Klein beetje orde of grote wanorde Raadsvergadering Kortgene OOK BIJ DE AARDAPPEL GELDT Nederland teelt dit jaar 78.100 ha eetaardappelen (vorig jaar 87.000) en zelfs op zand- en veengrond teelt men daarvan nog 12.100 ha. Vervolgens ko men de fabrieksaardappelen met 72.900 ha (vorig jaar 71.800 en een heel klein pietsje groei zit er elk jaar in). Die fabrieksaardappelen teelt men echt niet alleen in de veenkoloniën, maar even goed op de Waddeneilanden en op de zandgronden boven de grote rivieren. Bijna een kwart van alle bouwland wordt derhalve met aardappelen beteeld. Betaardappelen zijn een handelsgewas. Er woedt een felle strijd tussen partikuliere en koöperatieve handelslieden. Er is een termijn markt voor aard appelen, aan de ene kant fel verdedigd, aan de andere kant fel bestreden. Een boer die eetaardappelen teelt kan er alle kanten mee op; hij kan ze te velde verkopen, maar ook zelf rooien, sorteren en bewaren. En als hij niet in de „poel" (planning) zit kan hij spekuleren, door zijn aardappelen pas zo laat mogelijk in het voorjaar te verkopen. Daar zijn wel eens schatten aan verdiend. En aan verloren, uiteraard. Onder voorzitterschap van burgemeester P. J. Evers kwam de raad donderdag 11 september j.l. voltallig in openbare verga dering bijeen. Na een kort openings- en welkomstwoord feliciteerde de voorzitter secretaris W. Goossen met het feit, dat hij veertig jaar in overheidsdienst werkzaam was. Namens de raad overhandigde hij de secretaris een doos met stereofonische oorschelpen, daar aan de „waarschuwing" verbindende, deze niet op de secretarie op te zetten. Hierna worden de notulen van de vorige vergadering onveranderd vastgesteld en vier ingekomen stukken voor kennisgeving aan genomen. Hieronder bevindt zich een schrij ven van de Stichting Vliegveld Midden-Zee land, waarin wordt voorgesteld de doel stellingen van de Stichting nog eens en wel mondeling te komen toelichten. Naar aanleiding van deze brief vraagt L. van der Weele of b. en w. dit doen, waarop de voorzitter zegt: we staan niet te trappelen; hebben er geen behoefte aan. Bom zegt dat de brief van 17 juli dateert en gericht is aan de leden van G.S. en de leden van de raad. Elebt u geen behoefte gevoeld deze brief aan ons, leden van de raad, door te zenden? Hierop antwoordt de voorzitter: wij dachten dat de raadsleden deze brief ook gekregen hadden, daar zij aan de leden gericht was. Bom verder: zij zullen de niet-subsidieerders, buiten Vlissin- gen en Middelburg, toch wel op komen zoeken. Bij de hierna volgende mededelingen zegt de voorzitter o.a.: Naar aanleiding van een vraag van dc heer Breure in de vergadering van 10 juli 1975, kan worden meegedeeld dat bij on derzoek is gebleken dat in de praktijk de leden van de raad, die de gemeente ver tegenwoordigen en als zodanig zijn aange wezen, een presentiegeld uit de gemeente kas krijgen en wel gelijk aan het presentie geld voor het bijwonen van een commis sievergadering. Heeft het lichaam, waarvan het raadslid deel uitmaakt zelf een rege ling, dan wordt het presentiegeld uitbetaald door het orgaan van die regeling. Naar aanleiding van een vraag van de heer Bom over de differentiatie van de zuiveringsheffing kan worden gezegd, dat het bestuur van het Waterschap in een schrijven aan de minister gewezen heeft op verschillende onbillijkheden. Uit persbe richten blijkt, dat ook de Kamer van Koop handel zich met deze zaak bezig houdt. De heer Bom heeft opgemerkt, naar aan leiding van het ingebruiknemen van de voormalige vuilnisbelt te Colijnsplaat, dat opzegging wederzijds mogelijk zou moeten zijn. Het Waterschap gaat met wederzijdse opzegging akkoord, zij het dan dat het zich blijft voorbehouden binnen korte ter mijn op te zeggen, indien werken aan de zeewering dit noodzakelijk maken. Het overgrote gedeelte van aan de scholen gezonden enquêteformulieren is binnen, zo dat op korte termijn het toegezegde school- verslag kan worden tegemoet gezien. Het onderzoek naar de havengelden is gaande, dit op een in de vorige vergadering door Bom gestelde vraag. Gegevens zijn ver zameld omtrent de hoogte van de haven gelden in verschillende andere gemeenten. Aan de hand van exploitatie-uitkomsten en eventueel een nieuwe opzet zal worden na gegaan of verhoging noodzakelijk is. Dit kan mede door de commissie financiën worden bekeken. Resultaten van het kampeerterrein zijn nog niet te geven. Niet alleen heeft het aan tijd ontbroken om nu reeds met be trouwbare gegevens te komen, doch ook het seizoen is nog niet afgelopen. Tot typiste/stenografe ter secretarie werd benoemd mejuffrouw Van der Weele. Hierna wordt een nieuwe legesverorde ning vastgesteld en wel voor de door de minister van C.R.M. per 1 december 1975 in te voeren Bejaardenpaspoort („Pas 65"). Ook hier wordt het landelijk bedrag van 6,50 aangehouden, waarop mevr. Van Oe- veren vraagt of er in de gemeente iets bestaat waarvoor dit paspoort zou gelden. Misschien de toegang tot het kampeer terrein? Van de Zeeuwse Werkgroep „Steun aan Israël" was een brief ingekomen, behelzende haar ongerustheid over enige gevallen van grove discriminatie door enkele gemeen ten, te weten het afgeven van verklaringen van „niet-jood"-zijn. De voorzitter zegt hierover, dat ter se cretarie zulks nimmer gedaan is of zal worden, hiermede handelende naar de richt lijnen van de minister van binnenlandse zaken. Bovendien kun je toch moeilijk een verklaring afgeven van hetgeen je niet bent. De bezoldigingsregelingen van de secre taris en de wethouders worden hierna her zien en aangepast. Het laatste punt van de agenda wordt, na een uiteenzetting door de voorzitter, van de agenda afgevoerd. Het behelsde de behandeling van een gemeenschappelijke re geling regionale brandweerkring Noord- en Zuid-Beveland. De voorzitter zei hierover het volgende: Ook onze brandweer-commandanten zijn zeer geïnteresseerd in de regionalisatie van de brandweer. Regelmatig bereiken ons vra gen over de stand van zaken. Bekend is, dat gestreefd wordt naar een gemeenschappelijke regeling voor dc gemeenten boven de Westerschelde, waarbij Tholen en St. Philipsland later afvielen, die meer op Brabant georiënteerd zijn. Walcheren heeft reeds een gemeenschap pelijke regeling voor de Walchersc gemeen ten vastgesteld, welke bijzonder goed en steeds beter gaat werken. Wat lag er minder voor de hand dan dat ook de Bevelanden en Schouwen-Duive- land daarbij zouden toetreden. De contac ten door de Bevelanden bij Walcheren ge legd, leverden weinig op. Na veelvuldig overleg bleven de twee „partijen" Walcheren en de Bevelanden ieder op hun standpunt staan, waardoor de impasse in zijn volle omvang was ge boren. Om hier weer uit te komen heeft de Commissaris der Koningin alle burgemees ters bijeen geroepen om naar een oplos sing te zoeken. Dit heeft hedenmorgen plaats gevonden. Onder leiding van de Commissaris der Koningin zijn daarbij de volgende resul taten geboekt: 1. Het voorzitterschap van het algemeen bestuur (en dus ook dagelijks bestuur), eer tijds voorbehouden aan Middelburg en Vlis- singen, zal door het algemeen bestuur worden aangewezen. Met andere woorden: de „beste" man. 2. Plaats van vestiging. Is in de kring Walcheren: Middelburg en wenste men niet los te laten. Kan zo blijven totdat de plaats van vestiging van het hulpcentrum bekend is. Op dat tijdstip zal de regionale dienst daar gevestigd worden. Dit wordt in de aan te gane gemeenschappelijke regeling vastgelegd. U weet, dat dit centrum op vier poten steunt: medisch, ambulance, brandweer en politie. Daar kan niet één poot weggehaald worden. 3. Invoering van meervoudig stemrecht zal wenseüjk en nodig zijn. Een kleine com missie: Kabinet Commissaris der Koningin en Van Suylekom (Bevelanden) en Hack (Walcheren) zal dit bestuderen en met de nodige voorstellen komen. Het was prettig te kunnen constateren dat alle partijen zich in de bespreking van hedenmorgen toch gevonden hebben, waardoor de impasse inderdaad doorbroken is, al betekent dit wel dat het Bevelandse idee (overigens uit nood geboren) om een zelfstandige gemeenschappelijke regeling vast te stellen (agendapunt 10 van deze vergadering) dus niet doorgaat. Ik wil u dus voorstellen dit punt van de agenda af te voeren. In de hierop volgende rondvraag werden door Bom, namens hemzelf, Geelhoed en Koole, een groot aantal vragen gesteld, en wel: Worden er vorderingen gemaakt en zo ja, hoe is dan thans de stand van zaken met betrekking tot: 1. Huur of aankoop kleuterschool Kort gene. Voorzitter: nog niets naders van te zeggen. 2. Verhuur bouwland aan J. van Malde- gem. Voorz.: geen wijziging in de situatie. Akte van toedeling nog niet gepasseerd. 3. Uitbreiding camping. Voorz.: opdracht aan Serooskerke gegeven. 4. Wanneer rioolwaterzuivering Colijns plaat klaar? Voorz.: Niets exact over te zeggen, het is een Waterschapszaak. 5. Overname door Waterschap van riool waterzuivering Kortgene. Voorz.: voornaam ste conclusie uit onderzoek: gemeente zal zelf moeten zoeken naar meest geëigende overdracht. 6. De Stadswijnkelder. Voorz.: opdracht tot opruimen is uit. Kosten 23 a 24.000 gulden. Bom hierop: gepland was 15.000, is dat geen reden om hier het ontbrekende bedrag aan te vragen? Voorz.: wat wij nu verlangen is meer dan bij de prijsopgaaf aan Corbee 11.500,—) was voorzien, b.v. uitgraven kelder, toiletten, enz. 7. Onderkomen voor de jeugd op camping. Weth. Welleman: De loods staat er en het is een pracht van een loods. Maar nog niet geheel klaar. 8. Uitbreidingsplan kern Colijnsplaat. Voorz.: Stuit op enkele moeilijkheden. Enige tuinliefhebbers blijven liever tuinieren dan verkopen. Het is niet eenvoudig om aan vervangende tuingrond te komen. Naar mijn gevoel, zegt de voorz., is dit georganiseerd. 9. Sanering Kats. Voorz.: Sanering in zijn algemeenheid stuit op moeilijkheden. Ook het resultaat van het onderzoek te Colijns plaat is tegengevallen. Het zou ook een reklame geweest zijn voor particulieren om mee te doen. Onderzoekingen in steden zijn vrijwel op nihil uitgekomen. 10. Uitbreiding gemeentehuis. Voorz.: Naar belofte architect komt dit de volgende raad in behandeling. 11. Bestemmingsplan Noord II. Voorz.: De gronden zijn getaxeerd en de rapporten binnen. Wachten nu nog op antwoord van de eigenaren. 12. Nieuwbouw kleuterschool Kortgene. Voorz.: De architect heeft zeer veel zorg besteed aan de situering. Voor de realisatie van het mooiste plan zullen stukjes van drie tuinbezitters aangekocht moeten wor den, die volgens weth. Markusse in principe bereid zijn. De laatste twee vragen van Bom: Het gerucht, dat het in het voornemen van het college ligt het daarheen te leiden dat de vismijn per 1 januari a.s. gesloten zal worden, doet nog steeds de ronde. Kan het college ons meedelen of dit gerucht een slag in de lucht is, of dat gedachten met betrekking tot een eventuele sluiting van de vismijn, bij het college leven? En wat is er van waar, zo willen wij het college vragen, dat belangrijke hoeveelheden visprodukten niet via de mijnklok in de afzetkanalen terecht komen. De voorzitter geeft hierop het volgende antwoord: Ons verzoek aan Rijkswaterstaat om scha deloosstelling ten aanzien van in de loop der jaren geleden tekorten in het vismijn- bedrijf, heeft geresulteerd in het bezoek van een tweetal accountants van de finan ciële afdeling van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De door hen nog benodigd geachte stuk ken (voornamelijk de rekeningen van het bedrijf over de afgelopen jaren) werden meegenomen, onder toezegging dat de de finitieve beslissing binnen twee maanden tegemoet kan worden gezien. Intussen zou het college er, naar de me ning van de heren, goed aan doen ernstig te overwegen uw raad een voorstel tot sluiting per 1 januari 1976 te doen. Het is dus niet uitgesloten dat een dergelijk voorstel de volgende vergadering ter tafel zal liggen. Uiteraard zal hier ziens wijze en advies van D.E.L. en Zevibel een belangrijk woord kunnen en moeten mee spreken. Het kunnen daarvan achten wij voorwaarde voor aleer u een voorstel in bedoelde richting zal kunnen worden voor- gelegd. Ten aanzien van het gerucht dat grote hoeveelheden vis buiten de mijn om zouden worden verkocht, kan ik meedelen, dat de mijnmeester heeft meegedeeld dat dit in Colijnsplaat onmogelijk om grote hoe veelheden zou gaan. Het is een in iedere vissershaven voorkomend euvel, doch de omvang wordt naar zijn mening in die geruchten schromelijk overschat. Overigens, aldus de mijnmeester, heeft het bedrijf hier geen taak. Wat is n.l. de situatie in dezen. De E.E.G. heeft bepaald welke vissoorten via de mijn verkocht moeten worden. Dit betreft enkele basis-soorten. Vissers die geen lid van een producenten organisatie zijn (is in Colijnsplaat uitzon dering) mogen vis buiten de mijn om ver kopen. Wel geldt hier de voorwaarde dat aan de mijnmeester soort en hoeveelheid moet worden opgegeven en dat daarover de normale mijnrechten berekend worden en door de betreffende vissers verschuldigd zijn. Het komt in Colijnsplaat voor, maar het is geen dagelijks gebeuren. Deze gehele gang van zaken valt onder de controle van de A.I.D. (algemene in spectie dienst), welke dienst dan ook vrij frequent in Colijnsplaat aan het werk te zien is. Het behoeft geen betoog dat de ondermaatse vis hier een beduidende rol zal spelen en dat gevreesd moet worden dat de quotering van bepaalde vissoorten geen gunstige invloed zal uitoefenen. Bom vertrouwt er op, dat wanneer alles op de financiële schouders van de gemeente komt te rusten, dat Rijkswaterstaat zal bijspringen. (Zoals uit uw woorden meer malen op te maken viel). Radicale maat regelen zijn door de raad gemakkelijker te nemen, als bij de vissers de schuld ligt, door b.v. niet via de mijn te leveren. Hij is blij, dat zulks niet het geval is. Dat neemt echter niet weg, dat het gerucht, als zou R.W.S. de mijn willen sluiten, toch blijft bestaan. En hij heeft angst daarvoor. Hij dringt aan op een agendapunt in de volgende raad om hierover van gedachten te wisselen. De voorzitter zegt dit in principe aan trekkelijk te vinden, maar wil toch eerst weten wat D.E.L. en Zevibel hierover den ken. Volgens de voorzitter is niet het ver kopen van vis langs de mijnbaan de schulcf, maar het mijnen elders. De morele ver plichting van R.W.S. eindigt op 1 januari 1976. Bom geeft de voorzitter toch in ernstige overweging een gesprek hierover in de raad te houden, boven alle aanbevelingen. Breure is bang dat R.W.S. zal zeggen: dat moet jullie iets waard zijn. Hij wil liever wachten op de uitspraak van het ministerie. Hierna komen een vijftal schriftelijke vragen van Breure aan de orde. 1. Kunt u al iets vertellen over de nieuwe kleuterschool? Voorz.: Zie voren. 2. Is er al overeenstemming over het gebruik van de oude kleuterschool met de Herv. Kerk? Voorz.: Wacht op uitspraak van een hoger kerkelijk college. Ook wij moeten wel eens wachten op een uitspraak van G.S. 3. Als er positief gezegd kan worden dat de nieuwe kleuterschool op een andere plaats gebouwd zal worden, kunt u dan de eerst geplande grond uitgeven voor woningbouw, aangezien er vraag naar is? Voorz.: Ja. 4. Daar er zo goed als geen bouwgrond meer beschikbaar is, kan dan niet zo vlug mogelijk Noord II bouwklaar gemaakt worden. Dit geldt ook voor Colijnsplaat: wel vraag, maar geen bouwgrond. Voorz.: Het wachten is op het antwoord van de eigenaren op de taxatierapporten. Breure zegt dat het hem pijnlijk aandoet dat er zo weinig bouwgrond in Kortgene en Colijnsplaat beschikbaar is. Hij maakt melding van een aannemer die daardoor naar Wemeldinge uit moest wijken. Hij kon hier geen blokje in de particuliere sector neerzetten. Regeren is toch vooruitzien. Voorz.: Echt reële vragen zijn er nog maar weinig binnengekomen en die kunnen wij dan nog wel helpen. Anders staat het met sommige aanvragen, die wij niet eens willen hebben, omdat daar de kern van het dorp niet mee gediend is. 5. Naar ik vernomen heb staat het huis van de vorige gemeentebode leeg. Wat den ken b. en w. met dit huis te doen? Voorz.: Gelukkig dat er nog iemand is, die dit een huis noemt. Breure: Het is daar een gevaarlijke kruising. Breekt het af en zet er een niet te hoge beplanting neer. Klaassen heeft slechts twee schriftelijke vragen. 1. Nu de brandput achter de kerk ook gedempt is, wat denken b. en w. nu te doen bij eventuele brand? De Oosterschelde bevat bluswater genoeg, maar is dat te realiseren? Voorz.: In het college hebben wij dit al meermalen besproken en volgens de deskundigen is de hogedrukspuit van Colijnsplaat het redmiddel plus standpijp op de waterleiding. 2. Op de hoek Kerkstraat Noordlange- weg heeft altijd een wegwijzerbordje ge staan. Het schijnt voor menig autobestuur der een gemis te zijn dat dat er niet meer is. In het college is dat onbekend, maar weth. Markusse zal het bekijken. Koole vraagt of de bouwstroom spoedig naar Kats komt als de bouwgrond rijp is. De voorzitter wijst hem er op. dat de eerste bouwstroom voor Kats eigenlijk te vroeg is ingezet. Tot zijn verbazing heeft hij ver nomen dat de Woningbouwstichting prijs- opvraag heeft gedaan bij Slotema, die na tuurlijk stukken te hoog lag. Hij verwacht niet dat met die aannemer tot overeen stemming is te komen. Nu heeft men ook weer het gesprek met de Walcherse Bouw Unie opgenomen die, ter continuering van de bouwobjecten op dc diverse plaatsen, over zal gaan op korte bouwstromen. De Smit zegt dat hem ter ore is gekomen, na de zware regenbui van vorige week. dat verschillende afwateringssystcmen niet op elkaar passen. Bijvoorbeeld afwatering Zuidkerkstraat gaat ineens van 30 op 20 cm buis en hoek Ringweg naar waterzui vering van 60 op 40 cm buis. Weth. Markusse was dit ook ter ore gekomen en heeft dienaangaande een on derzoek ingesteld en alles in orde bevonden. Enkele leidingen zijn nu geheel schoonge- spoten en hij verwacht dat het euvel van wateroverlast nu voorbij is. Hoewel, met een zware onweersbui kan men weer voor verrassingen komen te staan. Traditie. Vanwege de bewaarkosten, maar ook van wege de angst nèt niet genoeg aardappelen te hebben tot de nieuwe piepers kwamen, liepen de prijzen van eetaardappelen vroe ger nogal eens op als het april-mei was. Steevast stelde mevrouw Brautigam in de kamer dan boze vragen aan de minister, want haar zorg voor de aardappeleters was even ontroerend als een schilderwerk van Van Gogh. Waarop de dienstdoende minister even steevast antwoordde met een handelsoverzicht, de mededeling dat de aardappelmarkt vrij was en dat hij er dus niks aan kon doen. Intussen zaten dan de grote bouwboeren reeds te tandenknarsen, want zij hadden de hoge prijzen hard nodig (of zij kregen die net niet omdat de handel hen vóór was geweest) en de rode dame wilde hun die paar snoepcentjes afhandig maken via prijsregelingen, maximumprijzen, enz. Kortom: de hele aardappelhandcl was een chaos van jewelste. En die is er nog steeds. Zij wordt slechts enigermate inge toomd door de termijnhandel, want als er veel ingedekt wordt voor het a.s. voorjaar kan de prijs nooit tot rekordhoogte oplopen. Maar intussen trad Engeland toe tot de EEG. En dat land kende een Potato Mar keting Board, een soort produktschap voor aardappelen met handelstaak. De Engelsen verwachten, dat de EEG hun voortreffelijke systeem wel zouden overnemen. Zij eisten landenquota, wat in zou houden dat elk land een bepaald oppervlak mocht betelen met eetaardappelen, aankopen door de over heid in geval van overschotten, bescherming tegen dumping uit derde landen enz., maar ook gemeenschappelijke regels voor de kwa liteit, de rassen, de spuitmiddelen, enz. Het ziet er naar uit, dat de Engelsen hun zin zullen krijgen. En terecht, want op dit punt hebben zij gelijk. Het oude liedje. Dat de aardappelhandel chaotisch was, werd in alle EEG-landen erkend, behalve in Nederland. De EEG-kommissie vond het óók en had een plan gereed liggen voor een „lichte" marktordening: vrij aardappel- verkeer in de gemeenschap, bescherming tegen onverwachte invoer uit derde landen en gemeenschappelijke regels voor kwali teit, soorten en spuitwerk. Maar de rest moest je vrij laten. Daartegenover staat dan het harde. Engelse standpunt: een sluitende, volledige marktordening. Het gehuil dat de spekulerende markt aanhief en nog aanheft, is oorverdovend. En die mocht brullen, want in de COPA zaten Nederlandse afgevaardigden die net zo hard brulden. Vooreerst hadden zij suk- ses, maar thans is ook Duitsland overstag gegaan en nu staan de Nederlanders alleen in hun hetze tegen de marktordening. Weliswaar moet de Europese Commissie nog bekeerd worden, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Als alle landbouw organisaties uit de EEG een marktordening wensen, komt zij er. Dat is slechts een kwestie van tijd. Grof egoïsme van kortzichtige handels kringen kan daaraan niets veranderen. Maar egoïsme en spekulatiedrang kun je niet als argument gebruiken. Wat zijn nu de Ne derlandse argumenten tegen de ordening- gedachte? Fabeltjes. Joris Schouten van de KNBTB heeft het eind augustus nog eens gezegd: aardappelen moeten daar groeien waar dat het beste kan. Dit wordt nu in alle toonaarden her haald en dan denken de zangers van dit oude liedje alleen aan Nederland. In wer kelijkheid groeien aardappelen net zo goed in Engeland, Denemarken en Duitsland en zelfs veel beter in België en Frankrijk. Men denke slechts aan de kuststroken van beide laatstgenoemde landen om van de vroege aardappelen van Zuid-Frankrijk en Italië maar niet te reppen. In al deze landen past de teelt dermate goed op akkerbouw en gemengde bedrijven, dat men er echt niet van af wil. Tweede argument is, dat een interventie prijs zou maken, dat dit min of meer de algemene marktprijs wordt. Interventievoor- raden zouden de marktprijs' steeds onder druk houden. Maar ieder voelt dat dit klinkklare nonsens is. Als die interventie prijs maar redelijk is hindert het niemand dat hij het algemene prijspeil sterk bepaalt. Een aangepaste staffeling kan de bewaar kosten vergoeden, evenals dat bij tarwe het geval is. Interventievoorraden drukken de prijs nooit, als maar vast staat dat zij op pas sende wijze verwerkt zullen worden: op de markt brengen als een tekort dreigt en tot veevoeder of meel verwerken als dat niet kan. Men kan niet in ernst aannemen, dat de argumenten tegen een EEG-markt-rege- ling voor aardappelen serieus bedoeld zijn. Het is waar dat zij grote prijsbewegingen uitschakelt en dat dus de spekulatie uit de wereld is. Maar dat is een levensbelang, zowel voor de teler als voor de konsument. Spekulatie met voedsel deugt niet. De boer moet het net zo min als de handel proberen. Hij heeft de handen al vol aan de teelt zelf, de rassenkeuze, de oogst, de opslag en de verkoop. Bovenal zou een marktregeling een stap verder zijn op de lange weg naar sociaal verantwoord landbouwbeleid. Veel agrariërs zijn diep verbitterd over de prijzenmisère en terecht. Maar deze ellende kan alleen de wereld uit geholpen worden als er markt regelingen bestaan die de telers redelijke prijzen waarborgen. Voor spekulatie in voed sel mag in een beschaafde samenleving geen plaats zijn. W. Geldof. (Nadruk verboden). EVANGELISATIEDIENST Leger des Heils uit Goes, m.m.v. de Brassband van het Leger des Heils uit Gouda. Op zondag 21 september a.s. in de Ned. Herv. Kerk te Wissenkerke. Aanvang 7 uur. BURGERLIJKE STAND KORTGENE Geboren: 2 aug. 1975: George Jacobus, z. v. J. W. Huibregtse en C. N. de Vos; S aug. 1975: Jos Franciscus, z. v. F. L. Woltering en E. H. Kooiman; 22 aug. 1975: Jacky, z. v. A. C. Hollestelle en A. Clement. Ondertrouwd: 15 aug. 1975: Huibregtse, Willem, 38 jaar te Eindhoven en Klein, Francina G„ 27 jaar. Gehuwd: 8 aug. 1975: Gast, Johan G., 33 jaar en Wabeke, Maatje T„ 19 jaar; 21 aug. 1975: Sinke, Izaac H., 28 jaar en Postma, Margriet, 24 jaar. Overleden: 2 aug. 1975: Vos, Dirk, 23 jaar, echtg. van E. J. Tres; 3 aug. 1975: Bennink, Harm, 61 jaar, echtg. van E. M. E. B. Star; 6 aug. 1975: Provoost, Pieter, 71 jaar; 7 aug. 1975: Kempe, Janna, 65 jaar, echtg. van P. Bouwense. GEVRAAGD VAN UMEDELEVEN Gehandicapte mensen zijn dappere men sen. Ze leren leven met hun handicap. Vechten jaren en jaren om soms maar een heel klein stukje van hun verloren gezondheid terug te winnen. Ze zijn een deel van onze maatschappij. En willen wanneer mogelijk ook deel uitmaken van onze maatschappij. Ze hebben rechten, wil len geaccepteerd worden. Maar dan zonder medelijden. Waarom ze vragen en wat ze nodig hebben is: belangstelling. Gewone mense lijke belangstelling zonder sentimenten. Daarom moeten wij ons ervan bewust zijn, dat gehandicapte mensen net als alle an dere mensen willen leven en gelukkig zijn. Op eigen wijze en naar eigen kunnen. Wij moeten ze daarbij helpen. Het gevoel geven dat ze erbij horen. Medeleven houdt ook in de financiële lasten, waarmee onze gehandicapten te kampen hebben, verlichten. Dit is de taak van het Prinses Beatrix Fonds. Het Prinses Beatrix Fonds zet zich in voor die gehandicapte medemensen die ge troffen werden door polio, spasticiteit, mul tiple sclerose, spierdystrofie en diverse an dere spierziekten. De hulp die door het Prinses Beatrix Fonds werd verleend in materiële zin, be droeg in 1974 voor individuele hulpver lening ruim 1 miljoen gulden. Terwijl ook voor niet individuele bijdragen ruim 1 mil joen gulden werd uitgegeven. U kent waarschijnlijk de werkwijze van het fonds niet, maar de talloos velen die dankzij dit fonds geholpen zijn, kunnen daarvan getuigen. Het werkt snel en doel matig, want u kent het gezegde: snelle hulp is dubbele hulp. Maar hulp kan alleen geboden worden als de (financiële) middelen daartoe aanwezig zijn. Onze landelijke collecte is daarbij on misbaar. Helpt u ons bij de hulp die an deren niet kunnen ontberen. Stuur onze collectanten, die hun vrije tijd opofferen voor deze gehandicapten, dus niet onver richter zake weg, maar geef Bent u hen misgelopen, denk dan aan ons gironummer 969, Prinses Beatrix Fonds, Den Haag.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1975 | | pagina 2