doed in 12les Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 3 mei 1969 no. 3349 mm asr" Beter ten halve gekeerd cöd Fabery de Jonge WACHT OP HET WONDER Bijou tassen Les 2. De film. Wat is korrel? Wat betekent lichtge voeligheid? Snelle en luie films. Er is een film voor elk doel! De film. Het woordje film betekent in feite „dunne laag". Men spreekt in de verf techniek over een verffilm. In de foto grafie is het een dunne strook kunststof, triacetaat, waarop een dunne laag licht gevoelige stof is gegoten. Die stof bestaat uit een zilverhoudende gelatineoplossing. Lichtgevoelig. Allemaal hebben we meegemaakt dat zonlicht sommige dingen doet verkleuren. Behang wordt lichter en een echt zilveren lepeltje wordt zwart. En dat laatste feit brengt ons meteen op het verschijnsel dat zilver onder invloed van licht don ker wordt. Een film bevat zilver. Eigenlijk zilver zouten. De verkleuring van een zilveren lepeltje kost veel tijd. De zilverzouten vergen wat minder tijd. Om nu de zwar ting van het zilver te versnellen worden films na belichting in een ontwikkelaar gedompeld. Dit versnelt het proces tot een tijdsduur van enkele minuten. Wat gebeurt er in uw camera? Als u uw camera op een bepaald on derwerp richt en dan de sluiter indrukt, wordt er een kort moment een beeld op de film geprojecteerd. Wij zeiden het al, precies als bij de toverlantaarn. Laten we nu eens aannemen dat u een wit schaap tegen een zwarte, geteerde schuur fotografeert. Het licht veroorzaakt een soort reactie op de film. Halen we nu de film uit de camera (in werkelijkheid nooit doen!) en we rollen de film af, dan zien we daarop nietsEvenmin als een lepeltje in 1/25 seconde donker wordt, is er op de zilverlaag op uw film iets te zien. Het beeld is er heus wel. Het is latent aanwezig. Wordt de film echter in de donkere kamer uit de camera gehaald en daarna in de ontwikkelaar gestopt, dat vormt zich snel een beeld. Negatief. Het zonlicht dat op ons neerstraalt wordt door allerlei dingen weerkaatst. Witte voorwerpen stralen veel licht te rug, donkere voorwerpen bijna niets. On ze foto zal in de ontwikkelaar zo uit gaan zien. Het witte schaap kaatst bijna al het zonlicht terug. Dus ook naar de lens. Veel licht geeft dus extra „zwar ting" op de film. Het schaap is op ons stukje film een zwart schaap. De don kere schuur kaatst echter bijna niets terug, daar wordt de film nauwelijks zwart. Het stukje film is op die plaats praktisch blank. Onze foto is in feite omgekeerde werkelijkheid, dus negatief. Om nu een betere weergave van de werkelijkheid te krijgen, wordt dit nega tief opnieuw „gefotografeerd", echter zonder camera. Het wordt afgedrukt. We leggen het negatief op een stukje papier dat ook met lichtgevoelige stof bestreken is. Wij laten er een kort mo ment licht op vallen. Nu gebeurt er dit. Op de plaats van het schaap laat het negatief geen licht door. Daaronder ont staat dus geen zwarting. Naast het schaap echter is de doorzichtige muur. Die laat al het licht door, op die plaats wordt het beeld pikzwart. Ontwikkelen we dit stuk je afdrukpapier, dan zien we het witte schaap tegen de zwarte muur weer net jes terug. Films in soorten. Als u langs een fotohandel loopt ziet u niet alleen veschillende merken films. U ziet ook verschillende soorten. Er zijn nl. films die met heel weinig licht te vreden zijn. U kunt er bij avond op straat mee fotograferen of in een don kere kerk. Maar er zijn ook films die „lui" zijn. Die vragen een heleboel licht. Gevorderde amateurfotografen gebrui ken die speciale films voor bijzondere doeleinden. De ene soort voor opnamen in een circus of theater. De andere soort voor portretopnamen of voor reproduk- ties van oude boeken en documenten. De gevoeligheid van een film wordt aange duid met cijfers. U mag de rim-ram er omheen vergeten, maar de cijfers moet u onthouden. DIN en ASA. Er zijn meestal twee aanduidingen. De Duitse norm is DIN, de Amerikaanse ASA. In ons land gebruiken we meestal DIN. Dan staat er dus bijv. 18 DIN. Hoe hoger het getal, hoe gevoeliger de film. Een film van 24 DIN is erg gevoelig, een film van bijv. 14 DIN erg lui. De ASA aanduiding werkt anders en met hogere cijfers. Een film van 18 DIN .is 50 ASA. Een film van 21 DIN is 100 ASA. Maar ook hier geldt dus: hogere cijfers, gevoeliger films. Simpel te onthouden, hoe later op de avondhoe hoger het cijfer van uw film moet zijn. In de praktijk is het natuurlijk niet te doen om steeds maar een andere film in de camera te stoppen. Daarom werken wij meestal met een film van gemiddelde gevoeligheid. In de zomer. In de zomer is er voldoende licht om met een film van bijv. 17 of 18 DIN o- veral geslaagde opnamen te maken. In de winter. Nu gebruiken we een film van bijv. 21 DIN. Een film die toelaat dat u bij bedekte lucht een goede opname kunt maken. Een film die ideaal is om in com binatie met flitslicht binnenshuis te foto graferen. Voor elk doel een film. Wanneer u wat verder op het fotopad bent, gaat u wellicht eens een serie op namen maken bij avond in de stad. Dan neemt u de gevoelige film van bijv. 24-27 DIN. Die is niet geschikt om opnamen te maken in de zon, maar uitstekend om momentopnamen te nemen in een hel verlichte straatbij avond. De korrel. Naarmate de techniek voortschrijdt, worden de films (geruisloos) beter. Vroe- ger was een film van 21 DIN niet zo ideaal. De afbeelding vertoonde toen (vóór 1940) een soort korreling. Het beeld leek wel uit zwarte puntjes te bestaan. Dat waren de zilverkorrels die, vooral bij vergroting, zichtbaar werden. Tegen woordig is dat korrelprobleem nagenoeg verdwenen. Zelfs de hoogstgevoelige films die we kennen hebben weinig last van dit euvel. Toch geven we even een toelichting op het verschijnsel. Deze foto werd gemaakt op een doorsnee film van 17 DIN. Het is een typische „zomerfilm". Een film van gemiddelde gevoeligheid, dus 17 DIN, is bedekt met een laag van een bepaalde hoeveelheid zilverzouten. Dit bepaalt de dikte. Die „dikte" is in de praktijk uiterst dun. Hoe gevoeliger de filmhoe meer zilverzouten hij moet bevatten. De kans dat dan nog een rede lijke zwarting ontstaat is immers veel groter? Een klein nadeel dat ontstaat is dat die zilverdeeltj es zich gaan aftekenen in het beeld. Men heeft dit echter kun nen ondervangen door een gloednieuwe techniek. Ultra Sonoor geluid speelt er een belangrijke rol bij. De emulsie, zo heet de lichtgevoelige laag, is zo samen- geseld dat samenklonteren van de zilver deeltjes nauwelijks meer voorkomt. Deze blijven regelmatig verdeeld. Hierdoor is het oude euvel van de „korrel" nagenoeg verdwenen. Gebruik de film goed. Wie een supergevoelige film gebruikt voor opnamen bij daglicht krijgt minder geslaagde foto's. De kans dat overbe lichting ontstaat is groot. Wie denkt dat supergevoelige films overal bruikbaar zijn en dus kunstlicht totaal overbodig maken, maakt een denk fout. Trage films van 14 DIN zijn al even min voor een algemeen gebruik gemaakt. Elke film heeft zijn eigen doel. Houdt u het 's zomers maar op de film van 17 DIN en gebruik het wintertype van 21 DIN voor gewone amateurfoto's. De oorspronkelijk zo serieus opgezette Nederlandse Vereniging voor Sexuele Hervorming heeft zich het laatste jaar opvallend afgewend van het „Verstandig ouderschap" en zich langzamerhand meer begeven op het terrein van het onge remde driftleven. Het maandblad werd eerst omgedoopt in Sextant en kreeg een nieuwe hoofd redacteur die de saaie artikelen verving door erotische prenten. De vereniging kwam terug op de brochuresverkoop en probeerde het met pornografische boeken. Het is een grote mislukking geworden. De nieuwe hoofdredacteur is de laan uitgestuurd, de vereniging kreeg enkele processen aan de broek en zo'n negen duizend leden keerden de N.V.S.H de rug toe. Het had allemaal voorkomen kunnen worden door een verstandiger bestuur met wat meer verantwoordelijkheids gevoel. Er is werkelijk wel behoefte aan enige opvoeding op het gebied van het ouderschap. Want er bestaat nog geen enkele school voor ouders om dat moei lijke vak te leren. Maar er is in ons land beslist geen behopfte aan nog meer pornografie en prikkelende prenten. Mo gelijk kan de gehalveerde vereniging ten halve keren voor zij ten hele gedwaald en volledig verdwaald is. Kinderbeker P175 Aan het begin van elk nieuw Leven hoort natuurlijk een kin derbeker van Keltum. Een stijl vol stukje handwerk van de Ko ninklijkevan Kempen en Begeer! In juwelierspleet-f26,-. Juweliers - Goes FEUILLETON door: T Dorssen - van Loon „Allicht. Althans overwegend. Maar ik weet, dat je zult weigeren. Tenminste nu." „Waar zie je me voor aan?" Hij lachte vergoelijkend. „Niet boos worden, Woutje. Wat Aat over je ver teld heeft, is maar een fraktie van de werkelijkheid. Ik bewonder knappe vrou wen. Aat is er ook een, maar op een heel andere manier dan jij. Jij bent.alsof je in één keer uit een stuk marmer bent gehouwen." „En zo koud ook," bitste ik terug, de melk in de koppen gietend. „Mijn specialiteit is zulke vrouwen te ontdooien en te verwarmen." Met de beide koppen in de hand draaide ik me naar hem toe. „Schiet op, stand beeld; je hebt sinds je binnen bent nog niets anders gedaan dan in de weg staan." Hij deed een pas opzij, alsmaar la chend, maar volgde me toch naar de kamer. Hij zei: „Het is, dat ik Aat ont moet heb. Een lief poesje, dat na twee aaitjes al spint. Maar anders werd ik dolverliefd op je." M'n kleur werd dieper. Ik voelde het. Terwijl ik de koppen neerzette, ant woordde ik, zonder hem aan te kijken: „En m'n gezicht dan? M'n bril?" „Een man die lief heeft, kijkt daar doorheen. Je bent niet voor mij, dat weet ik nu al. Jij bent niet het type vrouw, dat een ander haar vriend afhandig maakt. Teveel eergevoel. Doch de man, die jou eens naar het altaar voert, krijgt zo ongeveer de meest ideale vrouw, die hij zich maar kan denken. In elk opzicht." Ik werd werkelijk nijdig. „Wat betoog je te bereiken met dat geflirt?" „Flirt ik?" Hij keek me eei-lijk ver wonderd aan. „Ik meen het met heilige ernst. Je bent een pracht-vrouw. De mannen, die jouw voorbij gelopen zijn, kunnen allemaal idioten worden ge noemd." Ik ging zitten en maakte een uitnodi gend gebaar. „Houd alsjeblieft op, Peter. Als je niets verstandigs weet te zeggen, drink dan je koffie op en verdwijn tot Aat terug is." „Je wilt de waarheid niet horen, hè?" Ik loosde een diepe zucht. „De waar heid, meneer Van Kempenade, is hard en zonder enige romantiek. Die heb ik in de loop der jaren leren kennen. Tot m'n twintigste jaar bestond ik niet voor m'n dorpsgenoten, jongens noch meisjes. Vanwege m'n uiterlijk." Ik wees op m'n gezicht. „Na de dood van m'n moeder, ontdekte men, dat ik wat geld had. Laten we vaststellen: een aardig kapitaaltje. Vanaf dat ogenblik kwamen de jongens op me af als vliegen op de stroop. In m'n naïviteit had ik geen erg in hun werkelijke bedoelingen. Twee keer ben ik er bijna ingetrapt, doch beide keren ontdekte ik nog tijdig hun ware karakter. Je begrijpt het: het was hun voor ne genennegentig pi'ocent om het geld te doen en één procent om ondergetekende. De vrouw met de ontsierende pukkels in haar gezicht en de slechte ogen wilden ze genadiglijk op de koop toe nemen, nietwaar? In het donker gebruik je niet je ogen, maar hoofdzakelijk je handen, zodat je nog pret genoeg kunt hebben met dat ene procent. Daarom noem ik een man, die beweert dat hij mij knap vindt en verliefd op me is of een dwaas, of een berekend iemand, die weet, wat er in mijn portemonee zil". De man lachte enkel. „Geld heb ik zelf voldoende, Woutje. Waarschijnlijk heel wat meer dan jij. Dat kun je me dus beslist niet in de schoenen schuiven." Ik roerde in m'n koffie. „Dan weet je gelijk, in welke categorie ik jou al in gedeeld heb." Hij begon te drinken. „Dank je. Het is overigens oud nieuws. Een dwaas was ik al met m'n zeventiende, toen ik probeer de met de dochter van onze boekhouder- naar Engeland te komen om te trouwen." Ik keek hem verbluft aan. Dat was toch wel romantisch. „Tjee. Haalden ze haar terug?" „Voor de grens kregen we al ruzie met elkaar, waarna we, ieder op onze eigen gelegenheid terug gingen. Naar huis. Wonder boven wonder had niemand nog iets gemerkt. Jij bent de eerste aan wie ik het vertel; zelfs Aat weet het niet." „Ze zal het van mij niet horen." „Dus je wilt je niet door mij laten schilderen?" „Op die onzin geef ik maar niet eens antwoord." „Ik zal eens een doekje van me mee nemen. Krijg je van me om je kamer te versieren. Oordeel dan nog eens. overi gens, vraag het maar eens aan Aat, ze heeft m'n verzameling doekjes gezien." Ik zette m'n kopje neer. „Hou je ge noeg van haar om met haar te trouwen?" Rustig antwoordde hij: „Het zal er wel van komen. Ze is bij vader in de smaak gevallen en dat is voldoende. Als we trouwen, trekt hij zich terug. Dan is het voor mij afgelopen met de pret en moet ik hard werken." „Dan heb je 's avonds Aat bij je thuis." Hij knikte. „Het is een aanlokkelijk toekomstbeeld, dat geef ik toe. Maar sinds ik jou gezien heb, ben ik verliefd op jou." Ik zuchtte. „Het is nog te vroeg, anders zou ik denken, dat je al een paar bor reltjes op hebt." „Ik drink weinig, Woutje. Vader is nogal puriteins in dit opzicht." „Heel verstandig." Ik kwam overeind. „Ik weet niet of je van plan bent te blijven, tot Aat terug is, maar dan bi vakkeer je voorlopig in de keuken. Ik moet de kamer nog zuigen en stoffen." Hij kwam op me toe en omklemde m'n armen. „Ik ga weg, Woutje. Want jij en ik samen in één vertrek is teveel voor m'n weerstandsvermogen." Ik zag zijn gezicht naderen. Iets in me maakte me verlamd. Ik wilde „nee" zeggen, maar het volgende ogenblik voelde ik al zijn mond op de mijne. Een nog nimmer ervaren gevoel ging door me heen. Het was alsof m'n bloed door m'n lichaam golfde. De kus leek een eeuwigheid te duren. Ik sloot de ogen. Dit ene ogenblik, dacht ik. Daarna nooit meer. Enkel dit ene zalige ogenblik. Zijn begerige lippen op de mij ne. Doch toen zijn handen gingen zoeken, kwam ik tot mezelf en duwde ik hem van me af. „Dat niet, Peet, zei ik zacht, zijn handen grijpend. „Doe het niet meer. Het is gemeen tegenover Aat." Een paar keer knikte hij. Ik liep om hem heen en nam zijn jas, die ik voor hem hield. „Kom niet meer hier, als ik alleen ben," verzocht ik, haast fluiste rend. „Jij en ik, we zouden er niet meer tegen kunnen strijden." Ik hielp hem in zijn jas, drukte even zijn arm. Hij keerde zich naar me toe, nam mijn kin onder zijn hand en vroeg: „Waarom heb ik jou niet eerder ontmoet, Woutje?" Een diepe zucht ontviel me. „Er zijn zoveel waaroms in het leven, waarop we nooit antwoord krijgen. Misschien heet het noodlot. Daar kan niemand antwoord op geven," antwoordde ik zacht. „Mag ik je nog één keer kussen, Woutje?" Ik wilde nee zeggen, maar hij wachtte er niet eens op en drukte, nu haast wild, zijn lippen op mijn mond. Ik kuste hem terug en liet hem verder even gaan. Plot seling besefte ik het grote gevaar, waarin we beiden vérkeerden, zodat ik me wist los te maken. Ik wist, dat ik een hoog rode kleur had en mijn haar in de war zat. Aat kon elk ogenblik thuis komen en dat zou een vreselijke scene geven. „Ga," beval ik. „Alsjeblieft, ga dan toch het kan immers niet Ik stond met m'n rug naar de deur gekeerd, toen hij hem achter zich sloot. Zijn voetstappen stierven weg. Toen kwam ik tot mezelf. In de spiegel con troleerde ik mezelf en schrok. Haastig liep ik naar m'n slaapkamer en draaide de sleutel om. Als Aat binnen kwam, had ik tenminste tijd om m'n haar en kleren in orde te brengen. Geleidelijk aan kwam ik tot de ont stellende gewaarwording, dat ik Peet niet uit m'n gedachten kon zetten. Ik was verliefd. Telkens weer dacht ik terug aan die twee momenten, toen hij me gekust had. Het kon niet anders, of Aat bemerkte mijn verandering. Op een avond, toen ze bij uitzondering thuis bleef, vroeg ze, terwijl we samen de vaat afwasten: „Wat heb jij toch de laaste dagen? Je ziet er maar bezopen uit. Ben je niet lekker?" „Gaat wel over," antwoordde ik veel betekenend. „Ben jij altijd honderd pro cent?" Ze gaf er geen antwoord op, maar vervolgde: „Zeg, Peet is hier vorige week zaterdag geweest, hè? Wat kwam-ie doen?" Ik probeerde me groot te houden en keek haar wenkbrauwfronsend aan. „Tja, wat zou die hier nu komen doen? Een beetje scharrelen met mij soms?" (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1969 | | pagina 3