NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Pion vier heeft DE schoenen r Bijstand en verantwoordelijkheid P.V. „De Blauwe Doffer" Kortgene No. 3404 Zaterdag 6 juni 1970 73e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. 308, Giro 206882 Abonnementsprijs 3.25 per half jaar. Franco per post 14.per jaar. Advertenties 15 ct per mm, exclusief BTW Voor fouten in advertenties, per telefoon opgegeven, kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen. SANCTIES, WANNEER VERANTWOORDELIJKHEIDSBESEF ONTBREEKT In de afgelopen jaren is de bijstandswet voortdurend in het nieuws ge weest en niet altijd op een prettige manier. In sommige gevallen werd misbruik van deze wet geconstateerd door lieden, die eigenlijk helemaal geen bijstand nodig hadden. Een aantal van deze fraudeurs kon in de kraag worden gerepen. Maar er worden ook verzoeken om bijstand ingediend door mensen, die weliswaar zonder middelen van bestaan zijn maar die dit niet zelden te wij ten hebben aan eigen schuld. Zij hebben getoond weinig besef voor de ver antwoordelijkheid voor de voorzieningen in het bestaan te kunnen dragen. Men kan hen niet als fraudeurs bestempelen, want van het plegen van een starfbaar feit is geen sprake, doch men kan hen wel verwijten dat zij zeer onzorgvuldig te werk zijn gegaan en daardoor afhankelijk zijn ge worden van de overheid. Ieder is in de eerste plaats zelf verant woordelijk Het aantal bijstandverzoekenden, dat min of meer door eigen schuld of nalatig heid in een precaire situatie is beland, is bepaald niet gering. In het blad „Sociale Zorg", officieel orgaan van de vereniging van directeuren van over heidsorganen voor sociale arbeid, is al eens de vraag gesteld hoe een halt kan worden toegeroenen aan dit fenomeen. „Een fenomeen, dat zich manifesteert als een kwaadaardig, voortwoekerend gezwel, onze sociale diensten binnendringt en in fecteert, alsmede ambtenaren öf tot wan hoop brengt öf deze cynisch en defaitis tisch maakt". Ten onrechte worden de bijstandsbe- hoevenden nog dikwijls vereenzelvigd met de groep van z.g. a-socialen. Dat gaat in onze tijd allang niet meer op, nu vele be jaarden een beroep op deze wet moeten doen en het aantal verlaten vrouwen, dat afhankelijk is van overheidssteun, toe neemt. Maar het is wel een feit, dat onder het koren van de bijstandsbehoevenden het nodige kaf zit. Mensen, die onzorg vuldig met hun geld zijn omgesprongen of dikwijls door eigen schuld ontslag van hun werkgever krijgen en die daarmee duidelijk te kennen hebben gegeven wei nig verantwoordelijkheid te kunnen dra gen. Moet deze mensen, wanneer zij op een gegeven moment zonder middelen van bestaan zitten, dan toch maar bijstand worden toegewezen? Tegenstuk Artikel 1, tweede lid, van de algemene bijstandswet bepaalt, dat de bijstand wordt afgestemd op de omstandigheden en mogelijkheden van persoon en gezin, „alsmede op het betoonde besef van ver antwoordelijkheid voor de voorziening van het bestaan". Hiermee heeft de wetgever te kennen willen geven, dat ieder in de eerste plaats zelf verantwoordelijk is voor de voorzie ning in het bestaan. Deze persoonlijke verantwoordelijkheid vormt het tegenstuk van de overheidsplicht bijstand te verle nen indien de middelen om zelf in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien, ontbreken. Daarom wordt de bijstand mede afgestemd op het getoonde besef van verantwoordelijkheid in dit opzicht en moeten aan de bijstand voor waarden worden verbonden, die strekken tot inschakelen in de arbeid, tenzij be paalde redenen zich daartegen verzetten. Op niet-nakoming van de voorwaarden staan als sanctie vermindering, beëin diging of weigering van bijstand. Maar worden deze sancties wel vol doende toegepast? Daarover heerst ge rede twijfel. Bovendien heeft de kroon in enkele beroepszaken beslist, dat een be toond ongenoegzaam besef van onverant woordelijkheid op zichzelf geen aanlei ding kan vormen voor het weigeren van bijstand. Kortom, ook al is iemand door eigen schuld financieel afhankelijk geworden van de overheid, dan nog is er niet altijd reden om hem bijstand te weigeren. Ten slotte kan men die persoon niet laten ver hongeren. Dat standpunt kunnen we tot op zekere hoogte billijken, maar dan zal de overheid meer dan tot nog toe ge bruik moeten maken van haar recht op verhaal, dat krachtens art. 58 van de al gemene bijstandswet via de kantonx*ech- ter kan worden geëffectueerd. De bijstandtrekker, die door eigen schuld in een situatie is gekomen, dat hij bijstand moest aanvragen, kan dan gedwongen worden om de bijstand weer terug te betalen. Paal en perk stellen. Merkwaardigerwijs openen sommige rijksgroepsregelingen in het kader van de bijstandswet veel betere mogelijkheden om op te treden tegen deze categorie bij- standsvangenden. Een voorbeeld hiervan is de rijksgroepsregeling voor zelfstan digen, die de gemeentebesturen zelf een strafmaat biedt bij een betoond onge heid. Deze groepsregeling legt de gemeen- V0ETQ@»i>EIISA£Y8£ '10 mmaiakn joui Een van de problemen van het weg verkeer is het gebrek aan kennis dat de diverse deelnemers over elkaar be zitten. De automobilist bijvoorbeeld, die nooit motorrijder is geweest, zal vrij wel nooit kunnen begrijpen waarom de ze vaak geen richting aangeeft bij re genachtig weer. Ieder die wel motor heeft gereden weet dat terugschakelen, remmen, sturen, richting aangeven en óók evenwicht bewaren, op een gladde weg, dingen zijn die je niet allemaal te gelijk kunt doen. Zo is het voor de voetganger, die zelf geen automobilist is, vrijwel onmogelijk om inzicht te hebben in remcapaciteiten, stroefheid van het wegdek, soort motor voertuig (en belading daarvan) en der gelijke problemen die voor een gerouti neerd automobilist en ook wel voor een motorrijder heel begrijpelijk zijn. De automobilist doet er daarom goed aan om op voorhand aan te nemen dat de voetganger de meest onverwachte din gen kan doen. Vooral de bestuurders van zwaar beladen motorvoertuigen doen er goed aan zich te realiseren, dat de voet ganger niet zal weten dat de stopafstand van zo'n voertuig aanmerkelijk langer is dan van de onbeladen personenauto en dat de voetganger waarschijnlijk in gesteld is op de gedragingen van deze laatsten, omdat die nu eenmaal het meest voorkomen. Een ander probleem doet zich voor bij het afslaan. Bij het afslaan is de bestuurder verplicht om de doorgang voor rechtdoorgaande voetgangers moge lijk te maken. Bij het rechts afslaan lijdt de bestuurder meestal langzamer. Hij moet immers een scherpe bocht maken. Als een auto langzaam rijdt maakt de voetganger gewoonlijk wel gebruik van zijn recht op vrije doorgang. Hij heeft het gevoel dat er dan niet zoveel kan gebeuren Linksaf gaat het gewoonlijk wat snel ler en dat brengt de voetganger in ver warring en gevaar. Door niet te snel naar links op te x'ijden wordt het de voet ganger mogelijk gemaakt veilig over te steken. Met voetgangerslichten zijn er weer andere problemen. Voetgangerslichten zijn vaak zeer kort afgesteld. Men moet het groene voetgangerslicht dan ook zien als een startsignaal voor de voetganger. Als hij begint over te steken bij groen voetgangerslicht en het springt op rood, dan moet hij gewoon doorlopen. Maar ex- zijn nu eenmaal automobilisten die me nen dat als het verkeex-steken voor de xxoegzaam besef van verantwoordelij k- tebesturen de verplichting op om bij een onvoldoende betoond besef van verant woordelijkheid voor de voorziening in het bestaan, de uitkering te vex-lagen voor een door hen te bepalen tijd of de be trokkene zelf uit te sluiten van het recht op bijstand. Kortom, in zo'n geval moet het gemeentebestuur optreden. Wij vra gen ons af of een dergelijke bepaling ook niet in de gewone bijstandswet moet worden opgenomen. Sancties instellen is altijd een verve lende bezigheid, maar het kan soms nodig zijn. De bijstandswet is een prachtige wet, maar wil ze goed functioneren, dan zal toch paal en pex'k moeten woi'den ge steld niet alleen aan de praktijken van allerlei fraudeurs, maar ook aan het onzox-gvuldig gedrag van degenen, die weinig verantwoordelijkheidsbesef tonen en die misschien eens een flinke stok achter de deur nodig hebben. (Nadruk verboden). Mr. A. Bronsbex-gen. voetganger op rood staat dit voor hen een vrijbrief is om dan maar tussen de nog overstekende voetgangers door te x'ijden. En dat is uiteraard gevaarlijk en onge oorloofd! Het is natuurlijk ondoenlijk om alle px-oblemen die tussen voetgangers en snelvex-keer of liever gezegd tussen voetgangers en bestuurders in de loop der jaren ontstaan zijn aan de orde te stellen. Er is dus hier een zekere keus gemaakt. Zo is de keus gevallen op het probleem „snelheid schatten". Snelheid schatten is een vak dat slechts zeer wei nig mensen beheersen. Zelfs mensen die het vak verkeer als hun beroep uitoefe nen, zoals b.v. vex'keei'spolitiemensen, hebben gx-ote moeite met een juiste schat ting. Eigenlijk moet de bestuurder ervan uitgaan, dat de voetganger vrijwel nooit in staat is om zijn snelheid te schatten en dat er dus een grote kans bestaat, dat de voetganger denkt nog te kunnen over steken, terwijl dit in wei'kelijkheid niet meer verantwoord is. Hij denkt dan: „Ik loop op een over steekplaats, voor mij moet men stoppen" en voegt dan ook maar de daad bij de gedachte. Bestuurders van motorvoertui gen dienen er rekening mee te houden dat dit kan gebeuren. M.a.w. het naderen van oversteekplaatsen dient altijd met zeer matige snelheid te geschieden. Ja, reed u wel eens op een voorrangs- weg terwijl u een zijweg naderde? Dat zal ongetwijfeld wel meer dan eens ge- beux'd zijn. Maar is het u ook wel eens overkomen dat vanuit die zijweg een auto met grote snelheid op die kruising toereed? Raakte u dan misschien in ver warring en flitste het door u heen: stopt hij (op tijd), of rijdt hij door? Enfin, u kent allemaal vast wel zo'n situatie. Meestal stopt die ander dan op het laats te moment vrij bruusk en is dan hoogst- vèrbaasd als hij bemerkt dat u het zekere voor het onzekere hebt genomen en óók bent gestopt. We kunnen hier een parallel trekken met het zebrapad. Laat duidelijk aan de voetganger zien dat u van plan bent te gaan stoppen, want een voetgan ger raakt helemaal in verwarring of pa niek als hij een auto op zich af ziet ko men en deze bruusk tot stilstand komt. Dus nogmaals: laat zien dat u van plan bent te stoppen als u een zebra nadert, waarop zich voetgangei's bevinden, want de voetganger is immers kwetsbaarder dan welke andex-e weggebruiker ook. Zo ook kindex-en. Niet alleen dat kin deren vaak ondoordacht handelen, dat is een vaststaand feit waarmee de volwas sene rekening dient te houden, en dat meestal ook doet. Maar bovendien is het kind géhandidhpt door het feit. dat het meestal veel kleiner van postuur is en daardoor een veel slechter uitzicht op de weg heeft. Laat u eens op een knie zakken als u tussen twee geparkeerde auto's staat en breng uw ogen dan eens op dezelfde hoogte als die van een jong kind. U zult er vex-steld van staan hoe weinig u kunt zien, omdat het uitzicht voor een veel groter deel wordt belemmei'd door spat borden, motoi'kappen en dex-gelijke auto onderdelen. Vooral in woonwijken moet men voortdurend x-ekening houden met de aanwezigheid van kinderen. Uitex-aar-d is dat in de omgeving van scholen ook het geval. Het is dus eigen lijk onverantwoord om in straten; waar woonhuizen staan, met hoge snelheid vlak langs geparkeerde auto's te rijden, omdat men kan verwachten dat elk mo ment tussen die auto's een kind van daan komt, dat door het spel de aandacht voor het verkeer heeft vex'lox'en. Mensen maken fouten. Ndtuurlijk. Alle mensen. Niet alleen diegenen die als be stuurders optreden, ook diegenen die zich als voetganger in het verkeer begeven. Maar bedenk hiei'bij, dat elke bestuur der op zijn tijd ook voetganger is en heel vaak is ook omgekeerd de voetganger be stuurder, hoewel dat lang niet altijd de bestuurder van een motorvoertuig hoeft te zijn. Comité voetgangersactie '70. Horizontaal: 1. drinkgerei - 3. zangstem 8. nakomelingschap - 11. x-eeds - 13. voox-- zetsel - 14. voorzetsel - 16. deel v. e. Franse ontkenning - 17. genotmiddel 21. voortbewegende massa vloeistof - 24. dunne - 25. soort belasting - 27. visje 28. evenx'edige vertegenwoordiging - 30. vent - 32. de dato (afk.) - 33. bijb. naam 35. ontkenning - 36. afgelegen - 38. vx-ou- welijk schaap - 39. gestalte - 40. zelf zucht - 41. geluk - 45. vingei-gewricht 49. plaats in Drente - 50. tot nader orde (afk.) - 51. groet - 52. Engels bier - 53. water in Friesland - 55. make up - 58. onmeetbaar getal - 59. hond - 61. grap 62. waterkering-- 64. strijkmes - 67. rid- dex-kostuum - 69. en anderen (afk.) - 70. getij - 72. windrichting (afk.) - 73. pex-s. voornaamwoord - 74. diereneigenschap 75. plaats in Nooi'd-Holland - 76. genees middel. Horizontaal: 1. grotesk - 6. eexdang - 11. aam - 12. lor - 13. sta - 14. ooi - 16. ski 18. ara - 19. terp - 20. Erna - 22. aloë 24. naja - 26. mulat - 28. aorta - 29. plag 30. loens - 32. inkt - 33. tik - 34. klus 37. gesel - 39. imam - 42. stox-m - 43. x-onde - 44 raai - 45. Eems - 46. plek 49. snee - 51. ANP - 54. AKO - 55 Est 56. Ria - 58. aar - 59. eng - 60. trompet 61. Ariadne. UITSLAG van het concours CORBEIL op 30 mei 1970. Los 6.30 uur. Deelname 179 duiven. Wind noord-west. 1. J. Minneboo 11.36.17 345.716 1128 2. A. Bouterse 39.00 345.870 1119 3. J. Minneboo 40.59 2 1111 4. L. de Fouw 36.53 340.249 1108 5. G. van Liere 44.07 345.813 1101 6. J. Ver wei Jx\ 44.32 342.351 1088 7. A. Abrahamse 45.20 342.041 1085 8. idem 48.49 2 1072 9. L. de Fouw 49.23 2 1065.3 10. S. Brandex-h. 49.31 340.325 1065 Bij de postcommandant van de x'ijks- politie te Kampex'land, Nieuwstx-aat 59, telefoon 01107 -3 26 zijn nadere inlich tingen te verkrijgen over de volgende gevonden voorwerpen: 1 regenbroek, 1 regenjas, 1 knipmes, 1 kinderbrilletje en 1 gouden zegeli'ing. Verticaal: 1. gevolg - 2. oosterse jongens naam - 4. handvat - 5. per persoon (afk.) 6. tandarm zoogdier - 7. meisjesnaam 9. myth, figuur - 10. geneesmiddel - 12. jong dier - 15. hoeveelheid - 18. titel (afk.) - 19. aartsbisschop (afk.) - 20. stoot 22. ter plaatse (afk.) - 23. x'und - 25. breekbaar - 26. heilwens - 29. parasiet 30. onderzoek naar deugdelijkheid - 31. overlevering - 32. onverstandig - 34. x'i- vier in Frankrijk - 35. bijwoord - 37. ambtshalve (lat. afk.) - 38. pl. in Japan 41. wielrijder - 42. lyrisch gedicht - 43. grondtoon - 44. richtsnoer - 45. over nachtingsplaats - 46. dubbelklank - 47. kostbare stof - 48. deel v. h. paardetuig 54. steenmassa - 56. elktr. geladen deeltje 57. boterbon - 59. kindergroet - 60. pex-s. voox-naamwoord - 62. predikante (afk.) 63. met name (afk.) - 65. plaats in Frank- rijk - 66. bijb. naam - 67. op welke wijze - 68. vriend (fr.) - 71. uitroep - 72. namelijk (afk.). Vertikaal: 1. gaslamp - 2. rat - 3. oma 4. emoe - 5. klip - 6. esse - 7. ruin 8. ala - 9. nor - 10. granaat - 15. oraal 17. kroos - 19. teug 21. anti - 23. oma 25. aan - 27. totem - 28. anker - 31. eis 34. kordaat - 35. USA - 36. stip - 37. Griek - 38. loens - 39. idee - 40. mee 41. massage - 47. lamp - 48. kort - 49. sela - 50. etui - 52. nar - 53. px'o - 56. red - 57. Inn. Ganzepoortstraal 21, Tel. 6535 - GOES Oplossing kruiswoordpuzzel no. 180 A

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1970 | | pagina 1