Verbandkussen voor in de auto Gemeentegarantie v/oor premiekoopu/oningen Een nieuwe „Veendam" in de vaart Nieuwe vestigingswet detailhandel STRAKS SLECHTS 5 °/o AANBETALEN? In de dit voorjaar verschenen „Nota Volkshuisvesting" heeft minister Udink het voornemen aangekondigd om de gemeenten de mogelijkheid te bieden tot 95 °/o van de- stichtingskosten de rente en aflossing te garan deren bij aankoop van een nieuwe woning. De minister wil met deze regeling het eigen woningbezit bevorderen. Een aanmerkelijk deel van de jongere gezinnen prefereert een eigen wo ning boven een huurwoning. Maar veelal beschikken zij niet over vol doende middelen om naast kosten van verhuizing en inrichting ook nog 10 van de koopsom van de woning te betalen. De stijging van bouw- en grondkoston vergroten dit probleem- nog aanzienlijk. Veel mensen zijn daarom niet geholpen met de huidige re geling vervat in ar.t. 63 van de Woningwet, volgens welke de koper 10°/u van de stichtingskosten zelf moet financieren, wil hij voor een gemeente garantie in aanmerking komen. Voor velen zou het hoogst welkom zijn wanneer dit percentage tot 5 werd teruggebracht. Aanbetaling nu 10 °/o. Als u een huis wilt kopen,, dan moet u er rekening mee houden, dat geldgevers in het algemeen niet verder gaan dan 60 - 70 °/o van de stichtingskosten van de woning. Maar vele kopers hebben niet voldoende eigen geld om de rest kontant te kunnen betalen. Artikel 63 van de Woningwet opent voor deze mensen mis schien een mogelijkheid. Als een van de middelen waarmee een gemeentebestuur de groei van het eigen woningbezit kan bevorderen noemt dit artikel het garanderen van de rente en aflossing van de door de koper aange gane of nog te sluiten lening onder ver band van eerste hypotheek. Voorwaarde is echter, dat de koper, die jonger is dan 55 jaar, tenminste 10 °/o van de stichtings kosten uit eigen middelen moet finan cieren. Kan hij dat, dan kan hij aanspraak maken op een gemeentegarantie, mits uiteraard zijn inkomen zodanig is, dat de aan te gane verplichtingen verantwoord kunnen worden genoemd. Iemand die 10.000,op tafel kan leg gen en een huis van een ton wil kopen moet niet rekenen op een gemeentega rantie als hij bijvoorbeeld maar een een voudig loon verdient. De gemeente wil natuurlijk geen onverantwoorde risiko's lopen, ook al zal in de weinige gevallen, dat het tot verkoop van de woning komt, de opbrengst wel zodanig zijn, dat de gemeente als borg niet behoeft te worden aangesproken. Zou de gemeente toch een keer verlies lijden, dan is 50 °/o van dit verlies voor rekening van het rijk. De schade voor de gemente blijft dus binnen redelijke grenzen. Verantwoord. Ontegenzeglijk zijn de afgelopen jaren vele mensen via een dergelijke gemeente garantie geholpen. Vooral jonge echt paren en gezinnen misten vaak het kapitaal om een forse aanbetaling te doen. De koopsommen van eengezins woningen in de premiekoopsektor zijn de laatste jaren zeer sterk gestegen. Prijzen van f 65.000 a 70.000 zijn al vrij gewoon. Zou de gemeenteregeling niet bestaan, dan zouden veel aspirant-kopers al zo'n circa 20.000 op tafel moeten kunnen leggen, wilden zij voor een hypo theek in aanmerking komen. Een derge lijk bedrag kunnen de meeste aspirant kopers niet opbrengen, zeker de jongeren niet, die nog niet aan de top van hun in komen staan en al moeite genoeg hebben om het geld bijeen te krijgen, dat moet dienen om de inrichting van het huis te betalen. Dankzij de gemeentegarantie zijn ech ter vele gezinnen in staat toch een nieuwe woning in de premiekoopsektor te kopen. Als zij 10 °/o van de stichtings kosten zelf kunnen financieren en bo vendien nog wat geld hebben om het huis in te richten, dan is een gemeentegarantie mogelijk. Wel zullen zij dan vooral de eerste jaren op stevige lasten komen te zitten. Men moet zich, hoe aanlokkelijk de onderhavige regeling ook is, niet la ten verleiden tot een transaktie, die de draagkracht van betrokkene te boven gaat. De verplichtingen, die men aan gaat, moeten verantwoord zijn. De ge meente beoordeelt natuurlijk elke garan- tieaanvrage in dit licht, maar ze gaat toch voornamelijk af op de gegevens, die de aanvragers zelf verstrekken. En er zijn wel eens aanvragers, die hun finan ciële positie en dito perspectieven wat al te optimistisch beoordelen Voorzichtig. Maar er zijn vooral in de jongere leef tijdsgroepen nog mensen, die wel graag het eigendom willen verwerven van een woning, maar die zelfs die tien procent van de stichingskosten niet kunnen be talen. Van de bewoners van nieuwe, met rijkssteun gebouwde woningen is 63 jonger dan 35 jaar en 34 °/o zelfs jonger dan 30 jaar. Deze mensen werken nog niet zo lang, hebben nog weinig kunnen sparen en als zij een woning willen kopen van bijvoorbeeld 65.000,dan kunnen zij een bedrag van 6500,(10 °/o van de stichtingskosten) niet op tafel leg gen, ook al omdat zij tenslotte enkele duizenden nodig hebben om het huis in te richten. Dus komen zij niet voor gemeentegarantie in aanmerking. De minister wil deze groep tegemoet komen door de mogelijkheid te openen dat de gemeenten rente en aflossing ga randeren van leningen, die ten hoogste 95 uitmaken van de stichtingskosten van nieuwe eigen woningen. Dat houdt in dat aspirant-kopers dan slechts 5 °/o van de kosten kontant zouden moeten beta len. Een aantal (jonge) mensen zou hier beslist mee geholpen zijn. Maar een dergelijke 95 °/o-regeling heeft ook bedenkingen. De koper komt dan op wel heel zware lasten te zitten. Daar om zullen de gemeenten die maximale garantie alleen dan mogen geven, indien redelijkerwijze mag worden veronder steld dat de betreffende aspirantkoper dusdanige uitzichten op een behoorlijke maatschappelijke karrière en een ade- kwaat inkomen heeft, dat hij niet zal be zwijken onder de hoge hypotheeklasten. De gemeenten zullen dan nog voor zichtiger moeten worden, want het is uiteraard niet de bedoeling dat zij zich garant stellen voor personen, wier in komen vermoedelijk ontoereikend zal zijn om dergelijke zware lasten te dragen. (Nadruk verboden.) Voorjaar 1973 staat er iets van groot belang in de reiswereld te gebeuren: De Holland Amerika Lijn gaat dan op nieuw een „Veendam" in de vaart bren gen. Een waar teken des tijds en nu ook eens een verheugend! Twintig jaar geleden moest de vorige „Veendam" de zee ruimen. Naar de sloop met dat schip! Want de mensen hadden het ineens zo druk gekregen met hun nieuwe speelgoed. Ze hadden dertig eeuwen gevaren maar nu wilden ze ver der gaan vliegen en na slechts dertig jaren knutselen lukte dat ook zelfs transatlantisch. Met twintig knopen over zee? Welnee, ben je gek? Met driehon derd, ja met vijfhonderd knopen hoog daarboven naar de overkanten van alle oceanen De kade raakte verlaten, de luchthaven werd tot gedrangen de mooie pries- teresse van de lelijke afgod Haast, die op tien kilometer hoogte boven de golven de diepvriesdoperwtjes gingen ronddra gen, leken het waarachtig van Neptunus en zijn scheepsbeschuit gewonnen te heb ben. Deze echter lachte in zijn zeewier- baard want hij kende de mensen beter dan ze zichzelf kenden. Hij wist wel dat ze tot hem zouden terugkeren als ze in de benauwenissen zouden raken. En om dat hij hen ondanks hun trouw aan zijn element toch goed gezind was gebleven, gaf hij tegen 1973 een goedgunstige wenk aan een hem dierbare rederij, en zo komt er dan straks tóch weer een nieuwe „Veendam" in de vaart! Waarom? Omdat zoveel mensen aan de wal plotseling met grote schrik zijn gaan bemerken, dat ze met al hun haast en onrust in nood en op de klippen geraakt zijn en dat ze gered moeten worden. En gelukkig dan maar: in mei 1973 kan de reddingsboot hen bereiken. De „Veendam" zal zich van meer tra ditionele reddingsboten gaan onderschei den ten eerste door haar grootte (22.700 ton!) en ten tweede door het hoogst op merkelijke feit, dat ze met haar pas sagiers niet van de zee naar de veilige wal, maar van de wal naar de veilige zee zal gaan varen. De passagiers zullen dan ook eigenlijk niet zozeer als schip breukelingen maar als welvaartsbreu- kelingen aan boord komen. Overal im mers aan de wal nam de bedreiging van hun welzijn toe. Het leven werd daar echt gevaarlijk. Volte. Agressie. Misdaad. Haast, steeds meer haast. Zelfs bij va kantiegangers. Verkeersellende. Lawaai. Stank. KopzorgToen zijn ze hun noodsein SOS gaan uitzenden, dat in de moderne code als CRUISE gespeld wordt. Op 14 mei zal de „Veendam" de eerste grpep van 500 bevoorrechten aan boord kunnen nemen. Vrouwen en kin deren het éérst aan boord maar ook voor de mannen zal er plaats zijn. Een ieder van hen, die van de levendige Rotterdamse WLlhelminakade over de loopplank naar het schip zal treden, zal zich mateloos opgelucht voelenen voorlopig net zo veilig voor alle bedrei gingen als de schepselen, die lang vóór hem, nog net voor de bui binnen, Noach's Ark betraden. Ze zullen dan aan de re ling van het hoogste dek nog wat uitzien over alle gruwelijke jachten aan de wal.... en, als de tros wordt losgesmeten of vooral, als hun „Veendam" straks aan de Hoek van Holland de zee op zal gaan, beseffen, dat hun Bevrijding begonnen is. Een bevrijding zal het wezen. Op 14 mei voor elf dagen helemaal naar Casa blanca en tussenhavens. Op 26 mei ach terom Engeland naar Noorwegen en De nemarken en op 6 juni via Engeland menige Noorse fjord in en naar Kopen hagendie nieuwe „Veendam" mag dan op haar eerste drie cruises met zo veel verscheidenheid elok wat wils aan ongewone bestemmingen bieden, maar dam". Volendam" en „Prinsendam" in de zomer van 1973 de zee op zullen gaan en de mensen zullen bicden wal ze in hun vakanüe écht nodig hebben, zal wel in de praktijk blijken, dat óók de wijsheid overwonnen heeft. A. Viruly, cud commodore dor K.L.M. De ware ontspanning van ziel, geest en lichaam, dat is het cruisewezen. het goed leven aan boord en de feeste lijke zeevaart zullen toch de ware be vrijders blijken. Wat het schip betreft: een letterlijk grootscheepse verbouwing, die 15 mil joen gulden gekost heeft, betekent aan passing aan de eisen van het moderne cruisebedrijf. Als 't waait, zullen sta bilisatoren welhaast alle rol uit het schip kunnen halen, en welke cruiseganger met ervaring zou zioh behalve over teveel wind nog andere zorgen kunnen maken? Bij cruises nu eenmaal géén zorgen om bagagesjouw, om parkeerruimte, om ho telkamers en op een „Veendam" zelfs niet om de elders altijd wat moeilijke fooiengeverij. Onbezorgd slenteren in uitzonderlijke en romantische oorden als Ytterdal of Vigo of Gudvangen of Thors- havnmaar als hoofdzaak telkens daartussen de wijdte van de zee, de heldere sterren, de ongesluierde zon, de longen vol frisse lucht, de afwezigheid van alle vulgaire, reisbedervende haast die maar hartinfarcten oplevert. De wa re ontspanning van ziel, geest en li chaam, dat is het cruisewezen. De „Rotterdam", de „Nieuw Amster dam" en de „Statendam" gingen vanuit Amcrikaan.se havens varen. Toen zij hun Wilhelminakade verlieten omdat lijn diensten overzee niet meer rendabel uit te voeren waren, leken de luchtvaart en de menselijke rusteloosheid de zeevaart voor goed te hebben overwonnen. Dat is gezichtsbedrog geweest. Want enkele jaren van- Haastaanbidding en toegeno men spanningen is gebleken, dat het reizend publiek tot een beter inzicht kwam. De Holland Amerika Lijn heeft blijkbaar, dit tijdsteken begrepen en als haar drie nieuwe cruise-schepen „Veen- Routekaartje van de cruises met de „Veendam". Men kan ook een ge deelte van een route nemen. WINKELIER MET VERGUNNING MAG BIJNA ALLE ARTIKELEN VERKOPEN PER 1 AUGUSTUS INGEGAAN Gedurende de laatste tien jaar is de branche-vervaging in de detail handel zeer ver voortgeschreden. Deze ontwikkeling wordt vanaf 1 augustus van dit jaar nog eens krachtig bevorderd door het in werking treden van de nieuwe Vestigingswet Detailhandel. Natuurlijk blijven er bepaalde regels bestaan. Een slager mag met in gang van genoemde datum wél levensmiddelen verkopen, maar nog geen grammofoonplaten. Een gasfitter zonder detailhandelsvergunning mag vol gens de nieuwe wet wel alle sanitaire artikelen en huishoudelijke appa raten verkopen die hij aanlegt of opstelt, maar voor sterke drank moet niet bij hem aankloppen. De nieuwe wet geeft een vestigingsregeling in het algemeen. Hoe ko men detailisten nu straks aan een geldige vestigingsvergunning? Branchevervaging nu een feit. De nieuwe wet bepaalt onder meer dat ambachtslieden alle goederen mogen verkopen die een wezenlijk bestanddeel (V« van omzet of arbeidstijd) van de to tale bedrijfsuitoefening in de onderne ming uitmaken. Vandaar dat bijvoorbeeld een slager voortaan niet alleen vlees en vleeswaren mag verkopen, maar ook levensmiddelen. Hij is immers een am bachtsman, omdat hij ook slacht. Om soortgelijke redenen kan een water- en gasfitter nu rustig sanitaire artikelen (wastafels) en huishoudelijke apparaten (o.a. geisers en fornuizen) verkopen die hij zelf aanlegt of opstelt. De vestigingswetten uit 1954 zijn ver vallen. De nieuwe wet die hiervoor in de plaats treedt geeft een vestigingsre geling voor de detailhandel in het alge meen. Er is eindelijk afgestapt van de struktuur van afzonderlijke branches, ook al zal niet iedere winkelier daar direkt gelukkig mee zijn (meer konkunrentie!). Hoe komt een winkelier volgens de nieuwe bepalingen nu aan een vergun ning? Detailisten die reeds in het bezit zijn van een geldige vestigingsvergun ning, c.q. ontheffing behoeven zich geen zorgen te maken. Hun vergunning, c.q. ontheffing krijgt meteen rechtsgeldigheid als detailistenvergunning. Uitzonderingen. Een bijzonderheid is ook, dat degene die in het bezit is van een vergunning op grond van de nieuwe vestigingswet thans in het gehele land de detailhandel kan uitoefenen. De tijd dat men voor ieder filiaal een afzonderlijke vergunning nodig had, is voorbij. De winkelier mèt vergunning kan in principe alle goederen verkopen, wat dat betreft bestaan er geen afzonderlijke branches meer. Wel bevat ook de nieuwe vestigings wet nog enkele uitzonderingen op deze regel. Zo valt de verkoop van sterke drank onder de Horeca-wet, ook de ver koop van geneesmiddelen is uiteraard niet vrij, hetzelfde geldt voor vuurwa pens en het verkopen van gebruikt en ongeregeld goed. Ook voor de verkoop van goederen waarbij de vrijheid van meningsuiting (artikel 7, Grondwet) in het geding is wordt geen vergunningstelsel toegelaten. Het betreft hier artikelen als boeken, grammofoonplaten, tijdschriften, e.d. De ambachtsondernemer (denk b.v. aan de gasfitter) mag zonder detailhandels vergunning met zijn ambacht verwante artikelen verkopen. Wil hij zijn detail handel tot andere artikelen uitbreiden, dan moet hij wel een detailhandelsver- gunning aanvragen. Daartoe moet hij kunnen overleggen een certifikaat van bekwaamheid voor de detailhandel. Vóór 1 november. Er zijn ook detailisten, die hun onder neming leidden zonder over de vereiste vestigingsvergunning te beschikken. Zij negeerden de vestigingswetten of ze be hoefden geen vergunning te hebben (b.v. kleinhandel, schrijfwaren, rijdende win kels, piano- en orgelzaken). Deze ondernemers konden vóór 1 no vember van dit jaar een vergunning in de zin van de nieuwe detailhandelswet krijgen. Detailisten, die tot nog toe zonder ver gunning werkten, hoewel zij daartoe wel verplicht waren, moeten echter aan enkele voorwaarden voldoen om een ver gunning te kunnen krijgen. In de eerste plaats moeten zij kunnen aantonen, dat zij geheel kunnen voldoen aan de ge stelde eisen van kredietwaardigheid. Voorts moeten deze detailisten een kur- sus volgen voor vakbekwaamheid alsook een kursus voor handelskennis. Als de ondernemer niet zelf als be drijfsleider optreedt, moet hij er voor zorgen, dat zijn bedrijfsleider deze kur- sussen gaat volgen. Anders wordt er geen vergunning verstrekt. Ondernemers, die tot dusver geen vergunning hadden maai er volgens de vestigingswetten van 1954 ook niet een behoefden te hebben, moeten nu in ieder geval wél een vergunning aanvragen. Zij moeten deze aanvragen binnen drie maanden na inwerking tre den van de nieuwe detailhandelswet, dus vóór 1 november 1972. Zij behoeven niet te voldoen aan de ge stelde voorwaarden van kredietwaardig heid en het volgen van een tweetal kur- sussen. (Nadruk verboden). Mr. A. Bronsbergen. Je hoeft niet eens bij een aanrijding betrokken te zijn geweest, om te weten dat het hebben van hechtpleister, wond- verband en gaaskompressen in de auto geen overbodige luxe is. Het is al vol doende als kleine Piet even met zijn vingers tussen het portier heeft gezeten, om het verbandarsenaal zijn nut te laten bewijzen, en zelfs de schaafwonden die bij het bandenwisselen zouden optreden, kunnen het in voorraad hebben van enig pleisterwerk alreeds rechtvaardigen. Een goed gevulde verbandtrommel zou dan ook tot de verplichte uitrusting van de automobilist moeten behoren, hoewel die doos zich als trommel minder leent voor gebruik in de auto. omdat hij op een hobbelige weg ergerniswekkend kan rammelen, en ook omdat hij bij een bruuske rembeweging als een onhoud baar projektiel door de auto kan vliegen. Een kussen, waarin de verbandmiddelen goed en toch zo-voor-het-grijpen zijn opgeboren, zou veel veiliger zijn. Het is dan ook niet te verwonderen, dat in Duitsland alle personenauto's reeds volgens wettelijke voorschrift over een verbandkussen moeten beschikken. Ook in Nederland zijn sinds kort ver- bandkussens voorhanden, vervaardigd en samengesteld door Utermöhlen, Het zijn kunstlederen kussens, die in diverse kleu ren beschikbaar zijn. De kussens bevat ten een volledig eerste-hulp-assortiment verbandstoffen, inklusief een schaar, vei ligheidsspelden en een krijtje, dat in ge val van een aanrijding gebruiktkan worden voor de gebruikelijke situatie schets op de weg. Het verbandkussen dat voor een slaperige passagier ook als hoofdkussen dienst kan doen kost ongeveer vijfen twintig gulden, en het is verkrijgbaar bij alle apotheken en drogisten. Misschien iets voor de Kerstman?

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1972 | | pagina 4