgangers. Met andere woor den: men wil wel de voetgangers wijzen op het feit dat ze niet mogen vloeken, maar aan de andere kant wil men ze niet wijzen oo het feit dat ze doodgereden kunnen worden. Wij stellen dan ook voor geen enkele te subsidiëren, gelijk aan het advies van de subsidiecommissie. Te realiseren werken. Het saneringsplan Wissenkerke dient nog verder uitgediept te worden. Wij denken hierbij aan het einde van de Ooststraat, met name de schuur op de hoek van de Langeviele, is ons een doorn in het oog en een stank in de neus. Is een oplossing hier spoedig te verwachten? De verfraaiing van de Voorstraat te Wis senkerke juichen wij toe. Maar wij zouden nog verder willen gaan. N.l. in de toekomst te komen tot een autovrije Voorstraat. Wij zijn ons bewust van de konsekwenties die dit met zich mee zal brengen en wij zullen èn willen ons dan ook niet vastleggen op welke termijn dit gerealiseerd moet worden. Want van moeten is dachten wij hier hele maal geen sprake. Wel willen wij het col lege vragen de mogelijkheden te onder zoeken bij de diverse instanties en dan denken wij aan de middenstand, bewoners, financiën, e.d. Dan nog iets wat een heet hangijzer is. En dan hebben wij het over het zwembad te Wissenkerke. Er is onlangs een subsidie voor de uitbreiding gegeven en dat bete kent, dat er nu straks geen sprake meer is van een instructiebad voor de jeugd, maar dat wij kunnen spreken over een bescheiden zwembad. Dit zal toegankelijker kunnen zijn voor een grotere groep van mensen. De volgende vragen willen wij stellen. Staat het college nog steeds op het standpunt dat het zwembad op zondag dicht moet blijven? Blijft het college volhouden, dat de en quête, waar drie reacties op gekomen zijn, representatief is voor de behoefte van de bevolking? Wil het college niet eens een betere enquête organiseren bij de mensen en ge zinnen, die direct bij het zwemmen be trokken zijn? Wil het college de raad eens de financiële aspecten voorleggen van het openstellen op zondag? Volkshuisvesting. Onze fractie is van mening, dat er niet onbeperkt doorgegaan dient te worden met het bouwen van woningwetwoningen. De natuurlijke groei van de bevolking, met een ruime marge daarbij, dient wel bijgehouden te worden, door middel van het bouwen van huurwoningen. De bouw in de particuliere sector dient op alle mogelijke wijze door de gemeente gestimuleerd te worden. Wel valt het ons op dat er sprake is van een stilstand in de bouw van bejaarden woningen. Natuurlijk zal de behoefte daar een rol in moeten spelen. Bij deze willen wij dan ook verzoeken of het college bij de Stichting prot. bejaardzorg eens kan informeren of in één van de drie kernen deze behoefte aanwezig is. Waar wij ons ernstig zorgen over maken is het volgende. Het college is van plan de gemeentewoningen (75 stuks) per 1 jan. 1976 over te dragen aan de Chr. Wo- ningbouwstichting. Wel nu, mijnheer de voorzitter, daar zijn wij vierkant tegen. Woningen, die met gemeenschapsgeld ge bouwd zijn, komen nu in handen van een ondemocratische instelling, zoals deze stich ting. Wanneer het nu b.v. een woning bouwvereniging geweest was, waar voldoen de vertegenwoordiging uit deze gemeente inspraak heeft, was onze reactie geheel an ders geweest. Zou het college nog eens op zijn standpunt terug kunnen komen of er minstens een redelijke bespreking met de raad over houden? Ook bij volkshuisvesting behoort de twee de woningverordening. Gelukkig was deze verordening hier vroegtijdig, maar toch moet ons op dit moment nog van het hart, dat de mazen in het net nog talrijk zijn. Er wordt wel geroepen: Er is een lijst, maar effectief en hard optreden mankeert er vol gens ons wel eens aan. Eén of twee aansporingen aan het adres van het college dienen toch voldoende te zijn, maar het zijn er helaas meer gewor den. Een goede informatie van waar de schoen wringt, aan de raad, zou wenselijk zijn. Onze fractie is er van overtuigd, dat er dan personen in het geding en in het openbaar komen. Een besloten agendapunt zou hier aanbeveling verdienen. Bestemmingsplannen. Wanneer we het over bestemmingsplan nen hebben, dan valt ons als eerste op, dat de aankleding van de nieuwe woon wijken in "alle drie de kernen veel, zo niet alles te wensen over laat. De aandacht dient nu eens gericht te worden op de aankleding, in plaats van het uit de grond stampen van nieuwe woningen. Het bestemmingsplan in Geersdijk schijnt eindelijk vaste gestalte te krijgen. Wat ons betreft komt het op dit moment zeer goed uit, dat er nog niets definitiefs vast staat. De P.v.d.A. wil n.l. het volgende. In de commissie accommodaties van de Zeeuwse Sportraad staat op de derde plaats van een urgentielijst van sportzalen in Zee land, een zaal voor geheel Noord-Beveland. Wij zijn van oordeel dat er in het be stemmingsplan voor Geersdijk ruimte ge zocht moet worden om deze zaal daar te bouwen. Om zodoende in overleg met de gemeente Kortgene, Geersdijk als vestigings plaats aan te bevelen. De centrale plaats van dit dorp op Noord-Beveland dient hier de doorslaggevende factor te zijn en niet het inwonertal van de kern, omdat het hier gaat om een centrale voorziening. Graag uw aandacht en medewerking aan deze sportvoorziening. Nogmaals het bestemmingsplan Landhui- zenterrein Heer Janszpolder onder uw aan dacht brengende, vragen wij uw college dit plan enkele jaren in de ijskast op te bergen. Welke overwegingen spelen hier namelijk naar onze mening een rol om dit aan u voor te stellen? Welnu de volgende. De recreatieterreinen Schotsman Ruiter plaat I en II en Rancho Grande zijn nog drie terreinen, waar mogelijkheden zijn voor de bouw van uit de krachten gegroeide woningen. Het college stelt zelf terecht dat realisering van deze terreinen nog jaren op zich laat wachten. En daar de grond aankoop als geldbelegging hoogtij viert, zien wij dan ook voor de landhuizenbouw op dit moment nog geen enkele noodzaak. Een vierde concurrentielaag is op dit moment niet gewenst. Wanneer de genoem de drie terreinen bijna volledig bebouwd zullen zijn, dan heeft het bestemmingsplan Landhuizen Heer Janspolder pas bestaans recht en kans van slagen. Kapitaalswerken. Wanneer we de kapitaalswerken zien, valt ons de 550.000 gulden op, die de uitbreiding en verbouw van het gemeentehuis gaat kosten. Hierbij dient men de volgende za ken eens in overweging te nemen. Met de verbouw van het gemeentehuis op Kortgene van plm. 400.000 gulden, komt men op ongeveer één miljoen gulden aan verbouw op Noord-Beveland, dit voor een bevolking van ong. 6300 inwoners. Hetgeen globaal uitgerekend neerkomt op een be drag per hoofd van 160,—. Voor 1 miljoen gulden zet men een geheel nieuw gebouw voor Noord-Beveland op welke plaats dan ook. Gaat dit college voorbij aan de gedachte betreffende een samenvoeging van beide ge meenten? Of kan men ons de verzekering geven dat wij als zelfstandige gemeente nott tien jaar meegaan? Ook wat betreft het overhevelen van gemeentetaken aan het provinciaal bestuur betekent minder mankracht nodig te heb ben. Dit zal naar onze mening reeds op zeer korte termijn geschieden. Nog één kapitaalsuitgave zouden wij toe gelicht willen zien, en dat is de aanschaf van een nieuwe brandweerauto. Zijn hier de totale kosten mee gemoeid of komen naast deze aanschafkosten ook nog ver- bouwingskosten? Beter gezegd: Wordt de nieuwe brandweerauto aangepast aan de garage of wordt de garage aangepast aan de nieuwe brandweerauto? Algemeen. Bijna aan het einde van deze beschou wingen willen wij nog enkele algemene pun ten aanspreken. Er is eens gesproken in deze gemeente over „het streekplan Midden-Zeeland". Wat is uit verdere besprekingen met deze stuur groep naar voren gekomen en dan speciaal voor wat betreft onze gemeente? Ook komt het ons hinderlijk voor, dat de informatie betreffende de uitwisseling met de Belgische gemeente Basel zeer laat aan ons wordt doorgegeven. Wij hoeven als raad daar natuurlijk niet altijd bij aan wezig te zijn, maar wij zouden toch wel eens vroegtijdig willen weten, wat voor programma er gepland wordt. Als spreker namens de P.v.d.A.-fractie zou ik persoonlijk, als lid zijnde van de subsidiecommissie, middenstandscommissie en sport/cultuur commissie, graag een al gemene opmerking maken over de werking van deze drie commissies. Het spijt me te moeten constateren dat er weinig konkreets uit deze commissies naar voren komt. Waarbij dan nog ver scheidene zaken die er uit voort komen, door het college terzijde worden geschoven. Alleen maar kritiek daar op hebben is natuurlijk gemakkelijk, maar wij zijn dan ook bereid er aan mee te werken, te den ken, enz. om tot een redelijke oplossing hiervoor te komen. Misschien kan het zijn, dat wij de commissies eens bij wat meer dingen moeten gaan betrekken? Wij noemen dit maar als voorbeeld, hopelijk zijn er meer ideeën. Want we betreuren het, dat de weinige commissies die deze gemeente rijk is, nog niet voldoende kunnen func tioneren. Bij de recreatie kijken wij vooral naar het Veerse Meer. Wat daar afgelopen zomer weer gebeurd is, vinden wij een beschamend en a-sociaal verschijnsel. En we hebben het dan over het overnachten aan de verpo zingssteigers op het meer. Een misselijke ontduiking van de havengelden, door men sen die het toch al zo breed hebben, dient onmiddellijk een halt te worden toegeroepen. Wij doen dan ook een beroep op onze voorzitter, als secretaris van het recreatie schap Het Veerse Meer, zo spoedig moge lijk daar een bespreking over te houden, dit in overleg met de andere betrokken gemeenten rond het meer. Een politie-ver- ordening, waarbij het b.v. verboden is vanaf 10 uur 's avonds tot 6 uur 's morgens aan deze steigers te verpozen, lijkt ons een redelijke bijdrage om dit kwaad te bestraf fen. Laat dit geen zaak worden waar jaren over heengaan voor er opgetreden wordt. Wij zouden ook uw college eens in over weging willen geven, om voor volgend jaar te komen tot een regelmatiger uitschrijven van de raadsvergaderingen. De ene- keer zit er vier weken tussen, terwijl de andere keer er 8 a 9 weken tussen zitten. Uw college moet begrijpen, dat ook wij raads leden, wel eens met problemen zitten, die geen al te lange periode kunnen blijven liggen. En het buiten alles om even regelen, is niet altijd de beste en juiste weg. Afsluitend wil de P.v.d.A.-fractie uw col lege toewensen, dat ook het volgend jaar het beleid gericht zal zijn op het behoud van onze sterke financiële positie, waarin onze gemeente verkeert. U begrijpt, dat alle kritiek die uit voor genoemd verslag naar voren mocht komen, bedoeld is als rechtvaardig, onpersoonlijk en opbouwend. En wij willen met het college blijven zoeken naar oplossingen voor de problemen, die er ongetwijfeld overal en ten alle tijde opdoemen. Dat daarbij onze mening wel eens strookt met de uwe, is een verschijnsel, dat om een compromis vraagt van beide zijden. Graag zou ik nog in de gelegenheid ge steld worden in een tweede termijn op uw antwoorden te reageren. Mijnheer de voorzitter, ik dank u. De heer J. A. Remijnse gaf de volgende algemene beschouwingen. Mijnheer de Voorzitter, Bij het aanbieden van de ontwerpbegro ting 1976, willen wij namens de fraktie Vrije Gemeente Belangen enkele opmerkingen maken. Zoals altijd willen wij de samen stellers hartelijk danken voor het duidelijk overzicht. Het is verheugend te kunnen zien dat de begroting sluit met een grote post voor onvoorzien. Enkele opmerkingen bij de begroting 1976. Het is jammer te moeten opmerken dat er ondanks de goede financiële positie van de gemeente toch nog enkele belastingen moesten worden verhoogd. Voor wat de reinigingsrechten betreft, betaalt de inwoner van onze gemeente evenveel als die van de gemeente Kortgene? Wat de liggelden van de jachthaven be treft, prijzen wij, zoals een bekend dagblad schreef, onszelf niet uit de markt. De nieuwbouw is de laatste jaren goed op gang gekomen. Alleen vinden wij het jammer te moeten constateren dat de ker nen Geersdijk en Kamperland niet evenredig worden voorzien van nieuwe huizen. In de ene kern is vraag en in de andere kern een overschot, terwijl er in de laatste weer al nieuwe worden bijgebouwd. Dit is echter niet alleen in de huizenbouw! We kunnen ons niet aan de indruk ont trekken dat dit eveneens gebeurt met de verdeling van de financiële middelen. Waarom is er geen saneringsplan voor Kamperland en Geersdijk? Waarom geen dorpsverfraaiing voor beide kernen? Geersdijk heeft behoefte aan een nieuw bestemmingsplan. In Kamperland is in de zomer grote behoefte aan parkeer ruimte. De Westhavendijk is hard toe aan verbreding. Er komt behoefte aan een 2e sportveld. Een speelveldje voor de kinderen is ook al eens beloofd. Bij de aankoop van materiaal wordt de middenstand nog maar gedeeltelijk inge schakeld, bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe kachel voor het verenigings gebouw te Kamperland. Waarom worden bijvoorbeeld grasmaaiers niet bij de plaat selijke middenstand gekocht? Bij deze korte opmerkingen willen wij het laten Mijnheer de Voorzitter. Gaarne gullen wij een zo duidelijk mo gelijk antwoord op de gestelde vragen ont vangen. Hartelijk dank ook aan de medewerkers van de secretarie voor de hulpvaardigheid en medewerking in het afgelopen jaar. De heer J. A. Dieleman (namens de fracties van A.R.P. en C.H.U.) sprak het eerste gedeelte van de gezamenlijke be schouwingen. Meneer de voorzitter, mijne heren. Bij de behandeling van de begroting 1976 wil ik namens de fracties van de A.R.P. en C.H.U. een korte beschouwing geven over het eerste gedeelte van de begroting.. Bij de opstelling van de begroting is er van uitgegaan: geen verhoging van de belastingen. Dit is op zichzelf al een ver heugend feit en gezien de gunstige toe stand van de gemeente (een behoorlijke post onvoorzien) is dit ook niet nodig. De reinigingsrechten moesten echter wel iets omhoog, maar gezien de kostenstijging van dit onderdeel, lijkt het me wel op zijn plaats. Een nieuwe vorm van belasting is de onroerend goedbelasting, waarin zijn opge nomen de straatbelasting, rioolbelasting, grondbelasting en personele belasting. Het onderhoud van wegen volgens op gestelde lijst zal ook dit jaar weer een behoorlijk bedrag vergen. We kunnen ons echter met het voorgestelde akkoord ver klaren. Wat de post subsidies betreft, kunnen we ons verenigen en vingen het zeer juist dat de verenigingen eerst hun bescheiden moeten overleggen. Het standpunt, dat de kosten van de jachthaven volledig gedekt dienen te wor den door de opbrengsten van de liggelden, is een goed standpunt en met de verhoging van 12°/o gaan wij dan ook akkoord. Van de dit jaar uitgevoerde werken, willen wij op enkele nader ingaan. De aanleg van het sportveld te Wissen kerke loopt volgens ons niet zoals wij dit verwacht hadden. Het is tot onze spijt nog steeds niet opgeleverd. Waar zitten de moeilijkheden en wanneer wordt dit nu opgeleverd? Nu de vereniging met man en macht gewerkt heeft om het clubgebouw met kantine klaar te krijgen, is het wel zeer spijtig dat het veld nog niet klaar is. Gezien het inwonertal van onze gemeente is het een verheugend feit, dat er weer gronden aangekocht worden voor bestem mingsplannen te Wissenkerke en Kamper land, want door het bouwen van huizen kan het inwonertal verhoogd worden. We missen echter wel een uitbreidingsplan voor Geersdijk. Dat het nieuwe gymnastieklokaal te Kam- perland afgerasterd moest worden om ver dere vernieling tegen te gaan is wel een treurige zaak. Tot slot wil ik de samenstellers van deze begroting een compliment maken voor de zeer goede uitgave. (Het tweede gedeelte zal J. C. Kouwer verzorgen). Meneer de voorzitter, mijne heren. Ik wil beginnen om de opstellers van deze begroting een compliment te maken voos de manier waarop all^s is verwerkt. Ook de dames en heren van de secretarie bedanken we voor de medewerking die zij ons als raadsleden altijd graag geven. Zoals reeds eerder vermeld, verkeren we in onze gemeente in een gezonde situatie. Als we dan ook bekijken wat er in uit voering is of wat er binnenkort gerealiseerd gaat worden, dan is dat ook heel wat. Enkele punten uit uw aanbiedingsbrief hebben onze speciale aandacht gevraagd. In de eerste plaats zijn dat de sanerings plannen. Meneer de voorzitter, dat er ge saneerd wordt vinden we juist, maar we vragen ons toch wel af op wat voor manier deze plaatsen gevuld gaan worden. Het is bepaald niet uitnodigend dorpen te bewo nen met huizengrote gaten in de bebouwing. Zouden we dit nu eens op kunnen vullen met groen? Als we deze lege plaatsen van groen voorzien staat het niemand in de weg en het is aantrekkelijk voor de be volking. De ontsluitingsweg Schotsman Ruiterplaat ligt ons nog steeds zwaar op de maag. Als we zien dat 1,36% van de gemeentemid delen aan de openbare .veiligheid worden besteed, dan willen we nogmaals een zeer dringend beroep doen op maatregelen van gemeentewege, om misschien, in samenwer king van de A.N.W.B. voor de ontsluiting van de weg, maatregelen te nemen om on gelukken te voorkomen. Meneer de voorzitter, de geschiedenis heeft geleerd dat er vaak eerst slachtoffers moeten vallen voordat er maatregelen worden genomen. Laat nou de gemeente Wissenkerke het goede voorbeeld geven door op deze 5-sprong (want die ontstaat er als de ontsluitingsweg wordt geopend) goede beveiligingsmaatregelen te nemen en laat ze zich niet verschuilen achter de leuze dat het te veel kost, want mensenlevens zijn kostbaarder. Omtrent het bouwrijpmaken van een deel van het bestemmingsplan Kamperland, ten westen van de Veerweg, willen wij nog graag een paar aantekeningen maken. Reeds eerder hebben wij gevraagd naar meer woningen in onze gemeente en in het bijzonder ook voor Kamperland. Als we de belangstelling zien, die getoond wordt om in onze gemeente te wonen en in het bij zonder ook in Kamperland, dan vinden we 10 woninwetwoningen te weinig en vra gen uw college alsnog het aantal te ver hogen voor 1976. (Volgens onze informatie staat de mogelijkheid om er meer te krijgen voor 1976 nog steeds open voor alle drie de kernen, meneer de voorzitter). Voor Kamperland vragen we ons af, wan neer het al eerder aangevraagde speel- of trapveldje voor de jeugd bij de nieuwbouw komt. Dit zou werkelijk aan grote behoefte voorzien. Ook zouden we graag geïnformeerd wor den over de grondprijzen van het Land- huizenterrein Heer Janszdorp. In de toevoeging bij de begroting spreekt u ook over de verfraaiing van de Voorstraat. We zijn benieuwd naar de resultaten van het verrichte onderzoek en naar de plannen, die u met de Voorstraat hebt, wat de verfraaiing betreft. De fracties van A.R.P. en C.H.U. hopen dat de bouw van het diepe bassin van het zwembad te Wissenkerke spoedig verwe zenlijkt zal zijn, zodat de jeugd uit onze gemeente zijn diploma in ons eigen zwem bad kan behalen. Bij het hoofdstuk Volkshuisvesting nog een paar opmerkingen. Zoals de heer Dieleman al heeft gezegd, willen we graag op korte termijn een nieuw bestemmingsplan en woningen voor Geersdijk. We hopen dat u spoedig met voorstellen komt omtrent dit punt en staan voor 100% achter het bouwen van een nieuw schoolgebouw voor de Chr. Nat. School te Geersdijk. Als we de begroting goed bekeken hebben, zijn we ergens op staat 17 tegengekomen, dat het huidige gebouw in 1880 gereed is gekomen. Van bevoegde zijde is ons medegedeeld, dat dit gebouw veruit het oudste gebouw in de hele inspectie is en we vertrouwen er dan ook op, dat er spoedig plannen voor een nieuw schoolgebouw ter tafel komen. Hoewel reeds eerder vermeld, vragen wij bij dit hoofdstuk nogmaals aandacht voor het bestemmingsplan Kamperland. Wat gaat er in Kamperland nog meer gebeuren wat betreft de bouwactiviteiten? Voor hoe veel woningen biedt dit plan mogelijkheden? Als het landhuizenterrein Heer Janszdorp verwezenlijkt gaat worden, hoe staat het dan met de uitbreidingsmogelijkheden voor een sportveld in Kamperland en zijn hier omtrent al suggesties? Ik geloof dat verder bouwrijp maken van het bestemmingsplan Wissenkerke zuid-west ieders instemming zal vinden. We hebben geconstateerd dat de woningwetwoningen grif hun bewoners vinden en dat er grote belangstelling bestaat voor de premiever- koopwoningen. Dat is een zeer verheugende zaak. Als we het over de recreatie gaan hebben, dan constateren we dat de gemeente Wis senkerke grote mogelijkheden biedt. De zo merwoningterreinen scheppen werkgelegen heid. Als we de ontwikkelingen rond de Schotsman Ruiterplaat zien, dan vraagt een deel van de A.R.P.-C.H.U. fractie (het is u bekend, meneer de voorzitter) zich af: „Wordt het nou echt niet te vol. Blijft er nou ook nog ruimte voor de Noord-Beve landers?" Het recreatiecentrum De Schotsman, dat voor sociale recreatie wilde zorgen, heeft naar onze mening, wat het sociale betreft, beslist zijn doel voorbij geschoten, want de tarievenlijst liegt er niet om. Verder hebben we geconstateerd dat ook camping De Roompot plannen heeft zijn terrein te gaan vergroten. Tenslotte willen we graag aandacht be steden aan de uit te voeren kapitaalswerken in 1976. Allereerst de uitbreiding en verbouw van het gemeentehuis te Wissenkerke. Bij de beschouwingen van vorig jaar hebben onze fracties reeds aangedrongen op spoed. Ei genlijk verbaast het ons een beetje dat nog geen ontwerp voor de verbouw en vergro ting is aangeboden. Ook vorig jaar hebben wij er op aangedrongen en we willen dat graag nog eens herhalen, dat we het op prijs stellen, dat er voor de heer Hooger- land een passende woning wordt gevonden.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1975 | | pagina 3