NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Het wederzijdse wantrouwen
m
Pion vier heeft DE schoenen
Tentoonstelling Grafiek uit
Zeeland (Keurkollektie)
I1
M
ï8
I
1
1
I
1
I
1"
J
verzekeringen
zijn ons
écht een zorg.
36
41
53
Zeeland
Magazine?
Motok G3
li» 3636
Donderdag 19 december 1974
78e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel 3 08, Giro 206882
Abonnementsprijs 6.— per half jaar. Franco per post 22.50 per jaar. Advertenties 22 cent per mm, excl. BTW.
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
Van 16 december 1974 tot en met 3
januari 1975 wordt in het Zeeuws Museum
in de Abdij te Middelburg een tentoon
stelling van grafische kunst gehouden on
der de naam GRAFIEK UIT ZEELAND
(KEURKOLLEKTIE). Onder grafische kunst
wordt verstaan: etsen, litho's, houtsneden,
zeefdrukken, monotypes en andere kunst
werken die door middel van druktechnie
ken worden verwaardigd. Om drie redenen
is dit een bijzondere tentoonstelling.
In de eerste plaats zijn alle beeldende
kunstenaars in Zeeland voor zover zij
bij de Zeeuwse Culturele Raad bekend zijn
uitgenodigd om voor deze tentoonstelling
werk in te zenden. Al het werk dat wordt
ingezonden wordt ook geëksposeerd; het
wordt niet van tevoren geselekteerd. De
tentoonstelling belooft dus een behoorlijk
beeld te gaan geven van wat er op het
gebied van de grafische kunst in Zeeland
aan de hand is. Daarbij is de organisator
de sektie beeldende kunst van de Zeeuwse
Culturele Raad uiteraard afhankelijk
van wat de kunstenaars inzenden.
De overzichtstentoonstelling is in de
tweede plaats bedoeld als voorbereiding
van een tentoonstelling KUNST UIT ZEE
LAND (GRAFIEK) die vanaf februari 1975
in en buiten de provincie gaat rondreizen.
Een onafhankelijke jury zal uit de over
zichtstentoonstelling de reizende tentoon
stelling samenstellen.
In de derde plaats krijgt het publiek
invloed op de samenstelling van de rei
zende ekspositie. De bezoekers van het
Zeeuws Museum kunnen door middel van
een formulier aangeven naar welke werken
hun voorkeur uitgaat. Aan de hand van
deze publieksvoorkeur zal de jury eerst
een derde deel van de reizende tentoon
stelling samenstellen. In de reizende ten
toonstelling zal worden aangegeven welke
werken zijn opgenomen dankzij de voor
keur van het publiek en welke vanwege
het oordeel van de jury.
De jury bestaat uit de heren Bram Vol
kers, galeriehouder, Pieter Holstein, grafi-
kus, drs. C. H. A. Broos, museumkonser-
vator, en Dolf Welling, kunstkritikus.
Op de tentoonstelling is werk te zien
van Hendrik Baartman, Corrie Blaas-
Paauwe, Miems van Citters, Joop Dam,
Wim Hofman, Jan van Holthe, Pieter FIoo-
gendoorn, Willy de I-Iouck, Henny I-Iuser,
Liesbeth Huser, J. M. Jaworski-van Veen,
Sibiene Janszen - Waller Zeper, Ernest
Joachim, Inge van der Kooy, Kees de Kra
ker, M. Richard Lamm, H. Lammers, Frits
Lensvelt, Leonard Maas, Robert Maaskant,
Andries Minderhout, Bob Pingen, Piet Pons,
Adriaan de Regt, Wim Ricmens, Cor Ruis-
sen, Henny Schrijver, M. Simmers, Ben
Sleeuwenhoek, A. N. Verduyn, Han Ver-
planke, William Verstraeten en mogelijk
nog andere Zeeuwse kunstenaars.
Het Zeeuws Museum is geopend van
maandag tot en met vrijdag van 10—12.30
en 13.30—17 uur en bovendien op Tweede
Kerstdag en zaterdag 28 december van
14 tot 17 uur. Eerste Kerstdag gesloten.
Xruiswoordpuzzo! no. 406
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
37
38
39
40
1
47
48
50
51
52
54
bb
bb
58
Horizontaal: 1. Rus - 4. vaartuig - 6.
nagerecht - 8. meisjesnaam - 9. oude munt
11. zangstem - 13. dierengeluid - 14. tegen
werping - 16. fr. onbep. voornaamwoord
18. schrijfbehoefte - 20. voedsel - 21. tijd
perk - 23. netto (afk.) - 25. eetbare wortel
26. muziekterm - 28. familielid - 30. pijn
31. ijzerhoudende aarde - 32. kreupele
34. muziekinstrument - 36. slaapziekte
37. vogel - 39. vogel - 41. onderaardse
ruimte - 44. begrip - 45. stad der oudheid
46. militair - 50. maanstand (afk.) - 51.
rustbank - 53. modern hulpmiddel op sche
pen - 55. vallei - 56. kostuum - 57. slinger
plant - 58. soort kers.
Verticaal: 2. groet - 3. mep - 4. heilige
5. jongensnaam - 7. karakter - 8. overschot
9. pook - 10. soort onderwijs (afk.) - 11.
voorzetsel - 12. ronddraaiend deel - 13.
meisjesnaam - 15. voorzetsel - 17. troef
kaart - 19. handlanger - 20. van dezelfde
soort - 22. strijdperk - 23. windrichting
(afk.) - 24. rivier in Siberië - 25. frisse
27. schoorsteenkap - 29. strafwerktuig - 32.
misdrijf - 33. europium (afk.) - 34. inhouds
maat (afk.) - 35. voorzetsel - 36. Nederl.
Radio Unie (afk.) - 38. Europeaan - 40.
deel van een schip - 42. wisselborgtocht
43. ind. dakbedekking - 46. deel van een
fornuis - 47. voegwoord - 48. de oudere
(afk.) - 49. plaats in Noord-Holland - 52.
berg op Kreta - 54. krantenjongen.
Oplossing kruiswoordpuzzel na. 406
FEUILLETON
Frans wees hem een stoel. „Ga zitten,
Bert, dan schenk ik je een borrel in. Die
heb je op dit ogenblik hard nodig."
Ina stond bij de deuropening en keek
hem bezorgd aan. „Heb je wel gegeten
vandaag?"
Bert pakte het glas aan, dat de buurman
hem gaf. „Eten? Ik weet het niet. Na
tuurlijk heb ik vanmorgen ontbeten. Ten
minsteach, wat doet het er toe. Ik
dacht aanvankelijk, dat ze het dorp in
was om boodschappen te doen. Maar dan
neemt ze doorgaans de wagen. En ik zag
haar fiets ook in de garage staan. We
we hebben gisteravond wat gekibbeld."
„Ik maak wat eten voor je klaar, Bert,"
zei Ina op hartelijke toon. „Ontspan je;
het komt wel weer in orde."
De man met het glas in de hand schudde
zijn hoofd. „Ze heeft al eerder gedreigd
er vandoor te gaan. Ons huwelijk was een
stommiteit van me. We hadden nooit moe
ten trouwen; het leeftijdsverschil is te
groot. Ikik kan dat tempo niet op
brengen, wat zij nodig heeft. In het begin
lukte dat nog wel, maar ik ben geen dertig
meer. Dat heb ik haar indertijd goed voor
ogen gehouden en gezegd, dat ze daarmee
op de duur rekening moest houden. Maar
Jannie zag geen enkel bezwaar, noemde
een paar voorbeelden van echtparen, waar
van de man ook heel wat jaren ouder was
en zei, dat het uitstekend ging. Ze wilde
me hebben en wat doe je dan als een
knappe, jonge vrouw met je wil trouwen?
Dan ben je gek, als je niet profiteert van
die mogelijkheid. En ga je van de gedach
te uit: later zullen we wel verder zien.
Als zij zich een beetje bij me weet aan te
passen en ik op mijn beurt eveneens, ko
men we voldoende tot elkander. Nou, ver
geet het maar. Dat was mijn fout, Frans.
Ik had het kunnen weten."
De gastheer dacht na. „Geen idee verder,
waarheen ze gegaan kan zijn?"
Hij spreidde zijn handen, nadat hij zijn
glas had neergezet. „Waarschijnlijk is ze
met de eerste trein gegaan. Die vertrekt
hier zaterdags om tien voor half acht. Ik
heb het de dienstdoende spoorman ge
vraagd, maar die had op dat vroege tijd
stip geen dienst. Als ik nu maar wist,
waarheen ze een kaartje had genomen,
dan was ik misschien al een eindje op
dreef. Dat zullen ze op het station mis
schien niet willen vertellen."
Frans schonk zijn glas nog eens vol.
„Daar komen we nog wel achter. Houd
je kalm en wind je niet op, Bert. Denk
aan je leeftijd. En voor de rest komt het
wel weer in orde, Jannie is een volwassen
vrouw, die vast niet in zeven sloten tegelijk
loopt."*
Enkele minuten later, toen Ina terug
keerde naar de kamer en bij Bert ging
zitten, wist Frans ongemerkt in de hal
te komen en daar belde hij het station op.
Bent u reeds geabonneerd op
een twee-maandelijks tijd
schrift met actualiteiten,
cultuur, evenementen, his
torie en recreatie.
Het geheel in 4-kleuren
omslag en alle artikelen
voorzien van nog nimmer
gepubliceerde foto's.
Slechts 13,per jaar.
Vraag een gratis proefnum
mer aan:
POSTBUS 1,
WISSENKERKE
De ambtenaar, die dienst deed, kende hij,
dus dat werd al iets gemakkelijker. „Luister
eens, Willemse, de vrouw van een kennis
van me is vanmorgen in enigszins over
spannen toestand de deur uitgegaan. De
mogelijkheid bestaat, dat ze met de eerste
trein is vertrokken. Kun jij misschien na
kijken, wat er alzo voor kaartjes verkocht
zijn voor de eerste trein?"
„Dat zal niet meevallen, meneer Ter
Scheure. Hebt u even geduld? Dan kijk ik
de passe-partouts na. Als ze ver weg is
gegaan, moeten we een passe-partout uit
schrijven. We hebben maar een beperkt
aantal kaartjes. Een ogenblik."
Vijf minuten later keerde Frans terug
in de salon. Hij ging tegenover Bert zitten
en zei: „Ik heb het station opgebeld, zon
der jouw naam te noemen natuurlijk. Van
morgen vroeg zijn er kaartjes uitgeschreven
naar Waalwijk, Zaltbommel, Vlissingen,
Venray en Gilze-Rijen. Verder naar Den
Haag en Rotterdam. En dan natuurlijk naar
de plaatsen in de omgeving. Zeggen die
namen je wat?"
Bert dacht na. „Waalwijk so-wie-so niet.
Zaltbommeler staat me wel iets van
voor, niet Zaltbommel zelf, maar een
plaatsje daar in de buurt. Vlissingen
neen, evenmin. Welke noemde je nog meer?"
Frans keek op het briefje. „Venray en
Gilze-Rijen."
„Venray zegt me evenmin wat. En Gilze...
hoe noemde je dat nog meer? Ik weet niet
eens, waar het ligt."
„In de buurt van Breda", lichtte Frans
toe, die het hele land op z'n duimpje
kende.
„Die kant uit heeft Jannie geen familie
of kennissen, tenminste niet voorzover ik
me kan herinneren."
„En dat Zaltbommel?" vroeg Ina op
haar beurt.
De man dacht nog steeds na. „Ja, ergens
wekt die naam herinneringen, maar ik weet
niet meer in welk verband. Ze heeft het
wel eens over Zaltbommel gehad."
„Heeft ze er soms familie?"
„Niet, dat ik weet. Ze is vanaf haar
achttiende jaar al wees. In Vorden, bij
Zutphen heeft ze een getrouwde zuster.
En een broer in Zuid-Afrika. VerHij
keek verschrikt op. „Frans, ze zal toch niet
naar haar broer gegaan zijn?"
Frans glimlachte even. „Dat gaat zo
maar één-twee-drie niet. buurman. En wat
kost die reis? Had ze veel geld bij zich?"
„Geen idee, werkelijk geen idee. Ik be
moeide me nooit met haar geld. Ze kreeg
een behoorlijk bedrag voor de huishouding
en af en toe gaf ik haar een extraatje voor
haar kleren en zo. Ik wilde, dat ze er
altijd behoorlijk, heel behoorlijk uitzag.
Maar ik vroeg nooit rekening en verant
woording. Ben je mal, dat doe je toch
niet als man?"
Frans grinnikte. „Ik doe het tenminste
niet."
„Nu ja, de belastingen en alle andere
vaste uitgaven, zoals licht en gas en de
tuinman betaalde ik zelf via de bank."
„Had ze cheques bij zich? Betaalcheques
bijvoorbeeld?" informeerde Ina verder.
„Waarschijnlijk wel. Ze had altijd zo'n
etuitje met een tiental van die dingen,
meer gebruikte ze zelden. Enkel als ze
wat wilde kopen en geen geld genoeg bij
zich had."
„Je kunt bij de KLM informeren of ze
geboekt heeft voor een vliegtuig naar
Zuid-Afrika," merkte Frans op.
„Om de hoeveel tijd gaan die dingen?
Is daarvoor een vaste dienstregeling?" Bert
keek beurtelings naar Frans en Ina.
De laatste haalde zijn schouders op.
„Geen idee. Ik heb nog nooit gevlogen."
„Ik evenmin. Ik zou er niet eens in dur
ven, veronderstel ik."
Frans dacht na. „Het komt mij niet
waarschijnlijk voor, hoor. Zo'n reis kost
altijd nog wel een paar duizend gulden,
denk ik."
„Er gaan ook boten," opperde Ina.
Frans schudde het hoofd. „Ik denk, dat
we het te ver zoeken, mensen. Ze zal heus
wel naar een familielid of kennis gegaan
zijn. Maak jij je niet te veel zorgen, buur
man, het komt misschien helemaal weer
op z'n pootjes terecht. Gewoon een kwestie
van geduld. Ze zal met een paar dagen
wel van zich laten horen."
„Ik hoop het," antwoordde Bert Essenga,
„maar zo heel veel fiductie heb ik er niet
op."
Toen de buurman weer naar huis was
gegaan, keken man en vrouw elkaar aan.
„Enig idee, wat die Jannie heeft bewogen
er vandoor te gaan?" vroeg Frans.
Ina zat in haar stoel bij het raam en
rookte een sigaret. „Ik heb een theorie,
maar 'k weet niet, of het de juiste is."
„Laat eens horen. Ze zeggen, dat vrou
wen in de regel een betere kijk op zulk
soort dingen hebben dan mannen."
„Kijk, jongen, waarheen ze gegaan is,
weet ik evenmin. Maar voor wat de aan-
leidende oorzaak betreft, heb ik een ver
onderstelling."
„Je bedoelt: de beweegredenen?"
„Precies."
„Nou, vertel 't eens."
Ze' schudde heftig het hoofd. „Nee, want
de mogelijkheid bestaat, dat het niet pret
tig klinkt voor jou."
Hij keek haar verbaasd aan. „Waarom
niet prettig voor mij?"
De vrouw zuchtte diep en maakte haar
sigaret uit. „Beloof je, dat je niet boos
zult worden?"
„Allicht. Waarom zou ik me kwaad ma
ken?" Hij keek nog altijd verwonderd.
„Omdat ik misschien iets ga zeggen,
waardoor je je beledigd zult voelen."
„O. Waarom zou ik me beledigd voelen?
Waar wil je heen?"
Ze keek nadenkend voor zich uit. „Ga
es terug naar woensdag, Frans. We hadden
een kaartavond met de buren. Tijdens het
kaarten zei je, dat je wagen naar de
garage moest. Weet je nog?"
„Ja, dat klopt."
„Je vroeg de* Volkswagen. Doorgaans
vind ik het niet prettig, als je mijn wagen
meeneemt, want je rijdt gewoonlijk erg
hard. En ik ben zuinig op mijn wagen."
„Hij kan wel eens stootje velen," mees
muilde de man, zijn pijp uitkloppend.
„Dat weet ik, maar het is geen Mercedes.
Nu ja, dat doet er momenteel niet toe.
We gaan dus terug naar de kaartavond.
Jannie was aanwezig, toen we dat be
spraken."
Hij dacht na. „Ging ze niet even weg?
Jij zei zoiets als: blijf niet te lang weg,
anders worden de worstjes koud."
Ze knikte. „Precies. Nu moet je niet
kwaad worden als ik het volgende vast
stel: mijn theorie is, dat Jannie een oogje
op je heeft
„Gan nou
„Houd je mond. Ik zei al: dit is een
theorie. Laat me dus rustig uitspreken."
Ze accepteerde de sigaret en het vuur van
hem, knikte en vervolgde: „Jannie heeft
dus een oogje op jG. Dat nemen we voor
lopig even aan. Ze zal dat best wel eens
laten doorschemeren, als ze alleen met
je is."
(Wordt vervolgd).
«W
Vandaar
orae spec late
vsizekeflnfl»-
advteeur dte
w aJte* ven weet en u graag
fKMseert over uw lopende en
nieuw te eMtan verzekeringen.
Een 'zekenaservice van uw
ftebopanfc
Wtesankerke en Colijnsplaat
\T0efoon van onze voraekarinae- A
ttMSÊWr QUQQ - 577 f
Horizontaal: 1. kolf - 3. tabel - 8. boos
11. gelaten - 13. ra - 15. ea - 16. Ob
18. fa - 19. avond - 20. aat - 22. eikel
23. sa - 24. keerkring - 27. ra - 28. la
30. mt - 31. ae - 32. hm - 34. pi - 36. ro
38. rups - 39. nevel - 40. drie - 41. oe
42. af - 43. bl - 44. nt - 46. nn - 47. ep
49. ho - 50. onthouden - 55. rm - 57.
anode - 58. ent - 59. Donau - 60. lt - 61.
Ee - 62. op - 63. tl 65. regeren - 71.
Edam - 72. serie - 73. fort.
Verticaal: 1. kuras - 2. li - 3. te - 4. al
5. barak - 6. et - 7. Ie - 9. oa - 10. scala
11. gade - 12. noen - 14. aval - 15. enk
17. big - 18. ferm - 20. art - 21. tra
25. eminent - 26. Ierland - 29. appel - 32.
horde - 33. dra - 35. eva - 37. bes - 43.
bont - 45. the - 46. nut - 48. prat - 49.
halte - 50. ode - 51. neer - 52. oneer
53. eden - 54. nop - 56. mulat - 64. ja
66. es - 67. ge - 68. ri - 69. Ee - 70. zo.
door Gré de Boer
GANZEPOORTSTRAAT 21 - TEL. 65 35 - GOES