Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 25 oktober 1969 no. 3374 Mijn vrouw, mijn superieur Zeeuwse collecte Bronchiletten BIJZONDERE ONDERWERPEN, tijdopnamen 's avonds buiten. Foto's in het theater. Foto's van TV-buis. Foto's van snelle objecten. Raceauto's, wielrenners enz. Bijzondere onderwerpen. Wij amateurs hebben de neiging" om teveel de platgetreden paadjes van ande ren te volgen. Een cynicus in onze hobby zei eens: „Er worden in ons land vijf sooi-ten foto's genfaakt: Jantje op de bank, Jantje voor de bank, Jantje naast de bank, Jantje onder de bank, Jantje bij de bank...." En toch is het zo simpel om eens iets ander te maken. We geven u in deze les een reeks onder werpen die stuk voor stuk kans biedexx op een raak schot. Bedenk wel één ding: een avondopname, een opname van de beeldbuis of van een raceauto is wel iswaar apart maar daarom niet vanzelf sprekend een kunstwerkje. Dat kan het zijn.... mits u er met volle inzet aan hebt gewerkt. Tijdopname in de avond. Een haven bij nacht. Een plein met wat lantaarns Een winkelstraat. Een be sneeuwd kerkje.... Dat kunnen stuk voor stuk boeiende foto's worden. Bij avond en met kunstlicht is de wereld andex-s. Hoe maken we die soort foto's? Geen probleem. Aan de meeste, ietwat betere camera's zit een z.g. tijdsinstelling Bij de sluiter zien we dan meestal een B staan, dat betekent BAL en het dateert uit de oertijd van de fotografie. Toen was een momentopname iets bij- zonders, nu is het i-egel. Stel u de sluiter in op die B, dan blijft de sluiter open staan als u de knop indrukt. Voorwaarde voor een tijdopname is dat de camera op een stevige ondergi-ond wordt geplaatst. In de meeste gevallen zal dat een sta- tiefje zijn, want u kunt moeilijk met een tafeltje gaan slepen. Verder moeten we de onmisbare draadontspanner in dc camera schroeven om elke beweging te vermijden. Wanneer u een camei-a hebt met een weinig lichtgevoelige lens f 8 of f:11, b.v. een box, dan dient u een gevoeliger film als anders te nemen. U neemt b.v. een film van 24 DIN. Voor andere toestellen is een film van 21 DIN meestal ruim voldoende. We gaan nl. een tijdsbelichting maken, Maar geen al te lange tijd. De opname, U hebt een leuk hoekje gevonden. Een klein pleintje waar een enkele lantaarn zijn sfeervol licht werpt. We plaatsen de camei'a op het statief en zoeken de beste plaats voor een opname uit. Het licht meten is nauwelijks moge lijk. We schatten het en krijgen daar in gaandeweg een zekere routine. We schroeven de draadontspanner in het FEUILLETON „O, Erik, houd op. Je legt m'n woor- den verkeerd uit." „Wat doen we morgen?" „Zaterdags help ik moeder. Het huis met bezemen keren en zo. Daarna bood schappen doen." „En daarna?" „Uitrusten van de vermoeienissen." ,,Daar weet ik een goed plekje voor." „O, zeker hier? In deze auto?" „Precies. Of heb je klachten? Ga ik hem volgende week inruilen voor een nieuwe." „Toe maarJe lijkt de baas zelf wel. Ik vind hem nog best, hoor." „Doen we het?" ,,Weet ik nog niet. Kom morgenavond net als vanavond." „Heb je geen zin om met me uit te gaan?" Hij remde af en stuurde de wa gen naar de kant van de weg, waar hij stopte en de motor uitschakelde. Hij gaf haar een sigaret en vuur en stak er zelf ook een op. „Wanneer.... morgenavond?" „Ja. Zeg het maar, waar je zin in hebt. Misschien kunnen we ergens dansen." Ze rookten enige tijd zwijgend. „Lopen we niet te hard van stapel, Erik?" Misschien. Niet dat ik zo'n haast heb, hoor. Maar je weetmaandagmorgen rijd ik al vroeg weg en ben er de rest van de week niet. Ook vrijdag en zater dag niet." Ze dacht nog even na. „Kom morgen avond in elk geval maar om een uur of zeven. Dan zien we wel verder." Hij startte de motor en reed verder. „Baas Kool nog wat gezegd over ons beiden?" Het meisje naast hem haalde haar schouders op. „De gebruikelijke flauwe grapjes, je kent dat waarschijnlijk wel." „Zou ik nu ook zo worden op die leef tijd?" „Hoe? Wat bedoel je?" „Als je vijftig bent of zoiets, zoutloze complimentjes geven aan knappe jonge vrouwen? Wat denken ze dan? Zoiets als: Jonge, wat jammer, dat ik geen vijf en twintig meer ben?" „Waarschijnlijk. Ik trek me er nooit veel van aan. Voor de rest is Kool een toestel en stellen de sluiter op B. Om u niet helemaal in de kou te laten staan met de belichting geven we een paar mo gelijkheden. Belicht zo'n pleintje met een enkele straatlantaai-n b.v. f:11 (sim pel toestel, als box b.v.) en ca. 4 volle seconden. Neem daarna nog een opname en belicht die met 8 volle seconden. Op deze mannier wox-dt de kans op een ge slaagde opname verdubbeld. Om de se conden te tellen doen we als volgt: we spreken kalm uit „een en twintig twee en twintig". Dit zijn 2 secon den, enz. Belicht elke volgende opname altijd de volledige dubbele tijd. Camera's met een grotere lichtsterkte kunnen dit soox-t onderwerpen wel aan met een kortere tijd, b.v 1 volle seconde met f 5.6. bij gebruik van een film van b.v. 21 DIN. Wat wij hier aageven is vanzelfspre kend een benadering. Er zijn een massa onzekere factoren. De huizen kunnen licht of donker zijn enz. Opnamen in een helverlichte straat kunt u best nemen met 1 seconde, havens met verlichte bo ten weer met 4 a 6 seconden. Al doende zult u vrij gauw een zekere "ervaring krijgen. Prettig is dat het moderne filmmateriaal bijzonder soepel is met dit soort belichting, en heel snel resultaat geeft. In kleuren? Als u een diafilm in uw toestel hebt, gaat deze methode ook op. Handel op de zelfde wijze. Bedenk dat de doox-snee kleurenfilm maar 18 DIN is en dus lan gere belichtingstijden vergt. U kunt ge wone daglichtkleurenfilm gebruiken. De tinten zullen wat warmer zijn maar dat is niet storend. Foto's van de beeldbuis. Verreweg de meeste camera's hebben een centraalsluiter. Daardoor kunt u vrij gemakkelijk foto's van de TV maken, Er is een soort eenheidsx-ecept. Voor een boxje gebruiken we weer een ge voelige film, nu minstens 25 DIN. Er is voor beeldbuisfoto's maar één sluitertijd toegestaan, nl. 1/25 seconde. 1/30 mag ook, hoewel dit een tikje meer kans op foutjes geeft. Ook nu is het fijn als u de camera op een statief je plaatst op ongeveer 2 meter van het scherm. Slui ter op 1/25 seconde en knippen maar met uw boxje. Duurdere toestellen kun nen het met een film van b.v. 22 DIN af. De lensopening is dan b.v. f 4.5, sluiter ook op 1/25 seconde. Stel het beeld altijd mooi contrastrijk af maar niet hard! Vermijd storende reflecties in door Lena Schagen bovenste beste. Je werkt prettig bij hem. Hij laat veel aan me over." „O, ik heb Kool altijd heel geschikt gevonden." „Zitten we toch weer over de zaak te babbelen.... Weten we werkelijk niet wat andex-s?" Erik grinnekte. „Ik wel, maar het zal de vraag zijn of jij er interesse voor hebt." „Wat dan?" De man antwoordde niet, doch remde voor een tweede keer af. Toen de wagen stilstond, trok hij het meisje naar zich toe en sloeg een arm om haar heen. „Hoe vindt je zoiets?" „Niet bepaald origineel, wel?" Maar ze liet toch toe, dat hij voorzichtig haar mond kuste. „Hiermee bewijs ik, hoe lief ik je vind." „Ben je in je werk ook altijd zo voort varend?" Ze lag nu tegen hem aan. We zouden niet meer over ons werk praten, dame." „Sorry, meneer. Wat is het volgende onderwerp? De liefde soms?" „Je brengt me op een geweldig iedee," zei hij nuchter en kuste haar opnieuw, doch ze duwde hem nu van zich af en ging weer rechtop zitten. „Zo is het welletjes voor de eerste keer. Wat denk je? Ben ik nog voor mid dernacht thuis?" Hij knikte en startte de motor. „Je hebt gelijk. Ik draai meteen om. Smal- lenberg bewaren we voor een volgende maal. We kunnen hier vlak bij de Rijks weg komen, zijn we binnen een half uur terug." Vlak bij huis zei ze zacht: „Je mag me nog een kus geven, Erik, maar niet voor 't huis. De kamer van m'n broers ligt namelijk aan de straatzijde, snapje?" HOOFDSTUK 4. Sinds die eerste vrijdagavond was Erik van Boot een geregelde gast in Huize Kersberger. En omdat Erik geen woord had gezegd over het balonnetje, vonden de broers hem al spoedig een geschikte snuiter, zoals ze hem noemden. En nadat hij af en toe eens een pakje het beeld, dus geen schemerlampjes aan en bij dag de gordijnen dicht. Camera's met een zgn. gordijnsluiter kunt u min der goed voor dit doel gebruiken. Het TV-beeld heeft nl. een bepaalde tijd no dig om helemaal geschreven te worden. Toch lukt het soms wonderwel, maar men stelt de sluiter dan vaak in op 1/15 seconde. U kunt ook kleurenfoto's van de kleuren-TV maken, maar gebruik dan een lensopening van f 2.8, want uw kleurenfilm is immers maar 17-18 DIN? Superfilms en hun gebruik. We noemden daareven al de film die 25 DIN was. Die zijn zo gevoelig dat ze ovex-dag vrijwel niet te gebruiken zijn. Ze dienen voor bijzondere onderwerpen. Een aardig onderwerp is het theater. Films van 25 DIN of hoger kunt u hier voor het best gebruiken. Balletfoto's kunnen fantastisch uitvallen. Toch is er hier voor de eenvoudige camera niet veel kans. U moet theateropnamen toch nog altijd belichten met f 3.5. bij b.v. 1/50 seconde. Al te snelle bewegingen kun nen dan wel eens ietwat bewogen op de foto komen, maar dat is vooral bij bal letfoto's geen bezwaar. Het geeft uw foto's wat meer dynamiek. Snelle onderwerpen. Als u in Zandvoort bij de races bent, zult u beslist willen fotograferen. Auto's die op u tokomen zult u zelfs met .1/25 seconde best scherp krijgen. Van u af rijdend natuux'lijk ook. Gaan ze langs ons heen, dan wordt het al moeilijker, l'n dat geval is een zeer korte sluiter tijd nuttig en onmisbaar. Zeer kort noemen we b.v. 1/500 of zelft 1/1000 se conde. Fotograferen we met die snel heid, dan komen we vaak „licht te kort", dussnelle film nemen, min stens 24 DIN. Fotografeer bij zonnig weer op de racebanen met b.v. f 5.6 en 1/500 seconde, en gebruik ook een geel- filter. U kunt echter ook een trukje toe passen om een snel object met b.v. 1/100 séconde te fotogx-afex-en. Dat is het echte Amerikaanse sigaretten voor hen had meegebracht, zonder bandex-olle, was hij nog in hun achting gestegen. Wanneer hij van zijn reizen vertelde, zaten ze, tot verbazing van vader en moeder Kers berger, met open mond te luisteren. Ria begon langzamex-hand ti'ots te worden op haar galant. Hij was knap; ze kon goed met hem voor de dag komen. Wanneer hij uit de auto stapte en naai de voordeur liep, zag ze, dat de buren bewonderende blikken naar buiten wier pen. Dan groeide ze en vond Erik een fijne jongen. Bovendien mochten haar ouders hem: het was Erik voor en Ex-ik na. Ria mocht dan een goede functie heb ben in het grote bedrijf, Erik deed zeker niet voor haar onder. In Smallenbergen had ze kennis ge maakt met zijn ouders, eenvoudige bux-- germensen, maar ze wist binnen het uur, dat ze bij de oudjes in de smaak viel. Ze had ook kennis gemaakt met Gonnie en haar man, die vlak tegenover het ouderlijk huis woonden. Met Gonnie kon ze al gauw uitstekend overweg, maar Jan haar man, vond ze een griezel. Hij was helemaal niet knap, begon al kaal te worden en wierp, als hij dacht dat nie mand er erg in had, verstolen blikken op Ria's benen. Terwijl Gonnie toch een knap vx-ouwtje was. Wat ter wereld had ze in die uitgedx-oogde tabakshande laar gezien? Ria begreep het vooralsnog niet. Een tweede ontgoocheling kreeg ze, toen Erik en zij de lange reis naar Zwolle maakten om met Felie en haar man ken nis te maken. Ex-ik's oudste zuster was met haar een en dertig jaar een statige verschijning. Als je niet beter wist, zou je zeggen dat ze een aristocrate was. Fe lie, indertijd een beetje geschx-okken van de consequenties, die haar broer zelf had genomen na een stormachtige flirttijd met Janna Sweers, was er al lang mee vei'zoend, dat hij zelf een meisje had gezocht. Dus was ze hartelijk en vrien delijk tegen de voorzichtige Ria en stelde het meisje spoedig op haar gemak. Maar Bas, haar man, moest jaren ouder zijn, was haar eerste oordeel. Misschien was hij tien jaar geleden nog enigszins het aanzien waard geweest, maar nu Enfin, het milieu in ogenschouw nemend en beide auto's, die ze buiten zag staan, moest ze aannemen, dat Felie geen ge brek leed in dit huis. Tien jaren ver schil waren gemakkelijk met een goede bankx-ekening te ovex-bruggen. Overigens had zij er niets mee te ma ken. Bas zou waai-schijnlijk wel een goe de echtgenoot zijn en naar wat ze al van Erik wist, was hij zeker een bekwaam zakenman. Bovendien was hij hoffelijk z.g. meetrekken. We nemen het onder werp in de zoeker, houden het daar midden in en wachten tot het vlak voor ons is. In feite bewegen wij de camera met het object mee. Midden in de draai knippen we af. Er onstaat een foto waar van de achtergrond onscherp is het on derwerp scherp. Die soort foto's maken een zeer snelle indruk. Wielrennen en dergelijke sporten kunnen we gemeen lijk wel met 1/100 seconde af. Voetbal foto's vragen een snel rea c tie vermogen en een goede plaats, dus achter het doel. Een doelpunt vcx-gt echter wel die 1/500 seconde. en voorkomend tegenover Ria en tastte zodoende ongemex-kt bij het meisje haar zwakke plek aan. Hoffelijkheid en goede manieren waardeerde ze in de mannen. Gonnie's man vond ze een hark en een stiekemerd, maar Bas was in menig op zicht een heer. Alleen.... dat drinken. Maar hij scheen er tegen te kunnen. Bij het afschéid kuste Felie Ria op de wangen. „Jullie moeten gauw weer eens komen, hè? daar x*ekenen we op, hoor!" In een tijdsverloop van enkele weken bezocht ze met Ei-ik ook zijn beide an dere zusters. In Gorichem was ze een zatex-dag bij Hillie en Piet. Al heel gauw merkte Ria, dat Hillie zich voelde. Ze woonde in een nieuw huis, maar de buurt stond Hillie niet aan. „Van alles woont hier door elkaar en dat kan niet. We moeten aan Piet's positie denken. Waar schijnlijk krijgen we binnenkort de be schikking over een huis in een betere buux-t, even buiten de stad. Het is al leen meer huur. We wilden gaan sparen voor een eigen huis, maar ja.... we kregen vrij kort op elkaar een jongen en een meisje en als er kinderen zijn, komt er van sparen niet veel." Ria, die veel van kinderen hield, be wonderde de half jaar oude baby en de bijna twee jaar zijnde Petex-, die al aar dig keuvelde en door de kamer rende op zijn korte beentjes. Geheel anders was het in Amsterdam. Waar Fien, het kindvrouwtje, heimwee had naar haar geboortestadje en tijdens hun visite tien keer verklaarde, dat ze nooit zou wennen in deze nare, grote, drukke stad. Bert, haar man, kx-egen ze niet te zien. Hij had dienst en zat ver wikkeld in een oplichtingszaak, waaraan hij bijna dag en nacht werkte, zo legde Fien uit. Ze zaten in een flatje aan de rand van de grote stad, dicht tegen de Haarlemmermeer aan. Met een mooi uitzicht aan de achterkant" op de wei landen en aan de voorkant ten dele op de rijweg, waarlangs het verkeer raast en om de tien minuten een ti-am pas seert. Doch haar huisje is modern inge richt en van alle gemakken voorzien. Als ik met Erik in zo'n klein paleisje moest wonen, zou ik misschien ook wel eens een keer heimwee hebben, maar dit zou toch zwaax-der wegen. Fien heeft alles, wat haar hartje begeert.... Wij moeten nog beginnen en hoe komen we aan een huis, als Erik over trouwen be gint? Op het bedrijf kregen ze het voor el kaar, dat ze samen met vakantie konden gaan. Weliswaar maar tien dagen, want Erik kon node gemist worden; hij was de belangrijkste man in de buitendienst. Doch ze wai-en dolgelukkig met hun tien dagen. Samenvatting. Tijdopnamen kunnen met simpele toe stellen best lukken. Een statief is de voornaamste voorwaarde. In de stad kunt u de gewone daglichtfilm ge bruiken. TV-foto's mogen alleen met 1/25 of 1/30 seconde worden genomen. Superfilms zijn ideaal voor opnamen in theater of circus. Snelle films voor snelle onderwerpen, dus b.v. 22 - 24 DIN Korte sluitertijd voor langstrekkende objecten. Meetrekken maakt het mo gelijk met 1/100 seconde te fotografe ren, maar hiervoor is routine nodig. Behoud van Uw tanden De Zeeuwse collecte heeft dit jaar in de gemeente Wisseiikerke in totaal 1371,25 opgebracht. Dit bedrag kan gesplitst worden als volgt: Geersdijk 139, Wissenkerkc 450.75 Kamperland 781.50 In de gemeente Kortgene was de to tale opbrengst voor deze collecte ƒ1073,70 Dit bedrag is als volgt vei-deeld: Kortgene 513,45 Colijnsplaat 381. Kats 179,25 Hoestdrank in tabletvorm. f 1."* Erik huurde een caravan, welke Ria zo doelmatig mogelijk inrichtte. Voor Erik namen ze nog een kleine extra tent mee. En op een vrijdagmiddag reden ze weg, vrolijk nagewuifd door de ouders en bi'oers van Ria. Het reisdoel was De nemarken; Erik was er nog nooit ge weest. Bovendien had hij zich laten ver tellen, dat het er tamelijk goedkoop was. Nog voor het donker waren ze in Gal- nerburg de grens over en in een uitloper van het Teutobux-gerwald vonden ze een camping, waar ze de nacht konden door brengen. Ria slaapt in de caravan en Erik in de tent, die hij opgezet had; na heel wat vruchteloze pogingen gedaan te hebben. Maar een andere kampeerder, die meer routine had, hielp hem en daar na kon hij ook ook de vermoeide leden strekken. De volgende morgen reden ze al vi-oeg weg, aten voor ditmaal cx-gens in een restaurant, want Erik wilde zo mogelijk nog het veer bij Puttgarden zien te be i-eiken. Doch er was veel verkeer op de weg en met een caravan achter je aan ging het ook niet zo vlot als anders. Tegen zessen bereikten ze Hamburg en besloten, eerst maar rustig te gaan eten. Tenslotte waren ze met vakantie en niet om een lange afstandsrecord te vestigen. Ria vond de stad fantastisch. Tenslotte was het ook haar vakantie, dacht Erik en wijzigden zijn plannen. Nadat ze ge geten hadden, zoefxten ze een geschikte, bewaakte parkeerplaats en gingen toen zonder zorgen de stad in. Onderweg in formeerde Erik bij de politie, of er in de omgeving van de stad ook een cam ping was. Die was er. Even voorbij Wadsbek, een voorstadje van Hamburg, was een groot terrein, waar caravans ge plaatst konden worden. Een kilometer vijftien van het stadscentrum. Met deze wetenschap gingen ze onbekommerd de stad in, dansten en dronken en waren gelukkig met elkaar. Om laat in de avond naar het aangegeven terrein te rijden, waar Erik zijn tent nog moest opzetten. De volgende dag bleven ze, waar ze waren. Erik had er een hekel aan om op zondag te rijden, als het niet beslist noodzakelijk was. Dat. was hem van thuis uit met de paplepel ingegoten, de zondag is anders als andere dagen. Al wai'en ze thuis nooit overdreven kerks, toch werd de zondag geviex-d en daar bleef altijd wat van hangen. Ria vond alles best. Toen Erik het plan opperde om naar Denemarken te gaan, had ze geen enkel bezwaar. Overal zou het met hem immers fijn zijn? Doch als hij vandag in de omgeving van Ham burg wilde blijven, vond ze het ook best. (Wordt vervolgd.) Om een snel object te fotograferen met een betrekkelijk lange sluitertijd wordt de camera met het onderwerp meebewogen. Midden in de draai knipt de fotograaf af. Het onderwerp blijft scherp, de achtergrond vaag. Een foto als deze werd gemaakt vanaf een statief. Het is een tijdopname, de belichtingstijd was 2 seconden bij f:8 op een film van 21 DIN.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1969 | | pagina 3