Krrrrs
Markusse
HANDZETTER
Allewijn
Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 30 mei 1970 no. 3403
ra
Predikbeurten
lijst 1 van de
P.v.d.A.
hulp in de huishouding
inleveren van
vakantiebonnen
Rijk-Bleyenbergh
bouwland
Ondergoed
Ondergoed
Ondergoed
Hollandia/Cotila
Goedkope Simon
inname zegclboekjes
De Tommy Flippers
Wij zoeken in onze modere drukkerij
een energieke jongeman die opgeleid wil worden tot
Drukkerij Markusse Wissenkerke
Mijn vrouw, mijn
superieur
DIENSTEN ARTSEN
Dit weekend doen dienst
dokter Janssen, Tel. (01108)
3 19 en dokter Van Arkel,
Tel. 01107) 3 18.
WATERSTANDEN
geldig voor
de noordkust
van
Noord-Beveland
Mei/juni
hoogwater
30
zaterdag
10.36
23.01
31
zondag
11.43
1
maandag
0.04
12.38
2
dinsdag-
0.54
13.22
3
woensdag
1.34
14.02
4
donderdag
2.15
14.41
5
vrijdag
2.54
15.19
Voor zondag 31 mei 1970.
Ned. Herv. Kerk Colünsplaat
10 en 2.30 uur ds. Ytsma,
extra collecte kerkvoogdij.
Ned. Ilerv. Kerk Kamperland
10 uur de heer Van El
ven en 2.30 uur ds. W.
Lourens uit Hoedekensker-
ke. In beide diensten extra
collecte voor het werk van
de kinderbescherming.
Ned. IIerv. Kerk Kats
9 uur ds. Hilhox-st uit Kloe-
tinge.
Ned. Herv. Kerk Kortgene
9 en 10.30 uur ds. Willekes.
Ned. IIerv. Kerk Wissenkerke
9.00 uur ds. Van den Ban
en 2.30 uur ds. Hogendoorn
(gecomb. dienst).
Ned. Herv. Kerk Geersdfjk
10 uur de heer Kraak en
2.30 uur ds. Hilhorst.
Geref. Kerk Kamperland
Geen opgaaf ontvangen.
Geref. Kerk Colynsplaat
10.45 uur ds. Seegers uit
Goes en 3 uur ds. Van Rhee-
nen uit Maartensdijk.
Geref. Kerk Geersdük
10.30 uur ds. Van Rheenen
uit Maartensdijk en 4 uur
ds. Noordhoff uit Wemel-
dinge.
Geref. Kerk Wissenkerke
9 uur ds. Van Rheenen uit
Maartensdijk en 2.30 uur
hervormde predikant.
Geref. Gem. Kamperland
10 en 5 uur leesdienst.
Geref. Gem. Coltfnsplaat
10 en 6 uur leesdienst.
Geref. Gem. Kortgene
10, 2.30 en 6 uur leesdienst.
Kiezeressen en kiezers
van Colijnsplaat, Kortge
ne en Kats.
Stemt a.s. woensdag op
De lijst met zowel werk
nemers als zelfstandigen.
Met grote droefheid
laten wij u weten,
dat na een geduldig
lijden, in de hope
des eeuwigen levens,
is overleden onze lie
ve broeder, zwager
en oom
Anthony Pieter Blok,
in de ouderdom van
83 jaar.
Namens de familie,
Jozina Blok.
Kortgene,
24 mei 1970.
Citterstraat 11.
De begrafenis heeft
plaats gevonden op
woensdag 27 mei des
nam. om 2 uur te
Kortgene vanaf Cit
terstraat 11.
Heden overleed, na
een langdurig lijden,
zacht en kalm, in het
pensiontehuis „Hey-
boer", onze innig ge
liefde zuster en tante
Cornelia Poortvliet,
in de ouderdom van
bijna 72 jaar.
De diepbedroefde
familie:
Kortgene,
H. Poortvliet.
Middelburg,
A. Poortvliet.
K. Poortvliet -
Reinhoud.
Kamperland,
D. Poortvliet.
J. Poortvliet -
Bouterse.
Neven en nichten.
Kamperland,
28 mei 1970.
Pensiontehuis
„Heyboer",
Noordstraat 26.
De begrafenis zal
plaats hebben op he
den zaterdag 30 mei,
des nam. om 2 uur te
Kamperland vanaf
het „De Casembroot-
huis".
Voor de vele bewijzen van
medeleven, ontvangen na
het overlijden van onze
geliefde broer, zwager en
oom
Marinus Schippers,
betuigen wij onze har
telijke dank.
Namens de familie,
C. P. Flikweert -
de Regt.
P. Flikweert.
Kamperland, mei 1970.
Veerweg 83.
zijn er nu in onver-
wachtveel modellen
en kleuren
Schoenhandel
Langeviele 2,
Middelburg, tel. 23 62
GEVRAAGD:
in klein landbouwersge
zin, waar de moeder ziek
is, een
In- of extern.
J. H. Breure, Wissenkerke,
telefoon 01199 - 3 96.
Zaterdag 6 juni van 8 tot
11 uur
voor de bouwvakken, bij
Ant. Koole.
De zon ligt op
de loer
Laat u niet verrassen en
kiest nu uit ons assorti
ment zonnebrandartike
len.
Pigmabruin, Pigmaderm,
Delial, Zcozon, Brunfix,
Tiroler Nussöl, Nivea.
Enniet te vergeten
onze zonnebrillen. In de
Polaroid zijn wij ruim
gesorteerd.
En. nog veel meer.
3 tuben Medinos tand
pasta, „3 halen, 2 beta
len".
1 doos Medinos a 1,90
met gratis Nivea milk.
Kotex bikinie met ver
band met gratis bus in
tiem spray.
Drogisterij parfumerie
Dwarsstraat 5,
Kamperland.
TE KOOP:
groot 71 a 80 ca.
Te bevragen:
Tulpstraat 23, Colijnspl.
Koopt u in een zaak die
alles brengt op onder-
goedgebied.
Van kleuterslip tot di
rectors maat 52;
van tienerkamizolen tot
hemdje met mouw;
van heupslip tot lange
pantalons.
in elke soort en de prijs
die u past.
ook van de bekendste
merken zoals
en vele anderen in
SPECIAALZAKEN
Goes Middelburg
HEDEN ZATERDAG
30 MEI
VOOR DE VAKANTIE!
's Morgens 9.30 tot 11.30
in Kamperland bij C. W.
Zwemer.
's Middags 1.30 tot 3 uur
in Wissenkerke bij A. de
Haze.
Denk aan het invullen
van de zegels en het op
tellen van de waarde aan
de binnenzijde van het
zegelboekje.
VOORSTRAAT 7 WISSENKERKE
(Kunst zandspieringen).
zijn eindelijk aangekomen. Het is een prima
kunst-aas voor de visserij vanaf de dijk.
Keus uit meer dan 20 verschillende soorten
spinners, oa. de Olympique. Verder nog de
Pico Bait, Casting Surface Bait, Jointed
Casting Bait, Thin Minnow, Cuphead Poakle
Poppers, Hula Bait Poppers, enz
Nylon van 0.08 tot 1 mm. Lood van 0.01 tot
500 gram. Tientallen verschillende soorten
haakjes. Rijgnaalden, pilkers, geepballen,
buldo's, verklikkers, bellen, unsters, leefnet-
ten (van metaal en nylon), paravans, hengels
ook vaste, boothengels, bootsteunen, hengel-
steunen, molens, reels, reelplaten, ogen, af-
houders en nog honderden andere artikelen.
ALS U NERGENS ANDERS KUNT SLAGEN,
KOM DAN NOG EENS BIJ ONS KIJKEN.
De opleiding vindt plaats in ons bedrijf
en 1 dag per week aan de Grafische School te Roosendaal
x Inlichtingen bij
Voorstraat 7 - Telefoon (01107) 308
FEUILLETON
Het moest toch werkelijk niet gekker
worden. Wat dachten ze op het hoofd
kantoor? Dat hij een robot was, die vier
entwintig uur in een etmaal kon doorpe
zen? Een mens kreeg tegenwoordig nau
welijks nog tijd om te slapen, laat staan
om te eten of te drinken.
In elk geval kon hij de moed niet meer
opbrengen om nog in de nacht weg te
rijden, dus at hij wat en dook in bed met
een wekkerklokje naast zich. Maar hij
sliep de volgende morgen door de wekker
heen en werd om half acht met schrik
wakker. Zonder zich de tijd te gunnen
zich te scheren, at hij vlug wat, betaalde
en stapte in zijn wagen, waarna hij in
snelle vaart de stad uitreed. Waar het
mogelijk was, trapte hij het gaspedaal
diep in om zo snel mogelijk in Amster
dam te kunnen zijn. Desondanks was hij
er pas tegen de middag en werd gecon
fronteerd met twee boze chauffeurs, die
al anderhalf uur stonden te wachten, ge
dachtig aan hun orders: niets afladen
zonder aanwezigheid van een inspecteur
van de buitendienst. En boze havenbazen,
die al enkele arbeiders naar de boot had
den gezonden, maar ze na een poosje er
gens anders heen dirigeerden, want niets
doen moet ook betaald worden.
Erik verontschuldigde zich niet, doch
antwoordde enkel: „Heren, als u klachten
hebt, moet u zich vervoegen op het
hoofdkantoor. Tenslotte kan ik maar op
één plaats tegelijk zijn. Geef u me de pa
pieren maar eens
Hij bekeek de cognossementen, de
douaneverklaringen en de lijst van mer-
28
door Lena Schagen
ken en nummers, waarna hij tegen de
chauffeurs, die nog altijd stonden te
wachten, knikte. „Gaat uw gang."
De dekzeilen waren er gauw af, maar
nu moesten er eerst havenarbeiders ko
men. Erik belde in een der kantoortjes
op om mensen en kreeg te horen, dat hij
er niet vóór een uur op moest rekenen.
Dus keerde hij terug naar de chauffeurs
en zei: „Gaan jullie maar eten, jongens,
ik blijf hier wel wachten tot de anderen
komen."
Hoewel zijn maag eveneens rammelde,
stak hij een sigaret op en maakte het zich
gemakkelijk op de kaderand, vanwaar
hij beide trailers in het oog kon houden.
Nog vóór de havenarbeiders kwamen om
de trailers te lossen, kwamen er nog twee
hoog beladen auto's aanrijden.
Erik keek op zijn stalen: dat waren
minstens twaalf vrachten; hoe laat zou
alles in de haven zijn en verstouwd in de
ruimen? Als ik het met middernacht ge
klaard heb, mag ik blij zijn. Dank u
wel mevrouw mijn superieur, van je fa
milie moet je het maar hebben.
Terwijl de mannen aan het werk wa
ren, liet Erik wat te eten en te drinken
halen en nam tussen de bedrijven door
een hap en een slok. Uiterlijk liet hij
niets merken, want niets ontging hem.
Maar inwendig was hij woedend om de
poets, die zijn eigen vrouw hem gebak
ken had. Kon voor die ene keer Droog
dit karwei niet opknappen? Ze wist toch,
dat hij twee dagen en nachten in Le
Havre had gwerkt, voor dag en dauw
In de wagen was gestapt, om naar Ant
werpen te rijden, daar tot middernacht
aan de haven had gestaan en nauwelijks
enkele uren geslapen? Hij was toch zeker
geen machine?
Die dag en avond rookte hij ontelbare
sigaretten, gaf een enkele keer aanwij
zingen, als het niet naar zijn zin ging
en betrad enkele malen het schip om een
kijkje te nemen in de ruimen. Gelukkig
hield hier een der officieren van het
schip toezicht, zodat hij zich meer op de
wal kon concentreren.
Om half negen kwamen de beide laats
te trailers aan. De avondploeg was al
begonnen en deze heren waren vast niet
van plan zich drukker te maken, dan
strikt noodzakelijk was en de opzichter
zei ook geen woord. Erik stond zich te
verbijten, maar over het werktempo van
deze mensen had hij geen zeggenschap.
Ik rapporteer dit wel en zal het deze
keer bijzonder accentueren. Misschien
dat ze dan op het hoofdkantoor eens een
keer wijzer worden.
Om elf uur lagen de laatste balen in
het ruim. De chauffeurs waren al wegge
reden en de havenarbeiders vertrokken
naar een ander schip. Erik zwaaide even
naar de kraanmachinist ten teken van
dank en groet, waarna hij het schip be
trad om de papieren te laten tekenen.
Doch de kapitein was nergens te vinden,
de eerste stuurman ook niet de tweede
evenmin.
„Zijn natuurlijk de wal op," zei de
bootsman, die genoeglijk over de railing
hing.
„Hoe laat komt één van hen terug?" in
formeerde Erik, die langzamei'hand aan
het einde van zijn kx-achten was ge
komen.
De man grinnikte. „Dat kan over een
half uur zijn maar ook om half twee.
als de ouwe ergens smaak van te pakken
heeft, blijft hij tot sluitingstijd."
„Hoe laat varen jullie af?"
„We zouden acht uur vanavond los
gooien, maar julli waren te laat. Nou is
het vertrek gezet op morgenochtend
zeven uur."
„Dat is wat moois! De kapiteit kon
toch weten, dat we vanavond klaar zou
den zijn?"
„Met hetzelfde recht kan de ouwe zeg
gen: jullie wisten toch, dat we om acht
uur zouden afvaren?"
„Dat is mijn schuld niet en moet de
maatschappij maar uitmaken met ons
hoofdkantoor. Ik heb gisteravond tot
middei-nacht in Antwerpen gewex-kt. Mag
ik ook nog een paar uurtjes slapen
's nachts?"
De bootsman knikte lachend. „Dat
mag, inspecteur. Zo goed als de kapitein
de wal op mag als hij niet kan ver
trekken.'
„Ja, iemand moet toch de lijsten voor
akkoord tekenen. Roep de purser maar."
„Die hebben we niet meer, inspecteur;
bezuiniging."
„Wie is dan hier op 't ogenblik de
vex-antwoordelijke man?"
„Als je 't schip bedoelt: Ik. Als je het
over de lading hebt: u, inspecteur."
„U kunt toch ook tekenen?"
De bootsman knikte heftig, zonder uit
zijn gemakkelijke houding te komen.
„Dat kan ik, want ik heb schrijven ge
leerd op school. Al doe ik het tegenwoor
dig niet veel meer."
„Nou dan?"
„Maar ik wil het niet. Dat behoort niet
tot mijn werk."
Erik begreep, dat er niets anders op
zat dan te wachten. De bootsman kwam
langzaam ovei'eind en zei: „U boft, in
specteur, dat de kok er al is. Ik zal eens
kijken of hij wat te bikken en te drin
ken voor u heeft. Ik heb het wel gezien
vandaag: u kreeg het ook niet cadeau.
Daar staat wel ergens een stoel, maak het
u gemakkelijk. De avond brengt ten
minste wat verfrissing."
Erik had nog een beetje geluk, want
tegen half twaalf kwam de eerste stuur-
maix aan boord. Weliswaar behoorde de
kapitein te tekenen, maar in bepaalde
gevallen was de handtekening van de
eerste officier ook geldig. En deze was
bereid zijn handtekening te zetten."
„Laat u niet alles contx-oleren?" vroeg
Erik.
„In 't hardstikke donker? En dan met
deze hitte? U hebt er toch de hele dag
met uw neus bovenop gestaan?"
„Allicht, dat is mijn wexvk."
De stuurman bekeek de man eens.
„Ik ken u al heel wat jaartjes, inspecteur;
als u zegt, dat de zaak in orde is, dan is
de zaak iix orde. Geef maar hier, die
papieren
Enkele minuten later zat Erik achter
het stuur en reed zo snel mogelijk naar
huis, waar hij een klein uur later arri-
veex-de. Ria lag al lang te slapen, toen hij
de kamer betrad. Ze deed even de ogen
open en vx-oeg: „Alles in orde, Ex-ik?"
„Natuurlijk," antwoordde hij kribbig.
„En bedankt voor je boodschap van gis
teravond. Als je nog eens wat weet? Ik
heb tot twaalf uur vannacht gewex-kt
vorige nacht, bedoel ik. En nuweet
je, hoeveel uren ik de laatste vier nach
ten geslapen heb?"
Met gesloten ogen zei ze zacht: „Je bent
voor de rest van de week vrij. Dat heb
ik vandaag in ox-de gemaakt." En meteen
sliep ze door.
Hoe lang Erik geslapen had, wist hij
niet, doch op een gegeven ogenblik wex*d
hij waker van een lichtflits, kort daar
op gevolgd door een zware donderslag'.
Hij luisterde enkele ogenblikken en hoor
de de regen in stromen neervallen. Ge
lijk schoot hem een verschrikkelijke ge
dachte te binnen: waren de luiken ge
sloten, toen hij wegreed van de kade?
Hij wist het niet meer.
Een ruk aan de dekens en hij spx-ong
uit bed. Ria werd wakkei-, knipperde
tegen het licht, toen Erik het knopje
had omgedraaid en vx-oeg: „Is er wat?"
„Ik heb vergeten te controlex-en, of de
luiken gesloten waren," zei hij, naar de
telefoon rennende.
„Wat?" Ria was meteen klaar wakker.
Even keek ze met grote ogen voor zich
uit om de woorden van haar man geheel
tot zich in te laten werken, toen sprong
ze ook uit bed en liep naar de hal, waar
Erik al aan het dx-aaien was. „Bedoel je,
dat de lading misschien onbeschermd is
tegen de regen?"
(Wordt vervolgd).