NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Pion vier heeft DE schoenen
r
Bijstand en verantwoordelijkheid
P.V. „De Blauwe Doffer"
Kortgene
No. 3404 Zaterdag 6 juni 1970 73e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882
Abonnementsprijs 3.25 per half jaar. Franco per post 14.per jaar. Advertenties 15 ct per mm, exclusief BTW
Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
SANCTIES, WANNEER VERANTWOORDELIJKHEIDSBESEF ONTBREEKT
In de afgelopen jaren is de bijstandswet voortdurend in het nieuws ge
weest en niet altijd op een prettige manier. In sommige gevallen werd
misbruik van deze wet geconstateerd door lieden, die eigenlijk helemaal
geen bijstand nodig hadden. Een aantal van deze fraudeurs kon in de
kraag worden gerepen.
Maar er worden ook verzoeken om bijstand ingediend door mensen, die
weliswaar zonder middelen van bestaan zijn maar die dit niet zelden te wij
ten hebben aan eigen schuld. Zij hebben getoond weinig besef voor de ver
antwoordelijkheid voor de voorzieningen in het bestaan te kunnen dragen.
Men kan hen niet als fraudeurs bestempelen, want van het plegen van een
starfbaar feit is geen sprake, doch men kan hen wel verwijten dat zij
zeer onzorgvuldig te werk zijn gegaan en daardoor afhankelijk zijn ge
worden van de overheid.
Ieder is in de eerste plaats zelf verant
woordelijk
Het aantal bijstandverzoekenden, dat
min of meer door eigen schuld of nalatig
heid in een precaire situatie is beland,
is bepaald niet gering. In het blad
„Sociale Zorg", officieel orgaan van de
vereniging van directeuren van over
heidsorganen voor sociale arbeid, is al
eens de vraag gesteld hoe een halt kan
worden toegeroenen aan dit fenomeen.
„Een fenomeen, dat zich manifesteert als
een kwaadaardig, voortwoekerend gezwel,
onze sociale diensten binnendringt en in
fecteert, alsmede ambtenaren öf tot wan
hoop brengt öf deze cynisch en defaitis
tisch maakt".
Ten onrechte worden de bijstandsbe-
hoevenden nog dikwijls vereenzelvigd met
de groep van z.g. a-socialen. Dat gaat in
onze tijd allang niet meer op, nu vele be
jaarden een beroep op deze wet moeten
doen en het aantal verlaten vrouwen, dat
afhankelijk is van overheidssteun, toe
neemt. Maar het is wel een feit, dat onder
het koren van de bijstandsbehoevenden
het nodige kaf zit. Mensen, die onzorg
vuldig met hun geld zijn omgesprongen
of dikwijls door eigen schuld ontslag van
hun werkgever krijgen en die daarmee
duidelijk te kennen hebben gegeven wei
nig verantwoordelijkheid te kunnen dra
gen.
Moet deze mensen, wanneer zij op een
gegeven moment zonder middelen van
bestaan zitten, dan toch maar bijstand
worden toegewezen?
Tegenstuk
Artikel 1, tweede lid, van de algemene
bijstandswet bepaalt, dat de bijstand
wordt afgestemd op de omstandigheden
en mogelijkheden van persoon en gezin,
„alsmede op het betoonde besef van ver
antwoordelijkheid voor de voorziening
van het bestaan".
Hiermee heeft de wetgever te kennen
willen geven, dat ieder in de eerste plaats
zelf verantwoordelijk is voor de voorzie
ning in het bestaan. Deze persoonlijke
verantwoordelijkheid vormt het tegenstuk
van de overheidsplicht bijstand te verle
nen indien de middelen om zelf in de
noodzakelijke kosten van het bestaan te
voorzien, ontbreken. Daarom wordt de
bijstand mede afgestemd op het getoonde
besef van verantwoordelijkheid in dit
opzicht en moeten aan de bijstand voor
waarden worden verbonden, die strekken
tot inschakelen in de arbeid, tenzij be
paalde redenen zich daartegen verzetten.
Op niet-nakoming van de voorwaarden
staan als sanctie vermindering, beëin
diging of weigering van bijstand.
Maar worden deze sancties wel vol
doende toegepast? Daarover heerst ge
rede twijfel. Bovendien heeft de kroon in
enkele beroepszaken beslist, dat een be
toond ongenoegzaam besef van onverant
woordelijkheid op zichzelf geen aanlei
ding kan vormen voor het weigeren van
bijstand.
Kortom, ook al is iemand door eigen
schuld financieel afhankelijk geworden
van de overheid, dan nog is er niet altijd
reden om hem bijstand te weigeren. Ten
slotte kan men die persoon niet laten ver
hongeren. Dat standpunt kunnen we tot
op zekere hoogte billijken, maar dan zal
de overheid meer dan tot nog toe ge
bruik moeten maken van haar recht op
verhaal, dat krachtens art. 58 van de al
gemene bijstandswet via de kantonx*ech-
ter kan worden geëffectueerd.
De bijstandtrekker, die door eigen
schuld in een situatie is gekomen, dat
hij bijstand moest aanvragen, kan dan
gedwongen worden om de bijstand weer
terug te betalen.
Paal en perk stellen.
Merkwaardigerwijs openen sommige
rijksgroepsregelingen in het kader van de
bijstandswet veel betere mogelijkheden
om op te treden tegen deze categorie bij-
standsvangenden. Een voorbeeld hiervan
is de rijksgroepsregeling voor zelfstan
digen, die de gemeentebesturen zelf een
strafmaat biedt bij een betoond onge
heid.
Deze groepsregeling legt de gemeen-
V0ETQ@»i>EIISA£Y8£ '10
mmaiakn joui
Een van de problemen van het weg
verkeer is het gebrek aan kennis dat
de diverse deelnemers over elkaar be
zitten. De automobilist bijvoorbeeld, die
nooit motorrijder is geweest, zal vrij
wel nooit kunnen begrijpen waarom de
ze vaak geen richting aangeeft bij re
genachtig weer. Ieder die wel motor
heeft gereden weet dat terugschakelen,
remmen, sturen, richting aangeven en
óók evenwicht bewaren, op een gladde
weg, dingen zijn die je niet allemaal te
gelijk kunt doen.
Zo is het voor de voetganger, die zelf
geen automobilist is, vrijwel onmogelijk
om inzicht te hebben in remcapaciteiten,
stroefheid van het wegdek, soort motor
voertuig (en belading daarvan) en der
gelijke problemen die voor een gerouti
neerd automobilist en ook wel voor een
motorrijder heel begrijpelijk zijn. De
automobilist doet er daarom goed aan
om op voorhand aan te nemen dat de
voetganger de meest onverwachte din
gen kan doen. Vooral de bestuurders van
zwaar beladen motorvoertuigen doen er
goed aan zich te realiseren, dat de voet
ganger niet zal weten dat de stopafstand
van zo'n voertuig aanmerkelijk langer
is dan van de onbeladen personenauto
en dat de voetganger waarschijnlijk in
gesteld is op de gedragingen van deze
laatsten, omdat die nu eenmaal het meest
voorkomen.
Een ander probleem doet zich voor
bij het afslaan. Bij het afslaan is de
bestuurder verplicht om de doorgang
voor rechtdoorgaande voetgangers moge
lijk te maken. Bij het rechts afslaan lijdt
de bestuurder meestal langzamer. Hij
moet immers een scherpe bocht maken.
Als een auto langzaam rijdt maakt de
voetganger gewoonlijk wel gebruik van
zijn recht op vrije doorgang. Hij heeft
het gevoel dat er dan niet zoveel kan
gebeuren
Linksaf gaat het gewoonlijk wat snel
ler en dat brengt de voetganger in ver
warring en gevaar. Door niet te snel naar
links op te x'ijden wordt het de voet
ganger mogelijk gemaakt veilig over te
steken.
Met voetgangerslichten zijn er weer
andere problemen. Voetgangerslichten
zijn vaak zeer kort afgesteld. Men moet
het groene voetgangerslicht dan ook zien
als een startsignaal voor de voetganger.
Als hij begint over te steken bij groen
voetgangerslicht en het springt op rood,
dan moet hij gewoon doorlopen. Maar ex-
zijn nu eenmaal automobilisten die me
nen dat als het verkeex-steken voor de
xxoegzaam besef van verantwoordelij k-
tebesturen de verplichting op om bij een
onvoldoende betoond besef van verant
woordelijkheid voor de voorziening in het
bestaan, de uitkering te vex-lagen voor
een door hen te bepalen tijd of de be
trokkene zelf uit te sluiten van het recht
op bijstand. Kortom, in zo'n geval moet
het gemeentebestuur optreden. Wij vra
gen ons af of een dergelijke bepaling
ook niet in de gewone bijstandswet moet
worden opgenomen.
Sancties instellen is altijd een verve
lende bezigheid, maar het kan soms nodig
zijn. De bijstandswet is een prachtige
wet, maar wil ze goed functioneren, dan
zal toch paal en pex'k moeten woi'den ge
steld niet alleen aan de praktijken van
allerlei fraudeurs, maar ook aan het
onzox-gvuldig gedrag van degenen, die
weinig verantwoordelijkheidsbesef tonen
en die misschien eens een flinke stok
achter de deur nodig hebben.
(Nadruk verboden).
Mr. A. Bronsbex-gen.
voetganger op rood staat dit voor hen een
vrijbrief is om dan maar tussen de nog
overstekende voetgangers door te x'ijden.
En dat is uiteraard gevaarlijk en onge
oorloofd!
Het is natuurlijk ondoenlijk om alle
px-oblemen die tussen voetgangers en
snelvex-keer of liever gezegd tussen
voetgangers en bestuurders in de loop
der jaren ontstaan zijn aan de orde te
stellen. Er is dus hier een zekere keus
gemaakt. Zo is de keus gevallen op het
probleem „snelheid schatten". Snelheid
schatten is een vak dat slechts zeer wei
nig mensen beheersen. Zelfs mensen die
het vak verkeer als hun beroep uitoefe
nen, zoals b.v. vex'keei'spolitiemensen,
hebben gx-ote moeite met een juiste schat
ting. Eigenlijk moet de bestuurder ervan
uitgaan, dat de voetganger vrijwel nooit
in staat is om zijn snelheid te schatten
en dat er dus een grote kans bestaat, dat
de voetganger denkt nog te kunnen over
steken, terwijl dit in wei'kelijkheid niet
meer verantwoord is.
Hij denkt dan: „Ik loop op een over
steekplaats, voor mij moet men stoppen"
en voegt dan ook maar de daad bij de
gedachte. Bestuurders van motorvoertui
gen dienen er rekening mee te houden
dat dit kan gebeuren. M.a.w. het naderen
van oversteekplaatsen dient altijd met
zeer matige snelheid te geschieden.
Ja, reed u wel eens op een voorrangs-
weg terwijl u een zijweg naderde? Dat
zal ongetwijfeld wel meer dan eens ge-
beux'd zijn. Maar is het u ook wel eens
overkomen dat vanuit die zijweg een
auto met grote snelheid op die kruising
toereed? Raakte u dan misschien in ver
warring en flitste het door u heen: stopt
hij (op tijd), of rijdt hij door? Enfin, u
kent allemaal vast wel zo'n situatie.
Meestal stopt die ander dan op het laats
te moment vrij bruusk en is dan hoogst-
vèrbaasd als hij bemerkt dat u het zekere
voor het onzekere hebt genomen en óók
bent gestopt. We kunnen hier een parallel
trekken met het zebrapad. Laat duidelijk
aan de voetganger zien dat u van plan
bent te gaan stoppen, want een voetgan
ger raakt helemaal in verwarring of pa
niek als hij een auto op zich af ziet ko
men en deze bruusk tot stilstand komt.
Dus nogmaals: laat zien dat u van plan
bent te stoppen als u een zebra nadert,
waarop zich voetgangei's bevinden, want
de voetganger is immers kwetsbaarder
dan welke andex-e weggebruiker ook.
Zo ook kindex-en. Niet alleen dat kin
deren vaak ondoordacht handelen, dat is
een vaststaand feit waarmee de volwas
sene rekening dient te houden, en dat
meestal ook doet. Maar bovendien is het
kind géhandidhpt door het feit. dat het
meestal veel kleiner van postuur is en
daardoor een veel slechter uitzicht op de
weg heeft.
Laat u eens op een knie zakken als u
tussen twee geparkeerde auto's staat en
breng uw ogen dan eens op dezelfde
hoogte als die van een jong kind. U zult
er vex-steld van staan hoe weinig u kunt
zien, omdat het uitzicht voor een veel
groter deel wordt belemmei'd door spat
borden, motoi'kappen en dex-gelijke auto
onderdelen. Vooral in woonwijken moet
men voortdurend x-ekening houden met
de aanwezigheid van kinderen.
Uitex-aar-d is dat in de omgeving van
scholen ook het geval. Het is dus eigen
lijk onverantwoord om in straten; waar
woonhuizen staan, met hoge snelheid
vlak langs geparkeerde auto's te rijden,
omdat men kan verwachten dat elk mo
ment tussen die auto's een kind van
daan komt, dat door het spel de aandacht
voor het verkeer heeft vex'lox'en.
Mensen maken fouten. Ndtuurlijk. Alle
mensen. Niet alleen diegenen die als be
stuurders optreden, ook diegenen die zich
als voetganger in het verkeer begeven.
Maar bedenk hiei'bij, dat elke bestuur
der op zijn tijd ook voetganger is en heel
vaak is ook omgekeerd de voetganger be
stuurder, hoewel dat lang niet altijd de
bestuurder van een motorvoertuig hoeft
te zijn.
Comité voetgangersactie '70.
Horizontaal: 1. drinkgerei - 3. zangstem
8. nakomelingschap - 11. x-eeds - 13. voox--
zetsel - 14. voorzetsel - 16. deel v. e.
Franse ontkenning - 17. genotmiddel
21. voortbewegende massa vloeistof - 24.
dunne - 25. soort belasting - 27. visje
28. evenx'edige vertegenwoordiging - 30.
vent - 32. de dato (afk.) - 33. bijb. naam
35. ontkenning - 36. afgelegen - 38. vx-ou-
welijk schaap - 39. gestalte - 40. zelf
zucht - 41. geluk - 45. vingei-gewricht
49. plaats in Drente - 50. tot nader orde
(afk.) - 51. groet - 52. Engels bier - 53.
water in Friesland - 55. make up - 58.
onmeetbaar getal - 59. hond - 61. grap
62. waterkering-- 64. strijkmes - 67. rid-
dex-kostuum - 69. en anderen (afk.) - 70.
getij - 72. windrichting (afk.) - 73. pex-s.
voornaamwoord - 74. diereneigenschap
75. plaats in Nooi'd-Holland - 76. genees
middel.
Horizontaal: 1. grotesk - 6. eexdang - 11.
aam - 12. lor - 13. sta - 14. ooi - 16. ski
18. ara - 19. terp - 20. Erna - 22. aloë
24. naja - 26. mulat - 28. aorta - 29. plag
30. loens - 32. inkt - 33. tik - 34. klus
37. gesel - 39. imam - 42. stox-m - 43.
x-onde - 44 raai - 45. Eems - 46. plek
49. snee - 51. ANP - 54. AKO - 55 Est
56. Ria - 58. aar - 59. eng - 60. trompet
61. Ariadne.
UITSLAG van het concours CORBEIL
op 30 mei 1970.
Los 6.30 uur. Deelname 179 duiven. Wind
noord-west.
1.
J.
Minneboo 11.36.17
345.716
1128
2.
A.
Bouterse
39.00
345.870
1119
3.
J.
Minneboo
40.59
2
1111
4.
L.
de Fouw
36.53
340.249
1108
5.
G.
van Liere
44.07
345.813
1101
6.
J.
Ver wei Jx\
44.32
342.351
1088
7.
A.
Abrahamse
45.20
342.041
1085
8.
idem
48.49
2
1072
9.
L.
de Fouw
49.23
2
1065.3
10.
S.
Brandex-h.
49.31
340.325
1065
Bij de postcommandant van de x'ijks-
politie te Kampex'land, Nieuwstx-aat 59,
telefoon 01107 -3 26 zijn nadere inlich
tingen te verkrijgen over de volgende
gevonden voorwerpen:
1 regenbroek, 1 regenjas, 1 knipmes,
1 kinderbrilletje en 1 gouden zegeli'ing.
Verticaal: 1. gevolg - 2. oosterse jongens
naam - 4. handvat - 5. per persoon (afk.)
6. tandarm zoogdier - 7. meisjesnaam
9. myth, figuur - 10. geneesmiddel - 12.
jong dier - 15. hoeveelheid - 18. titel
(afk.) - 19. aartsbisschop (afk.) - 20. stoot
22. ter plaatse (afk.) - 23. x'und - 25.
breekbaar - 26. heilwens - 29. parasiet
30. onderzoek naar deugdelijkheid - 31.
overlevering - 32. onverstandig - 34. x'i-
vier in Frankrijk - 35. bijwoord - 37.
ambtshalve (lat. afk.) - 38. pl. in Japan
41. wielrijder - 42. lyrisch gedicht - 43.
grondtoon - 44. richtsnoer - 45. over
nachtingsplaats - 46. dubbelklank - 47.
kostbare stof - 48. deel v. h. paardetuig
54. steenmassa - 56. elktr. geladen deeltje
57. boterbon - 59. kindergroet - 60. pex-s.
voox-naamwoord - 62. predikante (afk.)
63. met name (afk.) - 65. plaats in Frank-
rijk - 66. bijb. naam - 67. op welke
wijze - 68. vriend (fr.) - 71. uitroep - 72.
namelijk (afk.).
Vertikaal: 1. gaslamp - 2. rat - 3. oma
4. emoe - 5. klip - 6. esse - 7. ruin
8. ala - 9. nor - 10. granaat - 15. oraal
17. kroos - 19. teug 21. anti - 23. oma
25. aan - 27. totem - 28. anker - 31. eis
34. kordaat - 35. USA - 36. stip - 37.
Griek - 38. loens - 39. idee - 40. mee
41. massage - 47. lamp - 48. kort - 49.
sela - 50. etui - 52. nar - 53. px'o - 56.
red - 57. Inn.
Ganzepoortstraal 21, Tel. 6535 - GOES
Oplossing kruiswoordpuzzel no. 180
A