Verbandkussen
voor in de auto
Gemeentegarantie
v/oor premiekoopu/oningen
Een nieuwe „Veendam" in de vaart
Nieuwe vestigingswet detailhandel
STRAKS SLECHTS 5 °/o AANBETALEN?
In de dit voorjaar verschenen „Nota Volkshuisvesting" heeft minister
Udink het voornemen aangekondigd om de gemeenten de mogelijkheid te
bieden tot 95 °/o van de- stichtingskosten de rente en aflossing te garan
deren bij aankoop van een nieuwe woning.
De minister wil met deze regeling het eigen woningbezit bevorderen.
Een aanmerkelijk deel van de jongere gezinnen prefereert een eigen wo
ning boven een huurwoning. Maar veelal beschikken zij niet over vol
doende middelen om naast kosten van verhuizing en inrichting ook nog
10 van de koopsom van de woning te betalen.
De stijging van bouw- en grondkoston vergroten dit probleem- nog
aanzienlijk. Veel mensen zijn daarom niet geholpen met de huidige re
geling vervat in ar.t. 63 van de Woningwet, volgens welke de koper 10°/u
van de stichtingskosten zelf moet financieren, wil hij voor een gemeente
garantie in aanmerking komen. Voor velen zou het hoogst welkom zijn
wanneer dit percentage tot 5 werd teruggebracht.
Aanbetaling nu 10 °/o.
Als u een huis wilt kopen,, dan moet u
er rekening mee houden, dat geldgevers
in het algemeen niet verder gaan dan
60 - 70 °/o van de stichtingskosten van de
woning. Maar vele kopers hebben niet
voldoende eigen geld om de rest kontant
te kunnen betalen. Artikel 63 van de
Woningwet opent voor deze mensen mis
schien een mogelijkheid.
Als een van de middelen waarmee een
gemeentebestuur de groei van het eigen
woningbezit kan bevorderen noemt dit
artikel het garanderen van de rente en
aflossing van de door de koper aange
gane of nog te sluiten lening onder ver
band van eerste hypotheek. Voorwaarde
is echter, dat de koper, die jonger is dan
55 jaar, tenminste 10 °/o van de stichtings
kosten uit eigen middelen moet finan
cieren. Kan hij dat, dan kan hij aanspraak
maken op een gemeentegarantie, mits
uiteraard zijn inkomen zodanig is, dat de
aan te gane verplichtingen verantwoord
kunnen worden genoemd.
Iemand die 10.000,op tafel kan leg
gen en een huis van een ton wil kopen
moet niet rekenen op een gemeentega
rantie als hij bijvoorbeeld maar een een
voudig loon verdient. De gemeente wil
natuurlijk geen onverantwoorde risiko's
lopen, ook al zal in de weinige gevallen,
dat het tot verkoop van de woning komt,
de opbrengst wel zodanig zijn, dat de
gemeente als borg niet behoeft te worden
aangesproken. Zou de gemeente toch een
keer verlies lijden, dan is 50 °/o van dit
verlies voor rekening van het rijk. De
schade voor de gemente blijft dus binnen
redelijke grenzen.
Verantwoord.
Ontegenzeglijk zijn de afgelopen jaren
vele mensen via een dergelijke gemeente
garantie geholpen. Vooral jonge echt
paren en gezinnen misten vaak het
kapitaal om een forse aanbetaling te
doen. De koopsommen van eengezins
woningen in de premiekoopsektor zijn
de laatste jaren zeer sterk gestegen.
Prijzen van f 65.000 a 70.000 zijn al vrij
gewoon. Zou de gemeenteregeling niet
bestaan, dan zouden veel aspirant-kopers
al zo'n circa 20.000 op tafel moeten
kunnen leggen, wilden zij voor een hypo
theek in aanmerking komen. Een derge
lijk bedrag kunnen de meeste aspirant
kopers niet opbrengen, zeker de jongeren
niet, die nog niet aan de top van hun in
komen staan en al moeite genoeg hebben
om het geld bijeen te krijgen, dat moet
dienen om de inrichting van het huis
te betalen.
Dankzij de gemeentegarantie zijn ech
ter vele gezinnen in staat toch een
nieuwe woning in de premiekoopsektor
te kopen. Als zij 10 °/o van de stichtings
kosten zelf kunnen financieren en bo
vendien nog wat geld hebben om het huis
in te richten, dan is een gemeentegarantie
mogelijk. Wel zullen zij dan vooral de
eerste jaren op stevige lasten komen te
zitten. Men moet zich, hoe aanlokkelijk
de onderhavige regeling ook is, niet la
ten verleiden tot een transaktie, die de
draagkracht van betrokkene te boven
gaat. De verplichtingen, die men aan
gaat, moeten verantwoord zijn. De ge
meente beoordeelt natuurlijk elke garan-
tieaanvrage in dit licht, maar ze gaat
toch voornamelijk af op de gegevens, die
de aanvragers zelf verstrekken. En er
zijn wel eens aanvragers, die hun finan
ciële positie en dito perspectieven wat al
te optimistisch beoordelen
Voorzichtig.
Maar er zijn vooral in de jongere leef
tijdsgroepen nog mensen, die wel graag
het eigendom willen verwerven van een
woning, maar die zelfs die tien procent
van de stichingskosten niet kunnen be
talen. Van de bewoners van nieuwe, met
rijkssteun gebouwde woningen is 63
jonger dan 35 jaar en 34 °/o zelfs jonger
dan 30 jaar. Deze mensen werken nog
niet zo lang, hebben nog weinig kunnen
sparen en als zij een woning willen
kopen van bijvoorbeeld 65.000,dan
kunnen zij een bedrag van 6500,(10 °/o
van de stichtingskosten) niet op tafel leg
gen, ook al omdat zij tenslotte enkele
duizenden nodig hebben om het huis
in te richten. Dus komen zij niet voor
gemeentegarantie in aanmerking.
De minister wil deze groep tegemoet
komen door de mogelijkheid te openen
dat de gemeenten rente en aflossing ga
randeren van leningen, die ten hoogste
95 uitmaken van de stichtingskosten
van nieuwe eigen woningen. Dat houdt in
dat aspirant-kopers dan slechts 5 °/o van
de kosten kontant zouden moeten beta
len. Een aantal (jonge) mensen zou hier
beslist mee geholpen zijn.
Maar een dergelijke 95 °/o-regeling heeft
ook bedenkingen. De koper komt dan
op wel heel zware lasten te zitten. Daar
om zullen de gemeenten die maximale
garantie alleen dan mogen geven, indien
redelijkerwijze mag worden veronder
steld dat de betreffende aspirantkoper
dusdanige uitzichten op een behoorlijke
maatschappelijke karrière en een ade-
kwaat inkomen heeft, dat hij niet zal be
zwijken onder de hoge hypotheeklasten.
De gemeenten zullen dan nog voor
zichtiger moeten worden, want het is
uiteraard niet de bedoeling dat zij zich
garant stellen voor personen, wier in
komen vermoedelijk ontoereikend zal zijn
om dergelijke zware lasten te dragen.
(Nadruk verboden.)
Voorjaar 1973 staat er iets van groot
belang in de reiswereld te gebeuren:
De Holland Amerika Lijn gaat dan op
nieuw een „Veendam" in de vaart bren
gen. Een waar teken des tijds en
nu ook eens een verheugend!
Twintig jaar geleden moest de vorige
„Veendam" de zee ruimen. Naar de
sloop met dat schip! Want de mensen
hadden het ineens zo druk gekregen met
hun nieuwe speelgoed. Ze hadden dertig
eeuwen gevaren maar nu wilden ze ver
der gaan vliegen en na slechts dertig
jaren knutselen lukte dat ook zelfs
transatlantisch. Met twintig knopen over
zee? Welnee, ben je gek? Met driehon
derd, ja met vijfhonderd knopen hoog
daarboven naar de overkanten van alle
oceanen
De kade raakte verlaten, de luchthaven
werd tot gedrangen de mooie pries-
teresse van de lelijke afgod Haast, die
op tien kilometer hoogte boven de golven
de diepvriesdoperwtjes gingen ronddra
gen, leken het waarachtig van Neptunus
en zijn scheepsbeschuit gewonnen te heb
ben. Deze echter lachte in zijn zeewier-
baard want hij kende de mensen beter
dan ze zichzelf kenden. Hij wist wel dat
ze tot hem zouden terugkeren als ze in
de benauwenissen zouden raken. En om
dat hij hen ondanks hun trouw aan zijn
element toch goed gezind was gebleven,
gaf hij tegen 1973 een goedgunstige wenk
aan een hem dierbare rederij, en zo komt
er dan straks tóch weer een nieuwe
„Veendam" in de vaart!
Waarom? Omdat zoveel mensen aan de
wal plotseling met grote schrik zijn gaan
bemerken, dat ze met al hun haast en
onrust in nood en op de klippen geraakt
zijn en dat ze gered moeten worden. En
gelukkig dan maar: in mei 1973 kan de
reddingsboot hen bereiken.
De „Veendam" zal zich van meer tra
ditionele reddingsboten gaan onderschei
den ten eerste door haar grootte (22.700
ton!) en ten tweede door het hoogst op
merkelijke feit, dat ze met haar pas
sagiers niet van de zee naar de veilige
wal, maar van de wal naar de veilige
zee zal gaan varen. De passagiers zullen
dan ook eigenlijk niet zozeer als schip
breukelingen maar als welvaartsbreu-
kelingen aan boord komen. Overal im
mers aan de wal nam de bedreiging van
hun welzijn toe. Het leven werd daar
echt gevaarlijk. Volte. Agressie. Misdaad.
Haast, steeds meer haast. Zelfs bij va
kantiegangers. Verkeersellende. Lawaai.
Stank. KopzorgToen zijn ze hun
noodsein SOS gaan uitzenden, dat in
de moderne code als CRUISE gespeld
wordt. Op 14 mei zal de „Veendam" de
eerste grpep van 500 bevoorrechten aan
boord kunnen nemen. Vrouwen en kin
deren het éérst aan boord maar ook
voor de mannen zal er plaats zijn. Een
ieder van hen, die van de levendige
Rotterdamse WLlhelminakade over de
loopplank naar het schip zal treden, zal
zich mateloos opgelucht voelenen
voorlopig net zo veilig voor alle bedrei
gingen als de schepselen, die lang vóór
hem, nog net voor de bui binnen, Noach's
Ark betraden. Ze zullen dan aan de re
ling van het hoogste dek nog wat uitzien
over alle gruwelijke jachten aan de wal....
en, als de tros wordt losgesmeten of
vooral, als hun „Veendam" straks aan
de Hoek van Holland de zee op zal gaan,
beseffen, dat hun Bevrijding begonnen is.
Een bevrijding zal het wezen. Op 14
mei voor elf dagen helemaal naar Casa
blanca en tussenhavens. Op 26 mei ach
terom Engeland naar Noorwegen en De
nemarken en op 6 juni via Engeland
menige Noorse fjord in en naar Kopen
hagendie nieuwe „Veendam" mag
dan op haar eerste drie cruises met zo
veel verscheidenheid elok wat wils aan
ongewone bestemmingen bieden, maar
dam". Volendam" en „Prinsendam" in de
zomer van 1973 de zee op zullen gaan en
de mensen zullen bicden wal ze in hun
vakanüe écht nodig hebben, zal wel in
de praktijk blijken, dat óók de wijsheid
overwonnen heeft.
A. Viruly,
cud commodore dor K.L.M.
De ware ontspanning van ziel, geest en lichaam, dat is het cruisewezen.
het goed leven aan boord en de feeste
lijke zeevaart zullen toch de ware be
vrijders blijken.
Wat het schip betreft: een letterlijk
grootscheepse verbouwing, die 15 mil
joen gulden gekost heeft, betekent aan
passing aan de eisen van het moderne
cruisebedrijf. Als 't waait, zullen sta
bilisatoren welhaast alle rol uit het schip
kunnen halen, en welke cruiseganger met
ervaring zou zioh behalve over teveel
wind nog andere zorgen kunnen maken?
Bij cruises nu eenmaal géén zorgen om
bagagesjouw, om parkeerruimte, om ho
telkamers en op een „Veendam" zelfs
niet om de elders altijd wat moeilijke
fooiengeverij. Onbezorgd slenteren in
uitzonderlijke en romantische oorden als
Ytterdal of Vigo of Gudvangen of Thors-
havnmaar als hoofdzaak telkens
daartussen de wijdte van de zee, de
heldere sterren, de ongesluierde zon, de
longen vol frisse lucht, de afwezigheid
van alle vulgaire, reisbedervende haast
die maar hartinfarcten oplevert. De wa
re ontspanning van ziel, geest en li
chaam, dat is het cruisewezen.
De „Rotterdam", de „Nieuw Amster
dam" en de „Statendam" gingen vanuit
Amcrikaan.se havens varen. Toen zij hun
Wilhelminakade verlieten omdat lijn
diensten overzee niet meer rendabel uit
te voeren waren, leken de luchtvaart en
de menselijke rusteloosheid de zeevaart
voor goed te hebben overwonnen. Dat is
gezichtsbedrog geweest. Want enkele
jaren van- Haastaanbidding en toegeno
men spanningen is gebleken, dat het
reizend publiek tot een beter inzicht
kwam. De Holland Amerika Lijn heeft
blijkbaar, dit tijdsteken begrepen en als
haar drie nieuwe cruise-schepen „Veen-
Routekaartje van de cruises met de
„Veendam". Men kan ook een ge
deelte van een route nemen.
WINKELIER MET VERGUNNING MAG BIJNA ALLE ARTIKELEN VERKOPEN
PER 1 AUGUSTUS INGEGAAN
Gedurende de laatste tien jaar is de branche-vervaging in de detail
handel zeer ver voortgeschreden. Deze ontwikkeling wordt vanaf 1
augustus van dit jaar nog eens krachtig bevorderd door het in werking
treden van de nieuwe Vestigingswet Detailhandel.
Natuurlijk blijven er bepaalde regels bestaan. Een slager mag met in
gang van genoemde datum wél levensmiddelen verkopen, maar nog geen
grammofoonplaten. Een gasfitter zonder detailhandelsvergunning mag vol
gens de nieuwe wet wel alle sanitaire artikelen en huishoudelijke appa
raten verkopen die hij aanlegt of opstelt, maar voor sterke drank moet
niet bij hem aankloppen.
De nieuwe wet geeft een vestigingsregeling in het algemeen. Hoe ko
men detailisten nu straks aan een geldige vestigingsvergunning?
Branchevervaging nu een feit.
De nieuwe wet bepaalt onder meer
dat ambachtslieden alle goederen mogen
verkopen die een wezenlijk bestanddeel
(V« van omzet of arbeidstijd) van de to
tale bedrijfsuitoefening in de onderne
ming uitmaken. Vandaar dat bijvoorbeeld
een slager voortaan niet alleen vlees en
vleeswaren mag verkopen, maar ook
levensmiddelen. Hij is immers een am
bachtsman, omdat hij ook slacht. Om
soortgelijke redenen kan een water- en
gasfitter nu rustig sanitaire artikelen
(wastafels) en huishoudelijke apparaten
(o.a. geisers en fornuizen) verkopen die
hij zelf aanlegt of opstelt.
De vestigingswetten uit 1954 zijn ver
vallen. De nieuwe wet die hiervoor in
de plaats treedt geeft een vestigingsre
geling voor de detailhandel in het alge
meen. Er is eindelijk afgestapt van de
struktuur van afzonderlijke branches, ook
al zal niet iedere winkelier daar direkt
gelukkig mee zijn (meer konkunrentie!).
Hoe komt een winkelier volgens de
nieuwe bepalingen nu aan een vergun
ning? Detailisten die reeds in het bezit
zijn van een geldige vestigingsvergun
ning, c.q. ontheffing behoeven zich geen
zorgen te maken. Hun vergunning, c.q.
ontheffing krijgt meteen rechtsgeldigheid
als detailistenvergunning.
Uitzonderingen.
Een bijzonderheid is ook, dat degene
die in het bezit is van een vergunning
op grond van de nieuwe vestigingswet
thans in het gehele land de detailhandel
kan uitoefenen. De tijd dat men voor
ieder filiaal een afzonderlijke vergunning
nodig had, is voorbij.
De winkelier mèt vergunning kan in
principe alle goederen verkopen, wat dat
betreft bestaan er geen afzonderlijke
branches meer.
Wel bevat ook de nieuwe vestigings
wet nog enkele uitzonderingen op deze
regel. Zo valt de verkoop van sterke
drank onder de Horeca-wet, ook de ver
koop van geneesmiddelen is uiteraard
niet vrij, hetzelfde geldt voor vuurwa
pens en het verkopen van gebruikt en
ongeregeld goed.
Ook voor de verkoop van goederen
waarbij de vrijheid van meningsuiting
(artikel 7, Grondwet) in het geding is
wordt geen vergunningstelsel toegelaten.
Het betreft hier artikelen als boeken,
grammofoonplaten, tijdschriften, e.d.
De ambachtsondernemer (denk b.v. aan
de gasfitter) mag zonder detailhandels
vergunning met zijn ambacht verwante
artikelen verkopen. Wil hij zijn detail
handel tot andere artikelen uitbreiden,
dan moet hij wel een detailhandelsver-
gunning aanvragen. Daartoe moet hij
kunnen overleggen een certifikaat van
bekwaamheid voor de detailhandel.
Vóór 1 november.
Er zijn ook detailisten, die hun onder
neming leidden zonder over de vereiste
vestigingsvergunning te beschikken. Zij
negeerden de vestigingswetten of ze be
hoefden geen vergunning te hebben (b.v.
kleinhandel, schrijfwaren, rijdende win
kels, piano- en orgelzaken).
Deze ondernemers konden vóór 1 no
vember van dit jaar een vergunning in
de zin van de nieuwe detailhandelswet
krijgen.
Detailisten, die tot nog toe zonder ver
gunning werkten, hoewel zij daartoe
wel verplicht waren, moeten echter aan
enkele voorwaarden voldoen om een ver
gunning te kunnen krijgen. In de eerste
plaats moeten zij kunnen aantonen, dat
zij geheel kunnen voldoen aan de ge
stelde eisen van kredietwaardigheid.
Voorts moeten deze detailisten een kur-
sus volgen voor vakbekwaamheid alsook
een kursus voor handelskennis.
Als de ondernemer niet zelf als be
drijfsleider optreedt, moet hij er voor
zorgen, dat zijn bedrijfsleider deze kur-
sussen gaat volgen. Anders wordt er geen
vergunning verstrekt. Ondernemers, die
tot dusver geen vergunning hadden maai
er volgens de vestigingswetten van 1954
ook niet een behoefden te hebben, moeten
nu in ieder geval wél een vergunning
aanvragen. Zij moeten deze aanvragen
binnen drie maanden na inwerking tre
den van de nieuwe detailhandelswet, dus
vóór 1 november 1972.
Zij behoeven niet te voldoen aan de ge
stelde voorwaarden van kredietwaardig
heid en het volgen van een tweetal kur-
sussen.
(Nadruk verboden).
Mr. A. Bronsbergen.
Je hoeft niet eens bij een aanrijding
betrokken te zijn geweest, om te weten
dat het hebben van hechtpleister, wond-
verband en gaaskompressen in de auto
geen overbodige luxe is. Het is al vol
doende als kleine Piet even met zijn
vingers tussen het portier heeft gezeten,
om het verbandarsenaal zijn nut te laten
bewijzen, en zelfs de schaafwonden die
bij het bandenwisselen zouden optreden,
kunnen het in voorraad hebben van enig
pleisterwerk alreeds rechtvaardigen.
Een goed gevulde verbandtrommel zou
dan ook tot de verplichte uitrusting van
de automobilist moeten behoren, hoewel
die doos zich als trommel minder leent
voor gebruik in de auto. omdat hij op
een hobbelige weg ergerniswekkend kan
rammelen, en ook omdat hij bij een
bruuske rembeweging als een onhoud
baar projektiel door de auto kan vliegen.
Een kussen, waarin de verbandmiddelen
goed en toch zo-voor-het-grijpen zijn
opgeboren, zou veel veiliger zijn. Het
is dan ook niet te verwonderen, dat
in Duitsland alle personenauto's reeds
volgens wettelijke voorschrift over een
verbandkussen moeten beschikken.
Ook in Nederland zijn sinds kort ver-
bandkussens voorhanden, vervaardigd en
samengesteld door Utermöhlen, Het zijn
kunstlederen kussens, die in diverse kleu
ren beschikbaar zijn. De kussens bevat
ten een volledig eerste-hulp-assortiment
verbandstoffen, inklusief een schaar, vei
ligheidsspelden en een krijtje, dat in ge
val van een aanrijding gebruiktkan
worden voor de gebruikelijke situatie
schets op de weg.
Het verbandkussen dat voor een
slaperige passagier ook als hoofdkussen
dienst kan doen kost ongeveer vijfen
twintig gulden, en het is verkrijgbaar
bij alle apotheken en drogisten.
Misschien iets voor de Kerstman?