Hengelsport
MARKUSSE
Eiland bouwen in de Noordzee?
Vakantie-neurose
ter inzage zal liggen
Altijd keus
Altijd keus
Altijd keus
Predikbeurten
zwart poesje
INGEWIKKELD TECHNISCH PROJEKT, DAT MILJOENEN KOST
LANDWINNING WEGENS RUIMTEGEBREK
In Nederland is ruimte een kostbaar goed. Er zijn allerlei aktiviteiten
zoals afvalverjiietiging, vliegvelden, militaire oefenterreinen e.d., waarvoor
het moeilijk is een geschikte plaats te vinden.
Daarom wordt er steeds meer gedacht aan landwinning door het bouwen
van eilanden in de Noordzee. Vele wetenschapsmensen hebben zich reeds
verdiept in de konsékwenties van zulk een spelctakulaire operatie. Een
van hen is ir. C. van der Burgt, hoofdingenieurdirekteur van de Rijkswa
terstaat.
Hij heeft zijn opvattingen over het bouwen in de Noordzee onlangs
geformuleerd in een voordracht, waarvan wij de voornaamste gezichtspun
ten weergeven.
Kosten minstens 100.per vierkante
meter.
Het winnen van land in de Noordzee
zal geen goedkope operatie worden. De
landwinst in de Noordoostpolder kostte
destijds ƒ1.per vierkante meter, dat
is 10.000 per ha. In de Lauwerszee was
dit bedrag 3.per vierkante meter.
De Maasvlakte (Europoort) kostte reeds
enkele tientallen guldens per vierkante
meter. Op de Noordzee zullen we volgens
ir. Van der Burgt moeten rekenen op
een prijs minimaal 100.per vierkante
meter.
Bij een water-diepte van 6 meter zal
men een eiland van ten minste 20 ha
moeten maken (zeker 20 mij oen gulden)
om de prijs tot 100.per vierkante
meter te beperken. Bij een waterdiepte
van 12 meter loopt het benodigde opper
vlak op tot 200 ha (oirca 200 mijoen gul
den). Gezien de enorme stijging van de
kosten bij grotere waterdiepte ligt het
voorlopig nog niet voor de hand dat we
ons ver van de kust in zee zullen wagen.
Op de Noordzee wordt in feite nu al
gebouwd. Op het Engelse plat liggen al
gasleidingen die het in de Noordzee
gewonnen gas naar de vaste wal bren
gen. Onze havens strekken zich steeds
verder zeewaarts uit en op de Noordzee
begint de winning van gas en olie, zand
en grint, meer en meer realiteit te wor
den. Voor het bouwen van eilanden is
echter een grote kennis van de geheimen
van de zee vereist.
Variatie in de bodem.
De Rijksgeologische dienst en de Rijks
waterstaat trachten geologische gegevens
over de ondergrond van de Noordzee te
verzamelen. De Noordzeebodem blijkt
bijna even veranderlijk van struktuur
te zijn als de bodem van ons land. Op
de bodem vinden we afzettingen van
fijne zanden en van klei, ook van rivier-
klei en -zanden. Ook veenlagen en zoge
naamde delczanden komen voor.
Deze grote variatie in de bodem heeft
uiteraard belangrijke gevolgen voor de
winning van bodemmaterialen en voor
de eventuele uitvoering van werken.
Ook onze kennis van de waterbeweging
in de Noordzee, evenals van de golfslag,
moet groter worden.
Bij de keus van de plaats van een te
bouwen eiland moet rekening worden
gehouden met allerlei belangen zoals
olieboringen, toekomstige pijpleidingen,
routes voor diepstekende schepen, ge
baggerde geulen naar de grote havens.
Van belang zijn verder de kans op lucht
en waterverontreininging en de invloed
op zandbeweging, golfslag, kustverdedi
ging, recreatie, enz.
Het ligt voor de hand om in de relatief
ondiepe Noordzee een te bouwen eiland
op de zeebodem te funderen. Een grond
werk is gemakkelijker aan te passen en
uit te breiden, maar het moet wel zwaar
worden verdedigd, zoals alle werken aan
onze zeekust. Een konstruktiewerk van
staal of gewapend beton kan daarentegen
de vernietigende krachten van de zee
onder zich door laten spoelen. Daarom
komt voor kleine eilanden zo'in konstruk-
tie het meest in aanmerking. Voor grotere
projekten ligt een eiland van grond meer
voor de hand.
Vooral de beginperiode in de bouw
van zo'n eiland zal erg moeilijk zijn. Er
is immers dan nog geen werkhaven, van
waaruit de werkzaamheden gestart kun
nen worden. Een complete technische
operatie is nodig om „vaste grond" onder
de voeten te krijgen. Er zijn landings
vaartuigen nodig voor het vervoeren en
lossen van materialen, helikopters voor-
vervoer van personeel en kleine onder
delen, sleep-kopperzuigers voor massaal
grondverzet.
Terp.
Ten aanzien van de opzet van zo'n
eerste basis in zee heeft ir. G. Swier
van de Deltadienst Rijkswaterstaat een
verkennende studie gemaakt. Het zal
wellicht mogelijk zijn om een „terp"
op te werpen van ongeveer 200 bij 400
meter, een zeer kostbaar speldeknopje
in de woelige baren.
Op zo'n terp kunnen dan verschillende
installaties geplaatst worden zoals een
betonfabriek, een asfa'ltinstallatie, een
elektrische centrale. Bovendien moeten
er zoet water en bouwmaterialen worden
opgeslagen en dienen er personeelsver-
hlijven te komen.
Bij de bouw zijn drie fasen te onder
scheiden. Onder water, in de golfzone en
boven de invloed van de zee. Onder water
kan met zand worden gewerkt. Op deze
wijze zullen we een meter of 8 onder-
de zeespiegel kunnen komen. Dan zal het
geheel zo snel mogelijk moeten worden
afgedekt (b.v. met asfalt). Daarna zal
de golfzone zo snel mogelijk moeten wor
den gepasseerd.
Gedacht wordt aan caissons van ge
wapend beton, die op de gewenste plaats
worden afgezonken, waarna zij met zand
worden gevuld. Rest dan nog de vol
tooiing van het eiland met zand, maar-
met bescherming van beton of asfalt.
De „terp" moet in één werkseizoen tot
stand te brengen zijn. Daarna zal het
nog vele jaren duren voordat het ge
wenste grote eiland volledig voltooid en
ingericht zal zijn.
Er zal een uiterst geavanceerde plan
ning nodig zijn om aan een dergelijk
enorm projekt met redelijke kans op
sukses te beginnen.
(Nadruk ver-boden).
VELEN KOMEN NIET AAN ECHTE ONTSPANNING TOE
OP DE KORREL GENOMEN DOOR AMSTERDAMS PSYCHIATER
U zult maar weinig mensen tegenkomen, die durven bekennen dat hun
vakantie niet prettig is verlopen. Iedereen heeft altijd mooi weer gehad
en zich kostelijk geamuseerd.
Maar de werkelijkheid is vaak heel anders dan de mensen durven
toegeven.
De psychiater J. A. M. Meerlo konstateert in het „Nederlands Tijd
schrift voor Geneeskunde" dat het ideaal van rusten, ontspannen en lek
ker niksen in vakantietijd moeilijk is te bereiken voor de twintigste
eeuwse mens die gevangen zit in een warnet van problemen en sugges
ties. Ook dit jaar was de vakantie voor duizenden mensen niet veel
meer dan een dwangmatige nachtmerrie van jachten in een auto of haas
ten om de toeringcar niet te missen.
Opoe heeft het geweten.
Opoe, bijna 80 jaar, mocht van de fa
milie mee op vakantie naar Spanje. Ze
was tenslotte nog kras en het autoritje
naar de Costa Brava zou haar best be
vallen. Grootmoeder sputterde eerst wel
een beetje tegen mach tenslotte had ze
ook geen zin om thuis onverzorgd te
blijven zitten. Dus vooruit, naar Spanje.
Opoe heeft het geweten. Toen ze 4
weken later terugkwam, was ze verward
en diep dement. Ze had onderweg de
wagen bevuild. De familie wilde haar
zo gauw mogelijk naar een bejaarden
tehuis sturen.
Opoe was volgens dr. Meerlo een van
de vele bejaarde vakantiegangers die
zich uiterst vervreemd voelen in een
nieuwe omgeving met een vreemde taal,
die zich niet hadden kunnen aanpassen
aan het andere voedsel en die hun kin
deren geestelijk rjdet meer* haddden kun
nen volgen in hun „kilometers vretende"
zucht naar plezier. Vier weken was oma
uit haar dagelijkse routine geweest. Van
nu af aan loon zij de wereld niet meer
aan.
Als bejaarde mensen soms een ver
huizing uit een bepaalde buurt psychisch
al niet meer kunnen verwerken, hoe
haalt men het dan nog in zijn hoofd hen
op een autoreisje naar Spanje te „trak
teren"?
Kinderen.
Veel ouders gaan op vakantie en laten
hun kinderen achter bij vrienden, ken
nissen of familie. Dr. Meerlo meent hier
tegen te moeten waarschuwen, wanneer
het kleine kinderen betreft. Vooral kin
deren in het tweede levensjaar kunnen
heel Slecht zonder hun moeder. Het weg
gaan van de moeder en het overgelaten
worden aan vreemde handen kan ern
stige gevolgen voor het kind hebben in
geestelijk opzicht.
Volgens dr. Meerlo moet moeders wor
den aangeraden tenminste de eerste drie
levensjaren van de baby de vakanties
met het kind samen door te brengen in
een niet te vreemde omgeving.
Bovendien is gebleken dat verlegenheid
en angst voor het vreemde en de vreem
deling bij de meeste kinderen blijven
bestaan tot het 5e of 6e levensjaar. Pas
na die tijd kunnen zij meer van een
vreemde omgeving gaan genieten.
Jachten in auto.
Maar ook mensen in de kracht van hun
leven hebben het soms moeilijk om hun
vrije dagen en vooral hun vakantietijd
te vullen, al zullen weinigen dat durven
toegeven.
Dr. Meerlo konstateert dat voor velen
de vakantie de „grootst mogelijke ver
moeienis" betekent. Vooral het dwang
matig achter' in een auto. Inplaats van
de dagelijkse tien kilometer naar het
werk, moet plotseling 1000 kilometer
worden gereden in een brandende zui
delijke zon om zich maar zo gauw moge
lijk op de plaats van bestemming te
zijn.
Degene die chauffeurt spant zich na
tuurlijk veel meer in dan hij ooit op
zijn bureaustoel gewend is te doen. „En
dan praten we nog niet over de ver
hoogde psychische spanningen binnen in
de wagen, waarin de kinderen als ge
vangen passagiers op de achterbank het
vaak nog zwaarder te verduren hebben,
waardoor de gezinsmoeilijkheden zich
toespitsen."
In Amerika, aldus dr. Meerlo spreekt
men over de drukke vakantiedagen als
de „suicidal holidays" vanwege al de
ongeluksjagers die de wegen onveilig
maken. En dan te bedenken dat de onge
vallenstatistiek bij ons nog beduidend
hoger ligt dan in de Ver. Staten. In de
laatste jaren hebben de toeristenclubs in
ons land speoiale bureaus moeten ope
nen (bijvoorbeeld in Lugano en Barce
lona), om het groeiend aantal „krakende
automobilisten" in hun even krakende
wagens de terugkeer naar het vaderland
mogelijk te maken.
Al deze verschijnselen behoren volgens
dr. Meerlo tot het verschijnsel van de
welvaartswanihoop. Het is een sociale
ziekte deze vakantieneurose, die helaas
velen eerder remt dan stimuleert in hun
streven naar echte ontspanning.
(Nadruk verboden).
Weekenddienst artsen
Dit weekend doen dienst
dokter 'tHart, Tel. (01107)
3 38 en dokter Klein Was
stok, Tel. (01199) 3 04.
WATERSTANDEN
geldig voor
de noordkust
van
Noord-Beveland
AUG./SEPT.
27 vrijdag
28 zaterdag
29 zondag
30 maandag
31 dinsdag
1 woensdag
2 donderdag
hoogwater
5.51
18.05
18.48
7.13
19.42
8.11
20.50
9.29
22.12
10.48
23.30
12.08
voor zondag 29 aug. 1971
Ned. Herv. Kerk Colijnsplaat
10 uur de heer V. d. Meer
uit 's Gravenzande en 2.30
uur da. Attema. (In beide
diensten extra collecte voor
de kerkvoogdij.)
Ned. Herv. Kerk Kamperland
10 en 2.30 uur ds. Ph. M.
Becht.
Ned, Herv. Kerk Kats
10.30 uur da. Attema.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
9.30 uur da. Attema.
Ned Herv Kerk Wissenkerke
10 uur ds. G. A. Zuidam (H.
Doop) en 2.30 uur ds. P. v.
Die te Wolphaartsdijk.
Ned. Herv. Kerk Geersdijk
10 uur de heer Kraak en 2.30
uur onbekend.
Geref. Kerk Kamperland
10.30 uur ds. M. P. van Dijk
te Nunspeet en 2.30 uur ds.
De Creane van St. Laurens.
Geref. Kerk Colijnsplaat
10.30 uur ds. Schippers uit
Amsterdam en 2.30 uur ds.
Blokland.
Geref. Kerk Geersdijk
10.30 uur ds. Koolstra uit
Roosendaal en 2.30 uur ds.
Rienstra uit Nieuwerkerk.
Geref. Kerk Wissenkerke
10 uur ds. Blokland en 2.30
uur Herv. predikant.
Geref. Gem. Colijnsplaat
10 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Kamperland
10 en 5 uur leesdienst.
Geref. Gem. Kortgene
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
R.K. Toeristenkerk
Kamperland
Zondag 10.30 uur.
Heden overleed, geheel onverwacht, onze
geliefde zoon, broeder en zwager
Willem Hubrecht Zwemer,
in de ouderdom van 54 jaar.
Sterke de Heere ons in dit zware verlies.
Kamperland:
Oma Zwemer.
Luttelgeest:
Fam. C. L. Zwemer - Koole.
Nagele:
Fam. A. Leendertse - Zwemer.
Kamperland:
Fam. L. C. Zwemer - Koole.
Kamperland, 23 augustus 1971.
Met leedwezen geven we kennis van het
plotseling overlijden van ons geacht bestuurs
lid, de heer
L. Maarsman.
De Noord-Bevelandse afdelingen
van de P.v.d.A.
Colijnsplaat, 23 augustus 1971.
Met leedwezen geven wij kennis van het
plotseling overlijden van onze secretaris, de
heer
Lieven Maarsman.
Zijn nagedachtenis zal in onze herinnering
blijven voortleven.
Vara afd. Colijnsplaat.
Namens het bestuur en leden,
C. Fortuijn, voorzitter.
Colijnsplaat, 23 augustus 1971.
Voor de vele attenties en
felicitaties, bij mijn 85ste
verjaardag ontvangen, zeg
ik, mede namens mijn fa
milie, hartelijk dank.
P. C. Schroevers.
Noordlangeweg 10, Kats.
WEGGELOPEN
4 maanden oud met wit
vlekje onder de keel.
Gaarne bericht: telefoon
01108-4 62.
Bij ons vertrek uit Kam
perland op 31 aug. a.s.
groeten wij al onze vrien
den en kennissen en zeg
gen tevens hierbij al onze
lidmaatschappen op.
W. P. Leendertse.
J. C. Leendertse-
Karman.
Katwijk aan de Rijn.
Voor de vele blijken var
belangstelling tijdens mijn
verblijf in ziekenhuis
„Bergzicht" te Goes, be
tuig ik een ieder mijn
oprechte dank.
Inzonderheid H.H. dokto
ren en verplegend per
soneel van ziekenhuis
„Bergzicht", voor hun ge
neeskundige behandeling
en liefdevolle verpleging.
Tevens wil ik iedereen be
danken voor de felicitaties
ontvangen bij mijn 70ste
verjaardag.
Met ingang van 23 aug.
j.l. ben ik vertrokken
naar Zierikzee.
Namens:
M. v. d. Weele.
Corneliastichting, kamer
125, Zierikzee.
Voor uw bewijs van deel
neming, ons betoond na
het overlijden van onze
zuster, behuwdzuster en
tante
Klazina Levina Hoveijn,
(geb. Remijnse),
betuigen wij onze harte
lijke dank.
Fam. De Lange -
Remijnse.
Nieuw- en St. Joosland,
augustus 1971.
Hiermee wil ik allen, die
medeleven en belangstel
ling toonden tijdens mijn
verblijf in het ziekenhuis,
ook namens mijn man en
kinderen, hartelijk dank
zeggen.
H. Korteknie-Eikenhout
Kats, augustus 1971.
GEMEENTE KORTGENE
De burgemeester van Kortgene maakt bekend (ter
voldoening aan het bepaalde in artikel 23 van de wet
op de ruimtelijke ordening), dat met ingang van 1
september 1971 gedurende één maand voor een ieder
ter secretarie van Kortgene
het ontwerp van de eerste herziening van het be
stemmingsplan „Kats 1966".
Gedurende bovengenoemde termijn kan een ieder
bij de gemeenteraad schriftelijk bezwaren tegen het
ontwerp indienen.
Kortgene, 18 augustus 1971.
De burgemeester voornoemd,
P. J. Evers.
Vanaf 4 sept. zullen onderstaande zaken op
Kortgene
's zaterdags om 4 uur GESLOTEN ZIJN
Bakkerij Basting Bakkerij Bouwman
Slagerij Bouwense Slagerij Verburg
Zuivelhandel Vos Bouwense VéGé
Supermarkt - Slijterij Boot.
WISSENKERKE
VOORSTRAAT 7
DE BEST GESORTEERDE HENGELSPORTZAAK
VAN MIDDEN ZEELAND
UIT MEER DAN 50 VERSCHILLENDE
WERPHENGELS
UIT MEER DAN 40 VERSCHILLENDE MOLENS
UIT HONDERDEN ANDERE ARTIKELEN
GUL- EN KABELJAUWHAKEN IN DIVERSE MA
TEN. LOS OF GEMONTEERD AAN NYLON OF
STAALDRAAD.
VISMANDEN VISKOFFERS VISTASSEN
VISMESSEN