Krrrrs Markusse HANDZETTER Allewijn Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 30 mei 1970 no. 3403 ra Predikbeurten lijst 1 van de P.v.d.A. hulp in de huishouding inleveren van vakantiebonnen Rijk-Bleyenbergh bouwland Ondergoed Ondergoed Ondergoed Hollandia/Cotila Goedkope Simon inname zegclboekjes De Tommy Flippers Wij zoeken in onze modere drukkerij een energieke jongeman die opgeleid wil worden tot Drukkerij Markusse Wissenkerke Mijn vrouw, mijn superieur DIENSTEN ARTSEN Dit weekend doen dienst dokter Janssen, Tel. (01108) 3 19 en dokter Van Arkel, Tel. 01107) 3 18. WATERSTANDEN geldig voor de noordkust van Noord-Beveland Mei/juni hoogwater 30 zaterdag 10.36 23.01 31 zondag 11.43 1 maandag 0.04 12.38 2 dinsdag- 0.54 13.22 3 woensdag 1.34 14.02 4 donderdag 2.15 14.41 5 vrijdag 2.54 15.19 Voor zondag 31 mei 1970. Ned. Herv. Kerk Colünsplaat 10 en 2.30 uur ds. Ytsma, extra collecte kerkvoogdij. Ned. Ilerv. Kerk Kamperland 10 uur de heer Van El ven en 2.30 uur ds. W. Lourens uit Hoedekensker- ke. In beide diensten extra collecte voor het werk van de kinderbescherming. Ned. IIerv. Kerk Kats 9 uur ds. Hilhox-st uit Kloe- tinge. Ned. Herv. Kerk Kortgene 9 en 10.30 uur ds. Willekes. Ned. IIerv. Kerk Wissenkerke 9.00 uur ds. Van den Ban en 2.30 uur ds. Hogendoorn (gecomb. dienst). Ned. Herv. Kerk Geersdfjk 10 uur de heer Kraak en 2.30 uur ds. Hilhorst. Geref. Kerk Kamperland Geen opgaaf ontvangen. Geref. Kerk Colynsplaat 10.45 uur ds. Seegers uit Goes en 3 uur ds. Van Rhee- nen uit Maartensdijk. Geref. Kerk Geersdük 10.30 uur ds. Van Rheenen uit Maartensdijk en 4 uur ds. Noordhoff uit Wemel- dinge. Geref. Kerk Wissenkerke 9 uur ds. Van Rheenen uit Maartensdijk en 2.30 uur hervormde predikant. Geref. Gem. Kamperland 10 en 5 uur leesdienst. Geref. Gem. Coltfnsplaat 10 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Kiezeressen en kiezers van Colijnsplaat, Kortge ne en Kats. Stemt a.s. woensdag op De lijst met zowel werk nemers als zelfstandigen. Met grote droefheid laten wij u weten, dat na een geduldig lijden, in de hope des eeuwigen levens, is overleden onze lie ve broeder, zwager en oom Anthony Pieter Blok, in de ouderdom van 83 jaar. Namens de familie, Jozina Blok. Kortgene, 24 mei 1970. Citterstraat 11. De begrafenis heeft plaats gevonden op woensdag 27 mei des nam. om 2 uur te Kortgene vanaf Cit terstraat 11. Heden overleed, na een langdurig lijden, zacht en kalm, in het pensiontehuis „Hey- boer", onze innig ge liefde zuster en tante Cornelia Poortvliet, in de ouderdom van bijna 72 jaar. De diepbedroefde familie: Kortgene, H. Poortvliet. Middelburg, A. Poortvliet. K. Poortvliet - Reinhoud. Kamperland, D. Poortvliet. J. Poortvliet - Bouterse. Neven en nichten. Kamperland, 28 mei 1970. Pensiontehuis „Heyboer", Noordstraat 26. De begrafenis zal plaats hebben op he den zaterdag 30 mei, des nam. om 2 uur te Kamperland vanaf het „De Casembroot- huis". Voor de vele bewijzen van medeleven, ontvangen na het overlijden van onze geliefde broer, zwager en oom Marinus Schippers, betuigen wij onze har telijke dank. Namens de familie, C. P. Flikweert - de Regt. P. Flikweert. Kamperland, mei 1970. Veerweg 83. zijn er nu in onver- wachtveel modellen en kleuren Schoenhandel Langeviele 2, Middelburg, tel. 23 62 GEVRAAGD: in klein landbouwersge zin, waar de moeder ziek is, een In- of extern. J. H. Breure, Wissenkerke, telefoon 01199 - 3 96. Zaterdag 6 juni van 8 tot 11 uur voor de bouwvakken, bij Ant. Koole. De zon ligt op de loer Laat u niet verrassen en kiest nu uit ons assorti ment zonnebrandartike len. Pigmabruin, Pigmaderm, Delial, Zcozon, Brunfix, Tiroler Nussöl, Nivea. Enniet te vergeten onze zonnebrillen. In de Polaroid zijn wij ruim gesorteerd. En. nog veel meer. 3 tuben Medinos tand pasta, „3 halen, 2 beta len". 1 doos Medinos a 1,90 met gratis Nivea milk. Kotex bikinie met ver band met gratis bus in tiem spray. Drogisterij parfumerie Dwarsstraat 5, Kamperland. TE KOOP: groot 71 a 80 ca. Te bevragen: Tulpstraat 23, Colijnspl. Koopt u in een zaak die alles brengt op onder- goedgebied. Van kleuterslip tot di rectors maat 52; van tienerkamizolen tot hemdje met mouw; van heupslip tot lange pantalons. in elke soort en de prijs die u past. ook van de bekendste merken zoals en vele anderen in SPECIAALZAKEN Goes Middelburg HEDEN ZATERDAG 30 MEI VOOR DE VAKANTIE! 's Morgens 9.30 tot 11.30 in Kamperland bij C. W. Zwemer. 's Middags 1.30 tot 3 uur in Wissenkerke bij A. de Haze. Denk aan het invullen van de zegels en het op tellen van de waarde aan de binnenzijde van het zegelboekje. VOORSTRAAT 7 WISSENKERKE (Kunst zandspieringen). zijn eindelijk aangekomen. Het is een prima kunst-aas voor de visserij vanaf de dijk. Keus uit meer dan 20 verschillende soorten spinners, oa. de Olympique. Verder nog de Pico Bait, Casting Surface Bait, Jointed Casting Bait, Thin Minnow, Cuphead Poakle Poppers, Hula Bait Poppers, enz Nylon van 0.08 tot 1 mm. Lood van 0.01 tot 500 gram. Tientallen verschillende soorten haakjes. Rijgnaalden, pilkers, geepballen, buldo's, verklikkers, bellen, unsters, leefnet- ten (van metaal en nylon), paravans, hengels ook vaste, boothengels, bootsteunen, hengel- steunen, molens, reels, reelplaten, ogen, af- houders en nog honderden andere artikelen. ALS U NERGENS ANDERS KUNT SLAGEN, KOM DAN NOG EENS BIJ ONS KIJKEN. De opleiding vindt plaats in ons bedrijf en 1 dag per week aan de Grafische School te Roosendaal x Inlichtingen bij Voorstraat 7 - Telefoon (01107) 308 FEUILLETON Het moest toch werkelijk niet gekker worden. Wat dachten ze op het hoofd kantoor? Dat hij een robot was, die vier entwintig uur in een etmaal kon doorpe zen? Een mens kreeg tegenwoordig nau welijks nog tijd om te slapen, laat staan om te eten of te drinken. In elk geval kon hij de moed niet meer opbrengen om nog in de nacht weg te rijden, dus at hij wat en dook in bed met een wekkerklokje naast zich. Maar hij sliep de volgende morgen door de wekker heen en werd om half acht met schrik wakker. Zonder zich de tijd te gunnen zich te scheren, at hij vlug wat, betaalde en stapte in zijn wagen, waarna hij in snelle vaart de stad uitreed. Waar het mogelijk was, trapte hij het gaspedaal diep in om zo snel mogelijk in Amster dam te kunnen zijn. Desondanks was hij er pas tegen de middag en werd gecon fronteerd met twee boze chauffeurs, die al anderhalf uur stonden te wachten, ge dachtig aan hun orders: niets afladen zonder aanwezigheid van een inspecteur van de buitendienst. En boze havenbazen, die al enkele arbeiders naar de boot had den gezonden, maar ze na een poosje er gens anders heen dirigeerden, want niets doen moet ook betaald worden. Erik verontschuldigde zich niet, doch antwoordde enkel: „Heren, als u klachten hebt, moet u zich vervoegen op het hoofdkantoor. Tenslotte kan ik maar op één plaats tegelijk zijn. Geef u me de pa pieren maar eens Hij bekeek de cognossementen, de douaneverklaringen en de lijst van mer- 28 door Lena Schagen ken en nummers, waarna hij tegen de chauffeurs, die nog altijd stonden te wachten, knikte. „Gaat uw gang." De dekzeilen waren er gauw af, maar nu moesten er eerst havenarbeiders ko men. Erik belde in een der kantoortjes op om mensen en kreeg te horen, dat hij er niet vóór een uur op moest rekenen. Dus keerde hij terug naar de chauffeurs en zei: „Gaan jullie maar eten, jongens, ik blijf hier wel wachten tot de anderen komen." Hoewel zijn maag eveneens rammelde, stak hij een sigaret op en maakte het zich gemakkelijk op de kaderand, vanwaar hij beide trailers in het oog kon houden. Nog vóór de havenarbeiders kwamen om de trailers te lossen, kwamen er nog twee hoog beladen auto's aanrijden. Erik keek op zijn stalen: dat waren minstens twaalf vrachten; hoe laat zou alles in de haven zijn en verstouwd in de ruimen? Als ik het met middernacht ge klaard heb, mag ik blij zijn. Dank u wel mevrouw mijn superieur, van je fa milie moet je het maar hebben. Terwijl de mannen aan het werk wa ren, liet Erik wat te eten en te drinken halen en nam tussen de bedrijven door een hap en een slok. Uiterlijk liet hij niets merken, want niets ontging hem. Maar inwendig was hij woedend om de poets, die zijn eigen vrouw hem gebak ken had. Kon voor die ene keer Droog dit karwei niet opknappen? Ze wist toch, dat hij twee dagen en nachten in Le Havre had gwerkt, voor dag en dauw In de wagen was gestapt, om naar Ant werpen te rijden, daar tot middernacht aan de haven had gestaan en nauwelijks enkele uren geslapen? Hij was toch zeker geen machine? Die dag en avond rookte hij ontelbare sigaretten, gaf een enkele keer aanwij zingen, als het niet naar zijn zin ging en betrad enkele malen het schip om een kijkje te nemen in de ruimen. Gelukkig hield hier een der officieren van het schip toezicht, zodat hij zich meer op de wal kon concentreren. Om half negen kwamen de beide laats te trailers aan. De avondploeg was al begonnen en deze heren waren vast niet van plan zich drukker te maken, dan strikt noodzakelijk was en de opzichter zei ook geen woord. Erik stond zich te verbijten, maar over het werktempo van deze mensen had hij geen zeggenschap. Ik rapporteer dit wel en zal het deze keer bijzonder accentueren. Misschien dat ze dan op het hoofdkantoor eens een keer wijzer worden. Om elf uur lagen de laatste balen in het ruim. De chauffeurs waren al wegge reden en de havenarbeiders vertrokken naar een ander schip. Erik zwaaide even naar de kraanmachinist ten teken van dank en groet, waarna hij het schip be trad om de papieren te laten tekenen. Doch de kapitein was nergens te vinden, de eerste stuurman ook niet de tweede evenmin. „Zijn natuurlijk de wal op," zei de bootsman, die genoeglijk over de railing hing. „Hoe laat komt één van hen terug?" in formeerde Erik, die langzamei'hand aan het einde van zijn kx-achten was ge komen. De man grinnikte. „Dat kan over een half uur zijn maar ook om half twee. als de ouwe ergens smaak van te pakken heeft, blijft hij tot sluitingstijd." „Hoe laat varen jullie af?" „We zouden acht uur vanavond los gooien, maar julli waren te laat. Nou is het vertrek gezet op morgenochtend zeven uur." „Dat is wat moois! De kapiteit kon toch weten, dat we vanavond klaar zou den zijn?" „Met hetzelfde recht kan de ouwe zeg gen: jullie wisten toch, dat we om acht uur zouden afvaren?" „Dat is mijn schuld niet en moet de maatschappij maar uitmaken met ons hoofdkantoor. Ik heb gisteravond tot middei-nacht in Antwerpen gewex-kt. Mag ik ook nog een paar uurtjes slapen 's nachts?" De bootsman knikte lachend. „Dat mag, inspecteur. Zo goed als de kapitein de wal op mag als hij niet kan ver trekken.' „Ja, iemand moet toch de lijsten voor akkoord tekenen. Roep de purser maar." „Die hebben we niet meer, inspecteur; bezuiniging." „Wie is dan hier op 't ogenblik de vex-antwoordelijke man?" „Als je 't schip bedoelt: Ik. Als je het over de lading hebt: u, inspecteur." „U kunt toch ook tekenen?" De bootsman knikte heftig, zonder uit zijn gemakkelijke houding te komen. „Dat kan ik, want ik heb schrijven ge leerd op school. Al doe ik het tegenwoor dig niet veel meer." „Nou dan?" „Maar ik wil het niet. Dat behoort niet tot mijn werk." Erik begreep, dat er niets anders op zat dan te wachten. De bootsman kwam langzaam ovei'eind en zei: „U boft, in specteur, dat de kok er al is. Ik zal eens kijken of hij wat te bikken en te drin ken voor u heeft. Ik heb het wel gezien vandaag: u kreeg het ook niet cadeau. Daar staat wel ergens een stoel, maak het u gemakkelijk. De avond brengt ten minste wat verfrissing." Erik had nog een beetje geluk, want tegen half twaalf kwam de eerste stuur- maix aan boord. Weliswaar behoorde de kapitein te tekenen, maar in bepaalde gevallen was de handtekening van de eerste officier ook geldig. En deze was bereid zijn handtekening te zetten." „Laat u niet alles contx-oleren?" vroeg Erik. „In 't hardstikke donker? En dan met deze hitte? U hebt er toch de hele dag met uw neus bovenop gestaan?" „Allicht, dat is mijn wexvk." De stuurman bekeek de man eens. „Ik ken u al heel wat jaartjes, inspecteur; als u zegt, dat de zaak in orde is, dan is de zaak iix orde. Geef maar hier, die papieren Enkele minuten later zat Erik achter het stuur en reed zo snel mogelijk naar huis, waar hij een klein uur later arri- veex-de. Ria lag al lang te slapen, toen hij de kamer betrad. Ze deed even de ogen open en vx-oeg: „Alles in orde, Ex-ik?" „Natuurlijk," antwoordde hij kribbig. „En bedankt voor je boodschap van gis teravond. Als je nog eens wat weet? Ik heb tot twaalf uur vannacht gewex-kt vorige nacht, bedoel ik. En nuweet je, hoeveel uren ik de laatste vier nach ten geslapen heb?" Met gesloten ogen zei ze zacht: „Je bent voor de rest van de week vrij. Dat heb ik vandaag in ox-de gemaakt." En meteen sliep ze door. Hoe lang Erik geslapen had, wist hij niet, doch op een gegeven ogenblik wex*d hij waker van een lichtflits, kort daar op gevolgd door een zware donderslag'. Hij luisterde enkele ogenblikken en hoor de de regen in stromen neervallen. Ge lijk schoot hem een verschrikkelijke ge dachte te binnen: waren de luiken ge sloten, toen hij wegreed van de kade? Hij wist het niet meer. Een ruk aan de dekens en hij spx-ong uit bed. Ria werd wakkei-, knipperde tegen het licht, toen Erik het knopje had omgedraaid en vx-oeg: „Is er wat?" „Ik heb vergeten te controlex-en, of de luiken gesloten waren," zei hij, naar de telefoon rennende. „Wat?" Ria was meteen klaar wakker. Even keek ze met grote ogen voor zich uit om de woorden van haar man geheel tot zich in te laten werken, toen sprong ze ook uit bed en liep naar de hal, waar Erik al aan het dx-aaien was. „Bedoel je, dat de lading misschien onbeschermd is tegen de regen?" (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1970 | | pagina 3