Graveren en etsen Wet tegen discriminatie Waarom een sta-caravan Ballonvaarders gaan op avontuur P.V. DE BLAUWE DOFFER Ons kleine land telt al 128.000 cara vans. Dat zal me een drukte op de wegen geven denkt u? Ho maar, de helft van die wagens zult u wellicht nooit op de weg tegenkomen. Het gaat hier nl. om de z.g. sta-cara van, die op de laatste caravan-RAI 27,5 °/o van het totale aanbod aan cara vans uitmaakte. Het is, zoals Autokampioen al schrijft, een duidelijk voordeel. Sta-caravans hin deren het verkeer niet en geven ook geen parkeerproblemen in de stad. Dat de caravan als vakantiebehuizing in toenemende mate gewaardeerd wordt, blijkt uit een cijfer van het CBS. In vier jaar tijd steeg het percentage van „va kantie in de caravan toeristen" van 9,7 °/o tot 11,8%! De sta-caravan in opmars. Hoeveel voordelen de toercaravan ook biedt, de vaste caravan is bezig een „dui delijke inhaalmanouevre" te onderne men. Stonden in 1970 20% sta-caravans op de Rai, in dit jaar waren het er al 27,5 en geloof ons, men reageert nu eenmaal op de vraag van het publiek. Een tweede huis. Niet iedere Nederlander kan het zich veroorloven een bungalow te laten zetten Of een oude boerderij te kopen en voor zeer veel geld te laten restaureren. De sta-caravan is voor deze, steeds gx-oter wordende groep het aangewezen middel een tweede huis te verwerven. Heel vaak worden deze wagens gefi nancierd, zodat men met een betrekkelijk lage aanvangssom al meteen de beschik king heeft over een eigen home, in de vrije natuur. Hoeveel flatbewoners zullen nu en straks hun eigen behuizing weer ruilen voor de stilte en de frisse lucht buiten? Wat koopt u Kijk goed uit Nu moet het ons van het hart, dat er helaas nog al wat sta-caravans worden verkocht, die niet voldoen aan de eisen die men voor een dergelijke kostbare aankoop mag stellen. In het blad Caravan en Kampeex-sport, werd in het februarinummer weer mel ding gemaakt van een sta-caravan opge bouwd uit spaanplaat. De „'gelukkige" eigenaars kwamen er al gauw achter, dat dit niet het aangewezen materiaal is voor een sta-caravan. Men zakte door de vloer, de wanden gingen tochten, kortom één en al ellende! De Britten hebben de meeste ervaring. Toen wij hier nog nauwelijks aan de mogelijkheid van sta-caravans dachten, waren de Britten er allang mee bezig. Zij bezitten jarenlange ervaring in het bou wen van weer- en windbestendige en vooral comfortabele wagens. Het is ook frappant dat de Engelsen niet, zoals hier te lande, gebruik maken van hout als buitenwand. Hoeveel gun stige eigenschappen hout als bouwmate riaal ook bezitten mag, het is ontegen Albrecht Dürer top van graveerkunst. Omstreeks het midden van de vijf tiende eeuw werd in Duitsland, door middel van een burijn, oorspronkelijk een edelsmidwerktuigje, gepolijste koper plaat gegraveerd, met het doel hiervan afdrukken te maken. zeggelijk minder bestand tegen een lang durig verblijf in de open lucht, het heeft veel meer onderhoud nodig als b.v. alu minium. Een voorbeeld. Een, naar onze mening schoolvoorbeeld van een deugdelijke sta-caravan van Britse makelij is de RINEL. De punten die wij hier opsommen, zou eigenlijk elke aspirant koper van een sta-caravan moeten noteren: bij deze wagen heeft men een buiten wand van zwaar aluminium, voorzien van enkele deugdelijke laklagen. Er zijn roestvrije openslaande ramen, voorzien van een vergrendeling die ope nen van buitenaf onmogelijk maakt. Als isolatie is glaswol en geen sty- ropor gebruikt. Glaswol behoudt vrijwel onbeperkt zijn isolerende werking, in te genstelling tot styropor dat in een pe riode van 5 jaar 30 - 50 van zijn waar de als isolator verliest. Bij de Rinel treffen wij een system van dubbele wandventilatie aan, ook aange bracht in kasten en bergruimtes onder de banken. Het gebogen dak, van een zo stevige constructie, dat er „op gelopen" kan wor den, is voorzien van een ideale Thermo dakventilatie en isolatie. Bij de constructie is geen gebruik ge maakt van z.g. schroef spijkers om de pla ten te bevestigen deze schroef spijkers worden erin geslagen en hierdoor worden de spijkerkoppen beschadigd, waardoor roestvorming ontstaat de z.g. spijker bakken - maar van een dubbele S-fels- naad. De hele constructie rust op een zwaar stalen brug van U-balken, het geraamte is een dragend systeem van hardhout. De vloer bestaat uit watervast en rot- vrij hechthout. Wat u straks ook koopt, let op deze positieve punten. Een nage noeg onderhoudsvrije en vooral comfor tabele wagen betekent immers voor jaren en jaren plezier? Bij de foto. Op de foto tonen wij u de Rinel- Dinette 23, een 7 meter lange wagen met een breedte van 2.90 meter. De wagen heeft een toiletruimte, Dinette, 1 per- soonsbedbank, groot raam met wijd uit zicht, hangkast, kastje, opbergkast, goot steen met aam-echt, gasfornuis, werk ruimte en een kast met kachelruimte. De wagen biedt plaats aan 5-6 per sonen. Een belangrijk facet bij de aankoop van een sta-caravan is de stahoogte en het uitzicht naar buiten. Daar U zich in een sta-caravan langer ophoudt dan in een tourcaravan, moet u er wel op letten, dat waar u ook staat, u vrij naar buiten kunt kijken, anders krijgt u het buk- effect. Iedere keer als u naar buiten wilt kijlken moet u zich bukken of voor het raam gaarx zitten. De foto toont een voorbeeld van een caravan met goed uitzicht. Zo'n burijn is een vierkant stalen staafje, aan het einde schuin afgesneden, zodat een zeer scherpe punt ontstaat. Dit staafje is gevat in een houten heft, waarvan de knop in de handholte past en het wordt bestuurd met duim en wijsvin ger. Dringt de punt in het koper, dan ploegt het als het ware een reepje uit. Het is mogelijk met een burijn diep en minder diep te steken, waardoor we op de afdruk bepaalde effekten krijgen. Het zetten van gebogen lijnen is bijvoorbeeld niet een voudig, want het graveerijzer wordt niet gedraaid maar de plaat. Om dus een wer kelijk behoorlijk stuk werk te brengen, dient de graveur zeer geroutineerd te zijn. Is de gravure voor afdrukken gereed, dan geschiedt dit als volgt. De plaat wordt met een vrij taaie inktsoort inge smeerd, terwijl de plaat verwarmd wordt, om de inkt vloeibaarder te maken. Deze inkt nestelt zich natuurlijk ook in de groeven. Daarna wordt de plaat met doe ken, doch liefst met een betallcte hand schoongeveegd, dat wil zeggen, de inkt wordt dan van de oppervlakte van de plaat verwijderd, doch blijft in de groe ven achter. De diepdruk. Bij het afdrukken wordt het papier, dat de plaat raakt, in de groeven gedrukt en neemt daar inkt aan. Dit systeem van drukken heet daarom diepdruk in tegen stelling tot hoog- en vlakdruk, waarbij het papier de inkt afneemt van een re liëf dat beïnkt is. Het papier wordt beihooi-lijk vochtig gemaakt om voldoende soepel en elas tisch te zijin om de buiging, gepaard gaande aan zware druk, te weerstaan. Diepe groeven geven een zwartere, on diepe groeven een fletsere afdruk, zodat de afdruk van een gravure iets levends en warms krijgt. De samenstelling, kleur en intensiteit van de inkt, de eigenaardig heden van verschillende papiersoorten, waarvan sommige heldere, sommige dof fere afdrukken geven, beïnvloeden sterk het resultaat, waardoor het drukken van een gravure een werkje is, waarbij van de kunstenaar veel smaak en gevoel wordt vereist om tot een waar kunstwerk te komen. De grootste kunstenaar op dit gebied was wel Albrecht Dürer. Hij bereikte in de graveerkunst een hoogte, die na hem niet meer bereikt is. De ets. Het etsen is een kunst op zich en deze techniek vereist een grote bekwaamheid, doch biedt schitterende mogelijkheden. Van alle grafische procédé's staat daar om de ets het hoogst aangeschreven. De koper- of zinkplaat wordt daar toe met een zogenaamde „etsgrond" ver nist. Deze etsgrond bestaat uit samenge smolten hars en was, soms wordt ook asfalt gebruikt. Wanneer de plaat verhit wordt kan het vernis gemakkelijk over de plaat worden uitgesmeerd. Daarna wordt de etsgrond met een kaai-s zwart- SaiKiies: gevangenisstraf of geldboete. Wat verstaat men precies onder discri minatie? In het betreffende wetsontwerp wordt onder discriminatie verstaan „elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel of tengevolge heeft dat de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van ge lijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein van het openbare leven, wordt tenietge daan of aangetast". Deze definitie is zeer ruim. Ze veroor deelt niet alleen de rassendiscriminatie, maar de discriminatie tout court. De re gering stelt dus bijvoorbeeld ook het op zettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst of levensovertuiging strafbaar. Op het mis drijf wordt gevangenisstraf gesteld (maxi maal 6 maanden) of boete (maximaal 1000,—). Strengere sancties zullen gelden jegens iemand, die in het openbaar aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging. Voor dit misdrijf geldt een maximale gevangenis straf van ten hoogste één jaar of geld boete van ten hoogste 10.000, Indien de schuldige een van deze straf bare feiten in zijn beroep begaat en bin nen vijf jaar opnieuw zulle een feit pleegt, kan hij van de uitoefening van dat be roep worden ontzet. Hij, die deelneemt of geldelijke of an dere steun verleent aan aktiviteiten, ge richt op discriminatie van mensen we gens hun ras, wordt gestraft met gevan genisstraf van ten hoogste zes maanden of een geldboete van ten hoogste 5000, Nieuwe bepaling. Als konsekwentie van een nieuwe wet telijke bepaling worden ook de Wet gewalmd, opdat later goed zichtbaar is waar getekend werd. Wanneer de kunste naar nu met een naald op de zwarte laag tekent komt zijn beeld in in glanzend koper te voorschijn. Met de naald haalt hij de etsgrond weg. Is de tekening klaar, dan wordt de ach- tekent komt zijn beeld in glanzend vernis bedekt, zodat slechts de ingekras te lijnen bloot zijn. Wordt de plaat nu behandeld met etswater, dikwijls sal peterzuur of zoutzuur, dan zal dit het koper of zink in de open plaatsen weg bijten. Na enige tijd haalt de etser de plaat uit het bad en ziet, dat de lijnen ingebeten zijn. Alle lijnen zijn even diep en dit is niet de bedoeling, aangezien er nuances moeten komen om bepaalde ei- fekten van licht en donker te kunnen be reiken. Daarom zal de etser de delen, die voldoende uitgebeten zijn, bedekken met etsgrond, waarna de plaat voor de tweede maal in het bad gaat. Op deze wijze kan hij verschillende diepten verkrijgen, door de plaat verschillende baden te geven en steeds een bepaald deel, dat voldoende diep geëtst is, te bedekken. Is het be oogde resultaat bereikt, dan kan met de plaat gedrukt worden op dezelfde wijze als met de gravure. Tü dschrif tenillustratie. Vroeger werden de illustraties voor boeken en dergelijke alle op de zelfde wijze verkregen en we begrijpen dat dit een kostbare geschiedenis werd, waar veel tijd en moeite mee gepaard gingen. Na tuurlijk zocht de mens naar eenvoudiger en sneller methoden. Voortbouwende op het principe van de gravure en de ets kwam de moderne tech niek tot fotografische reproduktieme- thoden, die ons langs machinale en che mische weg een soort etsen bezorgt, die zeer geschikt zijn om als illustratie te die nen. Het principe van de koper- of zink plaat, alsmede van de druk is gehand haafd, ook het etsen van het beeld door middel van bijtende zuren vindt plaats volgens het moderne procédé, doch alles is gemechaniseerd. Het gevolg is, dat een dergelijke re- produktie geen enkele kunstwaarde heeft en dikwijls koud en vlak aandoet. Een dergelijke afdruk kan geen gloed of warmte hebben, als de met de hand ge drukte plaat, gemaakt van een gravure of ets, die geheel door de kunstenaar werd vervaardigd. Tooh zijn wij met de resultaten van de moderne cliché tevreden, want het biedt ons de mogelijkheid om snel en voordelig illustraties te vermenigvuldigen. Kunst is het echter niet en deze vinden wij slechts bij de originele gravure en ets, voorlopers van onze moderne tijdschrif tenillustraties. (Nadruk verboden). op de kollektieve arbeidsovereenkomst en de Wet economische mededinging ge wijzigd en aangevuld. De nieuwe bepaling wordt onderge bracht onder artikel 429 van het wetboek van strafrecht en luidt als volgt: „Hij die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, bij het aanbieden van goederen of diensten, iemand wegens zijn ras ach ter stelt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geld boete van ten hoogste 2.000, Zou dus een bedrijf iemand niet aan nemen, louter op grond van diens ras, en aan die mening openlijk uiting geven, dan is dat bedx-ijf strafbaar. Tot een verdergaand vex-bod dat ook in de particuliere sfeer bedreven discrimi natie zou treffen (bijvoor-beeld bij het vex-huren van kamers) is de regering niet willen overgaan, omdat dit een te gx-ote ingreep zou betekenen in het privéleven van particulieren. Effektief. Het is natuurlijk een open vraag of de voorgestelde wettelijke maatregelen een bijdrage zullen leveren tot het tegengaan van dicriminatie. Kan het recht hier ef fektief werken wat betreft de beïnvloe ding van het gedrag van personen? Wij hebben de indruk dat van deze wet in elk geval een psychologisch effekt zal kunnen uitgaan. Door discriminatie strafbaar te stellen geeft de overheid te kennen die discriminatie te veroordelen. Dat is een duidelijk gebaar, een princi pieel standpunt, dat hopelijk een bestand deel zal worden van het rechtsbewustzijn van ons volk. Deze wet kan mogelijk ook de bereidheid tot aanpassing vergroten van minderheidsgroepen, die nu het ge voel zullen kx-ijgen dat de overheid hun delicate positie begrijpt en hen via wette lijke maatregelen steunt en juridische be scherming biedt. Natuurlijk is het zeer twijfelachtig of een gevangenisstraf of geldboete iemand, die wegens discx-iminatie verooi'deeld, tot inkeer zal bx-engen. Daar geloven we nau welijks in. Maar het kan in algemeen preventieve zin zijn nut hebben, dat zo'n pex-soon wordt veroordeeld. Daarmee geeft de rechter te kennen, dat beledigingen van groepen van personen vanwege hun ras, godsdienst of levensovertuiging in ons land niet geduld wordt. (Nadruk verboden). Mr. A. Bronsbei'gen. KORTGENE UITSLAG van het concours Quievrain op 22 mei 1971. Deelname 265 duiven. 1. P. v. Belzen 15.28.11 132.700 148 2. idem 28.21 2 145.8 3. L. de Fouw 25.01 127.705 143.6 4. J. Minneboo 28.58 132.700 141.4 5. P. v. Belzen 29.22 3 139.2 6. L. de Fouw 26.08 2 137 7. idem 26.14 3 134.8 8. G. Geelhoed 30.05 132.803 132.6 9. J. Goulooze 26.57 127.951 130.4 10. J. Ver-wei Jr. 29.20 130.932 128.2 Ballonvaren is de avontuurlijke strijd tegen de geheimzinnige en heftige krach ten der natuur, waai-bij kennis en kundig heid moeten worden ingezet en met moed, doorzetting en durf te werk moet worden gegaan. Komen er wolleen of nevel? En tot welke hoogte? Is de temperatuurver- minderinig wel regelmatig? Zijn inversie- lagen te verwachten? Kx-ijgen we last van thermiek? Zo stapelen zioh de vx-agen op en de ballon-commandant moet daarom studie maken van de weerkunde, de gastechniek, waxmte-theorie, e.d. Hij moet elke weers- en windtoestand weten te benutten. Nog echt zoals het in 1783 was, net zo echt zal straks in de Toeristenweek te Colijnsplaat de majestueuze luchtballon, zachtjes wiegend in de wind staan. Ruim 180 jaren heeft hij al gediend, dit mooie luchtvaartuig, dat kan bogen op een rijke traditie van x-omantiek en avontuur. Nog precies eender is de ballon, die nu zal starten. Zonder stuur, zonder motor; in een tenen mand gaat de ballonvaarder met deze in Frankrijk geconstrueerde bal lon het luchtruim in. Deze ballon van de Haagsohe Ballon club heeft reeds in vele landen tochten gemaakt: onze Nedex-landse balloncom- mandanten voex-en er mee in België, De- nemarken, Zweden, Duitsland, Frankrijk, Zwitsei'land. Men maakte er luchtreizen mee boven Java en Iexdand. Zware trai ningsvaarten voerden de ballonvaardex-s over de Alpen, de Oostzee; men voer ook 's nachts en vestigde het na-ooxdogse we reldrecord: een afstand van 1000 km weid in de ballonmand afgelegd in 17% uur. Binnenkox-t zullen de Haagse ballonvaar dex-s met dit mooie luchtvaartuig een reis ondernemen naar Kax-aChi en Bombay en zij zullen er mee deelnemen in de gx-ote ballonraces, die dit jaar worden georga niseerd. De start-manoeuvres. Vlak voor het vertrek wordt de ballon zoals men dat in ballontex-men noemt "uitgewogen". De balloniers omklem men de rand van de mand. Even loslaten, om te zien of de ballon al stijgkracht heeft, meteen weer vastpakken. Steeds meer zandzakken wox-den afgehaakt tot de ballon precies uitgebalanceerd is. „Klaaaaaaaaai-rrr?" „Vulslurf openlos En statig glijdt het ronde luchtschip de wolken tegemoet. In Brussel en Parijs juicht het publiek nog steeds weer bij het vertrek van een ballon. Duizenden belangstellenden worden ook hier ver wacht. Regen, koude, vorst, sneeuw en ijsaf zetting, hoogspanningsleidingen, storm- wolken, bliksem, blindvliegen, zuurstof gebrek en verradelijke wervelwinden zijn enige van de perikelen, die de ballon vaarders op hun luchtreis ondervinden. De hoogte waax-op de ballon zich be vindt kunnen zij van hun instrumenten aflezen. Op het terrein zal een uur voor de start een intexview worden georgani seerd met de ballonvaarder voor de ge luidsinstallatie. De commandant zal dan nadere bijzonderheden geven over de reis plannen, hoe hoog men denkt te stijgen en hoe lang de vaart wel zal duren. Speciale weerkunde-ballons worden op gelaten voor bepaling van de windrich ting en windkracht. Er wordt momenteel hard gewerkt om deze bijzondere lucht vaartshow tot een groot succes te maken. Kunstvormen die leidden tot onze moderne tüdschriftillustratie. Zeer velen hebben wel van gravei-en en etsen gehoord, zonder eigen lijk te weten hoe een en ander in zijn werk gaat. Vaak worden deze twee technieken met elkaar verward. Graveren en etsen zijn vox-men van beeldende kunst, die inderdaad sterk aan elkaar vei*want zijn, namelijk in beide gevallen komt het af te druk- ken beeld diep te liggen en wordt de kopex-plaat met een naald of steek- ijzer bewerkt. Het verschil is echter, dat de gravure geheel met de hand wordt vervaardigd en de ets gedeeltelijk. Bij de laatste wordt namelijk een zeer belangrijk deel van het wex-k gedaan door de etszuren. Beledigende uitlatingen t.a.v. iemands ras of godsdienst strafbaar :iet opzettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging wordt binnenkort in ons land strafbaar gesteld. De Tweede Kamer heeft deze discriminatiewet reeds behandeld en het staat wel vast dat de nieuwe bepalingen te zijner tijd in ons wetboek van strafrècht zullen worden opgenomen. Met deze discriminatiewet sluit Ne- dex-land zich aan bij een uitspraak van de Verenigde Naties, krachtens wel ke uitbanning van elke vorm van rassendiscriminatie en alle vox^men van godsdienstige onverdraagzaamheid als een leidend beginsel werd aanvaard. Ook de Wet op de kollektieve arbeidsovereenkomst en de Wet economi sche mededinging worden gewijzigd om konkrete daden van discriminatie in het economisch en zakelijk verkeer zoveel mogelijk tegen te gaan.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1971 | | pagina 2