NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
«•II
Die éne
druppel...
EECLAHE
Plonvier heeft DE schoenen
door Cees Giesbeek
No. 3563
Donderdag 19 juli 1973
76e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs 5,— per half jaar. Franco per post 20,— per jaar. Advertenties 19 ct per mm, exclusief BTW.
Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
FEUILLETON
25
Willem heeft een jongere collega van
kantoor een aantal postzegels gegeven.
Tamelijk waardevol. „Je krijgt er met een
paar dagen andere voor van mij," wordt
beloofd. Maar er komt niets van.
Wim Worms is ook in dit opzicht se
cuur. Die zegels hadden een totale kata-
loguswaarde van ongeveer vijftig gulden.
Daarvoor wil hij wel wat anders zien. En
daarom maant hij de jongen.
„Dat is waar ook. Min of meer vergeten.
Heb trouwens ook niet, wat jij spaart. Een
paar weken geduld. WachtHij haalt
een mes in een schede uit zijn zak. „Hier,
heb je een onderpand. Ik ben gek op dat
mes, dus dan heb je een garantie, dat ik
binnen veertien dagen jou de gevraagde
zegels bezorg. Nou?"
Wim heeft het niet op wapens. Z'n
eerste impuls is het mes terug te geven,
maar anderszijds heeft hij nu een onder
pand, dat de eigenaar dierbaar is. Dat is
misschien wel zo goed. Heeft-ie zekerheid,
dat de postzegels een dezer dagen zullen
komen. In ruil voor het mes.
Nonchalant steekt Willem Worms het
mes in zijn zak. Niet beseffend, dat het
noodlot hem al in zijn greep heeft.
Het is vrijdagavond en dan gaat hij na
het eten naar de ruilbeurs. In zijn tas heeft
hij enkele insteekboeken met doubletten,
en pincet, doorzichtige zakjes en een kata-
logus. Er is deze avond weinig publiek, al
kan hij aardig wat zegels ruilen. Onder
andere heeft hij kans gezien een nog ont
brekende 'zegel van de Goudse Glazen te
bemachtigen en de laatste van de serie
Kerken in Oorlogstijd. Bovendien een aantal
minder belangrijke zegels uit het buiten
land. Maar bij elkaar toch een dikke hon
derd exemplaren.
Hij is weer vroeg thuis en haalt zijn
album te voorschijn. Tevreden haalt hij de
map met nieuwe aanwinsten te voorschijn
en deze begint hij uit te stallen op de tafel.
Daarmee is hij nog bezig, als de deur ge
opend wordt en Bas en Gerie binnenstap
pen. Dan weet Willem meteen, dat er na
righeid op komst is. Vóór hij maatregelen
kan nemen, moet Bas zogenaamd ineens erg
hoesten. Toevallig net over tafel heen. Met
als gevolg, dat er enkele postzegels op de
grond waaien.
Wim springt nijdig omhoog. „Begint dat
gesodemieter weer?", schreeuwt hij, voor
zijn doen bijzonder luid. Zelfs zijn vader
schrikt er even van.
Gerie moppert. „Schei toch eens uit met
dat "lagen, Bas. Wat heb je er aan? Laat
die jongen met rust."
„Sorry," zegt Bas en bukt zich om de
postzegels op te rapen. Twee komer er, door
z;:n grote vingers half verkreukeld omhoog.
„Alsjeblieft, daar heb je je plakplaatjes
weer, huilebalk."
Bas is uit zijn humeur. Hij heeft op de
terugreis een aanrijding gehad op de auto
baan. Weliswaar buiten zijn schuld, maar
hij heeft nu bijna zes jaar schadevrij ge
reden en daarom zit dit hem dwars. Boven
dien mopperde de chef, toen hij met de be
hoorlijk van voren beschadigde wagen het
terrein op was gereden. En of Gaart nu be
vestigde, dat Bas er niets aan kon doen,
omdat iemand plotseling hard afremde, het
hielp niet. „Had je maar niet op z'n lip
moeten gaan zitten," verweet de chef hem.
„Honderden keren zeg ik tegen jullie: hou
afstand, want als je moet remmen, is je
remweg langer als van een gewone auto.
Nou? Hier heb je het resultaat." Hij wees
kwaad naar de beschadigde neus.
Het werd er niet beter op, toen Gerie
vertelde, dat ze bij de dokter geweest was
en deze had geconstateerd, dat ze niet
in verwachting was. „En als je maar weet,
dat ik nu een kind wil. We zijn al meer
dan een jaar getrouwd; ik wil oud niet in
de kleine kinderen zitten, houd daar re
kening mee."
Ja, dit is sinds enige tijd het breekpunt
tussen Bas en Gerie. In het begin vond ze
het wel leuk om nog niet in verwachting
te zijn, maar nu verlangt ze naar een kind.
Waarvoor trouw je anders? Toch niet enkel
voor de lol?
Bas had het liever nog een paar jaar zo
gelaten. Kinderen kosten tegenwoordig een
schep geld en nu hoeft het bij hem wel
niet van de armen te komen, hij is van na
ture erg zuinig en pot het daarom liever
op. Voor de kwade dag, zoals hij dat noemt.
Het gaat met de economie in ons land en
daarbuiten niet bepaald geweldig. Meneer
Stanpers kan het ook al merken. Er wor
den minder piano's verkocht. Als ze tot
voor kort maandagsmorgens het land uit
reden, was de wagen vol met muziekinstru
menten; tegenwoordig gaan ze de grens
over met vier, vijf piano's. Vleugels worden
er bijna helemaal niet meer gevraagd. Als
het zo doorgaat, vallen er ontslagen. En
wie zal de eerste dan zijn? Hij waarschijn
lijk niet, maar je kunt nooit weten
Dan kun je van de WW trekken en dat is
ook geen vetpot. Trouwens, de hele dag
thuiszitten is beslist niets voor hem. Dan
heeft-ie in een tijd van een mum ruzie met
ziin vrouw.
Derhalve is Bas door al deze escapades
slecht gehumeurd. Moeder Worms komt
met de koffie. Bas vertelt van het ongeval.
„Moet ik maandag natuurlijk met een
andere kar weg. Je went aan je eigen wa
gen; ik rijd er al twee jaar mee."
Ze roken een sigaar en bespreken de
financiële toestand. In de fietsenfabriek,
waar Toon werkt, is hausse, maar er dreigt
staking, want de direktie en de bonden
kunnen het niet eens worden over de
nieuwe CAO. Ook in het bedrijf, waar Bas
werkt, is onrust. Men weet, dat het niet zo
goed meer gaat, maar prijzen blijven stij
gen en loonsverhoging is er al lange tijd
niet geweest. Dus wordt er gemopperd.
Het een en ander is niet bepaald bevor
derlijk om. de humeuren weer op zonnig te
zetten. Na de koffie haalt Toon Worms
bier uit de kelder en Bas stelt voor een
kaartje te gaan leggen. „Dat verzet de
zinnen tenminste een beetje."
Moeder Worms verzoekt Willem de tafel
te ontruimen. Willem slaakt een zucht en
zegt: „vijf minuten, dan ben ik klaar."
Bij Bas broeit het. Met een donker ge
zicht kijkt hij naar de jongen en z'n stukjes
papier. Inwendig ergert hij zich blauw. De
snotneus heeft nog vijf minuten nodig.
Maar dat is te lang naar Bas' zin. Op een
gegeven moment is de maat vol. Hij staat
op en veegt met zijn brede hand in één
keer de hele uitgestalde postzegelvoorraad
plus albums en insteekboeken van de tafel.
Onder de woorden: „Lazer op met die rot
zooi; we willen kaarten."
Op dit moment breekt er iets bij de door
gaans zachtaardige Willem Worms. Zoëven
heeft de lamstraat met zijn bereklauwen
zijn kostbaarste aanwinst verkreukeld, de
laatste van de Goudse Glazen. En nu dit.
Eén moment kijkt hij naar de ontstane
ravage: het halve stockboek leeg, dat kost
hem uren werk het opniew te sorteren.
Met trillende benen komt hij overeind en
hoort nog, dat zijn moeder verwijtend zegt:
„Bas, wat heb je daar nou aan? Als ze dat
jou nu eens deden?"
Maar Bas Leverstro hoort het niet. Hij
ziet enkel het bleek-verschrikte gezicht van
zijn zwager. Natuurlijk zal hij hem zo
meteen helpen met oprapen en sorterén.
Hoe dat moet, weet hj.j al lang, want dit
heeft hij al zo vaak gezien. Dan beginnen
ze maar een half uurtje later te kaarten.
Maar van de weeromstuit schiet hij in een
lach en buldert. „Moet je die bleekscheet
daar nou zien staan!"
Op dit moment gebeurt het ongelooflijke.
Dit is de fatale druppel, die de emmer ein
delijk doet overlopen. Het is enkel die éne
druppel, maar het gevob is verschrikkelijk.
Voor iemand er op verdacht is, haalt Wil
lem opeens een mes met een lang lemmet
uit zijn zak, vliegt op zijn zwager aan en
steekt toe, vóór de verbouwereerde man
eigenlijk goed door heeft, dat het bittere
ernst is.
Drie, vier steken treffen de reus, die met
een vloek op zijn lippen neerstort. Als
Gerie gillend van schrjk en angst zich tus
sen haar broer en haar man werpt, komt
Willem tot zichzelf. Nu gilt ook zijn moe
der. Alleen vader Worms zit perplex en
met grote ogen naar de bliksemsnel ver
anderde situatie in zijn kamer te kijken.
Alsof hij niet kan geloven, dat het werke
lijkheid is. Of is het toch show? Een voor
af opgezet geintje van hen beiden?
Het gegil houdt aan, want Bas begint
uit verschillende wonden te bloeden, door
zijn kleren heen. Vanuit haar kamertje
stormt Bettïe de trap, af, gealarmeerd door
het schreeuwen der vrouwen.
Op dit moment beseft Willem Worms, wat
hii gedaan heeft. Hij werpt het mes van
zich af, draait zich om en rent het huis uit,
de straat op. Achter elkaar de ene straat
uit en de andere in. Tot hij doodop is
van de ongewone ren en weer gewoon gaat
lopen.
Hij voelt zijn hart bonzen, maar hij heeft
geen spijt van zijn daad. Zijn enige ge
dachte is: Ik hoop, dat ik hem doodge
stoken heb, de Judas. En terwijl hij wezen
loos verder loopt, denkt hij enkel: Ik hoop,
dat ik hem doodgestoken heb
HOOFDSTUK 14.
Als in een roes loopt Willem Worms door
de stad. Het verkeer raast langs hem heen,
maar hij bemerkt het niet. Aldoor ziet
h;; het toneeltje voor zich: de neerstortende
reus en zijn zuster, die hem een duw heeft
gegeven en zich tussen hem en Bas Lever
stro werpt. In een onderdeel van een se-
konde realiseerde hij zich, dat hij een mes
op zak had. Een dolkmes met een lemmet,
dat aan beide kanten scherp is. Dat heeft
hij voor de dag gehaald en toen
Ik heb hem gestoken, weet hij. Nu kan
hii me niet meer pesten en treiteren. Nu
bloedt hij dood. Net goed voor die
Judas
(Wordt vervolgd).
„De" reclame is een verzamelnaam voor
een groot aantal boeiende beroepen. Achter
de pakkende advertenties in kranten, tijd
schriften, en achter de reclamespots voor
radio en televisie schuilen niet alleen ont
werpers, illustrators, tekstschrijvers, teke
naars, clichéspecialisten, fotografen, enz.,
maar ook organisatorische deskundigen zo
als account-executives en supervisors, en
media-specialisten die alles afweten van de
kanalen waarlangs de reclameboodschap
bij de te bereiken consument kan komen.
Op elk van deze gebieden is een gedegen
vakkennis vereist, met vingertoppengevoel
alleen komt men er niet.
In onze moderne samenleving is de re
clame niet meer weg te denken. De reclame
is voor de producenten een belangrijk mid
del om met de consumenten, de uiteindelij
ke afnemers van hun produkten, in contact
te treden om hen de nodige informatie te
verschaffen. Behalve een stimulans voor de
verkoop van artikelen en diensten, is de
moderne reclame ook een belangrijke factor
b'; het verbreiden en ingang doen vinden
van gedachten en ideeën.
De reclame is een van de instrumenten
van de marketing-mix, d.w.z. het geheel van
de op elkaar afgestemde beleidslijnen inzake
produktie, prijsbeheer, verkoop en promotie.
Het uitbrengen van reclameboodschappen
maakt dan ook organisatorisch deel uit
van het totale bedrijfsbeleid.
Reclame maken houdt veel meer in dan
het ogenschijnlijk incidenteel uitbrengen
van bijv. advertenties. Advertenties en re
clameboodschappen maken veelal deel uit
van groots opgezette reclamecampagnes,
waaraan uitgekiende planningsschema's ten
«"•ondslag liggen. De campagneleiders ^be
palen al vooraf nauwkeurig, in samenwer
king met de creatieve medewerkers, de
media-snecialisten en de produktiegroep, op
welke wijze en langs welke kanalen de con
sument het best kan worden aangesproken.
Z" bepalen de taktiek en de strategie van
de campagne: waar, wanneer en hoe er
moet worden geadverteerd of een bood
schap moet worden uitgezonden. Zij zorgen
ervoor dat het materiaal dat ervoor nodig is,
volgens plan tot stand komt en op de juiste
momenep wordt toegepast. Zij zorgen er
tenslotte voor dat het geld dat in de reclame
wordt gestoken, doelmatig wordt besteed;
d.w.z. dat zij binnen de perken van het
beschikbaar gestelde budget een zo groot
mogelijk resultaat trachten te bereiken.
Bedrijfsleven, industrie en moderne re
clamebureaus hebben steeds meer behoefte
aan vakmensen die een crondig inzicht heb
ben in de theorie en de praktijk van de re
clame, die voldoende organisatorische ta
lenten hebben om hen de leiding over kost
bare campagnes te kunnen toevertrouwen.
Aangeboren talent alleen is daarvoor niet
voldoende; het talent dient door middel
van een opleiding te worden ontwikkeld.
Want reclame maken is een vak dat geleerd
moet worden.
Een belangrjik diploma dat op dit gebied
te behalen is, is het Reclame-Praktijkdi
ploma (RPD). Het bezit ervan opent de weg
naar organisatorische beginfuncties in de
reclame. Door de praktijk groeit men daar
na naar hogere functies die meer verant
woordelijke en beleidsvormende taken om
vatten.
De Leidse Onderwijsinstellingen (LOI) ver
zorgen een gecombineerd schriftelijk/mon
delinge opleiding voor het Reclame-Praktijk
diploma. Deze examenopleiding omvat drie
leervakken die uitgebreid en tot in detail
worden behandeld: leer der reclame, recla
memiddelen/media, grafische technieken.
De studie voor het Reclame-Praktijkdi
ploma vereist een brede algemene ontwik
keling, minimaal op het niveau van m.a.v.o.
4.
Burgerlijke stand
WISSENKERKE
5 juni 1973: Laban Cornelis, z.v. J. H.
Uijl en A. N. Wisse.
22 juni 1973: Dimitry, z.v. J. Beeke en A.
P. M. Brouwers.
26 juni 1973: Taco, z.v. A. W. van Gilst
en C. C. den Boer.
26 juni 1973: Pieternella Willemke, d.v.
A. W. Geelhoed en M. T. Geelhoed.
28 juni 1973: Dinelle, d.v. H. Bos en A.
W. Voorberg.
Ondertrouwd:
22 juni 1973: Jeronimus, Cornelis Marinus,
oud 22 jaar, wonende te Wissenkerke en
De Kam, Paulina Helena, oud 22 jaar, wo
nende te Wissenkerke.
29 juni 1973: Hakkert, Gerrit Diederik,
oud 20 jaar, wonende te Wissenkerke en
De Ruijter, Cornelia Wilhelmina, oud 20
jaar, wonende te Woud.richem.
29 juni 1973: Van der Heijde, Pieter An-
thonie, oud 25 jaar, wonende te Wissen
kerke en De Nooijer, Clazina Rachelina,
oud 19 jaar, wonende te Wissenkerke.
Getrouwd:
22 juni 1973: Stokman, Marinus, oud 25
jaar, wonende te Wissenkerke en Bardolf,
Anthonia, oud 23 jaar, wonende te Wis
senkerke.
27 juni 1973: Luijk, Willy, oud 26 jaar,
wonende te Kortgene en Leendertse, Eli
zabeth Hugorina, oud 20 jaar, wonende te
Wissenkerke.
29 juni 1973: De Koning, Cornelis Arie,
oud 22 jaar, wonende te Vlissingen en Van
Langeraad, Jozientje Jannie, oud 20 jaar,
wonende te Wissenkerke.
Overleden:
Geen.
Kruiswoordpuzzel no. 334
Horizontaal: 1. doelpunt - 4. luister - 7. ge
droogde halmen - 11. meisjesnaam - 12.
alsmede - 13. bladader - 15. de onbekende
(afk.) - 16. landbouwwerktuig - 18. tel
woord - 19. niet vochtig - 21. neerslag - 23.
elektr. geladen deeltje - 24. drank - 26.
meisjesnaam - 28. bliksemschicht - 31. pl.
in Z.-Holland - 32. bevel - 34. deel v. e.
effect - 35. bloem - 39. pl. in België - 41.
onbarmhartig - 44. strijdperk - 46. gewa
pende ruiter - 4§. steen - 49. wilde haver
51. rijgsnoer - 53. bovenaards wezen - 56.
telwoord - 58. duur van eb en vloed - 59.
bestaat - 60. deel v. e. kast - 62. pl. in
Gelderland - 63: masker - 64. slank - 65.
muziekstuk - 66. gelegenheid.
Verticaal: 1. watervogel -2. lyrisch gedicht
<3. karakter - 5. inwendig orgaan - 6. in
wendig orgaan - 8. losse naad - 9. koning
(Fr.) - 10. kleur - 14. jongensnaam - 15.
muziekterm - 17. kleur - 18. riviermond
20. te eniger tijd - 22. hoefdier - 25. toe
stand van rust - 26. vaartuig (afk.) - 27.
vervoerbedrijf (afk.) - 28. zangnoot - 29. te
zijner plaatse (Lat. afk.) - 30. elektrode a. d.
pos. pool - 33. wenk - 36. bevestiging - 37.
uitbouw - 38. kier - 39. N.V. (Fr.) - 40. uit
roep - 41. weegplaats - 42. klepper - 43.
voegwoord - 45. hechtnageltje - 47. wapen
50. voorzetsel - 51. grondsoort - 52. graan
soort - 53. slot - 54. uitheems zoogdier - 55.
riv. in Duitsland - 57. meisjesnaam - 61.
Spaanse titel.
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 333
Horizontaal: 1. papa - 4. ami - 7. eend - 10.
generen - 14. re - 15. wal - 16. Ate - 18. pe
19. bij - 20. Est - 22. rp - 24. eva - 26. be
staan - 30. ode - 32. ek - 33. es - 34. ra
35. rr - 36. mr - 37. ed - 38. pre - 40. aa
42. eg - 44. alsmede - 45. terdege - 46. pi
47. sl - 48. rps - 50. de - 51. gr - 52. Ee
54. en - 56. ne - 57. ze - 58. Oss - 59.
noorden - 62. Ans - 64. Po - 66. Ada - 67.
ik - 68. rk - 69. sta - 72. bal - 74. li - 76.
groeten - 80. hest - 81. uso - 82. kind.
Verticaal: 2. as - 3. aga - 4. An - 5. meester
6. ir - 7. ent - 8. nl - 9. tree - II. el
12. ea - 13. tere - 15. wij - 17. er - 19.
bak - 20. es - 21. ta - 23. por - 25. verlies
26. bedelen - 27. es - 28. ar - 29. Naarden
31. dreggen - 36. map - 37. Ems - 38. per
39. ets - 41. ade - 43. Ger - 49. pardoes
53. esp - 55. no - 56. ne - 57. zak - 58.
oord - 60. oa - 61.da - 63. snik - 65. os
67. il - 70. tgt - 71. ar - 72. be - 73. Ank
75. Ie - 77. ou - 78. To - 79. nn.
GANZEPOORTSTRAAT 21 - TEL. 65 35 - GOES