Markusse aardgas in kleuren Het eerste leven op aarde fl Afwezig straat: aller vuilnisbak Predikbeurten een oppas Hygiënische art. Maison Aubert ico eï-luis Lange Delft 82 CYY\ini rix Sp oor ONTSTAAN IN DE WERELDZEEëN Welke opvatting heeft men tegenwoordig in natuurwetenschappelijke kringen over het ontstaan van het leven op onze aarde? In het kortge leden verschenen boek „Van molecuul tot mens", geschreven door de Nederlandse biochemicus dr. M. Sluyser, is ook aan dit onderwerp enige aandacht besteed. Er is een theorie dat levenloze stof zich destijds heeft ontwikkeld tot levende stof omdat dc klimatologische omstandigheden daarvoor toen gunstig waren. In de oertijd, kort na de vorming van de aardkorst, be vatte de lucht weinig vrije zuurstof en er drong toen zeer veel ultra violette straling van de zon door tot het aardoppervlak. Deze omstan digheden zijn gunstig voor het ontstaan van ingewikkelde scheikundige verbindingen. In de omstandigheden van toen. In 1955 gelukte het de Amerikaanse onderzoeker Miller verschillende amino zuren uit eenvoudige gassen te laten ont staan door in het laboratorium de om standigheden zoals die vroeger op aarde aanwezig geweest moeten zijn, na te bootsen. Het klinkt ongelooflijk, maar latere onderzoekers konden dit bevestigen. Als zij elektrische vonken lieten springen door mengsels van koolmonoxyde, kool zuur, stikstof, methaan, ammoniak en waterstof, ontstonden hele series amino zuren en nucleotiden. Ultraviolette bestraling en verhitting leidden tot de vorming van ingewik kelde stoffen uit eenvoudige verbin dingen. Aminozuren hechtten zich dan vaak aaneen tot eiwitten, die in water uitvlokten in de gedaante van kleine bolletjes. Levenssoep. Op grond van deze gegevens aldus dr. Sluyser is het vrijwel zeker dat de wereldzeeën gedurende een bepaald gedeelte van de oertijd een massale hoe veelheid complex organisch materiaal bevatten. De zee was als het ware „een primi tieve soep", waarin tal van gecompli ceerde stoffen reacties met elkaar aan gingen. De gespecialiseerde nucleïnezuren en enzymen die wij nu kennen beston den toen echter nog niet. In de primitieve soep zaten eerder stoffen die meer alge mene functies konden verrichten. Hoe moeten wij dit alles en hier komen wij zelf even aan het woord nu onder één noemer brengen met het scheppingsverhaal zoals wij dat van huis uit hebben meegekregen? Bij die wereld zeeën waarin het eerste leven ontstaan zou zijn, dachten wij aan het „en de Geest Gods zweefde op de wateren...." Het resultaat van enkele overpeinzingen en naspeuringen moge hieronder volgen. Het scheppingsverhaal. In de bijbel begint het eerste boek van Mozes, genaamd Genesis, met de mededeling dat God in den beginne he mel en aarde schiep. De aarde was zo vernemen wij dan verder woest en ledig. Nu veronderstellen de geleerden die de natuurwetenschap beoefenen, dat het twee miljard jaren heeft geduurd voordat de allereerste levende wezens op onze planeet ontstonden. Die woeste en ledige periode zou dan wel een hele lange tijd geduurd hebben, hetgeen moeilijk te rijmen is met het verdere verhaal over de schepping. Daarin wordt ons immers verteld dat God voor zijn gehele scheppingswerk inclusief het eerste mensenpaar slechts zes dagen nodig gehad zou hebben. Zo zou men er toe kunnen komen te veronderstellen dat die dagen uit de bijbel niet letterlijk maar figuurlijk moeten worden opgevat. Want in die zelfde natuurwetenschappelijke kringen spreekt men over een miljoenjarige ont wikkeling om van het levend organisme in zijn simpelste vorm tot het hoogste leven op aarde de mens te komen. Een wegwijzer. Wij hebben er de „Wegwijzer door de Bijbel" van dr. H. J. Heering op nage slagen en dat leidde tot de ontdekking dat de moderne theologie met dit alles hoegenaamd geen moeite heeft. De be treffende verzen van Genesis ontlenen hun betekenis niet aan hun letterlijke inhoud. Het centrale thema van het scheppingsverhaal dient gezocht te wor den in Gods majesteitelijke woorden: „Er zij...." Dat is dus een heel andere benade ringswijze. Het scheppingsvexTxaal aldus dr. Heering is geen natuur wetenschappelijke theorie, het is een verkondiging, een geloofsvisie waarin Gods stralende scheppingsmacht gestalte krijgt. Wil men echter rationalistisch te werk gaan, dan kan het ons nog treffen dat de verteller, in volstrekte afwijking van alle andere scheppingsmyten, iets bevroed heeft van de groei van het leven op aax-de, waax-bij planten, vissen en vogels er eerder waren dan de zoog dieren en de mens maar een laatkomer is in de schepping! Nu ongunstiger. Tot slot laten we dr Sluyser nog maals aan het woord over een opmerke lijk facet van dit boeiende onderwerp. In de tijd dat het allereerste primitieve leven op aarde ontstond, waren er geen andere (hoger ontwikkelde) levende or ganismen. Tegenwoordig worden orga nische stoffen gewoonlijk opgegeten door bacteriën, schimmels, insecten en derge lijke, vóór zij zich kunnen onwikkelen tot meer ingewikkelde structuren. In de vi-oege oertijd, toen er nog geen leven was gebeui'de dit niet. Er is wel eens gezegd dat de afwe zigheid van leven één van de belang rijkste voorwaarden is voor het ont staan van het leven. Heden ten dage zijn dus de voorwaarden zeer ongunstig. Ten eerste zit er veel zuurstof in de lucht zodat organische stoffen gemakkelijk worden geoxydeerd en afgebroken. Ten tweede verhindert een ozonscherm in de atmosfeer dat veel kortegolf ultraviolette straling ons bereikt, zodat allerlei foto- technische pi'ocessen niet mogelijk zijn. En -ten derde zwerven miljarden veel vraten op aarde rond. Dr. Alfreda Briedé. (Nadruk verboden). De zogenaamde Nedei-landse zindelijk heid is al lang tot een illusie vervlogen. Het is ontstellend wat de Nedeilander maar op stx-aat deponeert. Kijk eens hoe winkelstraten er uitzien na een wat drukke koopdag! Daar liggen op de trottoirs dan niet alleen de lege zakjes van patat frites, van sigaretten of van chocola, men werpt er ook gerust de vellen vex-pakkingspapier neer waar in men in een winkel juist een aankoop heeft meegekx-egen. Aan het einde van b.v. een zaterdagmiddag liggen de trot toirs der winkelstraten bezaaid met allerlei afval, zelfs ook wanneer er in die straat vuilnisbakken zijn aange bracht waarin men het afval zou kun nen deponeren. Maar ook op vele verpozingsplekjes in de natuur constateert men de onver schilligheid van de Nederlanders ten aanzien van het aantrekkelijk houden van jal die plekjes. De geest van „als ik er maar van af ben" lijkt zich in alle geledingen van onze maatschappij voor te doen. Tijdens een puzzlerit, die we dezer dagen meemaakten, wex-d bij een der controleposten aan de inzittenden van de auto's een kax-tonnetje limonade aan geboden. Na die controlepost kom men over een lange afstand het spoor van de route volgen aan de hand van de op straat gesxneten lege pyramides. Men zou mexxen, dat het toch een kleine moeite is om die lege verpakking in de auto te houden tot men thuis is. Maar die be leefdheid tegenover de mede-weggebrui ker schijnt de Nederlander niet te kun nen opbrengen. Toch zijn het allemaal keurige mensen, mensen, die zich aan dit euvel bezon digen. Mensen die er niet aan zouden denken om thuis hun afval maar op de grond te gooien, zelfs niet als ze in de tuin zitten. Daar moet het allemaal wel proper en opgeruimd zijn. Zodra het echter de openbare straat of grond be treft, meent men dat die wel als alge mene vuilnisbak dienst kan doen. Mis schien veronderstelt men, dat er overal wel gemeentemannetjes rondlopen om ieders weggeworpen afval netjes op te vegen en zó Nederland schoon te houden. Misschien gebeurt dat hier en daar ook wel, noodgedwongen, om het aanzien van onze steden en dorpen, onze parken en bossen althans nog een beetje behoorlijk aanzien te doen behouden, doch dage lijks is dit uitex-aard ondoenlijk. A.N.W.B. en Staatsbosbeheer beijveren zich om propaganda te maken voor het schoonhouden van de natuur. Veel effect heeft het helaas niet, zoals we dage lijks kunnen constateren. Toch is het hoognodig dat dit geschiedt, maar het zou ook op bredere schaal moeten gebeu ren. Op de lagere en middelbare scholen, bij de speeltuin- en andere jeugdvereni gingen zou er periodiek op gewezen moe ten wox-den, dat men afval niet op straat, in park of bos mag achterlaten doch altijd in de daarvoor bestemde bakken dient te deponeren of mee moet nemen tot men weer thuis is. Nederland biedt in dit opzicht een groot vex-schil met het buitenland. Kijk maar eens in andere landen x-ond, men vindt er minder afval op straat en slechts hoogstzelden zal men in de natuur het afval van picknicks tegenkomen. Het gaat om de instelling van de mens. Ondanks al onze ethische begrip pen is er in Nederland een grote onver schilligheid ten opzichte van het open bare leven en het welzijn van anderen. Maar de zelfde mensen, die nu onna denkend hun afval op straat lozen, erge ren zich ook aan een slordige met afval besmeurde straat of een mooi plekje in de natuur, als hun oog er op valt. Het weggooien komt in de meeste gevallen index-daad voort uit onnadenkendheid, ge paard aan gemakzucht. Er moeten toch methoden bedacht kunnen wox-den om het publiek op dit euvel te wijzen, het de openbax-e straat ook als zijn eigendom te doen zien voor welks aanzien men mede verantwoordelijk is. Het bestrijden van de onvex-schillig- heid in deze wordt een steeds nood zakelijker taak, want het euvel neemt toe, mede als gevolg van de steeds meer voox-komende weggooi-verpakkingen. Het zou o.a. zeker kunnen geschieden als onderdeel van de lessen op school in na tuurlijke historie e.d. Een voortdurend blijven hameren op het schoonhouden van straten, pax-ken en bossen door alle daarvoor in aanmerking komende in stanties is daarnaast zeker aan te beve len. Opdat we ons tenslotte wat minder behoeven te schamen! H. van Wermeskerken. ZONDAGDIENST ARTSEN Dit weekend doen dienst dokter Janssen, te!. (01108) 3.19 en dokter Van Arkel. tel. (01107) 3 18. WATERSTANDEN Üq geldig voor de noordkust van Noord-Beveland SEPTEMBER hoogwater 6 zaterdag 10.02 t 22.46 7 zondag 11.16 8 maandag 0.00 12.24 9 dinsdag 0.57 13.14 10 woensdag 1.40 13.55 11 donderdag 2.16 14.30 12 vrijdag 2.47 15.02 voor zondag 7 sept. 1969. Ned. Hcrv. Kerk CoRjnsplaat 10 uur ds. Ytsma (jeugd7 dienst) en 2.30 uur ds. Yts ma (voorbei-. H. A.). Ncd.Herv. Kerk Kamperland 10 en 2.30 uur ds. Alb. 'van den Ban. Ned. Herv. Kerk Kats 9 uur ds. J. Visbeek. Ned. Herv. Kerk Kortgene 9 en 10.30 uur de heer Stam. Ncd.Herv. Kerk Wissenkerke 9 uur de heer Kraak, 10.30 dn 2.30 uur ds. Boonstra uit Haarlem. Ned. Herv. Kerk Geersdxjli 9 uur ds. Kwakkelstein van Goes en 2.30 uur de heer Kraak. Geref. Kerk Kamperland 10 en 2.30 uur ds. Poelman. Geref. Kerk Colijnsplaat 10 en 2.30 uur ds. Schippers van Amsterdam. Geref. Kerk Geersdiik 10.30 en 2.30 uur ds. Blok land. Geref. Kerk Wissenkerke 1*0.30 uur ds. Noordhoff van Wemeldinge en 2.30 uur ds. Boonstra van Haarlem. Geref. Gem. Kamperland 10 en 5 uur leesdienst. Geref. Gem. Colijnsplaat 10 en 6 uur leesdienst. Geref. Gem. Kortgene 10, 2.30 en 6 uur leesdienst. Dondei-dag 11 sept. 7.30 uur ds. Slagboom, Chr. Geref. Pred. te Dordrecht. Tijdrede (voor S.G.P.). Kamperland (H. Mis). Zondag 10 uur camping „De Molenhoek". Goes (H. Mis). Zaterdagavond 7 uur en zondagmorgen 9 en 10.30 uur. Op 6 september hoopt G. Clement zijn 80ste verjaardag te vieren in het De Casembroothuis. Felicitaties vanaf 19.00 uur. Bij ons vertrek naar Goes voor heel Geersdijk een hartelijke groet en tot we derzien. Fam. H. Versluijs. L. P. v. d. Spiegelstraat 5, Goes. Tevens worden alle dona ties en lidmaatschappen opgezegd. dokter Van Arkel van 13 t/m 28 september Dokter 't Hart neemt waar en houdt spreekuur te Wissenkerke steeds op maandag-, woensdag- en vrijdagmiddag van 1.00 1.30 uur. GEVRAAGD voor onze zoon van ruim 2 jaar op dinsdag en don derdag. M. Zandee - Sturm, Zuidlangeweg 12, Colijns plaat, Tel. 01199 - 366. voor dames en heren. Gratis px-ijscrt. in blan co gesl. br. Gratis te spreken v. 108 u. v. Gaienstr. 14a (zijstr. Goudse Rijw.) R'dam-1, Tel. 010- 111561 (reeds 50 jr. gevestigd). Voor het vangen van zeebaars hebben wij TROLLING JIGS (nylon) en PILKERS in gramgewichten van 20500 gram. Voorstraat 7 Hebt u iets tegen een gastvrij onthaal? Het leven kan veraangenamen door Het maakt van uw huis een thuis. Laat daarom uw interieur op aardgasgebied verzorgen door de vakman. Door middel van een HAARD, GEVELKACHEL, GEYSER, GASBOILER, GASFORNUIS of COMFOOR. Vraag vrijblijvend inlichtingen bij de ERKENDE vakman. Installatiebedrijf Lood-en Zinkwerk, Verlichting Koud-en Warmwater sanitair Gascomforen en Fornuizen Huishoudelijke artikelen GereedschappenVerf-en Ijzerwaren. B HOOFDSTR.49 -KORTGENE - TEL.Ö1108-221 ERKEND GASINSTALLATEUR. Kortgene Telefoon 01108 - 221. Marklin Meccano Telefoon (01180) 40 34 Middelburg DRUKKERIJ MARKUSSE WISSENKERKE Telefoon 01107 - 3 08 Postbus 1. Een modern Zeeuws grafisch bedrijf dat gespecialiseerd is op het leveren van DE ALLERMODERNSTE MACHINES EN MATERIALEN BENEVENS VAKKUNDIG PERSONEEL STAAN TOT UW BESCHIKKING. VRAAG OFFERTE.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1969 | | pagina 4