Raadsvergadering Wissenkerke
Tweede blad van bet Neord-fievelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 27 november 1975 no. 3684
Maandagmiddag 24 november is in het
dorpshuis te Wissenkerke de begrotingsver
gadering van de gemeente Wissenkerke ge
houden. Hieronder een verslag van deze
vergadering.
Burgemeester P. J. Wisse merkt in zijn
kort openingswoord op, het prettig te vin
den dat de raad voltallig is. Na het goed
keuren van de notulen van de vorige ver
gadering (22 september) opent de burge
meester de gedachtenwisseling over de be
groting met:
In de loop van het volgend jaar kunt u
de nieuwe kapitaalswerken als voorstel te
gemoet zien. De post onvoorzien is, zoals
met grote letters in de krant stond
359.000,—. Daar moeten de kapitaalslas-
ten van de nieuwe werken uit bestreden
worden. Dan blijft nog 130.000,over:
een redelijke post onvoorzien.
Het is van belang dat de laatste tijd
flinke subsidies zijn binnengekomen in het
kader van de werkloosheidsbestrijding, bij
voorbeeld voor het zwembad, het sportveld.
Ook speelt mee het uitvoeren van werken
door mensen die behoren tot de arbeids
reserve en waarvan de kosten vrijwel geheel
bestreden worden door het rijk (het gaat
om werkzaamheden als het snoeien van De
Banjaard, opknappen bebossing Schotsman
Ruiterplaat). Ook het opknappen van de
oude provinciale steiger in Kamperland
(kosten 77.000,—, maar afbreken zou
45.000,— gekost hebben) gebeurt in het
kader van de werkloosheidsbestrijding door
Het Veerse Meer. Het verbeteren van het
strandje in Geersdijk kost de gemeente ook
niets, evenmin als het opknappen van de
kadewand van het vluchthaventje te Geers
dijk door Het Veerse Meer 90.000,—).
Burgemeester Wisse deelt mee dat de
arbeidsreserve per 31 otkober 29 mensen
omvatte. Daarvan zijn 14 werkzoekenden
op aanvullende werkgelegenheidsobjekten
geplaatst.
De financiële positie van deze gemeente
is zonder meer redelijk tot goed, aldus bur
gemeester Wisse. Het voorzieningenpeil is
ook goed te noemen, zie bijvoorbeeld de
dorpshuizen, gymlokalen en de voorgestelde
kapitaalswerken. Maar er zullen natuurlijk
altijd wensen en verlangens blijven.
Het is voor de eerste keer dat de ge
meenteraad voor de begrotingsvergadering
opmerkingen en vragen heeft ingediend. Dit
vooraf bestuderen stellen wij zeer op prijs,
dan is concreter antwoorden mogelijk.
Met de wens dat de goede verstand
houding tussen de raad en b. en w. ook
in het dienstjaar 1976 zal blijven voort
bestaan, besluit de raadsvoorzitter zijn in
leidend woord en geeft hij fraktie-voor-
zitter L. J. Blok (P.v.d.A.) gelegenheid zijn
algemene beschouwingen te beginnen.
Voorzitter, Mijne Heren,
Als fractie van de Partij van de Arbeid
willen wij bij deze uw college onze op
en aanmerkingen aanbieden, dit naar aan
leiding van de ons aangeboden begroting
met toelichting voor 1976.
Het is nooit leuk om al direkt met kri
tische opmerkingen te komen (ook al is deze
opbouwend bedoeld) en daarom eerst deze
lovende woorden.
Ten eerste willen wij de ambtenaren ter
secretarie weer dank zeggen voor de bereid
willige medewerking in het afgelopen boek
jaar. Enkele oneffenheden daar gelaten, die
later toch weer goed opgelost zijn.
Ook onze dank voor de zo vroege toe
zending van deze begroting. Een voorberei
ding en bestudering van plm. zes weken
staan garant voor een uitgebalanceerde me
ning.
Ook de financiële positie waarin u onze
gemeente heeft weten te manoevreren, ver
dient onze uiterste waardering. Een ieder
weet hoe een belangrijke rol de centen
tegenwoordig in onze maatschappij spelen.
Wij denken hierbij aan de grote post van
onvoorzien, n.l. 359.000,en wij hopen
en vertrouwen dat deze op een zo goed
mogelijke wijze besteed gaat worden. Zo
doende dat alle lagen van onze bevolking
daar prbfijt en steun van zullen ondervinden.
Gemeentelijke belastingen.
Wanneer we het begeleidend schrijven van
b. en w. even volgen, komen we op blz. 2
bij de gemeentelijke belastingen. Het js
verheugend, dat er geen verhogingen in ver
werkt zijn, zodat er groepen uit de bevolking
van zullen kunnen profiteren, dit wat be
treft de onroerend goedbelasting.
Wat ons, en vele mensen uit de gemeente
nog niet duidelijk is: Hoeveel gaat het de
burger kosten? Nog nader omschreven:
Hoeveel kost het een huurder van een
woning in de categoria met resp. een huur
van ƒ150,en ƒ250,En hoeveel kost
het een eigenaar van een woning met een
waarde van resp. 40.000,— en van
ƒ100.000,— Wij zouden bovenstaande eens
vroegtijdig willen kenbaar maken aan de
inwoners van onze gemeente, zodat men
straks weet waar men aan toe is.
Wat de gemeentelijke jachthaven betreft,
zijn wij het met het college eens dat de
kosten van de jachthaven volledig gedekt
dienen te worden uit de opbrengsten van
de havengelden. De stijging hier van deze
tarieven heeft dus onze volledige instem
ming.
Als laatste van deze belastingen hopen
wij, dat door de verlaging van de bouwleges
en welstandtoezicht, de stimulans gegeven
wordt om nog meer tot eigen woningbouw
in onze gemeente over te gaan.
Subsidies.
Bij de punten 1 en 2, over de Kruisvere
niging, kunnen wij het standpunt van het
college ondersteunen, om in overleg met
de andere gemeenten te komen tot één
gezamenlijk standpunt. Wel zou in deze
het advies van de subsidiecommissie, be
treffende het niet verlenen van subsidie ten
behoeve van de onroerend goedbelasting,
aan de andere gemeenten kenbaar gemaakt
kunnen worden. Graag dus nog een raads
voorstel over deze twee punten uit uw
college.
De punten 11 en 12 verbazen ons ten
zeerste vanwege de tegenstrijdigheid die het
college hier ten toon spreid. Men steunt wel,
tegen het advies van de commissie, de Bond
tegen het Vloeken. Men steunt niet, gelijk
het advies van de commissie, de Vereniging
Bescherming Voetgangers. Met andere woor
den: men wil wel de voetgangers wijzen op
het feit dat ze niet mogen vloeken, maar
aan de andere kant wil men ze niet wijzen
oo het feit dat ze doodgereden kunnen
worden. Wij stellen dan ook voor geen
enkele te subsidiëren, gelijk aan het advies
van de subsidiecommissie.
Te realiseren werken.
Het saneringsplan Wissenkerke dient nog
verder uitgediept te worden. Wij denken
hierbij aan het einde van de Ooststraat,
met name de schuur op de hoek van de
Langeviele, is ons een doorn in het oog en
een stank in de neus. Is een oplossing hier
spoedig te verwachten?
De verfraaiing van de Voorstraat te Wis
senkerke juichen wij toe. Maar wij zouden
nog verder willen gaan. N.l. in de toekomst
te komen tot een autovrije Voorstraat. Wij
zijn ons bewust van de konsekwenties die
dit met zich mee zal brengen en wij zullen
èn willen ons dan ook niet vastleggen op
welke termijn dit gerealiseerd moet worden.
Want van moeten is dachten wij hier hele
maal geen sprake. Wel willen wij het col
lege vragen de mogelijkheden te onder
zoeken bij de diverse instanties en dan
denken wij aan de middenstand, bewoners,
financiën, e.d.
Dan nog iets wat een heet hangijzer is.
En dan hebben wij het over het zwembad
te Wissenkerke. Er is onlangs een subsidie
voor de uitbreiding gegeven en dat bete
kent, dat er nu straks geen sprake meer
is van een instructiebad voor de jeugd,
maar dat wij kunnen spreken over een
bescheiden zwembad. Dit zal toegankelijker
kunnen zijn voor een grotere groep van
mensen. De volgende vragen willen wij
stellen.
Staat het college nog steeds op het
standpunt dat het zwembad op zondag dicht
moet blijven?
Blijft het college volhouden, dat de en
quête, waar drie reacties op gekomen zijn,
representatief is voor de behoefte van de
bevolking?
Wil het college niet eens een betere
enquête organiseren bij de mensen en ge
zinnen, die direct bij het zwemmen be
trokken zijn?
Wil het college de raad eens de financiële
aspecten voorleggen van het openstellen
op zondag?
Volkshuisvesting.
Onze fractie is van mening, dat er niet
onbeperkt doorgegaan dient te worden met
het bouwen van woningwetwoningen. De
natuurlijke groei van de bevolking, met een
ruime marge daarbij, dient wel bijgehouden
te worden, door middel van het bouwen
van huurwoningen.
De bouw in de particuliere sector dient
op alle mogelijke wijze door de gemeente
gestimuleerd te worden.
Wel valt het ons op dat er sprake is van
een stilstand in de bouw van bejaarden
woningen. Natuurlijk zal de behoefte daar
een rol in moeten spelen. Bij deze willen
wij dan ook verzoeken of het college bij
de Stichting prot. bejaardzorg eens kan
informeren of in één van de drie kernen
deze behoefte aanwezig is.
Waar wij ons ernstig zorgen over maken
is het volgende. Het college is van plan
de gemeentewoningen (75 stuks) per 1
jan. 1976 over te dragen aan de Chr. Wo-
ningbouwstichting. Wel nu, mijnheer de
voorzitter, daar zijn wij vierkant tegen.
Woningen, die met gemeenschapsgeld ge
bouwd zijn, komen nu in handen van een
ondemocratische instelling, zoals deze stich
ting. Wanneer het nu b.v. een woning
bouwvereniging geweest was, waar voldoen
de vertegenwoordiging uit deze gemeente
inspraak heeft, was onze reactie geheel an
ders geweest. Zou het college nog eens
op zijn standpunt terug kunnen komen
of er minstens een redelijke bespreking
met de raad over houden?
Ook bij volkshuisvesting behoort de twee
de woningverordening. Gelukkig was deze
verordening hier vroegtijdig, maar toch
moet ons op dit moment nog van het hart,
dat de mazen in het net nog talrijk zijn.
Er wordt wel geroepen: Er is een lijst, maar
effectief en hard optreden mankeert er vol
gens ons wel eens aan.
Eén of twee aansporingen aan het adres
van het college dienen toch voldoende te
zijn, maar het zijn er helaas meer gewor
den. Een goede informatie van waar de
schoen wringt, aan de raad, zou wenselijk
zijn. Onze fractie is er van overtuigd, dat
er dan personen in het geding en in het
openbaar komen. Een besloten agendapunt
zou hier aanbeveling verdienen.
Bestemmingsplannen.
Wanneer we het over bestemmingsplan
nen hebben, dan valt ons als eerste op,
dat de aankleding van de nieuwe woon
wijken in "alle drie de kernen veel, zo niet
alles te wensen over laat. De aandacht
dient nu eens gericht te worden op de
aankleding, in plaats van het uit de grond
stampen van nieuwe woningen.
Het bestemmingsplan in Geersdijk schijnt
eindelijk vaste gestalte te krijgen. Wat ons
betreft komt het op dit moment zeer goed
uit, dat er nog niets definitiefs vast staat.
De P.v.d.A. wil n.l. het volgende.
In de commissie accommodaties van de
Zeeuwse Sportraad staat op de derde plaats
van een urgentielijst van sportzalen in Zee
land, een zaal voor geheel Noord-Beveland.
Wij zijn van oordeel dat er in het be
stemmingsplan voor Geersdijk ruimte ge
zocht moet worden om deze zaal daar te
bouwen. Om zodoende in overleg met de
gemeente Kortgene, Geersdijk als vestigings
plaats aan te bevelen. De centrale plaats
van dit dorp op Noord-Beveland dient hier
de doorslaggevende factor te zijn en niet
het inwonertal van de kern, omdat het hier
gaat om een centrale voorziening. Graag
uw aandacht en medewerking aan deze
sportvoorziening.
Nogmaals het bestemmingsplan Landhui-
zenterrein Heer Janszpolder onder uw aan
dacht brengende, vragen wij uw college
dit plan enkele jaren in de ijskast op te
bergen. Welke overwegingen spelen hier
namelijk naar onze mening een rol om dit
aan u voor te stellen? Welnu de volgende.
De recreatieterreinen Schotsman Ruiter
plaat I en II en Rancho Grande zijn nog
drie terreinen, waar mogelijkheden zijn voor
de bouw van uit de krachten gegroeide
woningen. Het college stelt zelf terecht dat
realisering van deze terreinen nog jaren
op zich laat wachten. En daar de grond
aankoop als geldbelegging hoogtij viert, zien
wij dan ook voor de landhuizenbouw op
dit moment nog geen enkele noodzaak.
Een vierde concurrentielaag is op dit
moment niet gewenst. Wanneer de genoem
de drie terreinen bijna volledig bebouwd
zullen zijn, dan heeft het bestemmingsplan
Landhuizen Heer Janspolder pas bestaans
recht en kans van slagen.
Kapitaalswerken.
Wanneer we de kapitaalswerken zien, valt
ons de 550.000 gulden op, die de uitbreiding
en verbouw van het gemeentehuis gaat
kosten. Hierbij dient men de volgende za
ken eens in overweging te nemen.
Met de verbouw van het gemeentehuis
op Kortgene van plm. 400.000 gulden, komt
men op ongeveer één miljoen gulden aan
verbouw op Noord-Beveland, dit voor een
bevolking van ong. 6300 inwoners. Hetgeen
globaal uitgerekend neerkomt op een be
drag per hoofd van 160,—. Voor 1 miljoen
gulden zet men een geheel nieuw gebouw
voor Noord-Beveland op welke plaats dan
ook.
Gaat dit college voorbij aan de gedachte
betreffende een samenvoeging van beide ge
meenten? Of kan men ons de verzekering
geven dat wij als zelfstandige gemeente
nott tien jaar meegaan?
Ook wat betreft het overhevelen van
gemeentetaken aan het provinciaal bestuur
betekent minder mankracht nodig te heb
ben. Dit zal naar onze mening reeds op
zeer korte termijn geschieden.
Nog één kapitaalsuitgave zouden wij toe
gelicht willen zien, en dat is de aanschaf
van een nieuwe brandweerauto. Zijn hier
de totale kosten mee gemoeid of komen
naast deze aanschafkosten ook nog ver-
bouwingskosten? Beter gezegd: Wordt de
nieuwe brandweerauto aangepast aan de
garage of wordt de garage aangepast aan
de nieuwe brandweerauto?
Algemeen.
Bijna aan het einde van deze beschou
wingen willen wij nog enkele algemene pun
ten aanspreken.
Er is eens gesproken in deze gemeente
over „het streekplan Midden-Zeeland". Wat
is uit verdere besprekingen met deze stuur
groep naar voren gekomen en dan speciaal
voor wat betreft onze gemeente?
Ook komt het ons hinderlijk voor, dat
de informatie betreffende de uitwisseling
met de Belgische gemeente Basel zeer laat
aan ons wordt doorgegeven. Wij hoeven als
raad daar natuurlijk niet altijd bij aan
wezig te zijn, maar wij zouden toch wel
eens vroegtijdig willen weten, wat voor
programma er gepland wordt.
Als spreker namens de P.v.d.A.-fractie
zou ik persoonlijk, als lid zijnde van de
subsidiecommissie, middenstandscommissie
en sport/cultuur commissie, graag een al
gemene opmerking maken over de werking
van deze drie commissies.
Het spijt me te moeten constateren dat
er weinig konkreets uit deze commissies
naar voren komt. Waarbij dan nog ver
scheidene zaken die er uit voort komen,
door het college terzijde worden geschoven.
Alleen maar kritiek daar op hebben is
natuurlijk gemakkelijk, maar wij zijn dan
ook bereid er aan mee te werken, te den
ken, enz. om tot een redelijke oplossing
hiervoor te komen. Misschien kan het zijn,
dat wij de commissies eens bij wat meer
dingen moeten gaan betrekken? Wij noemen
dit maar als voorbeeld, hopelijk zijn er
meer ideeën. Want we betreuren het, dat
de weinige commissies die deze gemeente
rijk is, nog niet voldoende kunnen func
tioneren.
Bij de recreatie kijken wij vooral naar
het Veerse Meer. Wat daar afgelopen zomer
weer gebeurd is, vinden wij een beschamend
en a-sociaal verschijnsel. En we hebben het
dan over het overnachten aan de verpo
zingssteigers op het meer. Een misselijke
ontduiking van de havengelden, door men
sen die het toch al zo breed hebben, dient
onmiddellijk een halt te worden toegeroepen.
Wij doen dan ook een beroep op onze
voorzitter, als secretaris van het recreatie
schap Het Veerse Meer, zo spoedig moge
lijk daar een bespreking over te houden,
dit in overleg met de andere betrokken
gemeenten rond het meer. Een politie-ver-
ordening, waarbij het b.v. verboden is vanaf
10 uur 's avonds tot 6 uur 's morgens aan
deze steigers te verpozen, lijkt ons een
redelijke bijdrage om dit kwaad te bestraf
fen. Laat dit geen zaak worden waar jaren
over heengaan voor er opgetreden wordt.
Wij zouden ook uw college eens in over
weging willen geven, om voor volgend jaar
te komen tot een regelmatiger uitschrijven
van de raadsvergaderingen. De ene- keer
zit er vier weken tussen, terwijl de andere
keer er 8 a 9 weken tussen zitten. Uw
college moet begrijpen, dat ook wij raads
leden, wel eens met problemen zitten, die
geen al te lange periode kunnen blijven
liggen. En het buiten alles om even regelen,
is niet altijd de beste en juiste weg.
Afsluitend wil de P.v.d.A.-fractie uw col
lege toewensen, dat ook het volgend jaar
het beleid gericht zal zijn op het behoud
van onze sterke financiële positie, waarin
onze gemeente verkeert.
U begrijpt, dat alle kritiek die uit voor
genoemd verslag naar voren mocht komen,
bedoeld is als rechtvaardig, onpersoonlijk
en opbouwend. En wij willen met het college
blijven zoeken naar oplossingen voor de
problemen, die er ongetwijfeld overal en
ten alle tijde opdoemen. Dat daarbij onze
mening wel eens strookt met de uwe, is
een verschijnsel, dat om een compromis
vraagt van beide zijden.
Graag zou ik nog in de gelegenheid ge
steld worden in een tweede termijn op uw
antwoorden te reageren.
Mijnheer de voorzitter, ik dank u.
De heer J. A. Remijnse gaf de volgende
algemene beschouwingen.
Mijnheer de Voorzitter,
Bij het aanbieden van de ontwerpbegro
ting 1976, willen wij namens de fraktie Vrije
Gemeente Belangen enkele opmerkingen
maken. Zoals altijd willen wij de samen
stellers hartelijk danken voor het duidelijk
overzicht. Het is verheugend te kunnen
zien dat de begroting sluit met een grote
post voor onvoorzien.
Enkele opmerkingen bij de begroting 1976.
Het is jammer te moeten opmerken dat
er ondanks de goede financiële positie van
de gemeente toch nog enkele belastingen
moesten worden verhoogd. Voor wat de
reinigingsrechten betreft, betaalt de inwoner
van onze gemeente evenveel als die van de
gemeente Kortgene?
Wat de liggelden van de jachthaven be
treft, prijzen wij, zoals een bekend dagblad
schreef, onszelf niet uit de markt.
De nieuwbouw is de laatste jaren goed
op gang gekomen. Alleen vinden wij het
jammer te moeten constateren dat de ker
nen Geersdijk en Kamperland niet evenredig
worden voorzien van nieuwe huizen. In de
ene kern is vraag en in de andere kern
een overschot, terwijl er in de laatste weer
al nieuwe worden bijgebouwd. Dit is echter
niet alleen in de huizenbouw!
We kunnen ons niet aan de indruk ont
trekken dat dit eveneens gebeurt met de
verdeling van de financiële middelen.
Waarom is er geen saneringsplan voor
Kamperland en Geersdijk?
Waarom geen dorpsverfraaiing voor beide
kernen? Geersdijk heeft behoefte aan een
nieuw bestemmingsplan. In Kamperland is
in de zomer grote behoefte aan parkeer
ruimte. De Westhavendijk is hard toe aan
verbreding. Er komt behoefte aan een 2e
sportveld. Een speelveldje voor de kinderen
is ook al eens beloofd.
Bij de aankoop van materiaal wordt de
middenstand nog maar gedeeltelijk inge
schakeld, bijvoorbeeld bij de aankoop van
een nieuwe kachel voor het verenigings
gebouw te Kamperland. Waarom worden
bijvoorbeeld grasmaaiers niet bij de plaat
selijke middenstand gekocht?
Bij deze korte opmerkingen willen wij
het laten Mijnheer de Voorzitter.
Gaarne gullen wij een zo duidelijk mo
gelijk antwoord op de gestelde vragen ont
vangen.
Hartelijk dank ook aan de medewerkers
van de secretarie voor de hulpvaardigheid
en medewerking in het afgelopen jaar.
De heer J. A. Dieleman (namens de
fracties van A.R.P. en C.H.U.) sprak het
eerste gedeelte van de gezamenlijke be
schouwingen.
Meneer de voorzitter, mijne heren.
Bij de behandeling van de begroting 1976
wil ik namens de fracties van de A.R.P. en
C.H.U. een korte beschouwing geven over
het eerste gedeelte van de begroting..
Bij de opstelling van de begroting is
er van uitgegaan: geen verhoging van de
belastingen. Dit is op zichzelf al een ver
heugend feit en gezien de gunstige toe
stand van de gemeente (een behoorlijke post
onvoorzien) is dit ook niet nodig.
De reinigingsrechten moesten echter wel
iets omhoog, maar gezien de kostenstijging
van dit onderdeel, lijkt het me wel op
zijn plaats.
Een nieuwe vorm van belasting is de
onroerend goedbelasting, waarin zijn opge
nomen de straatbelasting, rioolbelasting,
grondbelasting en personele belasting.
Het onderhoud van wegen volgens op
gestelde lijst zal ook dit jaar weer een
behoorlijk bedrag vergen. We kunnen ons
echter met het voorgestelde akkoord ver
klaren.
Wat de post subsidies betreft, kunnen
we ons verenigen en vingen het zeer juist
dat de verenigingen eerst hun bescheiden
moeten overleggen.
Het standpunt, dat de kosten van de
jachthaven volledig gedekt dienen te wor
den door de opbrengsten van de liggelden,
is een goed standpunt en met de verhoging
van 12°/o gaan wij dan ook akkoord.
Van de dit jaar uitgevoerde werken,
willen wij op enkele nader ingaan.
De aanleg van het sportveld te Wissen
kerke loopt volgens ons niet zoals wij dit
verwacht hadden. Het is tot onze spijt
nog steeds niet opgeleverd. Waar zitten de
moeilijkheden en wanneer wordt dit nu
opgeleverd? Nu de vereniging met man en
macht gewerkt heeft om het clubgebouw
met kantine klaar te krijgen, is het wel
zeer spijtig dat het veld nog niet klaar is.
Gezien het inwonertal van onze gemeente
is het een verheugend feit, dat er weer
gronden aangekocht worden voor bestem
mingsplannen te Wissenkerke en Kamper
land, want door het bouwen van huizen
kan het inwonertal verhoogd worden. We
missen echter wel een uitbreidingsplan voor
Geersdijk.
Dat het nieuwe gymnastieklokaal te Kam-
perland afgerasterd moest worden om ver
dere vernieling tegen te gaan is wel een
treurige zaak.
Tot slot wil ik de samenstellers van deze
begroting een compliment maken voor de
zeer goede uitgave.
(Het tweede gedeelte zal J. C. Kouwer
verzorgen).
Meneer de voorzitter, mijne heren.
Ik wil beginnen om de opstellers van
deze begroting een compliment te maken
voos de manier waarop all^s is verwerkt.
Ook de dames en heren van de secretarie
bedanken we voor de medewerking die zij
ons als raadsleden altijd graag geven.
Zoals reeds eerder vermeld, verkeren we
in onze gemeente in een gezonde situatie.
Als we dan ook bekijken wat er in uit
voering is of wat er binnenkort gerealiseerd
gaat worden, dan is dat ook heel wat.
Enkele punten uit uw aanbiedingsbrief
hebben onze speciale aandacht gevraagd.
In de eerste plaats zijn dat de sanerings
plannen. Meneer de voorzitter, dat er ge
saneerd wordt vinden we juist, maar we
vragen ons toch wel af op wat voor manier
deze plaatsen gevuld gaan worden. Het is
bepaald niet uitnodigend dorpen te bewo
nen met huizengrote gaten in de bebouwing.
Zouden we dit nu eens op kunnen vullen
met groen? Als we deze lege plaatsen van
groen voorzien staat het niemand in de
weg en het is aantrekkelijk voor de be
volking.
De ontsluitingsweg Schotsman Ruiterplaat
ligt ons nog steeds zwaar op de maag. Als
we zien dat 1,36% van de gemeentemid
delen aan de openbare .veiligheid worden
besteed, dan willen we nogmaals een zeer
dringend beroep doen op maatregelen van
gemeentewege, om misschien, in samenwer
king van de A.N.W.B. voor de ontsluiting
van de weg, maatregelen te nemen om on
gelukken te voorkomen.
Meneer de voorzitter, de geschiedenis
heeft geleerd dat er vaak eerst slachtoffers
moeten vallen voordat er maatregelen
worden genomen. Laat nou de gemeente
Wissenkerke het goede voorbeeld geven door
op deze 5-sprong (want die ontstaat er als
de ontsluitingsweg wordt geopend) goede
beveiligingsmaatregelen te nemen en laat
ze zich niet verschuilen achter de leuze
dat het te veel kost, want mensenlevens
zijn kostbaarder.
Omtrent het bouwrijpmaken van een deel
van het bestemmingsplan Kamperland, ten
westen van de Veerweg, willen wij nog
graag een paar aantekeningen maken.
Reeds eerder hebben wij gevraagd naar
meer woningen in onze gemeente en in het
bijzonder ook voor Kamperland. Als we de
belangstelling zien, die getoond wordt om
in onze gemeente te wonen en in het bij
zonder ook in Kamperland, dan vinden
we 10 woninwetwoningen te weinig en vra
gen uw college alsnog het aantal te ver
hogen voor 1976. (Volgens onze informatie
staat de mogelijkheid om er meer te krijgen
voor 1976 nog steeds open voor alle drie
de kernen, meneer de voorzitter).
Voor Kamperland vragen we ons af, wan
neer het al eerder aangevraagde speel- of
trapveldje voor de jeugd bij de nieuwbouw
komt. Dit zou werkelijk aan grote behoefte
voorzien.
Ook zouden we graag geïnformeerd wor
den over de grondprijzen van het Land-
huizenterrein Heer Janszdorp.
In de toevoeging bij de begroting spreekt
u ook over de verfraaiing van de Voorstraat.
We zijn benieuwd naar de resultaten van het
verrichte onderzoek en naar de plannen, die
u met de Voorstraat hebt, wat de verfraaiing
betreft.
De fracties van A.R.P. en C.H.U. hopen
dat de bouw van het diepe bassin van het
zwembad te Wissenkerke spoedig verwe
zenlijkt zal zijn, zodat de jeugd uit onze
gemeente zijn diploma in ons eigen zwem
bad kan behalen.
Bij het hoofdstuk Volkshuisvesting nog
een paar opmerkingen.
Zoals de heer Dieleman al heeft gezegd,
willen we graag op korte termijn een
nieuw bestemmingsplan en woningen voor
Geersdijk. We hopen dat u spoedig met
voorstellen komt omtrent dit punt en staan
voor 100% achter het bouwen van een
nieuw schoolgebouw voor de Chr. Nat.
School te Geersdijk. Als we de begroting
goed bekeken hebben, zijn we ergens op
staat 17 tegengekomen, dat het huidige
gebouw in 1880 gereed is gekomen. Van
bevoegde zijde is ons medegedeeld, dat dit
gebouw veruit het oudste gebouw in de hele
inspectie is en we vertrouwen er dan ook
op, dat er spoedig plannen voor een nieuw
schoolgebouw ter tafel komen.
Hoewel reeds eerder vermeld, vragen
wij bij dit hoofdstuk nogmaals aandacht
voor het bestemmingsplan Kamperland. Wat
gaat er in Kamperland nog meer gebeuren
wat betreft de bouwactiviteiten? Voor hoe
veel woningen biedt dit plan mogelijkheden?
Als het landhuizenterrein Heer Janszdorp
verwezenlijkt gaat worden, hoe staat het
dan met de uitbreidingsmogelijkheden voor
een sportveld in Kamperland en zijn hier
omtrent al suggesties?
Ik geloof dat verder bouwrijp maken van
het bestemmingsplan Wissenkerke zuid-west
ieders instemming zal vinden. We hebben
geconstateerd dat de woningwetwoningen
grif hun bewoners vinden en dat er grote
belangstelling bestaat voor de premiever-
koopwoningen. Dat is een zeer verheugende
zaak.
Als we het over de recreatie gaan hebben,
dan constateren we dat de gemeente Wis
senkerke grote mogelijkheden biedt. De zo
merwoningterreinen scheppen werkgelegen
heid. Als we de ontwikkelingen rond de
Schotsman Ruiterplaat zien, dan vraagt een
deel van de A.R.P.-C.H.U. fractie (het is u
bekend, meneer de voorzitter) zich af:
„Wordt het nou echt niet te vol. Blijft er
nou ook nog ruimte voor de Noord-Beve
landers?"
Het recreatiecentrum De Schotsman, dat
voor sociale recreatie wilde zorgen, heeft
naar onze mening, wat het sociale betreft,
beslist zijn doel voorbij geschoten, want
de tarievenlijst liegt er niet om.
Verder hebben we geconstateerd dat ook
camping De Roompot plannen heeft zijn
terrein te gaan vergroten.
Tenslotte willen we graag aandacht be
steden aan de uit te voeren kapitaalswerken
in 1976.
Allereerst de uitbreiding en verbouw van
het gemeentehuis te Wissenkerke. Bij de
beschouwingen van vorig jaar hebben onze
fracties reeds aangedrongen op spoed. Ei
genlijk verbaast het ons een beetje dat nog
geen ontwerp voor de verbouw en vergro
ting is aangeboden. Ook vorig jaar hebben
wij er op aangedrongen en we willen dat
graag nog eens herhalen, dat we het op
prijs stellen, dat er voor de heer Hooger-
land een passende woning wordt gevonden.