Het raadslidmaatschap Pluimveeslachterijen kregen wat zij wilden C%\. BOOT Geef 'n horloge! h Het Suezkanaal staat voor wedergeboorte 't Gouddoppertje lipipiiiiiiiiiiiiiiiipiiflllitti WATERWEG DOOR DE WOESTIJN ALTIJD AL EEN KRACHTIG POLITIEK WAPEN Na zeven jaar gesloten te zijn geweest is men nu begonnen met het weer bevaarbaar maken van het Suezkanaal. Amerikanen, Engelsen en Egyptena- naren zullen de komende maanden de scheepswrakken en andere obstakels uit deze vaarweg door de woestijn verwijderen en het kanaal uitbaggeren. Een heel karwei dat wel enkele maanden of nog langer zal duren. In ieder geval probeert men in oktober zover te zijn dat deze belangrijke scheepvaartader weer bevaarbaar is. Terug in de tijd. Naar Caïro op 24 december 1870. In de hoofdstad van Egypte wordt een groots spektakel opgevoerd. De opera „Aida" van Guiseppe Verdi. De Italiaanse komponist had hiervoor opdracht gekregen van de vice- koning van het land aan de Nijl. Het moest een feestelijk en imposant ge beuren worden ter ere van de opening van het Suezkanaal. En om Said Pasja een beetje gunstig te stemmen Verdi dacht hierbij ook een beetje aan zijn honorarium liet de komponist het verhaal spelen in het Egypte van de Farao's. Krachtterm van Victoria. Even daarvoor was het Suezkanaal al voor het scheepvaartverkeer opengesteld. Van Port Said aan de Middellandse Zee tot aan Suez aan de gelijknamige Golf was de woestijn doorsneden. De zeeweg naar Indië was door het graven van het Suez kanaal aanmerkelijk bekort. Een wens van Napoleon was werkelijkheid geworden. Op het hoogtepunt van zijn macht had de keizer aller Fransen namelijk een projekt laten uitwerken dat de Middellandse Zee nret de Rode Zee moest verbinden. Een rekenfout was echter de oorzaak dat Na poleons droom alleen maar een droom bleef. Zijn ingenieurs berekenden dat de waterspiegel van de Middellandse Zee tien meter lager lag dan die van de Rode Zee. Er zou daarom in hun konseptie een gigan tisch sluizenkomplex gebouwd moeten wor den. Napoleon zag er toen maar van af. Engeland dat kennis had genomen van de drieste plannen haalde verlicht adem. Een dergelijke verbinding onder toe zicht van Frankrijk zou voor de Britse invloed in Azië wel eens fataal kunnen zijn. Later, toen gebleken was dat het hoogte verschil maar tachtig centimeter was en derhalve een te verwaarlozen faktor, begon het Britse rijk allerlei akties te ondernemen. Een andere Franse ingenieur had namelijk beweerd dat er best een kanaal door de woestijn gegraven kon worden. Overigens kreeg Engeland geen poot aan de grond. Want in 1854 tekende Ferdinand de Lesseps met de Egyptische vice-koning Saïd Pasja het konsessie-kontrakt. De Engelse regering knarsetandde en de preutse koningin Vic toria moet toen zelfs een krachtterm heb ben laten vallen die haar ministers deed blozen. 400 miljoen franks. Het behouden en vergroten van zijn kolo niale rijk was voor Engeland van het grootste belang. Die worsteling om de wereldheerschappij hing nauw samen met het totstandkomen van het kanaal, dat langzamerhand door iedereen al het Suez kanaal werd genoemd. Vijf jaar na het tekenen van het kontrakt begon het graafwerk. Het duurde tien jaar eer het voltooid was. Maar toen bestond er dan ook een rechtstreekse verbinding tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee. Het kostte wel een aardige duit, maar de grote omweg om uiteindelijk in de Indische Oceaan te komen behoorde dan ook tot het verleden. Geen wonder dat Verdi zijn triomfantelijke bazuinen kon laten schallen. Die kosten bedroegen aanvankelijk 200 miljoen franks. Maar zoals het meer gaat bij dergelijke gigantische ondernemingen, het geschatte bedrag was veel te laag. Meer dan het dubbele zou nodig blijken. Omdat Frankrijk en Egypte het kanaal op fifty-fifty basis aanlegden beschikte Saïds opvolger Ismaël over vijftig procent van de aandelen. Maar Ismaël beschikte over meer. Namelijk over een chronische geldnood. In het geheim onderhandelde hij met Engeland om zijn aandelenpakket voor een lieve som van de hand te doen. Het Britse rijk rook zijn kans. Zeven jaar later waren de En gelsen helemaal heer en meester over het kanaal en het omringende land. Onder een doorzichtig voorwendsel bezetten zij de hele kanaalzone. Krises. Er kwam een Eerste Wereldoorlog. Er volgde een Tweede. Het Suezkanaal bleef. Maar in 1956 proklameerde Egypte de nationalisatie van het kanaal. De eerste Suezkriscs was een feit. De Verenigde Naties grepen in en aan die eerste krisis kwam snel een einde. Toen kwam de zesdaagse oorlog tussen Egypte en Israël. Het Suezkanaal werd afgesloten. De tweede Suezkrisis was ge boren. Sindsdien is het kanaal dat eens als een wereldwonder werd beschouwd versperd. De Lesseps, wiens standbeeld aan de oever van de waterweg was neer gehaald, had nooit kunnen vermoeden dat zijn grootse konseptie tot een kabbelend beekje zou vervallen. Er zijn ekonomen die betwijfelen of het Suezkanaal ook bij de komende heropening nog diezelfde funktie zal terugkrijgen als vroeger het geval was. Tenslotte is de we reld kleiner geworden sinds op 17 november 1869 het Franse stoomzeilschip l'Aigle als eerste door het Suezkanaal voer. Passagier schepen hebben hun klanten al lang verloren aan de vliegtuigmaatschappijen. Maar het Engelse blad The Guardian denkt er anders over. Met een zekere nos talgie naar het verleden schrijft deze krant: „De waterweg zal echter een krachtig politiek handelswapen blijven. Vooropge steld dat de tolgelden, nodig voor het on derhoud, niet te hoog komen te liggen, is het zeker dat een groot deel van het scheepvaartverkeer zal terugkeren." Cijfers. Eerst maar even enkele cijfers. Het Suez kanaal is precies 161 kilometer lang, 60 tot 100 meter breed en 13 meter diep. Onverkoopbare voorraden. December is vanouds een maand met goed verbruik aan gevogelte, maar nadien daalt de kooplust vaak wat. Dit jaar daalde hij sterk. De produktie steeg zowel in Nederland en Duitsland en dit zijn de twee landen die de dienst uitmaken, want de Belgische produktie is niet groot. Ne derland is de grootste exporteur ter wereld en Duitsland de grootste afnemer, althans wat invoer betreft. En in 1973 leverde Ne derland 68.4% van de Westduitse invoer. Als de Duitser drie slachtkuikens eet zijn er twee Nederlandse bij. Het verbruik van „kip" (daarmee bedoelt men alle soorten slachtpluimvee) is in Ne derland gestegen tot ruim 6 kg per hoofd per jaar en in de Bondsrepubliek ligt het nog iets hoger. Maar in de USA ligt het rond de 18 kg en vandaar dat velen dach ten. dat de slachtkuikenmesterij nog maar aan het begin van haar ontwikkeling stond. Daarom werd de produktie elk jaar verder uitgebreid. Maar daarom wilde men ook niet weten van enige ordening. Wie sprak over aanpassing van de produktie aan de werkelijke vraag, werd uitgelachen. Boven dien waren er vroeger al eens meer groei- stuipjes geweest, toen de produktie even vóór liep op de vraag. Dan hanteerde men een tijdelijk inlegverbod van broedeieren van slachtrassen. Dat de in konsumptie komende broedeieren de markt voor eet- eieren bedierven moest men dan maar voor lief nemen. Leerzame cijfers. Begin maart trok de produktschapvoor- zitter aan de bel. Hij wees op het dalende verbruik en weet dat aan de dure benzine. In het moderne huishouden geeft men zijn geld liever aan de auto uit dan aan goed voedsel, kreet hij. Waarom dan juist de kio er onderdoor moest, legde hij niet uit. In werkelijkheid is er heel wat anders aan de gang: een hand over hand toenemende publi citeit waarin gewag gemaakt wordt van hormonen en chemikaliën in pluimvee voeders; een dito publiciteit waarin dierlijke ver edeling gelijk gesteld wordt aan dieren- mishandelingNen een dito waaïin vrijwel alle produkten van dierlijke herkomst zeer ongezond wor den genoemd. Desondanks breidde men de produktie uit. In 1972 hield men 3.951.000 moeder- dieren van slachtrassen aan, in 1973 4.110.000. Ook de inleg van broedeieren van kalkoenen steeg. De inleg van broed eieren van slachtrassen steeg van 381 mil joen naar 391 miljoen per jaar. Deze groei was niet groot, maar in het belangrijkste afzetgebied, de Bondsrepubliek, steeg de produktie óók. Bijvoorbeeld van geslacht gevolgelte van 205.121 ton in 1971 naar 222.151 ton vorig jaar en van 165.579 ton slachtkuikens in 1972 naar 177.417 ton in 1973. Ook hier: geen fenomenale groei. Maar wat men niet begreep was, dat een groei van ongeveer 10 procent kata- strofaal wordt als het verbruik niet mee- stijgt. En dat was het geval. Dat men dit niet heeft zien aankomen is wel heel erg. Uiteraard wordt de krisis verscherpt doordat de uitwijkmogelijkheden naar derde landen zijn afgesneden. Met een gemiddelde van 72 schepen per dag was de vaarweg door de Sinaï-woestijn eens de drukste ter wereld. Twee van de drie schepen vervoerden aardolie en de normale tolgelden voor een vaart door het Suezkanaal bedroegen 45.000 gulden. In vroeger tijden zijn heel wat Nederlandse schepen door het Suez kanaal gegaan. Vóór de Tweede Wereld oorlog waren het de Maatschappij Neder land en de Rotterdamse Lloyd die vanuit Amsterdam en Rotterdam door het kanaal naar de rede van Batavia voeren. Het voornaamste werk dat nu gedaan moet worden is het opruimen van de mijnen, daarna kunnen de 14 schepen, die sinds half 1967 opgesloten zitten in de Bitter meren, halverwege het kanaal, hun ver traagde vaart gaan vervolgen. Maar voordat zij op kunnen stomen moeten ook nog drie haastig aangelegde bruggen afgebro ken worden. Wanneer het Suezkanaal weer op zijn aanvankelijke diepte is gebracht zal het weer bevaarbaar zijn voor schepen tot 60.000 ton. Daarna moet het kanaal ge schikt gemaakt worden voor mammoet tankers tot 290.000 ton. Deze superschepen kunnen dan van de Perzische Golf via de kortste route naar Europese havens varen om daar hun litertjes olie te lossen. Voorts moeten er ook nog drie tunnels gebouwd worden die onder het kanaal door Egypte moeten gaan verbinden met de Sinaï. Werk genoeg aan de winkel en enkele Nederlandse baggermaatschappijen en waterbouwkundige ondernemingen staan al in de startblokken om een flink partje van de geschatte miljard guldens mee te pikken. Pim van de Zee. (Nadruk verboden). Treurige toestanden. Maar ook binnen de EEG heersen mis standen. Engeland laat geen geslacht pluim vee toe, zogenaamd omdat er vergif in het voeder zou zitten. Denemarken sluit zijn grenzen voor kip die ingeënt is tegen oseudo-vogelpcst omdat de entstof kanker verwekkend zou zijn. Maar dit zijn feiten die al 10 maanden bekend zijn en Neder land is er niet of onvoldoende tegen op getreden. Het ergste is evenwel, dat de krisis nogal eens afgewenteld wordt op de zwakste schakels in de produktieketen. Dat zijn de mesters en de vermeerderaars. Het is waar dat de slachterijen thans met ont stellend grote voorraden zitten die op korte termijn onverkoopbaar zijn. Het is waar dat tal van slachterijen gesloten zul len worden omdat de verliezen te groot gaan worden. Maar het aantal slachterijen ivan betekenis bedraagt zo'n 120 stuks en daarvan zou de helft gevoeglijk kunnen Verdwijnen. Vele zijn evenwel onderdeel van een integratie en in dat geval worden de lasten mede door andere bedrijven ge dragen. Dat wil dan zeggen, dat de kontraktprij- zen voor de mesters en de prijzen van broedeieren onder zware druk komen te staan. Uiteindelijk moeten de verliezen weer betaald worden. Het is gemakkelijk te raden door wie. Tot dusver hebben alle betrokkenen, op enkele uitzonderingen na, halsstarrig ge weigerd om de produktie aan te passen aan de vraag. Men produceert liever elkaar kapot dan tot redelijk overleg bereid te zijn. Een duur produktschap verandert daar niets aan, ook al tracht het nu ijlings de partijen tot elkaar te brengen. Aanpassing is nodig. Het is bekend dat ook in andere sektoren de aankopen van moeder de vrouw gewij zigd zijn. Dat blijkt b.v. ook bij varkens vlees al tot prijsverlagingen te hebben ge leid. Maar dat neemt niet weg, dat kip t.a.v. alle andere vleessoorten nog zo spot goedkoop is dat er helemaal geen krisis behoefde te zijn. Indien de betrokkenen bereid waren ook maar enigermate de produktie te reguleren, zou er geen vuiltje aan de lucht zijn. Het is duidelijk dat zulk een regulering op de duur niet tegen te houden is, om het woord kontingente- ring maar te vermijden. Het is jammei^dat de aandrang daartoe niet sterker uitgegaan is van de eerste slachtoffers, de mesters en de vermeerde raars. Zij worden klaarblijkelijk pas wakker als het water tot aan de lippen staat. Een EEG-maatregel (om b.v. de invoer uit derde landen wat af te remmen) kost 10 weken, zei men op het produktschap bij de vergadering met betrokkenen. Zolang konden vele slachterijen niet meer wachten. Vermoedelijk gaat men nu weer de inleg van broedeieren aan banden leg gen, in overleg met de Duitsers. Van een wezenlijke aanpak van de krisis is echter nog geen sprake. Het is jammer dat een bedrijfstak, die vaak aangevallen wordt om zijn kontrakten, niet zelf een goed voorbeeld geeft van aangepaste pro duktie, hoewel dat zonder veel moeite zou kunnen. W. Boshuis. (Nadruk verboden). Het gemeenteraadslid zijn wordt nog altijd beschouwd als een soort politieke liefhebberij. De leden krijgen een presentie geld voor het aanwezig zijn bij de raads- en kommissievergaderingen, maar dat is nu ook niet om er veel zijde van te spinnen en de belastingdienst rekent het gewoon bij het inkomen. Deze liefhebberij kost het raadslid bovendien heel wat meer tijd dan alleen het bezoeken van de raads- en kom missievergaderingen. Hij of zij moet er op andere vrije avonden talloze stukken voor doorlezen, polshoogte gaan nemen, eventueel adviezen van deskundigen inwin nen, fraktievergaderingen bezoeken, zich tot hem wendende partijleden te woord staan, zich op de hoogte houden van wat er in de gemeente gebeurt op allerlei ge bied, enzovoort. Het raadslidmaatschap is een bijzonder tijdrovende bezigheid ge worden als men de taak serieus opvat. Het moet verricht worden naast het werk dat men voor zijn broodje doet en daarvoor moet men dan maar telkens weer de ener gie kunnen opbrengen. Geen wonder dus dat het in vele plaatsen voor de politieke partij-afdelingen al niet meer meevalt om er voldoende kapabele personen voor te vinden. Zag men vroeger in de gemeenteraden nog weieens een arts, een advokaat, een direkteur van een bedrijf, en dergelijke in de samenleving bekende figuren, ze komen steeds minder voor, om dat ze er geen tijd meer voor hebben. Met het voller worden van ons land, de intense verkeersproblemen en de hoge eisen die tegenwoordig aan de samenleving gesteld worden, hebben de gemeentelijke bemoeie nissen en problemen een zodanige omvang genomen, dat het raadslidmaatschap nau welijks meer als een vrije-tijdsbesteding beschouwd kan worden. Een gemeente en zeker de middelgrote en de grote gemeenten is tegenwoordig te beschouwen als een groot bedrijf en dient ook als zodanig geleid te worden. Het zou misschien het beste gaan als we dat alleen maar lieten doen door deskun digen, maar omdat het een gemeenschaps belang is, blijft het altijd een politieke zaak, die door politiek ingestelde mensen en impulsen geleid wordt. En niet door de meest deskundigen. Dat verzwaart de taak van een raadslid, ook die van de wethouder, want ze willen er toch het beste van zien te maken, hetgeen van een leek wat ze in wezen zijn extra inspanning vergt. Begrijpelijk dus dat er stemmen opgaan om het raadslidmaatschap beter te hono reren. Dat is uiteraard een wat moeilijke zaak, want het werk in de verschillende gemeenten loopt nogal uiteen en daarmee ook het aantal raads- en kommissiever gaderingen. Men zal daarom af moeten stappenvan het principe van toekenning van presentiegeld en over moeten gaan tot vaste honorering, waarvan de hoogte wordt aangepast aan o.a. het aantal inwoners van de gemeente. Of dit laatste alleen be palend kan zijn is de vraag. Ook opper vlakte en de streek waarin de gemeente gelegen is kunnen faktoren zijn die sterke invloed hebben op het werk dat door het gemeentebestuur moet worden verricht en waarmee het aantal raads- en kommissie vergaderingen samenhangt. Er wordt thans een regeling ontworpen, maar het blijft de vraag of die straks tot aller tevredenheid zal werken. Ook zo'n nieuwe regeling voor de honorering van het raadswerk zal er trouwens nauwelijks toe kunnen bijdragen dat de animo voor het raadslidmaatschap groter wordt bij die genen die kwa opleiding en beroep daar voor het beste geschikt zouden zijn. Het blijft een kwestie van het beschikbaar willen en kunnen stellen van de nodige tijd daar voor naast het dagelijks beroep dat men uitoefent. O Al speelt bij een en ander de politieke interesse uiteraard een grote rol, we mogen het raadswerk toch zien als een offer dat de betreffende brengt terwille van de ge meenschap. Een offer dat meestal niet als zodanig onderkend wordt, mede omdat men niet beseft wat het raadslidmaatschap wel allemaal aan tijd en moeite kost. In de meeste gemeenten is er tijdens een zittingsperiode van vier jaar een op merkelijk verloop in de bezetting van de raadszetels. Menig raadslid wordt teleur gesteld in het werk dat hij kan doen en de invloed die dit heeft op de gang van zaken. Daarnaast zijn er die het niet kunnen volhouden omdat het teveel van hun vrije tijd vergt, of dat hun gezondheid er onder li'dt en er zijn er die naar een andere gemeente moeten verhuizen omdat hun dagelijks werk dat vergt. De partijen die nen daarom tegenwoordig over een flinke kandidatenlijst te beschikken om de open gevallen plaatsen te kunnen blijven bezet ten. Het is allemaal niet zo eenvoudig als het misschien wel lijkt. H. v. Wermeskerken. HET LOON VAN DE HAAT De slachtsektor in de pluimveehouderij is een merkwaardig bedrijf. Twin tig jaar geleden bestond hij uitsluitend uit oude kippen en eenden, alsmede wat N-H Blauwen. Het moderne slachtkuiken bestond toen nog niet, althans niet in Europa. Maar dat dier kwam en in 1973 bedroeg onze produktie aan slachtpluimvee (waar dan ook eenden, kalkoenen en moederdieren toe behoren) zo'n 420 ton. De uitvoer van levend en geslacht pluimvee bereikte 237 ton en de waarde daarvan bedroeg 740 miljoen gulden. Waren de prijzen goed geweest dan was de opbrengst nog een paar honderd gulden méér geweest. En thans zit er de klad in. En goed ook. Zeer binnenkort hoopt de aannemer te beginnen met de bouw van een aantal halfvrijstaande premiewoningen in Kortgene. PRIJS 77.495.- VRIJ OP NAAM. PREMIE 23.000.- T.G.V. DE KOPER. Zodat deze woningen het eerste jaar slechts 145 per maand kosten zonder aflossing en met aflossing in 30 jaar 340 p. mnd. Deze type woningen met een minimum aan onderhoud geven een maximum aan woonplezier door een royale kamer met open keuken. Ie verdieping: 3 slaapkamers en badkamer met 2e toilet. 2e verdieping: 4e slaapkamer. Grote garage en leuke tuin. /Q^ VERKOOPKANTOOR O.G. f Hoofdstraat 50, KORTGENE, Telefoon 01108 - 2 34. TAXATIE - IN- EN VERKOOP - FINANCIERING 'n Geslaagd examen is 'n royale geste waard! JUWELIER - HORLOGER Korte Kerkstraat 12, Goes, Lange Kerkstraat 48, Goes, Telefoon 01100 - 50 94. Telefoon 01100 - 48 63

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1974 | | pagina 2