Hoed izl"- m i2 lessen WACHT OP HET WONDER KINDEREN ZIJN IDEALE FOTOMODELLEN. Kinderen binnen- en buitenshuis gefotografeerd. Portretjes of vlotte prenten? Iedeale fotomodellen. Het meest gefotografeerde in ons land is het kind. Dat verbaast natuurlijk niemand. Het kind is nu eenmaal de eerste aanleiding voor vele duizenden om een camera aan te schaffen. Het babyboek is een verschijnsel dat we in vrijwel elk jong gezin aantreffen. Helaas..... is dat babyboek zo vaak uit sluitend iets voor het eerste kind. Het tweede wordt nog wel gefotogra feerd, maar veel minder; het derde moet net dan soms met een onkel kiekje doen. Jammer, want een kind is een on uitputtelijk onderwerp. Een kind is spon taan. Het heeft nog geen masker. Het zegt wat hem voor de mond komt en kijkt vrij de wereld in. Ook hier.... kijken met uw hart.... en het verstand laten werken. Vaders maken soms technisch razend knappe kinderfoto's, moeders maken hartverwarmende prentjes - vol - fouten. Als we die twee nu eens midden op de brug laten samenkomen, hart en ver stand, dan is er kans op een foto die met prijzen gaat slepen. De kwestie is, dat we meestal te vlug te werk gaan. Ook een kinderfoto vereist enig geduld. Kinderen doen niet altijd wat wij willen. „Ga daar eens zitten meisje... nu even lachen.... ja zo.... Nee dat is verkeerd, hierheen kijken!" Dit nu is de manier om een kind tot een stuurs, somber kijkend wezentje te maken. Het kind moet in zijn eigen sfeer blijven. Het moet blijven spelen. U kunt veel gedaan krijgen met ge duld en wat tact. Babies in een box laten wennen aan de camera. Hun ge drag moet spontaan zijn. Daarna is het zaak om kalmweg te observeren. Een toestel met flitser erop klaar, rustig wachten en als zich een kans voordoet afknippen. De fotoserie. Een methode die we al eerder aan stipte is de fotoserie. Hierbij gaan we uit van het feit dat een reeks van bijv. vijf foto's kans geeft op een voltreffer. Maar de fotoserie is ten aanzien van de kinderfotografie nog belangrijker, u ziet nl. fasen. Een boxkindje dat steeds tracht op te staan, is meer dan een enkel kiekje waard. Wanneer u met de moderne camera met snel transport en een flitsbloltje vier opnamen achter el kaar maakt, ontstaat een soort film. Eik aandoenlijk gebaartje kunt u yast- leggen. Plakt u die foto's in uw foto Deze foto toont aan hoe ongekunsteld kinder* ook even op de rustige egale achtergrond. ch laten fotograferen. Let album onder elkaar, dan krijgt u een betei-e kijk op babies gedrag. Het eerste boterhammetje dat baby zelf gaat op eten, kunt u op de voet volgen. Elk hap je dat met onhandige vingers naar bin nen wordt gewerkt. Elke rimpel in het voorhoofdje wordt vastgelegd voor later. Het gezicht van een kind is elke mi nuut anders van uitdrukking. De moderne fotografie maakt ons vrij, vrij om het ouderwetse plaatje van Jan tje in het matrozenpak te vergeten. Rustige achtergronden. Er wordt bijna steeds gewezen op het nut van een rustige achtergrond voor uw foto's. Dat klinkt misschien wat technisch, maar het betekent alleen, dat u de vaas met bloemen achter Ma- rietje of Jantjes hoofd weglaat. Het is dikwijls maar een enkele pas verschil. Druk behang is ook niet zo geschikt. Een simpele manier om stoelpoten te vermijden is...óp een stoel gaan staan en omlaag fotograferen. Voor u gaat fotograferen eerst even controleren of er geen bloemvazen of spiegels zicht baar zijn. Spiegels, dat weet u, weer kaatsen het flitslicht als lelijke licht vlekken. Ecu portretje. Voor eerst dit, een portretje is een mo mentopname. Een fotoserie geefteen soort filmbeeld, het wordt een verhaal tje. Tóch zult u graag een portretje maken, voor Oma bijv. Ook nu zorgen voor een rustige achtergrond. U mag die desnoods even maken met een grijs gordijn, dat u op bijv. 1 meter achter het kind hangt. We nemen als afstand circa 2 meter. We fotograferen als dat kan, met flitslicht via het witte plafond gereflecteerd. Staat uw flitser dat niet toe, dan gewoon rechtuit. Er ontstaat nu een negatief waarop het kindje in zijn geheel zichtbaar is. We laten het kopje door de fotohandelaar uit het ne gatief vergroten tot bijvoorbeeld brief kaartformaat. Buitenshuis. Buitenshuis zoeken we een grijze muur of we laten het kind (bij zonnig weer) voor een donkere deuropening staan; dit geeft een ideale achtergrond. Zijlicht is dan altijd te verkiezen. Het geeft het gezichtje x-eliëf. Wanneer u op die ma nier een portretje maakt, probeer dan of het kind het gezicht even naar links en rechts wil draaien. Een stukje speel goed van links laten bewegen door een helper en dan fotograferen. Op deze ma nier krijgt u verschillende belichtingen van het gezicht. Ook voor portretfoto grafie geldt: drie opnamen geven meer kans op een treffer dan één. Probeer het kind niet steeds kunstmatig aan het lachen te krijgen. Ook een gewoon, ont spannen gezichtje doet het dikwijls net zo goed als een lachende snuit. Hoe kal mer en rustiger u zelf bent, hoe beter uw foto's zullen slagen. Vlotte prentjes. Wat oudere kinderen fotograferen we terwijl ze in hun spel verdiept zijn. We kijken het kalmweg aan en fotograferen zonder ze te stox-en. Zulke prenten doen het dikwijls heel goed. Er mag dan ook best een klein foutje aan kleven. Vlotte prentjes zijn immers vaak een soort candid-foto's.... uit het leven geplukt. Een kind dat met een poes of een hond speelt, geeft zo'n fotokans. Kalmweg wachten op een leuk ogenblik en knip pen. Een kind dat met Lego bezig is of met poppen, een kind dat knutselt, een kind dat leest, dat geeft allemaal kans op natuurlijke foto's. Fotos die zonder ge kunsteldheid iets van de persoon laten zien. Steeds meer ontdekt u dat foto graferen een verhoogde vorm van zien kan ontwikkelen. Fotograferen is ook „isoleren". Uit de veelheid van elemen ten rondom ons een bepaald hoekje, een stukje losknippen. Waar u ook bent, overal liggen fotokansen. Overal waar uw kinderen écht zijn. Oudere kinderen. Wat oudere kinderen kunnen we be ter regiseren. We hoeven geen list of truc toe te passen. We zeggen gewoon „Kees, ik ga even een portretje maken, ga eens voor die grijze muur staan". Oudere kinderen zijn zich echter al gauw „bewust" van de camera en dat weerspiegelt zich op hun gezicht. Ze krijgen al iets van een „gebruiksmasker". Ook hier is de candidfotografie een methode om via de lens in hun diepste wezen döor te dringen. Dat betekent, min of meer ongemerkt trachten te ob serveren en fotograferen. Tijdens hun huiswerk, hun sport, hun hobby zijn ex- momenten waarop uw camera kansen krijgt. Lef krpgen. Als u de techniek wat onder de knie hebt, zult u gaandeweg een bepaalde routine.aankweken. U zult ook lef moe ten ontwikkelen. Die lef wordt geboren uit een groeiende innerlijke zekerheid. U durft wat fotografische risico's te nemen. U bent niet meer zo bang voor fouten maken. U leert dat „elke mis lukte foto een geslaagde les kan zijn" Samenvatting. Kinderen fotograferen vraagt geduld. U bereikt meer met tact dan met een camex-a van duizend gulden. De fotoserie is een methode om na tuurlijke foto's te maken. Die geeft meer trefkans en... spreekt vaak meer dan een enkele kiek. Portretjes vragen om een rustige ach- tex-gx-ond. Zijlicht is buitenshuis het best. Neem oudere kinderen eens „onge merkt" in de zoeker. Regeringen van de drie Benelux-landen uiten wensen m.b.t. het door de EEG te voeren beleid ten aanzien van het midden- en kleinbedrijf. De Nedex-landse x-egering heeft na overleg met haar Benelux-partners een memorandum aan de EEG-commissie gezonden dat programmapunten inhoudt voor het EEG-beleid ten aanzien van het midden- en kleinbedrijf. De rege ringen van de beide andex-e Benelux- landen zullen eveneens een memorandum met gelijkluidende tekst ter kennis van de Europese Commissie brengen. Bij het opstellen van het momorandum is onder meer rekening gehouden met hetgeen door vak- en standsorganisaties op nationaal zowel als op internationaal niveau naar voren is gebracht. Het document houdt zich bezig met de problemen waarmede het midden- en kleinbedrijf binnen de Gemeenschappe lijke Markt wordt geconfronteerd ^n doet suggesties aan de hand voor oplossingen die in commuxiautair verband aan deze problemen zouden kunnen worden gege ven. Ook worden voorstellen gedaan voor ccxx meer speciaal op de bevordex-ing van een gezonde ontwikkeling van het mid den- en kleinbedrijf gericht beleid. De voornaamste van de in het memo randum naar voren gebxachte desiderata zijn de navolgende: 1. Coördinatie van het vestigingsrecht der zes landen, waaronder speciaal de wederzijdse ex-kening van diploma's, als mede de coördinatie tussen het beleid ten aanzien van de beroepsopleiding en het beleid inzake de toelating tot de bedrijfsuitoefening 2. Maatregelen ter verdere stimulering van de samenwex-king tussen middelgrote en kleine ondernemingen, aansluitend bij de enige tijd geleden door de Commis sie genomen maatregelen daax-omtrent, met name de bekendmaking van ae EEG-commissie van juli 1968; hiei'bij wordt er in het bijzonder voor gepleit te bevordex-en, dat de kartelbepalingen niet in de weg staan aan gemeenschap pelijke in- en vex-kooptransacties van kleine en middelgx-ote ondernemingen; 3. Speciale bestudei-ing van het aspect der ondex-nemingsgrootte in de te voeren structuurpolitiek, zoals deze voorzien wordt in het ontwerp tweede pi-ogramma voor de economische politiek op middel lange termijn; 4. Bevordering, voorzover nodig, van de coördinatie van het beleid der EEG- landcn ten aanzien van het midden- en kleinbedrijf; 5. Bestudering van de mogelijkheden tot het tx-effen van communautaix-e maat regelen, waardoor het concurrentiever mogen van het midden- en kleinbedrijf kan worden versterkt, zoals, bijvooi-beeld maatregelen ter bevordering van de sa menwerking tussen de ondernemingen, de toelevering, de ervaringsuitwisseling in Europees verband en dergelijke; 6. Het opzetten van een permanente gemeenschappelijke informatie en do cumentatie omtrent hetin de lid-statexx gevoerde beleid ten aanzien van het mid den- en kleinbedrijf. De regering hoopt dat de EEG in de naaste toekomst gevolg zal kunnen geven aan de in het memorandum geformu leerde wensen. Harerzijds zal zij alles in het werk stellen een concrete effec tuering daarvan te bevox'dex-en. Zij gaat er daarbij van uit, dat een gezond en efficiënt werkend midden- en kleinbe drijf onmisbaar is voor het doelmatig functioneren van produktie, distributie en dienstverlening en een noodzakelijke voorwaarde vormt voor een evenwichtige ontwikkeling van de economie in het algemeen, ook in EEG-verband. FEUILLETON door: T Dorssen - van Loon „Eet maar lekker het gebakje op; ik kan er wel tegen." En kalm begon ik aan het biscuitje. We hadden een x-ustige avond. Hij vex-- telde van zijn jeugd, zijn studie en waar-om hij zich ging specialiseren op huidziekten. Dat hij veel gelezen had over de tx-opische eczeems en bestrij dingsmiddelen. „Eigenlijk zou ik graag naar Afrika gaan, om daar te probex-en de mensen, die aan de verschillende huidziekten lijden, te genezen. Het is altijd mijn ideaal geweest. Men heeft me al eens gevraagd, maar ik achtte me toen nog te jong en te weinig ervaren." „En nu?" „Af en toe herinnert men mij er aan, dat er zo'n gebrek is aan huidspecia listen in Afrika. Trouwens, in Azië even eens. Een vroegere studievriend van me is sinds een paar jaar in India. Ruim tien procent van de bevolking daar lijdt aan een of andex-e huidziekte. Hij heeft een gebied van ruim vijfhondex-d viex-- kante kilometer, waar hij onafgebx-oken doox-heen reist. Er is daar schreeuwend gebrek aan behoorlijke specialisten op dit gebied." „Zou je er nu wel graag heen willen?" vx-oeg ik. Hij knikte. „Op de duur ga ik er heen. Of naar Azië, of naar Afrika. Het hangt er maar van af: waar hebben ze me het hardst nodig, waar zijn de ziekten het ergst. Maar ik kan niet alleen er heen. Waarschijnlijk kom ik niet meer terug. Als vx-ijgezel heb je daar geen leven. Dat wordt trouwens afgeraden. Je hebt een assistent nodig..... Nee, ik zeg het vex-keex-d, je hebt een vrouw nodig, een echtgenote in de de eerste plaats. Zij kan dan tevens je bijstaan als assistente. Samen zou je zoveel voor die mensen kunnen doen." Het was lange tijd stil tussen ons. Ik had m'n sigaret in de asbak gelegd en zag hem smeulen. Als Bob uit mijn leven zou verdwijnen, wat moest ik dan? Steeds meer ging ik beseffen, dat hij een grote plaats in mijn leven ging innemen. Hoe leeg zou het weer zijn, als hij weg ging, het land uit, naar Afrika of Azië. Haperend begon ik: „Zo'n .assistente moet zeker alles af weten van verple ging en zo, hè?" Hij keek me even aan. „Dat is uiter aard gemakkelijk. Maar alles is te lei-en. Het is niet noodzakelijk, dat de vx-ouw, die met me mee gaat als m'n echtgenote, me dadelijk voor honderd procent kan bijstaan." Ik dacht aan Lenie. Zou zij eigenlijk niet de ideale vrouw voor Bob geweest zijn? Samen de lijdende mensheid hel pen in die verre landen? Lenie had heel wat in haar mars; als ze niet vex-loofd was, had ze in aanmerking kunnen ko men voor promotie. Begx-eep hij, waar ik aan dacht? Want zonder mijn antwoord af te wachten, vervolgde hij: „Ik heb een paar jaar prettig samengewerkt met Lenie. Ze heeft met enkele ander zusters een cur sus in huidziekten gevolgd, die ik gaf. Later is ze voor een half jaar m'n assis tente geweest. Net toen ik dacht, dat zij de ideale vx-ouw voor me kon zijn, ging ze zich verloven met die Schex-enveld." „Snap jij dat nou?" flapte ik er uit. „Wat ter wereld ziet ze in die droog stoppel?" Hij begon te glimlachen. „Weet jij, hoe hij is entre nous? Overigens, zijn vrouwen te doorgi'onden?" Ik hapte. Wenkbx'ouwenfronsend bracht ik er tegen in: „O, mannen soms wel?" „Dat hangt er van af," lachte hij, ge amuseerd, omdat ik er in getrapt was. „Maar.... om op ons onderwerp terug te komen: ik wacht maar af. Misschien komt er nog wel eens een lieve vx-ouw in m'n leven, die dat offer wil brengen en mij wil volgen naar de tx-open om daar met mij samen haar leven te wijden aan de genezing van de soms verschrikke lijke huidziekten." Leek me dat? Kon ik me vertrouwd maken met de gedachte, dat Bob mij zou kunrxen gebruiken voor zijn werk? Ik wist immers niets van vex-pleging af? „Waarom blijf je niet hier? Hier is toch ook voldoende werk voor je? Lenie zegt, dat je het soms zo dx-uk hebt. Als je ex-nstige gevallen ondex-handen hebt, kom je 's avonds laat nog naar je pa tiënten in het ziekenhuis kijken. Tot ex-gernis van de nachtzuster." „Ik houd van mijn wex-k, dat zul je wel begrijpen. Ik ben uit x-oeping arts geworden; het was m'n ideaal. Doch ik heb er geen vx-ede mee, dat ik hier, in de stad, een gemakkelijk leventje heb, terwijl aan de andere kant van de aarde miljoenen mensen sterven, omdat er niet voldoende medische hulp is, die hen van hun kwalen kan genezen. Dan voel ik me schuldig, 's Nachts zie ik soms ge zichten, verwijtende gezichten van men sen, die onder het eczeem zitten." Hij draaide zich helemaal naar me toe. „Ge loof jij? Ik bedoel ben je godsdienstig?" Na enige aarzeling antwoox-dde ik: „Ik ben normaal orthodox opgevoed. In mijn geboorteplaats is tachtig px-ocent van de inwoners kex-kelijk. Hier, in de stad, ga ik af en toe naar de kerk. Als je be doelt: ben je geloving, dan antwoord ik ja, natuurlijk. Ik ben er in opgevoed, in het geloof. Het is geen jasje, dat je uit kunt trekken om aan de kapstok te han gen. Het groeit in je en blijft in je." „Dan ken je de geschiedenis van Pau- lus. Die in zijn di-oom de Macedonische xnan zag, welke tot hem riep: „Kom over en help ons". Je weet, tot welke kerk ik behoor, daar heb ik nooit een ge heim van gemaakt. Het kostte me enkele malen een patiënt, toen ze het kruis beeld in m'n spx-eekkamer zagen, doch dat hindert niet. Het houdt me steeds meer vast, dat die dx-oomgezichten een betekenis, een doel hebben. Ik word ge- x-oepen om te helpen. Ik moet het enkel aan God overlaten waax-heen. En wan neer." Die avond kwam ik er niet uit. Trots het feit, dat we het rijk alleen zouden hebben tot ver na het middernachtelijk uur, brak hij tegen elven op. Met een handdi-uk namen we afscheid. Wist hij, in welk een verwarrende toestand hij me achterliet? Ik wist nu ondex-hand wel, dat ik van Bob hield, maar kon ik die gx-ote sprong nemen en met hem weg trekken naar het onbekende, met het voox-uitzicht een leven te gaan lijden dat voox-namelijk bx-engen van offex-s be tekende? Ongemakken en ontberingen? Ik had een vrij troosteloze jeugd gehad als gevolg van mijn handicap. Nu was ik omgetoverd tot een jongevrouw met een fatsoenlijk, behoorlijk gezicht. Was het erg, als ik verlangde naar xneedelen in de levensvreugde van mijn sexe- en leeftijdsgenoten? Die enkele jax-en, die nog tot mijn jeugd zouden behoren? Was dat teveel gevraagd na zoveel jaren van narigheid en isolatie? Toen ik in bed stapte, wist ik het: ik kan het niet. Ik wil leven en als het kan ook wat genieten van het leven. Ik wil liefde geven, maar ook graag wat ont vangen. Het was onrechtvaardig, dat ik nu juist moest vex-lieven op eeix maxi, die als hoogste ideaal zag, de rest van zijn leven te besteden in dienst van de lijdende mensheid, ver weg van Ne derland. 11 Twee weken later, op een vrijdag- mox-gen, tijdens mijn gewone controle bezoek, praatten we het uit. Als door een onzichtbare draad waren we naar elkaai- toegetrokken, nadat hij me on derzocht had. We keken elkaar maar aan, zonder te spx-eken. Rustig trok hij me naar zich toe en kuste me. Ik kuste hem terug met al het ingehouden vuur, dat in me losbrak. Hoe lang hadden we in die lei-en cra- paud gezeten, dicht tegen elkaar, vrij wel zonder te spreken? Elkaar liefko zend en kussend? Was het een uur? Was het langer? Hij begon, nadat we tot onszelf ge komen waren, over een brief, die hij uit India had ontvangen. Er was een zieken huis in aanbouw en daarvoor hadden ze doktoren nodig. Ook een huidspecialist, voox-al deze. Net iets vooor Bob van Spx-enkelen. Hij liet me de brief lezen. Onderaan stond: „Neem je vi-ouw mee, want er worden teven enkele mooie bun galows gebouwd voor de artsen en spe cialisten. Het klimaat is hier redelijk...." Hij vroeg me op de man af: „Wil je mee?" Hoewel hij al heel wat wist van mijn leven, vertelde ik nog enkele trieste voorvallen uit m'n kinderjaren. En later, toen ik volwassen was. Hoe ik overal be wust werd buitengesloten, als gevolg van m'n minder aantrekkelijke uiterlijk. „Daardoor heb ik vrijwel alles gemist, wat andere jonge meisjes wel hadden, Bob. Nu ben ik als ieder ander jonge vrouw, mede dank zij jouw onschatbare hulp. Hoe kun je dan van mij vex-wach- ten, dat ik dit alles weer opgeef? Mijn pas verworven geluk? Het feit, dat nie mand meer zijn hoofd omdraait, als ik aan kom lopen? Moet ik me nu gaan be graven in een ver, vx-eemd, warm land, waar we met enkele blanken zullen zijn en voor de rest..... Dat mag niemand mij vx'agen! Dat is onredelijk. Ik heb als ieder mens recht op geluk „Dat hebben de zieken in India ook," wierp hij er tegen in. (Wordt vervolgd). Kinderen fotograferen wij vaak het best als ze rustig spelen. Dwing ze niet in een of ander pose.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1969 | | pagina 2