U houdt nu het meest geleien blad op Noord-Beveland in handen Toelichting begroting Kortgene A. J. van Gilst Aan de Raad. Met betrekking tot de u gezonden ont werpbegroting voor het dienstjaar 1976 en de begrotingen van de bedrijven, merken wij het volgende op. Algemeen. De begroting voor 1976 sluit met een raming op de post voor onvoorziene uit gaven van ƒ42.601,28. De ramingen in de begroting zijn afge stemd op de werkelijke cijfers over 1974 en de ontvangsten en uitgaven over 1975 tot heden, waarbij zoveel mogelijk rekening is gehouden met verwachte kostenstijgingen. Voor wat betreft de inkomsten is uit gegaan van de bestaande belastingtarieven. De assurantiebelasting is vervallen, alsook de straatbelasting en de rioolbelasting, als mede de opbrengst wegens hoofdsommen en opcenten grondbelasting en personele belasting. Daarentegen staat de opbrengst van de per 1 januari 1976 in te voeren onroerend goedbelasting. Rekening houdende met de netto-opbrengst van de vervallen belastin gen, alsmede met de inningskosten en uit gaande van de voorlopige berekeningen is de opbrengst van de nieuwe belasting zo danig geraamd, dat deze niet lager is dan de belastingopbrengsten in 1975 en blijft binnen het toegestane maximum. De personeelskosten zijn geraamd op basis van de richtlijnen per 1 augustus 1975 en de algemene uitkering uit het gemeente fonds op basis van de julicirculaire van de minister van Binnenlandse Zaken. De post voor onvoorziene uitgaven is niet groot en noopt wederom tot bezinning bij het nemen van besluiten, welke finan ciële gevolgen voor de gewone dienst meebrengen. Vergroting van de ruimte op de begro ting is o.a. mogelijk door herziening van de belastingtarieven. Voorstellen daartoe zullen worden opgesteld na advies van de financiële commissie. Voor zover voorstel len worden ingediend zullen deze u al bereikt hebben op het moment, dat u deze brief ontvangt. Belastingherziening betekent meestal ver hoging. Het is op dit moment bij gebrek aan voldoende gegevens nog onduidelijk, hoe de belastingdruk op de ingezetenen in 1976 zal zijn na het wegvallen van oude belastingen en het invoeren van de onroe rend goedbelasting. Rekening gehouden dient te worden met het feit, dat deze belasting ook de gebruikers van het on roerend goed belast. Terzijde zij opgemerkt, dat door het Waterschap een zuiveringsheffing zal wor den opgelegd, die naar verwachting aan de hoge kant zal zijn. Hoewel dit zake lijk gezien geen belang heeft voor het bepalen van de belastingtarieven voor de gemeente, mag het in het beschouwen van het belasten van de bevolking in zijn totaal niet onvermeld blijven. De genoemde onduidelijkheid is voor ons reden de belastingverhoging in het ko mende jaar zoveel mogelijk te beperken. Voor enige onderdelen zal herziening niet achterwege blijven, indien wij willen voor komen, dat in een volgend jaar schoksge wijs moet worden verhoogd. Wij denken in dit verband aan de reinigingsrechten, de toeristenbelasting en het rioolafvoerrecht Het feit, dat de budgettaire ruimte be perkingen hee,ft, is te wijten aan meerdere factoren. I,n de eerste plaats aan de alge mene stijging van kosten, waarvan ook in 1975 sprake is. Dergelijke stijgingen werken door in de begrotingen van volgende jaren. Voorts het doen van kapitaalsuitgaven in 1975, die financiële gevolgen meebrengen voor volgende jaren. Genoemd kunnen wor den aankoop en sloop van „De Stadswijn- kelder", aankoop van een motorspuit voor de brandweer, voorbereidingskosten om te komen tot de bouw van een kleuterschool, grondaankoop voor de uitbreiding van het sportveld te Colijnsplaat, uitgaven terzake van het onderwijs en kosten van wegen. Een andere factor, die verhoging van lasten meebrengt, is de uitbreiding van het secretariepersoneel met 2 krachten, zulks als uitvloeisel van een eerder opge maakt organisatierapport. In de begroting is overigens een bedrag van 35.000,gereserveerd voor ten laste van de gemeente blijvende algemene stijging van personeelskosten. Als deze trend van de laatste jaren zich voortzet zal deze verhoging wel aanzienlijk hoger zijn, doch daartegenover staat dan weer een gedeeltelijke dekking voor een hogere uitkering uit het gemeentefonds. Evenals vorige jaren wijzen wij in dit kader op de kosten van sociale zorg. Hoofd stuk IX geeft als nettolast van deze kosten over 1974 een bedrag aan van 96.000, In 1976 is deze nettolast 154.000,—. Een verhoging van bijna ƒ60.000,die ten laste van de gewone middelen van de gemeente komt. Het zijn hoofdzakelijk de kosten van de verschillende verzorgingste huizen, die aan deze verhoging debet zijn. Wij blijven onze wens herhalen, dat een spoedige wijziging van dekking van deze kosten werkelijkheid wordt. Investeringen. In de begroting zijn nog geen nieuwe kapitaalsuitgaven geraamd. Deze zullen in de loop van het jaar telkens bij wijziging worden opgevoerd. Inmiddels is op de gewone dienst rekening gehouden met fi nanciële gevolgen van nog te verrichten investeringen. Daartoe is een bedrag van 88.000,— gereserveerd. Dit betekent, dat bij realisering van verschillende investeringen tot dit bedrag niet over de post voor on voorziene uitgaven zal moeten worden be schikt. Hieronder volgen enige objecten, waarvoor Uw raad naar verwachting in het komende begrotingsjaar een voorstel zal bereiken of waarvan de gevolgen in 1976 voelbaar zullen zijn, in dien die voorstellen nog in 1975 ter tafel komen. Gemeentehuis. Op het moment, dat wij deze brief schrij ven, is nog geen besluit tot de verbouw van het gemeentehuis genomen. Wij ho pen, dat dit binnenkort zal gebeuren en dat zo spoedig mogelijk met de verbouw kan worden aangevangen. Wij achten deze verbouw noodzakelijk ter verkrijging van voldoende werkruimte. Voorts is de aan passing gewenst, opdat bereikt kan worden, dat voldaan wordt aan de eisen, die aan een huis, dat representatief is voor de gemeente, mogen worden gesteld. De verbouw zal gepaard gaan met uit gaven voor inrichting en aanschaf van nieuwe machines, w.o. de boekhoudmachi ne. Zodra alle cijfers bekend zijn, zal wor den bekeken, in hoeverre dekking uit re serves mogelijk is. Verbreding Oost-Bermweg. Door de Technische Dienst wordt een plan opgezet om te komen tot verbreding van een deel van de Oost-Bermweg (nabij Deltonapark en bungalowpark Veerse Meer II) en tot verkrijging van een betere aan sluiting op de Oostdijk. Nadere voorstellen daaromtrent kunt u tegemoet zien. Uitbreiding sportveld Colijnsplaat. Getracht wordt dit werk uit te voeren met subsidies in het kader van de werk gelegenheid. Aan de Nederlandse Heide maatschappij is opdracht verstrekt de plan nen uit te werken. Ook hierover kunt u voorstellen tegemoet zien. Daarbij zal mede worden aangegeven in hoeverre dekking van de investering uit reserves mogelijk is. Over de mogelijkheden om in deze ge meente sport te bedrijven mag naar onze opvatting niet geklaagd worden. De voor zieningen, die getroffen zijn en nog ge troffen zullen worden vragen wel veel geld, doch wij achten deze bedragen goed besteed. Nieuw-Zeelandhuis. Reeds eerder werden plannen gemaakt tot verbetering van de accommodatie van het Nieuw-Zeelandhuis te Kats. Met het oog op de financiële last werd de mede werking van de gemeente gevraagd. De aanvankelijke plannen zijn in verband met de hoge kosten niet gerealiseerd. Gestu deerd wordt nog over een verbetering tegen een aanvaardbare prijs. Dorpshuis te Kortgene. Zoals bekend worden de plannen om te komen tot de bouw van een dorpshuis te Kortgene voorbereid door een daartoe ge kozen werkgroep. Deze werkgroep bestu deert de wensen en mogelijkheden, teneinde tot een voorstel te komen. De bouwmogelijkheden hangen ten nauw ste samen met de toekenning van rijks subsidie. Eerst nadat daarover meer exacte gegevens bestaan, kan worden bezien in hoeverre de bouw tot de reële mogelijk heden behoort. De culturele activiteiten staan op een laag pitje. Dit geldt zowel voor de jeugd als voor de ouderen. Het ontbreken van voldoende zaalruimte, met name op Kort gene, is hieraan niet vreemd. Culturele ge beurtenissen van enige betekenis kunnen hierdoor niet plaats vinden. Om wat sneller met de bouw van een dorpshuis te kunnen opschieten zullen verschillende verlangens moeten vervallen. Ons college wil alles in het werk stellen om te helpen bevorderen dat deze zaak, die van uitermate groot belang is, zo spoe dig mogelijk van de grond komt. Riolering. Begonnen is met het doorrekenen van de riolering te Kortgene. Het ligt in het voor nemen hetzelfde te doen te Colijnsplaat en Kats. Het laat zich aanzien, dat gedeelten van de riolering zullen moeten worden ver nieuwd, c.q. vergroot. Momenteel is niet te overzien, welke uitgaven daarmee gemoeid zijn. Evenmin staat nog weinig vast over een eventuele rijksbijdrage in die kosten. Wij zullen de Technische Dienst opdracht geven deze werken besteksklaar te maken. Wij hopen in 1976 met nadere voorstellen te komen. Wegen. De gemeente zal in 1976 in het kader van de ruilverkaveling geconfronteerd wor den met de overname van het beheer en onderhoud van diverse wegen in de ge meente, gelegen buiten de kernen. In de begroting zijn te dien aanzien geen bedragen geraamd. Enerzijds, omdat er vanuit ge gaan wordt, dat de wegen in een goede staat worden overgedragen en anderzijds omdat niet bekend is, welke uitkeringen aan de gemeente ten behoeve van het onderhoud zullen worden gedaan. Uiteraard dient de vinger aan de pols gehouden te worden en moet aan een der gelijk onderdeel van het kostenpakket van de gemeente aandacht worden besteed bij het beschikken over de post voor onvoor ziene uitgaven in de loop van het dienstjaar. Kleuterschool Kortgene. Het plan voor de bouw van een kleuter school te Kortgene is in voorbereiding. Wij hopen binnenkort met een voorstel te ko men. Moeilijkheden bij het verwerven van enige stukjes grond vragen nadere bestu dering van de bouwplaats. Gestreefd wordt naar verwezenlijking in 1976. Voorshands zijn in de begroting geen financiële gevolgen opgenomen. Het laat zich aanzien, dat voltooiing niet in de eerste helft van het jaar zal plaats vinden en tegenover een nog niet bekende last staat een nog niet bekende uitkering van het rijk in de stichtingskosten. Kampeerterrein. Bij de begroting van de exploitatie van het kampeerterrein is er mee gerekend, dat de werkzaamheden voor de uitbreiding van de camping zodanig zullen verlopen dat van deze uitbreiding gebruik kan wor den gemaakt in het seizoen 1976. De uitbreiding heeft overigens geen in vloed op de gewone dienst, daar de kosten volledig gedekt dienen te worden uit de bedrijfsinkomsten. Voorstellen zullen u nog bereiken met betrekking tot enige nodige voorzieningen voor de camping. Bestemmingsplannen. Colijnsplaat. De realisering van het bestemmingsplan „Doorbraak Ringweg" verloopt niet geheel naar wens. Het ziet er naar uit, dat pro blemen ten aanzien van de grondverwer ving een ernstige stagnatie in de voortgang van het plan zullen betekenen. Het spijt ons op dit moment een niet wat gunstiger geluid te kunnen laten horen. We hopen alsnog tot overeenstemming in deze te kun nen komen, aangezien het instrument van onteigening als schadelijk voor de ontwik keling moet worden gevoeld. In studie is de vaststelling van een be stemmingsplan „Tonnenbuurt". Verbetering van de woningkwaliteit in de oude kern van Colijnsplaat kon niet van de grond komen tot heden. Bij gebrek aan beperkende maatregelen op overgang van percelen in de recreatieve sector is het niet mogelijk een dergelijke verbetering naar behoren ter hand te nemen. Kortgene. Het plan Noord I is aanzienlijk sneller volgebouwd dan was verwacht. Inmiddels zijn de voorbereidingen om te komen tot de le fase van het plan Noord II zover gevorderd, dat terinzagelegging van het ontwerp binnen afzienbare tijd kan worden verwacht. De onderhandelingen ter zake van de grondverwerving zijn gaande. Kats. Het plan „Al te Klein" is bouwrijp ge maakt. Daarmee is bereikt, dat voorlopig in elk geval aan de vraag naar bouwgrond aldaar zal kunnen worden voldaan. Recreatie. Gezien de algemene economische situatie wordt verwacht, dat de trage ontwikkeling van bestemmingsplannen in de recreatieve sector zich nog wel even voortzet. Ondui delijkheid rond de ontwikkelingen in het gebied van de Oosterschelde is mede een factor, die van gewicht is bij de gedachten over dergelijke plannen rond Colijnsplaat en Kats. Te Kortgene is realisering van het plan Veerse Meer II (de Boogerd) nog maar gedeeltelijk een feit. Het plan „Aqua Village" zal, voor wat betreft de realisering daarvan, in 1976 vas tere vormen krijgen als de voortekenen niet bedriegen. Het zomerwoningenterrein „Oost- dijk" bevindt zich in het stadium van vooroverleg. Overigens zijn wij van mening, dat te Kortgene verder geen mogelijkheden moe ten worden geschapen tot het stichten of uitbreiden van recreatieterreinen. Indien de bestaande plannen zijn uitgevoerd is aan een verdere uitbreiding geen behoefte. Bij deze overwegingen spreekt het behoud van het karakter van de streek ons bijzonder aan. Diverse zaken. Dat er met name op Kortgene zo weinig mogelijkheden zijn om in de winter jeugd werk te kunnen verrichten, is eigenlijk onaanvaardbaar. De oplossing om gebruik te kunnen maken van de slechtweerac- commodatie op het kampeerterrein is een noodoplossing. Ook hiervoor kan een ge meenschapshuis uitkomst brengen. Het scheppen van speelgelegenheden voor kleine kinderen dient naar onze mening aandacht te krijgen bij het maken van bestemmingsplannen. De aftakeling van ons oudste monument, de toren van Kortgene, geeft aanleiding tot ongerustheid. Op vele plaatsen is de invloed van de tand des tijds duidelijk merkbaar. Helaas is het monumentenjaar geen aanleiding geweest voor de betreffende autoriteiten tot het toekennen van subsidie. Het is niet alleen de toren, die de aan dacht vraagt. Volkenkundige waarde wordt zowel gevonden in monumentale gebouwen als in krotten, waarin een groot deel van de bevolking rond de eeuwwisseling woonde. Deze monumenten kwamen tot heden niet in aanmerking voor behoud en restauratie, al heeft het zin de herinnering er aan levend te houden. Dit geldt vooral voor karakteristieke huisjes op Colijnsplaat. De verschillende posten wegens subsidies en bijdragen aan diverse instellingen en verenigingen zijn in de begroting geraamd op. basis van 1975. Voorzover hierin wijzi ging zou moeten komen zullen voorstellen worden gedaan na advies van de financiële commissie. Hetzelfde geldt voor ontvangsten uit huren, pachten, e.d. In de begroting zijn de kosten wegens openbare werken geraamd aan de hand van de adviezen van de commissie openbare werken. Het betreft in het algemeen het normale onderhoud. Voor het onderhoud van straten zij opgemerkt, dat in 1975 reeds tot het herstraten van diverse stuk ken werd besloten. In 1976 zullen aan de beurt komen de Weststraat, de Irenestraat, de Achterstraat en een deel van de Juliana- straat. De commissie noemt in het advies voorts enige kleinere investeringen, zoals het aan passen van de beplanting in de Hoofdstraat, het aankopen van een plantenkas, het aan brengen van gazonstenen bij een parkeer- terreintje, een prikrol voor de sportvelden en enige machjnes. Naar gelang de behoefte zullen afzon derlijke kredietaanvragen aan u worden voorgelegd. Woningbedrijf. De begroting geeft ons geen aanleiding tot het doen van bijzondere opmerkingen. Het is verheugend te constateren, dat de laatste jaren een flink aantal woningen is gebouwd. Enerzijds door particulieren, an derzijds door de Christelijke Woningstich ting te Goes. Het snelle volbouwen van de bestemmingsplannen in de verschillende kernen is daarvan het bewijs. Het gemeen telijk woningbedrijf komt bij deze bouw niet in het geding, omdat de bouw van woningwetwoningen geschiedt via genoemde Stichting. Wel kan het woningebdrijf dien stig worden gemaakt om de kwaliteit van de tot het bedrijf behorende woningen te bezien en eventueel te verbeteren. Momenteel is een studie daarover nog gaande. Terzake vindt overleg plaats tussen de Provinciale Directie van de Volkshuis vesting, de gemeente en de Technische Dienst. Aan de hand van de uitkomsten van een enquête en na een gesprek met de huurders zullen wij nagaan of voor stellen tot het beschikbaar stellen van gelden aan u moeten worden gedaan. Vismijnbedrijf. De begroting van het vismijnbedrijf gaat uit van een exploitatie van het bedrijf in 1976. Het is de vraag of dit, gezien het te verwachten tekort, nog wel mogelijk is. Van belang is of met de medewerking van alle partijen een lagere kostenpost en een hogere ontvangst kan worden bereikt en verder, in welke mate op steun uit 's Rijks kas kan worden gerekend. Een kleine commissie, waarin vertegenwoordigers van de vissers, van Zevibel en van de vissers vereniging DEL bestudeert momenteel sa men met de gemeente op welke wijze ge poogd kan worden de vismijn in stand te houden. Voortzetting van het bedrijf op basis van de huidige situatie moet naar onze mening uitgesloten worden geacht. Via een proefperiode tot 1 april 1976, tijdstip waarop de huidige directeur met pensioen gaat, zou b.v. kunnen worden onderzocht of voortzetting met lagere loon kosten mogelijk is. Het enerzijds opvoeren van de inkomsten (door alle vissers hierbij te betrekken en betrokken te houden) en anderzijds de loonkosten te drukken zijn onderwerpen welke in de genoemde com missie uitvoerig aandacht hebben. Zeer tot onze spijt mochten wij tot heden nog geen antwoord van Rijkswaterstaat ontvangen op ons verzoek om een bijdrage tot dekking van de tekorten. Wij hopen dienaangaande spoedig meer zekerheid te krijgen. Makelaars- en Assurantiebedri# Taxaties Bemiddeling bij aan- en verkoop Hypotheken Verzekeringen Financieringen Makelaar o.g. en assurantiebezorger Ringvwg 16. Colijnsplaat, Telefoon 01199 - 2 63. in de begroting beperkt is, toch geeft het ons voldoening, dat wij op redelijke wijze in staat zijn tot heden de diverse voorzie ningen in de gemeente op peil te houden. De begroting maakt het mogelijk op deze wijze voort te gaan, mits de prioriteiten in onderling overleg duidelijk worden aange geven en wij ons gezamenlijk steeds op nieuw bezinnen op urgenties, uitgaande van de wetenschap, dat niet alle wensen kunnen worden vervuld en zeker niet tegelijk. Bij het werk in de gemeente mogen wij niet vergeten, dat daarbij veel factoren in het geding zijn, waarop een gemeentebe stuur weinig of geen invloed heeft of kan uitoefenen. De algemene economische toe stand zowel nationaal als internatio naal die nog weinig neiging tot verbe tering toont en het probleem van de werk gelegenheid mogen als voorbeeld dienen. Een kwestie, die de gemeenten in de ko mende tijd bijzonder bezig zal houden is het wetsontwerp op de reorganisatie van het binnenlands bestuur. Hier komt een wet aan de orde, die beoogt de organisatie van het bestuur in dringend te wijzigen. Vooral voor de ge meenten en daarmee gelijk voor de bur ger staan in deze bijzondere belangen op het spel. Reeds eerdere pogingen tot reorganisatie, de gewestvorming, hebben een aanzienlijke tijd de gemoederen bezig ge houden en bleken op de toen voorgestelde wijze niet haalbaar. Het laat zich aanzien, dat het nieuwe voorstel tot reorganisatie voorlopig nog voldoende stof zal doen opwaaien en het laatste woord daarover nog niet is gezegd. In deze brief zijn wij wat nader inge gaan op enkele onderwerpen, de begroting rakende. Voor het overige mogen wij ver wijzen naar het model, de toelichting daarop en de bijlagen daarbij. Het doet ons genoegen, dat wij in de gelegenheid zijn u de begroting 1976 in een vroeger stadium aan te bieden dan de begroting voor 1975. Welicht blijven nog vragen ter beant woording over of hebt u nog opmerkingen. Wij verzoeken u uw schriftelijke vragen tijdig voor de vergadering in handen te stellen van de secretaris met vermelding van dc volgnummers en een korte om schrijving van de vraag. Tenslotte. Hoewel, zoals al gesteld is, de ruimte Dit ii e«n publikatie van bet Bedrijfschap Horeca.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1975 | | pagina 2