NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD GD Plonvier heeft DE schoenen Ook de bejaarde gaat graag leuk gekleed No. 3491 Donderdag 24 februari 1972 75e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 4,50 per half jaar. Franco per post 19,per jaar. Advertenties 18 ct per mm, exclusief BTW. Voor fouten in advertenties per telefoon opgegeven, kunnen wjj geen enkele verantwoordelijkheid dragen. FEUILLETON De monteur is nu minstens even kwaad als het meisje. Hij heft een steeksleutel op en dreigt ermee. „Als je nou niet opdondert, smijt ik hem naar die rooie kop van jekreng Ze wil terugschelden, maar de stevige arm van Brink grijpt in en dwingt haar door te lopen. „Vooruit, .geen gezanik hier. En blijf bij hem vandaan, als hij dat wil. En jij moet je niet dadelijk op de kast laten jagen, Vorremans." Op nieuw zegt de monteur: „Ik wil geen wijven om me heen, als ik werk. Ze leiden je gedachten maar af." Sinds loopt Grada met een wijde boog om de monteur heen. Niet omdat ze bang voor hem is, want het woord „vrees" staat niet in haar woordenboek. Ze minacht hem gewoon. Zo'n Stuk on geluk! HOOFDSTUK 21 Het schone blazoen. Twaalf volle weken is Jaap ten Oever in het ziekenhuis geweest, als hij wordt ontslagen, uitgeleide gedaan door enkele zusters, die hem om beurten al die we ken hebben verpleegd en verzorgd. Hij drukt ze één voor één de hand en is aangedaan. Want als een wrak is hij binnengekomen. Zelf weet hij er niets van, maar bij stukjes en beetjes heeft hij vernomen, in welke toestand een automobilist hem langs de weg heeft ge vonden en dat hij daarna in allerijl door Henk Garreveer naar het ziekenhuis is gereden. Waar de dokters een paar uur met hem bezig zijn geweest. Nu is hij praktisch hersteld. Het lopen gaat wel iswaar nog niet al te best, doch dat komt met gestadige oefening wel weer in orde. Voor de rest is hij blij en dankbaar, omdat hij weg mag. Alleenhij gaat niet naar huis. Pleunie heeft overdag haar werk en wie moet er dan voor hem zorgen? Kan hij alleen al de trap op en af? Geen sprake van. Voorlopig gaat hij naar Bergevoort. Daar zal Berendien hem verder ver zorgen en vertroetelen. Het laatste waarschijnlijk 't meest. Men heeft het een paar avonden te voren in huize Gar reveer besproken. Zelfs Pleunie moest toegeven, dat dit wel de beste oplossing was. Tenslotte voor tijdelijk. Een kwes tie van nazorg. Dus gaat de rit naar Bergevoort, waar de grote salon herscha pen is in een bloemenpaleisje. Bij de garage staat het gehele perso neel om Jaap een hartelijk welkom toe te roepen. Hij kijkt getroffen, als hij met behulp van Berendien uit de wagen stapt. Er worden handen gedrukt; daar aan ontkomt hij niet. Terwijl Grada hem spontaan op de wang kust. „Fijn, dat je er weer bent, Jaap." Hij staat er wat onwezenlijk-lachend bij. Iedereen is plotseling zo vriendelijk. Bij de pomp toetert een ongeduldige automobilist, dus Loorkens snelt er heen. Gelijk is dit het sein om weer aan het werk te gaan. In de kamer moet Jaap de bloemstuk ken bewonderen. Natuurlijk zijn de grootste van Henk en Berendien. En een fruitmand van Pleunie. Verder van de chauffeurs, van Brink en van de pomp bediende. Alleen de nieuwe monteur heeft geweigerd één cent te geven. „Wie is die Ten Oever? Ik ken de man hele maal niet. Dat hij een ongeluk gehad heeft.... was het geen ongeluk? Wat dan? Hebben ze hem een pak op zijn mieter gegeven? Zal-ie wel verdiend hebben. Ga nouje krijgt zo maar niet voor niets op je falie. Kranten? Lees ik nooit. Dus weet ik van niks. Ik doe er niet aan mee Maar toen .de auto het terrein van de garage op kwam rijden, stak hij wel even zijn hoofd om de hoek. Uiteindelijk stak hij ook zijn hand uit en drukte die van de teruggekeerde collega. En dat was voor Vorremans al heel wat. De ronde langs de bloemenzee is ge maakt, dus beveelt Berendien: „Nu ga je zitten en maak ik een lekker kopje kof fie klaar. Met wat erbijZe knipoogt en drukt zijn arm. Pleunie heeft voor deze door Gerrit Fransen heugelijke dag een vrije morgen gekre gen. „Natuurlijk," had Kees Plantema gezegd, „je gaat mee je broer ophalen. Die paar uurtjes komen later wel eens in orde." Dus is ze er ook bij en zit naast hem, blij en dankbaar, dat alles nog zo goed afgelopen is. Dat lopen komt op de duur wel weer goed. Henk deelt sigaretten uit en als even later Berendien met de koffie en de taart komt, is de stemming perfekt. Ze genieten van de heerlijkheden. Grada krijgt een telefoontje: ze kan zes stukken taart komen ophalen voor zichzelf en de jongens. Het personeel moet meedelen in de feestvreugde, tenslotte is Jaap ook een hunner. Na een half uurtje staat Pleunie op. Ze moet weer aan het werk. Even buigt ze zich over haar broer en drukt een kus op zijn voorhoofd. „Ik wip wel eens aan, Jaap," zegt ze zacht, maar hij be speurt de blijheid in haar stem. Een der chauffeurs zal haar naar de stad rijden. Henk had het willen doen, maar hij is al weggeroepen; er is een klant, waarmee hij in het kantoortje een lang gesprek heeft. Berendien is nu alleen met de terugge keerde jongen in de grote zonnige voor kamer. Ze zitten dicht bij elkaar en kijken naar het langsrazende verkeer. Af en toe remt een auto af om te stop pen bij het benzinestation. Loorkens heeft het druk, maar hij is voor zijn taak berekend. „Vind je het fijn om hier te zijn?" vraagt het meisje. „Bij jou vind ik het altijd prettig, dat weet je wel. En jij bent zo vaak bij me geweest, toen ik in het ziekenhuis lag. Ik sta dik bij je in het krijt." Ze drukt zijn arm. „Er komt nog wel eens een tijd, lieveling, dat je gelegen heid krijgt om de rekening te vereffenen. Zodra je helemaal weer honderd procent bent, gaan we ons verloven. En eh van het najaar trouwen we." Hij kijkt haar verbaasd aan. „Haha.... dat is spijkers met koppen slaan. Heb ik misschien ook nog een stem in het ka pittel?" „Dat zul jij niet willen! Ik ken je im mers veel te goed, mannetje!" „Werkelijk? Kunst he? Om misbruik te maken van de omstandigheden. Nu ik niet weg kan. Ik ben helemaal van jou afhankelijk." Dat valt niet in goede aarde. Haar gezicht betrekt en ze wijst naar de ga rage. „Je wagen staat daar. Rijden kun je wel, duswat belet je om er van door te gaan?" Hij buigt zich naar haar toe en streelt het meisje over de wang. „Jij," ant woordt hij enkel. „Ik kan niet meer buiten je. Erg he?" Haar trekken verzachtten weer. „Het is geen toeval geweest, Jaap ten Oever, dat wij elkaar weer moesten ontmoeten. Ik heb dikwijls nagedacht over onze eerste ontmoeting, die avond in juli. Het was een beetje regenachtig, toen ik je op de kermis ontmoette. Het was nog in de tijd, dat ik vriendin was met Bea Slotboom. Bea had al een vrijer opge doken en ik liep er zo'n beetje als derde rad aan de wagen bij. Tot jij kwam. Ik herinnerde me bij stukjes en beetjes nog, dat het al ver na middernacht was, toen we terugkeerden in Bergevoox-t. Het begon net te regenen en ik zei: Kom maar even mee in de smederijmisschien wordt het straks weer droog...." Jaap knikt. Het staat hem nu ook voor de geest. „Ik weet bijvoorbeeld nog, dat je goed kon zoenen." „O, is dat het enige, wat je nog weet?" Hij lacht vrolijk. „Nog veel meer. De volgende avond deden we het over en de laatste kermisdag nog eens." Hij denkt na. „Waarom heb ik je daarna eigenlijk nooit meer gezien?" „Ja, dat heb ik me ook wel eens af gevraagd. Bea kreeg al gauw vaste ver kering, zodat ik zo'n beetje alleen over bleef. Maar jou zag ik nooit meer." „Misschien kwam het wel, omdat jij Berendien Gaireveer was, liefje. En ik maar gewoon vrachtautochauffeur. Best mogelijk, dat ik niet meer durfde." „Was je altijd zo bang?" "„Nee, dat 'niet bepaald. Enerzijds wil de ik niet graag een blauwtje lopen. Wacht.nu herinner ik me, dat ik eens een keer met de wagen door Bergevoort kwam en langs jullie smederij reed. Ik zag je vader staan. Hij keek me onder zoekend aan, toen ik langs reed. Pa Gar reveer leek me toen niet bepaald ge makkelijk. Best mogelijk, dat me dat heeft weerhouden nog eens terug te komen." Ze gaat dicht tegen hem aan zitten. „Het doet er niet meer toe, jongen. We hebben elkaar teruggevonden, na al die jaren, en nu blijven we bij elkaar. Ik houd van je en jij van mij. Meer hebben we niet nodig. Samen zullen we geluk kig zijn. (Wordt vervolgd.) WAAROM MAG EEN BEJAARDE NIET LICHT EN VROLIJK GEKLEED GAAN De meeste bejaarden liepen er tot in zeer recent verleden maar somber- tjes bij. Zwarte pakken, donkere of grijze jurken markeerden hun be scheiden eisen op mode-gebied. Vrolijke, lichte kleuren werden vermeden. Dat hoorde bij de jeugd. De bejaarde, zo luidde de ongeschreven regel, diende zich, zo onopvallend mogelijk te kleden. En daax-door moest' hij wel de idee krijgen, dat hij er eigenlijk niet meer bij hoorde. Deze gangbare normen zijn nog steeds niet helemaal doorbroken, maar het aantal bejaarden dat zich modieuze kleding durft aan te schaf fen, neemt de laatste jaren toch duidelijk toe. In het blad „Op leeftijd" werd dieper op het ondex-wei-p „Bejaarden en mode" ingegaan. Met name wei'd gewezen op het feit dat veel be jaarden, die wel iets anders dan een „zwart pakkie" willen, bang zijn voor kritiek van leeftijdgenoten. Vooral kleding in tehuizen konservatief. Vele bejaarden kleden zich op een wijze, die hun „bejaard" uiterlijk als het ware overaksentueert. Toen zij een jaar of 40, 50 waren kochten zij kle ding, die hen jonger deed schijnen dan zij wax-en, maar sinds zij de 65-jarige leeftijd hebben bereikt, schijnen zij veel eer moeite te doen om er zo oud mogelijk uit te zien. Veel bejaarde mannen dragen hun donkere pak als ware het een uniform voor mensen op leeftijd, veel bejaarde vrouwen aksentueren hun hoge leeftijd nog eens ekstra door het dragen van donkergrijze kousen en wat kleurloze dessins. Gelukkig neemt het aantal bejaarden, dat zich hult in vrolijker, lichtere kleu ren, de laatste jaren duidelijk toe. Zo als „Op Leeftijd", het orgaan van de Nederlandse Federatie voor Bejaarden zorg het uitdrukte: „Veel oudere mensen nemen niet langer genoegen met de vormloze, kleuxdoze „zakken", die enkele jaren geleden nog in winkelrekken hin gen voor de oudere klanten". Wel bestaat deze grotere belangstelling voor modieuze kleding voornamelijk bij bepaalde groepen bejaarden. Het ge at hier in het bijzonder om bejaarden uit do grote steden en om bejaarden, die nog op zichzelf woneix. Sociale kontrole. Het wonen in grotere konsentraties (bijvoorbeeld bejaardentehuizen) blijkt erg remmend te werken op veel bejaar den, wat betreft hun wensen op het ge bied van de mode. Vele bejaarden blijken als de dood te zijn voor kritiek op hun uiterlijk van medetahuisbewoners. Mannen die best zin hebben in een lichtkleurige colbert, doen dat toch maar niet, omdat zij bang zijn door hun mede-bewoners te worden uitgelachen. Die „sociale kontrole" wprkt bij de vrouwen mogelijk nog meer remmend. Een oudere dame in een vrolijke jurk met korte rokken, krijgt van alle kanten het verwijt te horen dat zij zich te jeug dig kleedt. Wat verbeeldt ze zich wel? Ze is toch geen twintig meer! En wan neer die vrouw in een tehuis woont en medeafhankelijlc is van de goodwill van haar mede-bewoners, dan kiest zij om der wille van de goede vrede eiex-en voor haar geld. Het vrolijke jurkje verdwijnt definitief in de kast en zij trekt haar zwarte of grijze jurk maar weer aan. Zij dux*ft zich in haar kleding niet langer te onderscheiden van de groep waartoe zij door haar leeftijd en omstandigheden behoort. Zo maken de mensen het elkaar moei lijk. Ze verbieden elkaar anders-dan anders te zijn. En wie toch wil afwijken van het gangbare patroon, kiest daar mee tevens voor. de eenzaamheid. Zij of hij stelt zich buiten het gemeenschaps leven van het tehuis. In bejaardentehuizen, kleden bejaax-- den zich daarom vaak het meest konser vatief, soms tegen hun zin. Maar het „hoort" nou eenmaal zo. Waarom weet eigenlijk niemand, maar die vraag wordt je ook niet gesteld. Een „idee". Ook op het platteland oefent de sociale kontrole nog een aanzienlijke macht uit. Ook daar wordt veelal van de be jaarden verwacht, dat hij „stemmig" ge kleed gaat, d.w.z. op een wijze, die naar de mening van velen bij zijn leeftijd past. Maar geen mens kan uitleggen, waarom alleen sombere tinten bij oudere leeftijd past. Dat is in feite maar een „idee", maar dit soort ideeën leidt he laas een taai leven en beletten mensen zichzelf te zijn. Interesse in de mode, in leuke kleren, lijkt ons nou juist een bewijs dat de bejaarde nog lééft, dat hij plezier in het leven heeft. Het is een ongezond ver schijnsel dat men bejaarden dwingt zich te kleden op één speciale manier, die „men" bij zijn leeftijd vindt passen. Mag hij alsjeblieft zelf bepalen of hij zich „stemmig" of vlot wil kleden? Is een oudere dame in broekpak „minder" dan een leeftijdgenote in een zwarte jurk?" Een andere kant van dit mode-pro bleem is natuurlijk, dat oudere mensen vaak minder geld hebben om kleding te kopen. Kleding voor bejaarden is nogal kostbaar, omdat vele bejaarden hogere eisen stellen aan de stoffen (ze moeten bestand zijn tegen langdurig zitten enz.). Ook het winkelpersoneel is nog te weinig op bejaarde klanten ingesteld. Vex-koopsters moeten er rekening mee houden dat oudere mensen meer tijd en hulp nodig hebben bij het uitzoeken en passen van kledingstukken. (Nadruk verboden.) Kruiswoordpuzzel no. 266 Horizontaal: 1. inhoudsmaat - 6. Indone sisch eiland - 11. soort afsluiting - 12. familielid - 14. vod - 16. zondex-ling, buitensporig - 18. oorsprong - 20. bitter vocht - 21. maand - 22. edelgrootachtbaar 23. lusthof - 28. wortel - 29. voorzetsel 30. heilige (afk.) - 31. hemellichaam - 32. transpoi'tbedrijf (afk.) 34. vogel - 36. ambtshalve (lat. afk.) - 37. magische handelingen verrichten - 38. klaar - 39. boom - 41. een zekere - 42. hoeveelheid 45. boom - 47. fi-ans lidwoord - 49. ge malin van Aegir - 51. sabelkwast - 54. geheel de uwe (fr. afk.) - 56. ixx buiten gewone dienst (afk.) - 57. spoedig - 58. verkeerd, onjuist - 61. plaats in Noord- Holland - 64. deel van de vinger - 65. mak 67. meisjesnaam - 68. zangstem 69. autopech. Verticaal: 2. afgodisch - 3. voorzetsel 4. plaats in Gelderland - 5. rivier in Italië - 7. sprookjesfiguur - 8. bijwoord 9. kleiner worden -10. vorm van land- bewerking - 12. kleurstof - 13. deel van het hoofd - 15. i-entmeester - 17. fijn weefsel - 19. ontkenning - 23. afbeelding 24. waterhoogte (afk.) - 25. ontvang- draad - 26. lekkernij - 27. deel van een plant - 31. noodsein (afk.) 32. groot 33. vreemde munt - 35. roofdier - 40. soort uurwerk - 43. ontsteld - 44. heftige uiting v. d. gemoedsgesteldheid - 46. de oudere (afk.) - 47. frans lidwoox'd - 48. begin - 50. plaats in Finland - 52. fruit 53. vervoermiddel - 55. vogel 59. metaal 60. nieuwe wereldtaal - 62. mil. opl. school (afk.) - 63. laag - 66. van het lopende jaar (lat. afk.). Oplossing kruiswoordpuzzel no. 265 Horizontaal: 1. loet - 3. animo - 8. kaas 11. wending - 13. no - 15. sa - 16. nr 18. vo - 19. kleed - 20. pop - 22. Oeral 23. si - 24. medelijden - 27. lp - 28. eb 30. el - 31. na - 32. pk - 34. de 36. do 38. krom - 39. rente - 40. kerk 41. in 42. Ik - 43. dd - 44. io - 46. pij - 47. kg 49. Aa - 50. geschikte - 55. oe - 57. draad 58. hit - 59. reden - 60. dm - 61. se 62. ok - 63. sg - 65. lerares - 71. romp 72. notie - 73. zuil. Verticaal: 1. links - 2. ei - 3. ae 4. nn 5. idool - 6. mi - 7. on - 9. Ad - 10. stolp - 11. wade - 12. gnoe 14. olie 15. Sem - 17. ren - 18. valk - 20. pel 21. pijn - 25. deernis - 26. dadelijk - 29. blond - 32. preek - 33. ski - 35. ons 37. aks - 43. darm - 45. och - 46. pit 48. Goes - 49. adder - 50. gas - 51. edel 52. hiaat - 53. tros - 54. eek - 56. engel 64. om - 66. en - 67. ro - 68. ri - 69. Ee 70. nu. Gaazepoortstraat 21, Tel. 6535 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1972 | | pagina 1