Een ijsje is niet ongezond Groene stad van levensbelang We leven nog in de IJSTIJD Terug naar de zeilschepen Het wereld-energieprobleem dwingt ons Moderne zeilschepen van 17000 ton, concurrenten bij het vrachtvervoer Ook de scheepvaart heeft problemen in verband met het wereld-energie-probleem. De kosten van brandstof stijgen voortdu rend en wanneer we verstandig zijn, zijn we er zuinig mee. Bij het overdenken van dit probleem is het voor de hand liggend, dat men terug denkt aan de tijden toen schepen de oceanen bevoeren zonder dat zij aange dreven werden door machines. Via de zeilen maakte men een nuttig gebruik van de gratis aanwezige wind, een economische en milieu-vriendelijke energie. De Hamburgse ingenieur Wilhelm Prölss, die reeds ongeveer twintig jaar werkt aan een ontwerp van een gigantisch zeilschip, dat zou moeten kunnen concurreren met alle moderne andere schepen, ook die door atoomkracht worden aangedreven, ziet ge zien de huidige ontwikkelingen op het ge bied van de energie zijn kans. Zijn ontwerp is op papier klaar en des kundigen menen dat het zeker een goede kans maakt. Het gaat hier om een schip voor het vervoer van massavrachtgoed, dat ongeveer 17000 ton aan nuttige last kan vervoeren. Het schip wordt 150 meter lang, 20 meter breed en zal een diepgang van negen meter hebben. Het zeiloppervlak zal niet minder dan 9600 vierkante meter be dragen en wordt opgesteld aan zes draai bare masten in de vorm van rond dertig zeilen. In feite is dit schip niet te ver gelijken met de ons oude vertrouwde zeil schepen. In het ontwerp zijn alle moderne tech nische snufjes en mogelijkheden die ons ten dienste staan verwerkt. De masten zijn van een bijzondere constructie, alsook de zeilen. Door de speciale opstelling der zeilen en de mogelijkheid via de draaibare masten het gehele zeilenvlak optimaal gun stig op de wind te plaatsen, kan een snel heid worden bereikt die ruim tweemaal die is van de conventionele zeilschepen en vrijwel gelijk aan die van de huidige door machines voortbewogen schepen. In zijn snelheid wordt dit nieuwe zeilschip dus 1000 jaar geleden hier 's zomers al ijs. Men zou kunnen zeggen, dat in de Vere nigde Staten, het land met een enorm hoog verbruik van konsumptie-ijs, meer maag patiënten zijn dan in welk ander land ook. Maar de oorzaak hiervan is niet zozeer in het konsumeren van ijs als wel in het jachtende leven en vooral in het zeer eenzijdige voedsel te zoeken. Het naar bin nen slokken van maaltijden is mede-ver antwoordelijk voor maagklachten, verder is het' gebruik van ijswater, een vrijwel dagelijkse gewoonte in de VS, ook een reden. Eigenlijk kan men gerust de kinderen een ijsje gunnen als zij daar trek in hebben, alleen moet men dit natuurlijk niet over drijven. Wel moeten kinderen er op attent worden gemaakt dat zij hun lekkernij lang zaam eten. Het ijs met een lepel konsu meren is aan te bevelen boven het af likken. Bij het eten met de lepel komen de tanden niet zo gauw met het ijs in aanraking, wat erg slecht veor het gebit is. Voor hen die niet goed tegen ijs kunnen is het zogenaamde soft-ice, dat niet zo koud is, als het sterk bevroren ijs. Let op hygiëne. Van ijs waar hygiënisch niets op aan te merken is zullen kinderen niet zo gauw ziek worden. Konsumptie-ijs kan schadelijk zijn als het bereid wordt met besmette of bedorven melk, eendeëieren of als de bereiding plaats vindt op onhygiënische wijze. Hiertegen waakt de Keuringsdienst voor Waren op grond van de bepalingen van het Konsumptie-ijsbesluit. Gemiddeld 20°/o van de monsters voldoet niet aan de gestelde eisen. Verpakt ijs is over het algemeen aan te bevelen boven het zogenaamde schepijs, omdat de kans op besmetting en vervalsing veel groter is. Volgens bovengenoemd besluit mogen de niet gehandicapt. Als gevolg van de moderne techniek kent dit schip geen wirwar van kabels, lijnen, e.d. Ze zijn er niet, de zeilen zitten ver nuftig opgeborgen in de masten en worden via elektronische apparatuur uitgezet en gesteld. De gehele bediening is een kwestie van drukken op knoppen, hetgeen man kracht uitspaart. Het schip kan daardoor varen met een minimale bemanning. Bij het gehele ont werp in Prölss uitgegaan van de modernste ontdekkingen op het gebied van scheep vaart, luchtvaart, ruimtevaart en alles wat zijn ontwerp maximaal kon dienen. Door gebruikmaking van radionavigatie kan men steeds de gunstigste koers nemen. Zou de wind het tenslotte eens laten af weten, dan bevindt zich aan boord appa ratuur om via motoren de reis met aan gepaste snelheid voort te zetten. Berekeningen hebben uitgewezen, dat dit nieuwe zeilschip vooral op lange routes zonder meer kan concurreren tegen motor schepen. De gemiddelde snelheid ligt niet lager, door het feit dat men geen gebruik behoeft te maken van dure brandstof liggen de kosten lager, hetgeen bovendien tot uitdrukking komt in het feit dat dit schip met een kleinere bemanning kan varen, terwijl als klap op de vuurpijl de bouw kosten van dit nieuwe zeilschip ongeveer tien procent lager liggen dan van een motorschip van gelijke inhoud. Reeds zijn er werven in de Verenigde Staten en in Denemarken die interesse hebben om dergelijke zeilschepen in licentie te bouwen. Op papier en volgens berekeningen zou dit zeilschip, dat de naam kreeg van „Dyna- schip" voor de scheepvaart misschien een mogelijke oplossing betekenen voor het energieprobleem. Wanneer het eerste schip in de vaart komt zal men in staat zijn het op zijn praktische mogelijkheden te beproeven. Misschien gaan we inderdaad terug naar een op moderne wijze aangepaste zeilvaart. aanduidingen melkijs en roomijs alleen ge bruikt worden als er respektievelijk 3 en 12% melkvet in het ijs voorkomt. In de overige ijssoorten mag ander vet gebruikt zijn. Ijs wordt gemaakt door een vla, b.v. vanillevla of vruchtenvla te bevriezen. 2000 jaar oud. Zoals gezegd is Amerika het land met het hoogste konsumptie-ijs verbruik. In Europa ligt het verbruik aanmerkelijk lager. Ofschoon ook hier een sterke stijging is waar te nemen. Wellicht denkt u, dat het verbruik van konsumptie-ijs een moderne menselijke ver worvenheid is. De kunst konsumptie-ijs te vervaardigen is al heel oud. Reeds voor rond 2000 jaren' kenden de Chinezen de kunst om kunstmatige kou te produceren en op die manier ook ijs te maken. Via de Chinezen leerden de Indiërs het recept kennen; daarna de Arabieren en tenslotte de volkeren rondom de Middellandse Zee. In het noorden van Europa kende men in de negende eeuw de kunst al om ijs te maken. De angelsaksische koning Alfred de Grote (871—901) vertaalde de wereldge schiedenis in het Angelsaksisch en nam daarbij ook een bericht over van de Esten, die toen reeds in staat moeten zijn geweest ook in de zomer kunstmatige koude te produceren. Zij buitten klaarblijkelijk zeer handig verdamping uit. In de middeleeuwen was Parijs het cen trum waar konsumptie-ijs werd samenge steld. Het heeft evenwel lang geduurd voor de recepten algemeen toegankelijk werden. Catharina de Medici had een ijsrecept in haar bezit, dat nog afkomstig was van Marco Polo en dat zij achter slot en grendel hield. Ook Karei I van Engeland, die even eens in het bezit van een recept was, liet het als een staatsgeheim behandelen. Maar die recepten werden later toch onder het' „gewone" volk bekend en zo waren er in de zeventiende eeuw in Parijs reeds 250 lunchrooms, die zelfs een paar dozijn konsumptie-ijssoorten wisten te be werken. Veel soorten. In de overige landen van west-Europa raakte het ijsjes pas in de achttiende eeuw ingeburgerd. Jarenlang was het ijskoman- netje niet uit het straatbeeld weg te denken. Dikwijls waren dit Italianen. Het Italiaanse ijs is in ons land zeer geliefd. Door de welvaart trakteert men zichzelf op de meest fantastische sorbets, milk shakes en plombières. De sorbet is een koele vruchtendrank vermengd met vruch tenijs van Turkse oorsprong. ÉÉN Reeds vele jaren zijn wij ons bewust van de steeds verder toenemende veront reiniging van ons leefmiljeu. De toename wordt op wetenschappelijke wijze keurig geregistreerd en we breken ons het hoofd over middelen om deze toenemende ver ontreiniging tot staan te brengen om nog niet te spreken over terugdringen. We zijn ons allen bewust van het feit, dat het zo niet mag verder gaan, maar werkelijk effectief wordt er nog bitter weinig gedaan. Een van de belangrijkste dingen is wel, dat we meer miljeubewust moeten worden. We moeten er wat voor over hebben om ons miljeu in takt te hou den en dit kan beginnen bij wat meer liefde voor de natuur. In deze tijd waarin duizenden en nog eens duizenden mensen opeengepakt zitten in betonkolossen is het begrijpelijk, dat die mensen wanneer dat even mogelijk is de vrije natuur opzoeken. Dat is trouwens ook erg gezond, maar laten we ons in die natuur dan niet misdragen door er verwoestingen aan te richten en de boel te vervuilen. Nu wij toch spreken over de duizenden die leven in gigantische betonblokken, ko men we ook toe aan het probleem van de grote steden. Vooral in ons land, waar de steden nogal dicht bij elkaar liggen, we behoeven hierbij maar te denken aan de Randstad, is het leven een ongezonde bezigheid. Veel steden kennen in hun kernen of aan de randen industriën, het verkeer wordt steeds intensiever en dit alles brengt een grote luchtverontreiniging met zich mee. Deze luchtverontreiniging is uiteraard van slechte invloed op de gezondheid van de mensen die in deze steden moeten leven. Het is een probleem dat wij reeds lang kennen, doch waar we nog geen geschikte oplossing voor hebben gevonden. Er bestaan plannen om deze verontrei niging tegen te gaan door de industrie te dwingen, door middel van dure apparatuur, deze verontreiniging tot een aanvaardbaar minimum terug te brengen. Er wordt hard gewerkt aan zogenaamde „schone moto ren", die in dien gebruikt in het verkeer ook de lucht tot een minimum zullen ver ontreinigen. Het zijn allemaal plannen die zonder meer instemming verdienen, want het leefbaar houden van ons miljeu is nu eenmaal een levensnoodzaak. Dat dit geld zal gaan kosten staat bij voorbaat vast. Er bestaat echter ook een vrij goedkope manier om de luchtverontreiniging te be perken, een manier waaraan tot nu toe eigenlijk te weinig aandacht is geschonken. Het gaat hier om wat men zou kunnen noemen „de groene stad". Zoals reeds boven gesteld, vindt men de sterkste luchtverontreiniging in de grote steden, dus hier dient men het eerst aan de slag te gaan. De grote steden bezitten minder dan de kleine steden en het platte land groen in de vorm van bomen, struiken, gazons, e.d. Het is een gevolg van de bebouwing. Vooral de binnensteden, de kernen van de steden beschikken over het algemeen over bijzonder weinig groen. Wanneer men daar iets aan zou doen, zou dit reeds een belangrijke bijdrage tot verbetering van de kwaliteit van de lucht kunnen zijn. In de stadslucht treft men een bijzonder groot aantal vaste deeltjes aan. Deze deel tjes zijn bijzonder klein, rond een miljoen ste millimeter en zij vormen een soort stof die in de lucht van de stad hangt. Deze fijne deeltjes vormen de kernen waaraan bijvoorbeeld koolmonoxyde, kool waterstof, zwaveldioxyde, e.d. zich vast zetten, stoffen die een ernstige bedreiging vormen voor de gezondheid. Onderzoekingen hebben uitgewezen, dat in grote steden er zich wel een of enkele miljoenen van die vaste deeltjes per kubieke centimeter lucht bevinden, terwijl op het platteland dit slechts zo'n 8000 deeltjes per kubieke centimeter bedraagt. Een waarlijk groot verschil! Deze sterke intensiteit van vaste deeltjes in de lucht is niet alleen schadelijk voor ons ademhalingssysteem, doch het gevolg is ook, dat door de nevel die ontstaat veel 20%) van het zonlicht wordt tegen gehouden en zoals bekend is het zonlicht voor alle leven onontbeerlijk. Daarnaast werkt deze laag ook als een soort isolatie en blijft de warmte in een stad langer hangen. Door middel van veel groene aanplant kan men deze verontreinigende nevel be- Uit de angelsaksische Janden komt de milk-shake, waarvan de Hoofdbestanddelen zijn: melk met vruchtensiroop en ijs. Dit alles wordt dan opgeklopt en geschud in mengbekers. (To shake is immers schudden (Eng.). Naar smaak kunnen nog andere ingrediënten worden toegevoegd, zoals no ten, vruchten, slagroom, e.d. De milk-shake doet enigerwijze aan de sorbet denken. De plombière, ijs met vruchten, is ge noemd naar de stad Plombières. Momenteel zijn er veel delikate ijssoor ten verkrijgbaar en de tekenen wijzen er op, dat het ijsgebruik zich steeds meer gaat uitbreiden. Joke Vos. (Nadruk verboden). strijden. Gebleken is, dat bijvoorbeeld in een stadspark aanzienlijk minder stofdeel tjes voorkomen dan daarbuiten. Hetzelfde geldt voor een laan met bomen. Planten leveren zuurstof, terwijl zij stik stof e.d. opnemen. Zij zijn in feite de rei nigers van onze lucht en zonder deze rei nigers kunnen wij op aarde niet leven. Een grasgazon van rond 150 vierkante meter levert een fikse hoeveelheid zuurstof, waaraan een geheel gezin voldoende heeft. Een flinke boom, zoals we die soms wel zien, met een kruindoorsnede van zo'n Het is merkwaardig, maar we realiseren ons vrijwel nooit, dat de planeet waarop wij leven voor een belangrijk deel maar een onherbergzaam oord is, waar het leven voor de mens zeer moeilijk, of zelfs on mogelijk is. Wanneer we denken aan de ijstijd, dan menen we, dat die vele miljoenen jaren geleden was en die is nu ruimschoots voor bij. Niets is echter minder waar. Wanneer we onze planeet gaan bekijken op zijn bewoonbaarheid, zoals boven aangehaald, dan zien we, dat die ijstijd eigenlijk niet voorbij is, want niet minder dan een kwart van de gehele aardoppervlakte ligt onder sneeuw en ijs. Rond 16 miljoen vierkante kilometer, ofwel elf procent van het vaste land is door gletsjerijs bedekt. Dan is er nog zo'n 37 miljoen vierkante kilometer land dat voortdurend bevroren is en veelal met sneeuw is bedekt. Samen maakt dit ongeveer eenvierde deel uit van het totale vasteland. Dan is er nog 64 miljoen vier kante kilometer van de zeeën bedekt met pakijs en ijsbergen, dat is eveneens een vierde deel van het totale zee-oppervlakte. Hieruit blijkt dat in het geheel een kwart van het aardoppervlak nog in de ijstijd verkeert. Al dit ijs en sneeuw is van bijzonder grote invloed op het klimaat op aarde. Wat er nu nog aan sneeuw en ijs voort durend op aarde aanwezig is, bedraagt ongeveer eenderde van de sneeuw en ijs massa's, die er waren toen de ijstijden op hun hoogtepunt waren. Zo'n 20.000 jaar geleden lagen een groot deel van Noord-Amerika, Canada, Skandi- navië en Siberië nog onder sneeuw en ijs. Er is daarna een warmtegolf gekomen, die het eeuwige ijs daar heeft doen weg smelten, maar het is de geleerden nog altijd een raadsel, waarom ook het eeuwige ijs op Groenland en Antarctica niet weg gesmolten is. Zou het ijs aan Noord- en Zuidpool verdwenen zijn, dan betekende dit, dat de zonnewarmte die de aarde bereikt daar haar nuttig werk in de vorm van verwar ming van aarde en water kan verrichten. In dat geval zou het klimaat op onze pla neet aanzienlijk warmer zijn. De geweldige 15 meter bijvoorbeeld levert zuurstof voor niet minder dan enige honderden mensen. Van die bomen hebben we er helaas niet erg veel. Maar uit het geheel blijkt overduidelijk, dat het van levensbelang is, wanneer vooral in de grote steden er meer groen komt. Een groene stad is een stad waarin de mens kan leven, een stad zonder groen is een stad vol vergif, waarin de mens in feite ten dode is opgeschreven. Helaas wordt er door de daarvoor ver antwoordelijke instanties met dit feit nog te weinig rekening gehouden. Er zijn geen langdurige en intensieve berekeningen voor nodig om uit te rekenen hoeveel groen er in een stad nodig is om een belangrijke bijdrage te leveren aan het leefbaar houden van zo'n stad. Men zou het zelfs precies kunnen uitrekenen en daarmee rekening kunnen houden bij de beplanting. Naast het feit, dat zo'n groene stad het leefmiljeu vriendelijker en gezelliger maakt is er dan het voordeel van de reiniging van de lucht door al dit groen. De ver antwoordelijke instanties in de grote steden zouden een begin moeten maken met een gigantische beplantingsoperatie, waarbij ook de nodige aandacht wordt geschonken aan de stadskernen. In de moderne buitenwijken worden in veel steden wel de nodige groenbeplan- tingen aangebracht, maar de stadskernen zijn stiefmoederlijk bedeeld en ook daar leven veel mensen en is zelfs dikwijls het verkeer het meest intensief. De kosten van de bestrijding der lucht verontreiniging op deze manier zijn relatief bescheiden vergeleken bij die welke nood zakelijk zijn om de industrie in haar ver vuiling te beperken en om de verontreini ging door het verkeer tegen te gaan met technische middelen. Natuurlijk kan men niet alles alleen met beplanting opvangen, maar naast tech nische middelen kan veel groen een goed kope en belangrijke bijdrage leveren. Laten we ons realiseren dat het er niet alleen om gaat om de ontgroening tegen te gaan, dat is slechts pas op de plaats maken. We moeten onze steden volop in het groen gaan zetten en ook particulieren kunnen daaraan hun steentje bijdragen door op dit gebied initiatieven te ont- plooiien. Er zijn overal wel plekjes te vinden waar een boom kan staan, of waar een vergeten hoekje tot een gazon kan worden omgetoverd. Ook dit zijn kleine maar belangrijke bij dragen in onze strijd tegen de luchtver ontreiniging. ijskappen aan Noord- en Zuidpool kaatsen de zonnestraling terug, zonder dat die efficiënt werk in de vorm van verwarming heeft kunnen doen. Door de ijskappen worden dus de gemid delde jaartemperaturen op het noordelijk en zuidelijk halfrond gedrukt. Een andere belangrijke vraag die de ge leerden bezighoudt is wel, hoe het mogelijk is geweest, dat op onze planeet ijs en sneeuw konden ontstaan. Goed de tempe ratuur op aarde liep langzaam terug na de eerste afkoelingsperiode. Maar er ontstond tenslotte een soort evenwicht, waarbij er van verdere afkoeling geen sprake was en in die vele miljoenen jaren durende periode heeft onze aarde warme en koude periodes gekend en we behoeven hierbij maar even te denken aan de zo bekende laatste vier ijstijden, waartussen we steeds weer lange periodes vinden van aanzienlijk hogere tem peraturen. De vraag is nu, welke processen spelen hier een rol? Hoe komt het dat zo'n ijsperiode ontstaat en hoe kwam de eerste ijstijd tot stand? De deskundigen menen, dat de gigantische ijskappen aan de polen hierin een belangrijke, nog duistere rol spelen. Verwacht wordt, dat we op onze aarde nooit meer de toestand terug zullen zien, waarbij alle ijs is verdwenen, zoals dat in het Tertiair het geval was. Vermoedelijk zullen we genoegen moeten blijven nemen met een situatie waarbij een belangrijk deel, zoals nu, eenvierde deel van de aarde in de ijstijd leeft. UITVINDING VAN DE CHINEZEN Er zijn kinderen die de hele dag om ijsjes zaniken. Sommigen beweren dat ijs schadelijk is voor de maag. Vooral op warme dagen, als ijs hoofd zakelijk als verfrissing is bedoeld. Is dit werkelijk zo of berust dit op een vooroordeel? Allereerst zou ik willen zeggen, dat het bekend is dat erg heet eten de maag meer schade doet dan koude spijzen. Een hete hap wordt namelijk op zijn weg door de spijskanalen naar de maag slechts weinig afgekoeld. Omgekeerd verwarmt b.v. konsumptie-ijs e.d. zeer snel. Dat betekent dus dat het niet te koud in de maag komt. GOEDKOOP DE LUCHTVERONTREINIGING BESTRIJDEN FLINKE BOOM LEVERT ZUURSTOF VOOR HONDERDEN MENSEN Eenvierde deel van de aardoppervlakte is met sneeuw of ijs bedekt Zonnewarmte wordt onbenut weerkaatst

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1975 | | pagina 2