doeet
ju 12 les
UITVOERING
Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 18 oktober 1969 no. 3373
mijn superieur
Mijn vrouw,
NOORD-BEVELANDS
MANNENKOOR
NIEUWLANDS
JEUGDKOOR
Bouwbedrijf Sloteina O.
CHEF MACHINALE WERKPLAATS
flinke leerling bakker
BUIJZE'S BAKKERIJ
Over bijzondere hulpmiddelen.
Voorzetlenzcn, zonnekap, statief, zelfontspanner enz.
Extraatjes voor uw hobby.
Wie een hobby heeft voorkomt veel
zorgen van zijn gezin en familie. Een
rasechte amateurfotograaf behoef je
nooit te vragen: "Wat zal ik je nu voor
je verjaardag geven?" Meestal kraamt
hij weken tevoren al rond wat hij zo erg
nodig heeft. Het is nooit een das en nooit
after-shave.
Het begint in de hobby immers altijd
met een kale camera. Geen filters, geen
zonnekap. Maar nu vraagt u: „Waarvoor
moet ik al die rim-ram hebben?" Deze
cursus zou niet compleet zijn zonder een
korte toelichting op al die kleine zaken
die wij aanduiden als "hulpstukken"..
De zonnekap.
Onze moderne lenzen zijn van betere
kwaliteit dan die van voor de oorlog,
ook al beweert oom Willem, "dat zijn
ouwe box van die merakels scherpe kiek
jes maakte." Die merakels scherpe kiek
jes waren bijna allemaal overbelicht en
vaak keihard, dat harde wit-tegen-zwart
noemde hij scherp. Die vroegere lenzen
leden dan ook nog aan het euvel van de
zwervende lichtstralen. Licht gedraagt
zich binnen een objectief - meestal een
samenstel van verschillende glasvlakken
- nogal wonderlijk. De lichtdeeltjes heb
ben de neiging om te gaan ping-pong
spelen. Ze kaatsen in het objectief heen
en weer en maken uw opname minder
briljant. Men heeft dat tegenwoordig
voor een belanrijk deel ondervangen
door de lenzen te voorzien van een zeer
dun laagje metaaloxyde. Dit zorgt ervoor
dat de lichtdeeltjes niet gaan reflecteren
(binnen en buiten de lens), maar ge
makkelijk "binnenkomen", in het came
ra-interieur. Ondanks deze voorzorg
die u bij alle (duurdere) toestellen aan
treft, is het toch nuttig om een zonnekap
te nemen. Dit instumentje is een soort
"zonneklep" voor camera's. De mat-
zwarte binnenzijde van de zonnekap
fungeert ook als uitdover van zwervend
licht. Slechts gericht licht komt binnen,
en dat werkt gunstig op de scherpte van
uw afbeelding. Daarnaast is een zonne
kap bij regen een regenkap. Het maken
van bijv. tegenlichtopnamen zonder zon
nekap raden wij u bij voorbaat af. Ook
flitsopnamen worden beter met gebruik
van dit hulpstukje.
De voorzetlcns.
U hebt er waarschijnlijk al meer van
gehoord. De voorzet lens is een soort lees
bril voor uw camera. En u snapt meteen
dat dit uw camera in staat stelt om op
korte afstand toch scherp te "zien". Voor-
zetlenzen kunt u. net als brillen, in vel
schillende sterkten kopen. Die sterkte
van uw voorzetlens, een simpele enkel
voudige lens, wordt aangeduid in diop-
trieën. Hoe meer dioptrieën er staan
aangegeven, hoe kleiner de afstand tus
sen camera en onderwerp.
We geven u gemakshalve even een
lijstje:
Voorzetlens van 1 dioptrie, afstand
tussen camera en onderwerp 1 meter.
Voorzetlens van 2 dioptrie, afstand
tussen camera en onderwerp 0.50 cm.
Voorzetlens van 3 dioptrie, afstand
tussen camera en onderwerp 0.33 cm.
Voorzetlens van 4 dioptrie. afstand
tussen camera en onderwerp 0.25 cm
Listige lieden, en dat zijn foto-amateurs
begrijpen meteen hoe dat allemaal in
zijn werk gaat. Want we delen gewoon
het aantal dioptrieën op de factor 100
(cm) om nauwkeurig te weten hoeveel
de afstand is die we kunnen aanhouden
tussen camera en onderwerp bij een be
paalde voorzetlens. Dat instellen doen we,
bij gebruik van die voorzetlens, zoveel
mogelijk met de instelling oneindig van
de normale cameralens. Waarom? Wel,
omdat u dan de optimale dieptescherpte
krijgt. Wat is dat nu weer? Dieptescherp
te is de scherpte naar "achteren" in uw
beeld. Stel dat u een voorzetlensje hebt
van 4 dioptrie, dan fotografeert u bijv.
een bloem op 25 cm. tussen camera en
onderwerp. Staat de bloemkroon wat
scheef, dan is er kans dat de voorzijde
van de bloem scherp is, de achtergrond
echter wazig. Bij instellen van uw nor
male lens op oneindig, is die diepte
scherpte het grootst. Maar er is meer.
Door uw diafragma zo klein mogelijk
te nemen, neemt die dieptescherpte steeds
toe. Met f: 5.6 hebt u meer dieptescherpte
dan k.ij f: 3.5. Bij b.v. f: 16 is uw diepte
scherpte het grootst. Gebruikt u voorzet-
lenzen, probeer dan altijd een zo klein
mogelijke lensopenig te nemen. In de
praktijk betekent dat een gevoeliger
film kiezen of....extra licht aanvoeren.
Daarvoor is, zeker in de natuur, uw
flitser het handigste instrument. Op die
korte afstand geeft uw flitser immers
een fikse lichtstoot. Dan kunt u ook
het beste een heel klein diafragma ne
men.
Een statief.
Die ouderwetse drieppoot? waarvoor
nou? Om een heleboel plezierige rede
nen. Om te beginnen zult u soms voor
onderwerpen komen te staan die haast
om een statief vragen. Denk u eens in dat
u in een droom van een oude kerk komt.
U wilt fotograferen? Er is geen licht ge
noeg. Oh, u gaat flitsen. Maar mag dat
wel in die kerk? Gokken of het met een
l/z5 sec. gaat? Wie weet lukt het....
Maar het is zekerder om uw statief te
nemen en een paar tijdopnamen te ma
ken.
Er is nog een ander punt waar uw statief
nuttige diensten bewijst. Bij die opnamen
met de telelens komt u met veel camera's
voor een probleempje te staan. Uw zoe
ker, die veelal boven de lens is gebouwd,
ziet niet hetzelfde als uw cameralens.
Dat is logisch, die zit op een andere
plaats. Het is alsof u een huis hebt met
één raam boven en één beneden. Staat
er iemand boven te kijken naar een kerk
(hij kijkt recht naar voren), dan zegt
hij bijv. „Ik zie alleen het middenstuk
van de toren." Meneer beneden zegt:
„Nee, ik zie alleen de deur van de toren."
Maken we een foto op korte afstand,
dus bijv. binnen de 2 meter, dan ont
staat er een afwijking in het zoeker
beeld. We kennen allemaal de bekende
kiekjes van Jantje met het afgesneden
Een van de meest interessante hulpstukken voor de camera is de voorzetlens.
Het is de leesbril voor de camera. U kunt ermee tot op zeer korte afstand
van het onderwerp naderen.
door Lena Schagen
FEUILLETON
Ze lopen samen naar de wagen op het
grasveldje. Als ze naast hem in de wagen
zit en tiij start, zegt hij zacht, zonder
haar aan te kijken: „Nergens van schrik
ken, niet om je heen kijken als je een
knal hoort, want dat betekent niets."
„Wat is er dan?" vraagt ze, doch hij
antwoordt enkel- „Sssst! Grapje van je
broers."
Erik schakelt in zijn achteruit, hoewel
dat helemaal niet nodig is, want hij kan
zo wegrijden. Als hij vlak bij een berken
boompjes is, hoort het tweetal in de wa
gen een knal. „Betekent werkelijk niets,"
zegt Erik op kalme toon en schakelt dan
in vooruit waarna de wagen snel wegrijd.
Ria woont aan de rand van' de stad.
Binnen een paar minuten zijn ze buiten
en dan stopt Erik, stapt uit en loopt naar
de achterkant van de wagen, om enkele
tellen later terug te komen met een stukje
touw, waaraan de overblijfselen van een
ontploft ballonnetje hangen. Hij stapt
weer naast het meisje in de wagen, de
plasticresten op haar schoot leggend.
„Ik-had het al gezien, achter aan de
auto, toen ik aan kwam lopen, maar ik
gunde je broers de lol, dus deed ik net,
of ik er geen erg in had. Ze zaten natuur
lijk in de buurt op de loer."
Ria fronst haar wenkbrauwen. „Ik houd
niet van zulke grapjes. Hadden ze niets
op de auto gekalkt?"
Hij wijst naar het groene geval op haar
schoot. „Alleen op de ballon. Het zal wel
iets fraais zijn."
Er is een groot gat in de ballon. Ria
probeert het schrift, dat er blijkbaar
opgezet is met een viltstift, te ontcijferen.
Vanuit zijn ooghoeken kijkt Erik af en
toe naar het geval en weet al wat er
gestaan heeft, als hij het half heeft ge
lezen. In het spiegeltje ziet hij Ria kleu
ren. Ze frommelt het ineen en duwt het
in haar tasje.
Zelf kan 't hem niets schelen. Wat zit
er voor kwaad in? Rustig vraagt hij
„Geen gevoel voor humor, juffrouw Kers
berger?"
„Noemt u dat humor? Weet u, wat er
op stond?"
„Ilc hoef het niet te weten," geeft
Erik groot op, „want ik ben niet nieuws
gierig. Niks van aantrekken. Laten we
ons uurtje niet bederven. Zullen we zo
maar wat rondrijden, of wil je bepaal
delijk ergens heen?"
Ze schiet in een lach. ,,Je lijkt minister
Luns wel met je „bepaaldelijk". Welnee,
koffie hebben we thuis al gedronken. Niet
te drukke wegen, dan hoef je niet zo hard
te rijden."
Hij knikt. „Juistlaten we het vorme
lijke u en meneer en juffrouw maar o-
verboord gooien. Noem me alsjeblieft
Erik. En mag ik Ria zeggen?"
„Welja. Waar woon je eigenlijk, Erik?
Ik heb geen idee."
Hij wijst naar rechts. „Smalbergen," ant
woordt hij. Kilometer of dertig van de
stad."
„Woon je in de stad op kamers, of.."
„Nee, ik ben nog thuis, maar vaak
dagen achtereen weg. Maandagmorgen
vroeg ga ik naar Antwerpen. Daar zal ik
twee dagen werk hebben. Dan een lange
ruk naar Marseille. Het komende week
eind ben ik waarschijnlijk niet voor zon
dagmorgen terug."
„Vind je het leuk?"
hoofd." Men noemt dit verschijnsel pa
rallax. Maar we kunnen dat verschijnsel
wel kwijt. Als we, fotograferend met de
voorzetlens op bijv. 50 cm., de camera
op een statief plaatsen en mikken op het
object, dan is het simpel om de lens
en het onderwerp in een zuivere lijn te
krijgen. Dat doen we bijv. met een brei
naald. Zijn lens en het onderwerp zuiver
in eikaars verlengde, dan zijn we er zeker
van dat het object nauwkeurig in het
beeld is. Uit de hand fotograferend gaat
dat veel lastiger. Het wordt wel erg
gokken.
Voor de camera's met twee lenzen,
de zgn. twee-oogreflexen, zijn er echter
sets. voorzetlenzen verkrijgbaar die dit
euvel automatisch ondervangen. De voor
zetlens die op het zoekerobjectief wordt
geplaatst, maakt nl. een geringe hoek.
Daardoor wordt de parallax vermeden en
zien we precies datgene wat de opname
lens „ziet".
Het gemakkelijkst zijn de zgn. een-
lensreflexen. Hierbij kijken wij via een
spiegel of een prisma, door de opname
lens naar het onderwerp. De schuinstaan
de spiegel achter het objectiek klapt,
vlak voor de opname, heel even weg en
laat de lichtstralen door naar de films.
Daarbij geen parallax. Men kan er zelfs
heel gemakkelijk een andere lens in de
camera schroeven, b.v. een telelens.
Want ook de sluiter is bij dit type nl.
elders geplaatst. Achterin het toestel be
vindt zich een soort gordijn, dat heel even
wegschuift tijdens de opname. Bezit u
een dergelijk toestel, dan kunt u eens
denken over de aankoop van z.g. tussen-
ringen. Deze ringen worden tussen de
normale cameralens en het camerahuis
geschroefd. Ze maken het mogelijk zon
der voorzetlens zeer dichtbij te komen.
U maakt daarmee bijzondere opnamen,
bv. de kop van een vlieg op het formaat
van uw volle negatief.
Bij deze tussenringen treedt echter een
gering nadeel op, dat de voorzetlenzen
niet hebben, nl. lichtverlies. Het licht
moet immers een langere weg afleggen
voor het bij de film is? Hoeveel u de
belichtingstijd moet verlengen wordt ech
ter in de gebruiksaanwijzing nauwkeurig
aangegeven.
Het zakstatief.
Voor mensen die een hekel aan sjou
wen hebben, is het zak- of boomstatief
wellicht een uitkomst. Het is een appa
raatje van nog geen 15 cm lengte. Het
bevat een cameramoer waarop het toestel
„Het werk wel. Het is tamelijk verant
woordelijk. Je weet natuurlijk, wat ik
doe. Maar zo'n zes- zevenhonderd kilo
meter rijden, daar heb ik een hekel aan.
Ik heb al eens een balletje opgegooid:
in elke havenstad een klein wagentje
stationeren en dan met het vliegtuig rei
zen. Scheelt enorm in tijdwinst. Maar
Van Wingerden wil er niet aan."
„Komt misschien nog wel eens. Wing
blijft niet eeuwig d'irekteur."
„Zou Kool er wat voor voelen? Als
Wing weggaat, is Kool zijn opvolger."
„Ik denk niet, dat Kool zich er ooit
in verdiept heeft. Hij bemoeit zich nau
welijks met de buitendienst."
„Taak voor jou."
„Misschien komt het nog wel eens ter
sprake. Maar laten we alsjeblieft niet
over de zaak praten, zeg. Je lijkt vader
wel. Die ging er vroeger mee naar bed
en stond ermee op. Vertel eens wat over
jezelf. Heb je nog broers en zusters?"
,,Geen broers, wel zusters: vier."
„O.vier zusters? Wat zul je verwend
geweest zijn."
„Dacht je dat? Ze tiranniseerden me.
Wie kan er in zijn eentje tegen vier vrou
wen op? Ik neem aan, dat je met één
al een toer zult hebben."
„Hèhè," smaalde Ria, „zijn wij zulke
bazen?"
„Jij niet. Jij bent lief."
,,Hè ja, laten we het daar eens over
hebben," sneerde Ria spottend. „Hoe weet
je dat zo precies? Je kent me nauwelijks."
„Misschien een kwestie van feeling?"
Ze haalde haar schouders op. „Onzin.
Die zusters van jou zijn zeker allemaal
ouder?
„Nee, eentje: Felie. Ze is al tien jaar
getrouwd."
„Eigenaardige naamFelie zei je
toch?"
Hij knikte lachend. Vader is een type.
Hij houdt van folklore en geschiedenis
en zo. Heeft voor ons allemaal beroemde
namen uitgedacht. Hoe denk je, dat ik
heet?"
„Nou, Erik toch?"
„Diederik. Om je naar te lachen. Net
een hondenaam. Als ze Diederik tegen
kan worden geplaatst. Het heeft een
soort houtboor waarmee u het in een
tak of aan een houten hek kunt vast
maken en het bezit een soort klem waar
mee u het ding op een stoel kunt klem
men, enz. Kosten gering, nut enorm.
Dc zelfontspanner-, draadontspanncr.
Als u op uw camera een soort schroef-
opening vindt, is dat waarschijnlijk .de
aansluiting voor de draadontspanner. Bij
het maken van tijdopnamen is dit „slan
getje" onmisbaar. Het is echter ook nog
nuttig voor een ander doel. Lang niet
alle camera's hebben een z.g. zelfont
spanner. Dit is een extraatje aan de slui
ter. Het is een soort tijdmechanisme dat
de sluiter na bv. tien sec. automatisch in
werking doet reden. Plaatst u de camera
op een statief en stelt u de zelfontspanner
in werking, dan kunt u bij een groepje
gaan zitten en zelf op de foto komen.
Maar als uw toestel dit extraatje niet
bezit, kunt u het los kopen. Het is een
miniatuuruurwerkje, dat gelukkig weinig
kost. U koppelt het via de draadontspan
ner aan de camerasluiter en stelt het
af op de gewenste tijd. Voor de fijnproe
vers is het een handige methode om
opname te maken die werkelijk gestoken
scherp zijn. U weet het, verreweg de
meeste onscherpte ontstaat door trilling
van de hand, niet door fouten van lens
of camera.
Een goetle combitas.
Alle spullen, camera, extra films, fil
ters, draadontspanner en zonnekap, los
meenemen is onhandig. Koop er een fijne
combitas voor of vraag die voor uw
verjaardag. De spullen blijven er mooier
door en gaan langer mee.
Samenvatting.
Een zonnekap weert zwervende licht
deeltjes uit de lens en maakt uw opna
men briljanter.
Een voorzetlens stelt uw camera in
staat dichtbij scherp te „zien". Voorzet
lenzen vérlengen de belichting niet. Denk
om de parallax.
Een statief is niet ouderwets, het maakt
uw foto's en dia's scherper.
Een zakstatief kan soms een normaal
statief vervangen.
De draadontspanner hoort bij elke
foto-uitrusting. Zelfontspanners zijn ge
makkelijke hulpjes om „zelf eens op de
foto te komen."
Een echte amateur zorgt voor een goede
fototas.
me zeggen, krijg ik neiging om te blaf
fen."
Ria lachte schaterend. „Hoe kom je
erbij? Diederik is toch mooi?"
„Woef," reageerde de mooie Diederik,
waarop het meisje haast stikte van het
lachen.
Toen ze wat bedaard was, zei ze nog
nahikkend: ,,Ik zal je maar Erik blijven
noemen, omdat je anders waarschijnlijk
het risico loopt, in een assiel gestopt te
worden."
„Tot de rechtmatige eigenaar me komt
ophalen," vulde hij aan.
„Maar dat Feliewaar is dat van
afgeleid?"
Hou je vast: van Ophelie. Met p-h.
Moet een of andere adellijke vrouw ge
weest zijn in de dagen van Floris de
Vijfde."
„Hm.... njet eens gek. Hoe vindt ze
het zelf?"
„Wie? Felie? O, die is erg nuchter van
aard. Alleen vader en moeder noemde
haar vroeger bij de volle naam. Tegen
woordig ook niet meer."
„En de andere drie? Ook getrouwd?"
,,Ja. Ik ben de enige nog thuis. Hillie
van Brunhilde, echte Germaanse
naam is zeventwintig en woont in
Gorinchem. Haar man werkt op het
kantongerecht. Ik weet niet eens in wat
voor functie. Gonnie van Kunegonda,
ook al een of andere middeleeuwse def
tigheid is vier en twintig en woont
vlak bij huis. M'n zwager heeft een
sigarenwinkel en grossiert er ook een
beetje in. Tenslotte de Benjamin: Fien
van Olivia, maar ik weet niet pre
cies meer, hoe vader aan die naam
kwam is een half jaar getrouwd en
woont in Amsterdam. M'n zwager is
daar bij de recherche. Ze is twee en
twintig. En m'n oudste zus woont in
Zwolle, aan de buitenkant. Haar man
is plasticfabrikant en heeft nog een me-
taalwarenfabriek. Zij heeft wel zo onge
veer het beste huwelijk van alle vier
gedaan. Zo, ik heb de familiedoopceel
gelicht. Nu is het jouw beurt. Jij heet
zeker Henriëtte of zo?"
„Hendrika. Vroeger noemden ze me
van het
met medewerking van het
met solist
op 25 oktober a.s. in het „De Casem-
broothuis" te Kamperland.
Aanvang half 8.
Entree 1.50. Donateurs en begun
stigers vrije toegang op vertoon van
donateurskaart.
te Wissenkerke
Vraagt voor spoedige indiensttreding
met diverse nevenfuncties.
Sollicitaties en inlichtingen:
Voorstraat 32, Wissenkerke
telefoon 01107 - 3 47
((Ons nieuwe ')\oninqsizind
9'luis c€anstantijn
Riek, maar dat vond ik niet mooi. Toen
werd het Rie en nu is het Ria. Jaap,
nozem nummer één, is zeventien; Gèrrit,
die alles doet, wat Jaap beveelt, is vijf
tien. Ik heb nog een zusje gehad tussen
mij en Jaap in, maar die stierf kort na
de geboorte. Vader ken je van het be
drijf en moeder heb je vanavond ge
zien,"
„Je moeder lijkt me een lief mens."
„Als je wat anders gezegd had, zou
je me in het harnas gejaagd hebben."
„Ik vermeld een feit. Je hebt veel weg
van je moeder."
„Dank je."
,,Ook lief. Vooral lief."
„Hèhè, 't cirkeltje is weer rond. Zeg....
waar zijn we eigenlijk? Waar rijd je
helemaal heen?"
„Vlak bij Veerne. We maken een
rondje en rijden via Smallenbergen terug.
Zal ik je ons huis laten zien."
„Wordt het dan niet te laat?"
Erik keek op z'n horloge. „Kwart
voor tien. Half elf kunnen we weel
bij je thuis zijn."
„Maar niet later, hoor!"
„Is de deur anders op slot?"
,,Kom nouik ben geen zestien
meer! Maar de eerste keer moeten we
het niet te gek maken."
„Er komen dus meer keren. Zie je wel,
dat je lief bent?"
(Wordt vervolgt.)
Gevraagd voor direct:
Wordt direct opgenomen in het leer
lingstelsel.
Aanmelden schriftelijk of mondeling.
KAMPERLAND