NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plouvier heeft DE schoenen Raadsvergadering Kortgene No. 3598 Donderdag 28 maart 1974 77e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel 3 08, Giro 206882 Abonnementsprijs 6.— per half jaar. Franco per post 22.50 per jaar. Advertenties 22 cent per mm, excl. BTW. Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Onder voorzitterschap van burgemeester P. J. Evers kwam de raad dezer gemeente vrijdag 22 maart j.l. voltallig in openbare zitting bijeen. In deze raad stond ditmaal feitelijk maar één agendapunt centraal: Het vaststellen van een gebruiksverordening bebouwde kom men. Voordat men hier echter aan kon begin nen, moesten eerst nog 21 andere agenda punten afgewerkt worden, die echter alle in zeer snel tempo de tafel passeerden. In deze raad deed voorzitter Evers een aantal mededelingen, die wij hieronder laten volgen: 1. Het is voor onze gemeente bijzonder belangrijk dat de commissie Klaaszes zich aan de opdracht vóór 1 april 1974 te ad viseren omtrent de afsluiting van de Oos- terschelde heeft gehouden. De spoed, waar mee aan de samenstelling van dat advies is gewerkt wil ik graag zien in het licht van de omstandigheid dat het hier gaat om de veiligheid van mens en dier; een omstandigheid welk zonder uitstel ter hand dient te worden genomen. Het gaat hier immers voor onze gemeente om zoals de bekende Engelse staatsman Sir Winston Churchill het (met betrekking tot een andere aangelegenheid natuurlijk) uit drukte: een zaak van „to be or not to be". Het zijn of het niet zijn (een slecht klin kende vertaling overigens) is duidelijk voor onze gemeente aanwezig. De snelheid waar mee het advies is samengesteld en in de openbaarheid is gebracht, is dus een reden voor tevredenheid. Een mening over de aard, over de inhoud van het advies uit te spreken is moeilijker. Het is duidelijk dat de waterstaatkundige topfiguren zullen kunnen en moeten uit maken of het voorgestelde een aanvaard bare oplossing voor de zo juist geschetste veiligheid kan zijn. Als de blokkendam technisch te reali seren valt en de veiligheid uiterlijk 197S gewaarborgd zal zijn, kunnen we ons om trent dat advies alleen maar verheugen. Het is niet voor de hand liggend dat aan de technische mogelijkheid getwijfeld moet worden. Tijdstip en maximale toelaatbare peilhoogte zijn voor ons daarna bepalend over de aanvaardbaarheid van het uitge brachte advies. Met belangstelling kijken we naar de beslissing van de regering uit. 2. De cijfers met betrekking tot de ex ploitatie van ons kampeerterrein „De Paar dekreek" over 1973 zijn bekend. Dit jaar sluit met een batig saldo groot 15.697.81. 3. Nadat eerst van de Ver. van Exploi tanten van Elektriciteitsbedrijven de mede deling was ontvangen dat ook al blijft een zuinig gebruik van energie in het algemeen geboden, het niet meer noodzakelijk is het elektriciteitsverbruik voor straatverlich ting e.d. te beperken; heeft de P.Z.E.M. ons vandaag schriftelijk meegedeeld die straat verlichting per 1 april a.s. weer normaal te kunnen laten functioneren. 4. Het is niet onmogelijk, het is zelfs waarschijnlijk, dat de bouw van de water zuiveringsinstallatie te Colijnsplaat in het kader van de werkgelegenheidsvoorziening kan doorgaan. De D.A.C.W. onderzoekt n.l. op dit moment of dit object voor subsidie uit de extra door de regering beschikbaar gestelde gelden in aanmerking kan komen. Dringende voorwaarde is dat het plan MAVO-LEERLINGEN MAAKTEN EXCURSIE NAAR DELTAWERKEN Woensdag 20 maart maakten de leerlin gen van de derde klas van de Chr. MAVO te Wissenkerke een excursie naar de Delta werken. Ze werden in Burghsluis ontvan gen door ingenieur Bijl, hoofd van de Delta voorlichtingsdienst. Deze gaf een uitgebreide uiteenzetting van alles wat met de afsluiting van de Oosterschelde te maken heeft. Aan de hand van kaarten, tekeningen en een maquette werden de mogelijkheden en de problemen verduidelijkt. Hierna werden verschillende vragen ge steld en beantwoord. Vervolgens werd er een rondvaart gemaakt naar de werkeilan- den. Tot slot bracht men een bezoek aan de Sophiahaven, waar men kon zien hoe het zgn. bodemtapijt wordt vervaardigd. besteksklaar moet zijn. Welnu daaraan vol doen we in ruimte mate. Het bestek kwam in 1971 gereed. De waterzuiveringstaak gaat, zoals u weet, naar het Waterschap Noord-Beveland. Of de geplande datum van 1 juli 1974 nog haalbaar is, daaraan wordt wel eens ge twijfeld. In elk geval moet er rekening mee gehouden worden dat dit wel eens 1 dec. of 1 januari 1975 zal kunnen worden. Beide data worden wel eens gehoord. Maar welke datum dit ook moge worden, er is reeds nu een nauw contact met het Waterschap over de realisatie. Het ligt voor de hand dat die realisatie van de zui vering op Colijnsplaat gezien dient te wor den als onderdeel van het totaalbeeld dat het Waterschap voor Noord-Beveland voor ogen staat. Wij willen deze aangelegenheid dan ook in volledige samenwerking, reeds vanaf dit moment uitvoeren. (Zie agendapunt 19). 5. De parkeerplaats eind Noordlangeweg —Zeedijk, uitgevoerd in ruilverkavelingsver- band, met geldelijke steun van de gemeente, is gereed. Aan Gedeputeerde Staten is ver zocht een parkeerverbod voor een gedeelte van de zeedijk te willen vaststellen. Daarop is nog geen beslissing ontvangen. 6. De Provinciale Bibliotheek Centrale Zeeland heeft aangeboden een z.g. bibliobus ook voor Noord-Beveland beschikbaar te houden. Een onderzoek naar de mening hier omtrent bij de bestaande bibliotheken heeft uitgewezen dat Kortgene (en ICats) daar Wel, doch Colijnsplaat daar niet voor voelt. Een bibliobus is een nieuwe mogelijkheid voor lectuurvoorziening en dus bij de in woners onbekend. Het zal dan ook bijzonder nuttig zijn dat de inwoners een bepaalde tijd kennis kunnen nemen van dit nieuwe systeem en de mogelijkheden die daaruit voortvloeien. Gedurende het tijdvak 1 april tot 1 ok tober zal die bibliobus gedurende 3 uur per week voor onze gemeente beschikbaar zijn zonder enige financiële konsekwenties voor de gemeente. Aan het eind van deze proefperiode kan dan met meer kennis van zaken nader overleg gepleegd worden. 7. Parkeer-excessen. Bij navraag is geble ken, dat een advies inzake de ontwerp verordening van de Ver. van Ned. Gem. niet op korte termijn verwacht mag worden. De belangrijkheid van deze verordening staat een langer wachten niet toe, waarom het college zich zal beraden op welke wijze dwingende voorschriften op dit punt kun nen worden uitgevaardigd. Wij stellen ons voor het parkeerprobleem Voorstraat, Colijnsplaat tezelfder tijd aan te pakken. 8. Ten aanzien van het behoud van de bomen in de Voorstraat, Colijnsplaat, is dezer dagen een advies van het Instituut voor Cultuurtechniek en Waterhuishouding te Wageningen, de Cultuurtechnische Dienst en het Staatsbosbeheer ontvangen. Aan de uitvoering daarvoor wordt de grootste pri oriteit gegeven. 9. Met het samenstellen van een nota inzake het gemeentelijk subsidiebeleid, waar om in enkele algemene beschouwingen bij de begroting 1974 is verzocht, is een aan vang gemaakt. De secretaris, samensteller daarvan, heeft verzekerd deze nota voor de volgende vergadering van uw raad beschik baar te hebben. 10. Ontwerp raamverordening met bij behorend rampenplan voor deze gemeente is in ontwerp gereed. Met alle belangheb bende instanties zal hieromtrent van ge dachten gewisseld worden. Ik hoop een en ander u in de volgende vergadering te kun nen voorleggen. 11. Verkocht werden de volgende gronden: ongeveer 560 m2 grond in Noord I (hoek bij de Graaf) aan M. A. Wisse te Kortgene. ongeveer 1000 m2 grond in Noord I (tegenover de woningen van de heren Din- gemanse en Roest) aan aannemer Snoep te Colijnsplaat voor de bouw van vier premie woningen. ongeveer 500 m2 in Noord I aan de Westdijk aan J. J. van Maldegem te Kort gene. ongeveer 400 m2 grond in Colijnsplaat aan de Fa. Verburg. Deze grond was eerder uitgegeven aan de Gebrs. Filius, doch de verkoop vond geen doorgang. 12. Transportakte en exploitatie-contract Veerse Meer II werden hedenmorgen ten kantore van Notaris Goedhals verleden. Een voor onze gemeente verblijdende uitbreiding van de recreatie-activiteiten, kreeg daarmee officieel zijn beslag. Het laat zich aanzien dat A.B.G.N. in de boomgaarden, voorheen van de heren Filius en Hollestelle, een alleszins aantrekkelijke mogelijkheid in de sector verblijfsrecreatie zal scheppen. Het voorstel tot herziening van de ge bruiksverordening bebouwde kommen, had b. en w. voorzien van de volgende toe lichting: Ons college is tot de slotsom gekomen, dat het niet langer verantwoord is onbe perkte ingebruikname van permanente woon ruimte voor recreatiegebruik toe te staan. Wij zijn tot deze conclusie gekomen op grond van de volgende overwegingen: 1. Het punt is gepasseerd, dat uitsluitend of bijna uitsluitend zeer slechte en voor permanente bewoning onaantrekkelijke ruimten voor recreatiegebruik verkocht wor den. Dat houdt in, dat in toenemende mate nu ook goede woningen ingebruik worden ge nomen als seizoenwoonverblijf, waardoor het bestand aan permanente woningen af neemt. Weliswaar vindt gedeeltelijk com pensatie van deze afname plaats door de bouw van nieuwe woningen, maar enerzijds is het aantal beschikbaar gestelde gesubsi dieerde woningen gering, anderzijds wordt er van hogerhand steeds de nadruk op ge legd, dat de nieuwbouw woningwetwoningen en premiewoningen strekken ter vervanging van zeer slechte permanente woningen, die aan de voorraad onttrokken moeten worden, alsmede ter vergroting van de permanente woningvoorraad. Wanneer tegenover de nieuwbouw een relatieve grote onttrekking van goede per manente woningen plaats vindt ten behoeve van recreatiegebruik wordt aan de doelstel lingen van de met volkshuisvesting belaste instanties niet voldaan en ontmoet het bij die instanties ernstige bezwaren toe wijzingen van contingenten nieuwbouw woningen te bevorderen. 2. Herhaaledlijk komt het en deze overweging ligt in het verlengde van de vorige voor, dat een woningbezitter zijn woning verkoopt voor recreatiebewo- ning en van de (relatief hoge) opbrengst, vaak zelfs met overheidssubsidie, een nieuwe woning bouwt in een uitbreidingsplan. Deze gang van zaken is in strijd met de bedoeling van de subsidieregelingen, terwijl door een verschuiving van de oude kernen naar de uitbreidingsplannen de leefbaarheid van de kernen sterk afneemt. Deze leefbaarheid wordt sterker aange tast naarmate in een kern het aantal per manente woningen afneemt en steeds meer woningen gedurende een groot gedeelte van het jaar leegstaan. In dit verband zij opgemerkt, dat het percentage zomerwoningen in deze gemeen te nu reeds het hoogste is van geheel Zee land. 3. De leefbaarheid van de dorpen is in sterke mate mede afhankelijk van de maat regelen die het gemeentebestuur neemt om verkrotting tegen te gaan. Het is in de praktijk nagenoeg onmogelijk dergelijke maatregelen waarmee zeer aanzienlijke bedragen zijn gemoeid te treffen wan neer geen voorschriften voorhanden zijn om te voorkomen, dat na sanering, woning verbetering of woonbuurtverbetering in de opgeknapte buurt woningen alsnog over gaan in de recreatiesector. Gezien de zeer aanzienlijke financiële steun van de rijksoverheid bij het treffen van de hierbedoelde maatregelen is het alleszins begrijpelijk, dat de bereidheid van de met volkshuisvesting belaste instanties om medewerking te verlenen aan verbete ringsplannen ernstig te lijden heeft van de omstandigheid, dat de gemeente geen be perkingen stelt aan ingebruikname van voor permanente bewoning geschikte of juist geschikt gemaakte woningen als seizoenwoonverblijf. Ook is het niet verwonderlijk, dat die instanties zich enigszins sceptisch opstellen tegenover het gemeentelijk beleid op het punt van tegengaan van verkrotting van de dorpen, wanneer dergelijke beperking aan recreatiegebruik niet zijn gesteld. De financiële commissie heeft zich toen zij had te oordelen over de financiële aspecten van maatregelen tot het verbete ren van het woonklimaat in de dorpen tevens beziggehouden met de principiële kant van deze beperking van het „vrije" gebruik van woonruimte. Deze commissie adviseerde ons college in meerderheid tot het doen van een voor stel tot vaststelling van een gebruiksveror dening aan uw raad. Tot eenzelfde advies kwam zij het in tweede instantie de commissie voor ruimtelijke ordening en recreatie. Wij willen niet verhelen, dat zich in beide commissies leden bevinden, de de beperking van het gebruk zien als een beperking van de vrije eigendom van woningen. Zij stellen zich daarbij op het standpunt, dat degene, die een woning heeft te verkopen, een aanzienlijk lagere prijs zal hebben te ver wachten indien de woning niet als recrea tieverblijf mag worden ingebruik genomen. Hoewel zij de dringende argumenten, die voor invoering van de beperking pleiten alles onderkennen, is invoering van de ver ordening voor hen op die grond onaan vaardbaar. Wij hebben begrip voor dit stand punt. maar kunnen ons daarmee niet ver enigen. De verordening beoogt de leefbaarheid van de dorpen te beschermen, hetgeen wij als een algemeen belang aanmerken. Dit belang dient onzes inziens te prevaleren boven het belang van een groep particu lieren. Daarenboven menen wij, dat die particu lieren geen schade lijden. Weliswaar zou hun woning bij verkoop in de recreatie sector, of althans voor recreatief gebruik, meer opbrengen, dan verwacht mag wor den bij verkoop in een situatie waar re creatiegebruik is verboden, maar het is êen algemeen bekend feit, dat de prijsvorming van zomerwoningen niet in overeenstem ming is met de werkelijke waarde, zulks in niet onbelangrijke mate door de prijsop drijvende invloed van buitenlandse kopers. De prijs die een verkoper in een derge lijke situatie kan bedingen staat niet in een normale verhouding tot de werkelijke waarde van het pand. Bovendien zijn de panden alleen daarom aantrekkelijk voor recreanten, omdat door overheidsvoorzie ningen, zoals deltadammen, bruggen, we gen, recreatievoorzieningen, het klimaat in de gemeente aantrekkelijk is geworden voor recreatie. Voor deze voorzieningen heeft de woning bezitter evenveel bijgedragen als iedere bur ger, ook de niet-woningbezitter. Het wil ons voorkomen, dat daarom niet in rede lijkheid gesproken kan worden van schade, wanneer de woningbezitter door een maat regel van de overheid een „extraatje" moet missen, waarvoor hij zich geen bijzondere inspanning heeft behoeven te getroosten. Naar onze mening is er geen sprake van schade, maar van gemis van een voordeel, dat voortvloeit uit omstandigheden, waarop de verkoper zelf geen invloed had. In beide commissies is verder zorg uitge sproken voor moeilijkheden, welke bij de uitvoering van de verordening zouden kun nen rijzen. Wij achten het wenselijk in dit voorstel ook bij dit aspect stil te staan. Ten aanzien van de verordening zelve kunnen wij kort zijn. Zonder u met een juridisch betoog te vermoeien menen wij te mogen vaststellen, dat omtrent de rechts geldigheid van een gebruiksverordening te genwoordig geen twijfels meer bestaan. Noch de rechterlijke macht, noch de Kroon heeft reden gezien een dergelijke verorde ning onverbindend te verklaren dan wel te vernietigen. Zoals de commissies vreesden zal inder daad de uitvoering van de verordening tot moeilijkheden aanleiding kunnen geven. Wij kunnen hierin echter geen reden vinden uw raad voor te stellen van vaststelling van zo'n verordening af te zien. Iedere verordening geeft moeilijkheden of kan moeilijkheden geven bij uitvoering. Die moeilijkheden zijn er dan ook om opgelost te worden. Wij hebben echter gemeend bijzondere aandacht aan de uitvoering te moeten be steden. Raadpleging van in de buurgemeen ten geldende verordeningen, die alle in grote trekken van dezelfde redactie zijn, leert Zie vervolg pagina 2. Kruiswoordpuzzel no. 368 Horizontaal: 1. mooie zwarte delfstof - 4. niet raak - 7. deel van een jas - 9. plotse linge bezetenheid - 11. soort onderwijs (afk.) 12. projekticl - 13. nieuw (in samenstellin gen) - 15. leger - 17. reptiel - 19. jongens naam - 20. wolpluisje - 23. zangstem - 24. familielid - 25. zangnoot - 27. militair - 28. vertragingstoestel - 29. deel van een schip 30. onvruchtbaar - 31. beteuterd - 32. om slag - 33. koud - 35. deel van het dak - 37. omroepvereniging (afk.) - 38. genotmiddel 40. vlug - 42. anno (afk.) - 43. watering 44. verbinding - 46. onmeetbaar getal - 47. zware hamer - 51. optocht - 53. vreemde munt - 54. half - 56. drank - 57. afgod 59. sierdek - 61. boom - 62. vis. Verticaal: 1. kleur - 2. dierengeluid - 3. deel van een boom - 4. dwaas - 5. voor zetsel - 6. sedert - 7. luchtvaartonderne ming (afk.) - 8. plakmiddel - 9. snijwerktuig 10. gelofte - 11. soort voedsel - 14. walle- kant - 15. grote bijl - 16. godin - 17. wilde haver - 18. mannelijk dier - 21. gemeente instelling - 22. gravin van Holland - 23. kleinigheid - 26. groot in aantal - 28. draai end deel - 33. waterplantje - 34. open plek in het ijs - 36. vlinder - 37. toiletartikel 38. Soc. Econ. Raad (afk.) - 39. stapel 41. kern - 43. deel van het lichaam - 45. handvat - 48. steen - 49. bron - 50. water diertje - 52. uitroep - 54. grap - 55. familie lid - 58. herkauwer - 60. rondhout. Oplossing kruiswoordpuzzel no. 367 Horizontaal: 1. konijn - 6. eisen - 10. bod 11. kalkoen - 14. lee - 16. aker - 17. ta 18. nn - 19. ober - 20. kokarde - 23. rd 25. am - 26. kma - 27. mi - 29. ne - 30. norm - 32. de - 33. af - 34. door - 36. mouw 38. nijd - 40. Noor - 41. pi - 42. sar - 43. cel 44. mm - 45. naad - 47. bes - 49. gala 51. been - 52. Po - 53. tu - 54. Adam - 56. oe - 57. tz - 59. Ria - 61. at - 62. la - 64. Ierland - 68. epos - 70. ze - 71. re - 72. nasi - 74. rug - 75. gelaten - 78. die 79. takel - 80. tumor. Verticaal: 1. kok - 2. Oder - 3. ijk - 4. NATO 5. ik - 6. eend - 7. in - 8. Elbe - 9. nee 10. Baarn - 12. lakken - 13. onraad - 15. erker - 20. km - 21. am - 22. em - 24. dominee - 25. amusant - 28. idolaat - 29. normaal - 31. ro - 35. oo - 37. wad - 39. ijle - 40. neg - 46. ae - 47. borrel - 48. staart - 50. ld - 51. boter - 55. manie - 58. zi - 60. il - 61. ad - 63. noga - 65. ezel 66. neet - 67. sado - 69. put - 73. sir 75. ge - 76. au - 77. nu. GANZEPOORTSTRAAT 21 - TEL. 65 35 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1974 | | pagina 1