drukwerk Is uw hengel niet meer geheel in orde? Hengelsport MARKUSSE Angst voor de vrijheid MANTELS „SJAAK VAN ZEE" boekenbon Mayfalr en Stylgroep Groningen Niet te geloven fa P. J. v. d. Moere Zn Boekhandel Markusse Wissenk. Zowel in zwart als in kleur KLASSIEK MIDI MAXI DZHUIS Lange Delft 72 - 74 Middelburg. Al voor 59.koopt u bij ons een pruikje. Als introductie ontvangt u gratis een opmaak- kop t.w.v. 7.95. Keuze uit 6 verschillende haarkleuren. Komt u gerust eens passen. Het verplicht u tot niets. DROGISTERIJ PARFUMERIE Rijk-Bleyenbergh KAMPERLAND. Wij kunnen u uit voorraad leveren: AARDAPPELKIEMREMMINGSMIDDELEN o.a. Aaservo. Wij hebben Aaservo strooipoeder voor over de band en Aaservo stuifpoeder om er door te blazen. Tevens houden wij ons aanbevolen voor HET GASSEN VAN UW AARDAPPELEN. U kunt er van overtuigd zijn, mede door onze praktijkervaring, dat dit zorgvuldig ge beurt. Wilhelminastr. 11, Kortgene, tel. 01108 - 200. Voor een naar Wij hebben de hieuwste kostuums ontvangen van o.a. REID TAYLOR, REID WELS, BR1TTANIA. KOSTUUMS VAN TOPKLASSE in coupe en afwerking. Heeft u een moeilijke maat, geen bezwaar wij hebben alle denkbare maten en modellen. STURKA KOLBERTS met bijpassende pantalons. OP HERENMODEGEBIED nu reeds de nieuwste snufjes in huis van de Herenmodebeurs. Ga eerst eens kijken en passen bij HERENMODEHUIS St. Adriaanstraat 7, GOES, Telefoon 56 52. Voor al uw naar Drukkerij Markusse Wissenkerke Neem er dan eens een vrije zaterdag voor om hem weer up-to-date te maken. Wij hebben hiervoor: bussen met een middellijn van 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 en 24 mm. Nieuwe reelhouders hebben wij in de maten 18 - 20 - 22 - 24 - 25 en 28 mm. Maar ook geleideringen, brug- en topogen vindt u bij ons in alle denkbare maten, in hard-chroom, agatine, porselein en porselein in plastic gevat. Voor de bevestiging daarvan hebben wij ijzersterk wikkelgaren, dat is nylon met een plastic laag. In diverse kleuren voorradig. Om het geheel te completeren verwachten wij in de loop van vol gende week doorboord kurk voor handgrepen, afneembare pieken en afsluitdoppen. Mocht u liever een nieuwe hengel aanschaffen, dan wijzen wij u op enige zojuist binnengekomen zee- en spinhengels, vervaardigd uit het wereldberoemde Amerikaanse Conolon. Er zijn géén betere en in Zeeland alleen nog maar verkrijgbaar bij VOORSTRAAT 7 WISSENKERKE De hengelsportzaak waar de nieuwste nieuwtjes het eerst verkrijg baar zijn. KERNPROBLEEM VAN ONZE CULTUUR Toen de vijfdaagse werkweek vrijwel algemeen werd ingevoerd en de mensen daardoor de vrijheid kregen waarnaar zij lang hadden gesnakt, was daar aldra het probleem van de vrije tijd.... Dit is een van de vele voorbeelden waarmee we kunnen aantonen hoe moeilijk het de meeste mensen valt innerlijke kracht en creativiteit te ontwikkelen, wanneer geen druk van boven af wordt opgelegd. Heroverden wij in 1945 de staatkundige vrijheid, de innerlijke vrijheid die voor waarde is voor een harmonische ontplooiing van de mens, bleek voor velen een onbereikbaar ideaal. Geen wonder, dat de moderne literatuur en de psychologen en sociologen zich met dit probleem intens bezighouden en dat de beroemde studie van de Amerikaanse psycholoog Erich Fromm, „Angst voor de vrijheid", miljoenen mensen aangreep. Kan vrijheid een last worden, te zwaar voor de mens om te dragen en waaraan hij tracht te ontkomen? Nieuwe vijanden van de vrijheid. De situatie waarin de mens van nu zich bevindt, werd al lang tevoren door visionaire geesten voorzien. Het thema van de menselijke onmacht vond zijn meest treffende weergave in het werk van Franz Kaf ka. In zijn roman „Het Slot" beschrijft hij de man, die in aan raking wenst te komen met de geheim zinnige bewoners van een kasteel, in de verwachting, van hen een plaats in de wereld en een opdracht tot zijn hande lingen te ontvangen. Heel zijn leven be staat uit de hardnekkige maar vergeefse pogingen tot hen door te dringen. Maar de eenzaamheid en machteloos heid, zoals die door Kafka zo onverge telijk is beschreven, behoren allerminst tot wat de gemiddelde mens zich bewust is. Daarvoor is dit alles te veel beang stigend. Men camoufleert het onder de dagelijkse sleur van zijn bezigheden, on der het sukses in zaken of onder aller lei vormen van verstrooiing. Het is zonneklaar dat de moderne maatschappij-structuur de mens in dub bel opzicht beinvloedt: de mens wordt onafhankelijker, zelfstandiger, kritischer, maar tegelijk meer geisoleei'd, eenzaam en angstig. Innerlijke factoren. Het gevecht om de vrijheid in de mo derne geschiedenis was jarenlang gericht op de bestrijding van oude autoriteits- vormen en beperkingen. Maar nu de mens in onze westerse samenleving zich vrij wel geheel van de oude vijanden der vrijheid heeft bevrijd, wordt hij gecon fronteerd met nieuwe vijanden van ge heel andere aard. Vijanden, die in diep ste wezen geen uiterlijke belemmeringen zijn, maar innerlijke factoren. Terwijl de mensen rebelleerden tegen machten buiten hen zelf, die hun be knotten in de vrijheid, zijn zij vaak blind voor het bestaan van innerlijke weer standen, dwangmatigheden en angsten. Hoe groot deze zijn blijkt uit de groei van het psychiatrisch-, psychologisch- en maatschappelijk werk. En dan te beden ken, dat dit leger van deskundigen lang niet bij machte is alle geestelijke nood te lenigen. Naam vergeten. Een van de verhalen van Tsjechow handelt over een man, die zijn naam vergeten is. Omdat hij zich die niet her inneren kan, heeft hij ook geen verplich tingen. Miljoenen mensen in onze tijd zijn in figuurlijke zin hun naam vergeten. Zij zouden vrij kunnen zijn om te handelen overeenkomstig hun ei gen, echte wil, indien zij wisten wat zij wilden, dachten en voelden. Maar zij weten het niet. Het merendeel van de mensen voegt zich naar anonieme gezagsinstanties, zij nemen een „zelf" aan, dat niet het hunne is. Oppervlakkig beschouwd schijnt de mens er vooral economisch gezien minder slecht aan toe dan vroeger, maar het zou zelfbedrog zijn om de diep sluime rende onzekerheid onder dit geruststel lend vernis te zien. Niet voor niets zijn eenzaamheid, vervreemding en verveling de hoofdthema's van onze literatuur. Geen eigen Ik. Vele mensen die beweren er een eigen mening op na te houden, menen slechts wat „men" meent. Zij zeggen precies te weten wat zij willen, terwijl in werke lijkheid hun oorspronkelijke wensen al lang verdrongen zijn door de verwach ting van anderen, die zij als eigen wen sen voorstellen. Zij leven in de illusie autonome, zelfbeslissende persoonlijkhe den te zijn. Deze illusie helpt hen hun onzekerheid niet te beseffen, maar dat is dan ook de enige hulp, die men van een dergelijke illusie kan verwachten. Dringt op een gegeven moment de waar heid tot hen door, dan ontstaat een cri sistoestand, die zo kenmerkend is voor veel van zichzelf vervreemde mensen in onze tijd. Velen vragen zich niet af: Wie ben ik? Maar: „Wat wordt er van mij verlangd hoe ik ben?" Op die manier wordt de mens een door andere handen gebouvrde machine, een geautomatiseerd wezen, zoals Harry Mulisch die geschilderd heeft in „Zaak 40—45". Wat bedreigt ons? De moderne mens is dus dikwijls niet die hij werkelijk is, maar zoals hij van anderen en zichzelf moet zijn. Het verlies van de oorspronkelijkheid en haar ver vanging door een pseudo-persoon laten de mens in een toestand van onzekerheid achter. Nu hebben vele factoren tot deze grote individuele onmacht bijgedragen. De toe genomen gecompliceerdheid en omvang van het economisch en politiek gebeuren kan bijna geen mens meer doorzien. Er spelen zich in de wereld ontelbare be langrijke dingen af, die voor ieder van ons van beslissende betekenis zijn, maar die wij niet meer met ons verstand kun nen omvatten. Dat veroorzaakt verwar ring en onzekerheid. De menselijke ver houdingen zijn anders geworden. Zakelij ker, neutraler, berekender, en daax'door bedx-eigender zonder dat we precies weten wat ons bedreigt. Door dit alles kan de mens zich gemakkelijker verloren voe len. De stijl van deze tijd weerspiegelt dit beeld. Grote uniforme flatgebouwen, waarin de individuele mens verloren raakt. Woordbombai-dementen van t.v. en i'adio. Shows, waarin dansmeisjes hun vaardigheid in het uitschakelen van de persoonlijkheid met de precisie van een uurwerk tot uitdrukking bx-engen. Al deze details geven, met vele andere, ui ting aan een structuur, waarin de indi viduele mens als een naar verhouding nietig onderdeel fungeert tegenover on voorzienbare dimensies. Het enige wat hem overblijft is in de pas te blijven. Waarvoor leeft u? Psychiaters en psychologen stellen aan hun cliënten atlijd de vraag: „Wat wilt u van uw leven, waarvoor leeft u?" Zel den ontvangen zij een rechtstreeks ant woord. Sommigen maken zich er met een gemeenplaats van af, anderen ont wijken de vraag door te zeggen dat zij een bepaalde baan, een huis, een auto willen, dingen dus, die in een mensen leven altijd nog op de tweede plaats komen. De tragiek van al deze mensen is dat zij geen flauw idee hebben wat zij eigen lijk zouden willen en zich daax-om vast klampen aan pseudo-wensen. Het geheim van het mens zijn is echter niet alleen te leven, maar iets te hebben waarvoor hij zal leven. Dat wisten de mensen vroeger beter dan nu, omdat de menselijke vex-houdingen doorzichtiger waren en zij sterke bindingen hadden met de kerk, werk en omgeving. De tegen- woox-dige mens is meer aan zichzelf over gelaten. Hij is met de last der vrije keuze bezwaard. De vraag hoe de mens zijn vrijheid moet hanteren, is het kernprobleem van onze cultuur. Deskundigen kunnen dit px-obleem zichtbaar maken, ieder mens zal er in zijn persoonlijk leven zelf een oplossing voor moeten zoeken. Het be- tx-eft hier een zaak van persoonlijkheids- vox*ming, waartoe helaas ons onderwijs nog zo weinig bijdraagt. Zij richt zich juist geheel op opleiding voor praktische funkties, hoewel zij voor de persoonlijk- heidsvorming van zo vitaal belang zou kunnen zijn. Nu de crisistoestand van de moderne mens object van studie en onderzoek voor de wetenschap is geworden, mogen we aannemen dat de vergaarde inzichten op de duur een groter publiek zullen be reiken en dat aldus op grotere schaal weerstand kan worden geboden aan de krachten, die onze innerlijke vrijheid bedreigen. (Nadruk verboden).

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1970 | | pagina 2