NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Het wederzijdse wantrouwen m Pion vier heeft DE schoenen Tentoonstelling Grafiek uit Zeeland (Keurkollektie) I1 M ï8 I 1 1 I 1 I 1" J verzekeringen zijn ons écht een zorg. 36 41 53 Zeeland Magazine? Motok G3 li» 3636 Donderdag 19 december 1974 78e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel 3 08, Giro 206882 Abonnementsprijs 6.— per half jaar. Franco per post 22.50 per jaar. Advertenties 22 cent per mm, excl. BTW. Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Van 16 december 1974 tot en met 3 januari 1975 wordt in het Zeeuws Museum in de Abdij te Middelburg een tentoon stelling van grafische kunst gehouden on der de naam GRAFIEK UIT ZEELAND (KEURKOLLEKTIE). Onder grafische kunst wordt verstaan: etsen, litho's, houtsneden, zeefdrukken, monotypes en andere kunst werken die door middel van druktechnie ken worden verwaardigd. Om drie redenen is dit een bijzondere tentoonstelling. In de eerste plaats zijn alle beeldende kunstenaars in Zeeland voor zover zij bij de Zeeuwse Culturele Raad bekend zijn uitgenodigd om voor deze tentoonstelling werk in te zenden. Al het werk dat wordt ingezonden wordt ook geëksposeerd; het wordt niet van tevoren geselekteerd. De tentoonstelling belooft dus een behoorlijk beeld te gaan geven van wat er op het gebied van de grafische kunst in Zeeland aan de hand is. Daarbij is de organisator de sektie beeldende kunst van de Zeeuwse Culturele Raad uiteraard afhankelijk van wat de kunstenaars inzenden. De overzichtstentoonstelling is in de tweede plaats bedoeld als voorbereiding van een tentoonstelling KUNST UIT ZEE LAND (GRAFIEK) die vanaf februari 1975 in en buiten de provincie gaat rondreizen. Een onafhankelijke jury zal uit de over zichtstentoonstelling de reizende tentoon stelling samenstellen. In de derde plaats krijgt het publiek invloed op de samenstelling van de rei zende ekspositie. De bezoekers van het Zeeuws Museum kunnen door middel van een formulier aangeven naar welke werken hun voorkeur uitgaat. Aan de hand van deze publieksvoorkeur zal de jury eerst een derde deel van de reizende tentoon stelling samenstellen. In de reizende ten toonstelling zal worden aangegeven welke werken zijn opgenomen dankzij de voor keur van het publiek en welke vanwege het oordeel van de jury. De jury bestaat uit de heren Bram Vol kers, galeriehouder, Pieter Holstein, grafi- kus, drs. C. H. A. Broos, museumkonser- vator, en Dolf Welling, kunstkritikus. Op de tentoonstelling is werk te zien van Hendrik Baartman, Corrie Blaas- Paauwe, Miems van Citters, Joop Dam, Wim Hofman, Jan van Holthe, Pieter FIoo- gendoorn, Willy de I-Iouck, Henny I-Iuser, Liesbeth Huser, J. M. Jaworski-van Veen, Sibiene Janszen - Waller Zeper, Ernest Joachim, Inge van der Kooy, Kees de Kra ker, M. Richard Lamm, H. Lammers, Frits Lensvelt, Leonard Maas, Robert Maaskant, Andries Minderhout, Bob Pingen, Piet Pons, Adriaan de Regt, Wim Ricmens, Cor Ruis- sen, Henny Schrijver, M. Simmers, Ben Sleeuwenhoek, A. N. Verduyn, Han Ver- planke, William Verstraeten en mogelijk nog andere Zeeuwse kunstenaars. Het Zeeuws Museum is geopend van maandag tot en met vrijdag van 10—12.30 en 13.30—17 uur en bovendien op Tweede Kerstdag en zaterdag 28 december van 14 tot 17 uur. Eerste Kerstdag gesloten. Xruiswoordpuzzo! no. 406 2 3 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 19 20 21 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 37 38 39 40 1 47 48 50 51 52 54 bb bb 58 Horizontaal: 1. Rus - 4. vaartuig - 6. nagerecht - 8. meisjesnaam - 9. oude munt 11. zangstem - 13. dierengeluid - 14. tegen werping - 16. fr. onbep. voornaamwoord 18. schrijfbehoefte - 20. voedsel - 21. tijd perk - 23. netto (afk.) - 25. eetbare wortel 26. muziekterm - 28. familielid - 30. pijn 31. ijzerhoudende aarde - 32. kreupele 34. muziekinstrument - 36. slaapziekte 37. vogel - 39. vogel - 41. onderaardse ruimte - 44. begrip - 45. stad der oudheid 46. militair - 50. maanstand (afk.) - 51. rustbank - 53. modern hulpmiddel op sche pen - 55. vallei - 56. kostuum - 57. slinger plant - 58. soort kers. Verticaal: 2. groet - 3. mep - 4. heilige 5. jongensnaam - 7. karakter - 8. overschot 9. pook - 10. soort onderwijs (afk.) - 11. voorzetsel - 12. ronddraaiend deel - 13. meisjesnaam - 15. voorzetsel - 17. troef kaart - 19. handlanger - 20. van dezelfde soort - 22. strijdperk - 23. windrichting (afk.) - 24. rivier in Siberië - 25. frisse 27. schoorsteenkap - 29. strafwerktuig - 32. misdrijf - 33. europium (afk.) - 34. inhouds maat (afk.) - 35. voorzetsel - 36. Nederl. Radio Unie (afk.) - 38. Europeaan - 40. deel van een schip - 42. wisselborgtocht 43. ind. dakbedekking - 46. deel van een fornuis - 47. voegwoord - 48. de oudere (afk.) - 49. plaats in Noord-Holland - 52. berg op Kreta - 54. krantenjongen. Oplossing kruiswoordpuzzel na. 406 FEUILLETON Frans wees hem een stoel. „Ga zitten, Bert, dan schenk ik je een borrel in. Die heb je op dit ogenblik hard nodig." Ina stond bij de deuropening en keek hem bezorgd aan. „Heb je wel gegeten vandaag?" Bert pakte het glas aan, dat de buurman hem gaf. „Eten? Ik weet het niet. Na tuurlijk heb ik vanmorgen ontbeten. Ten minsteach, wat doet het er toe. Ik dacht aanvankelijk, dat ze het dorp in was om boodschappen te doen. Maar dan neemt ze doorgaans de wagen. En ik zag haar fiets ook in de garage staan. We we hebben gisteravond wat gekibbeld." „Ik maak wat eten voor je klaar, Bert," zei Ina op hartelijke toon. „Ontspan je; het komt wel weer in orde." De man met het glas in de hand schudde zijn hoofd. „Ze heeft al eerder gedreigd er vandoor te gaan. Ons huwelijk was een stommiteit van me. We hadden nooit moe ten trouwen; het leeftijdsverschil is te groot. Ikik kan dat tempo niet op brengen, wat zij nodig heeft. In het begin lukte dat nog wel, maar ik ben geen dertig meer. Dat heb ik haar indertijd goed voor ogen gehouden en gezegd, dat ze daarmee op de duur rekening moest houden. Maar Jannie zag geen enkel bezwaar, noemde een paar voorbeelden van echtparen, waar van de man ook heel wat jaren ouder was en zei, dat het uitstekend ging. Ze wilde me hebben en wat doe je dan als een knappe, jonge vrouw met je wil trouwen? Dan ben je gek, als je niet profiteert van die mogelijkheid. En ga je van de gedach te uit: later zullen we wel verder zien. Als zij zich een beetje bij me weet aan te passen en ik op mijn beurt eveneens, ko men we voldoende tot elkander. Nou, ver geet het maar. Dat was mijn fout, Frans. Ik had het kunnen weten." De gastheer dacht na. „Geen idee verder, waarheen ze gegaan kan zijn?" Hij spreidde zijn handen, nadat hij zijn glas had neergezet. „Waarschijnlijk is ze met de eerste trein gegaan. Die vertrekt hier zaterdags om tien voor half acht. Ik heb het de dienstdoende spoorman ge vraagd, maar die had op dat vroege tijd stip geen dienst. Als ik nu maar wist, waarheen ze een kaartje had genomen, dan was ik misschien al een eindje op dreef. Dat zullen ze op het station mis schien niet willen vertellen." Frans schonk zijn glas nog eens vol. „Daar komen we nog wel achter. Houd je kalm en wind je niet op, Bert. Denk aan je leeftijd. En voor de rest komt het wel weer in orde, Jannie is een volwassen vrouw, die vast niet in zeven sloten tegelijk loopt."* Enkele minuten later, toen Ina terug keerde naar de kamer en bij Bert ging zitten, wist Frans ongemerkt in de hal te komen en daar belde hij het station op. Bent u reeds geabonneerd op een twee-maandelijks tijd schrift met actualiteiten, cultuur, evenementen, his torie en recreatie. Het geheel in 4-kleuren omslag en alle artikelen voorzien van nog nimmer gepubliceerde foto's. Slechts 13,per jaar. Vraag een gratis proefnum mer aan: POSTBUS 1, WISSENKERKE De ambtenaar, die dienst deed, kende hij, dus dat werd al iets gemakkelijker. „Luister eens, Willemse, de vrouw van een kennis van me is vanmorgen in enigszins over spannen toestand de deur uitgegaan. De mogelijkheid bestaat, dat ze met de eerste trein is vertrokken. Kun jij misschien na kijken, wat er alzo voor kaartjes verkocht zijn voor de eerste trein?" „Dat zal niet meevallen, meneer Ter Scheure. Hebt u even geduld? Dan kijk ik de passe-partouts na. Als ze ver weg is gegaan, moeten we een passe-partout uit schrijven. We hebben maar een beperkt aantal kaartjes. Een ogenblik." Vijf minuten later keerde Frans terug in de salon. Hij ging tegenover Bert zitten en zei: „Ik heb het station opgebeld, zon der jouw naam te noemen natuurlijk. Van morgen vroeg zijn er kaartjes uitgeschreven naar Waalwijk, Zaltbommel, Vlissingen, Venray en Gilze-Rijen. Verder naar Den Haag en Rotterdam. En dan natuurlijk naar de plaatsen in de omgeving. Zeggen die namen je wat?" Bert dacht na. „Waalwijk so-wie-so niet. Zaltbommeler staat me wel iets van voor, niet Zaltbommel zelf, maar een plaatsje daar in de buurt. Vlissingen neen, evenmin. Welke noemde je nog meer?" Frans keek op het briefje. „Venray en Gilze-Rijen." „Venray zegt me evenmin wat. En Gilze... hoe noemde je dat nog meer? Ik weet niet eens, waar het ligt." „In de buurt van Breda", lichtte Frans toe, die het hele land op z'n duimpje kende. „Die kant uit heeft Jannie geen familie of kennissen, tenminste niet voorzover ik me kan herinneren." „En dat Zaltbommel?" vroeg Ina op haar beurt. De man dacht nog steeds na. „Ja, ergens wekt die naam herinneringen, maar ik weet niet meer in welk verband. Ze heeft het wel eens over Zaltbommel gehad." „Heeft ze er soms familie?" „Niet, dat ik weet. Ze is vanaf haar achttiende jaar al wees. In Vorden, bij Zutphen heeft ze een getrouwde zuster. En een broer in Zuid-Afrika. VerHij keek verschrikt op. „Frans, ze zal toch niet naar haar broer gegaan zijn?" Frans glimlachte even. „Dat gaat zo maar één-twee-drie niet. buurman. En wat kost die reis? Had ze veel geld bij zich?" „Geen idee, werkelijk geen idee. Ik be moeide me nooit met haar geld. Ze kreeg een behoorlijk bedrag voor de huishouding en af en toe gaf ik haar een extraatje voor haar kleren en zo. Ik wilde, dat ze er altijd behoorlijk, heel behoorlijk uitzag. Maar ik vroeg nooit rekening en verant woording. Ben je mal, dat doe je toch niet als man?" Frans grinnikte. „Ik doe het tenminste niet." „Nu ja, de belastingen en alle andere vaste uitgaven, zoals licht en gas en de tuinman betaalde ik zelf via de bank." „Had ze cheques bij zich? Betaalcheques bijvoorbeeld?" informeerde Ina verder. „Waarschijnlijk wel. Ze had altijd zo'n etuitje met een tiental van die dingen, meer gebruikte ze zelden. Enkel als ze wat wilde kopen en geen geld genoeg bij zich had." „Je kunt bij de KLM informeren of ze geboekt heeft voor een vliegtuig naar Zuid-Afrika," merkte Frans op. „Om de hoeveel tijd gaan die dingen? Is daarvoor een vaste dienstregeling?" Bert keek beurtelings naar Frans en Ina. De laatste haalde zijn schouders op. „Geen idee. Ik heb nog nooit gevlogen." „Ik evenmin. Ik zou er niet eens in dur ven, veronderstel ik." Frans dacht na. „Het komt mij niet waarschijnlijk voor, hoor. Zo'n reis kost altijd nog wel een paar duizend gulden, denk ik." „Er gaan ook boten," opperde Ina. Frans schudde het hoofd. „Ik denk, dat we het te ver zoeken, mensen. Ze zal heus wel naar een familielid of kennis gegaan zijn. Maak jij je niet te veel zorgen, buur man, het komt misschien helemaal weer op z'n pootjes terecht. Gewoon een kwestie van geduld. Ze zal met een paar dagen wel van zich laten horen." „Ik hoop het," antwoordde Bert Essenga, „maar zo heel veel fiductie heb ik er niet op." Toen de buurman weer naar huis was gegaan, keken man en vrouw elkaar aan. „Enig idee, wat die Jannie heeft bewogen er vandoor te gaan?" vroeg Frans. Ina zat in haar stoel bij het raam en rookte een sigaret. „Ik heb een theorie, maar 'k weet niet, of het de juiste is." „Laat eens horen. Ze zeggen, dat vrou wen in de regel een betere kijk op zulk soort dingen hebben dan mannen." „Kijk, jongen, waarheen ze gegaan is, weet ik evenmin. Maar voor wat de aan- leidende oorzaak betreft, heb ik een ver onderstelling." „Je bedoelt: de beweegredenen?" „Precies." „Nou, vertel 't eens." Ze' schudde heftig het hoofd. „Nee, want de mogelijkheid bestaat, dat het niet pret tig klinkt voor jou." Hij keek haar verbaasd aan. „Waarom niet prettig voor mij?" De vrouw zuchtte diep en maakte haar sigaret uit. „Beloof je, dat je niet boos zult worden?" „Allicht. Waarom zou ik me kwaad ma ken?" Hij keek nog altijd verwonderd. „Omdat ik misschien iets ga zeggen, waardoor je je beledigd zult voelen." „O. Waarom zou ik me beledigd voelen? Waar wil je heen?" Ze keek nadenkend voor zich uit. „Ga es terug naar woensdag, Frans. We hadden een kaartavond met de buren. Tijdens het kaarten zei je, dat je wagen naar de garage moest. Weet je nog?" „Ja, dat klopt." „Je vroeg de* Volkswagen. Doorgaans vind ik het niet prettig, als je mijn wagen meeneemt, want je rijdt gewoonlijk erg hard. En ik ben zuinig op mijn wagen." „Hij kan wel eens stootje velen," mees muilde de man, zijn pijp uitkloppend. „Dat weet ik, maar het is geen Mercedes. Nu ja, dat doet er momenteel niet toe. We gaan dus terug naar de kaartavond. Jannie was aanwezig, toen we dat be spraken." Hij dacht na. „Ging ze niet even weg? Jij zei zoiets als: blijf niet te lang weg, anders worden de worstjes koud." Ze knikte. „Precies. Nu moet je niet kwaad worden als ik het volgende vast stel: mijn theorie is, dat Jannie een oogje op je heeft „Gan nou „Houd je mond. Ik zei al: dit is een theorie. Laat me dus rustig uitspreken." Ze accepteerde de sigaret en het vuur van hem, knikte en vervolgde: „Jannie heeft dus een oogje op jG. Dat nemen we voor lopig even aan. Ze zal dat best wel eens laten doorschemeren, als ze alleen met je is." (Wordt vervolgd). «W Vandaar orae spec late vsizekeflnfl»- advteeur dte w aJte* ven weet en u graag fKMseert over uw lopende en nieuw te eMtan verzekeringen. Een 'zekenaservice van uw ftebopanfc Wtesankerke en Colijnsplaat \T0efoon van onze voraekarinae- A ttMSÊWr QUQQ - 577 f Horizontaal: 1. kolf - 3. tabel - 8. boos 11. gelaten - 13. ra - 15. ea - 16. Ob 18. fa - 19. avond - 20. aat - 22. eikel 23. sa - 24. keerkring - 27. ra - 28. la 30. mt - 31. ae - 32. hm - 34. pi - 36. ro 38. rups - 39. nevel - 40. drie - 41. oe 42. af - 43. bl - 44. nt - 46. nn - 47. ep 49. ho - 50. onthouden - 55. rm - 57. anode - 58. ent - 59. Donau - 60. lt - 61. Ee - 62. op - 63. tl 65. regeren - 71. Edam - 72. serie - 73. fort. Verticaal: 1. kuras - 2. li - 3. te - 4. al 5. barak - 6. et - 7. Ie - 9. oa - 10. scala 11. gade - 12. noen - 14. aval - 15. enk 17. big - 18. ferm - 20. art - 21. tra 25. eminent - 26. Ierland - 29. appel - 32. horde - 33. dra - 35. eva - 37. bes - 43. bont - 45. the - 46. nut - 48. prat - 49. halte - 50. ode - 51. neer - 52. oneer 53. eden - 54. nop - 56. mulat - 64. ja 66. es - 67. ge - 68. ri - 69. Ee - 70. zo. door Gré de Boer GANZEPOORTSTRAAT 21 - TEL. 65 35 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1974 | | pagina 1