Klein beetje orde
of grote wanorde
Raadsvergadering Kortgene
OOK BIJ DE AARDAPPEL GELDT
Nederland teelt dit jaar 78.100 ha eetaardappelen (vorig jaar 87.000) en
zelfs op zand- en veengrond teelt men daarvan nog 12.100 ha. Vervolgens ko
men de fabrieksaardappelen met 72.900 ha (vorig jaar 71.800 en een heel
klein pietsje groei zit er elk jaar in). Die fabrieksaardappelen teelt men
echt niet alleen in de veenkoloniën, maar even goed op de Waddeneilanden
en op de zandgronden boven de grote rivieren. Bijna een kwart van alle
bouwland wordt derhalve met aardappelen beteeld.
Betaardappelen zijn een handelsgewas. Er woedt een felle strijd tussen
partikuliere en koöperatieve handelslieden. Er is een termijn markt voor aard
appelen, aan de ene kant fel verdedigd, aan de andere kant fel bestreden.
Een boer die eetaardappelen teelt kan er alle kanten mee op; hij kan ze
te velde verkopen, maar ook zelf rooien, sorteren en bewaren. En als hij niet
in de „poel" (planning) zit kan hij spekuleren, door zijn aardappelen pas zo
laat mogelijk in het voorjaar te verkopen.
Daar zijn wel eens schatten aan verdiend. En aan verloren, uiteraard.
Onder voorzitterschap van burgemeester
P. J. Evers kwam de raad donderdag 11
september j.l. voltallig in openbare verga
dering bijeen.
Na een kort openings- en welkomstwoord
feliciteerde de voorzitter secretaris W.
Goossen met het feit, dat hij veertig jaar
in overheidsdienst werkzaam was. Namens
de raad overhandigde hij de secretaris een
doos met stereofonische oorschelpen, daar
aan de „waarschuwing" verbindende, deze
niet op de secretarie op te zetten.
Hierna worden de notulen van de vorige
vergadering onveranderd vastgesteld en vier
ingekomen stukken voor kennisgeving aan
genomen. Hieronder bevindt zich een schrij
ven van de Stichting Vliegveld Midden-Zee
land, waarin wordt voorgesteld de doel
stellingen van de Stichting nog eens en
wel mondeling te komen toelichten.
Naar aanleiding van deze brief vraagt
L. van der Weele of b. en w. dit doen,
waarop de voorzitter zegt: we staan niet
te trappelen; hebben er geen behoefte aan.
Bom zegt dat de brief van 17 juli dateert
en gericht is aan de leden van G.S. en
de leden van de raad. Elebt u geen behoefte
gevoeld deze brief aan ons, leden van de
raad, door te zenden? Hierop antwoordt
de voorzitter: wij dachten dat de raadsleden
deze brief ook gekregen hadden, daar zij
aan de leden gericht was. Bom verder: zij
zullen de niet-subsidieerders, buiten Vlissin-
gen en Middelburg, toch wel op komen
zoeken.
Bij de hierna volgende mededelingen zegt
de voorzitter o.a.:
Naar aanleiding van een vraag van dc
heer Breure in de vergadering van 10 juli
1975, kan worden meegedeeld dat bij on
derzoek is gebleken dat in de praktijk de
leden van de raad, die de gemeente ver
tegenwoordigen en als zodanig zijn aange
wezen, een presentiegeld uit de gemeente
kas krijgen en wel gelijk aan het presentie
geld voor het bijwonen van een commis
sievergadering. Heeft het lichaam, waarvan
het raadslid deel uitmaakt zelf een rege
ling, dan wordt het presentiegeld uitbetaald
door het orgaan van die regeling.
Naar aanleiding van een vraag van de
heer Bom over de differentiatie van de
zuiveringsheffing kan worden gezegd, dat
het bestuur van het Waterschap in een
schrijven aan de minister gewezen heeft
op verschillende onbillijkheden. Uit persbe
richten blijkt, dat ook de Kamer van Koop
handel zich met deze zaak bezig houdt.
De heer Bom heeft opgemerkt, naar aan
leiding van het ingebruiknemen van de
voormalige vuilnisbelt te Colijnsplaat, dat
opzegging wederzijds mogelijk zou moeten
zijn. Het Waterschap gaat met wederzijdse
opzegging akkoord, zij het dan dat het
zich blijft voorbehouden binnen korte ter
mijn op te zeggen, indien werken aan de
zeewering dit noodzakelijk maken.
Het overgrote gedeelte van aan de scholen
gezonden enquêteformulieren is binnen, zo
dat op korte termijn het toegezegde school-
verslag kan worden tegemoet gezien.
Het onderzoek naar de havengelden is
gaande, dit op een in de vorige vergadering
door Bom gestelde vraag. Gegevens zijn ver
zameld omtrent de hoogte van de haven
gelden in verschillende andere gemeenten.
Aan de hand van exploitatie-uitkomsten en
eventueel een nieuwe opzet zal worden na
gegaan of verhoging noodzakelijk is. Dit
kan mede door de commissie financiën
worden bekeken.
Resultaten van het kampeerterrein zijn
nog niet te geven. Niet alleen heeft het
aan tijd ontbroken om nu reeds met be
trouwbare gegevens te komen, doch ook
het seizoen is nog niet afgelopen.
Tot typiste/stenografe ter secretarie werd
benoemd mejuffrouw Van der Weele.
Hierna wordt een nieuwe legesverorde
ning vastgesteld en wel voor de door de
minister van C.R.M. per 1 december 1975
in te voeren Bejaardenpaspoort („Pas 65").
Ook hier wordt het landelijk bedrag van
6,50 aangehouden, waarop mevr. Van Oe-
veren vraagt of er in de gemeente iets
bestaat waarvoor dit paspoort zou gelden.
Misschien de toegang tot het kampeer
terrein?
Van de Zeeuwse Werkgroep „Steun aan
Israël" was een brief ingekomen, behelzende
haar ongerustheid over enige gevallen van
grove discriminatie door enkele gemeen
ten, te weten het afgeven van verklaringen
van „niet-jood"-zijn.
De voorzitter zegt hierover, dat ter se
cretarie zulks nimmer gedaan is of zal
worden, hiermede handelende naar de richt
lijnen van de minister van binnenlandse
zaken. Bovendien kun je toch moeilijk een
verklaring afgeven van hetgeen je niet bent.
De bezoldigingsregelingen van de secre
taris en de wethouders worden hierna her
zien en aangepast.
Het laatste punt van de agenda wordt,
na een uiteenzetting door de voorzitter,
van de agenda afgevoerd. Het behelsde de
behandeling van een gemeenschappelijke re
geling regionale brandweerkring Noord- en
Zuid-Beveland. De voorzitter zei hierover
het volgende:
Ook onze brandweer-commandanten zijn
zeer geïnteresseerd in de regionalisatie van
de brandweer. Regelmatig bereiken ons vra
gen over de stand van zaken.
Bekend is, dat gestreefd wordt naar
een gemeenschappelijke regeling voor dc
gemeenten boven de Westerschelde, waarbij
Tholen en St. Philipsland later afvielen,
die meer op Brabant georiënteerd zijn.
Walcheren heeft reeds een gemeenschap
pelijke regeling voor de Walchersc gemeen
ten vastgesteld, welke bijzonder goed en
steeds beter gaat werken.
Wat lag er minder voor de hand dan
dat ook de Bevelanden en Schouwen-Duive-
land daarbij zouden toetreden. De contac
ten door de Bevelanden bij Walcheren ge
legd, leverden weinig op.
Na veelvuldig overleg bleven de twee
„partijen" Walcheren en de Bevelanden
ieder op hun standpunt staan, waardoor
de impasse in zijn volle omvang was ge
boren.
Om hier weer uit te komen heeft de
Commissaris der Koningin alle burgemees
ters bijeen geroepen om naar een oplos
sing te zoeken. Dit heeft hedenmorgen plaats
gevonden.
Onder leiding van de Commissaris der
Koningin zijn daarbij de volgende resul
taten geboekt:
1. Het voorzitterschap van het algemeen
bestuur (en dus ook dagelijks bestuur), eer
tijds voorbehouden aan Middelburg en Vlis-
singen, zal door het algemeen bestuur
worden aangewezen. Met andere woorden:
de „beste" man.
2. Plaats van vestiging. Is in de kring
Walcheren: Middelburg en wenste men niet
los te laten. Kan zo blijven totdat de plaats
van vestiging van het hulpcentrum bekend
is. Op dat tijdstip zal de regionale dienst
daar gevestigd worden. Dit wordt in de
aan te gane gemeenschappelijke regeling
vastgelegd.
U weet, dat dit centrum op vier poten
steunt: medisch, ambulance, brandweer en
politie. Daar kan niet één poot weggehaald
worden.
3. Invoering van meervoudig stemrecht
zal wenseüjk en nodig zijn. Een kleine com
missie: Kabinet Commissaris der Koningin
en Van Suylekom (Bevelanden) en Hack
(Walcheren) zal dit bestuderen en met de
nodige voorstellen komen.
Het was prettig te kunnen constateren
dat alle partijen zich in de bespreking
van hedenmorgen toch gevonden hebben,
waardoor de impasse inderdaad doorbroken
is, al betekent dit wel dat het Bevelandse
idee (overigens uit nood geboren) om een
zelfstandige gemeenschappelijke regeling
vast te stellen (agendapunt 10 van deze
vergadering) dus niet doorgaat.
Ik wil u dus voorstellen dit punt van
de agenda af te voeren.
In de hierop volgende rondvraag werden
door Bom, namens hemzelf, Geelhoed en
Koole, een groot aantal vragen gesteld, en
wel: Worden er vorderingen gemaakt en
zo ja, hoe is dan thans de stand van zaken
met betrekking tot:
1. Huur of aankoop kleuterschool Kort
gene. Voorzitter: nog niets naders van te
zeggen.
2. Verhuur bouwland aan J. van Malde-
gem. Voorz.: geen wijziging in de situatie.
Akte van toedeling nog niet gepasseerd.
3. Uitbreiding camping. Voorz.: opdracht
aan Serooskerke gegeven.
4. Wanneer rioolwaterzuivering Colijns
plaat klaar? Voorz.: Niets exact over te
zeggen, het is een Waterschapszaak.
5. Overname door Waterschap van riool
waterzuivering Kortgene. Voorz.: voornaam
ste conclusie uit onderzoek: gemeente zal
zelf moeten zoeken naar meest geëigende
overdracht.
6. De Stadswijnkelder. Voorz.: opdracht
tot opruimen is uit. Kosten 23 a 24.000
gulden. Bom hierop: gepland was 15.000,
is dat geen reden om hier het ontbrekende
bedrag aan te vragen? Voorz.: wat wij nu
verlangen is meer dan bij de prijsopgaaf
aan Corbee 11.500,—) was voorzien, b.v.
uitgraven kelder, toiletten, enz.
7. Onderkomen voor de jeugd op camping.
Weth. Welleman: De loods staat er en het
is een pracht van een loods. Maar nog niet
geheel klaar.
8. Uitbreidingsplan kern Colijnsplaat.
Voorz.: Stuit op enkele moeilijkheden. Enige
tuinliefhebbers blijven liever tuinieren dan
verkopen. Het is niet eenvoudig om aan
vervangende tuingrond te komen. Naar mijn
gevoel, zegt de voorz., is dit georganiseerd.
9. Sanering Kats. Voorz.: Sanering in zijn
algemeenheid stuit op moeilijkheden. Ook
het resultaat van het onderzoek te Colijns
plaat is tegengevallen. Het zou ook een
reklame geweest zijn voor particulieren om
mee te doen. Onderzoekingen in steden zijn
vrijwel op nihil uitgekomen.
10. Uitbreiding gemeentehuis. Voorz.:
Naar belofte architect komt dit de volgende
raad in behandeling.
11. Bestemmingsplan Noord II. Voorz.:
De gronden zijn getaxeerd en de rapporten
binnen. Wachten nu nog op antwoord van
de eigenaren.
12. Nieuwbouw kleuterschool Kortgene.
Voorz.: De architect heeft zeer veel zorg
besteed aan de situering. Voor de realisatie
van het mooiste plan zullen stukjes van
drie tuinbezitters aangekocht moeten wor
den, die volgens weth. Markusse in principe
bereid zijn.
De laatste twee vragen van Bom:
Het gerucht, dat het in het voornemen
van het college ligt het daarheen te leiden
dat de vismijn per 1 januari a.s. gesloten
zal worden, doet nog steeds de ronde. Kan
het college ons meedelen of dit gerucht
een slag in de lucht is, of dat gedachten
met betrekking tot een eventuele sluiting
van de vismijn, bij het college leven?
En wat is er van waar, zo willen wij het
college vragen, dat belangrijke hoeveelheden
visprodukten niet via de mijnklok in de
afzetkanalen terecht komen.
De voorzitter geeft hierop het volgende
antwoord:
Ons verzoek aan Rijkswaterstaat om scha
deloosstelling ten aanzien van in de loop
der jaren geleden tekorten in het vismijn-
bedrijf, heeft geresulteerd in het bezoek
van een tweetal accountants van de finan
ciële afdeling van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat.
De door hen nog benodigd geachte stuk
ken (voornamelijk de rekeningen van het
bedrijf over de afgelopen jaren) werden
meegenomen, onder toezegging dat de de
finitieve beslissing binnen twee maanden
tegemoet kan worden gezien.
Intussen zou het college er, naar de me
ning van de heren, goed aan doen ernstig
te overwegen uw raad een voorstel tot
sluiting per 1 januari 1976 te doen.
Het is dus niet uitgesloten dat een
dergelijk voorstel de volgende vergadering
ter tafel zal liggen. Uiteraard zal hier ziens
wijze en advies van D.E.L. en Zevibel een
belangrijk woord kunnen en moeten mee
spreken. Het kunnen daarvan achten wij
voorwaarde voor aleer u een voorstel in
bedoelde richting zal kunnen worden voor-
gelegd.
Ten aanzien van het gerucht dat grote
hoeveelheden vis buiten de mijn om zouden
worden verkocht, kan ik meedelen, dat
de mijnmeester heeft meegedeeld dat dit
in Colijnsplaat onmogelijk om grote hoe
veelheden zou gaan. Het is een in iedere
vissershaven voorkomend euvel, doch de
omvang wordt naar zijn mening in die
geruchten schromelijk overschat.
Overigens, aldus de mijnmeester, heeft
het bedrijf hier geen taak. Wat is n.l. de
situatie in dezen.
De E.E.G. heeft bepaald welke vissoorten
via de mijn verkocht moeten worden. Dit
betreft enkele basis-soorten.
Vissers die geen lid van een producenten
organisatie zijn (is in Colijnsplaat uitzon
dering) mogen vis buiten de mijn om ver
kopen. Wel geldt hier de voorwaarde dat
aan de mijnmeester soort en hoeveelheid
moet worden opgegeven en dat daarover
de normale mijnrechten berekend worden
en door de betreffende vissers verschuldigd
zijn. Het komt in Colijnsplaat voor, maar
het is geen dagelijks gebeuren.
Deze gehele gang van zaken valt onder
de controle van de A.I.D. (algemene in
spectie dienst), welke dienst dan ook vrij
frequent in Colijnsplaat aan het werk te
zien is. Het behoeft geen betoog dat de
ondermaatse vis hier een beduidende rol
zal spelen en dat gevreesd moet worden
dat de quotering van bepaalde vissoorten
geen gunstige invloed zal uitoefenen.
Bom vertrouwt er op, dat wanneer alles
op de financiële schouders van de gemeente
komt te rusten, dat Rijkswaterstaat zal
bijspringen. (Zoals uit uw woorden meer
malen op te maken viel). Radicale maat
regelen zijn door de raad gemakkelijker te
nemen, als bij de vissers de schuld ligt,
door b.v. niet via de mijn te leveren. Hij
is blij, dat zulks niet het geval is. Dat
neemt echter niet weg, dat het gerucht,
als zou R.W.S. de mijn willen sluiten, toch
blijft bestaan. En hij heeft angst daarvoor.
Hij dringt aan op een agendapunt in de
volgende raad om hierover van gedachten
te wisselen.
De voorzitter zegt dit in principe aan
trekkelijk te vinden, maar wil toch eerst
weten wat D.E.L. en Zevibel hierover den
ken. Volgens de voorzitter is niet het ver
kopen van vis langs de mijnbaan de schulcf,
maar het mijnen elders. De morele ver
plichting van R.W.S. eindigt op 1 januari
1976.
Bom geeft de voorzitter toch in ernstige
overweging een gesprek hierover in de raad
te houden, boven alle aanbevelingen.
Breure is bang dat R.W.S. zal zeggen:
dat moet jullie iets waard zijn. Hij wil
liever wachten op de uitspraak van het
ministerie.
Hierna komen een vijftal schriftelijke
vragen van Breure aan de orde.
1. Kunt u al iets vertellen over de nieuwe
kleuterschool? Voorz.: Zie voren.
2. Is er al overeenstemming over het
gebruik van de oude kleuterschool met
de Herv. Kerk? Voorz.: Wacht op uitspraak
van een hoger kerkelijk college. Ook wij
moeten wel eens wachten op een uitspraak
van G.S.
3. Als er positief gezegd kan worden
dat de nieuwe kleuterschool op een andere
plaats gebouwd zal worden, kunt u dan
de eerst geplande grond uitgeven voor
woningbouw, aangezien er vraag naar is?
Voorz.: Ja.
4. Daar er zo goed als geen bouwgrond
meer beschikbaar is, kan dan niet zo vlug
mogelijk Noord II bouwklaar gemaakt
worden. Dit geldt ook voor Colijnsplaat:
wel vraag, maar geen bouwgrond. Voorz.:
Het wachten is op het antwoord van de
eigenaren op de taxatierapporten.
Breure zegt dat het hem pijnlijk aandoet
dat er zo weinig bouwgrond in Kortgene
en Colijnsplaat beschikbaar is. Hij maakt
melding van een aannemer die daardoor
naar Wemeldinge uit moest wijken. Hij kon
hier geen blokje in de particuliere sector
neerzetten. Regeren is toch vooruitzien.
Voorz.: Echt reële vragen zijn er nog maar
weinig binnengekomen en die kunnen wij
dan nog wel helpen. Anders staat het met
sommige aanvragen, die wij niet eens willen
hebben, omdat daar de kern van het dorp
niet mee gediend is.
5. Naar ik vernomen heb staat het huis
van de vorige gemeentebode leeg. Wat den
ken b. en w. met dit huis te doen? Voorz.:
Gelukkig dat er nog iemand is, die dit
een huis noemt. Breure: Het is daar een
gevaarlijke kruising. Breekt het af en zet
er een niet te hoge beplanting neer.
Klaassen heeft slechts twee schriftelijke
vragen.
1. Nu de brandput achter de kerk ook
gedempt is, wat denken b. en w. nu te
doen bij eventuele brand? De Oosterschelde
bevat bluswater genoeg, maar is dat te
realiseren? Voorz.: In het college hebben
wij dit al meermalen besproken en volgens
de deskundigen is de hogedrukspuit van
Colijnsplaat het redmiddel plus standpijp
op de waterleiding.
2. Op de hoek Kerkstraat Noordlange-
weg heeft altijd een wegwijzerbordje ge
staan. Het schijnt voor menig autobestuur
der een gemis te zijn dat dat er niet meer
is. In het college is dat onbekend, maar
weth. Markusse zal het bekijken.
Koole vraagt of de bouwstroom spoedig
naar Kats komt als de bouwgrond rijp is.
De voorzitter wijst hem er op. dat de eerste
bouwstroom voor Kats eigenlijk te vroeg
is ingezet. Tot zijn verbazing heeft hij ver
nomen dat de Woningbouwstichting prijs-
opvraag heeft gedaan bij Slotema, die na
tuurlijk stukken te hoog lag. Hij verwacht
niet dat met die aannemer tot overeen
stemming is te komen. Nu heeft men ook
weer het gesprek met de Walcherse Bouw
Unie opgenomen die, ter continuering van
de bouwobjecten op dc diverse plaatsen,
over zal gaan op korte bouwstromen.
De Smit zegt dat hem ter ore is gekomen,
na de zware regenbui van vorige week.
dat verschillende afwateringssystcmen niet
op elkaar passen. Bijvoorbeeld afwatering
Zuidkerkstraat gaat ineens van 30 op 20
cm buis en hoek Ringweg naar waterzui
vering van 60 op 40 cm buis.
Weth. Markusse was dit ook ter ore
gekomen en heeft dienaangaande een on
derzoek ingesteld en alles in orde bevonden.
Enkele leidingen zijn nu geheel schoonge-
spoten en hij verwacht dat het euvel van
wateroverlast nu voorbij is. Hoewel, met
een zware onweersbui kan men weer voor
verrassingen komen te staan.
Traditie.
Vanwege de bewaarkosten, maar ook van
wege de angst nèt niet genoeg aardappelen
te hebben tot de nieuwe piepers kwamen,
liepen de prijzen van eetaardappelen vroe
ger nogal eens op als het april-mei was.
Steevast stelde mevrouw Brautigam in
de kamer dan boze vragen aan de minister,
want haar zorg voor de aardappeleters
was even ontroerend als een schilderwerk
van Van Gogh. Waarop de dienstdoende
minister even steevast antwoordde met een
handelsoverzicht, de mededeling dat de
aardappelmarkt vrij was en dat hij er dus
niks aan kon doen.
Intussen zaten dan de grote bouwboeren
reeds te tandenknarsen, want zij hadden
de hoge prijzen hard nodig (of zij kregen
die net niet omdat de handel hen vóór
was geweest) en de rode dame wilde hun
die paar snoepcentjes afhandig maken via
prijsregelingen, maximumprijzen, enz.
Kortom: de hele aardappelhandcl was
een chaos van jewelste. En die is er nog
steeds. Zij wordt slechts enigermate inge
toomd door de termijnhandel, want als er
veel ingedekt wordt voor het a.s. voorjaar
kan de prijs nooit tot rekordhoogte oplopen.
Maar intussen trad Engeland toe tot de
EEG. En dat land kende een Potato Mar
keting Board, een soort produktschap voor
aardappelen met handelstaak. De Engelsen
verwachten, dat de EEG hun voortreffelijke
systeem wel zouden overnemen. Zij eisten
landenquota, wat in zou houden dat elk
land een bepaald oppervlak mocht betelen
met eetaardappelen, aankopen door de over
heid in geval van overschotten, bescherming
tegen dumping uit derde landen enz., maar
ook gemeenschappelijke regels voor de kwa
liteit, de rassen, de spuitmiddelen, enz.
Het ziet er naar uit, dat de Engelsen
hun zin zullen krijgen. En terecht, want op
dit punt hebben zij gelijk.
Het oude liedje.
Dat de aardappelhandel chaotisch was,
werd in alle EEG-landen erkend, behalve
in Nederland. De EEG-kommissie vond het
óók en had een plan gereed liggen voor
een „lichte" marktordening: vrij aardappel-
verkeer in de gemeenschap, bescherming
tegen onverwachte invoer uit derde landen
en gemeenschappelijke regels voor kwali
teit, soorten en spuitwerk. Maar de rest
moest je vrij laten. Daartegenover staat
dan het harde. Engelse standpunt: een
sluitende, volledige marktordening.
Het gehuil dat de spekulerende markt
aanhief en nog aanheft, is oorverdovend.
En die mocht brullen, want in de COPA
zaten Nederlandse afgevaardigden die net
zo hard brulden. Vooreerst hadden zij suk-
ses, maar thans is ook Duitsland overstag
gegaan en nu staan de Nederlanders alleen
in hun hetze tegen de marktordening.
Weliswaar moet de Europese Commissie
nog bekeerd worden, maar dat is slechts
een kwestie van tijd. Als alle landbouw
organisaties uit de EEG een marktordening
wensen, komt zij er. Dat is slechts een
kwestie van tijd.
Grof egoïsme van kortzichtige handels
kringen kan daaraan niets veranderen. Maar
egoïsme en spekulatiedrang kun je niet als
argument gebruiken. Wat zijn nu de Ne
derlandse argumenten tegen de ordening-
gedachte?
Fabeltjes.
Joris Schouten van de KNBTB heeft het
eind augustus nog eens gezegd: aardappelen
moeten daar groeien waar dat het beste
kan. Dit wordt nu in alle toonaarden her
haald en dan denken de zangers van dit
oude liedje alleen aan Nederland. In wer
kelijkheid groeien aardappelen net zo goed
in Engeland, Denemarken en Duitsland en
zelfs veel beter in België en Frankrijk.
Men denke slechts aan de kuststroken van
beide laatstgenoemde landen om van de
vroege aardappelen van Zuid-Frankrijk en
Italië maar niet te reppen. In al deze landen
past de teelt dermate goed op akkerbouw
en gemengde bedrijven, dat men er echt
niet van af wil.
Tweede argument is, dat een interventie
prijs zou maken, dat dit min of meer de
algemene marktprijs wordt. Interventievoor-
raden zouden de marktprijs' steeds onder
druk houden. Maar ieder voelt dat dit
klinkklare nonsens is. Als die interventie
prijs maar redelijk is hindert het niemand
dat hij het algemene prijspeil sterk bepaalt.
Een aangepaste staffeling kan de bewaar
kosten vergoeden, evenals dat bij tarwe
het geval is.
Interventievoorraden drukken de prijs
nooit, als maar vast staat dat zij op pas
sende wijze verwerkt zullen worden: op
de markt brengen als een tekort dreigt
en tot veevoeder of meel verwerken als
dat niet kan.
Men kan niet in ernst aannemen, dat
de argumenten tegen een EEG-markt-rege-
ling voor aardappelen serieus bedoeld zijn.
Het is waar dat zij grote prijsbewegingen
uitschakelt en dat dus de spekulatie uit
de wereld is. Maar dat is een levensbelang,
zowel voor de teler als voor de konsument.
Spekulatie met voedsel deugt niet. De boer
moet het net zo min als de handel proberen.
Hij heeft de handen al vol aan de teelt
zelf, de rassenkeuze, de oogst, de opslag
en de verkoop.
Bovenal zou een marktregeling een stap
verder zijn op de lange weg naar sociaal
verantwoord landbouwbeleid. Veel agrariërs
zijn diep verbitterd over de prijzenmisère
en terecht. Maar deze ellende kan alleen
de wereld uit geholpen worden als er markt
regelingen bestaan die de telers redelijke
prijzen waarborgen. Voor spekulatie in voed
sel mag in een beschaafde samenleving
geen plaats zijn.
W. Geldof.
(Nadruk verboden).
EVANGELISATIEDIENST
Leger des Heils uit Goes, m.m.v. de
Brassband van het Leger des Heils uit
Gouda. Op zondag 21 september a.s. in de
Ned. Herv. Kerk te Wissenkerke.
Aanvang 7 uur.
BURGERLIJKE STAND
KORTGENE
Geboren: 2 aug. 1975: George Jacobus,
z. v. J. W. Huibregtse en C. N. de Vos;
S aug. 1975: Jos Franciscus, z. v. F. L.
Woltering en E. H. Kooiman; 22 aug. 1975:
Jacky, z. v. A. C. Hollestelle en A. Clement.
Ondertrouwd: 15 aug. 1975: Huibregtse,
Willem, 38 jaar te Eindhoven en Klein,
Francina G„ 27 jaar.
Gehuwd: 8 aug. 1975: Gast, Johan G.,
33 jaar en Wabeke, Maatje T„ 19 jaar;
21 aug. 1975: Sinke, Izaac H., 28 jaar en
Postma, Margriet, 24 jaar.
Overleden: 2 aug. 1975: Vos, Dirk, 23
jaar, echtg. van E. J. Tres; 3 aug. 1975:
Bennink, Harm, 61 jaar, echtg. van E. M.
E. B. Star; 6 aug. 1975: Provoost, Pieter,
71 jaar; 7 aug. 1975: Kempe, Janna, 65
jaar, echtg. van P. Bouwense.
GEVRAAGD VAN UMEDELEVEN
Gehandicapte mensen zijn dappere men
sen. Ze leren leven met hun handicap.
Vechten jaren en jaren om soms maar
een heel klein stukje van hun verloren
gezondheid terug te winnen. Ze zijn een
deel van onze maatschappij. En willen
wanneer mogelijk ook deel uitmaken van
onze maatschappij. Ze hebben rechten, wil
len geaccepteerd worden. Maar dan zonder
medelijden.
Waarom ze vragen en wat ze nodig
hebben is: belangstelling. Gewone mense
lijke belangstelling zonder sentimenten.
Daarom moeten wij ons ervan bewust zijn,
dat gehandicapte mensen net als alle an
dere mensen willen leven en gelukkig zijn.
Op eigen wijze en naar eigen kunnen. Wij
moeten ze daarbij helpen. Het gevoel geven
dat ze erbij horen.
Medeleven houdt ook in de financiële
lasten, waarmee onze gehandicapten te
kampen hebben, verlichten. Dit is de taak
van het Prinses Beatrix Fonds.
Het Prinses Beatrix Fonds zet zich in
voor die gehandicapte medemensen die ge
troffen werden door polio, spasticiteit, mul
tiple sclerose, spierdystrofie en diverse an
dere spierziekten.
De hulp die door het Prinses Beatrix
Fonds werd verleend in materiële zin, be
droeg in 1974 voor individuele hulpver
lening ruim 1 miljoen gulden. Terwijl ook
voor niet individuele bijdragen ruim 1 mil
joen gulden werd uitgegeven.
U kent waarschijnlijk de werkwijze van
het fonds niet, maar de talloos velen die
dankzij dit fonds geholpen zijn, kunnen
daarvan getuigen. Het werkt snel en doel
matig, want u kent het gezegde: snelle
hulp is dubbele hulp. Maar hulp kan alleen
geboden worden als de (financiële) middelen
daartoe aanwezig zijn.
Onze landelijke collecte is daarbij on
misbaar. Helpt u ons bij de hulp die an
deren niet kunnen ontberen. Stuur onze
collectanten, die hun vrije tijd opofferen
voor deze gehandicapten, dus niet onver
richter zake weg, maar geef
Bent u hen misgelopen, denk dan aan
ons gironummer
969, Prinses Beatrix Fonds, Den Haag.