doeet ju 12 les UITVOERING Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 18 oktober 1969 no. 3373 mijn superieur Mijn vrouw, NOORD-BEVELANDS MANNENKOOR NIEUWLANDS JEUGDKOOR Bouwbedrijf Sloteina O. CHEF MACHINALE WERKPLAATS flinke leerling bakker BUIJZE'S BAKKERIJ Over bijzondere hulpmiddelen. Voorzetlenzcn, zonnekap, statief, zelfontspanner enz. Extraatjes voor uw hobby. Wie een hobby heeft voorkomt veel zorgen van zijn gezin en familie. Een rasechte amateurfotograaf behoef je nooit te vragen: "Wat zal ik je nu voor je verjaardag geven?" Meestal kraamt hij weken tevoren al rond wat hij zo erg nodig heeft. Het is nooit een das en nooit after-shave. Het begint in de hobby immers altijd met een kale camera. Geen filters, geen zonnekap. Maar nu vraagt u: „Waarvoor moet ik al die rim-ram hebben?" Deze cursus zou niet compleet zijn zonder een korte toelichting op al die kleine zaken die wij aanduiden als "hulpstukken".. De zonnekap. Onze moderne lenzen zijn van betere kwaliteit dan die van voor de oorlog, ook al beweert oom Willem, "dat zijn ouwe box van die merakels scherpe kiek jes maakte." Die merakels scherpe kiek jes waren bijna allemaal overbelicht en vaak keihard, dat harde wit-tegen-zwart noemde hij scherp. Die vroegere lenzen leden dan ook nog aan het euvel van de zwervende lichtstralen. Licht gedraagt zich binnen een objectief - meestal een samenstel van verschillende glasvlakken - nogal wonderlijk. De lichtdeeltjes heb ben de neiging om te gaan ping-pong spelen. Ze kaatsen in het objectief heen en weer en maken uw opname minder briljant. Men heeft dat tegenwoordig voor een belanrijk deel ondervangen door de lenzen te voorzien van een zeer dun laagje metaaloxyde. Dit zorgt ervoor dat de lichtdeeltjes niet gaan reflecteren (binnen en buiten de lens), maar ge makkelijk "binnenkomen", in het came ra-interieur. Ondanks deze voorzorg die u bij alle (duurdere) toestellen aan treft, is het toch nuttig om een zonnekap te nemen. Dit instumentje is een soort "zonneklep" voor camera's. De mat- zwarte binnenzijde van de zonnekap fungeert ook als uitdover van zwervend licht. Slechts gericht licht komt binnen, en dat werkt gunstig op de scherpte van uw afbeelding. Daarnaast is een zonne kap bij regen een regenkap. Het maken van bijv. tegenlichtopnamen zonder zon nekap raden wij u bij voorbaat af. Ook flitsopnamen worden beter met gebruik van dit hulpstukje. De voorzetlcns. U hebt er waarschijnlijk al meer van gehoord. De voorzet lens is een soort lees bril voor uw camera. En u snapt meteen dat dit uw camera in staat stelt om op korte afstand toch scherp te "zien". Voor- zetlenzen kunt u. net als brillen, in vel schillende sterkten kopen. Die sterkte van uw voorzetlens, een simpele enkel voudige lens, wordt aangeduid in diop- trieën. Hoe meer dioptrieën er staan aangegeven, hoe kleiner de afstand tus sen camera en onderwerp. We geven u gemakshalve even een lijstje: Voorzetlens van 1 dioptrie, afstand tussen camera en onderwerp 1 meter. Voorzetlens van 2 dioptrie, afstand tussen camera en onderwerp 0.50 cm. Voorzetlens van 3 dioptrie, afstand tussen camera en onderwerp 0.33 cm. Voorzetlens van 4 dioptrie. afstand tussen camera en onderwerp 0.25 cm Listige lieden, en dat zijn foto-amateurs begrijpen meteen hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Want we delen gewoon het aantal dioptrieën op de factor 100 (cm) om nauwkeurig te weten hoeveel de afstand is die we kunnen aanhouden tussen camera en onderwerp bij een be paalde voorzetlens. Dat instellen doen we, bij gebruik van die voorzetlens, zoveel mogelijk met de instelling oneindig van de normale cameralens. Waarom? Wel, omdat u dan de optimale dieptescherpte krijgt. Wat is dat nu weer? Dieptescherp te is de scherpte naar "achteren" in uw beeld. Stel dat u een voorzetlensje hebt van 4 dioptrie, dan fotografeert u bijv. een bloem op 25 cm. tussen camera en onderwerp. Staat de bloemkroon wat scheef, dan is er kans dat de voorzijde van de bloem scherp is, de achtergrond echter wazig. Bij instellen van uw nor male lens op oneindig, is die diepte scherpte het grootst. Maar er is meer. Door uw diafragma zo klein mogelijk te nemen, neemt die dieptescherpte steeds toe. Met f: 5.6 hebt u meer dieptescherpte dan k.ij f: 3.5. Bij b.v. f: 16 is uw diepte scherpte het grootst. Gebruikt u voorzet- lenzen, probeer dan altijd een zo klein mogelijke lensopenig te nemen. In de praktijk betekent dat een gevoeliger film kiezen of....extra licht aanvoeren. Daarvoor is, zeker in de natuur, uw flitser het handigste instrument. Op die korte afstand geeft uw flitser immers een fikse lichtstoot. Dan kunt u ook het beste een heel klein diafragma ne men. Een statief. Die ouderwetse drieppoot? waarvoor nou? Om een heleboel plezierige rede nen. Om te beginnen zult u soms voor onderwerpen komen te staan die haast om een statief vragen. Denk u eens in dat u in een droom van een oude kerk komt. U wilt fotograferen? Er is geen licht ge noeg. Oh, u gaat flitsen. Maar mag dat wel in die kerk? Gokken of het met een l/z5 sec. gaat? Wie weet lukt het.... Maar het is zekerder om uw statief te nemen en een paar tijdopnamen te ma ken. Er is nog een ander punt waar uw statief nuttige diensten bewijst. Bij die opnamen met de telelens komt u met veel camera's voor een probleempje te staan. Uw zoe ker, die veelal boven de lens is gebouwd, ziet niet hetzelfde als uw cameralens. Dat is logisch, die zit op een andere plaats. Het is alsof u een huis hebt met één raam boven en één beneden. Staat er iemand boven te kijken naar een kerk (hij kijkt recht naar voren), dan zegt hij bijv. „Ik zie alleen het middenstuk van de toren." Meneer beneden zegt: „Nee, ik zie alleen de deur van de toren." Maken we een foto op korte afstand, dus bijv. binnen de 2 meter, dan ont staat er een afwijking in het zoeker beeld. We kennen allemaal de bekende kiekjes van Jantje met het afgesneden Een van de meest interessante hulpstukken voor de camera is de voorzetlens. Het is de leesbril voor de camera. U kunt ermee tot op zeer korte afstand van het onderwerp naderen. door Lena Schagen FEUILLETON Ze lopen samen naar de wagen op het grasveldje. Als ze naast hem in de wagen zit en tiij start, zegt hij zacht, zonder haar aan te kijken: „Nergens van schrik ken, niet om je heen kijken als je een knal hoort, want dat betekent niets." „Wat is er dan?" vraagt ze, doch hij antwoordt enkel- „Sssst! Grapje van je broers." Erik schakelt in zijn achteruit, hoewel dat helemaal niet nodig is, want hij kan zo wegrijden. Als hij vlak bij een berken boompjes is, hoort het tweetal in de wa gen een knal. „Betekent werkelijk niets," zegt Erik op kalme toon en schakelt dan in vooruit waarna de wagen snel wegrijd. Ria woont aan de rand van' de stad. Binnen een paar minuten zijn ze buiten en dan stopt Erik, stapt uit en loopt naar de achterkant van de wagen, om enkele tellen later terug te komen met een stukje touw, waaraan de overblijfselen van een ontploft ballonnetje hangen. Hij stapt weer naast het meisje in de wagen, de plasticresten op haar schoot leggend. „Ik-had het al gezien, achter aan de auto, toen ik aan kwam lopen, maar ik gunde je broers de lol, dus deed ik net, of ik er geen erg in had. Ze zaten natuur lijk in de buurt op de loer." Ria fronst haar wenkbrauwen. „Ik houd niet van zulke grapjes. Hadden ze niets op de auto gekalkt?" Hij wijst naar het groene geval op haar schoot. „Alleen op de ballon. Het zal wel iets fraais zijn." Er is een groot gat in de ballon. Ria probeert het schrift, dat er blijkbaar opgezet is met een viltstift, te ontcijferen. Vanuit zijn ooghoeken kijkt Erik af en toe naar het geval en weet al wat er gestaan heeft, als hij het half heeft ge lezen. In het spiegeltje ziet hij Ria kleu ren. Ze frommelt het ineen en duwt het in haar tasje. Zelf kan 't hem niets schelen. Wat zit er voor kwaad in? Rustig vraagt hij „Geen gevoel voor humor, juffrouw Kers berger?" „Noemt u dat humor? Weet u, wat er op stond?" „Ilc hoef het niet te weten," geeft Erik groot op, „want ik ben niet nieuws gierig. Niks van aantrekken. Laten we ons uurtje niet bederven. Zullen we zo maar wat rondrijden, of wil je bepaal delijk ergens heen?" Ze schiet in een lach. ,,Je lijkt minister Luns wel met je „bepaaldelijk". Welnee, koffie hebben we thuis al gedronken. Niet te drukke wegen, dan hoef je niet zo hard te rijden." Hij knikt. „Juistlaten we het vorme lijke u en meneer en juffrouw maar o- verboord gooien. Noem me alsjeblieft Erik. En mag ik Ria zeggen?" „Welja. Waar woon je eigenlijk, Erik? Ik heb geen idee." Hij wijst naar rechts. „Smalbergen," ant woordt hij. Kilometer of dertig van de stad." „Woon je in de stad op kamers, of.." „Nee, ik ben nog thuis, maar vaak dagen achtereen weg. Maandagmorgen vroeg ga ik naar Antwerpen. Daar zal ik twee dagen werk hebben. Dan een lange ruk naar Marseille. Het komende week eind ben ik waarschijnlijk niet voor zon dagmorgen terug." „Vind je het leuk?" hoofd." Men noemt dit verschijnsel pa rallax. Maar we kunnen dat verschijnsel wel kwijt. Als we, fotograferend met de voorzetlens op bijv. 50 cm., de camera op een statief plaatsen en mikken op het object, dan is het simpel om de lens en het onderwerp in een zuivere lijn te krijgen. Dat doen we bijv. met een brei naald. Zijn lens en het onderwerp zuiver in eikaars verlengde, dan zijn we er zeker van dat het object nauwkeurig in het beeld is. Uit de hand fotograferend gaat dat veel lastiger. Het wordt wel erg gokken. Voor de camera's met twee lenzen, de zgn. twee-oogreflexen, zijn er echter sets. voorzetlenzen verkrijgbaar die dit euvel automatisch ondervangen. De voor zetlens die op het zoekerobjectief wordt geplaatst, maakt nl. een geringe hoek. Daardoor wordt de parallax vermeden en zien we precies datgene wat de opname lens „ziet". Het gemakkelijkst zijn de zgn. een- lensreflexen. Hierbij kijken wij via een spiegel of een prisma, door de opname lens naar het onderwerp. De schuinstaan de spiegel achter het objectiek klapt, vlak voor de opname, heel even weg en laat de lichtstralen door naar de films. Daarbij geen parallax. Men kan er zelfs heel gemakkelijk een andere lens in de camera schroeven, b.v. een telelens. Want ook de sluiter is bij dit type nl. elders geplaatst. Achterin het toestel be vindt zich een soort gordijn, dat heel even wegschuift tijdens de opname. Bezit u een dergelijk toestel, dan kunt u eens denken over de aankoop van z.g. tussen- ringen. Deze ringen worden tussen de normale cameralens en het camerahuis geschroefd. Ze maken het mogelijk zon der voorzetlens zeer dichtbij te komen. U maakt daarmee bijzondere opnamen, bv. de kop van een vlieg op het formaat van uw volle negatief. Bij deze tussenringen treedt echter een gering nadeel op, dat de voorzetlenzen niet hebben, nl. lichtverlies. Het licht moet immers een langere weg afleggen voor het bij de film is? Hoeveel u de belichtingstijd moet verlengen wordt ech ter in de gebruiksaanwijzing nauwkeurig aangegeven. Het zakstatief. Voor mensen die een hekel aan sjou wen hebben, is het zak- of boomstatief wellicht een uitkomst. Het is een appa raatje van nog geen 15 cm lengte. Het bevat een cameramoer waarop het toestel „Het werk wel. Het is tamelijk verant woordelijk. Je weet natuurlijk, wat ik doe. Maar zo'n zes- zevenhonderd kilo meter rijden, daar heb ik een hekel aan. Ik heb al eens een balletje opgegooid: in elke havenstad een klein wagentje stationeren en dan met het vliegtuig rei zen. Scheelt enorm in tijdwinst. Maar Van Wingerden wil er niet aan." „Komt misschien nog wel eens. Wing blijft niet eeuwig d'irekteur." „Zou Kool er wat voor voelen? Als Wing weggaat, is Kool zijn opvolger." „Ik denk niet, dat Kool zich er ooit in verdiept heeft. Hij bemoeit zich nau welijks met de buitendienst." „Taak voor jou." „Misschien komt het nog wel eens ter sprake. Maar laten we alsjeblieft niet over de zaak praten, zeg. Je lijkt vader wel. Die ging er vroeger mee naar bed en stond ermee op. Vertel eens wat over jezelf. Heb je nog broers en zusters?" ,,Geen broers, wel zusters: vier." „O.vier zusters? Wat zul je verwend geweest zijn." „Dacht je dat? Ze tiranniseerden me. Wie kan er in zijn eentje tegen vier vrou wen op? Ik neem aan, dat je met één al een toer zult hebben." „Hèhè," smaalde Ria, „zijn wij zulke bazen?" „Jij niet. Jij bent lief." ,,Hè ja, laten we het daar eens over hebben," sneerde Ria spottend. „Hoe weet je dat zo precies? Je kent me nauwelijks." „Misschien een kwestie van feeling?" Ze haalde haar schouders op. „Onzin. Die zusters van jou zijn zeker allemaal ouder? „Nee, eentje: Felie. Ze is al tien jaar getrouwd." „Eigenaardige naamFelie zei je toch?" Hij knikte lachend. Vader is een type. Hij houdt van folklore en geschiedenis en zo. Heeft voor ons allemaal beroemde namen uitgedacht. Hoe denk je, dat ik heet?" „Nou, Erik toch?" „Diederik. Om je naar te lachen. Net een hondenaam. Als ze Diederik tegen kan worden geplaatst. Het heeft een soort houtboor waarmee u het in een tak of aan een houten hek kunt vast maken en het bezit een soort klem waar mee u het ding op een stoel kunt klem men, enz. Kosten gering, nut enorm. Dc zelfontspanner-, draadontspanncr. Als u op uw camera een soort schroef- opening vindt, is dat waarschijnlijk .de aansluiting voor de draadontspanner. Bij het maken van tijdopnamen is dit „slan getje" onmisbaar. Het is echter ook nog nuttig voor een ander doel. Lang niet alle camera's hebben een z.g. zelfont spanner. Dit is een extraatje aan de slui ter. Het is een soort tijdmechanisme dat de sluiter na bv. tien sec. automatisch in werking doet reden. Plaatst u de camera op een statief en stelt u de zelfontspanner in werking, dan kunt u bij een groepje gaan zitten en zelf op de foto komen. Maar als uw toestel dit extraatje niet bezit, kunt u het los kopen. Het is een miniatuuruurwerkje, dat gelukkig weinig kost. U koppelt het via de draadontspan ner aan de camerasluiter en stelt het af op de gewenste tijd. Voor de fijnproe vers is het een handige methode om opname te maken die werkelijk gestoken scherp zijn. U weet het, verreweg de meeste onscherpte ontstaat door trilling van de hand, niet door fouten van lens of camera. Een goetle combitas. Alle spullen, camera, extra films, fil ters, draadontspanner en zonnekap, los meenemen is onhandig. Koop er een fijne combitas voor of vraag die voor uw verjaardag. De spullen blijven er mooier door en gaan langer mee. Samenvatting. Een zonnekap weert zwervende licht deeltjes uit de lens en maakt uw opna men briljanter. Een voorzetlens stelt uw camera in staat dichtbij scherp te „zien". Voorzet lenzen vérlengen de belichting niet. Denk om de parallax. Een statief is niet ouderwets, het maakt uw foto's en dia's scherper. Een zakstatief kan soms een normaal statief vervangen. De draadontspanner hoort bij elke foto-uitrusting. Zelfontspanners zijn ge makkelijke hulpjes om „zelf eens op de foto te komen." Een echte amateur zorgt voor een goede fototas. me zeggen, krijg ik neiging om te blaf fen." Ria lachte schaterend. „Hoe kom je erbij? Diederik is toch mooi?" „Woef," reageerde de mooie Diederik, waarop het meisje haast stikte van het lachen. Toen ze wat bedaard was, zei ze nog nahikkend: ,,Ik zal je maar Erik blijven noemen, omdat je anders waarschijnlijk het risico loopt, in een assiel gestopt te worden." „Tot de rechtmatige eigenaar me komt ophalen," vulde hij aan. „Maar dat Feliewaar is dat van afgeleid?" Hou je vast: van Ophelie. Met p-h. Moet een of andere adellijke vrouw ge weest zijn in de dagen van Floris de Vijfde." „Hm.... njet eens gek. Hoe vindt ze het zelf?" „Wie? Felie? O, die is erg nuchter van aard. Alleen vader en moeder noemde haar vroeger bij de volle naam. Tegen woordig ook niet meer." „En de andere drie? Ook getrouwd?" ,,Ja. Ik ben de enige nog thuis. Hillie van Brunhilde, echte Germaanse naam is zeventwintig en woont in Gorinchem. Haar man werkt op het kantongerecht. Ik weet niet eens in wat voor functie. Gonnie van Kunegonda, ook al een of andere middeleeuwse def tigheid is vier en twintig en woont vlak bij huis. M'n zwager heeft een sigarenwinkel en grossiert er ook een beetje in. Tenslotte de Benjamin: Fien van Olivia, maar ik weet niet pre cies meer, hoe vader aan die naam kwam is een half jaar getrouwd en woont in Amsterdam. M'n zwager is daar bij de recherche. Ze is twee en twintig. En m'n oudste zus woont in Zwolle, aan de buitenkant. Haar man is plasticfabrikant en heeft nog een me- taalwarenfabriek. Zij heeft wel zo onge veer het beste huwelijk van alle vier gedaan. Zo, ik heb de familiedoopceel gelicht. Nu is het jouw beurt. Jij heet zeker Henriëtte of zo?" „Hendrika. Vroeger noemden ze me van het met medewerking van het met solist op 25 oktober a.s. in het „De Casem- broothuis" te Kamperland. Aanvang half 8. Entree 1.50. Donateurs en begun stigers vrije toegang op vertoon van donateurskaart. te Wissenkerke Vraagt voor spoedige indiensttreding met diverse nevenfuncties. Sollicitaties en inlichtingen: Voorstraat 32, Wissenkerke telefoon 01107 - 3 47 ((Ons nieuwe ')\oninqsizind 9'luis c€anstantijn Riek, maar dat vond ik niet mooi. Toen werd het Rie en nu is het Ria. Jaap, nozem nummer één, is zeventien; Gèrrit, die alles doet, wat Jaap beveelt, is vijf tien. Ik heb nog een zusje gehad tussen mij en Jaap in, maar die stierf kort na de geboorte. Vader ken je van het be drijf en moeder heb je vanavond ge zien," „Je moeder lijkt me een lief mens." „Als je wat anders gezegd had, zou je me in het harnas gejaagd hebben." „Ik vermeld een feit. Je hebt veel weg van je moeder." „Dank je." ,,Ook lief. Vooral lief." „Hèhè, 't cirkeltje is weer rond. Zeg.... waar zijn we eigenlijk? Waar rijd je helemaal heen?" „Vlak bij Veerne. We maken een rondje en rijden via Smallenbergen terug. Zal ik je ons huis laten zien." „Wordt het dan niet te laat?" Erik keek op z'n horloge. „Kwart voor tien. Half elf kunnen we weel bij je thuis zijn." „Maar niet later, hoor!" „Is de deur anders op slot?" ,,Kom nouik ben geen zestien meer! Maar de eerste keer moeten we het niet te gek maken." „Er komen dus meer keren. Zie je wel, dat je lief bent?" (Wordt vervolgt.) Gevraagd voor direct: Wordt direct opgenomen in het leer lingstelsel. Aanmelden schriftelijk of mondeling. KAMPERLAND

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1969 | | pagina 3