NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Plouvier heeft DE schoenen
Raadsvergadering Kortgene
No. 3598
Donderdag 28 maart 1974
77e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel 3 08, Giro 206882
Abonnementsprijs 6.— per half jaar. Franco per post 22.50 per jaar. Advertenties 22 cent per mm, excl. BTW.
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
Onder voorzitterschap van burgemeester
P. J. Evers kwam de raad dezer gemeente
vrijdag 22 maart j.l. voltallig in openbare
zitting bijeen.
In deze raad stond ditmaal feitelijk maar
één agendapunt centraal: Het vaststellen
van een gebruiksverordening bebouwde kom
men.
Voordat men hier echter aan kon begin
nen, moesten eerst nog 21 andere agenda
punten afgewerkt worden, die echter alle in
zeer snel tempo de tafel passeerden.
In deze raad deed voorzitter Evers een
aantal mededelingen, die wij hieronder laten
volgen:
1. Het is voor onze gemeente bijzonder
belangrijk dat de commissie Klaaszes zich
aan de opdracht vóór 1 april 1974 te ad
viseren omtrent de afsluiting van de Oos-
terschelde heeft gehouden. De spoed, waar
mee aan de samenstelling van dat advies
is gewerkt wil ik graag zien in het licht
van de omstandigheid dat het hier gaat
om de veiligheid van mens en dier; een
omstandigheid welk zonder uitstel ter hand
dient te worden genomen.
Het gaat hier immers voor onze gemeente
om zoals de bekende Engelse staatsman Sir
Winston Churchill het (met betrekking tot
een andere aangelegenheid natuurlijk) uit
drukte: een zaak van „to be or not to be".
Het zijn of het niet zijn (een slecht klin
kende vertaling overigens) is duidelijk voor
onze gemeente aanwezig. De snelheid waar
mee het advies is samengesteld en in de
openbaarheid is gebracht, is dus een reden
voor tevredenheid.
Een mening over de aard, over de inhoud
van het advies uit te spreken is moeilijker.
Het is duidelijk dat de waterstaatkundige
topfiguren zullen kunnen en moeten uit
maken of het voorgestelde een aanvaard
bare oplossing voor de zo juist geschetste
veiligheid kan zijn.
Als de blokkendam technisch te reali
seren valt en de veiligheid uiterlijk 197S
gewaarborgd zal zijn, kunnen we ons om
trent dat advies alleen maar verheugen.
Het is niet voor de hand liggend dat aan
de technische mogelijkheid getwijfeld moet
worden. Tijdstip en maximale toelaatbare
peilhoogte zijn voor ons daarna bepalend
over de aanvaardbaarheid van het uitge
brachte advies.
Met belangstelling kijken we naar de
beslissing van de regering uit.
2. De cijfers met betrekking tot de ex
ploitatie van ons kampeerterrein „De Paar
dekreek" over 1973 zijn bekend. Dit jaar
sluit met een batig saldo groot 15.697.81.
3. Nadat eerst van de Ver. van Exploi
tanten van Elektriciteitsbedrijven de mede
deling was ontvangen dat ook al blijft een
zuinig gebruik van energie in het algemeen
geboden, het niet meer noodzakelijk is
het elektriciteitsverbruik voor straatverlich
ting e.d. te beperken; heeft de P.Z.E.M. ons
vandaag schriftelijk meegedeeld die straat
verlichting per 1 april a.s. weer normaal
te kunnen laten functioneren.
4. Het is niet onmogelijk, het is zelfs
waarschijnlijk, dat de bouw van de water
zuiveringsinstallatie te Colijnsplaat in het
kader van de werkgelegenheidsvoorziening
kan doorgaan. De D.A.C.W. onderzoekt n.l.
op dit moment of dit object voor subsidie
uit de extra door de regering beschikbaar
gestelde gelden in aanmerking kan komen.
Dringende voorwaarde is dat het plan
MAVO-LEERLINGEN MAAKTEN
EXCURSIE NAAR DELTAWERKEN
Woensdag 20 maart maakten de leerlin
gen van de derde klas van de Chr. MAVO
te Wissenkerke een excursie naar de Delta
werken. Ze werden in Burghsluis ontvan
gen door ingenieur Bijl, hoofd van de Delta
voorlichtingsdienst.
Deze gaf een uitgebreide uiteenzetting
van alles wat met de afsluiting van de
Oosterschelde te maken heeft. Aan de hand
van kaarten, tekeningen en een maquette
werden de mogelijkheden en de problemen
verduidelijkt.
Hierna werden verschillende vragen ge
steld en beantwoord. Vervolgens werd er
een rondvaart gemaakt naar de werkeilan-
den. Tot slot bracht men een bezoek aan
de Sophiahaven, waar men kon zien hoe
het zgn. bodemtapijt wordt vervaardigd.
besteksklaar moet zijn. Welnu daaraan vol
doen we in ruimte mate. Het bestek kwam
in 1971 gereed.
De waterzuiveringstaak gaat, zoals u weet,
naar het Waterschap Noord-Beveland. Of
de geplande datum van 1 juli 1974 nog
haalbaar is, daaraan wordt wel eens ge
twijfeld. In elk geval moet er rekening mee
gehouden worden dat dit wel eens 1 dec.
of 1 januari 1975 zal kunnen worden. Beide
data worden wel eens gehoord.
Maar welke datum dit ook moge worden,
er is reeds nu een nauw contact met het
Waterschap over de realisatie. Het ligt
voor de hand dat die realisatie van de zui
vering op Colijnsplaat gezien dient te wor
den als onderdeel van het totaalbeeld dat
het Waterschap voor Noord-Beveland voor
ogen staat.
Wij willen deze aangelegenheid dan ook
in volledige samenwerking, reeds vanaf dit
moment uitvoeren. (Zie agendapunt 19).
5. De parkeerplaats eind Noordlangeweg
—Zeedijk, uitgevoerd in ruilverkavelingsver-
band, met geldelijke steun van de gemeente,
is gereed. Aan Gedeputeerde Staten is ver
zocht een parkeerverbod voor een gedeelte
van de zeedijk te willen vaststellen. Daarop
is nog geen beslissing ontvangen.
6. De Provinciale Bibliotheek Centrale
Zeeland heeft aangeboden een z.g. bibliobus
ook voor Noord-Beveland beschikbaar te
houden. Een onderzoek naar de mening hier
omtrent bij de bestaande bibliotheken heeft
uitgewezen dat Kortgene (en ICats) daar
Wel, doch Colijnsplaat daar niet voor voelt.
Een bibliobus is een nieuwe mogelijkheid
voor lectuurvoorziening en dus bij de in
woners onbekend. Het zal dan ook bijzonder
nuttig zijn dat de inwoners een bepaalde
tijd kennis kunnen nemen van dit nieuwe
systeem en de mogelijkheden die daaruit
voortvloeien.
Gedurende het tijdvak 1 april tot 1 ok
tober zal die bibliobus gedurende 3 uur
per week voor onze gemeente beschikbaar
zijn zonder enige financiële konsekwenties
voor de gemeente. Aan het eind van deze
proefperiode kan dan met meer kennis van
zaken nader overleg gepleegd worden.
7. Parkeer-excessen. Bij navraag is geble
ken, dat een advies inzake de ontwerp
verordening van de Ver. van Ned. Gem.
niet op korte termijn verwacht mag worden.
De belangrijkheid van deze verordening
staat een langer wachten niet toe, waarom
het college zich zal beraden op welke wijze
dwingende voorschriften op dit punt kun
nen worden uitgevaardigd.
Wij stellen ons voor het parkeerprobleem
Voorstraat, Colijnsplaat tezelfder tijd aan
te pakken.
8. Ten aanzien van het behoud van de
bomen in de Voorstraat, Colijnsplaat, is
dezer dagen een advies van het Instituut
voor Cultuurtechniek en Waterhuishouding
te Wageningen, de Cultuurtechnische Dienst
en het Staatsbosbeheer ontvangen. Aan de
uitvoering daarvoor wordt de grootste pri
oriteit gegeven.
9. Met het samenstellen van een nota
inzake het gemeentelijk subsidiebeleid, waar
om in enkele algemene beschouwingen bij
de begroting 1974 is verzocht, is een aan
vang gemaakt. De secretaris, samensteller
daarvan, heeft verzekerd deze nota voor de
volgende vergadering van uw raad beschik
baar te hebben.
10. Ontwerp raamverordening met bij
behorend rampenplan voor deze gemeente
is in ontwerp gereed. Met alle belangheb
bende instanties zal hieromtrent van ge
dachten gewisseld worden. Ik hoop een en
ander u in de volgende vergadering te kun
nen voorleggen.
11. Verkocht werden de volgende gronden:
ongeveer 560 m2 grond in Noord I
(hoek bij de Graaf) aan M. A. Wisse te
Kortgene.
ongeveer 1000 m2 grond in Noord I
(tegenover de woningen van de heren Din-
gemanse en Roest) aan aannemer Snoep te
Colijnsplaat voor de bouw van vier premie
woningen.
ongeveer 500 m2 in Noord I aan de
Westdijk aan J. J. van Maldegem te Kort
gene.
ongeveer 400 m2 grond in Colijnsplaat
aan de Fa. Verburg. Deze grond was eerder
uitgegeven aan de Gebrs. Filius, doch de
verkoop vond geen doorgang.
12. Transportakte en exploitatie-contract
Veerse Meer II werden hedenmorgen ten
kantore van Notaris Goedhals verleden.
Een voor onze gemeente verblijdende
uitbreiding van de recreatie-activiteiten,
kreeg daarmee officieel zijn beslag.
Het laat zich aanzien dat A.B.G.N. in de
boomgaarden, voorheen van de heren Filius
en Hollestelle, een alleszins aantrekkelijke
mogelijkheid in de sector verblijfsrecreatie
zal scheppen.
Het voorstel tot herziening van de ge
bruiksverordening bebouwde kommen, had
b. en w. voorzien van de volgende toe
lichting:
Ons college is tot de slotsom gekomen,
dat het niet langer verantwoord is onbe
perkte ingebruikname van permanente woon
ruimte voor recreatiegebruik toe te staan.
Wij zijn tot deze conclusie gekomen op
grond van de volgende overwegingen:
1. Het punt is gepasseerd, dat uitsluitend
of bijna uitsluitend zeer slechte en voor
permanente bewoning onaantrekkelijke
ruimten voor recreatiegebruik verkocht wor
den.
Dat houdt in, dat in toenemende mate nu
ook goede woningen ingebruik worden ge
nomen als seizoenwoonverblijf, waardoor
het bestand aan permanente woningen af
neemt. Weliswaar vindt gedeeltelijk com
pensatie van deze afname plaats door de
bouw van nieuwe woningen, maar enerzijds
is het aantal beschikbaar gestelde gesubsi
dieerde woningen gering, anderzijds wordt
er van hogerhand steeds de nadruk op ge
legd, dat de nieuwbouw woningwetwoningen
en premiewoningen strekken ter vervanging
van zeer slechte permanente woningen, die
aan de voorraad onttrokken moeten worden,
alsmede ter vergroting van de permanente
woningvoorraad.
Wanneer tegenover de nieuwbouw een
relatieve grote onttrekking van goede per
manente woningen plaats vindt ten behoeve
van recreatiegebruik wordt aan de doelstel
lingen van de met volkshuisvesting belaste
instanties niet voldaan en ontmoet het
bij die instanties ernstige bezwaren toe
wijzingen van contingenten nieuwbouw
woningen te bevorderen.
2. Herhaaledlijk komt het en deze
overweging ligt in het verlengde van de
vorige voor, dat een woningbezitter
zijn woning verkoopt voor recreatiebewo-
ning en van de (relatief hoge) opbrengst,
vaak zelfs met overheidssubsidie, een nieuwe
woning bouwt in een uitbreidingsplan.
Deze gang van zaken is in strijd met de
bedoeling van de subsidieregelingen, terwijl
door een verschuiving van de oude kernen
naar de uitbreidingsplannen de leefbaarheid
van de kernen sterk afneemt.
Deze leefbaarheid wordt sterker aange
tast naarmate in een kern het aantal per
manente woningen afneemt en steeds meer
woningen gedurende een groot gedeelte van
het jaar leegstaan.
In dit verband zij opgemerkt, dat het
percentage zomerwoningen in deze gemeen
te nu reeds het hoogste is van geheel Zee
land.
3. De leefbaarheid van de dorpen is in
sterke mate mede afhankelijk van de maat
regelen die het gemeentebestuur neemt
om verkrotting tegen te gaan. Het is in de
praktijk nagenoeg onmogelijk dergelijke
maatregelen waarmee zeer aanzienlijke
bedragen zijn gemoeid te treffen wan
neer geen voorschriften voorhanden zijn
om te voorkomen, dat na sanering, woning
verbetering of woonbuurtverbetering in de
opgeknapte buurt woningen alsnog over
gaan in de recreatiesector.
Gezien de zeer aanzienlijke financiële
steun van de rijksoverheid bij het treffen
van de hierbedoelde maatregelen is het
alleszins begrijpelijk, dat de bereidheid van
de met volkshuisvesting belaste instanties
om medewerking te verlenen aan verbete
ringsplannen ernstig te lijden heeft van de
omstandigheid, dat de gemeente geen be
perkingen stelt aan ingebruikname van
voor permanente bewoning geschikte of
juist geschikt gemaakte woningen als
seizoenwoonverblijf.
Ook is het niet verwonderlijk, dat die
instanties zich enigszins sceptisch opstellen
tegenover het gemeentelijk beleid op het
punt van tegengaan van verkrotting van de
dorpen, wanneer dergelijke beperking aan
recreatiegebruik niet zijn gesteld.
De financiële commissie heeft zich
toen zij had te oordelen over de financiële
aspecten van maatregelen tot het verbete
ren van het woonklimaat in de dorpen
tevens beziggehouden met de principiële
kant van deze beperking van het „vrije"
gebruik van woonruimte.
Deze commissie adviseerde ons college
in meerderheid tot het doen van een voor
stel tot vaststelling van een gebruiksveror
dening aan uw raad. Tot eenzelfde advies
kwam zij het in tweede instantie
de commissie voor ruimtelijke ordening en
recreatie.
Wij willen niet verhelen, dat zich in beide
commissies leden bevinden, de de beperking
van het gebruk zien als een beperking van
de vrije eigendom van woningen. Zij stellen
zich daarbij op het standpunt, dat degene,
die een woning heeft te verkopen, een
aanzienlijk lagere prijs zal hebben te ver
wachten indien de woning niet als recrea
tieverblijf mag worden ingebruik genomen.
Hoewel zij de dringende argumenten, die
voor invoering van de beperking pleiten
alles onderkennen, is invoering van de ver
ordening voor hen op die grond onaan
vaardbaar. Wij hebben begrip voor dit stand
punt. maar kunnen ons daarmee niet ver
enigen.
De verordening beoogt de leefbaarheid
van de dorpen te beschermen, hetgeen wij
als een algemeen belang aanmerken. Dit
belang dient onzes inziens te prevaleren
boven het belang van een groep particu
lieren.
Daarenboven menen wij, dat die particu
lieren geen schade lijden. Weliswaar zou
hun woning bij verkoop in de recreatie
sector, of althans voor recreatief gebruik,
meer opbrengen, dan verwacht mag wor
den bij verkoop in een situatie waar re
creatiegebruik is verboden, maar het is êen
algemeen bekend feit, dat de prijsvorming
van zomerwoningen niet in overeenstem
ming is met de werkelijke waarde, zulks in
niet onbelangrijke mate door de prijsop
drijvende invloed van buitenlandse kopers.
De prijs die een verkoper in een derge
lijke situatie kan bedingen staat niet in
een normale verhouding tot de werkelijke
waarde van het pand. Bovendien zijn de
panden alleen daarom aantrekkelijk voor
recreanten, omdat door overheidsvoorzie
ningen, zoals deltadammen, bruggen, we
gen, recreatievoorzieningen, het klimaat in
de gemeente aantrekkelijk is geworden
voor recreatie.
Voor deze voorzieningen heeft de woning
bezitter evenveel bijgedragen als iedere bur
ger, ook de niet-woningbezitter. Het wil
ons voorkomen, dat daarom niet in rede
lijkheid gesproken kan worden van schade,
wanneer de woningbezitter door een maat
regel van de overheid een „extraatje" moet
missen, waarvoor hij zich geen bijzondere
inspanning heeft behoeven te getroosten.
Naar onze mening is er geen sprake van
schade, maar van gemis van een voordeel,
dat voortvloeit uit omstandigheden, waarop
de verkoper zelf geen invloed had.
In beide commissies is verder zorg uitge
sproken voor moeilijkheden, welke bij de
uitvoering van de verordening zouden kun
nen rijzen. Wij achten het wenselijk in dit
voorstel ook bij dit aspect stil te staan.
Ten aanzien van de verordening zelve
kunnen wij kort zijn. Zonder u met een
juridisch betoog te vermoeien menen wij
te mogen vaststellen, dat omtrent de rechts
geldigheid van een gebruiksverordening te
genwoordig geen twijfels meer bestaan.
Noch de rechterlijke macht, noch de Kroon
heeft reden gezien een dergelijke verorde
ning onverbindend te verklaren dan wel
te vernietigen.
Zoals de commissies vreesden zal inder
daad de uitvoering van de verordening
tot moeilijkheden aanleiding kunnen geven.
Wij kunnen hierin echter geen reden vinden
uw raad voor te stellen van vaststelling
van zo'n verordening af te zien. Iedere
verordening geeft moeilijkheden of kan
moeilijkheden geven bij uitvoering.
Die moeilijkheden zijn er dan ook om
opgelost te worden.
Wij hebben echter gemeend bijzondere
aandacht aan de uitvoering te moeten be
steden. Raadpleging van in de buurgemeen
ten geldende verordeningen, die alle in grote
trekken van dezelfde redactie zijn, leert
Zie vervolg pagina 2.
Kruiswoordpuzzel no. 368
Horizontaal: 1. mooie zwarte delfstof - 4.
niet raak - 7. deel van een jas - 9. plotse
linge bezetenheid - 11. soort onderwijs (afk.)
12. projekticl - 13. nieuw (in samenstellin
gen) - 15. leger - 17. reptiel - 19. jongens
naam - 20. wolpluisje - 23. zangstem - 24.
familielid - 25. zangnoot - 27. militair - 28.
vertragingstoestel - 29. deel van een schip
30. onvruchtbaar - 31. beteuterd - 32. om
slag - 33. koud - 35. deel van het dak - 37.
omroepvereniging (afk.) - 38. genotmiddel
40. vlug - 42. anno (afk.) - 43. watering
44. verbinding - 46. onmeetbaar getal - 47.
zware hamer - 51. optocht - 53. vreemde
munt - 54. half - 56. drank - 57. afgod
59. sierdek - 61. boom - 62. vis.
Verticaal: 1. kleur - 2. dierengeluid - 3.
deel van een boom - 4. dwaas - 5. voor
zetsel - 6. sedert - 7. luchtvaartonderne
ming (afk.) - 8. plakmiddel - 9. snijwerktuig
10. gelofte - 11. soort voedsel - 14. walle-
kant - 15. grote bijl - 16. godin - 17. wilde
haver - 18. mannelijk dier - 21. gemeente
instelling - 22. gravin van Holland - 23.
kleinigheid - 26. groot in aantal - 28. draai
end deel - 33. waterplantje - 34. open plek
in het ijs - 36. vlinder - 37. toiletartikel
38. Soc. Econ. Raad (afk.) - 39. stapel
41. kern - 43. deel van het lichaam - 45.
handvat - 48. steen - 49. bron - 50. water
diertje - 52. uitroep - 54. grap - 55. familie
lid - 58. herkauwer - 60. rondhout.
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 367
Horizontaal: 1. konijn - 6. eisen - 10. bod
11. kalkoen - 14. lee - 16. aker - 17. ta
18. nn - 19. ober - 20. kokarde - 23. rd
25. am - 26. kma - 27. mi - 29. ne - 30.
norm - 32. de - 33. af - 34. door - 36. mouw
38. nijd - 40. Noor - 41. pi - 42. sar - 43. cel
44. mm - 45. naad - 47. bes - 49. gala
51. been - 52. Po - 53. tu - 54. Adam - 56.
oe - 57. tz - 59. Ria - 61. at - 62. la - 64.
Ierland - 68. epos - 70. ze - 71. re - 72.
nasi - 74. rug - 75. gelaten - 78. die
79. takel - 80. tumor.
Verticaal: 1. kok - 2. Oder - 3. ijk - 4. NATO
5. ik - 6. eend - 7. in - 8. Elbe - 9. nee
10. Baarn - 12. lakken - 13. onraad - 15.
erker - 20. km - 21. am - 22. em - 24.
dominee - 25. amusant - 28. idolaat - 29.
normaal - 31. ro - 35. oo - 37. wad - 39.
ijle - 40. neg - 46. ae - 47. borrel - 48.
staart - 50. ld - 51. boter - 55. manie - 58.
zi - 60. il - 61. ad - 63. noga - 65. ezel
66. neet - 67. sado - 69. put - 73. sir
75. ge - 76. au - 77. nu.
GANZEPOORTSTRAAT 21 - TEL. 65 35 - GOES