Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 25 oktober 1969 no. 3374
Mijn vrouw, mijn
superieur
Zeeuwse collecte
Bronchiletten
BIJZONDERE ONDERWERPEN, tijdopnamen 's avonds buiten. Foto's in
het theater. Foto's van TV-buis. Foto's van snelle objecten. Raceauto's,
wielrenners enz.
Bijzondere onderwerpen.
Wij amateurs hebben de neiging" om
teveel de platgetreden paadjes van ande
ren te volgen. Een cynicus in onze
hobby zei eens: „Er worden in ons land
vijf sooi-ten foto's genfaakt: Jantje op de
bank, Jantje voor de bank, Jantje naast
de bank, Jantje onder de bank, Jantje
bij de bank...." En toch is het zo
simpel om eens iets ander te maken.
We geven u in deze les een reeks onder
werpen die stuk voor stuk kans biedexx
op een raak schot. Bedenk wel één ding:
een avondopname, een opname van
de beeldbuis of van een raceauto is wel
iswaar apart maar daarom niet vanzelf
sprekend een kunstwerkje. Dat kan het
zijn.... mits u er met volle inzet aan
hebt gewerkt.
Tijdopname in de avond.
Een haven bij nacht. Een plein met
wat lantaarns Een winkelstraat. Een be
sneeuwd kerkje.... Dat kunnen stuk
voor stuk boeiende foto's worden. Bij
avond en met kunstlicht is de wereld
andex-s. Hoe maken we die soort foto's?
Geen probleem. Aan de meeste, ietwat
betere camera's zit een z.g. tijdsinstelling
Bij de sluiter zien we dan meestal
een B staan, dat betekent BAL en het
dateert uit de oertijd van de fotografie.
Toen was een momentopname iets bij-
zonders, nu is het i-egel. Stel u de sluiter
in op die B, dan blijft de sluiter open
staan als u de knop indrukt. Voorwaarde
voor een tijdopname is dat de camera op
een stevige ondergi-ond wordt geplaatst.
In de meeste gevallen zal dat een sta-
tiefje zijn, want u kunt moeilijk met
een tafeltje gaan slepen. Verder moeten
we de onmisbare draadontspanner in dc
camera schroeven om elke beweging te
vermijden. Wanneer u een camei-a hebt
met een weinig lichtgevoelige lens f 8
of f:11, b.v. een box, dan dient u een
gevoeliger film als anders te nemen. U
neemt b.v. een film van 24 DIN. Voor
andere toestellen is een film van 21 DIN
meestal ruim voldoende. We gaan nl.
een tijdsbelichting maken, Maar geen al
te lange tijd.
De opname,
U hebt een leuk hoekje gevonden.
Een klein pleintje waar een enkele
lantaarn zijn sfeervol licht werpt. We
plaatsen de camei'a op het statief en
zoeken de beste plaats voor een opname
uit. Het licht meten is nauwelijks moge
lijk. We schatten het en krijgen daar
in gaandeweg een zekere routine. We
schroeven de draadontspanner in het
FEUILLETON
„O, Erik, houd op. Je legt m'n woor-
den verkeerd uit."
„Wat doen we morgen?"
„Zaterdags help ik moeder. Het huis
met bezemen keren en zo. Daarna bood
schappen doen."
„En daarna?"
„Uitrusten van de vermoeienissen."
,,Daar weet ik een goed plekje voor."
„O, zeker hier? In deze auto?"
„Precies. Of heb je klachten? Ga ik
hem volgende week inruilen voor een
nieuwe."
„Toe maarJe lijkt de baas zelf
wel. Ik vind hem nog best, hoor."
„Doen we het?"
,,Weet ik nog niet. Kom morgenavond
net als vanavond."
„Heb je geen zin om met me uit te
gaan?" Hij remde af en stuurde de wa
gen naar de kant van de weg, waar
hij stopte en de motor uitschakelde.
Hij gaf haar een sigaret en vuur en stak
er zelf ook een op.
„Wanneer.... morgenavond?"
„Ja. Zeg het maar, waar je zin in hebt.
Misschien kunnen we ergens dansen."
Ze rookten enige tijd zwijgend. „Lopen
we niet te hard van stapel, Erik?"
Misschien. Niet dat ik zo'n haast heb,
hoor. Maar je weetmaandagmorgen
rijd ik al vroeg weg en ben er de rest
van de week niet. Ook vrijdag en zater
dag niet."
Ze dacht nog even na. „Kom morgen
avond in elk geval maar om een uur of
zeven. Dan zien we wel verder."
Hij startte de motor en reed verder.
„Baas Kool nog wat gezegd over ons
beiden?"
Het meisje naast hem haalde haar
schouders op. „De gebruikelijke flauwe
grapjes, je kent dat waarschijnlijk wel."
„Zou ik nu ook zo worden op die leef
tijd?"
„Hoe? Wat bedoel je?"
„Als je vijftig bent of zoiets, zoutloze
complimentjes geven aan knappe jonge
vrouwen? Wat denken ze dan? Zoiets als:
Jonge, wat jammer, dat ik geen vijf en
twintig meer ben?"
„Waarschijnlijk. Ik trek me er nooit
veel van aan. Voor de rest is Kool een
toestel en stellen de sluiter op B. Om u
niet helemaal in de kou te laten staan
met de belichting geven we een paar mo
gelijkheden. Belicht zo'n pleintje met
een enkele straatlantaai-n b.v. f:11 (sim
pel toestel, als box b.v.) en ca. 4 volle
seconden. Neem daarna nog een opname
en belicht die met 8 volle seconden. Op
deze mannier wox-dt de kans op een ge
slaagde opname verdubbeld. Om de se
conden te tellen doen we als volgt: we
spreken kalm uit „een en twintig
twee en twintig". Dit zijn 2 secon
den, enz.
Belicht elke volgende opname altijd de
volledige dubbele tijd. Camera's met een
grotere lichtsterkte kunnen dit soox-t
onderwerpen wel aan met een kortere
tijd, b.v 1 volle seconde met f 5.6. bij
gebruik van een film van b.v. 21 DIN.
Wat wij hier aageven is vanzelfspre
kend een benadering. Er zijn een massa
onzekere factoren. De huizen kunnen
licht of donker zijn enz. Opnamen in een
helverlichte straat kunt u best nemen
met 1 seconde, havens met verlichte bo
ten weer met 4 a 6 seconden. Al doende
zult u vrij gauw een zekere "ervaring
krijgen. Prettig is dat het moderne
filmmateriaal bijzonder soepel is met dit
soort belichting, en heel snel resultaat
geeft.
In kleuren?
Als u een diafilm in uw toestel hebt,
gaat deze methode ook op. Handel op de
zelfde wijze. Bedenk dat de doox-snee
kleurenfilm maar 18 DIN is en dus lan
gere belichtingstijden vergt. U kunt ge
wone daglichtkleurenfilm gebruiken. De
tinten zullen wat warmer zijn maar dat
is niet storend.
Foto's van de beeldbuis.
Verreweg de meeste camera's hebben
een centraalsluiter. Daardoor kunt u vrij
gemakkelijk foto's van de TV maken,
Er is een soort eenheidsx-ecept. Voor
een boxje gebruiken we weer een ge
voelige film, nu minstens 25 DIN. Er is
voor beeldbuisfoto's maar één sluitertijd
toegestaan, nl. 1/25 seconde. 1/30 mag
ook, hoewel dit een tikje meer kans op
foutjes geeft. Ook nu is het fijn als u
de camera op een statief je plaatst op
ongeveer 2 meter van het scherm. Slui
ter op 1/25 seconde en knippen maar
met uw boxje. Duurdere toestellen kun
nen het met een film van b.v. 22 DIN
af. De lensopening is dan b.v. f 4.5,
sluiter ook op 1/25 seconde. Stel het
beeld altijd mooi contrastrijk af maar
niet hard! Vermijd storende reflecties in
door Lena Schagen
bovenste beste. Je werkt prettig bij hem.
Hij laat veel aan me over."
„O, ik heb Kool altijd heel geschikt
gevonden."
„Zitten we toch weer over de zaak te
babbelen.... Weten we werkelijk niet
wat andex-s?"
Erik grinnekte. „Ik wel, maar het zal
de vraag zijn of jij er interesse voor
hebt."
„Wat dan?"
De man antwoordde niet, doch remde
voor een tweede keer af. Toen de wagen
stilstond, trok hij het meisje naar zich
toe en sloeg een arm om haar heen. „Hoe
vindt je zoiets?"
„Niet bepaald origineel, wel?" Maar
ze liet toch toe, dat hij voorzichtig haar
mond kuste.
„Hiermee bewijs ik, hoe lief ik je
vind."
„Ben je in je werk ook altijd zo voort
varend?" Ze lag nu tegen hem aan.
We zouden niet meer over ons werk
praten, dame."
„Sorry, meneer. Wat is het volgende
onderwerp? De liefde soms?"
„Je brengt me op een geweldig iedee,"
zei hij nuchter en kuste haar opnieuw,
doch ze duwde hem nu van zich af en
ging weer rechtop zitten.
„Zo is het welletjes voor de eerste
keer. Wat denk je? Ben ik nog voor mid
dernacht thuis?"
Hij knikte en startte de motor. „Je
hebt gelijk. Ik draai meteen om. Smal-
lenberg bewaren we voor een volgende
maal. We kunnen hier vlak bij de Rijks
weg komen, zijn we binnen een half uur
terug."
Vlak bij huis zei ze zacht: „Je mag
me nog een kus geven, Erik, maar niet
voor 't huis. De kamer van m'n broers
ligt namelijk aan de straatzijde, snapje?"
HOOFDSTUK 4.
Sinds die eerste vrijdagavond was
Erik van Boot een geregelde gast in
Huize Kersberger. En omdat Erik geen
woord had gezegd over het balonnetje,
vonden de broers hem al spoedig een
geschikte snuiter, zoals ze hem noemden.
En nadat hij af en toe eens een pakje
het beeld, dus geen schemerlampjes aan
en bij dag de gordijnen dicht. Camera's
met een zgn. gordijnsluiter kunt u min
der goed voor dit doel gebruiken. Het
TV-beeld heeft nl. een bepaalde tijd no
dig om helemaal geschreven te worden.
Toch lukt het soms wonderwel, maar
men stelt de sluiter dan vaak in op 1/15
seconde. U kunt ook kleurenfoto's van
de kleuren-TV maken, maar gebruik
dan een lensopening van f 2.8, want uw
kleurenfilm is immers maar 17-18 DIN?
Superfilms en hun gebruik.
We noemden daareven al de film die
25 DIN was. Die zijn zo gevoelig dat ze
ovex-dag vrijwel niet te gebruiken zijn.
Ze dienen voor bijzondere onderwerpen.
Een aardig onderwerp is het theater.
Films van 25 DIN of hoger kunt u hier
voor het best gebruiken. Balletfoto's
kunnen fantastisch uitvallen. Toch is er
hier voor de eenvoudige camera niet veel
kans. U moet theateropnamen toch nog
altijd belichten met f 3.5. bij b.v. 1/50
seconde. Al te snelle bewegingen kun
nen dan wel eens ietwat bewogen op de
foto komen, maar dat is vooral bij bal
letfoto's geen bezwaar. Het geeft uw
foto's wat meer dynamiek.
Snelle onderwerpen.
Als u in Zandvoort bij de races bent,
zult u beslist willen fotograferen. Auto's
die op u tokomen zult u zelfs met .1/25
seconde best scherp krijgen. Van u
af rijdend natuux'lijk ook. Gaan ze langs
ons heen, dan wordt het al moeilijker,
l'n dat geval is een zeer korte sluiter
tijd nuttig en onmisbaar. Zeer kort
noemen we b.v. 1/500 of zelft 1/1000 se
conde. Fotograferen we met die snel
heid, dan komen we vaak „licht te
kort", dussnelle film nemen, min
stens 24 DIN. Fotografeer bij zonnig
weer op de racebanen met b.v. f 5.6 en
1/500 seconde, en gebruik ook een geel-
filter. U kunt echter ook een trukje toe
passen om een snel object met b.v.
1/100 séconde te fotogx-afex-en. Dat is het
echte Amerikaanse sigaretten voor hen
had meegebracht, zonder bandex-olle, was
hij nog in hun achting gestegen. Wanneer
hij van zijn reizen vertelde, zaten ze,
tot verbazing van vader en moeder Kers
berger, met open mond te luisteren.
Ria begon langzamex-hand ti'ots te
worden op haar galant. Hij was knap; ze
kon goed met hem voor de dag komen.
Wanneer hij uit de auto stapte en naai
de voordeur liep, zag ze, dat de buren
bewonderende blikken naar buiten wier
pen. Dan groeide ze en vond Erik een
fijne jongen. Bovendien mochten haar
ouders hem: het was Erik voor en Ex-ik
na. Ria mocht dan een goede functie heb
ben in het grote bedrijf, Erik deed zeker
niet voor haar onder.
In Smallenbergen had ze kennis ge
maakt met zijn ouders, eenvoudige bux--
germensen, maar ze wist binnen het uur,
dat ze bij de oudjes in de smaak viel.
Ze had ook kennis gemaakt met Gonnie
en haar man, die vlak tegenover het
ouderlijk huis woonden. Met Gonnie kon
ze al gauw uitstekend overweg, maar Jan
haar man, vond ze een griezel. Hij was
helemaal niet knap, begon al kaal te
worden en wierp, als hij dacht dat nie
mand er erg in had, verstolen blikken
op Ria's benen. Terwijl Gonnie toch
een knap vx-ouwtje was. Wat ter wereld
had ze in die uitgedx-oogde tabakshande
laar gezien? Ria begreep het vooralsnog
niet.
Een tweede ontgoocheling kreeg ze,
toen Erik en zij de lange reis naar Zwolle
maakten om met Felie en haar man ken
nis te maken. Ex-ik's oudste zuster was
met haar een en dertig jaar een statige
verschijning. Als je niet beter wist, zou
je zeggen dat ze een aristocrate was. Fe
lie, indertijd een beetje geschx-okken van
de consequenties, die haar broer zelf had
genomen na een stormachtige flirttijd
met Janna Sweers, was er al lang mee
vei'zoend, dat hij zelf een meisje had
gezocht. Dus was ze hartelijk en vrien
delijk tegen de voorzichtige Ria en stelde
het meisje spoedig op haar gemak. Maar
Bas, haar man, moest jaren ouder zijn,
was haar eerste oordeel. Misschien was
hij tien jaar geleden nog enigszins het
aanzien waard geweest, maar nu
Enfin, het milieu in ogenschouw nemend
en beide auto's, die ze buiten zag staan,
moest ze aannemen, dat Felie geen ge
brek leed in dit huis. Tien jaren ver
schil waren gemakkelijk met een goede
bankx-ekening te ovex-bruggen.
Overigens had zij er niets mee te ma
ken. Bas zou waai-schijnlijk wel een goe
de echtgenoot zijn en naar wat ze al van
Erik wist, was hij zeker een bekwaam
zakenman. Bovendien was hij hoffelijk
z.g. meetrekken. We nemen het onder
werp in de zoeker, houden het daar
midden in en wachten tot het vlak voor
ons is. In feite bewegen wij de camera
met het object mee. Midden in de draai
knippen we af. Er onstaat een foto waar
van de achtergrond onscherp is het on
derwerp scherp. Die soort foto's maken
een zeer snelle indruk. Wielrennen en
dergelijke sporten kunnen we gemeen
lijk wel met 1/100 seconde af. Voetbal
foto's vragen een snel rea c tie vermogen
en een goede plaats, dus achter het doel.
Een doelpunt vcx-gt echter wel die 1/500
seconde.
en voorkomend tegenover Ria en tastte
zodoende ongemex-kt bij het meisje haar
zwakke plek aan. Hoffelijkheid en goede
manieren waardeerde ze in de mannen.
Gonnie's man vond ze een hark en een
stiekemerd, maar Bas was in menig op
zicht een heer. Alleen.... dat drinken.
Maar hij scheen er tegen te kunnen.
Bij het afschéid kuste Felie Ria op de
wangen. „Jullie moeten gauw weer eens
komen, hè? daar x*ekenen we op, hoor!"
In een tijdsverloop van enkele weken
bezocht ze met Ei-ik ook zijn beide an
dere zusters. In Gorichem was ze een
zatex-dag bij Hillie en Piet. Al heel gauw
merkte Ria, dat Hillie zich voelde. Ze
woonde in een nieuw huis, maar de buurt
stond Hillie niet aan. „Van alles woont
hier door elkaar en dat kan niet. We
moeten aan Piet's positie denken. Waar
schijnlijk krijgen we binnenkort de be
schikking over een huis in een betere
buux-t, even buiten de stad. Het is al
leen meer huur. We wilden gaan sparen
voor een eigen huis, maar ja.... we
kregen vrij kort op elkaar een jongen
en een meisje en als er kinderen zijn,
komt er van sparen niet veel."
Ria, die veel van kinderen hield, be
wonderde de half jaar oude baby en de
bijna twee jaar zijnde Petex-, die al aar
dig keuvelde en door de kamer rende
op zijn korte beentjes.
Geheel anders was het in Amsterdam.
Waar Fien, het kindvrouwtje, heimwee
had naar haar geboortestadje en tijdens
hun visite tien keer verklaarde, dat ze
nooit zou wennen in deze nare, grote,
drukke stad. Bert, haar man, kx-egen ze
niet te zien. Hij had dienst en zat ver
wikkeld in een oplichtingszaak, waaraan
hij bijna dag en nacht werkte, zo legde
Fien uit. Ze zaten in een flatje aan de
rand van de grote stad, dicht tegen de
Haarlemmermeer aan. Met een mooi
uitzicht aan de achterkant" op de wei
landen en aan de voorkant ten dele op
de rijweg, waarlangs het verkeer raast
en om de tien minuten een ti-am pas
seert. Doch haar huisje is modern inge
richt en van alle gemakken voorzien.
Als ik met Erik in zo'n klein paleisje
moest wonen, zou ik misschien ook wel
eens een keer heimwee hebben, maar
dit zou toch zwaax-der wegen. Fien heeft
alles, wat haar hartje begeert.... Wij
moeten nog beginnen en hoe komen we
aan een huis, als Erik over trouwen be
gint?
Op het bedrijf kregen ze het voor el
kaar, dat ze samen met vakantie konden
gaan. Weliswaar maar tien dagen, want
Erik kon node gemist worden; hij was
de belangrijkste man in de buitendienst.
Doch ze wai-en dolgelukkig met hun tien
dagen.
Samenvatting.
Tijdopnamen kunnen met simpele toe
stellen best lukken. Een statief is de
voornaamste voorwaarde. In de stad
kunt u de gewone daglichtfilm ge
bruiken.
TV-foto's mogen alleen met 1/25 of
1/30 seconde worden genomen.
Superfilms zijn ideaal voor opnamen
in theater of circus. Snelle films voor
snelle onderwerpen, dus b.v. 22 - 24 DIN
Korte sluitertijd voor langstrekkende
objecten. Meetrekken maakt het mo
gelijk met 1/100 seconde te fotografe
ren, maar hiervoor is routine nodig.
Behoud van Uw tanden
De Zeeuwse collecte heeft dit jaar in
de gemeente Wisseiikerke in totaal
1371,25 opgebracht.
Dit bedrag kan gesplitst worden als
volgt:
Geersdijk 139,
Wissenkerkc 450.75
Kamperland 781.50
In de gemeente Kortgene was de to
tale opbrengst voor deze collecte ƒ1073,70
Dit bedrag is als volgt vei-deeld:
Kortgene 513,45
Colijnsplaat 381.
Kats 179,25
Hoestdrank in tabletvorm. f 1."*
Erik huurde een caravan, welke Ria
zo doelmatig mogelijk inrichtte. Voor
Erik namen ze nog een kleine extra tent
mee. En op een vrijdagmiddag reden
ze weg, vrolijk nagewuifd door de ouders
en bi'oers van Ria. Het reisdoel was De
nemarken; Erik was er nog nooit ge
weest. Bovendien had hij zich laten ver
tellen, dat het er tamelijk goedkoop was.
Nog voor het donker waren ze in Gal-
nerburg de grens over en in een uitloper
van het Teutobux-gerwald vonden ze een
camping, waar ze de nacht konden door
brengen. Ria slaapt in de caravan en
Erik in de tent, die hij opgezet had; na
heel wat vruchteloze pogingen gedaan
te hebben. Maar een andere kampeerder,
die meer routine had, hielp hem en daar
na kon hij ook ook de vermoeide leden
strekken.
De volgende morgen reden ze al vi-oeg
weg, aten voor ditmaal cx-gens in een
restaurant, want Erik wilde zo mogelijk
nog het veer bij Puttgarden zien te be
i-eiken. Doch er was veel verkeer op de
weg en met een caravan achter je aan
ging het ook niet zo vlot als anders.
Tegen zessen bereikten ze Hamburg en
besloten, eerst maar rustig te gaan eten.
Tenslotte waren ze met vakantie en niet
om een lange afstandsrecord te vestigen.
Ria vond de stad fantastisch. Tenslotte
was het ook haar vakantie, dacht Erik
en wijzigden zijn plannen. Nadat ze ge
geten hadden, zoefxten ze een geschikte,
bewaakte parkeerplaats en gingen toen
zonder zorgen de stad in. Onderweg in
formeerde Erik bij de politie, of er in
de omgeving van de stad ook een cam
ping was. Die was er. Even voorbij
Wadsbek, een voorstadje van Hamburg,
was een groot terrein, waar caravans ge
plaatst konden worden. Een kilometer
vijftien van het stadscentrum. Met deze
wetenschap gingen ze onbekommerd de
stad in, dansten en dronken en waren
gelukkig met elkaar. Om laat in de
avond naar het aangegeven terrein te
rijden, waar Erik zijn tent nog moest
opzetten.
De volgende dag bleven ze, waar ze
waren. Erik had er een hekel aan om
op zondag te rijden, als het niet beslist
noodzakelijk was. Dat. was hem van thuis
uit met de paplepel ingegoten, de zondag
is anders als andere dagen. Al wai'en ze
thuis nooit overdreven kerks, toch werd
de zondag geviex-d en daar bleef altijd
wat van hangen.
Ria vond alles best. Toen Erik het plan
opperde om naar Denemarken te gaan,
had ze geen enkel bezwaar. Overal zou
het met hem immers fijn zijn? Doch
als hij vandag in de omgeving van Ham
burg wilde blijven, vond ze het ook best.
(Wordt vervolgd.)
Om een snel object te fotograferen met een betrekkelijk lange sluitertijd wordt
de camera met het onderwerp meebewogen. Midden in de draai knipt de
fotograaf af. Het onderwerp blijft scherp, de achtergrond vaag.
Een foto als deze werd gemaakt vanaf een statief. Het is een tijdopname,
de belichtingstijd was 2 seconden bij f:8 op een film van 21 DIN.