U houdt nu
het meest geleien blad
op Noord-Beveland
in handen
Toelichting begroting Kortgene
A. J. van Gilst
Aan de Raad.
Met betrekking tot de u gezonden ont
werpbegroting voor het dienstjaar 1976 en
de begrotingen van de bedrijven, merken
wij het volgende op.
Algemeen.
De begroting voor 1976 sluit met een
raming op de post voor onvoorziene uit
gaven van ƒ42.601,28.
De ramingen in de begroting zijn afge
stemd op de werkelijke cijfers over 1974
en de ontvangsten en uitgaven over 1975
tot heden, waarbij zoveel mogelijk rekening
is gehouden met verwachte kostenstijgingen.
Voor wat betreft de inkomsten is uit
gegaan van de bestaande belastingtarieven.
De assurantiebelasting is vervallen, alsook
de straatbelasting en de rioolbelasting, als
mede de opbrengst wegens hoofdsommen
en opcenten grondbelasting en personele
belasting.
Daarentegen staat de opbrengst van de
per 1 januari 1976 in te voeren onroerend
goedbelasting. Rekening houdende met de
netto-opbrengst van de vervallen belastin
gen, alsmede met de inningskosten en uit
gaande van de voorlopige berekeningen is
de opbrengst van de nieuwe belasting zo
danig geraamd, dat deze niet lager is
dan de belastingopbrengsten in 1975 en
blijft binnen het toegestane maximum.
De personeelskosten zijn geraamd op
basis van de richtlijnen per 1 augustus 1975
en de algemene uitkering uit het gemeente
fonds op basis van de julicirculaire van
de minister van Binnenlandse Zaken.
De post voor onvoorziene uitgaven is
niet groot en noopt wederom tot bezinning
bij het nemen van besluiten, welke finan
ciële gevolgen voor de gewone dienst
meebrengen.
Vergroting van de ruimte op de begro
ting is o.a. mogelijk door herziening van
de belastingtarieven. Voorstellen daartoe
zullen worden opgesteld na advies van de
financiële commissie. Voor zover voorstel
len worden ingediend zullen deze u al
bereikt hebben op het moment, dat u deze
brief ontvangt.
Belastingherziening betekent meestal ver
hoging. Het is op dit moment bij gebrek
aan voldoende gegevens nog onduidelijk,
hoe de belastingdruk op de ingezetenen in
1976 zal zijn na het wegvallen van oude
belastingen en het invoeren van de onroe
rend goedbelasting. Rekening gehouden
dient te worden met het feit, dat deze
belasting ook de gebruikers van het on
roerend goed belast.
Terzijde zij opgemerkt, dat door het
Waterschap een zuiveringsheffing zal wor
den opgelegd, die naar verwachting aan
de hoge kant zal zijn. Hoewel dit zake
lijk gezien geen belang heeft voor het
bepalen van de belastingtarieven voor de
gemeente, mag het in het beschouwen van
het belasten van de bevolking in zijn totaal
niet onvermeld blijven.
De genoemde onduidelijkheid is voor
ons reden de belastingverhoging in het ko
mende jaar zoveel mogelijk te beperken.
Voor enige onderdelen zal herziening niet
achterwege blijven, indien wij willen voor
komen, dat in een volgend jaar schoksge
wijs moet worden verhoogd. Wij denken in
dit verband aan de reinigingsrechten, de
toeristenbelasting en het rioolafvoerrecht
Het feit, dat de budgettaire ruimte be
perkingen hee,ft, is te wijten aan meerdere
factoren. I,n de eerste plaats aan de alge
mene stijging van kosten, waarvan ook in
1975 sprake is. Dergelijke stijgingen werken
door in de begrotingen van volgende jaren.
Voorts het doen van kapitaalsuitgaven in
1975, die financiële gevolgen meebrengen
voor volgende jaren. Genoemd kunnen wor
den aankoop en sloop van „De Stadswijn-
kelder", aankoop van een motorspuit voor
de brandweer, voorbereidingskosten om te
komen tot de bouw van een kleuterschool,
grondaankoop voor de uitbreiding van het
sportveld te Colijnsplaat, uitgaven terzake
van het onderwijs en kosten van wegen.
Een andere factor, die verhoging van
lasten meebrengt, is de uitbreiding van
het secretariepersoneel met 2 krachten,
zulks als uitvloeisel van een eerder opge
maakt organisatierapport.
In de begroting is overigens een bedrag
van 35.000,gereserveerd voor ten laste
van de gemeente blijvende algemene stijging
van personeelskosten.
Als deze trend van de laatste jaren zich
voortzet zal deze verhoging wel aanzienlijk
hoger zijn, doch daartegenover staat dan
weer een gedeeltelijke dekking voor een
hogere uitkering uit het gemeentefonds.
Evenals vorige jaren wijzen wij in dit
kader op de kosten van sociale zorg. Hoofd
stuk IX geeft als nettolast van deze kosten
over 1974 een bedrag aan van 96.000,
In 1976 is deze nettolast 154.000,—.
Een verhoging van bijna ƒ60.000,die
ten laste van de gewone middelen van de
gemeente komt. Het zijn hoofdzakelijk de
kosten van de verschillende verzorgingste
huizen, die aan deze verhoging debet zijn.
Wij blijven onze wens herhalen, dat een
spoedige wijziging van dekking van deze
kosten werkelijkheid wordt.
Investeringen.
In de begroting zijn nog geen nieuwe
kapitaalsuitgaven geraamd. Deze zullen in
de loop van het jaar telkens bij wijziging
worden opgevoerd. Inmiddels is op de
gewone dienst rekening gehouden met fi
nanciële gevolgen van nog te verrichten
investeringen. Daartoe is een bedrag van
88.000,— gereserveerd. Dit betekent, dat
bij realisering van verschillende investeringen
tot dit bedrag niet over de post voor on
voorziene uitgaven zal moeten worden be
schikt. Hieronder volgen enige objecten,
waarvoor Uw raad naar verwachting in het
komende begrotingsjaar een voorstel zal
bereiken of waarvan de gevolgen in 1976
voelbaar zullen zijn, in dien die voorstellen
nog in 1975 ter tafel komen.
Gemeentehuis.
Op het moment, dat wij deze brief schrij
ven, is nog geen besluit tot de verbouw
van het gemeentehuis genomen. Wij ho
pen, dat dit binnenkort zal gebeuren en
dat zo spoedig mogelijk met de verbouw
kan worden aangevangen. Wij achten deze
verbouw noodzakelijk ter verkrijging van
voldoende werkruimte. Voorts is de aan
passing gewenst, opdat bereikt kan worden,
dat voldaan wordt aan de eisen, die aan
een huis, dat representatief is voor de
gemeente, mogen worden gesteld.
De verbouw zal gepaard gaan met uit
gaven voor inrichting en aanschaf van
nieuwe machines, w.o. de boekhoudmachi
ne. Zodra alle cijfers bekend zijn, zal wor
den bekeken, in hoeverre dekking uit re
serves mogelijk is.
Verbreding Oost-Bermweg.
Door de Technische Dienst wordt een
plan opgezet om te komen tot verbreding
van een deel van de Oost-Bermweg (nabij
Deltonapark en bungalowpark Veerse Meer
II) en tot verkrijging van een betere aan
sluiting op de Oostdijk. Nadere voorstellen
daaromtrent kunt u tegemoet zien.
Uitbreiding sportveld Colijnsplaat.
Getracht wordt dit werk uit te voeren
met subsidies in het kader van de werk
gelegenheid. Aan de Nederlandse Heide
maatschappij is opdracht verstrekt de plan
nen uit te werken. Ook hierover kunt u
voorstellen tegemoet zien. Daarbij zal mede
worden aangegeven in hoeverre dekking
van de investering uit reserves mogelijk is.
Over de mogelijkheden om in deze ge
meente sport te bedrijven mag naar onze
opvatting niet geklaagd worden. De voor
zieningen, die getroffen zijn en nog ge
troffen zullen worden vragen wel veel geld,
doch wij achten deze bedragen goed besteed.
Nieuw-Zeelandhuis.
Reeds eerder werden plannen gemaakt
tot verbetering van de accommodatie van
het Nieuw-Zeelandhuis te Kats. Met het
oog op de financiële last werd de mede
werking van de gemeente gevraagd. De
aanvankelijke plannen zijn in verband met
de hoge kosten niet gerealiseerd. Gestu
deerd wordt nog over een verbetering tegen
een aanvaardbare prijs.
Dorpshuis te Kortgene.
Zoals bekend worden de plannen om te
komen tot de bouw van een dorpshuis te
Kortgene voorbereid door een daartoe ge
kozen werkgroep. Deze werkgroep bestu
deert de wensen en mogelijkheden, teneinde
tot een voorstel te komen.
De bouwmogelijkheden hangen ten nauw
ste samen met de toekenning van rijks
subsidie. Eerst nadat daarover meer exacte
gegevens bestaan, kan worden bezien in
hoeverre de bouw tot de reële mogelijk
heden behoort.
De culturele activiteiten staan op een
laag pitje. Dit geldt zowel voor de jeugd
als voor de ouderen. Het ontbreken van
voldoende zaalruimte, met name op Kort
gene, is hieraan niet vreemd. Culturele ge
beurtenissen van enige betekenis kunnen
hierdoor niet plaats vinden. Om wat sneller
met de bouw van een dorpshuis te kunnen
opschieten zullen verschillende verlangens
moeten vervallen.
Ons college wil alles in het werk stellen
om te helpen bevorderen dat deze zaak,
die van uitermate groot belang is, zo spoe
dig mogelijk van de grond komt.
Riolering.
Begonnen is met het doorrekenen van de
riolering te Kortgene. Het ligt in het voor
nemen hetzelfde te doen te Colijnsplaat en
Kats. Het laat zich aanzien, dat gedeelten
van de riolering zullen moeten worden ver
nieuwd, c.q. vergroot.
Momenteel is niet te overzien, welke
uitgaven daarmee gemoeid zijn. Evenmin
staat nog weinig vast over een eventuele
rijksbijdrage in die kosten.
Wij zullen de Technische Dienst opdracht
geven deze werken besteksklaar te maken.
Wij hopen in 1976 met nadere voorstellen
te komen.
Wegen.
De gemeente zal in 1976 in het kader
van de ruilverkaveling geconfronteerd wor
den met de overname van het beheer en
onderhoud van diverse wegen in de ge
meente, gelegen buiten de kernen. In de
begroting zijn te dien aanzien geen bedragen
geraamd. Enerzijds, omdat er vanuit ge
gaan wordt, dat de wegen in een goede
staat worden overgedragen en anderzijds
omdat niet bekend is, welke uitkeringen
aan de gemeente ten behoeve van het
onderhoud zullen worden gedaan.
Uiteraard dient de vinger aan de pols
gehouden te worden en moet aan een der
gelijk onderdeel van het kostenpakket van
de gemeente aandacht worden besteed bij
het beschikken over de post voor onvoor
ziene uitgaven in de loop van het dienstjaar.
Kleuterschool Kortgene.
Het plan voor de bouw van een kleuter
school te Kortgene is in voorbereiding. Wij
hopen binnenkort met een voorstel te ko
men. Moeilijkheden bij het verwerven van
enige stukjes grond vragen nadere bestu
dering van de bouwplaats.
Gestreefd wordt naar verwezenlijking in
1976. Voorshands zijn in de begroting geen
financiële gevolgen opgenomen. Het laat
zich aanzien, dat voltooiing niet in de eerste
helft van het jaar zal plaats vinden en
tegenover een nog niet bekende last staat
een nog niet bekende uitkering van het
rijk in de stichtingskosten.
Kampeerterrein.
Bij de begroting van de exploitatie van
het kampeerterrein is er mee gerekend,
dat de werkzaamheden voor de uitbreiding
van de camping zodanig zullen verlopen
dat van deze uitbreiding gebruik kan wor
den gemaakt in het seizoen 1976.
De uitbreiding heeft overigens geen in
vloed op de gewone dienst, daar de kosten
volledig gedekt dienen te worden uit de
bedrijfsinkomsten. Voorstellen zullen u nog
bereiken met betrekking tot enige nodige
voorzieningen voor de camping.
Bestemmingsplannen.
Colijnsplaat.
De realisering van het bestemmingsplan
„Doorbraak Ringweg" verloopt niet geheel
naar wens. Het ziet er naar uit, dat pro
blemen ten aanzien van de grondverwer
ving een ernstige stagnatie in de voortgang
van het plan zullen betekenen. Het spijt
ons op dit moment een niet wat gunstiger
geluid te kunnen laten horen. We hopen
alsnog tot overeenstemming in deze te kun
nen komen, aangezien het instrument van
onteigening als schadelijk voor de ontwik
keling moet worden gevoeld.
In studie is de vaststelling van een be
stemmingsplan „Tonnenbuurt". Verbetering
van de woningkwaliteit in de oude kern
van Colijnsplaat kon niet van de grond
komen tot heden.
Bij gebrek aan beperkende maatregelen
op overgang van percelen in de recreatieve
sector is het niet mogelijk een dergelijke
verbetering naar behoren ter hand te nemen.
Kortgene.
Het plan Noord I is aanzienlijk sneller
volgebouwd dan was verwacht.
Inmiddels zijn de voorbereidingen om te
komen tot de le fase van het plan Noord
II zover gevorderd, dat terinzagelegging
van het ontwerp binnen afzienbare tijd kan
worden verwacht. De onderhandelingen ter
zake van de grondverwerving zijn gaande.
Kats.
Het plan „Al te Klein" is bouwrijp ge
maakt. Daarmee is bereikt, dat voorlopig
in elk geval aan de vraag naar bouwgrond
aldaar zal kunnen worden voldaan.
Recreatie.
Gezien de algemene economische situatie
wordt verwacht, dat de trage ontwikkeling
van bestemmingsplannen in de recreatieve
sector zich nog wel even voortzet. Ondui
delijkheid rond de ontwikkelingen in het
gebied van de Oosterschelde is mede een
factor, die van gewicht is bij de gedachten
over dergelijke plannen rond Colijnsplaat
en Kats.
Te Kortgene is realisering van het plan
Veerse Meer II (de Boogerd) nog maar
gedeeltelijk een feit.
Het plan „Aqua Village" zal, voor wat
betreft de realisering daarvan, in 1976 vas
tere vormen krijgen als de voortekenen niet
bedriegen. Het zomerwoningenterrein „Oost-
dijk" bevindt zich in het stadium van
vooroverleg.
Overigens zijn wij van mening, dat te
Kortgene verder geen mogelijkheden moe
ten worden geschapen tot het stichten of
uitbreiden van recreatieterreinen. Indien de
bestaande plannen zijn uitgevoerd is aan
een verdere uitbreiding geen behoefte. Bij
deze overwegingen spreekt het behoud van
het karakter van de streek ons bijzonder
aan.
Diverse zaken.
Dat er met name op Kortgene zo weinig
mogelijkheden zijn om in de winter jeugd
werk te kunnen verrichten, is eigenlijk
onaanvaardbaar. De oplossing om gebruik
te kunnen maken van de slechtweerac-
commodatie op het kampeerterrein is een
noodoplossing. Ook hiervoor kan een ge
meenschapshuis uitkomst brengen.
Het scheppen van speelgelegenheden voor
kleine kinderen dient naar onze mening
aandacht te krijgen bij het maken van
bestemmingsplannen.
De aftakeling van ons oudste monument,
de toren van Kortgene, geeft aanleiding
tot ongerustheid. Op vele plaatsen is de
invloed van de tand des tijds duidelijk
merkbaar. Helaas is het monumentenjaar
geen aanleiding geweest voor de betreffende
autoriteiten tot het toekennen van subsidie.
Het is niet alleen de toren, die de aan
dacht vraagt. Volkenkundige waarde wordt
zowel gevonden in monumentale gebouwen
als in krotten, waarin een groot deel van
de bevolking rond de eeuwwisseling woonde.
Deze monumenten kwamen tot heden niet
in aanmerking voor behoud en restauratie,
al heeft het zin de herinnering er aan
levend te houden. Dit geldt vooral voor
karakteristieke huisjes op Colijnsplaat.
De verschillende posten wegens subsidies
en bijdragen aan diverse instellingen en
verenigingen zijn in de begroting geraamd
op. basis van 1975. Voorzover hierin wijzi
ging zou moeten komen zullen voorstellen
worden gedaan na advies van de financiële
commissie. Hetzelfde geldt voor ontvangsten
uit huren, pachten, e.d.
In de begroting zijn de kosten wegens
openbare werken geraamd aan de hand van
de adviezen van de commissie openbare
werken. Het betreft in het algemeen het
normale onderhoud. Voor het onderhoud
van straten zij opgemerkt, dat in 1975
reeds tot het herstraten van diverse stuk
ken werd besloten. In 1976 zullen aan de
beurt komen de Weststraat, de Irenestraat,
de Achterstraat en een deel van de Juliana-
straat.
De commissie noemt in het advies voorts
enige kleinere investeringen, zoals het aan
passen van de beplanting in de Hoofdstraat,
het aankopen van een plantenkas, het aan
brengen van gazonstenen bij een parkeer-
terreintje, een prikrol voor de sportvelden
en enige machjnes.
Naar gelang de behoefte zullen afzon
derlijke kredietaanvragen aan u worden
voorgelegd.
Woningbedrijf.
De begroting geeft ons geen aanleiding
tot het doen van bijzondere opmerkingen.
Het is verheugend te constateren, dat de
laatste jaren een flink aantal woningen is
gebouwd. Enerzijds door particulieren, an
derzijds door de Christelijke Woningstich
ting te Goes. Het snelle volbouwen van de
bestemmingsplannen in de verschillende
kernen is daarvan het bewijs. Het gemeen
telijk woningbedrijf komt bij deze bouw
niet in het geding, omdat de bouw van
woningwetwoningen geschiedt via genoemde
Stichting. Wel kan het woningebdrijf dien
stig worden gemaakt om de kwaliteit van
de tot het bedrijf behorende woningen te
bezien en eventueel te verbeteren.
Momenteel is een studie daarover nog
gaande. Terzake vindt overleg plaats tussen
de Provinciale Directie van de Volkshuis
vesting, de gemeente en de Technische
Dienst. Aan de hand van de uitkomsten
van een enquête en na een gesprek met
de huurders zullen wij nagaan of voor
stellen tot het beschikbaar stellen van
gelden aan u moeten worden gedaan.
Vismijnbedrijf.
De begroting van het vismijnbedrijf gaat
uit van een exploitatie van het bedrijf in
1976. Het is de vraag of dit, gezien het te
verwachten tekort, nog wel mogelijk is.
Van belang is of met de medewerking
van alle partijen een lagere kostenpost en
een hogere ontvangst kan worden bereikt
en verder, in welke mate op steun uit 's
Rijks kas kan worden gerekend. Een kleine
commissie, waarin vertegenwoordigers van
de vissers, van Zevibel en van de vissers
vereniging DEL bestudeert momenteel sa
men met de gemeente op welke wijze ge
poogd kan worden de vismijn in stand te
houden. Voortzetting van het bedrijf op
basis van de huidige situatie moet naar
onze mening uitgesloten worden geacht.
Via een proefperiode tot 1 april 1976,
tijdstip waarop de huidige directeur met
pensioen gaat, zou b.v. kunnen worden
onderzocht of voortzetting met lagere loon
kosten mogelijk is. Het enerzijds opvoeren
van de inkomsten (door alle vissers hierbij
te betrekken en betrokken te houden) en
anderzijds de loonkosten te drukken zijn
onderwerpen welke in de genoemde com
missie uitvoerig aandacht hebben.
Zeer tot onze spijt mochten wij tot heden
nog geen antwoord van Rijkswaterstaat
ontvangen op ons verzoek om een bijdrage
tot dekking van de tekorten. Wij hopen
dienaangaande spoedig meer zekerheid te
krijgen.
Makelaars- en Assurantiebedri#
Taxaties
Bemiddeling bij aan- en verkoop
Hypotheken
Verzekeringen
Financieringen
Makelaar o.g. en assurantiebezorger
Ringvwg 16. Colijnsplaat,
Telefoon 01199 - 2 63.
in de begroting beperkt is, toch geeft het
ons voldoening, dat wij op redelijke wijze
in staat zijn tot heden de diverse voorzie
ningen in de gemeente op peil te houden.
De begroting maakt het mogelijk op deze
wijze voort te gaan, mits de prioriteiten in
onderling overleg duidelijk worden aange
geven en wij ons gezamenlijk steeds op
nieuw bezinnen op urgenties, uitgaande van
de wetenschap, dat niet alle wensen kunnen
worden vervuld en zeker niet tegelijk.
Bij het werk in de gemeente mogen wij
niet vergeten, dat daarbij veel factoren in
het geding zijn, waarop een gemeentebe
stuur weinig of geen invloed heeft of kan
uitoefenen. De algemene economische toe
stand zowel nationaal als internatio
naal die nog weinig neiging tot verbe
tering toont en het probleem van de werk
gelegenheid mogen als voorbeeld dienen.
Een kwestie, die de gemeenten in de ko
mende tijd bijzonder bezig zal houden is
het wetsontwerp op de reorganisatie van
het binnenlands bestuur.
Hier komt een wet aan de orde, die
beoogt de organisatie van het bestuur in
dringend te wijzigen. Vooral voor de ge
meenten en daarmee gelijk voor de bur
ger staan in deze bijzondere belangen
op het spel. Reeds eerdere pogingen tot
reorganisatie, de gewestvorming, hebben een
aanzienlijke tijd de gemoederen bezig ge
houden en bleken op de toen voorgestelde
wijze niet haalbaar.
Het laat zich aanzien, dat het nieuwe
voorstel tot reorganisatie voorlopig nog
voldoende stof zal doen opwaaien en het
laatste woord daarover nog niet is gezegd.
In deze brief zijn wij wat nader inge
gaan op enkele onderwerpen, de begroting
rakende. Voor het overige mogen wij ver
wijzen naar het model, de toelichting daarop
en de bijlagen daarbij.
Het doet ons genoegen, dat wij in de
gelegenheid zijn u de begroting 1976 in
een vroeger stadium aan te bieden dan de
begroting voor 1975.
Welicht blijven nog vragen ter beant
woording over of hebt u nog opmerkingen.
Wij verzoeken u uw schriftelijke vragen
tijdig voor de vergadering in handen te
stellen van de secretaris met vermelding
van dc volgnummers en een korte om
schrijving van de vraag.
Tenslotte.
Hoewel, zoals al gesteld is, de ruimte
Dit ii e«n publikatie van bet Bedrijfschap Horeca.